16/1962 Sb.
VYHLÁŠKA
ministerstva financí
ze dne 15. února 1962
o řízení ve věcech daní a poplatků
Ministerstvo financí stanoví podle
§ 19 odst. 1 písm. a) a odst. 2 zákona č. 73/1952 Sb., o dani z
obratu,
§ 11 odst. 3 písm. c) a d) zákona č. 75/1952 Sb., o důchodové dani
družstev a jiných organizací, ve znění zákona č. 59/1958 Sb.,
§ 22 odst. 3 č. 10 a 11 zákona č. 76/1952 Sb., o dani ze mzdy,
§ 28 odst. 2 č. 2 a 3 zákona č. 50/1959 Sb., o zemědělské dani,
§ 26 odst. 2 zákona č. 145/1961 Sb., o dani z příjmů obyvatelstva
a
§ 24 odst. 2 zákona č. 143/1961 Sb., o domovní dani a k provedení
zákona č. 59/1950 Sb., o dani z literární a umělecké
činnosti, jakož i zákonů o majetkových a mimořádných dávkách
a poplatcích:
§ 1
(1) Vyměření a vybrání daní a poplatků ve vyspělé
socialistické společnosti je věcí uvědomělého vztahu poplatníka ke
společnosti a děje se za nejširší účasti občanstva, které se i
takto podílí v řízení směřujícím ke správnému stanovení a vybrání
daní na správě státu. Národní výbory musí i v řízení ve věcech
daní a poplatků především vychovávat občany k dobrovolnému plnění
jejich daňových povinností.
(2) Řízení ve věcech daní a poplatků musí být jednoduché,
neformální a musí zajišťovat jejich správné stanovení a vybrání.
Část první
Obecná ustanovení
§ 2
Nestanoví-li tato vyhláška nebo zvláštní předpisy jinak,
postupují národní výbory a jiné orgány státní správy v řízení ve
věcech daní a poplatků (dále jen "daní") podle vládního nařízení
č. 91/1960 Sb., o správním řízení.
§ 3
(1) Místní příslušnost se řídí podle bydliště (sídla)
poplatníka, není-li v předpisech o daních 1) a poplatcích nebo v
jiných předpisech stanoveno jinak.
(2) Nemá-li poplatník bydliště (sídlo) v tuzemsku, je pro
věci, u nichž se místní příslušnost řídí podle bydliště (sídla),
příslušný Obvodní národní výbor v Praze 1, je-li hlavní pramen
poplatníkova příjmu v českých krajích, a Městský národní výbor v
Bratislavě, je-li hlavní pramen poplatníkova příjmu na Slovensku.
(3) V pochybnostech určí místní příslušnost národní výbor
vyššího stupně. Ve výjimečných případech může stanovit místní
příslušnost ministerstvo financí.
§ 4
(1) Státní orgány, hospodářské i jiné organizace jsou povinny
poskytovat národním výborům všestrannou pomoc v daňovém řízení.
Zejména jsou povinny oznamovat do 30 dnů po uplynutí každého
kalendářního pololetí částky, které vyplatily v uplynulém pololetí
fyzickým osobám nebo pro fyzické osoby za vykonané dílo,
provedenou práci nebo výkon, anebo za přenechání užívání
majetkových předmětů a práv; oznámení zašlou místnímu národnímu
výboru příslušnému podle bydliště příjemce. Toto oznámení však
není třeba, podléhají-li vyplacené částky dani ze mzdy nebo dani
z literární a umělecké činnosti.
(2) Všichni občané jsou povinni na výzvu národního výboru
spolupůsobit v daňovém řízení, podat potřebné vysvětlení a
předložit doklady, které mají a které národní výbor označí jako
potřebné.
§ 5
(1) Poplatníku, jehož pobyt není znám, a dále poplatníku,
který se trvale zdržuje v cizině (má tam své sídlo) a ani na
vyzvání nejmenuje zmocněnce v tuzemsku, lze doručit rozhodnutí i
jiné písemnosti tak, že se rozhodnutí nebo písemnost vyhlásí po
dobu 15 dnů veřejnou vyhláškou; poslední den této lhůty se
považuje za den doručení.
(2) Písemnosti určené osobám požívajícím diplomatických výsad
a imunit nebo osobám v jejich bytech, jakož i odpovědi na písemná
podání došlá z ciziny, zašlou se ministerstvu financí, které
zařídí jejich doručení; vyrozumění je vždy třeba vyhotovit dvojmo
a připojit předmětné spisy.2)
§ 6
Není-li lhůta stanovena všeobecně zákonem nebo prováděcími
předpisy, určí přiměřenou lhůtu národní výbor; přitom zároveň
upozorní na následky nedodržení lhůty. Lhůtu kratší osmi dní může
národní výbor určit jen výjimečně pro úkony jednoduché a zvlášť
naléhavé.
§ 7
(1) Daňové přiznání nebo hlášení je povinen podat ten, komu
to zákon ukládá nebo koho národní výbor k tomu vyzve.
(2) Přiznání nebo hlášení se podávají na předepsaných
tiskopisech a musí být vlastnoručně podepsána poplatníkem nebo
jeho zákonným zástupcem anebo zmocněncem.
(3) Přiznání, hlášení nebo jiné písemné podání nezpůsobilé
projednání pro vady, jež nelze jinak odstranit, vrátí se s pokynem
k jejich odstranění v přiměřené lhůtě a s poučením o následcích
spojených s jejich neodstraněním. Dojde-li opravené přiznání nebo
hlášení ve stanovené lhůtě, nebude předepsáno zvýšení pro jejich
opožděné podání.
(4) Nebylo-li podáno přiznání nebo hlášení včas, je národní
výbor oprávněn zjistit základ daně a stanovit daň podle pomůcek,
které má po ruce nebo které si opatří.
§ 8
Pochybnosti o správnosti nebo úplnosti předložených přiznání,
hlášení a dokladů nebo o pravdivosti v nich uvedených údajů sdělí
národní výbor poplatníku pokud možno jednou výzvou a vyzve jej,
aby se k nim vyjádřil, zejména, aby doplnil neúplné údaje,
vysvětlil nejasnosti a prokázal pravdivost svých údajů nebo aby se
dostavil k osobnímu projednání.
§ 9
(1) O ústním jednání sepíše se protokol, který má obsahovat:
a) označení národního výboru,
b) místo a čas jednání,
c) předmět jednání, přesné označení poplatníka,
d) příjmení a jména osob, které se jednání zúčastnily,
e) vylíčení průběhu jednání, označení dokladů a jiných listin
odevzdaných při jednání nebo podstatný obsah listin
předložených k nahlédnutí, udělená poučení, vyjádření poučených
osob, jejich návrhy apod.
(2) Protokol podepíší osoby, které se jednání zúčastnily.
Opis protokolu o ústním jednání vydá se poplatníkovi (jeho
zákonnému zástupci, zmocněnci), požádá-li o jeho vydání.
§ 10
(1) Zjištění nebo přezkoumání daňového základu nebo jiných
okolností rozhodných pro stanovení daně lze provést též daňovou
kontrolou. Kontrola se provede zejména přezkoušením povinných
záznamů a dokladů a jiných písemností účetní evidence nebo místní
prohlídkou a ohledáním. Kontrolu provádějí orgány určené národním
výborem; kontrolní orgány jsou povinny vykázat se písemným
pověřením k provedení kontroly.
(2) Poplatníci jsou povinni dovolit a umožnit kontrolním
orgánům vstup do provozních místností, předložit jim potřebné
doklady a dát jim žádaná vysvětlení obdobně jako v řízení o
poplatníkově přiznání nebo hlášení.
(3) Národní výbor a v naléhavých případech kontrolní orgán
může nařídit zajištění knih, dokladů a jiných předmětů, jichž je
nezbytně třeba k provedení kontroly.
§ 11
(1) Odchyluje-li se předepsaná daň od přiznání, hlášení nebo
jiného oznámení, lze žádat v odvolací lhůtě o sdělení důvodů
rozdílu mezi stanoveným daňovým základem a daní, jež byla přiznána
nebo za řízení uznána.
(2) Doba počínající dnem, který následuje po podání žádosti
podle odstavce 1, a končící dnem, kdy byl poplatník vyrozuměn o
důvodech stanovení daňového základu a daně, nepočítá se do
odvolací lhůty.
§ 12
Odvolání
(1) Proti stanovení daňového základu a daně a proti každému
jinému rozhodnutí národního výboru, který v daňové věci rozhodl v
první stolici, má poplatník právo podat odvolání, není-li odvolání
vyloučeno. Proti výzvě k podání přiznání nebo hlášení a proti
jiným opatřením předcházejícím stanovení daňového základu a daně
nelze se samostatně odvolat.
(2) Odvolání nemá odkladný účinek, není-li jinak stanovené (§
24 odst. 4).
(3) Ve věcech vyžadujících zvláštní odborné posouzení (např.
daň z obratu, důchodová daň družstev a jiných organizací apod.)
vyžádá si odvolací orgán před rozhodnutím odborný posudek
národního výboru vyššího stupně.
(4) Ustanovení § 11 a vl. nař. č. 91/1960 Sb. 23 o lhůtách
pro vydání rozhodnutí a o vyřízení odvolání v daňovém řízení
neplatí.
§ 13
(1) Osoby, které se jakkoli zúčastnily daňového řízení, jsou
povinny zachovávat mlčenlivost o tom, co se dověděly v
tomto řízení. O zproštění této povinnosti rozhoduje národní výbor,
který řízení prováděl.
(2) Zapůjčí-li se daňové spisy jinému státnímu orgánu, může
národní výbor stanovit, co ze spisů nemůže být sděleno účastníkům
řízení nebo jiným osobám.
Část druhá
Splatnost daní a jejich úhrada
§ 14
(1) Je-li pro zaplacení daně nebo zálohy na daň stanovena
zákonná lhůta, je její poslední den nejzazší lhůtou pro splatnost,
i když s poplatníkem byly sjednány kratší lhůty k zaplacení.
(2) Příslušenství daně tvoří penále pro nezaplacení daně
(zálohy na daň) včas a náklady výkonu rozhodnutí.
§ 15
(1) Poplatník je povinen zaplatit daň národnímu výboru, u
něhož je předepsána. Při každé platbě musí být uvedeno, na kterou
daň je platba určena.
(2) Daně lze platit:
1. převodem z účtu u Státní banky československé nebo u jiného
peněžního ústavu na příslušný účet národního výboru u Státní
banky československé;
2. v hotovosti:
a) poštovní poukázkou na příslušný účet národního výboru u
Státní banky československé;
b) osobám pověřeným národním výborem přijímat od poplatníků
platby na daně v hotovosti; na přijatou platbu je nutno
vydat potvrzenku;
c) poštovnímu doručovateli, je-li pověřen vybíráním daňových
nedoplatků;
3. přeplatkem na jiné dani.
(3) Jedním příkazem (odstavec 2 č. 1) nebo jednou poštovní
poukázkou [odstavec 2 č. 2 písm.a)] lze platit témuž národnímu
výboru několik daní,jsou-li účtovány u Státní banky československé
na jednom účtě národního výboru a je-li uvedeno, jaké částky z
celkové platby jsou určeny na jednotlivé daně.
§ 16
(1) Za den platby se považuje:
a) z převodu z účtů u peněžních ústavů den, kdy skutečně byl
proveden převod na vrub účtu plátce;
b) u plateb vykonaných v hotovosti poštovní poukázkou den, kdy
přijal hotovost poštovní úřad nebo peněžní ústav;
c) u plateb vykonaných v hotovosti poštovnímu doručovateli nebo
osobám pověřeným národním výborem, jakož i u hotovostí
odebraných dlužníkovi při výkonu rozhodnutí a u výtěžků výkonu
rozhodnutí den, kdy převzal hotovost poštovní doručovatel anebo
osoba pověřená národním výborem;
d) u převodů daňových přeplatků přeúčtovaných na žádost poplatníka
den, kdy národní výbor přijal žádost, bylo-li možno v tento den
přeúčtovat přeplatek; nebylo-li možno přeúčtovat přeplatek v
den přijetí žádosti nebo převádí-li se přeplatek bez žádosti,
platí za den platby den, kdy skutečně byl proveden převod na
vrub přeplatkového účtu.
(2) Den platby podle odstavce 1 písm. a) nebo b) vyznačí
peněžní ústav nebo poštovní úřad na dokladu o platbě, který je
určen pro národní výbor. Nebyla-li platba vykonaná tímto způsobem
připsána Státní bankou československou k dobru účtu národního
výboru, lze ji reklamovat jen u peněžního ústavu nebo u poštovního
úřadu.
§ 17
(1) Národní výbor přijme platbu na daň, na niž byla určena.
Zaúčtuje ji nejprve na příslušenství daně, je-li v den zaúčtování
platby již předepsáno nebo se zároveň předepíše, pak na zbývající
nedoplatek, počínajíc nejstarší částkou splatné daně, a konečně na
běžnou povinnost daně nebo zálohy na daň.
(2) Platbu vykonanou bez postačitelného označení daně přijme
národní výbor na účtě nejasných plateb a vyzve plátce, aby oznámil
do přiměřené lhůty, na kterou daň byla platba vykonána. Dojde-li
odpověď ve lhůtě, zaúčtuje se platba na daň určenou plátcem v
odpovědi s účinností ke dni, kdy byla vykonána. Neodpoví-li plátce
včas, určí národní výbor, na kterou daň se zaúčtuje platba; v
tomto případě platí za den platby den, kdy ji národní výbor
zaúčtoval na daň.
§ 18
(1) Dlužník je v prodlení, nezaplatí-li splatnou částku ani v
poslední den její splatnosti.
(2) Penále vypočte se z nedoplatků zjištěných ke dnům
splatnosti jednotlivých daní. Pro splatnost penále není
rozhodující, kdy bude zpraven dlužník o jeho předpisu.
(3) Předpis penále sdělí se dlužníkovi během roku, jestliže
to vyžaduje stav jeho účtu, jinak zpravidla najednou za celou
uplynulou dobu před koncem každého roku, nejpozději však ve lhůtě,
v níž promlčuje se daň.
(4) Při posečkání daně nebo povolení splátek počítá se penále
jen za podmínek stanovených v § 19.
(5) Byla-li předepsaná daň na odvolání nebo jiným rozhodnutím
zcela nebo zčásti odepsána, odepíše se z úřední povinnosti též
penále připadající na odepsanou daň, není-li v rozhodnutí
vysloveno jinak.
(6) Za penále podle této vyhlášky považují se též úroky
z prodlení, poplatek z prodlení nebo přirážka pro zmeškání,
vybírají-li se při opožděném zaplacení jednotlivých daní podle
předpisů platných pro tyto práce.
§ 19
(1) Na žádost lze povolit posečkání daně nebo její zaplacení
ve splátkách, bylo-li by neprodlené zaplacení spojeno pro dlužníka
s vážnou újmou nebo není-li z jiných důvodů možné vybrat celý
nedoplatek od dlužníka najednou. Posečkat lze též částku, o níž
lze očekávat, že bude odepsána (na odvolání nebo z jiného důvodu).
Povolení může být vázáno na podmínky. Není-li vysloveno jinak
v rozhodnutí o posečkání nebo povolení splátek, nepočítá se
z posečkaného nedoplatku penále za dobu od podání žádosti až do
jeho zaplacení, dodrží-li dlužník stanovené podmínky (splátky).
(2) O žádostech za povolení splátek nebo za posečkání
nedoplatku rozhoduje národní výbor, jemuž má být daň zaplacena (§
15 odst. 1).
(3) Proti rozhodnutí o žádosti za splátky nebo posečkání
nedoplatku není přípustné odvolání.
§ 20
(1) Pravomocně předepsaná daň opraví se nebo odepíše na
žádost nebo z úřední povinnosti:
a) byla-li předepsána někomu, kdo podle zákona ji není povinen
platit;
b) došlo-li při výpočtu nebo předpisu daně k chybě v počítání,
psaní nebo k jinému omylu, který je zřejmou nesprávností,
zejména jde-li o dvojí předpis téže daně.
(2) Opravu (odpis) daně podle odstavce 1 provede orgán
národního výboru, který je příslušný stanovit daň. Shodně s
opravou (odpisem) daně opraví se (odepíše) také příslušenství.
(3) Žádost za opravu (odpis) daně musí být podána nejpozději
před uplynutím lhůty, v níž promlčuje se vybrání daně.
(4) Daň je pravomocně předepsána, nebylo-li podáno odvolání,
nebylo bylo-li podané odvolání již vyřízeno.
§ 21
(1) Pravomocně předepsaná daň s příslušenstvím může být
prominuta na žádost zcela nebo zčásti, byla-li by jejím vybráním
ohrožena výživa dlužníka nebo osob, jež jsou na něho odkázány svou
výživou. Prominutím daně rozumí se též upuštění od stanovení
a předpisu daně.
(2) Prominutí nedoplatku může být vázáno podmínkami; zejména
může být uloženo zaplatit část nedoplatku ve lhůtě, kterou určí
národní výbor apod.
(3) O žádostech za prominutí nedoplatku rozhoduje národní
výbor, u něhož je předepsána daň nebo který ji má stanovit.
Jestliže dlužník nebydlí již déle než rok v obvodu národního
výboru, u něhož je předepsána daň (který ji má stanovit),
rozhoduje o prominutí národní výbor místa jeho nynějšího bydliště.
(4) Proti rozhodnutí o žádosti za prominutí nedoplatku nelze
se odvolat.
§ 22
(1) Daňový nedoplatek odepíše národní výbor z vlastního
podnětu, je-li zcela nedobytný; za nedobytný považuje se
nedoplatek, který byl bezvýsledně vymáhán, nebo je-li
pravděpodobné že by vymáhání neposkytlo větší výtěžek, než je
třeba k úhradě nákladů výkonu rozhodnutí. Z týchž důvodů lze
upustit od předpisu daně.
(2) Ustanovení § 21 odst. 3 platí zde obdobně, o odpisu pro
nedobytnost dlužník se nevyrozumí.
§ 23
(1) Částka plateb převyšující splatnou daň a její
příslušenství je daňovým přeplatkem.
(2) Přeplatek na jedné dani přeúčtuje národní výbor z
vlastního podnětu na nedoplatek jiné daně téhož poplatníka.
Nemá-li poplatník nedoplatek na jiných daních, národní výbor
přeplatek vrátí. Národní výbor zjišťuje , zda poplatník nedluží
jiné daně, jen u národních výborů, u nichž mohl by se vyskytnout
nedoplatek podle předpisů o věcné a místní příslušnosti. Přeplatky
příslušející rozpočtovým a hospodářským organizacím přeúčtují se
na jejich povinnosti u jiných národních výborů, jen požádá-li o to
organizace; jinak vrátí se přeplatek na její účet u příslušného
peněžního ústavu.
(3) Nepodléhá-li poplatník jiné dani, zaúčtuje se přeplatek
nepřevyšující 5 Kčs ve prospěch státu v roce, v němž přeplatek
vznikl; jinak přeúčtuje se na jiné daně poplatníka, i když nejsou
v nedoplatku.
(4) Nárok na přeplatek zaniká uplynutím tří let od konce
roku, v němž vznikl přeplatek; přeplatek zaúčtuje se ve prospěch
státu.
(5) O vrácení nebo přeúčtování přeplatku rozhoduje národní
výbor, u něhož je přeplatek.
Část třetí
Vymáhání daňových nedoplatků
§ 24
(1) Národní výbor vyzve dlužníka, který nezaplatil splatnou
daň s příslušenstvím (dále jen "daňový nedoplatek), aby zaplatil
daňový nedoplatek ve stanovené lhůtě, nejméně osmidenní, a
upozorní jej, že jinak bude vymáhat zaplacení daňového nedoplatku.
(2) Nezaplatí-li dlužník daňový nedoplatek ve lhůtě stanovené
výzvou podle odstavce 1, přistoupí národní výbor k výkonu
rozhodnutí nebo požádá o jeho výkon soud.
(3) Rozhodnutím podle této vyhlášky se rozumí platební
výměry, jimiž se stanoví daň, jiná rozhodnutí, jimiž se ukládá
peněžité plnění, smíry uzavřené před národním výborem, z nichž pro
účastníky vznikají peněžní závazky, výkazy nedoplatků, jakož i již
splatné částky záloh na daň. Vykonatel vydal, sestavil nebo
schválil.
(4) Vůči ručiteli lze vykonat jen takové rozhodnutí, jímž
byla pravomocně stanovena jeho povinnost uhradit daňový
nedoplatek.
§ 25
(1) Výzvu k zaplacení vydá a rozhodnutí vykoná národní výbor,
u něhož je daňový nedoplatek; o výkon rozhodnutí může však požádat
národní výbor, v jehož obvodu dlužník bydlí nebo má majetek.
Provádí-li výkon rozhodnutí místní národní výbor, může požádat ve
složitých případech o jeho výkon nadřízený okresní národní výbor.
(2) Rozhodnutí nesmí být vykonáno ve větším rozsahu, než je
třeba k úhradě daňového nedoplatku.
§ 26
(1) Výkon rozhodnutí může být odložen:
a) žádá-li dlužník o splátky, posečkání s placením daňového
nedoplatku nebo o jeho prominutí,
b) i bez žádosti, jestliže se provádí šetření o skutečnostech
rozhodných pro částečné nebo úplné zrušení výkonu rozhodnutí.
(2) Bude-li povolen odklad, již provedené úkony zůstanou
zachovány; v případech zřetele hodných lze však zrušit výkon
rozhodnutí zcela nebo zčásti. Odklad může být vázán podmínkami
(např. placením splátek).
(3) Odklad může povolit též národní výbor, který byl požádán
o výkon rozhodnutí.
§ 27
Nezaplatí-li státní hospodářská organizace daňový nedoplatek,
zašle národní výbor příslušné pobočce Státní banky československé
příkaz k vybrání 2) spolu s příkazem k úhradě nedoplatku z účtu
organizace; opis příkazu k úhradě zašle státní hospodářské
organizaci. V příkazu k úhradě uvede výši daňového nedoplatku a
den, kdy nedoplatek stal se splatným.
§ 28
(1) Peněžní ústav uhradí daňový nedoplatek najednou, je-li na
účtě státní hospodářské organizace dostatek prostředků, jinak
postupně,3) jak budou docházet prostředky na účet, a to v časovém
pořadí plateb až do úplného zaplacení daňového nedoplatku.
(2) Prokáže-li státní hospodářská organizace, že podala návrh
na úplné nebo částečné zrušení výkonu rozhodnutí, sečká peněžní
ústav s úhradou až do doby, kdy mu zašle národní výbor rozhodnutí
o návrhu s uvedením, zda a v jakém rozsahu má být daňový
nedoplatek uhrazen.
§ 29
Nelze-li vybrat daňový nedoplatek z účtu u peněžního ústavu,
vyzve národní výbor orgán nadřízený státní hospodářské organizaci,
aby zajistil zaplacení nedoplatku nebo sdělil do třiceti dnů,
jakým způsobem má být vymáhán.
§ 30
Nezaplatí-li rozpočtová, družstevní nebo společenská
organizace daňový nedoplatek, požádá národní výbor orgán nadřízený
organizaci, aby zajistil zaplacení nedoplatku. Nezajistí-li tento
orgán zaplacení, požádá národní výbor o pomoc národní výbor
vyššího stupně.
§ 31
(1) Nebyl-li zaplacen daňový nedoplatek, může národní výbor
vydat příkaz 4) podniku, jiné organizaci nebo osobě (dále jen
"plátce"), který vyplácí dlužníkovi mzdu, jinou odměnu za práci
nebo náhradu za pracovní příjem (důchod, nemocenské dávky,
stipendia apod. - dále jen "mzda"), aby prováděl srážky ze mzdy
dlužníka k uhrazení daňového nedoplatku; opis příkazu zašle
národní výbor dlužníkovi. Dnem doručení příkazu plátci ztrácí
dlužník nárok na vyplacení části mzdy podléhající srážkám.
(2) Z pracovní odměny členů jednotných zemědělských družstev,
jež je vyplácena v pracovních jednotkách, provádějí se srážky ze
záloh vyplácených družstevníkům během roku; konečná výše srážek
stanoví se při vyúčtování za uplynulý rok.
(3) V příkazu je nutno upozornit plátce, že je povinen srážet
ode dne doručení příkazu příslušné částky z dlužníkovy mzdy a
sražené částky odvádět národnímu výboru, jakmile bude vyrozuměn,
že příkaz nabyl právní moci.
(4) Byl-li povolen odklad výkonu rozhodnutí (§ 26), provádí
plátce srážky ze mzdy, ale neodvede sražené částky, pokud nebude
odklad zrušen.
§ 32
(1) Plátce, který přijímá občana do práce, je povinen vyžádat
si od něho potvrzení plátce, u něhož občan dosud pracoval, o tom,
zda byl vydán příkaz provádět srážky ze mzdy a kterým orgánem.
Zjištěné skutečnosti je povinen oznámit neprodleně národnímu
výboru, který vydal příkaz ke srážkám ze mzdy. Plátce, u něhož
dlužník přestal pracovat, je rovněž povinen oznámit nejdéle
do jednoho týdne tuto skutečnost národnímu výboru, který vydal
příkaz ke srážkám ze mzdy, a oznámit mu adresu nového plátce, u
něhož dlužník nyní pracuje, je-li mu známa.
(2) Rovněž dlužník je povinen oznámit národnímu výboru, který
vydal příkaz ke srážkám ze mzdy, nejpozději do jednoho týdne, že
přestal pracovat u dosavadního plátce; nejpozději do jednoho týdne
po nástupu práce u nového plátce je povinen oznámit jeho adresu
národnímu výboru.
(3) Jakmile je národnímu výboru znám plátce, u něhož dlužník
nyní pracuje, zašle mu příkaz k provádění srážek s uvedením výše
daňového nedoplatku.
§ 33
(1) Má-li dlužník peněžitou pohledávku vůči peněžnímu ústavu,
jiné organizaci, občanu (dále jen "poddlužník"), oznámí národní
výbor poddlužníkovi výši daňového nedoplatku a přikáže mu,5) aby
zaplatil pohledávku po její splatnosti a po právní moci příkazu do
výše daňového nedoplatku národnímu výboru. Jde-li o pohledávku na
účtu u peněžního ústavu, sdělí ústavu i označení a číslo účtu,
z něhož má být daňový nedoplatek zaplacen, a číslo účtu národního
výboru, na nějž má být převeden. Národní výbor zakáže současně
dlužníku nakládat s pohledávkou do výše daňového nedoplatku,
zejména ji vybrat. Doručením tohoto zákazu pozbývá dlužník právo
nakládat s pohledávkou do výše daňového nedoplatku.
(2) Jakmile bude poddlužník vyrozuměn, že příkaz nabyl právní
moci, je povinen vyplatit pohledávku národnímu výboru - je-li již
splatná; není-li dosud splatná, vyplatí ji, jakmile pohledávka
stane se splatnou. Ustanovení § 28 odst. 1 platí zde obdobně.
(3) Nezaplatí-li poddlužník pohledávku, může se na něm
národní výbor domáhat jejího zaplacení u soudu nebo arbitráže
vlastním jménem. Obdobně lze se domáhat odvodu srážek ze mzdy.
§ 34
(1) Srážky ze mzdy a přikázání pohledávky lze provést podle
této vyhlášky jen v rozsahu a pořadí stanoveném pro výkon
rozhodnutí soudem.
(2) Nařídil-li též soud výkon rozhodnutí srážkami ze mzdy
nebo přikázáním pohledávky, může plátce, popř. poddlužník zaslat
sraženou částku soudu, který určí, na který dluh má být použita.
§ 35
(1) Na úhradu daňového nedoplatku mohou být prodány movité
věci dlužníka, které sepíše do protokolu pracovník určený národním
výborem (vykonatel); movité věci, které má dlužník u jiné osoby,
lze sepsat jen, je-li ochotna je vydat. V protokolu se popíší věci
tak, aby byla vyloučena jejich záměna. Uvedou se v něm i oznámená
práva třetích osob k věcem, zda věci byly již dříve sepsány
národním výborem nebo soudem, zda má dlužník ještě jiné věci,
které nebyly sepsány, popřípadě, kolik dlužník na svůj nedoplatek
při sepsání zaplatil. Není-li při sepsání přítomen ani člen
dlužníkovy domácnosti, přibere se k němu nezúčastněná zletilá
osoba. Protokol podepíší osoby přítomné při sepsání.
(2) Sepsat nelze věci osobní potřeby a věci, jejichž sepsání
by bylo v rozporu s ustanoveními občanského soudního řádu. Pro
daňový nedoplatek jednoho z manželů mohou být postiženy též věci,
které jsou v zákonném majetkovém společenství manželů.
(3) Vykonavatel upozorní dlužníka, osobně, a nebyl-li při
sepsání přítomen, v zaslaném mu opise protokolu, že sepsané věci
nesmějí být poškozeny, odstraněny ani zcizeny. Sepsané věci mohou
být však také dlužníku odebrány a uschovány, zejména je-li obava,
že by je dlužník odstranil. V protokolu nebo v dodatku k němu
připojeném musí být vyznačeny věci, které byly dlužníkovi odebrány
a jak s nimi bylo naloženo.
§ 36
(1) Odebrané peníze československé měny odešle vykonavatel
národnímu výboru ke zúčtování; cizozemské peníze, mince,
nezpracované zlato, stříbro, jiné druhé kovy a drahé kameny
převezme a odevzdá je národnímu výboru. Národní výbor nabídne
platné cizozemské peníze neprodleně Státní bance československé k
odkupu. Provádí-li výkon rozhodnutí místní národní výbor,
vyrozumí o převzetí cizozemských peněz, mincí, drahých kovů a
drahých kamenů neprodleně okresní národní výbor, aby posoudil,
byla-li dodržena ustanovení devizových předpisů.
(2) Sepsané věci, pro něž není stanovena maloobchodní cena,
musí být odhadnuty.
(3) Bylo-li podáno odvolání, žádost za odklad nebo návrh na
zrušení výkonu rozhodnutí pro nepřípustnost, nelze prodat sepsané
věci před rozhodnutím o odvolání, žádosti nebo návrhu.
§ 37
(1) Věci, s nimiž obchodují socialistické podniky (národní
podniky, družstva apod.) nebo jichž tyto podniky používají ve
výrobě nebo k provozu, nabídne národní výbor po uplynutí tří týdnů
od jejich sepsání příslušnému podniku, aby je převzal za
stanovenou maloobchodní cenu, zmenšenou o obchodní srážku nebo za
cenu odhadní, jde-li o věci, pro které není stanovena maloobchodní
cena.
(2) Věci, jež příslušný podnik nepřevezme do 30 dnů, mohou
být prodány za stanovenou maloobchodní cenu nebo za cenu odhadní
jiným zájemcům. Je-li více zájemců o některou věc, přihlédne
národní výbor k osobním poměrům zájemců. Pracovníkům a
funkcionářům národních výborů, osobám, které se zúčastnily
daňového řízení, a členům jejich rodin nesmějí být věci prodány.
Věci, které může nabýt, jen kdo má k tomu oprávnění, mohou být
prodány jen takové osobě.
(3) O převzetí a prodeji věcí je třeba vyrozumět dlužníka.
(4) O převzetí a prodeji věcí se sepíše protokol a uvedou se
v něm osoby a podniky, které věci převzaly nebo koupily, a
zaplacená cena. Tyto osoby také protokol podepíší.
§ 38
(1) Národní výbory jsou povinny přesvědčit se při sepisování
movitých věcí a před jejich nabídkou k převzetí, popř. před jejich
prodejem, zda věci nebyly postiženy též při soudním výkonu
rozhodnutí; v kladném případě vyrozumí o výkonu rozhodnutí
příslušný soud a neprovádějí další úkony.
(2) Pro pořadí, v němž bude v soudním řízení uhrazen daňový
nedoplatek, je rozhodný den sepsání movitých věcí podle § 35 odst.
1.
§ 39
(1) Z výtěžků převzetí nebo prodeje věcí uhradí se daňový
nedoplatek, včetně náhrady nákladů sepsání, převzetí nebo prodeje
(náklady výkonu rozhodnutí) a hotových výloh. Případný přebytek se
vrátí dlužníkovi.
(2) Náklady sepsání činí 2 % z nedoplatku; náklady převzetí
nebo prodeje činí 2 % z dosaženého výtěžku. Náklady se počítají z
částky nedoplatku nebo z dosaženého výtěžku zaokrouhlené na 10,-
Kčs dolů; náklady se nevyberou, nedosahují-li 5,- Kčs.
(3) Věci, které nebyly převzaty a nemohly být prodány, vrátí
se dlužníkovi.
§ 40
Vkladní knížky, životní pojistky a jiné cenné papíry (dále
jen "cenné papíry") sepsané u dlužníka nebo třetí osoby ochotné je
vydat převezme vykonavatel a odevzdá je spolu s protokolem
národnímu výboru, který zařídí vše, čeho je třeba k zachování a k
výkonu práv ze sepsaných cenných papírů. Národní výbor předloží
cenné papíry příslušnému peněžnímu ústavu, pojišťovně, jiné
organizaci nebo osobě k výplatě, popř. odkupu. Výplata do výše
daňového nedoplatku musí být provedena bez zřetele na heslo,
průkazní lístek nebo jinou skutečnost, na níž je vázána. Národní
výbor potvrdí poddlužníkovi, že výplata byla provedena podle
výkonu rozhodnutí k umoření daňového nedoplatku.
§ 41
(1) Vykonavatel je povinen vykázat se před provedením výkonu
osobním průkazem a písemným příkazem národního výboru o tom, že je
pověřen vykonat rozhodnutí.
(2) Není-li v písemném příkaze k výkonu rozhodnutí jinak
uvedeno, je vykonavatel oprávněn přijmout platby, jež mají být
vymoženy. Na přijatou platbu je povinen vydat stvrzenku.
(3) Vykonatel upustí od výkonu rozhodnutí, prokáže-li
dlužník, že zaplatil nedoplatek nebo že příslušný národní výbor
povolil posečkání, splátky nebo odklad výkonu anebo zaplatí-li mu
dlužník nedoplatek.
§ 42
(1) Národní výbor, který nařídil výkon rozhodnutí, může jej
zcela nebo zčásti zrušit, jestliže zjistí z vlastního podnětu nebo
k námitce dlužníka, že výkon rozhodnutí je zcela nebo zčásti
nepřípustný, zejména z těchto důvodů:
a) byl nařízen proti někomu, kdo není dlužníkem ani ručitelem,
b) daňový nedoplatek byl zaplacen nebo prominut,
c) výkon rozhodnutí vztahuje se na věci, které dlužníku nepatří
nebo nemohou být sepsány,
d) výtěžek, kterého by se dosáhlo výkonem rozhodnutí, nestačil by
ani na úhradu jeho nákladů,
e) je dán jiný závažný důvod, který činí výkon rozhodnutí
nepřípustným.
(2) Navrhnout zrušení výkonu rozhodnutí může i plátce, který
má provádět srážky ze mzdy dlužníka nebo poddlužník, který má
uhradit dlužníkův daňový nedoplatek a jeho pohledávky, anebo ten,
jehož věci byly neprávem postiženy výkonem rozhodnutí; tyto osoby
musí být vyrozuměny o zrušení výkonu rozhodnutí.
Část čtvrtá
Zajištění úhrady na nesplatnou nebo
nepředepsanou daň
§ 43
(1) Je-li obava, že nesplatná nebo nepředepsaná daň bude
nedobytná v době, kdy ji bude možno vymáhat, nebo, že v té době
bude spojeno její vybrání se značnými obtížemi, zajistí národní
výbor na úhradu takové daně poplatníkovy peněžité pohledávky nebo
jeho movité věci až do částky, kterou podle pomůcek, jež má
národní výbor po ruce, bude povinen zaplatit poplatník, až daň
stane se splatnou nebo až bude stanovena a předepsána.
(2) V rozhodnutí o zajištění úhrady na nesplatnou nebo
nepředepsanou daň národní výbor uvede částku daně, jež má být
zajištěna, jakým způsobem má být úhrada zajištěna, jakož i důvody
nařízeného zajištění.
(3) Ustanovení části třetí této vyhlášky platí obdobně s tím
rozdílem, že hotové peníze nebo podle příkazu odvedené pohledávky
se složí na zvláštní účet u Státní spořitelny v sídle národního
výboru; movité věci se pouze sepíší v protokolu.
(4) Složí-li poplatník u národního výboru dostatečnou
jistotu, neprovede se zajištění; již provedené výkony národní
výbor zruší.
§ 44
(1) Na daně, jež jsou povinni platit devizoví cizozemci,
zadrží se z platů vykonaných jim nebo v jejich prospěch dlužníky,
kteří mají bydliště nebo sídlo v tuzemsku (dále jen "tuzemští
plátci"):
a) 15 % z platů za licenční a jim podobné poplatky a z platů za
technickou pomoc;
b) 25 % z platů za autorské nebo provozovací právo, nejsou-li
podrobeny dani z literární a umělecké činnosti;
c) 40 % z ostatních platů, jestliže podléhají některé tuzemské
dani a není-li dále vysloveno jinak.
(2) Zadržené částky odvedou tuzemští plátci na účet národního
výboru příslušného podle ustanovení § 45 odst. 2.
(3) Nepodá-li poplatník - devizový cizozemec - přiznání k
dani a nelze-li zjistit základ daně a stanovit daň způsobem
uvedeným v § 7 odst. 4 této vyhlášky, považuje se daň za
vyrovnanou srážkou provedenou podle odstavce 1.
(4) Ustanovení odstavců 1 až 3 nevztahuje se na
a) příjmy plynoucí devizovým cizozemcům z tuzemských nemovitostí a
na příjmy devizových cizozemců, kteří provozují v ČSSR
výdělečné podniky nebo výdělečná zaměstnání a mají bydliště
nebo sídlo v tuzemsku,
b) platy uvedené v § 45 odst. 3 této vyhlášky.
§ 45
(1) Tuzemští plátci jsou povinni oznámit příslušnému
národnímu výboru (odstavec 2) před provedením platu devizovému
cizozemci nebo v jeho prospěch komukoliv jinému:
a) příjmení a jméno (firmu) a přesnou adresu devizového cizozemce,
jemuž je plat určen, popřípadě též jméno a příjmení (firmu) a
přesnou adresu toho, komu má být placeno ve prospěch devizového
cizozemce;
b) právní důvod nároku devizového cizozemce na plat a celkovou
výši jeho nároku;
c) částku, jež má být placena devizovému cizozemci nebo v jeho
prospěch, jakož i dobu její splatnosti.
(2) Má-li tuzemský plátce sídlo nebo bydliště v českých
krajích, je příslušným podle odstavce 1 Obvodní národní výbor v
Praze 1, má-li plátce sídlo nebo bydliště na Slovensku, Městský
národní výbor v Bratislavě.
(3) Tuzemský plátce není povinen podat oznámení podle
odstavce 1, jde-li o
a) mzdy zaměstnancům za práci vykonávanou v tuzemsku nebo jiné
platy podléhající dani ze mzdy;
b) platy za zboží, není-li zahrnut v ceně zboží plat za přenechání
užívání majetkových předmětů a práv;
c) výtěžek z realizace kapitálových hodnot;
d) úroky ze vkladů na vkladních knížkách nebo vkladních listech;
e) odměny právním a patentním zástupcům bydlícím v cizině za
zastupování před cizozemskými soudy nebo úřady;
f) platy ve prospěch devizového cizozemce komukoliv v tuzemsku,
není-li k nim třeba povolení podle devizových předpisů.
(4) Příslušný národní výbor (odstavec 2) stanoví na podkladě
oznámení podle odstavce 1, jakou částku má srazit tuzemský plátce
z platů konaných devizovým cizozemcům nebo v jejich prospěch a
odvést na účet národního výboru.
(5) Tuzemský plátce může proplatit svůj závazek oznámený
podle odstavce 1 bez srážky na daň, nedoručí-li mu příslušný
národní výbor rozhodnutí podle odstavce 4 nebo příkaz podle § 33
nejdéle do 30 dnů po dni podání oznámení. Devizové předpisy
zůstávají nedotčeny. Je-li třeba k provedení platu devizového
povolení, tuzemský plátce je povinen prokázat v žádosti za udělení
tohoto povolení, že podal oznámení podle odstavce 1, popřípadě
jakou částku z platu srazil a odvedl na účet příslušného národního
výboru.
(6) Koná-li tuzemský plátce témuž devizovému cizozemci nebo v
jeho prospěch opětující se platy podléhající oznámení podle
odstavce 1, může příslušný národní výbor stanovit, jakou poměrnou
část je povinen tuzemský plátce zadržet a odvést z každého platu.
V takovém případě národní výbor může zároveň povolit, že až do
vydání jiného rozhodnutí tuzemský plátce není povinen oznamovat
jednotlivé platy konané témuž devizovému cizozemci nebo v jeho
prospěch.
Část pátá
Přechodná a závěrečná ustanovení
§ 46
Tato vyhláška platí i pro řízení zahájená před její
účinností. Právní účinky procesních úkonů, které nastaly před
účinností této vyhlášky, zůstávají však zachovány.
§ 47
(1) Zrušuje se vyhláška ministra financí ze dne 2. června
1953, č. 162 Ú.l., kterou se upravuje řízení ve věcech daňových a
vydávají se společné předpisy k provedení daňových zákonů.
(2) Odstavec 4 vyhlášky ministra financí š. 144/1961 Sb.,
kterou se provádí zákon o domovní dani, se upravuje takto:
a) poslední věta zní: "Tyto budovy nepodléhají dani bez zřetele na
to, k jakým účelům slouží a jakým způsobem se jich používá. To
platí i o budovách církví a náboženských společností".
b) v písmenu b) se škrtají slova "církví a náboženských
společností".
Náměstek ministra:
Dvořák v. r.
1) § 6 odst. 1, a § 8 odst. 1, § 9 odst. 1 a § 14 zákona č.
59/1960 Sb., o dani z literární a umělecké činnosti,
§ 12 odst. 1 a 2 zákona č. 73/1952 Sb., o dani z obratu,
§ 15 odst. 1, § 19 odst. 1 a § 20 odst. 1 zákona č. 76/1952
Sb.,o dani ze mzdy,
§ 11 odst. 2 vyhlášky č. 128/1960 Sb., kterou se provádí zákon
o důchodové dani družstev a jiných organizací,
§ 13 odst. 2 zákona č. 143/1961 Sb., o domovní dani,
§ 17 odst. 1 zákona č. 145/1961 Sb., o dani z příjmů
obyvatelstva.
2) Vládní nařízení č. 31/1951 Sb., o styku státních úřadů a jiných
orgánů s úřady a orgány cizích států
2) Vyhláška ministra financí č. 372/1953 Ú. l., o příkazech k
vybrání.
3) Směrnice Státní banky československé č. 170/1956 Ú.l., o
platebním a zúčtovacím styku
5) Na tiskopise vydaném ministerstvem financí