218/2004 Sb.
ZÁKON
ze dne 8. dubna 2004,
kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební
zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky
a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů
Změna: 186/2006 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Změna zákona o ochraně přírody a krajiny
Čl.I
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění zákonného opatření
č. 347/1992 Sb., zákona č. 289/1995 Sb., nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod č.
3/1997 Sb., zákona č. 16/1997 Sb., zákona č. 123/1998 Sb., zákona č. 161/1999 Sb.,
zákona č. 238/1999 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 76/2002 Sb., zákona č.
320/2002 Sb. a zákona č. 100/2004 Sb., se mění takto:
1. § 1 zákona včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 1a) zní:
"§ 1
Účel zákona
Účelem zákona je za účasti příslušných krajů, obcí, vlastníků a správců
pozemků přispět k udržení a obnově přírodní rovnováhy v krajině, k ochraně rozmanitostí
forem života, přírodních hodnot a krás, k šetrnému hospodaření s přírodními zdroji
a vytvořit v souladu s právem Evropských společenství1a) v České republice soustavu
Natura 2000. Přitom je nutno zohlednit hospodářské, sociální a kulturní potřeby obyvatel
a regionální a místní poměry.
1a) Směrnice Rady 92/43/EHS ze dne 21. května 1992 o ochraně přírodních
stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin.
Směrnice Rady 79/409/EHS
ze dne 2. dubna 1979 o ochraně volně žijících ptáků.".
2. V § 3 písmeno d) zní:
"d) volně žijící živočich (dále jen "živočich") je jedinec živočišných
druhů, který se vyskytuje v přírodě a není v přímě péči člověka. Za jedince v přímé
péči člověka se považuje jedinec živočišných nebo ptačích druhů pocházející z odchovu
v zajetí, který je nezaměnitelně označen nebo identifikován nesnímatelným kroužkem
nebo mikročipem anebo jiným nezaměnitelným způsobem a evidován orgánem ochrany přírody.
Orgán ochrany přírody je na základě písemné žádosti držitele do 30 dnů povinen takového
jedince evidovat, pokud nemá důvodné podezření na nelegální původ jedince,".
3. V § 3 se na konci písmene k) tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena
l) až s), která včetně poznámek pod čarou č. 1b) až 1e) znějí:
"l) přírodní stanoviště je přírodní nebo polopřírodní suchozemská nebo
vodní plocha, která je vymezena na základě geografických charakteristik a charakteristik
živé a neživé přírody,
m) přírodní stanoviště v zájmu Evropských společenství (dále jen "evropská
stanoviště") jsou přírodní stanoviště na evropském území členských států Evropských
společenství těch typů, které jsou ohroženy vymizením ve svém přirozeném areálu rozšíření
nebo mají malý přirozený areál rozšíření v důsledku svého ústupu či v důsledku svých
přirozených vlastností nebo představují výjimečné příklady typických charakteristik
jedné nebo více z biogeografických oblastí, a která jsou stanovena právními předpisy
Evropských společenství;1b) jako prioritní se označují ty typy evropských stanovišť,
které jsou na evropském území členských států Evropských společenství ohrožené vymizením,
za jejichž zachování mají Evropská společenství zvláštní odpovědnost, a které jsou
stanovené právními předpisy Evropských společenství,1e)
n) druhy v zájmu Evropských společenství (dále jen "evropsky významné
druhy") jsou druhy na evropském území členských států Evropských společenství, které
jsou ohrožené, zranitelné, vzácné nebo endemické, a které jsou stanovené právními
předpisy Evropských společenství;1c) jako prioritní se označují evropsky významné
druhy, vyžadující zvláštní územní ochranu, za jejichž zachování mají Evropská společenství
zvláštní odpovědnost, a které jsou stanovené právními předpisy Evropských společenství,1d)
o) evropsky významná lokalita je lokalita vyžadující zvláštní územní
ochranu1e) a splňující podmínky podle § 45a odst. 1, která
1. byla zařazena do seznamu lokalit nacházejících se na území České
republiky vybraných na základě kritérií stanovených právními předpisy Evropských
společenství1e) a vyžadujících územní ochranu (dále jen "národní seznam"), a to až
do doby jejího zařazení do seznamu lokalit významných pro Evropská společenství (dále
jen "evropský seznam"),
2. splňuje podmínky pro zařazení do národního seznamu, ale nebyla
tam zařazena, a vyskytuje se na ní prioritní typ přírodního stanoviště nebo prioritní
druh, a o jejímž zařazení do evropského seznamu se s Evropskou komisí (dále jen "Komise")
jedná, a to až do doby, kdy se o zařazení nebo nezařazení lokality dohodne Česká
republika s Komisí nebo do rozhodnutí Rady Evropské unie (dále jen "sporná lokalita"),
nebo
3. byla zařazena do evropského seznamu,
p) Natura 20001e) je celistvá evropská soustava území se stanoveným stupněm
ochrany, která umožňuje zachovat přírodní stanoviště a stanoviště druhů v jejich
přirozeném areálu rozšíření ve stavu příznivém z hlediska ochrany nebo popřípadě
umožní tento stav obnovit. Na území České republiky je Natura 2000 tvořena ptačími
oblastmi a evropsky významnými lokalitami, které požívají smluvní ochranu (§ 39)
nebo jsou chráněny jako zvláště chráněné území (§ 14),
q) stav přírodního stanoviště z hlediska ochrany se považuje za "příznivý",
pokud jeho přirozený areál rozšíření a plochy, které v rámci tohoto areálu pokrývá,
jsou stabilní nebo se zvětšují a specifická struktura a funkce, které jsou nezbytné
pro jeho dlouhodobé zachování, existují a budou pravděpodobně v dohledné době i nadále
existovat, a stav jeho typických druhů z hlediska ochrany je příznivý,
r) stav druhu z hlediska ochrany je považován za "příznivý", jestliže údaje
o populační dynamice příslušného druhu naznačují, že se dlouhodobě udržuje jako životaschopný
prvek svého přírodního stanoviště, a přirozený areál rozšíření druhu není a pravděpodobně
nebude v dohledné budoucnosti omezen, a existují a pravděpodobně budou v dohledné
době i nadále existovat dostatečně velká stanoviště k dlouhodobému zachování jeho
populací,
s) chov je jakékoliv držení živočicha v zajetí.
1b) Příloha I směrnice Rady 92/43/EHS ze dne 21. května 1992 o ochraně
přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin.
1c) Přílohy II, IV a V směrnice Rady 92/43/EHS.
1d) Příloha II směrnice Rady 92/43/EHS.
1e) Směrnice Rady 92/43/EHS.".
4. V § 3 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec
2, který zní:
"(2) Ty typy evropských stanovišť [odstavec 1 písm. m)], včetně prioritních,
a ty evropsky významné druhy [odstavec 1 písm. n)], včetně prioritních, které se
vyskytují na území České republiky, stanoví Ministerstvo životního prostředí prováděcím
právním předpisem. U evropsky významných druhů označí ty, které vyžadují podle právních
předpisů Evropských společenství zvláštní územní ochranu.1d)".
5. V § 5 odstavec 5 zní:
"(5) Záměrné rozšiřování křížence rostlin či živočichů do krajiny je možné
jen s povolením orgánů ochrany přírody.".
6. V § 5 se doplňuje odstavec 7, který včetně poznámky pod čarou č. 4b)
zní:
"(7) Je zakázáno používat pro odchyt a zabíjení volně žijících živočichů
způsoby, metody a prostředky, které Ministerstvo životního prostředí stanoví prováděcím
právním předpisem; tím nejsou dotčeny zákazy stanovené zvláštními právními předpisy.4b)
Ministerstvo životního prostředí může rozhodnutím udělit výjimku ze zakázaných způsobů,
metod a prostředků jen za podmínek uvedených v § 5b nebo § 56 odst. 3.
4b) Zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon č. 449/2001 Sb.
Zákon č. 102/1963 Sb.".
7. Za § 5 se vkládají nové § 5a a 5b, které včetně nadpisů a poznámky pod
čarou č. 4c) znějí:
"§ 5a
Ochrana volně žijících ptáků
(1) V zájmu ochrany druhů ptáků, kteří volně žijí na evropském území
členských států Evropských společenství (dále jen "ptáci"), je zakázáno
a) jejich úmyslné usmrcování nebo odchyt jakýmkoliv způsobem,
b) úmyslné poškozování nebo ničení jejich hnízd a vajec nebo odstraňování
hnízd,
c) sběr jejich vajec ve volné přírodě a jejich držení, a to i prázdných,
d) úmyslné vyrušování těchto ptáků, zejména během rozmnožování a
odchovu mláďat, pokud by šlo o vyrušování významné z hlediska cílů směrnice o ptácích,4c)
e) držení druhů ptáků, jejichž lov a odchyt jsou zakázány.
(2) Prodej, přeprava za účelem prodeje, držení a chov za účelem prodeje
a nabízení za účelem prodeje živých nebo mrtvých ptáků a jakýchkoliv snadno rozpoznatelných
částí ptáků nebo výrobků z ptáků jsou zakázány.
(3) Kdo takové ptáky, na něž se vztahuje zákaz, drží, chová, dopravuje,
vyměňuje nebo nabízí za účelem prodeje nebo výměny, je povinen prokázat na výzvu
orgánu ochrany přírody nebo stráže přírody jejich zákonný původ a svou totožnost.
Při prokázání původu se postupuje obdobně podle § 54.
(4) Ustanovení odstavce 1 písm. a) a e) se nevztahuje na lov některých
druhů ptáků vymezený a prováděný v souladu s předpisy o myslivosti a tímto zákonem.
Ustanovení odstavce 1 písm. e) a odstavce 2 se nevztahuje na chov ptáků, kteří jsou
zvěří, již lze lovit. Seznam těchto druhů stanoví Ministerstvo životního prostředí
po dohodě s Ministerstvem zemědělství prováděcím právním předpisem.
(5) Ustanovení odstavce 1 písm. a) a d) se nevztahuje na případy naléhavé
potřeby v zájmu veřejného zdraví a veřejné bezpečnosti a v zájmu bezpečnosti leteckého
provozu, pokud nelze z důvodu nebezpečí z prodlení postupovat podle § 5b. Ten, kdo
postupuje v souladu s tímto ustanovením, oznámí rozsah zásahu a jeho důsledky orgánu
ochrany přírody do 15 dnů.
(6) Každý, kdo buduje nebo rekonstruuje nadzemní vedení vysokého napětí,
je povinen opatřit je ochrannými prostředky, které účinně zabrání usmrcování ptáků
elektrickým proudem.
(7) Na zvláště chráněné druhy ptáků podle § 48 se toto ustanovení a §
5b vztahují jen tehdy, neplatí-li pro ně ochrana přísnější, a to podle § 50 až 57
nebo podle zvláštního zákona.4a)
§ 5b
Podmínky pro odchylný postup při ochraně ptáků
(1) Orgán ochrany přírody může, neexistuje-li jiné uspokojivé řešení,
rozhodnutím stanovit postup odchylný od postupu uvedeného v § 5a odst. 1 a 2, je-li
to potřebné v zájmu veřejného zdraví nebo veřejné bezpečnosti, v zájmu bezpečnosti
leteckého provozu, při prevenci závažných škod na úrodě, domácích zvířatech, lesích,
rybářství a vodním hospodářství nebo za účelem ochrany volně žijících živočichů a
planě rostoucích rostlin. Odchylný postup může být stanoven také pro účely výzkumu
a výuky, opětovného osídlení určitého území populací druhu nebo opětovného vysazení
druhu v jeho původní oblasti rozšíření nebo pro chov v lidské péči pro tyto účely.
(2) Orgán ochrany přírody může stanovit odchylný postup podle odstavce
1 pro odchyt, držení nebo jiné využívání ptáků v malém množství za předpokladu, že
rozhodnutí o odchylném postupu se vydá jen na základě vyhodnocení stavu místní populace
a za stanovení přísně kontrolovaných podmínek.
(3) Rozhodnutí podle odstavce 1 musí obsahovat
a) označení druhů a množství ptáků, na které se má odchylný postup
vztahovat,
b) prostředky, způsob nebo metody povolené pro odchyt nebo zabíjení,
c) důvod pro odchylný postup vycházející z odstavce 1 nebo 2, podmínky
a časové a místní okolnosti, za nichž lze takto postupovat,
d) způsob kontrol, které bude orgán ochrany přírody stanovující odchylný
postup provádět.
(4) V případě, že se bude odchylný postup týkat blíže neurčeného okruhu
osob, stanoví jej Ministerstvo životního prostředí prováděcím právním předpisem,
který musí obsahovat náležitosti podle odstavce 3 písm. a) až d) a podmínky, za nichž
může být odchylný postup uplatněn. Orgánem, který je v takovém případě oprávněn vyhlásit,
že podmínky pro odchylný postup nastaly, je místně příslušný orgán ochrany přírody.
(5) Kdo provádí činnosti stanovené podle odstavce 1 nebo 4, je povinen
do 31. prosince každého roku nahlásit orgánu ochrany přírody zásah provedený na základě
odchylného postupu. Orgán ochrany přírody o tom neprodleně informuje Ministerstvo
životního prostředí.
4c) Směrnice Rady 79/409/EHS ze dne 2. dubna 1979 o ochraně volně žijících
ptáků.".
8. § 10 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 9) zní:
"§ 10
Ochrana a využití jeskyní
(1) Jeskyně jsou podzemní prostory vzniklé působením přírodních sil,
včetně jejich výplní a přírodních jevů v nich.
(2) Ničit, poškozovat nebo upravovat jeskyně nebo jinak měnit jejich
dochovaný stav je zakázáno. Výjimku z tohoto zákazu může udělit orgán ochrany přírody
pouze v případech, kdy je to v zájmu ochrany jeskyně nebo kdy jiný veřejný zájem
chráněný tímto nebo jiným zákonem výrazně převažuje nad zájmem na ochraně jeskyní.
(3) Pro průzkum nebo výzkum jeskyně je třeba povolení orgánu ochrany
přírody. Povolení nepotřebují osoby pověřené orgánem ochrany přírody k provádění
monitoringu nebo inventarizace, dále osoby při výkonu státní správy, policie, osoby
při plnění úkolů obrany státu a osoby při zajišťování veterinární péče, záchranných
služeb nebo správy vodních toků.
(4) Stejné ochrany podle odstavců 2 a 3 jako jeskyně požívají i přírodní
jevy na povrchu (například krasové závrty, škrapy, ponory a vývěry krasových vod),
které s jeskyněmi souvisejí.
(5) Zjištění jeskyně při dobývání nerostných surovin nebo při provádění
geologických prací je osoba oprávněná k dobývání9) nebo osoba provádějící geologické
práce povinna bezodkladně oznámit orgánu ochrany přírody. Osoba oprávněná k dobývání
je též povinna po nezbytně nutnou dobu, pokud nebude ohrožena bezpečnost a ochrana
zdraví při práci, zastavit dobývací činnosti, které by mohly poškodit zjištěnou jeskyni,
a na své náklady zajistit dokumentaci jeskyně. Dokumentaci předá orgánu ochrany přírody.
Obsah a rozsah dokumentace stanoví Ministerstvo životního prostředí vyhláškou.
9) Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní
zákon), ve znění pozdějších předpisů.".
9. § 18 se zrušuje.
10. V § 20 odst. 3, § 78 odst. 5, § 79 odst. 3 písm. d), § 90 odst. 1 se
odkaz na § 18 zrušuje.
11. V § 22 odst. 2 a 3, v nadpisu § 60, § 60 odst. 3 a 4 se slova "právo
hospodaření" nahrazují slovy "příslušnost hospodařit s majetkem".
12. V § 23 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec
2, který zní:
"(2) Za zcizení podle odstavce 1 se nepovažují směny pozemků odůvodněné
zájmy ochrany přírody.".
13. § 27 včetně nadpisu zní:
"§ 27
Členění území chráněných krajinných oblastí
(1) K bližšímu určení způsobu ochrany přírody chráněných krajinných oblastí
se vymezují zpravidla 4, nejméně však 3 zóny odstupňované ochrany přírody; první
zóna má nejpřísnější režim ochrany. Podrobnější režim zón ochrany přírody chráněných
krajinných oblastí upravuje právní předpis, kterým se chráněná krajinná oblast vyhlašuje.
(2) Vymezení a změny jednotlivých zón ochrany přírody stanoví Ministerstvo
životního prostředí vyhláškou.".
14. V § 35 odst. 2 se slovo "rezervací" nahrazuje slovem "památek".
15. V § 36 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
"(2) Změna nebo poškozování přírodní památky nebo její hospodářské využívání
vedoucí k jejímu poškození jsou zakázány.".
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.
16. § 38 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 14a) zní:
"§ 38
Plány péče o zvláště chráněná území
(1) Plán péče o zvláště chráněné území a jeho ochranné pásmo (dále jen
"plán péče") je odborný a koncepční dokument ochrany přírody, který na základě údajů
o dosavadním vývoji a současném stavu zvláště chráněného území navrhuje opatření
na zachování nebo zlepšení stavu předmětu ochrany ve zvláště chráněném území a na
zabezpečení zvláště chráněného území před nepříznivými vlivy okolí v jeho ochranném
pásmu. Plán péče slouží jako podklad pro jiné druhy plánovacích dokumentů14a) a pro
rozhodování orgánů ochrany přírody. Pro fyzické ani právnické osoby není závazný.
(2) Zpracování plánu péče zajišťuje orgán ochrany přírody příslušný k
vyhlášení zvláště chráněného území. Zpracování plánů péče o národní parky a chráněné
krajinné oblasti zajišťuje Ministerstvo životního prostředí.
(3) Před schválením plánu péče vydá orgán ochrany přírody oznámení o
možnosti seznámit se s návrhem plánu péče. Oznámení zveřejní na portálu veřejné správy
a zašle dotčeným obcím, které je zveřejní na své úřední desce.
(4) Návrh plánu péče projedná orgán ochrany přírody rovněž s dotčenými
obcemi a kraji. O způsobu vypořádání připomínek vlastníků, obcí a krajů sepíše orgán
ochrany přírody protokol, kterým zároveň plán péče schválí. Plán péče schvaluje orgán
ochrany přírody zpravidla na období 10 až 15 let.
(5) Schválený plán péče uloží orgán ochrany přírody v ústředním seznamu
ochrany přírody (§ 42) a předá v elektronické podobě na technickém nosiči dat dotčeným
obcím a krajům.
(6) Realizaci péče o zvláště chráněná území a jejich ochranná pásma zajišťují
orgány ochrany přírody příslušné ke schválení plánu péče, přitom postupují podle
schváleného plánu péče.
(7) Ministerstvo životního prostředí stanoví prováděcím právním předpisem
obsah plánů péče o jednotlivé kategorie zvláště chráněných území a postup jejich
zpracování.
14a) Například část první zákona č. 50/1976 Sb., § 24 zákona č. 289/1995
Sb., § 23 až 26 zákona č. 254/2001 Sb., § 36 až 38 zákona č. 449/2001 Sb.".
17. § 39 včetně nadpisu zní:
"§ 39
Smluvní ochrana
(1) Pro evropsky významné lokality lze namísto vyhlášení národní přírodní
rezervace, národní přírodní památky, přírodní rezervace, přírodní památky nebo památného
stromu, včetně jejich ochranných pásem, prohlásit území za chráněné nebo strom za
památný, pokud již nejsou zvláště chráněny podle tohoto zákona, na základě písemné
smlouvy uzavřené mezi vlastníkem dotčeného pozemku a orgánem, který je oprávněn k
jejich vyhlášení. Smluvně lze dále chránit i stromy nebo jiná území se soustředěnými
přírodními hodnotami, kde jsou zastoupeny významné či jedinečné ekosystémy v rámci
příslušné biogeografické oblasti nebo stanoviště vzácných či ohrožených druhů živočichů
a rostlin, pokud již nejsou zvláště chráněny podle tohoto zákona. Smlouva musí obsahovat
zejména
a) vymezení ochranných podmínek chráněného území nebo památného stromu,
b)
způsob péče o chráněné území nebo strom.
Takto zřízená ochrana je na základě smlouvy
vázána k pozemku formou věcného břemene, o jehož zápis do katastru nemovitostí požádá
příslušný orgán ochrany přírody. Náležitosti obsahu smlouvy upraví Ministerstvo životního
prostředí prováděcím právním předpisem.(2) Chráněné území označí, nestanoví-li to smlouva jinak, na svůj náklad
orgán, který je oprávněn k jejich vyhlášení. Způsob označení chráněného území a památného
stromu v terénu i v mapových podkladech stanoví Ministerstvo životního prostředí
prováděcím obecně závazným právním předpisem. Označené chráněné území nebo označený
památný strom je zakázáno poškozovat.".
18. § 40 včetně nadpisu zní:
"§ 40
Postup při vyhlašování zvláště chráněných území a vymezování zón národních
parků a chráněných krajinných oblastí
(1) Je-li třeba vyhlásit zvláště chráněné území nebo jeho ochranné pásmo
nebo vymezit zóny národního parku či chráněné krajinné oblasti podle části třetí
tohoto zákona, orgán ochrany přírody příslušný k vyhlášení nebo vymezení zajistí
zpracování návrhu. Při zpracování návrhu orgán ochrany přírody vyhodnotí stav dochovaného
přírodního prostředí území navrhovaného k ochraně a stanoví způsob jeho ochrany.
(2) Návrh na vyhlášení zvláště chráněného území nebo vymezení zón národního
parku či chráněné krajinné oblasti oznamuje písemně orgán ochrany přírody příslušný
k vyhlášení nebo vymezení známým vlastníkům a nájemcům nemovitostí dotčených zamýšlenou
ochranou. Návrh na vyhlášení národního parku, chráněné krajinné oblasti nebo jejich
ochranného pásma či na vymezení zón národního parku nebo zón chráněné krajinné oblasti
zveřejní orgán ochrany přírody na portálu veřejné správy. Zároveň ho zašle obcím
a krajům, jejichž území se návrh dotýká. Obce zveřejní informaci o jeho obdržení
do 5 dnů na úřední desce. Vlastníci nemovitostí dotčených navrhovanou ochranou a
dotčené obce a kraje mohou proti návrhu do 60 dnů od jeho zveřejnění na portálu veřejné
správy uplatnit námitky u orgánu ochrany přírody, který je příslušný k vyhlášení
nebo vymezení podle odstavce 1. Orgán ochrany přírody do 60 dnů od posledního dne
lhůty pro uplatnění připomínek došlé námitky posoudí a vydá o nich rozhodnutí. O
jednotlivých námitkách vydá zpravidla společné rozhodnutí. Účastníkem řízení jsou
pouze fyzické a právnické osoby, které proti návrhu uplatnily námitky. Pravomocné
rozhodnutí o námitkách zveřejní orgán ochrany přírody na portálu veřejné správy.
(3) Od doby zveřejnění návrhu vyhlášení části přírody podle odstavce
2 za zvláště chráněnou až do vyhlášení, nejdéle však po dobu jednoho roku, se musí
každý zdržet všech zásahů, které by negativně měnily či poškozovaly dochovaný stav
přírody území navrhovaného ke zvláštní ochraně.
(4) Obsah a náležitosti návrhu zvláště chráněného území či jeho ochranného
pásma nebo vymezení zón národního parku či chráněné krajinné oblasti stanoví Ministerstvo
životního prostředí prováděcím právním předpisem.
(5) Omezení vlastníků dotčených pozemků podle právního předpisu, kterým
se vyhlašuje zvláště chráněné území nebo jeho ochranné pásmo nebo vymezují zóny národního
parku či chráněné krajinné oblasti, nesmí přesáhnout rozsah omezení vyplývajících
z návrhu zvláště chráněného území či jeho ochranného pásma nebo vymezení zón národního
parku či chráněné krajinné oblasti a z rozhodnutí o námitkách podle odstavce 2.".
19. V § 41 se vkládá nový odstavec 1, který zní:
"(1) Záměr na vyhlášení přírodních rezervací a přírodních památek projedná
orgán ochrany přírody s orgány státní správy dotčených podle zvláštních právních
předpisů.15)".
Dosavadní odstavce 1 a 2 se označují jako odstavce 2 a 3.
20. V § 41 odst. 3 se slovo "ústřední" zrušuje.
21. V § 42 se na konci odstavce 1 doplňuje věta "V ústředním seznamu se
evidují též evropsky významné lokality, ptačí oblasti a chráněná území podle § 39.".
22. § 43 včetně nadpisu zní:
"§ 43
Výjimky ze zákazu ve zvláště chráněných územích
Výjimky ze zákazu ve zvláště chráněných územích podle § 16, 26, 29, 34,
§ 35 odst. 2, § 36 odst. 2, § 45h a 45i v případech, kdy veřejný zájem výrazně převažuje
nad zájmem ochrany přírody, povoluje v každém jednotlivém případě svým rozhodnutím
vláda.".
23. V § 44 odst. 1 se na konci doplňuje věta "Tohoto souhlasu není pro
účely územního a stavebního řízení třeba, jde-li o stavby v souvisle zastavěném území
obce ve čtvrté zóně chráněné krajinné oblasti a pokud má obec schválenou územně plánovací
dokumentaci se zapracovaným stanoviskem orgánu ochrany přírody k této dokumentaci.".
24. Za část třetí se vkládá nová část čtvrtá, která včetně nadpisů a poznámek
pod čarou č. 19a) až 19g) zní:
"ČÁST ČTVRTÁ
NATURA 2000
HLAVA PRVNÍ
POSTUP PŘI VYTVÁŘENÍ SOUSTAVY NATURA 2000 A JEJÍ OCHRANA
Oddíl první
Evropsky významné lokality
§ 45a
Vytvoření národního seznamu
(1) Jako evropsky významné lokality budou do národního seznamu
zařazeny ty lokality, které v biogeografické oblasti nebo oblastech, k nimž náleží,
významně přispívají
a) k udržení nebo obnově příznivého stavu alespoň jednoho typu
evropských stanovišť nebo alespoň jednoho evropsky významného druhu z hlediska jejich
ochrany, nebo
b) k udržení biologické rozmanitosti biogeografické oblasti.
U druhů
živočichů vyskytujících se v rozsáhlých areálech evropsky významné lokality odpovídají
vybraným místům v přirozeném areálu rozšíření těchto druhů, jež se vyznačují fyzikálními
a biologickými faktory nezbytnými pro jejich život a rozmnožování.(2) Lokality, které budou zařazeny do národního seznamu, stanoví
vláda nařízením, kde stanoví hranice biogeografických oblastí na území České republiky
a pro každou z nich uvede zejména:
a) název lokality, její zeměpisnou polohu včetně
mapy lokality a její rozlohu,
b) které typy evropských stanovišť a které evropsky
významné druhy, vyžadující územní ochranu, se na lokalitě přirozeně vyskytují a
c)
v jaké kategorii podle § 14 včetně ochranných pásem bude navrženo lokalitu po zařazení
do evropského seznamu vyhlásit, pokud nebude chráněna smluvně podle § 39.
Národní
seznam odlišuje lokality s výskytem prioritních typů přírodních stanovišť a prioritních
druhů.(3) Ministerstvo životního prostředí předloží národní seznam spolu
s dalšími požadovanými informacemi o každé lokalitě Komisi.
(4) Lokality, které byly zařazeny do evropského seznamu, a sporné
lokality oznámí Ministerstvo životního prostředí ve Sbírce zákonů formou sdělení.
§ 45b
Předběžná ochrana evropsky významných lokalit
(1) Poškozování evropsky významné lokality zařazené do národního
seznamu a sporné lokality je zakázáno. Za poškozování se nepovažuje řádné hospodaření
prováděné v souladu s platnými právními předpisy19a) a smlouvami uzavřenými dle §
69 tohoto zákona. Výjimku z tohoto zákazu může udělit orgán ochrany přírody pouze
z naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu. Tím nejsou dotčeny § 45h a 45i
a ochranné podmínky zvláště chráněných území. Orgán ochrany přírody, který výjimku
udělil, o tom neprodleně informuje Ministerstvo životního prostředí.
(2) Předběžná ochrana lokalit podle odstavce 1 přestává platit
dnem následujícím po dni jejich vyhlášení za zvláště chráněné území, nebo nabytí
účinnosti smluvní ochrany, nebo po zveřejnění v přehledu evropsky významných lokalit,
které nebyly zařazeny do evropského seznamu, vyhlášeném Ministerstvem životního prostředí
formou sdělení ve Sbírce zákonů.
§ 45c
Ochrana evropsky významných lokalit
(1) Orgán ochrany přírody, který je příslušný k vyhlášení zvláště
chráněného území v kategorii uvedené pro danou evropsky významnou lokalitu v národním
seznamu, do 30 dnů ode dne oznámení o zařazení evropsky významné lokality do evropského
seznamu ve Sbírce zákonů (§ 45a odst. 4), pokud nejde o lokality, jež jsou součástí
již vyhlášených zvláště chráněných území, upozorní vlastníky pozemků v těchto lokalitách
prostřednictvím orgánů obce, zpravidla formou veřejné vyhlášky, že jejich ochrana
na dotčeném pozemku v případě, že to § 39 připouští, může být zajištěna smluvně.
(2) Pokud vlastník ve lhůtě 60 dnů ode dne doručení upozornění
podle odstavce 1 neučiní žádný písemný úkon směřující k uzavření smlouvy, nebo na
základě tohoto úkonu nedojde ve lhůtě jednoho roku k uzavření smlouvy podle § 39,
bude evropsky významná lokalita vyhlášena jako zvláště chráněné území v kategorii
ochrany stanovené národním seznamem, a to postupem stanoveným tímto zákonem pro vyhlášení
zvláště chráněného území příslušné kategorie. Odlišnou kategorii zvláště chráněného
území může v odůvodněných případech výjimečně podle povahy evropsky významné lokality
stanovit Ministerstvo životního prostředí.
(3) Vyhlášení zvláště chráněných území podle odstavce 2 provedou
příslušné orgány ochrany přírody nejpozději do 6 let od přijetí lokality do evropského
seznamu. Při vymezení ochranných podmínek zvláště chráněného území se zohlední výsledky
projednání s vlastníky a nájemci pozemků. O vypořádání připomínek z tohoto projednání
vede orgán ochrany přírody správní řízení, jehož účastníkem jsou pouze ti vlastníci
a nájemci, kteří připomínky vznesli. V zájmu hospodárnosti řízení lze správní řízení
o připomínkách k témuž zvláště chráněnému území sloučit.
§ 45d
Pokud při vytváření návrhu národního seznamu podle § 45a přesáhnou
evropsky významné lokality s výskytem jednoho nebo více typů prioritních přírodních
stanovišť a prioritních druhů 5 % rozlohy území České republiky, Ministerstvo životního
prostředí v souladu s právem Evropských společenství1e) projedná s Komisí odpovídající
návrh na redukované uplatnění kritérií pro výběr všech lokalit významných pro Společenství.
Oddíl druhý
§ 45e
Ptačí oblasti
(1) Jako ptačí oblasti se vymezí území nejvhodnější pro ochranu
z hlediska výskytu, stavu a početnosti populací těch druhů ptáků vyskytujících se
na území České republiky a stanovených právními předpisy Evropských společenství,4c)
které stanoví vláda nařízením.
(2) Ptačí oblasti vymezí vláda nařízením s cílem zajistit přežití
druhů ptáků uvedených v odstavci 1 a rozmnožování v jejich areálu rozšíření, přičemž
vezme v úvahu požadavky těchto druhů na ochranu; přitom může stanovit činnosti, ke
kterým je třeba souhlas orgánu ochrany přírody, přičemž zohlední hospodářské požadavky,
požadavky rekreace, sportu a rozvojové záměry dotčených obcí a krajů podle územně
plánovací dokumentace; na území vojenských újezdů zohlední požadavky na zajištění
obrany státu.
(3) Vymezení ptačích oblastí podle odstavce 2 na území, které není
dosud zvláštně chráněno podle části třetí tohoto zákona, je možné pouze po projednání
s dotčenými kraji a obcemi. O projednání se sepíše zápis s informací o způsobu vypořádání
všech připomínek. Vypořádání bude respektovat požadavky právních předpisů Evropských
společenství.
(4) O způsobu hospodaření v ptačích oblastech je možno s vlastníkem
nebo nájemcem pozemku uzavřít smlouvu. Pokud vlastníci nebo nájemci pozemků projeví
písemně o uzavření takové smlouvy zájem, orgán ochrany přírody je s nimi povinen
ve lhůtě 90 dnů zahájit o této smlouvě jednání. Orgán ochrany přírody smlouvu uzavře,
pokud tato smlouva nebude v rozporu s právními předpisy Evropských společenství a
tímto zákonem. Pokud smlouva na základě požadavků vlastníka nebo nájemce pozemku
obsahuje ustanovení o provádění činností podmíněných souhlasem orgánu ochrany přírody
podle odstavce 2, tento souhlas se pro danou činnost prováděnou vlastníkem nebo nájemcem
pozemku nevyžaduje.
(5) O případných sporech mezi orgánem ochrany přírody na straně
jedné a ostatními subjekty uvedenými v odstavcích 3 a 4 na straně druhé, zejména
z hlediska ochrany jejich práv ve vztahu k požadavkům právních předpisů Evropských
společenství a ustanovení odstavců 3 a 4, rozhodne soud.
(6) Ministerstvo životního prostředí v případě potřeby zajistí
zpracování souhrnu doporučených opatření k zachování příznivého stavu populací těchto
druhů z hlediska ochrany.
(7) Způsob označení ptačích oblastí v terénu stanoví Ministerstvo
životního prostředí prováděcím právním předpisem.
Oddíl třetí
§ 45f
Sledování stavu ptačích oblastí, evropsky významných lokalit a
evropsky významných druhů
(1) Orgány ochrany přírody sledují stav ptačích oblastí, evropsky
významných druhů a jednotlivých typů evropských stanovišť, zejména evropsky významných
lokalit; získané informace předávají Ministerstvu životního prostředí. Na základě
tohoto sledování Ministerstvo životního prostředí vypracuje každé 3 roky zprávu o
plnění ustanovení § 5a, 5b a 45e a každých 6 let zprávu o realizaci opatření podle
§ 5 odst. 7, § 10, 45a, 45b, 45c, 45g, 45h, 45i, 49, 50, 54 a 56, která musí obsahovat
zejména informace o těchto opatřeních, jakož i zhodnocení jejich vlivu na stav evropských
stanovišť a jejich jednotlivých typů a evropsky významných druhů z hlediska jejich
ochrany a hlavní výsledky sledování jejich stavu se zvláštním zřetelem na prioritní
typy přírodních stanovišť a prioritní druhy. Zprávu předloží Komisi a veřejnosti.
(2) Vláda nařízením v souladu s právními předpisy Evropských společenství1e)
a § 3 odst. 1 písm. q) a r) tohoto zákona stanoví, jaký stav evropského stanoviště
a jaký stav evropsky významného druhu se z hlediska ochrany považuje za příznivý.
Oddíl čtvrtý
§ 45g
Podmínky pro vydávání povolení, souhlasů, stanovisek nebo výjimek
ze zákazů
Povolení, souhlas, kladné stanovisko nebo výjimku ze zákazu podle
tohoto zákona pro evropsky významnou lokalitu nebo ptačí oblast může udělit orgán
ochrany přírody pouze v případě, že bude vyloučeno závažné nebo nevratné poškozování
přírodních stanovišť a biotopů druhů, k jejichž ochraně je evropsky významná lokalita
nebo ptačí oblast určena, ani nedojde k soustavnému nebo dlouhodobému vyrušování
druhů, k jejichž ochraně jsou tato území určena, pokud by takové vyrušování mohlo
být významné z hlediska účelu tohoto zákona, nestanoví-li § 45i jinak.
Hodnocení důsledků koncepcí a záměrů na evropsky významné lokality
a ptačí oblasti
§ 45h
(1) Jakákoliv koncepce19b) nebo záměr,19c) který může samostatně
nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit území evropsky významné lokality nebo
ptačí oblasti, podléhá hodnocení jeho důsledků na toto území a stav jeho ochrany
z uvedených hledisek. To se nevztahuje na plány péče zpracované orgánem ochrany přírody
pro toto území a dále na lesní hospodářské plány a lesní hospodářské osnovy, pro
které závazné stanovisko podle § 4 odst. 3 v takovém případě zohlední čl. 6 odst.
3 a 4 směrnice Rady 92/43/EHS.
(2) Při hodnocení důsledků koncepcí a záměrů podle odstavce 1
se postupuje podle zvláštních právních předpisů o posuzování vlivů na životní prostředí,19d)
pokud § 45i nestanoví jiný postup.
§ 45i
(1) Ten, kdo zamýšlí pořídit koncepci nebo uskutečnit záměr uvedený
v § 45h odst. 1 (dále jen "předkladatel"), je povinen jejich návrh předložit orgánu
ochrany přírody ke stanovisku, zda může mít samostatně nebo ve spojení s jinými významný
vliv na území evropsky významnou lokalitu nebo ptačí oblast. Územně plánovací dokumentace
se předkládá v etapě zadání. Orgán ochrany přírody vydá stanovisko do 15 dnů ode
dne doručení žádosti; to neplatí pro stanovisko k návrhu zadání územně plánovací
dokumentace, kde se postupuje podle zvláštních právních předpisů.17) Tímto stanoviskem
není dotčeno zjišťovací řízení podle zvláštního právního předpisu.19c)
(2) Jestliže orgán ochrany přírody svým stanoviskem podle odstavce
1 významný vliv podle § 45h odst. 1 nevyloučí, musí být daná koncepce nebo záměr
předmětem posouzení podle tohoto ustanovení a zvláštních právních předpisů.19d) Nelze-li
vyloučit negativní vliv koncepce nebo záměru na takové území, musí předkladatel zpracovat
varianty řešení, jejichž cílem je negativní vliv na území vyloučit nebo v případě,
že vyloučení není možné, alespoň zmírnit. Územně plánovací dokumentace17) se posuzuje
ve stádiu konceptu řešení.
(3) Posouzení podle odstavce 2 nebo hodnocení podle § 67 mohou
provádět pouze fyzické osoby, které jsou držiteli zvláštní autorizace (dále jen "autorizace").
Podmínkou pro udělení autorizace je bezúhonnost, vysokoškolské vzdělání odpovídajícího
zaměření a vykonání zkoušky odborné způsobilosti. Autorizaci uděluje a odnímá Ministerstvo
životního prostředí. Autorizace se uděluje na dobu 5 let a je možno ji opakovaně
prodloužit o dalších 5 let. Rozsah požadovaného vzdělání, obsah zkoušky, podmínky
prodloužení autorizace a důvody pro odnětí autorizace stanoví Ministerstvo životního
prostředí prováděcím právním předpisem. Při posuzování odborné kvalifikace státních
příslušníků členských států Evropské unie se postupuje podle zvláštního právního
předpisů.19e)
(4) Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona považuje ten, kdo
nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný z nedbalosti, jehož skutková podstata
souvisí s autorizovanou činností, nebo pro trestný čin spáchaný úmyslně, anebo se
na něj podle zvláštního právního předpisu nebo rozhodnutí prezidenta republiky hledí,
jako by nebyl odsouzen. Bezúhonnost se prokazuje předložením výpisu z evidence Rejstříku
trestů ne staršího než 3 měsíce. Při posuzování bezúhonnosti státních příslušníků
členských států Evropské unie se postupuje podle zvláštního právního předpisu.19f)
(5) V souladu se zvláštním právním předpisem19g) se autorizace
podle odstavce 3 nevyžaduje u osoby, která je usazena v jiném členském státě Evropské
unie a na území České republiky hodlá dočasně nebo ojediněle vykonávat činnosti uvedené
v odstavci 3, pokud prokáže, že
a) je státním příslušníkem členského státu Evropské unie
a
b) je oprávněna k výkonu činností uvedených v odstavci 3
podle právních předpisů jiného členského státu Evropské unie.
(6) O nesplnění požadavků podle odstavce 5 písm. a) a b) vydá
Ministerstvo životního prostředí rozhodnutí ve lhůtě 15 dnů ode dne, kdy mu byly
předloženy úplné doklady podle odstavce 5 písm. a) a b).
(7) Pokud nebylo vydáno rozhodnutí podle odstavce 6, činnosti
podle odstavce 3 mohou být vykonávány nejdéle po dobu jednoho roku ode dne následujícího
po dni, kdy uplynula lhůta pro vydání tohoto rozhodnutí.
(8) Orgán, který je příslušný ke schválení koncepce nebo záměru
uvedeného v § 45h, jej může schválit, jen pokud na základě stanoviska podle právních
předpisů o posuzování vlivů na životní prostředí19d) taková koncepce nebo záměr nebude
mít negativní vliv na území evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, anebo
za podmínek stanovených v odstavci 9, popřípadě v odstavci 10. Tím nejsou dotčeny
ochranné podmínky zvláště chráněných území.
(9) Pokud hodnocení podle odstavce 2 prokáže negativní vliv na
území Natura 2000 a neexistuje variantní řešení s menším negativním vlivem nebo bez
něj, lze navrženou koncepci nebo záměr schválit, případně řešení v rámci územně plánovací
dokumentace přijmout jen z naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu a za současného
uložení kompenzačních opatření nezbytných pro zajištění ochrany a celistvosti území
Natura 2000 postupem podle odstavce 11.
(10) Jde-li o negativní vliv na lokalitu s prioritními typy stanovišť
[§ 3 odst. 1 písm. m)] nebo prioritními druhy [§ 3 odst. 1 písm. n)], lze koncepci
nebo záměr schválit, případně řešení v rámci územně plánovací dokumentace přijmout
jen z důvodů týkajících se veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti nebo příznivých
důsledků nesporného významu pro životní prostředí. Jiné naléhavé důvody převažujícího
veřejného zájmu mohou být důvodem ke schválení jen tehdy, vydala-li k zamýšlené koncepci
nebo záměru stanovisko Komise. Ministerstvo životního prostředí v tom případě na
základě dožádání příslušného orgánu požádá Komisi o stanovisko. Po dobu jednání s
Komisí lhůty v příslušných řízeních neběží. Dále se postupuje podle odstavce 9 obdobně.
(11) Kompenzační opatření ve smyslu odstavce 9 stanoví rozhodnutím
orgán ochrany přírody na základě dožádání orgánu příslušného ke schválení koncepce
nebo záměru. Uložení a zajištění kompenzačních opatření je v tomto případě důvodem
pro přerušení řízení vedeného příslušným orgánem veřejné správy. V případě stanoviska
ke konceptu řešení územně plánovací dokumentace17) orgán ochrany přírody navrhne
kompenzační opatření v rozsahu a podrobnosti odpovídající příslušnému druhu územně
plánovací dokumentace. O uložených kompenzačních opatřeních nebo o kompenzačních
opatřeních, která jsou součástí schválené územně plánovací dokumentace, informuje
příslušný orgán ochrany přírody neprodleně Ministerstvo životního prostředí. Ministerstvo
životního prostředí o uložených a provedených kompenzačních opatřeních informuje
Komisi.
19a) Například zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých
zákonů (lesní zákon), zákon č. 254/2001 Sb. , o vodách a o změně některých zákonů
(vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 99/2004 Sb., o rybníkářství,
výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o
změně některých zákonů (zákon o rybářství), zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti,
ve znění pozdějších předpisů.
19b) Zákon č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů rozvojových koncepcí a
programů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů.
19c) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a
o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí),
ve znění pozdějších předpisů.
19d) Zákon č. 244/1992 Sb.
Zákon č. 100/2001 Sb.
19e) Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti
státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon
o uznávání odborné kvalifikace).
19f) § 20 odst. 1 zákona č. 18/2004 Sb.
19g) § 5 zákona č. 18/2004 Sb.".
Dosavadní části čtvrtá až osmá se označují jako části pátá až devátá.
25. V § 48 se doplňují odstavce 4 a 5, které znějí:
"(4) Stejně jako zvláště chráněný živočich nebo zvláště chráněná rostlina
je chráněn i mrtvý jedinec tohoto druhu, jeho část nebo výrobek z něho, u něhož je
patrné z průvodního dokumentu, obalu, značky, etikety nebo z jiných okolností, že
je vyroben z částí takového živočicha nebo rostliny.
(5) Ministerstvo životního prostředí stanoví prováděcím právním předpisem
způsob hodnocení stavu zvláště chráněných druhů a jejich stanovišť včetně evropsky
významných druhů z hlediska jejich ochrany.".
26. V § 49 se na konci odstavce 1 doplňuje věta "Je též zakázáno je držet,
pěstovat, dopravovat, prodávat, vyměňovat nebo nabízet za účelem prodeje nebo výměny.".
27. V § 50 se na konci odstavce 2 doplňuje věta "Je též zakázáno je držet,
chovat, dopravovat, prodávat, vyměňovat, nabízet za účelem prodeje nebo výměny.".
28. V § 50 odstavec 3 zní:
"(3) Ochrana podle tohoto zákona se nevztahuje na případy, kdy je zásah
do přirozeného vývoje zvláště chráněných živočichů prokazatelně nezbytný v důsledku
běžného obhospodařování nemovitostí nebo jiného majetku nebo z důvodů hygienických,
ochrany veřejného zdraví a veřejné bezpečnosti anebo leteckého provozu. V těchto
případech je ke způsobu a době zásahu nutné předchozí stanovisko orgánu ochrany přírody,
pokud nejde o naléhavý zásah z hlediska veřejného zdraví a veřejné bezpečnosti nebo
bezpečnosti leteckého provozu. V tomto stanovisku orgán ochrany přírody může uložit
náhradní ochranné opatření, například záchranný přenos živočichů.".
29. V § 50 odstavec 6 zní:
"(6) Opatření přijímaná na základě tohoto zákona musí brát v úvahu hospodářské,
sociální a kulturní požadavky, regionální a místní zvláštnosti.".
30. V § 54 odstavec 1 zní:
"(1) Kdo drží, chová, pěstuje, dopravuje, prodává, vyměňuje, nabízí za
účelem prodeje nebo výměny nebo zpracovává zvláště chráněnou rostlinu, zvláště chráněného
živočicha nebo rostlinu a živočicha chráněného podle mezinárodních úmluv nebo podle
zvláštního právního předpisu4a) o dovozu a vývozu ohrožených druhů, je povinen na
výzvu orgánu ochrany přírody prokázat jejich zákonný původ (povoleným dovozem, povoleným
odebráním z přírody nebo sběrem, pěstováním v kultuře nebo povoleným odchovem z jedinců
s původem prokázaným podle tohoto ustanovení a podobně). Bez tohoto prokázání původu
je zakázáno zvláště chráněnou rostlinu nebo živočicha nebo rostlinu a živočicha chráněného
podle mezinárodních úmluv nebo podle zvláštního právního předpisu4a) o dovozu a vývozu
ohrožených druhů držet, chovat, pěstovat, dopravovat, prodávat, vyměňovat a nabízet
za účelem prodeje nebo výměny. U nezaměnitelně označených nebo identifikovatelných
jedinců pravomocně odebraných podle § 89 nebo podle zvláštního právního předpisu4a)
o dovozu a vývozu ohrožených druhů se za zákonný původ považuje pravomocné rozhodnutí
o odebrání.".
31. V § 54 odst. 2 se za slova "věc uvedenou v odstavci 1," vkládají slova
"nebo s ní jinak nakládá podle odstavce 1".
32. V § 54 se doplňují odstavce 3 až 5, které včetně poznámky pod čarou
č. 20a) znějí:
"(3) Vypouštět do volné přírody zvláště chráněné živočichy narozené a odchované
v zajetí a vysévat či vysazovat do volné přírody zvláště chráněné rostliny uměle
vypěstované20a) lze pouze se souhlasem orgánu ochrany přírody.
(4) Orgánem ochrany přírody věcně a místně příslušným pro evidenci živočichů
podle § 3 odst. 1 písm. d) je krajský úřad podle místa trvalého pobytu nebo sídla
držitele evidovaného jedince. O vzetí jedince do evidence bude rozhodováno ve správním
řízení. O vzetí jedince do evidence bude vydáno jeho držiteli osvědčení. Toto osvědčení
je veřejnou listinou prokazující při případné kontrole, že se nejedná o volně žijícího
živočicha podle § 3 odst. 1 písm. d).
(5) Ten, kdo odchoval v zajetí jedince, který má být evidován, je povinen
ho do 30 dnů nezaměnitelně označit. Dále je povinen ve stejné lhůtě písemně oznámit
počet odchovaných jedinců a způsob jejich označení příslušnému orgánu ochrany přírody
a požádat o vzetí těchto jedinců do evidence. Nemá-li orgán ochrany přírody důvodné
podezření z nelegálního původu jedince, u něhož je požadováno vzetí do evidence,
tuto evidenci provede a držitel obdrží o vzetí do evidence osvědčení.
20a) Čl. 7 odst. 1 písm. c) nařízení Rady (ES) č. 338/97 ze dne 9. prosince
1996 o ochraně druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin regulováním
obchodu s nimi.".
33. V § 56 se doplňují odstavce 3 až 5, které včetně poznámky pod čarou
č. 21a) znějí:
"(3) Výjimku ze zákazu u zvláště chráněných rostlin a živočichů lze udělit
jen
a) v zájmu veřejného zdraví nebo veřejné bezpečnosti,
b) v zájmu obrany státu,
c)
v zájmu bezpečnosti leteckého provozu nebo provozu na dopravně významné vodní cestě,
nebo v zájmu stavby dálnice a rychlostní silnice,
d) v zájmu předcházení závažným
škodám na úrodě, domácích zvířatech či lesích nebo závažným škodám v rybářském nebo
vodním hospodářství,
e) za účelem ochrany živočichů, rostlin nebo jejich stanovišť
nebo ochrany přírodních stanovišť,
f) pro účely výzkumu nebo vzdělávání,
g) pro účely
opětovného osídlení určitého území populací druhu nebo opětovného vysazení v původním
areálu druhu nebo pro chov v zajetí pro tyto účely, včetně umělého rozmnožování rostlin,
h)
z ostatních naléhavých důvodů s výrazně převažujícím veřejným zájmem včetně těch,
které jsou sociální a ekonomické povahy, jež mají příznivé důsledky pro životní prostředí,
nebo
i) v zájmu využívání určitých ptáků pro sokolnické účely podle zvláštního právního
předpisu.21a)
Výjimku lze udělit jen tehdy, neexistuje-li jiné uspokojivé řešení a
pokud populace daného druhu bude udržena v příznivém stavu z hlediska ochrany.(4) Ministerstvo životního prostředí může prováděcím právním předpisem
stanovit výjimku ze zákazu v případě, že se bude týkat blíže neurčeného okruhu osob.
(5) Pro obsah rozhodnutí podle odstavce 1 a prováděcího právního předpisu
podle odstavce 4 platí obdobně § 5b odst. 3 a 4.
21a) Zákon č. 449/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.".
34. § 58 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 21b) až 21f) zní:
"§ 58
Náhrada za ztížení zemědělského nebo lesního hospodaření
(1) Ochrana přírody a krajiny je veřejným zájmem. Každý je povinen při
užívání přírody a krajiny strpět omezení vyplývající z tohoto zákona.
(2) Pokud vlastníku zemědělské půdy21b) nebo lesního pozemku21c) nebo
rybníka s chovem ryb nebo vodní drůbeže,21f) nebo nájemci, který tyto pozemky oprávněně
užívá, vznikne nebo trvá v důsledku omezení vyplývajícího z části třetí až páté tohoto
zákona včetně prováděcích právních předpisů nebo rozhodnutí vydaného na jejich základě
újma, má nárok na její finanční náhradu. Finační náhradu nelze poskytnout současně
vlastníkovi a nájemci téhož pozemku. Požádají-li o náhradu včas oba, poskytne se
finanční náhrada pouze vlastníkovi pozemku. Nárok na finanční náhradu náleží vlastníku
zemědělské půdy nebo lesního pozemku nebo rybníka s chovem ryb nebo vodní drůbeže
nebo nájemci, který tyto pozemky oprávněně užívá, též v případě, že mu vznikne nebo
trvá újma v důsledku omezení vyplývajícího z rozhodnutí, závazného stanoviska nebo
souhlasu vydaného podle tohoto zákona.
(3) Finanční náhradu podle odstavce 2 poskytne z prostředků státního
rozpočtu příslušný orgán ochrany přírody na základě písemného uplatnění nároku vlastníka
zemědělské půdy nebo lesního pozemku nebo rybníka s chovem ryb nebo vodní drůbeže,
nebo nájemce uvedeného v odstavci 2, jestliže je nárok na finanční náhradu a její
výše prokázán doklady a podklady potřebnými pro posouzení nároku. Finanční náhradu
nelze poskytnout současně vlastníkovi a nájemci téhož pozemku. Požádají-li o náhradu
včas oba, poskytne se finanční náhrada pouze vlastníkovi pozemku. Nárok na finanční
náhradu zaniká, pokud uplatnění nároku nebylo příslušnému orgánu ochrany přírody
doručeno do 3 měsíců od skončení kalendářního roku, v němž újma vznikla nebo trvala.
(4) Příslušným orgánem ochrany přírody podle odstavce 3 jsou na území
národních parků a jejich ochranných pásem správy národních parků, na území chráněných
krajinných oblastí a jejich ochranných pásem správy chráněných krajinných oblastí
a na ostatním území Ministerstvo životního prostředí přímo nebo prostřednictvím jím
zřízené organizační složky státu.
(5) Pokud je vlastníku uvedenému v odstavci 2 nebo nájemci uvedenému
v odstavci 2 poskytnut finanční příspěvek za omezení z důvodů ochrany přírody podle
§ 69 nebo náhrada podle zvláštního právního předpisu,21d) náhrada podle odstavce
2 se o takto poskytnutou částku snižuje. Finanční náhradu nelze poskytnout současně
vlastníkovi a nájemci téhož pozemku. Požádají-li o náhradu včas oba, poskytne se
finanční náhrada pouze vlastníkovi pozemku.
(6) Ministerstvo životního prostředí společně s Ministerstvem zemědělství
stanoví prováděcím právním předpisem podmínky poskytování finanční náhrady, vzor
uplatnění nároku, jeho náležitosti a způsob určení výše náhrady v případech, kdy
není stanoven zvláštním právním předpisem.21e) Celková výše náhrady podle odstavce
2 nesmí přesáhnout částku, která je rozdílem mezi situací při uplatnění omezení podle
odstavce 2 a situací, kdy by tato omezení nebyla uplatněna. Ve smlouvě podle § 39
nebo § 45c lze finanční náhradu upravit odchylně; finanční náhrada však nemůže být
vyšší, než umožňuje prováděcí právní předpis.
(7) Náhrada újmy podle odstavce 2 se neposkytne za omezení vyplývající
z opatření uložených v důsledku nesplnění povinností stanovených tímto zákonem nebo
jeho prováděcími předpisy.
21b) Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve
znění pozdějších předpisů.
21c) Zákon č. 289/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
21d) Například zákon č. 289/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 115/2000 Sb., o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými
živočichy, ve znění pozdějších předpisů.
21e) Například vyhláška č. 55/1999 Sb., o způsobu výpočtu výše újmy nebo
škody způsobené na lesích.
21f) Zákon č. 334/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 99/2004
Sb.".
35. V § 61 odst. 1 se slova "vlastníci jeskyní" nahrazují slovy "vlastníci
pozemků souvisejících s jeskyněmi".
36. V § 61 se doplňuje odstavec 3, který zní:
"(3) Jeskyně nejsou součástí pozemku a nejsou předmětem vlastnictví.".
37. Za § 61 se vkládá nový § 61a, který včetně poznámky pod čarou č. 25a)
zní:
"§ 61a
Organizační složka státu může přenechat pozemek sloužící k zajištění
cílů ochrany přírody a krajiny do dlouhodobého užívání právnické osobě, která se
nezabývá podnikáním a jejímž hlavním posláním je ochrana přírody a krajiny. Lesní
pozemky21c) může takto přenechat pouze po dohodě s Ministerstvem zemědělství, nejde-li
o pozemky na území národních parků nebo jejich ochranných pásem, kde je může přenechat
pouze po dohodě s Ministerstvem životního prostředí. Ustanovení zvláštního právního
předpisu21c) o vydávání předběžného souhlasu k nakládání s lesy ve vlastnictví státu
tím nejsou dotčena. Ustanovení zvláštního právního předpisu25a) omezující dobu užívání
se na tyto případy nepoužije.
25a) § 27 odst. 2 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a
jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů.".
38. V § 64 větě první se za slova "chráněných krajinných oblastí" vkládají
slova "nebo poškozování jeskyně".
39. V § 68 odst. 2 se na konci doplňuje věta, která zní:
"Písemnou dohodou lze upravit rovněž způsob hospodaření ve zvláště chráněných
územích a ptačích oblastech.".
40. V § 70 odst. 1 se slova "při orgánech ochrany přírody" zrušují.
41. V § 70 odstavec 2 zní:
"(2) Občanské sdružení nebo jeho organizační jednotka, jehož hlavním posláním
podle stanov je ochrana přírody a krajiny (dále jen "občanské sdružení") je oprávněno,
pokud má právní subjektivitu, požadovat u příslušných orgánů státní správy, aby bylo
předem informováno o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních,
při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny chráněné podle tohoto
zákona. Tato žádost je platná jeden rok ode dne jejího podání, lze ji podávat opakovaně.
Musí být věcně a místně specifikována.".
42. V § 75 odst. 1 se na konci písmene g) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje
se písmeno h), které zní:
"h) újezdní úřady, Ministerstvo obrany.".
43. V § 76 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:
"(3) Působnost pověřených obecních úřadů podle odstavce 2 se nevztahuje
na území národních parků, chráněných krajinných oblastí, národních přírodních rezervací,
přírodních rezervací, národních přírodních památek, přírodních památek a jejich ochranných
pásem.".
Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 4 a 5.
44. V § 77 odst. 1 se za slovo "obvod" vkládají slova " , nejde-li o národní
park, chráněnou krajinnou oblast nebo jejich ochranné pásmo,".
45. V § 77 odst. 2 písm. c) se za slova "zvláště chráněného živočicha"
vkládá čárka a slovo "ptáka".
46. V § 77a odstavec 2 zní:
"(2) Kraje mohou vydávat pro svůj správní obvod, nejde-li o národní park,
chráněnou krajinnou oblast nebo jejich ochranné pásmo, nařízení o zřízení přírodního
parku včetně omezení využití jeho území (§ 12 odst. 3) a nařízení o zřízení přírodní
rezervace (§ 33) a o zřízení přírodní památky (§ 36) včetně stanovení jejich bližších
ochranných podmínek a zajišťují péči o tato území. Dále mohou na uvedeném území vydat
nařízení podle § 64, není-li k tomu příslušné Ministerstvo životního prostředí.".
47. V § 77a odst. 3 písmeno c) zní:
"c) udělují výjimky ze zákazů stanovených pro jeskyně (§ 10 odst. 2) a
vydávají povolení k činnostem v jeskyních (§ 10 odst. 3),".
48. V § 77a odst. 3 se písmeno d) zrušuje.
Dosavadní písmena e) až v) se označují jako písmena d) až u).
49. V § 77a odst. 3 písm. m) se za slova "zvláště chráněného živočicha"
vkládá čárka a slovo "ptáka".
50. V § 77a odst. 3 písm. o) se slova "a mohou převést právo hospodaření
k nemovitosti (§ 60 odst. 3)" zrušují.
51. V § 77a odst. 3 se na konci písmene u) tečka nahrazuje čárkou a doplňují
se písmena v) až x), která znějí:
"v) vydávají souhlas podle § 45e odst. 2 v ptačích oblastech a zajišťují
péči o ně, pokud k tomu není příslušná správa národního parku nebo správa chráněné
krajinné oblasti,
w) vydávají stanoviska podle § 45i odst. 1 a ukládají kompenzační opatření
podle § 45i odst. 11,
x) vydávají osvědčení podle § 54 odst. 4 a souhlas podle § 54 odst. 3 pro
zvláště chráněné ohrožené živočichy.".
52. V § 78 odst. 1 se slova "příslušná obec" nahrazují slovy "příslušný
obecní úřad".
53. V § 78 odst. 2 se slova "§ 76 odst. 1 písm. b) a odst. 2 písm. c) až
e)" nahrazují slovy "§ 76 odst. 1 písm. a)".
54. V § 78 odst. 2 se na konci odstavce doplňují věty "Správy jsou dále
oprávněny rozhodovat podle § 66, 86 a 89 a jsou oprávněny vyžadovat prokázání původu
a totožnosti podle § 54. Dále udělují výjimky ze zákazů stanovených pro jeskyně (§
10 odst. 2), vydávají povolení k činnostem v jeskyních (§ 10 odst. 3), vydávají stanoviska
podle § 45i odst. 1 a ukládají kompenzační opatření podle § 45i odst. 11. Správy
národních parků ve své územní působnosti a správy chráněných krajinných oblastí na
ostatním území České republiky vydávají souhlas podle § 45e odst. 2 v ptačích oblastech,
na jejichž území se nachází národní park, chráněná krajinná oblast, národní přírodní
rezervace nebo národní přírodní památka, a zajišťují péči o ně a udělují výjimky
z ochranných podmínek zvláště chráněných kriticky a silně ohrožených druhů rostlin
a živočichů, vydávají osvědčení podle § 54 odst. 4 a souhlas podle § 54 odst. 3 pro
zvláště chráněné kriticky a silně ohrožené živočichy.".
55. V § 78 se za odstavec 2 vkládají nové odstavce 3 až 6, které znějí:
"(3) Správy jsou oprávněny k vydání nařízení pro obvod své působnosti,
a to podle § 5 odst. 1, § 19, § 33 odst. 1, § 36 odst. 1 a § 45 odst. 1, a dále podle
§ 64, není-li k tomu příslušné Ministerstvo životního prostředí. Návrh nařízení projedná
správa s dotčenými obcemi. Nařízení musí být vyhlášeno vyvěšením na úřední desce
správy po dobu 15 dnů, což je podmínkou jeho platnosti. Za den vyhlášení se považuje
první den vyvěšení nařízení na úřední desce. Kromě toho může správa uveřejnit nařízení
způsobem v místě obvyklým.
(4) Nařízení správy nabývá účinnosti patnáctým dnem následujícím po dni
jeho vyhlášení, pokud v něm není stanoven pozdější počátek účinnosti. V případě,
kdy to vyžaduje naléhavý obecný zájem, může nařízení správy nabýt platnosti a účinnosti
již dnem vyhlášení.
(5) Nařízení musí být každému přístupné na pověřených obecních úřadech
a obecních úřadech v obcích, jejichž územního obvodu se týká. Nařízení zašle správa
neprodleně Ministerstvu životního prostředí.
(6) Odporuje-li nařízení správy nebo jeho část zákonu nebo jinému právnímu
předpisu vydanému k provedení zákona, Ministerstvo životního prostředí je nebo jeho
část zruší. Zrušení je platné dnem doručení jeho písemného vyhotovení správě a účinné
po uplynutí 15 dnů po jeho uveřejnění na úřední desce.".
Dosavadní odstavce 3 až 5 se označují jako odstavce 7 až 9.
56. V § 78 odst. 7 se na konci odstavce doplňuje věta, která zní: "Správy
dále zajišťují péči o zvláště chráněná území ve své územní působnosti.".
57. V § 78 odst. 8 se slova "okresním úřadům" nahrazují slovy "krajským
úřadům, obecním úřadům obcí s rozšířenou působností".
58. Za § 78 se vkládá nový § 78a, který včetně nadpisu zní:
"§ 78a
Působnost orgánů ochrany přírody na území vojenských újezdů
(1) Na území vojenských újezdů26) vykonávají státní správu v ochraně
přírody a krajiny újezdní úřady26) v rozsahu působnosti obecních úřadů (§ 76), obcí
s rozšířenou působností (§ 77), krajů (§ 77a) a správy (§ 78), není-li k ní příslušné
Ministerstvo obrany.
(2) Ministerstvo obrany na území vojenských újezdů
a) zpracovává ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí prognózy,
koncepce a strategie ochrany přírody,
b) vymezuje a hodnotí regionální systém ekologické stability (§ 4
odst. 1),
c) rozhoduje o omezení výkonu práva myslivosti a rybářství v přírodních
rezervacích (§ 34 odst. 2),
d) vydává prováděcí právní předpisy, kterými se zřizují přírodní
rezervace (§ 33) a přírodní památky (§ 36) a jejich ochranná pásma a stanoví jejich
bližší ochranné podmínky (§ 33 a 36),
e) schvaluje plány péče o přírodní rezervace a přírodní památky (§
38),
f) uděluje výjimky (§ 43) ze zákazů v přírodních rezervacích a přírodních
památkách,
g) podává návrhy na vyvlastnění (§ 60 odst. 2),
h) podílí se na vytváření ústředního seznamu pro svůj územní obvod
(§ 42),
i) spolupracuje s ostatními správními úřady na zajišťování ekologické
výchovy a vzdělávání,
j) vykonává státní dozor v oblasti ochrany přírody a krajiny,
k) je dotčeným orgánem státní správy při projednávání územního plánu
velkého územního celku.".
59. V § 79 odst. 2 se na konci písmene d) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje
se písmeno e), které zní:
"e) podává Komisi zprávy a informace požadované právními předpisy Evropských
společenství v oblasti ochrany volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin
a jejich stanovišť.".
60. V § 79 odst. 3 písm. b) se slovo "vyhlášky" nahrazuje slovy "prováděcí
právní předpisy" a na konci textu písmene b) se doplňují slova "a dále vydává prováděcí
právní předpisy podle § 64 pro národní přírodní rezervace a národní přírodní památky,".
61. V § 79 odst. 3 písm. f) se slova "výjimky z ochranných podmínek zvláště
chráněných kriticky a silně ohrožených druhů rostlin, živočichů a" zrušují.
62. V § 79 odst. 3 písm. g) se v první závorce na začátku za označení paragrafu
vkládá číslo "29" a čárka.
63. V § 79 odst. 3 písm. l) se slova "§ 91" nahrazují slovy "§ 78a a 91".
64. V § 79 odst. 3 se za písmeno n) vkládají nová písmena o) až w), která
znějí:
"o) vydává souhlas k zásahům proti škůdcům a v případech mimořádných okolností
a nepředvídatelných škod v lesích v národních parcích (§ 22 odst. 1),
p) vydává sdělení o sporných lokalitách a o lokalitách, které podléhaly
předběžné ochraně, ale nebyly zařazeny do evropského seznamu,
q) uděluje výjimky ze zákazů stanovených pro evropsky významné lokality,
které ještě nejsou součástí zvláště chráněného území (§ 45b odst. 1),
r) koordinuje postup krajských úřadů a správ při vydávání stanovisek podle
§ 45i odst. 1 a při ukládání kompenzačních opatření podle § 45i odst. 11,
s) podává žádosti o stanovisko u Komise podle § 45i odst. 10,
t) vydává stanoviska k žádostem o finanční příspěvek z fondů Evropské unie,
u) je dotčeným orgánem státní správy při projednávání územního plánu velkého
územního celku,
v) ruší opatření správy, jsou-li v rozporu se zákonem, jiným právním předpisem
vydaným na základě zákona a v jeho mezích, usnesením vlády nebo směrnicemi ústředních
správních úřadů a nejde-li o rozhodování ve správním řízení (§ 78),
w) je oprávněno zřídit příspěvkovou organizaci za účelem zajištění ochrany,
péče a provozu zpřístupněných jeskyní,".
Dosavadní písmeno o) se označuje jako písmeno x).
65. Za § 79 se vkládá nový § 79a, který včetně nadpisu a poznámek pod čarou
č. 41a) a 41b) zní:
"§ 79a
Zvláštní odborná způsobilost
(1) Správní činnosti, stanovené zvláštním právním předpisem,41a) pokud
je vykonávají správy, musí být zajišťovány prostřednictvím úředníků, kteří prokázali
zvláštní odbornou způsobilost.
(2) Správní činnosti uvedené v odstavci 1 může výjimečně vykonávat
i úředník, který nemá zvláštní odbornou způsobilost,
a) nejdéle však po dobu 18 měsíců od vzniku pracovního poměru úředníka
ke správě nebo ode dne, kdy začal vykonávat činnost, pro jejíž výkon je prokázání
zvláštní odborné způsobilosti předpokladem, nebo
b) na jehož žádost, nebo na žádost správy vydá Ministerstvo vnitra
osvědčení o uznání rovnocennosti vzdělání nebo jeho části získaného úředníkem v jiném
studijním programu, anebo
c) jemuž do 31. prosince 2007 vznikne nárok na starobní důchod.
(3) Zvláštní odborná způsobilost se ověřuje zkouškou a prokazuje osvědčením.
Úředník je povinen prokázat zvláštní odbornou způsobilost k výkonu správních činností
uvedených v odstavci 1 do 18 měsíců od vzniku pracovního poměru ke správě nebo ode
dne, kdy začal vykonávat činnost, pro jejíž výkon je prokázání zvláštní odborné způsobilosti
předpokladem.
(4) Zvláštní odborná způsobilost má obecnou a zvláštní část. Obecná část
zahrnuje znalost základů veřejné správy, zvláště obecných principů organizace a činnosti
veřejné správy, znalost zákona o obcích, zákona o krajích a zákona o správním řízení,
a schopnost aplikace těchto předpisů. Zvláštní část zahrnuje znalosti nezbytné k
výkonu správních činností uvedených v odstavci 1, zvláště znalost působnosti správy
vztahující se k těmto činnostem, a schopnost jejich aplikace.
(5) Správy jsou povinny přihlásit úředníka, který vykonává správní činnosti
uvedené v odstavci 1, k vykonání zkoušky do 6 měsíců od vzniku pracovního poměru
úředníka nebo do 3 měsíců ode dne, kdy úředník začal vykonávat správní činnost, pro
jejíž výkon je prokázání zvláštní odborné způsobilosti předpokladem.
(6) O zabezpečení a průběhu zkoušky, o zkušební komisi, o osvědčení a
o řízení o námitkách platí obdobně ustanovení zvláštního právního předpisu o úřednících
samosprávných celků.41b)
41a) Vyhláška č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků
územních samosprávných celků.
41b) § 22 až 26 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných
celků a o změně některých zákonů.".
66. V § 81 odst. 3 písm. g) se slova "okresním úřadem nebo správou" nahrazují
slovy "ustanovujícím úřadem".
67. V § 81 odstavec 6 zní:
"(6) Ustanovující úřad ustanovení stráže přírody zruší, pokud fyzická
osoba přestala tuto funkci vykonávat, splňovat podmínky stanovené v odstavci 3 nebo
se prokáže, že byla ustanovena na podkladě nesprávných nebo nepravdivých údajů. Ustanovující
úřad může ustanovení stráže přírody zrušit též z vlastního podnětu z jiných důvodů
nebo na žádost osoby, která je ustanovena stráží přírody. Osoba, u níž ustanovující
úřad zrušil ustanovení stráží přírody, je povinna neprodleně odevzdat tomuto úřadu
služební odznak a průkaz stráže přírody.".
68. V § 83 se doplňuje odstavec 4, který zní:
"(4) Nevylučuje-li to povaha věci nebo nebrání-li tomu důležitý zájem některého
z účastníků řízení, může orgán ochrany přírody spojit různá řízení podle tohoto zákona
a vydat žadateli nebo osobě, jíž má být uložena povinnost, několik rozhodnutí společně.".
69. V § 84 včetně nadpisu se slovo "povolení" nahrazuje slovem "rozhodnutí".
70. V § 85 odst. 2 se slova "krajské úřady, správy" nahrazují slovy "orgány
ochrany přírody".
71. V § 87 odst. 1 písm. c) se za slovo "živočichy" vkládají slova "nebo
ptáky".
72. V § 87 odst. 1 se písmeno g) zrušuje.
Dosavadní písmena h) až j) se označují jako písmena g) až i).
73. V § 87 odst. 1 se za písmeno i) vkládají nová písmena j) až l), která
znějí:
"j) vysazuje či vysévá uměle vypěstované zvláště chráněné rostliny nebo
vypouští zvláště chráněné živočichy narozené a odchované v zajetí do volné přírody
bez souhlasu orgánu ochrany přírody,
k) nevede řádně záznamy o chovu zvláště chráněných živočichů nebo ptáků
či pěstování zvláště chráněných rostlin,
l) nesplní povinnost nezaměnitelného označení zvláště chráněného živočicha
nebo ptáka, nepožádá ve stanovených lhůtách o vydání osvědčení nebo osvědčení ve
stanovené lhůtě neodevzdá příslušnému orgánu ochrany přírody.".
74. V § 87 odst. 2 písm. c) se za slovo "usmrcuje" vkládají slova "ptáky
s výjimkou těch, kteří mohou být loveni, nebo".
75. V § 87 odst. 2 se na konci písmene g) doplňují slova "nebo porušuje
jiné povinnosti stanovené k ochraně jeskyní podle § 10,".
76. V § 87 odst. 3 písm. n) se za slova "ve zvláště chráněném území" vkládá
čárka a slova "označeném smluvně chráněném území, evropsky významné lokalitě nebo
ptačí oblasti".
77. V § 87 odst. 3 se na konci písmene n) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje
se písmeno o), které zní:
"o) neprokáže předepsaným způsobem původ ptáka nebo původ zvláště chráněné
rostliny nebo živočicha nebo rostliny a živočicha chráněného podle mezinárodní úmluvy,
popřípadě zvláštního právního předpisu,4a) popřípadě jinak poruší povinnost nebo
zákaz stanovený v § 54.".
78. V § 87 se odstavec 5 zrušuje.
79. V § 88 odst. 1 písmeno e) zní:
"e) usmrcuje nebo chová ptáky s výjimkou těch, kteří mohou být loveni,
nebo zvláště chráněné živočichy bez povolení, anebo jinak nedovoleně zasahuje do
jejich přirozeného vývoje,".
80. V § 88 odst. 1 se na konci textu písmene l) doplňují slova "nebo porušuje
jiné povinnosti stanovené k ochraně jeskyní podle § 10".
81. V § 88 odst. 1 písmeno n) zní:
"n) vysazuje či vysévá uměle vypěstované zvláště chráněné rostliny nebo
vypouští zvláště chráněné živočichy narozené a odchované v zajetí do volné přírody
bez souhlasu orgánu ochrany přírody,".
82. V § 88 odst. 2 písm. n) se za slova "ve zvláště chráněném území" vkládají
slova " , označeném smluvně chráněném území, evropsky významné lokalitě nebo ptačí
oblasti".
83. V § 88 odst. 2 se na konci písmene n) tečka nahrazuje čárkou a doplňují
se písmena o) a p), která znějí:
"o) neprokáže předepsaným způsobem původ ptáka nebo původ zvláště chráněné
rostliny nebo živočicha nebo rostliny a živočicha chráněného podle mezinárodní úmluvy,
popřípadě zvláštního právního předpisu,4a) popřípadě jinak poruší povinnost nebo
zákaz stanovený v § 54,
p) neplní podmínky výjimky udělené podle § 43 a 56 nebo podmínky souhlasu
podle § 44 a 57.".
84. V § 88 se odstavec 7 zrušuje.
85. Za § 88 se vkládá nový § 88a, který včetně nadpisu a poznámky pod čarou
č. 42a) zní:
"§ 88a
Vybírání a vymáhání pokut
Pokutu uloženou inspekcí nebo správou podle § 87 nebo § 88 anebo újezdním
úřadem vybírají tyto úřady a vymáhají finanční úřady. V ostatních případech pokutu
vybírá a vymáhá orgán ochrany přírody, který ji uložil. Výnosy pokut uložených obecním
úřadem obce s rozšířenou působností jsou příjmem rozpočtu obce a výnosy pokut uložených
krajským úřadem jsou příjmem rozpočtu kraje. Výnosy pokut uložených správou a inspekcí
se dělí způsobem upraveným zvláštním zákonem,7) s výjimkou území vojenských újezdů,
kde je výnos pokut příjmem státního rozpočtu. Výnosy z pokut může obec užít jen pro
zlepšení životního prostředí a pro ochranu přírody a krajiny v obci. Při vybírání
a vymáhání pokut se postupuje podle zvláštních právních předpisů.42a)
42a) Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů.".
86. V § 89 odst. 1 se ve větě první za slovo "živočichů" vkládají slova
"a ptáků".
87. V § 90 odst. 1 se věta první nahrazuje větou "Obecné předpisy o správním
řízení43) se nevztahují na řízení podle § 24, 27, 38, § 45i odst. 1, § 46 odst. 2,
§ 52 a 69 tohoto zákona.".
88. V § 90 odst. 1 větě druhé se slova "jedince zvláště chráněných druhů"
zrušují.
89. V § 90 se na konci odstavce 1 doplňuje věta "Souhlasy a závazná stanoviska
vydávaná k plánům, které nejsou schvalovány ve správním řízení, se též nevydávají
ve správním řízení, s výjimkou závazného stanoviska k lesním hospodářským plánům
a lesním hospodářským osnovám.".
90. V § 90 odst. 3 se za slova "§ 10" vkládají slova "odst. 2".
91. V § 90 se doplňují odstavce 13 a 14, které včetně poznámek pod čarou
č. 47a) a 47b) znějí:
"(13) Ustanovení § 4 odst. 2 a 3, § 12 a § 49 odst. 1 se nevztahují na
činnosti konané v přímé souvislosti se správou státních hranic.47a) Případné poškozování
přírody z důvodu správy státních hranic v těchto případech nesmí překročit nezbytně
nutnou míru.
(14) K zajištění přehledu o pozemcích v obvodu své působnosti pro účely
ochrany přírody a pro vymezování zvláště chráněných území a jejich ochranných pásem
jsou orgány ochrany přírody a organizační složka státu pověřená správou ústředního
seznamu oprávněny využívat bezplatně údajů katastru nemovitostí.47b)
47a) Zákon č. 312/2001 Sb., o státních hranicích.
47b) Zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální
zákon), ve znění pozdějších předpisů.".
Čl.II
Přechodná a společná ustanovení
1. Dosavadní vydaná rozhodnutí o výjimkách ze zákazu podle zákona č. 114/1992
Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, nejsou tímto zákonem
dotčena.
2. Řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí
podle dosavadních právních předpisů.
3. Zahájená projednávání záměrů (návrhů) na vyhlášení zvláště chráněných
území podle § 40 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších
předpisů, se dokončí podle dosavadní právní úpravy.
Čl.III
Zmocnění k vyhlášení úplného znění
Předseda vlády se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění zákona
č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, jak vyplývá ze zákonů a nálezu Ústavního
soudu jej měnících.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích
Čl.V
Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních
vztazích, ve znění zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 229/2001 Sb., zákona č. 320/2001
Sb., zákona č. 501/2001 Sb., zákona č. 202/2002 Sb., zákona č. 280/2002 Sb., nálezu
Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 476/2002 Sb., zákona č. 88/2003 Sb., zákona č.
354/2003 Sb. a zákona č. 480/2003 Sb., se mění takto:
V § 27 odst. 3 se na konci věty druhé doplňují slova "ochrany přírody
a péče o životní prostředí".
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Špidla v. r.