23/2000 Sb.
ZÁKON
ze dne 18. ledna 2000,
kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl.I
Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona
č. 189/1999 Sb., se mění takto:
1. V § 2 odst. 4 se za slovo "osob" vkládá čárka a zrušuje se
slovo "nebo" a za slovo "věcí" se vkládá slovo "zvířat".
2. V § 2 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:
"(5) Veřejným zájmem se v oblasti veřejné drážní osobní
dopravy rozumí zájem na zajištění základních přepravních potřeb
obyvatel. O uplatnění veřejného zájmu při zabezpečování dopravní
obslužnosti rozhoduje příslušný orgán státní správy nebo
samosprávy.".
Dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 6.
3. V § 3 odst. 1 písm. b) se za slova "jíž je dráha" vkládají
slova "regionálního nebo".
4. V § 3 odst. 1 písm. d) se za slova "která slouží" vkládá
slovo "zejména".
5. Za § 4 se vkládá nový § 4a, který včetně nadpisu
a poznámky pod čarou č. 1a) zní:
"§ 4a
Ochrana dráhy
(1) Nikdo nesmí bez povolení provozovatele dráhy vykonávat
v obvodu dráhy činnosti, které se považují za podnikání, vstupovat
na dráhu a v obvodu dráhy na místa, která nejsou veřejnosti
přístupná, pokud zvláštní právní předpis1a) nestanoví jinak.
(2) Všechna místa na dráze a v obvodu dráhy jsou veřejnosti
nepřístupná s výjimkou
a) dráhy a jejího obvodu, pokud je dráha vedena po pozemní
komunikaci,
b) dráhy a jejího obvodu v místě křížení dráhy s pozemní
komunikací,
c) prostor určených pro veřejnost, nástupišť a přístupových cest
k nim a prostor v budovách nacházejících se v obvodu dráhy,
pokud jsou v nich poskytovány služby související s drážní
dopravou,
d) veřejně přístupných účelových komunikací v obvodu dráhy,
e) volných ploch vzdálených nejméně 2,5 m od osy krajní koleje
dráhy.
1a) Například zákon č. 222/1994 Sb., o podmínkách podnikání
a výkonu státní správy v energetických odvětvích a o Státní
energetické inspekci, ve znění zákona č. 83/1998 Sb.".
6. V § 5 odst. 2 se za slovo "stavby" vkládají včetně
poznámky pod čarou č. 1b) slova "a zařízení1b)
1b) § 71 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 83/1998
Sb.".
7. Za § 5 se vkládá nový § 5a, který včetně nadpisu
a poznámky pod čarou č. 2a) zní:
"§ 5a
Styk dráhy s cizím vedením
(1) Z důvodů veřejného zájmu se dráha a stavba dráhy může
křížit nebo stýkat s energetickými, vodovodními, stokovými,
telekomunikačními, popřípadě jinými sítěmi technického vybavení,
které neslouží k provozování drah a drážní dopravě na dráhách,
(dále jen "sítě technického vybavení") tak, aby práva a povinnosti
vlastníků a provozovatelů těchto zařízení byly zabezpečeny ve
shodě s právy a povinnostmi vlastníků a provozovatelů drah
a drážní dopravy na dráze.
(2) Sítě technického vybavení mohou být umísťovány v obvodu
železniční dráhy jen na základě písemné smlouvy o zřízení věcného
břemene, uzavřené mezi vlastníkem dráhy a vlastníkem sítě
technického vybavení, a to za úhradu. Nedojde-li k uzavření
smlouvy, lze vlastnická práva omezit jen rozhodnutím speciálního
stavebního úřadu. V řízení o omezení vlastnických práv postupuje
speciální stavební úřad podle zvláštního zákona.2a)
(3) Při havárii sítě technického vybavení umístěné v obvodu
dráhy je vlastník sítě technického vybavení povinen neprodleně
oznámit provozovateli dráhy tuto havárii a rozsah nezbytných prací
k jejímu odstranění. Vlastník sítě technického vybavení je povinen
ve věcech týkajících se dráhy postupovat podle pokynů
provozovatele dráhy a zajistit následné uvedení dotčeného úseku
dráhy do původního stavu, a není-li to možné s ohledem na povahu
provedených prací, do stavu odpovídajícího původnímu účelu nebo
užití dotčeného úseku dráhy.
(4) Při změně stavby dráhy nebo stavbě nové dráhy stavebník
hradí náklady spojené se změnami sítí technického vybavení
vyvolané stavbou nebo její změnou uvedené v rozhodnutí speciálního
stavebního úřadu.
(5) Vlastník sítí technického vybavení, které jsou umístěny
v obvodu dráhy nebo v ochranném pásmu dráhy a jsou v pásmu vlivů
zpětných trakčních proudů z používání napájecích systémů dráhy
stejnosměrné nebo střídavé trakční proudové soustavy, je povinen
zajistit jejich provoz, údržbu a opravy tak, aby se nestaly
příčinou ohrožení života, zdraví či majetku osob.
2a) § 108 a následující zákona č. 50/1976 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.".
8. V § 6 odst. 1 se v druhé větě zrušují slova
"a zabezpečení".
9. V § 6 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který
včetně poznámky pod čarou č. 2b) zní:
"(2) O rozsahu a způsobu zabezpečení křížení železniční dráhy
s pozemními komunikacemi v úrovni kolejí a jeho změně rozhoduje
drážní správní úřad po předchozím vyjádření příslušného orgánu
Policie České republiky. Rozhodnutí o rozsahu a způsobu
zabezpečení křížení nenahrazuje povolení vydávaná správními úřady
podle zvláštních právních předpisů.2b) Technické způsoby
zabezpečení křížení stanoví prováděcí předpis.
2b) Například zákon č. 50/1976 Sb.".
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.
10. V § 7 odstavec 2 zní:
"(2) Způsobilost stavby dráhy k užívání musí být před vydáním
kolaudačního rozhodnutí ověřena technicko bezpečnostní zkouškou.
U staveb, které svým charakterem a účelem ovlivňují podmínky
bezpečného a plynulého provozování dráhy a drážní dopravy, stanoví
drážní správní úřad ve stavebním povolení též zavedení zkušebního
provozu. Rozsah a podmínky technicko bezpečnostní zkoušky
a zkušebního provozu stanoví prováděcí předpis.".
11. V § 9 odstavec 4 zní:
"(4) Vlastník nemovitosti přilehlé k dráze tramvajové nebo
dráze trolejbusové je v nezbytně nutných případech na nezbytnou
dobu povinen za jednorázovou úhradu strpět omezení vlastnického
práva ke své nemovitosti spočívající v umístění a provozování
pevných trakčních, signalizačních nebo zabezpečovacích zařízení.
Rozhodnutí o omezení vlastnického práva a o výši úhrady vydává na
návrh provozovatele dráhy tramvajové nebo trolejbusové drážní
správní úřad. Provozovatel dráhy je povinen při umístění
a odstranění tohoto zařízení na cizí nemovitosti uvést nemovitost
při ukončení prací do původního stavu, a není-li to možné
s ohledem na povahu provedených prací, do stavu odpovídajícího
původnímu účelu nebo užití dotčené nemovitosti.".
Poznámka pod čarou č. 4) se zrušuje.
12. V § 11 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou
a doplňují se včetně poznámky pod čarou č. 5a) tato slova: "je-li
zapsána v obchodním rejstříku.5a)
5a) § 3 odst. 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.".
13. V § 12 odst. 1 písm. b) se slova "členové statutárního
orgánu" nahrazují slovy "statutární orgán nebo člen statutárního
orgánu".
14. V § 12 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou
a doplňuje se písmeno c), které zní:
"c) žadatel, který hodlá provozovat dráhu celostátní a dráhu
regionální, prokáže finanční způsobilost k provozování této
dráhy (§ 14a).".
15. V § 12 se odstavec 2 zrušuje a zároveň se ruší označení
odstavce 1.
16. V § 14 se za slova "o vykonání tříleté praxe" vkládají
slova "v řídící činnosti" a za slova "o vykonání pětileté praxe"
se vkládají slova "v řídící činnosti".
17. Za § 14 se vkládá nový § 14a, který zní:
"§ 14a
(1) Finanční způsobilostí k provozování dráhy celostátní nebo
dráhy regionální se rozumí schopnost provozovatele dráhy finančně
zabezpečit zahájení a řádné provozování dráhy pro potřeby plynulé
a bezpečné drážní dopravy.
(2) Finanční způsobilost se prokazuje
a) podrobným obchodním rozpočtem na roční účetní období, ve kterém
příjmy z poplatků za použití dopravní cesty dráhy, náklady na
údržbu a opravy dráhy pro účely zajištění její
provozuschopnosti a další náklady na zajištění provozování
dráhy musí být uvedeny odděleně, s uvedením ostatních
obchodních a provozních příjmů a plateb a přehledu dlužníků
a věřitelů,
b) objemem dostupných finančních prostředků včetně stavu
bankovních účtů a úvěrů,
c) provozním kapitálem,
d) účetní závěrkou ověřenou auditorem, včetně její přílohy
v úplném rozsahu, (výkaz o peněžních tocích) v případě, že
provozovatel dráhy v předcházejícím ročním účetním období
vykonával podnikatelskou činnost.
(3) Podrobnější členění údajů podle odstavce 2 a způsob
jejich výpočtu stanoví prováděcí předpis.".
18. V § 15 odst. 1 se na konci textu písmene c) doplňují
slova "včetně určení začátku a konce dráhy, místa styku vzájemně
zaústěných drah a stavební délku dráhy.".
19. V § 15 odst. 1 se písmeno d) zrušuje.
20. V § 15 odst. 2 se na konci textu písmene a) doplňují
slova "výpis z evidence rejstříku trestů nesmí být starší než
3 měsíce,".
21. V § 15 odst. 2 se na konci textu písmene b) doplňují
slova "nebo dokladem prokazujícím založení právnické osoby,".
22. V § 15 odst. 2 písmeno e) zní:
"e) dokladem osvědčujícím vlastnictví žadatele k dráze nebo
dokladem osvědčujícím právní vztah žadatele k dráze, pokud
není žadatel jejím vlastníkem,".
23. V § 15 odst. 2 se za písmeno f) vkládá nové písmeno g),
které zní:
"g) doklady prokazujícími finanční způsobilost, jedná-li se
o žadatele, který hodlá provozovat dráhu celostátní nebo dráhu
regionální,".
Dosavadní písmeno g) se označuje jako písmeno h).
24. V § 16 odst. 2 se za slova "bezpečného provozování dráhy"
vkládá tečka a slova "zejména podmínku pro provozovatele dráhy
vydat ke dni zahájení provozování dráhy vnitřní předpisy
o organizování dráhy a drážní dopravy, o odborné způsobilosti
zaměstnanců zajišťujících provozování dráhy a organizování drážní
dopravy a zajistit jejich dodržování" se zrušují.
25. V § 16 se doplňuje odstavec 4, který zní:
"(4) Na vydání úředního povolení není právní nárok.".
26. V § 17 písm. a) se slova "členů statutárního orgánu"
nahrazují slovy "statutárního orgánu nebo členů statutárního
orgánu".
27. V § 17 se na konci písmene c) doplňují slova "včetně
určení začátku a konce dráhy, místa styku vzájemně zaústěných drah
a stavební délku dráhy,".
28. V § 17 se písmeno d) zrušuje.
Dosavadní písmena e), f) a g) se označují jako písmena d), e)
a f).
29. V § 17 se dosavadní text označuje jako odstavec 1
a doplňují se odstavce 2 a 3, které znějí:
"(2) Provozovatel dráhy je povinen oznámit drážnímu správnímu
úřadu všechny změny týkající se údajů a dokladů, které jsou
stanoveny jako náležitosti žádosti o vydání úředního povolení
podle § 15 a předložit o nich doklady do 30 dnů od vzniku změn.
Drážní správní úřad podle okolností případu rozhodne o změně
úředního povolení nebo rozhodne o zrušení úředního povolení.
(3) Drážní správní úřad na základě odůvodněné žádosti
provozovatele dráhy rozhodne o změně úředního povolení, došlo-li
ke změně skutečností, na základě kterých bylo rozhodováno o vydání
úředního povolení.".
30. Nadpis § 18 zní: "Zrušení a zánik úředního povolení".
31. V § 18 se na konci písmene d) tečka nahrazuje čárkou
a doplňuje se písmeno e), které zní:
"e) dnem zrušení dráhy.".
32. § 19 se zrušuje.
33. § 20 včetně nadpisu zní:
"§ 20
Povinnosti vlastníka dráhy
(1) Vlastník dráhy je povinen zajistit údržbu a opravu dráhy
v rozsahu nezbytném pro její provozuschopnost a umožnit styk dráhy
s jinými dráhami.
(2) Vlastník dráhy celostátní a dráhy regionální je dále
povinen pečovat o rozvoj a modernizaci dráhy v rozsahu nezbytném
pro zajištění dopravních potřeb státu a dopravní obslužnosti
územního obvodu okresu.
(3) Pokud není vlastníkem dráhy celostátní nebo dráhy
regionální stát a vlastník dráhy není schopen zajistit její
provozuschopnost, je povinen dráhu nabídnout státu k jejímu
odkoupení. Jménem státu jedná Ministerstvo dopravy a spojů.
(4) Technické podmínky provozuschopnosti dráhy a technické
podmínky styku drah stanoví prováděcí předpis.".
34. § 22 včetně nadpisu nad ním zní:
"Práva a povinnosti provozovatele dráhy
a povinnosti osob nacházejících se na dráze
a v obvodu dráhy
§ 22
(1) Provozovatel dráhy je povinen
a) provozovat dráhu pro potřeby plynulé a bezpečné drážní dopravy
podle pravidel pro provozování dráhy a úředního povolení,
b) vydat ke dni zahájení provozování dráhy vnitřní předpis
o provozování dráhy a o odborné způsobilosti a znalosti osob
zajišťujících provozování dráhy a způsobu jejich ověřování
včetně systému pravidelného školení,
c) zajistit, aby provozování dráhy prováděly osoby, které jsou
zdravotně a odborně způsobilé,
d) pro veřejnou drážní osobní dopravu zveřejnit jízdní řády
a jejich změny,
e) označit názvy stanice (zastávky), které provozuje; provozovatel
dráhy celostátní a regionální je v tomto směru vázán
rozhodnutím drážního správního úřadu o názvu stanice
(zastávky),
f) provozovat určené technické zařízení jen s platným průkazem
způsobilosti a v technickém stavu, který odpovídá schválené
způsobilosti.
(2) Provozovatel dráhy celostátní nebo dráhy regionální je
dále povinen
a) finančně zabezpečit řádné provozování dráhy po celou dobu
platnosti úředního povolení,
b) poskytnout drážnímu správnímu úřadu za každý kalendářní rok
nejpozději do 30. června roku následujícího doklady o trvání
finanční způsobilosti k řádnému provozování dráhy,
c) na výzvu drážního správního úřadu poskytnout informace potřebné
pro ověření trvání finanční způsobilosti k provozování dráhy.
(3) Provozovatel dráhy je oprávněn
a) udílet dopravcům při organizování drážní dopravy pokyny pro
zajištění plynulé a bezpečné drážní dopravy,
b) dávat osobám nacházejícím se v obvodu dráhy pokyny k zajištění
jejich bezpečnosti, bezpečnosti jiných osob a pokyny k ochraně
majetku a veřejného pořádku a k zabránění možného rušení nebo
ohrožení provozování dráhy a drážní dopravy na dráze.
(4) Osoby nacházející se v obvodu dráhy jsou povinny dbát
o svoji bezpečnost, dbát pokynů provozovatele dráhy k zajištění
bezpečnosti osob a bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy
a pokynů k zajištění ochrany majetku a veřejného pořádku a jsou
povinny zdržet se všeho, co by mohlo rušit nebo ohrozit
provozování dráhy a drážní dopravy nebo mít za následek vznik
škody na součástech dráhy nebo na drážním vozidle nebo narušit
veřejný pořádek.
(5) Pravidla pro provozování dráhy stanoví prováděcí
předpis.".
35. § 23 zní:
"§ 23
(1) Provozovatel dráhy celostátní a dráhy regionální je kromě
povinností uvedených v § 22 povinen
a) umožnit dopravci, který má platnou licenci a platné osvědčení
dopravce, na základě smlouvy provozovat drážní dopravu na dráze
za cenu sjednanou podle cenových předpisů,6)
b) poskytnout svou dopravní cestu na nezbytnou dobu jinému
provozovateli dráhy pro objezdy nesjízdného úseku dopravní
cesty, byla-li tato nesjízdnost způsobena živelní událostí nebo
nehodou.
(2) Provozovatel dráhy celostátní a dráhy regionální je dále
povinen
a) každoročně k 31. prosinci příslušného kalendářního roku oznámit
drážnímu správnímu úřadu volnou kapacitu dopravní cesty, která
je k dispozici pro přidělení dopravcům; při stanovení kapacity
vychází provozovatel dráhy z propustnosti dopravní cesty
odvozené z počtu pravidelně provozovaných vlaků,
b) stanovit rozsah poskytovaných přepravních služeb pro přepravu
osob a věcí v jednotlivých stanicích a zveřejnit jej
v Přepravním a tarifním věstníku.".
36. Za § 23 se vkládají nové § 23a a 23b, které včetně
nadpisu znějí:
"§ 23a
Omezení provozování dráhy
(1) Provozovatel dráhy je oprávněn na dobu nezbytně nutnou
omezit provozování dráhy nebo její části z důvodů provádění údržby
nebo opravy dráhy nebo z důvodu narušení provozuschopnosti dráhy
v důsledku živelní události, nehody nebo mimořádné události, která
ohrožuje bezpečné provozování dráhy nebo drážní dopravy.
(2) Překročí-li doba omezení provozování dráhy nebo její
části 24 hodin a omezení naruší sjednaný rozsah a četnost drážní
dopravy, je provozovatel dráhy povinen neprodleně vyrozumět
o důvodech a době předpokládaného omezení drážní správní úřad,
vlastníka dráhy a dopravce, kteří provozují dopravu na dráze,
jejíž provozování je omezeno. Drážní správní úřad na základě
vyrozumění provozovatele dráhy může rozhodnout o době a podmínkách
omezeného provozování dráhy nebo její části. Tímto postupem není
dotčeno právo dopravců na náhradu škody.
(3) Provozovatel dráhy je oprávněn provozovat dráhu
v omezeném rozsahu z důvodu zastavení drážní dopravy na dráze nebo
její části v souladu s rozhodnutím drážního správního úřadu podle
§ 38. Provozovatel dráhy v rámci omezeného provozování dráhy
zajistí pravidelné prohlídky a kontrolu stanovených technických
parametrů součástí dráhy podle pravidel pro provozování dráhy.
§ 23b
(1) Drážní správní úřad na základě odůvodněné žádosti
provozovatele dráhy rozhodne o omezení provozování dráhy nebo její
části, které naruší sjednaný rozsah a četnost drážní dopravy
z důvodů rekonstrukce dráhy nebo její části podle stavebního
povolení.
(2) Drážní správní úřad žádost projedná s vlastníkem dráhy
a s dopravcem, který provozuje dopravu na dráze nebo její části,
jejíž provozování má být omezeno.
(3) Drážní správní úřad v rozhodnutí stanoví dobu a podmínky
omezeného provozování dráhy nebo její části. Tímto postupem není
dotčeno právo dopravců na náhradu škody.".
37. § 24 zní:
"§ 24
(1) Drážní doprava může být provozována veřejně nebo
neveřejně.
(2) Veřejná drážní doprava je doprava provozovaná dopravcem
k uspokojování obecných přepravních potřeb podle předem
vyhlášených přepravních podmínek, zveřejněného jízdního řádu
a tarifu.
(3) Neveřejná drážní doprava je doprava provozovaná dopravcem
k uspokojování individuálních přepravních potřeb podle smluvních
podmínek.
(4) Provozovat drážní dopravu na dráze může právnická nebo
fyzická osoba, zapsaná v obchodním rejstříku, na základě platné
licence, platného osvědčení dopravce, pokud tento zákon nebo
zvláštní právní předpis nestanoví jinak,5) a uzavřené smlouvy
o provozování drážní dopravy, není-li provozovatel dráhy
a dopravce jedna osoba.
(5) Licenci uděluje na základě žádosti drážní správní úřad.".
38. V § 25 odst. 1 písm. b) se slova "členové statutárního
orgánu" nahrazují slovy "statutární orgán nebo člen statutárního
orgánu".
39. V § 25 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou
a doplňují se písmena c), d) a e), která znějí:
"c) žadatel, který hodlá provozovat drážní dopravu na dráze
celostátní nebo na dráze regionální, prokáže finanční
způsobilost k provozování drážní dopravy,
d) pro požadovanou drážní dopravu je k dispozici volná kapacita
dopravní cesty,
e) technické podmínky dráhy to umožňují.".
40. V § 25 odstavec 2 včetně poznámky pod čarou č. 6a) zní:
"(2) Drážní správní úřad je povinen udělovat licenci tak, aby
při využití dopravní cesty nedošlo ke zvýhodnění některého
z žadatelů. Při omezené kapacitě dopravní cesty je drážní správní
úřad oprávněn přednostně udělit licenci žadateli, který hodlá
provozovat
a) veřejnou drážní dopravu k zajištění dopravních potřeb státu
nebo veřejnou drážní dopravu k zajištění dopravní obslužnosti
územního obvodu okresu,
b) mezinárodní tranzitní drážní dopravu,
c) nákladní drážní dopravu pro potřeby vývozu českého zboží6a)
nebo pro potřebu českých výrobců.
6a) § 2 písm. e) zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon.".
41. V § 27 se za slova "o vykonání tříleté praxe" vkládají
slova "v řídící činnosti" a za slova "o vykonání pětileté praxe"
vkládají slova "v řídící činnosti".
42. Za § 27 se vkládá nový § 27a, který zní:
"§ 27a
(1) Finanční způsobilostí k provozování drážní dopravy na
dráze celostátní nebo na dráze regionální se rozumí schopnost
dopravce finančně zabezpečit zahájení a řádné provozování drážní
dopravy a schopnost zabezpečit současné a budoucí závazky
minimálně na období jednoho roku.
(2) Finanční způsobilost se prokazuje
a) obchodním majetkem,
b) objemem dostupných finančních prostředků, včetně stavu
bankovních účtů a úvěrů,
c) provozním kapitálem,
d) podnikatelským plánem na první rok provozování drážní dopravy,
e) účetní závěrkou ověřenou auditorem, včetně její přílohy
v úplném rozsahu, (výkaz o peněžních tocích) v případě, že
dopravce v předcházejícím ročním účetním období vykonával
podnikatelskou činnost,
f) dokladem o financování drážních vozidel.
(3) Dopravce není finančně způsobilý, zejména jestliže dluží
nedoplatky na daních, pojistném na sociální zabezpečení, příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti nebo pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění.
(4) Podrobnosti o způsobu prokazování finanční způsobilosti
k zahájení a provozování drážní dopravy na dráze celostátní nebo
na dráze regionální stanoví prováděcí předpis.".
43. V § 28 odst. 2 písm. a) se slova "všech členů
statutárního orgánu" nahrazují slovy "osoby nebo osob, které jsou
statutárním orgánem nebo jeho členy" a za slova "právnická osoba"
se doplňují slova "který není starší než 6 měsíců,".
44. V § 28 odst. 2 písmeno c) zní:
"c) výpisem z obchodního rejstříku nebo dokladem prokazujícím
založení právnické osoby,".
45. V § 28 odst. 2 se za písmeno d) vkládá nové písmeno e),
které zní:
"e) doklady prokazujícími finanční způsobilost, jedná-li se
o žadatele, který hodlá provozovat drážní dopravu na dráze
celostátní nebo na dráze regionální,".
Dosavadní písmeno e) se označuje jako písmeno f).
46. V § 29 odst. 1 se věta druhá zrušuje.
47. V § 29 se odstavec 2 zrušuje.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2.
48. V § 30 písm. a) se slova "členů statutárního orgánu"
nahrazují slovy "osoby nebo osob, které jsou statutárním orgánem
nebo jeho členy".
49. V § 30 se dosavadní text označuje jako odstavec 1
a doplňuje se odstavec 2, který zní:
"(2) Byla-li žádost zamítnuta, drážní správní úřad uvede
v rozhodnutí důvody, pro které nebyla licence udělena. Byla-li
žádost o licenci zamítnuta z nedostatku volné kapacity dopravní
cesty, musí být při změně jízdního řádu opětovně přezkoumána.".
50. V § 31 odstavec 2 zní:
"(2) Pokud při uzavírání smlouvy o provozování drážní dopravy
mezi provozovatelem dráhy a dopravcem vznikne spor o stanovení
konkrétních podmínek provozování drážní dopravy nebo o časové
vedení vlaků, rozhodne na žádost jednoho z nich drážní správní
úřad.".
51. § 32 včetně nadpisu zní:
"§ 32
Změna licence
(1) Držitel licence je povinen oznámit drážnímu správnímu
úřadu všechny změny týkající se údajů a dokladů, které jsou
stanoveny jako náležitosti žádosti o udělení licence podle § 28,
s výjimkou údajů týkajících se rozsahu a četnosti dopravy
a předložit o nich doklady do 30 dnů od vzniku změn. Drážní
správní úřad podle okolností případu rozhodne o změně licence nebo
rozhodne o odejmutí licence. O změně rozsahu a četnosti dopravy
rozhoduje drážní správní úřad na základě odůvodněné žádosti
dopravce.
(2) Drážní správní úřad rozhodne o změně licence
a) je-li to nezbytné k dodržení závazků vyplývajících
z mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána a která
byla vyhlášena ve Sbírce zákonů,
b) došlo-li ke změně skutečností, na základě kterých se
rozhodovalo o udělení licence,
c) na základě odůvodněné žádosti dopravce.".
52. V § 33 se slova "může licenci odejmout" nahrazují slovy
"rozhodne o odejmutí licence".
53. V § 34 se za písmeno c) vkládá nové písmeno d), které
zní:
"d) dnem zrušení dráhy,".
Dosavadní písmeno d) se označuje jako písmeno e).
54. Za § 34 se vkládají nové § 34a a 34b, které včetně
nadpisu znějí:
"§ 34a
Osvědčení dopravce
(1) Dopravce musí mít ke dni zahájení drážní dopravy na dráze
celostátní nebo na dráze regionální provozované na základě licence
osvědčení. Osvědčení vydává drážní správní úřad na základě žádosti
dopravce.
(2) Osvědčením dopravce se dokládá, že dopravce
a) splňuje podmínky odborné způsobilosti osob zajišťujících
provozování drážní dopravy,
b) splňuje podmínky stanovené tímto zákonem pro provozování
drážních vozidel a určených technických zařízení,
c) má vnitřní organizační strukturu a systém řízení pro zajištění
drážní dopravy.
§ 34b
(1) Licence k provozování drážní dopravy na dráze lanové se
neuděluje. Drážní dopravu na dráze lanové může provozovat
právnická nebo fyzická osoba na základě úředního povolení
k provozování dráhy. Žádost o vydání úředního povolení
a rozhodnutí o vydání úředního povolení musí obsahovat též údaje
vztahující se k drážní dopravě obdobně, jako je požadováno při
rozhodování o licenci.
(2) Má-li dopravce platnou licenci k provozování drážní
dopravy na určité dráze, opravňuje jej tato licence k provozování
drážní dopravy rovněž na styku vzájemně zaústěných drah podle
podmínek stanovených v licenci a ve smlouvě uzavřené
s provozovatelem zaústěné dráhy.".
55. § 35 až 39 včetně nadpisů a poznámek pod čarou č. 7a),
7b) a 7c) znějí:
"Povinnosti dopravce
§ 35
(1) Dopravce je povinen
a) provozovat drážní dopravu podle pravidel provozování drážní
dopravy, platné licence a smlouvy uzavřené s provozovatelem
dráhy o provozování drážní dopravy na dráze,
b) vydat ke dni zahájení provozování drážní dopravy vnitřní
předpis o odborné způsobilosti a znalosti osob zajišťujících
provozování drážní dopravy a způsob jejich ověřování, včetně
systému pravidelného školení,
c) vydat ke dni zahájení provozování drážní dopravy vnitřní
předpis o organizačním zajištění údržby drážních vozidel,
d) při provozování drážní dopravy používat drážní vozidla a určená
technická zařízení s platným průkazem způsobilosti
a v technickém stavu, který odpovídá schválené způsobilosti,
e) zajistit, aby drážní vozidla řídily osoby, které mají platný
průkaz způsobilosti k řízení,
f) zajistit, aby drážní dopravu prováděly osoby, které jsou
zdravotně a odborně způsobilé,
g) se řídit při provozování drážní dopravy pokyny provozovatele
dráhy udílenými při organizování drážní dopravy.
(2) Dopravce, který provozuje drážní dopravu na dráze
celostátní nebo na dráze regionální, který je držitelem platné
licence, je dále povinen
a) finančně zajistit řádné provozování drážní dopravy po celou
dobu platnosti licence,
b) poskytnout drážnímu správnímu úřadu za každý kalendářní rok
nejpozději do 30. června roku následujícího doklady o trvání
finanční způsobilosti k řádnému provozování drážní dopravy,
c) na výzvu drážního správního úřadu poskytnout informace potřebné
pro ověření trvání finanční způsobilosti k drážní dopravě,
d) ke dni zahájení drážní dopravy sjednat pojištění z odpovědnosti
za škody z provozu drážní dopravy a zaplatit pojistné a po
celou dobu provozování drážní dopravy mít sjednáno toto
pojištění a zaplacené pojistné,
e) na výzvu drážního správního úřadu poskytnout informace potřebné
pro ověření trvání pojištění odpovědnosti za škody z provozu
drážní dopravy.
(3) Pravidla provozování drážní dopravy stanoví prováděcí
předpis.
§ 36
Každý dopravce, který provozuje veřejnou drážní dopravu, je
kromě povinností uvedených v § 35 povinen
a) provozovat veřejnou drážní osobní nebo nákladní dopravu podle
jízdního řádu a tarifu a předem vyhlášených smluvních
přepravních podmínek v Přepravním a tarifním věstníku,
b) ve veřejné drážní osobní dopravě přepravit každého, kdo má
uzavřenou přepravní smlouvu, a přijmout k přepravě zavazadlo,
pokud jsou splněny přepravní podmínky a přepravě nebrání
okolnosti, které dopravce nemůže odvrátit,
c) ve veřejné drážní nákladní dopravě přepravit věci, pokud lze
přepravu provést dopravcem a zařízeními vyhovujícími obvyklým
přepravním potřebám,
d) na žádost uzavřít přepravní smlouvu i na úsek dráhy celostátní
nebo dráhy regionální provozovaný jiným dopravcem; toto
ustanovení se vztahuje na dopravce, kteří provozují veřejnou
drážní dopravu na dráze celostátní nebo na dráze regionální,
e) vytvářet ve veřejné drážní osobní dopravě podmínky pro přepravu
osob s omezenou schopností pohybu a orientace a rodičů s dětmi,
f) ve veřejné drážní osobní dopravě zabezpečit předlékařskou první
pomoc v případě nehody,
g) zabezpečit náhradní dopravu za přerušenou veřejnou drážní
osobní dopravu z důvodu nehody nebo z provozních důvodů, pro
které nelze přepravu dokončit drážním vozidlem, kterým bylo
započato plnění přepravní smlouvy,
h) označit jednotlivá drážní vozidla nebo jejich soupravy určené
pro přepravu osob s výjimkou dráhy lanové, tramvajové,
trolejbusové a speciální názvem výchozí a konečné stanice
(zastávky) a drážní vozidla bezbariérově přístupná cestujícím
s omezenou schopností pohybu a orientace mezinárodním symbolem
přístupnosti, u dráhy tramvajové a dráhy trolejbusové dále
číslem nebo jiným označením linky, názvy zastávek čitelnými
i za tmy, dále evidenčním číslem vozidla na přední a zadní
straně vozidla.
§ 37
Přepravní řád
(1) Podmínky, za nichž se přepravují osoby a jejich zavazadla
ve veřejné drážní osobní dopravě a věci ve veřejné drážní nákladní
dopravě stanoví přepravní řády.
(2) V přepravním řádu pro přepravu osob a jejich zavazadel ve
veřejné drážní osobní dopravě se uvede zejména
a) vznik, obsah a ukončení přepravní smlouvy, způsob prokazování
jejího vzniku, včetně úpravy vztahů mezi dopravcem
a cestujícím,
b) náležitosti jízdního dokladu pro přepravu osob, způsob placení
jízdného a posuzování platnosti jízdních dokladů,
c) náležitosti přepravního dokladu pro přepravu zavazadel, způsob
placení přepravného,
d) právo na obsazení míst k sezení v drážním vozidle a podmínky
pro poskytování rezervačních a ubytovacích služeb ve vlacích,
e) podmínky přepravy dětí, cestujících s omezenou schopností
pohybu a orientace,
f) způsob vracení jízdného a přepravného při neprovedení přepravy
osob, jejich zavazadel, včetně živých zvířat,
g) rozsah a podmínky přepravy ručních zavazadel a cestovních
zavazadel a jejich druhy,
h) podmínky a způsob používání sdělovacích, bezpečnostních
a informačních zařízení cestujícími na dráze a v drážních
vozidlech,
i) věci vyloučené z přepravy zavazadel,
j) zvláštní podmínky pro přepravu zavazadel, kterými jsou
nebezpečné věci, snadno zkazitelné věci, živá zvířata, vozíky
pro invalidy, dětské kočárky, jízdní kola, osobní automobily,
k) rozsah nároků cestujícího vůči dopravci z přepravní smlouvy
o přepravě osob a z přepravní smlouvy o přepravě zavazadel
a způsob jejich uplatňování,
l) vztah mezi dopravci ve veřejné drážní dopravě při plnění jedné
přepravní smlouvy.
(3) V přepravním řádu pro přepravu věcí ve veřejné drážní
nákladní dopravě se uvede zejména
a) vznik, obsah a ukončení přepravní smlouvy, včetně úpravy vztahů
mezi dopravcem a odesílatelem nebo příjemcem při uzavírání,
plnění a ukončení přepravní smlouvy,
b) náležitosti přepravního dokladu pro přepravu věcí, způsob
placení přepravného,
c) věci z přepravy vyloučené,
d) podmínky pro přepravu nebezpečných věcí, zemřelých osob, snadno
zkazitelných věcí, živých zvířat, odpadů, kolejových vozidel na
vlastních kolech, věcí mimořádných rozměrů, neobvyklé hmotnosti
nebo zvláštní povahy,
e) podmínky pro ustanovení, působnost a získání odborné
způsobilosti bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných
věcí,
f) způsob převzetí zásilky dopravcem a její vydání příjemci,
g) odpovědnost dopravce při škodě na zásilce a jiné škodě,
h) rozsah nároků odesílatele nebo příjemce vůči dopravci a způsob
jejich uplatňování,
i) vztah mezi dopravci v nákladní drážní dopravě při plnění jedné
přepravní smlouvy.
(4) Průvodčí drážního vozidla nebo jiná osoba ve veřejné
drážní osobní dopravě pověřená dopravcem a vybavená kontrolním
odznakem nebo průkazem dopravce (dále jen "pověřená osoba") je
oprávněna dávat cestujícím pokyny a příkazy k zajištění jejich
bezpečnosti, bezpečnosti ostatních cestujících a bezpečnosti
a plynulosti dopravy. Pověřená osoba je oprávněna
a) vyloučit z přepravy cestujícího, který se na výzvu pověřené
osoby neprokáže platným jízdním dokladem a nesplní povinnost
zaplatit jízdné a přirážku,
b) vyloučit z přepravy cestujícího nebo uložit cestujícímu
zaplacení přirážky, pokud přes upozornění nedodržuje přepravní
řád, pokyny a příkazy pověřené osoby, znečišťuje drážní vozidlo
nebo pokud svým chováním ruší klidnou přepravu cestujících nebo
ostatní cestující jinak obtěžuje; vyloučením z přepravy nesmí
být ohrožena bezpečnost a zdraví cestujícího,
c) nepřipustit k přepravě nebo vyloučit z přepravy zavazadlo
cestujícího nebo zvíře s ním přepravované, pokud jsou překážkou
bezpečné přepravy cestujících nebo ohrožují zdraví cestujících
nebo pokud jejich přepravu neumožňují přepravní podmínky,
d) uložit cestujícímu, který se neprokázal platným jízdním
dokladem, zaplacení jízdného a přirážky k jízdnému nebo
vyžadovat od cestujícího osobní údaje potřebné k vymáhání
jízdného a přirážky k jízdnému, pokud cestující nezaplatí na
místě.
(5) Cestující je povinen při nástupu do drážního vozidla,
pobytu v něm a při výstupu z drážního vozidla chovat se tak, aby
neohrozil svou bezpečnost, bezpečnost jiných osob, bezpečnost
a plynulost drážní dopravy, a dbát přiměřené opatrnosti dané
povahou drážní dopravy. Cestující je dále povinen
a) dbát pokynů a příkazů pověřené osoby, které směřují k zajištění
bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy, jeho bezpečnosti nebo
bezpečnosti ostatních cestujících,
b) na výzvu pověřené osoby se prokázat platným jízdním dokladem;
neprokáže-li se platným jízdním dokladem z příčin na své
straně, zaplatit jízdné z nástupní do cílové stanice nebo,
nelze-li bezpečně zjistit stanici, kde cestující nastoupil,
z výchozí stanice vlaku a přirážku k jízdnému nebo se prokázat
osobními údaji potřebnými na vymáhání zaplacení jízdného
a přirážky k jízdnému, pokud cestující nezaplatí na místě,
c) na výzvu pověřené osoby zaplatit přirážku za nedodržování
přepravního řádu.
(6) Výši přirážky stanoví dopravce v přepravních podmínkách.
Výše přirážky nesmí přesáhnout částku 1 000 Kč. Přirážka za
porušení podmínek stanovených přepravním řádem činí nejvýše
1 000 Kč.
(7) Vláda vydá nařízením přepravní řád pro veřejnou nákladní
drážní dopravu. Ministerstvo dopravy a spojů vydá vyhláškou
přepravní řád pro veřejnou drážní osobní dopravu. Podrobnosti
přepravních podmínek mohou být stanoveny ve smluvních přepravních
podmínkách.
(8) Porušení povinnosti cestujícího podle odstavce 5, kterým
ohrozí pověřenou osobu, je přestupkem podle zvláštního právního
předpisu.7a)
§ 38
Omezení a zastavení veřejné drážní dopravy
(1) Drážní doprava může být přechodně omezena nebo zastavena.
O přechodném omezení nebo zastavení drážní dopravy rozhodne na
základě žádosti drážní správní úřad v případě, že žadatel, v jehož
zájmu má dojít k přechodnému omezení nebo zastavení dopravy,
prokáže oprávněnost své žádosti. Drážní správní úřad žádost
projedná
a) s vlastníkem dráhy,
b) s provozovatelem dráhy,
c) s okresním úřadem, v jehož obvodu působnosti je drážní
dopravou, která má být přechodně omezena nebo zastavena,
zajišťována dopravní obslužnost; okresní úřad je povinen
projednat své stanovisko s dotčenými obcemi,
d) s dopravcem v drážní dopravě, pokud nebyl předkladatelem
žádosti o přechodné omezení nebo zastavení drážní dopravy.
(2) Dopravce je povinen přechodné omezení nebo zastavení
veřejné drážní dopravy zveřejnit nejméně 14 dnů před počátkem
omezení nebo zastavení drážní dopravy.
(3) Drážní správní úřad může rozhodnout o přechodném omezení
drážní dopravy na nezbytně nutnou dobu z důvodů
a) veřejného zájmu na jiné mimořádné drážní dopravě,
b) bezpečnosti drážní dopravy,
c) nahromadění přepravovaných věcí na dráze s výjimkou vlečky,
způsobené provozovatelem dráhy nebo jiným dopravcem.
(4) Odvolání proti rozhodnutí drážního správního úřadu
o přechodném omezení drážní dopravy dopravce nemá odkladný účinek.
(5) Drážní správní úřad může rozhodnout o zastavení drážní
dopravy, není-li zájem dopravců na provozování drážní dopravy
a pominou-li přepravní potřeby na dráze.
(6) Dopravce je povinen přechodně omezit nebo zastavit drážní
dopravu na základě opatření vydaného správními úřady oprávněnými
rozhodovat v oblasti veterinární, rostlinolékařské, hygienické
služby, odpadového hospodářství nebo na základě mezinárodní
smlouvy, jíž je Česká republika vázána a která byla vyhlášena ve
Sbírce zákonů.
(7) Dopravce je oprávněn přechodně omezit nebo zastavit
drážní dopravu z důvodů
a) nesjízdnosti dráhy v důsledku živelní pohromy, nehody nebo
rekonstrukce dráhy,
b) nepředvídaného narušení provozuschopnosti dráhy,
c) nahromadění přepravovaných věcí na vlečce, způsobené
provozovatelem vlečky nebo jiným dopravcem.
Dopravce na dráze tramvajové nebo trolejbusové je povinen oznámit
do 3 dnů drážnímu správnímu úřadu omezení nebo přerušení dopravy,
pokud se jedná o přerušení dopravy delší než 7 dnů.
§ 39
Závazky veřejné služby v drážní dopravě
na dráze celostátní a na dráze regionální
(1) Závazky veřejné služby se pro účely tohoto zákona rozumí
závazky dopravce v drážní dopravě, které dopravce přijal ve
veřejném zájmu, a které by ve svém obchodním zájmu nepřijal nebo
by je přijal pouze zčásti pro jejich ekonomickou nevýhodnost.
Závazky veřejné služby sjednává s dopravcem ve veřejném zájmu
výběrovým řízením stát a hradí dopravci prokazatelnou ztrátu
vzniklou jejich plněním.
(2) Závazky veřejné služby jsou závazky provozu, závazky
přepravy a závazky tarifní.
(3) Závazek provozu je závazek dopravce zajistit na dopravní
cestě, na které je oprávněn provozovat drážní dopravu, provozování
drážní dopravy plynule, pravidelně a v požadovaném počtu a časovém
vedení jednotlivých vlaků, včetně provozování doplňkových
přepravních služeb.
(4) Závazek přepravy je závazek dopravce přepravit cestující
nebo věci za speciální cenu při splnění zvláštních podmínek.
(5) Závazek tarifní je závazek dopravce přepravit cestující
nebo věci za regulovanou cenu podle cenových předpisů,7b) která je
nižší, než je ekonomické jízdné nebo přepravné.
(6) Závazek veřejné služby vzniká na základě písemné smlouvy,
kterou jménem státu uzavírá
a) okresní úřad s dopravcem za účelem zajištění základní dopravní
obslužnosti územního obvodu okresu; příslušným okresním úřadem
je okresní úřad, v jehož územním obvodu je dopravní obslužnost
na příslušné dráze nebo její rozhodující části zajišťována,
b) Ministerstvo dopravy a spojů po dohodě s Ministerstvem financí,
a jedná-li se o zajištění potřeb obrany státu, i po dohodě
s Ministerstvem obrany s dopravcem ve veřejném zájmu na
zajištění dopravních potřeb státu.
(7) Smlouva o závazku veřejné služby se uzavírá nejméně na
období platnosti jízdního řádu. Při uzavírání smlouvy o závazku
veřejné služby okresní úřad dbá, aby základní dopravní obslužnost
byla zajištěna vzájemným propojením veřejné drážní osobní dopravy
s linkovou osobní dopravou.7c)
(8) Vymezení doplňkových přepravních služeb dopravce
náležejících do závazku provozu stanoví prováděcí předpis.
7a) Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších
předpisů.
7b) § 3 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách.
7c) Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších
předpisů.".
56. Za § 39 se vkládají nové § 39a, 39b, 39c a 39d, které
včetně nadpisů znějí:
"§ 39a
Prokazatelná ztráta
(1) Prokazatelnou ztrátou se pro účely tohoto zákona rozumí
rozdíl mezi ekonomicky oprávněnými náklady vynaloženými dopravcem
na splnění závazku veřejné služby včetně přiměřeného zisku
vztahujícího se k těmto nákladům a tržbami a výnosy dosaženými
dopravcem z tohoto závazku.
(2) Prokazatelnou ztrátu vzniklou dopravci plněním závazků
veřejné služby hradí
a) okresní úřad ze svého rozpočtu, jedná-li se o zajišťování
základní dopravní obslužnosti území závazky veřejné služby,
b) Ministerstvo dopravy a spojů, jedná-li se o zajišťování
dopravních potřeb státu ve veřejném zájmu závazky veřejné
služby.
(3) Bližší vymezení prokazatelné ztráty, způsob jejího
výpočtu, pravidla na přidělování finančních prostředků z rozpočtů
okresních úřadů, doklady, kterými musí být výpočty prokazatelné
ztráty doloženy, vymezení přiměřeného zisku, náležitosti smlouvy
o závazku veřejné služby a způsob výkonu státního dozoru nad
financováním dopravní obslužnosti a ostatních závazků veřejné
služby stanoví prováděcí předpis.
(4) Zajišťuje-li dopravce přepravní služby mimo závazky
veřejné služby nebo jiné činnosti, je povinen vést oddělenou
souhrnnou analytickou evidenci závazků veřejných služeb, která se
člení na evidenci podle jednotlivých okresních úřadů. Finanční
prostředky určené k úhradě prokazatelné ztráty nesmí být použity
k jiným účelům.
§ 39b
Základní dopravní obslužnost
(1) Základní dopravní obslužností územního obvodu okresu je
zajištění přiměřené dopravy po všechny dny v týdnu z důvodů
veřejného zájmu, především do škol, do úřadů, k soudům, do
zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a do
zaměstnání, včetně dopravy zpět, přispívající k trvale únosnému
rozvoji tohoto územního obvodu.
(2) Je-li základní dopravní obslužnost územního obvodu okresu
zajištěna veřejnou dopravou, nelze rozpočtové prostředky použít
k financování přepravních potřeb závazky veřejné služby jiným
druhem souběžné veřejné dopravy. Prováděcí předpis stanoví, co se
rozumí provozováním souběžné veřejné dopravy.
§ 39c
Závazky veřejné služby na dráze tramvajové
a na dráze trolejbusové
Je-li základní dopravní obslužnost územního obvodu okresu
zajišťována dopravou na dráze tramvajové nebo dráze trolejbusové,
použijí se ustanovení o závazcích veřejné služby na dráze
celostátní a na dráze regionální obdobně.
§ 39d
Ostatní dopravní obslužnost
(1) Ostatní dopravní obslužnost je zajištění dopravních
potřeb územního obvodu obce nad rámec základní dopravní
obslužnosti územního obvodu okresu. Na zajištění ostatní dopravní
obslužnosti uzavírá obec s dopravcem závazek veřejné služby
a hradí ze svého rozpočtu prokazatelnou ztrátu vzniklou dopravci
plněním závazků veřejné služby.
(2) Pro závazky veřejné služby a prokazatelnou ztrátu
v ostatní dopravní obslužnosti platí přiměřeně § 39 a 39a.".
57. § 40 včetně nadpisu zní:
"§ 40
Jízdní řád na dráze celostátní a regionální
(1) Jízdní řád veřejné drážní osobní dopravy na dráze
celostátní a regionální zpracovává provozovatel dráhy. Jízdní řád
je provozovatelem dráhy zpracováván koordinovaně s jízdním řádem
v silniční dopravě a vychází z požadavků dopravců a z požadavků
okresních úřadů na plynulé a pravidelné provozování drážní dopravy
v požadovaném počtu a časovém vedení jednotlivých vlaků, které
budou předmětem závazků veřejné služby.
(2) Okresní úřady uplatní u provozovatele dráhy souhrnné
požadavky na počet a časové vedení jednotlivých vlaků nejpozději
240 dnů před dnem platnosti jízdního řádu. Ve stejné lhůtě předají
provozovateli dráhy své požadavky dopravci.
(3) Provozovatel dráhy projedná návrh jízdního řádu a návrh
změny jízdního řádu s okresními úřady ve lhůtě nejméně 120 dnů
před stanovenou dobou platnosti jízdního řádu, jedná-li se o nový
jízdní řád, a nejméně ve lhůtě 15 dnů před stanovenou dobou
platnosti, jedná-li se o změnu jízdního řádu.".
58. Nadpis pod § 41 zní:
"Jízdní řád na dráze tramvajové,
trolejbusové, speciální a lanové".
59. V § 41 odst. 1 se slova "nebo na dráze lanové" nahrazují
slovy "a dopravce, který má podle úředního povolení provozovat
veřejnou drážní osobní dopravu na dráze lanové,".
60. Nadpis pod § 42 zní: "Platnost jízdního řádu".
61. V § 42 odst. 1 se slova "a jeho" nahrazují slovy "a dráhy
regionální a jejich".
62. V § 43 odst. 3 se na konci věty slova "drážního vozidla"
nahrazují slovy "nebo jiné osoby, která prokáže právní zájem na
schválení typu drážního vozidla".
63. V § 43 odst. 4 se v poslední větě za slova "výrobce
drážního vozidla" vkládají slova "nebo jiná osoba, která prokáže
právní zájem na schválení typu drážního vozidla".
64. V § 43 se doplňuje odstavec 6, který zní:
"(6) Na dráhách lze provozovat drážní vozidla neschváleného
typu pro účely zkušebního provozu a při zkouškách pro schválení
typu nebo změny typu, a to jen na dobu potřebnou pro tento účel,
za podmínky, že technický stav vozidla a způsob provádění zkoušek
za jízdy neohrozí bezpečné provozování dráhy a drážní dopravy.
Podmínky provádění zkušebního provozu a řízení drážního vozidla
pro každý případ stanoví drážní správní úřad. Podmínky provozování
drážního vozidla zahraničního dopravce stanoví mezinárodní
smlouva, kterou je Česká republika vázána.".
65. V § 44 odstavec 2 zní:
"(2) Zjistí-li drážní správní úřad, že drážní vozidlo
v provozu je v technickém stavu, který nezaručuje bezpečnost
drážní dopravy nebo nemá vlastnosti schváleného typu nebo nemá
platný průkaz způsobilosti nebo nejsou u něj prováděny pravidelné
technické prohlídky podle prováděcího předpisu, rozhodne
o nezpůsobilosti drážního vozidla k provozu.".
66. V § 45 se doplňují odstavce 5, 6, 7 a 8, které znějí:
"(5) Drážní správní úřad nařídí přezkoušení odborné
a zdravotní způsobilosti osob k řízení, má-li důvodné pochybnosti
o zdravotní nebo odborné způsobilosti těchto osob. V těchto
případech drážní správní úřad zadrží průkaz způsobilosti k řízení
do doby, kdy důvody pro zadržení průkazu pominou.
(6) Bez průkazu způsobilosti mohou řídit drážní vozidlo osoby
při jízdním výcviku nebo při zkoušce z řízení drážního vozidla.
Při provozování drážního vozidla neschváleného typu pro účely
zkušebního provozu a při zkouškách pro schválení typu nebo změny
typu může drážní vozidlo řídit osoba dodavatele bez průkazu
způsobilosti pouze pod dohledem osoby dopravce, který zodpovídá za
zachování všech zásad pro bezpečnost drážní dopravy.
(7) Drážní vozidlo náležející zahraničnímu dopravci
oprávněnému provozovat v České republice drážní dopravu může řídit
osoba, je-li držitelem oprávnění k řízení tohoto vozidla podle
právních předpisů státu, v němž má sídlo zahraniční dopravce. Tato
osoba musí být současně držitelem průkazu způsobilosti k řízení
podle § 45.
(8) Maximální dobu řízení, dobu bezpečnostních přestávek
a dobu odpočinku osob, které řídí drážní vozidlo, stanoví pro
jednotlivé druhy drážních vozidel prováděcí předpis.".
67. V § 47 se na konci odstavce 4 doplňují včetně poznámky
pod čarou č. 7d) tato slova: "nebo prohlášení výrobce o shodě
s technickými předpisy7d)
7d) Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky
a o změně a doplnění některých zákonů.".
68. V § 48 se na začátek odstavce 1 vkládá nová věta, která
zní:
"Určená technická zařízení v provozu podléhají pravidelným
revizím, prohlídkám a zkouškám, kterými se ověřuje jejich
technický stav a provozní způsobilost.".
69. Nadpis hlavy čtvrté zní: "MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI".
70. § 49 včetně poznámky pod čarou č. 8) zní:
"§ 49
(1) Mimořádnou událostí v drážní dopravě je nehoda nebo
ohrožení v drážní dopravě, která ohrožuje nebo narušuje
bezpečnost, pravidelnost a plynulost provozování drážní dopravy,
bezpečnost osob a bezpečnou funkci staveb a zařízení nebo ohrožuje
životní prostředí.
(2) Nehodou v drážní dopravě je mimořádná událost, k níž
došlo v souvislosti s pohybem drážního vozidla (provozováním
drážní dopravy), s následkem smrti, újmy na zdraví nebo značné
škody na majetku.1) Jiné mimořádné události se považují za
ohrožení.
(3) Provozovatel dráhy a dopravce jsou povinni
a) neprodleně oznámit každou mimořádnou událost v drážní dopravě
drážnímu správnímu úřadu a současně každou nehodu v drážní
dopravě Policii České republiky,
b) provést dokumentaci stavu v době nehody,
c) zabezpečit uvolnění dráhy pro obnovení provozování dráhy nebo
drážní dopravy, pokud tomu nebrání jiné okolnosti,
d) odhalovat příčiny a okolnosti vzniku mimořádných událostí
v drážní dopravě a činit opatření k jejich předcházení.
8) Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších
předpisů.".
71. V § 50 odst. 1 se slova "1 000 000 Kč" nahrazují slovy
"10 000 000 Kč".
72. V § 50 odst. 1 písm. a) se slova "celostátní nebo
regionální" zrušují.
73. V § 50 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou
a doplňují se písmena d) a e), která znějí:
"d) vlastníku dráhy celostátní nebo regionální, který nenabídne
dráhu, u níž není schopen zajistit její provozuschopnost,
státu k odkoupení,
e) vlastníku dráhy, který neumožní pověřené osobě výkon státního
dozoru ve věcech drah.".
74. V § 50 odst. 3 se slova "1 000 000 Kč" nahrazují slovy
"10 000 000 Kč".
75. V § 50 odstavec 4 zní:
"(4) Drážní správní úřad uloží pokutu až do výše 10 000 000
Kč provozovateli dráhy, který
a) umožní při provozování dráhy výkon činnosti osobě, která není
zdravotně způsobilá,
b) umožní při provozování dráhy výkon činnosti osobě, která není
odborně způsobilá,
c) používá při provozování dráhy určené technické zařízení bez
platného průkazu způsobilosti nebo ve stavu, který neodpovídá
schválené technické dokumentaci,
d) neumožní dopravci, který má platnou licenci, provozovat drážní
dopravu na dráze celostátní a na dráze regionální,
e) neumožní pověřené osobě výkon státního dozoru ve věcech drah.".
76. V § 51 odst. 1 se slova "1 000 000 Kč" nahrazují slovy
"10 000 000 Kč".
77. V § 51 odst. 2 se slova "1 000 000 Kč" nahrazují slovy
"10 000 000 Kč".
78. V § 51 odst. 3 se slova "1 000 000 Kč" nahrazují slovy
"10 000 000 Kč".
79. V § 51 se na konci odstavce 3 tečka nahrazuje čárkou
a doplňují se písmena e) a f), která znějí:
"e) neumožní pověřené osobě výkon státního dozoru ve věcech drah,
f) umožní, aby při provozování drážní dopravy vykonávaly činnost
osoby, které nejsou odborně způsobilé.".
80. V § 51 odst. 4 se slova "1 000 000 Kč" nahrazují slovy
"10 000 000 Kč".
81. § 58 zní:
"§ 58
(1) Státní dozor ve věcech drah vykonávají Drážní úřad
a obce. Výkon státního dozoru obcemi náleží do přenesené
působnosti obcí. Působnost pro výkon státního dozoru je určena
věcnou a územní působností drážního správního úřadu.
(2) Při výkonu státního dozoru pověřené osoby dozírají, zda
jsou při provozování dráhy a drážní dopravy dodržovány a plněny
povinnosti vlastníka dráhy, provozovatele dráhy a dopravce
stanovené právními předpisy v zájmu bezpečného provozování dráhy
a drážní dopravy.
(3) Drážní úřad je oprávněn v rámci výkonu státního dozoru
zjišťovat příčiny mimořádných událostí.
(4) Vrchní státní dozor ve věcech drah vykonává Ministerstvo
dopravy a spojů.
(5) Při výkonu vrchního státního dozoru pověřené osoby
vykonávají činnosti náležející státnímu dozoru a dále dozírají nad
výkonem státního dozoru ve věcech drah vykonávaným Drážním úřadem
a obcemi.
(6) Pověření k výkonu vrchního státního dozoru a k výkonu
státního dozoru ve věcech drah vydává Ministerstvo dopravy
a spojů.".
82. V § 59 se na konci odstavce 2 doplňuje tato věta:
"Doklad
o pověření obsahuje jméno a příjmení pověřené osoby, její rodné
číslo a fotografii, věcný a územní rozsah oprávnění a dobu
platnosti.".
83. V § 62 odstavec 4 zní:
"(4) Je-li jedna fyzická nebo právnická osoba zároveň
provozovatelem celostátní nebo regionální dráhy a provozovatelem
drážní dopravy na těchto dráhách, je pro tuto fyzickou nebo
právnickou osobu závazné vedení odděleného účetnictví při
provozování dráhy a provozování drážní dopravy.".
84. V § 66 odstavec 1 zní:
"(1) Ministerstvo dopravy a spojů vydá vyhlášku k provedení
§ 3 odst. 1, § 5 odst. 3, § 6 odst. 1 a 2, § 7 odst. 2, § 14a
odst. 3, § 20 odst. 4, § 22 odst. 5, § 27a odst. 4, § 35 odst. 3,
§ 37 odst. 7, § 39 odst. 8, § 39a odst. 3, § 39b odst. 2, § 42
odst. 3, § 43 odst. 1, § 43 odst. 4, § 43 odst. 5, § 44 odst.
1 a 2, § 45 odst. 3, § 45 odst. 8, § 47 odst. 2 a § 48 odst. 1.".
85. V § 66 se doplňuje odstavec 5, který zní:
"(5) Ministerstvo dopravy a spojů po projednání
s Ministerstvem vnitra vydá vyhlášku, kterou se stanoví způsob
zjišťování mimořádných událostí v drážní dopravě.".
86. Pokud zákon používá názvu "Ministerstvo dopravy"
nahrazuje se tento název názvem "Ministerstvo dopravy a spojů".
Čl.II
Přechodná ustanovení
1. Dopravce, který provozuje drážní dopravu na dráze
celostátní nebo na dráze regionální na základě licence, je povinen
do jednoho roku od účinnosti tohoto zákona prokázat drážnímu
správnímu úřadu
a) finanční způsobilost k provozování drážní dopravy,
b) sjednané pojištění odpovědnosti za škody z provozu drážní
dopravy.
Neprokáže-li dopravce v této lhůtě finanční způsobilost
k provozování drážní dopravy nebo sjednané pojištění odpovědnosti
za škody z provozu drážní dopravy, drážní správní úřad rozhodne
o odejmutí licence dopravci.2. Dopravce, který provozuje drážní dopravu na dráze
celostátní nebo na dráze regionální na základě licence, je povinen
do jednoho roku od účinnosti tohoto zákona požádat o vydání
osvědčení podle § 34a. Do doby vydání osvědčení se dopravce
považuje za dopravce oprávněného provozovat drážní dopravu.
Nepožádá-li dopravce ve stanovené lhůtě o vydání osvědčení nebo
nebude-li mu osvědčení vydáno, drážní správní úřad rozhodne
o odejmutí licence dopravci.
3. Provozovatel dráhy celostátní a dráhy regionální, který
provozuje dráhu na základě úředního povolení, je povinen do
jednoho roku od účinnosti tohoto zákona prokázat drážnímu
správnímu úřadu finanční způsobilost k provozování dráhy.
Neprokáže-li provozovatel dráhy v této lhůtě finanční způsobilost
k provozování dráhy, drážní správní úřad rozhodne o zrušení
úředního povolení k provozování dráhy.
4. Právnické a fyzické osoby, které provozují dráhu na
základě úředního povolení nebo provozují drážní dopravu na základě
licence a nejsou zapsány v obchodním rejstříku, jsou povinny
splnit tuto podmínku nejpozději do jednoho roku ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona. Nesplní-li tuto podmínku, rozhodne drážní
správní úřad o odejmutí úředního povolení nebo licence.
Čl.III
Předseda vlády se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil
úplné znění zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, jak vyplývá
z pozdějších změn.
Čl.IV
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2000, s výjimkou
ustanovení § 39 a § 39a až 39d, které nabývají účinnosti dnem 1.
ledna 2001.
Klaus v. r.
Havel v. r.
Zeman v. r.