81/2005 Sb.
ZÁKON
ze dne 21. ledna 2005,
kterým se mění zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících
s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl.I
Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem
autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), se mění takto:
1. V § 14 odst. 2 se slova "na území České republiky" nahrazují slovy "na
území členského státu Evropské unie nebo jiné smluvní strany Dohody o Evropském hospodářském
prostoru" a slova "pro území České republiky" se nahrazují slovy "pro území členského
státu Evropské unie nebo jiné smluvní strany Dohody o Evropském hospodářském prostoru".
2. V § 22 se doplňuje odstavec 3, který zní:
"(3) Umožnění příjmu současného, úplného a nezměněného rozhlasového nebo
televizního vysílání na přijímačích téže budovy, popřípadě komplexu budov k sobě
prostorově nebo funkčně přináležejících, pomocí společných domovních antén se za
užití díla nepovažuje za podmínky, že je umožněn příjem pouze zemského a nezakódovaného
vysílání a společný příjem není obchodně využíván.".
3. Na konci § 23 se doplňují věty "Za provozování rozhlasového a televizního
vysílání se podle § 18 odst. 3 nepovažuje zpřístupňování díla pomocí přístrojů technicky
způsobilých k příjmu rozhlasového a televizního vysílání ubytovaným v rámci poskytování
služeb spojených s ubytováním, jsou-li tyto přístroje umístěny v prostorách určených
k soukromému užívání ubytovanými osobami. Za provozování rozhlasového a televizního
vysílání se podle § 18 odst. 3 rovněž nepovažuje zpřístupňování díla pacientům při
poskytování zdravotní péče ve zdravotnických zařízeních.".
4. V § 98 se na konci odstavce 3 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno
f), které zní:
"f) návrh výše odměn pro jednotlivé způsoby užití předmětů ochrany.".
5. V § 100 odst. 1 písmeno h) zní:
"h) uzavírat s uživateli předmětů ochrany nebo s osobami oprávněnými hájit
zájmy v nich sdružených uživatelů, kteří užívají předměty ochrany týmž nebo podobným
způsobem, nebo s osobami povinnými platit odměny podle tohoto zákona, za přiměřených
a rovných podmínek smlouvy, kterými se pro uživatele
1. poskytuje oprávnění k výkonu
práva užít předměty ochrany, k nimž takové právo kolektivně spravují,
2. stanovuje
výše a způsob placení odměn podle § 96 odst. 1 písm. a) bodů 1 a 2 a písm. b) a sleduje
jejich plnění,
3. stanovuje výše a způsob placení odměn podle § 19 odst. 1 a 2, a
to na základě počtu osob, kterým je dílo sděleno,
4. určuje způsob placení odměn stanovených
tímto zákonem,".
6. V § 100 odst. 1 písmeno s) zní:
"s) zveřejňovat vhodným způsobem umožňujícím i dálkový přístup pro jednotlivé
způsoby užití předmětu ochrany návrh výše odměn nebo způsob jejich určení,".
7. V § 100 odstavce 5 a 6 znějí:
"(5) Provozovatel provozovny či jiného prostoru, který poskytne provozovnu
či jiný prostor k provozování nedivadelně provozovaného hudebního díla s textem či
bez textu nebo uměleckého výkonu (dále jen "veřejná hudební produkce"), je povinen
poskytnout příslušnému kolektivnímu správci údaje a součinnost potřebnou pro určení
totožnosti provozovatele veřejné hudební produkce.
(6) Dodavatel živé veřejné hudební produkce je povinen předložit provozovateli
živé veřejné produkce program produkce s uvedením jmen autorů a názvů děl, která
mají být provozována, a to nejpozději 20 dnů před konáním produkce. Provozovatel
živé veřejné hudební produkce je povinen tento program produkce s uvedením jmen autorů
a názvů děl, která mají být provozována, oznámit příslušnému kolektivnímu správci,
a to nejpozději 10 dnů před konáním produkce, pokud není ve smlouvě mezi provozovatelem
a kolektivním správcem dohodnuto jinak.".
8. V § 100 se doplňují odstavce 7 a 8, které znějí:
"(7) Při uzavírání smluv podle odstavce 1 písm. h) se přihlédne zejména
k
a) tomu, zda k užití předmětu ochrany dochází při výkonu podnikání nebo
jiné hospodářské činnosti,
b) přímému či nepřímému hospodářskému nebo obchodnímu prospěchu, který
uživatel získá z užití či v souvislosti s užitím předmětu ochrany,
c) charakteru a specifikům místa nebo regionu, ve kterém dochází k užití
předmětu ochrany,
d) účelu, způsobu, rozsahu a okolnostem užití předmětu ochrany.
(8) Kolektivní správce je povinen si při zpracování návrhu výše odměn nebo
návrhu způsobu jejich určení vyžádat stanoviska právnických osob sdružujících příslušné
uživatele předmětů ochrany, pokud se takové osoby u kolektivního správce za tímto
účelem přihlásily a prokázaly, že sdružují vyšší než zanedbatelný počet uživatelů.".
9. Za § 100 se doplňuje nový § 100a, který včetně poznámky pod čarou č. 6a
zní:
"§ 100a
(1) Kolektivní správce, popřípadě jím zastoupený nositel práv, nemůže uplatňovat
zdržovací nárok [§ 40 odst. 1 písm. b)], ani nárok na vydání bezdůvodného obohacení
podle zvláštní úpravy tohoto zákona (§ 40 odst. 3) z neoprávněného zásahu do kolektivně
spravovaného práva nebo ohrožení takového práva, pokud uživatel nebo osoba oprávněná
hájit zájmy v ní sdružených uživatelů řádně a bez zbytečných průtahů vede s příslušným
kolektivním správcem v souvislosti s takovým zásahem či ohrožením práva jednání směřující
k uzavření smlouvy vyžadované tímto zákonem, nebo pokud souhlasí v této souvislosti
s využitím zprostředkovatele podle tohoto zákona (§ 102).
(2) Ustanovením odstavce 1 není dotčen nárok na vydání bezdůvodného obohacení
ve výši obvyklé odměny podle zvláštních právních předpisů.6a)
(3) Překážka uplatnění zdržovacího nároku podle odstavce 1 nevzniká či
odpadá, pokud by neuplatnění zdržovacího nároku bylo v rozporu s oprávněnými společnými
zájmy nositelů práv, zejména proto, že by z jednání uživatele nebo osoby oprávněné
hájit zájmy v ní sdružených uživatelů byl zřejmý úmysl smlouvu uvedenou v odstavci
1 neuzavřít nebo by bylo ohroženo splnění nároku na vydání bezdůvodného obohacení
podle zvláštních právních předpisů.6a)
6a) § 451 a násl. zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.".
10. V § 101 se doplňuje odstavec 11, který zní:
"(11) V případě, kdy uživatel předmětu ochrany uzavírá smlouvu nejméně se
třemi kolektivními správci, jsou uživatel nebo jejich sdružení oprávněni požadovat,
aby příslušní kolektivní správci pověřili společného zástupce, který uzavře s uživatelem
smlouvu jejich jménem.".
11. § 103 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 8 zní:
"§ 103
Dozor ministerstva
(1) Ministerstvo je oprávněno
a) vyžádat si od kolektivního správce informace a předložení podkladů,
které jsou potřebné pro výkon dozoru,
b) zjišťovat, zda nedochází k porušování povinností uložených touto
částí zákona, zejména ustanovením § 100 odst. 7,
c) ukládat při zjištění závad v dodržování této části zákona povinnost
k nápravě při stanovení přiměřené lhůty a ukládat pokuty.
(2) Zjistí-li ministerstvo porušení povinností kolektivního správce, které
pro něj vyplývají z této části zákona, uloží kolektivnímu správci povinnost k nápravě
a stanoví k jejímu splnění přiměřenou lhůtu. Ministerstvo může rovněž uložit kolektivnímu
správci pokutu až do výše 500 000 Kč. Pokuta může být uložena i opakovaně. Pokutu
lze uložit nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy ministerstvo zjistí, že došlo
k porušení povinnosti, nejdéle však do tří let ode dne porušení povinnosti. Při stanovení
výše pokuty ministerstvo přihlíží k závažnosti porušení povinnosti a ke způsobenému
následku. Pokuty jsou příjmem Státního fondu kultury České republiky; ministerstvo
je vymáhá podle zvláštních právních předpisů.8)
8) Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů.".
Čl.II
Tento zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Gross v. r.