482/2004 Sb.
ZÁKON
ze dne 29. července 2004,
kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých
souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé
další zákony
Změna: 496/2012 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Změna zákona o rozpočtových pravidlech
Čl.I
Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících
zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č. 493/2000 Sb., zákona č. 141/2001
Sb., zákona č. 187/2001 Sb., zákona č. 320/2001 Sb., zákona č. 450/2001 Sb., zákona
č. 202/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 479/2003 Sb., zákona č. 186/2004
Sb. a zákona č. 257/2004 Sb., se mění takto:
1. V § 1 písmeno d) včetně poznámek pod čarou č. 1) a č. 1a) zní:
"d) finanční hospodaření organizačních složek státu, zařízení státu majících
obdobné postavení jako organizační složka státu,1) Bezpečnostní informační služby1a)
(dále jen "organizační složka státu") a příspěvkových organizací zřízených organizačními
složkami státu (dále jen "příspěvková organizace"),
1) § 3, 7 a 51 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím
vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů.
1a) § 3 písm. a) zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České
republiky, ve znění zákona č. 118/1995 Sb. Zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní
informační službě, ve znění pozdějších předpisů.".
2. V § 3 písm. b) se za slovo "poskytnuté" vkládají slova " , nestanoví-li
zvláštní zákon jinak,".
3. V § 3 se na konci písmene e) čárka nahrazuje středníkem a doplňují se
slova "dále se jím rozumí i to, nelze-li prokázat, jak byly tyto peněžní prostředky
použity,".
4. V § 3 písm. f) se za slova "peněžních prostředků" vkládají slova "poskytnutých
ze" a za slovo "rozpočtu," se v obou případech vkládají slova "státního fondu,".
5. V § 3 se na konci písmene k) tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena
l), m) a n), která včetně poznámky pod čarou č. 4d) znějí:
"l) realizací státní záruky zaplacení zaručené částky státem za dlužníka,
jehož ručitelem stát byl, věřiteli dlužníka na základě ručitelské smlouvy, kterou
stát s věřitelem ve prospěch dlužníka uzavřel, ručitelského prohlášení nebo záruční
listiny, které stát věřiteli ve prospěch dlužníka vystavil, nebo zákona, který státu
ručitelskou povinnost ukládá,
m) výdaji na vládní úvěry platby vývozcům na základě smluv o částečné úhradě
vyváženého zboží a služeb, které s nimi uzavřela Česká republika, a smluv České republiky
o vládních úvěrech s cizími státy; vývozcem se pro účely tohoto ustanovení rozumí
fyzická osoba s trvalým pobytem nebo právnická osoba se sídlem na území České republiky,
která je podnikatelem4d) a uskutečňuje vývoz do států, s nimiž má Česká republika
smlouvy o vládních úvěrech; smlouvou o vládním úvěru se pro účely tohoto ustanovení
rozumí smlouva České republiky s cizím státem, podle níž je tento stát povinen jí
finanční prostředky, které na částečné úhrady vydala, splácet,
n) výdaji na provozní potřeby výdaje organizační složky státu kromě výdajů
na programy (§ 12 odst. 1).
4d) § 2 odst. 2 obchodního zákoníku.".
6. V § 4 odstavec 1 zní:
"(1) Zároveň s návrhem státního rozpočtu se zpracovává střednědobý
výhled, který obsahuje očekávané příjmy a výdaje státního rozpočtu a státních fondů
na jednotlivá léta, na která je sestavován, a předpoklady a záměry, na základě nichž
se tyto příjmy a výdaje očekávají a plánují, a to nejméně v tomto rozsahu:
a) předpoklady vývoje základních ukazatelů národního hospodářství,
zejména očekávaný růst nebo pokles hrubého domácího produktu a spotřebitelských cen,
b) předpoklady a záměry vlády týkající se příjmů, výdajů a salda státního
rozpočtu a státních fondů, zejména zamýšlené změny zákonů a jiných právních předpisů,
c) částky střednědobých výdajových rámců (§ 8a odst. 1) a jejich členění
podle kapitol a státních fondů,
d) celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu,
e) celkové příjmy a výdaje státních fondů,
f) příjmy a výdaje jednotlivých kapitol státního rozpočtu,
g) příjmy a výdaje jednotlivých státních fondů,
h) výdaje na programy (§ 12), u nichž výši účasti státního rozpočtu
na jejich financování schválila vláda,
i) výdaje na programy nebo projekty spolufinancované z rozpočtu Evropské
unie podle jednotlivých kapitol a státních fondů,
j) přehled závazků fyzických a právnických osob, za které se zaručily
jménem státu jeho organizační složky.".
7. V § 4 se odstavec 2 zrušuje.
Dosavadní odstavce 3 až 6 se označují jako odstavce 2 až 5.
8. V § 4 odstavec 3 zní:
"(3) Střednědobý výhled se sestavuje na období 2 let bezprostředně následujících
po roce, na který je předkládán státní rozpočet; jeho součástí jsou ukazatele podle
odstavce 1 za rok, na který se předkládá státní rozpočet. U programů uvedených v
odstavci 1 písm. h) a u výdajů podle odstavce 1 písm. i) odpovídá období střednědobého
výhledu době jejich financování. V případě úvěrů, na které byla poskytnuta státní
záruka, odpovídá období střednědobého výhledu stanovené době jejich splácení. Při
vypracování střednědobého výhledu jsou ukazatele výdajů podle odstavce 1 písm. i)
stanovené na počátku financování programu nebo projektu spolufinancovaného z rozpočtu
Evropské unie závazné.".
9. V § 6 odst. 1 písm. i) části věty za středníkem se slovo "nemovitého"
zrušuje a na konci textu se doplňují slova "[§ 48 odst. 2 písm. c)] a majetku České
republiky, se kterým je příslušné hospodařit Ministerstvo obrany [§ 48 odst. 2 písm.
d)]".
10. V § 6 odst. 1 písm. r) se za slovo "stanovené" vkládají slova "tímto
zákonem nebo".
11. V § 7 odst. 1 se na konci písmene k) odkaz na poznámku pod čarou č.
1) nahrazuje odkazem na poznámku pod čarou č. 11a), která zní:
"11a) § 28 zákona č. 219/2000 Sb., ve znění zákona č. 202/2002 Sb. a
zákona č. 88/2003 Sb.".
Dosavadní poznámka pod čarou č. 11a) včetně odkazů na ni se označuje jako
poznámka pod čarou č. 11e).
12. V § 7 odst. 1 písmeno o) zní:
"o) výdaje na realizaci státních záruk,".
13. V § 7 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena
u) a v), která znějí:
"u) výdaje na vládní úvěry,
v) dotace fyzickým a právnickým osobám, které nevyvíjejí podnikatelskou
činnost, na výstavbu, opravy, modernizace a rekonstrukce bytového fondu a na výstavbu
technické infrastruktury.".
14. V § 8 se na konci odstavce 1 doplňují tyto věty: "Celkové výdaje státního
rozpočtu v tomto návrhu ministerstvo stanoví na základě částky střednědobého výdajového
rámce (§ 8a odst. 1) obsaženého v usnesení Poslanecké sněmovny k vládnímu návrhu
zákona o státním rozpočtu na běžný rok, která je v něm uvedena jako částka na rok
bezprostředně následující po běžném roce (dále jen "další rok"). Není-li takové usnesení
nebo v něm není tato částka obsažena, stanoví je na základě částky střednědobého
výdajového rámce, která je jakožto částka na další rok uvedena v usnesení Poslanecké
sněmovny k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu na rok bezprostředně předcházející
běžnému roku (dále jen "minulý rok"). Ministerstvo tuto částku upraví (§ 8a odst.
3) a rozdělí na výdaje státního rozpočtu a výdaje jednotlivých státních fondů. Takto
určenou částku výdajů státního rozpočtu uvede v návrhu zákona o státním rozpočtu
jako celkové výdaje tohoto rozpočtu. Je-li střednědobý výdajový rámec změněn dalšími
usneseními Poslanecké sněmovny, ministerstvo je při stanovení celkových výdajů státního
rozpočtu povinno se řídit jen těmi z nich, které Poslanecká sněmovna schválila do
30. června běžného roku.".
15. V § 8 odst. 2 větě šesté se slova "reprodukce majetku (dále jen "program")"
nahrazují slovy "(§ 12 odst. 1)".
16. V § 8 odstavce 3 až 5 včetně poznámek pod čarou č. 11b) a 11c) znějí:
"(3) Návrh rozpočtů kapitol Poslanecká sněmovna, Senát, Kancelář prezidenta
republiky, Ústavní soud, Nejvyšší kontrolní úřad a Kancelář Veřejného ochránce práv
předají ministerstvu správci těchto kapitol nebo orgány Poslanecké sněmovny a Senátu
příslušné ve věcech rozpočtu11b) po projednání s ním. Ministerstvo je zařadí do návrhu
zákona o státním rozpočtu, který předkládá ke schválení vládě.
(4) Nesouhlasí-li vláda s předloženými návrhy rozpočtů kapitol Poslanecká
sněmovna, Senát, Kancelář prezidenta republiky, Ústavní soud, Nejvyšší kontrolní
úřad nebo Kancelář Veřejného ochránce práv, rozhodne o číselných údajích na její
žádost do 15. září rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny.
(5) Návrh zákona o státním rozpočtu a návrh střednědobého výdajového rámce
(§ 8a odst. 1) předkládá ministerstvo ke schválení vládě. Vláda je předkládá Poslanecké
sněmovně ve lhůtě podle zvláštního zákona.11c)
11b) § 46 odst. 4 písm. g), § 50 odst. 1 písm. y) a § 117 odst. 2 zákona
č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. § 36 odst. 3 věta druhá zákona
č. 107/1999 Sb., o jednacím řádu Senátu.
11c) § 101 odst. 1 zákona č. 90/1995 Sb.".
17. Za § 8 se vkládají nové § 8a a 8b, které včetně poznámky pod čarou
č. 11d) znějí:
"§ 8a
Střednědobý výdajový rámec
(1) Střednědobý výdajový rámec tvoří celkové výdaje státního rozpočtu
a státních fondů na každý z roků, na které je sestavován střednědobý výhled, a stanoví
jej na návrh vlády Poslanecká sněmovna v usnesení k vládnímu návrhu zákona o státním
rozpočtu, a to vždy jednou částkou, s vyloučením výdajů na
a) realizaci státních záruk, jestliže ručitelské smlouvy, ručitelská
prohlášení, záruční listiny nebo zákony, které státu ručitelskou povinnost stanoví,
nabyly účinnosti do 30. dubna 2004, s výjimkou výdajů ke splnění ručitelské povinnosti
státu vůči věřitelům státní organizace Správa železniční dopravní cesty podle zvláštního
zákona,11d)
b) návratné finanční výpomoci.
(2) Částka střednědobého výdajového rámce na první rok střednědobého
výhledu vychází z částky střednědobého výdajového rámce na týž rok uvedené ve střednědobém
výdajovém rámci v usnesení Poslanecké sněmovny k vládnímu návrhu zákona o státním
rozpočtu na běžný rok, a to tak, že se k ní mohou přičíst nebo od ní odečíst výdaje
a) způsobené významně jiným vývojem spotřebitelských cen, než se
očekával při stanovení této částky,
b) vyvolané zákonem o rozpočtovém určení daní, bude-li jeho důsledkem
zvýšení nebo snížení výdajů státního rozpočtu, jestliže se při stanovení této částky
s těmito důsledky nepočítalo,
c) ve výši příjmů prostředků z rozpočtu Evropské unie na programy
nebo projekty z tohoto rozpočtu spolufinancované, s kterými se při stanovení této
částky počítalo v jiné výši,
d) ve výši až dvě promile z této částky, jestliže je to třeba k tomu,
aby byly vzaty v úvahu vlivy, s kterými se při stanovení této částky nepočítalo,
e) způsobené mimořádnými situacemi, s kterými se při stanovení této
částky nepočítalo.
(3) Při vypracovávání návrhu zákona o státním rozpočtu na další rok se
částka střednědobého výdajového rámce uvedená v usnesení Poslanecké sněmovny k vládnímu
návrhu zákona o státním rozpočtu na běžný rok upraví pro účely částky, která má být
uvedena jako celkové výdaje státního rozpočtu na další rok, obdobně podle odstavce
2 s výjimkou úpravy podle písmene d), místo níž se provede úprava nejvýše o jedno
promile, a dále tak, že se k ní přičtou výdaje podle odstavce 1 písm. a) a b).
(4) Vláda v případě, že jí navrhovaná částka střednědobého výdajového
rámce na první rok střednědobého výhledu není shodná s částkou střednědobého výdajového
rámce na týž rok stanovenou Poslaneckou sněmovnou v usnesení k vládnímu návrhu zákona
o státním rozpočtu na běžný rok jakožto částka střednědobého výdajového rámce na
druhý rok střednědobého výhledu, vypracovává odůvodnění této změny. Vypracovává i
odůvodnění změny částky střednědobého výdajového rámce na další rok stanovené v usnesení
k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu na běžný rok jakožto částka střednědobého
výdajového rámce na první rok střednědobého výhledu v navrhovanou částku celkových
výdajů státního rozpočtu na další rok. Odůvodnění těchto změn předkládá vláda Poslanecké
sněmovně zároveň s návrhem zákona o státním rozpočtu na další rok.
§ 8b
Lhůty některých prací vykonávaných vládou, ministerstvem, správci kapitol
a státními fondy při vypracování návrhu státního rozpočtu, střednědobého výhledu
a střednědobých výdajových rámců
(1) Ministerstvo předloží vládě předběžný návrh
a) částky střednědobého výdajového rámce na další rok upravené podle
§ 8a odst. 3,
b) částky střednědobého výdajového rámce na první rok střednědobého
výhledu po případné změně podle § 8a odst. 2,
c) částky střednědobého výdajového rámce na druhý rok střednědobého
výhledu do 15. dubna běžného roku. Vláda jej projedná do 30. dubna téhož roku.
(2) Na základě částek podle odstavce 1 a případných úkolů, které
ministerstvu v souvislosti s jejich dalším použitím uložila vláda, vypracuje ministerstvo
a) pro návrh zákona o státním rozpočtu na další rok předběžný návrh
příjmů a výdajů v členění podle kapitol,
b) pro návrh usnesení Poslanecké sněmovny k vládnímu návrhu zákona
o státním rozpočtu na další rok návrh částek střednědobého výdajového rámce,
c) pro návrh střednědobého výhledu předběžný návrh příjmů a výdajů
státního rozpočtu a státních fondů v členění podle kapitol a státních fondů,
d) pro účely sdělení podle odstavce 3 věty druhé návrh celkových
výdajů jednotlivých státních fondů a předloží je vládě do 31. května běžného roku.
Vláda je projedná a po případných úpravách je jakožto předběžný návrh schválí do
20. června téhož roku.
(3) Ministerstvo oznámí částky schválené vládou podle odstavce 2 správcům
kapitol do 30. června běžného roku. Příslušní správci kapitol sdělí částky pro státní
fondy neprodleně těmto fondům.
(4) Na základě částek oznámených podle odstavce 3 vypracují
a) správci kapitol pro návrh státního rozpočtu na další rok návrhy
rozpočtů svých kapitol,
b) pro návrh střednědobého výhledu
1. správci kapitol návrh příjmů
a výdajů svých kapitol,
2. státní fondy návrh svých příjmů a výdajů
a předloží je
ministerstvu do 31. července běžného roku.
(5) Ministerstvo předloží návrh zákona o státním rozpočtu na další rok
a návrh střednědobého výhledu vládě do 31. srpna běžného roku.
11d) § 19 odst. 2 zákona č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České
dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994
Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním
podniku, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 179/2003 Sb.".
18. § 14 včetně poznámky pod čarou č. 15a) zní:
"§ 14
(1) Na dotaci nebo návratnou finanční výpomoc není právní nárok, pokud
zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
(2) Dotaci nebo návratnou finanční výpomoc ze státního rozpočtu může
poskytnout ústřední orgán státní správy, úřad práce, Akademie věd České republiky,
Grantová agentura České republiky nebo organizační složka státu, kterou určí zvláštní
zákon (dále jen "poskytovatel").
(3) O poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci rozhoduje
poskytovatel na základě žádosti příjemce. Vyhoví-li poskytovatel žádosti o poskytnutí
dotace nebo návratné finanční výpomoci, vydá písemné rozhodnutí, které obsahuje
a) jméno, příjmení, datum narození, rodné číslo a adresu trvalého
pobytu, je-li příjemce dotace nebo návratné finanční výpomoci fyzickou osobou a je-li
tato fyzická osoba podnikatelem, také identifikační číslo; název, adresu sídla a
identifikační číslo, je-li příjemce dotace nebo návratné finanční výpomoci právnickou
osobou,
b) název a adresu poskytovatele,
c) poskytovanou částku,
d) účel, na který je poskytovaná částka určena,
e) lhůtu, v níž má být stanoveného účelu dosaženo,
f) u návratné finanční výpomoci lhůty pro navrácení poskytnutých
peněžních prostředků a částky jednotlivých splátek,
g) případné další podmínky, které musí příjemce v souvislosti s použitím
dotace nebo návratné finanční výpomoci splnit,
h) u dotací a návratných finančních výpomocí, jejichž součástí jsou
peněžní prostředky podle § 44 odst. 2 písm. b), d) nebo f), částku těchto prostředků
(§ 44 odst. 6),
i) den vydání rozhodnutí.
(4) Na rozhodnutí podle odstavce 3 se nevztahují obecné předpisy o správním
řízení15) a je vyloučeno jeho soudní přezkoumání.15a)
(5) Poskytovatel může v rozhodnutí o dotaci, jejíž součástí nejsou peněžní
prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu kryté z rozpočtu Evropské unie [§ 44 odst.
2 písm. b) a d)] ani peněžní prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu na předfinancování
výdajů, které mají být kryty prostředky z rozpočtu Evropské unie [§ 44 odst. 2 písm.
f)] (dále jen "dotace neobsahující prostředky od Evropské unie"), vyčlenit z podmínek,
které v něm příjemci ukládá podle odstavce 3 písm. g), podmínky méně závažné nebo
uvést, která nesplnění podmínek uložených podle odstavce 3 písm. g) jsou méně závažná,
například nepodstatné nedodržení některých lhůt.
(6) V rozhodnutí o dotaci, jejíž součástí jsou peněžní prostředky poskytnuté
ze státního rozpočtu kryté z rozpočtu Evropské unie [§ 44 odst. 2 písm. b) a d)]
nebo peněžní prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu na předfinancování výdajů,
které mají být kryty prostředky z rozpočtu Evropské unie [§ 44 odst. 2 písm. f)]
(dále jen "dotace obsahující prostředky od Evropské unie"), může poskytovatel stanovit,
že nesplnění podmínek podle odstavce 3 písm. g) nebo některých z nich bude postiženo
odvodem za porušení rozpočtové kázně nižším, než kolik činí celková částka dotace.
Může též stanovit, že takovýmto nižším odvodem budou postižena méně závažná nesplnění
podmínek podle odstavce 3 písm. g) nebo některých z nich. V tom případě stanoví,
která to jsou. Při postupu podle tohoto odstavce poskytovatel v rozhodnutí o dotaci
vždy stanoví u všech jednotlivých podmínek, jejichž nesplnění bude postiženo nižším
odvodem, a u všech jednotlivých méně závažných nesplnění v rozhodnutí uvedených,
kolik procent z celkové částky dotace bude odvod za porušení rozpočtové kázně činit.
Podle tohoto odstavce poskytovatel postupuje, umožňuje-li to právo Evropských společenství.
(7) Odstavec 6 platí též pro poskytování dotací z Národního fondu (§
37 odst. 8).
(8) Příjemce dotace nebo návratné finanční výpomoci je povinen ji s poskytovatelem
vypořádat v rámci finančního vypořádání (§ 75).
(9) Při poskytování návratné finanční výpomoci je poskytovatel povinen
vést evidenci podle zvláštního právního předpisu16) o pohledávkách vznikajících z
jejího poskytnutí a rozpočtovat a evidovat její splátky.
(10) Poskytovatel je povinen zaznamenat v centrální evidenci dotací a
návratných finančních výpomocí, poskytovaných ze státního rozpočtu, údaje o těchto
dotacích a návratných finančních výpomocích a o jejich příjemcích. Obsah a rozsah
údajů, které je poskytovatel povinen zaznamenat v této evidenci, a postupy a lhůty,
které je při tom povinen plnit, stanoví ministerstvo vyhláškou.
15a) § 6 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní.".
19. V § 16 odst. 2 se za písmeno c) doplňuje písmeno d), které zní:
"d) hrazeny z úvěrů přijatých Českou republikou,".
20. V § 20 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:
"(3) Zprávu podle odstavce 1 poté, kdy ji Poslanecká sněmovna vezme na
vědomí, a informaci podle odstavce 2 poté, co ji vezme na vědomí rozpočtový výbor
Poslanecké sněmovny, ministerstvo uveřejní v elektronické podobě způsobem umožňujícím
dálkový a nepřetržitý přístup.".
Dosavadní odstavce 3 až 5 se označují jako odstavce 4 až 6.
21. V § 20 odst. 4 větě první se za slovo "prostředků" vkládají slova "poskytnutých
ze".
22. V § 20 odst. 4 větě šesté se slova "reprodukce majetku" zrušují.
23. § 21 včetně poznámky pod čarou č. 17a) zní:
"§ 21
Roční zprávy
(1) Organizační složky státu, příspěvkové organizace a státní fondy vypracovávají
roční zprávu o sobě a o své činnosti, zejména o svém hospodaření v hodnoceném období.
Hodnoceným obdobím je rok, u organizačních složek státu, příspěvkových organizací
a státních fondů, které vznikly během roku, doba ode dne jejich vzniku do konce roku,
u těch, které zanikly během roku, doba od počátku roku do dne jejich zániku a u těch,
které vznikly i zanikly během roku, doba ode dne jejich vzniku do dne jejich zániku.
Za zaniklé organizační složky státu vypracovávají roční zprávy jejich právní nástupci,
zřizovatelé nebo správci.
(2) Zpracovatel zprávy ji předloží zřizovateli, jestliže ho má; státní
fond ji předloží ministerstvu, do jehož působnosti patří (§ 28 odst. 2). Zpracovatel
zprávu též uveřejní v elektronické podobě způsobem umožňujícím dálkový a nepřetržitý
přístup vždy do 30. června běžného roku za minulý rok.
(3) Obsah roční zprávy stanoví ministerstvo vyhláškou.
(4) Tímto ustanovením nejsou dotčeny právní předpisy stanovící povinnost
utajovat některé informace a údaje nebo právo je nezveřejňovat.17a)
17a) Například zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nařízení vlády č. 246/1998
Sb., kterým se stanoví seznamy utajovaných skutečností, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.".
24. V § 23 se písmeno b) zrušuje.
Dosavadní písmena c) a d) se označují jako písmena b) a c).
25. V § 24 odstavec 2 zní:
"(2) Omezení pěti a deseti procenty podle odstavce 1 písm. a) neplatí pro
použití vládní rozpočtové rezervy rozpočtované v kapitole Všeobecná pokladní správa
a pro kapitoly Operace státních finančních aktiv a Státní dluh.".
26. V § 25 odst. 1 se písmeno c) zrušuje.
Dosavadní písmena d) a e) se označují jako písmena c) a d).
27. V § 25 odst. 2 se slova "a d) se nevztahují" nahrazují slovy "se nevztahuje".
28. V § 26 se písmeno f) zrušuje.
Dosavadní písmena g) až i) se označují jako písmena f) až h).
29. V § 29 odst. 1 se slova "uplynulého rozpočtového" nahrazují slovem
"minulého".
30. V § 30 odst. 4 větě první se slova "uplynulého rozpočtového" nahrazují
slovem "minulého".
31. V § 29 se doplňuje odstavec 4, který zní:
"(4) Státní závěrečný účet poté, kdy ho vezme na vědomí Poslanecká sněmovna,
uveřejní ministerstvo v elektronické podobě způsobem umožňujícím dálkový a nepřetržitý
přístup.".
32. V § 30 se na konci odstavce 4 doplňuje věta "Po tomto projednání jej
uveřejní v elektronické podobě způsobem umožňujícím dálkový a nepřetržitý přístup.".
33. V § 34 odst. 4 se věta druhá zrušuje.
34. V § 36 odstavec 3 zní:
"(3) Součástí státních finančních aktiv je zvláštní účet důchodového pojištění,
na který ministerstvo za každý rok, ve kterém byly příjmy pojistného na důchodové
pojištění včetně příjmů penále a pokut připadajících na důchodové pojištění vyšší
než výdaje na dávky důchodového pojištění včetně výdajů spojených s výběrem pojistného
na důchodové pojištění a výplatou dávek důchodového pojištění, převádí ze státního
rozpočtu částku ve výši rozdílu těchto příjmů a výdajů. Prostředky tohoto účtu lze
použít pouze na výdaje na dávky důchodového pojištění a na převody zpět do státního
rozpočtu na úhradu záporného rozdílu těchto příjmů a výdajů. Ministerstvo stanoví
způsob výpočtu rozdílu těchto příjmů a výdajů vyhláškou.".
35. V § 38 odst. 2 se slova "včetně penále" zrušují a na konci odstavce
se doplňuje věta "Penále je povinen odvést do státního rozpočtu [§ 6 odst. 1 písm.
n)].".
36. V § 39 odst. 2 se za slovo "předpisu" vkládá odkaz na poznámku pod
čarou č. 22).
37. V § 39 se doplňuje odstavec 3, který zní:
"(3) Správce kapitoly soustavně sleduje a vyhodnocuje hospodárnost, efektivnost
a účelnost vynakládání výdajů ve své kapitole. Je-li zřizovatelem organizační složky
státu nebo příspěvkové organizace nebo funkci zřizovatele vykonává, působí při jejím
řízení k tomu, aby vynakládání výdajů bylo co nejhospodárnější, nejefektivnější a
nejúčelnější. Výsledky sledování a vyhodnocování hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti
vynakládání výdajů uvádí ve své roční zprávě (§ 21).".
38. § 44 zní:
"§ 44
(1) Porušením rozpočtové kázně je
a) neoprávněné použití peněžních prostředků státního rozpočtu a jiných
peněžních prostředků státu,
b) neoprávněné použití nebo zadržení peněžních prostředků poskytnutých
ze státního rozpočtu, státního fondu, Národního fondu nebo státních finančních aktiv
jejich příjemcem,
c) neprovedení odvodu příspěvkovou organizací podle § 53 odst. 6,
d) neuložení odvodu zřizovatelem podle § 54 odst. 3,
e) neprovedení odvodu stanoveného zřizovatelem příspěvkové organizaci
podle § 54 odst. 3,
f) porušení ustanovení § 45 odst. 2 organizační složkou státu,
g) neprovedení odvodu podle § 45 odst. 10 a § 52 odst. 4.
(2) Pro účely postihu za neoprávněné použití peněžních prostředků
státního rozpočtu a poskytnutých ze státního rozpočtu a nakládání s odvody za toto
neoprávněné použití se peněžní prostředky státního rozpočtu a poskytnuté ze státního
rozpočtu člení na
a) prostředky státního rozpočtu kryté prostředky z rozpočtu Evropské
unie kromě prostředků krytých z Národního fondu,
b) prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu kryté prostředky z
rozpočtu Evropské unie kromě prostředků krytých z Národního fondu,
c) prostředky státního rozpočtu kryté prostředky z Národního fondu,
d) prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu kryté prostředky z
Národního fondu,
e) prostředky státního rozpočtu na předfinancování výdajů, které
mají být kryty prostředky z rozpočtu Evropské unie,
f) prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu na předfinancování
výdajů, které mají být kryty prostředky z rozpočtu Evropské unie,
g) ostatní prostředky státního rozpočtu,
h) ostatní prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu.
(3) Peněžními prostředky
a) podle odstavce 2 písm. a), c) a e) se rozumějí peněžní prostředky
státního rozpočtu označené za takové organizační složkou státu, která je ve svém
rozpočtu výdajů rozpočtuje,
b) podle odstavce 2 písm. b), d) a f) se rozumějí peněžní prostředky
vydané organizační složkou státu, která je za takové označí,
c) podle odstavce 2 písm. g) se rozumějí peněžní prostředky státního
rozpočtu jiné než podle odstavce 2 písm. a), c) a e),
d) podle odstavce 2 písm. h) se rozumějí peněžní prostředky poskytnuté
ze státního rozpočtu jiné než podle odstavce 2 písm. b), d) a f).
(4) Organizační složka státu označí za peněžní prostředky
a) podle odstavce 2 písm. a) peněžní prostředky rozpočtované v jejím
rozpočtu výdajů ve výši, v níž obdržela na svůj příjmový účet státního rozpočtu peněžní
prostředky z rozpočtu Evropské unie kromě prostředků z Národního fondu, které jsou
právem Evropských společenství určeny na její určité výdaje, nebo ve výši, již jí
oznámil správce kapitoly,
b) podle odstavce 2 písm. b) peněžní prostředky podle písmene a),
které poskytla,
c) podle odstavce 2 písm. c) peněžní prostředky rozpočtované v jejím
rozpočtu výdajů ve výši, v níž obdržela na svůj příjmový účet státního rozpočtu peněžní
prostředky z Národního fondu, nebo ve výši, již jí oznámil správce kapitoly,
d) podle odstavce 2 písm. d) peněžní prostředky podle písmene c),
které poskytla,
e) podle odstavce 2 písm. e) peněžní prostředky ve výši, v níž má
podle právního aktu Evropských společenství obdržet na svůj příjmový účet státního
rozpočtu peněžní prostředky z rozpočtu Evropské unie, které jsou právem Evropských
společenství určeny jako náhrada jejích určitých výdajů, nebo ve výši, již jí oznámil
správce kapitoly,
f) podle odstavce 2 písm. f) peněžní prostředky podle písmene e),
které poskytla.
(5) Správce kapitoly oznámí organizační složce státu, že část peněžních
prostředků rozpočtovaných v jejím rozpočtu výdajů jsou peněžní prostředky
a) podle odstavce 2 písm. a), a výši této části, jestliže obdržel
na svůj příjmový účet státního rozpočtu peněžní prostředky z rozpočtu Evropské unie
kromě prostředků z Národního fondu, které jsou právem Evropských společenství nebo
jeho rozhodnutím určeny na určité výdaje této organizační složky státu,
b) podle odstavce 2 písm. c), a výši této části, jestliže obdržel
na svůj příjmový účet státního rozpočtu peněžní prostředky z Národního fondu, které
jsou právem Evropských společenství nebo jeho rozhodnutím určeny na určité výdaje
této organizační složky státu,
c) podle odstavce 2 písm. e), a výši této části, jestliže má podle
dohody s Evropskými společenstvími nebo jiných právních aktů obdržet na svůj příjmový
účet státního rozpočtu peněžní prostředky z rozpočtu Evropské unie, které jsou právem
Evropských společenství nebo jeho rozhodnutím určeny na určité výdaje této organizační
složky státu.
(6) Organizační složka státu, která poskytuje dotaci nebo návratnou finanční
výpomoc podle § 14 na výdaje, které mají být zcela nebo zčásti financovány peněžními
prostředky podle odstavce 2 písm. b), d) nebo f), uvede v rozhodnutí na základě předpisů
Evropských společenství, kolik tyto peněžní prostředky činí [§ 14 odst. 3 písm. h)].".
39. Za § 44 se vkládá nový § 44a, který včetně poznámek pod čarou č. 23),
24) a 24a) zní:
"§ 44a
(1) Organizační složka státu, která porušila rozpočtovou kázeň, je
povinna provést prostřednictvím místně příslušného finančního úřadu odvod za porušení
rozpočtové kázně do
a) státního rozpočtu, jestliže porušila rozpočtovou kázeň
1. podle
§ 44 odst. 1 písm. a) tím, že neoprávněně použila peněžní prostředky státního rozpočtu
podle § 44 odst. 2 písm. g),
2. podle § 44 odst. 1 písm. a) tím, že neoprávněně použila
peněžní prostředky svých mimorozpočtových fondů,
3. podle § 44 odst. 1 písm. c) až
g),
b) státního fondu, jestliže porušila rozpočtovou kázeň podle § 44
odst. 1 písm. b) tím, že neoprávněně použila nebo zadržela peněžní prostředky poskytnuté
ze státního fondu,23)
c) státních finančních aktiv, jestliže porušila rozpočtovou kázeň
podle § 44 odst. 1 písm. a) tím, že neoprávněně použila peněžní prostředky státních
finančních aktiv, nebo jestliže porušila rozpočtovou kázeň podle § 44 odst. 1 písm.
b) tím, že neoprávněně použila nebo zadržela peněžní prostředky poskytnuté ze státních
finančních aktiv,
d) Národního fondu, jestliže porušila rozpočtovou kázeň podle § 44
odst. 1 písm. b) tím, že neoprávněně použila nebo zadržela peněžní prostředky podle
§ 44 odst. 2 písm. c) nebo e),
e) svého rezervního fondu, jestliže porušila rozpočtovou kázeň podle
§ 44 odst. 1 písm. a) tím, že neoprávněně použila peněžní prostředky státního rozpočtu
podle § 44 odst. 2 písm. a).
(2) Příspěvková organizace, která porušila rozpočtovou kázeň podle §
44 odst. 1 písm. a) nebo c), je povinna provést prostřednictvím místně příslušného
finančního úřadu odvod za porušení rozpočtové kázně do státního rozpočtu.
(3) Fyzická osoba nebo právnická osoba jiná než stát, která porušila
rozpočtovou kázeň, je povinna provést prostřednictvím místně příslušného finančního
úřadu odvod za porušení rozpočtové kázně do
a) státního rozpočtu, jestliže porušila rozpočtovou kázeň podle §
44 odst. 1 písm. b) tím, že neoprávněně použila nebo zadržela peněžní prostředky
podle § 44 odst. 2 písm. h),
b) státního fondu, jestliže není státním fondem a porušila rozpočtovou
kázeň podle § 44 odst. 1 písm. b) tím, že neoprávněně použila nebo zadržela peněžní
prostředky poskytnuté z tohoto státního fondu,
c) státních finančních aktiv, jestliže porušila rozpočtovou kázeň
podle § 44 odst. 1 písm. b) tím, že neoprávněně použila nebo zadržela peněžní prostředky
poskytnuté ze státních finančních aktiv,
d) Národního fondu, jestliže porušila rozpočtovou kázeň podle § 44
odst. 1 písm. b) tím, že neoprávněně použila nebo zadržela peněžní prostředky poskytnuté
z Národního fondu, nebo tím, že neoprávněně použila nebo zadržela peněžní prostředky
podle § 44 odst. 2 písm. d) nebo f),
e) rezervního fondu organizační složky státu, která jí poskytla dotaci
nebo návratnou finanční výpomoc, jestliže porušila rozpočtovou kázeň podle § 44 odst.
1 písm. b) tím, že neoprávněně použila nebo zadržela peněžní prostředky podle § 44
odst. 2 písm. b).
(4) Odvod za porušení rozpočtové kázně činí
a) v případě neoprávněného použití prostředků dotace neobsahující
prostředky od Evropské unie, jímž bylo výhradně nesplnění podmínek, které byly v
rozhodnutí o dotaci vyčleněny jako méně závažné (§ 14 odst. 5), 5 % z celkové částky
dotace; totéž platí v případě neoprávněného použití prostředků takové dotace, jímž
byla výhradně nesplnění stanovených podmínek, která byla uvedena v rozhodnutí o dotaci
rovněž jako méně závažná (§ 14 odst. 5),
b) v případě neoprávněného použití prostředků dotace obsahující prostředky
od Evropské unie, v rozhodnutí o níž byly uvedeny jedna nebo více částek procent
(§ 14 odst. 6), toto procento z celkové částky dotace v každém jednotlivém případě
uvedeném v rozhodnutí; při neoprávněném použití prostředků dotace, kterým je nesplnění
více podmínek, z nichž u každé je v rozhodnutí uvedena procentní částka, nebo kterým
je více nesplnění podmínek, z nichž u každého je v rozhodnutí uvedena procentní částka,
se procentní částky sčítají, avšak odvod za porušení rozpočtové kázně nemůže být
vyšší než celková částka dotace,
c) v ostatních případech částku, v jaké byla porušena rozpočtová
kázeň.
(5) Do plnění povinnosti provést odvod za porušení rozpočtové kázně,
kterým je neoprávněné použití prostředků návratné finanční výpomoci, se započítávají
i splátky této výpomoci uskutečněné ode dne porušení rozpočtové kázně.
(6) Při neoprávněném použití prostředků dotace nebo návratné finanční
výpomoci, jejíž součástí byly prostředky podle § 44 odst. 2 písm. b), d) nebo f),
nebo při zadržení takové návratné finanční výpomoci se odvod za porušení rozpočtové
kázně rozdělí na odvod pro státní rozpočet a odvod pro rezervní fond organizační
složky státu, která dotaci nebo návratnou finanční výpomoc poskytla, nebo pro Národní
fond ve stejném poměru, v jakém tato dotace nebo návratná finanční výpomoc byla z
těchto prostředků složena [§ 14 odst. 3 písm. h) a § 44 odst. 6]. Obdržel-li porušitel
rozpočtové kázně na stejný účel více dotací nebo návratných finančních výpomocí,
počítá se tento poměr z celkové částky, a to ke dni neoprávněného použití.
(7) Za prodlení s odvodem za porušení rozpočtové kázně podle odstavce
4 písm. b) a c) je porušitel rozpočtové kázně povinen zaplatit penále ve výši 1 promile
z částky odvodu za každý den prodlení, nejvýše však do výše tohoto odvodu. Penále
se počítá ode dne následujícího po dni, kdy došlo k porušení rozpočtové kázně, do
dne, kdy byly prostředky odvedeny nebo u návratných finančních výpomocí vráceny.
Příjemce penále je stejný jako příjemce odvodu s výjimkou případů, kdy příjemcem
odvodu je Národní fond. V těchto případech je příjemcem penále státní rozpočet [§
6 odst. 1 písm. n)]. Penále, které v jednotlivých případech nepřesáhne 500 Kč, se
nevyměří.
(8) Správu odvodů za porušení rozpočtové kázně a penále vykonávají územní
finanční orgány24) podle zvláštního právního předpisu.24a) Odvod a penále lze vyměřit
do deseti let od 1. ledna roku následujícího po roce, v němž došlo k porušení rozpočtové
kázně.
(9) Prominutí nebo částečné prominutí povinnosti odvodu za porušení rozpočtové
kázně podle odstavce 4 písm. a) může povolit místně příslušné finanční ředitelství.
Prominutí nebo částečné prominutí povinnosti odvodu za porušení rozpočtové kázně
podle odstavce 4 písm. c) nebo penále může povolit ministerstvo s výjimkou odvodu
neoprávněně použitých nebo zadržených peněžních prostředků podle § 44 odst. 2 písm.
a) až f) a penále za prodlení s ním a s výjimkou odvodu neoprávněně použitých nebo
zadržených peněžních prostředků poskytnutých z Národního fondu a penále za prodlení
s ním.
(10) O prominutí nebo částečné prominutí odvodu za porušení rozpočtové
kázně nebo penále může požádat fyzická osoba, právnická osoba nebo organizační složka
státu, která se porušení rozpočtové kázně dopustila. Finančnímu ředitelství nebo
ministerstvu se žádost podává prostřednictvím územního finančního orgánu, který tento
odvod nebo penále uložil.
23) Například § 2 odst. 2 zákona č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní
infrastruktury a o změně zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky
ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 482/2004 Sb.
24) Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších
předpisů.
24a) Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů.".
40. V § 45 se za odstavec 5 vkládá nový odstavec 6, který zní:
"(6) Ministerstvo zřizuje účet, na kterém soustřeďuje, stanoví-li tak zvláštní
zákon, peněžní prostředky utržené za prodej státních dluhopisů a z kterého přímo
hradí ztrátu České konsolidační agentury.".
Dosavadní odstavce 6 až 11 se označují jako odstavce 7 až 12.
41. V § 45 se na konci odstavce 4 doplňuje věta "Zůstatky těchto účtů Česká
národní banka (§ 33 odst. 3) převede vždy ke dni 31. prosince na příslušný účet ve
státních finančních aktivech.".
42. § 47 zní:
"§ 47
Organizační složka státu může na konci roku převést ze státního rozpočtu
do svého rezervního fondu částku ve výši rozdílu mezi svým rozpočtem výdajů upraveným
o provedená rozpočtová opatření podle § 23 písm. a), sníženým o vázané prostředky
státního rozpočtu podle § 23 písm. c) a zvýšeným o částky, o které bylo organizační
složce státu povoleno překročení rozpočtu výdajů podle § 23 písm. b), a svými skutečnými
rozpočtovými výdaji uskutečněnými za celý rok. To neplatí pro výdaje kapitol Všeobecná
pokladní správa a Státní dluh. Ustanovení § 46 odst. 2 písm. a) není tímto ustanovením
dotčeno.".
43. V § 48 odstavce 2 až 6 včetně poznámky pod čarou č. 25b) znějí:
"(2) Zdrojem rezervního fondu jsou
a) prostředky poskytnuté ze zahraničí a peněžní dary,
b) odvody neoprávněně použitých nebo zadržených peněžních prostředků
podle § 44 odst. 2 písm. a) a b) a penále za prodlení s nimi,
c) příjmy z prodeje majetku, který organizační složka státu nabyla
darem nebo děděním,
d) u Ministerstva obrany příjmy z prodeje majetku státu, s kterým je
příslušné hospodařit toto ministerstvo,
e) prostředky převedené podle § 47.
(3) Organizační složka státu člení prostředky v rezervním fondu podle
původu, a to na
a) prostředky poskytnuté ze zahraničí a peněžní dary, a to dále na
1. prostředky, které jí byly poskytnuty na určitý účel, a to podle těchto účelů,
2.
prostředky, které jí byly poskytnuty bez uvedení účelu,
b) odvody neoprávněně použitých nebo zadržených peněžních prostředků
podle § 44 odst. 2 písm. a) a b) a penále za prodlení s nimi; tyto odvody a penále
dále člení podle původních účelů; původním účelem se rozumí účel, na který organizační
složka státu určila dotace nebo návratné finanční výpomoci, při jejichž používání
jejich příjemci porušili rozpočtovou kázeň a za to do jejího rezervního fondu tyto
odvody provedli a tato penále zaplatili,
c) příjmy z prodeje majetku, který pro Českou republiku nabyla organizační
složka státu darem nebo děděním,
d) příjmy z prodeje majetku, se kterým bylo příslušné hospodařit Ministerstvo
obrany,
e) prostředky převedené podle § 47; tyto prostředky dále člení podle
toho, na co byly před převedením rozpočtovány, na
1. prostředky určené na financování
programů (§ 13 odst. 3) a zároveň na financování programů nebo projektů spolufinancovaných
z rozpočtu Evropské unie,
2. prostředky určené na financování programů (§ 13 odst.
3) s výjimkou prostředků podle bodu 1,
3. prostředky určené na financování programů
nebo projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie s výjimkou prostředků podle
bodu 1,
4. sociální dávky,
5. prostředky určené na úhrady škod způsobených pojistnými
událostmi,
6. ostatní.
(4) Prostředky rezervního fondu používá organizační složka státu tak,
že
a) prostředky podle odstavce 3 písm. a), které jí byly poskytnuty na
určitý účel, používá na tento účel a prostředky, které jí byly poskytnuty bez uvedení
účelu, používá na výdaje na rozpočtem nezajištěné provozní potřeby a na výdaje, které
v mimořádných případech povolí vláda,
b) prostředky podle odstavce 3 písm. b) používá na dotace a návratné
finanční výpomoci na původní účely,
c) prostředky podle odstavce 3 písm. c) používá na výdaje na reprodukci
majetku,
d) prostředky podle odstavce 3 písm. d) používá Ministerstvo obrany
na výdaje na reprodukci majetku,
e) prostředky podle odstavce 3 písm. e) bodů 1 až 5 na tytéž účely
a tytéž programy a projekty a prostředky podle odstavce 3 písm. e) bodu 6 na výdaje
na rozpočtem nezajištěné provozní potřeby a na výdaje, které v mimořádných případech
povolí vláda.
(5) Odstavcem 4 nejsou dotčeny zvláštní právní předpisy, které výdaje organizačních
složek státu omezují.25b)
(6) Prostředky rezervního fondu určené na financování programů a na financování
programů nebo projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie, které na tyto
programy a projekty nebyly použity podle odstavce 4 písm. e), organizační složka
státu vrátí nejpozději ve lhůtách finančního vypořádání se státním rozpočtem za rok,
v kterém byl program nebo projekt ukončen.
25b) Například nařízení vlády č. 447/2000 Sb., o způsobu usměrňování
výše prostředků vynakládaných na platy a na odměny za pracovní pohotovost zaměstnanců
odměňovaných podle zákona o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových
a v některých dalších organizacích a orgánech.".
44. V § 49 odst. 2 větě třetí se za slovo "karet" vkládají slova, která
včetně poznámky pod čarou č. 26a) znějí: " , u záloh poskytovaných ke splnění povinnosti
uložené zvláštním právním předpisem26a).
26a) Například § 151 odst. 3 trestního řádu, § 140 odst. 2 a § 338i odst.
5 občanského soudního řádu a § 71 odst. 6 obchodního zákoníku.".
45. V § 52 odst. 1 se za slovo "bank" vkládají slova "nebo, působí-li tyto
jednotky v cizině, zahraničních bank".
46. V § 53 odst. 3 se slova "podle § 57 odst. 2" zrušují.
47. V § 53 odst. 6 se číslovka "3" nahrazuje číslovkou "10".
48. V § 57 odst. 2 se písmeno c) zrušuje.
Dosavadní písmena d) až f) se označují jako písmena c) až e).
49. V § 57 odst. 2 písm. c) se číslovka "4" nahrazuje číslovkou "2".
50. V § 57 se doplňuje odstavec 5, který včetně poznámky pod čarou č. 28a)
zní:
"(5) Jestliže se zvýšil nebo snížil stav majetku majícího povahu zásob,
pohledávek a finančního majetku28a) a alespoň 2 roky se podstatněji nemění, lze o
částku tohoto zvýšení nebo snížení zvýšit nebo snížit fond oběžných aktiv v účetních
pasivech a o tutéž částku v pasivech snížit nebo zvýšit rezervní fond.
28a) § 11 až 13 vyhlášky č. 505/2002 Sb., kterou se provádějí některá
ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro
účetní jednotky, které jsou územními samosprávnými celky, příspěvkovými organizacemi,
státními fondy a organizačními složkami státu.".
51. V § 59 odst. 2 se za slovo "hradí" vkládá slovo "přednostně".
52. V § 68 odst. 4 se slovo "zákon" nahrazuje slovy "právní předpis".
53. V § 70 odstavec 3 včetně poznámky pod čarou č. 30a) zní:
"(3) Peněžní prostředky z pojistného plnění za každou pojistnou událost30a)
může organizační složka státu, která v době jejich přijetí škody způsobené touto
pojistnou událostí dosud neuhradila, použít [§ 25 odst. 1 písm. b)] pouze na jejich
úhradu. Jestli v době jejich přijetí tyto škody uhradila dosud jen zčásti, použije
je na úhradu zbylé části škody a jejich zbytek na výdaje, které kvůli úhradě části
škody nemohla uskutečnit. Jestli v době jejich přijetí tyto škody uhradila již zcela,
použije je na výdaje, které kvůli úhradě škody nemohla uskutečnit, v plné výši. To
pro tyto peněžní prostředky platí i poté, kdy byly podle § 47 převedeny do rezervního
fondu [§ 48 odst. 4 písm. e)].
30a) § 788 občanského zákoníku.
§ 2 písm. s) zákona č. 363/1999 Sb.,
o pojišťovnictví a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojišťovnictví).".
54. § 71 zní:
"§ 71
Konference a další odborné akce
(1) Organizační složka státu nebo příspěvková organizace může hradit
výdaje spojené s účastí svých zaměstnanců na odborných konferencích a dalších odborných
akcích (dále jen "konference"), pokud jejich program souvisí s činností organizační
složky státu nebo příspěvkové organizace. Na tuto úhradu se nevztahuje § 66.
(2) Organizační složka státu nebo příspěvková organizace může být pořadatelem
konference, jejíž rozpočet je vyrovnán příspěvky účastníků.
(3) Se souhlasem svého zřizovatele nebo toho, kdo vykonává jeho funkci
(dále jen "zřizovatel"), může být organizační složka státu nebo příspěvková organizace
pořadatelem nebo spolupořadatelem mezinárodní konference nebo konference se zahraniční
účastí pořádané na základě stanov nebo jiného závazného dokumentu mezinárodní organizace,
jíž je Česká republika členem, nebo pověření mezinárodní organizace (dále jen "mezinárodní
konference"). Rozpočet mezinárodní konference nemusí být vyrovnán příspěvky účastníků.
(4) Výdaje organizační složky státu na mezinárodní konferenci, které
jsou vyšší než 500 000 Kč, musí organizační složka státu zařadit do návrhu svého
rozpočtu jako závazný ukazatel. Zřizovatel, pokud tyto výdaje v této výši v návrhu
rozpočtu schválí, jejich zařazení jako závazného ukazatele zachová. Stejně tak je
jako závazný ukazatel zachová vláda, pokud je v návrhu státního rozpočtu předkládaném
Poslanecké sněmovně nesníží na částku 500 000 Kč nebo nižší. Výdaje organizačních
složek státu každé kapitoly na mezinárodní konference, které u každé z nich činí
500 000 Kč nebo méně, se v návrhu rozpočtu této kapitoly sečtou, a jestliže tento
součet činí více než 500 000 Kč, správce kapitoly ho do návrhu rozpočtu kapitoly
zařadí jako závazný ukazatel. Jestliže vláda v návrhu státního rozpočtu předkládaném
Poslanecké sněmovně tuto částku nesníží na 500 000 Kč nebo méně, její zařazení v
tomto návrhu jako závazného ukazatele zachová. Vznikne-li potřeba úhrady podílu účasti
organizační složky státu nebo příspěvkové organizace, která nemohla být rozpočtována,
schvaluje rozpočtové opatření zabezpečující tyto peněžní prostředky vláda.".
55. § 73 zní:
"§ 73
Poskytování státních záruk
(1) Česká republika poskytuje státní záruky, jen stanoví-li tak zvláštní
zákon.
(2) Ministerstvo zřizuje fond státních záruk. Při vypracovávání návrhu
zákona o státním rozpočtu provede soupis všech plateb představujících realizaci státních
záruk, ke kterým by v dalším roce mohlo být povinno, a u každé odhadne pravděpodobnost,
že ji bude muset skutečně provést. Do návrhu zákona o státním rozpočtu uvede do rozpočtu
výdajů pro každou tuto platbu částku ve výši tolika procent z této platby, kolikaprocentní
tato pravděpodobnost je. V dalším roce převede ze státního rozpočtu do fondu státních
záruk částku, která je součtem všech těchto částek.
(3) Výdaje na realizaci státních záruk provádí ministerstvo tak, že částku,
kterou má věřiteli zaplatit, převede z fondu státních záruk do příjmů státního rozpočtu,
překročí o ni rozpočet výdajů a z výdajů státního rozpočtu ji zaplatí.".
Čl.II
Přechodná ustanovení
1. Právní vztahy vzniklé podle rozpočtových pravidel účinných do dne nabytí
účinnosti tohoto zákona z neoprávněného použití nebo zadržení peněžních prostředků
poskytnutých přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se posuzují podle dosavadních
právních předpisů.
2. Peněžní prostředky, které jsou v rezervním fondu organizační složky státu
do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se i po dni nabytí účinnosti tohoto zákona
použijí podle dosavadních právních předpisů.
Čl.III
Zmocnění k vydání úplného znění zákona
Předseda vlády se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění rozpočtových
pravidel, jak vyplývá z pozdějších zákonů.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky
Čl.IV
V zákoně č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky,
ve znění zákona č. 334/1992 Sb. a zákona č. 254/2001 Sb., se za § 2 vkládá nový §
2a, který včetně poznámky pod čarou č. 7a) zní:
"§ 2a
Rozpočet Fondu
Fond sestavuje na každý rozpočtový rok návrh svého rozpočtu nejméně v
rozsahu celkových příjmů a celkových výdajů a předkládá jej vládě vždy do 31. srpna.
Vláda předkládá návrh rozpočtu Fondu po případných změnách, které v něm provede,
spolu s návrhem státního rozpočtu na tentýž rok ke schválení Poslanecké sněmovně.
Fond v návrhu svého rozpočtu stanoví své celkové výdaje jako částku, kterou mu oznámil
příslušný správce kapitoly podle zvláštního zákona.7a) V rámci této částky v něm
stanoví též částku, kterou se bude podílet na financování programů nebo projektů
spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie.
7a) § 8b odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a
o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č.
482/2004 Sb.".
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona č. 211/2000 Sb., o Státním fondu rozvoje bydlení
Čl.V
V § 5 zákona č. 211/2000 Sb., o Státním fondu rozvoje bydlení a o změně
zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku
státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších
předpisů, odstavec 1 včetně poznámky pod čarou č. 2a) zní:
"(1) Fond sestavuje pro každý kalendářní rok návrh svého rozpočtu, který
předkládá vládě ministr vždy do 31. srpna. Vláda předkládá návrh rozpočtu Fondu po
případných změnách, které v něm provede, spolu s návrhem státního rozpočtu na tentýž
rok ke schválení Poslanecké sněmovně. Fond v návrhu svého rozpočtu stanoví své celkové
výdaje jako částku, kterou mu oznámil příslušný správce kapitoly podle zvláštního
zákona.2a)
2a) § 8b odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a
o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č.
482/2004 Sb.".
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury
Čl.VI
Zákon č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury a o změně
zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku
státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších
předpisů, se mění takto:
1. V § 2 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec
2, který včetně poznámek pod čarou č. 3a) až 3c) zní:
"(2) Peněžní prostředky na účely podle odstavce 1 převádí Fond organizačním
složkám státu, státním příspěvkovým organizacím nebo státním organizacím, které hospodaří
s majetkem státu majícím povahu dopravní infrastruktury,3a) krajům,3b) osobám, na
které stát převedl výkon některých svých práv jako vlastníka tohoto majetku podle
zvláštního právního předpisu,3c) a dalším osobám provádějícím výstavbu, modernizaci,
opravy a údržbu podle odstavce 1.
3a) § 20 zákona č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní
organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách,
ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění
pozdějších předpisů. § 9 odst. 1 věta první zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích,
ve znění zákona č. 132/2000 Sb.
3b) § 9 odst. 1 věta druhá zákona č. 13/1997 Sb., ve znění zákona č.
132/2000 Sb.
3c) § 18a až 18f zákona č. 13/1997 Sb., ve znění zákona č. 256/2002 Sb.".
2. V § 5 odst. 1 se slova "k projednání vládě a" nahrazují slovy "vládě
vždy do 31. srpna. Vláda předkládá návrh rozpočtu Fondu po případných změnách, které
v něm provede,".
3. V § 5 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který včetně poznámky
pod čarou č. 5a) zní:
"(2) Fond v návrhu svého rozpočtu stanoví své celkové výdaje jako částku,
kterou mu oznámil příslušný správce kapitoly podle zvláštního zákona.5a) V rámci
této částky v něm stanoví též částku, kterou se bude podílet na financování programů
nebo projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie.
5a) § 8b odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a
o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č.
482/2004 Sb.".
Dosavadní odstavce 2 až 6 se označují jako odstavce 3 až 7.
ČÁST PÁTÁ
Změna zákona č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu
Čl.VII
Zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně
některých dalších zákonů (zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu), ve znění
zákona č. 128/2003 Sb., zákona č. 41/2004 Sb., zákona č. 85/2004 Sb. a zákona č.
237/2004 Sb., se mění takto:
1. V § 4 odst. 1 písm. a) se slova "Ministerstvu financí" nahrazují slovem
"vládě".
2. V § 6a odst. 6 se slova "společných organizací trhu podle zvláštního
právního předpisu1e)" nahrazují slovy "činností podle § 1 odst. 2".
3. Za § 6b se vkládá nový § 6c, který včetně poznámky pod čarou č. 6d)
zní:
"§ 6c
Rozpočet Fondu
Fond sestavuje na každý rozpočtový rok návrh svého rozpočtu a předkládá
jej prostřednictvím ministerstva vládě vždy do 31. srpna. Vláda předkládá návrh rozpočtu
Fondu po případných změnách, které v něm provede, spolu s návrhem státního rozpočtu
na tentýž rok ke schválení Poslanecké sněmovně. Fond v návrhu svého rozpočtu stanoví
své celkové výdaje jako částku, kterou mu oznámil příslušný správce kapitoly podle
zvláštního zákona.6d)
6d) § 8b odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a
o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č.
482/2004 Sb.".
4. V § 9a písm. c) se slova "po schválení státního rozpočtu na příslušný
rok rozpočet Fondu" nahrazují slovy "předkládat jej vládě ve lhůtě podle § 6c".
5. V § 11a odstavce 9 a 10 včetně poznámky pod čarou č. 9b) znějí:
"(9) Vrácení dotace a penále uloží Fond rozhodnutím, vymáhá je a činí ostatní
opatření představující jejich správu.
(10) Na postup podle odstavců 1 až 9 se nepoužijí rozpočtová pravidla.9a)
V případě neoprávněného použití peněžních prostředků z dotací, které jsou úplně nebo
částečně kryty prostředky obdrženými z Národního fondu, a zadržení těchto prostředků
určených k vrácení při vyúčtování se použijí rozpočtová pravidla a zákon o správě
daní a poplatků. Správa odvodu za porušení rozpočtové kázně, který je povinen provést
příjemce dotace úplně nebo částečně kryté prostředky obdrženými z Národního fondu,
který tuto dotaci nebo její část neoprávněně použil, a penále za prodlení s ním se
řídí zákonem o správě daní a poplatků a vykonávají ji územní finanční orgány. Povinnost
provádět tento odvod a platit toto penále a její plnění se řídí rozpočtovými pravidly9a)
a obdobně se řídí jejich ustanoveními platnými pro neoprávněně použité peněžní prostředky
kryté úplně nebo částečně prostředky z Národního fondu, které poskytuje státní rozpočet.9b)
Příjmy podle odstavců 1 a 2 plynou Fondu, který však poměrnou část vrácených dotací
odpovídající jejich části kryté prostředky obdrženými z Národního fondu odvádí bez
zbytečného odkladu do tohoto fondu. Postupuje při tom obdobně podle ustanovení rozpočtových
pravidel platných pro neoprávněně použité peněžní prostředky kryté úplně nebo částečně
prostředky z Národního fondu, které poskytuje státní rozpočet.9b)
9b) § 44 zákona č. 218/2000 Sb., ve znění zákona č. 482/2004 Sb.".
ČÁST ŠESTÁ
Změna zákona č. 77/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění půdy
Čl.VIII
§ 3 zákona č. 77/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění půdy, včetně poznámky
pod čarou č. 1) zní:
"§ 3
Správce Fondu sestavuje každoročně rozpočet a závěrku Fondu, které předkládá
Ministerstvu financí ve lhůtách stanovených pro sestavování státního rozpočtu a státního
závěrečného účtu k projednání. Rozpočet a závěrku Fondu připojí Ministerstvo financí
k návrhu státního rozpočtu a státního závěrečného účtu předkládaného vládě. Vláda
předkládá návrh rozpočtu Fondu po případných změnách, které v něm provede, ke schválení
Poslanecké sněmovně. Správce Fondu stanoví v návrhu rozpočtu Fondu jeho celkové výdaje
jako částku, kterou mu oznámil příslušný správce kapitoly podle zvláštního zákona.1)
Současně se závěrkou předloží správce Fondu vyhodnocení vynaložených prostředků Fondem.
1) § 8b odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o
změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č. 482/2004
Sb.".
ČÁST OSMÁ
Změna zákona č. 239/1992 Sb., o Státním fondu kultury České republiky
Čl.X
Zákon č. 239/1992 Sb., o Státním fondu kultury České republiky, se mění takto:
1. V § 6 odstavec 2 včetně poznámky pod čarou č. 1a) zní:
"(2) Návrh rozpočtu Fondu předkládá Ministerstvo financí vládě vždy do
31. srpna a ta jej po případných změnách, které v něm provede, předkládá spolu s
návrhem státního rozpočtu ke schválení Poslanecké sněmovně. Správce Fondu stanoví
v návrhu rozpočtu Fondu jeho celkové výdaje jako částku podle zvláštního zákona.1a)
1a) § 8b odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a
o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č.
482/2004 Sb.".
2. V § 6 se na začátek odstavce 3 vkládá věta "Závěrečný účet Fondu tvoří
přílohu státního závěrečného účtu.".
ČÁST DEVÁTÁ
Změna zákona č. 239/2001 Sb., o České konsolidační agentuře
Čl.XI
Zákon č. 239/2001 Sb., o České konsolidační agentuře a o změně některých
zákonů (zákon o České konsolidační agentuře), ve znění zákona č. 15/2002 Sb., zákona
č. 126/2002 Sb. a zákona č. 257/2004 Sb., se mění takto:
1. V § 3 se doplňují odstavce 4, 5 a 6, které znějí:
"(4) Úplatně nabývat nová aktiva může Agentura do 31. prosince 2005. S
výjimkou úplatného nabývání aktiv vyplývajícího z již učiněných právních úkonů přede
dnem nabytí účinnosti zákona č. 482/2004 Sb. a s výjimkou nabývání aktiv v souvislosti
s řízením rizik a likvidity a se získáváním zdrojů na finančním trhu tak může Agentura
činit pouze na základě rozhodnutí vlády nebo na základě souhlasu Poslanecké sněmovny
podle odstavce 5.
(5) V případě, že by úplata za nabytí aktiv Agenturou v součtu s předchozími
úplatami uskutečněnými podle rozhodnutí vlády podle odstavce 4 překročila v jednom
kalendářním roce 1 mld. Kč, vyžaduje se k provedení takové obchodní operace souhlas
Poslanecké sněmovny.
(6) Při nabytí aktiv Agenturou podle odstavců 4 a 5 se § 7 odst. 3 písm.
a) a b) a § 12 odst. 2 písm. b) část věty za středníkem nepoužijí.".
2. V § 12 odst. 2 se na konci tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno
c), které zní:
"c) ke schválení úplatné nabytí aktiv Agenturou podle § 3 odst. 4.".
3. Za § 12 se vkládá nový § 12a, který zní:
4. V § 20 se číslovka "2011" nahrazuje číslovkou "2007".
5. V § 29 se číslovka "2011" nahrazuje číslovkou "2007".
ČÁST DESÁTÁ
Změna zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny
Čl.XII
V § 50 odst. 1 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
ve znění zákona č. 47/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 78/2002 Sb., zákona
č. 192/2002 Sb., zákona č. 282/2004 Sb. a zákona č. 359/2004 Sb., se doplňuje písmeno
zb), které zní:
"zb) schvalovat na návrh vlády úplatné nabývání aktiv Českou konsolidační
agenturou v případě, že úplata za převody těchto aktiv přesáhne v jednom kalendářním
roce 1 mld. Kč.".
ČÁST JEDENÁCTÁ
Změna zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně
některých zákonů (zákon o finanční kontrole)
Čl.XIII
V § 7 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě
a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění zákona č. 309/2002
Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 123/2003 Sb. a zákona č. 426/2003 Sb., zní:
"(1) Ministerstvo financí jako ústřední správní úřad pro finanční kontrolu
a) metodicky řídí a koordinuje výkon finanční kontroly ve veřejné správě,
b) vykonává funkci centrální harmonizační jednotky se zaměřením na
harmonizaci a metodické řízení výkonu finanční kontroly ve veřejné správě,
c) zřizuje pro výkon funkce centrální harmonizační jednotky útvar podřízený
přímo ministrovi, který zajišťuje jeho funkční nezávislost a organizační oddělení
od řídících výkonných struktur.".
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Gross v. r.