138/2006 Sb.
ZÁKON
ze dne 14. března 2006,
kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o veřejných zakázkách
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Změna zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích
Čl.I
V Sazebníku správních poplatků uvedeném v příloze k zákonu č. 634/2004
Sb., o správních poplatcích, položka 64 včetně poznámky pod čarou č. 41 zní:
"Položka 64 Přijetí žádosti o zápis do seznamu kvalifikovaných dodavatelů41) Kč 3 000 Přijetí žádosti o změnu zápisu v seznamu kvalifikovaných dodavatelů41) Kč 1 000 Přijetí žádosti o schválení systému certifikovaných dodavatelů41) Kč 20 000 Přijetí žádosti o schválení změny systému certifikovaných dodavatelů41) Kč 5 000
41) Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.".
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona č. 436/2004 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s
přijetím zákona o zaměstnanosti
Čl.II
V zákoně č. 436/2004 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s
přijetím zákona o zaměstnanosti, se část padesátá čtvrtá zrušuje.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona č. 437/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a o omezování znečištění, o integrovaném registru
znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), ve znění
zákona č. 521/2002 Sb., a zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách
Čl.III
V zákoně č. 437/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a o omezování znečištění, o integrovaném registru
znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), ve znění
zákona č. 521/2002 Sb., a zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, se část třetí
zrušuje.
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona č. 60/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 440/2003 Sb., o nakládání
se surovými diamanty, o podmínkách jejich dovozu, vývozu a tranzitu a o změně některých
zákonů, a zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
Čl.IV
V zákoně č. 60/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 440/2003 Sb., o nakládání
se surovými diamanty, o podmínkách jejich dovozu, vývozu a tranzitu a o změně některých
zákonů, a zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů,
se část druhá zrušuje.
ČÁST PÁTÁ
Změna zákona č. 124/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní
sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 482/1991 Sb., o sociální
potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách,
ve znění pozdějších předpisů
Čl.V
V zákoně č. 124/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní
sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 482/1991 Sb., o sociální
potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách,
ve znění pozdějších předpisů, se část čtvrtá zrušuje.
ČÁST ŠESTÁ
Změna zákona č. 179/2005 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s
přijetím zákona o zrušení Fondu národního majetku České republiky
Čl.VI
V zákoně č. 179/2005 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s
přijetím zákona o zrušení Fondu národního majetku České republiky, se část dvacátá
sedmá zrušuje.
ČÁST SEDMÁ
Změna zákona č. 253/2005 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s
přijetím zákona o inspekci práce
Čl.VII
V zákoně č. 253/2005 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s
přijetím zákona o inspekci práce, se část čtrnáctá zrušuje.
ČÁST OSMÁ
Změna zákona č. 377/2005 Sb., o doplňkovém dozoru nad bankami, spořitelními
a úvěrními družstvy, institucemi elektronických peněz, pojišťovnami a obchodníky
s cennými papíry ve finančních konglomerátech a o změně některých dalších zákonů
(zákon o finančních konglomerátech)
Čl.VIII
V zákoně č. 377/2005 Sb., o doplňkovém dozoru nad bankami, spořitelními
a úvěrními družstvy, institucemi elektronických peněz, pojišťovnami a obchodníky
s cennými papíry ve finančních konglomerátech a o změně některých dalších zákonů
(zákon o finančních konglomerátech), se část dvacátá osmá zrušuje.
ČÁST DEVÁTÁ
Změna zákona č. 413/2005 Sb., o změně zákonů v souvislosti s přijetím zákona
o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti.
Čl.IX
V zákoně č. 413/2005 Sb., o změně zákonů v souvislosti s přijetím zákona
o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, se část 61 zrušuje.
ČÁST DESÁTÁ
Změna zákona o podpoře regionálního rozvoje
Čl.X
Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění zákona č.
320/2002 Sb., se mění takto:
1. § 15 včetně poznámky pod čarou č. 6 zní:
"§ 15
Pro potřeby spojené s koordinací a realizací hospodářské a sociální
soudržnosti se zřizují regiony, jejichž územní vymezení je totožné s územními statistickými
jednotkami NUTS 26) (dále jen "region soudržnosti"). Jedná se o tyto regiony soudržnosti:
a) Praha, vymezený územím hlavního města Prahy,
b) Střední Čechy, vymezený územím Středočeského kraje,
c) Jihozápad, vymezený územím Jihočeského a Plzeňského kraje,
d) Severozápad, vymezený územím Karlovarského a Ústeckého kraje,
e) Severovýchod, vymezený územím Libereckého, Královéhradeckého a
Pardubického kraje,
f) Jihovýchod, vymezený územím Jihomoravského kraje a kraje Vysočina,
g) Střední Morava, vymezený územím Olomouckého a Zlínského kraje,
h) Moravskoslezsko, vymezený územím Moravskoslezského kraje.
6) Sdělení Českého statistického úřadu č. 228/2004 Sb., o aktualizaci
Klasifikace územních statistických jednotek (CZ-NUTS).".
2. § 16 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 6a a 6b zní:
"Regionální rada regionu soudržnosti
§ 16
(1) V regionech soudržnosti se zřizují:
a) Regionální rada regionu soudržnosti Praha, se sídlem v Praze,
b) Regionální rada regionu soudržnosti Střední Čechy, se sídlem
v Praze,
c) Regionální rada regionu soudržnosti Jihozápad, se sídlem v Českých
Budějovicích,
d) Regionální rada regionu soudržnosti Severozápad, se sídlem v
Ústí nad Labem,
e) Regionální rada regionu soudržnosti Severovýchod, se sídlem
v Hradci Králové,
f) Regionální rada regionu soudržnosti Jihovýchod, se sídlem v
Brně,
g) Regionální rada regionu soudržnosti Střední Morava, se sídlem
v Olomouci,
h) Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko, se sídlem
v Ostravě.
(2) Regionální rada regionu soudržnosti (dále jen "Regionální rada")
je právnickou osobou.
(3) Regionální rada je řídícím orgánem6a) Regionálního operačního programu
pro příslušný region soudržnosti.
(4) Orgány Regionální rady jsou výbor Regionální rady (dále jen "výbor"),
předseda Regionální rady (dále jen "předseda") a úřad Regionální rady (dále jen "úřad").
(5) Na vztah státu a Regionální rady se při činnostech upravených zákonem
vztahují ustanovení o přenesené působnosti krajů obdobně6b).
6a) Nařízení Rady (ES) č. 1260/1999 ze dne 21. června 1999 o obecných
ustanoveních o strukturálních fondech.
6b) Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších
předpisů.".
3. Za § 16 se vkládají nové § 16a až 16g, které včetně nadpisu a poznámek
pod čarou č. 6c až 6f znějí:
"§ 16a
Regionální rada hospodaří podle vlastního rozpočtu za podmínek stanovených
zvláštním právním předpisem6c) a zajišťuje výkon finanční kontroly podle zvláštního
právního předpisu6d). Hospodaření Regionální rady za uplynulý kalendářní rok přezkoumává
podle zvláštního právního předpisu6e) Ministerstvo financí.
§ 16b
Příjmy rozpočtu Regionální rady
Příjmy rozpočtu Regionální rady tvoří zejména:
a) dotace ze státního rozpočtu na financování programů spolufinancovaných
z rozpočtu Evropské unie,
b) dotace z rozpočtů krajů na financování programů spolufinancovaných
z rozpočtu Evropské unie,
c) dotace z rozpočtů krajů na činnost Regionálních rad,
d) příjmy z vlastního majetku a majetkových práv,
e) přijaté peněžité dary a příspěvky,
f) přijaté půjčky, úvěry a návratné finanční výpomoci,
g) úroky z vkladů, penále a jiné platby získané v souvislosti s použitím
prostředků Regionální rady.
§ 16c
Výdaje rozpočtu Regionální rady
Z rozpočtu Regionální rady se hradí zejména:
a) výdaje na programy spolufinancované z rozpočtu Evropské unie a
závazky vyplývající pro Regionální radu z plnění povinností uložených jí zákony,
b) výdaje na vlastní činnost Regionální rady,
c) splátky přijatých půjček, úvěrů a návratných finančních výpomocí,
d) sankce za porušení rozpočtové kázně.
Výbor
§ 16d
(1) Členy výboru volí ze svých členů zastupitelstva krajů, které tvoří
region soudržnosti. Je-li region soudržnosti tvořen jedním krajem, má výbor 15 členů.
Je-li region soudržnosti tvořen více kraji, je každý kraj ve výboru zastoupen 8 členy.
(2) Výbor vykonává své pravomoci i po ukončení volebního období zastupitelstev
krajů až do zvolení nového výboru.
(3) Funkce člena výboru je veřejnou funkcí6f).
(4) Výbor rozhoduje usnesením.
(5) V případě regionu soudržnosti tvořeného jedním krajem je výbor
usnášeníschopný, je-li přítomna nadpoloviční většina všech členů výboru. K přijetí
usnesení je v tom případě třeba nadpoloviční většiny hlasů všech členů výboru.
(6) V případě regionu soudržnosti tvořeného z více krajů je výbor usnášeníschopný,
je-li přítomna nadpoloviční většina všech členů výboru zvolených v jednotlivých krajích
tvořících region soudržnosti zvlášť. K přijetí usnesení je v tom případě třeba nadpoloviční
většina hlasů všech členů výboru zvolených v jednotlivých krajích tvořících region
soudržnosti zvlášť. Není-li tímto způsobem přijato usnesení, výbor ustanoví dohodovací
komisi složenou ze 2 členů výboru z každého kraje, která předloží návrh řešení sporné
otázky výboru k novému projednání.
(7) Výbor se schází podle potřeby, nejméně však jednou za 3 měsíce.
(8) Další podrobnosti jednání a rozhodování výboru stanoví jednací
řád výboru.
§ 16e
(1) Výbor jedná a rozhoduje o věcech spojených s realizací Regionálního
operačního programu, zejména pak schvaluje:
a) realizační a řídící dokumentaci Regionálního operačního programu,
b) opatření, týkající se publicity a informovanosti o Regionálním
operačním programu,
c) výběr projektů, kterým Regionální rada poskytne dotaci či návratnou
finanční výpomoc,
d) výroční a závěrečnou zprávu o realizaci, případně i další zprávy
a podklady spojené s realizací Regionálního operačního programu,
e) další záležitosti, pokud tak stanoví jednací řád výboru.
(2) Výboru je vyhrazeno schvalování rozpočtu Regionální rady a závěrečného
účtu Regionální rady.
§ 16f
Předseda
(1) Výbor volí a odvolává z řad svých členů předsedu a místopředsedy.
Počet místopředsedů se stanoví tak, aby každý kraj byl ve výboru zastoupen buď předsedou
výboru nebo místopředsedou.
(2) Předseda je statutárním orgánem Regionální rady a zastupuje ji navenek.
Ze své činnosti je odpovědný výboru.
(3) Předseda svolává a řídí zasedání výboru.
(4) Předsedu v jeho nepřítomnosti zastupuje místopředseda. Je-li zvoleno
více místopředsedů, předsedu zastupují místopředsedové v pořadí stanoveném výborem.
§ 16g
Střet zájmů
(1) Výkon funkce člena výboru je neslučitelný s funkcí ředitele a s pracovním
poměrem vůči Regionální radě.
(2) V případě střetu zájmů u předsedy, místopředsedy a člena výboru se
postupuje podle zvláštního právního předpisu6b).
6c) Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů,
ve znění pozdějších předpisů.
6d) Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o
změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.
6e) Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných
celků a dobrovolných svazků obcí.
6f) § 2 odst. 1, § 124 a 206 zákoníku práce.".
4. § 17 včetně nadpisu zní:
"§ 17
Úřad
(1) Úřad je výkonným orgánem Regionální rady, který zabezpečuje veškeré
úkoly spojené s funkcí řídícího orgánu Regionálního operačního programu s výjimkou
těch záležitostí, které jsou svěřeny výboru podle § 16e.
(2) Úřad dále plní úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým
zabezpečením činnosti Regionální rady.
(3) V čele úřadu stojí ředitel úřadu (dále jen "ředitel"). Ředitele jmenuje
a odvolává výbor na návrh předsedy; jmenování zakládá pracovní poměr k Regionální
radě. Ředitel je podřízen předsedovi.
(4) Ředitel
a) plní vůči zaměstnancům Regionální rady funkci statutárního orgánu
zaměstnavatele,
b) stanoví platy zaměstnancům Regionální rady v souladu s odstavcem
6,
c) je nadřízeným všech zaměstnanců Regionální rady a kontroluje jejich
činnost.
(5) Organizační strukturu, počet zaměstnanců a rozpočet úřadu stanoví
výbor.
(6) Na postavení, práva a povinnosti zaměstnanců Regionální rady se vztahují
ustanovení zákona o úřednících územních samosprávných celků obdobně.".
Čl.XI
Přechodné ustanovení
Dnem nabytí účinnosti tohoto zákona přecházejí na Regionální rady regionů
soudržnosti práva a závazky plynoucí z činnosti Regionální rady zřízené pro jednotlivé
regiony soudržnosti podle dosavadní právní úpravy.
ČÁST JEDENÁCTÁ
Změna rozpočtových pravidel
Čl.XII
Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících
zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č. 493/2000 Sb., zákona č. 141/2001
Sb., zákona č. 187/2001 Sb., zákona č. 320/2001 Sb., zákona č. 450/2001 Sb., zákona
č. 202/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 479/2003 Sb., zákona č. 186/2004
Sb., zákona č. 257/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 482/2004 Sb., zákona
č. 1/2005 Sb., zákona č. 127/2005 Sb., zákona č. 361/2005 Sb., zákona č. 377/2005
Sb. a zákona č. 546/2005 Sb., se mění takto:
1. V § 7 odst. 1 se za písmeno j) vkládá nové písmeno k), které včetně
poznámky pod čarou č. 11a zní:
"k) dotace a návratné finanční výpomoci Regionálním radám regionů soudržnosti11a),
11a) Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění
pozdějších předpisů.".
Dosavadní písmena k) až v) se označují jako písmena l) až w).
Dosavadní poznámky pod čarou č. 11a až 11e se označují jako poznámky pod
čarou č. 11b až 11f, a to včetně odkazů na poznámky pod čarou.
2. V § 7 odst. 2 se slova "písm. k) až n)" nahrazují slovy "písm. l) až
o)".
3. V § 14 odst. 3 se na konci písmene i) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje
se nové písmeno j), které zní:
"j) seznam fyzických a právnických osob placených z prostředků poskytnutých
ze státního rozpočtu, na které se nevztahuje zákon o veřejných zakázkách.".
4. V § 14 se odstavec 10 zrušuje.
5. V § 37 odstavec 1 zní:
"(1) Národní fond je souhrn
a) peněžních prostředků, které svěřují Evropská společenství České
republice k realizaci programů nebo projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské
unie, s výjimkou podpory Společenství pro rozvoj venkova, a
b) peněžních prostředků finančních mechanismů Evropského hospodářského
prostoru, Norska a Švýcarska, které jsou České republice svěřeny na základě mezinárodních
smluv.".
6. V § 37 odst. 2 se věta druhá zrušuje.
7. Za § 75a se vkládá nový § 75b, který včetně poznámky pod čarou č. 34
zní:
"§ 75b
Ministerstvo vede centrální evidenci, v níž zpracovává údaje o dotacích,
návratných finančních výpomocích a dalších podobných transferech34) poskytovaných
ze státního rozpočtu, státních fondů, státních finančních aktiv a Národního fondu
(dále jen "centrální evidence dotací"). Jejich poskytovatelé jsou povinni do centrální
evidence dotací zaznamenávat údaje o nich a o jejich příjemcích, případně tyto údaje
do ní přenášet z jiných evidencí, pokud obsahují stanovené údaje. Obsah a rozsah
údajů zaznamenávaných nebo přenášených do centrální evidence dotací a postupy a lhůty,
které při tomto zaznamenávání a přenášení poskytovatelé plní, stanoví ministerstvo
vyhláškou.
34) § 2 odst. 3 vyhlášky č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě.".
ČÁST DVANÁCTÁ
Změna zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
Čl.XIII
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění
zákona č. 450/2001 Sb., zákona č. 320/2001 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č.
421/2004 Sb., zákona č. 557/2004 Sb., zákona č. 562/2004, zákona č. 635/2004 Sb.
a zákona č. 342/2005 Sb., se mění takto:
1. V § 1 se doplňuje odstavec 4, který včetně poznámky pod čarou č. 2a
zní:
"(4) Ustanoveními části druhé a třetí tohoto zákona se řídí také hospodaření
Regionálních rad regionů soudržnosti2a) s výjimkou ustanovení § 7 až 10.
2a) § 16 zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění
zákona č. 138/2006 Sb.".
2. V § 10 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno
k), které zní:
"k) dotace Regionální radě regionu soudržnosti.".
3. V § 22 odstavci 3 se věta třetí nahrazuje větou "O jejím uložení rozhoduje
u krajů, u hlavního města Prahy a u Regionálních rad regionu soudržnosti Ministerstvo
financí a u obcí a svazků obcí příslušný krajský úřad v přenesené působnosti.".
ČÁST TŘINÁCTÁ
Změna zákona o finanční kontrole
Čl.XIV
V § 7 odst. 2 písm. a) zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné
správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění zákona č.
421/2004 Sb., se za slova "státních fondů" vkládají slova " , Regionálních rad regionů
soudržnosti" a zrušují se slova "dokladů o".
ČÁST ČTRNÁCTÁ
Změna zákona o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků
Čl.XV
Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných
celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění zákona č. 413/2005 Sb., se mění takto:
1. V § 1 se za slovy "města Prahy" slovo "a" zrušuje a za slova "dobrovolných
svazků obcí" se vkládají slova "a Regionálních rad regionů soudržnosti".
2. Poznámka pod čarou č. 1 zní:
"1) § 17 odst. 4 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
§ 16a zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění
zákona č. 138/2006 Sb.".
3. V § 11 se za slovy "s hejtmanem kraje" slovo "a" nahrazuje čárkou a
za slova "s osobou určenou stanovami dobrovolného svazku obcí" se vkládají slova
"a u Regionální rady regionu soudržnosti s jejím předsedou".
ČÁST PATNÁCTÁ
ÚČINNOST
Čl.XVI
Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem třetího kalendářního měsíce po dni
jeho vyhlášení.
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Paroubek v. r.