194/2010 Sb.
ZÁKON
ze dne 20. května 2010
o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů
Změna: 135/2016 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 367/2019 Sb.
Změna: 367/2019 Sb. (část)
Změna: 240/2022 Sb.
Změna: 464/2023 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
VEŘEJNÉ SLUŽBY V PŘEPRAVĚ CESTUJÍCÍCH
HLAVA I
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tento zákon upravuje v návaznosti na přímo použitelný předpis Evropské
unie1) postup státu, krajů a obcí při zajišťování dopravní obslužnosti veřejnými
službami v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou2) a veřejnou linkovou
dopravou3) (dále jen „zajišťování dopravní obslužnosti“).
(2) Na postup při zajišťování veřejných služeb v přepravě cestujících ve
vnitrozemské plavbě4) se ustanovení tohoto zákona použijí přiměřeně.
§ 2
Dopravní obslužnost
Dopravní obslužností se rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu
především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do
zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních,
rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět, přispívající k trvale udržitelnému
rozvoji územního obvodu.
HLAVA II
ZAJIŠTĚNÍ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI
Dopravní obslužnost státu, kraje a obce
§ 3
(1) Kraje a obce ve své samostatné působnosti stanoví rozsah dopravní
obslužnosti a zajišťují dopravní obslužnost veřejnými službami v přepravě cestujících
veřejnou drážní osobní dopravou a veřejnou linkovou dopravou a jejich propojením.
(2) Kraj zajišťuje dopravní obslužnost ve svém územním obvodu a se souhlasem
jiného kraje v jeho územním obvodu. Kraj může zajišťovat veřejné služby v přepravě
cestujících veřejnou drážní osobní dopravou a veřejnou linkovou dopravou v sousedícím
územním obvodu jiného státu po předchozí dohodě s příslušným orgánem veřejné moci
jiného státu, pokud je to potřeba pro zajištění dopravní obslužnosti kraje.
(3) Obec zajišťuje dopravní obslužnost ve svém územním obvodu nad rámec
dopravní obslužnosti území kraje. Obec může zajišťovat veřejné služby v přepravě
cestujících veřejnou drážní osobní dopravou a veřejnou linkovou dopravou mimo svůj
územní obvod, pokud je to potřeba pro zajišťování dopravní obslužnosti obce a se
souhlasem kraje a obcí, které mají uzavřenou smlouvu o veřejných službách v přepravě
cestujících a jejichž územní obvod je zajišťováním služeb dotčen.
§ 4
(1) Stát prostřednictvím své organizační složky zajišťuje dopravní obslužnost
veřejnými službami v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou vlaky celostátní
dopravy, které mají nadregionální nebo mezinárodní charakter; v sousedícím územním
obvodu jiného státu ji může zajišťovat po předchozí dohodě s příslušným orgánem veřejné
moci jiného státu.
(2) Za stát zajišťuje dopravní obslužnost Ministerstvo dopravy. Ministerstvo
dopravy po dohodě s Ministerstvem financí určí maximální výši kompenzace a způsob
tohoto určení na dobu účinnosti smluv o veřejných službách v přepravě cestujících.
Nedojde-li mezi Ministerstvem dopravy a Ministerstvem financí k dohodě, určí maximální
výši kompenzace na návrh Ministerstva dopravy vláda; návrh na rozhodnutí vlády podá
Ministerstvo dopravy vládě nejpozději do 30 dnů ode dne, kdy nedošlo k dohodě mezi
oběma ministerstvy ani na úrovni ministrů. Do doby rozhodnutí vlády určí rozsah dopravní
obslužnosti Ministerstvo dopravy podle rozsahu dopravní obslužnosti určené v předchozím
rozpočtovém roce. Na základě určené maximální výše kompenzace Ministerstvo dopravy
určí rozsah zajišťování dopravní obslužnosti.
(3) Dopravní obslužnost pro potřeby obrany státu zajišťuje Ministerstvo
dopravy po dohodě s Ministerstvem obrany.
Dopravní plánování a integrované veřejné služby
§ 4a
Dopravní plánování se provádí prostřednictvím koncepce veřejné dopravy
a plánů dopravní obslužnosti území. Cílem dopravního plánování je vytvářet podmínky
pro hospodárné, efektivní a účelné zajišťování dopravní obslužnosti a vzájemnou spolupráci
státu, krajů a obcí při této činnosti. Plány dopravní obslužnosti území musí být
v souladu s koncepcí veřejné dopravy; do souladu s koncepcí veřejné dopravy musí
být uvedeny vždy nejpozději do 1 roku ode dne jejího schválení.
§ 4b
(1) Koncepci veřejné dopravy pořizuje na dobu nejméně 5 let Ministerstvo
dopravy pro celé území státu a schvaluje ji vláda. Ministerstvo dopravy koncepci
veřejné dopravy zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(2) Koncepce veřejné dopravy obsahuje
a) hlavní cíle a priority státu v oblasti veřejných služeb v přepravě
cestujících pro zajištění udržitelného rozvoje území, ochrany životního prostředí
a životních potřeb obyvatel se zvláštním přihlédnutím k jejich věku, zdravotnímu
stavu a sociální situaci,
b) hlavní páteřní osy poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících
a rozmístění hlavních přestupních uzlů na celostátní úrovni,
c) základní rámec pro spolupráci státu, krajů a obcí při zajišťování
dopravní obslužnosti a
d) nástroje pro její realizaci.
(3) Návrh koncepce veřejné dopravy projedná Ministerstvo dopravy zejména
s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad"), ministerstvy, kraji,
sdruženími obcí s celostátní působností a zástupci dopravců.
Dopravní plánování a integrované veřejné služby
§ 5
(1) Plán dopravní obslužnosti území pořizuje stát, kraj a obec, která
zajišťuje nebo hodlá zajišťovat dopravní obslužnost, (dále jen "objednatel"). Více
objednatelů může pořídit společný plán dopravní obslužnosti území.
(2) Plán dopravní obslužnosti území se pořizuje na dobu nejméně 5
let a obsahuje zejména
a) popis zajišťovaných veřejných služeb v přepravě cestujících,
b) předpokládaný rozsah poskytované kompenzace,
c) časový harmonogram uzavírání smluv o veřejných službách a postup
při uzavírání těchto smluv,
d) harmonogram a způsob integrace, pokud se objednatelé podílejí
na organizaci integrovaných veřejných služeb v přepravě cestujících,
e) maximální tarify pro cestující, mají-li být stanoveny objednatelem,
f) další údaje vztahující se k financování a nákladově efektivnímu
zajišťování veřejných služeb v přepravě cestujících stanovené přímo použitelným předpisem
Evropské unie13).
(3) Návrh plánu dopravní obslužnosti území pořizovatel projedná s
a) kraji, je-li pořizovatelem stát,
b) Ministerstvem dopravy a sousedními kraji, je-li pořizovatelem
kraj,
c) krajem, v jehož územním obvodu se nachází, je-li pořizovatelem
obec, a
d) provozovatelem dráhy celostátní nebo regionální, na které má být
provozována veřejná drážní osobní doprava k zajištění dopravní obslužnosti.
(4) Plán dopravní obslužnosti území pořizovatel zveřejní způsobem umožňujícím
dálkový přístup.
§ 6
(1) Integrovanými veřejnými službami se rozumí integrované veřejné služby
v přepravě cestujících podle přímo použitelného předpisu Evropské unie5). Požadavek
na jednotnou informační službu je splněn, pokud je zajištěno poskytování informací
o jednotném jízdním řádu a tarifu na jednom místě.
(2) Kraje a obce mohou samostatně nebo společně založit právnickou osobu
pro plnění úkolů při zřizování a organizaci integrovaných veřejných služeb v přepravě
cestujících (dále jen „organizátor“). Organizátor může být pověřen, aby jménem kraje
nebo obce pořizoval plán dopravní obslužnosti území nebo uzavíral smlouvy o veřejných
službách v přepravě cestujících na určeném území a u určených druhů dopravy.
(3) Majetkovou účast v organizátorovi může mít pouze kraj nebo obec.
Organizátor nesmí provozovat veřejnou drážní osobní dopravu nebo veřejnou linkovou
dopravu.
§ 7
Elektronické systémy plateb a odbavení cestujících
(1) Pokud stát, kraj nebo obec při zajišťování dopravní obslužnosti provozuje
elektronické systémy plateb a odbavení cestujících sám nebo prostřednictvím třetích
osob, musí tyto systémy, jejich zařízení a technologie určené prováděcím právním
předpisem (dále jen „určená zařízení a technologie“) zajišťovat propojitelnost mezi
elektronickými systémy plateb a odbavení cestujících.
(2) Prováděcí právní předpis stanoví požadavky a postupy pro zajištění
technické a provozní propojitelnosti elektronických systémů plateb a odbavení cestujících
a určených zařízení a technologií.
§ 7a
Jednotný jízdní doklad
(1) Dopravce je při provozování veřejné drážní osobní dopravy na dráze
celostátní nebo regionální na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících
povinen umožnit využití jím poskytovaných přepravních služeb na základě jednotného
jízdního dokladu. Využití přepravních služeb na základě jednotného jízdního dokladu
může dopravce umožnit i při provozování jiné veřejné drážní osobní dopravy na dráze
celostátní nebo regionální nebo při poskytování integrovaných veřejných služeb.
(2) Ceny jízdného pro přepravní služby podle odstavce 1 a ceny dalších
souvisejících služeb se sjednávají v souladu s cenovými předpisy14). Jednotným jízdním
dokladem se prokazuje úhrada jízdného a cen souvisejících služeb podle věty první.
Přepravní služby podle odstavce 1 poskytují dopravci za podmínek sjednaných s Ministerstvem
dopravy.
(3) Prodej jednotného jízdního dokladu zajišťuje každý dopravce provozující
veřejnou drážní osobní dopravu na dráze celostátní nebo regionální umožňující využití
přepravních služeb podle odstavce 1.
(4) Prodej jednotného jízdního dokladu a zúčtování příjmů z tohoto prodeje
se provádí prostřednictvím informačního systému jednotných jízdních dokladů, který
je informačním systémem veřejné správy, jehož správcem je Ministerstvo dopravy.
(5) V informačním systému jednotných jízdních dokladů jsou vedeny
údaje o
a) dopravcích, kteří umožňují přepravu na základě jednotného jízdního
dokladu, kterými jsou obchodní firma, název nebo jméno, popřípadě jména, a příjmení,
adresa sídla a identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno,
b) přepravních službách, které je možné využít na základě jednotného
jízdního dokladu,
c) výši jízdného, cenách dalších souvisejících služeb a podmínkách
užití přepravních služeb na základě jednotného jízdního dokladu,
d) obchodních místech, ve kterých je zajištěn prodej jednotného jízdního
dokladu,
e) objednateli, organizátorovi nebo jiné osobě zajišťující organizaci
integrovaných veřejných služeb, kterými jsou obchodní firma, název nebo jméno, popřípadě
jména, a příjmení, adresa sídla a identifikační číslo osoby, bylo-li jí přiděleno,
a o jí zajišťovaném dopravním systému,
f) cestujících poskytnuté při zakoupení jednotného jízdního dokladu,
jimiž mohou být jméno, popřípadě jména, a příjmení, doručovací adresa, datum narození,
fotografie, druh a číslo osobního dokladu a kontaktní údaje,
g) kupujících jednotného jízdního dokladu poskytnuté při jeho zakoupení,
jimiž mohou být obchodní firma, název nebo jméno, popřípadě jména, příjmení, adresa
sídla, doručovací adresa, bankovní spojení a kontaktní údaje,
h) jízdném a cenách souvisejících služeb uhrazených na základě jednotného
jízdního dokladu,
i) vydaných jednotných jízdních dokladech a přepravních službách
poskytnutých na jejich základě a
j) právech uplatněných z přepravní smlouvy.
(6) Údaje podle odstavce 5 písm. f) a g) se uchovávají po dobu 12 měsíců
od ukončení platnosti jednotného jízdního dokladu, popřípadě po dobu delší, je-li
to nezbytné v případě uplatnění práv z přepravní smlouvy. Ministerstvo dopravy zveřejní
údaje podle odstavce 5 písm. a) až e) způsobem umožňujícím dálkový přístup. Přístup
k údajům podle odstavce 5 písm. f) až j) má pouze osoba, která jednotný jízdní doklad
prodala, a dopravce, který na základě tohoto jízdního dokladu poskytl nebo má poskytnout
přepravní služby.
(7) Náležitosti jednotného jízdního dokladu a způsob prodeje jednotného
jízdního dokladu stanoví prováděcí právní předpis.
HLAVA III
POSTUP PŘI POSKYTOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB
§ 8
(1) Pro zajištění dopravní obslužnosti může objednatel
a) uzavírat smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících s dopravci,
kteří jsou provozovateli dopravy podle jiných právních předpisů2),3), nebo
b) poskytovat veřejné služby v přepravě cestujících sám, je-li objednatelem
kraj nebo obec.
(2) Objednatel zajišťuje dopravní obslužnost tak, aby veřejné služby
v přepravě cestujících
a) tvořily ucelené technické a provozní soubory a v případě veřejné
drážní osobní dopravy na dráze celostátní nebo regionální nenarušovaly síťový charakter
drážní dopravy,
b) byly dopravně provázané s jinými veřejnými službami v přepravě cestujících
a
c) byly poskytovány v souladu s jím pořízeným plánem dopravní obslužnosti
území platným v okamžiku uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících
nebo, poskytuje-li veřejné služby v přepravě cestujících objednatel sám, v okamžiku
zahájení jejich poskytování.
(3) Dopravce nebo objednatel, pokud poskytuje veřejné služby v přepravě
cestujících sám, musí nejpozději ke dni zahájení poskytování veřejných služeb v přepravě
cestujících
a) mít přidělenou kapacitu dopravní cesty, osvědčení dopravce a uzavřenou
smlouvu o provozování drážní dopravy s provozovatelem dráhy, jde-li o veřejnou drážní
osobní dopravu,
b) mít licenci a schválený jízdní řád, jedná-li se o dopravce ve veřejné
linkové dopravě,
c) mít zajištěna vozidla, personál a technické zázemí nezbytné pro
provozování veřejných služeb v přepravě cestujících podle přidělené kapacity dopravní
cesty nebo schváleného jízdního řádu,
d) být způsobilý zajistit poskytování souhrnu činností uložených zákonem
o silniční dopravě a zákonem o dráhách a
e) splňovat standardy kvality a bezpečnosti dopravy, včetně standardů
pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace (dále jen „standardy kvality
a bezpečnosti“).
(4) Standardy kvality a bezpečnosti jsou uvedeny v příloze k tomuto zákonu.
Minimální hodnoty a ukazatele standardů kvality a bezpečnosti a způsob jejich prokazování
stanoví prováděcí právní předpis. Objednatel může stanovit přísnější hodnoty a ukazatele
standardů kvality a bezpečnosti nebo požadovat splnění dalších standardů.
(5) Smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících není veřejnoprávní
smlouvou.
§ 9
Smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících
(1) Objednatel v souladu s přímo použitelným předpisem Evropské unie1)
může uzavřít smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících s dopravcem vybraným
na základě nabídkového řízení. Jsou-li splněny podmínky § 18, může objednatel uzavřít
smlouvu s dopravcem přímým zadáním.
(2) Objednatel předá Ministerstvu financí do 31. března souhrnný přehled
smluv o veřejných službách uzavřených v předchozím kalendářním roce.
Nabídkové řízení
§ 10
(1) Nabídkové řízení se zahajuje uveřejněním oznámení o zahájení
nabídkového řízení. Oznámení je výzvou neomezenému počtu dopravců k podání nabídek
a k prokázání splnění požadované kvalifikace. Oznámení musí obsahovat
a) identifikační údaje o objednateli,
b) popis předmětu nabídkového řízení, který zahrnuje rovněž předpokládanou
hodnotu a předpokládaný rozsah veřejných služeb v přepravě cestujících,
c) kritéria pro výběr dopravce,
d) informaci o dostupnosti dokumentace nabídkového řízení,
e) lhůtu pro podání nabídek, která nesmí být kratší než 52 dnů ode
dne uveřejnění oznámení o zahájení nabídkového řízení,
f) místo podání nabídky a
g) informaci o tom, v jakém jazyce má být nabídka podána.
(2) Oznámení o zahájení nabídkového řízení uveřejní objednatel ve Věstníku
veřejných zakázek podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Pokud předpokládaný
rozsah veřejných služeb v přepravě cestujících, které jsou předmětem nabídkového
řízení, překročí 50 000 km za rok, uveřejní objednatel oznámení rovněž v Úředním
věstníku Evropské unie prostřednictvím Úřadu pro úřední tisky. Pro uveřejňování se
dále použije § 212 zákona o zadávání veřejných zakázek obdobně s tím, že odstavec
3 písm. b) věta za středníkem se nepoužije. Vzor formuláře pro uveřejnění oznámení
o zahájení nabídkového řízení stanoví prováděcí právní předpis.
(3) Pro zadávací podmínky nabídkového řízení se použijí obdobně § 36
a 37 zákona o zadávání veřejných zakázek a pro zadávací dokumentaci se použijí obdobně
§ 98 až 102 zákona o zadávání veřejných zakázek.
(4) Objednatel použije obdobně pro
a) zadávací lhůtu § 40 zákona o zadávání veřejných zakázek,
b) předložení dokladů a objasnění nebo doplnění údajů nebo dokladů
§ 45 a 46 zákona o zadávání veřejných zakázek,
c) kvalifikaci, její rozsah, prokazování splnění kvalifikace a posouzení
kvalifikace § 73 až 75, § 77 až 79 zákona o zadávání veřejných zakázek,
d) technické podmínky § 89 až 91 a § 93 až 95 zákona o zadávání veřejných
zakázek,
e) účastníky nabídkového řízení a jejich vyloučení z účasti v tomto
řízení § 47 a 48 zákona o zadávání veřejných zakázek,
f) vyloučení účastníka z účasti v nabídkovém řízení z důvodu provádění
mezinárodní sankce § 48a zákona o zadávání veřejných zakázek,
g) jistotu § 41 zákona o zadávání veřejných zakázek,
h) podání nabídek a jejich obsah § 103 a 107 zákona o zadávání veřejných
zakázek a
i) elektronické nástroje § 213 a 214 zákona o zadávání veřejných
zakázek.
§ 11
(1) Objednatel může o podaných nabídkách dále jednat. V takovém případě
musí oznámení o zahájení nabídkového řízení vedle údajů podle § 10 odst. 1 obsahovat
a) způsob jednání o nabídkách, zejména zda bude jednání probíhat
se všemi dopravci současně anebo odděleně, a
b) způsob výběru dopravců pro další jednání, pokud se objednatel
rozhodne postupně omezovat jejich počet.
(2) Před jednáním o nabídkách objednatel vyzve písemně všechny dopravce,
kteří nebyli vyloučeni z účasti v nabídkovém řízení, k jednání o nabídkách. Pro průběh
jednání se použije § 61 zákona o zadávání veřejných zakázek obdobně.
§ 12
(1) Pro otevírání obálek s nabídkami se použije § 108 až 110 zákona o
zadávání veřejných zakázek obdobně.
(2) Pro posouzení nabídek se použije § 39 odst. 4 a 5 zákona o zadávání
veřejných zakázek obdobně. Pro hodnocení nabídek se použije § 114 zákona o zadávání
veřejných zakázek obdobně. Pro posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny se použije
§ 113 zákona o zadávání veřejných zakázek obdobně.
§ 13
(1) Na základě výsledků nabídkového řízení vybere objednatel pro uzavření
smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících dopravce, jehož nabídka byla
vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější.
(2) Pro oznámení o výběru dopravce se použije § 123 zákona o zadávání
veřejných zakázek obdobně. Pro uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících
se použije § 124 a 125 zákona o zadávání veřejných zakázek obdobně.
(3) Pro podání námitek, způsob jejich vyřízení a zákaz uzavření smlouvy
o veřejných službách v přepravě cestujících se použijí § 241 až 246 zákona o zadávání
veřejných zakázek obdobně.
(4) Při uzavírání smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících
se objednatel může zavázat k budoucímu plnění, které není kryto z rozpočtu objednatele
platného v okamžiku uzavření smlouvy.
§ 14
Pro zrušení nabídkového řízení se použije § 127 a 128 zákona o zadávání
veřejných zakázek obdobně, včetně důvodů tohoto zrušení. Objednatel může nabídkové
řízení rovněž zrušit, pokud si to vyhradí v oznámení o zahájení nabídkového řízení.
§ 15
Objednatel může uzavřít smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících
místo s vybraným dopravcem s právnickou osobou, která se nabídkového řízení neúčastnila,
jestliže
a) v nabídce vybraného dopravce byla taková možnost uvedena, včetně
právní formy, minimálního navrhovaného základního kapitálu, navrhované vlastnické
struktury a návrhu obsazení orgánů takové osoby,
b) ji objednatel nebo vybraný dopravce v době uzavření smlouvy o
veřejných službách v přepravě cestujících přímo nebo nepřímo ovládá,
c) předmětem její činnosti je realizace předmětu smlouvy o veřejných
službách v přepravě cestujících a
d) splňuje kvalifikační předpoklady.
§ 16
(1) Pro změnu závazku ze smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících
se použije § 222 zákona o zadávání veřejných zakázek obdobně s tím, že pro účely
podle odstavce 4 písm. a) se použije limit pro veřejné zakázky na služby pro dotčeného
zadavatele.
(2) Pro uveřejňování smluv o veřejných službách v přepravě cestujících
se použije § 219 zákona o zadávání veřejných zakázek obdobně.
(3) Pro ukončení závazku ze smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících
se použije § 223 zákona o zadávání veřejných zakázek obdobně.
§ 17
Objednatel uchovává dokumentaci nabídkového řízení po dobu 5 let od ukončení
účinnosti smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících nebo ode dne zrušení
nabídkového řízení. Dokumentací nabídkového řízení se rozumí souhrn všech dokumentů
v listinné podobě nebo na nosičích dat, jejichž pořízení vyžaduje tento zákon v průběhu
nabídkového řízení, popřípadě po jeho ukončení, včetně úplného znění nabídek všech
dopravců, smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících a všech jejích změn.
Přímé zadání
§ 18
Pokud jsou splněny podmínky přímo použitelného předpisu Evropské unie6),
lze přímým zadáním uzavřít smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících.
§ 19
(1) Nejpozději 1 rok před zahájením nabídkového řízení nebo před uzavřením
smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících přímým zadáním podle § 18 uveřejní
objednatel informace o svém rozhodnutí uzavřít smlouvu o veřejných službách v přepravě
cestujících v rozsahu podle přímo použitelného předpisu Evropské unie1) v Úředním
věstníku Evropské unie, pokud přímo použitelný předpis Evropské unie1) nestanoví
jinak.
(2) V případě uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících
přímým zadáním podle § 18 je objednatel povinen nejpozději 2 měsíce před jejím uzavřením
zveřejnit na své úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup oznámení o
a) identifikačních údajích dopravce, s nímž má být smlouva uzavřena,
b) předpokládané průměrné roční hodnotě veřejných služeb nebo počtu
kilometrů za rok, je-li smlouva uzavírána s dopravcem, který má zajišťovat veřejné
služby, u nichž průměrná roční hodnota nebo počet kilometrů za rok nepřesáhne hodnoty
uvedené v přímo použitelném předpise Evropské unie1), a
c) předpokládaném rozsahu veřejných služeb.
(3) Osoba, která má zájem o uzavření stejné smlouvy o veřejných službách
přímým zadáním a které v důsledku porušení zákona nebo přímo použitelného předpisu
Evropské unie1) postupem objednatele hrozí nebo vznikla újma na jejích právech (dále
jen „stěžovatel“), může podat písemně zdůvodněné námitky objednateli do 15 dnů ode
dne zveřejnění oznámení podle odstavce 2.
(4) V námitkách musí stěžovatel uvést, kdo je podává, proti kterému úkonu
objednatele směřují, v čem je spatřováno porušení zákona nebo přímo použitelného
předpisu Evropské unie1), jaká újma stěžovateli v důsledku domnělého porušení zákona
nebo přímo použitelného předpisu Evropské unie1) hrozí nebo vznikla a čeho se stěžovatel
domáhá. Na způsob vyřízení námitek a zákaz uzavření smlouvy o veřejných službách
v přepravě cestujících se použijí § 245 a 246 zákona o zadávání veřejných zakázek
obdobně.
(5) Pro uveřejňování smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících
uzavřené na základě přímého zadání se postupuje podle § 16 odst. 2.
§ 20
(1) Před uzavřením smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících
přímým zadáním podle § 18 nebo před uveřejněním oznámení o zahájení nabídkového řízení
si objednatel vyžádá písemné vyjádření dopravce zajišťujícího veřejné služby v přepravě
cestujících, které mají být zcela nebo zčásti předmětem nové smlouvy, k převodu vozidel
na nového dopravce.
(2) Dopravce je oprávněn požadovat, aby ve smlouvě o veřejných službách
v přepravě cestujících uzavřené přímým zadáním nebo v dokumentaci nabídkového řízení
byla obsažena povinnost nového dopravce odkoupit vozidla, která
a) byla nově pořízena se souhlasem objednatele ve druhé polovině
doby účinnosti smlouvy o veřejných službách a
b) sloužila k zabezpečování veřejných služeb, které mají být zcela
nebo zčásti předmětem nové smlouvy, a
c) nemohou být dopravcem využita pro zabezpečování jiných veřejných
služeb.
(3) Kupní cena se stanoví jako očekávaná účetní hodnota v době převzetí
vozidel podle odstavce 2 a zahrne i případné finanční náklady spojené s předčasným
ukončením úvěrového, leasingového nebo jiného finančního vztahu, souvisejícího s
financováním pořízení těchto vozidel.
(4) Pokud dopravce požaduje odkoupení vozidel, je povinen objednateli
poskytnout seznam vozidel, na něž se má povinnost vztahovat, včetně data jejich pořízení,
podmínek jejich financování a doby jejich amortizace, a doložit splnění podmínek
podle odstavce 2.
(5) Objednatel je oprávněn vyžádat si od dopravce doklady, které jsou
potřebné pro doložení splnění podmínek podle odstavce 2. Jsou-li podmínky splněny,
objednatel žádosti vyhoví.
(6) Pokud dopravce nezašle objednateli vyjádření podle odstavce 1 do
2 měsíců od doručení žádosti objednatele, má se za to, že převod vozidel nepožaduje.
(7) Odstavec 2 se nepoužije v případech, kdy byla smlouva vypovězena
objednatelem pro závažné porušení smluvních povinností ze strany dopravce, dopravce
zanikl nebo přestal být provozovatelem dopravy podle jiných právních předpisů.
§ 21
Zajišťování veřejných služeb v přepravě cestujících veřejnou linkovou
dopravou a na dráze tramvajové
(1) Při zajišťování veřejných služeb v přepravě cestujících veřejnou
linkovou dopravou a na dráze tramvajové se § 9 až 20 použijí v případech, kdy
a) cestující platí dopravci jízdné,
b) dopravci je uděleno výlučné právo nebo poskytována za předem sjednaných
podmínek z veřejných rozpočtů kompenzace a
c) kompenzace nevylučuje obchodní riziko dopravce spojené s výší
tržeb z jízdného za zajištění veřejných služeb v přepravě cestujících.
(2) Nejsou-li splněny podmínky podle odstavce 1, použije se na výběr
dopravce ve veřejné linkové dopravě a na dráze tramvajové zákon o zadávání veřejných
zakázek.
HLAVA IV
MIMOŘÁDNÉ SITUACE
§ 22
(1) Pokud dojde k přerušení poskytování veřejných služeb v přepravě
cestujících nebo takovéto přerušení bezprostředně hrozí, může objednatel v souladu
s přímo použitelným předpisem Evropské unie8)
a) uzavřít smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících na poskytování
dotčených veřejných služeb přímým zadáním,
b) rozšířit již uzavřenou smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících
o poskytování dotčených veřejných služeb bez nabídkového řízení, nebo
c) rozhodnutím uložit poskytování dotčených veřejných služeb dopravci,
který je provozovatelem dopravy podle jiných právních předpisů.
(2) V rozhodnutí podle odstavce 1 písm. c) objednatel vymezí rozsah poskytovaných
veřejných služeb v přepravě cestujících a způsob výpočtu kompenzace v souladu s přímo
použitelným předpisem Evropské unie1).
(3) Oznámení o zahájení řízení podle odstavce 1 písm. c) objednatel rovněž
vyvěsí na úřední desce. Dopravci, kteří do 2 dnů od vyvěšení oznámení na úřední desce
doručí objednateli písemné sdělení, že mají zájem o poskytování veřejných služeb
v přepravě cestujících, jichž se řízení týká, se stávají účastníky řízení.
(4) Odvolání proti rozhodnutí podle odstavce 1 písm. c) nemá odkladný účinek.
(5) Ministerstvo dopravy vykonává působnost nadřízeného správního orgánu9)
krajů v řízení podle odstavce 1 písm. c).
(6) V případě uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících
přímým zadáním v mimořádné situaci se § 19 odst. 1 až 4 a § 20 nepoužijí.
HLAVA V
KOMPENZACE
§ 23
(1) Kompenzaci v rozsahu stanoveném ve smlouvě poskytuje objednatel ze
svého rozpočtu.
(2) Před uzavřením smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících
přímým zadáním podle § 18 dopravce předloží objednateli finanční model nákladů, výnosů
a čistého příjmu, které mají vyplynout ze smlouvy (dále jen „finanční model“). Na
základě finančního modelu je objednatel povinen zkontrolovat, zda navrhovaná kompenzace
není nadměrná.
(3) Ministerstvo dopravy na žádost objednatele poskytne stanovisko o přípustnosti
a způsobu zahrnutí nákladů, výnosů či provozních aktiv do finančního modelu a způsobu
sestavení finančního modelu.
(4) Při uzavírání smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících na
základě nabídkového řízení podle § 10 se pro povinnost předložení finančního modelu
použije odstavec 2 obdobně, pokud objednatel v dokumentaci nabídkového řízení nestanoví
jinak.
(5) Poskytuje-li dopravce přepravní služby nebo jiné činnosti mimo poskytování
veřejných služeb v přepravě cestujících podle smlouvy o veřejných službách v přepravě
cestujících nebo při plnění rozhodnutí o uložení veřejné služby, je povinen vést
evidenci o nákladech a výnosech ze smlouvy o veřejných službách nebo z rozhodnutí
o uložení veřejné služby v přepravě cestujících podle jednotlivých smluv a rozhodnutí.
(6) Na základě finančního modelu, předloženého podle odstavce 2, který
obsahuje poskytnutí nadměrné kompenzace, nelze uzavřít smlouvu o veřejných službách
v přepravě cestujících. Pokud by přesto byla smlouva o veřejných službách v přepravě
cestujících uzavřena, je neplatná.
(7) Prováděcí právní předpis stanoví náklady, výnosy a provozní aktiva,
které mohou být využity pro sestavení finančního modelu, vymezení čistého příjmu
a maximální dovolené míry výnosu na kapitál, způsob, jakým náklady, výnosy a provozní
aktiva dopravce prokazuje objednateli, způsob sestavení finančního modelu, způsob
určení nadměrné kompenzace a pravidla pro změny výše kompenzace.
§ 24
(1) Ministerstvo dopravy posoudí při přípravě návrhu zákona o státním rozpočtu
na jednotlivý rozpočtový rok ekonomické zajištění dopravní obslužnosti státu, krajů
a obcí v rozsahu podle uzavřených smluv o veřejných službách v přepravě cestujících
na tento rok. Na žádost Ministerstva dopravy poskytnou kraje a obce údaje potřebné
pro toto posouzení.
(2) Dojde-li na základě změny právních předpisů nebo nepředvídatelných
mimořádných okolností k nárůstu nákladů dopravců a z těchto důvodů hrozí snížení
rozsahu dopravní obslužnosti objednatele podle uzavřených smluv o veřejných službách
v přepravě cestujících na příslušný rok o více než 10 %, rozhodne Ministerstvo financí
o tom, zda objednateli na základě žádosti poskytne dotaci nebo provede rozpočtové
opatření na zajištění dopravní obslužnosti ze státního rozpočtu podle jiného právního
předpisu10).
HLAVA VI
DOZOR PŘI UZAVÍRÁNÍ SMLOUVY
§ 25
(1) Dozor nad dodržováním postupu státu, krajů a obcí při uzavírání smluv
při zajišťování dopravní obslužnosti vykonává Úřad.
(2) Úřad při výkonu dozoru nad dodržováním tohoto zákona
a) rozhoduje o tom, zda objednatel postupoval v souladu s tímto zákonem
a přímo použitelným předpisem Evropské unie,
b) ukládá nápravná opatření a správní tresty,
c) projednává přestupky,
d) kontroluje úkony objednatele podle jiného právního předpisu; tím
není dotčena působnost jiných orgánů vykonávajících takovou kontrolu podle jiných
právních předpisů.
§ 26
(1) Řízení o přezkoumání úkonů objednatele se u Úřadu zahajuje na písemný
návrh osoby, která podala námitky podle § 13 odst. 3 nebo § 19 odst. 3 nebo z moci
úřední.
(2) Pro zákaz uzavření smlouvy se použije § 246 zákona o zadávání veřejných
zakázek obdobně; to neplatí v případě uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě
cestujících přímým zadáním v mimořádné situaci.
§ 27
(1) Pro řízení o přezkoumání úkonů objednatele se dále použijí § 250 až
252 a § 254 až 266 zákona o zadávání veřejných zakázek; § 255 odst. 1 a § 264 zákona
o zadávání veřejných zakázek se nepoužijí.
(2) Návrh vedle obecných náležitostí podání musí obsahovat přesné označení
objednatele, v čem je spatřováno porušení zákona nebo přímo použitelného předpisu
Evropské unie, v jehož důsledku navrhovateli hrozí nebo vznikla újma na jeho právech,
příslušné důkazy, a čeho se navrhovatel domáhá. Součástí návrhu zasílaného Úřadu
je doklad o doručení námitek objednateli a doklad o složení kauce. Kauci složí navrhovatel
ve výši 1 % z předpokládané hodnoty veřejných služeb v přepravě cestujících nebo
100 000 Kč, pokud tuto předpokládanou hodnotu nelze zjistit.
(3) V případě řízení týkajícího se uzavření smlouvy o veřejných službách
v přepravě cestujících přímým zadáním v mimořádné situaci nelze nařídit předběžné
opatření.
§ 28
Objednatel je povinen vždy do 31. srpna poskytnout Ministerstvu dopravy
souhrnnou zprávu o závazcích veřejné služby podle přímo použitelného předpisu Evropské
unie1) za předchozí kalendářní rok.
§ 29
zrušen
Pro povinnost mlčenlivosti a ochranu obchodního tajemství při výkonu dozoru
se použije § 271 zákona o zadávání veřejných zakázek obdobně.
§ 33
Přestupky objednatele
(1) Objednatel se dopustí přestupku tím, že
a) nedodrží pravidla stanovená tímto zákonem nebo přímo použitelným
předpisem Evropské unie1) pro nabídkové řízení, přičemž tento postup ovlivnil nebo
mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a uzavře smlouvu o veřejných službách v
přepravě cestujících,
b) stanoví zadávací podmínky nabídkového řízení v rozporu se zákonem
nebo přímo použitelným předpisem Evropské unie1) a uzavře smlouvu o veřejných službách
v přepravě cestujících,
c) uzavře smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících v rozporu
se zákazem jejího uzavření podle § 13 odst. 3 nebo § 19 odst. 4,
d) odmítne námitky nebo postupuje při jejich vyřizování v rozporu s
§ 13 odst. 3 nebo § 19 odst. 4,
e) nepořídí nebo neuchová dokumentaci nabídkového řízení podle § 17,
f) uzavře smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících přímým
zadáním v rozporu s § 18,
g) neodešle k uveřejnění informace podle § 19 odst. 1 nebo oznámení
podle § 19 odst. 2,
h) neuveřejní smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících v
rozporu s § 16 odst. 2 nebo § 19 odst. 5,
i) neuveřejní informace o smlouvě o veřejných službách v přepravě cestujících
veřejnou drážní osobní dopravu na dráze celostátní nebo regionální uzavřené přímým
zadáním v rozporu s přímo použitelným předpisem Evropské unie11),
j) neposkytne Ministerstvu dopravy zprávu podle § 28, nebo
k) zajistí dopravní obslužnost
1. mimo svůj územní obvod v rozporu
s § 3 odst. 2 nebo 3 nebo s § 4 odst. 1 bez souhlasu dotčeného kraje nebo obce anebo
bez předchozí dohody s příslušným orgánem veřejné moci jiného státu, nebo
2. tak,
že v rozporu s § 8 odst. 2 písm. c) nejsou veřejné služby v přepravě cestujících
poskytovány v souladu s jím pořízeným plánem dopravní obslužnosti území.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 písm. a), b), c), f), g) nebo h) lze
uložit pokutu do 5 % z předpokládané hodnoty veřejných služeb v přepravě cestujících
nebo do 20 000 000 Kč, pokud tuto předpokládanou hodnotu nelze zjistit. Za přestupky
podle odstavce 1 písm. d), e), i) nebo k) lze uložit pokutu do 10 000 000 Kč. Za
přestupek podle odstavce 1 písm. j) lze uložit pokutu do 500 000 Kč.
(3) Jednání objednatele spočívající v tom, že nedodrží pravidlo podle §
10 odst. 4 písm. f), není přestupkem podle tohoto zákona.
§ 34
Společná ustanovení k přestupkům
(1) Přestupky podle tohoto zákona projednává Úřad, s výjimkou přestupku
podle § 33 odst. 1 písm. j), který projednává Ministerstvo dopravy. Úřad zveřejňuje
pravomocná rozhodnutí o přestupcích, které projednává, způsobem umožňujícím dálkový
přístup.
(2) Pro řízení o přestupku podle tohoto zákona se použije § 270 odst. 1,
4 až 8, 10 a 11 zákona o zadávání veřejných zakázek obdobně.
HLAVA VII
USTANOVENÍ PŘECHODNÁ, ZMOCŇOVACÍ A ZÁVĚREČNÁ
§ 35
Přechodná ustanovení
(1) Práva a povinnosti ze závazku uzavřeného podle dosavadních předpisů
zůstávají zachovány v rozsahu stanoveném přímo použitelným předpisem Evropských společenství12)
a řídí se dosavadními právními předpisy.
(2) U smlouvy podle odstavce 1 mohou objednatel a dopravce, se kterým je
smlouva uzavřena, sjednat prodloužení její účinnosti, jen pokud doba účinnosti smlouvy
po prodloužení nepřesáhne dobu stanovenou přímo použitelným předpisem Evropských
společenství.
(3) U smlouvy podle odstavce 1, která umožňuje v době své účinnosti
objednateli omezit rozsah veřejných služeb, které jsou předmětem smlouvy, a vypsat
na část těchto služeb nabídkové řízení nebo na ně uzavřít smlouvu přímým zadáním
a neobsahuje ujednání o nakládání s vozidly nově pořízenými dopravcem se souhlasem
objednatele pro účely plnění těchto veřejných služeb, je objednatel povinen na žádost
dopravce
a) umožnit provoz nově pořízených vozidel za účelem zajištění veřejných
služeb, které jsou předmětem smlouvy podle odstavce 1, po celou dobu její účinnosti,
nebo
b) zahrnout do dokumentace nabídkového řízení nebo do smlouvy uzavřené
přímým zadáním povinnost dopravce odkoupit nově pořízená vozidla, a to v ceně očekávané
účetní hodnoty ke dni jejich převzetí, a uhradit finanční náklady spojené s předčasným
ukončením úvěrového, leasingového nebo jiného finančního vztahu, souvisejícího s
financováním pořízení těchto vozidel.
(4) Plán dopravní obslužnosti území podle § 5 je pořizovatel povinen pořídit
do 18 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
(5) Propojitelnost elektronických systémů plateb a odbavení cestujících
a určených zařízení a technologií musí být podle § 7 zajištěna u elektronických systémů,
které začnou být provozovány po uplynutí 1 roku po dni nabytí účinnosti tohoto zákona.
(6) Požadavek na splnění standardů kvality a bezpečnosti podle § 8 se nepoužije
pro smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících, které jsou uzavírány na
základě řízení o výběru dopravce zahájeného přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
§ 36
Zmocňovací ustanovení
(1) Vláda vydá nařízení k provedení § 7 a § 8 odst. 4.
(2) Ministerstvo dopravy vydá vyhlášku k provedení § 7a odst. 7, § 10 odst.
2 a § 23 odst. 7.
§ 37
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se:
1. Nařízení vlády č. 493/2004 Sb., kterým se upravuje prokazatelná
ztráta ve veřejné linkové dopravě a kterým se konkretizuje způsob výkonu státního
odborného dozoru v silniční dopravě nad financováním dopravní obslužnosti.
2. Vyhláška č. 241/2005 Sb., o prokazatelné ztrátě ve veřejné drážní
osobní dopravě a o vymezení souběžné veřejné osobní dopravy.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona o silniční dopravě
§ 38
Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění zákona č. 38/1995 Sb.,
zákona č. 304/1997 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 150/2000 Sb., zákona č.
361/2000 Sb., zákona č. 175/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 577/2002
Sb., zákona č. 103/2004 Sb., zákona č. 186/2004 Sb., zákona č. 1/2005 Sb., zákona
č. 229/2005 Sb., zákona č. 253/2005 Sb., zákona č. 411/2005 Sb., zákona č. 226/2006
Sb., zákona č. 374/2007 Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona č. 130/2008 Sb., zákona
č. 250/2008 Sb., zákona č. 274/2008 Sb., zákona č. 227/2009 Sb. a zákona č. 281/2009
Sb., se mění takto:
1. V § 2 se odstavce 19 a 20 zrušují.
Dosavadní odstavce 21 a 22 se označují jako odstavce 19 a 20.
2. V § 4a odst. 1 větě druhé se slova „základní dopravní obslužnost“ nahrazují
slovy „dopravní obslužnost kraje“.
3. V § 12 se odstavec 2 zrušuje.
Dosavadní odstavce 3 až 5 se označují jako odstavce 2 až 4.
4. V § 12 odst. 2 písm. a) se slova „finančně podporována krajem nebo v
případě městské autobusové dopravy obcemi“ nahrazují slovy „provozována na základě
smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících, 6e)“.
Poznámka pod čarou č. 6e zní:
„6e) Zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících
a o změně dalších zákonů.“.
5. V § 12 odst. 2 se písmeno b) zrušuje.
Dosavadní písmena c) až e) se označují jako písmena b) až d).
6. V § 17 odst. 5 se slova „Ustanovení odstavců 2 a 3 se nevztahují“ nahrazují
slovy „Odstavec 3 se nevztahuje“.
7. V § 18 písm. e) se slova „názvem výchozí a cílové zastávky spoje, u
městské autobusové dopravy pouze“ zrušují.
8. § 19 až 19c se včetně nadpisů a poznámky pod čarou č. 13 zrušují.
9. V § 34 odst. 1 větě třetí se slova „a nad financováním dopravní obslužnosti“
zrušují.
10. Za § 40b se vkládá nový § 40c, který zní:
11. V § 41 odst. 2 se slova „§ 19a odst. 3, § 19a odst. 3, § 19b odst.
6,“ zrušují.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona o dráhách
§ 39
Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 189/1999 Sb., zákona
č. 23/2000 Sb., zákona č. 71/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 77/2002
Sb., nálezu Ústavního soudu, vyhlášeného pod č. 144/2002 Sb., zákona č. 175/2002
Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 103/2004 Sb., zákona
č. 1/2005 Sb., zákona č. 181/2006 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 191/2006
Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona č. 227/2009 Sb. a zákona
č. 377/2009 Sb., se mění takto:
1. V § 2 se odstavce 5 a 7 zrušují.
Dosavadní odstavec 6 se označuje jako odstavec 5 a dosavadní odstavce 8
a 9 se označují jako odstavce 6 a 7.
2. V § 34e odst. 5 se slova „závazky veřejné služby“ zrušují.
3. V § 36 písm. h) se slova „výchozí a“ zrušují.
4. § 39 až 39d se včetně nadpisů a poznámek pod čarou č. 7a a 7c zrušují.
5. V § 41 se doplňuje odstavec 3, který zní:
„(3) Schválený jízdní řád postoupí drážní správní úřad Ministerstvu dopravy,
které vede pro potřeby veřejnosti Celostátní informační systém o jízdních řádech.“.
6. V § 52 odst. 4 se písmeno a) zrušuje.
Dosavadní označení písmena b) se zrušuje.
7. V § 66 odst. 1 se slova „§ 39 odst. 8, § 39a odst. 3, § 39b odst. 2“
zrušují.
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona o akciové společnosti České dráhy
§ 40
V § 9 zákona č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní
organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách,
ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění
pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, se odstavec 2 včetně poznámky
pod čarou č. 4, a to včetně odkazů na poznámku pod čarou, zrušuje a zároveň se zrušuje
označení odstavce 1.
v z. Němcová v. r.
Klaus v. r.
Fischer v. r.
Příloha
Standardy kvality a bezpečnosti
I.
Informační zařízení pro cestující
1. Vozidlo nebo souprava vozidel zajišťující veřejné služby v přepravě
cestujících musí být označeno alespoň:
a) ve veřejné linkové dopravě označením linky stanoveným v licenci a názvem
cílové zastávky spoje, označení linky a cílové zastávky na čele vozidla musí být
čitelné i za tmy,
b) ve veřejné drážní osobní dopravě s výjimkou dráhy lanové, tramvajové,
trolejbusové a speciální názvem konečné stanice (zastávky),
c) ve veřejné drážní osobní dopravě provozované na dráze tramvajové nebo
dráze trolejbusové číslem nebo jiným označením linky a názvem konečné stanice (zastávky).
2. Vozidla přístupná cestujícím s omezenou schopností pohybu a orientace
musí být označena mezinárodním symbolem přístupnosti.
3. Vozidla uvedená do provozu po dni nabytí účinnosti tohoto zákona musí
být vybavena zařízením umožňujícím akustické podávání informací cestujícím.
II.
Přeprava osob s omezenou schopností pohybu a orientace
1. Ve vozidle musí být vyhrazena a označena místa k sezení pro cestující
s omezenou schopností pohybu a orientace.
2. Ve vozidle musí být umožněna přeprava dětského kočárku s dítětem.
3. Ve vozidle musí být umožněna přeprava vodícího psa doprovázejícího nevidomou
osobu.
4. Vozidla vymezená prováděcím právním předpisem vydaným podle § 8 odst.
4 musí umožňovat přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace, včetně osob
na vozíku.
III.
Technické parametry vozidel
Vozidla zajišťující veřejné služby v přepravě
cestujících ve veřejné linkové dopravě mohou souhrnně dosahovat nejvýše průměrného
stáří vozidel vymezeného v prováděcím právním předpise vydaném podle § 8 odst. 4.
Vybraná ustanovení novel
Čl.VIII zákona č. 135/2016 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Nabídková řízení podle zákona č. 194/2010 Sb., ve znění účinném přede
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, se dokončí podle zákona č. 194/2010 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona.
2. Řízení o přezkoumání úkonů zadavatele a řízení o správních deliktech před
Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže podle zákona č. 194/2010 Sb., ve znění účinném
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, se dokončí podle zákona č. 194/2010 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona.
Čl.VIII zákona č. 367/2019 Sb.
Přechodná ustanovení
1. První koncepci veřejné dopravy podle zákona č. 194/2010 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, předloží Ministerstvo dopravy vládě
ke schválení nejpozději do 30. září 2020.
2. První plán dopravní obslužnosti území podle zákona č. 194/2010 Sb., ve
znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, pořídí objednatel, je-li jím
obec, nejpozději do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
3. Povinnost uvedenou v § 7a odst. 1 zákona č. 194/2010 Sb., ve znění účinném
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, je dopravce povinen plnit od 13. prosince
2020.
1) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 ze dne 23. října
2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici a o zrušení
nařízení Rady (EHS) č. 1191/69 a č. 1107/70, v platném znění.
2) § 24 odst. 2 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 23/2000
Sb.
3) § 2 odst. 6 písm. a) zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění
zákona č. 150/2000 Sb.
4) Zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů.
5) Čl. 2 písm. m) nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007.
6) Čl. 5 odst. 2, 3a, 3b a 4 až 6 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES)
č. 1370/2007, v platném znění.
7) Čl. 2 písm. j) nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007.
8) Čl. 5 odst. 5 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007.
9) § 178 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.
10) Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících
zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
11) Čl. 7 odst. 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007.
12) Čl. 8 odst. 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007.
13) Čl. 2a odst. 2 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007,
v platném znění.
14) Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů.