416/2004 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 28. června 2004,
kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě
a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění zákona č. 309/2002
Sb., zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 123/2003 Sb.
Změna: 274/2018 Sb.
Změna: 24/2020 Sb.
Ministerstvo financí stanoví podle § 33 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole
ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění
zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 123/2003 Sb., (dále jen"zákon")
bližší podrobnosti o kontrolních metodách a kontrolních postupech a upravuje strukturu,
rozsah, postup a termíny předkládání zpráv o výsledcích finančních kontrol:
Bližší podrobnosti o kontrolních metodách
§ 1
(1) Kontrolní metody a jejich výběr slouží k zajištění objektivnosti a
úplnosti informací o tom, zda a jak
a) orgán veřejné správy [§ 2 písm. a) zákona], jeho vedoucí zaměstnanci
a ostatní zaměstnanci plní stanovené úkoly a schválené záměry a cíle tohoto orgánu,
b) kontrolovaná osoba [§ 2 písm. b) zákona] plní požadavky, které jsou
předmětem finanční kontroly.
(2) Výběr kontrolních metod musí zabezpečit, aby shromážděné informace
o skutečnostech tvořících předmět finanční kontroly byly
a) významné pro stanovené konkrétní cíle [§ 5 písm. d) zákona] této kontroly,
b) spolehlivé zejména s přihlédnutím k jejich zdroji,
c) dostatečné pro přesvědčivost dokumentovaných zjištění.
§ 2
(1) Kontrolní metoda porovnání se použije k poznání míry souladu schválených
záměrů a cílů, se skutečným stavem jejich plnění ve vztahu k prověřované činnosti
a dodržení právních předpisů a opatření přijatých orgány veřejné správy v mezích
těchto právních předpisů.
(2) Kontrolní metodou porovnání se prověří, zda se vyskytují odchylky mezi
zjištěnými informacemi o hospodaření orgánu veřejné správy, právnické nebo fyzické
osoby s veřejnými prostředky a údaji o plánování, přípravě a uskutečňování finančních
nebo majetkových operací (dále jen "operace") obsaženými v jejich podkladech, zavedených
evidencích a automatizovaných informačních systémech, stanovených finančních, statistických
a jiných výkazech, hlášeních, zprávách a jiné dokumentaci vedené podle zvláštních
právních předpisů1) (dále jen "dokumentace").
(3) Podklady orgánu veřejné správy, právnické nebo fyzické osoby o plánování,
přípravě a uskutečňování operací jsou především zápisy [§ 11 odst. 3 písm. c) zákona],
záznamy [§ 25 odst. 2 písm. c) zákona] a jiné písemnosti vedené podle zvláštních
právních předpisů2).
§ 3
(1) Kontrolní metodou sledování se zjišťuje, zda
a) jsou vytvořeny podmínky a stanoveny postupy pro hospodárný, efektivní
a účelný výkon prověřované činnosti,
b) orgán veřejné správy, jeho vedoucí a ostatní zaměstnanci tyto podmínky
a stanovené postupy dodržují.
(2) Skutečný stav se zjišťuje
a) pozorováním procesů a jevů při výkonu prověřované činnosti,
b) měřením dosahovaných hodnot při výkonu prověřované činnosti.
(3) O průběhu, časových údajích, výsledcích pozorování procesů a jevů při
výkonu prověřované činnosti a o měření dosahovaných hodnot při jejím výkonu se pořizují
písemné, slovní a číselné, případně obrazové nebo zvukové záznamy. Vyhodnocením záznamů
se získají informace o stavu dodržování a správnosti postupů stanovených pro hospodárný,
efektivní a účelný výkon veřejné správy.
§ 4
(1) Kontrolní metodou šetření a ověřování se zjišťuje, zda prověřované operace,
které mají za následek dosažení veřejných příjmů [§ 2 písm. h) zákona], vynaložení
veřejných výdajů [§ 2 písm. i) zákona] nebo jiná plnění, jsou uskutečňovány v souladu
se stanovenými úkoly a schválenými záměry a cíli orgánu veřejné správy, a zda kontrolované
osoby stanovené podmínky a postupy dodržují.
(2) Zjištěné skutečnosti se porovnávají s podmínkami a postupy stanovenými
právními předpisy a opatřeními přijatými v mezích těchto právních předpisů a hodnotí
z hlediska plnění kritérií stanovených pro hospodárný, efektivní a účelný výkon prověřované
činnosti.
§ 5
(1) Kontrolní metodou kontrolních výpočtů se matematickými úkony přezkoumávají
a vyhodnocují zjištěné informace o prověřované činnosti orgánu veřejné správy, právnické
nebo fyzické osoby.
(2) Zjištění získaná kontrolními výpočty se porovnávají zejména s číselnými
hodnotami
a) vykazovanými v dokumentaci o plánovaných, připravovaných a uskutečňovaných
operacích,
b) stanovenými v právních předpisech a v opatřeních přijatých v mezích
těchto právních předpisů,
c) stanovenými v příslušných českých technických normách3),
d) obsaženými v podmínkách rozhodnutí o poskytnutí veřejné finanční podpory
nebo v uzavřených smlouvách.
§ 6
(1) Kontrolní metodou analýzy se zkoumají a vyhodnocují odchylky v hodnotách,
například o četnosti nebo výdajové či časové náročnosti operací, anebo ve zvýšeném
riziku vzniku nesrovnalostí v hospodaření s veřejnými prostředky, od hodnot, které
jsou obvyklé pro obdobné operace nebo jejich soubory, není-li rozdíl porovnávaných
hodnot uspokojivě doložen. Vyhodnocuje se i případný vzájemný nesoulad hodnot obsažených
v záznamech různých druhů dokumentace.
(2) Při měření objemu zdrojů a potřeby veřejných prostředků a pracovních
sil ve vztahu k zajištění rozsahu, kvality a přínosu stanovených úkolů a schválených
záměrů a cílů orgánu veřejné správy se použije například analýza minimalizace nákladů,
analýza nákladů a přínosů, analýza efektivnosti nákladů nebo analýza užitečnosti
nákladů.
(3) Nejsou-li kritéria pro hodnocení hledisek hospodárného, efektivního a
účelného výkonu veřejné správy stanovena právními předpisy, českými technickými normami,
musí je vedoucí orgánu veřejné správy stanovit předem (§ 4 odst. 2 zákona). Ke splnění
této povinnosti použije především výkonově orientované analytické metody.
Bližší podrobnosti o kontrolních postupech
§ 7
(1) Při plánování, přípravě, uskutečňování a následném prověřování uskutečněných
operací a při prověřování přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly
se podle zvolených kontrolních metod uspořádají úkony ke shromažďování, třídění,
vyhodnocení a dokumentaci informací do kontrolních postupů.
(2) Zaměstnanci pověření k výkonu finanční kontroly získávají a shromažďují
doklady, které jsou zdrojem informací,
a) vlastní činností,
b) z dokumentace orgánu veřejné správy, právnické nebo fyzické osoby,
jejichž činnost je prověřována,
c) z jiných zdrojů, například od osoby, která je povinna spolupůsobit
při výkonu veřejnosprávní kontroly, anebo prostřednictvím přizvané osoby (§ 16 zákona).
§ 8
(1) Při výkonu předběžné veřejnosprávní kontroly (§ 11 odst. 1 a 2 zákona),
průběžné veřejnosprávní kontroly (§ 11 odst. 3 zákona) a následné veřejnosprávní
kontroly (§ 11 odst. 4 zákona) se uplatní schvalovací, operační, hodnotící a revizní
postupy nebo jejich kombinace, které
a) organizuje a řídí vedoucí kontrolního orgánu [§ 2 písm. c) zákona]
podle působnosti stanovené zákonem o finanční kontrole, zvláštním právním předpisem
nebo na základě těchto právních předpisů,
b) zajišťují vedoucí zaměstnanci a ostatní zaměstnanci kontrolního orgánu
pověření k tomu vedoucím tohoto orgánu.
(2) Osoby uvedené v odstavci 1 zajistí v případě potřeby při výkonu veřejnosprávní
kontroly u kontrolované osoby [§ 2 písm. b) zákona] na místě podklady pro plánování,
přípravu a uskutečňování operací.
(3) Ve vnitřním kontrolním systému orgánu veřejné správy se uplatní při
výkonu
a) předběžné, průběžné a následné řídící kontroly (§ 26 a 27 zákona)
schvalovací, operační, hodnotící a revizní postupy nebo jejich kombinace, které organizuje,
řídí a zajišťuje vedoucí orgánu veřejné správy prostřednictvím řídících výkonných
struktur tohoto orgánu,
b) interního auditu speciální kombinace revizních a hodnotících postupů
s důrazem na využití kontrolních metod analýzy k objektivnímu přezkoumávání a vyhodnocování
účinnosti vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy a správnosti operací
(dále jen "auditní postupy"), které zajišťuje útvar interního auditu (§ 28 odst.
1 zákona).
§ 9
(1) Při plánování, přípravě a uskutečňování operací se kontrolními postupy
veřejnosprávní kontroly a řídící kontroly zajistí
a) soustavné, koordinované a včasné zjišťování provozních, finančních,
právních a jiných rizik,
b) vyhodnocování zjištění o těchto rizicích, že může nastat určitá událost,
jednání nebo stav, který ohrozí nebo znemožní plnění stanovených úkolů vyplývajících
ze schválených záměrů a cílů orgánu veřejné správy s následnými nežádoucími dopady,
které spočívají například v
1. ohrožení nebo újmě na majetku a právech státu či územního
samosprávného celku,
2. narušení bezpečnosti informací,
3. nehospodárném využívání
zdrojů, ve výkonu neefektivních nebo neúčelných činností, v nesplnění nebo v prodlení
plnění stanovených úkolů, anebo v nedodržení jejich požadované kvality,
4. poškození
pověsti orgánu veřejné správy,
c) podklady pro vypracování doporučení k přijetí odpovídajících opatření
na vyloučení nebo zmírnění zjištěných rizik.
(2) Auditními postupy se zajistí
a) nezávislé a objektivní prověřování, zda jsou
1. provozní, finanční,
právní a jiná rizika vztahující se k činnosti orgánu veřejné správy zjišťována a
vyhodnocována,
2. přijímána a dodržována odpovídající opatření k jejich vyloučení
nebo zmírnění,
b) informování vedoucího orgánu veřejné správy o výsledcích tohoto prověřování.
Schvalovací postupy
§ 10
Schvalovacími postupy řídící kontroly vykonávanými v působnosti příkazce
operace [§ 26 odst. 1 písm. a) zákona], správce rozpočtu [§ 26 odst. 1 písm. b) zákona]
a hlavního účetního [§ 26 odst. 1 písm. c) zákona] se zajistí předběžná kontrola
operace
a) před učiněním právního úkonu orgánu veřejné správy, kterým vzniká
nárok tomuto orgánu na veřejný příjem nebo jiné plnění (dále jen "nárok"), anebo
závazek tohoto orgánu k veřejnému výdaji nebo jinému plnění (dále jen "závazek"),
b) po vzniku nároku nebo závazku.
§ 11
(1) Předběžnou kontrolu při správě veřejných příjmů před vznikem nároku orgánu
veřejné správy zajistí ve své působnosti příkazce operace.
(2) Schvalovacím postupem příkazce operace se prověří
a) soulad připravované operace se stanovenými úkoly a schválenými záměry
a cíli orgánu veřejné správy,
b) správnost operace [§ 2 písm. l) zákona] zejména ve vztahu k
1. dodržení
právních předpisů a opatření přijatých orgány veřejné správy v mezích těchto právních
předpisů,
2. dodržení kritérií stanovených pro hospodárný, efektivní a účelný výkon
veřejné správy,
c) přijetí opatření k vyloučení nebo zmírnění provozních, finančních,
právních a jiných rizik, která se při uskutečňování připravované operace mohou vyskytnout,
d) doložení připravované operace věcně správnými a úplnými podklady.
§ 12
(1) Předběžnou kontrolu při správě veřejných příjmů po vzniku nároku orgánu
veřejné správy zajistí ve své působnosti příkazce operace a hlavní účetní.
(2) Schvalovacím postupem příkazce operace se prověří správnost určení dlužníka,
výše a splatnost vzniklého nároku orgánu veřejné správy.
(3) Příkazce operace vystaví pokyn k plnění veřejných příjmů opatřený svým
podpisem a předá jej s doklady o nároku orgánu veřejné správy hlavnímu účetnímu k
přijetí konkrétního příjmu nebo k zajištění vymáhání pohledávky.
(4) Schvalovacím postupem hlavního účetního se prověří
a) soulad podpisu příkazce operace v pokynu k plnění veřejných příjmů
s podpisem uvedeným v podpisovém vzoru,
b) správnost určení dlužníka, výše a splatnosti vzniklého nároku orgánu
veřejné správy s údaji ve vydaném pokynu k plnění veřejných příjmů,
c) jiné skutečnosti týkající se uskutečnění operace jako účetního případu
podle zvláštních právních předpisů pro vedení účetnictví orgánu veřejné správy4),
souvisejících účetních rizik, které se při jejím uskutečňování mohou vyskytnout včetně
přijetí případných opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění.
(5) Shledá-li hlavní účetní při předběžné kontrole nedostatky, přeruší schvalovací
postup a oznámí své zjištění písemně příkazci s uvedením důvodů a případně přiloží
další doklady o oprávněnosti svého postupu.
(6) Neshledá-li hlavní účetní nedostatky, předá pokyn k plnění veřejných
příjmů potvrzený svým podpisem k zajištění výběru konkrétního příjmu ve výši splatného
nároku; plnění může být jednorázové ve výši celkové částky, nebo rozložené do několika
dílčích plnění.
§ 13
(1) Předběžnou kontrolu při řízení veřejných výdajů před vznikem závazku
orgánu veřejné správy zajistí ve své působnosti příkazce operace a správce rozpočtu.
(2) Schvalovacím postupem příkazce operace se prověří
a) nezbytnost připravované operace k zajištění stanovených úkolů a schválených
záměrů a cílů orgánu veřejné správy,
b) správnost operace [§ 2 písm. l) zákona] zejména ve vztahu k dodržení
1. právních předpisů a opatření přijatých orgány veřejné správy v mezích těchto právních
předpisů,
2. kritérií stanovených pro hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné
správy,
3. postupu a podmínek stanovených pro zadávání veřejných zakázek,
c) přijetí opatření k vyloučení nebo zmírnění provozních, finančních,
právních a jiných rizik, která se při uskutečňování připravované operace mohou vyskytnout,
d) doložení připravované operace věcně správnými a úplnými podklady.
(3) Je-li kontrolní postup podle odstavce 2 ukončen, příkazce operace potvrdí
svým podpisem písemný podklad k přípravě závazku a předá jej k předběžné kontrole
správci rozpočtu.
(4) Schvalovacím postupem správce rozpočtu se prověří, zda připravovaná
operace
a) byla ověřena příkazcem operace v rozsahu jeho oprávnění k tomuto úkonu
a zda jeho podpis na podkladu k připravované operaci souhlasí s podpisem uvedeným
v podpisovém vzoru,
b) je v souladu se schválenými veřejnými výdaji, programy, projekty,
uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími o nakládání s veřejnými prostředky,
c) odpovídá pravidlům stanoveným zvláštními právními předpisy pro financování
činnosti orgánu veřejné správy5),
d) byla prověřena v souvislosti s rozpočtovými riziky, která se při jejím
uskutečňování mohou vyskytnout, zejména v souvislosti s dopadem uskutečnění operace
na zdroje financování činnosti orgánu veřejné správy použitelné v příslušném rozpočtovém
období a s potřebou zajištění zdrojů pro financování činnosti tohoto orgánu v navazujícím
rozpočtovém období, a zda byla stanovena opatření k vyloučení nebo zmírnění těchto
rizik.
(5) Shledá-li správce rozpočtu při předběžné kontrole připravované operace
nedostatky, přeruší schvalovací postup a oznámí své zjištění písemně příkazci operace
s uvedením důvodů a případně přiloží další doklady o oprávněnosti svého postupu.
(6) Pokud pro připravovanou operaci správce rozpočtu stanoví v souladu s
právním předpisem nebo opatřeními orgánů veřejné správy přijatými v mezích tohoto
právního předpisu omezující podmínky, uvede je písemně.
(7) Neshledá-li správce rozpočtu nedostatky, vrátí svým podpisem potvrzený
podklad k připravované operaci příkazci. Podpis správce rozpočtu, případně s připojenými
písemnými omezujícími podmínkami je pro účely finančního řízení dokladem o kontrolním
zajištění finančního krytí připravovaného závazku v navržené výši a o předpokládaném
termínu jeho plnění konkrétnímu věřiteli (dále jen "individuální příslib").
(8) Je-li to účelné k zajištění provozních potřeb vyplývajících z běžné,
pravidelné činnosti orgánu veřejné správy, které je nutné zabezpečovat operativně,
příkazce operace může předložit správci rozpočtu návrh na kontrolní zajištění finančního
krytí předpokládaných operací a s tím souvisejících závazků, jejichž věřitel a výše
není předem známa.
(9) Podpis správce rozpočtu na návrhu příkazce operace podle odstavce 8 je
pro účely finančního řízení dokladem o kontrolním zajištění finančního krytí předpokládaných
závazků v jím stanoveném limitu veřejných výdajů a určeném období (dále jen "limitovaný
příslib").
(10) Správce rozpočtu předá limitovaný příslib příkazci operace a jeho kopii
současně předá hlavnímu účetnímu.
(11) Nebyly-li odstraněny nedostatky podle odstavce 5 nebo vyřešeny omezující
podmínky správce rozpočtu podle odstavce 6, je učiněný právní úkon, případně vzniklý
závazek orgánu veřejné správy proveden bez předběžné kontroly (§ 26 odst. 5 zákona).
§ 14
(1) Předběžnou kontrolu při řízení veřejných výdajů po vzniku závazku orgánu
veřejné správy zajistí ve své působnosti příkazce operace a hlavní účetní.
(2) Schvalovacím postupem příkazce operace se prověří
a) správnost určení věřitele, výše a splatnosti vzniklého závazku orgánu
veřejné správy,
b) soulad výše závazku s individuálním příslibem nebo limitovaným příslibem.
(3) Příkazce operace vystaví pokyn k plnění veřejných výdajů opatřený svým
podpisem a předá jej s doklady o závazku orgánu veřejné správy hlavnímu účetnímu
k zajištění platby. Na pokynu označí rovněž, zda se jedná o individuální příslib
nebo limitovaný příslib.
(4) Schvalovacím postupem hlavního účetního se prověří
a) soulad podpisu příkazce operace v pokynu k zajištění platby s podpisem
uvedeným v podpisovém vzoru,
b) soulad údajů o věřiteli, výši a splatnosti vzniklého závazku orgánu
veřejné správy s údaji ve vydaném pokynu k zajištění platby, kterou je tento orgán
povinen zaplatit věřiteli,
c) podle označení na pokynu, zda se jedná o operaci s individuálním příslibem
nebo limitovaným příslibem,
d) soulad pokynu příkazce operace k zajištění platby s limitovaným příslibem
pro určené a stanovené období,
e) jiné skutečnosti týkající se uskutečnění operace jako účetního případu
podle zvláštních právních předpisů pro vedení účetnictví orgánu veřejné správy4),
souvisejících účetních rizik, které se mohou vyskytnout zejména v souvislosti se
zapojením cizích zdrojů, zálohami, hospodařením s fondy a přijetí případných opatření
k jejich vyloučení nebo zmírnění.
(5) Shledá-li hlavní účetní při předběžné kontrole nedostatky, přeruší schvalovací
postup a oznámí své zjištění písemně příkazci operace, u operací v rámci limitovaného
příslibu též správci rozpočtu, s uvedením důvodů a případně přiloží další doklady
o oprávněnosti svého postupu.
(6) Zjistí-li hlavní účetní při předběžné kontrole, že při přípravě operace
nebyla vykonána předběžná kontrola správcem rozpočtu, oznámí to písemně vedoucímu
orgánu veřejné správy, který příjme opatření k prověření této nekontrolované operace
a k zabezpečení řádného výkonu předběžné kontroly (§ 26 odst. 5 zákona),
(7) Neshledá-li hlavní účetní nedostatky, předá příkaz k platbě potvrzený
svým podpisem k zajištění platby ve výši splatného závazku; platba může být jednorázová
ve výši celkové dlužné částky, nebo rozložená do několika dílčích plateb.
(8) Nebyly-li odstraněny nedostatky podle odstavců 5 a 6, je platba uskutečněna
bez předběžné kontroly (§ 26 odst. 5 zákona).
§ 15
Vykonává-li funkci správce rozpočtu a hlavního účetního jediný zaměstnanec
(§ 26 odst. 3 zákona), zajistí schvalovací postupy správce rozpočtu i hlavního účetního
za předpokladu dodržení jejich návaznosti.
§ 16
(1) Schvalovací postupy řídící kontroly lze provádět v elektronické podobě.
(2) Při použití elektronických prostředků ve schvalovacích postupech řídící
kontroly nemusí podpis povinných osob splňovat podmínky stanovené zákonem o službách
vytvářejících důvěru pro elektronické transakce. Při použití informačního systému
ve schvalovacích postupech řídicí kontroly může podpis povinných osob nahradit nezměnitelný
záznam v informačním systému.
§ 17
Předběžnou veřejnosprávní kontrolu připravovaných operací, týkající se jiných
orgánů veřejné správy nebo žadatelů o veřejnou finanční podporu, zajistí vedoucí
kontrolního orgánu obdobně podle § 10 až 16 prostřednictvím schvalovacích postupů
vykonávaných k tomu pověřenými zaměstnanci tohoto orgánu.
Operační postupy
§ 18
(1) Operačními postupy řídící kontroly se zajistí průběžná kontrola úplnosti
a přesnosti průběhu operací. Tyto postupy zahrnují i kontrolní techniky při prověřování
jejich příslušné dokumentace a sestavování stanovených finančních, statistických
a jiných výkazů, hlášení a zpráv.
(2) Operační postupy slouží ke sledování a případnému usměrňování jednotlivých
provozních a finančních funkcí, z nich vyplývajících činností vykonávaných příslušnými
řídícími výkonnými strukturami orgánu veřejné správy a jejich návazností v procesu
přímého uskutečňování operace, a to od
a) vzniku nároku nebo závazku až do okamžiku ukončení prováděných prací,
splnění dodávky zboží nebo služeb v množství a kvalitě, nutné ke konečnému vypořádání
tohoto nároku nebo závazku,
b) předání podkladů k jejímu uskutečnění hlavním účetním až do okamžiku
vyúčtování celkové částky zaplacených veřejných příjmů k uspokojení celkové pohledávky,
vyplývající z nároku orgánu veřejné správy nebo celkové částky zaplacených veřejných
výdajů, vyplývající ze závazku tohoto orgánu a pokladního splnění a zaúčtování veškerých
příjmů nebo plateb, nutných k uspokojení pohledávky nebo závazku evidovaných v účetnictví
vedeném orgánem veřejné správy podle zvláštního právního předpisu4).
(3) Není-li výběr veřejných příjmů uskutečněn, nebo je-li uskutečněn v neúplné
výši do termínu jeho splatnosti, hlavní účetní vyrozumí o tom bez zbytečného odkladu
příkazce operace k přijetí opatření směřujících ke splnění povinnosti dlužníka.
§ 19
Operačními postupy se zajistí průběžné nebo periodické prověření
a) dodržování provozních postupů stanovených uvnitř orgánu veřejné správy
pro oddělený výkon činností v procesu přímého uskutečňování operací a jejich zpracování
v účetnictví za účelem minimalizace provozních, finančních, právních a jiných rizik,
b) plnění stanovených opatření k zajištění ochrany a bezpečnosti osob
a veřejných prostředků při hospodaření a nakládání s těmito prostředky včetně jejich
ochrany před poškozením, zničením, ztrátou, odcizením nebo zneužitím,
c) včasnosti a přesnosti provádění záznamů o všech uskutečňovaných operacích
a kontrolách v zavedených informačních systémech orgánu veřejné správy,
d) fungování zavedeného systému uvnitř orgánu veřejné správy pro včasné
předávání informací příslušným vedoucím zaměstnancům, vyžaduje-li to potřeba k usměrnění
procesu přímého uskutečňování operace nebo činností, například při vzniku nových
rizik spojených se změnou ekonomických, právních, provozních a jiných podmínek [§
11 odst. 3 písm. b) a § 27 odst. 2 zákona],
e) plnění opatření přijatých k nápravě zjištěných nedostatků, zejména
těch, jejichž cílem je včas odhalovat a znemožňovat uskutečňování nehospodárných,
neefektivních a neúčelných operací nebo operací, které jsou v rozporu s právními
předpisy.
§ 20
K dosažení vyšší účinnosti průběžné kontroly, zejména k odstranění nebo zmírnění
provozních, finančních, právních a jiných rizik a k zajištění ochrany osob a majetku,
se využijí v operačních postupech technické prostředky, zařízení a programová vybavení,
například mechanismy ke znehodnocení obsahu bezpečnostních schránek, indikátory pravosti
peněz, čidla, bezpečnostní rámy a kamerové systémy.
Hodnotící postupy
§ 22
Hodnotící postupy zahrnují systematicky uspořádané úkony ke třídění a
vyhodnocování zjištění o skutečnostech, shromážděných a dokumentovaných zpravidla
operačními a revizními postupy při řídící kontrole nebo veřejnosprávní kontrole.
Uplatní se vždy při
a) posuzování údajů o uskutečněných operacích, které jsou obsaženy v
zavedených informačních systémech, ve stanovených finančních, statistických a jiných
výkazech, hlášeních a zprávách,
b) porovnávání těchto údajů se schválenými veřejnými příjmy a veřejnými
výdaji,
c) analyzování dosažených výsledků ve vztahu k plnění stanovených úkolů
a schválených záměrů a cílů orgánu veřejné správy a k potřebám jeho hospodaření v
dalším období.
§ 23
Prostřednictvím hodnotících postupů se využijí získané věcné, časové a
finanční údaje o hospodaření orgánu veřejné správy při zajišťování stanovených úkolů
a schválených záměrů a cílů ke koordinaci a usměrňování
a) jeho činností v dalším období, například v případech, vznikne-li potřeba
tohoto orgánu přinášející nezajištěné nároky na veřejné výdaje, kterou je třeba zabezpečit
především hospodárnějším prováděním jiných úkolů nebo odsunutím či omezením některého
jiného, méně naléhavého úkolu,
b) přípravy a uskutečňování operací za účelem dosažení optimálního vztahu
mezi hospodárností, účelností a efektivností těchto operací a náklady na činnosti
vykonávané k jejich uskutečnění,
c) finančního řízení a kontroly při
1. organizování řídících výkonných
struktur k plnění stanovených úkolů s cílem dosáhnout vyšší hospodárnosti, efektivnosti
a účelnosti výkonu veřejné správy,
2. hospodaření s veřejnými prostředky, například
v souvislosti s poskytováním veřejné finanční podpory nebo při využívání věcí, majetkových
práv a jiných majetkových hodnot orgánu veřejné správy včetně zajištění péče o jejich
zachování a ochranu před neoprávněnými zásahy,
3. přijímání systémových opatření,
která mají za cíl předcházet a včas odhalovat nesprávné operace a jejich příčiny
[§ 5 písm. e) zákona].
Revizní postupy
§ 24
(1) Revizní postupy se uplatní při následné veřejnosprávní kontrole a obdobně
i při následné řídící kontrole správnosti vybraných operací. Zahrnují úkony k prověřování,
zkoumání a vyhodnocování všech údajů v zavedených evidencích a automatizovaných informačních
systémech orgánu veřejné správy nebo příjemce veřejné finanční podpory, jehož činnost
nebo splnění účelu a stanovených podmínek užití této podpory je kontrolována.
(2) Při shromažďování údajů u vzorku vybraných operací se použijí metody
nestatistického nebo statistického výběru ze souboru údajů o všech uskutečněných
operacích v časovém intervalu, ve kterém má být správnost těchto operací prověřována,
zkoumána a vyhodnocována.
(3) Revizními postupy se u vzorku vybraných operací prověří a vyhodnotí skutečnosti
rozhodné pro hospodaření s veřejnými prostředky při zajišťování stanovených úkolů
a schválených záměrů a cílů orgánu veřejné správy (§ 11 odst. 4 zákona).
§ 25
Následná veřejnosprávní kontrola přiměřenosti a účinnosti systémů finanční
kontroly, zavedených u orgánů veřejné správy (§ 11 odst. 5 zákona), se zajistí revizními
postupy, zpravidla doplněnými o úkony hodnotících postupů. Při uplatnění těchto kontrolních
postupů se využijí revizní postupy přezkoumání vybraného vzorku operací.
§ 26
(1) Při stanovení konkrétních cílů a uspořádání úkonů do revizních postupů
ke zjišťování skutečností, které jsou předmětem veřejnosprávní kontroly u kontrolované
osoby na místě, se vychází z informací o
a) charakteru úkolů veřejné správy zajišťovaných kontrolovanou osobou,
b) zdrojích financování této činnosti,
c) právních předpisech, kterými se tato činnost řídí,
d) rizicích spojených s plněním rozhodujících úkolů při zajišťování schválených
plánů, programů, projektů nebo jiných rozhodnutí o nakládání s veřejnými prostředky
kontrolovanou osobou, jejichž nežádoucí důsledky lze spatřovat zejména v
1. porušování
právního předpisu pro zadávání veřejných zakázek nebo opatření přijatých v mezích
tohoto právního předpisu,
2. nedodržení povinnosti stanovit kritéria k zajištění hospodárného,
efektivního a účelného výkonu veřejné správy nebo nedodržení těchto kritérií,
3. nedostatečném
fungování systému kontrolované osoby k rozpoznávání rizik vztahujících se k činnosti
této osoby a přijímání nedostatečných opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění,
4.
nedostatečné účinnosti informačních systémů pro zajištění včasné koordinace a usměrňování
činnosti, například při přípravě a uskutečňování operací, změnách ekonomických, právních,
provozních a jiných podmínek, vzniku závažných nedostatků v činnosti a plnění informačních
povinností.
(2) Revizními postupy se podle schváleného zaměření veřejnosprávní kontroly
u kontrolované osoby na místě zajistí
a) shromáždění a vyhodnocení informací, které jsou významné pro splnění
konkrétních cílů této kontroly,
b) dokumentace kontrolních zjištění včetně pořízení výpisů nebo opisů
dokladů kontrolované osoby anebo jiných podkladů, potvrzujících tato zjištění,
c) vypracování protokolu o kontrolních zjištěních,
d) seznámení kontrolované osoby s obsahem protokolu podle písmene c)
včetně případného řízení o námitkách podle zvláštního právního předpisu7).
(3) Revizními postupy se zajistí rovněž následná kontrola plnění opatření
přijatých k nápravě zjištěných nedostatků.
Auditní postupy
§ 27
Auditní postupy zahrnují systematicky uspořádané úkony interního auditu k
nezávislému a objektivnímu přezkoumávání a vyhodnocování operací a vnitřního kontrolního
systému orgánu veřejné správy.
§ 28
(1) Program konkrétního auditu se vypracuje na základě ročního plánu interního
auditu (§ 30 odst. 1, 3 až 5 zákona).
(2) Je-li výkon konkrétního auditu operativně zařazen mimo schválený roční
plán (§ 30 odst. 6 zákona), zejména v případech podezření na možný výskyt nepředpokládaných
rizik, která by mohla nepříznivě ovlivnit činnost orgánu veřejné správy, nebo při
bezprostředním zjištění takových rizik, vypracuje se program konkrétního auditu podle
konkrétního zadání.
(3) Zaměstnanci útvaru interního auditu pověření jeho výkonem (dále jen
"interní auditoři") při vypracování programu pro výkon finančních auditů [§ 28 odst.
4 písm. a) zákona], auditů systému [§ 28 odst. 4 písm. b) zákona], auditů výkonu
[§ 28 odst. 4 písm. c) zákona] nebo jinak zaměřených auditů
a) ověří svou znalost o činnosti zajišťované orgánem veřejné správy,
jeho organizačním útvarem, vedoucími a ostatními zaměstnanci (dále jen "auditovaný
subjekt") prostřednictvím získaných a předběžně vyhodnocených informací o
1. konkrétní
funkci a určených úkolech auditovaného subjektu při zajišťování stanovených úkolů
a schválených záměrů a cílů orgánu veřejné správy (dále jen "auditovaná činnost")
a o místě a postavení auditovaného subjektu v organizační struktuře vnitřních a vnějších
vztahů,
2. ekonomickém a právním prostředí, ve kterém je auditovaná činnost zajišťována,
zejména o zdrojích a vývoji financování, schválených veřejných příjmech a veřejných
výdajích, právních předpisech a přijatých opatřeních v mezích těchto právních předpisů,
stanovených postupech, smlouvách a jiných skutečnostech, významných pro auditovanou
činnost,
3. organizační struktuře, personálním zajištění a rozdělení odpovědností,
povinností a oprávnění auditovaného subjektu v rámci přímé nebo funkční podřízenosti
v systému finančního řízení zabezpečujícího hospodaření s veřejnými prostředky orgánu
veřejné správy při uskutečňování operací k zajištění auditované činnosti,
4. systémech
finanční kontroly, kterými jsou auditované činnosti řízeny a kontrolovány,
5. hlavních
rizicích spojených s auditovanou činností, která byla zapracována do ročního plánu
interního auditu, a o jejich významnosti ve vztahu k realizovaným nebo předpokládaným
změnám, které mohou mít vliv na auditovanou činnost a na případné přehodnocení konkrétních
cílů auditu,
b) definují cíle připravovaného konkrétního auditu, jejichž splněním
se dosáhne splnění úkolů ročního plánu interního auditu nebo splnění úkolů v zadání
operativně zařazeného auditu,
c) určí potřebné informace, jejichž pomocí lze dosáhnout konkrétních
cílů připravovaného auditu a které bude třeba shromáždit vlastní činností nebo z
podkladů auditovaného subjektu anebo z jiných zdrojů,
d) vypracují auditní postup na základě
1. zvolených kontrolních metod
ke shromáždění informací, které bude nutné získat k dosažení konkrétních cílů připravovaného
auditu,
2. získaných a předběžně vyhodnocených informací o auditovaném subjektu,
3.
posouzení potřeby provedení odborných posudků přizvanými osobami,
4. zhodnocení plnění
opatření stanovených předcházejícím auditem, zejména v návaznosti na dříve zjištěné
nedostatky v dané oblasti,
e) vypracují program auditu, který obsahuje vždy údaje o
1. auditovaném
subjektu,
2. zaměření interního auditu na finanční audit, audit systému, audit výkonu
nebo jinak zaměřený audit,
3. datu zahájení auditu a předpokládané době jeho trvání,
4.
složení auditorského týmu s jmenovitým uvedením vedoucího týmu,
5. cílech, kterých
má být auditem dosaženo,
6. prověření účinnosti vnitřního kontrolního systému orgánu
veřejné správy,
7. vymezení případných rizik spojených s auditovanou činností,
8. schválení
vedoucím útvaru interního auditu,
9. upozornění, že případné změny v programu auditu
neprodleně schvaluje vedoucí útvaru interního auditu.
§ 29
Při posuzování rizik, vypracování auditních postupů a při jejich uplatňování
je nutné brát zvláštní zřetel na to, zda
a) v auditované činnosti nebo v souvislosti s ní nedochází k trestným
činům, přestupkům nebo jiným správním deliktům,
b) je ve vnitřním provozním a finančním řízení orgánu veřejné správy
zaveden odpovídající systém prevence a systém včasného předávání, shromažďování a
vyhodnocování informací o skutečnostech, které zakládají podezření ze spáchání trestného
činu, přestupku nebo jiného správního deliktu,
c) při zjištění skutečností, které zakládají podezření ze spáchání trestného
činu, přestupku nebo jiného správního deliktu, byla přijata odpovídající opatření
k jeho odhalení, překažení nebo odrazení od jeho dokonání a k zajištění ochrany veřejných
prostředků se zřetelem na prevenci před pácháním takové činnosti [§ 4 odst. 1 písm.
b) zákona].
§ 30
Je-li auditními postupy prověřována správnost u vzorku vybraných operací,
postupuje se při shromažďování údajů o těchto operacích v zavedených evidencích a
automatizovaných informačních systémech orgánu veřejné správy obdobně podle § 22.
§ 31
(1) Auditní postupy zahrnují rovněž úkony, kterými se zajistí
a) pořizování pracovní dokumentace, jejímž účelem je doložit průběh vykonaného
auditu, zjištěné informace a pořízené doklady, které dostatečně přesvědčivě potvrzují
závěry a případná doporučení navrhovaná interními auditory ke zjištěním pro každý
definovaný cíl vykonaného auditu,
b) vypracování zprávy o zjištěních z vykonaného auditu a doporučení ke
zdokonalování kvality vnitřního kontrolního systému, k předcházení nebo ke zmírnění
rizik a k přijetí opatření k nápravě zjištěných nedostatků (§ 28 odst. 3 zákona);
v případě podezření ze spáchání trestného činu, přestupku nebo jiného správního deliktu
útvar interního auditu informuje písemně bez zbytečného odkladu vedoucího orgánu
veřejné správy a současně zajistí příslušné doklady,
c) projednání zprávy a navrhovaných doporučení ke zdokonalování kvality
vnitřního kontrolního systému, k předcházení nebo ke zmírnění rizik a k přijetí opatření
k nápravě zjištěných nedostatků s vedoucím zaměstnancem odpovědným za řízení a kontrolu
auditované činnosti, včetně připojení jeho stanoviska, a to před předáním zprávy
z vykonaného auditu vedoucímu orgánu veřejné správy,
d) vedení auditorského spisu, do kterého se zakládají
1. pracovní dokumentace,
zpráva o zjištěních z vykonaného auditu a doporučení ke zdokonalování kvality vnitřního
kontrolního systému, k předcházení nebo ke zmírnění rizik a k přijetí opatření k
nápravě zjištěných nedostatků, včetně připojených stanovisek vedoucích zaměstnanců
odpovědných za řízení a kontrolu auditované činnosti,
2. všechny pořízené doklady,
které jsou významné pro přesné doložení přípravy, průběhu a výsledku vykonaného auditu,
zejména harmonogram auditu, jeho změny a důvody těchto změn, pověření k výkonu auditu,
účast přizvaných osob, například znalců a tlumočníků nebo odborníků, postupové diagramy,
grafy, dotazníky, provedené testy souboru operací nebo vybraného vzorku operací,
srovnávací tabulky věcných, časových a finančních ukazatelů, odborné expertizy, které
přímo souvisejí s auditovanou činností a odkazy na jiné doklady, které obsahují informace
související s výsledky vykonaného auditu, například na zprávy o výsledcích kontrol
jiných kontrolních orgánů.
(2) Útvar interního auditu sleduje plnění doporučení ke zkvalitnění řízení
provozní a finanční činnosti orgánu veřejné správy, jeho vnitřního kontrolního systému,
k předcházení nebo ke zmírnění rizik a k přijetí opatření k nápravě zjištěných nedostatků,
které předal vedoucímu orgánu veřejné správy. Podle charakteru těchto doporučení,
nejméně však jednou ročně, prověří následnou kontrolou skutečný stav plnění těchto
doporučení až do jejich úplného splnění. Nutnost zajištění následných kontrol se
vezme v úvahu při sestavování ročního plánu interního auditu.
Struktura a rozsah zpráv o výsledcích finančních kontrol, postup a termíny
jejich předkládání
§ 32
Struktura zpráv o výsledcích finančních kontrol, postup a termíny jejich
předkládání
(1) Roční zpráva o výsledcích finančních kontrol (dále jen "zpráva") se
skládá z
a) informace o výsledcích veřejnosprávních kontrol vykonaných ve sledovaném
kalendářním roce podle části druhé zákona,
b) informace o výsledcích interních auditů vykonaných ve sledovaném kalendářním
roce podle § 28 zákona,
c) zhodnocení přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly
ve sledovaném kalendářním roce a
d) přehledu kontrolních zjištění předaných k dalšímu řízení podle kontrolního
řádu8) ve sledovaném kalendářním roce, která nebyla zaslána orgánům Finanční správy
České republiky jako podezření na porušení rozpočtové kázně.
(2) Orgán veřejné správy předkládá zprávu v termínu do 28. února následujícího
kalendářního roku v elektronické podobě prostřednictvím informačního systému Ministerstva
financí.
(3) Orgán veřejné správy, který nezřídil funkci útvaru interního auditu na
základě výjimky stanovené v § 29 odst. 5 nebo 6 zákona a ve sledovaném kalendářním
roce nevykonal veřejnosprávní kontrolu podle části druhé zákona, splní povinnost
předkládat zprávu o výsledcích finančních kontrol zasláním informace o závažných
zjištěních z vykonaných finančních kontrol podle § 22 odst. 5 zákona v elektronické
podobě prostřednictvím informačního systému Ministerstva financí.
§ 33
Rozsah zpráv o výsledcích finančních kontrol
(1) Informace podle § 32 odst. 1 písm. a) obsahuje
a) počet ukončených veřejnosprávních kontrol, které byly obsažené v plánu
kontrol,
b) počet ukončených veřejnosprávních kontrol, které nebyly obsažené v
plánu kontrol,
c) určení oblastí, ve kterých byly veřejnosprávní kontrolou podle § 7
odst. 2 písm. a), § 8 odst. 1, § 9 odst. 1 a § 9a odst. 1 zákona zjištěny nedostatky
s významným rizikem pro hospodaření s veřejnými prostředky,
d) určení oblastí, ve kterých bylo veřejnosprávní kontrolou podle § 7
odst. 2 písm. a), § 8 odst. 1, § 9 odst. 1 a § 9a odst. 1 zákona zjištěno nejvíc
nedostatků,
e) určení oblastí, ve kterých byly veřejnosprávní kontrolou podle § 7
odst. 2 písm. b) a c), § 8 odst. 2, § 8a a § 9 odst. 2 zákona zjištěny nedostatky
s významným rizikem pro hospodaření s veřejnými prostředky,
f) určení oblastí, ve kterých bylo veřejnosprávní kontrolou podle § 7
odst. 2 písm. b) a c), § 8 odst. 2, § 8a a § 9 odst. 2 zákona zjištěno nejvíc nedostatků,
a
g) počet zaměstnanců, kterým bylo vydáno pověření k výkonu veřejnosprávní
kontroly.
(2) Informace podle § 32 odst. 1 písm. b) obsahuje
a) počet ukončených interních auditů, které byly obsažené v ročním plánu
interního auditu,
b) počet ukončených interních auditů, které nebyly obsažené v ročním
plánu interního auditu,
c) určení oblastí, ve kterých byly interním auditem zjištěny nedostatky
s významným rizikem pro hospodaření s veřejnými prostředky,
d) určení oblastí, ve kterých bylo interním auditem zjištěno nejvíc nedostatků,
e) průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců, kteří vykonávali interní
audit, vypočtený podle vyhlášky provádějící zákon o zaměstnanosti9), a
f) informaci o externím hodnocení kvality interního auditu, bylo-li provedeno.
(3) Informace podle § 32 odst. 1 písm. c) obsahuje stručný popis zavedeného
systému finanční kontroly orgánu veřejné správy.
(4) Informace podle § 32 odst. 1 písm. d) obsahuje seznam zjištění v tabulkové
formě.
(5) Informace o závažných zjištěních z vykonaných kontrol podle § 32 odst.
3 obsahuje stručný popis zjištění.
(6) Informace podle odstavce 1 a 5, které jsou zadávané do monitorovacího
systému podle zákona upravujícího podporu regionálního rozvoje10), se v roční zprávě
o výsledcích finančních kontrol a v informaci o závažných zjištěních nevykazují.
§ 33a
Roční zpráva o výsledcích finančních kontrol podle ustanovení § 22 odst.
1 zákona obsahuje alespoň
a) souhrnnou informaci o výsledcích finančních kontrol orgánů veřejné správy podle
§ 32,
b) souhrnnou informaci o závažných zjištěních podle § 22 odst. 5 zákona,
c) souhrnnou informaci o výsledcích finančních kontrol Ministerstva financí,
d) souhrnnou informaci o výsledcích finančních kontrol, které jsou zadávané do monitorovacího
systému podle zákona upravujícího podporu regionálního rozvoje10), a
e) souhrnnou informaci o kontrolních zjištěních předaných k dalšímu řízení podle
kontrolního řádu8) ve sledovaném kalendářním roce, která byla zaslána orgánům Finanční
správy České republiky jako podezření na porušení rozpočtové kázně.
§ 34
Přechodná ustanovení
Orgány veřejné správy uvedou systém finanční kontroly, kterým zajišťují finanční
kontrolu svého hospodaření, do souladu s touto vyhláškou nejpozději do 3 měsíců od
nabytí její účinnosti. Nedodržení tohoto termínu může vést k rizikům uvedeným v §
9 odst. 1 písm. b).
Zrušovací a závěrečné ustanovení
Ministr:
Mgr. Sobotka v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II vyhlášky č. 274/2018 Sb.
Přechodné ustanovení
Roční zprávy o výsledcích finančních kontrol za rok 2018 se předkládají podle
vyhlášky č. 416/2004 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky.
1) Například zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění zákona č. 117/1994
Sb., zákona č. 227/1997 Sb., zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 353/2001 Sb., zákona
č. 575/2002 Sb. a zákona č. 437/2003 Sb., a zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění
zákona č. 493/2000 Sb., zákona č. 141/2001 Sb., zákona č. 187/2001 Sb., zákona č.
320/2001 Sb., zákona č. 450/2001 Sb., zákona č. 202/2002 Sb., zákona č. 320/2002
Sb. a zákona č. 479/2003 Sb.
2) Například zákon č. 563/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 128/2000
Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona č. 273/2001 Sb., zákona č. 320/2001
Sb., zákona č. 450/2001 Sb., zákona č. 311/2002 Sb., zákona č. 313/2002 Sb., zákona
č. 59/2003 Sb. a zákona č. 22/2004 Sb., zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské
zřízení), ve znění zákona č. 273/2001 Sb., zákona č. 320/2001 Sb., zákona č. 450/2001
Sb., zákona č. 231/2002 Sb., zákona č. 404/2002 Sb. a zákona č. 229/2003 Sb., zákon
č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění zákona č. 145/2001 Sb., zákona č.
273/2001 Sb., zákona č. 320/2001 Sb., zákona č. 450/2001 Sb., zákona č. 311/2002
Sb., zákona č. 312/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 22/2004 Sb., a zákon
č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích,
ve znění zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 229/2001 Sb., zákona č. 320/2001 Sb.,
zákona č. 501/2001 Sb., zákona č. 202/2002 Sb., zákona č. 280/2002 Sb., zákona č.
476/2002 Sb., zákona č. 88/2003 Sb., zákona č. 354/2003 Sb., zákona č. 480/2003 Sb.
a zákona č. 41/2004 Sb.
3) § 4 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně
a doplnění některých zákonů, ve znění zákona č. 71/2000 Sb. a zákona č. 205/2002
Sb.
4) Například zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
5) Například zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých
souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
7) § 18 zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
8) § 25 odst. 4 zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění
zákona č. 183/2017 Sb.
9) § 15 vyhlášky č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb., o
zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.
10) § 18 odst. 5 zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve
znění pozdějších předpisů.