153/1994 Sb.
ZÁKON
ze dne 7. července 1994
o zpravodajských službách České republiky
Změna: 118/1995 Sb.
Změna: 53/2004 Sb.
Změna: 290/2005 Sb.
Změna: 530/2005 Sb.
Změna: 342/2006 Sb.
Změna: 80/2006 Sb.
Změna: 250/2008 Sb.
Změna: 274/2008 Sb.
Změna: 218/2009 Sb.
Změna: 227/2009 Sb.
Změna: 357/2011 Sb.
Změna: 254/2012 Sb.
Změna: 186/2013 Sb.
Změna: 170/2013 Sb.
Změna: 64/2014 Sb.
Změna: 219/2015 Sb.
Změna: 51/2016 Sb.
Změna: 204/2015 Sb.
Změna: 325/2017 Sb.
Změna: 35/2018 Sb.
Změna: 251/2017 Sb.
Změna: 205/2019 Sb.
Změna: 227/2019 Sb.
Změna: 150/2021 Sb.
Změna: 431/2022 Sb.
Změna: 125/2024 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Úvodní ustanovení
§ 1
(1) Tento zákon upravuje zejména postavení, působnost, koordinaci, spolupráci
a kontrolu zpravodajských služeb České republiky (dále jen "zpravodajské služby"),
ukládání úkolů zpravodajským službám, podávání zpráv těmito službami a poskytování
informací zpravodajským službám.
(2) Používání specifických prostředků získávání informací a vedení evidencí
obsahujících údaje o osobách Bezpečnostní informační službou a Vojenským zpravodajstvím,
jakož i postavení příslušníků zpravodajských služeb a jejich služební poměry upravují
zvláštní zákony1).
§ 2
(1) Zpravodajské služby jsou státní orgány pro získávání, shromažďování a
vyhodnocování informací (dále jen "zabezpečování informací") důležitých pro ochranu
ústavního zřízení, významných ekonomických zájmů, bezpečnost a obranu České republiky.
(2) Vojenské zpravodajství se v rozsahu a způsobem stanoveným zákonem o Vojenském
zpravodajství10) podílí11) na zajišťování obrany České republiky v kybernetickém
prostoru.
Zpravodajské služby a jejich postavení
§ 3
V České republice působí tyto zpravodajské služby:
a) Bezpečnostní informační
služba, jejíž příjmy a výdaje tvoří samostatnou kapitolu státního rozpočtu,
b) Úřad
pro zahraniční styky a informace, jehož rozpočet je součástí rozpočtové kapitoly
Ministerstva vnitra,
c)
Vojenské zpravodajství jako součást Ministerstva obrany2).
§ 4
(1) V čele zpravodajských služeb stojí ředitelé.
(2) Ředitele Bezpečnostní informační služby jmenuje, po projednání ve výboru
Poslanecké sněmovny Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, vláda. Z výkonu
své funkce je ředitel Bezpečnostní informační služby odpovědný vládě, která ho též
odvolává.
(3) Ředitele Úřadu pro zahraniční styky a informace jmenuje a odvolává ministr
vnitra se souhlasem vlády. Z výkonu své funkce je ředitel Úřadu pro zahraniční styky
a informace odpovědný ministru vnitra.
(4) Ředitele Vojenského zpravodajství jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké
sněmovny Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, ministr obrany se souhlasem
vlády. Z výkonu své funkce je ředitel Vojenského zpravodajství odpovědný ministru
obrany, který ho též se souhlasem vlády odvolává.
§ 5
Působnost zpravodajských služeb
(1) Bezpečnostní informační služba zabezpečuje informace
a) o záměrech a činnostech namířených proti demokratickým základům, svrchovanosti
a územní celistvosti České republiky,
b) o zpravodajských službách cizí moci,
c) o činnostech ohrožujících státní a služební tajemství,
d) o činnostech, jejichž důsledky mohou ohrozit bezpečnost nebo významné
ekonomické zájmy České republiky,
e) týkající se organizovaného zločinu a terorismu.
(2) Úřad pro zahraniční styky a informace zabezpečuje informace mající původ
v zahraničí, důležité pro bezpečnost a ochranu zahraničně politických a ekonomických
zájmů České republiky.
(3) Vojenské zpravodajství zabezpečuje informace
a) mající původ v zahraničí, důležité pro obranu a bezpečnost České republiky,
b) o zpravodajských službách cizí moci v oblasti obrany,
c) o záměrech a činnostech namířených proti zabezpečování obrany České
republiky,3)
d) o záměrech a činnostech ohrožujících utajované skutečnosti v oblasti
obrany České republiky.
(4) Zpravodajské služby plní další úkoly, pokud tak stanoví zvláštní zákon
nebo mezinárodní smlouva, jíž je Česká republika vázána.
§ 6
Vnitřní organizace zpravodajských služeb
Vymezení vnitřní organizace zpravodajských služeb a bližší vymezení jejich
činnosti upraví statuty. Statuty zpravodajských služeb schvaluje vláda.
§ 7
Odpovědnost za činnost zpravodajských služeb a jejich koordinaci
Za činnost zpravodajských služeb odpovídá a koordinuje ji vláda.
§ 8
Podávání zpráv zpravodajskými službami a ukládání úkolů zpravodajským službám
(1) Zpravodajské služby podávají prezidentu republiky a vládě jednou za rok
a kdykoliv o to požádají zprávy o své činnosti.
(2) Zpravodajské služby předávají prezidentu republiky, předsedovi vlády a
příslušným členům vlády v případech zjištění, která nesnesou odkladu, informace bezprostředně.
(3) Zpravodajské služby předávají státním orgánům a policejním orgánům informace
o zjištěních, která náleží do oboru jejich působnosti; to neplatí, jestliže by poskytnutí
ohrozilo důležitý zájem sledovaný příslušnou zpravodajskou službou.
(4) Vláda a prezident republiky ukládají zpravodajským službám úkoly v mezích
působnosti těchto služeb. Prezident republiky ukládá zpravodajským službám úkoly
s vědomím vlády.
(5) Podávání zpráv, předávání informací a ukládání úkolů podle odstavců 1 až
4 se u Bezpečnostní informační služby uskutečňuje prostřednictvím ředitele této služby
a u Úřadu pro zahraniční styky a informace a Vojenského zpravodajství prostřednictvím
příslušných ministrů. Při předávání informací podle odstavců 2 a 3 se tak může stát
i jen s vědomím ředitele Bezpečnostní informační služby nebo příslušného ministra.
Spolupráce zpravodajských služeb
Poskytování informací zpravodajským službám
§ 11
nadpis vypuštěn
(1) V rámci své působnosti mohou zpravodajské služby žádat od orgánů veřejné
správy nezbytnou pomoc a informace uchovávané těmito orgány v souvislosti s plněním
úkolů státní správy. Orgány veřejné správy poskytnou požadovanou pomoc a informace
bez zbytečného odkladu a bezplatně, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak.
(2) Zpravodajské služby jsou oprávněny od Generálního finančního ředitelství
nebo Generálního ředitelství cel požadovat poskytnutí informací získaných při správě
daní. Generální finanční ředitelství nebo Generální ředitelství cel žádosti vyhoví,
ledaže by poskytnutím informací mohlo dojít k narušení řádného výkonu správy daní.
Poskytnutí informací podle tohoto ustanovení není porušením povinnosti mlčenlivosti
podle daňového řádu; porušením této mlčenlivosti není ani použití těchto informací
zpravodajskými službami podle tohoto zákona.
(3) Zpravodajské službě poskytuje příslušný správní úřad údaje vedené v základním
registru obyvatel3a), základním registru právnických osob, podnikajících fyzických
osob a orgánů veřejné moci3a), základním registru územní identifikace, adres a nemovitostí3a),
v základním registru agend orgánů veřejné moci a některých práv a povinností3a),
informačním systému oprávnění k zastupování3a), agendovém informačním systému obyvatel3b),
registru rodných čísel3b), informačním systému cizinců3c), agendovém informačním
systému evidence občanských průkazů3d), agendovém informačním systému evidence cestovních
dokladů3e), agendovém informačním systému evidence diplomatických a služebních pasů3e),
centrálním registru zbraní8), evidencích fyzických osob, které nabyly nebo pozbyly
státní občanství České republiky8), národním bodu pro identifikaci a autentizaci9)
kromě údajů poskytnutých národnímu bodu pro identifikaci a autentizaci držitelem
prostředku pro elektronickou identifikaci, registru silničních vozidel3f), centrálním
registru silničních vozidel3f), registru historických a sportovních vozidel3f), evidenci
vozidel v systému časového zpoplatnění3g), evidenci údajů o mýtném3g), registru řidičů3h),
v centrálním registru řidičů3h), v registru provozovatelů bezpilotních systémů12)
a v registru dálkově řídících pilotů12), a to způsobem umožňujícím nepřetržitý, a
je-li to technicky možné, i dálkový přístup.
(4) Rejstřík trestů vydá zpravodajské službě na její žádost opis nebo výpis
z evidence Rejstříku trestů a opis z evidence přestupků vedené Rejstříkem trestů
a informace o vydání výpisu nebo opisu z evidence Rejstříku trestů nebo opisu z evidence
přestupků, včetně informace, na čí žádost se tak stalo. Žádost o vydání opisu nebo
výpisu z evidence Rejstříku trestů nebo opisu z evidence přestupků, žádost o informace
a opis nebo výpis z evidence Rejstříku trestů nebo opis z evidence přestupků se předávají
v listinné podobě nebo v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup;
jiné informace, než je opis nebo výpis z evidence Rejstříku trestů nebo opis z evidence
přestupků, předá Rejstřík trestů v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím
dálkový přístup.
(5) Poskytnutí údajů je zpravodajská služba oprávněna požadovat v rozsahu
potřebném pro plnění konkrétního úkolu ve své působnosti nebo pro provádění opatření
k evidenční ochraně údajů.
(6) Údaje, které jsou vedeny jako referenční údaje v základním registru obyvatel,
se využijí z agendového informačního systému evidence obyvatel nebo informačního
systému cizinců, pouze pokud jsou ve tvaru předcházejícím současný stav.
(7) Evidenční ochranou údajů se rozumí vyhodnocování záznamů o poskytnutí
a využití údajů a o přístupu do informačních systémů, včetně záznamů, které obsahují
neveřejné nebo znepřístupněné údaje; tyto záznamy se poskytují z informačních systémů
veřejné správy. V případě záznamů z informačního systému datových schránek se neposkytují
údaje vztahující se k přihlášení osoby oprávněné k přístupu do datové schránky do
této datové schránky a k údajům vztahujícím se k datové zprávě. Pokud jiné informační
systémy využívají údaje z informačních systémů veřejné správy, poskytují se záznamy
také z nich, a to na náklady žádající zpravodajské služby. Je-li to technicky možné,
poskytují se záznamy pro účely evidenční ochrany údajů způsobem umožňujícím dálkový
přístup.
(8) Evidenčně chráněnými údaji jsou údaje
a) o osobách, které mají vztah k plnění úkolů zpravodajských služeb,
zejména o
1. příslušnících a zaměstnancích zpravodajských služeb,
2. osobách jednajících
ve prospěch zpravodajských služeb,
3. osobách, které jsou předmětem zájmu zpravodajských
služeb, a
4. osobách blízkých osobám uvedeným v bodech 1 až 3,
b) vztahující se ke krycím dokladům a krycím prostředkům a
c) vztahující se ke služebním vozidlům.
§ 11a
nadpis vypuštěn
(1) Zpravodajská služba může písemně žádat od
a) banky nebo pobočky zahraniční banky (dále jen "banka") poskytnutí
zprávy o záležitostech týkajících se klienta banky, které jsou předmětem bankovního
tajemství,
b) spořitelního a úvěrního družstva (dále jen "družstevní záložna") poskytnutí
zprávy o údajích o členovi družstevní záložny a o jeho transakcích, nebo
c) jiné osoby, která je oprávněna poskytovat platební služby jako podnikání,
poskytnutí zprávy o uživateli jí poskytované služby a o jeho transakcích.
(2) Zpravodajská služba může písemně žádat poskytnutí zprávy podle odstavce
1 také v budoucím období.
(3) Poskytnutí zprávy nebo poskytování zpráv podle odstavce 1 nebo 2 může
zpravodajská služba žádat pouze pro plnění konkrétního úkolu ve své působnosti a
za předpokladu, že by získání požadovaných údajů jiným způsobem bylo neúčinné, podstatně
ztížené nebo v daném případě nemožné.
(4) Zpravodajská služba může požádat, aby zprávu nebo zprávy podle odstavce
1 nebo 2 od banky, družstevní záložny nebo jiné osoby, která je oprávněna poskytovat
platební služby jako podnikání, vyžádal a zpravodajské službě je předal orgán veřejné
moci, který by byl na základě zvláštního právního předpisu oprávněn si takové údaje
vyžádat; to neplatí pro soudy, státní zastupitelství a Finanční analytický úřad.
Vyžádání zprávy postupem podle věty první je krycím prostředkem podle tohoto zákona
nebo podle zvláštního zákona, který upravuje činnost zpravodajské služby.
(5) Zpravodajské služby jsou oprávněny požadovat poskytnutí zprávy nebo poskytování
zpráv podle odstavce 1, 2 nebo 4 pouze po předchozím povolení předsedy senátu Vrchního
soudu v Praze (dále jen „soudce“).
(6) Soudce rozhodne o poskytnutí zprávy nebo poskytování zpráv bezodkladně
na základě písemné žádosti zpravodajské služby, která obsahuje základní identifikační
údaje o klientovi banky, členovi družstevní záložny nebo uživateli platební služby,
důvody pro poskytnutí zprávy a informace o jakékoli předchozí žádosti o poskytnutí
zprávy včetně informace, jak bylo o této žádosti rozhodnuto.
(7) Rozhodnutí o poskytnutí zprávy nebo o poskytování zpráv obsahuje základní
identifikační údaje o klientovi banky, členovi družstevní záložny nebo uživateli
platební služby, vymezení období, za které má být zpráva poskytnuta nebo za které
mají být zprávy poskytovány, a odůvodnění. Poskytování zpráv v budoucím období může
být povoleno jen na nezbytně nutnou dobu, nejdéle však na 3 měsíce. Soudce může toto
období na základě nové žádosti prodloužit, a to i opakovaně, vždy však nejvýše o
další 3 měsíce.
(8) Jestliže soudce žádosti vyhoví, vydá zpravodajské službě současně výpis
z tohoto rozhodnutí, který obsahuje základní identifikační údaje o klientovi banky,
členovi družstevní záložny nebo uživateli platební služby a vymezení období, za které
má být zpráva poskytnuta, nebo za které mají být zprávy poskytovány; výpis neobsahuje
odůvodnění. Bance nebo družstevní záložně, kterým je rozhodnutím uložena povinnost
zprávu poskytnout nebo zprávy poskytovat, nebo orgánu veřejné moci, který má zprávu
od banky nebo družstevní záložny vyžádat, se spolu s písemnou žádostí podle odstavce
1 nebo 2 předkládá pouze tento výpis v listinné podobě, a to buď jako originál nebo
ověřená kopie originálu7), přičemž banka, družstevní záložna nebo orgán veřejné moci
si pro své vnitřní potřeby ponechá prostou kopii tohoto výpisu.
(9) Vztahuje-li se rozhodnutí na budoucí období, je zpravodajská služba povinna
informovat průběžně soudce o tom, zda důvody pro poskytování zpráv trvají. Soudce
je oprávněn si tyto podklady vyžádat. Zároveň je oprávněn povolení k poskytování
zpráv kdykoli odebrat.
(10) Proti rozhodnutí soudce není přípustný opravný prostředek.
§ 11b
Zpravodajské služby jsou oprávněny v rozsahu potřebném pro plnění konkrétního
úkolu ve své působnosti vyžadovat od právnické nebo fyzické osoby poskytující veřejně
dostupnou telefonní službu informaci z databáze všech jejích účastníků veřejně dostupné
telefonní služby.
§ 11c
(1) Zpravodajská služba může zpracovávat digitální fotografie a agendové
identifikátory fyzických osob získané z
a) informačního systému evidence občanských průkazů,
b) informačního systému evidence cestovních dokladů,
c) informačního systému evidence diplomatických a služebních pasů,
d) registru řidičů,
e) centrálního registru řidičů a
f) informačního systému cizinců.
(2) Osobní údaje podle odstavce 1 může zpravodajská služba využívat pouze
pro identifikaci konkrétní osoby při plnění konkrétního úkolu ve své působnosti.
(3) Zpravodajská služba osobní údaje podle odstavce 1 pravidelně aktualizuje.
Kontrola zpravodajských služeb
§ 12
(1) Činnost zpravodajských služeb podléhá kontrole vlády, Poslanecké sněmovny
a Orgánu nezávislé kontroly zpravodajských služeb České republiky (dále jen "orgán
nezávislé kontroly"); kontrole kontrolujícími podléhá rovněž činnost Vojenského zpravodajství,
kterou se podílí na zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru podle zákona
o Vojenském zpravodajství10). Rozsah a způsob kontroly zpravodajských služeb stanoví
tento nebo zvláštní zákon.
(2) Poslanecká sněmovna vykonává kontrolu činnosti zpravodajských služeb
prostřednictvím svých k tomuto účelu zřízených zvláštních kontrolních orgánů.
(3) Orgán nezávislé kontroly vykonává na základě podnětu některého ze zvláštních
kontrolních orgánů kontrolu zákonnosti činnosti zpravodajské služby v oboru její
působnosti na území České republiky, včetně kontroly dodržování základních práv a
svobod.
(4) Kontrolní řád se na kontrolu prováděnou vládou, zvláštními kontrolními
orgány nebo orgánem nezávislé kontroly nepoužije.
(5) Zpravodajské služby uvedou v rámci zprávy o své činnosti podle § 8 odst.
1 také údaj o počtu případů poskytnutí informací podle § 11 odst. 2 a § 11a, ve kterých
jsou zpravodajské služby činné, s uvedením jednotlivých oblastí působnosti zpravodajských
služeb.
§ 12a
(1) Zvláštní kontrolní orgán pro kontrolu činnosti Úřadu pro zahraniční styky
a informace (dále jen "zvláštní kontrolní orgán") se skládá nejméně ze 7 členů. Poslanecká
sněmovna stanoví počet členů tak, aby byl zastoupen každý poslanecký klub ustavený
podle příslušnosti k politické straně nebo politickému hnutí, za něž poslanci kandidovali
ve volbách; počet členů je vždy lichý. Členem zvláštního kontrolního orgánu může
být pouze poslanec Poslanecké sněmovny.
(2) Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahuje se na jednání zvláštního
kontrolního orgánu a na práva a povinnosti jeho členů přiměřeně zákon o jednacím
řádu Poslanecké sněmovny.
§ 12b
(1) Členové zvláštního kontrolního orgánu mohou vstupovat do objektů Úřadu
pro zahraniční styky a informace v doprovodu ředitele tohoto úřadu nebo jím pověřeného
příslušníka Úřadu pro zahraniční styky a informace.
(2) Ředitel Úřadu pro zahraniční styky a informace předkládá zvláštnímu
kontrolnímu orgánu
a) statut Úřadu pro zahraniční styky a informace,
b) návrh rozpočtu Úřadu pro zahraniční styky a informace,
c) písemná zadání úkolů uložených vládou nebo prezidentem republiky,
d) podklady potřebné ke kontrole plnění rozpočtu Úřadu pro zahraniční
styky a informace a
e) vnitřní předpisy Úřadu pro zahraniční styky a informace.
(3) Ředitel Úřadu pro zahraniční styky a informace předkládá zvláštnímu
kontrolnímu orgánu na jeho požádání
a) zprávu o činnosti Úřadu pro zahraniční styky a informace,
b) souhrnnou informaci obsahující zaměření a počet případů a věcí, v
nichž je Úřad pro zahraniční styky a informace činný, s výjimkou případů a věcí,
u nichž by poskytnutí takové informace mohlo ohrozit důležitý zájem sledovaný Úřadem
pro zahraniční styky a informace,
c) počet případů, ve kterých byla podána žádost o poskytnutí zprávy bankou
o záležitostech týkajících se klienta, které jsou předmětem bankovního tajemství,
o poskytnutí zprávy družstevní záložnou o údajích o členovi družstevní záložny a
o jeho transakcích nebo o poskytnutí zprávy jinou osobou, která je oprávněna poskytovat
platební služby jako podnikání, o uživateli jí poskytované služby a o jeho transakcích,
ve kterých je Úřad pro zahraniční styky a informace činný, a
d) zprávu o využívání žádostí o poskytnutí zprávy bankou o záležitostech
týkajících se klienta, které jsou předmětem bankovního tajemství, o poskytnutí zprávy
družstevní záložnou o údajích o členovi družstevní záložny a o jeho transakcích nebo
o poskytnutí zprávy jinou osobou, která je oprávněna poskytovat platební služby jako
podnikání, o uživateli jí poskytované služby a o jeho transakcích, a to pouze ve
věcech a případech, ve kterých Úřad pro zahraniční styky a informace svou činnost
již ukončil.
(4) Zvláštní kontrolní orgán není oprávněn zasahovat do personálních pravomocí
vedoucích příslušníků Úřadu pro zahraniční styky a informace a nahrazovat jejich
řídicí činnost.
§ 12c
(1) Má-li zvláštní kontrolní orgán za to, že činnost Úřadu pro zahraniční
styky a informace nezákonně omezuje nebo poškozuje práva a svobody osob nebo že došlo
k vyzrazení utajovaných informací z činnosti Úřadu pro zahraniční styky a informace,
je oprávněn požadovat od ředitele Úřadu pro zahraniční styky a informace potřebné
vysvětlení.
(2) Každé porušení zákona příslušníky Úřadu pro zahraniční styky a informace,
které zvláštní kontrolní orgán zjistí při své činnosti, je povinen oznámit řediteli
Úřadu pro zahraniční styky a informace a nejvyššímu státnímu zástupci.
§ 12d
Povinnost zachovávat mlčenlivost uložená členům zvláštního kontrolního orgánu
podle zákona se nevztahuje na případy, kdy zvláštní kontrolní orgán podává oznámení
podle § 12c odst. 2. Skutečnosti, o nichž se členové zvláštního kontrolního orgánu
dozvědí při výkonu své funkce, oznamují v míře nezbytné pro dosažení účelu kontroly
podle tohoto zákona.
§ 12e
(1) Orgán nezávislé kontroly se skládá z 5 členů, kteří jsou na návrh vlády
voleni Poslaneckou sněmovnou na dobu 5 let. Nikdo nemůže být členem orgánu nezávislé
kontroly více než dvakrát za sebou. Funkce člena orgánu nezávislé kontroly je veřejnou
funkcí.
(2) Členem orgánu nezávislé kontroly může být pouze ten, kdo
a) je státním občanem České republiky,
b) dosáhl věku 40 let a
c) je držitelem platného osvědčení fyzické osoby pro stupeň utajení Přísně
tajné.
(3) Členem orgánu nezávislé kontroly nemůže být ten, kdo byl v posledních
3 letech příslušníkem nebo zaměstnancem bezpečnostního sboru České republiky, vojákem
z povolání nebo zaměstnancem ozbrojených sil České republiky.
(4) Funkce člena orgánu nezávislé kontroly je neslučitelná s výkonem úřadu
prezidenta republiky a s funkcí člena vlády, náměstka člena vlády, poslance, senátora,
poslance Evropského parlamentu, soudce nebo člena orgánu územního samosprávného celku
nebo s postavením příslušníka nebo zaměstnance bezpečnostního sboru České republiky,
vojáka z povolání nebo zaměstnance ozbrojených sil České republiky.
(5) Člen orgánu nezávislé kontroly je při výkonu své funkce nezávislý a při
svém rozhodování je vázán pouze právním řádem České republiky; je povinen svou funkci
vykonávat nestranně, v mezích svého oprávnění a zdržet se při jejím výkonu všeho,
co by mohlo ohrozit důvěru v jeho nestrannost, zejména se nesmí nechat ovlivnit zájmy
politických stran nebo hnutí, veřejným míněním nebo sdělovacími prostředky.
(6) V čele orgánu nezávislé kontroly stojí jeho předseda, jehož funkční období
trvá 1 rok. Předsedou orgánu nezávislé kontroly je postupně člen orgánu nezávislé
kontroly v pořadí podle věku počínaje nejstarším členem; předsedou orgánu nezávislé
kontroly nemůže být ten, kdo jím byl v posledních 4 letech. Nelze-li předsedu orgánu
nezávislé kontroly určit podle věty druhé, je jím věkem nejstarší člen.
(7) Orgán nezávislé kontroly je usnášeníschopný, jsou-li jednání přítomni
alespoň 4 jeho členové. K rozhodnutí orgánu nezávislé kontroly je třeba většiny hlasů.
§ 12f
(1) Člen orgánu nezávislé kontroly se ujímá své funkce složením slibu do
rukou předsedy Poslanecké sněmovny. Člen orgánu nezávislé kontroly složí slib do
30 dnů ode dne svého zvolení.
(2) Slib člena orgánu nezávislé kontroly zní: "Slibuji na svou čest a svědomí,
že svou funkci budu vykonávat nezávisle a nestranně, v souladu s ústavním pořádkem
a s ostatními zákony a že budu chránit zákonnost a neporušitelnost práv osob."
(3) Slib člena orgánu nezávislé kontroly je složen, jestliže po přečtení
slibu prohlásí člen orgánu nezávislé kontroly "Slibuji!" a podepíše se na úředním
záznamu o složení slibu. V úředním záznamu o složení slibu musí být uvedeno datum
a místo složení slibu.
(4) Nesloží-li člen orgánu nezávislé kontroly slib ve lhůtě stanovené v odstavci
1, odmítne-li jej složit nebo složí-li slib s výhradou, hledí se na něho, jako by
nebyl zvolen.
(5) Funkce člena orgánu nezávislé kontroly zaniká dnem
a) následujícím po dni, kdy uplyne jeho funkční období,
b) pozbytí některého z předpokladů potřebných pro výkon funkce,
c) zahájení výkonu funkce neslučitelné s funkcí člena orgánu nezávislé
kontroly podle § 12e odst. 4,
d) nabytí právní moci rozsudku, kterým byl odsouzen za úmyslný trestný
čin nebo kterým byl odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody,
e) nabytí právní moci rozhodnutí o schválení narovnání, kterým bylo zastaveno
jeho trestní stíhání pro úmyslný trestný čin,
f) nabytí právní moci rozhodnutí, kterým bylo podmíněně zastaveno jeho
trestní stíhání pro úmyslný trestný čin,
g) nabytí právní moci rozhodnutí o podmíněném odložení podání návrhu
na potrestání pro úmyslný trestný čin,
h) zániku platnosti osvědčení fyzické osoby pro stupeň utajení Přísně
tajné, pokud zánik jeho platnosti nenastal doručením nového osvědčení fyzické osoby
pro stejný stupeň utajení nebo pokud nebyl uplatněn postup pro vydání nového osvědčení
fyzické osoby, které nahrazuje původní v případě jeho odcizení nebo ztráty, poškození
nebo změny některého z údajů v něm obsažených podle zákona upravujícího ochranu utajovaných
informací, nebo
i) následujícím po dni, kdy bylo předsedovi Poslanecké sněmovny doručeno
písemné prohlášení člena orgánu nezávislé kontroly, že se funkce vzdává.
(6) Nastane-li některý z důvodů zániku funkce člena orgánu nezávislé kontroly
uvedených v odstavci 5 písm. b) až h), informuje o tom člen orgánu nezávislé kontroly
písemně bez zbytečného odkladu předsedu Poslanecké sněmovny.
(7) Předseda Poslanecké sněmovny informuje o uvolnění místa člena orgánu
nezávislé kontroly písemně bez zbytečného odkladu předsedu vlády. Vláda předloží
Poslanecké sněmovně návrhy na obsazení uvolněného místa člena orgánu nezávislé kontroly
bez zbytečného odkladu. Volbu na uvolněné místo člena orgánu nezávislé kontroly uskuteční
Poslanecká sněmovna do 90 dnů ode dne doručení návrhů vlády.
§ 12g
(1) Orgán nezávislé kontroly je při výkonu své kontrolní činnosti oprávněn
požadovat od zpravodajské služby všechny potřebné informace o její činnosti, které
souvisejí s prováděnou kontrolou.
(2) Zpravodajská služba není povinna orgánu nezávislé kontroly předat
informaci, která by mohla
a) zmařit účel probíhající akce; zpravodajská služba takovou informaci
nepředá pouze s předchozím souhlasem předsedy vlády,
b) odhalit totožnost příslušníků zpravodajské služby vykonávajících zpravodajskou
činnost,
c) odhalit totožnost osob jednajících ve prospěch zpravodajské služby,
d) ohrozit jiné osoby, jejichž bezpečnost je v důležitém zájmu zpravodajské
služby, nebo
e) porušit požadavky zpravodajské služby cizí moci na nepředání utajované
informace třetí straně.
(3) Má-li orgán nezávislé kontroly za to, že činnost zpravodajské služby
protiprávně zasahuje do základních práv a svobod nebo porušuje zákon, je oprávněn
vyžadovat od ředitele příslušné zpravodajské služby potřebná vysvětlení.
(4) Orgán nezávislé kontroly vypracuje na základě provedené kontroly činnosti
zpravodajské služby písemnou zprávu, z níž bude zřejmé, zda v konkrétním případě
bylo činností zpravodajské služby protiprávně zasaženo do základních práv a svobod
nebo byl porušen zákon a jakým způsobem. Písemnou zprávu zašle orgán nezávislé kontroly
tomu ze zvláštních kontrolních orgánů, který dal orgánu nezávislé kontroly podnět
ke kontrole zpravodajské služby, a dále též řediteli zpravodajské služby, jejíž činnost
byla předmětem kontroly. Závěr orgánu nezávislé kontroly o tom, zda bylo činností
zpravodajské služby protiprávně zasaženo do základních práv a svobod nebo byl porušen
zákon, se zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(5) Zjistí-li orgán nezávislé kontroly při prováděné kontrole, že činnost
zpravodajské služby protiprávně zasahuje do základních práv a svobod nebo porušuje
zákon, navrhne příslušnému řediteli zpravodajské služby, předsedovi vlády nebo příslušnému
členu vlády, aby přijali opatření nezbytná k odstranění nedostatků. Každé podezření
ze spáchání trestného činu příslušníkem zpravodajské služby, které orgán nezávislé
kontroly zjistí při prováděné kontrole, je povinen oznámit nejvyššímu státnímu zástupci.
(6) Orgán nezávislé kontroly provádí kontrolu činnosti zpravodajské služby
vždy s vědomím ředitele příslušné zpravodajské služby.
(7) Členové orgánu nezávislé kontroly jsou povinni zachovávat mlčenlivost
o skutečnostech, o nichž se dozvědí při výkonu své funkce. Povinnost zachovávat mlčenlivost
trvá i po ukončení členství v orgánu nezávislé kontroly. Povinnost zachovávat mlčenlivost
uložená členům orgánu nezávislé kontroly se nevztahuje na případy, kdy orgán nezávislé
kontroly podává oznámení podle odstavce 5. Členové orgánu nezávislé kontroly mohou
být zbaveni povinnosti zachovávat mlčenlivost pouze usnesením Poslanecké sněmovny.
§ 12h
(1) Členovi orgánu nezávislé kontroly náleží měsíčně paušální částka ve výši
určené z platové základny stanovené pro soudce platovým koeficientem 0,25 podle zákona
o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci
a některých státních orgánů a soudů. Paušální částka se zaokrouhluje na 100 Kč nahoru.
(2) Zaměstnavatel poskytne členovi orgánu nezávislé kontroly po dobu výkonu
činnosti v orgánu nezávislé kontroly pracovní volno s náhradou mzdy nebo platu. Státnímu
zaměstnanci se poskytne po dobu výkonu činnosti v orgánu nezávislé kontroly služební
volno, za které přísluší plat. Omezení rozsahu poskytování pracovního volna uvedené
v § 201 odst. 3 zákoníku práce nebo služebního volna podle § 104 odst. 1 zákona o
státní službě se pro tento případ nepoužije.
§ 12i
(1) Úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti
orgánu nezávislé kontroly plní jeho sekretariát zařazený v Kanceláři Poslanecké sněmovny.
(2) Vedoucího sekretariátu orgánu nezávislé kontroly jmenuje a odvolává vedoucí
Kanceláře Poslanecké sněmovny.
(3) Orgán nezávislé kontroly podává zvláštním kontrolním orgánům jednou ročně
zprávu o své činnosti.
(4) Podrobná pravidla jednání orgánu nezávislé kontroly a podobu zpráv o
jeho činnosti stanoví jednací řád.
§ 13
Působnost státních orgánů ke kontrole plnění úkolů hospodaření se státním
majetkem a plnění státního rozpočtu podle zvláštních právních předpisů není ustanoveními
tohoto zákona dotčena.4)
§ 13a
(1) Jiná zvláštním zákonem stanovená kontrola než podle § 12 až 13 může být
v zařízeních zpravodajské služby vykonána jen se souhlasem jejího ředitele.
(2) Nebude-li souhlas podle odstavce 1 udělen, zajistí zpravodajská služba
výkon kontroly ve své působnosti a podá do 60 dnů ode dne odmítnutí udělení souhlasu
zprávu o výsledku vykonané kontroly kontrolnímu orgánu, který o souhlas požádal,
nestanoví-li tento kontrolní orgán lhůtu delší.
(3) Není-li zpravodajská služba schopna zajistit výkon kontroly ve své působnosti,
je povinna umožnit výkon kontroly kontrolnímu orgánu. Může si však vyhradit zvláštní
podmínky způsobu výkonu takové kontroly.
Informace Poslanecké sněmovně Parlamentu o činnosti zpravodajských služeb
§ 14
Poslanecká sněmovna je o činnosti zpravodajských služeb informována vládou
prostřednictvím svých pro účely kontroly zpravodajských služeb zřízených zvláštních
kontrolních orgánů (dále jen "příslušný orgán").
§ 15
(1) Vláda informuje příslušný orgán jednou ročně a kdykoliv o to požádá o
činnosti zpravodajských služeb a dále vždy při získání informací důležitých pro ochranu
ústavního zřízení, významných ekonomických zájmů, bezpečnost a obranu České republiky.
(2) Vláda jednou ročně poskytne příslušnému orgánu údaje o počtu případů
poskytnutí informací podle § 11 odst. 2 a § 11a, ve kterých jsou zpravodajské služby
činné, s uvedením jednotlivých oblastí působnosti zpravodajských služeb.
§ 16
(1) Jednání příslušného orgánu o činnosti zpravodajských služeb mohou být
přítomni pouze jeho členové, pokud tento orgán nerozhodne jinak.
(2) Členové příslušného orgánu a další osoby, které se zúčastní jednání tohoto
orgánu o činnosti zpravodajských služeb, jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech,
o nichž se dozvědí při výkonu své funkce nebo při účasti na jednání tohoto orgánu
o činnosti zpravodajských služeb.
(3) Členové příslušného orgánu a další osoby, které se zúčastní jednání tohoto
orgánu, mohou být zbaveni povinnosti zachovávat mlčenlivost pouze usnesením Poslanecké
sněmovny.
(4) Ustanovením odstavců 2 a 3 nejsou dotčeny předpisy o ochraně státního
tajemství.5)
Zvláštní ustanovení o Úřadu pro zahraniční styky a informace
§ 17
(1) Příslušník Úřadu pro zahraniční styky a informace prokazuje svoji příslušnost
k Úřadu pro zahraniční styky a informace služebním průkazem s evidenčním číslem a
ústním prohlášením "Úřad pro zahraniční styky a informace".
(2) Příslušník Úřadu pro zahraniční styky a informace je oprávněn při ochraně
činností, které zpravodajská služba koná na území České republiky, držet a nosit
služební střelnou zbraň a použít ji v případech nutné obrany nebo krajní nouze.
§ 18
(1) Úřad pro zahraniční styky a informace může pro ochranu činností, které
koná na území České republiky, a jestliže je to nezbytné pro plnění úkolů v jeho
působnosti, používat sledování osob a věcí, krycí doklady a krycí prostředky, nástrahovou
a zabezpečovací techniku a využívat osob jednajících v jeho prospěch, které musí
být starší 18 let.
(2) Úřad pro zahraniční styky a informace je oprávněn žádat technické zabezpečení
použití sledování osob a věcí a nástrahové a zabezpečovací techniky pro vlastní potřebu
i od jiných, k této činnosti oprávněných orgánů. V tomto případě je povinen doložit,
že použití sledování osob a věcí a nástrahové a zabezpečovací techniky bylo podle
tohoto zákona povoleno.
§ 18a
Krycí doklady
(1) Krycím dokladem se pro účely tohoto zákona rozumí dokument sloužící k
zastírání skutečné totožnosti příslušníka Úřadu pro zahraniční styky a informace
nebo k utajení jeho příslušnosti k Úřadu pro zahraniční styky a informace, k zastírání
činnosti Úřadu pro zahraniční styky a informace nebo k utajení objektů Úřadu pro
zahraniční styky a informace.
(2) Krycím dokladem nesmí být průkaz poslance nebo senátora, člena vlády,
člena bankovní rady České národní banky, člena kolegia Nejvyššího kontrolního úřadu,
soudce Ústavního soudu, služební průkaz soudce nebo státního zástupce nebo doklad
žijící osoby.
(3) Je-li to vzhledem k povaze krycího dokladu nutné, může Úřad pro zahraniční
styky a informace v nezbytné míře zpracovávat údaje v informačních systémech vedených
podle zvláštních právních předpisů, a to vložením, změnou nebo fyzickým vymazáním
údajů souvisejících s krycím dokladem nebo blokováním těchto údajů. Správci informačních
systémů veřejné správy a na náklady Úřadu pro zahraniční styky a informace také správci
jiných informačních systémů využívajících údaje z informačních systémů veřejné správy
poskytnou při tomto zpracovávání potřebnou součinnost; při tom postupují tak, aby
nedošlo k vyzrazení činnosti Úřadu pro zahraniční styky a informace.
(4) Krycí doklad opatřuje Úřad pro zahraniční styky a informace nebo Ministerstvo
vnitra na základě rozhodnutí ředitele Úřadu pro zahraniční styky a informace.
(5) Úřadu pro zahraniční styky a informace vydává krycí doklady Ministerstvo
vnitra.
(6) Úřad pro zahraniční styky a informace vede evidenci opatřených krycích
dokladů.
§ 18b
Krycí prostředky
(1) Krycím prostředkem se pro účely tohoto zákona rozumí věc, která není
dokumentem, prostor nebo činnost sloužící k zastírání skutečné totožnosti osoby nebo
činnosti Úřadu pro zahraniční styky a informace.
(2) Krycí prostředek opatřuje nebo zřizuje Úřad pro zahraniční styky a informace
na základě rozhodnutí jeho ředitele.
(3) Úřad pro zahraniční styky a informace vede evidenci opatřených a zřízených
krycích prostředků.
§ 18c
Na základě požadavku Úřadu pro zahraniční styky a informace pro něj Ministerstvo
vnitra provádí opatření k evidenční ochraně údajů.
§ 19
(1) Úřad pro zahraniční styky a informace je oprávněn ukládat, uchovávat
a využívat údaje o fyzických a právnických osobách, jestliže je to nutné k plnění
úkolů v jeho působnosti.
(2) Úřad pro zahraniční styky a informace je povinen zabezpečit ochranu údajů
obsažených v evidencích před vyzrazením, zneužitím, poškozením, ztrátou a odcizením.
(3) Úřad pro zahraniční styky a informace skutečnost o vedení evidence o
fyzických a právnických osobách ani její obsah těmto osobám nesděluje.
§ 20
Opatření k utajení činnosti
Jestliže je to nutné k utajení jejich činnosti, mohou zpravodajské služby
a jejich příslušníci používat zvláštní způsoby vykazování údajů při hospodaření s
prostředky státního rozpočtu včetně devizového hospodaření, přiznávání daně z příjmů,
vykazování údajů pro účely státní sociální podpory, vykazování pojistného všeobecného
zdravotního pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní
politiku zaměstnanosti a používat zvláštní postupy při hospodaření s majetkem České
republiky. Tento zvláštní způsob vykazování údajů a zvláštní postupy při hospodaření
s majetkem stanoví vláda.
Uhde v. r.
Havel v. r.
v z. Lux v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 325/2017 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Činnost zpravodajských služeb uskutečněná přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona kontrole Orgánem nezávislé kontroly zpravodajských služeb České republiky
nepodléhá.
2. Po prvním zvolení všech členů Orgánu nezávislé kontroly zpravodajských
služeb České republiky určí předseda Poslanecké sněmovny losem délku funkčního období
jeho jednotlivých členů tak, aby 2 osoby vykonávaly funkci člena Orgánu nezávislé
kontroly zpravodajských služeb České republiky po dobu 3 let, 2 osoby vykonávaly
funkci člena Orgánu nezávislé kontroly zpravodajských služeb České republiky po dobu
4 let a 1 osoba vykonávala funkci člena Orgánu nezávislé kontroly zpravodajských
služeb České republiky po dobu 5 let.
3. Orgán nezávislé kontroly zpravodajských služeb České republiky zahájí
svou činnost dnem následujícím po dni, ve kterém složil slib poslední z jeho členů.
1) Zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství.
Zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů,
ve znění pozdějších předpisů.
2) § 16 odst. 2 písm. e) zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění zákona č. 290/2005 Sb.
3) § 16 odst. 2 zákona ČNR č. 2/1969 Sb.
3a) Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech.
3b) Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně
některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů.
3c) Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
3d) Zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů.
3e) Zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991
Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o cestovních
dokladech), ve znění pozdějších předpisů.
3f) Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem
vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti
z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
3g) Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
3h) Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách
některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů.
4) Např. zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění zákona
č. 331/1993 Sb., zákon ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky),
ve znění pozdějších předpisů.
5) Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění pozdějších předpisů.
7) § 72 odst. 1 písm. a) a § 72 odst. 2 zákona č. 358/1992 Sb., o notářích
a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů.
8) Zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o zbraních),
ve znění pozdějších předpisů.
8) § 50 a násl. zákona č. 186/2013 Sb., o státním občanství České republiky.
9) Zákon č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci.
10) Část čtvrtá zákona č. 289/2005 Sb., ve znění zákona č. 150/2021 Sb.
11) Čl. 3 odst. 2 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky.
12) Zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů.