62/1988 Sb.
ZÁKON
České národní rady
ze dne 21. dubna 1988
o geologických pracích
Změna: 543/1991 Sb.
Změna: 369/1992 Sb.
Změna: AS15/92
Změna: 366/2000 Sb.
Změna: 366/2000 Sb. (část)
Změna: 320/2002 Sb.
Změna: 18/2004 Sb.
Změna: 3/2005 Sb.
Změna: 444/2005 Sb.
Změna: 186/2006 Sb.
Změna: 124/2008 Sb.
Změna: 223/2009 Sb.
Změna: 227/2009 Sb.
Změna: 281/2009 Sb.
Změna: 85/2012 Sb.
Změna: 64/2014 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 225/2017 Sb.
Změna: 261/2021 Sb.
Změna: 284/2021 Sb., 149/2023 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Základní ustanovení
§ 1
Předmět úpravy
Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie20) a upravuje podmínky
pro projektování, provádění a vyhodnocování geologických prací, jejich kontrolu a
sankce.
§ 2
Geologické práce
(1) Geologickými pracemi se podle tohoto zákona rozumí geologický výzkum
a geologický průzkum na území České republiky, který zahrnuje
a) zkoumání, hodnocení, dokumentování a zobrazování vývoje a složení
geologické stavby území a jejích zákonitostí,
b) vyhledávání a průzkum ložisek nerostů, ověřování jejich zásob a zpracovávání
geologických podkladů pro jejich využívání a ochranu,
c) vyhledávání a průzkum zdrojů podzemních vod včetně přírodních vod
léčivých, stolních minerálních a termálních, ověřování jejich využitelných zásob,
zkoumání negativních vlivů na jejich jakost a množství, jakož i zpracovávání geologických
podkladů pro jejich využívání a ochranu,
d) zjišťování a ověřování inženýrskogeologických a hydrogeologických
poměrů území, zejména pro účely územního plánování, dokumentace a provádění staveb
včetně stabilizace sesuvných území,
e) zjišťování a ověřování geologických podmínek pro zřizování, provoz
a likvidaci zařízení k uskladňování plynů, kapalin a odpadů v horninovém prostředí
a podzemních prostorech, pro průmyslové využívání tepelné energie zemské kůry a pro
zajišťování a likvidaci starých důlních děl,1)
f) zjišťování a hodnocení geologických činitelů ovlivňujících životní
prostředí,
g) zjišťování a odstraňování antropogenního znečištění v horninovém prostředí,
h) zjišťování a ověřování geologických a hydrogeologických podmínek pro
zřizování, provoz a likvidaci zařízení pro ukládání oxidu uhličitého do přírodních
horninových struktur21).
(2) Geologický výzkum zahrnuje soubor prací, jimiž se zkoumá vznik a působení
geologických procesů, zkoumá, hodnotí a dokumentuje geologická stavba území, její
prvky a zákonitosti. Geologický výzkum se na další etapy nečlení.
(3) Geologický průzkum zahrnuje účelově zaměřené geologické práce, jimiž
se zkoumá území v podrobnostech přesahujících geologický výzkum. Geologický průzkum
se podle účelu prací člení na ložiskový, průzkum pro zvláštní zásahy do zemské kůry,
hydrogeologický, inženýrskogeologický a průzkum geologických činitelů ovlivňujících
životní prostředí.
(4) Ložiskový průzkum se člení na etapu
a) vyhledávání, která představuje
soubor geologických prací, jejichž účelem je zhodnotit území z hlediska možného výskytu
ložisek nerostů, nalézt je, ověřit jejich přibližný rozsah a význam, provést výpočet
vyhledaných zásob a vymezit střety zájmů pro následný průzkum. U rozsáhlých ložisek
může být ověřena výpočtem zásob pouze část ložiska umožňující samostatné využití
a zbytek je možno ocenit vymezením prognózního zdroje. Vyhledávání se provádí na
území, kde dosud ložisko vyhledávaného nerostu nebylo nalezeno a evidováno,
b) průzkumu,
který se provádí na již známém a evidovaném ložisku, na kterém dosud nebyl stanoven
dobývací prostor, v rozsahu potřebném pro získání podkladů ke zpracování dokumentace
podle zvláštních právních předpisů,1a) pro výpočet prozkoumaných zásob a prokázání
jejich využitelnosti a pro řešení střetů zájmů s uvažovaným dobýváním ložiska,
c)
těžebního průzkumu, který se provádí ve stanoveném dobývacím prostoru v rozsahu a
podrobnostech potřebných pro účelné vydobytí ložiska.
(5) Členění průzkumných geologických prací v rámci průzkumu pro zvláštní
zásahy do zemské kůry, hydrogeologického, inženýrskogeologického, geofyzikálního
a geochemického průzkumu a průzkumu geologických činitelů ovlivňujících životní prostředí
stanoví Ministerstvo životního prostředí (dále jen "ministerstvo") vyhláškou.
(6) V pochybnostech ministerstvo rozhodne, zda některá činnost je geologickou
prací, popřípadě zda jde o geologický výzkum nebo geologický průzkum a jakou jeho
etapu.
ČÁST DRUHÁ
Oprávnění k provádění geologických prací
nadpis zrušen
§ 3
Oprávnění k projektování, provádění a vyhodnocování geologických prací
a osvědčení odborné způsobilosti
(1) Geologické práce
a) prováděné v rámci podnikatelské činnosti,
b)
prováděné se zásahem do pozemku,
c) jejichž výsledky slouží k plnění práv a povinností
orgánů veřejné správy
jsou oprávněny projektovat, provádět a vyhodnocovat pouze ty
fyzické a právnické osoby, splňující podmínky stanovené právními předpisy (dále jen
"organizace"), u nichž tyto práce řídí a za jejich výkon odpovídá fyzická osoba s
osvědčením odborné způsobilosti geologické práce projektovat, provádět a vyhodnocovat
(dále jen "odpovědný řešitel geologických prací").
(2) Geologické práce, které nespadají do prací uvedených v odstavci 1,
jsou oprávněny projektovat, provádět a vyhodnocovat
a) vědecké ústavy,1b) vysoké
školy,1c) střední školy, vyšší odborné školy1d) a muzea1e) při plnění svých vědeckých
nebo pedagogických úkolů,
b) Česká geologická služba.
(3) O odborné způsobilosti odpovědného řešitele geologických prací rozhoduje
ministerstvo. Rozhodnutí, kterým se vydává osvědčení o odborné způsobilosti odpovědného
řešitele geologických prací, se vydává na dobu neurčitou. Ministerstvo může rozhodnutí
o odborné způsobilosti zrušit tomu, kdo závažným způsobem nebo opakovaně porušil
ustanovení tohoto zákona nebo předpisy vydané na jeho základě. Postup při uznávání
odborné kvalifikace státních příslušníků členských států Evropské unie se řídí zvláštním
právním předpisem.2c)
(4) Podmínkou odborné způsobilosti je vysokoškolské vzdělání geologického
směru, odborná praxe v oboru minimálně tři roky, zahrnující podíl na řešení geologických
úkolů, odborná úroveň dosavadních prací, složení zkoušky ze znalosti potřebných předpisů2a)
a bezúhonnost.2b) Ministerstvo si za účelem doložení bezúhonnosti vyžádá podle zvláštního
právního předpisu2d) výpis z evidence Rejstříku trestů. Žádost o vydání výpisu z
Rejstříku trestů a výpis z Rejstříku trestů se předávají v elektronické podobě, a
to způsobem umožňujícím dálkový přístup. U žadatelů s více než desetiletou odbornou
praxí může v odůvodněných případech ministerstvo prominout nesplnění podmínky vysokoškolského
vzdělání geologického směru. K posouzení odborné úrovně dosavadních prací pověří
ministerstvo odborné garanty z řad odborníků doporučených profesními sdruženími.
Doklady potřebné k prokázání odborné způsobilosti, obory a specializace, pro něž
se osvědčuje odborná způsobilost, rozsah potřebných znalostí právních předpisů souvisejících
s geologickými pracemi, postup při ověřování odborné způsobilosti a způsob evidence
a zveřejňování vydaných osvědčení stanoví ministerstvo vyhláškou.
(5) Odpovědný řešitel geologických prací opatřuje projekty, dílčí a závěrečné
zprávy geologických prací vlastnoručním podpisem a otiskem kulatého razítka, které
obsahuje malý státní znak České republiky, jméno odpovědného řešitele geologických
prací, vyznačený obor nebo specializaci a pořadové číslo, pod kterým mu bylo osvědčení
odborné způsobilosti vydáno.
(6) Osvědčení odborné způsobilosti se nevyžaduje u osoby, která je usazena
v jiném členském státě Evropské unie a na území České republiky hodlá ojediněle nebo
dočasně projektovat, provádět a vyhodnocovat geologické práce, pokud prokáže, že
a) je státním příslušníkem členského státu Evropské unie a
b) je oprávněna k projektování,
provádění nebo vyhodnocování geologických prací podle právních předpisů jiného členského
státu Evropské unie.
(7) Doklady o splnění podmínek podle odstavce 6 je tato osoba povinna předložit
ministerstvu před zahájením těchto činností. O nesplnění požadavků pro projektování,
provádění a vyhodnocování geologických prací vydá ministerstvo rozhodnutí ve lhůtě
15 dnů ode dne, kdy mu byly předloženy doklady o splnění podmínek podle odstavce
6.
§ 3a
Osvědčení odborné způsobilosti odpovědného řešitele geologických prací
podle § 3 odst. 3 vzniká též marným uplynutím lhůty a způsobem podle § 28 až 30 zákona
o volném pohybu služeb. Ministerstvo o žádosti o vydání osvědčení rozhodne ve lhůtě
3 měsíců ode dne doručení žádosti.
§ 4
Stanovení průzkumného území pro ložiskový průzkum
(1) Geologické práce pro vyhledávání a průzkum ložisek vyhrazených nerostů
a průzkum výhradních ložisek nevyhrazených nerostů je možné provádět pouze na průzkumném
území, které je stanoveno právnické osobě nebo fyzické osobě, která má oprávnění
k hornické činnosti3a) (dále jen "zadavatel").
(2) Žádost o stanovení průzkumného území pro vyhledávání a průzkum výhradních
ložisek (dále jen "průzkumné území") se předkládá ve dvojím vyhotovení a obsahuje
a) návrh průzkumného území s jeho zákresem do mapy povrchové situace
ve vhodném měřítku, ne však v menším než 1 : 25 000 u území do 50 km
2
a 1 : 50 000
nad 50 km2
, s výpočtem plošného obsahu území, a souřadnice vrcholů průzkumného území
vymezeného přímými čarami,b) nerost v případě vyhledávání a výhradní ložisko nerostu v případě
průzkumu,
c) zákres hranic dobývacích prostorů, chráněných ložiskových území, popřípadě
jiných chráněných území nebo ochranných pásem v navrhovaném průzkumném území a výčet
těchto území,
d) údaje o žadateli a doklady o jeho oprávnění pro podnikání v oboru
hornické činnosti,
e) etapu prací, cíl, rozsah a způsob provádění prací a dobu, na kterou
se o stanovení průzkumného území žádá,
f) u vyhledávání nebo průzkumu ložisek ropy nebo zemního plynu doložení
technické a finanční způsobilosti žadatele,
g) rozdělení plošného obsahu území pro průzkum do území jednotlivých
obcí. V případě, že navrhované průzkumné území výhradního ložiska nevyhrazeného nerostu
přesahuje jeho rozsah vymezený zvláštním právním předpisem,3b) musí žádost obsahovat
také písemný souhlas vlastníků dotčených pozemků.3c)
(3) V řízení o stanovení průzkumného území ministerstvo posuzuje bezúhonnost
žadatele, která se prokazuje výpisem z evidence Rejstříku trestů. Ministerstvo si
za účelem doložení bezúhonnosti vyžádá podle zvláštního právního předpisu2d) výpis
z evidence Rejstříku trestů. Žádost o vydání výpisu z Rejstříku trestů a výpis z
Rejstříku trestů se předávají v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový
přístup.
(4) Na průzkumném území má zadavatel výhradní právo na vyhledávání a průzkum
výhradního ložiska v souladu se stanovením průzkumného území.
(5) Stanovení průzkumného území může zadavatel převést na jinou fyzickou
osobu nebo právnickou osobu jen na základě písemné smlouvy a s písemným souhlasem
ministerstva. Bez tohoto souhlasu je převod neplatný. Touto smlouvou přecházejí na
nového zadavatele veškeré povinnosti a závazky vzniklé původnímu zadavateli v souvislosti
s projektováním, prováděním a vyhodnocováním geologických prací od počátku platnosti
průzkumného území před uzavřením smlouvy. Ministerstvo souhlas udělí osobě, na kterou
má být průzkumné území převedeno, pokud tato osoba prokáže, že je schopna dostát
přebíraným závazkům a povinnostem.
(6) Povrchové hranice průzkumného území jsou dány uzavřeným geometrickým
obrazcem s přímými stranami, jehož vrcholy jsou definovány souřadnicemi v platném
souřadnicovém systému. Hranice pod povrchem jsou dány svislými rovinami procházejícími
stranami povrchového obrazce.
(7) Organizace, která bude realizovat veřejnou zakázku3d) zadávanou ministerstvem
pro vyhledání nebo průzkum ložiska vyhrazeného nerostu, podává žádost podle odstavce
2.
(8) Pro žádost o stanovení průzkumného území pro zvláštní zásah do zemské
kůry3e) platí obdobný postup jako pro vyhledávání nebo průzkum ložisek vyhrazených
nerostů.
(9) Pokud se v průběhu platnosti stanovení průzkumného území zadavatel
písemně vzdá stanovení průzkumného území nebo se vzdá oprávnění k využití části tohoto
území, platí tato skutečnost dnem doručení tohoto oznámení ministerstvu.
(10) Ministerstvo vede souhrnnou evidenci stanovených průzkumných území.
Údaje o umístění a rozsahu průzkumného území, nerostu nebo ložisku, termín platnosti
stanovení průzkumného území a údaje o osobě, na jejíž žádost bylo stanovení tohoto
území provedeno, jsou veřejně přístupné.
§ 4a
nadpis zrušen
(1) Průzkumné území se stanoví za účelem vyhledávání a průzkumu výhradního
ložiska.
(2) Žádost o stanovení průzkumného území se podává ministerstvu. Účastníkem
řízení je žadatel, obec, na jejímž území je návrh průzkumného území nebo jeho část
situována, popřípadě osoba, které zvláštní zákon4a) postavení účastníka řízení přiznává.
Na výhradní ložisko může být stanoveno jenom jedno průzkumné území.
(3) Příjem žádosti podle odstavce 2, která se týká průzkumu ložiska nalezeného
za prostředky ze státního rozpočtu, oznámí ministerstvo v Obchodním věstníku. Do
30 dní od oznámení žádosti je možné podat konkurenční žádost; do této doby není zahájeno
správní řízení. V případě dvou nebo více žádostí rozhodne ministerstvo na základě
jejich posouzení a přihlédne k tomu, která žádost zajišťuje získání úplnějších geologických
informací a lepší ochranu zákonem chráněných zájmů.
(4) V rozhodnutí o stanovení průzkumného území se souřadnicemi vymezí území,
popřípadě výhradní ložisko, pro jehož průzkum se průzkumné území stanoví, doba platnosti
území a podmínky pro provádění prací. V případě, že je průzkumné území situováno
na území více obcí, vymezí se i podíl jednotlivých obcí v km
2
.(5) Žádost o stanovení průzkumného území ministerstvo zamítne v případě,
že
a) navržené průzkumné území se zcela nebo zčásti překrývá s územím již stanoveným
pro stejný nerost jinému zadavateli nebo se stanoveným dobývacím prostorem,
b) na
ložisko byl udělen předchozí souhlas k podání návrhu na stanovení dobývacího prostoru
podle zvláštních právních předpisů3b) jiné osobě než žadateli,
c) žadatel neprokáže
požadovanou bezúhonnost nebo oprávnění k hornické činnosti,
d) u vyhledávání ložisek
ropy nebo zemního plynu žadatel neprokáže technickou nebo finanční způsobilost,
e)
žadateli bylo v posledních deseti letech zrušeno průzkumné území podle § 21 tohoto
zákona.
(6) Ministerstvo žádost o stanovení průzkumného území dále zamítne zejména
v případě, že průzkum je v rozporu se státní surovinovou politikou, státní politikou
životního prostředí, zájmy obrany státu, zahraničními závazky státu nebo pokud další
veřejný zájem převýší zájem na dalším průzkumu a následném využití výhradního ložiska.
(7) Dobu platnosti rozhodnutí o stanovení průzkumného území lze prodloužit,
jestliže stanovená lhůta není dostatečná k ukončení činnosti, která je předmětem
rozhodnutí, a činnost byla vykonávána v souladu s rozhodnutím.
§ 4b
Poplatek za oprávnění provádět ložiskový průzkum
(1) Na základě rozhodnutí o stanovení průzkumného území zadavatel hradí
poplatek, jehož výše se odvozuje z plochy tohoto území, který činí v prvním roce
2 000 Kč za každý i započatý rok a každý i započatý km
2
stanoveného průzkumného území.
Tento poplatek se každý další rok zvyšuje o 1 000 Kč za každý km2
.(2) Poplatek za oprávnění provádět ložiskový průzkum, jehož výše byla stanovena
podle odstavce 1, je za první rok splatný do tří měsíců od začátku platnosti stanovení
průzkumného území, pro další léta vždy v ročním intervalu od začátku platnosti stanovení
průzkumného území.
(3) Poplatek za oprávnění provádět ložiskový průzkum, jehož výše byla stanovena
podle odstavce 1, je příjmem obce, na jejímž území se průzkumné území nachází. Leží-li
průzkumné území na území více obcí, rozdělí zadavatel poplatek podle poměru ploch
průzkumného území nacházejících se na území jednotlivých obcí.
Zvláštní ustanovení pro vyhledávání a průzkum ložisek ropy nebo hořlavého
zemního plynu
§ 4d
(1) V souladu s právními předpisy Evropských společenství5a) oznámí ministerstvo
příjem žádosti o stanovení průzkumného území pro vyhledávání a průzkum ložisek ropy
nebo hořlavého zemního plynu nebo svůj podnět v Úředním věstníku Evropské unie (dále
jen "Úřední věstník"). V oznámení stanoví lhůtu, ve které je možné podat konkurenční
žádost. Tato lhůta nesmí být kratší než 90 dní a začíná běžet prvním dnem po dni
zveřejnění oznámení v Úředním věstníku. Správní řízení je zahájeno dnem následujícím
po dni uplynutí lhůty stanovené podle tohoto odstavce.
(2) V oznámení podle odstavce 1 ministerstvo dále uvede označení právního
předpisu, podle kterého povede správní řízení, území, které je předmětem žádosti,
a navrženou dobu platnosti průzkumného území.
(3) V případě dvou nebo více žádostí o stanovení průzkumného území rozhodne
ministerstvo na základě jejich posouzení a přihlédne k technické a finanční způsobilosti
žadatele, navrženému způsobu průzkumu nebo vyhledávání na území, které je předmětem
žádosti, a k tomu, která žádost zajišťuje získání úplnějších geologických informací
a lepší ochranu zákonem chráněných zájmů.
(4) Podle odstavců 1 až 3 se nepostupuje, pokud žádost o stanovení průzkumného
území pro vyhledávání a průzkum ložisek ropy nebo hořlavého zemního plynu podá zadavatel,
kdy alespoň jedna hranice navrhovaného průzkumného území je společná s průzkumným
územím, k němuž již bylo vydáno rozhodnutí o stanovení průzkumného území pro ropu
nebo hořlavý zemní plyn, a to žadateli nebo jiné osobě. Pokud je stanoveno průzkumné
území jiné osobě než žadateli, vyzve ji ministerstvo, aby se v ministerstvem stanovené
přiměřené lhůtě vyjádřila k podané žádosti nebo podala konkurenční žádost. Pokud
je podána konkurenční žádost, rozhodne ministerstvo o stanovení průzkumného území
na základě posouzení, který ze žadatelů je schopen zajistit získání nejúplnějších
geologických informací a nejlepší ochranu zákonem chráněných zájmů.
§ 4e
(1) Průzkumné území pro vyhledávání a průzkum ložisek ropy nebo zemního
plynu se rozhodnutím stanoví na dobu, která je nezbytně nutná k výkonu geologických
prací, a pro území, které nepřesahuje rozlohu odůvodněnou nejvhodnějším výkonem geologických
prací z technického a ekonomického hlediska.
(2) V rozhodnutí o stanovení průzkumného území pro vyhledávání a průzkum
ložisek ropy nebo zemního plynu mohou být podmínky stanoveny z důvodu
a) zajištění
obrany státu,
b) zajištění veřejného pořádku,
c) ochrany veřejného zdraví,
d) zajištění
bezpečnosti dopravy,
e) ochrany životního prostředí včetně ochrany přírodních zdrojů,
f)
ochrany zájmů státní památkové péče5b) nebo ochrany archeologického dědictví,5c)
g)
zajištění bezpečnosti zařízení a zaměstnanců,
h) ochrany ložisek ropy nebo hořlavého
zemního plynu a jejich racionálního využívání,
i) zajištění příjmů veřejných rozpočtů
spojených se stanovením průzkumného území.
(3) Zjistí-li ministerstvo, že účelu, pro který bylo průzkumné území stanoveno,
bylo dosaženo ještě před uplynutím platnosti příslušného rozhodnutí, může dobu jeho
platnosti v odůvodněných případech zkrátit.
§ 4f
V souladu s právem Evropských společenství5a) poskytuje ministerstvo příslušným
orgánům Evropských společenství informace týkající se vyhledávání a průzkumu ložisek
ropy nebo hořlavého zemního plynu, včetně informací o volně přístupných zeměpisných
oblastech pro vyhledávání a průzkum ropy nebo hořlavého zemního plynu, o udělených
povoleních a jejich držitelích a o zjištěných a předpokládaných zásobách těchto surovin
nacházejících se na území České republiky. Ministerstvo nezveřejňuje informace, které
mají povahu obchodního tajemství.
Zvláštní ustanovení pro vyhledávání a průzkum úložišť oxidu uhličitého v
přírodních horninových strukturách
§ 4g
(1) Účelem vyhledávání a průzkumu pro umístění úložiště oxidu uhličitého
je poskytnout údaje pro popis a posouzení vhodnosti plánovaného úložného komplexu22)
z hlediska ukládání oxidu uhličitého.
(2) Kritéria pro popis a posuzování plánovaného úložného komplexu a okolní
oblasti, která jsou nezbytná pro zpracování závěrečné zprávy o výsledcích průzkumu
úložiště oxidu uhličitého a úložného komplexu, jsou stanovena v příloze k tomuto
zákonu.
(3) Během doby platnosti rozhodnutí o stanovení průzkumného území nelze
povolit využití plánovaného úložného komplexu, které by bylo v rozporu s účelem zákona
o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur a o změně některých
zákonů, zejména takové, které by mohlo vést k úniku oxidu uhličitého z případného
budoucího úložiště nebo k narušení jeho bezpečnosti.
(4) Kromě náležitostí uvedených v § 4 odst. 2 obsahuje žádost o stanovení
průzkumného území pro vyhledávání a průzkum úložišť oxidu uhličitého v přírodních
horninových strukturách návrh monitorování vtláčecích zkoušek.
(5) V řízení o stanovení průzkumného území pro vyhledávání a průzkum přeshraničních
úložišť oxidu uhličitého spolupracuje ministerstvo s příslušným orgánem jiného členského
státu Evropské unie.
ČÁST TŘETÍ
Projektování, provádění a vyhodnocování geologických prací
§ 6
Projektování geologických prací
(1) Geologické práce se provádějí podle schváleného projektu geologických
prací, který vyjadřuje zejména sledovaný cíl geologických prací a určuje metodický
a technický postup jejich odborného, racionálního a bezpečného provádění; součástí
projektu je rozpočet geologických prací.
(2) Při projektování geologických prací se vychází ze zhodnocení výsledků
a poznatků získaných dřívějšími geologickými pracemi. Přitom se zjišťuje, zda se
geologické práce nedotýkají zájmů chráněných zvláštními předpisy (§ 22).
(3) Projekt geologických prací a jeho změny obsahující strojní vrtné práce
hlubší než 30 m nebo strojní vrtné práce, jejichž celková délka přesahuje 100 m,
je organizace povinna zaslat krajskému úřadu, v jehož správním obvodu mají být práce
spojené se zásahem do pozemku prováděny, a to nejméně 30 dní před zahájením prací
spojených se zásahem do pozemku. Krajský úřad se k projektu do 30 dnů vyjádří z hlediska
zájmů chráněných zvláštními právními předpisy.2a) V odůvodněných případech může zadavateli
uložit opatření expertního posouzení Českou geologickou službou, biologického hodnocení
nebo jiného odborného posouzení nebo podkladu. V takovém případě se zahájení těchto
prací na přiměřenou dobu odloží. V případě, že se krajský úřad k projektu geologických
prací do 30 dnů nevyjádří, má se za to, že k předloženému projektu nemá výhrad.
(4) Postup při projektování geologických prací, při zajištění střetů zájmů
chráněných zvláštními předpisy a při schvalování projektu geologických prací a jeho
změn podrobněji upraví obecně závazný právní předpis, který též stanoví náležitosti
projektu geologických prací a kdy je možno zahájit provádění geologických prací výjimečně
před schválením projektu.
§ 7
Evidence geologických prací
(1) K zajištění přehledu o geologických pracích a organizacích, které je
provádějí, se geologické práce před jejich realizací evidují. Podklady k evidenci
zpracovává organizace provádějící geologické práce. Ta je povinna tyto podklady do
30 dnů před zahájením těchto prací odevzdat České geologické službě, která projekt
zaeviduje a vydá o tom organizaci potvrzení.
(2) Evidenci nepodléhají geologické práce prováděné organizacemi při těžebním
průzkumu.
(3) Jestliže se evidované geologické práce neuskuteční nebo se jejich zaměření,
popřípadě rozsah podstatným způsobem v průběhu provádění prací změní, je organizace,
která podala žádost o jejich evidenci, povinna oznámit tuto skutečnost České geologické
službě do třiceti dnů od rozhodnutí o změně prací nebo o jejich neuskutečnění.
(4) Rozsah evidovaných údajů a postup evidence geologických prací stanoví
ministerstvo vyhláškou.
§ 9
Provádění geologických prací
(1) Organizace je povinna provádět geologické práce odborně, racionálně a
bezpečně v souladu s projektem geologických prací.
(2) Organizace je povinna geologické práce během jejich provádění řádně a
včas dokumentovat a vést, doplňovat a uchovávat o tom písemné, grafické a hmotné
doklady (dále jen "geologická dokumentace"). Přitom dbá, aby byly s postupem geologických
prací určeny a zaznamenány všechny geologické skutečnosti a podle nich se usměrňovalo
další provádění geologických prací.
(3) Provádění geologických prací, náležitosti a obsah geologické dokumentace
podrobněji upraví obecně závazný právní předpis, který též stanoví dobu, po kterou
je třeba geologickou dokumentaci uchovávat.
§ 9a
Podávání návrhů a oznámení
(1) Při provádění geologických prací je organizace povinna podat
a) ministerstvu
1. hlášení o zjištění výhradního ložiska s uvedením množství jeho zásob,
2. oznámení
o rizikových geofaktorech životního prostředí v rozsahu stanoveném prováděcím právním
předpisem. Vymezení rizikových geofaktorů a podrobnosti o jejich oznamování stanoví
ministerstvo vyhláškou,
3. do 31. ledna následujícího roku roční zprávu o rozsahu
a výsledcích geologických prací prováděných při vyhledávání nebo průzkumu výhradního
ložiska,
b) Ministerstvu zdravotnictví oznámení o zjištění zdroje termální nebo minerální
vody, plynu, emanací a peloidu,
c) Českému hydrometeorologickému ústavu v Praze oznámení
o zjištění zdroje podzemní vody s vydatností větší než 1,0 l.s
-1
nebo zdroje podzemní
vody s napjatou hladinou (artéské vody) s vydatností větší než 0,5 l.s-1
.(2) Návrh nebo oznámení podle odstavce 1 je organizace povinna podat do třiceti
dnů od zjištění skutečnosti, na kterou se povinnost vztahuje.
(3) Nejméně patnáct dní před zahájením geologických prací spojených se zásahem
do pozemku je organizace povinna oznámit účel, rozsah a očekávanou dobu provádění
uvedených prací obci, na jejímž území mají být provedeny.
(4) Zjistí-li organizace provádějící geologické práce, že jsou dotčeny zájmy
chráněné zvláštními právními předpisy,2a) které jsou překážkou využití výsledků těchto
prací nebo jejich využití vylučují, je povinna neprodleně tuto skutečnost oznámit
zadavateli nebo objednavateli těchto geologických prací.
§ 10
Vyhodnocování geologických prací
(1) Provedené geologické práce organizace vyhodnocuje. Vyhodnocení všech
geologických prací obsahuje zejména jejich přehled a výsledky z hlediska cíle sledovaného
v projektu, nové geologické poznatky včetně těch, které přímo nesouvisí s cílem projektu,
především ložiska nerostů a zdroje podzemních vod.
(2) Náležitosti a obsah vyhodnocování geologických prací podrobněji upraví
obecně závazný právní předpis, který též stanoví lhůty vyhodnocování takových prací.
§ 11
Návratnost prostředků za geologické práce
Ten, kdo využije k podnikatelské činnosti výsledky geologických prací hrazených
z prostředků ze státního rozpočtu, je povinen tyto prostředky uhradit ve výši, lhůtě
a způsobem, který stanoví ministerstvo při rozhodování o žádosti o předchozí souhlas
k podání návrhu na stanovení dobývacího prostoru podle zvláštního právního předpisu.4b)
Vybírání a vymáhání těchto odvodů zajišťuje ministerstvo podle zvláštního právního
předpisu.4c)
§ 12
Odevzdávání a zpřístupňování výsledků geologických prací
(1) Zadavatel je povinen bezúplatně odevzdat do dvou měsíců po ukončení,
popřípadě schválení geologických prací jejich výsledky ve stanoveném rozsahu a úpravě
k trvalému uchovávání České geologické službě.
(2) Výsledky geologických prací předané k trvalému uchovávání podle odstavce
1 Česká geologická služba zpřístupňuje bezplatně orgánům státní správy, pokud je
potřebují pro svou činnost.
(3) Zadavatel, který odevzdal výsledky geologických prací podle odstavce
1 si může vyhradit, že tyto výsledky nebudou zpřístupňovány nebo budou zpřístupňovány
jiné právnické nebo fyzické osobě na základě smlouvy mezi zadavatelem a touto právnickou
nebo fyzickou osobou, popřípadě určit jiné podmínky pro jejich zpřístupňování a využívání
s výjimkou případů podle odstavce 2. Tyto výhrady a podmínky však zadavatel může
uplatňovat po dobu nejvýše sedmi let od odevzdání prací České geologické službě.
Po uplynutí této lhůty jsou výsledky geologických prací přístupné bez omezení, přitom
však musí být zachováno státní, služební a hospodářské tajemství.5d) Česká geologická
služba poskytuje služby spojené s podáváním informací o výsledcích těchto geologických
prací za úhradu,5e) která je jejím příjmem.
(4) Organizace, na které se nevztahuje povinnost podle odstavce 1, jsou povinny
odevzdat písemnou a grafickou geologickou dokumentaci provedených geologických prací
České geologické službě do dvou měsíců od schválení výsledků prací, nejpozději však
do šesti měsíců od ukončení prací. U geologických prací končících výpočtem zásob
podzemních vod je organizace povinna odevzdat také tento výpočet.
(5) Odevzdávání výsledků geologických prací a geologické dokumentace a podmínky
jejich zpřístupňování podrobněji upraví obecně závazný právní předpis.
§ 13
Využití výsledků geologických prací při územním plánování
(1) Orgány územního plánování a stavební úřady vycházejí při své činnosti
z výsledků geologických prací s cílem zajistit v co největší míře zejména ochranu
zjištěných a předpokládaných ložisek nerostů a zdrojů podzemních vod a vytvářet podmínky
pro jejich hospodárné využití.
(2) Ministerstvo poskytuje orgánům územního plánování informace o výsledcích
geologických prací, které mohou mít vliv na vypracování územně plánovací dokumentace
a na životní prostředí. Ministerstvo uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci
z hlediska zvláštních podmínek geologické stavby území.
(3) Ministerstvo může v zájmu účelného postupu při územním plánování vymezit
území se zvláštními podmínkami geologické stavby, zejména s předpokládanými ložisky
nerostů nebo se zvlášť nepříznivými inženýrskogeologickými poměry. Stavební úřady
mohou v takto vymezených územích vydat povolení záměru jen na základě vyjádření krajského
úřadu. V území vojenských újezdů6) a v zájmových územích vojenské správy postupuje
ministerstvo při vymezení území podle věty první v dohodě s Ministerstvem obrany
a vyjádření k územnímu rozhodnutí podle věty druhé vydává újezdní úřad.
§ 14
Vstup na cizí nemovitosti a jejich využívání
(1) Při záměru provádět geologické práce spojené se zásahem do pozemku jsou
organizace povinny před vstupem na cizí pozemek uzavřít s vlastníkem pozemku nebo,
není-li možné zjistit vlastníka, s nájemcem pozemku písemnou dohodu o provádění geologických
prací, zřizování pracovišť, přístupových cest, přívodu vody a energie, jakož i provádění
nezbytných úprav půdy a odstraňování porostů, popřípadě zřizování staveb; ustanovení
zvláštních právních předpisů2a) zůstávají nedotčena.
(2) Nedojde-li k dohodě podle odstavce 1, rozhodne příslušný krajský
úřad o omezení vlastnických práv vlastníka nebo nájemce nemovitosti uložením povinnosti
strpět provedení geologických prací. Rozhodnutí o omezení práv vlastníka nebo nájemce
nemovitosti lze vydat pouze ve veřejném zájmu, není-li v rozporu se státní surovinovou
politikou, v nezbytném rozsahu, na dobu určitou, za náhradu, a pokud tento zákon
nestanoví jinak, podle zvláštního právního předpisu,7a) pro
a) vyhledávání ložisek ropy nebo zemního plynu,
b) vyhledávání ložisek vyhrazených nerostů hrazené plně z prostředků
státního rozpočtu,
c) vyhledávání a průzkum zdrojů podzemních vod pro hromadné zásobování
pitnou vodou nebo přírodních léčivých zdrojů (minerálních a termálních vod, plynů
a emanací),
d) zjišťování a hodnocení geologických údajů pro tvorbu a ochranu životního
prostředí,
e) vyhledávání a průzkum geologických struktur vhodných pro ukládání
rizikových a radioaktivních odpadů,
f) vyhledávání a průzkum přírodních horninových struktur vhodných pro
budování podzemních zásobníků pro uskladňování zemního plynu nebo ropy, nebo pro
ukládání oxidu uhličitého21),
g) geologické práce potřebné pro jiné činnosti prováděné ve veřejném
zájmu,
h) zjišťování a vyhodnocování geologických údajů nezbytných pro prevenci
nebo likvidaci stavů veřejného ohrožení zdraví a bezpečnosti obyvatelstva,
i) geologické práce prováděné při výkonu státní geologické služby.
(3) Vstup do prostorů a objektů užívaných ozbrojenými silami nebo ozbrojenými
sbory, dále vstup na místa, kde jsou umístěna zařízení sloužící obraně a bezpečnosti
státu, a na území vymezené Ministerstvem obrany nebo Ministerstvem vnitra postupem
podle stavebního zákona upravují zvláštní právní předpisy.8b)
§ 15
Ochrana výzkumných a průzkumných děl
Vlastník nemovitosti je povinen strpět na své nemovitosti vyznačení a uchovávání
významných výzkumných děl a průzkumných děl, která určí ministerstvo, a zdržet se
všeho, co by tato díla mohlo poškodit, zničit nebo učinit nepoužitelnými.
§ 16
Náhrada škody
(1) Na náhradu škody způsobené činností podle § 14 odst. 2 a § 15 se vztahují
obecné předpisy o náhradě škody,9) pokud tento zákon nestanoví jinak.
(2) Orgány a organizace jsou povinny po skončení činností podle § 14 odst.
2 a § 15 uvést použité nemovitosti neprodleně do předešlého stavu, popřípadě pozemky
po dohodě s vlastníkem nemovitosti rekultivovat.
(3) Pokud není možné nebo hospodářsky účelné nahradit způsobenou škodu uvedením
do předešlého stavu, má vlastník nemovitosti právo na náhradu škody v penězích.
(4) Je-li vlastník nemovitosti činností podle § 14 odst. 2, popřípadě vyznačením
a uchováváním významných výzkumných a průzkumných děl podle § 15 podstatně omezen
v obvyklém užívání nemovitosti, má za toto omezení též právo na přiměřenou náhradu.
Právo na náhradu lze uplatnit u organizace do jednoho roku ode dne doručení oznámení
o skončení geologických prací, popřípadě u ministerstva do jednoho roku ode dne doručení
jeho rozhodnutí o vyznačení a uchovávání významných výzkumných a průzkumných děl,
jinak právo zaniká.
(5) Provádí-li se vyhledávání a průzkum výhradních ložisek důlními díly,
platí o náhradě tím způsobené škody zvláštní předpisy.10)
nadpis vypuštěn
§ 17
Státní geologická služba
(1) Výkonem státní geologické služby se shromažďují a poskytují údaje o geologickém
složení území, ochraně a využití přírodních nerostných zdrojů a zdrojů podzemních
vod a o geologických rizicích.
(2) Pro výkon státní geologické služby zřídí ministerstvo Českou geologickou
službu.
ČÁST ČTVRTÁ
Kontrola a sankce
§ 19
Kontrola
(1) Ministerstvo na svém úseku kontroluje, jak orgány a organizace plní
povinnosti stanovené tímto zákonem a předpisy vydanými na jeho základě; je oprávněno
uložit, aby byly ve stanovené lhůtě odstraněny zjištěné nedostatky.
(2) V dobývacích prostorech vykonává ministerstvo kontrolu geologických prací
v dohodě s Českým báňským úřadem.
nadpis vypuštěn
§ 20
Přestupky
(1) Organizace se dopustí přestupku tím, že
a) provádí geologické práce a nesplňuje podmínky podle § 3 odst. 1,
b) provádí bez evidence geologické práce podléhající evidenci,
c) nezabezpečil řádně a včas geologickou dokumentaci a její předepsané
uchovávání,
d) neodevzdal výsledky geologických prací pro vyhledávání nebo průzkum
výhradního ložiska, popřípadě písemnou a grafickou geologickou dokumentaci České
geologické službě podle § 12 odst. 1 nebo 4,
e) provádí geologické práce pro vyhledávání nebo průzkum ložisek vyhrazených
nerostů bez stanovení průzkumného území podle § 4 nebo porušuje stanovené podmínky,
f) neodstranil ve stanovené lhůtě závažné nedostatky, jejichž odstranění
bylo uloženo podle § 19 odst. 1,
g) neodevzdal projekt krajskému úřadu podle § 6,
h) nesplnil oznamovací povinnost podle § 9a,
i) neuhradil ve stanoveném termínu, stanovené výši a stanoveným způsobem
prostředky ze státního rozpočtu vynaložené na dosažení výsledků geologických prací
podle § 11,
j) nezajistil v zákonem stanovené lhůtě podklady pro zpracování návrhu
na odpis zásob podle zvláštního právního předpisu,10a)
k) nesplní povinnosti vyplývající z ustanovení § 14,
l) nesplní povinnost vyplývající z ustanovení § 3 odst. 7.
(2) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že úmyslně
a) ohrozí nebo neoprávněně ztíží provádění geologických prací, nebo
b) zničí, poškodí nebo znehodnotí geologické výzkumné nebo průzkumní
dílo, vzorek nebo jinou hmotnou geologickou dokumentaci.
(3) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1,
b) 10 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 2 písm. a),
c) 30 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 2 písm. b).
(4) Nezjedná-li organizace, které byla uložena pokuta, ve stanovené lhůtě
nápravu, může jí být uložena další pokuta až do výše dvojnásobku uložené pokuty.
§ 20a
(1) Přestupky podle § 20 odst. 1 projednává ministerstvo, přestupky podle
§ 20 odst. 2 projednává obecní úřad obce s rozšířenou působností.
(2) Přestupek podle § 20 odst. 2 může projednat příkazem na místě orgán
Policie České republiky, orgán státní báňské správy a ministerstvo.
(3) Pokuty uložené za přestupek podle § 20 odst. 2 jsou příjmem rozpočtu
Státního fondu životního prostředí.
§ 21
Zrušení průzkumného území
Ministerstvo může zadavateli zrušit stanovení průzkumného území, poruší-li
organizace opakovaně nebo se závažnými důsledky povinnosti stanovené tímto zákonem
nebo rozhodnutím vydaným na jeho základě nebo zákony vydanými k ochraně veřejného
zdraví a k ochraně životního prostředí.11)
ČÁST PÁTÁ
Společná, přechodná a závěrečná ustanovení
§ 22
Jestliže se provádění geologických prací dotýká zájmů chráněných zvláštními
předpisy,2a) postupuje se v souladu s těmito předpisy.
§ 22a
(1) Při vyhledávání a průzkumu území vhodného pro zvláštní zásah do zemské
kůry podle zvláštních právních předpisů se postupuje obdobně jako podle § 4a a 4b.
(2) V případě časového souběhu řízení o stanovení průzkumného území podle
tohoto zákona a udělení předchozího souhlasu k podání návrhu na stanovení dobývacího
prostoru podle horního zákona na stejné výhradní ložisko je přednostně dokončeno
řízení, které bylo zahájeno dříve. Druhé řízení je přerušeno do doby potřebné k ukončení
prvního řízení. Tento postup se nevztahuje na případy, kdy má žadatel o udělení předchozího
souhlasu k podání návrhu na stanovení dobývacího prostoru přednostní nárok podle
zvláštního zákona.3b)
(3) V případě časového souběhu řízení o stanovení chráněného ložiskového
území a stanovení průzkumného území pro průzkum výhradního ložiska se postupuje současně
a nezávisle v obou řízeních.
(4) V případě časového souběhu řízení o stanovení průzkumného území s řízením
o stanovení chráněného území pro zvláštní zásah do zemské kůry se nejdříve rozhodne
o stanovení chráněného území pro zvláštní zásah do zemské kůry, přičemž žadatel o
stanovení průzkumného území je účastníkem řízení o stanovení chráněného území pro
zvláštní zásah do zemské kůry.
(5) Jedná-li se o záměr vyžadující jednotné environmentální stanovisko23),
vyjádření podle § 13 odst. 3 se nevydává.
§ 23
Působnost a úkoly orgánů týkající se geologického výzkumu a průzkumu a využití
výsledků geologických prací, jakož i způsob financování geologických prací, upravené
zvláštními předpisy,16) nejsou tímto zákonem dotčeny.
§ 24
Organizace, které mají ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona v předmětu činnosti
určeném ve zřizovací listině, ve statutu nebo ve stanovách, popřípadě v jiném obdobném
aktu provádění geologických prací a na něž se vztahuje ustanovení § 3 odst. 1 písm.
d), považují se za organizace, kterým bylo uděleno povolení k provádění geologických
prací podle tohoto zákona.
§ 26
(1) Ministerstvo stanoví vyhláškou podrobnosti k provedení § 2 odst. 5, §
3 odst. 4, § 6 odst. 4, § 7 odst. 4, § 9 odst. 3, § 9a odst. 1, § 10 odst. 2 a §
12 odst. 5.
(2) Obecně závazné právní předpisy k provedení § 9 odst. 3 a § 10 odst. 2
vydá ministerstvo též v dohodě s Českým báňským úřadem, pokud jde o práce uvedené
v § 2 odst. 1 písm. b).
§ 27
Zrušují se § 1 až 3 a § 5 až 9 vládního nařízení č. 11/1958 Sb., o organizaci
státní geologické služby, ve znění vládního nařízení č. 82/1967 Sb., kterým se Komise
pro klasifikaci zásob ložisek nerostných surovin podřizuje vládě, a ve znění zákona
ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
České socialistické republiky.19)
Příloha
Kritéria pro popis a posuzování plánovaného úložného komplexu a okolní oblasti
1. Základní údaje pro popis a posuzování plánovaného úložného komplexu a
okolní oblasti
Pro popis a posuzování plánovaného úložného komplexu a okolních oblastí
a pro sestrojení volumetrického a statického trojrozměrného (3-D) geologického modelu
úložiště a úložného komplexu včetně nadloží a okolní oblasti a včetně hydraulicky
spojených oblastí se shromáždí a získají alespoň tyto údaje o vnitřních vlastnostech
úložného komplexu:
a) geologické a geofyzikální parametry,
b) hydrogeologické parametry (zejména existence podzemní vody určené
ke spotřebě),
c) inženýrské parametry rezervoáru (včetně objemových výpočtů objemu
pórů pro vtláčení oxidu uhličitého a maximální úložné kapacity),
d) geochemické parametry (rychlosti rozpouštění, rychlosti mineralizace),
e) geomechanické parametry (permeabilita, mezní tlak porušení nadloží),
f) seizmicita,
g) přítomnost a stav přírodních a umělých cest, včetně studní a vrtů,
které by se mohly stát únikovými cestami.
O vlastnostech nejbližšího okolí plánovaného úložného komplexu se shromáždí
a získají tyto údaje:
a) zda úložný komplex nezasahuje na území sousedních států,
b) jaké oblasti obklopující úložný komplex mohou být ovlivněny ukládáním
oxidu uhličitého v úložišti,
c) distribuce obyvatelstva v oblasti ležící nad úložištěm oxidu uhličitého,
d) blízkost cenných přírodních zdrojů (zejména soustavy Natura 2000,
zdrojů pitné podzemní vody a ložisek uhlovodíků),
e) činnosti v okolí úložného komplexu a možné interakce s nimi (například
průzkum, dobývání a ukládání uhlovodíků, geotermální využívání vodonosných horizontů
a využívání zdrojů podzemní vody),
f) blízkost k potenciálním zdrojům oxidu uhličitého (včetně odhadů celkového
potenciálního množství oxidu uhličitého, které je hospodárné získat k uložení) a
ke vhodným přepravním sítím.
2. Posuzování plánovaného úložného komplexu pomocí trojrozměrného statického
geologického modelu
Posuzování plánovaného úložného komplexu se provádí pomocí trojrozměrného
statického geologického modelu následujícím postupem.
2.1. S využitím údajů uvedených v bodu 1 se s pomocí počítačových rezervoárových
simulátorů vytvoří trojrozměrný statický geologický model potenciálního úložného
komplexu včetně nadloží a hydraulicky spojených oblastí a fluid nebo soubor takových
modelů. Tento statický geologický model nebo modely podloží popíší komplex z těchto
hledisek:
a) geologická struktura fyzikální pasti,
b) geomechanické, geochemické a průtočné vlastnosti nadloží rezervoáru
(nadloží, těsnící horniny, porézní a propustné horizonty) a okolních formací,
c) popis systému zlomů a přítomnost jakýchkoli uměle vytvořených cest,
d) plošný a vertikální rozsah úložného komplexu,
e) objem pórového prostoru (včetně rozložení pórovitosti),
f) základní rozložení fluid,
g) veškeré další důležité vlastnosti.
2.2. Nejistota spojená s každým z parametrů použitých k vytvoření modelu
se posoudí prostřednictvím vytvoření několika scénářů pro každý parametr a výpočtu
příslušných mezí spolehlivosti. Posoudí se také případná nejistota spojená s modelem
samotným.
3. Popis dynamického chování úložiště, charakterizace citlivosti, posouzení
rizik
K popisu a posouzení dynamického chování plánovaného úložiště oxidu uhličitého
se použije dynamické modelování skládajícího se ze simulace postupu vtláčení oxidu
uhličitého do úložiště s využitím trojrozměrného statického geologického modelu nebo
modelů podloží vytvořených podle bodu 2 v počítačovém simulátoru úložného komplexu.
3.1 Popis dynamického chování úložiště
Při popisu dynamického chování úložiště se přihlíží alespoň k těmto faktorům:
a) možná rychlost vtláčení a vlastnosti toku oxidu uhličitého,
b) účinnost modelování sdružených procesů (tj. způsob, jakým na sebe
vzájemně působí jednotlivé dílčí vlivy v simulátoru (simulátorech),
c) reaktivní procesy (tj. způsob, jakým model zpětně zohledňuje reakci
vtláčeného oxidu uhličitého s minerály v místě ukládání),
d) použitý rezervoárový simulátor (pro ověření některých poznatků může
být zapotřebí využít více simulací),
e) krátkodobé a dlouhodobé simulace (s cílem určit působení a chování
oxidu uhličitého v řádu desetiletí a tisíciletí, včetně míry rozpustnosti oxidu uhličitého
ve vodě).
Výsledkem dynamického modelování jsou modelové hodnoty těchto parametrů:
f) tlak a teplota úložné formace jako funkce rychlosti vtláčení a kumulativního
objemu vtláčení v čase,
g) plošné a vertikální rozšíření oxidu uhličitého v čase,
h) vlastnosti toku oxidu uhličitého v rezervoáru včetně skupenských přeměn,
i) mechanismy a míry zadržení oxidu uhličitého (včetně bodů přetoku a
bočního a vertikálního utěsnění),
j) druhotné zádržné systémy v celém úložném komplexu,
k) úložná kapacita a tlakové gradienty v úložišti,
l) riziko vzniku zlomů v úložné formaci (úložných formacích) a nadloží,
m) riziko průniku oxidu uhličitého do nadloží,
n) riziko úniku z úložiště (například opuštěnými nebo nevhodně utěsněnými
vrty),
o) rychlost migrace (v otevřených rezervoárech),
p) míra utěsnění zlomů,
q) změny chemických parametrů fluid ve formaci (formacích) a následné
reakce (například změna pH, tvorba minerálů) a využití reaktivního modelování k posouzení
účinků,
r) vytlačení formačních fluid,
s) zvýšená seizmicita a zdvihy povrchu.
3.2. Popis citlivosti
Pro charakterizaci citlivosti se provede více simulací a určí se citlivost
posouzení na změny předpokladů přijatých ohledně jednotlivých parametrů. Simulace
musí být založeny na měnících se parametrech ve statickém geologickém modelu nebo
modelech podloží a měnících se rychlostních funkcích a předpokladech v dynamickém
modelování. Jakákoli případná významná citlivost se vezme v úvahu při posuzování
rizika.
3.3. Posouzení rizik
Posouzení rizik zahrnuje především tyto prvky:
3.3.1. Popis nebezpečí
Popis nebezpečí spočívá v charakterizaci možností úniku z úložného komplexu
zjištěných pomocí výše popsaného dynamického modelování a charakterizace bezpečnosti.
Při popisu nebezpečí se přihlíží mimo jiné k těmto faktorům:
a) potenciální únikové cesty,
b) potenciální rozsah úniků zjištěnými únikovými cestami (rychlosti proudění),
c) rozhodující parametry mající vliv na případný únik (např. maximální
tlak v rezervoáru, maximální rychlost vtláčení, teplota, citlivost na jednotlivé
předpoklady ve statickém geologickém modelu nebo modelech podloží),
d) druhotné účinky ukládání oxidu uhličitého včetně vytlačení původních
formačních fluid a vytvoření nových látek uložením oxidu uhličitého,
e) veškeré další faktory, které by mohly představovat nebezpečí pro lidské
zdraví nebo životní prostředí (např. fyzické struktury spojené s projektem).
Popis nebezpečí zahrnuje plný rozsah provozních podmínek v zájmu ověření
bezpečnosti úložného komplexu.
3.3.2. Posouzení expozice - na základě vlastností prostředí a distribuce
a činností obyvatelstva nad úložným komplexem a potenciálního chování a osudu oxidu
uhličitého uniklého potenciálními únikovými cestami zjištěnými podle bodu 3.3.1.
3.3.3. Posouzení účinků - na základě citlivosti konkrétních chráněných druhů
organismů, společenstev nebo přírodních stanovišť v souvislosti s možnými úniky zjištěnými
podle bodu 3.3.1. Posouzení účinků v relevantních případech zahrnuje účinky (asfyxie;
hyperkapnie) expozice zvýšeným koncentracím oxidu uhličitého v biosféře, včetně půdy,
a poklesu pH v těchto prostředích v důsledku úniku oxidu uhličitého. Posouzení účinků
zahrnuje rovněž posouzení účinků dalších látek, které mohou být přítomny v unikajících
tocích oxidu uhličitého (nečistoty přítomné ve vtláčeném toku nebo nové látky vzniklé
po uložení oxidu uhličitého. Tyto účinky se posoudí v delším časovém a prostorovém
měřítku a v závislosti na různých rozsazích úniků.
3.3.4. Popis rizik - součástí popisu rizik je posouzení bezpečnosti a neporušenosti
úložiště oxidu uhličitého v krátkodobém a dlouhodobém výhledu, včetně posouzení rizika
úniku za zamýšlených podmínek užívání a nejhorších dopadů na životní prostředí a
zdraví. Popis rizik se provádí na základě posouzení nebezpečí, expozice a účinků.
Jeho součástí je posouzení zdrojů nejistoty určených v průběhu provádění jednotlivých
kroků popisu a posouzení úložiště, a je-li to možné, popis způsobů, jimiž lze nejistotu
snížit.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 543/1991 Sb.
1. Osvědčení vydaná podle dosavadních předpisů se považují za osvědčení vydaná
podle tohoto zákona.
2. Pracovníci, kteří projektovali, prováděli a vyhodnocovali geologické práce
ve funkci odpovědného řešitele geologického úkolu9) u organizace oprávněné provádět
geologické práce podle dosavadních předpisů, se považují za odpovědné řešitele ve
smyslu § 3 tohoto zákona, pokud práce vykonávají u této organizace nebo organizace,
která je jejím právním nástupcem.
3. Bez povolení podle § 4 odst. 1 může zadavatel nadále provádět geologické
práce pro vyhledávání a průzkum ložisek vyhrazených nerostů nejdéle do šesti měsíců
od nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl.II zákona č. 366/2000 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Placení úhrad podle povolení vydaných do účinnosti tohoto zákona se řídí
dosavadním právním předpisem. Žádosti o povolení vyhledávání nebo průzkumu ložisek
vyhrazených nerostů a žádosti o prodloužení již vydaných povolení podané a dosud
nevyřízené do účinnosti tohoto zákona se posuzují podle právní úpravy platné před
nabytím účinnosti tohoto zákona.
2. Do zřízení České geologické služby vykonávají její působnost právnické
osoby pověřené ministerstvem podle dosavadních předpisů.
Čl.II zákona č. 3/2005 Sb.
Přechodné ustanovení
Pokud nebylo řízení o žádosti o stanovení průzkumného území pro vyhledávání
a průzkum ložisek ropy nebo hořlavého zemního plynu pravomocně ukončeno přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona, dokončí se podle dosavadních právních předpisů.
Čl. VIII zákona č. 223/2009 Sb.
Přechodné ustanovení
Řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a do tohoto dne
neskončená se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se posuzují podle dosavadních
právních předpisů.
§ 27 zákona č. 85/2012 Sb.
Přechodné ustanovení
Držitel rozhodnutí o stanovení průzkumného území pro zvláštní zásahy do zemské
kůry, které nabylo právní moci před nabytím účinnosti tohoto zákona, který na tomto
průzkumném území plánuje provádět vyhledávání nebo průzkum pro ukládání oxidu uhličitého
do přírodních horninových struktur, je povinen předložit ministerstvu návrh monitorování
vtláčecích zkoušek do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Ministerstvo
posoudí předložený návrh monitorování vtláčecích zkoušek a v případě potřeby změní
rozhodnutí o stanovení průzkumného území.
Čl. XI zákona č. 284/2021 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Řízení a jiné postupy zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se posoudí podle právních předpisů
účinných ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Rozhodnutí, závazná stanoviska, stanoviska, souhlasy a jiná vyjádření
vydaná přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona jako podklad pro vydání rozhodnutí
podle zákona č. 183/2006 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, se považují za rozhodnutí, závazné stanovisko, stanovisko, souhlas nebo vyjádření
podle právních předpisů účinných ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
1) § 35 zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní
zákon), ve znění zákona č. 541/1991 Sb.
1a) § 27 zákona č. 44/1988 Sb.
1b) Zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků
a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje), ve znění
pozdějších předpisů.
1c) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů
(zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
1d) Zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších
odborných škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
1e) Zákon č. 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy a o změně některých
dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
2a) Například zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební
zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 44/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích, zákon č. 289/1995 Sb., o lesích
a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
2b) Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve
znění pozdějších předpisů.
2c) Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti
státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon
o uznávání odborné kvalifikace), ve znění zákona č. 96/2004 Sb.
2d) Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů.
3a) § 5 zákona č. 61/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
3b) § 43a zákona č. 44/1988 Sb., ve znění zákona č. 541/1991 Sb.
3c) § 7 zákona č. 44/1988 Sb., ve znění zákona č. 541/1991 Sb.
3d) Zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších
předpisů.
3e) § 34 zákona č. 44/1988 Sb., ve znění zákona č. 541/1991 Sb.
4a) Například § 70 zákona č. 114/1992 Sb.
4b) § 24 zákona č. 44/1988 Sb., ve znění zákona č. 541/1991 Sb.
4c) Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
5) § 9 zákona ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní
báňské správě, ve znění zákona ČNR č. 542/1991 Sb.
5a) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 94/22/ES ze dne 30. května 1994 o podmínkách
udělování a využívání povolení k průzkumu, vyhledávání a dobývání uhlovodíků.
5b) Zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů.
5c) Úmluva o ochraně archeologického dědictví Evropy (revidovaná) vyhlášená
pod č. 99/2000 Sb. m. s.
5d) Zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve
znění pozdějších předpisů.
5e) Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách.
6) Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky.
7a) § 108 až 116 zákona č. 50/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
8a) § 125 zákona č. 50/1976 Sb., ve znění zákona č. 83/1998 Sb.
8b) Například zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, zákon
č. 20/1966 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
9) Například § 420 až 450 občanského zákoníku, § 373 až 386 obchodního zákoníku.
9) § 1 odst. 6 vyhlášky ČGÚ č. 121/1989 Sb.
10) § 36 a 37 horního zákona.
10a) § 14b zákona č. 44/1988 Sb., ve znění zákona č. 541/1991 Sb.
11) Zákon č. 114/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 289/1995 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 334/1992 Sb., ve znění zákona č. 10/1993 Sb.
a zákona č. 98/1999 Sb.
Zákon č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství,
ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 138/1973 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Zákon
č. 86/1995 Sb., o ochraně ozónové vrstvy Země.
Zákon č. 389/1991 Sb., o státní správě
ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon
č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před znečišťujícími látkami (zákon o ovzduší),
ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího
záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon č. 20/1966 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
16) Např. zákon č. 54/1963 Sb., třetí část vyhlášky č. 9/1967 Sb., zákon č. 133/1970
Sb., o působnosti federálních ministerstev, ve znění pozdějších předpisů, směrnice
federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj č. 8/1978 o oponentním
řízení (reg. v částce 24/1978 Sb.), vyhláška federálního ministerstva financí, ministerstva
financí ČSR a ministerstva financí SSR č. 118/1984 Sb., o financování neinvestičních
výdajů na rozvoj vědy a techniky, vyhláška Státní komise pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj č. 5/1987 Sb., o dokumentaci staveb, horní zákon a zákon ČNR č. 61/1988 Sb.,
o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě.
19) § 4 vládního nařízení č. 11/1958 Sb., ve znění vládního nařízení č. 82/1967
Sb., se zrušuje horním zákonem.
20) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 94/22/ES ze dne 30. května 1994 o
podmínkách udělování a využívání povolení k průzkumu, vyhledávání a dobývání uhlovodíků.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/31/ES ze dne 23. dubna 2009 o geologickém
ukládání oxidu uhličitého a o změně směrnice Rady 85/337/EHS, směrnic Evropského
parlamentu a Rady 2000/60/ES, 2001/80/ES, 2004/35/ES, 2006/12/ES a 2008/1/ES a nařízení
(ES) č. 1013/2006.
21) Zákon č. 85/2012 Sb., o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových
struktur a o změně některých zákonů.
22) § 2 písm. d) zákona č. 85/2012 Sb.
23) Zákon č. 148/2023 Sb., o jednotném environmentálním stanovisku.