179/2010 Sb.
ZÁKON
ze dne 18. května 2010,
kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Změna zákona o veřejných zakázkách
Čl. I
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve
znění zákona č. 110/2007 Sb., zákona č. 296/2007 Sb.,
zákona č. 76/2008 Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona
č. 41/2009 Sb., zákona č. 110/2009 Sb. a zákona č. 417/2009 Sb.,
se mění takto:
1. V § 2 odst. 5
se slova „ , a to i tehdy, pokud
současně naplňuje předpoklady pro zařazení do jiné
kategorie zadavatele podle odstavce 2 nebo 6“ nahrazují
slovy „ ; tím není dotčeno ustanovení odstavce 7“.
2. V § 2 odst. 7
se za slovo „zadavatel“ vkládají
slova „nebo dotovaný zadavatel“ a slova „veřejného
zadavatele“ se zrušují.
3. V § 3 odst. 1 písm.
a) se slovo „jiné“ nahrazuje
slovem „jiného“.
4. V § 3 se na konci
odstavce 1 doplňuje věta
„Uzavřením písemné smlouvy vzniká centrálnímu zadavateli
ve vztahu k dotčeným zadavatelům oprávnění
provádět centralizované zadávání.“.
5. V § 3 se doplňuje
odstavec 5, který zní:
„(5) Centrální zadavatel může pořizovat v rámci
centralizovaného zadávání podle odstavce 1 písm. a)
dodávky či služby i pro sebe.“.
6. V § 8 odstavec 2
zní:
„(2) Veřejnou zakázkou na dodávky je rovněž veřejná
zakázka, jejímž předmětem je kromě pořízení
zboží podle odstavce 1 rovněž poskytnutí služeb nebo
stavebních prací spočívajících v umístění, montáži či
uvedení takového zboží do provozu, nejedná-li se
o zhotovení stavby, pokud tyto činnosti nejsou základním
účelem veřejné zakázky, avšak jsou nezbytné ke
splnění veřejné zakázky na dodávky.“.
7. V § 11 odst. 1
se slova „dodávky, služby či
stavební práce“ nahrazují slovy „pořízení opakujících
se dodávek, služeb či stavebních prací s obdobným
předmětem plnění“.
8. V § 13 odst. 3
se slova „§ 12“ nahrazují slovy
„tomto zákoně“.
9. V § 13 odstavec 6
zní:
„(6) Pokud si zadavatel v zadávacích podmínkách
vyhradil opční právo podle § 99, musí předpokládaná
hodnota zahrnovat rovněž předpokládanou hodnotu
všech veřejných zakázek na dodávky, služby či stavební
práce požadovaných zadavatelem při využití opčního
práva; zadavatel je v takovém případě současně povinen
zvlášť stanovit předpokládanou hodnotu veřejné zakázky
na dodávky, služby či stavební práce a předpokládanou
hodnotu dodávek, služeb nebo stavebních
prací při využití opčního práva.“.
10. V § 13 odst. 8
větě druhé se za slova „To neplatí
pro dodávky“ vkládají slova „nebo služby“ a za
slova „zadavatel tyto dodávky“ se vkládají slova „nebo
služby“.
11. V § 17 písmeno
g) zní:
„g) profilem zadavatele konkrétní adresa elektronického
nástroje v síti Internet, který zadavatel používá
k uveřejňování informací týkajících se veřejných
zakázek a který umožňuje dálkový přístup,“.
12. V § 17 se dosavadní
text označuje jako odstavec
1 a doplňuje se odstavec 2, který včetně poznámky
pod čarou č. 15a zní:
„(2) Za citlivou činnost podle zvláštního právního
předpisu15a) se považuje zadání veřejné zakázky, kterou
zadává veřejný zadavatel podle § 2 odst. 2 písm. a)
nebo b), jejíž předpokládaná hodnota přesáhne
500 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty.
15a) § 80
zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací
a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších
předpisů.“.
13. V § 18 odst. 1
písm. j) se slovo „převážnou“
nahrazuje slovem „podstatnou“.
14. V § 18 odst. 1
se písmeno o) zrušuje.
Dosavadní písmena p) až r) se označují jako písmena o)
až q).
15. V § 22 odst. 1
se za slova „užším řízení“ vkládají
slova „ , zjednodušeném podlimitním řízení“.
16. V § 23 odst.
1 písm. a) a b) se za slova „užším
řízení“ vkládají slova „ , zjednodušeném podlimitním
řízení“.
17. V § 23 se na
konci odstavce 6 doplňují věty
„Předmětem veřejné zakázky na služby navazující na
soutěž o návrh nesmí být vlastní realizace návrhu. To
neplatí v případech, kdy to odůvodňuje povaha předmětu
soutěže o návrh.“.
18. V § 23 odst. 7
písm. b) se slova „ve stavebních
pracích nebo službách téhož či podobného druhu, jako
v původní veřejné zakázce“ nahrazují slovy „v obdobných
stavebních pracích nebo službách, jako v původní
veřejné zakázce a odpovídajících původní veřejné zakázce“.
19. V § 23 odst. 7
písm. b) bodu 2 se slovo „nebo“
nahrazuje čárkou a za slova „užším řízení“ se vkládají
slova „ , nebo ve zjednodušeném podlimitním řízení“.
20. V § 26 odstavec 1
zní:
„(1) Zadávací řízení zahajuje zadavatel
odesláním
a) oznámení o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění,
nebo
b) výzvy o zahájení zadávacího řízení.“.
21. V § 31 odstavec 6
zní:
„(6) Protokol o konečném výsledku hodnocení je
zadavatel povinen odeslat všem uchazečům, s nimiž
bylo jednání o nabídkách v dané fázi uskutečněno, nejpozději
do 5 pracovních dnů po ukončení každé fáze
jednání.“.
22. V § 34 odst. 2
se na začátek písmene d) vkládají
slova „nebude-li jednání vedeno písemně pak i“.
23. V § 38 se za
odstavec 2 vkládá nový odstavec
3, který zní:
„(3) Povinnost podle odstavce 2 je splněna, pokud
veřejný zadavatel uveřejní písemnou výzvu na svém
profilu zadavatele, který byl uveřejněn v informačním
systému podle § 157. Podrobnější podmínky týkající se
způsobu oznámení o profilu zadavatele stanoví prováděcí
právní předpis.“.
Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 4
a 5.
24. V § 38 odst. 5
se na konci textu písmene e)
doplňují slova „ , pokud nejsou součástí zadávací dokumentace“.
25. V § 38 se doplňuje
odstavec 6, který zní:
„(6) Zadavatel je povinen přijmout a hodnotit nabídku
dodavatele, který nebyl vyzván způsobem podle
odstavce 1.“.
26. V § 39 odst. 4
písmeno a) zní:
„a) v soutěžním dialogu, v jednacím řízení s uveřejněním
a ve zjednodušeném podlimitním řízení ve výzvě
k podání nabídek,“.
27. V § 39 odstavec 5
zní:
„(5) Lhůty začínají běžet dnem následujícím po
dni zahájení zadávacího řízení.“.
28. V § 40 odst. 2
písm. a) se slova „podle odstavce
1“ nahrazují slovy „lhůty uvedené v odstavci 1
v případě otevřeného řízení“.
29. V § 40 odst. 5
se slova „odst. 2 věty druhé“
nahrazují slovy „odst. 3“.
30. V § 41 odstavec 7
zní:
„(7) Lhůty začínají běžet dnem následujícím po
dni zahájení zadávacího řízení.“.
31. V § 43 odstavce
4 a 5 znějí:
„(4) Jsou-li podány námitky, zadávací lhůta neběží.
Konec zadávací lhůty stanovený podle odstavce 2
datem se posouvá o dobu, kdy zadávací lhůta neběží.
Běh zadávací lhůty pokračuje dnem doručení rozhodnutí
zadavatele o námitkách dodavateli. Zadávací lhůta
neběží rovněž po dobu, ve které zadavatel nesmí uzavřít
podle tohoto zákona smlouvu.
(5) Je-li podán návrh na přezkoumání úkonu zadavatele
Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále
jen „Úřad“), zadávací lhůta neběží. Konec zadávací
lhůty stanovený podle odstavce 2 datem se posouvá
o dobu, kdy zadávací lhůta neběží. Běh zadávací lhůty
pokračuje dnem následujícím po nabytí právní moci
rozhodnutí Úřadu o takovém návrhu. To platí obdobně
i pro případ, je-li správní řízení o přezkoumání úkonů
zadavatele zahájeno Úřadem z moci úřední; v takovém
případě neběží lhůta ode dne zahájení správního řízení.
Zadávací lhůta neběží rovněž po dobu, ve které má
zadavatel podle rozhodnutí Úřadu učinit nápravné opatření
podle § 118 odst. 1; o této skutečnosti je zadavatel
povinen informovat dotčené uchazeče a zájemce.“.
32. V § 44 odst. 4
písmeno a) zní:
„a) příslušnou dokumentaci podle zvláštního právního
předpisu34) nebo jinou technickou dokumentaci
zpracovanou do podrobností, které specifikují
předmět veřejné zakázky v rozsahu nezbytném
pro zpracování nabídky,“.
33. Za § 46 se vkládá
nový § 46a, který včetně
nadpisu a poznámky pod čarou č. 38a zní:
„§ 46a
Zvláštní technické podmínky
V případě veřejných zakázek na dodávky, jejichž
předmětem jsou vozidla kategorie N1, N2, N3, M1, M2
a M338a), musí zadavatel stanovit zvláštní technické
podmínky, které zohledňují energetické a ekologické
provozní dopady. Těmito dopady se rozumí spotřeba
energie, emise CO2 a emise NOx, NMHC a částic.
Způsob stanovení zvláštních technických podmínek
stanoví prováděcí právní předpis.
38a) Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel
na
pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999
Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem
vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon
o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění
zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti
a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.“.
34. V § 48 odstavec 1
zní:
„(1) Neposkytne-li zadavatel v otevřeném řízení
nebo ve zjednodušeném podlimitním řízení přístup
k zadávací dokumentaci způsobem, který umožňuje
dálkový přístup, předá zadávací dokumentaci v listinné
podobě dodavateli na jeho žádost bezodkladně. Na žádost
dodavatele odešle zadavatel dodavateli zadávací
dokumentaci v elektronické podobě v otevřeném řízení
nejpozději do 6 dnů a ve zjednodušeném podlimitním
řízení nejpozději do 2 pracovních dnů ode dne doručení
písemné žádosti dodavatele.“.
35. V § 48 odst. 2
se věta první zrušuje a ve větě
druhé se slova „ , pokud byla zadávací dokumentace
umístěna na veřejně přístupném elektronickém nástroji“
zrušují.
36. V § 48 se za
odstavec 3 vkládá nový odstavec
4, který zní:
„(4) V případě, že zadavatel v užším řízení a v jednacím
řízení s uveřejněním a veřejný zadavatel v soutěžním
dialogu nezveřejnil kvalifikační dokumentaci
způsobem umožňujícím dálkový přístup ke kvalifikační
dokumentaci, předá či odešle kvalifikační dokumentaci
v listinné či elektronické podobě dodavateli
bezodkladně, nejpozději do 6 pracovních dnů ode dne
doručení písemné žádosti dodavatele. Písemná žádost
dodavatele o poskytnutí kvalifikační dokumentace musí
být zadavateli doručena nejpozději 8 pracovních dnů
před uplynutím lhůty pro podání žádostí o účast.“.
Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 5.
37. V § 49 odst. 1
se věta druhá zrušuje.
38. V § 49 odstavec 2
zní:
„(2) Zadavatel odešle dodatečné informace k zadávacím
podmínkám, případně související dokumenty
nejpozději do 5 pracovních dnů ode dne doručení požadavku
dodavatele podle odstavce 1, a jde-li o zadávací
řízení, ve kterém jsou lhůty stanoveny podle § 39
odst. 3 písm. a) bodu 3, § 39 odst. 3 písm. b) bodu 2
nebo 3 nebo podle § 41 odst. 5, nejpozději do 3 pracovních
dnů po doručení požadavku podle odstavce 1.
Dodatečné informace k požadavkům na kvalifikaci
odešle zadavatel v užším řízení, jednacím řízení s uveřejněním
a v soutěžním dialogu nejpozději do 5 pracovních
dnů ode dne doručení požadavku dodavatele podle
odstavce 1, a jde-li o zadávací řízení, ve kterém jsou
lhůty stanoveny podle § 39 odst. 2 písm. a) bodu 2
nebo podle § 39 odst. 2 písm. b), nejpozději do 3 pracovních
dnů po doručení žádosti podle odstavce 1.“.
39. V § 49 se za
odstavec 2 vkládá nový odstavec
3, který zní:
„(3) Dodatečné informace, včetně přesného znění
požadavku podle odstavce 1, odešle zadavatel současně
všem dodavatelům, kteří požádali o poskytnutí zadávací
dokumentace nebo kterým byla zadávací dokumentace
poskytnuta. V případě dodatečných informací
k požadavkům na kvalifikaci v užším řízení, jednacím
řízení s uveřejněním a v soutěžním dialogu má zadavatel
tuto povinnost pouze vůči dodavatelům, kteří požádali
o poskytnutí kvalifikační dokumentace nebo kterým
byla kvalifikační dokumentace poskytnuta. Zadavatel
vždy uveřejní dodatečné informace, včetně přesného
znění žádosti, též způsobem, jakým poskytl
přístup k zadávací nebo kvalifikační dokumentaci,
který umožňuje dálkový přístup.“.
Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 4
a 5.
40. V § 49 odst. 4
se věta druhá nahrazuje větou
„Odstavce 2 a 3 se použijí obdobně.“.
41. V § 49 odst. 5
větě první se za slova „v otevřeném
řízení,“ vkládají slova „ve zjednodušeném podlimitním
řízení,“, slova „ , ve zjednodušeném podlimitním
řízení“ se zrušují a na konci odstavce 5 se doplňuje
věta „U zjednodušeného podlimitního řízení oznámí
zadavatel potřebné informace o umožnění prohlídky
místa plnění na profilu zadavatele.“.
42. V § 50 odst. 2
se věta třetí zrušuje.
43. V § 51 odstavec 4
zní:
„(4) Pokud není dodavatel schopen prokázat
splnění
určité části kvalifikace požadované veřejným zadavatelem
podle § 50 odst. 1 písm. b) až d) v plném
rozsahu, je oprávněn splnění kvalifikace v chybějícím
rozsahu prokázat prostřednictvím subdodavatele. Dodavatel
je v takovém případě povinen veřejnému zadavateli
předložit
a) doklady prokazující splnění základního kvalifikačního
předpokladu podle § 53 odst. 1 písm. j) a profesního
kvalifikačního předpokladu podle § 54
písm. a) subdodavatelem a
b) smlouvu uzavřenou se subdodavatelem, z níž vyplývá
závazek subdodavatele k poskytnutí plnění
určeného k plnění veřejné zakázky dodavatelem či
k poskytnutí věcí či práv, s nimiž bude dodavatel
oprávněn disponovat v rámci plnění veřejné zakázky,
a to alespoň v rozsahu, v jakém subdodavatel
prokázal splnění kvalifikace podle § 50
odst. 1 písm. b) až d).
Dodavatel není oprávněn prostřednictvím subdodavatele
prokázat splnění kvalifikace podle § 54 písm. a).“.44. V § 51 se na
konci odstavce 7 doplňuje věta
„Povinnost připojit k dokladům úředně ověřený překlad
do českého jazyka se nevztahuje na doklady ve
slovenském jazyce.“.
45. V § 53 odst. 1
písm. c) se za slovo „který“
vkládají slova „v posledních 3 letech“.
46. V § 53 odst. 1
písm. d) se za slovo „neprobíhá“
vkládají slova „nebo v posledních 3 letech neproběhlo“.
47. V § 53 odst. 1
písm. i) se na konci písmene i)
slovo „a“ nahrazuje čárkou, tečka na konci písmene j)
se nahrazuje čárkou a doplňují se písmena k), l) a m),
která znějí:
„k) který předloží seznam společníků nebo členů, jde-li
o právnickou osobu,
l) který předloží seznam zaměstnanců nebo členů
statutárních orgánů, kteří v posledních třech letech
pracovali u zadavatele a byli v pozici s rozhodovací
pravomocí pro rozhodování o veřejných zakázkách
a
m) který, má-li formu akciové společnosti, má vydány
pouze akcie na jméno a předložil aktuální seznam
akcionářů ve lhůtě podle § 52 zákona o veřejných
zakázkách.“.
48. V § 53 odst. 2
písm. d) se slova „a j)“ nahrazují
slovy „až l)“.
49. V § 56 odst. 1
písm. c) a § 56 odst. 2 písm.
c)
se slova „ ; veřejný zadavatel je oprávněn požadovat
rovněž předložení certifikátu podle odstavce 4“ zrušují.
50. V § 56 odst. 2
písm. f) a § 56 odst. 3 písm.
d)
se slova „ ; veřejný zadavatel je oprávněn požadovat
rovněž předložení certifikátu podle odstavce 5“ zrušují.
51. V § 56 odst. 5
se slova „podle odstavce 2
písm. f) nebo podle odstavce 3 písm. d)“ zrušují.
52. V § 56 odst. 9
se slovo „doručit“ nahrazuje
slovem „odeslat“.
53. V § 56 se doplňuje
odstavec 10, který zní:
„(10) Předložil-li zájemce nebo uchazeč v zadávacím
řízení vzorky, je zadavatel povinen mu tyto vzorky
na jeho písemnou žádost po uzavření smlouvy nebo po
zrušení zadávacího řízení bezodkladně vrátit.“.
54. V § 57 odstavec 1
zní:
„(1) Nestanoví-li tento zákon jinak, předkládá dodavatel
kopie dokladů prokazujících splnění kvalifikace.
Požaduje-li zadavatel před uzavřením smlouvy
předložit originály nebo ověřené kopie dokladů prokazujících
splnění kvalifikace, je uchazeč, se kterým
má být uzavřena smlouva podle § 82, povinen je předložit.“.
55. V § 59 se doplňují
odstavce 5 až 7, které znějí:
„(5) O posouzení kvalifikace pořídí veřejný zadavatel
protokol, ve kterém uvede identifikační údaje dodavatelů,
jejichž kvalifikace byla posuzována, seznam
dodavatelů, kteří prokázali splnění kvalifikace, a seznam
dodavatelů, kteří splnění kvalifikace neprokázali, spolu
s uvedením důvodu. Ustanovení § 73 odst. 4 se použije
obdobně.
(6) V případě, že posouzení kvalifikace provedla
zvláštní komise ustanovená veřejným zadavatelem podle
odstavce 2 nebo hodnotící komise, sepíše protokol
o posouzení kvalifikace komise. Protokol podepisují
všichni přítomní členové komise. Zastává-li člen komise
odlišný názor od názoru většiny, uvede se v protokolu
tento odlišný názor s odůvodněním.
(7) Veřejný zadavatel je povinen bezodkladně po
posouzení kvalifikace umožnit všem dodavatelům, jejichž
kvalifikace byla posuzována, nahlédnout do protokolu
o posouzení kvalifikace a umožnit pořídit si
z něj výpis nebo jeho opis. Ustanovení § 73 odst. 4 věty
páté platí obdobně.“.
56. V § 61 odst. 4
se na konci textu druhé věty
doplňují slova „prostřednictvím mechanických, elektronickomechanických,
elektronických nebo obdobných
zařízení a za účasti notáře, který osvědčuje průběh
losování“.
57. V § 66 odst. 4
se na konci textu druhé věty
doplňují slova „prostřednictvím mechanických, elektronickomechanických,
elektronických nebo obdobných
zařízení a za účasti notáře, který osvědčuje průběh
losování“.
58. V § 61 se za
odstavec 4 vkládá nový odstavec
5, který zní:
„(5) Zadavatel je povinen umožnit zájemcům
zkontrolovat před zahájením losování zařízení a prostředky
sloužící k losování.“.
Dosavadní odstavce 5 až 7 se označují jako odstavce 6
až 8.
59. V § 61 se na
konci odstavce 6 doplňuje věta
„V případě, že veřejný zadavatel neuvedl v oznámení
o zahájení zadávacího řízení přesný počet zájemců,
které vyzve k podání nabídky, je povinen stanovit tento
počet před provedením výběru a písemně o tom informovat
všechny zájemce, kteří řádně prokázali splnění
požadované kvalifikace.“.
60. V § 61 odst. 7
se slova „až 5“ nahrazují slovy
„až 6“.
61. V § 61 se na
konci textu odstavce 8 doplňují
slova „a pořídit si z protokolu výpis nebo jeho opis“.
62. V § 63 odst. 8
se slova „a třetí“ zrušují.
63. V § 66 se na
konci odstavce 5 doplňuje věta
„V případě, že zadavatel neuvedl v oznámení o zahájení
zadávacího řízení přesný počet zájemců, které vyzve
k podání nabídky, je povinen stanovit tento počet před
provedením výběru a písemně o tom informovat všechny
zájemce, kteří řádně prokázali splnění požadované
kvalifikace.“.
64. V § 66 odst. 6
se slova „odst. 6 a 7“ nahrazují
slovy „odst. 5, 7 a 8“.
65. § 67 se zrušuje.
66. V části druhé hlavě V se za díl 2 vkládá díl 3,
který včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 53a zní:
„Díl 3
Jistota
§ 67
(1) Zadavatel může u veřejné zakázky v oznámení
otevřeného řízení, užšího řízení, jednacího řízení s uveřejněním,
zjednodušeného podlimitního řízení nebo
soutěžního dialogu požadovat, aby uchazeči k zajištění
plnění svých povinností vyplývajících z účasti v zadávacím
řízení poskytli jistotu. Jistotu nelze požadovat při
zavedení dynamického nákupního systému. Výši
jistoty stanoví zadavatel v absolutní částce ve výši do
2 % předpokládané hodnoty veřejné zakázky. Jistotu
poskytne uchazeč formou složení peněžní částky na
účet zadavatele (dále jen „peněžní jistota“), nebo formou
bankovní záruky nebo pojištění záruky53a).
(2) Peněžní jistotu uvolní zadavatel uchazeči,
a) jehož nabídka byla vybrána jako nejvhodnější
nebo s nímž bylo možno uzavřít smlouvu podle
§ 82 odst. 3, do 7 dnů po uzavření smlouvy,
b) jehož nabídka nebyla vybrána jako nejvhodnější
a nebylo s ním možno uzavřít smlouvu podle
§ 82 odst. 3, do 7 dnů po odeslání oznámení o výběru
nejvhodnější nabídky podle § 81 odst. 3,
c) který byl ze zadávacího řízení vyloučen, do 7 dnů
po odeslání oznámení o vyloučení,
d) pokud bylo zadávací řízení zrušeno, do 7 dnů po
odeslání oznámení o zrušení zadávacího řízení
podle § 84 odst. 8.
(3) Peněžní jistotu je zadavatel povinen uvolnit
včetně úroků zúčtovaných peněžním ústavem.
(4) Podal-li uchazeč před uzavřením smlouvy na
veřejnou zakázku námitky a zadavatel těmto námitkám
vyhověl, je uchazeč povinen opětovně složit peněžní
jistotu, která byla zadavatelem uvolněna, do 7 dnů od
doručení rozhodnutí zadavatele podle § 111 odst. 1.
Nesplní-li uchazeč tuto povinnost, bude zadavatelem
ze zadávacího řízení vyloučen. Podal-li uchazeč návrh
na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele,
musí opětovně složit peněžní jistotu, která byla zadavatelem
uvolněna.
(5) Má-li být jistota poskytnuta formou bankovní
záruky nebo pojištění záruky, je uchazeč povinen zajistit
její platnost po celou dobu zadávací lhůty podle
§ 43. Zadavatel je povinen uchovat kopii záruční listiny
a originál záruční listiny vrátit uchazeči ve lhůtě podle
odstavce 2.
(6) Má-li být jistota poskytnuta formou pojištění
záruky, pojistná smlouva musí být uzavřena tak, že
pojištěným je uchazeč a oprávněnou osobou, která má
právo na pojistné plnění, je zadavatel. Pojistitel vydá
pojištěnému písemné prohlášení obsahující závazek vyplatit
zadavateli za podmínek stanovených v odstavci 7
pojistné plnění.
(7) Pokud uchazeč v rozporu s tímto zákonem
nebo zadávacími podmínkami zrušil nebo změnil nabídku,
odmítl-li uzavřít smlouvu podle § 82 odst. 2 a 3
nebo nesplnil-li povinnost poskytnout zadavateli řádnou
součinnost k uzavření smlouvy podle § 82 odst. 3,
má zadavatel právo na plnění z bankovní záruky nebo
na pojistné plnění z pojištění záruky nebo mu připadá
poskytnutá peněžní jistota včetně úroků zúčtovaných
peněžním ústavem.
53a) § 47 zákona
č. 37/2004 Sb., o pojistné smlouvě, ve znění
pozdějších předpisů.“.
67. V § 69 odst. 2
se slova „jiného dodavatele
v tomtéž zadávacím řízení. Dodavatel, který nepodal
nabídku v zadávacím řízení, však může být subdodavatelem
více uchazečů v tomtéž zadávacím řízení.“ nahrazují
slovy „jehož prostřednictvím jiný dodavatel
v tomtéž zadávacím řízení prokazuje kvalifikaci.“.
68. V § 69 odstavec 3
zní:
„(3) Pokud dodavatel podá více nabídek samostatně
nebo společně s dalšími dodavateli, nebo je subdodavatelem,
jehož prostřednictvím jiný dodavatel
v tomtéž zadávacím řízení prokazuje kvalifikaci, zadavatel
všechny nabídky podané takovým dodavatelem
vyřadí. Dodavatele, jehož nabídka byla vyřazena, zadavatel
bezodkladně vyloučí z účasti v zadávacím řízení.
Vyloučení uchazeče včetně důvodu zadavatel bezodkladně
písemně oznámí uchazeči.“.
69. V § 71 odst. 1
větě druhé se za slova „veřejnou
zakázku“ vkládají slova „v jednacím řízení bez uveřejnění
nebo“.
70. V § 71 se na
konci odstavce 7 doplňuje věta
„Pokud však zadavatel uveřejnil v oznámení či výzvě
o zahájení zadávacího řízení záměr použít jako prostředek
hodnocení nabídek elektronickou aukci, koná se
otevírání obálek bez přítomnosti uchazečů.“.
71. V § 71 odst. 9
se slovo „může“ zrušuje a slovo
„sdělit“ se nahrazuje slovem „sdělí“.
72. V § 73 se za
odstavec 2 vkládá nový odstavec
3, který zní:
„(3) Pokud zadavatel uveřejnil v oznámení či výzvě
o zahájení zadávacího řízení záměr použít elektronickou
aukci, je povinen v protokolu o otevírání obálek
uvést identifikační údaje uchazečů odděleně od ostatních
údajů a informací tak, aby bylo zajištěno utajení
totožnosti účastníků elektronické aukce.“.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.
73. V § 73 odst. 4
větě třetí se za slova „otevírání
obálek“ vkládají slova „a pořídit si z něj výpis nebo
jeho opis“ a na konci se doplňuje věta „Pokud zadavatel
uveřejnil v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího
řízení úmysl použít elektronickou aukci, není oprávněn
uchazečům zpřístupnit či umožnit nahlédnout do těch
částí protokolu, které obsahují identifikační údaje uchazečů.“.
74. V § 77 odst. 3
se slovo „doručí“ nahrazuje
slovem „odešle“.
75. V § 78 odstavec 4
zní:
„(4) Rozhodne-li se zadavatel pro zadání veřejné
zakázky podle základního hodnotícího kritéria ekonomické
výhodnosti nabídky, stanoví vždy dílčí hodnotící
kritéria tak, aby vyjadřovala vztah užitné hodnoty
a ceny. Dílčí hodnotící kritéria se musí vztahovat k nabízenému
plnění veřejné zakázky. Mohou jimi být zejména
nabídková cena, kvalita, technická úroveň nabízeného
plnění, estetické a funkční vlastnosti, vlastnosti
plnění z hlediska vlivu na životní prostředí, vliv na zaměstnanost
osob se zdravotním postižením, provozní
náklady, návratnost nákladů, záruční a pozáruční
servis, zabezpečení dodávek, dodací lhůta nebo lhůta
pro dokončení.“.
76. V § 78 odst. 5
se za slova „v procentech“ vkládají
slova „ , nebo stanoví jiný matematický vztah mezi
dílčími kritérii“.
77. V § 79 odstavec 2
zní:
„(2) Pokud zadavatel nestanoví jinak, rozhoduje
při hodnocení pro plátce daně z přidané hodnoty cena
bez daně z přidané hodnoty, pro neplátce cena s daní
z přidané hodnoty.“.
78. V § 80 odst. 1
větě první se slova „údaj o tom,
jak byly nabídky hodnoceny v rámci jednotlivých hodnotících
kritérií“ nahrazují slovy „popis hodnocení jednotlivých
nabídek v rámci všech hodnotících kritérií“.
79. V § 80 odstavec 3
zní:
„(3) Zadavatel je povinen umožnit do uzavření
smlouvy všem uchazečům, jejichž nabídky byly předmětem
hodnocení, na jejich žádost do zprávy o posouzení
a hodnocení nabídek nahlédnout a pořídit si z ní
výpisy, kopie nebo její opisy.“.
80. V § 81 se za
odstavec 1 vkládá nový odstavec
2, který zní:
„(2) Pokud nebyla nabídka hodnocena podle § 79
odst. 6, zadavatel rozhodne o výběru této nabídky. Tím
není dotčeno ustanovení § 84 odst. 3 písm. b).“.
Dosavadní odstavce 2 až 4 se označují jako odstavce 3
až 5.
81. V § 81 odst. 4
písmeno c) zní:
„c) odůvodnění výběru nejvhodnější nabídky, pokud
zadavatel sám provedl nové posouzení a hodnocení
nabídek podle § 79 odst. 5; v takovém případě zadavatel
uvede seznam posouzených nabídek, seznam
nabídek, které byly zadavatelem ze zadávacího
řízení vyřazeny spolu s uvedením důvodu,
popis způsobu hodnocení zbývajících nabídek
s odůvodněním, výsledek hodnocení nabídek, popis
a odůvodnění hodnocení jednotlivých nabídek
v rámci všech hodnotících kritérií a v čem spatřuje
porušení postupu stanoveného tímto zákonem
hodnotící komisí,“.
82. V § 81 odst. 5
větě první a druhé se číslo „3“
nahrazuje číslem „4“.
83. V § 83 odst. 2
se za slova „nákupního systému“
vkládají slova „a v případě smlouvy uzavřené na
základě rámcové smlouvy“ a odstavec 3 se zrušuje.
Dosavadní odstavce 4 až 6 se označují jako odstavce 3
až 5.
84. V § 84 odst. 1
písm. c) se za slovo „smlouva“
vkládají slova „nebo rámcová smlouva“.
85. V § 84 odst. 3
písm. b) se slova „podány či by
měly být hodnoceny pouze nepřijatelné nabídky podle
§ 22 odst. 1“ nahrazují slovy „všechny nabídky kromě
jedné vyřazeny“.
86. V § 84 odst. 4
se slova „ , zjednodušené podlimitní
řízení“ zrušují.
87. V § 84 odst. 7
se za slovo „neplatí“ vkládá
slovo „pouze“.
88. V § 84 odst. 8
se slovo „doručit“ nahrazuje
slovem „odeslat“ a slova „do 5 dnů ode dne“ nahrazují
slovy „do 2 pracovních dnů po“.
89. V § 84 se doplňuje
odstavec 9, který zní:
„(9) Zruší-li zadávací řízení Úřad, užijí se odstavce
7 a 8 obdobně. Lhůty počínají běžet ode dne,
kdy se zadavatel dozví o nabytí právní moci rozhodnutí
Úřadu.“.
90. V § 85 se odstavce
3 a 4 zrušují.
91. V § 86 odst.
2 písm. a) a b) se slova „přesáhne
částku“ nahrazují slovy „dosáhne alespoň částky“.
92. V § 89 odst. 2
větě první se za slova „nižší
než 3“ vkládají slova „ ; v takovém případě je zadavatel
v zadávacích podmínkách povinen rovněž uvést objektivní
způsob, kterým bude stanoven konkrétní počet
uchazečů, s nimiž bude rámcová smlouva uzavřena.“.
93. V § 89 se na
konci odstavce 3 doplňuje věta
„Zadavatel je v odůvodněných případech oprávněn
upravit nabízené podmínky plnění jednotlivých uchazečů
v samostatných přílohách rámcové smlouvy, a to
zejména pokud to odůvodňuje povaha podmínek
plnění, ochrana obchodního tajemství či nutnost zachování
soutěžního prostředí při zadávání veřejných zakázek
na základě rámcové smlouvy.“.
94. V § 89 odstavec 6
zní:
„(6) Veřejné zakázky na základě rámcové
smlouvy jsou zadávány
a) postupem podle § 92, jde-li o veřejného zadavatele,
nebo
b) v jednacím řízení bez uveřejnění, jde-li o sektorového
zadavatele; ustanovení § 34 odst. 2 písm. c),
d), e), f), h) a i) se v tomto případě nepoužijí. V případě,
že veškeré podmínky plnění jsou v rámcové
smlouvě konkrétně vymezeny, může sektorový
zadavatel použít postupy podle § 92 odst. 1
písm. a) nebo § 92 odst. 2 obdobně.“.
95. V § 89 se na
konci textu odstavce 11 doplňují
slova „ , vyjma případu uvedeného v odstavci 12“.
96. V § 89 se doplňuje
odstavec 12, který zní:
„(12) Pokud je rámcová smlouva uzavřena na
dobu delší než 1 rok, je zadavatel od uchazečů, kteří
jsou účastníky rámcové smlouvy, po uplynutí každého
roku účinnosti rámcové smlouvy oprávněn požadovat
prokázání kvalifikace nebo její části maximálně v rozsahu,
který byl požadován v zadávacím řízení na rámcovou
smlouvu. Zadavatel je povinen uchazečům pro
účely prokázání splnění kvalifikace poskytnout lhůtu
alespoň v rozsahu, v jakém byla stanovena lhůta pro
prokazování splnění kvalifikace při zadávání rámcové
smlouvy. Uchazeče, který neprokáže splnění požadované
kvalifikace, není zadavatel oprávněn vyzvat k poskytnutí
plnění nebo k podání nabídky do doby prokázání
požadované kvalifikace.“.
97. V § 90 odst. 1
se slova „oznámení či výzvě
o zahájení zadávacího řízení“ nahrazují slovy „zadávacích
podmínkách“.
98. § 91 včetně
nadpisu zní:
„§ 91
Hodnotící kritéria při zadávání veřejné zakázky
na základě rámcové smlouvy
(1) V případě, že zadavatel zvolí při zadávání veřejné
zakázky na základě rámcové smlouvy stejná hodnotící
kritéria, jako při uzavírání rámcové smlouvy, je
uchazeč povinen zadavateli nabídnout pro plnění veřejné
zakázky alespoň takové podmínky, jaké nabídl
při uzavírání rámcové smlouvy.
(2) Zadavatel může při zadávání veřejné zakázky
na základě rámcové smlouvy změnit základní hodnotící
kritérium ekonomické výhodnosti nabídek na základní
hodnotící kritérium nejnižší nabídkové ceny, zúžit rozsah
nebo použít odlišnou váhu dílčích hodnotících kritérií,
než která byla zvolena při uzavírání rámcové
smlouvy.
(3) Právo na změnu hodnotících kritérií podle odstavce
2 má zadavatel pouze v případě, že jiná hodnotící
kritéria pro zadávání veřejných zakázek na základě
rámcové smlouvy jsou vymezena alespoň obecným
způsobem již v zadávací dokumentaci.“.
99. V § 92 odstavce
2 a 3 znějí:
„(2) Je-li rámcová smlouva uzavřena s více
uchazeči
a veškeré podmínky plnění jsou v rámcové
smlouvě konkrétně vymezeny, postupuje veřejný zadavatel
při uzavírání smlouvy na realizaci veřejné zakázky
tak, že
a) písemně vyzve k předložení návrhu na uzavření
smlouvy vždy toho uchazeče, který se při uzavírání
rámcové smlouvy umístil jako první v pořadí;
odmítne-li tento uchazeč návrh předložit, vyzve
veřejný zadavatel uchazeče, který se při uzavírání
rámcové smlouvy umístil další v pořadí; obdobným
způsobem postupuje veřejný zadavatel až
do doby, kdy bude uzavřena smlouva nebo kdy
návrh odmítne předložit uchazeč, který se při uzavírání
rámcové smlouvy umístil poslední v pořadí,
nebo
b) písemně vyzve k předložení návrhu na uzavření
smlouvy uchazeče postupně pro každou jednotlivou
veřejnou zakázku podle pořadí, ve kterém se
umístili při uzavírání rámcové smlouvy; tento způsob
výběru může veřejný zadavatel použít pouze
ve zvláště odůvodněných případech s ohledem na
povahu předmětu plnění rámcové smlouvy, zejména
je-li plnění zcela či částečně stanoveno na
základě zvláštního právního předpisu.
Veřejný zadavatel je povinen v návrhu rámcové
smlouvy podle § 89 odst. 4 uvést jeden ze způsobů
výběru uchazeče pro plnění veřejných zakázek zadávaných
na základě rámcové smlouvy uvedený v písmenu
a) nebo b). Smlouvu s vybraným uchazečem uzavírá
veřejný zadavatel přijetím návrhu na uzavření smlouvy
předloženého vybraným uchazečem. Veřejný zadavatel
není povinen vyzvat k předložení návrhu na uzavření
smlouvy uchazeče, který by měl být vyzván podle zvoleného
způsobu výběru podle písmen a) a b), pokud je
zřejmé, že vybraný uchazeč není z objektivních důvodů
schopen plnění veřejné zakázky veřejnému zadavateli
poskytnout.(3) Je-li rámcová smlouva uzavřena s více uchazeči
a všechny podmínky plnění nejsou v rámcové smlouvě
konkrétně vymezeny, zadá veřejný zadavatel veřejnou
zakázku vybranému uchazeči po předchozí písemné
výzvě k podání nabídek na základě hodnotících kritérií
stanovených v souladu s § 91.“.
100. V § 92 se doplňuje
odstavec 5, který zní:
„(5) Při zadávání zakázek na základě rámcové
smlouvy nesmějí strany za žádných podmínek provádět
podstatné změny v podmínkách stanovených v této
rámcové smlouvě.“.
101. V § 97 se
na konci odstavce 5 doplňuje věta
„Výchozím stavem elektronické aukce jsou výsledky
podle odstavce 1.“.
102. V § 99 odst. 1
se za slova „zadávacích podmínkách“
vkládají slova „původní veřejné zakázky zadávané
v otevřeném řízení, užším řízení nebo zjednodušeném
podlimitním řízení“ a za slovo „zadal“ se
vkládá slovo „původní“.
103. V § 99 odstavce
2 a 3 znějí:
„(2) Zadat veřejnou zakázku na základě využití
opčního práva může zadavatel pouze v jednacím řízení
bez uveřejnění; takto však nelze zadat veřejnou zakázku
na dodávky. Jde-li o využití opčního práva veřejného zadavatele navazujícího na rámcovou
smlouvu
uzavřenou s jedním uchazečem, je možné zadat veřejnou
zakázku na základě využití opčního práva rovněž
postupem podle § 92 odst. 1, a to za předpokladu, že
jsou splněny zákonné podmínky.
(3) Zadavatel není oprávněn opčního práva
využít,
pokud
a) cena bez daně z přidané hodnoty, kterou by byl
povinen uhradit za plnění předmětu veřejné zakázky
nebo jeho části při využití opčního práva,
převyšuje o více než 30 % předpokládanou hodnotu
plnění odpovídajícího opčnímu právu nebo
jeho části, která byla stanovena před zahájením
původního zadávacího řízení v zadávacích podmínkách,
nebo
b) cena plnění odpovídající opčnímu právu bez daně
z přidané hodnoty činí více než 30 % ceny původní
veřejné zakázky.“.
104. V § 101 se
odstavec 4 zrušuje.
Dosavadní odstavce 5 až 7 se označují jako odstavce 4
až 6.
105. V § 101 odst. 4
se slova „otevřeného nebo
užšího řízení“ nahrazují slovy „otevřeného řízení,
užšího řízení nebo zjednodušeného podlimitního řízení“
a slova „musí být nabídková cena tohoto dodavatele
hodnocena jako nejnižší, nepřekročí-li nejnižší
nabídkovou cenu předloženou ostatními uchazeči o více
než 15 %“ se nahrazují slovy „je pro hodnocení nabídek
rozhodná výše nabídkové ceny tohoto dodavatele
snížená o 15 %. Ustanovení § 82 odst. 3 tím není
dotčeno.“.
106. V § 102 odst.
2 písm. a) se slova „p) až r)“
nahrazují slovy „o) až q)“.
107. V § 103 se
na konci odstavce 1 doplňuje věta
„Návrhem se rozumí písemně nebo graficky vyjádřený
výsledek vlastní tvůrčí činnosti zájemce o účast či účastníka
soutěže o návrh.“.
108. V § 103 se
za odstavec 1 vkládá nový odstavec
2, který zní:
„(2) Tento zákon upravuje tyto druhy soutěže
o návrh
a) otevřenou soutěž o návrh,
b) užší soutěž o návrh.“.
Dosavadní odstavce 2 až 5 se označují jako odstavce 3
až 6.
109. V § 103 odst.
5 písm. a) a b) se číslo „3“ nahrazuje
číslem „4“.
110. V § 103 se
doplňuje odstavec 7, který včetně
poznámky pod čarou č. 60a zní:
„(7) Podrobná pravidla pro postup v soutěži o návrh
mohou být stanovena v soutěžním řádu vydaném
v souladu se zvláštním právním předpisem60a). Soutěžní
řád musí odpovídat podmínkám stanoveným tímto zákonem.
60a) Zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných
architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů
a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů.“.
111. V § 104 odst. 1
větě první se za slova „soutěže
o návrh“ vkládají slova „podle § 146 a 147“.
112. V § 104 odst. 2
se za slova „návrh stanoví“
vkládají slova „v případě otevřené soutěže o návrh“
a slovo „nebo“ se nahrazuje slovy „a v případě užší
soutěže o návrh“.
113. V § 104 se
za odstavec 2 vkládá nový odstavec
3, který zní:
„(3) Zadavatel je oprávněn v oznámení soutěže
o návrh nebo soutěžních podmínkách stanovit požadavky
na prokázání splnění kvalifikace zájemců o účast
nebo účastníků soutěže o návrh. Pro stanovení požadavků
na prokázání splnění kvalifikace a posouzení
kvalifikace se použije hlava V části druhé zákona obdobně.“.
Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 4
a 5.
114. V § 104 odstavec
4 zní:
„(4) Zadavatel může v případě užší soutěže o návrh
omezit počet zájemců o účast, které písemně vyzve
k podání návrhu, a to stanovením nejnižšího či nejvyššího
počtu účastníků soutěže o návrh; pro omezení
počtu zájemců o účast se § 61 a 66 v případě sektorového
zadavatele použije obdobně. Počet zájemců o účast
vyzvaných k podání návrhu musí být uveden v oznámení
soutěže o návrh a musí být dostačující pro zajištění
skutečné soutěže, pokud to není objektivními skutečnostmi
vyloučeno. Pro obsah písemné výzvy k podání
návrhů se použije § 28 odst. 5 obdobně.“.
115. V § 105 se
na konci odstavce 1 doplňují věty
„Pro poskytování soutěžních podmínek, dodatečné dotazy
k nim a prohlídku místa plnění platí § 48 a 49
obdobně s tím, že se použijí ustanovení platná pro otevřené řízení, v němž nebyly
lhůty změněny podle § 40
a 42. V případě užší soutěže o návrh mohou být soutěžní
podmínky rovněž přílohou výzvy k podání návrhů.“.
116. V § 105 odstavce
2 až 5 znějí:
„(2) Návrhy se podávají písemně ve lhůtě pro podání
návrhu. Návrh musí být podán v řádně uzavřené
obálce označené způsobem stanoveným v soutěžních
podmínkách. Ustanovení § 69 odst. 1, 3 a 4 se použijí
obdobně.
(3) Zadavatel zajistí po celou dobu soutěže o návrh
až do okamžiku uveřejnění výsledků hodnocení návrhů
anonymitu podaných návrhů alespoň tak, aby porota
při hodnocení návrhů nebyla schopna k návrhu přiřadit
účastníka soutěže o návrh, který jej podal. Způsob zajištění
anonymity uvede zadavatel v soutěžních podmínkách.
Nedodrží-li účastník soutěže o návrh požadavky
zadavatele týkající se anonymity, zadavatel tohoto
účastníka ze soutěže o návrh vyloučí a tuto skutečnost
účastníkovi soutěže o návrh písemně oznámí
a vyzve jej k převzetí jeho návrhu.
(4) Zadavatel zajistí, aby se členové poroty seznámili
s obsahem návrhů, nejdříve však po uplynutí lhůty
k podání návrhů.
(5) Zadavatel odmítne žádosti o účast nebo návrhy
podané po uplynutí lhůty pro podání žádostí o účast
nebo lhůty pro podání návrhů a vyzve zájemce o účast
nebo účastníky soutěže o návrh k převzetí jejich návrhů.“.
117. V § 106 odstavce
1 až 4 znějí:
„(1) Posuzování a hodnocení návrhů provádí porota.
Zadavatel jmenuje členy poroty pro hodnocení
návrhů a jejich náhradníky a jejich jména zveřejní nejpozději
v den oznámení soutěže a zveřejnění soutěžních
podmínek. Pro posouzení návrhů porotou se § 76
odst. 1, 2 a 6 použijí obdobně. Porota vyřadí návrh
rovněž tehdy, pokud nesplňuje požadavky na zajištění
anonymity. V oznámení o vyloučení zadavatel vyzve
účastníka soutěže o návrh k převzetí jeho návrhu.
(2) Porota musí být sestavena výhradně z fyzických
osob, které musí být ve vztahu k účastníkům soutěže
o návrh nepodjaté. Většina členů poroty musí být
ve vztahu k zadavateli nezávislá. Nezávislými se rozumí
členové poroty, kteří nejsou se zadavatelem v trvalém
obchodním vztahu, popřípadě ve vztahu zaměstnaneckém,
služebním a obdobném. O své nepodjatosti
a nezávislosti učiní členové poroty před zahájením své
činnosti písemné prohlášení.
(3) Je-li od účastníků soutěže o návrh vyžadována
určitá kvalifikace, musí mít nejméně polovina členů poroty
obdobnou nebo rovnocennou kvalifikaci. Všechny
návrhy musí být hodnoceny stejnými členy poroty či
jejich náhradníky, ledaže to není ve zvláště odůvodněných
případech možné.
(4) Porota hodnotí podané návrhy na základě
hodnotících kritérií, která byla uvedena v oznámení
soutěže o návrh a případně podrobněji specifikována
v soutěžních podmínkách, a to způsobem stanoveným
v soutěžních podmínkách.“.
118. V § 106 odstavec
6 zní:
„(6) Porota může v protokolu o hodnocení návrhů
podle odstavce 5 uvést dodatečné dotazy a doporučení
k určitým aspektům některých návrhů.“.
119. V § 106 odst. 7
větě druhé se za slova „výsledků
hodnocení návrhů“ doplňují slova „ , a to nejméně
5 pracovních dnů předem“ a ve větě třetí se slova
„či zadavatel“ zrušují.
120. V § 106 odstavec
8 zní:
„(8) O průběhu uveřejnění výsledků, hodnocení
návrhů a případném projednání dodatečných dotazů
podle odstavce 7 zadavatel vyhotoví písemný protokol
s uvedením podmínek zveřejnění návrhů. Umožňuje-li
to jejich povaha, musí být návrhy vystaveny.“.
121. V § 106 odstavec
9 zní:
„(9) Zadavatel je vázán hodnocením poroty uvedeným
v protokolu o hodnocení návrhů. Zadavatel
rozhodne o novém posouzení a hodnocení návrhů, pokud
zjistí, že porota při posuzování a hodnocení návrhů
porušila postup stanovený tímto zákonem nebo
soutěžními podmínkami; za tím účelem může ustanovit
novou porotu. Důvody pro nové posouzení a hodnocení
návrhů připojí k původnímu protokolu o posouzení
a hodnocení návrhů.“.
122. V § 107 odstavce
1 a 2 znějí:
„(1) Rozhodnutí o výběru nejvhodnějšího návrhu
nebo návrhů činí zadavatel. Zadavatel odešle oznámení
o výběru nejvhodnějšího návrhu všem účastníkům soutěže
o návrh, kteří nebyli vyloučeni z účasti v soutěži
o návrh, a to do 5 pracovních dnů ode dne přijetí tohoto
rozhodnutí. Pro možnost podání námitek platí
§ 110 a 111 obdobně.
(2) V oznámení o výběru nejvhodnějšího návrhu
vyzve zadavatel účastníky soutěže o návrh, jejichž návrhy
nebyly vybrány, k jejich převzetí.“.
123. V § 107 odst. 3
se věta první nahrazuje větou
„Zadavatel odešle výsledek soutěže o návrh k uveřejnění
způsobem uvedeným v § 146 a 147, a to ve lhůtě 48 dnů
od rozhodnutí o výběru nejvhodnějšího návrhu.“.
124. § 108 včetně
nadpisu zní:
„§ 108
Zrušení soutěže o návrh
Vyhradil-li si to zadavatel v oznámení soutěže
o návrh nebo v soutěžních podmínkách a stanovil-li
současně podmínky odškodnění účastníků soutěže,
může zrušit soutěž o návrh kdykoliv do doby rozhodnutí
poroty o nejvhodnějším návrhu. V takovém případě
odešle všem známým zájemcům o účast nebo
účastníkům soutěže o návrh oznámení o zrušení do
3 dnů ode dne přijetí rozhodnutí s uvedením důvodu
a vyzve je k převzetí jejich návrhů. Oznámení o zrušení
soutěže o návrh odešle k uveřejnění v informačním systému
do 3 dnů ode dne přijetí rozhodnutí. Pro uveřejnění
oznámení o zrušení soutěže o návrh použije
zadavatel formulář stanovený prováděcím právním
předpisem.“.
125. V § 109 se
za slova „návrhy podle“ vkládají
slova „§ 105 odst. 3, § 105 odst. 5, § 106 odst. 1,“.
126. V § 111 odst. 5
se slova „nebo zrušit zadávací
řízení“ zrušují.
127. V části páté se hlava III včetně nadpisu a poznámky
pod čarou č. 68 zrušuje.
128. V § 118 odst.
2 písm. c) se slova „§ 83
odst. 2“ nahrazují slovy „§ 82 odst. 3“.
129. V § 129 se
na konci odstavce 1 doplňuje věta
„Dodavatel je povinen pro účely zápisu do seznamu
sdělit osobní údaje, které jsou nutné k získání elektronického
výpisu z evidence rejstříku trestů.“.
130. V § 135 odst. 1
se slovo „spravuje“ nahrazuje
slovy „hodlá spravovat“.
131. V § 144 odst. 1
se za slovo „ministerstvo“
vkládají slova „a je součástí informačního systému“.
132. V § 148 odst. 2
se za slova „elektronickými
prostředky“ vkládají slova „prostřednictvím datové
schránky,“.
133. V § 148 se
na konci odstavce 2 doplňuje věta
„Pokud to povaha písemností umožňuje, doručují se
písemnosti podle tohoto zákona prostřednictvím datové
schránky podle jiného právního předpisu76).“.
Poznámka pod čarou č. 76 zní:
„76) Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a
autorizované
konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů.“.
134. V § 149 odst. 2
se ve větě první slova „technické
zařízení nebo“ zrušují, slovo „jejich“ se nahrazuje
slovem „jeho“ a věty třetí až osmá se zrušují.
135. V § 149 odstavec
8 zní:
„(8) Podrobnější podmínky týkající se nástrojů
a úkonů učiněných elektronicky při zadávání veřejných
zakázek stanoví prováděcí právní předpis.“.
136. V § 149 se
doplňuje odstavec 9, který zní:
„(9) Zadavatel musí zajistit, aby elektronické nástroje,
jejichž prostřednictvím jsou úkony při zadávání
veřejných zakázek uskutečňovány, prokazatelně splňovaly
požadavky stanovené tímto zákonem a prováděcími
právními předpisy. Splnění požadavků na elektronické
nástroje lze vždy prokázat certifikátem shody,
který vydal subjekt posuzování shody akreditovaný
vnitrostátním akreditačním orgánem na základě zvláštního
právního předpisu51). Podrobnosti týkající se podmínek
pro vydání certifikátu shody, údajů v certifikátu
shody a platnosti certifikátu shody stanoví prováděcí
právní předpis.“.
137. § 150 se včetně
nadpisu zrušuje.
138. V § 155 odst. 1
se slova „elektronických úkonech“
nahrazují slovy „úkonech učiněných elektronicky“.
139. V § 155 se
na konci odstavce 1 doplňuje věta
„Tím není dotčeno ustanovení § 67 odst. 5.“.
140. § 156 včetně
nadpisu zní:
„§ 156
Ekonomické a finanční posouzení předmětu
veřejné zakázky
(1) Veřejný zadavatel je povinen vyžádat si předchozí
stanovisko Ministerstva financí (dále jen „stanovisko“),
jestliže předpokládaná hodnota veřejné zakázky
činí nejméně 500 mil. Kč a smlouva bude uzavírána
nejméně na 5 let, nebo na dobu neurčitou. Vyžádání
stanoviska je podmínkou pro platnost smlouvy.
(2) Žádost o stanovisko obsahuje kromě obecných
náležitostí podání64) ekonomický rozbor dopadů veřejné
zakázky na ekonomickou situaci žadatele, včetně
údajů o stavu zadluženosti žadatele, které jsou nezbytné pro posouzení jeho schopnosti
dostát závazkům
z veřejné zakázky; náležitosti obsahu žádosti stanoví
prováděcí právní předpis. Ministerstvo financí při posuzování
žádosti nemůže hodnotit žádné jiné skutečnosti,
než ty, které jsou podle odstavce 3 rozhodné pro
posouzení žádosti.
(3) Ministerstvo financí žádost o stanovisko posoudí
z hlediska možných dopadů přijímaných závazků
obsažených ve veřejné zakázce a jejich vlivu na
ekonomickou situaci žadatele nebo na mezinárodní závazky
České republiky.
(4) Pokud se Ministerstvo financí nevyjádří do
60 dnů od doručení, platí, že Ministerstvo financí nemá
námitek.“.
141. § 159 včetně
nadpisu zní:
„§ 159
Zmocňovací ustanovení
(1) Vláda vydá nařízení k provedení § 12 odst. 1
a § 154.
(2) Ministerstvo obrany vydá vyhlášku k provedení
§ 18 odst. 1 písm. c) a § 18 odst. 2 písm. i).
(3) Ministerstvo vydá vyhlášku k provedení § 38
odst. 3, § 46a, 108, § 119 odst. 2, § 146 odst. 3 a 6, § 149
odst. 8 a 9.
(4) Ministerstvo financí vydá vyhlášku k provedení
§ 156 odst. 2.“.
Čl. II
Přechodná ustanovení
1. Zadávání veřejných zakázek, soutěže o návrh
a řízení o přezkoumání úkonů zadavatele Úřadem pro
ochranu hospodářské soutěže zahájené přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních
právních předpisů.
2. V řízení o přezkoumání úkonů zadavatele,
která byla zahájena po dni nabytí účinnosti tohoto zákona
a která na zadávání veřejných zakázek nebo soutěž
o návrh podle bodu 1 navazují, se postupuje podle
dosavadních právních předpisů.
3. Elektronické nástroje atestované podle dosavadních
předpisů jsou zadavatelé oprávněni používat
do 30. června 2011.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona č. 417/2009 Sb., kterým se mění
zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách,
ve znění pozdějších předpisů,
a některé další zákony
Čl. III
Zákon č. 417/2009 Sb., kterým se mění zákon
č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších
předpisů, a některé další zákony, se mění takto:
1. V čl. II se bod 3 zrušuje.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona o koncesních smlouvách
a koncesním řízení
Čl. IV
Zákon č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách
a koncesním řízení (koncesní zákon), ve znění zákona
č. 30/2008 Sb., zákona č. 110/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb.,
zákona č. 281/2009 Sb. a zákona č. 417/2009
Sb., se mění takto:
1. V § 1 se odstavce
2 a 3 zrušují.
2. V § 24b odst. 3
poslední věta zní: „Součástí návrhu
zasílaného Úřadu je doklad o složení kauce podle
§ 24c a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením
koncesní smlouvy rovněž doklad o doručení
námitek zadavateli.“.
3. V § 24b odst. 5
se slova „§ 12 odst. 4“ nahrazují
slovy „§ 12 odst. 3“.
4. V § 25 odstavec 3
zní:
„(3) Úřad zákaz plnění koncesní smlouvy dle odstavce
2 neuloží, pokud shledá, že důvody hodné
zvláštního zřetele vyžadují pokračování plnění koncesní
smlouvy. Ekonomický zájem na plnění koncesní
smlouvy může být považován za takový důvod pouze
za výjimečných okolností, kdy by přerušení plnění
koncesní smlouvy vedlo k nepřiměřeným důsledkům.
Ekonomické zájmy přímo spojené s dotčenou koncesní
smlouvou, zejména náklady vyplývající z prodlení při
plnění koncesní smlouvy, náklady spojené se zahájením
nového koncesního řízení, náklady spojené se změnou
subjektu plnícího koncesní smlouvu a náklady spojené
s právními povinnostmi vyplývajícími ze zákazu plnění
koncesní smlouvy, nepředstavují důvody hodné zvláštního
zřetele vyžadující pokračování plnění koncesní
smlouvy.“.
5. V § 27 odst. 1 písm.
d) se slova „§ 12 odst. 4
a § 12 odst. 5“ nahrazují slovy „§ 12 odst. 3 a § 12
odst. 4“.
6. V § 27 odst. 1 písm.
g) se slova „§ 12 odst. 4“
nahrazují slovy „§ 12 odst. 3“.
7. V § 34 se doplňuje
odstavec 4, který zní:
„(4) Ministerstvo pro místní rozvoj vydá vyhlášku
k provedení § 26 odst. 2.“.
ČÁST ČTVRTÁ
ÚČINNOST
Čl. V
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 15. září 2010,
s výjimkou ustanovení čl. II bodu 3, které nabývá účinnosti
dnem 15. června 2010.
v z. Němcová v. r.
Klaus v. r.
Fischer v. r.