13/1994 Sb.
Vyhláška
Ministerstva životního prostředí
ze dne 29. prosince 1993,
kterou se upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského půdního fondu
Změna: 153/2016 Sb.
Ministerstvo životního prostředí stanoví podle § 22 zákona České národní rady
č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona České národní
rady č. 10/1993 Sb. (dále jen "zákon"):
§ 1
Kritéria rozhodná pro uložení změny kultury zemědělské půdy
(k § 2 odst. 3 zákona)
Orgán ochrany zemědělského půdního fondu může uložit změnu kultury zemědělské
půdy v případech, že obhospodařováním pozemku v dosavadní kultuře dochází k
a) eroznímu
ohrožení území na dotčeném pozemku i na okolních pozemcích,
b) zhoršování čistoty
a jakosti vody ve vodních tocích a vodních nádržích,
c) ohrožení povrchových nebo
podzemních zdrojů pitné vody, přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních
vod stolních,1)
d) porušování práv a povinností na úseku ochrany přírody a krajiny,2)
e)
poškozování okolních pozemků nebo příznivých fyzikálních, biologických a chemických
vlastností půdy,
f) ohrožení potravinového řetězce.
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu při zpracování a projednávání
územně plánovací dokumentace a územně plánovacích podkladů
(k § 5 zákona)
§ 3
(1) Z hlediska zajišťování ochrany zemědělského půdního fondu při zpracování
územně plánovací dokumentace a územně plánovacích podkladů se vychází z
a) uspořádání
zemědělského půdního fondu v území, hydrologických a odtokových poměrů a sítě zemědělských
účelových komunikací,
b) řešení pozemkových úprav a vymezení současně zastavěného
území obce,
c) kultur (druhu pozemku) zemědělské půdy podle katastru nemovitostí 3)
a její kvality podle zařazení do bonitovaných půdně ekologických jednotek,
d) existence
nezemědělské půdy potřebné k zajišťování zemědělské výroby a rybníků s chovem ryb
nebo vodní drůbeže,
e) existence pozemků zemědělské půdy, na nichž jsou uskutečněny
investice do půdy za účelem zlepšení půdní úrodnosti, např. meliorační a závlahová
zařízení.
(2) Podklady podle odstavce 1 jsou údaje tabulkových a grafických částí
územně technických podkladů k ochraně zemědělského půdního fondu, údaje o pozemcích
podle katastru nemovitostí,3) znázornění bonitovaných půdně ekologických jednotek,
do kterých jsou zemědělské pozemky zařazeny, a jejich účelová vyhodnocení do stupňů
přednosti v ochraně a tříd ochrany, schválené návrhy pozemkových úprav,4) údaje o
uskutečněných investicích do půdy za účelem zlepšení půdní úrodnosti a jejich grafické
znázornění a údaje o hydrogeologických regionech.
(3) Údaje z podkladů uvedených v odstavci 2 vyhodnocují zpracovatelé územně
plánovací dokumentace v etapě průzkumů a rozborů a znázorňují v samostatném doplňujícím
výkresu nebo v souhrnném problémovém výkresu.5) Grafickým podkladem doplňujícího
výkresu jsou mapy měřítek použitých pro hlavní výkresy, které umožňují znázornění
vyhodnocovaných údajů. Rozsah a přesnost tohoto vyhodnocení a znázornění se řídí
podle stupně a kategorie zpracovávané územně plánovací dokumentace. Vyhodnocení a
znázornění těchto údajů je podkladem pro zpracování návrhů prognózních úkolů, územních
a hospodářských zásad a programů výstavby.
(4) Pořizovatel prognózních úkolů, územních a hospodářských zásad a programů
výstavby projedná 6) jejich návrh s orgánem ochrany zemědělského půdního fondu, který
bude příslušný k udělení souhlasu s návrhem připravované územně plánovací dokumentace
7) na základě textové, tabulkové a grafické části vyhodnocení údajů z podkladů podle
odstavce 3. Ve svém vyjádření orgán ochrany zemědělského půdního fondu označí části
území (pozemky), na kterých lze uvažovat s dalším urbanistickým rozvojem, z hlediska
co možná nejmenších důsledků na zemědělský půdní fond. Zároveň vymezí, jak je třeba
usměrnit budoucí řešení příslušné územně plánovací dokumentace, aby byly co nejméně
dotčeny zemědělské pozemky s nejpříznivějšími fyzikálními, biologickými a chemickými
vlastnostmi půdy, hydrologické poměry, síť zemědělských účelových komunikací, opatření
navržená pozemkovými úpravami, významné krajinné prvky, územní systémy ekologické
stability, uspořádání zemědělského půdního fondu v území a nevýrobní funkce zemědělské
půdy jako složky životního prostředí.
(5) Jde-li o zpracování urbanistické studie nebo územního generelu, provádí
zpracovatel vyhodnocení a znázornění údajů z podkladů obdobně podle odstavce 3. 8)
§ 4
(1) Zpracovatelé územně plánovací dokumentace již při zpracování konceptů
řešení postupují 9) v souladu s požadavky, které byly uplatněny příslušnými orgány
ochrany zemědělského půdního fondu při projednávání návrhů prognózních úkolů, územních
a hospodářských zásad a programů výstavby (§ 3 odst. 4). Vyhodnocují přitom předpokládané
důsledky navrhovaného řešení výhledového rozvoje sídel a území na zemědělský půdní
fond podle jednotlivých alternativ. Využívají k tomu výsledků vyhodnocení údajů z
podkladů a jejich znázornění (§ 3 odst. 3).
(2) Podrobnosti o obsahu vyhodnocení podle odstavce 1 jsou uvedeny v příloze
č. 3, která je součástí této vyhlášky.
(3) Jde-li o zpracování urbanistické studie nebo územního generelu, platí
pro vyhodnocování důsledků navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond a posuzování
těchto územně plánovacích podkladů ustanovení předchozích odstavců obdobně s ohledem
na zvláštní předpisy. 10)
§ 5
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu při zpracování a projednávání
návrhů na stanovení dobývacích prostorů
(k § 6 zákona)
(1) Při zpracování návrhu na stanovení dobývacího prostoru, kterým má být
dotčen zemědělský půdní fond, právnická nebo fyzická osoba oprávněná k dobývání (těžbě)
nerostů (dále jen "osoba oprávněná k těžbě nerostů"), v jejímž zájmu byl vydán předchozí
souhlas ke stanovení dobývacího prostoru podle zvláštních předpisů,11) vyhodnocuje
12) předpokládané důsledky navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond. K tomu využívá
podklady pro zajišťování ochrany zemědělského půdního fondu uvedené v § 3 odst. 1
a 2 a dále přihlíží k povaze ložiska nerostů a způsobu jeho budoucího dobývání.
(2) Podrobnosti o obsahu vyhodnocení podle odstavce 1 jsou uvedeny v příloze
č. 4, která je součástí této vyhlášky.
(3) Vyhodnocení podle odstavce 1, předchozí souhlas ke stanovení dobývacího
prostoru podle zvláštních předpisů 11) a grafické znázornění hranic bloků zásob nerostů
podle výsledků geologického průzkumu je podkladem k podání žádosti o udělení souhlasu
k návrhu na stanovení dobývacího prostoru. 13)
§ 6
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu při zpracování dokumentace
staveb potřebné k vydání územního rozhodnutí
(1) Při zpracování dokumentace staveb potřebné k vydání územního rozhodnutí,14)
jímž má být dotčen zemědělský půdní fond, investor vyhodnocuje důsledky navrhovaného
umístění připravovaných staveb na tento fond. Toto vyhodnocení tvoří přílohu k žádosti
o udělení souhlasu k odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu podle § 9 zákona.
(2) Podrobnosti o obsahu vyhodnocení podle odstavce 1 jsou uvedeny v příloze
č. 5, která je součástí této vyhlášky.
(3) Pokud má být připravovaná stavba umístěna mimo současně zastavěné území
obce, investor navrhne technicky řešitelné územní alternativy jejího umístění s cílem
nalézt řešení, které bude z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu a ostatních
zákonem chráněných obecných zájmů nejvýhodnější; vyhodnotí přitom důsledky jednotlivých
územních alternativ na zemědělský půdní fond.
(4) Územní alternativy podle odstavce 3 se nenavrhují, je-li umístění stavby
v souladu s
a)a řešením schválené územně plánovací dokumentace nebo schválených územně
plánovacích podkladů, nebo
b) návrhem tras nadzemních a podzemních vedení, pozemních
komunikací, celostátních drah a vodních cest a jejich součástí, k němuž orgány ochrany
zemědělského půdního fondu udělily souhlas, nebo
c) podmínkami, které vymezily příslušné
orgány ochrany zemědělského půdního fondu při udělování souhlasu k návrhu na stanovení
dobývacího prostoru.
(5) Jde-li o stavby zemědělské prvovýroby, jejichž umístění je vymezeno vlastnickými
vztahy k pozemku, nebo o výstavbu zemědělských účelových komunikací či uskutečňování
investic do půdy za účelem zlepšení půdní úrodnosti,15) u nichž je jednoznačnost
umístění dána jejich technickým charakterem a účelem, se územní alternativy rovněž
nenavrhují.
§ 7
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu při zpracování návrhů
tras nadzemních a podzemních vedení, pozemních komunikací, celostátních drah a vodních
cest a jejich součástí
(k § 7 zákona)
(1) Investor, který zajišťuje výstavbu nadzemních a podzemních vedení, pozemních
komunikací, celostátních drah a vodních cest, při zpracování návrhů tras těchto staveb
16) vyhodnotí předpokládané důsledky navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond.
(2) Má-li být výstavbou podle odstavce 1 dotčen zemědělský půdní fond mimo
současně zastavěné území obce, zpracovávají se návrhy tras těchto staveb v technicky
řešitelných územních alternativách s cílem nalézt řešení, které bude z hlediska ochrany
zemědělského půdního fondu a ostatních zákonem chráněných obecných zájmů nejvýhodnější.
(3) Podle odstavců 1 a 2 se nepostupuje v případech, že připravovaná výstavba
a) nadzemních a podzemních vedení, pozemních komunikací, celostátních drah a vodních
cest a jejich součástí se má uskutečnit v trasách vymezených pro tento účel schválenou
územně plánovací dokumentací nebo schválenými územně plánovacími podklady anebo jsou-li
návrhy na jejich uskutečnění součástí řešení obsaženého v dokumentaci jiných staveb,
potřebné pro vydání územního rozhodnutí, nebo
b) řeší úpravu nivelety, šířky a parametrů
oblouků dříve vybudovaných pozemních komunikací a celostátních drah.
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu při stavební, těžební
a průmyslové činnosti a při geologickém a hydrogeologickém průzkumu
(k § 8 zákona)
§ 8
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu při geologickém a
hydrogeologickém průzkumu
Má-li být připravovaným uskutečněním prací spojených s geologickým nebo hydrogeologickým
průzkumem (dále jen "geologické práce") dotčen zemědělský půdní fond po dobu delší
než jeden rok, právnické nebo fyzické osoby oprávněné k této činnosti podle zvláštních
předpisů 17) vyhodnocují při přípravě těchto prací jejich důsledky na tento fond.18)
Toto vyhodnocení tvoří přílohu k žádosti o udělení souhlasu k odnětí půdy ze zemědělského
půdního fondu podle § 9 zákona.
§ 9
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu při zpracování plánu
otvírky, přípravy a dobývání
(1) Při zpracování plánu otvírky, přípravy a dobývání, kterým má být dotčen
zemědělský půdní fond, osoba oprávněná k těžbě nerostů vyhodnocuje důsledky navrhovaného
dobývání (těžby) nerostů 19) na tento fond.20) Toto vyhodnocení tvoří přílohu k žádosti
o udělení souhlasu k odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu podle § 9 zákona.
(2) Podrobnosti o obsahu vyhodnocení podle odstavce 1 jsou uvedeny v příloze
č. 6, která je součástí této vyhlášky.
(3) Podle odstavců 1 a 2 postupují obdobně i právnické nebo fyzické osoby,
kterým bylo dáno místně příslušným báňským úřadem oprávnění k těžbě nerostů, jde-li
o dobývání nerostů na plochách (lokalitách), u kterých se návrh na stanovení dobývacího
prostoru nezpracovává a dobývání se uskuteční na základě rozhodnutí vydaného podle
zvláštních předpisů.21)
§ 10
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu při zabezpečení skrývky
kulturních vrstev půdy, jejího provádění a využití skrývaných zemin
(1) Ten, v jehož zájmu má být vydán souhlas k odnětí půdy ze zemědělského
půdního fondu podle § 9 odst. 5 písm. f) zákona pro nezemědělské účely, zpracovává
předběžnou bilanci skrývky kulturních vrstev půdy nalézajících se na dotčených pozemcích
a návrh způsobů hospodárného využití těchto zemin. Zpracované dokumenty předkládá
spolu se žádostí o udělení tohoto souhlasu orgánu ochrany zemědělského půdního fondu
k přezkoumání a k dalšímu využití při stanovení podmínek nezbytných k zajištění ochrany
zemědělského půdního fondu.
(2) Před uskutečněním nezemědělské činnosti povolené rozhodnutím vydaným
podle zvláštních předpisů 22) ten, v jehož zájmu byl vydán souhlas k odnětí půdy
ze zemědělského půdního fondu, zabezpečí provedení skrývky kulturních vrstev půdy,23)
jejich přemístění a rozprostření nebo uložení podle podmínek stanovených orgánem
ochrany zemědělského půdního fondu ve vydaném souhlasu. Pokud budou skrývané kulturní
vrstvy půdy ukládány na složištích (deponiích) do doby jejich použití pro účely rekultivace
nebo přípravu ploch k ozelenění, zároveň zajistí jejich ochranu před znehodnocením
a ztrátami, a řádné ošetřování, popřípadě se postará o účelné využívání povrchu těchto
složišť pro zemědělskou výrobu. O činnostech souvisejících se skrývkou, přemístěním,
rozprostřením či jiným využitím, uložením, ochranou a ošetřováním skrývaných kulturních
vrstev půdy vede protokol (pracovní deník), v němž se uvádějí všechny skutečnosti
rozhodné pro posouzení správnosti, úplnosti a účelnosti využívání těchto zemin.
(3) Jde-li o odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu, k němuž není třeba
souhlasu orgánu ochrany zemědělského půdního fondu,24) pak se skrývka kulturních
vrstev půdy na odnímaných plochách a jejich umístění 23) stanoví v územním a stavebním
řízení.25)
(4) Podle odstavců 1 až 3 se nepostupuje, udělí-li orgán ochrany zemědělského
půdního fondu výjimku podle § 8 odst. 1 písm. a) zákona, při odnětí půdy ze zemědělského
půdního fondu
a) pro účely zalesnění,
b) z důvodů zařazení do ostatních ploch, pokud
pozemky této půdy nelze zemědělsky obdělávat,
c) v zájmu ochrany přírody a krajiny,
d)
pro ochranu archeologických nalezišť,
e) pro zřizování pásem k zajištění hygienické
ochrany zdrojů pitné vody I. stupně a užších ochranných pásem přírodních léčivých
zdrojů a zdrojů přírodních minerálních vod stolních,
f) pro zakládání územních systémů
ekologické stability.
§ 11
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu pro zabezpečení rekultivace
půdy
(1) Podrobnosti o obsahu plánu rekultivace a způsobu zpracování jsou uvedeny
v příloze č. 7, která je součástí této vyhlášky.
(2) Ten, kdo má za povinnost provést rekultivaci podle schváleného plánu
na základě podmínek stanovených v souhlasu orgánů ochrany zemědělského půdního fondu
k odnětí půdy vydaného podle § 9 zákona, zabezpečí bezprostředně po skončení účelu
nezemědělského využití odňaté půdy,26) že
a) na dotčených pozemcích budou odstraněny
všechny dočasné stavby, zařízení a jiné hmotné zbytky po ukončené nezemědělské činnosti,
které by bránily provedení rekultivace,
b) na pozemcích upravených podle písmena a)
budou zahájeny a plynule prováděny jednotlivé činnosti a opatření technické a biologické
části rekultivace v pořadí a v rozsahu stanoveném ve schváleném plánu rekultivace,
c)
po celou dobu provádění rekultivace podle písmena b) bude veden protokol (provozní
deník), v němž bude zaznamenáno, jak rekultivační práce probíhají, jaké postupy byly
přitom použity, jak jsou dodržovány termíny stanovené v plánu rekultivace a další
podrobnosti rozhodné pro posouzení jakosti, rozsahu a úplnosti prováděné rekultivace,
d)
po ukončení poslední etapy biologické rekultivace bude oznámeno orgánu ochrany zemědělského
půdního fondu, který vydal rozhodnutí o odvodech za odnětí půdy ze zemědělského půdního
fondu podle § 11 odst. 2 zákona, že rekultivace byla ukončena, aby mohlo být provedeno
převzetí rekultivovaných pozemků vlastníky nebo nájemci a aby mohla být ukončena
povinnost platit odvody za odnětí této půdy.
(3) V zájmu účelnosti provádění rekultivace a budoucího hospodaření na rekultivovaných
pozemcích mohou být v odůvodněných případech zahrnuty do řešení plánu rekultivace
i sousední pozemky náležející do zemědělského půdního fondu, které nebudou dotčeny
zamýšlenou nezemědělskou činností.
Postupy při odnímání půdy ze zemědělského půdního fondu
(k § 9 a 10 zákona)
§ 12
(1) Současně zastavěným územím obce (§ 4, § 9 odst. 2 písm. a) bod 4 zákona).
se rozumí katastrální území obce, které je ke dni zjišťování trvale zastavěno nebo
na základě stavebního povolení nebo jiného rozhodnutí a opatření jemu na roveň postaveného
k trvalému zastavění určeno. Dále do něj patří plochy, které s plochami zastavěnými
či k zastavění určenými jednoznačně funkčně souvisejí a jsou užívány pro bydlení,
výrobu, služby, rekreaci, dopravu a další nezemědělské účely. Pozemky nalézající
se uvnitř hranic zastavěného území obce k 1. září 1966 podle zákresů v mapách evidence
nemovitostí jsou současně zastavěným územím obce vždy, i když u nich nejsou splněna
výše uvedená kritéria, s výjimkou pozemků zemědělské půdy trvale určené pro zajišťování
specializované zemědělské výroby (zahradnictví, zelinářství).
(2) Pozemky zemědělské půdy, které pro svoji značnou výměru nebo vhodný tvar
nebyly zahrnuty do zastavěného území obce k 1. září 1966, nejsou součástí současně
zastavěného území obce, i když netvoří s okolním zemědělským půdním fondem souvislý
celek, s výjimkou těch pozemků, které jsou ke dni zjišťování již trvale zastavěny
nebo na základě stavebního povolení či jiného rozhodnutí a opatření jemu na roveň
postaveného k trvalému zastavění určeny. Znázornění průběhu hranice současně zastavěného
území obce ke dni zjišťování se v katastrálních mapách neprovádí.
§ 13
Pro posouzení věcné příslušnosti orgánů ochrany zemědělského půdního fondu
je rozhodná celková výměra půdy, pro kterou se žádá souhlas k odnětí podle § 9 odst.
1 zákona.
§ 14
(1) Ten, v jehož zájmu byl vydán souhlas k odnětí půdy ze zemědělského půdního
fondu pro účely, jejichž uskutečnění není podmíněno vydáním rozhodnutí podle zvláštních
předpisů (např. za účelem převodu pozemků do ostatních ploch, pokud je nelze zemědělsky
obdělávat), dokládá tímto souhlasem ohlášení změny druhu pozemku (kultury) a způsobu
jeho užívání podle zvláštních předpisů 27) místně příslušnému katastrálnímu úřadu.
(2) Pokud je souhlas podle § 9 odst. 1 zákona udělován jiným orgánem ochrany
zemědělského půdního fondu než pověřeným obecním úřadem, tento orgán zasílá stejnopis
vydaného souhlasu tomu pověřenému obecnímu úřadu, v jehož územním obvodu se nachází
půda tímto souhlasem dotčená, nebo její největší část. Zároveň mu postupuje veškerou
dokumentaci, která je připojena k žádosti o vydání tohoto souhlasu.
§ 15
(1) Při odnímání půdy ze zemědělského půdního fondu pro těžební účely na
pozemcích nalézajících se ve schválených dobývacích prostorech nebo na chráněných
ložiskových územích se při zpracování výpočtu odvodů nepoužije ekologická váha vlivu
chráněných ložiskových území.28)
(2) V souhlasu podle § 9 odst. 1 zákona orgán ochrany zemědělského půdního
fondu pouze vymezí kritéria pro stanovení výše odvodů.
(3) Základní sazba odvodů za odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního
fondu může být snížena podle části C sazebníku odvodů v případech, že
a) je prokázáno
zjištěním nebo účelovým měřením provedeným pověřenými odbornými organizacemi Ministerstva
životního prostředí nebo Ministerstva zemědělství, popřípadě posudky hygienické služby,
že stupeň poškození půdy způsobený spady z průmyslových exhalací anebo úniky pevných
nebo tekutých toxických látek či ropných látek neumožňuje její využívání pro výrobu
zemědělských výrobků vstupujících do potravního řetězce po dobu nejméně deseti let
ode dne zjištění nežádoucího stavu,
b) podle zjištění pověřené odborné organizace
Ministerstva životního prostředí nebo Ministerstva zemědělství nelze tuto půdu racionálně
využívat pro zemědělskou výrobu nebo počítat s plněním jejích funkcí jako složky
životního prostředí v důsledku jejího neodstranitelného poškození větrnou nebo vodní
erozí.
(4) Nelze-li na půdě, která má být odňata ze zemědělského půdního fondu,
určit hlavní půdní jednotku, protože zařazení pozemku do bonitovaných půdně ekologických
jednotek nebylo provedeno (např. v současně zastavěném území obce), použije se pro
výpočet odvodů za odnětí této půdy ta hlavní půdní jednotka, která je vymezena na
jiném pozemku zemědělské půdy nalézajícím se v nejbližší vzdálenosti od pozemku,
který má být dotčen navrhovaným odnětím ze zemědělského půdního fondu.
(5) Vzniknou-li pochybnosti o použitelnosti způsobu určení hlavní půdní jednotky
podle odstavce 3 (např. u rozsáhlých sídelních útvarů nebo ve schválených dobývacích
prostorech), může orgán ochrany zemědělského půdního fondu požadovat, aby hlavní
půdní jednotky na pozemku dotčeném navrhovaným odnětím, popřípadě i příslušný klimatický
region byly dodatečně stanoveny pověřenou odbornou organizací Ministerstva zemědělství.29)
Ustanovení společná a závěrečná
Ministr:
Ing. Benda CSc. v.r.
Příl.3
Obsah vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení územně plánovací
dokumentace na zemědělský půdní fond
1.
Vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení územně plánovací
dokumentace na zemědělský půdní fond se skládá z textové, tabulkové a grafické části.
Grafická část se zpracovává v samostatném doplňujícím výkresu, jehož podkladem jsou
mapy měřítek použitých pro hlavní výkresy. Rozsah a přesnost tohoto vyhodnocení a
znázornění se řídí podle stupně a kategorie zpracovávané územně plánovací dokumentace.
2.
Vyhodnocení podle bodu 1 se dále člení podle navrhovaného funkčního využití
pozemků na jednotlivé plochy (lokality), na kterých se uvažuje s umístěním výhledových
rozvojových záměrů, a obsahuje
2.1. údaje o celkovém rozsahu požadovaných ploch a podílu půdy náležející
do zemědělského půdního fondu, údaje o druhu pozemku (kultuře) dotčené půdy, údaje
o zařazení zemědělské půdy do bonitovaných půdně ekologických jednotek a do stupňů
přednosti v ochraně,
2.2. údaje o uskutečněných investicích do půdy za účelem zlepšení půdní úrodnosti
(meliorační a závlahová zařízení apod.) a o jejich předpokládaném porušení,
2.3. údaje o areálech a objektech staveb zemědělské prvovýroby a zemědělských
usedlostech a o jejich předpokládaném porušení,
2.4. údaje o uspořádání zemědělského půdního fondu v území, opatřeních k
zajištění ekologické stability krajiny a významných skutečnostech vyplývajících ze
schválených návrhů pozemkových úprav a o jejich předpokládaném porušení,
2.5. znázornění průběhu hranic územních obvodů obcí a hranic katastrálních
území,
2.6. zdůvodnění, proč je navrhované řešení ve srovnání s jiným možným řešením
nejvýhodnější z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu a ostatních zákonem chráněných
obecných zájmů,
2.7. u sídelních útvarů a zón znázornění průběhu hranic současně zastavěného
území obce ke dni zpracování konceptů řešení územně plánovací dokumentace, hranic
pozemkové držby jednotlivých právnických a fyzických osob, tras základních zemědělských
účelových komunikací a územních a ekologických záměrů vyplývajících ze schválených
návrhů pozemkových úprav, popřípadě vyznačení jejich předpokládaného porušení.
3.
Pokud je do územně plánovací dokumentace zahrnuto území, na němž se nachází
dříve stanovený dobývací prostor, nebo chráněné ložiskové území,30) u kterého dosud
nedošlo ke stanovení dobývacího prostoru, její zpracovatel při vyhodnocování důsledků
navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond pouze
3.1. vyznačí v grafické části tohoto vyhodnocení jeho hranice,
3.2. uvede v tabulkové části tohoto vyhodnocení souhrnnou výměru půdy náležející
do zemědělského půdního fondu, která se na něm nachází,
3.3. uvede v textové části tohoto vyhodnocení potřebné podrobnosti a údaje
o něm.
4.
Podle bodu 3 se nepostupuje, jde-li o plochy (lokality) pro dobývání (těžbu)
nerostů, u nichž se dobývací prostor nestanoví.30)
Příl.4
Obsah vyhodnocení předpokládaných důsledků návrhu na stanovení dobývacího
prostoru na zemědělský půdní fond
1.
Vyhodnocení předpokládaných důsledků návrhu na stanovení dobývacího prostoru
na zemědělský půdní fond se skládá z textové, tabulkové a grafické části. Jeho rozsah
a přesnost se řídí podle způsobu dobývání nerostů (povrchová, lomová, hlubinná těžba
apod.) a velikostí dobývacího prostoru, který má být na základě výsledků geologického
průzkumu stanoven.
2.
Vyhodnocení podle bodu 1 se zpracovává pro celou výměru půdy náležející do
zemědělského půdního fondu, na které má být dobývací prostor nebo jeho jednotlivé
oddělené části stanoveny, jakož i pro plochy (pozemky) této půdy, které by měly být
v případě dobývání nerostů dotčeny jeho důsledky (např. umístěním odvalů, výsypek,
odkališť, stavebních a dopravních záměrů). Toto vyhodnocení obsahuje náležitosti
vyjmenované v příloze č. 3 bodu 2 s přihlédnutím k odlišnostem vyplývajícím z řešení
návrhu na stanovení dobývacího prostoru a dále studii o předpokládaných způsobech,
cílech a postupech provádění rekultivace pozemků dotčených dobýváním, popřípadě předběžný
návrh zvláštního režimu provádění této rekultivace.
Příl.5
Obsah vyhodnocení důsledků navrhovaného umístění staveb na zemědělský půdní
fond
1.
Vyhodnocení důsledků navrhovaného umístění staveb na zemědělský půdní fond
se zpracovává pro celou výměru půdy náležející do zemědělského půdního fondu, která
má být dotčena zamýšlenou stavbou a s ní souvisejícími akcemi podle řešení obsaženého
v příslušné dokumentaci stavby potřebné k vydání územního rozhodnutí, a jeho součástí
je textová, tabulková a grafická část. Podkladem pro grafickou část tohoto vyhodnocení
jsou kopie katastrálních map v měřítcích odpovídajících plošnému rozsahu stavby,
nejvýše však v měřítku 1 : 5000.
2.
Vyhodnocení podle bodu 1 obsahuje
2.1. v textové části
2.1.1. základní údaje o zamýšlené stavbě, zdůvodnění
její potřeby, funkce a významu,
2.1.2. údaje o tom, zda navrhované řešení vychází
ze schválené územně plánovací dokumentace nebo ze schválených územně plánovacích
podkladů, z návrhů tras nadzemních a podzemních vedení, pozemních komunikací, celostátních
drah a vodních cest a jejich součástí, opatřených souhlasem příslušného orgánu ochrany
zemědělského půdního fondu, popřípadě ze schválených návrhů na stanovení dobývacích
prostorů opatřených souhlasem příslušného orgánu ochrany zemědělského půdního fondu,
2.1.3.
celkové zhodnocení důsledků zamýšlené stavby na zemědělský půdní fond,
2.2. v tabulkové části soupis pozemků náležejících do zemědělského půdního
fondu nebo jejich částí v členění podle toho, jde-li o pozemky v současně zastavěném
území obce nebo mimo toto území a má-li být půda odňata trvale nebo dočasně, ve kterém
budou uvedeny
2.2.1. údaje o pozemcích podle katastru nemovitostí (obec, katastrální
území, parcelní číslo, druh pozemku, vlastnické, popřípadě nájemní vztahy),
2.2.2.
výměry pozemků nebo jejich částí,
2.2.3. údaje o zařazení pozemků zemědělské půdy
do bonitovaných půdně ekologických jednotek, popřípadě do stupňů přednosti v ochraně,
2.2.4.
údaje o tom, zda na dotčených pozemcích zemědělské půdy jsou vybudovány investice
do půdy za účelem zlepšení půdní úrodnosti (meliorační zařízení apod.),
2.3. v grafické části zákres
2.3.1. průběhu hranic zamýšleného odnětí půdy
ze zemědělského půdního fondu v členění podle toho, má-li být půda odňata trvale
nebo dočasně,
2.3.2. ploch, na kterých jsou uskutečněny investice do půdy za účelem
zlepšení půdní úrodnosti (meliorační zařízení apod.),
2.3.3. průběhu hranic současně
zastavěného území obce, pokud to podle povahy věci přichází v úvahu,
2.3.4. průběhu
hranic bonitovaných půdně ekologických jednotek, popřípadě stupňů přednosti v ochraně,
pokud je to podle povahy věci třeba,
2.3.5. znázorňující jednotlivé druhy pozemků
(kultury) půdy náležející do zemědělského půdního fondu podle katastru nemovitostí,
pokud je to podle povahy věci třeba,
2.4. jako samostatnou součást rovněž
2.4.1. bilanci skrývky svrchních kulturních
vrstev půdy (např. ornice, drnové vrstvy) a hlouběji uložených zúrodnění schopných
zemin a plán na jejich přemístění a hospodárné využití rozprostřením na jiných konkrétně
vymezených pozemcích nebo uložením pro jiné konkrétně vymezené účely včetně rekultivačních
opatření,
2.4.2. plán rekultivace, má-li být půda po ukončení účelu odnětí pro nezemědělské
využití rekultivována, s tím, že k oběma uvedeným součástem se zpracovává vedle textové
a tabulkové části i grafická část se znázorněním skutečností rozhodných pro jejich
posouzení, schválení a budoucí provádění.
Příl.6
Obsah vyhodnocení důsledků navrhovaného dobývání (těžby) nerostů na zemědělský
půdní fond
1.
Vyhodnocení důsledků navrhovaného dobývání (těžby) nerostů se zpracovává
pro celou výměru půdy náležející do zemědělského půdního fondu, která má být dotčena
1.1. při povrchovém (lomovém) způsobu dobývání uhlí a lignitu v oblastech
soustředěného dobývání v rámci stanoveného dobývacího prostoru v průběhu období pěti
let,
1.2. při povrchovém způsobu dobývání nerostů k účelům stavebním nebo průmyslovým
v průběhu období deseti let; přitom není rozhodující, zda se má těžba uskutečnit
v rámci stanoveného dobývacího prostoru nebo na ložiscích, u nichž se dobývací prostor
nestanovuje,
1.3. při hlubinném způsobu dobývání nerostů výstavbou důlních objektů a provozních
zařízení a dále pro výměru této půdy na pozemcích, u nichž lze v rámci stanoveného
dobývacího prostoru předpokládat jejich devastaci nastalou poklesem terénu v důsledku
vytěžení ložiska, popřípadě z jiných příčin.
2.
Součástí vyhodnocení podle bodu 1 je textová, tabulková a grafická část.
Podkladem pro grafickou část tohoto vyhodnocení jsou kopie katastrálních map v měřítcích
odpovídajících plošnému rozsahu zamýšlené těžby a souvisejících akcí, nejvýše však
v měřítku 1 : 5000. Pro obsah jeho jednotlivých částí platí příloha č. 5 obdobně
s těmito odlišnostmi:
2.1. obsah textové části podle bodu 2.1. přílohy č. A5 se bude vztahovat
k zamýšlenému dobývání (těžbě) nerostů,
2.2. v textové části podle bodu 2.1.2. přílohy č. 5 se uvedou údaje o tom,
zda navrhované řešení vychází ze stanovených dobývacích prostorů opatřených souhlasem
orgánů ochrany zemědělského půdního fondu, popřípadě ze schválené územně plánovací
dokumentace nebo ze schválených územně plánovacích podkladů, jde-li o umístění akcí
souvisejících se zamýšlenou těžební činností,
2.3. v textové části podle bodu 2.1.3. přílohy č. 5 se provede celkové zhodnocení
důsledků zamýšleného dobývání (těžby) a s tím souvisejících akcí na zemědělský půdní
fond, a jde-li o hlubinný způsob dobývání, orientační údaje o tom, v kterém období
a v jakém rozsahu se pravděpodobně projeví důsledky těžby na devastaci terénu, jaký
charakter bude mít tato devastace a jakými opatřeními mohou být tyto devastační projevy
zahlazeny,
2.4. v grafické části se kromě náležitostí uvedených v bodech 2.3.1. až 2.3.5.
přílohy č. 5 znázorní
2.4.1. u lomového (povrchového) způsobu dobývání (těžby) uhlí a lignitu a
u povrchového způsobu dobývání (těžby) ostatních nerostů zákres hranic jednotlivých
etap postupu těžby v navrhovaném období s určením časového pořadí, popřípadě jednotlivých
etap uskutečňování akcí souvisejících s vlastní těžební činností,
2.4.2. u hlubinného způsobu dobývání (těžby) nerostů zákres hranic ploch
(lokalit) předpokládané devastace terénu v důsledku projevů těžby s udáním pravděpodobného
období jejich vzniku,
2.5. v plánu rekultivace podle bodu 2.4.2. přílohy č. 5 se uvede rovněž návrh
zvláštního režimu jeho provádění z hlediska časového plnění a ukončení prací, jsou-li
pro to zvláštní důvody při lomovém (povrchovém) způsobu dobývání (těžby) uhlí a lignitu,
výjimečně i při povrchovém způsobu dobývání (těžby) keramických jílů a kaolinu, pokud
její provádění bude mít obdobný charakter jako lomové (povrchové) dobývání uhlí a
lignitu.
Příl.7
Obsah a způsob zpracování plánu rekultivace půdy odňaté ze zemědělského půdního
fondu pro některé nezemědělské účely
Plán rekultivace obsahuje
1.
technickou část, ve které je třeba uvést množství skrývaných zemin a způsob
jejich využití, cíl a způsob terénních úprav pozemků, výsypek a odvalů včetně přípravy
pozemků pro biologickou rekultivaci, úpravy vodního režimu, melioračních opatření
a způsob vybudování příjezdových a provozních komunikací,
2.
biologickou část, ve které je třeba uvést meliorační osevní postup, intenzitu
hnojení a cíl rekultivace,
3.
časový postup technické a biologické rekultivace,
4.
rozpočet nákladů na provedení rekultivace,
5.
mapové podklady s vyznačením údajů vymezených v bodech 1, 2 a 3, profily
terénu před a po rekultivaci včetně napojení rekultivovaného území na okolní terén.
1) § 30 vyhlášky č. 26/1972 Sb., o ochraně a rozvoji přírodních léčebných lázní
a přírodních léčivých zdrojů.
2) Zákon ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších
předpisů. Vyhláška č. 395/1992 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona
České národní rady č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
3) Zákon ČNR č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální
zákon).
4) § 8 a 9 zákona ČNR č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových
úřadech, ve znění pozdějších předpisů.
5) § 19 odst. 3 vyhlášky č. 84/1976 Sb., o územně plánovacích podkladech a územně
plánovací dokumentaci, ve znění pozdějších předpisů.
6) § 126 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
7)§ 13 odst. 2, § 14 písm. d), § 15 písm. d), § 16, § 17 písm. a) zákona.
8) § 5 odst. 1 zákona.
9) § 5 odst. 2 zákona.
10) Zákon č. 50/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 84/1976 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů.
11) § 24 odst. 2 až 4 zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství
(horní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
12) § 6 odst. 1 zákona.
13) § 6 odst. 2 zákona.
14) § 32 písm. a), § 39 zákona č. 50/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
§ 7 odst. 4 vyhlášky č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení a stavebním
řádu, ve znění pozdějších předpisů.
15) § 11 odst. 3 písm. a) zákona.
16) § 7 odst. 3 zákona.
17) Zákon ČNR č. 62/1988 Sb., o geologických pracích a o Českém geologickém úřadu,
ve znění pozdějších předpisů.
18) § 6 odst. 1 a § 7 odst. 1 zákona.
19) § 9 zákona.
20) § 6 odst. 1 zákona.
21) Vyhláška č. 175/1992 Sb., o podmínkách využívání ložisek nevyhrazených nerostů.
22) Např. § 66 a 71 zákona č. 50/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
23) § 8 zákona.
24) § 9 odst. 2 zákona.
25) § 4 odst. 5 vyhlášky č. 83/1976 Sb., o obecných technických požadavcích na
výstavbu, ve znění pozdějších předpisů.
26) § 8 odst. 1 písm. c) a d) zákona.
27) § 10 odst. 1 písm. d) a e) zákona ČNR č. 344/1992 Sb.
28) Příloha k zákonu, část B, skupina faktorů D.
29) Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy.
30) Zákon č. 44/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů.