379/2015 Sb.
ZÁKON
ze dne 9. prosince 2015,
kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl. I
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů,
ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 179/2006 Sb., zákona č. 264/2006 Sb.,
zákona č. 189/2008 Sb., zákona č. 384/2008 Sb., zákona č. 223/2009 Sb., zákona č.
227/2009 Sb., zákona č. 422/2009 Sb., zákona č. 159/2010 Sb., zákona č. 420/2011
Sb., zákona č. 198/2012 Sb., zákona č. 333/2012 Sb., zákona č. 197/2014 Sb., zákona
č. 332/2014 Sb. a zákona č. 82/2015 Sb., se mění takto:
1. V § 1 odstavec 1 zní:
„(1) Tento zákon upravuje
a) odchylky při sjednávání doby trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogických
pracovníků,
b) předpoklady pro výkon činnosti pedagogických pracovníků,
c) pracovní dobu pedagogických pracovníků,
d) další vzdělávání a kariérní systém pedagogických pracovníků.“.
2. V § 7 odst. 1 se za písmeno e) vkládá nové písmeno f), které zní:
„f) v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění studijního
oboru umělecko - pedagogického zaměření, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého
předmětu,“.
Dosavadní písmena f) a g) se označují jako písmena g) a h).
3. V § 8 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:
„(3) Učitel předmětů uměleckého zaměření získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti
umění studijního oboru umělecko - pedagogického zaměření.“.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.
4. V § 9 se za odstavec 7 vkládá nový odstavec 8, který zní:
„(8) Učitel předmětů uměleckého zaměření získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti
umění studijního oboru umělecko - pedagogického zaměření.“.
Dosavadní odstavec 8 se označuje jako odstavec 9.
5. V § 10 odst. 1 se za písmeno d) vkládá nové písmeno e), které zní:
„e) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti umění studijního oboru umělecko - pedagogického zaměření,“.
Dosavadní písmena e), f), g) a h) se označují jako písmena f), g), h) a i).
6. V § 11 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní:
„(4) Učitel předmětů uměleckého zaměření získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti
umění studijního oboru umělecko - pedagogického zaměření.“.
Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako odstavce 5 a 6.
7. V § 17 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:
„(3) Pedagog volného času pro aktivity zájmového vzdělávání odpovídající
uměleckému zaměření získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění studijního
oboru umělecko - pedagogického zaměření.“.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.
8. V § 22 odst. 6 se slova „§ 8 odst. 3, § 9 odst. 8, § 10 odst. 2, § 11
odst. 4 a 5 a § 17 odst. 3“ nahrazují slovy „§ 8 odst. 4, § 9 odst. 9, § 10 odst.
2, § 11 odst. 5 a 6 a § 17 odst. 4“.
9. V části první nadpis hlavy III zní:
10. Za § 23 se vkládá nový § 23a, který včetně nadpisu a poznámek pod čarou
č. 22 a 23 zní:
„§ 23a
Pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka
(1) Na pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka se vztahuje
zákoník práce, nestanoví-li tento zákon jinak22).
(2) Doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka
mezi týmiž smluvními stranami činí nejméně 12 měsíců a může být ode dne vzniku prvního
pracovního poměru opakována nejvýše dvakrát23).
(3) Celková doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického
pracovníka mezi týmiž smluvními stranami nesmí přesáhnout ode dne vzniku prvního
pracovního poměru 3 roky23).
(4) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na případy, kdy byla doba trvání
pracovního poměru na dobu určitou sjednána s pedagogickým pracovníkem
a) jako náhrada za dočasně nepřítomného pedagogického pracovníka na dobu překážek
v práci na straně tohoto pracovníka nebo
b) který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle § 22 odst. 7.
(5) Sjedná-li zaměstnavatel s pedagogickým pracovníkem dobu trvání pracovního
poměru na dobu určitou v rozporu s odstavci 2 až 4, a oznámil-li pedagogický pracovník
před uplynutím sjednané doby písemně zaměstnavateli, že trvá na tom, aby ho dále
zaměstnával, platí, že se jedná o pracovní poměr na dobu neurčitou. Návrh na určení,
zda byly splněny podmínky uvedené v odstavcích 2 až 4, mohou zaměstnavatel i pedagogický
pracovník uplatnit u soudu nejpozději do 2 měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr
skončit uplynutím sjednané doby.
22) § 39 zákoníku práce.
23) Směrnice Rady 1999/70/ES ze dne 28. června 1999 o rámcové dohodě o
pracovních poměrech na dobu určitou uzavřené mezi organizacemi UNICE, CEEP a EKOS.“.
Čl. II
Přechodná ustanovení
1. Na pracovní poměr pedagogického pracovníka na dobu určitou, který vznikl
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se vztahují dosavadní právní předpisy.
2. Na právní jednání týkající se doby trvání pracovního poměru na dobu určitou
pedagogického pracovníka a jeho změny učiněné ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona
se vztahuje zákon č. 563/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona; dosavadní sjednaná doba trvání pracovního poměru na dobu určitou mezi týmiž
smluvními stranami se započítává do celkové doby trvání pracovního poměru na dobu
určitou podle § 23a odst. 3 zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona, jestliže od skončení předchozího pracovního poměru na dobu
určitou pedagogického pracovníka neuplynula doba 3 let.
Čl. III
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti patnáctým dnem po jeho vyhlášení.
Hamáček v. r.
Zeman v. r.
Sobotka v. r.