320/2000 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 3. července 2000 o návrhu Městského
soudu v Brně na zrušení ustanovení § 4a zákona č. 236/1995 Sb.,
o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce
představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců, ve
znění zákona č. 287/1997 Sb.,
takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění
Ústavní soud obdržel dne 23. září 1999 návrh Městského soudu
v Brně na zrušení zákona č. 287/1997 Sb., kterým se doplňuje zákon
č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených
s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních
orgánů a soudců, ve znění zákona č. 138/1996 Sb.
Předsedkyně senátu JUDr. Eva Gottwaldová jednající za Městský
soud v Brně podle § 30 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, (dále jen "zákon o Ústavním soudu") uvedla, že podle § 109
odst. 1 písm. b) druhé a třetí věty občanského soudního řádu
přerušila řízení o žalobě soudce Nejvyššího soudu domáhajícího se
zaplacení 62 000 Kč s příslušenstvím, které mu měly být vyplaceny
v lednu 1998 jako další plat za druhé pololetí roku 1997 podle
§ 4 zákona č. 236/1995 Sb. V důsledku novelizace zákonem
č. 287/1997 Sb. mu tato částka vyplacena nebyla, přestože mu na ni
vznikl nárok.
Protože zákon, kterého mělo být při řešení věci použito, je
podle názoru navrhovatele v rozporu s ústavním zákonem, podle
čl. 95 odst. 2 Ústavy České republiky, předložil věc po přerušení
řízení Ústavnímu soudu. Městský soud v Brně vytýká napadenému
zákonu jeho retroaktivnost, čímž mělo dojít k porušení principu
právní jistoty a ochrany důvěry občanů v právo. Vychází při tom
z tvrzení žalobce, že mu nárok na další plat za druhé pololetí
roku 1997 při splnění podmínek stanovených v § 4 odst. 2 zákona
č. 236/1995 Sb. vznikl již dne 29. září 1997 a že nelze žádným
dalším zákonem rušit již jednou nabytý nárok. Došlo tím
k závažnému porušení čl. 1, čl. 4 a čl. 28 Listiny základních práv
a svobod.
Protože návrh splňoval formální náležitosti návrhu na zrušení
zákona a byl učiněn podle § 64 odst. 4 zákona o Ústavním soudu,
Ústavní soud vyžádal od obou komor Parlamentu České republiky
vyjádření k návrhu.
Ve vyjádření Poslanecké sněmovny podepsaném předsedou prof.
Ing. Václavem Klausem, CSc., je uvedeno: Zákon č. 287/1997 Sb.
novelizuje zákon č. 236/1995 Sb. tak, že za § 4 upravující další
plat představitelů a soudců vkládá nový § 4a, v němž je stanoveno,
že představiteli a soudci další plat za druhé pololetí roku 1997
nenáleží. Podle zákona č. 236/1995 Sb. další plat představiteli
a soudci náleží tehdy, pokud představitel nebo soudce
v kalendářním pololetí skutečně svou funkci vykonával alespoň
90 kalendářních dnů a pokud výkon této funkce v prvním pololetí
kalendářního roku neskončí představiteli přede dnem 31. května
a soudci přede dnem 30. června a ve druhém pololetí kalendářního
roku výkon funkce neskončí představiteli přede dnem 30. listopadu
a soudci přede dnem 31. prosince. Nárok na další plat za
kalendářní pololetí roku vzniká splněním obou podmínek. Zákon
č. 287/1997 Sb. stanovící, že představiteli ani soudci další plat
za druhé pololetí roku 1997 nenáleží, nabyl účinnosti dnem
vyhlášení, tj. 28. listopadu 1997, tedy ještě před splněním druhé
podmínky. Z toho vyplývá, že právo na další plat za druhé pololetí
roku 1997 nevzniklo, a proto tento zákon nemohl zpětně zasáhnout
do nabytého práva. Zákon č. 287/1997 Sb. byl schválen potřebnou
většinou poslanců, podepsán příslušnými ústavními činiteli a řádně
vyhlášen ve Sbírce zákonů. V závěru svého vyjádření předseda
Poslanecké sněmovny uvedl, že zákonodárný sbor jednal
v přesvědčení, že přijatý zákon je v souladu s Ústavou, ústavním
pořádkem České republiky a naším právním řádem a že je na Ústavním
soudu, aby posoudil ústavnost napadeného zákona.
Předsedkyně Senátu PhDr. Libuše Benešová ve svém vyjádření
zrekapitulovala průběh zákonodárného procesu. Uvedla, že pokud je
u zákona č. 287/1997 Sb. namítána jeho zpětná účinnost, v tomto
směru návrh není opodstatněný. Bude-li rovněž tento zákon
posuzován z hlediska respektování ústavního principu soudcovské
nezávislosti, je na místě se k této otázce vyjádřit již z toho
důvodu, že k tomu nebyla možnost v případě vyjádření podávaného
k návrhu na zrušení zákona č. 268/1998 Sb., o odejmutí dalšího
platu za druhé pololetí roku 1998 představitelům státní moci
a některých státních orgánů, soudcům, státním zástupcům a členům
prezidia Komise pro cenné papíry, v němž byla navrhovatelem rovněž
napadena jen jeho zpětná účinnost. Nebude zajisté zpochybňováno,
že princip nezávislosti soudců zahrnuje celou řadu aspektů, mezi
něž lze řadit i hmotné zajištění soudců. Je však na místě poukázat
na to, že toto hmotné zajištění je realizováno především formou
pravidelného měsíčního platu, jeho výše a podmínek poskytování
a tohoto peněžitého plnění se žádná restrikce nedotýkala. Přitom
i v hodnotící zprávě Evropské komise o České republice bylo
uvedeno, že "platy soudců jsou relativně vysoké", přičemž v jiných
oblastech, např. pokud jde o policii a správní struktury, bylo
jako na přetrvávající problém poukázáno na nízkou úroveň platů.
Tyto aspekty jsou silně vnímány i naší veřejností.
Další plat je podle zákonné úpravy jednorázové peněžité
plnění poskytované za stanovených podmínek jednou v kalendářním
pololetí, přičemž ze samotných podmínek nároku, kdy jednou z nich
je trvání pracovního vztahu soudce k poslednímu dni kalendářního
pololetí, vyplývá, že toto peněžité plnění lze stěží pojímat jako
hmotné zajištění soudců, jehož snížení či odejmutí by mohlo mít za
důsledek porušení principu nezávislosti soudců. Napadený zákon byl
Senátem schválen všemi přítomnými senátory. K vyjádření Senátu
byla přiložena i těsnopisecká zpráva ze schůze Senátu, kdy při
předkládání návrhu zákona č. 287/1997 Sb. bylo konstatováno, že
při přijímání stabilizačních a ozdravných opatření vlády bylo
rozhodnuto, aby pracovníkům v rozpočtových a některých dalších
organizacích a orgánech, kteří jsou odměňováni podle zákona
č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost
v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech,
nenáležel další plat za druhé pololetí tohoto roku. Obdobné
ustanovení bylo schváleno nedávno při schvalování zákona o platech
státních zástupců. Navrhovatelé tohoto zákona měli za to, že je
správné, aby obdobná adekvátní úprava byla provedena i u těch
osob, které jsou ze státních prostředků odměňovány podle zákona
č. 236/1995 Sb. Taková úprava je morální a jde o to, aby
v podstatě všichni, kdo jsou odměňováni ze státních prostředků,
byli na tom v tomto roce stejně.
Ústavní soud není vázán odůvodněním, leč toliko petitem
podaného návrhu, a proto jej posoudil i z hlediska souladu
s dalšími ústavními normami a principy. V této souvislosti zejména
nemohl přehlédnout, že nálezem vyhlášeným pod č. 233/1999 Sb. jako
protiústavní zrušil část podobného zákona (č. 268/1998 Sb.), a to
právě ve vztahu k soudcům obecných soudů, a i v tomto případě se
proto musel zabývat otázkou, zda napadený zákon není v rozporu
s ústavně zaručenými principy demokratického právního státu
a soudcovské nezávislosti, jak Ústavní soud shledal v uvedeném
případě. Právě z tohoto hlediska Ústavní soud dospěl
k následujícím závěrům.
Soudcovská nezávislost představuje jednu ze základních
demokratických hodnot a k naplňování této nezávislosti nesporně
napomáhá i materiální zabezpečení soudců. Zejména je podstatné,
aby do soudcovských náhrad nebylo ze strany jiných složek státní
moci zasahováno svévolně, opakovaně a jakoukoliv formou. Proto se
Ústavní soud zaměřil (v souladu s rozhodovací praxí Evropského
soudu pro lidská práva) na otázku, zda napadený zásah do
zaručených práv (tzn. v tomto případě odnětí tzv. 14. platu
soudcům obecných soudů) 1. byl stanoven zákonem, 2. směřoval
k legitimnímu cíli a 3. byl nezbytným v demokratické společnosti.
1. K první otázce je možno konstatovat, že zákonná forma zásahu
splněna byla. Přitom jsou nedůvodné navrhovatelovy námitky, že
zákon je retroaktivní, neboť v daném případě je situace
srovnatelná s nálezem vyhlášeným pod č. 233/1999 Sb., v němž se
Ústavní soud s námitkou retroaktivity obdobného zákona již
dostatečně vypořádal, a v daném případě mu proto nezbývá než na
tento nález odkázat. Ústavní soud dále konstatuje, že
- z ústavněprávního hlediska - není relevantní skutečnost, že
v posuzované věci došlo k přijetí napadeného zákona rozdílnou
legislativní formou, tzn. novelizací příslušného zákona na
rozdíl od přijetí zákona samostatného. Je totiž sice pravdou,
že ústavněprávně je vhodnější, když - právě v tak "citlivé"
oblasti, jako je omezování materiálních požitků soudců - dojde
k novelizaci zákona původního, který stanoví plat a další
náležitosti soudců, a tedy jedná se o řešení systematické, než
když je přijat samostatný zákon, který svojí materií ad hoc
zasahuje do zákona jiného. Nicméně z ústavněprávního hlediska
tento rozdíl sám o sobě nemá rozhodující význam.
V tomto směru tedy návrh na zrušení předmětného zákona
není důvodný, neboť k napadenému zásahu došlo zákonnou formou.
2. Druhou otázkou je, zda napadený zákon směřoval k legitimnímu
cíli, tzn. zda odejmutí tzv. 14. platů soudců obecných soudů
bylo v předmětném období legitimní.
V této souvislosti Ústavní soud nemohl odhlédnout ani od
sociální a ekonomické reality České republiky, která se v době
přijetí tohoto zákona nacházela v obtížné hospodářské
a sociální situaci, což ve svých důsledcích vedlo i ke zrušení
tzv. 14. platů státních zaměstnanců (byť poněkud jinou formou
než u ústavních činitelů) a také k odnětí tzv. 14. platu
ústavních činitelů. Z hlediska legitimity cíle proto Ústavní
soud zastává názor, že ani soudci obecných soudů se nenacházejí
v jakémsi "právním a ekonomickém vakuu", které by je zcela
izolovalo od okolní hospodářské a sociální reality. Nelze tedy
kategoricky tvrdit, že soudci obecných soudů mají apriorní
právo na takové materiální zabezpečení, které nemůže být
legislativní formou žádným způsobem a za žádných okolností
změněno.
V nálezu vyhlášeném pod č. 233/1999 Sb. Ústavní soud
deklaroval, že stát je povinen vytvářet institucionální
předpoklady pro reálnou nezávislost soudů a pro stabilizaci
jejich pozice ve vztahu k legislativě a exekutivě. Soudy musí
plnit své úkoly a povinnosti zejména v oblasti práv a svobod
člověka a občana, přičemž tyto principy nesmějí být narušeny
ani legislativní formou. Ústavní soud na tomto základním
východisku nic nezměnil. V dané věci bylo postupem zákonodárce
dotčeno materiální zabezpečení celé veřejné sféry (a to
s ohledem na vztah novelizace zákona č. 236/1995 Sb.
a novelizace zákona č. 143/1992 Sb.), a nikoli pouze soudců.
Odlišné posuzování pouze jedné skupiny, i když chráněné ve
zvýšené míře ústavními kautelami principu nezávislosti, by
znamenalo v uvedeném kontextu ztěží přijatelné zvýhodnění. Při
každém legislativním zásahu i do materiálního zabezpečení
soudců je tedy nezbytné důsledně respektovat základní principy
materiálního právního státu a hodnotovou orientaci ústavního
pořádku České republiky. Zejména k tomuto zásahu nesmí dojít
v důsledku svévole nebo porušením principu právní jistoty.
V takovémto případě by zjevně došlo i k porušení legitimity
sledovaného cíle.
Nicméně právě v tomto směru je nutno vidět odlišnost
situace obou zmíněných případů. Jestliže totiž ve věci nálezu
vyhlášeného pod č. 233/1999 Sb. Ústavní soud rozhodoval za
situace, kdy zásah do nezávislosti soudců byl napadeným
legislativním aktem bezprostřední a aktuální, v souzené věci by
vyhovění návrhu ve svém důsledku znamenalo přiznání příslušných
materiálních požitků s více než dvouletým zpožděním (kdy
i žalobce před Městským soudem v Brně svůj návrh podal více než
rok poté, co napadený zákon nabyl účinnosti) a zrušení
napadeného zákona z důvodu ochrany soudcovské nezávislosti by
bylo z ústavněprávního hlediska nanejvýš problematické. Ústavní
soud totiž ve své činnosti musí usilovat o efektivní ochranu
ústavnosti a za této situace by zrušení napadeného zákona bylo
zjevně neefektivní a neplnilo by přiměřeně ten účel, který
Ústavní soud deklaroval v nálezu vyhlášeném pod č. 233/1999 Sb.
Ústavní soud konstatuje, že v daném případě neshledal
rozpor mezi legitimitou sledovaného cíle a napadeným zásahem
a že předmětný zákon není ani z tohoto pohledu protiústavní.
3. Třetí aspekt, jímž se Ústavní soud zabýval, bylo posouzení
toho, zda napadený zákon byl v demokratické společnosti
nezbytným opatřením. To znamená, že se Ústavní soud musel
zaměřit na otázku, zda ke sledovanému legitimnímu cíli nebylo
možno dospět jiným způsobem než přijetím tohoto zákona.
V souzené věci Ústavní soud shledal, že zvolené řešení - přes
veškeré uvedené výhrady - nelze považovat za protiústavní ani
z toho důvodu, že by nepředstavovalo opatření v demokratické
společnosti nezbytné. Napadeným zákonem totiž ze všech
uvedených důvodů nedošlo k ohrožení institucionálních
předpokladů pro reálnou nezávislost soudů a nelze jej
charakterizovat ani jako svévolný akt zákonodárce. Ústavní soud
totiž při plnění svých úkolů musí zvažovat i intenzitu zásahu
do základních principů ústavnosti a napadený zákon jako
protiústavní derogovat až tehdy, dospěje-li k závěru, že míra
neústavnosti napadeného zákona reálně porušuje základní ústavní
principy. K takovému závěru však Ústavní soud v posuzované věci
nedospěl.
Ústavní soud přistupuje ke zrušení právního předpisu v případě,
jestliže shledá, že užitek plynoucí z derogace převažuje nad
nežádoucími důsledky z ní plynoucími, a tedy postupuje podle
principu přiměřenosti v materiálním právním státě. Ani v tomto
směru Ústavní soud důvod pro zrušení napadeného zákona neshledal.
Předseda Ústavního soudu:
v z. JUDr. Holeček v. r.
místopředseda
Odlišná stanoviska podle § 14 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, zaujali k rozhodnutí pléna soudci JUDr. Vladimír
Čermák, JUDr. Vladimír Paul, JUDr. Vlastimil Ševčík a JUDr. Eva
Zarembová a k jeho odůvodnění soudci JUDr. Pavel Holländer, JUDr.
Ivana Janů a JUDr. Jiří Malenovský.