430/2010 Sb.
ZÁKON
ze dne 21. prosince 2010,
kterým se mění zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů
(krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl. I
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně
některých zákonů (krizový zákon), ve znění zákona
č. 320/2002 Sb., zákona č. 127/2005 Sb., zákona č. 112/2006 Sb.,
zákona č. 267/2006 Sb., zákona č. 110/2007
Sb., zákona č. 306/2008 Sb. a zákona č. 153/2010 Sb., se
mění takto:
1. Na konci textu § 1 se doplňují slova „a při
ochraně kritické infrastruktury34) a odpovědnost za porušení
těchto povinností“.
Poznámka pod čarou č. 34 zní:
„34) Směrnice Rady 2008/114/ES ze dne 8. prosince 2008 o určování
a označování evropských kritických infrastruktur
a o posouzení potřeby zvýšit jejich ochranu.“.
2. V § 1 se dosavadní text označuje jako odstavec
1 a doplňuje se odstavec 2, který zní:
„(2) Tento zákon zapracovává příslušné předpisy
Evropské unie34) a upravuje určování a ochranu evropské
kritické infrastruktury.“.
3. § 2 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 2,
35 a 36 zní:
„§ 2
Vymezení pojmů
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) krizovým řízením souhrn řídících činností orgánů
krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení
bezpečnostních rizik a plánování, organizování,
realizaci a kontrolu činností prováděných
v souvislosti s
1. přípravou na krizové situace a jejich řešením,
nebo
2. ochranou kritické infrastruktury,
b) krizovou situací mimořádná událost podle zákona
o integrovaném záchranném systému2), narušení
kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při
nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav
nebo stav ohrožení státu (dále jen „krizový stav“),
c) krizovým opatřením organizační nebo technické
opatření určené k řešení krizové situace a odstranění
jejích následků, včetně opatření, jimiž se zasahuje
do práv a povinností osob,
d) pracovní povinností povinnost fyzické osoby vykonávat
po nezbytně nutnou dobu určenou práci,
která je nutná pro řešení krizové situace a kterou je
tato osoba povinna konat v místě určeném orgánem
krizového řízení,
e) pracovní výpomocí povinnost fyzických osob vykonávat
jednorázové a mimořádné úkoly nezbytné
pro řešení krizové situace, které jsou povinny konat
v místě určeném orgánem krizového řízení,
f) věcným prostředkem movitá nebo nemovitá věc
nebo poskytovaná služba, pokud tuto věc nebo
službu lze využít při řešení krizové situace,
g) kritickou infrastrukturou prvek kritické infrastruktury
nebo systém prvků kritické infrastruktury,
narušení jehož funkce by mělo závažný dopad
na bezpečnost státu35), zabezpečení základních
životních potřeb obyvatelstva, zdraví osob
nebo ekonomiku státu,
h) evropskou kritickou infrastrukturou kritická infrastruktura
na území České republiky, jejíž narušení
by mělo závažný dopad i na další členský stát
Evropské unie,
i) prvkem kritické infrastruktury zejména stavba, zařízení,
prostředek nebo veřejná infrastruktura36),
určené podle průřezových a odvětvových kritérií;
je-li prvek kritické infrastruktury součástí evropské
kritické infrastruktury, považuje se za prvek
evropské kritické infrastruktury,
j) ochranou kritické infrastruktury opatření zaměřená
na snížení rizika narušení funkce prvku kritické
infrastruktury,
k) subjektem kritické infrastruktury provozovatel
prvku kritické infrastruktury; jde-li o provozovatele prvku
evropské kritické infrastruktury, považuje
se tento za subjekt evropské kritické infrastruktury,
l) průřezovými kritérii soubor hledisek pro posuzování
závažnosti vlivu narušení funkce prvku kritické
infrastruktury s mezními hodnotami, které
zahrnují rozsah ztrát na životě, dopad na zdraví
osob, mimořádně vážný ekonomický dopad nebo
dopad na veřejnost v důsledku rozsáhlého omezení
poskytování nezbytných služeb nebo jiného
závažného zásahu do každodenního života,
m) odvětvovými kritérii technické nebo provozní
hodnoty k určování prvku kritické infrastruktury
v odvětvích energetika, vodní hospodářství, potravinářství
a zemědělství, zdravotnictví, doprava,
komunikační a informační systémy, finanční trh
a měna, nouzové služby a veřejná správa.
2) Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
35) Čl. 2 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České
republiky.
36) Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním
řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.“.
4. V § 3 odst. 1 se slova „v případě živelní pohromy,
ekologické nebo průmyslové havárie, nehody
nebo jiného nebezpečí“ zrušují a slova „a složek integrovaného
záchranného systému“ se nahrazují slovy
„ , orgánů krajů a obcí, složek integrovaného záchranného
systému nebo subjektů kritické infrastruktury“.
5. V § 3 se na konci odstavce 2 doplňuje věta
„V části rozhodnutí obsahující důvod vyhlášení stavu
nebezpečí se také uvede, zda je stav nebezpečí vyhlášen
na základě mimořádné události podle zákona o integrovaném
záchranném systému2).“.
6. V § 3 odst. 3 se slova „a sousední kraje, pokud
mohou být krizovou situací dotčeny“ nahrazují slovy
„ , sousední kraje a pokud mohou být krizovou
situací dotčeny, též další kraje“.
7. V § 3 se na konci odstavce 5 doplňují věty
„Platnost krizových opatření vyhlášených hejtmanem
končí dnem vyhlášení nouzového stavu35), pokud vláda
nerozhodne jinak. Krizová opatření, jejichž platnost
zůstane zachována, se dále považují za krizová opatření
nařízená vládou.“.
8. V § 3 odst. 6 se slova „stejně jako nařízení
kraje“ nahrazují slovy „ve Věstníku právních předpisů
kraje“ a slovo „vyvěšuje“ se nahrazuje slovem „zveřejňuje“.
9. V § 3 odst. 9 se slovo „vyvěsí“ nahrazuje slovem
„zveřejní“.
10. V § 4 odst. 1 úvodní části ustanovení se za
slovo „situace“ vkládají slova „ , při jejich řešení nebo
k ochraně kritické infrastruktury“.
11. V § 4 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje
čárkou a doplňují se písmena d) a e), která znějí:
„d) stanoví průřezová a odvětvová kritéria pro určení
prvku kritické infrastruktury,
e) rozhoduje na základě seznamu předloženého Ministerstvem
vnitra o prvcích kritické infrastruktury
a prvcích evropské kritické infrastruktury, jejichž
provozovatelem je organizační složka státu.“.
12. V § 5 a 7 úvodní části ustanovení a v § 31
odst. 5 se slova „podle tohoto zákona“ zrušují.
13. V § 6 odstavec 1 včetně poznámky pod čarou
č. 37 zní:
„(1) Vláda je oprávněna v době trvání nouzového
stavu na nezbytně nutnou dobu a v nezbytně nutném
rozsahu nařídit
a) evakuaci osob a majetku z vymezeného území,
b) zákaz vstupu, pobytu a pohybu osob na vymezených
místech nebo území,
c) ukládání pracovní povinnosti, pracovní výpomoci
nebo povinnosti poskytnout věcné prostředky37),
d) bezodkladné provádění staveb, stavebních prací,
terénních úprav nebo odstraňování staveb anebo
porostů za účelem zmírnění nebo odvrácení ohrožení
vyplývajícího z krizové situace.
37) Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro
krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů.“.
14. V § 6 odst. 2 písmeno d) zní:
„d) nařídit nasazení vojáků v činné službě a jednotek
požární ochrany k provádění krizových opatření,“.
15. V § 6 odst. 2 písmeno f) zní:
„f) nařídit přednostní zásobování
1. dětských, zdravotnických nebo sociálních zařízení,
2. ozbrojených sil, bezpečnostních sborů a složek
integrovaného záchranného systému, pokud se
podílejí na plnění krizových opatření,
3. prvku kritické infrastruktury, a to v nezbytném
rozsahu,“.
16. V § 7 se písmeno b) zrušuje.
Dosavadní písmena c) a d) se označují jako písmena b)
a c).
17. V § 7 písm. c) se slova „a jiných nebezpečných“
zrušují a za slovo „látek“ se doplňují slova
„ , biologických agens a geneticky modifikovaných
organismů38)“.
Poznámka pod čarou č. 38 zní:
„38) Například zákon č. 281/2002 Sb., o některých opatřeních
souvisejících se zákazem bakteriologických (biologických)
a toxinových zbraní a o změně živnostenského zákona, ve
znění pozdějších předpisů, zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání
s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 61/1988 Sb.,
o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, ve
znění pozdějších předpisů, zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém
využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový
zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 119/2002 Sb., o střelných
zbraních a střelivu a o změně zákona č. 156/2000 Sb., o ověřování
střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů
a o změně zákona č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních
a střelivu (zákon o střelných zbraních), ve znění zákona
č. 13/1998 Sb., a zákona č. 368/1992 Sb., o správních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů, (zákon o zbraních), ve
znění pozdějších předpisů, zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 111/1994 Sb., o silniční
dopravě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 114/1995 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů,
nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006
a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES)
č. 689/2008.“.
18. V části I hlavě II nadpis dílu 2 zní: „Ministerstva
a jiné ústřední správní úřady“.
19. V § 9 se vkládá nový odstavec 1, který zní:
„(1) Ministerstva a jiné ústřední správní úřady zajišťují
připravenost na řešení krizových situací v jejich
působnosti.“.
Dosavadní odstavce 1 až 3 se označují jako odstavce 2
až 4.
20. V § 9 odst. 2 úvodní část ustanovení zní: „Ministerstva
a jiné ústřední správní úřady k zajištění připravenosti
na řešení krizových situací v jejich působnosti“.
21. V § 9 odst. 2 písm. b) se za slova „nebo vedoucí“
vkládají slova „jiného ústředního“.
22. V § 9 odst. 2 písmeno c) zní:
„c) zřizují krizový štáb jako pracovní orgán k přípravě
na krizové situace a k jejich řešení, jehož složení
a úkoly určí a věcné, organizační a administrativní
podmínky pro jeho činnost zajistí ministr nebo
vedoucí jiného ústředního správního úřadu,“.
23. V § 9 odst. 2 písm. d) se za slova „vyžádání
jiného“ vkládají slova „ministerstva nebo jiného ústředního“.
24. V § 9 odst. 2 písm. f) se slova „prostřednictvím
Ministerstva vnitra“ zrušují.
25. V § 9 odst. 2 se na konci textu písmene f) doplňují
slova „ , s výjimkou údajů podle § 15 odst. 3,
které vyžadují prostřednictvím Ministerstva vnitra“.
26. V § 9 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3,
který zní:
„(3) Ministerstva a jiné ústřední správní úřady
k ochraně kritické infrastruktury náležející do jejich
působnosti
a) navrhují odvětvová kritéria a předkládají je Ministerstvu
vnitra,
b) vyžadují od právnické nebo podnikající fyzické
osoby, jako provozovatele stavby, zařízení, prostředku
nebo veřejné infrastruktury, o kterých
lze oprávněně předpokládat, že splňují kritéria
pro určení prvku kritické infrastruktury nebo
prvku evropské kritické infrastruktury, informace
nezbytné k určení těchto prvků včetně údajů,
u kterých je nutné zachovat mlčenlivost, pokud
požadované informace nelze získat jiným způsobem,
c) určí opatřením obecné povahy prvky kritické infrastruktury
a prvky evropské kritické infrastruktury,
nejde-li o prvky určované podle § 4 odst. 1
písm. e), a o tomto určení informují bez zbytečného
odkladu Ministerstvo vnitra včetně uvedení
údaje o počtu členských států, které jsou závislé na
takto určených prvcích evropské kritické infrastruktury,
d) zašlou návrhy prvků kritické infrastruktury
a prvků evropské kritické infrastruktury Ministerstvu
vnitra k zařazení do seznamu podle § 10
odst. 1 písm. f); návrhy prvků evropské kritické
infrastruktury obsahují též informaci o počtu členských
států, které jsou závislé na jednotlivých
prvcích evropské kritické infrastruktury,
e) kontrolují plány krizové připravenosti subjektů
kritické infrastruktury a ochranu prvků kritické
infrastruktury a ukládají opatření k nápravě nedostatků
zjištěných při kontrole,
f) poskytují Ministerstvu vnitra jednou ročně informaci
o ochraně evropské kritické infrastruktury
včetně údajů o typech zranitelnosti, hrozbách
a zjištěných rizicích,
g) poskytují Ministerstvu vnitra každé dva roky informaci
o provedených kontrolách subjektů
evropské kritické infrastruktury včetně informací
o závažných zjištěních a nařízených opatřeních.“.
Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 4
a 5.
27. V § 9 odst. 4 úvodní část ustanovení zní: „Ministerstva
a jiné ústřední správní úřady“.
28. V § 9 na konci odstavce 4 se tečka nahrazuje
čárkou a doplňuje se písmeno e), které zní:
„e) poskytují si bezplatně a bez zbytečného odkladu
údaje z informačních systémů veřejné správy,
které spravují, a to v rozsahu nezbytném pro zajišťování
připravenosti na krizové situace a při jejich
řešení, nebrání-li tomuto poskytnutí zvláštní
právní předpis.“.
29. V § 9 odst. 5 písmeno a) zní:
„a) podmínky a způsob vykonávání péče o děti v mateřských
školách, žáky plnící ve školách povinnou
školní docházku, osoby umístěné ve školských zařízeních
pro výkon ústavní výchovy a ochranné
výchovy a osoby ve školských zařízeních pro preventivně
výchovnou péči, pokud tuto péči nemohou
za krizové situace vykonávat rodiče nebo jiný
zákonný zástupce,“.
30. V § 10 odstavec 1 včetně poznámek pod čarou
č. 12 a 13 zní:
„(1) Ministerstvo vnitra za účelem koordinace výkonu
státní správy v oblasti krizového řízení12)
a) sjednocuje postupy v oblasti krizového řízení,
b) organizuje instruktáže a školení a podílí se na přípravě
k získání zvláštní odborné způsobilosti13)
zaměstnanců orgánů krizového řízení,
c) provádí kontrolu zajištění připravenosti ostatních
ministerstev a jiných ústředních správních úřadů
na řešení krizových situací a ve spolupráci s příslušným
ministerstvem provádí kontrolu krizových
plánů krajů,
d) v době nouzového stavu nebo stavu ohrožení státu
vede ústřední evidenci údajů o přechodných změnách
pobytu osob,
e) navrhuje průřezová kritéria,
f) zpracovává seznam, který je podkladem pro určení
prvků kritické infrastruktury a prvků evropské
kritické infrastruktury podle § 4 odst. 1 písm. e),
g) plní úkoly v oblasti kritické infrastruktury vyplývající
z členství České republiky v Evropské unii,
zabezpečuje mezinárodní výměnu informací v této
oblasti, plní funkci kontaktního místa České republiky
v rámci evropské kritické infrastruktury
a podává Evropské komisi zprávy o plnění úkolů
vyplývajících z právních předpisů Evropské unie
v této oblasti,
h) každoročně informuje Evropskou komisi o počtu
prvků evropské kritické infrastruktury podle odvětví
a o počtu členských států Evropské unie,
které jsou závislé na jednotlivých prvcích evropské
kritické infrastruktury,
i) každé dva roky předkládá Evropské komisi souhrnnou
zprávu se všeobecnými údaji o typech zranitelnosti,
hrozbách a rizicích zjištěných v jednotlivých
odvětvích evropské kritické infrastruktury,
j) zpracovává ve spolupráci s jiným ústředním správním
úřadem plán cvičení orgánů krizového řízení,
k) předává ministerstvům a jiným ústředním správním
úřadům na jejich žádost údaje podle § 15
odst. 3,
l) v rozsahu potřebném pro zajištění připravenosti na
řešení krizových situací koordinuje další úkoly.
12) § 12 odst. 1 písm. m) zákona č. 2/1969 Sb., ve znění zákona
č. 239/2000 Sb.
13) Například zákon č. 129/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.“.
31. V § 10 se odstavec 2 zrušuje.
Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 2
a 3.
32. § 11 včetně nadpisu a poznámek pod čarou
č. 15 a 39 zní:
„§ 11
Ministerstvo zdravotnictví
Ministerstvo zdravotnictví je v době krizového
stavu oprávněno
a) zajistit nákup a distribuci potřebných léčivých přípravků,
a to i neregistrovaných podle zvláštního
právního předpisu15); v tomto případě neplatí povinnost
oznámení a zveřejnění výjimky podle tohoto
zvláštního právního předpisu,
b) koordinovat na vyžádání kraje činnost zdravotnických
záchranných služeb a zdravotnických zařízení,
která mají urgentní příjem anebo statut specializovaného
centra, při poskytování neodkladné
zdravotní péče,
c) rozhodnout o rozsahu poskytované zdravotní
péče v lůžkových zdravotnických zařízeních v případě
zavádění regulačních opatření podle zákona
o hospodářských opatřeních pro krizové stavy39).
15) Zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých
souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších
předpisů.
39) § 22 odst. 1 zákona č. 241/2000 Sb., ve znění
zákona č. 320/2002 Sb.“.
33. § 12a zní:
„§ 12a
Ministerstvo průmyslu a obchodu
(1) Ministerstvo průmyslu a obchodu je v době
krizového stavu oprávněno
a) přijímat opatření k zachování celistvosti energetických
soustav s cílem urychleného obnovení všech
důležitých funkcí kritické infrastruktury v energetice,
b) uložit provozovateli přepravní soustavy, přenosové
soustavy a distribučních soustav plynu, ropy,
elektřiny a rozvodu tepelné energie, výrobci elektrické
energie a tepla, výrobci primárních energetických
zdrojů, jakož i vlastníku a provozovateli
ostatních objektů a zařízení sloužících k zajištění
energetických potřeb státu povinnosti k zabezpečování
těchto energetických potřeb; jsou-li subjektem
kritické infrastruktury, ukládá jim úkoly
k ochraně a k neodkladné obnově kritické infrastruktury
v energetice.
(2) Ministerstvo průmyslu a obchodu plní úkoly
v oblasti kritické infrastruktury a evropské kritické infrastruktury
v energetice, poskytuje vládě a Ministerstvu
vnitra součinnost pro národní meziresortní i mezinárodní
výměnu informací v této oblasti, pro plnění
funkce kontaktního místa České republiky v rámci
evropské kritické infrastruktury a pro podání zprávy
Evropské komisi o plnění úkolů vyplývajících z právních
předpisů Evropské unie.“.
34. § 13 včetně poznámky pod čarou č. 40 zní:
„§ 13
(1) Česká národní banka při přípravě na krizové
situace a jejich řešení
a) zřizuje krizový štáb,
b) vede přehled možných zdrojů rizik, provádí analýzy
ohrožení a v rámci prevence podle zvláštních
právních předpisů10) odstraňuje nedostatky, které
by mohly vést ke vzniku krizové situace,
c) vytváří podmínky pro nouzovou komunikaci ve
vztahu k jiným správním úřadům, krajům, obcím,
právnickým a fyzickým osobám,
d) projednává s vládou krizová opatření, která se dotýkají
České národní banky.
(2) Česká národní banka zpracovává krizový plán,
který obsahuje souhrn krizových opatření a postupů
k řešení krizových situací v oblasti její působnosti40),
a spolupracuje s ministerstvy a jinými ústředními
správními úřady při zpracovávání jejich krizových
plánů.
(3) Krizový plán schvaluje guvernér České národní
banky.
(4) Česká národní banka k ochraně kritické infrastruktury
náležející do její působnosti
a) navrhuje odvětvová kritéria a předkládá je Ministerstvu
vnitra,
b) vyžaduje od právnické nebo podnikající fyzické
osoby informace nezbytné k určení prvku kritické
infrastruktury včetně údajů, u kterých je nutné zachovat
mlčenlivost, pokud požadované informace
nelze získat jiným způsobem,
c) určí opatřením obecné povahy prvky kritické infrastruktury
a prvky evropské kritické infrastruktury
a o tomto určení informuje bez zbytečného
odkladu Ministerstvo vnitra včetně uvedení údaje
o počtu členských států, které jsou závislé na určených
prvcích evropské kritické infrastruktury,
nebo zašle návrhy prvků kritické infrastruktury
a prvků evropské kritické infrastruktury Ministerstvu
vnitra k zařazení do seznamu podle § 10
odst. 1 písm. f); návrhy prvků evropské kritické
infrastruktury obsahují též informaci o počtu členských
států, které jsou závislé na jednotlivých
prvcích evropské kritické infrastruktury,
d) kontroluje plány krizové připravenosti subjektů
kritické infrastruktury a ochranu prvků kritické
infrastruktury a ukládá opatření k nápravě nedostatků
zjištěných při kontrole.
40) Zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších
předpisů.“.
35. V části I hlavě II nadpis dílu 4 zní: „Orgány
kraje a další orgány s působností na území kraje“.
36. § 14 zní:
„§ 14
(1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení
krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti
podílejí.
(2) Hejtman řídí a kontroluje přípravná opatření,
činnosti k řešení krizových situací a činnosti ke zmírnění
jejich následků prováděná územními správními
úřady s působností na území kraje, orgány obcí s rozšířenou
působností, orgány obcí nebo právnickými
osobami a fyzickými osobami. Za tímto účelem
a) zřizuje a řídí bezpečnostní radu kraje,
b) zřizuje a řídí krizový štáb kraje,
c) schvaluje po projednání v bezpečnostní radě kraje
krizový plán kraje,
d) vyžaduje od hasičského záchranného sboru kraje
údaje podle § 15 odst. 3.
(3) Hejtman v době krizového stavu
a) koordinuje záchranné a likvidační práce (§ 28
odst. 3), poskytování zdravotnické pomoci, provádění
opatření k ochraně veřejného zdraví a k zajištění
bezodkladných pohřebních služeb,
b) koordinuje nouzové ubytování, nouzové zásobování
pitnou vodou, potravinami a dalšími nezbytnými
prostředky k přežití obyvatelstva,
c) koordinuje zajištění ochrany majetku na území,
kde byla provedena evakuace.
(4) Hejtman je za stavu nebezpečí oprávněn nařídit
a) pracovní povinnost, pracovní výpomoc nebo poskytnutí
věcného prostředku37) pro řešení krizové
situace,
b) bezodkladné provádění staveb, stavebních prací,
terénních úprav nebo odstraňování staveb anebo
porostů za účelem zmírnění nebo odvrácení ohrožení
vyplývajícího z krizové situace,
c) vykonávání péče o děti a mládež, pokud tuto péči
nemohou za krizové situace vykonávat rodiče
nebo jiný zákonný zástupce,
d) přednostní zásobování dětských, zdravotnických
a sociálních zařízení a ozbrojených sil, bezpečnostních
sborů nebo složek integrovaného záchranného
systému, podílejících se na plnění krizových
opatření, a v nezbytném rozsahu také
prvků kritické infrastruktury,
e) zabezpečení náhradního způsobu rozhodování
o dávkách sociální péče a jejich výplatě,
f) hlášení přechodné změny pobytu osob,
g) evakuaci obyvatelstva,
h) zákaz vstupu, pobytu a pohybu osob na vymezeném
místě nebo území.
(5) Nelze-li zajistit činnosti a věci podle odstavce
3 smluvně proto, že subjekt plnění klade zjevně
finančně nebo časově nevýhodné podmínky nebo
plnění odmítne a přitom hrozí nebezpečí z prodlení,
hejtman splnění činností nebo poskytnutí věcí uloží.
(6) Hejtman v době nouzového stavu a stavu
ohrožení státu zajišťuje provedení stanovených krizových
opatření v podmínkách kraje. Správní úřady se
sídlem na území kraje a právnické osoby a podnikající
fyzické osoby jsou povinny stanovená krizová opatření
splnit. Dále je oprávněn nařídit provedení krizových
opatření podle odstavce 4, pokud obdobná opatření nebyla
nařízena vládou.“.
37. Za § 14 se vkládá nový § 14a, který zní:
„§ 14a
(1) Krajský úřad za účelem zajištění připravenosti
kraje na řešení krizových situací
a) poskytuje součinnost hasičskému záchrannému
sboru kraje při zpracování krizového plánu kraje,
b) plní úkoly podle krizového plánu kraje.
(2) Krajský úřad za účelem plnění úkolů podle
odstavce 1 zřizuje pracoviště krizového řízení.“.
38. V § 15 odstavce 1 a 2 včetně poznámek pod
čarou č. 16, 41 až 45 znějí:
„(1) Hasičský záchranný sbor kraje16) při přípravě
na krizové situace a jejich řešení
a) organizuje součinnost mezi správními úřady a obcemi
v kraji,
b) vede přehled možných zdrojů rizik a provádí analýzy
ohrožení,
c) zpracovává krizový plán kraje,
d) zpracovává krizový plán obcí s rozšířenou působností;
při jeho zpracování vyžaduje v nezbytném
rozsahu součinnost organizačních složek státu,
orgánů územních samosprávných celků, právnických
osob a podnikajících fyzických osob,
e) plní úkoly stanovené Ministerstvem vnitra a úkoly
stanovené hejtmanem v rozsahu krizového plánu
kraje a starostou obce s rozšířenou působností
v rozsahu krizového plánu obce s rozšířenou působností,
f) předává Ministerstvu vnitra, hejtmanovi a starostovi
obce s rozšířenou působností na jejich žádost
údaje podle § 15 odst. 3.
(2) Příslušný správní úřad za účelem přípravy na
krizové situace a jejich řešení poskytuje hasičskému záchrannému
sboru kraje na vyžádání v rozsahu nezbytném
pro plnění úkolů způsobem zajišťujícím dálkový
přístup údaje vedené v základním registru obyvatel41),
základním registru právnických osob, podnikajících fyzických
osob a orgánů veřejné moci41), základním registru
územní identifikace, adres a nemovitostí41), agendovém
informačním systému evidence obyvatel42), informačním
systému cizinců43), registru silničních vozidel44),
centrálním registru silničních vozidel44)
a v registru řidičů45).
16) Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru
České republiky a o změně některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů.
41) Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech.
42) Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech
a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel),
ve znění pozdějších předpisů.
43) Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České
republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů.
44) Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na
pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999
Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem
vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon
o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění
zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
45) Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích
a o změnách některých zákonů (zákon o silničním
provozu), ve znění pozdějších předpisů.“.
39. V § 15 odstavec 4 zní:
„(4) Hasičský záchranný sbor kraje
a) seznamuje obce a právnické nebo fyzické osoby na
jejich žádost s charakterem možného ohrožení,
s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem
jejich provedení,
b) vytváří podmínky pro činnost krizového štábu
kraje a krizového štábu obce s rozšířenou působností,
c) vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu
osob (§ 39d) a předává údaje v ní vedené
Ministerstvu vnitra,
d) vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu
osob za stavu nebezpečí (§ 39e).“.
40. V § 15 se odstavec 5 zrušuje.
41. Za § 15 se vkládá nový § 15a, který zní:
42. V části I hlavě II nadpis dílu 5 zní: „Orgány
obce s rozšířenou působností“.
43. § 18 a 19 včetně nadpisů a poznámky pod
čarou č. 46 znějí:
„§ 18
Starosta obce s rozšířenou působností
(1) Starosta obce s rozšířenou působností zajišťuje
připravenost správního obvodu obce s rozšířenou působností
na řešení krizových situací; ostatní orgány
obce s rozšířenou působností se na této připravenosti
podílejí.
(2) Starosta obce s rozšířenou působností řídí
a kontroluje přípravná opatření, činnosti k řešení krizových
situací a činnosti ke zmírnění jejich následků
prováděná územními správními úřady s působností ve
správním obvodu obce s rozšířenou působností, orgány
obcí, právnickými osobami a fyzickými osobami ve
správním obvodu obce s rozšířenou působností. Za
tímto účelem
a) zřizuje a řídí bezpečnostní radu obce s rozšířenou
působností pro území správního obvodu obce
s rozšířenou působností,
b) organizuje přípravu správního obvodu obce s rozšířenou
působností na krizové situace a podílí se
na jejich řešení,
c) schvaluje po projednání v bezpečnostní radě obce
s rozšířenou působností krizový plán obce s rozšířenou
působností,
d) vyžaduje od hasičského záchranného sboru kraje
údaje podle § 15 odst. 3.
(3) Starosta obce s rozšířenou působností dále
a) zřizuje a řídí krizový štáb obce s rozšířenou působností
pro území správního obvodu obce s rozšířenou
působností, který je současně krizovým
štábem pro území správního obvodu obce,
b) zajišťuje za krizové situace provedení stanovených
krizových opatření v podmínkách správního obvodu
obce s rozšířenou působností; správní úřady
se sídlem na území správního obvodu obce s rozšířenou
působností a právnické a podnikající fyzické
osoby jsou povinny stanovená krizová opatření
splnit,
c) plní úkoly stanovené hejtmanem a orgány krizového
řízení při přípravě na krizové situace a při
jejich řešení,
d) odpovídá za využívání informačních a komunikačních
prostředků a pomůcek krizového řízení určených
Ministerstvem vnitra.
(4) Úkoly starosty obce s rozšířenou působností
plní na území hlavního města Prahy starosta městské
části stanovené Statutem hlavního města Prahy46).
§ 19
Obecní úřad obce s rozšířenou působností
(1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností
dále za účelem zajištění připravenosti správního obvodu
obce s rozšířenou působností na řešení krizových
situací
a) poskytuje součinnost hasičskému záchrannému
sboru kraje při zpracování krizového plánu kraje
a při zpracování krizového plánu obce s rozšířenou
působností,
b) plní úkoly podle krizového plánu obce s rozšířenou
působností,
c) vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu
osob (§ 39d) a předává údaje v ní vedené
hasičskému záchrannému sboru kraje,
d) vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu
osob za stavu nebezpečí (§ 39e) a předává
údaje v ní vedené hasičskému záchrannému sboru
kraje,
e) vede přehled možných zdrojů rizik a v rámci prevence
podle zvláštních právních předpisů10) odstraňuje
nedostatky, které by mohly vést ke
vzniku krizové situace.
(2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností za
účelem plnění úkolů podle odstavce 1 zřizuje pracoviště
krizového řízení.
(3) Úkoly obecního úřadu obce s rozšířenou působností
plní na území hlavního města Prahy úřad
městské části stanovené Statutem hlavního města
Prahy46).
46) Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění
pozdějších předpisů.“.
44. § 21 zní:
„§ 21
(1) Starosta obce zajišťuje připravenost obce na
řešení krizových situací; ostatní orgány obce se na této
připravenosti podílejí.
(2) Starosta obce dále
a) za účelem přípravy na krizové situace a jejich řešení
může zřídit krizový štáb obce jako svůj pracovní
orgán,
b) zajišťuje za krizové situace provedení stanovených
krizových opatření v podmínkách správního obvodu
obce; správní úřady se sídlem na území obce,
právnické osoby a podnikající fyzické osoby jsou
povinny stanovená krizová opatření splnit,
c) plní úkoly stanovené starostou obce s rozšířenou
působností a orgány krizového řízení při přípravě
na krizové situace a při jejich řešení a úkoly a opatření
uvedené v krizovém plánu obce s rozšířenou
působností,
d) odpovídá za využívání informačních a komunikačních
prostředků a pomůcek krizového řízení určených
Ministerstvem vnitra.
(3) V době krizového stavu starosta obce
a) zabezpečuje varování a informování osob nacházejících
se na území obce před hrozícím nebezpečím
a vyrozumění orgánů krizového řízení, pokud tak
již neučinil hasičský záchranný sbor kraje,
b) nařizuje a organizuje evakuaci osob z ohroženého
území obce,
c) organizuje činnost obce v podmínkách nouzového
přežití obyvatelstva,
d) zajišťuje organizaci dalších opatření nezbytných
pro řešení krizové situace.
(4) Pokud starosta obce neplní v době krizového
stavu úkoly stanovené tímto zákonem, může hejtman
převést jejich výkon na předem stanovenou dobu na
zmocněnce, kterého za tím účelem jmenuje. O této skutečnosti
hejtman neprodleně informuje obec a ministra
vnitra, který může rozhodnutí hejtmana zrušit.“.
45. Za § 21 se vkládá nový § 21a, který zní:
„§ 21a
(1) Obecní úřad dále za účelem zajištění připravenosti
obce na řešení krizových situací
a) organizuje přípravu obce na krizové situace,
b) poskytuje obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností
podklady a informace potřebné ke zpracování
krizového plánu obce s rozšířenou působností,
c) vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu
osob (§ 39d), pro kterou shromažďuje údaje,
a předává údaje v ní vedené obecnímu úřadu obce
s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu
se nachází,
d) vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu
osob za stavu nebezpečí (§ 39e), pro kterou
shromažďuje údaje, a předává údaje v ní vedené
obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností,
v jehož správním obvodu se nachází,
e) se podílí na zajištění veřejného pořádku,
f) plní úkoly stanovené krizovým plánem obce s rozšířenou
působností při přípravě na krizové situace
a jejich řešení.
(2) Obecní úřad seznamuje právnické a fyzické
osoby způsobem v místě obvyklým s charakterem
možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními
a se způsobem jejich provedení.“.
46. V § 22 odst. 1 se slova „jsou orgány obce povinny
zajistit“ nahrazují slovy „starosta obce zajišťuje“.
47. § 23 se zrušuje.
48. V části I hlavě II se označení dílu 7 včetně
nadpisu zrušuje.
49. Za § 23 se vkládá označení nové hlavy III,
které včetně nadpisu zní:
Dosavadní hlavy III až V se označují jako hlavy IV
až VI.
50. V části I hlavě III se vkládá označení nového
dílu 1, které zní:
„Díl 1
Bezpečnostní rady a krizové štáby“.
51. § 24 včetně nadpisu zní:
„§ 24
Bezpečnostní rady
(1) Bezpečnostní rada kraje a bezpečnostní rada
obce s rozšířenou působností jsou poradními orgány
zřizovatele pro přípravu na krizové situace.
(2) Předsedou bezpečnostní rady kraje je hejtman,
který jmenuje členy bezpečnostní rady kraje.
(3) Předsedou bezpečnostní rady obce s rozšířenou
působností je starosta obce s rozšířenou působností,
který jmenuje členy bezpečnostní rady obce
s rozšířenou působností.
(4) Na jednání bezpečnostní rady kraje a bezpečnostní
rady obce s rozšířenou působností se projednává
a posuzuje stav zabezpečení a stav připravenosti na krizové
situace na území kraje nebo ve správním obvodu
obce s rozšířenou působností. Na jednání bezpečnostní
rady kraje nebo bezpečnostní rady obce s rozšířenou
působností mohou být přizvány další osoby, pokud je
jejich účast nezbytná k posouzení stavu zabezpečení
a stavu připravenosti na krizové situace.“.
52. Za § 24 se vkládají nové § 24a a 24b, které
včetně nadpisů znějí:
„§ 24a
Ústřední krizový štáb
Ústřední krizový štáb je pracovním orgánem vlády
pro řešení krizových situací. Jeho složení a činnost
upravuje Statut Ústředního krizového štábu, který
schvaluje vláda.
§ 24b
Krizový štáb kraje a krizový štáb obce
s rozšířenou působností
(1) Krizový štáb kraje a krizový štáb obce
s rozšířenou působností jsou pracovním orgánem zřizovatele
pro řešení krizových situací.
(2) Předsedou krizového štábu kraje je hejtman,
který jmenuje členy krizového štábu kraje.
(3) Předsedou krizového štábu obce s rozšířenou
působností je starosta obce s rozšířenou působností,
který jmenuje členy krizového štábu obce s rozšířenou
působností.“.
53. V části I hlavě III se za § 24b vkládá nový
díl 2, který včetně nadpisu a poznámky pod čarou
č. 47 zní:
„Díl 2
Územní správní úřady
47) Například zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních
orgánech, ve znění pozdějších předpisů.“.
54. Za § 24c se vkládá označení nové hlavy IV,
které včetně nadpisu zní:
Dosavadní hlavy IV až VI se označují jako hlavy V až
VII.
55. § 25 včetně nadpisu a poznámky pod čarou
č. 18 zní:
„§ 25
Finanční zabezpečení krizových opatření
Finanční zabezpečení krizových opatření na běžný
rozpočtový rok se provádí podle zvláštního právního
předpisu18). Za tímto účelem
a) ministerstva a jiné ústřední správní úřady v rozpočtu
své kapitoly a kraje a obce ve svých rozpočtech
na příslušný rok vyčleňují objem finančních
prostředků potřebný k zajištění přípravy na krizové
situace; kraje a obce dále ve svém rozpočtu
na příslušný rok vyčleňují účelovou rezervu finančních
prostředků na řešení krizových situací
a odstraňování jejich následků,
b) se finanční prostředky potřebné k zajištění přípravy
na krizové situace vyčleňované ministerstvy
a jinými ústředními správními úřady v rozpočtech
kapitol považují za závazný ukazatel státního rozpočtu
na příslušný rok,
c) Ministerstvo financí po projednání s Ministerstvem
vnitra navrhuje v rozpočtové kapitole Všeobecná
pokladní správa účelovou rezervu finančních prostředků
na řešení krizových situací a odstraňování
jejich následků. Použití finančních prostředků
z této rezervy na předcházení krizových situací
je možné pouze ve vazbě na mimořádné události
podle zákona o integrovaném záchranném systému.
Způsob použití rezervy upravuje vláda ve
svém usnesení ke státnímu rozpočtu na příslušný
rok.
18) Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně
některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve
znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.“.
56. V § 26 v úvodní části ustanovení odstavce 2 se
slova „standardy informačních systémů veřejné správy
a“ zrušují.
57. Za § 26 se vkládá nový § 26a, který včetně
nadpisu a poznámky pod čarou č. 48 zní:
„§ 26a
Zabezpečení závaznými geografickými podklady
(1) Orgány krizového řízení využívají při přípravě
na krizové situace a jejich řešení jednotné geografické
podklady v analogové nebo digitální formě.
(2) Jednotné geografické podklady musejí pro požadavky
součinnosti splňovat zásady interoperability
a standardizace všech zainteresovaných orgánů krizového
řízení jak v národním, tak i mezinárodním rozsahu.
(3) Jednotnými geografickými podklady pro
plnění úkolů při plánování krizových opatření a při
řešení krizových situací jsou státní mapová díla a další
geografické produkty vytvářené pro zajišťování obrany
státu v souladu se zvláštním právním předpisem48).
48) Zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění
některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění
pozdějších předpisů.
Nařízení vlády č. 430/2006 Sb., o stanovení geodetických
referenčních systémů a státních mapových děl závazných na
území státu a zásadách jejich používání.“.
58. V § 27 se vkládá nový odstavec 1, který včetně
poznámek pod čarou č. 49 a 19 zní:
„(1) Zvláštními skutečnostmi se rozumí údaje
z oblasti krizového řízení, které by v případě zneužití
mohly vést k znemožnění nebo omezení činnosti
orgánu krizového řízení, ohrožení života a zdraví osob,
majetku, životního prostředí nebo podnikatelského zájmu
právnické osoby nebo fyzické osoby vykonávající
podnikatelskou nebo jinou obdobnou činnost podle
zvláštních právních předpisů49), pokud tyto údaje nejsou
utajovanými informacemi19).
49) Například zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.
19) Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací
a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů.“.
Dosavadní odstavce 1 až 8 se označují jako odstavce 2
až 9.
59. V § 27 odst. 3 a v § 31 odst. 2 se slova „§ 14
odst. 3“ nahrazují slovy „§ 15 odst. 3“.
60. V § 27 se v odstavcích 5 a 6 slovo „zaměstnanec“
zrušuje a ve větě druhé se za slova „krizového
řízení“ vkládají slova „nebo jím pověřený pracovník“.
61. V § 28 odst. 1 se za slovo „Vláda,“ vkládají
slova „ministerstva a jiné ústřední“ a slova „ostatní
orgány s územní působností“ se nahrazují slovy
„územní správní úřady, orgány obcí s rozšířenou působností“.
62. V § 28 odstavec 2 zní:
„(2) Kancelář Poslanecké sněmovny, Kancelář Senátu,
Kancelář prezidenta republiky, Nejvyšší kontrolní
úřad, Úřad pro zahraniční styky a informace
a Bezpečnostní informační služba zpracovávají svůj krizový
plán, který schvaluje v případě Kanceláře Poslanecké
sněmovny, Kanceláře Senátu a Kanceláře prezidenta
republiky jejich vedoucí, v případě Nejvyššího
kontrolního úřadu jeho prezident a v případě Úřadu
pro zahraniční styky a informace a Bezpečnostní informační
služby jejich ředitelé.“.
63. V § 28 odst. 4 písm. a) se slova „určené podle
§ 15 odst. 4 písm. a)“ nahrazují slovy „s rozšířenou
působností“.
64. V § 28 odst. 4 písm. b) se za slova „plánu krizové
připravenosti“ vkládají slova „a plánu krizové připravenosti
subjektu kritické infrastruktury“.
65. V části první nadpis hlavy V zní: „PRÁVA
A POVINNOSTI OSOB“.
66. V § 29 odst. 2 se slova „správní úřad“ nahrazují
slovy „zpracovatel krizového plánu“, za slova „je
tato povinna“ se vkládají slova „na žádost hasičského
záchranného sboru kraje za účelem přípravy na krizové
situace a jejich řešení“ a slova „Správní úřady, územní
správní úřady“ se nahrazují slovy „Ministerstva, jiné
ústřední správní úřady, kraje, obce s rozšířenou působností“.
67. V § 29 se na konci odstavce 3 doplňuje věta
„Poskytnutím věcných prostředků18) nesmí dojít k narušení
funkce prvku kritické infrastruktury.“.
68. V § 29 odst. 4 se slovo „orgány“ nahrazuje
slovy „starosta obce s rozšířenou působností nebo starosta“.
69. V § 29 se doplňují odstavce 6 a 7, které včetně
poznámky pod čarou č. 50 znějí:
„(6) Výkon uložené pracovní povinnosti a pracovní
výpomoci se považuje za jiný úkon v obecném
zájmu50).
(7) Na výzvu příslušného správního úřadu je provozovatel
stavby, zařízení, prostředku nebo veřejné infrastruktury,
o kterých lze oprávněně předpokládat, že
splňují kritéria pro určení prvku kritické infrastruktury,
povinen poskytnout informace nezbytné k určení
prvku kritické infrastruktury a prvku evropské kritické
infrastruktury a další součinnost při ochraně kritické
infrastruktury.
50) § 203 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění zákona
č. 126/2008 Sb. a zákona č. 320/2009 Sb.“.
70. Za § 29 se vkládají nové § 29a až 29c, které
včetně nadpisů a poznámky pod čarou č. 51 znějí:
„§ 29a
Subjekty kritické infrastruktury
Subjekt kritické infrastruktury odpovídá za ochranu
prvku kritické infrastruktury. Za tímto účelem je
povinen
a) vypracovat plán krizové připravenosti subjektu
kritické infrastruktury do jednoho roku od rozhodnutí
vlády nebo ode dne nabytí právní moci
opatření obecné povahy, kterým byl prvek kritické
infrastruktury určen [§ 4 odst. 1 písm. e) nebo § 9
odst. 3 písm. c)],
b) umožnit příslušnému ministerstvu nebo jinému
ústřednímu správnímu úřadu vykonání kontroly
plánu krizové připravenosti subjektu kritické infrastruktury
a ochrany prvku kritické infrastruktury
včetně umožnění vstupů a vjezdů na pozemky
a do prostorů, ve kterých se tento prvek
nachází,
c) oznámit příslušnému ministerstvu nebo jinému
ústřednímu správnímu úřadu bez zbytečného odkladu
informace o organizační, výrobní nebo jiné
změně, je-li zřejmé, že tato změna může mít vliv
na určení prvku kritické infrastruktury, zejména
informace o trvalém zastavení provozu, ukončení
činnosti, nebo restrukturalizaci.
§ 29b
Plán krizové připravenosti subjektu
kritické infrastruktury
(1) V plánu krizové připravenosti subjektu kritické
infrastruktury jsou identifikována možná ohrožení
funkce prvku kritické infrastruktury a stanovena
opatření na jeho ochranu.
(2) Plní-li subjekt kritické infrastruktury veřejnoprávní
povinnost, na jejímž základě vede plánovací,
organizační nebo technickou dokumentaci51), lze požadavky
stanovené na obsah plánu krizové připravenosti
zapracovat do této dokumentace. Jsou-li splněny podmínky
uvedené v prováděcím právním předpise, považují
se dotčené části této dokumentace za části plánu
krizové připravenosti subjektu kritické infrastruktury.
(3) Jestliže je prvek kritické infrastruktury členěn
do více samostatných celků, může být pro každý takový
celek, je-li to účelné, zpracován dílčí plán krizové
připravenosti subjektu kritické infrastruktury, který je
součástí plánu krizové připravenosti subjektu kritické
infrastruktury.
§ 29c
Styčný bezpečnostní zaměstnanec
(1) Subjekt kritické infrastruktury určí styčného
bezpečnostního zaměstnance a jeho určení oznámí příslušnému
ministerstvu nebo jinému ústřednímu správnímu
úřadu. Subjekt kritické infrastruktury takto učiní
bez zbytečného odkladu.
(2) Do doby určení styčného bezpečnostního zaměstnance
plní jeho úkoly subjekt kritické infrastruktury.
(3) Styčný bezpečnostní zaměstnanec poskytuje
za subjekt kritické infrastruktury součinnost při plnění
úkolů podle tohoto zákona.
(4) Styčným bezpečnostním zaměstnancem může
být určena pouze osoba splňující požadavky odborné
způsobilosti. Odborně způsobilou osobou se rozumí
ten, kdo dosáhl vysokoškolského vzdělání absolvováním
studia v akreditovaném studijním programu poskytujícího
ucelené poznatky o zajišťování bezpečnosti
České republiky, o ochraně obyvatelstva nebo o krizovém
řízení nebo má alespoň v jedné z těchto oblastí
tříletou praxi.
51) Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených
vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo
chemickými přípravky a o změně zákona č. 258/2000 Sb.,
o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb.,
o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti
s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších
předpisů, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 254/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.“.
71. V § 30 se slova „Každý, kdo provozuje hromadné
informační prostředky včetně televizního a rozhlasového
vysílání“ nahrazují slovy „Provozovatel televizního
nebo rozhlasového vysílání“.
72. V § 31 odst. 3 písmeno b) zní:
„b) hlásit v obci, v jejímž správním obvodu bude pobývat,
přechodnou změnu pobytu na základě povinného
hlášení podle § 6 odst. 2 písm. a) a § 14
odst. 4 písm. f),“.
73. V § 31 odst. 5 se slova „zejména osobní údaje
fyzické osoby“ nahrazují slovy „jméno, popřípadě
jména, příjmení, datum narození a bydliště“.
74. V § 31 odstavec 6 zní:
„(6) Ten, kdo v době krizového stavu uložil pracovní
výpomoc, vydá po jejím skončení fyzické osobě
potvrzení. Potvrzení obsahuje jméno, popřípadě jména,
příjmení, datum narození a bydliště, den zahájení
a ukončení pracovní výpomoci, počet odpracovaných
hodin, druh a místo práce, poučení o náhradě a označení
orgánu, který potvrzení vydal.“.
75. V § 32 odst. 2 se za větu první vkládá věta „Od
pracovní povinnosti a pracovní výpomoci jsou osvobozeni
také zaměstnanci subjektu kritické infrastruktury,
kteří se podílejí na zajištění funkce prvku kritické infrastruktury.“.
76. V části první nadpis hlavy VI zní: „KONTROLA,
SPRÁVNÍ DELIKTY A NÁHRADA“.
77. V § 33 odst. 1 se slova „Správní úřad, orgány
krajů a ostatní orgány s územní působností a orgány
obcí, které se podílejí na krizovém řízení,“ nahrazují
slovy „Orgány krizového řízení“.
78. V § 33 odstavec 2 zní:
„(2) Kontrolu uvedenou v odstavci 1 vykonává
u obce hasičský záchranný sbor kraje v součinnosti
s obecním úřadem obce s rozšířenou působností, u obce
s rozšířenou působností hasičský záchranný sbor kraje
v součinnosti s krajským úřadem, u kraje Ministerstvo
vnitra ve spolupráci s příslušným ministerstvem nebo
jiným ústředním správním úřadem a u hasičského záchranného
sboru kraje Ministerstvo vnitra.“.
79. V § 33 se doplňují odstavce 3 a 4, které znějí:
„(3) Kontrolu uvedenou v odstavci 1 vykonává
u právnických osob a podnikajících fyzických osob
orgán krizového řízení, který právnické osobě nebo
podnikající fyzické osobě uložil povinnost vyplývající
z krizového plánu.
(4) V zařízeních zpravodajských služeb a Národního
bezpečnostního úřadu, kde by kontrolou uvedenou
v odstavci 1 mohlo dojít k ohrožení utajovaných
informací nebo bezpečnosti státu, může být kontrola
vykonána jen se souhlasem jejich ředitele. Kontrolu
provádí Ministerstvo vnitra. Nebude-li souhlas udělen,
zajistí ředitel, který odmítnul souhlas udělit, výkon
kontroly ve své působnosti a podá do 60 dnů ode dne
odmítnutí udělení souhlasu zprávu o jejím výsledku
Ministerstvu vnitra, nestanoví-li Ministerstvo vnitra
lhůtu delší. Není-li zpravodajská služba nebo Národní
bezpečnostní úřad schopen zajistit výkon kontroly ve
své působnosti, umožní její výkon Ministerstvu vnitra,
přitom může stanovit zvláštní podmínky způsobu výkonu
takové kontroly.“.
80. § 34 včetně nadpisu zní:
„§ 34
Přestupky
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
v době krizového stavu nesplní některou z povinností
podle
a) § 31 odst. 3 písm. a), b) nebo c), nebo
b) § 31 odst. 3 písm. d) nebo e).
(2) Fyzická osoba se dopustí přestupku dále tím,
že v rozporu s § 27 odst. 6
a) jako pracovník oprávněný se seznamovat se zvláštními
skutečnostmi nezachová mlčenlivost o nich,
nebo
b) jako osoba, která se při plnění úkolů krizového
řízení seznámila se zvláštními skutečnostmi, sdělí
zvláštní skutečnost osobě, která není oprávněna se
s takovou zvláštní skutečností seznamovat.
(3) Za přestupek podle odstavce 1 písm. a) a odstavce
2 písm. b) lze uložit pokutu do 20 000 Kč,
za přestupek podle odstavce 1 písm. b) pokutu do
50 000 Kč a za přestupek podle odstavce 2 písm. a)
pokutu do 100 000 Kč.“.
81. Za § 34 se vkládají nové § 34a a 34b, které
včetně nadpisů a poznámky pod čarou č. 52 znějí:
„§ 34a
Správní delikty právnických
a podnikajících fyzických osob
(1) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se
dopustí správního deliktu tím, že v rozporu s § 29
odst. 1 při přípravě na krizové situace
a) se nepodílí na zpracování krizových plánů, nebo
b) jako osoba, která zajišťuje plnění opatření vyplývajících
z krizového plánu, nezpracuje plán krizové
připravenosti.
(2) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se
dopustí správního deliktu dále tím, že
a) jako osoba zahrnutá v krizovém plánu nesplní povinnost
podle § 29 odst. 2, nebo
b) nesplní povinnost podle § 29 odst. 3.
(3) Provozovatel televizního nebo rozhlasového
vysílání se dopustí správního deliktu tím, že nesplní
povinnost podle § 30.
(4) Za správní delikt se uloží pokuta do
3 000 000 Kč.
§ 34b
Společná ustanovení ke správním deliktům
(1) Právnická osoba za správní delikt neodpovídá,
jestliže prokáže, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo
možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila.
(2) Při určení výměry pokuty právnické osobě se
přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke
způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k okolnostem,
za nichž byl spáchán.
(3) Odpovědnost právnické osoby za správní delikt
zaniká, jestliže správní orgán o něm nezahájil řízení
do 1 roku ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději
však do 3 let ode dne, kdy byl spáchán.
(4) Správní delikty podle § 34a projednává hasičský
záchranný sbor kraje s výjimkou správních deliktů
podle § 34a odst. 2 písm. b), které projednává krajský
úřad.
(5) Na odpovědnost za jednání, k němuž došlo při
podnikání fyzické osoby52) nebo v přímé souvislosti
s ním, se vztahují ustanovení tohoto zákona o odpovědnosti
a postihu právnické osoby.
52) § 2 odst. 2 obchodního zákoníku.“.
82. V § 36 odst. 1 se slova „§ 39 odst. 5“ nahrazují
slovy „§ 39 odst. 4“.
83. § 38 včetně nadpisu zní:
84. V § 39 se odstavec 3 včetně poznámky pod
čarou č. 33 zrušuje.
Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako odstavce 3
a 4.
85. Za § 39a se vkládají nové § 39b až 39f, které
včetně poznámek pod čarou č. 53 a 54 znějí:
„§ 39b
(1) Správce obce jmenovaný Ministerstvem vnitra
podle zvláštního právního předpisu53) plní v případě
vyhlášení krizového stavu úkoly vyplývající z § 21
odst. 2 písm. a) až c) a odstavce 3.
(2) Správce městské části jmenovaný ředitelem
Magistrátu podle zvláštního právního předpisu54) plní
v případě vyhlášení krizového stavu úkoly starosty
městské části vyplývající z § 21 odst. 2 písm. a) až c)
a odstavce 3.
§ 39c
Orgány krizového řízení při řešení krizové situace
postupují tak, aby případný zásah do práv a svobod
osob nepřekročil nezbytnou míru.
§ 39d
(1) Evidence údajů o přechodných změnách pobytu
osob, jejímž správcem je Ministerstvo vnitra, se
vede za nouzového stavu nebo stavu ohrožení státu.
(2) V evidencích údajů o přechodných změnách
pobytu osob se zpracovávají na základě nařízeného krizového
opatření údaje v rozsahu jméno, popřípadě
jména, příjmení, datum narození, místo trvalého pobytu
a místo přechodné změny pobytu.
(3) Údaje o přechodných změnách pobytu osob se
zpracovávají po dobu krizového stavu, a je-li to nezbytné,
zejména k zajištění zájmů subjektů údajů,
i po jeho skončení.
(4) Zdrojem údajů v ústřední evidenci údajů o přechodných
změnách pobytu osob je evidence údajů
o přechodných změnách pobytu osob vedená hasičským
záchranným sborem kraje.
(5) Zdrojem údajů v evidenci údajů o přechodných
změnách pobytu osob vedené hasičským záchranným
sborem kraje je evidence údajů o přechodných změnách
pobytu osob vedená obecním úřadem obce s rozšířenou
působností.
(6) Zdrojem údajů v evidenci údajů o přechodných
změnách pobytu osob vedené obecním úřadem obce
s rozšířenou působností je evidence údajů o přechodných
změnách pobytu osob vedená obecním úřadem.
§ 39e
(1) Evidence údajů o přechodných změnách pobytu
osob za stavu nebezpečí, jejímž správcem je
místně příslušný hasičský záchranný sbor kraje, se vede
za stavu nebezpečí. Ustanovení § 39d odst. 2 a 3 platí
obdobně.
(2) Zdrojem údajů v evidenci údajů o přechodných
změnách pobytu osob za stavu nebezpečí vedené hasičským
záchranným sborem kraje je evidence údajů o přechodných
změnách pobytu osob za stavu nebezpečí
vedená obecním úřadem obce s rozšířenou působností.
(3) Zdrojem údajů v evidenci údajů o přechodných
změnách pobytu osob za stavu nebezpečí vedené obecním
úřadem obce s rozšířenou působností je evidence
údajů o přechodných změnách pobytu osob za stavu
nebezpečí vedená obecním úřadem.
(4) Evidence údajů o přechodných změnách pobytu
osob za stavu nebezpečí, vedená hasičským záchranným
sborem kraje, obecním úřadem obce s rozšířenou
působností nebo obecním úřadem, se v případě
postupu podle § 6 odst. 2 písm. a) považuje dnem vyhlášení
nouzového stavu za evidenci údajů o přechodných
změnách pobytu osob; hasičský záchranný sbor
kraje tyto údaje dále zpracovává podle § 39d odst. 4.
§ 39f
Oprávnění vyžadovat po právnické nebo fyzické
osobě údaje podle tohoto zákona neplatí, lze-li tyto
údaje získat z informačních systémů veřejné správy
nebo veřejně dostupných zdrojů.
53) § 98 zákona č. 128/2000 Sb., ve znění zákona č. 313/2002
Sb., zákona č. 234/2006 Sb. a zákona č. 298/2008 Sb.
54) § 93 zákona č. 131/2000 Sb., ve znění zákona č. 298/2008
Sb.“.
86. V § 40 odst. 1 se slova „§ 28 odst. 5“ nahrazují
slovy „§ 4 odst. 1 písm. d), § 27 odst. 9 a § 28 odst. 4“.
87. V § 40 odst. 2 a 3 se číslo „3“ nahrazuje číslem
„5“.
Čl. II
Přechodná ustanovení
1. Hasičské záchranné sbory krajů zpracují krizové
plány obcí s rozšířenou působností do dvou let
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Zahrnutí právnické nebo podnikající fyzické
osoby do krizového plánu účinného do dne nabytí
účinnosti tohoto zákona není tímto zákonem dotčeno.
Čl. III
Zmocnění k vyhlášení úplného znění zákona
Předseda vlády se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásil úplné znění zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém
řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon),
jak vyplývá ze zákonů jej měnících.
Čl. IV
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2011.
Němcová v. r.
Klaus v. r.
v z. John v. r.