327/2005 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 28. června 2005 v plénu složeném
z předsedy Pavla Rychetského a soudců Františka Duchoně, Vojena
Güttlera, Pavla Holländera, Ivany Janů, Dagmar Lastovecké, Jiřího
Muchy, Jana Musila, Jiřího Nykodýma, Miloslava Výborného
a Michaely Židlické o návrhu skupiny senátorů Senátu Parlamentu
České republiky na zrušení § 3a zákona č. 114/1995 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů,
takto:
Ustanovení § 3a zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské
plavbě, ve znění pozdějších předpisů, se zrušuje dnem vyhlášení
tohoto nálezu ve Sbírce zákonů.
Odůvodnění
I.
Dne 5. 5. 2004 byl Ústavnímu soudu doručen návrh 18 senátorů
Senátu Parlamentu České republiky (dále jen "navrhovatelé") na
zrušení § 3a zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve
znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o vnitrozemské
plavbě") pro jeho rozpor s čl. 1 odst. 1 a čl. 2 odst. 1 a 3
Ústavy České republiky (dále jen "Ústava"), čl. 11, 35 a 36
Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), čl. 1
Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv
a základních svobod, jakož i s obsahem Úmluvy o ochraně evropských
planě rostoucích rostlin, volně žijících živočichů a přírodních
stanovišť, oznámené pod č. 107/2001 Sb. m. s. (dále jen "Bernská
úmluva").
Navrhovatelé uvádějí, že přijetím tohoto zákonného ustanovení
překročil Parlament České republiky své postavení zákonodárce,
ustanovení nemá normativní povahu a nemá ani návaznost na jinou
normativní část zákona. Jedná se o předběžné výkladové rozhodnutí
o budoucí otázce v individuální věci. Tím, že Parlament rozhodl,
že konkrétní vodní cesta je ve veřejném zájmu, aplikoval neurčitý
právní pojem na konkrétní případ, což však přísluší zásadně
správnímu orgánu, eventuálně následně soudu, a došlo tak
k porušení principu dělby moci. Parlament totiž není oprávněn
jakkoliv do moci výkonné zasahovat, napadeným zákonným ustanovením
Parlament odebral právo správním orgánům rozhodnout, co je
veřejným zájmem a z jakého důvodu.
Napadeným ustanovením došlo podle názoru navrhovatelů rovněž
k porušení práva na soudní přezkum, neboť jím bylo znemožněno
přezkoumat v systému správního soudnictví, zda správní orgán
správně aplikoval neurčitý právní pojem veřejného zájmu na
konkrétní situaci. Tato otázka již totiž byla vyřešena
zákonodárcem, přičemž obecné soudy přezkoumávají rozhodnutí orgánů
veřejné moci z pohledu zákonnosti. Navrhovatelé u shora uvedených
námitek odkazují na nálezy Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 1/2000
a sp. zn. Pl. ÚS 40/02.
Rozpor napadeného ustanovení s Bernskou úmluvou spatřují
navrhovatelé v tom, že součástí rozvoje a modernizace vodní cesty
má být vybudování Vodního díla Prostřední Žleb a Malé Březno
a Nový plavební stupeň Přelouč, kde se vyskytují živočišné druhy
chráněné touto úmluvou, jež by byly vybudováním těchto vodních děl
dotčeny. Ohroženými živočišnými druhy, chráněnými Bernskou
úmluvou, jsou v daném případě vydra říční, ledňáček říční, orel
mořský, orlovec říční, čáp černý, pisík obecný, morčák bílý, kulík
říční, bobr evropský, losos obecný, modrásek bahenní, modrásek
očkovaný, páchník hnědý, kuňka obecná, ropucha zelená, rosnička
zelená, skokan ostronosý, skokan zelený, skokan skřehotavý, skokan
hnědý a ještěrka obecná.
Napadené ustanovení přitom vyjímá stanovenou vodní cestu
z ochrany stanovené Bernskou úmluvou. Jakkoliv tato úmluva
umožňuje určité výjimky z ochrany živočichů a rostlin, uvedené
vynětí rozhodně mezi tyto povolené výjimky nepatří.
Navrhovatelé rovněž uvádějí, že z parlamentní rozpravy
vyplývá, že cílem napadené úpravy je upřednostnit výstavbu vodní
cesty před vlastnickým právem a právem na ochranu životního
prostředí, obejít případné neudělení výjimky z ochrany životního
prostředí a chránit rejdaře, loďaře a stavaře před těmi, kteří by
chtěli stavbám zabránit. Základní právo na životní prostředí
přitom stojí na výrazně vyšší úrovni než blíže nedefinovaný
veřejný zájem. V této souvislosti navrhovatelé odkazují na závěry
nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 35/93.[Sbírka nálezů
a usnesení Ústavního soudu (dále jen "Sbírka rozhodnutí"), svazek
1, nález č. 7; vyhlášen pod č. 49/1994 Sb.].
K otázce ochrany vlastnického práva navrhovatelé odkazují na
rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva v případu Sporrong
a Lonnröth v. Švédsko (1982), ve kterém soud konstatoval,
že konflikt veřejných zájmů s ochranou vlastnického práva musí být
řešen v souladu s principem "fair balance". Tato možnost
vyvažování je ale napadeným ustanovením apriori vyloučena a řešena
v neprospěch vlastnického práva.
II.
Ústavní soud si podle ustanovení § 69 odst. 1 zákona č.
182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon
o Ústavním soudu") vyžádal vyjádření k podanému návrhu od
Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu České republiky, jako
účastníků řízení.
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky PhDr.
Lubomír Zaorálek ve svém vyjádření k návrhu uvedl, že účelem
ustanovení § 3a zákona o vnitrozemské plavbě bylo umožnit
plynulejší výstavbu vodní cesty v těch úsecích Labe a Vltavy,
které jsou rozhodující pro podnikání v oblasti vnitrozemské
plavby. Tato úprava nezasahuje do již probíhajících správních
řízení, ale týká se pouze úpravy do budoucna, rovněž nezasahuje do
pravomocí exekutivy, která v jednotlivých správních řízeních
posuzuje věc samostatně s tím, že proces správního uvážení záleží
jen na ní. Předseda Poslanecké sněmovny konstatoval, že zákon byl
schválen po řádně provedeném normotvorném procesu, byl podepsán
příslušnými ústavními činiteli a byl řádně vyhlášen. Za tohoto
stavu věci předseda Poslanecké sněmovny vyjádřil stanovisko,
že zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je
v souladu s Ústavou, ústavním pořádkem a naším právním řádem. Je
ovšem na Ústavním soudu, aby v souvislosti s podaným návrhem na
zrušení ustanovení § 3a zákona o vnitrozemské plavbě posoudil
ústavnost uvedeného ustanovení a vydal příslušné rozhodnutí.
Tehdejší předseda Senátu Parlamentu České republiky doc.
JUDr. Petr Pithart ve svém vyjádření k návrhu uvedl, že Senát se
při projednávání napadené novely neztotožnil s původně
navrženým vyloučením zákazů stanovených podle zákona o ochraně
přírody a krajiny, v čemž spatřoval nepřípustné zasahování moci
zákonodárné do moci výkonné. Proto schválil vypuštění předmětné
části návrhu, s čímž se následně ztotožnila i Poslanecká sněmovna.
Ve věci napadeného ustanovení však Senát většinově neshledal
takové porušení ústavních principů, které by mělo vést k jeho
neschválení. Napadené ustanovení nerozhoduje o preferenci určité
činnosti před druhou, tj., konkrétně nepreferuje rozvoj
a modernizaci vodní cesty před ochranou zvlášť chráněného území,
ale povyšuje první z nich na veřejný zájem. V příslušných
správních řízeních tedy budou příslušné orgány povolány posoudit,
který z těchto veřejných zájmů má prioritu a za jakých podmínek.
Ve smyslu § 43 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody
a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, výjimky ze zákazů ve
zvláště chráněných územích mohou být uděleny jen v případě, pokud
jiný veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody.
Je nicméně otázkou, zda označení rozvoje a modernizace konkrétně
vymezené vodní cesty za veřejný zájem není v rozporu s principem
dělby moci. K jejímu zodpovězení je však příslušný Ústavní soud.
Ústavní soud si dále vyžádal podle § 48 odst. 2 a § 49
odst. 1 zákona o Ústavním soudu vyjádření Ministerstva dopravy
a Ministerstva životního prostředí.
Ministr dopravy Ing. Milan Šimonovský ve svém vyjádření
k podanému návrhu uvedl, že veřejný zájem rozvoje a modernizace
vodní cesty uvedené v napadeném ustanovení zákona vyplývá
z mezinárodních závazků České republiky, konkrétně z Evropské
dohody o hlavních vnitrozemských vodních cestách mezinárodního
významu (AGN), oznámené pod č. 163/1999 Sb. (dále jen "AGN").
Napadené ustanovení se týká vodní cesty mezinárodního významu, jež
je do AGN zahrnuta, a je zcela obecné a normativní, neboť
postihuje všechny případy rozvoje a modernizace, ke kterým může
dojít na všech vodních cestách České republiky zahnutých dle AGN
do vodní magistrály E 20. Toto ustanovení přitom nezasahuje do
individuálního rozhodování správních orgánů v oblasti ochrany
přírody a krajiny, neboť orgány ochrany přírody individuálně
rozhodují, kdy jiný veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem
ochrany přírody a krajiny (§ 56 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně
přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů). Předmětné
ustanovení rovněž neporušuje žádné ustanovení Bernské úmluvy ani
čl. 35 Listiny, neboť se týká pouze stanovení veřejného zájmu
na rozvoji a modernizaci dané vodní cesty. Z těchto důvodů ministr
dopravy navrhnul, aby Ústavní soud návrh na zrušení ustanovení
§ 3a zákona o vnitrozemské plavbě zamítnul.
Ministr životního prostředí RNDr. Libor Ambrozek k podanému
návrhu uvedl, že napadené ustanovení upravuje konkrétní věc, což
je v rozporu s požadavkem na obecnost zákona. Předmětná vodní
cesta leží částečně v Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce
a jedná se o budoucí území NATURA 2000, která bude vyhlášena podle
kritérií směrnic Rady 92/43/EHS a 79/409/EHS. Podle názoru
ministra životního prostředí nelze paušálně stanovit, že rozvoj
a modernizace vodní cesty je vždy důvodem pro udělení výjimky
a taková úprava je v rozporu s citovanými směrnicemi. Ve věci
Bernské úmluvy vyjádřil ministr životního prostředí pochybnosti,
zda tato úmluva patří mezi mezinárodní smlouvy ve smyslu čl. 10
Ústavy, neboť nebyla ratifikována Parlamentem České republiky.
Přesto však byla platně sjednána a orgány České republiky jí jsou
vázány. Výjimku z povinností uvedených v Bernské úmluvě lze
povolit jen individuálním právním aktem, a nikoliv paušálně
zákonem. Ministr životního prostředí proto vyjádřil s návrhem
skupiny senátorů na zrušení napadeného ustanovení souhlas.
III.
Účastníci řízení byli požádáni o sdělení, zda souhlasí podle
ustanovení § 44 odst. 2 zákona o Ústavním soudu s upuštěním od
ústního jednání, přičemž v přípise byli upozorněni na skutečnost,
že pokud se ve stanovené lhůtě nevyjádří, bude jeho souhlas
ve smyslu § 101 odst. 4 občanského soudního řádu předpokládán.
Právní zástupkyně navrhovatelů i předseda Senátu Parlamentu České
republiky souhlas s upuštěním od ústního jednání vyjádřili,
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky své vyjádření
k žádosti nezaslala.
IV.
Ústavní soud v souladu s ustanovením § 68 odst. 2 zákona
o Ústavním soudu zkoumal, zda zákon, jehož ustanovení je
posuzováno z hlediska ústavnosti, byl přijat a vydán v mezích
Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem.
Ze sněmovních tisků a těsnopiseckých zpráv, jakož
i z vyjádření účastníků řízení Ústavní soud zjistil, že Poslanecká
sněmovna schválila vládní návrh novely zákona o vnitrozemské
plavbě včetně nově vloženého ustanovení § 3a podle sněmovního
tisku č. 343/0 na své 23. schůzi dne 12. 12. 2003 potřebnou
většinou hlasů poslanců, když při kvoru 70 poslanců pro přijetí
návrhu hlasovalo 82 a proti přijetí návrhu bylo 25 poslanců. Návrh
zákona byl postoupen Senátu, který jej projednal dne 21. 1. 2004
na své 13. schůzi a usnesením č. 338 vrátil Poslanecké sněmovně
s pozměňovacími návrhy (při kvoru 28 senátorů hlasovalo
pro vrácení návrhu Poslanecké sněmovně 37 senátorů, proti
hlasovalo 7 senátorů).
Poslanecká sněmovna vrácený návrh zákona znovu projednala
jako sněmovní tisk č. 343/5 a č. 343/6 a hlasovala o něm na své
27. schůzi dne 20. 2 2004. Při kvoru 94 poslanců pro přijetí
návrhu zákona ve znění schváleném Senátem hlasovalo 140 poslanců
a proti přijetí návrhu 7 poslanců. Poté byla novela zákona
o vnitrozemské plavbě podepsána ústavními činiteli a řádně
vyhlášena ve Sbírce zákonů v částce 39 pod č. 118/2004 Sb.;
účinnosti nabyla dnem vstupu smlouvy o přistoupení České republiky
k Evropské unii v platnost (tj. dne 1. května 2004). Novela zákona
o vnitrozemské plavbě tak byla přijata ústavně předepsaným
způsobem a v mezích Ústavou stanovené kompetence při dodržení
pravidel stanovených v čl. 39 odst. 1 a 2 Ústavy.
Ústavní soud konstatuje, že návrh splňuje všechny náležitosti
stanovené zákonem o Ústavním soudu a nic nebrání jeho projednání
plénem Ústavního soudu.
V.
Pro úplnost je třeba uvést, že napadené ustanovení bylo do
vládního návrhu novely zákona vloženo pozměňovacím návrhem
obsaženým v usnesení hospodářského výboru Poslanecké sněmovny
č. 155 z jeho 23. schůze, uskutečněné dne 3. 12. 2003. V návrhu
zákona schváleném Poslaneckou sněmovnou dne 12. 12. 2003 (sněmovní
tisk č. 343/4) znělo ustanovení § 3a takto:
"§ 3a
Rozvoj a modernizace vodní cesty vymezené vodním tokem Labe
od říčního km 129,1 (Pardubice), na státní hranici se Spolkovou
republikou Německo a vodním tokem Vltava od říčního km 91,5
(Třebenice) včetně plavebního kanálu Vraňany - Hořín po soutok
s vodním tokem Labe včetně výústní části vodního toku Berounky
po přístav Radotín, je ve veřejném zájmu. Pokud tato vodní cesta
leží ve zvláště chráněném území, na činnosti související s jejím
rozvojem a modernizací se zákazy stanovené podle zvláštního
právního předpisu1a) nevztahují.
1a) Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů."
Pozměňovací návrh, který Senát schválil dne 21. 1. 2004,
požadoval vypustit v ustanovení § 3a větu druhou, včetně poznámky
pod čarou č. 1a). Jak již bylo shora uvedeno, Poslanecká sněmovna
tento senátní návrh přijala.
Napadené ustanovení v platném znění obsahuje tento text:
"§ 3a
Rozvoj a modernizace vodní cesty vymezené vodním tokem Labe
od říčního km 129,1 (Pardubice), na státní hranici se Spolkovou
republikou Německo a vodním tokem Vltava od říčního km 91,5
(Třebenice) včetně plavebního kanálu Vraňany - Hořín po soutok
s vodním tokem Labe včetně výústní části vodního toku Berounky po
přístav Radotín, je ve veřejném zájmu."
VI.
Ústavní soud posoudil předložený návrh na zrušení ustanovení
§ 3a zákona o vnitrozemské plavbě a shledává, že tento návrh je
důvodný. Napadené ustanovení je protiústavní, protože jím došlo
k porušení principu dělby moci zakotveného v čl. 2 odst. 1 Ústavy.
Tím, že Parlament v zákoně označil rozvoj a modernizaci konkrétní
vodní cesty za veřejný zájem, nedodržel požadavek obecnosti
právního předpisu, aplikoval neurčitý právní pojem v konkrétním
případě, a zasáhl tak do pravomoci svěřené moci výkonné.
Ústavní soud se v řadě svých rozhodnutí opakovaně vyjádřil
k požadavku obecnosti právního předpisu. V nálezu sp. zn. Pl.
55/2000 (Sbírka rozhodnutí, svazek 22, nález č. 62; vyhlášen pod
č. 241/2001 Sb.) konstatoval následující:
«K základním principům materiálního právního státu náleží
maxima všeobecnosti právní regulace (požadavek obecnosti zákona,
resp. obecnosti právních předpisů). Všeobecnost obsahu je
ideálním, typickým a podstatným znakem zákona (resp. i právního
předpisu vůbec), a to ve vztahu k soudním rozsudkům, vládním
a správním aktům. Smyslem rozdělení státní moci na moc
zákonodárnou, výkonnou a soudní je svěření všeobecné a prvotní
mocenské regulace státu zákonodárství, odvozené všeobecné mocenské
regulace a rozhodování o individuálních případech správě
a výlučně jenom rozhodování o individuálních případech soudnictví.
Z uvedeného vymezení definičního znaku pojmu zákona (resp.
právního předpisu) se pak odvíjí pojem zákona (právního předpisu)
v materiálním smyslu, od něhož nutno odlišovat zákony (právní
předpisy) ve smyslu formálním. Jsou-li zákony ve smyslu formálním
akty zákonodárného orgánu, kterými tento "povoluje, popřípadě
schvaluje určitá konkrétní opatření výkonných orgánů (státní
rozpočet, státní smlouvy apod.)", přičemž "tradiční nauka se
domnívá, že zákonný orgán v takových případech vydává - ve formě
zákonů - správní akty" (F. Weyr, Československé ústavní právo,
Praha 1937, s. 37), podzákonnými právními předpisy ve smyslu
formálním (a nikoli materiálním) jsou pak právní předpisy vydávané
vládou, ministerstvy a jinými správními orgány, jež stanovují
právní postavení přesně individualizovaných (označených) subjektů.
Jakkoli jsou svou formou pramenem práva (právním předpisem), svým
obsahem jsou tudíž aplikací práva.»
Argumenty pro obecnost právního předpisu analyzoval Ústavní
soud v nálezu sp. zn. Pl. 12/02 (Sbírka rozhodnutí, svazek 29,
nález č. 20; vyhlášen pod č. 83/2003 Sb.), ve kterém mj. uvedl:
«V předmětné věci nutno ale tato hlediska vztáhnout na
posouzení zákona, jenž upravuje jedinečný případ, který tudíž
vybočuje i z jednoho ze základních materiálních znaků pojmu zákon,
jímž je obecnost. Připomeňme, že požadavek všeobecnosti zákona je
důležitou součástí principu panství zákona, a tím rovněž právního
státu. ... Zvláštním argumentem proti zákonům týkajícím se
jedinečných případů je princip dělby moci, čili odčlenění
zákonodárné, výkonné a soudní moci v demokratickém právním
státě... Čl. I oddíl 9 Ústavy USA v této souvislosti stanovil:
"Nesmí být vydán žádný zákon, jehož obsahem by byl soudní
rozsudek."»
Ustanovení § 3a zákona o vnitrozemské plavbě stanoví, že
rozvoj a modernizace konkrétně vymezené vodní cesty je ve veřejném
zájmu. Nepochybně tedy upravuje jedinečný případ, a schází mu tak
podstatný materiální znak právní normy, jímž je obecnost.
Materiálně se proto nejedná o právní předpis, ale napadené
ustanovení je de facto individuálním právním aktem (srov. V.
Knapp, Teorie práva, Praha, 1995, str. 149-150). Ústavnímu soudu
náleží posoudit, zda tato skutečnost zakládá protiústavnost
napadeného ustanovení.
Jelikož napadené ustanovení bylo do návrhu novely zákona
vloženo pozměňovacím návrhem až v průběhu projednání návrhu
Poslaneckou sněmovnou, neexistuje k němu důvodová zpráva a jeho
konkrétní účel a cíl lze pouze odhadovat. Je nicméně zjevné, že
napadené ustanovení sleduje ulehčení rozvoje a modernizace
konkrétně vymezené vodní cesty. Prokázání veřejného zájmu je
přitom nezbytné v případě vyvlastnění či nuceného omezení
vlastnického práva podle čl. 11 odst. 4 Listiny a na ně
navazujícího ustanovení § 108 zákona č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších
předpisů. S ohledem na původní znění napadeného ustanovení je
rovněž dále vhodné citovat ustanovení § 43 zákona č. 114/1992 Sb.,
o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů:
"Výjimky ze zákazu ve zvláště chráněných územích podle § 16,
§ 26, § 29, § 34, § 35 odst. 2, § 36 odst. 2, § 45h a 45i
v případech, kdy veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem
ochrany přírody, povoluje v každém jednotlivém případě svým
rozhodnutím vláda".
Napadené ustanovení § 3a zákona o vnitrozemské plavbě tedy
vylučuje, aby správní orgán ve správním řízení zjišťoval veřejný
zájem na rozvoji a modernizaci předmětné vodní cesty, neboť ten je
již určen samotným zákonem. Takovéto řešení, tj. deklarování
veřejného zájmu v konkrétně určené věci zákonem, pokládá Ústavní
soud za protiústavní.
Otázkou veřejného zájmu se Ústavní soud zabýval např.
v nálezu sp. zn. I. ÚS 198/95 (Sbírka rozhodnutí, svazek 5, nález
č. 23), ve kterém mj. uvedl:
«Nelze totiž přehlédnout, že ne každý kolektivní zájem lze
označit za veřejný zájem společnosti na zachování neoprávněné
stavby. V této souvislosti je možno dovodit, že pojem "veřejný
zájem" je třeba chápat jako takový zájem, který by bylo možno
označit za obecný či obecně prospěšný zájem. Otázkou obecného
zájmu se zabývá např. F. A. Hayek v publikaci "Právo,
zákonodárství a svoboda", II. díl, (vydala ACADEMIA Praha, 1991),
na straně 14. Autor uvádí, že "často se mylně naznačuje,
že všechny kolektivní zájmy jsou obecnými zájmy společnosti; avšak
v mnoha případech může být uspokojování kolektivních zájmů jistých
skupin s obecnými zájmy společnosti v naprostém rozporu. Celé
dějiny vývoje demokratických institucí jsou dějinami boje za to,
aby se jednotlivým skupinám zabránilo ve zneužití vlády
ve prospěch kolektivních zájmů těchto skupin." Je proto nutné, aby
k omezení vlastnických práv docházelo jen po pečlivém zvážení
základní podmínky, zda je omezení nutné ve veřejném zájmu.»
Veřejný zájem v konkrétní věci je zjišťován v průběhu
správního řízení na základě poměřování nejrůznějších
partikulárních zájmů, po zvážení všech rozporů a připomínek.
Z odůvodnění rozhodnutí, jehož ústředním bodem je otázka existence
veřejného zájmu, pak musí zřetelně vyplynout, proč veřejný zájem
převážil nad řadou soukromých, partikulárních zájmů. Veřejný zájem
je třeba nalézt v procesu rozhodování o určité otázce (typicky
např. o vyvlastňování) a nelze jej v konkrétní věci a priori
stanovit. Z těchto důvodů je zjišťování veřejného zájmu
v konkrétním případě typicky pravomocí moci výkonné, a nikoliv
zákonodárné.
Z napadeného ustanovení zákona nelze zjistit, z jakých důvodů
zákonodárce přiznal rozvoji a modernizaci konkrétně vymezené vodní
cesty status veřejného zájmu, zda zjišťoval případné protichůdné
zájmy a jak se s jejich existencí vyrovnal. Je ostatně zřejmé, že
tyto okolnosti ani zjistit nelze, neboť zákonodárný proces není
vybaven prostředky pro posuzování individuálních případů se všemi
jejich souvislostmi a důsledky.
Vztahem mezi mocí výkonnou a zákonodárnou se zabýval Ústavní
soud v nálezu sp. zn. Pl. 1/2000 (Sbírka rozhodnutí, svazek 18,
nález č. 51; vyhlášen pod č. 107/2000 Sb.), ve kterém uvedl:
"Tento systém (pozn. národních výborů) byl nahrazen právním
státem, založeným na dělbě státních mocí: zákonodárné, výkonné
a soudní, v němž Parlament České republiky, tvořený Poslaneckou
sněmovnou a Senátem, má jen moc zákonodárnou, a jakoukoli
výkonnou, příp. soudní pravomoc postrádá. Jediná výkonná pravomoc
Poslanecké sněmovny spočívá v možnosti disciplinárně stíhat své
členy a rozhodovat o souhlasu s jejich trestním stíháním; dále
ještě vykonává nezákonodárné funkce, spočívající v možnosti zřídit
vyšetřovací komisi pro vyšetřování věcí veřejného zájmu a možnosti
interpelovat vládu a její členy. Nesmí tedy Poslanecká sněmovna
jakkoli do moci výkonné a do samosprávy zasahovat, s výjimkou
podnětu, resp. doporučení apod."
Napadeným ustanovením došlo nejen k zásahu moci zákonodárné
do moci výkonné, ale bylo jím omezeno rovněž právo na soudní
přezkum. Případná správní rozhodnutí (např. o vyvlastnění),
učiněná v souvislosti s výstavbou a modernizací předmětné vodní
cesty, budou sice přezkoumatelná soudem v rámci správního
soudnictví, ale z tohoto přezkumu bude vyloučena otázka existence
veřejného zájmu, neboť ten je již stanoven zákonem, kterým jsou
obecné soudy podle článku 95 odst. 1 Ústavy vázány. V případě
neexistence napadeného ustanovení by obecné soudy mohly
přezkoumávat, zda správní orgány při aplikaci neurčitého právního
pojmu "veřejný zájem" v konkrétní situaci nepřekročily zákonem
stanovené meze správního uvážení (srov. § 78 odst. 1 soudního řádu
správního); to však napadená právní úprava de facto vylučuje.
Otázkou vyloučení soudního přezkumu v případě individuální
právní regulace se zabýval Ústavní soud v nálezu sp. zn. Pl. ÚS
40/02 (Sbírka rozhodnutí, svazek 30, nález č. 88; vyhlášen pod č.
199/2003 Sb.), ve kterém mj. uvedl:
"Individuální regulaci obsaženou v právním předpisu zbavující
adresáty možnosti soudního přezkumu naplnění obecných podmínek
normativní úpravy u konkrétního subjektu, jíž schází transparentní
a akceptovatelné odůvodnění ve vztahu k možnosti regulace obecné,
nutno tudíž považovat za rozpornou s principem právního státu
(čl. 1 Ústavy), jemuž je imanentní dělba moci a soudní ochrana
právům (čl. 81 a 90 Ústavy).".
Přestože napadeným ustanovením není soudní přezkum zcela
vyloučen, je jeho omezení natolik závažné, že závěry vyslovené
v citovaném nálezu plně dopadají i na posuzovaný případ.
Vzhledem k výše uvedeným argumentům má Ústavní soud za to, že
napadené ustanovení § 3a zákona o vnitrozemské plavbě je
neslučitelné s principy právního státu, zejména s principem dělby
moci, a je v rozporu s čl. 1, čl. 2 odst. 1 a 3, čl. 81 a čl. 90
Ústavy a rovněž čl. 36 Listiny. Z pohledu naznačených ústavních
kautel jeví se proto návrh na zrušení ustanovení § 3a zákona
o vnitrozemské plavbě důvodným.
Proto Ústavní soud ustanovení § 3a zákona o vnitrozemské
plavbě podle § 70 odst. 1 zákona o Ústavním soudu zrušil.
S ohledem na tyto důvody, které vedly ke zrušení napadeného
ustanovení zákona, se Ústavní soud již blíže nezabýval dalšími
námitkami ve vztahu k porušení Bernské úmluvy, které návrh
obsahoval.
Projednávaná právní problematika i všechny skutkové okolnosti
případu byly dostatečně zřejmy z listinných podkladů. Protože se
od ústního jednání nedalo očekávat další objasnění věci, Ústavní
soud od něj se souhlasem účastníků upustil podle § 44 odst. 2
zákona o Ústavním soudu.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Rychetský v. r.