349/2009 Sb.
ZÁKON
ze dne 11. září 2009,
kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 161/1999 Sb., kterým se vyhlašuje Národní park České
Švýcarsko, a mění se zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění
pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
Změna: 123/2017 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Změna zákona o ochraně přírody a krajiny
Čl. I
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění zákona č. 289/1995
Sb., nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 3/1997 Sb., zákona č. 16/1997 Sb.,
zákona č. 123/1998 Sb., zákona č. 161/1999 Sb., zákona č. 238/1999 Sb., zákona č.
132/2000 Sb., zákona č. 76/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 100/2004 Sb.,
zákona č. 168/2004 Sb., zákona č. 218/2004 Sb., zákona č. 387/2005 Sb., zákona č.
444/2005 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 222/2006 Sb., zákona č. 267/2006
Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona č. 167/2008 Sb., zákona č. 312/2008 Sb., zákona
č. 223/2009 Sb. a zákona č. 227/2009 Sb., se mění takto:
1. V § 3 odst. 1 písmeno d) zní:
„d) volně žijící živočich (dále jen „živočich“) je jedinec živočišného
druhu, jehož populace se udržují v přírodě samovolně, a to včetně jedince odchovaného
v lidské péči vypuštěného v souladu s právními předpisy do přírody. Živočichem se
rozumí všechna vývojová stadia daného jedince. Jedinec zdivočelé populace domestikovaného
druhu se za volně žijícího živočicha nepovažuje,“.
2. V § 3 odst. 1 se za písmeno d) vkládá nové písmeno e), které včetně
poznámek pod čarou č. 1 a 1a zní:
„e) živočich odchovaný v lidské péči je jedinec živočišného druhu narozený
a odchovaný v kontrolovaném prostředí1) jako potomek rodičů získaných v souladu s
tímto zákonem a právními předpisy v oblasti obchodování s ohroženými druhy1a),
1) Čl. 1 bod 4 nařízení Komise (ES) č. 865/2006 ze dne 4. května 2006
o prováděcích pravidlech k nařízení Rady (ES) č. 338/97 o ochraně druhů volně žijících
živočichů a planě rostoucích rostlin regulováním obchodu s těmito druhy.
1a) Zákon č. 100/2004 Sb., o ochraně druhů volně žijících živočichů a
planě rostoucích rostlin regulováním obchodu s nimi a dalších opatřeních k ochraně
těchto druhů a o změně některých zákonů (zákon o obchodování s ohroženými druhy),
ve znění zákona č. 444/2005 Sb.
Nařízení Rady (ES) č. 338/97 o ochraně druhů volně
žijících živočichů a planě rostoucích rostlin regulováním obchodu s nimi.
Nařízení
Komise (ES) č. 865/2006 o prováděcích pravidlech k nařízení Rady (ES) č. 338/97 o
ochraně druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin regulováním obchodu
s těmito druhy.“.
Dosavadní písmena e) až t) se označují jako písmena f) až u).
Dosavadní poznámky pod čarou č. 1 až 1e se označují jako poznámky pod čarou
č. 1b až 1g, a to včetně odkazů na poznámky pod čarou.
3. V § 3 odst. 1 písmeno f) zní:
„f) záchranná stanice je zařízení, které na konkrétně vymezeném území působnosti
zajišťuje komplexní péči o všechny živočichy dočasně neschopné přežít ve volné přírodě
s cílem navrátit je do přírody, živočichům trvale neschopným přežít ve volné přírodě
poskytuje, je-li to vhodné a účelné vzhledem k jejich zdravotnímu stavu, odpovídající
dlouhodobou péči, poskytuje informace o příčinách ohrožení a vhodných způsobech ochrany
živočichů a může spolupracovat při provádění opatření k předcházení zraňování nebo
úhynu živočichů,“.
4. V § 3 odst. 1 písm. h) se slovo „čtvrté“ nahrazuje slovem „páté“.
5. V § 3 odst. 1 písmeno r) zní:
„r) Natura 20001g) je celistvá evropská soustava území se stanoveným stupněm
ochrany, která umožňuje zachovat typy evropských stanovišť1d) a stanoviště evropsky
významných druhů1f) v jejich přirozeném areálu rozšíření ve stavu příznivém z hlediska
ochrany nebo popřípadě umožní tento stav obnovit. Na území České republiky je Natura
2000 tvořena vymezenými ptačími oblastmi a vyhlášenými evropsky významnými lokalitami,“.
6. V § 3 odst. 1 se za písmeno t) vkládá nové písmeno u), které zní:
„u) celistvostí evropsky významné lokality anebo ptačí oblasti se rozumí
soudržnost ekologických struktur a funkcí evropsky významné lokality anebo ptačí
oblasti posuzovaná ve vztahu k předmětům jejich ochrany,“.
Dosavadní písmeno u) se označuje jako písmeno v).
7. V § 3 odst. 2 se slova „Ty typy evropských stanovišť [odstavec 1 písm.
m)], včetně prioritních, a ty evropsky významné druhy [odstavec 1 písm. n)], včetně
prioritních“ nahrazují slovy „Typy evropských stanovišť a evropsky významné druhy“.
8. V § 4 odstavec 3 včetně poznámky pod čarou č. 3a zní:
„(3) Závazné stanovisko orgánu ochrany přírody z hlediska tohoto zákona
je také nezbytné ke schválení lesních hospodářských plánů a protokolárnímu předání
lesních hospodářských osnov2), k odlesňování a zalesňování pozemků nad 0,5 ha a k
výstavbě lesních cest a lesních melioračních systémů. K pěstebním a těžebním zásahům
v lesích prováděným v souladu s lesním hospodářským plánem nebo protokolárně převzatou
lesní hospodářskou osnovou a při nahodilé těžbě se závazné stanovisko orgánu ochrany
přírody nevyžaduje. Závazné stanovisko ke schválení lesních hospodářských plánů a
protokolárnímu předání lesních hospodářských osnov se vydává na žádost příslušného
orgánu státní správy lesů. K závazným stanoviskům vydaným po lhůtě 60 dnů od doručení
žádosti příslušnému orgánu ochrany přírody se nepřihlíží. Požádá-li vlastník3a) o
předběžnou informaci podle § 90 odst. 17 o podmínkách vydání souhlasného závazného
stanoviska ke schválení lesního hospodářského plánu, příslušný orgán tuto informaci
poskytne zpravidla ke dni konání základního šetření, nejpozději do 60 dnů od obdržení
žádosti.
3a) § 58 odst. 1 zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.“.
9. V § 4 se doplňuje odstavec 4, který včetně poznámky pod čarou č. 3b
zní:
„(4) V rámci řízení o vydání závazného stanoviska podle odstavce 3 orgán
ochrany přírody provede také hodnocení důsledků lesních hospodářských plánů a lesních
hospodářských osnov pro evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti. Orgán ochrany
přírody nevydá souhlasné závazné stanovisko ke schválení lesních hospodářských plánů
a protokolárnímu předání lesních hospodářských osnov, pokud by měly významný negativní
vliv na příznivý stav předmětu ochrany evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti.
V ostatních případech orgán ochrany přírody vydá souhlasné závazné stanovisko. Závazné
stanovisko ke schválení lesních hospodářských plánů a protokolárnímu předání lesních
hospodářských osnov nahrazuje odůvodněné stanovisko podle § 45i odst. 1. Na postup
hodnocení důsledků lesních hospodářských plánů a lesních hospodářských osnov se nepoužijí
ustanovení zvláštních právních předpisů o posuzování vlivů na životní prostředí3b).
3b) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a
o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí),
ve znění pozdějších předpisů.“.
10. V § 5 odst. 5 se za slovo „křížence“ vkládá slovo „druhů“.
11. V § 5 se za odstavec 5 vkládá nový odstavec 6, který zní:
„(6) Orgán ochrany přírody může rozhodnout v souladu se zvláštními právními
předpisy4b) o odlovu geograficky nepůvodních živočichů, včetně stanovení podmínek.“.
Dosavadní odstavce 6 až 10 se označují jako odstavce 7 až 11.
12. V § 5 odstavec 9 zní:
„(9) Záchrannou stanici lze provozovat pouze na základě rozhodnutí Ministerstva
životního prostředí o povolení k provozování záchranné stanice, v rámci něhož se
stanoví místo, kde se záchranná stanice nachází, vymezení její územní působnosti
a rozsah péče, kterou může záchranná stanice poskytovat s ohledem na její vybavení
a odborné zázemí. V žádosti o povolení k provozování záchranné stanice musí být navržen
rozsah poskytované péče, vymezení územní působnosti a popsáno její personální, organizační
a technické zajištění. Ministerstvo životního prostředí si k vydání rozhodnutí vyžádá
stanovisko místně příslušného orgánu ochrany zvířat, myslivosti a veterinární správy4b).
Označení „záchranná stanice“ může používat pouze ten, kdo je držitelem platného povolení
k provozování stanice podle tohoto ustanovení (dále jen „provozovatel záchranné stanice“).
Ministerstvo životního prostředí vede přehled záchranných stanic a zveřejňuje jej
způsobem umožňujícím dálkový přístup.“.
13. V § 5a se odstavec 5 zrušuje.
Dosavadní odstavce 6 a 7 se označují jako odstavce 5 a 6.
14. V § 5b odst. 4 se slova „prováděcím právním předpisem, který“ nahrazují
slovy „opatřením obecné povahy, které“.
15. V § 8 odstavce 1 až 3 včetně poznámek pod čarou č. 6 až 6b znějí:
„(1) Ke kácení dřevin je nezbytné povolení orgánu ochrany přírody, není-li
dále stanoveno jinak. Povolení lze vydat ze závažných důvodů po vyhodnocení funkčního
a estetického významu dřevin. Povolení ke kácení dřevin na silničních pozemcích může
orgán ochrany přírody vydat jen po dohodě se silničním správním úřadem6) a povolení
ke kácení dřevin u železničních drah může orgán ochrany přírody vydat jen po dohodě
s drážním správním úřadem6a).
(2) Povolení není třeba ke kácení dřevin z důvodů pěstebních, to je za
účelem obnovy porostů nebo při provádění výchovné probírky porostů, při údržbě břehových
porostů prováděné při správě vodních toků, k odstraňování dřevin v ochranném pásmu
zařízení elektrizační a plynárenské soustavy prováděném při provozování těchto soustav6b)
a z důvodů zdravotních, není-li v tomto zákoně stanoveno jinak. Kácení z těchto důvodů
musí být oznámeno písemně nejméně 15 dnů předem orgánu ochrany přírody, který je
může pozastavit, omezit nebo zakázat, pokud odporuje požadavkům na ochranu dřevin.
(3) Povolení není třeba ke kácení dřevin se stanovenou velikostí, popřípadě
jinou charakteristikou. Tuto velikost, popřípadě jinou charakteristiku stanoví Ministerstvo
životního prostředí obecně závazným právním předpisem.
6) § 15 odst. 2 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění
zákona č. 80/2006 Sb. a zákona č. 186/2006 Sb.
6a) § 10 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č.
175/2002 Sb.
6b) Například § 47 odst. 2 písm. b) zákona č. 254/2001 Sb., o vodách
a o změně některých zákonů (vodní zákon), § 24 odst. 3 písm. g), § 25 odst. 4 písm.
h), § 58 odst. 1 písm. f) a § 59 odst. 1 písm. f) zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách
podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých
zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů.“.
16. V § 8 odstavec 5 zní:
„(5) Ministerstvo životního prostředí stanoví prováděcím právním předpisem
nedovolené zásahy do dřevin, které jsou v rozporu s požadavky na jejich ochranu,
náležitosti žádosti o povolení kácení dřevin rostoucích mimo les, náležitosti oznámení
o kácení dřevin a období, ve kterém se kácení dřevin zpravidla provádí.“.
17. V § 19 odst. 2 se slova „formou obecně závazné vyhlášky“ nahrazují
slovy „opatřením obecné povahy“.
18. V § 20 odst. 2 větě první se za slova „zástupci obcí“ vkládají slova
„a krajů“.
19. V § 24 odst. 2 se věta druhá zrušuje.
20. V § 24 odstavec 3 zní:
„(3) Výši poplatků podle odstavců 1 a 2, okruh osob osvobozených od poplatku,
vzor potvrzení o zaplacení poplatku nebo potvrzení o osvobození od poplatku a určení
vybraných míst na území národního parku, na která se povinnost platit poplatek za
vstup vztahuje, stanoví Ministerstvo životního prostředí prováděcím právním předpisem.“.
21. V § 29 písmeno d) zní:
„d) vstupovat a vjíždět mimo cesty vyznačené se souhlasem orgánu ochrany
přírody, kromě vlastníků a nájemců pozemků, osob zajišťujících lesní a zemědělské
hospodaření, obranu státu a ochranu státních hranic, požární ochranu, zdravotní a
veterinární službu, při výkonu této činnosti,“.
22. V § 37 odst. 1 větě první se za slova „zvláště chráněná území“ vkládají
slova „ , s výjimkou chráněné krajinné oblasti,“.
23. V § 37 odstavec 2 zní:
„(2) Ke stavební činnosti, terénním a vodohospodářským úpravám, k použití
chemických prostředků a změnám kultury pozemku v ochranném pásmu je nezbytný souhlas
orgánu ochrany přírody.“.
24. V § 39 se na začátek odstavce 1 vkládá věta „Ochrana evropsky významných
lokalit je zajišťována přednostně v součinnosti s vlastníky pozemků.“ a ve větě druhé
se slova „orgánem, který je oprávněn k jejich vyhlášení“ nahrazují slovy „příslušným
orgánem ochrany přírody“.
25. § 40 včetně nadpisu zní:
„§ 40
Postup při vyhlašování zvláště chráněných území a ochranných pásem těchto
zvláště chráněných území
(1) Je-li třeba vyhlásit zvláště chráněné území nebo jeho ochranné pásmo
nebo vymezit zóny ochrany národního parku či chráněné krajinné oblasti podle části
třetí tohoto zákona, orgán ochrany přírody zajistí zpracování návrhu na vyhlášení
zvláště chráněného území, jeho ochranného pásma anebo návrhu na vymezení zóny ochrany
národního parku či chráněné krajinné oblasti. V návrhu orgán ochrany přírody vyhodnotí
stav dochovaného přírodního prostředí v území a navrhne vhodný způsob a rozsah ochrany
území včetně jeho bližších ochranných podmínek.
(2) Návrh na vyhlášení národní přírodní rezervace, přírodní rezervace,
národní přírodní památky, přírodní památky nebo ochranného pásma těchto zvláště chráněných
území zašle orgán ochrany přírody příslušný k jejich vyhlášení obcím a krajům, jejichž
území se návrh dotýká. Vlastníkům nemovitostí dotčených návrhem a zapsaných v katastru
nemovitostí dále zašle písemné oznámení o předložení návrhu k projednání spolu s
informací o tom, kde je možno se seznámit s jeho úplným zněním, kdo je oprávněn podat
k němu námitky a kdy uplyne lhůta pro jejich podání. Oznámení zároveň zveřejní na
portálu veřejné správy.
(3) Návrh na vyhlášení národního parku nebo chráněné krajinné oblasti
nebo jejich ochranného pásma, nebo vymezení zón ochrany národního parku anebo chráněné
krajinné oblasti zašle Ministerstvo životního prostředí obcím a krajům, jejichž území
se návrh dotýká. Vlastníkům nemovitostí zapsaných v katastru nemovitostí a nacházejících
se v území, které má být podle tohoto návrhu nově zařazeno do první nebo druhé zóny
ochrany národního parku anebo chráněné krajinné oblasti nebo jehož stupeň ochrany
má být podle tohoto návrhu zvýšen zařazením takového území do první nebo druhé zóny
ochrany národního parku anebo chráněné krajinné oblasti, zašle Ministerstvo životního
prostředí písemné oznámení o předložení návrhu k projednání spolu s informací o tom,
kde je možno se seznámit s jeho úplným zněním, kdo je oprávněn podat k němu námitky
a kdy uplyne lhůta pro jejich podání. Ministerstvo životního prostředí dále zveřejní
oznámení o předložení návrhu k projednání spolu s informací o tom, kde je možno se
seznámit s jeho úplným zněním, kdo je oprávněn podat k němu námitky a kdy uplyne
lhůta pro jejich podání, na portálu veřejné správy. Dotčené obce doručí oznámení
o předložení návrhu k projednání veřejnou vyhláškou podle § 25 správního řádu, a
to do 5 dnů ode dne, kdy jim návrh došel. Spolu s oznámením o předložení návrhu k
projednání dotčené obce doručí informaci o tom, kde se lze seznámit s úplným zněním
návrhu, kdo je oprávněn podat námitky k němu a kdy uplyne lhůta pro jejich podání.
(4) Písemné námitky k předloženému návrhu mohou uplatnit dotčené obce
a kraje ve lhůtě 90 dnů od obdržení návrhu a vlastníci nemovitostí dotčených navrhovanou
ochranou ve lhůtě 90 dnů od doručení písemného oznámení o předložení návrhu k projednání,
má-li být takové písemné oznámení vlastníkovi nemovitosti zasíláno, jinak ve lhůtě
90 dnů ode dne zveřejnění oznámení podle odstavce 2, popřípadě doručení oznámení
veřejnou vyhláškou podle odstavce 3. Námitky proti návrhu podle odstavce 2 se podávají
orgánu ochrany přírody příslušnému k vyhlášení zvláště chráněného území nebo jeho
ochranného pásma, námitky podle odstavce 3 Ministerstvu životního prostředí; k námitkám
uplatněným po uvedené lhůtě se nepřihlíží. Vlastník je oprávněn uplatnit námitky
jen proti takovému navrženému způsobu nebo rozsahu ochrany, jímž by byl dotčen ve
výkonu svých práv nebo povinností. Orgán ochrany přírody rozhodne o došlých námitkách
do 60 dnů od uplynutí lhůty pro uplatnění námitek. O jednotlivých námitkách se rozhodne
zpravidla ve společném řízení. Orgán ochrany přírody uvede návrh do souladu s námitkami,
kterým bylo vyhověno.
(5) Náležitosti a obsah návrhu podle odstavce 1 stanoví Ministerstvo
životního prostředí prováděcím právním předpisem.
(6) Při změně vymezení způsobu nebo rozsahu ochrany zvláště chráněného
území nebo zón ochrany národního parku či chráněné krajinné oblasti se postupuje
podle odstavců 1 až 4 obdobně.
(7) Omezení vlastníků dotčených nemovitostí nebo rozsah ochrany podle
právního předpisu, kterým se vyhlašuje nebo mění zvláště chráněné území nebo jeho
ochranné pásmo nebo vymezují či upravují zóny ochrany národního parku či chráněné
krajinné oblasti, nesmí přesáhnout rozsah omezení nebo rozsah ochrany vyplývajících
z návrhu podle odstavce 1, upraveného podle rozhodnutí o námitkách podle odstavce
2 nebo 3, pokud by tím byly zpřísněny nebo rozšířeny dosavadní ochranné podmínky
nebo rozsah ochrany území.“.
26. § 43 včetně nadpisu zní:
„§ 43
Výjimky ze zákazů ve zvláště chráněných územích
(1) Výjimky ze zákazů ve zvláště chráněných územích podle § 16, 26, 29,
34, § 35 odst. 2, § 36 odst. 2, § 45h a 45i v případech, kdy veřejný zájem výrazně
převažuje nad zájmem ochrany přírody, schvaluje v každém jednotlivém případě svým
usnesením vláda.
(2) Správním orgánem příslušným k udělení výjimky podle odstavce 1 je
Ministerstvo životního prostředí. Ministerstvo po obdržení žádosti o výjimku předloží
tuto žádost do 60 dnů na jednání vlády. Do 30 dnů po projednání ve vládě vydá ministerstvo
rozhodnutí podle usnesení vlády.
(3) Výjimky ze zákazů ve zvláště chráněných územích podle § 16, 26, 29,
34, § 35 odst. 2 a § 36 odst. 2 lze povolit v případě, kdy jiný veřejný zájem převažuje
nad zájmem ochrany přírody, nebo v zájmu ochrany přírody, nebo tehdy, pokud povolovaná
činnost významně neovlivní zachování stavu předmětu ochrany zvláště chráněného území.
(4) Výjimky podle odstavce 3 uděluje příslušný orgán ochrany přírody
a krajiny.“.
27. V § 45a odst. 2 se na konci textu písmene c) doplňují slova „nebo pokud
pro zachování předmětu ochrany nebude dostatečná ochrana podle § 45c odst. 2“.
28. V § 45a odstavec 4 zní:
„(4) Sporné lokality oznámí Ministerstvo životního prostředí ve Sbírce
zákonů formou sdělení.“.
29. V § 45b odst. 2 se slova „za zvláště chráněné území, nebo nabytí účinnosti
smluvní ochrany“ nahrazují slovy „podle § 45c odst. 1 za evropsky významnou lokalitu
zařazenou do evropského seznamu“.
30. § 45c včetně nadpisu zní:
„§ 45c
Ochrana evropsky významných lokalit
(1) Evropsky významné lokality zařazené do evropského seznamu vyhlásí
ve lhůtě 90 dnů od účinnosti příslušného rozhodnutí Komise vláda nařízením, ve kterém
u každé evropsky významné lokality uvede její název, zeměpisnou polohu a rozlohu.
Způsob označení vyhlášených evropsky významných lokalit v terénu a mapových podkladech
stanoví Ministerstvo životního prostředí vyhláškou.
(2) Evropsky významné lokality vyhlášené podle odstavce 1 jsou chráněny
před poškozováním a ničením. Využívají se pouze tak, aby nedošlo k závažnému nebo
nevratnému poškození nebo ke zničení evropských stanovišť anebo stanovišť evropsky
významných druhů vyžadujících územní ochranu tvořících jejich předmět ochrany a aby
nebyla narušena jejich celistvost. K zásahům, které by mohly vést k takovým nežádoucím
důsledkům, si musí ten, kdo tyto zásahy zamýšlí, předem opatřit souhlas orgánu ochrany
přírody. Tento odstavec se na území evropsky významné lokality vyhlášené podle odstavce
1 vztahuje jen tehdy, neplatí- li pro ně ochrana podle části třetí tohoto zákona.
Ochrana podle částí druhé a páté tohoto zákona a ustanovení § 45h a 45i nejsou dotčeny.
(3) Pro zachování nebo zlepšení dochovaného stavu předmětů ochrany v
evropsky významných lokalitách zajišťuje Ministerstvo životního prostředí zpracování
souhrnů doporučených opatření pro evropsky významné lokality. Souhrny doporučených
opatření pro evropsky významné lokality a ptačí oblasti předává Ministerstvo životního
prostředí do Ústředního seznamu ochrany přírody a zveřejňuje je na portálu veřejné
správy.
(4) K zajištění udržení příznivého stavu evropských stanovišť nebo stanovišť
evropsky významných druhů, které jsou předmětem ochrany evropsky významných lokalit,
lze území evropsky významných lokalit nebo jejich části vyhlásit za zvláště chráněná
území nebo zde zřídit smluvně chráněná území podle § 39. Vyžaduje-li udržení příznivého
stavu předmětu ochrany evropsky významné lokality přísnější ochranu než podle odstavce
2, stanoví vláda nařízením u této evropsky významné lokality nebo její části kategorie
zvláště chráněných území, ve kterých je příslušné orgány ochrany přírody vyhlásí,
nebude-li tato ochrana zajištěna smluvně. Takto vláda postupuje v případě, že tato
evropsky významná lokalita není dosud vyhlášena za zvláště chráněné území a její
ochrana není zajištěna ani smluvně podle § 39.
(5) Orgány ochrany přírody do 30 dnů ode dne vyhlášení nařízení vlády
podle odstavce 1 ve Sbírce zákonů upozorní formou veřejné vyhlášky podle § 25 správního
řádu vlastníky pozemků v evropsky významných lokalitách nebo jejich částech, jejichž
ochranu je podle nařízení vlády podle § 45a odst. 2 třeba zajistit vyhlášením zvláště
chráněného území, že jejich ochrana na dotčeném pozemku v případě, že to § 39 připouští,
může být zajištěna smluvně. Pokud vlastník pozemku ve lhůtě 60 dnů ode dne doručení
upozornění neučiní žádný písemný úkon směřující k uzavření smlouvy, nebo na základě
tohoto úkonu nedojde ve lhůtě dvou let k uzavření smlouvy podle § 39, bude evropsky
významná lokalita vyhlášena jako zvláště chráněné území v kategorii ochrany stanovené
národním seznamem, a to postupem stanoveným tímto zákonem pro vyhlášení zvláště chráněného
území příslušné kategorie. Vyhlášení zvláště chráněných území podle odstavce 4 provedou
příslušné orgány ochrany přírody nejpozději do 6 let od přijetí lokality do evropského
seznamu.“.
31. V § 45h odst. 1 větě první se slova „ovlivnit území“ nahrazují slovy
„ovlivnit příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost“ a ve větě druhé se slova
„a dále na lesní hospodářské plány a lesní hospodářské osnovy, pro které závazné
stanovisko podle § 4 odst. 3 v takovém případě zohlední čl. 6 odst. 3 a 4 směrnice
Rady 92/43/EHS“ zrušují.
32. V § 45h odst. 2 se za slova „pokud § 45i“ vkládají slova „nebo § 4
odst. 4“.
33. V § 45i odstavec 1 zní:
„(1) Ten, kdo zamýšlí pořídit koncepci nebo uskutečnit záměr uvedený v
§ 45h odst. 1 (dále jen „předkladatel“), je povinen návrh koncepce nebo záměru předložit
orgánu ochrany přírody ke stanovisku, zda může mít samostatně nebo ve spojení s jinými
koncepcemi nebo záměry významný vliv na příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost
evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti. Orgán ochrany přírody vydá odůvodněné
stanovisko do 30 dnů ode dne doručení žádosti.“.
34. V § 45i odst. 8 se slova „negativní vliv na území“ nahrazují slovy
„významný negativní vliv na příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost“.
35. V § 45i odstavce 9 až 11 znějí:
„(9) Pokud posouzení podle odstavce 2 prokáže negativní vliv na příznivý
stav předmětu ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti
a neexistuje variantní řešení bez negativního vlivu, lze schválit jen variantu s
nejmenším možným negativním vlivem, a to pouze z naléhavých důvodů převažujícího
veřejného zájmu a až po uložení a zajištění kompenzačních opatření nezbytných pro
zajištění celkové soudržnosti soustavy ptačích oblastí a evropsky významných lokalit
podle odstavce 11. Kompenzačními opatřeními pro účely koncepce se rozumí zajištění
možnosti nahradit lokalitu dotčenou realizací koncepce v obdobném rozsahu a kvalitě
a se stejnou mírou závaznosti a konkrétnosti, jakou má schvalovaná koncepce nebo
její jednotlivé části. Kompenzačními opatřeními pro účely záměru se rozumí vytvoření
podmínek pro zachování nebo zlepšení záměrem ovlivněných předmětů ochrany ve stejné
lokalitě nebo nahrazení lokality jinou lokalitou v obdobném rozsahu a kvalitě.
(10) Jde-li o negativní vliv na lokalitu s prioritními typy stanovišť nebo
prioritními druhy, lze koncepci nebo záměr schválit jen z důvodů týkajících se veřejného
zdraví, veřejné bezpečnosti nebo příznivých důsledků nesporného významu pro životní
prostředí. Jiné naléhavé důvody převažujícího veřejného zájmu mohou být důvodem ke
schválení jen v souladu se stanoviskem Komise. Ministerstvo životního prostředí v
tom případě na základě dožádání příslušného orgánu požádá Komisi o stanovisko; ode
dne odeslání žádosti o stanovisko do dne doručení stanoviska lhůty v příslušných
řízeních neběží. Dále se postupuje podle odstavce 9 obdobně.
(11) Jsou-li ve stanovisku k posouzení vlivů provedení záměru nebo koncepce
na životní prostředí uvedena kompenzační opatření, orgán ochrany přírody může stanovit
pouze tato kompenzační opatření. Kompenzační opatření podle odstavce 9 pro účely
koncepce, včetně návrhu opatření k jejich zajištění, stanoví orgán ochrany přírody.
Tato kompenzační opatření musí být zahrnuta do koncepce. Kompenzační opatření podle
odstavce 9 pro účely záměru stanoví rozhodnutím orgán ochrany přírody na základě
dožádání orgánu příslušného ke schválení záměru; uložení a zajištění kompenzačních
opatření je v tomto případě důvodem pro přerušení řízení vedeného příslušným orgánem.
O uložených kompenzačních opatřeních a způsobu jejich zajištění informuje příslušný
orgán ochrany přírody neprodleně Ministerstvo životního prostředí, které informuje
Komisi.“.
36. V § 49 odst. 2 se slova „tohoto zákona“ nahrazují slovy „odstavce 1“.
37. V § 49 odstavec 4 zní:
„(4) Ustanovení odstavce 2 písm. a) neplatí pro druhy kriticky a silně
ohrožené. V případě běžného obhospodařování pozemků s výskytem kriticky nebo silně
ohrožených druhů rostlin mohou orgány ochrany přírody s vlastníkem nebo nájemcem
pozemků uzavřít dohodu o způsobu hospodaření. Pokud vlastník nebo nájemce pozemku
projeví o uzavření dohody písemně zájem, orgán ochrany přírody je s ním povinen ve
lhůtě 30 dnů zahájit o této dohodě jednání. Orgán ochrany přírody při uzavírání dohody
prověří, že neexistuje jiné uspokojivé řešení, je dán některý z důvodů uvedených
v § 56 odst. 1 nebo 2 a navrhovaný způsob hospodaření neovlivní dosažení či udržení
příznivého stavu druhu, který je na dané lokalitě předmětem ochrany podle práva Evropských
společenství10), z hlediska ochrany. Tyto skutečnosti musí být v dohodě výslovně
uvedeny. Dohoda nahrazuje výjimku podle § 56.“.
38. V § 54 odstavce 3 až 5 včetně poznámek pod čarou č. 20b až 20e znějí:
„(3) Vypouštět zvláště chráněné živočichy odchované v lidské péči do přírody
a vysévat či vysazovat uměle vypěstované20a) zvláště chráněné rostliny mimo kultury
a zastavěná území obcí lze pouze se souhlasem orgánu ochrany přírody. Orgán ochrany
přírody souhlas udělí v případě, že nehrozí riziko zhoršení stavu volně žijící populace
a jedná-li se o vypuštění, vysetí či vysazení v areálu původního výskytu daného druhu
za účelem obnovy jeho populace nebo stabilizace či posílení populací stávajících.
Orgán ochrany přírody souhlas neudělí v případě, kdy by k vypuštění, vysévání či
vysazování mělo dojít na ploše pro umístění vedení dopravní infrastruktury vymezené
v územním plánu20b). Zákazy stanovené v § 5a odst. 1 a 2 a v § 50 odst. 2 se po dobu
2 měsíců od vypuštění nevztahují na vybrané zvláště chráněné druhy živočichů. Seznam
vybraných zvláště chráněných druhů živočichů stanoví Ministerstvo životního prostředí
prováděcím právním předpisem.
(4) Orgány ochrany přírody vydávají rozhodnutí o tom, že se jedná o živočicha
odchovaného v lidské péči (dále jen „osvědčení“)20c). Osvědčení je veřejnou listinou.
Na živočicha odchovaného v lidské péči, ke kterému bylo vydáno orgánem ochrany přírody
osvědčení, se zákazy stanovené v § 5a odst. 1 a 2 a v § 50 odst. 2 nevztahují. Potvrzení
o výjimce ze zákazu obchodních činností vydané pro exemplář živočišného druhu narozený
a odchovaný v zajetí v souladu s přímo použitelným předpisem Evropských společenství
upravujícím obchodování s ohroženými druhy20d) nahrazuje osvědčení podle tohoto odstavce.
(5) O vydání osvědčení může požádat orgán ochrany přírody ten, kdo
a) odchoval živočicha odchovaného v lidské péči a nezaměnitelně a trvale
jej označil značkovací metodou v souladu s přímo použitelným předpisem Evropských
společenství upravujícím obchodování s ohroženými druhy20e) (dále jen „nezaměnitelné
a trvalé označení“), nebo pokud fyzické vlastnosti exempláře neumožňují označit ho
touto metodou, zajistil jiný způsob nezaměnitelné a trvalé identifikace,
b) získal do držení nezaměnitelně a trvale označeného nebo nezaměnitelně
identifikovaného živočicha odchovaného v lidské péči z členského státu Evropských
společenství v souladu s právem tohoto členského státu, nebo
c) v souladu s předpisy v oblasti obchodování s ohroženými druhy1a)
dovezl ze třetí země nezaměnitelně a trvale označeného nebo nezaměnitelně identifikovaného
živočicha odchovaného v lidské péči.
20b) § 43 zákona č. 183/2006 Sb.
20c) Část čtvrtá správního řádu.
20d) Čl. 8 odst. 3 písm. d) nařízení Rady (ES) č. 338/97.
20e) Čl. 66 nařízení Komise (ES) č. 865/2006.“.
39. V § 54 se doplňují odstavce 6 až 11, které znějí:
„(6) Žádost o vydání osvědčení podle odstavce 5 písm. a) je třeba podat
nejpozději do 30 dnů po narození živočicha odchovaného v lidské péči. Pokud se jedná
o živočicha odchovaného v lidské péči dovezeného nebo získaného podle odstavce 5
písm. b) nebo c), musí být žádost podána do 15 dnů ode dne, kdy k dovozu nebo získání
došlo. Spolu s žádostí o vydání osvědčení musí být předloženy informace o provedeném
nezaměnitelném a trvalém označení, popřípadě další údaje upřesňující identifikaci
živočicha odchovaného v lidské péči a doklady, osvědčující odchov v lidské péči v
souladu s tímto zákonem nebo zákonný způsob nabytí živočicha odchovaného v lidské
péči. Zákaz držení uvedený v § 5a odst. 1 písm. e) a v § 50 odst. 2 se po dobu stanovenou
pro podání žádosti o osvědčení v případech podle věty první a druhé a po dobu od
podání žádosti do vydání osvědčení na živočicha odchovaného v lidské péči nevztahuje.
(7) Nemá-li orgán ochrany přírody důvodné pochybnosti o zákonném původu
jedince, vydá osvědčení pro živočicha odchovaného v lidské péči podle odstavců 5
a 6, a to do 30 dnů ode dne, kdy mu žádost o vydání osvědčení byla doručena.
(8) Úmyslné předložení nesprávných údajů, změna označení živočicha odchovaného
v lidské péči nebo přenos označení na jiného jedince je důvodem, aby orgán ochrany
přírody zrušil osvědčení, a to po celou dobu života takového jedince, pro kterého
bylo osvědčení vydáno, nebo jedince, který je jako takový označen. Za změnu značení
se pro účely tohoto ustanovení nepovažuje změna provedená z důvodu závažného ohrožení
života nebo zdraví živočicha odchovaného v lidské péči, pokud byla s odůvodněním
oznámena orgánu ochrany přírody do 3 dnů ode dne, kdy k ní došlo.
(9) V případě změny vlastníka nebo držitele živočicha odchovaného v lidské
péči přechází osvědčení současně s živočichem odchovaným v lidské péči na nového
vlastníka nebo držitele. V případě úhynu nebo vypuštění živočicha odchovaného v lidské
péči do volné přírody je jeho držitel povinen odevzdat osvědčení orgánu ochrany přírody,
který jej vydal, a to do 30 pracovních dnů ode dne, kdy tato skutečnost nastala nebo
kdy se o ní dozvěděl. Osvědčení pozbývá platnosti dnem, kdy uvedená skutečnost nastala
nebo byla zjištěna. V případě ztráty nebo odcizení živočicha odchovaného v lidské
péči je jeho držitel povinen tuto skutečnost oznámit orgánu ochrany přírody, který
vydal osvědčení, a to do 30 pracovních dnů ode dne, kdy tato skutečnost nastala nebo
kdy se o ní dozvěděl. Osvědčení v takovém případě pozbývá platnosti do 1 roku ode
dne, kdy ke ztrátě nebo odcizení živočicha odchovaného v lidské péči došlo, pokud
nedojde k jeho nálezu; po uplynutí této lhůty je držitel živočicha odchovaného v
lidské péči povinen odevzdat osvědčení orgánu ochrany přírody, který jej vydal.
(10) Ten, kdo drží živočicha odchovaného v lidské péči, pro kterého bylo
vydáno osvědčení, je povinen na požádání orgánu ochrany přírody předložit osvědčení
ke kontrole a umožnit prohlídku označení živočicha odchovaného v lidské péči. Je-li
důvodná pochybnost o zákonném původu jedince, je jeho vlastník nebo držitel povinen
umožnit orgánu ochrany přírody, s poskytnutím aktivní součinnosti, jeho ověření,
včetně provedení testu paternity. V případě potvrzení nezákonného původu uhradí náklady
na ověření původu vlastník nebo držitel živočicha odchovaného v lidské péči; výši
nákladů stanoví rozhodnutím orgán ochrany přírody. V opačném případě uhradí náklady
na ověření původu živočicha odchovaného v lidské péči orgán ochrany přírody.
(11) Ministerstvo životního prostředí stanoví prováděcím právním předpisem
vzor žádosti o osvědčení, vzor osvědčení, způsoby ověřování původu jedince a podmínky
jeho provádění.“.
40. § 56 včetně nadpisu zní:
„§ 56
Výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště chráněných druhů rostlin
a živočichů
(1) Výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště chráněných druhů rostlin
a živočichů podle § 46 odst. 2, § 49 a 50 v případech, kdy jiný veřejný zájem převažuje
nad zájmem ochrany přírody, nebo v zájmu ochrany přírody, povoluje orgán ochrany
přírody. U zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, které jsou předmětem ochrany
podle práva Evropských společenství10), lze výjimku podle věty první povolit jen
tehdy, pokud je dán některý z důvodů uvedených v odstavci 2, neexistuje jiné uspokojivé
řešení a povolovaná činnost neovlivní dosažení či udržení příznivého stavu druhu
z hlediska ochrany.
(2) Výjimku ze zákazů u zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů
lze povolit
a) v zájmu ochrany volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin
a ochrany přírodních stanovišť,
b) v zájmu prevence závažných škod, zejména na úrodě, dobytku, lesích,
rybolovu, vodách a ostatních typech majetku,
c) v zájmu veřejného zdraví nebo veřejné bezpečnosti nebo z jiných
naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu, včetně důvodů sociálního a ekonomického
charakteru a důvodů s příznivými důsledky nesporného významu pro životní prostředí,
d) pro účely výzkumu a vzdělávání, opětovného osídlení určitého území
populací druhu nebo opětovného vysazení v původním areálu druhu a chovu a pěstování
nezbytných pro tyto účely, včetně umělého rozmnožování rostlin,
e) v případě zvláště chráněných druhů ptáků pro odchyt, držení nebo
jiné využívání ptáků v malém množství.
(3) Orgán ochrany přírody v rozhodnutí o výjimce může stanovit povinnost
označení živočicha zvláště chráněného druhu nezaměnitelnou a trvalou značkou a rovněž
podmínky pro výkon povolované činnosti.
(4) Orgán ochrany přírody může výjimku, která se týká blíže neurčeného
okruhu osob, při splnění podmínek uvedených v odstavcích 1 a 2 povolit též opatřením
obecné povahy.
(5) K zajišťování činností podle odstavce 2 písm. a) a d) mohou orgány
ochrany přírody v zájmu ochrany přírody uzavírat dohody s fyzickými nebo právnickými
osobami. Dohodu lze uzavřít jen, pokud neexistuje jiné uspokojivé řešení, navrhovaná
činnost neovlivní dosažení nebo udržení příznivého stavu druhu z hlediska ochrany
a tyto odůvodněné skutečnosti jsou v dohodě výslovně uvedeny. Tato dohoda nahrazuje
výjimku podle odstavce 1.
(6) Pro orgán ochrany přírody platí při povolení výjimky ze zákazů u
zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů nebo uzavření dohody podle odstavce
5 a § 49 odst. 4 informační povinnost stanovená v § 5b odst. 5. V případě povolení
výjimky ze zákazů u zvláště chráněných druhů ptáků pro obsah rozhodnutí, obsah opatření
obecné povahy a pro obsah dohody podle odstavce 5 platí obdobně § 5b odst. 3.“.
41. V § 58 odst. 2 větě první se za slova „na jejich základě“ vkládají
slova „a nebo z omezení vyplývajícího z opatření v plánech systémů ekologické stability
krajiny podle § 4 odst. 1“ a za větu první se vkládají věty „Tento nárok trvá i v
případě převodu nebo přechodu vlastnického práva nebo práva nájmu. Nájemce pozemku
může nárok uplatnit v případě zachovaného nároku vlastníka pozemku.“.
42. V § 67 odst. 1 větě první se slovo „čtvrté“ nahrazuje slovem „páté“.
43. § 76 zní:
„§ 76
(1) Obecní úřady
a) s výjimkou území národních parků, národních přírodních rezervací,
národních přírodních památek, přírodních rezervací, přírodních památek a ochranných
pásem těchto zvláště chráněných území povolují kácení dřevin podle § 8 odst. 1, ukládají
náhradní výsadbu podle § 9 a vedou přehled pozemků vhodných k náhradní výsadbě podle
§ 9 odst. 2,
b) s výjimkou území národních parků a jejich ochranných pásem vedou
přehled o veřejně přístupných účelových komunikacích, stezkách a pěšinách podle §
63 odst. 1 ve svém správním obvodu.
(2) Pověřené obecní úřady38), s výjimkou území národních parků, chráněných
krajinných oblastí, národních přírodních rezervací, přírodních rezervací, národních
přírodních památek, přírodních památek a jejich ochranných pásem,
a) vydávají závazná stanoviska k zásahům do registrovaných krajinných
prvků podle § 4 odst. 2, pokud se zároveň nejedná o území evropsky významné lokality,
a registrují významné krajinné prvky podle § 6 odst. 1,
b) sjednávají a zrušují smlouvy o smluvně chráněném památném stromu
podle § 39 a § 45 odst. 2; projednávají záměry na vyhlášení památných stromů podle
§ 55 odst. 1, vydávají rozhodnutí o vyhlášení památných stromů podle § 46 odst. 1,
vymezení jejich ochranných pásem podle § 46 odst. 3 a zrušení ochrany památných stromů
podle § 46 odst. 4; předávají dokumentaci o památných stromech a smluvně chráněných
památných stromech do ústředního seznamu podle § 47 odst. 1,
c) vydávají souhlasy k ošetřování památných stromů podle § 46 odst.
2, souhlasy ke stanoveným činnostem v ochranných pásmech památných stromů podle §
46 odst. 3, povolují výjimky ze zákazů u památných stromů podle § 56 odst. 1 a uzavírají
dohody podle § 56 odst. 5, jde-li o památné stromy,
d) vydávají souhlas ke zřizování nebo rušení veřejně přístupných
účelových komunikací, stezek a pěšin mimo zastavěné území obcí podle § 63 odst. 1.“.
44. § 77 včetně nadpisu zní:
„§ 77
Působnost obecních úřadů obcí s rozšířenou působností
(1) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností ve svém správním obvodu,
nejde-li o zvláště chráněná území nebo jejich ochranná pásma,
a) vydávají závazná stanoviska k zásahům, které by mohly vést k poškození
nebo zničení významného krajinného prvku nebo ohrožení či oslabení jeho ekologicko-stabilizační
funkce, pokud se nejedná o registrovaný významný krajinný prvek podle § 6 odst. 1
a pokud se zároveň nejedná o území evropsky významné lokality,
b) vydávají závazná stanoviska k odlesňování a zalesňování pozemků
nad 0,5 ha a k výstavbě lesních cest a lesních melioračních systémů podle § 4 odst.
3,
c) vydávají opatření obecné povahy, pokud jde o blíže neurčený okruh
osob, nebo rozhodují o omezení nebo zákazu rušivé činnosti podle § 5 odst. 1, pokud
se nejedná o zvláště chráněné druhy,
d) rozhodují o zajištění či použití prostředků k zabránění nadměrnému
úhynu rostlin a zraňování nebo úhynu živočichů nebo ničení jejich biotopů podle §
5 odst. 3, pokud se nejedná o zvláště chráněné druhy,
e) vydávají povolení k rozšiřování geograficky nepůvodních druhů
rostlin a živočichů a k rozšiřování kříženců do krajiny podle § 5 odst. 4 a 5,
f) rozhodují o stanovení odchylného postupu při ochraně ptáků podle
§ 5b odst. 1,
g) ukládají provedení nezbytných zásahů včetně pokácení dřevin podle
§ 7 odst. 2,
h) přijímají oznámení o kácení dřevin a rozhodují o pozastavení,
omezení nebo zákazu kácení dřevin podle § 8 odst. 2 a 4,
i) požadují údaje o paleontologických nálezech a žádají o umožnění
přístupu k paleontologickým nálezům podle § 11,
j) vydávají souhlasy k umisťování a povolování staveb a k jiným činnostem,
které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz podle § 12 odst. 2,
k) rozhodují o vyhlášení přechodně chráněné plochy podle § 13 odst.
1,
l) mohou vyzvat k prokázání zákonného původu zvláště chráněných rostlin,
zvláště chráněných živočichů, ptáků nebo rostlin či živočichů chráněných podle mezinárodních
úmluv podle § 54 odst. 1 a vyzvat k prokázání totožnosti podle § 54 odst. 2,
m) v případě ptáků chráněných podle § 5a vydávají osvědčení podle
§ 54 odst. 4 až 11 o tom, že se jedná o živočicha odchovaného v lidské péči, vedou
evidenci vydaných osvědčení podle § 54 odst. 4 až 10, ověřují původ a vydávají rozhodnutí,
kterým se stanoví výše nákladů v případě potvrzení nezákonného původu živočicha odchovaného
v lidské péči podle § 54 odst. 10,
n) v rozsahu své působnosti ukládají podmínky pro výkon činností,
které by mohly způsobit nedovolenou změnu obecně nebo zvláště chráněných částí přírody
nebo takové činnosti zakazují podle § 66,
o) vykonávají státní dozor v ochraně přírody a krajiny podle § 85
odst. 1,
p) rozhodují o možnostech a podmínkách uvedení do původního stavu
podle § 86 odst. 1, ukládají provedení přiměřených náhradních opatření podle § 86
odst. 2 a ukládají pokuty za přestupky podle § 87 a za správní delikty podle § 88,
q) uplatňují stanoviska k územním plánům a regulačním plánům z hlediska
své přenesené působnosti a dále z hlediska přenesené působnosti obecních úřadů a
pověřených obecních úřadů.
(2) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností vymezují a hodnotí místní
systém ekologické stability podle § 4 odst. 1 mimo území národních parků, chráněných
krajinných oblastí a ochranných pásem národních parků.
(3) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností dále ve svém správním obvodu,
nejde-li o zvláště chráněná území nebo jejich ochranná pásma anebo o vojenské újezdy,
vykonávají státní správu v ochraně přírody a krajiny, není-li příslušný jiný orgán
ochrany přírody.“.
45. § 77a včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 39c a 39d zní:
„§ 77a
Působnost krajů a krajských úřadů
(1) Kraje zpracovávají ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí
prognózy, koncepce a strategie ochrany přírody ve své územní působnosti, nejde-li
o národní park nebo chráněnou krajinnou oblast, národní přírodní rezervaci, národní
přírodní památku a ochranná pásma těchto zvláště chráněných území anebo o vojenské
újezdy.
(2) Kraje mohou vydávat pro svůj správní obvod, nejde-li o národní parky,
chráněné krajinné oblasti, národní přírodní rezervace, národní přírodní památky a
ochranná pásma těchto zvláště chráněných území anebo o vojenské újezdy, nařízení
o zřízení či zrušení přírodních parků a o omezení využití jejich území podle § 12
odst. 3, nařízení o zřízení přírodních rezervací podle § 33, přírodních památek podle
§ 36 nebo jejich ochranných pásem podle § 37 odst. 1 a zajišťují péči o tato území,
dále mohou ve svém správním obvodu vydat nařízení o zrušení přírodních rezervací,
přírodních památek nebo ochranných pásem těchto zvláště chráněných území podle §
45 odst. 1.
(3) Krajské úřady na území přírodních rezervací, přírodních památek a
ochranných pásem těchto zvláště chráněných území vykonávají státní správu v ochraně
přírody a krajiny v rozsahu působnosti obecních úřadů, pověřených obecních úřadů,
a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, není-li podle tohoto zákona příslušné
Ministerstvo životního prostředí.
(4) Krajské úřady dále ve svém správním obvodu, nejde-li o národní
parky, chráněné krajinné oblasti, národní přírodní rezervace, národní přírodní památky
a ochranná pásma těchto zvláště chráněných území anebo o vojenské újezdy
a) vydávají závazná stanoviska ke schválení lesních hospodářských
plánů a k lesním hospodářským osnovám podle § 4 odst. 3,
b) povolují výjimky ze zákazů stanovených v § 10 odst. 2 pro jeskyně,
vydávají povolení pro průzkum nebo výzkum jeskyní podle § 10 odst. 3, přijímají oznámení
o zjištění jeskyní, přebírají dokumentaci jeskyní a vedou evidenci převzaté dokumentace
jeskyní podle § 10 odst. 5,
c) rozhodují o omezení výkonu práva myslivosti a rybářství v přírodních
rezervacích podle § 34 odst. 2,
d) vydávají souhlasy k činnostem a zásahům vázaným na předchozí souhlas
orgánu ochrany přírody v ochranných pásmech přírodních rezervací a přírodních památek
podle § 37 odst. 1 a k činnostem podle § 37 odst. 2,
e) zajišťují zpracování plánů péče a schvalují plány péče o přírodní
rezervace, přírodní památky a ochranná pásma těchto zvláště chráněných území a zajišťují
jejich realizaci podle § 38,
f) sjednávají a zrušují smluvní ochranu podle § 39 a § 45 odst. 2
a předávají dokumentaci o těchto územích do ústředního seznamu a na základě uzavřených
smluv podle § 39 odst. 1 zveřejňují ve Věstníku právních předpisů kraje území, která
jsou smluvně chráněná,
g) zajišťují zpracování, oznamují a projednávají záměry na vyhlášení
a návrhy právních předpisů, kterými se vyhlašují přírodní rezervace, přírodní památky
a ochranná pásma těchto zvláště chráněných území,
h) povolují výjimky ze zákazů v přírodních rezervacích a přírodních
památkách podle § 43,
i) předávají dokumentaci vyhlášených přírodních rezervací, přírodních
památek a jejich ochranných pásem do ústředního seznamu; oznamují vyhlášení přírodních
rezervací, přírodních památek nebo jejich ochranných pásem katastrálním úřadům,
j) vydávají souhlasy k činnostem a zásahům vymezeným v bližších ochranných
podmínkách přírodních rezervací a přírodních památek podle § 44 odst. 3,
k) povolují výjimky ze zákazu poškozovat evropsky významné lokality
a sporné lokality podle § 45b odst. 1,
l) zajišťují péči o evropsky významné lokality, označují evropsky
významné lokality, vydávají závazná stanoviska k zásahům, které by mohly vést k poškození
nebo narušení obnovy evropsky významných lokalit nebo jejich předmětů ochrany podle
§ 45c odst. 2, a na jejich území vydávají i stanoviska podle § 4 odstavce 2,
m) vydávají souhlasy k činnostem v ptačích oblastech podle § 45e
odst. 2, uzavírají smlouvy o způsobu hospodaření v ptačích oblastech podle § 45e
odst. 4 a zajišťují péči o ptačí oblasti,
n) povolují výjimky ze zákazů u zvláště chráněných nerostů podle
§ 51 odst. 2,
o) přijímají oznámení o vypuštění vyléčených zvláště chráněných živočichů
ze záchranné stanice podle § 52 odst. 2,
p) mohou požadovat prokázání zákonného původu zvláště chráněných
rostlin, zvláště chráněných živočichů, ptáků nebo rostlin či živočichů chráněných
podle mezinárodních úmluv podle § 54 odst. 1 a mohou požadovat prokázání totožnosti
podle § 54 odst. 2,
q) vydávají opatření obecné povahy k omezení nebo zákazu vstupu podle
§ 64,
r) v rozsahu své působnosti ukládají podmínky pro výkon činností,
které by mohly způsobit nedovolenou změnu obecně nebo zvláště chráněných částí přírody
nebo takové činnosti zakazují podle § 66,
s) ustanovují stráž přírody ve svém územním obvodu podle § 81 odst.
1,
t) vykonávají státní dozor v ochraně přírody a krajiny podle § 85
odst. 1,
u) rozhodují o možnostech a podmínkách uvedení do původního stavu
a ukládají provedení náhradních opatření k nápravě podle § 86 odst. 1 a 2,
v) spolupracují s ostatními správními úřady a orgány na zajišťování
ekologické výchovy a vzdělávání,
w) uplatňují stanoviska k zásadám územního rozvoje a k územním plánům
obcí s rozšířenou působností z hlediska zájmů chráněných tímto zákonem a dále k ostatním
územním plánům a regulačním plánům z hlediska zájmů chráněných tímto zákonem, není-li
příslušný jiný orgán ochrany přírody.
(5) Krajské úřady dále v obvodu své územní působnosti podle odstavců
3 a 4
a) vydávají opatření obecné povahy, pokud jde o blíže neurčený okruh
osob, nebo rozhodují o omezení nebo zákazu rušivé činnosti podle § 5 odst. 1, pokud
se jedná o zvláště chráněné druhy,
b) ukládají rozhodnutím zajištění či použití prostředků k zabránění
nadměrnému úhynu rostlin a zraňování nebo úhynu živočichů nebo ničení jejich biotopů
podle § 5 odst. 3, pokud se jedná o zvláště chráněné druhy,
c) uzavírají dohody podle § 49 odst. 4,
d) vydávají předchozí stanoviska k nezbytným zásahům do přirozeného
vývoje ohrožených druhů živočichů podle § 50 odst. 3,
e) spolupracují s Ministerstvem životního prostředí při přípravě
záchranných programů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů podle § 52,
f) vydávají souhlasy k vypouštění zvláště chráněných živočichů odchovaných
v lidské péči do přírody a k vysévání či vysazování uměle vypěstovaných zvláště chráněných
rostlin do přírody podle § 54 odst. 3,
g) s výjimkou ptáků chráněných podle § 5a vydávají osvědčení o tom,
že se jedná o živočicha odchovaného v lidské péči, vedou evidenci vydaných osvědčení
podle § 54 odst. 4 až 10, ověřují původ a vydávají rozhodnutí, kterým se stanoví
výše nákladů v případě potvrzení nezákonného původu živočicha odchovaného v lidské
péči podle § 54 odst. 10,
h) povolují rozhodnutím nebo opatřením obecné povahy, pokud jde o
blíže neurčený okruh osob, výjimky ze zákazů u zvláště chráněných druhů rostlin a
zvláště chráněných druhů živočichů podle § 56,
i) uzavírají dohody podle § 56 odst. 5,
j) vydávají předchozí souhlasy k činnostem stanoveným v bližších
ochranných podmínkách zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů podle § 57,
k) odebírají nedovoleně držené jedince zvláště chráněných rostlin,
nebo zvláště chráněných živočichů, ptáků, nebo rostlin či živočichů chráněných podle
mezinárodních úmluv podle § 89.
(6) Krajské úřady vymezují a hodnotí regionální systém ekologické stability
podle § 4 odst. 1 mimo území národních parků, chráněných krajinných oblastí a ochranných
pásem těchto zvláště chráněných území.
(7) Krajské úřady jsou dotčenými orgány ochrany přírody a vydávají v
rozsahu své působnosti vyjádření k poskytování plateb podle jiných právních předpisů39c).
(8) Krajské úřady vydávají závazná stanoviska k řízením podle zákona
o myslivosti39d), nestanoví-li tento zákon jinak.
39c) Například nařízení vlády č. 75/2007 Sb., o podmínkách poskytování
plateb za přírodní znevýhodnění v horských oblastech, oblastech s jinými znevýhodněními
a v oblastech Natura 2000 na zemědělské půdě.
39d) § 66 zákona č. 449/2001 Sb.“.
46. V § 78 odst. 9 se slova „a poplatcích v národním parku (§ 24 odst.
3)“ zrušují.
47. § 78a včetně nadpisu zní:
„§ 78a
Působnost orgánů ochrany přírody na území vojenských újezdů
(1) Na území vojenských újezdů26) vykonávají státní správu v ochraně
přírody a krajiny újezdní úřady26) v rozsahu působnosti obecních úřadů, pověřených
obecních úřadů, obcí s rozšířenou působností, orgánů krajů a správ, není-li k ní
příslušné Ministerstvo obrany.
(2) Ministerstvo obrany na území vojenských újezdů
a) zpracovává ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí prognózy,
koncepce a strategie ochrany přírody,
b) zajišťuje zpracování a schvaluje plány péče o přírodní rezervace
a přírodní památky a jejich ochranná pásma a zajišťuje jejich realizaci ve spolupráci
s újezdními úřady podle § 38,
c) sjednává smlouvy o ochraně území podle § 39, prohlašuje tato území
za chráněná a ruší smluvní ochranu těchto území postupem podle § 45 odst. 2,
d) vydává prováděcí právní předpisy, kterými se vyhlašují nebo zrušují
přírodní rezervace a přírodní památky a ochranná pásma těchto zvláště chráněných
území a jimiž se stanoví bližší podmínky jejich ochrany; prohlašuje území za chráněná
podle § 39,
e) předává dokumentaci zvláště nebo smluvně chráněných území do Ústředního
seznamu ochrany přírody; oznamuje vyhlášení přírodních rezervací, přírodních památek
a ochranných pásem těchto zvláště chráněných území katastrálním úřadům,
f) uplatňuje předkupní právo státu k pozemkům podle § 61 odst. 1,
g) spolupracuje s ostatními správními úřady při zajišťování ekologické
výchovy a vzdělávání,
h) vykonává státní dozor v ochraně přírody a krajiny podle § 85 odst.
1,
i) vydává stanoviska k územně plánovací dokumentaci jako dotčený
orgán ochrany přírody z hlediska své působnosti,
j) je odvolacím orgánem proti rozhodnutím vydaným podle tohoto zákona
újezdními úřady.“.
48. § 79 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 40b, 41 a 41aa zní:
„§ 79
Působnost Ministerstva životního prostředí
(1) Ministerstvo životního prostředí je ústředním orgánem státní správy
ochrany přírody v České republice.
(2) Ministerstvo životního prostředí
a) zpracovává ve spolupráci s kraji prognózy a koncepce strategie
ochrany přírody v České republice,
b) koordinuje státní vědeckovýzkumnou činnost v oboru ochrany přírody
a krajiny,
c) spolupracuje s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České
republiky v zajišťování ekologické výchovy a vzdělávání,
d) zabezpečuje mezinárodní spolupráci České republiky v oboru ochrany
přírody a krajiny,
e) podává Komisi zprávy a informace požadované právními předpisy
Evropských společenství v oblasti ochrany volně žijících živočichů a planě rostoucích
rostlin a jejich stanovišť,
f) vykonává vrchní státní dozor v ochraně přírody a krajiny,
g) řídí činnost České inspekce životního prostředí a správ a plní
jiné úkoly stanovené tímto zákonem.
(3) Ministerstvo životního prostředí dále
a) provádí vymezení a hodnocení nadregionálního systému ekologické
stability podle § 4 odst. 1,
b) vydává povolení k vývozu a dovozu ohrožených rostlin a živočichů
chráněných mezinárodními úmluvami podle § 5 odst. 7,
c) rozhoduje o povolení k provozování záchranné stanice a jeho změně
nebo zrušení, vede přehled záchranných stanic a zveřejňuje jej způsobem umožňujícím
dálkový přístup podle § 5 odst. 8 až 11,
d) vydává souhlasy s použitím ustanovení o zásazích proti škůdcům
a o případech mimořádných okolností a nepředvídaných škod a stanoví přitom rozsah
jejich použití v národních parcích a v národních přírodních rezervacích,
e) zajišťuje zpracování a oznamuje a projednává záměry na vyhlášení
a návrhy právních předpisů, kterými se vyhlašují národní parky, chráněné krajinné
oblasti, národní přírodní rezervace, národní přírodní památky nebo ochranná pásma
těchto zvláště chráněných území,
f) vydává souhlasy k vývozu paleontologických nálezů podle § 11 odst.
3 a vydává povolení k vývozu zvláště chráněných nerostů podle § 53,
g) vydává souhlasy ke zcizení nezastavěných pozemků ve vlastnictví
státu na území přírodních rezervací a přírodních památek,
h) zajišťuje zpracování a schvaluje plány péče o národní parky, národní
přírodní rezervace, národní přírodní památky, chráněné krajinné oblasti a o ochranná
pásma těchto zvláště chráněných území a zajišťuje jejich realizaci ve spolupráci
se správami podle § 38,
i) předává dokumentaci vyhlášených národních parků, chráněných krajinných
oblastí, národních přírodních rezervací, národních přírodních památek a ochranných
pásem těchto zvláště chráněných území a dále ptačích oblastí a evropsky významných
lokalit do ústředního seznamu; oznamuje vyhlášení národních parků, chráněných krajinných
oblastí, národních přírodních rezervací, národních přírodních památek a ochranných
pásem těchto zvláště chráněných území katastrálním úřadům,
j) oznamuje lokality, které nebyly zařazeny do evropského seznamu
podle § 45a odst. 4 a vyhlašuje sporné lokality podle § 45b odst. 2,
k) zajišťuje zpracování souhrnů doporučených opatření pro evropsky
významné lokality a ptačí oblasti podle § 45c odst. 3, § 45e odst. 6, předává je
do ústředního seznamu a zveřejňuje je prostřednictvím internetu,
l) podává žádosti o stanovisko Komisi podle § 45i odst. 10,
m) ve spolupráci s ostatními orgány ochrany přírody, vlastníky a
nájemci pozemků, občanskými sdruženími a dalšími odbornými subjekty zajišťuje a schvaluje
záchranné programy podle § 52,
n) uplatňuje předkupní právo státu k pozemkům podle § 61 odst. 1,
o) vydává osvědčení o zvláštní odborné způsobilosti podle § 79a odst.
2 písm. b),
p) je odvolacím orgánem proti rozhodnutím vydaným orgány krajů v
přenesené působnosti, správami a Českou inspekcí životního prostředí,
q) uplatňuje stanoviska k politice územního rozvoje a k zásadám územního
rozvoje z hlediska zájmů chráněných tímto zákonem,
r) zřizuje správy národních parků jako státní příspěvkové organizace40b),
pokud nebyly zřízeny jiným zákonem41),
s) je oprávněno zřídit státní příspěvkovou organizaci za účelem zajištění
ochrany, péče a provozu veřejnosti zpřístupněných jeskyní,
t) vykonává působnost orgánů ochrany přírody na pozemcích a stavbách,
které tvoří součást objektů důležitých pro obranu státu mimo vojenské újezdy41aa).
(4) Ministerstvo životního prostředí dále vydává vyhlášky, kterými
se
a) stanoví seznam typů evropských stanovišť, prioritních typů evropských
stanovišť, evropsky významných druhů a prioritních evropsky významných druhů, vyskytujících
se na území České republiky,
b) stanoví podrobnosti vymezení a hodnocení systému ekologické stability
a podrobnosti plánů, projektů a opatření v procesu jeho vytváření podle § 4 odst.
1,
c) stanoví podrobnosti ochrany významných krajinných prvků podle
§ 4 odst. 2,
d) stanoví velikost, popřípadě jiné charakteristiky dřevin, k jejichž
kácení není třeba povolení podle § 8 odst. 3, jestliže rostou na pozemcích ve vlastnictví
fyzických osob, které tyto pozemky užívají, a podrobnosti ochrany dřevin a podmínek
povolování jejich kácení podle § 8 odst. 5,
e) stanoví podrobnosti o obsahu a rozsahu dokumentace jeskyně při
jejím zjištění provozovatelem při dobývání nerostných surovin nebo při provádění
geologických prací podle § 10 odst. 5,
f) vymezují zóny ochrany přírody národních parků a chráněných krajinných
oblastí podle § 17 odst. 2 a § 27 odst. 2,
g) stanoví výše poplatku podle § 24 odst. 1 a 2, okruh osob osvobozených
od poplatku, vzor potvrzení o zaplacení poplatku nebo potvrzení o osvobození od poplatku
a určení vybraných míst na území národního parku, na která se povinnost platit poplatek
za vstup vztahuje podle § 24 odst. 3,
h) vyhlašují národní přírodní rezervace, národní přírodní památky
nebo ochranná pásma těchto zvláště chráněných území a stanoví bližší podmínky jejich
ochrany a dále vyhlašují nebo zrušují přírodní památky a přírodní rezervace nebo
jejich ochranná pásma na území národních parků a jejich ochranných pásem a stanoví
bližší podmínky jejich ochrany,
i) stanoví obsah plánů péče a postup jejich zpracování podle § 38
odst. 7, náležitosti a obsah záměru podle § 40 odst. 1, podrobnosti o vedení ústředního
seznamu a určuje organizační složka státu pověřená vedením ústředního seznamu podle
§ 42 odst. 2, podrobnosti o způsobu označení a vymezení zvláště chráněných území
v terénu i mapových podkladech podle § 42 odst. 5 a bližší podmínky o způsobu označení
památných stromů v terénu i mapových podkladech podle § 47 odst. 3,
j) stanoví náležitosti obsahu smlouvy podle § 39 odst. 1, způsob
označení smluvně chráněného území a smluvně chráněného území památného stromu v terénu
i mapových podkladech podle § 39 odst. 2,
k) stanoví způsob označení vyhlášených evropsky významných lokalit
v terénu i mapových podkladech podle § 45c odst. 1, obsah a náležitosti souhrnů doporučených
opatření pro evropsky významné lokality a ptačí oblasti podle § 45c odst. 3 a způsob
označení ptačích oblastí v terénu i mapových podkladech podle § 45e odst. 7,
l) stanoví rozsah požadovaného vzdělání, obsah zkoušky, podmínky
prodloužení autorizace a důvody pro odnětí autorizace podle § 45i odst. 3,
m) stanoví seznam a stupeň ohrožení zvláště chráněných druhů rostlin
a živočichů podle § 48, seznam zvláště chráněných nerostů podle § 51 a míst jejich
přirozeného výskytu a dále bližší podmínky jejich ochrany,
n) stanoví způsoby ověřování původu, náležitosti žádosti o osvědčení
a vzor osvědčení podle § 54 odst. 11,
o) stanoví podmínky poskytování finanční náhrady podle § 58 odst.
5, vzor uplatnění nároku, jeho náležitosti a způsob určení výše náhrady v případech,
kdy není stanoven jiným předpisem,
p) stanoví podrobnosti postupu při převodech práva hospodaření podle
§ 60 odst. 3 zákona,
q) stanoví podrobnosti o přírodovědném průzkumu dotčených pozemků
a biologickém hodnocení a jejich ukládání podle § 67 odst. 1,
r) stanoví bližší podrobnosti o podmínkách poskytování příspěvku
podle § 69 odst. 3 a náležitosti dohody o jeho poskytování,
s) zajišťují podle § 74 odst. 1 úkoly vyplývající z mezinárodních
závazků,
t) stanoví podle § 81 odst. 11 podrobnosti o organizaci, úkolech
a předpokladech pro výkon stráže přírody, vzor služebního odznaku se státním znakem
a průkazu stráže přírody,
u) stanoví podrobnosti o způsobu zavedení a užívání stejnokroje a
označení pracovníků ochrany přírody podle § 82 odst. 2,
v) stanoví převod zvláště chráněných území zřízených podle zákona
č. 40/1956 Sb. do kategorií podle § 90 odst. 5 až 7,
w) zrušuje podle § 90 odst. 10 dosavadní ochrana zvláště chráněných
území vyhlášených podle tohoto zákona do dne 1. března 2009 ústředními orgány státní
správy.
40b) § 54 zákona č. 219/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
41) Zákon č. 161/1999 Sb., kterým se vyhlašuje Národní park České Švýcarsko,
a mění se zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších
předpisů, ve znění pozdějších předpisů.
41aa) § 29 odst. 2 písm. a) zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany
České republiky.“.
49. § 79a včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 41a zní:
„§ 79a
Zvláštní odborná způsobilost
(1) Správní činnosti v ochraně přírody a krajiny, pokud je vykonávají
správy, musí být zajišťovány prostřednictvím zaměstnanců, kteří prokázali zvláštní
odbornou způsobilost.
(2) Správní činnosti uvedené v odstavci 1 může výjimečně vykonávat
i zaměstnanec, který nemá zvláštní odbornou způsobilost,
a) nejdéle však po dobu 18 měsíců od vzniku pracovního poměru ke
správám nebo ode dne, kdy začal vykonávat činnost, pro jejíž výkon je prokázání zvláštní
odborné způsobilosti předpokladem, nebo
b) na jehož žádost nebo na žádost správ vydá Ministerstvo životního
prostředí doklad o vzdělání nebo jeho části získaného zaměstnancem v jiném studijním
programu nebo v jiném oboru, popřípadě kurzu, pokud žadatel prokáže, že obsah a rozsah
vzdělání, o jehož uznání žádá, jsou rovnocenné obsahu a rozsahu zkoušky zvláštní
odborné způsobilosti podle odstavce 4.
(3) Zvláštní odborná způsobilost se ověřuje zkouškou a prokazuje se dokladem
o vykonání zkoušky. Zaměstnanec je povinen prokázat zvláštní odbornou způsobilost
k výkonu správních činností uvedených v odstavci 1 do 18 měsíců od vzniku pracovního
poměru ke správám nebo ode dne, kdy začal vykonávat činnost, pro jejíž výkon je prokázání
zvláštní odborné způsobilosti předpokladem.
(4) Zkouška zvláštní odborné způsobilosti má obecnou a zvláštní část.
Obecná část zahrnuje znalost základů veřejné správy, zvláště obecných principů organizace
a činnosti veřejné správy, znalost zákona o obcích, zákona o krajích a správního
řádu, a schopnost aplikace těchto předpisů. Zvláštní část zahrnuje znalosti nezbytné
k výkonu správních činností uvedených v odstavci 1, zvláště znalost působnosti správ
vztahující se k těmto činnostem, a schopnost jejich aplikace.
(5) Správy jsou povinny přihlásit zaměstnance, který vykonává správní
činnosti uvedené v odstavci 1, k vykonání zkoušky do 6 měsíců od vzniku pracovního
poměru nebo do 3 měsíců ode dne, kdy začal vykonávat správní činnost, pro jejíž výkon
je prokázání zvláštní odborné způsobilosti předpokladem.
(6) Provádění zkoušek o zvláštní odborné způsobilosti zabezpečuje Ministerstvo
životního prostředí ve spolupráci s příslušnými ministerstvy a s ostatními ústředními
správními úřady. O zabezpečení a průběhu zkoušky, o zkušební komisi, o dokladu o
vykonání zkoušky a o řízení o námitkách platí obdobně § 22 až 26 zákona o zvláštní
odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků41a).
41a) Zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.“.
50. Poznámka pod čarou č. 41b se zrušuje.
51. V § 81 odst. 9 se slova „ , třetí a čtvrté“ nahrazují slovy „až páté“.
52. V § 90 odstavce 1 a 2 včetně poznámky pod čarou č. 43b znějí:
„(1) Souhlasy a závazná stanoviska vydávaná podle tohoto zákona k plánům
a politikám, které nejsou schvalovány ve správním řízení, se též nevydávají ve správním
řízení. Souhlasy a závazná stanoviska vydávaná podle tohoto zákona jako podklad pro
rozhodnutí podle zvláštního právního předpisu jsou závazným stanoviskem podle správního
řádu. Odkladný účinek odvolání je vyloučen v případě rozhodnutí o zřízení přechodně
chráněné plochy podle § 13, omezení a zákazu činnosti podle § 66 a odebrání rostlin
a živočichů podle § 89.
(2) Ustanovení § 4 odst. 2, § 6, 7, 8, 12, 63 a 70 se nevztahují na činnosti
konané v přímé souvislosti se zajištěním obrany nebo bezpečnosti státu43b), zejména
z důvodu výcviku nebo cvičení ozbrojených sil anebo bezpečnostních sborů. Případné
poškozování přírody z důvodu obrany státu v těchto případech nesmí překročit nezbytně
nutnou míru. Bude-li docházet k poškozování přírody z důvodů zajišťování obrany nebo
bezpečnosti státu, zejména z důvodu výcviku nebo cvičení ozbrojených sil anebo ozbrojených
bezpečnostních sborů, Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo vnitra v součinnosti
s Ministerstvem životního prostředí zabezpečí, aby stupeň poškození přírody nepřekročil
nezbytně nutnou míru.
43b) Zákon č. 222/1999 Sb.“.
53. V § 90 se odstavec 4 zrušuje.
Dosavadní odstavce 5 až 14 se označují jako odstavce 4 až 13.
54. V § 90 odst. 12 se slova „ , § 12 a § 49 odst. 1“ nahrazují slovy „a
§ 12“.
55. V § 90 se doplňují odstavce 14 až 17, které včetně poznámky pod čarou
č. 47c znějí:
„(14) Činnosti zakázané nebo omezené bližšími ochrannými podmínkami uvedenými
v právních předpisech, kterými byly vyhlášeny národní parky, chráněné krajinné oblasti,
státní přírodní rezervace, chráněné přírodní výtvory, chráněné přírodní památky,
chráněná naleziště, chráněné parky a zahrady a chráněné studijní plochy a jejich
ochranná pásma podle zákona č. 40/1956 Sb., o státní ochraně přírody, se nadále považují
za činnosti vázané na souhlas orgánu ochrany přírody podle § 44 odst. 3.
(15) V řízeních podle jiných právních předpisů, v nichž mohou být dotčeny
zájmy chráněné tímto zákonem, jsou orgány ochrany přírody dotčenými orgány.
(16) Zákazy vstupu a vjezdu stanovené tímto zákonem se nevztahují na pracovníky
orgánů ochrany přírody, správ národních parků a stráže ochrany přírody při plnění
povinností plynoucích z tohoto zákona.
(17) Orgány ochrany přírody poskytují předběžné informace podle správního
řádu47c).
47c) § 139 správního řádu.“.
Čl. II
Přechodná ustanovení
1. Přírodní památky nebo přírodní rezervace vyhlášené na území národních
parků nebo jejich ochranných pásem podle dosavadních právních předpisů může Ministerstvo
životního prostředí zrušit prováděcím právním předpisem.
2. Řízení zahájená do dne nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle
dosavadních právních předpisů, s výjimkou případů uvedených v bodu 3.
3. Řízení zahájená do dne nabytí účinnosti tohoto zákona podle § 43 zákona
č. 114/1992 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, dokončí
orgán ochrany přírody příslušný podle zákona č. 114/1992 Sb., ve znění účinném ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona, přičemž lhůty pro vydání rozhodnutí, jejichž
běh započal, běží ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona znovu.
4. Na území hlavního města Prahy vykonávají úřady městských částí státní
správu v ochraně přírody v rozsahu svěřeném obecním úřadům podle § 76 odst. 1 zákona
č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, po dobu jednoho roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl. III
Zmocňovací ustanovení
Předseda vlády se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění zákona
č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, jak vyplývá ze zákonů a z nálezu Ústavního
soudu jej měnících.
ČÁST TŘETÍ
ÚČINNOST
Čl. V
Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího
po dni jeho vyhlášení.
Vlček v. r.
Klaus v. r.
Fischer v. r.