130/1996 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu České republiky
Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 24. dubna 1996 v plénu
ve věci návrhu J. M. na zrušení části ustanovení § 31 odst. 9
zákona České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, vyjádřené slovy "nebo
k jejichž průkazu byl správcem daně v průběhu daňového řízení
vyzván",
takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění
I.
Dne 19. října 1995 byla Ústavnímu soudu doručena ústavní
stížnost J. M. Stěžovatel se domáhá zrušení rozsudku Krajského
soudu v Brně ze dne 7. srpna 1995 č. j. 29 Ca 393/94-24, kterým
byla zamítnuta jeho žaloba na zrušení rozhodnutí Finančního
ředitelství v Brně č. j. FŘ 3171/230/94 ze dne 18. října 1994.
Tímto rozhodnutím, ve spojení s rozhodnutím Finančního úřadu ve
Znojmě, mu byla vyměřena daň podle pomůcek, a to ve smyslu § 31
odst. 5 zákona České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění pozdějších předpisů. Spolu s touto stížností
byl podán návrh na zrušení ustanovení § 31 odst. 9 citovaného
zákona, a to v části vyjádřené slovy "nebo k jejichž průkazu byl
správcem daně v průběhu daňového řízení vyzván".
IV. senát Ústavního soudu dospěl k závěru, že napadené
ustanovení bylo aplikováno ve správních rozhodnutích
i v rozhodnutí soudu, které je předmětem samotné ústavní
stížnosti, a že jsou tedy splněny podmínky § 74 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Proto řízení podle § 78 odst. 1
tohoto zákona usnesením sp. zn. IV. ÚS 252/95 ze dne 4. prosince
1995 přerušil a postoupil návrh k rozhodnutí plénu.
II.
Podle názoru stěžovatele je správce daně oprávněn stanovit
daňovou povinnost za použití pomůcek pouze za předpokladu,
nesplní-li daňový subjekt při dokazování jím uváděných skutečností
některou ze svých zákonných povinností. Ze znění napadeného § 31
odst. 9 zákona České národní rady č. 337/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, vyplývá, že daňový subjekt prokazuje všechny
skutečnosti, které je povinen uvádět v přiznání, hlášení
a vyúčtování, nebo k jejichž důkazu byl správcem daně v průběhu
daňového řízení vyzván. Podle názoru navrhovatele dává ustanovení
§ 31 odst. 9 citovaného zákona v části "nebo k jejichž průkazu byl
správcem daně v průběhu daňového řízení vyzván" základ pro
libovůli státních úředníků, kteří mohou vyzvat daňový subjekt
k čemukoli, např. k prokázání skutečností, za jejichž správnost
odpovídá ze zákona někdo jiný (v jeho případě např. bylo
požadováno doložit skutečnost, že výstavce dokladu je plátcem
DPH). Pokud pak daňový subjekt výzvu nesplní, užije správce daně
postup podle § 31 odst. 5 citovaného zákona a bez ohledu na
skutečný a řádně doložený stav věci rozhodne podle "pomůcek",
které ani nemusí žádným způsobem specifikovat. Státnímu orgánu či
státnímu úředníkovi je tak dána možnost ukládat občanům jakékoliv
povinnosti, které pro něj jinak ze zákona ani z jiného právního
předpisu neplynou. Tím je podle názoru navrhovatele porušeno
základní lidské právo chráněné v čl. 11 odst. 5 Listiny základních
práv a svobod (dále jen "Listina"), neboť dochází k rozšíření
daňové povinnosti nad rámec zákona. Dále toto ustanovení odporuje
čl. 4 odst. 1 Listiny, podle kterého mohou být povinnosti ukládány
toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování
základních práv a svobod. Jestliže Listina používá dikce "na
základě zákona", není tím sice vyloučena možnost samostatného
postupu správce daně, takový postup však musí respektovat, že
povinnosti mohou být ukládány jen v mezích zákona. Při jednání dne
24. dubna 1996 pak právní zástupce navrhovatele doplnil, že
napadené znění zákona je též v rozporu s čl. 2 odst. 4 Ústavy
České republiky (dále jen "Ústava"), podle kterého nikdo nesmí být
nucen činit to, co zákon neukládá.
III.
K návrhu se dne 2. února 1996 vyjádřila Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky. Ve vyjádření se uvádí, že důkazní
břemeno ohledně skutečností uvedených v daňovém přiznání nese
daňový subjekt, a to podle § 31 zákona České národní rady č.
337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů. To znamená, že
vyjádří-li správce daně pochybnosti o tvrzených skutečnostech,
které daňový subjekt nevyvrátí, má správce daně právo stanovit
základ daně a daň podle pomůcek, které má k dispozici nebo které
si sám obstará, a to i bez součinnosti s daňovým subjektem. Tento
kontumační způsob stanovení daně byl běžný jak v právní úpravě
předválečné (např. § 327 zákona č. 76/1927 Sb. z. a n., o přímých
daních), tak existuje i v právní úpravě jiných zemí, např.
v Německu. Pokud se navrhovatel domnívá, že dotčená část
ustanovení § 31 odst. 9 zakládá libovůli správce daně, pak je
třeba uvést, že takové libovůli brání, kromě samotného ustanovení
§ 31 odst. 9, i § 2 zákona České národní rady č. 337/1992 Sb.,
který v odstavci 2 stanoví, že "Správci daně postupují v daňovém
řízení v úzké součinnosti s daňovými subjekty a při vyžadování
plnění jejich povinností v daňovém řízení volí jen takové
prostředky, které daňové subjekty nejméně zatěžují a umožňují
přitom ještě dosáhnout cíle řízení, tj. správného stanovení
a vybrání daně." Z toho vyplývá, že výzva k průkazu může být
vydána jen v daňovém řízení a výlučně jen ohledně takových
skutečností, které jsou nezbytné k naplnění cíle daňového řízení.
V závěru vyjádření se konstatuje, že zákon byl schválen dne 5.
května 1992 potřebnou většinou poslanců zákonodárného sboru, byl
podepsán příslušnými ústavními činiteli a řádně vyhlášen.
Zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijaté ustanovení je
v souladu s Ústavou a je na Ústavním soudu, aby posoudil ústavnost
ustanovení § 31 odst. 9 zákona České národní rady č. 337/1992 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, v rozsahu návrhu stěžovatele.
Současně byly přiloženy stejnopisy sněmovních tisků č. 691 a 755.
IV.
Podle § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. je úkolem Ústavního
soudu posoudit obsah právního předpisu z hlediska jeho souladu
s ústavními zákony, mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy
a se zákony a dále zjistit, zda byl přijat a vydán v mezích
Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem.
Vzhledem k tomu, že soud neměl důvodu pochybovat o tom, že
předmětný zákon byl přijat v mezích Ústavou stanovené kompetence
a ústavně předepsaným způsobem, zaměřil se především na posouzení
obsahu napadeného ustanovení a jeho souladu s ústavně zaručenými
právy a svobodami, a to zejména těmi, jejichž porušení bylo
navrhovatelem namítáno.
Návrh směřuje proti ustanovení zákona o správě daní a poplatků.
Správou daně se rozumí právo vykonávat opatření potřebná ke
správnému a úplnému zjištění daňové povinnosti, jakož i k jejímu
splnění. Zákon o správě daní a poplatků je zvláštním
procesněprávním předpisem, který upravuje postup daňových orgánů
při vybírání daní a poplatků a dále práva a povinnosti daňových
subjektů. Daňové řízení je zvláštním druhem správního řízení,
které je prováděno specializovanými orgány státní správy. Je to ve
své podstatě řízení dvoustranné, písemné a neveřejné. Je založeno
na dvou základních zásadách, a to na zásadě zákonnosti a na zásadě
součinnosti. Zejména druhá zmíněná zásada se dotýká projednávané
věci. Tato zásada je vyjádřena zejména v § 2 odst. 2 zákon České
národní rady č. 337/1992 Sb., který stanoví, že správci daně
postupují v řízení v úzké součinnosti s daňovými subjekty a při
vyžadování plnění jejich povinností mají volit jen takové
prostředky, které daňové subjekty nejméně zatěžují a umožňují
ještě dosáhnout cíle řízení, tj. správného stanovení a vybrání
daně.
Daňové řízení obecně je u nás, obdobně jako i v jiných státech,
postaveno na zásadě, že každý daňový subjekt má jednak povinnost
sám daň přiznat (tedy jakési břemeno tvrzení), ale též povinnost
toto své tvrzení doložit -- tedy břemeno důkazní. Pokud jde
o projednávaný zákon, je tato zásada vyjádřena zejména v § 31
odst. 9. Jako důkazní prostředky, jimiž lze doložit skutečnosti
rozhodné pro určení daňové povinnosti, mohou sloužit prakticky
jakékoliv prostředky, nelze však použít takové, které byly získány
v rozporu s obecně závaznými právními předpisy. V prvé fázi řízení
tedy zákonodárce přenáší důkazní břemeno na daňový subjekt.
Citované ustanovení však nelze pojímat izolovaně. To, k čemu může
správce daně daňový subjekt vyzvat, vyplývá zejména z ustanovení
§ 43 tohoto zákona, který upravuje tzv. vytýkací řízení, a to
v části zákona, která pojednává o vyměřování daní. Ustanovení
§ 31 odst. 9 neupravuje tedy to, co může správce daně požadovat,
ale kdo nese důkazní břemeno. Toto ustanovení je také zařazeno
v obecných ustanoveních zákona (část první). Pokud tedy správce
daně podle § 43 citovaného zákona určeným způsobem vyjádří
pochybnost o tvrzení daňového subjektu, je daňový subjekt povinen
tvrzené skutečnosti dokázat, a to ve lhůtě stanovené správcem
daně. Neprokáže-li je, tedy neunese-li důkazní břemeno, tj.
nevyvrátí-li pochybnosti správce daně, je správce daně oprávněn
stanovit základ daně i daň podle pomůcek, které má nebo které si
opatří, a to i bez součinnosti s daňovým subjektem (tedy náhradním
způsobem podle § 31 odst. 5 a § 44 zákona). Tento postup je
průlomem do základní zásady daňového řízení, která je vyjádřena
v § 2 odst. 9 zákona, tedy do práva daňového subjektu
spolupracovat se správcem daně při správném stanovení její výše.
Teprve kdyby nemohla být daň stanovena ani podle pomůcek, může
správce daně v dohodě s daňovým subjektem základ daně i daň
sjednat.
Podle názoru Ústavního soudu je návrh stěžovatele opřen zejména
o nepochopení výše uvedených zásad daňového řízení. Napadené
ustanovení zákona by se jevilo ve zcela jiném světle, pokud by
vyměřování daně a dokazování, proč byla vyměřena v té či oné výši,
bylo povinností daňového orgánu od samého počátku. Tak tomu ovšem
není a proto ustanovení, které je předmětem řízení, nelze chápat
jinak, než že stanoví postup pro případ, kdy důkazy předložené
k daňovému přiznání (o kterých se daňový subjekt může domnívat, že
jsou dostatečné) jsou takového charakteru, že vzbudí pochybnosti
správce daně. Napadené ustanovení § 31 odst. 9, resp. jeho část se
tedy může navrhovateli jevit jako ustanovení umožňující libovůli
zejména proto, že je vytrhuje z ostatních souvislostí a vazeb
a především pak z celé koncepce důkazního řízení v daňových
věcech. Státní úředník tedy nemůže daňový subjekt vyzvat
k čemukoliv, jak tvrdí navrhovatel, ale naopak pouze k prokázání
toho, co tvrdí on sám. Teprve když daňový subjekt svá vlastní
tvrzení neprokáže, postupuje správce daně samostatně.
Ústavněprávní argumentace navrhovatele se opírá o ustanovení čl.
11 odst. 5 Listiny, ve spojení s čl. 4 odst. 1 Listiny. Namítáno
je rovněž porušení čl. 2 odst. 4 Ústavy. Ustanovení čl. 11 odst.
5 Listiny však podle názoru Ústavního soudu na daný případ
nedopadá, neboť není pochybnosti o tom, že sporná daň z přidané
hodnoty je upravena zákonem. Sporné tedy může být jen to, zda
způsob jejího vyměření či vybírání je upraven způsobem ústavním.
To, že základní předpis procesní povahy má sílu zákona (zákon
České národní rady č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů)
svědčí o tom, že citovaný článek Listiny, resp. jeho odstavec 5
porušen nebyl. Stejně tak nemohl být porušen čl. 2 odst. 4 Ústavy,
neboť to, co je daňový subjekt povinen prokazovat a jakým
způsobem, stanoví rovněž zákon. V úvahu by tedy mohlo přicházet
pouze to, že napadené ustanovení neodpovídá čl. 4 odst. 1 Listiny,
neboť umožňuje, aby správci daně ukládali daňovým subjektům
povinnosti mimo meze zákona, resp. způsobem, kterým zasahují do
základních práv a svobod. Ani v tomto směru však Ústavní soud
nedospěl k názoru, že by toto ustanovení Listiny, případně jiné
Ústavou chráněné právo, resp. právo vyplývající z mezinárodní
smlouvy ve smyslu čl. 10 Ústavy bylo napadeným ustanovením zákona
České národní rady č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
porušeno. Z těchto důvodů Ústavní soud návrh zamítl.
Předseda Ústavního soudu České republiky:
v z. JUDr. Holeček v. r.
místopředseda