222/2009 Sb.
ZÁKON
ze dne 17. června 2009
o volném pohybu služeb
Změna: 247/2011 Sb.
Změna: 278/2013 Sb.
Změna: 126/2016 Sb.
Změna: 188/2016 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
§ 1
Předmět úpravy
Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství1) a upravuje
přeshraniční poskytování služeb, práva a povinnosti poskytovatelů služeb, práva příjemců
služeb, jednotná kontaktní místa, jejich činnost a uspořádání, vznik oprávnění k
poskytování služeb ze zákona a dále dozor nad poskytovateli služeb na vnitřním trhu
Evropské unie.
§ 2
Rozsah působnosti zákona
(1) Tento zákon se nevztahuje na
a) provádění činností, které provádí banka2) podle právního předpisu upravujícího
činnost bank, a to i v případě, pokud je taková činnost prováděna jinou osobou podle
jiného právního předpisu28),
b) poskytování investiční služby včetně zařizování a uzavírání obchodů
týkajících se investiční služby, organizování regulovaného trhu s investičními nástroji,
vedení evidence investičních nástrojů, provádění činnosti hodnocení kvality investičního
nástroje nebo účastníka kapitálového trhu a provozování vypořádacího systému podle
jiného zákona upravujícího podnikání na kapitálovém trhu3),
c) organizování obchodů s komoditami a komoditními deriváty na komoditní
burze27),
d) shromažďování peněžních prostředků od veřejnosti za účelem jejich společného
investování a činnosti depozitáře vztahující se k takovému shromažďování4),
e) provozování pojišťovací nebo zajišťovací činnosti5),
f) provozování činnosti pojišťovacích zprostředkovatelů6),
g) provozování činnosti institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění7),
h) provozování hazardních her,
i) služby elektronických komunikací9),
j) rozhlasové a televizní vysílání10),
k) uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků
členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných států podle jiného právního
předpisu11).
(2) Na činnosti uvedené v tomto odstavci se vztahují pouze ustanovení o
jednotných kontaktních místech podle § 13 až 17; jedná se o
a) služby právnických nebo fyzických osob, pokud mají povolení ke zprostředkování
zaměstnání (agentury práce), spočívající ve zprostředkování zaměstnání formou dočasného
přidělení zaměstnance k výkonu práce pro jinou právnickou nebo fyzickou osobu12),
b) poskytování zdravotní péče13),
c) činnost notářů14),
d) činnost soudních exekutorů15),
e) služby v dopravě16),
f) sociální služby17).
(3) Tímto zákonem nejsou dotčeny právní předpisy upravující
a) podmínky vstupu a pobytu cizince na území České republiky a jeho vycestování
z tohoto území podle jiného právního předpisu18),
b) práva a povinnosti upravené jinými právními předpisy a předpisy Evropských
společenství o daních a poplatcích19).
§ 3
Vymezení pojmů
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) službou poskytování jakéhokoliv plnění mimo výkon závislé práce, a to
zpravidla za úplatu či protiplnění ve smyslu článku 50 Smlouvy o Evropském společenství;
za službu se nepovažuje služba obecného zájmu nehospodářské povahy,
b) poskytovatelem služby je osoba nabízející nebo poskytující službu, která
je usazená na území členského státu Evropské unie, jiného státu tvořícího Evropský
hospodářský prostor a Švýcarské konfederace, v rozsahu závazků, které pro Českou
republiku vyplývají z Dohody mezi Evropským společenstvím na straně jedné, a Švýcarskou
konfederací, na straně druhé, o volném pohybu osob,
c) příjemcem služby osoba, která v souladu s právními předpisy členského
státu pobývá na území členského státu, pokud pro profesní nebo neprofesní účely využívá
nebo hodlá využívat službu na území členského státu,
d) přeshraničním poskytováním služby dočasné nebo příležitostné poskytování
služeb na území jiného členského státu, než členského státu, ve kterém je poskytovatel
usazený (dále jen „stát usazení“),
e) službou obecného zájmu hospodářské povahy taková služba, která je poskytována
univerzálním a trvalým způsobem a jejímuž poskytovateli zvláštní právní akt přiznává
zvláštní práva a povinnosti; takovou službou je zejména poštovní služba, dodávka
elektrické energie nebo plynu, provozování letišť nebo přístavů, veřejná doprava,
zásobování vodou a odvádění a čištění odpadních vod nebo nakládání s komunálními
odpady.
§ 4
Povolování poskytování služeb
(1) Při stanovení podmínek pro poskytování služby se postupuje takovým způsobem,
aby nebyl přímo či nepřímo omezen jeden poskytovatel služby na úkor jiného, přičemž
stanovené podmínky musí být přiměřené a nezbytné pro ochranu zájmů chráněných jinými
právními předpisy.
(2) Pokud je počet oprávnění omezen z důvodů omezeného množství přírodních
či jiných zdrojů či technických kapacit, musí být poskytovatel služby vybrán řádným
a transparentním způsobem.
(3) Oprávnění k výkonu služby se vydává vždy pro celé území České republiky,
pokud jiný právní předpis nestanoví jinak.
(4) Oprávnění k výkonu služby se vydává na dobu neurčitou, pokud jiný právní
předpis nestanoví jinak.
(5) Skutečnost, že je služba poskytována dočasně nebo příležitostně, se posuzuje
individuálně s ohledem na povahu a dobu trvání, četnost, pravidelnost a nepřetržitost
poskytování této služby.
§ 5
Přeshraniční poskytování služeb
Poskytovatel služby, která není službou obecného zájmu hospodářské povahy,
může na území České republiky přeshraničně poskytovat služby v rozsahu a na základě
oprávnění státu usazení, pokud jiný právní předpis neupravuje přeshraniční poskytování
služeb jinak.
§ 6
Uznávání splnění požadavků
Je-li poskytovatel služby povinen pro udělení oprávnění k poskytování služby
splnit určité požadavky podle jiných právních předpisů, pokládají se tyto požadavky
za splněné, pokud poskytovatel služby prokáže, že splnil v jiném členském státě požadavky,
které jsou rovnocenné, nebo co do účelu v zásadě srovnatelné s požadavky stanovenými
právními předpisy České republiky.
§ 7
Uznávání dokladů
Je-li poskytovatel služby povinen pro udělení oprávnění k poskytování služby
předložit doklad o splnění povinnosti podle jiných právních předpisů, pokládá se
tato povinnost za splněnou předložením dokladu z jiného členského státu, pokud tento
doklad slouží ke stejnému účelu, nebo ze kterého je zřejmé, že byla tato povinnost
splněna.
§ 8
Uznávání povinného pojištění
(1) Má-li poskytovatel služby povinnost sjednat pojištění pro případ odpovědnosti
za škodu na zdraví, životě či majetku způsobenou v souvislosti s poskytováním služby
na území České republiky, lze toto pojištění nahradit srovnatelným pojištěním nebo
zárukou sjednanými v jiném členském státě, ve kterém je poskytovatel usazený. Splnění
této povinnosti lze doložit též potvrzením vydaným úvěrovou institucí nebo pojišťovnou
usazenou v jiném členském státě. Srovnatelnost se posuzuje co do účelu, rozsahu pojištění,
hranice pojistného plnění a výluk z pojištění.
(2) Jsou-li povinné pojištění nebo záruka podle odstavce 1 srovnatelné pouze
částečně, je poskytovatel služby v chybějícím rozsahu povinen dosáhnout srovnatelnosti
dalším pojištěním nebo získáním dodatečné záruky.
§ 9
Předkládání dokumentů
Je-li poskytovatel služby povinen předkládat listinu správnímu orgánu20) za
účelem udělení oprávnění k poskytování služby nebo v průběhu poskytování služby,
je tato povinnost splněna předložením její kopie a neověřeného překladu za předpokladu,
že skutečnosti v kopii uvedené lze zjistit prostřednictvím elektronického systému
podle § 30 u příslušného správního orgánu jiného členského státu. Pokud s tím správní
orgán20) souhlasí, lze předložit kopii bez překladu, nebo kopii a neověřený překlad
v úředním jazyce některého z členských států.
§ 10
Povinnost zpřístupnit informace
(1) Poskytovatel služby je povinen zpřístupnit příjemci služby před uzavřením
smlouvy, popřípadě před poskytnutím služby, následující údaje:
a) jméno a příjmení nebo obchodní firmu, popřípadě název,
b) své kontaktní údaje, jimiž jsou zejména poštovní adresa, faxové číslo
nebo adresa elektronické pošty a telefonní číslo,
c) informace o tom, zda je poskytovatel služby zapsán v obchodním nebo
jiném obdobném rejstříku, pokud ano, pak informace o jeho registračním čísle nebo
jiném odpovídajícím prostředku identifikace poskytovatele služby v takovém rejstříku,
d) sídlo poskytovatele služby v případě právnické osoby, nebo místo podnikání
poskytovatele služby v případě fyzické osoby,
e) podléhá-li jeho činnost povolení, název a adresu orgánu, který povolení
vydal,
f) daňové identifikační číslo, bylo-li přiděleno,
g) informace o tom, zda je poskytovatel služby členem profesní komory,
včetně profesního označení, které mu z takového členství vyplývá,
h) informace o obchodních podmínkách nebo doložkách nebo o smluvních ustanoveních
týkajících se volby práva, řídí-li se jimi vztah mezi poskytovatelem služby a příjemcem
služby,
i) informace o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění záruk, které nejsou
stanoveny zákonem, pokud existují,
j) cenu služby, pokud je poskytovatelem předem stanovena,
k) základní popis poskytované služby,
l) informace o pojištění odpovědnosti za škodu, případně jiných zárukách,
včetně kontaktních údajů o osobách je poskytujících a informace o jejich věcném a
územním rozsahu.
(2) Údaje podle odstavce 1 je poskytovatel služby povinen zpřístupnit, a
to prostřednictvím
a) informací, které jsou dostupné v místě, kde je služba poskytována, nebo
kde se uzavírá smlouva,
b) dokumentů dodaných příjemci služby, ve kterých je popsána poskytovaná
služba, nebo
c) dálkového přístupu, zejména prostřednictvím elektronické adresy.
§ 11
Povinnost sdělit informace na žádost
Na žádost příjemce služby je poskytovatel služby povinen sdělit následující
údaje:
a) odhad ceny, není-li cena předem stanovena; pokud nelze cenu stanovit
odhadem, sdělí poskytovatel služby alespoň způsob výpočtu ceny,
b) informace o existenci profesních pravidel, kterými je poskytovatel služby
vázán, a informace o možnostech seznámení se s těmito pravidly,
c) v případě, že je poskytovatel služby vázán kodexy chování, vyplývajícími
z členství v profesní komoře, poskytne informace o kodexech chování, kterými se řídí
při své činnosti, a to včetně případných jazykových verzí a informací o dálkovém
přístupu k těmto kodexům, je-li možný,
d) informace o možnosti mimosoudního řešení sporů, včetně způsobu získání
podrobných informací o podmínkách využití těchto řešení.
§ 12
Zákaz diskriminace příjemců služeb
(1) Poskytovatel služby je povinen zajistit, aby podmínky přístupu k poskytovaným
službám nebyly diskriminační, zejména co se týče státní příslušnosti příjemců služeb
nebo jejich místa bydliště.
(2) Diskriminací není stanovení rozdílných podmínek přístupu ke službám na
základě objektivních kritérií, zejména účtování dodatečných nákladů vzniklých v důsledku
vzdálenosti nebo v důsledku technické povahy poskytování služby.
Jednotná kontaktní místa
§ 13
Obecní živnostenské úřady stanovené prováděcím právním předpisem a elektronické
jednotné kontaktní místo jsou jednotnými kontaktními místy.
§ 14
(1) Jednotné kontaktní místo poskytuje
a) informace o požadavcích vztahujících se podle jiných právních předpisů
na poskytovatele služeb, mezi něž patří zejména náležitosti žádosti o udělení oprávnění
k poskytování služeb či vyřízení formalit spojených s jejím výkonem, a kontaktní
údaje správních orgánů20), které jsou příslušné k vyřízení žádosti podle jiných právních
předpisů,
b) obecné informace o požadavcích týkajících se přístupu k činnosti poskytování
služeb a jejího výkonu v jiných členských státech,
c) obecné informace o opravných prostředcích proti rozhodnutím správních
orgánů20) a o možnostech řešení sporů mezi poskytovatelem služby a příjemcem služby,
nebo mezi poskytovateli služby,
d) obecné informace o požadavcích týkajících se ochrany spotřebitele
v jiných členských státech,
e) kontaktní údaje spolku nebo jiných právnických osob, včetně Evropské
sítě spotřebitelských středisek, které mohou poskytovatelům služeb nebo příjemcům
služeb poskytovat praktickou pomoc,
f) informace o regulaci povolání, mezi něž patří zejména
1. seznam regulovaných
povolání a podmínky pro jejich výkon, včetně informací o postupu při uznávání odborné
kvalifikace, poplatcích, požadavcích na dokumenty a jazykové znalosti,
2. informace
o povinnosti předběžně příslušnému správnímu orgánu ohlásit úmysl poskytovat v České
republice danou službu a o oprávnění příslušného správního orgánu před prvním poskytnutím
služby prověřit odbornou kvalifikaci poskytovatele služeb,
3. seznam profesí, pro
něž existuje evropský profesní průkaz a podmínky jeho získání,
4. seznam profesí,
u nichž je příslušný orgán před prvním poskytnutím služby oprávněn prověřit odbornou
kvalifikaci poskytovatele služeb,
5. seznam regulovaného vzdělávání a odborné přípravy
se zvláštní strukturou,
6. kontaktní údaje příslušných správních orgánů a centra pomoci.
(2) Jednotná kontaktní místa poskytují informace podle odstavce 1 bezodkladně,
v jasné a srozumitelné formě a v rozsahu zohledňujícím reálné potřeby poskytovatelů
služeb, a dbají o jejich aktuálnost. V závislosti na povaze dotazu poskytují jednotná
kontaktní místa informace v českém či anglickém jazyce a podle možností i v dalších
úředních jazycích Evropské unie.
(3) Příslušné správní orgány na požádání poskytnou informaci o způsobu, jakým
jsou požadavky uvedené v odstavci 1 obecně vykládány a uplatňovány. Informace je
poskytována bezodkladně po přijetí žádosti, která může být doručena i elektronicky,
jasným a srozumitelným jazykem a zahrnuje i jednoduchý návod, jak postupovat. Informační
povinnost podle tohoto odstavce nemá charakter právního poradenství v jednotlivých
případech, ale týká se pouze obecných informací zejména o způsobu, jakým se požadavky
obvykle vykládají nebo uplatňují.
(4) Elektronické jednotné kontaktní místo zveřejňuje informace způsobem umožňujícím
dálkový přístup pomocí elektronických prostředků. Příslušné správní orgány poskytují
jednotným kontaktním místům součinnost.
§ 15
(1) Jednotné kontaktní místo přijímá a neprodleně předává příslušným správním
orgánům20) veškerá podání učiněná na základě jiného právního předpisu od osob podnikajících
na základě oprávnění podle jiného právního předpisu, a to upravujícího přístup k
činnosti poskytování služeb nebo její výkon, zejména
a) přihlášky k registraci nebo oznámení na základě jiného právního předpisu21),
b) oznámení a hlášení v oblasti sociálního zabezpečení od fyzických osob
v rozsahu stanoveném jinými právními předpisy22),
c) oznámení o vzniku volných pracovních míst23),
d) oznámení a hlášení fyzických osob vůči zdravotním pojišťovnám v rozsahu
stanoveném jiným právním předpisem24),
e) podání spojená s uznáváním profesních kvalifikací.
(2) Veškerá podání a formality podle odstavce 1 lze vyřídit prostřednictvím
jednotných kontaktních míst či příslušných správních úřadů, a to i na dálku a pomocí
elektronických prostředků. Při prokazování skutečností relevantních pro správní řízení
spolupracují správní orgány se správními orgány ostatních členských států Evropské
unie prostřednictvím elektronického systému pro výměnu informací mezi členskými státy
podle zvláštního právního předpisu.
§ 16
(1) Jednotné kontaktní místo neprodleně předá podání, které obdrží podle
§ 15, příslušným správním orgánům20), přičemž neposuzuje jejich úplnost nebo věcnou
správnost.
(2) Pokud je k učinění podání stanovena lhůta, je zachována, je-li posledního
dne lhůty učiněno podání u jednotného kontaktního místa, nebo je-li v tento den podána
poštovní zásilka adresovaná jednotnému kontaktnímu místu. Lhůta pro vyřízení podání
počíná běžet jeho podáním u jednotného kontaktního místa.
Dozor nad poskytovateli služeb usazenými v jiném členském státě, kteří přeshraničně
poskytují služby na území České republiky
§ 18
Při výkonu dozoru nad dodržováním práv a povinností poskytovateli služby
usazenými v jiném členském státě poskytujícími přeshraničně služby na území České
republiky (dále jen „cizí přeshraniční poskytovatel služby“), poskytují správní orgány20)
součinnost správním orgánům jiných členských států.
§ 19
(1) Správní orgány20) jsou v rámci dozorové pravomoci oprávněny z vlastní
iniciativy, nebo povinny na základě žádosti státu usazení poskytovatele služby, provádět
kontroly skutkového stavu vůči cizím přeshraničním poskytovatelům služeb; tato žádost
musí být odůvodněna.
(2) Správní orgány20) jsou povinny vhodným způsobem vyhovět žádosti podle
odstavce 1. O výsledcích kontroly neprodleně informují žádající členský stát. Tyto
kontroly musí být provedeny způsobem směřujícím k naplnění účelu žádosti.
§ 20
Pokud správní orgány20) zjistí porušení povinností stanovených právním předpisem
ze strany cizího přeshraničního poskytovatele služby, a jiné právní předpisy jim
neumožňují provést vůči němu opatření nebo mu uložit sankce, požádají o provedení
opatření nebo uložení sankcí orgány státu usazení tohoto poskytovatele služby.
Dozor nad poskytovateli služeb usazenými v České republice, kteří přeshraničně
poskytují služby v jiných členských státech
§ 21
Dozor nad dodržováním práv a povinností poskytovateli služby usazenými v
České republice, kteří poskytují služby přeshraničně na území jiných členských států,
vykonávají správní orgány20) v součinnosti s orgány jiných členských států. Postupují
přitom podle ustanovení tohoto zákona a jiných právních předpisů.
§ 22
Správní orgány20) mohou požádat orgány jiných členských států o provedení
kontroly poskytovatelů služeb usazených v České republice poskytujících přeshraničně
služby na území těchto členských států.
§ 23
(1) Pokud správní orgán20) obdrží ze strany orgánu členského státu důvodnou
žádost o provedení vhodného opatření či udělení sankce na základě skutečností zjištěných
v rámci dozorové pravomoci dožadujícího členského státu, provede opatření nebo sankce,
je-li to možné, a z žádosti je patrná důvodnost provedení tohoto opatření nebo udělené
sankce.
(2) Pokud správní orgán20) obdrží ze strany orgánu členského státu důvodnou
žádost o provedení kontroly nebo provedení opatření zabraňujících ohrožení bezpečnosti
službou, provede opatření směřující k nápravě, shledá-li důvody opodstatněné. Správní
orgán20) informuje žádající orgán o výsledcích kontroly a o provedených opatřeních,
nebo o tom, proč žádná opatření nepřijal.
§ 24
Výstražný mechanismus
V případě, že správní orgán20) zjistí, že činnost poskytovatele služby usazeného
a) na území České republiky představuje riziko vážného poškození zdraví,
bezpečnosti osob nebo životního prostředí v jiných členských státech, uvědomí neprodleně
příslušné orgány členských států a Evropskou komisi,
b) v jiném členském státě představuje riziko vážného poškození zdraví nebo
bezpečnosti osob nebo životního prostředí na území České republiky nebo jiných členských
států, uvědomí o tom bez prodlení stát usazení poskytovatele služby, dotyčné členské
státy a Evropskou komisi.
§ 25
Výměna informací na vnitřním trhu Evropské unie
(1) Je-li to třeba pro posouzení splnění požadavků a ověření dalších skutečností
nutných pro udělení oprávnění k poskytování služby a dále, je-li to účelné pro výkon
dozorové pravomoci, správní orgány20) žádají příslušné orgány členských států o informace
o poskytovatelích služeb usazených na jejich území.
(2) Správní orgány20) poskytnou na základě důvodné žádosti příslušným orgánům
členských států informace o poskytovatelích služeb usazených na území České republiky.
§ 26
Informační systém
(1) Správní orgány20) poskytují informace a podávají žádosti týkající se jednotlivých
poskytovatelů služeb podle tohoto zákona správním orgánům členských států prostřednictvím
informačního systému k tomu určeného. Informacemi poskytovanými a předávanými pomocí
tohoto systému jsou zejména informace nutné pro uznání dokladů pro ověření splnění
požadavků pro poskytování služeb a dalších skutečností při přeshraničním poskytování
služeb nebo při usazování, informace související s výkonem dozorové pravomoci správních
orgánů a informace související s ohrožením bezpečnosti službou a použitím výstražného
mechanismu.
(2) Za účelem posouzení bezúhonnosti poskytovatele služby pro účely výměny
informací v rámci informačního systému k tomu určeného si správní orgány20) vyžádají
výpis z evidence Rejstříků trestů podle jiného právního předpisu25). Žádost o vydání
výpisu z evidence Rejstříku trestů a výpis z evidence Rejstříku trestů se předávají
v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(3) Přístup správních orgánů20) k osobním údajům, doba uchování osobních údajů
a další aspekty související s ochranou osobních údajů se řídí rozhodnutím Komise
2008/49/ES ze dne 12. prosince 2007, týkajícího se provádění systému pro výměnu informací
na vnitřním trhu (IMI), pokud jde o ochranu osobních údajů.
§ 27
Společná ustanovení
(1) Žádosti podané podle § 20 až 26 tohoto zákona musí být jednoznačné a řádně
odůvodněné. Údaje získané na podkladě takovéto žádosti lze použít pouze k účelu,
ke kterému byly vyžádány.
(2) V případě, že žádosti podané podle tohoto zákona orgánem členského státu
není možné vyhovět z důvodů, které nemohl správní orgán20) ovlivnit, nebo není možné
žádosti vyhovět ve lhůtě přiměřené účelu žádosti, informuje správní orgán dožadující
orgán členského státu, o těchto skutečnostech a poskytne mu v míře nezbytně nutné
součinnost při realizaci opatření, kterými bude naplněn účel žádosti.
(3) Správní orgány20) jsou povinny poskytnout orgánům členských států informace
podle tohoto zákona bez zbytečného prodlení.
Vznik oprávnění uplynutím lhůty
§ 28
(1) Stanoví-li tak jiný právní předpis, oprávnění k poskytování služby vzniká
marným uplynutím lhůty pro vydání rozhodnutí.
(2) V případě podle odstavce 1 správní orgán20) o tom, že mu žádost došla,
vydá žadateli potvrzení, ve kterém uvede datum přijetí žádosti, lhůtu pro vydání
rozhodnutí a poučení o následku marného uplynutí této lhůty.
§ 29
(1) Jestliže žádost nemá stanovené náležitosti podle jiných právních předpisů,
správní orgán20) vyzve žadatele k odstranění nedostatků a poskytne mu k tomu přiměřenou
lhůtu nebo může správní řízení přerušit. V těch případech, kdy dojde k přerušení
řízení, běží lhůta pro vydání rozhodnutí od počátku, a to ode dne, kdy správní orgán20)
vyrozumí účastníka o tom, že řízení pokračuje.
(2) Ve zvláště složitých případech může správní orgán20) do 10 dnů ode dne
doručení žádosti usnesením prodloužit lhůtu pro vydání rozhodnutí, a to nejvýše na
dvojnásobek. Proti tomuto usnesení se nelze odvolat. Ustanovení správního řádu o
dobách připočítávaných ke lhůtě pro vydání rozhodnutí se nepoužijí.
§ 30
(1) O vzniku oprávnění učiní správní orgán20) bez zbytečného odkladu záznam
do spisu a zapíše držitele oprávnění do evidence upravené jiným zákonem. Na požádání
vydá osvědčení držiteli oprávnění, ve kterém uvede údaje identifikující držitele,
právní ustanovení, na jejichž základě došlo ke vzniku oprávnění, údaje o předmětu,
popřípadě rozsahu vzniklého oprávnění. Osvědčení dále obsahuje označení správního
orgánu, který je vydal, číslo jednací, datum vyhotovení, jméno, příjmení, funkci
nebo služební číslo, otisk úředního razítka a podpis oprávněné úřední osoby.
(2) V případě, že nebyly splněny předpoklady pro vznik oprávnění a správní
orgán20) příslušný k rozhodnutí o žádosti to dodatečně zjistí, rozhodne o tom, že
oprávnění zaniká. Toto rozhodnutí lze vydat do 3 let od uplynutí lhůty pro vydání
rozhodnutí o žádosti. Přitom postupuje obdobně podle ustanovení správního řádu o
zahájení a průběhu přezkumného řízení a o rozhodnutí v přezkumném řízení a jeho účincích,
s výjimkou ustanovení o zahájení řízení usnesením do 1 roku od právní moci rozhodnutí
a ustanovení o zkráceném přezkumném řízení.
§ 31
Harmonizované tiskopisy
V případě, že Evropská komise přijme harmonizované tiskopisy podle směrnice
Evropských společenství26) upravující oblast volného pohybu služeb na vnitřním trhu,
vláda stanoví nařízením vzory těchto tiskopisů.
Vlček v. r.
Klaus v. r.
Fischer v. r.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/123/ES ze dne 12. prosince 2006
o službách na vnitřním trhu.
2) Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů.
3) Zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších
předpisů.
4) Zákon č. 189/2004 Sb., o kolektivním investování, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách
některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů.
5) Zákon č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů.
6) Zákon č. 38/2004 Sb., o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech
pojistných událostí, ve znění pozdějších předpisů.
7) Zákon č. 248/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 340/2006 Sb., o činnosti institucí
zaměstnaneckého penzijního pojištění z členských států Evropské unie na území České
republiky a o změně zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně
a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
9) Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, ve znění pozdějších
předpisů.
10) Zákon č. 231/2001 Sb., o rozhlasovém a televizním vysílání a o změně dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
11) Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti
státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných
států a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění
pozdějších předpisů.
12) § 14 odst. 1 písm. b) zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti.
13) Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů.
14) Zákon č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti, ve znění pozdějších
předpisů.
15) Zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti a o změně
dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
16) Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon
č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 49/1997 Sb.,
o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách,
ve znění pozdějších předpisů.
17) Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
18) Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
19) Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách
pro zjištění základu daně z příjmu, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 338/1992
Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 357/1992 Sb., o
dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon
č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 261/2007 Sb.,
o stabilizaci veřejných rozpočtů.
Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve
znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů.
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů.
Nařízení Rady (ES) č. 1798/2003 o správní spolupráci v oblasti daně z přidané
hodnoty a o zrušení nařízení (EHS) č. 218/92.
Nařízení Rady (ES) č. 1777/2005, kterým
se stanoví prováděcí opatření ke směrnici 77/388/EHS o společném systému daně z přidané
hodnoty.
20) § 1 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.
21) Například § 33 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů.
22) § 10a zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení,
ve znění zákona č. 214/2006 Sb.
23) § 35 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti.
24) § 10a zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a
doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 214/2006 Sb.
25) Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů.
26) Článek 5 odst. 2 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/123/ES ze dne
12. prosince 2006 o službách na vnitřním trhu.
27) Zákon č. 229/1992 Sb., o komoditních burzách, ve znění pozdějších předpisů.
28) Například zákon č. 277/2013 Sb., o směnárenské činnosti.