340/2006 Sb.
ZÁKON
ze dne 24. května 2006
o činnosti institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění
Změna: 248/2008 Sb.
Změna: 281/2009 Sb.
Změna: 260/2011 Sb.
Změna: 241/2013 Sb.
Změna: 336/2014 Sb.
Změna: 205/2015 Sb.
Změna: 304/2016 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 180/2018 Sb.
Změna: 165/2019 Sb.
Změna: 96/2022 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1), zároveň
navazuje na přímo použitelný předpis Evropské unie3) a upravuje
a) podmínky provozování zaměstnaneckého penzijního pojištění institucemi
se sídlem v České republice,
b) provozování zaměstnaneckého penzijního pojištění institucemi zaměstnaneckého
penzijního pojištění, kterým bylo uděleno povolení k této činnosti v jiném členském
státě Evropské unie než České republice nebo jiném státě, který je smluvní stranou
Dohody o Evropském hospodářském prostoru, na území České republiky,
c) dohled nad činností těchto institucí na území České republiky.
(2) Tento zákon se nevztahuje na nemocenské pojištění, důchodové pojištění,
veřejné zdravotní pojištění, penzijní připojištění se státním příspěvkem, doplňkové
penzijní spoření a životní pojištění podle zvláštních právních předpisů.
§ 2
Vymezení pojmů
V tomto zákoně se rozumí
a) institucí instituce zaměstnaneckého penzijního pojištění, bez ohledu
na její právní formu, která je
1. provozována na principu fondového hospodaření, 2. zřízena odděleně
od jakéhokoli přispěvatele nebo odvětvového svazu přispěvatelů pro účely poskytování
důchodových dávek v souvislosti se zaměstnáváním fyzických osob na základě dohody
nebo smlouvy dohodnuté individuálně nebo kolektivně mezi zaměstnavatelem, popřípadě
více zaměstnavateli, a zaměstnancem, popřípadě více zaměstnanci nebo jejich příslušnými
zástupci, nebo dohodnuté s osobami samostatně výdělečně činnými, a vykonává činnosti
z toho přímo vyplývající, a
3. povolena v domovském členském státě podle jeho právních předpisů,
b) institucí se sídlem v České republice instituce zaměstnaneckého penzijního
pojištění, která je provozována a zřizována za obdobných podmínek, jak je uvedeno
v písmeni a) bodech 1 a 2,
c) členským státem členský stát Evropské unie nebo jiný stát, který je
smluvní stranou Dohody o Evropském hospodářském prostoru,
d) domovským členským státem jiný členský stát než Česká republika, ve
kterém má instituce sídlo, nebo, pokud nemá sídlo, své hlavní správní ústředí,
e) hostitelským členským státem jiný členský stát než Česká republika,
jehož sociální a pracovněprávní předpisy pro oblast zaměstnaneckého penzijního pojištění
se použijí pro vztah mezi přispěvatelem a účastníkem,
f) příslušným orgánem orgán členského státu, který podle právních předpisů
tohoto státu vykonává dohled nad činností institucí a další činnosti v zaměstnaneckém
penzijním pojištění,
g) přispěvatelem právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která
jako zaměstnavatel platí příspěvky instituci na zaměstnanecké penzijní pojištění
ve prospěch svých zaměstnanců, anebo ve svůj prospěch, je-li zaměstnavatelem osoba
samostatně výdělečně činná,
h) účastníkem fyzická osoba, jejímž zaměstnavatelem je přispěvatel a jejíž
zaměstnanecká činnost ji opravňuje nebo bude opravňovat k pobírání důchodových dávek
v souladu s penzijním plánem instituce, popřípadě osoba samostatně výdělečně činná,
je-li přispěvatelem a k pobírání důchodových dávek ji opravňuje nebo bude opravňovat
penzijní plán instituce,
i) příjemcem fyzická osoba pobírající důchodové dávky,
j) penzijním plánem smlouva, dohoda, svěřenecká listina nebo jiná pravidla
instituce stanovující, které důchodové dávky jsou ze zaměstnaneckého penzijního pojištění
poskytovány a za jakých podmínek,
k) důchodovými dávkami dávky vyplácené ze zaměstnaneckého penzijního pojištění
při splnění podmínek stanovených penzijním plánem,
l) biometrickými riziky rizika spojená s úmrtím, invaliditou a dlouhověkostí,
m) čekací dobou doba zaměstnání požadovaná pro zahájení účasti na zaměstnaneckém
penzijním pojištění,
n) důchodovými právy práva na důchodové dávky nebo jiná plnění ze zaměstnaneckého
penzijního pojištění,
o) aktivním účastníkem účastník, jemuž na základě stávajícího zaměstnání
nebo samostatné výdělečné činnosti vzniklo nebo po splnění podmínek pro nabytí důchodových
práv vznikne právo na důchodové dávky,
p) dobou pro nabytí práv doba aktivní účasti na zaměstnaneckém penzijním
pojištění požadovaná pro nabytí důchodových práv,
q) čekatelem na důchod bývalý aktivní účastník, který důchodová práva nabyl,
avšak důchodové dávky nepobírá,
r) odloženými důchodovými právy nabytá důchodová práva uchovaná v rámci
zaměstnaneckého penzijního pojištění, v němž byla nashromážděna čekatelem na důchod,
s) hodnotou odložených důchodových práv kapitálová hodnota důchodových
práv vypočítaná k určitému dni v souladu s penzijním plánem instituce,
t) odcházejícím zaměstnancem aktivní účastník, jehož stávající zaměstnání
nebo samostatná výdělečná činnost končí, aniž u něj byly splněny podmínky pro pobírání
důchodové dávky, a který bude pracovat v jiném členském státě,
u) pozůstalým osoba, která má důchodová práva v případě úmrtí účastníka
v souladu s penzijním plánem instituce,
v) potenciálním účastníkem osoba, která je způsobilá k účasti v penzijním
plánu,
w) převádějící institucí instituce, která převádí závazky, technické rezervy
a další práva a povinnosti, jakož i odpovídající aktiva nebo jejich peněžní ekvivalent,
vyplývající z penzijního plánu nebo jejich část na instituci povolenou v jiném členském
státě,
x) přijímající institucí instituce, která přijímá závazky, technické rezervy
a další práva a povinnosti, jakož i odpovídající aktiva nebo jejich peněžní ekvivalent,
vyplývající z penzijního plánu nebo jejich část od instituce povolené v jiném členském
státě,
y) trvalým nosičem dat nástroj, který umožňuje účastníkovi nebo příjemci
uchovávat informace určené jemu osobně tak, aby mohly být využívány po dobu přiměřenou
účelu těchto informací, a který umožňuje reprodukci těchto informací v nezměněné
podobě,
z) přeshraniční činností provozování zaměstnaneckého penzijního pojištění,
při němž se vztah mezi přispěvatelem a účastníky a příjemci řídí sociálními a pracovněprávními
předpisy pro oblast zaměstnaneckého penzijního pojištění jiného členského státu,
než je domovský členský stát.
ČÁST DRUHÁ
ČINNOST INSTITUCÍ ZAMĚSTNANECKÉHO PENZIJNÍHO POJIŠTĚNÍ Z JINÝCH ČLENSKÝCH STÁTŮ
EVROPSKÉ UNIE NEBO JINÝCH STÁTŮ, KTERÉ JSOU SMLUVNÍ STRANOU DOHODY O EVROPSKÉM HOSPODÁŘSKÉM
PROSTORU, NA ÚZEMÍ ČESKÉ REPUBLIKY
§ 3
Příslušný orgán v České republice
(1) Příslušným orgánem v České republice podle této části zákona je Česká
národní banka.
(2) Česká národní banka při výkonu své působnosti podle této části zákona
spolupracuje s Ministerstvem práce a sociálních věcí, a to v otázkách spadajících
do jeho působnosti.
§ 4
Informační povinnosti České národní banky
Česká národní banka
a) sdělí příslušnému orgánu domovského členského státu ve lhůtě 6 týdnů
ode dne, kdy od něj obdržela informace o záměru instituce provozovat zaměstnanecké
penzijní pojištění v České republice, včetně hlavní charakteristiky penzijního plánu,
a označení konkrétního přispěvatele
1. požadavky právních předpisů České republiky
vztahujících se k zaměstnaneckému penzijnímu pojištění,
2. informace o investičních
limitech, které se vztahují na činnost instituce v České republice,
3. rozsah informací,
které je instituce povinna poskytovat účastníkům a příjemcům v České republice,
b) informuje příslušné orgány jiných členských států o významných změnách
právních předpisů České republiky vztahujících se k zaměstnaneckému penzijnímu pojištění,
c) informuje příslušný orgán domovského členského státu o tom, že instituce
porušila povinnost stanovenou právním předpisem České republiky vztahujícím se k
provozování zaměstnaneckému penzijnímu pojištění,
d) spolupracuje s příslušnými orgány jiných členských států, Evropským
orgánem pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění a Evropskou komisí
v oblasti provozování zaměstnaneckému penzijnímu pojištění a poskytuje jim informace
týkající se jednání institucí na území České republiky,
e) vede seznam institucí, které provozují v České republice penzijní plány,
a příslušných orgánů členských států, které tyto instituce v domovském členském státě
povolily; seznam je veřejně přístupný způsobem umožňujícím dálkový přístup.
§ 5
Činnost instituce na území České republiky
(1) Instituce může na území České republiky vykonávat činnost, pokud
a) jí bylo uděleno povolení příslušným orgánem domovského členského státu
k provozování zaměstnaneckého penzijního pojištění a
b) Česká národní banka informovala příslušný orgán domovského členského
státu podle § 4 písm. a) nebo uplynula lhůta podle § 4 písm. a).
(2) Instituce uvedená v odstavci 1 vykonává svoji činnost na území České
republiky v souladu s uděleným povolením k činnosti, právními předpisy domovského
členského státu a právními předpisy České republiky vztahujícími se k zaměstnaneckému
penzijnímu pojištění.
(3) Instituce uvedená v odstavci 1 může na území České republiky provozovat
pouze zaměstnanecké penzijní pojištění.
§ 6
Penzijní plány
(1) Účast zaměstnanců na zaměstnaneckém penzijním pojištění a přispěvatelů
v České republice je dobrovolná.
(2) Penzijní plány institucí provozujících zaměstnanecké penzijní pojištění
v České republice musí splnit podmínky podle § 6a a 6b a musí vždy upravovat
a) poskytování důchodových dávek alespoň pro případ dosažení stanoveného
věku a úmrtí; stanovený věk nesmí být přitom vyšší než 65 let,
b) formy vyplácení důchodových dávek; jednou z forem výplaty důchodových
dávek musí být doživotní důchod,
c) možnost převodu důchodových práv z penzijního plánu na jinou instituci
v případě ukončení zaměstnání účastníka u přispěvatele, pokud o to účastník požádá;
důchodová práva účastníka mohou být při tomto převodu krácena jen o výdaje související
s tímto převodem, přičemž druhy těchto výdajů musí být uvedeny v penzijním plánu,
d) vrácení příspěvků zaplacených účastníkem v případech, kdy
1. příspěvky
platil též účastník a účastníku nevzniklo právo na důchodové dávky, nebo
2. s tímto
vrácením za podmínek stanovených penzijním plánem souhlasí účastník a přispěvatel,
e) postup výpočtu hodnoty odložených důchodových práv.
(3) Ustanovení § 6a, 6b a 7a se nevztahují na invalidní nebo pozůstalostní
dávky, není-li dále stanoveno jinak.
(4) Ustanovení § 6a, 6b a 7a se nevztahují na penzijní plány institucí, pokud
jsou v platnosti opatření mající za cíl zachovat nebo obnovit finanční stabilitu
instituce nebo v případě, že instituce vstoupila do likvidace.
(5) Instituce uveřejní na svých internetových stránkách obecné informace o
penzijním plánu zahrnující zejména informace o podmínkách podle odstavce 2 a informace
podle § 7 odst. 3.
§ 6a
Podmínky nabytí důchodových práv
(1) Je-li nabytí důchodových práv podmíněno
a) dobou pro nabytí práv nebo čekací dobou, nesmí celkový souhrn těchto
dob u odcházejícího zaměstnance přesáhnout 3 roky,
b) dosažením minimálního věku, nesmí stanovený minimální věk být u odcházejícího
zaměstnance vyšší než 21 let.
(2) Pokud bylo zaměstnání nebo samostatná výdělečná činnost skončena dříve,
než odcházející zaměstnanec nabyl důchodová práva, vzniká mu v souladu s penzijním
plánem instituce právo
a) na náhradu výše příspěvků jím zaplacených nebo zaplacených za odcházejícího
zaměstnance v souladu s kolektivní nebo jinou smlouvou, kterou se řídí práva a povinnosti
zaměstnaneckého penzijního pojištění, nebo
b) na celkovou výši zaplacených příspěvků, anebo na výši investiční hodnoty
těchto příspěvků ke dni skončení zaměstnání, jestliže investiční riziko nese odcházející
zaměstnanec.
§ 6b
Zachování odložených důchodových práv
(1) Jde-li o odložená důchodová práva, vypočítá se počáteční hodnota těchto
práv ke dni skončení stávajícího zaměstnání odcházejícího zaměstnance.
(2) S odloženými důchodovými právy odcházejícího zaměstnance a jeho pozůstalých
nebo s jejich hodnotou je instituce povinna zacházet obdobně jako s hodnotou důchodových
práv aktivních účastníků nebo v souladu s vývojem vyplácených důchodových dávek,
nebo způsobem podle odstavce 3, 4 nebo 5.
(3) Jsou-li důchodová práva nabyta jako právo na nominální částku, musí být
alespoň zachována nominální hodnota odložených důchodových práv.
(4) Mění-li se hodnota nashromážděných důchodových práv v čase, musí být
hodnota odložených důchodových práv upravena pomocí úrokové míry, nebo pomocí výnosů
z investic.
(5) Je-li hodnota nashromážděných důchodových práv upravena podle míry inflace
nebo výše mezd a platů, musí být hodnota odložených důchodových práv upravena obdobně.
§ 6c
Jiná ujednání v kolektivní smlouvě
Kolektivní smlouva může stanovit pravidla odlišná od pravidel stanovených
podle § 6a nebo 6b, pokud nejsou pro odcházející zaměstnance méně příznivá a nevytvářejí
překážky volného pohybu osob.
§ 7
Informace poskytované účastníkům a příjemcům
(1) Informace předávané institucí účastníkům a příjemcům v České republice
musí být poskytovány minimálně v rozsahu odpovídajícím informační povinnosti stanovené
institucím v domovském členském státě.
(2) Instituce je povinna zajistit každému účastníku při vzniku účasti na
zaměstnaneckém penzijním pojištění dostatečnou informovanost o podmínkách penzijního
plánu, zejména o právech a povinnostech všech stran zúčastněných na penzijním plánu
a o finančních, technických a jiných rizicích spojených s penzijním plánem. Instituce
je dále povinna písemně informovat účastníky a příjemce o každé změně penzijního
plánu, pokud se tato změna přímo týká účastníka nebo příjemce, a to do 2 měsíců.
(3) Instituce je povinna každý rok poskytnout účastníkům a příjemcům informace
o
a) instituci s uvedením členského státu, ve kterém je povolena, její
finanční situaci a názvu příslušného orgánu dohledu,
b) právech a povinnostech stran zúčastněných na penzijním plánu,
c) investičním profilu, případně možnosti výběru z více dostupných investičních
profilů a pravidlech pro zařazení účastníka k těmto profilům,
d) povaze finančních rizik, která nesou účastníci a příjemci,
e) podmínkách týkajících se záruk v rámci penzijního plánu nebo určité
výše dávek, anebo o tom, že se v rámci penzijního plánu neposkytuje žádná záruka,
f) způsobu ochrany nabytých důchodových práv a o způsobu snížení dávek,
připadá-li to v úvahu,
g) dosavadní výkonnosti investic souvisejících s penzijním plánem za
období alespoň 5 kalendářních let bezprostředně předcházejících kalendářnímu roku,
ve kterém instituce informaci podává, nebo za období ode dne vzniku penzijního plánu,
je-li toto období kratší než 5 let, jestliže účastníci nesou investiční riziko nebo
mohou přijímat investiční rozhodnutí,
h) struktuře nákladů, které vznikají účastníkům a příjemcům v souvislosti
s penzijními plány, které nezajišťují určitou výši dávek,
i) možnosti účastníků a příjemců týkající se pobírání důchodových dávek,
j) doplňujících informacích pro účastníky, kteří mají právo na převod
důchodových práv, týkajících se opatření pro takový převod.
(4) Na žádost účastníka je instituce povinna poskytnout mu podrobné a podstatné
informace o
a) výši případných důchodových dávek,
b) částce důchodových dávek v případě ukončení zaměstnání a jiných důchodových
právech podle § 7a,
c) úpravě převoditelnosti důchodových práv na jinou instituci v případě
ukončení zaměstnání u přispěvatele,
d) investičním riziku, pokud se na něm účastník podílí, a to informace
o výběru případných investičních možností a o skutečném investičním portfoliu s popisem
rizik a nákladů spojených s investicemi.
(5) Instituce je povinna na žádost účastníků a příjemců
a) zaslat jim roční účetní závěrku a výroční zprávu, která se vztahuje
k příslušnému penzijnímu plánu,
b) informovat je o prohlášení o zásadách investiční politiky instituce;
tato povinnost se považuje za splněnou, pokud je toto prohlášení zpřístupněno alespoň
v sídle přispěvatele,
c) informovat je o předpokladech, které byly použity k vytvoření projekcí
uvedených v § 7b odst. 3 písm. g).
Žádost účastníků a příjemců může jejich jménem podat přispěvatel.
(6) Instituce je povinna informovat účastníka s náležitým předstihem před
dosažením jeho věku odchodu do důchodu stanoveného zákonem nebo penzijním plánem
o možnostech vyplácení důchodových dávek. Při odchodu do starobního důchodu nebo
když se jiné důchodové dávky stanou splatnými, je instituce povinna každému příjemci
písemně poskytnout potřebné informace o splatných důchodových dávkách a o možnostech
jejich vyplácení.
(7) Přijme-li instituce rozhodnutí, které vede ke snížení splatných důchodových
dávek, informuje o tom příjemce neprodleně po přijetí rozhodnutí, nejpozději však
3 měsíce přede dnem provedení tohoto rozhodnutí.
(8) Nese-li příjemce v období vyplácení důchodových dávek investiční riziko,
poskytuje mu o tom instituce pravidelně náležité informace.
§ 7a
Informace pro případ skončení zaměstnání nebo samostatné výdělečné činnosti
(1) Instituce je povinna účastníkovi na jeho žádost sdělit informace o tom,
jak by skončení zaměstnání nebo samostatné výdělečné činnosti ovlivnilo jeho důchodová
práva.
(2) Informace podle odstavce 1 zahrnují
a) podmínky nabytí důchodových práv a důsledky jejich uplatnění při skončení
zaměstnání nebo samostatné výdělečné činnosti,
b) hodnotu nabytých důchodových práv ke dni podání žádosti nebo posouzení
nabytých důchodových práv provedené nejpozději 12 měsíců přede dnem podání žádosti
a
c) podmínky pro zacházení s odloženými důchodovými právy.
(3) Umožňuje-li penzijní plán dřívější přístup k nabytým důchodovým právům
prostřednictvím výplaty jejich kapitálové hodnoty, musí informace poskytované podle
odstavce 1 obsahovat doporučení, aby účastník zvážil možnost poradenství týkající
se investování uvedené kapitálové hodnoty pro účely důchodu.
(4) Instituce je povinna čekateli na důchod sdělit na jeho žádost
a) hodnotu jeho odložených důchodových práv ke dni podání žádosti nebo
posouzení odložených důchodových práv provedené nejpozději 12 měsíců přede dnem podání
žádosti a
b) podmínky pro zacházení s odloženými důchodovými právy.
(5) V případě výplaty pozůstalostních důchodových dávek se odstavec 4 vztahuje
na pozůstalé čekatele na důchod v souladu s penzijním plánem.
(6) Informace podle odstavců 1 až 4 se poskytují písemně, dostatečně jasně
a bez zbytečného odkladu. Penzijní plán může stanovit, že informace podle odstavců
1 až 4 budou poskytovány pouze jednou ročně.
§ 7b
Přehled důchodových dávek
(1) Instituce vypracuje přehled důchodových dávek, kterým se pro účely tohoto
zákona rozumí dokument obsahující klíčové informace pro účastníka. Při vypracování
přehledu důchodových dávek instituce zohlední specifickou povahu vnitrostátních důchodových
systémů a relevantních vnitrostátních sociálních, pracovněprávních a daňových předpisů.
(2) Instituce poskytne účastníkovi přehled důchodových dávek alespoň jednou
ročně. Poskytuje-li instituce přehled důchodových dávek v elektronické podobě, poskytne
jej účastníkovi také v listinné podobě, jestliže o to účastník požádá.
(3) Přehled důchodových dávek obsahuje alespoň
a) slova "Přehled důchodových dávek" uvedená jako nadpis dokumentu,
b) den, k němuž se vztahují informace obsažené v přehledu důchodových
dávek; tento den se uvede výrazněji než ostatní informace uvedené v přehledu důchodových
dávek,
c) identifikační údaje účastníka, včetně jednoznačného údaje o zákonem
stanoveném věku odchodu do důchodu, věku odchodu do důchodu určeném v penzijním plánu
nebo odhadovaném institucí, nebo věku odchodu do důchodu určeném účastníkem,
d) název a kontaktní adresu instituce,
e) označení penzijního plánu účastníka,
f) připadá-li to v úvahu, informace o plných nebo částečných zárukách
v rámci penzijního plánu a případně o tom, kde lze získat doplňující informace,
g) informace o projekci důchodových dávek v závislosti na věku odchodu
do důchodu uvedeném v písmenu c) a prohlášení, že se tato projekce může lišit od
konečné hodnoty vyplacených dávek; pokud projekce důchodových dávek vycházejí z ekonomických
scénářů, zahrnují tyto informace také odhad nejlepšího scénáře a nepříznivého scénáře
s ohledem na konkrétní povahu penzijního plánu,
h) informace o získaných nárocích nebo akumulovaném kapitálu s ohledem
na konkrétní povahu penzijního plánu,
i) informace o příspěvcích, které do penzijního plánu odvedli přispěvatel
a účastník, a to alespoň za posledních 12 kalendářních měsíců, předcházejících dni
podle písmene b) přičemž se zohlední konkrétní povaha penzijního plánu,
j) rozpis nákladů odečtených institucí, a to alespoň za posledních 12
měsíců,
k) informace o celkové úrovni financování penzijního plánu.
(4) Přehled důchodových dávek obsahuje dále údaj o tom, kde a jakým způsobem
lze získat doplňující informace včetně
a) dalších praktických informací o možnostech, které se účastníkovi nabízejí
podle penzijního plánu,
b) informací o ročních účetních závěrkách, výročních zprávách a prohlášeních
o zásadách investiční politiky,
c) informací o předpokladech použitých pro částky vyjádřené jako anuita,
zejména pokud jde o sazbu anuity, druh poskytovatele a trvání anuity, připadá-li
to v úvahu,
d) informací o výši dávek v případě skončení zaměstnání nebo samostatné
výdělečné činnosti,
e) informací o tom, že účastníkovi je přiřazena určitá investiční možnost
podle pravidla určeného penzijním plánem, připadá-li to v úvahu.
(5) Instituce při vypracování projekcí důchodových dávek zohlední informace
týkající se vývoje inflace uveřejňované Českou národní bankou.
(6) Každá podstatná změna informací obsažených v přehledu důchodových dávek
oproti předchozímu roku musí být jasně vyznačena.
§ 7c
Informace poskytované potenciálním účastníkům
(1) Nejsou-li potenciální účastníci zařazeni do penzijního plánu automaticky,
poskytne jim instituce před tím, než se stanou účastníky, informace o
a) možnostech, které mají k dispozici, včetně investičních možností,
b) obsahu penzijního plánu včetně druhu dávek,
c) tom, zda a jak daný investiční přístup zohledňuje environmentální,
klimatické a sociální faktory a faktory týkající se správy a řízení instituce,
d) místě, kde lze získat doplňující informace.
(2) Jsou-li potenciální účastníci zařazeni do penzijního plánu automaticky,
poskytne jim instituce informace podle odstavce 1 neprodleně poté, co se stanou účastníky.
V případě, že je při postupu automatického zařazení činná i osoba oprávněná distribuovat
pojištění, poskytne neprodleně informace o své osobě podle zákona upravujícího distribuci
pojištění a zajištění.
(3) Nesou-li účastníci investiční riziko nebo mohou-li přijímat investiční
rozhodnutí, poskytne instituce potenciálním účastníkům informace o dosavadní výkonnosti
investic souvisejících s penzijním plánem za období alespoň 5 kalendářních let bezprostředně
předcházejících kalendářnímu roku, ve kterém instituce informaci podává, nebo za
období od vzniku penzijního plánu, je-li toto období kratší než 5 let, a o struktuře
nákladů, které nesou účastníci a příjemci.
§ 7d
Společné ustanovení o způsobu poskytování informací
Informace podle § 7 až 7c se poskytují bezplatně v elektronické formě na
trvalém nosiči dat nebo prostřednictvím internetové stránky, v českém jazyce, jasným,
stručným a srozumitelným způsobem a musí být aktuální a snadno čitelné s jednotnou
terminologií i obsahem, nesmí být klamavé ani zavádějící a nesmí obsahovat žargon
ani technické výrazy, lze-li místo nich použít běžná slova. Na požádání se poskytují
bezplatně v listinné podobě.
§ 8
Dohled České národní banky
(1) Činnost instituce na území České republiky podléhá dohledu České národní
banky nad dodržováním povinností stanovených právními předpisy vztahujícími se k
zaměstnaneckému penzijnímu pojištění. Za tímto účelem je Česká národní banka oprávněna
požadovat od instituce předložení dokumentů a poskytnutí informací a vysvětlení,
které se týkají provozování zaměstnaneckého penzijního pojištění, zejména řádných
účetních závěrek, výročních zpráv a prohlášení o zásadách investiční politiky.
(2) Po předchozím oznámení České národní bance je příslušný orgán domovského
členského státu oprávněn vykonat kontrolu na místě u instituce, která vykonává činnost
na území České republiky.
(3) Pokud příslušný orgán domovského členského státu instituce, která vykonává
činnost na území České republiky, požádá Českou národní banku o součinnost při vykonání
dohledu nad institucí, je Česká národní banka povinna této žádosti vyhovět.
(4) Zjistí-li Česká národní banka, že instituce, která vykonává činnost na
území České republiky, porušila právní předpisy vztahující se k zaměstnaneckému penzijnímu
pojištění, bez zbytečného odkladu o tom informuje příslušný orgán domovského členského
státu instituce, a uvedené instituci uloží, aby ve lhůtě stanovené Českou národní
bankou odstranila zjištěné nedostatky.
(5) Neodstraní-li instituce nedostatky podle odstavce 4, Česká národní banka
požádá příslušný orgán domovského členského státu, aby neprodleně přijal potřebná
opatření k odstranění zjištěných nedostatků.
(6) Pokud opatření, přijatá příslušným orgánem dohledu domovského členského
státu, nevedou k odstranění zjištěných nedostatků v činnosti instituce, nebo nebyla-li
přijata žádná opatření, může Česká národní banka, poté co informuje příslušný orgán
domovského členského státu a v závislosti na povaze porušení a jeho závažnosti
a) zakázat volné nakládání s aktivy instituce drženými depozitářem investičního
fondu nebo zahraničního investičního fondu sídlícím na území České republiky nebo
jiným subjektem sídlícím na území České republiky, který vykonává obdobnou činnost
jako depozitář, nebo
b) zakázat nebo omezit činnost instituce na území České republiky; informaci
o zákazu nebo omezení činnosti Česká národní banka uvede v seznamu podle § 4 písm.
e).
§ 8a
Pořádková pokuta
(1) Instituci, která znemožní nebo závažně ztíží výkon dohledu Českou národní
bankou tím, že jí neposkytne požadovanou součinnost podle § 8 odst. 1, může Česká
národní banka uložit pořádkovou pokutu do výše 500 000 Kč.
(2) Pořádkovou pokutu lze uložit do 6 měsíců ode dne, kdy k protiprávnímu
jednání došlo.
(3) Při stanovení výše pořádkové pokuty Česká národní banka dbá, aby nebyla
v hrubém nepoměru k závažnosti následku a k významu předmětu řízení; pokutu lze ukládat
i opakovaně. Úhrn uložených pokut nesmí u téže osoby přesáhnout 2 000 000 Kč.
(4) Účastníkem řízení o uložení pořádkové pokuty je pouze osoba, které má
být pořádková pokuta uložena. Prvním úkonem v řízení ve věci uložení pořádkové pokuty
je vydání rozhodnutí. Odvolání proti rozhodnutí o uložení pořádkové pokuty má vždy
odkladný účinek.
(5) Pravomocně uloženou pořádkovou pokutu může Česká národní banka novým
rozhodnutím prominout nebo snížit. Přitom správní orgán přihlédne zejména k tomu,
jak osoba, které byla pořádková pokuta uložena, plní svoje procesní povinnosti v
dalším průběhu řízení.
(6) Pořádkovou pokutu vybírá Česká národní banka. Příjem z pokut uložených
podle tohoto zákona je příjmem státního rozpočtu.
Přestupky
§ 9
Přestupky právnických osob
(1) Depozitář investičního fondu nebo zahraničního investičního fondu nebo
jiný subjekt, který volně nakládá s aktivy instituce, která drží, a který má sídlo
na území České republiky, a tím vykonává obdobnou činnost jako depozitář, se dopustí
přestupku tím, že v rozporu s § 8 odst. 6 písm. a) nakládá s aktivy instituce, která
drží.
(2) Instituce se dopustí přestupku tím, že
a) vypočítá počáteční hodnotu odložených důchodových práv v rozporu
s § 6b odst. 1,
b) zachází s odloženými důchodovými právy odcházejícího zaměstnance
a jeho pozůstalých nebo s jejich hodnotou v rozporu s § 6b odst. 2,
c) nezachová nominální hodnotu odložených důchodových práv v případě
podle § 6b odst. 3,
d) upraví hodnotu odložených důchodových práv v rozporu s § 6b odst.
4,
e) nesplní některou z povinností týkajících se poskytování informací
podle § 7 až 7d,
f) neodstraní zjištěné nedostatky v rozporu s § 8 odst. 4.
(3) Za přestupek lze uložit pokutu
a) do 2 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 nebo podle
odstavce 2 písm. a), b), c), d) nebo f),
b) do 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 2 písm. e).
ČÁST TŘETÍ
PODMÍNKY PROVOZOVÁNÍ ZAMĚSTNANECKÉHO PENZIJNÍHO POJIŠTĚNÍ
§ 10a
(1) Provozování zaměstnaneckého penzijního pojištění institucí se sídlem
v České republice musí být povoleno orgánem, který je určen provádět dohled podle
této části zákona (dále jen "dohledový orgán"). Tato instituce musí být následně
zapsána do seznamu institucí se sídlem v České republice, v němž se uvádí také všechny
členské státy, ve kterých instituce se sídlem v České republice působí. Dohledový
orgán informuje o této skutečnosti Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké
penzijní pojištění2).
(2) Výlučným předmětem činnosti instituce se sídlem v České republice je
provozování zaměstnaneckého penzijního pojištění a z něho vyplývající činnosti.
(3) Instituce se sídlem v České republice zajistí, aby osoby, které ji skutečně
řídí, a osoby, které v ní vykonávají klíčové funkce, byly důvěryhodné a způsobilé.
Za způsobilou se považuje osoba, pokud má odpovídající odbornou kvalifikaci, znalosti
a zkušenosti, které jí umožní řádné řízení instituce nebo řádný výkon klíčové funkce.
Za důvěryhodnou se považuje osoba, jejíž dosavadní činnost dává předpoklad řádného
řízení instituce nebo výkonu klíčové funkce. V případě osob, které skutečně instituci
se sídlem v České republice řídí, je postačující, mají-li kolektivně odpovídající
kvalifikaci, znalosti a zkušenosti, které jim umožní zajistit obezřetné řízení instituce
se sídlem v České republice.
(4) Penzijní plán instituce se sídlem v České republice musí splňovat podmínky
uvedené v § 6 a každý účastník s ním musí být prokazatelně seznámen. Účastník musí
být dostatečně informován o podmínkách penzijního plánu, zejména o právech a povinnostech
osob zapojených do penzijního plánu a finančních, technických a jiných rizicích spojených
s penzijním plánem a o povaze a rozložení těchto rizik.
(5) Instituce se sídlem v České republice musí plnit informační povinnosti
vůči účastníkům a příjemcům stanovené v § 7 odst. 2 až 6 obdobně.
(6) Instituce se sídlem v České republice musí připravit, uveřejnit na
svých internetových stránkách a nejméně jednou za 3 roky přezkoumat písemné prohlášení
o zásadách investiční politiky. Toto prohlášení musí bez prodlení upravit v případě
každé významnější změny své investiční politiky. Prohlášení o zásadách investiční
politiky obsahuje informace zejména o
a) metodách hodnocení investičního rizika,
b) zavedených postupech řízení rizika,
c) strategickém umisťování aktiv s ohledem na povahu a trvání důchodových
závazků,
d) způsobech, jakými investiční politika zohledňuje environmentální a
sociální faktory a faktory týkající se správy a řízení.
(7) Instituce se sídlem v České republice musí dodržovat řádné administrativní
a účetní postupy a mít vnitřní kontrolní mechanismy odpovídající charakteru její
činnosti.
(8) Instituce se sídlem v České republice vypracovává roční účetní závěrku
a výroční zprávu s přihlédnutím ke každému penzijnímu plánu podle zákona upravujícího
účetnictví. Roční účetní závěrka a informace ve výroční zprávě musí být úplné a přehledně
sestavené a schváleny osobami odpovědnými za řízení instituce.
(9) Přispěvatel musí být odlišnou právnickou nebo podnikající fyzickou osobou
od instituce se sídlem v České republice. Aktiva instituce se sídlem v České republice
nespadají do majetkové podstaty přispěvatele v případě jeho úpadku.
(10) Přispěvatel se nesmí zaručit za výplatu důchodových dávek.
(11) Instituce se sídlem v České republice zveřejní na svých internetových
stránkách informace podle čl. 3 odst. 1, čl. 4 odst. 1 až 4, čl. 5 odst. 1, čl. 10
odst. 1 a čl. 12 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2088.
§ 10aa
Opatrování aktiv, nakládání s nimi a kontrola
(1) Instituce se sídlem v České republice zavede vhodná opatření pro předcházení
a řešení střetu zájmů při plnění povinností týkajících se opatrování aktiv souvisejících
s penzijním plánem, nakládání s nimi a při kontrole plnění těchto povinností.
(2) Za tím účelem instituce se sídlem v České republice
a) zajistí, aby s finančními nástroji, které tvoří její aktiva související
s penzijním plánem, bylo nakládáno s odbornou péčí a aby tyto nástroje byly dostatečně
chráněny,
b) vede záznamy, které jí umožní kdykoli identifikovat její aktiva související
s penzijním plánem,
c) na požádání informuje dohledový orgán o tom, jakým způsobem jsou její
aktiva související s penzijním plánem opatrována,
d) přijme nezbytná opatření k předcházení střetu zájmů v souvislosti
s opatrováním aktiv,
e) zajistí, aby kontrola plnění povinností týkajících se opatrování aktiv
souvisejících s penzijním plánem a nakládání s nimi byla v rámci instituce se sídlem
v České republice prováděna s odbornou péčí.
§ 10ab
Systém správy a řízení
(1) Instituce se sídlem v České republice zavede účinný systém správy a řízení,
který umožňuje řádné a obezřetné řízení její činnosti. Tento systém zahrnuje přiměřenou
a transparentní organizační strukturu s jasným rozdělením a přiměřeným oddělením
povinností a účinným systémem pro zajištění předávání informací. V rámci systému
správy a řízení musí být při investičních rozhodnutích zvažovány environmentální
a sociální faktory a faktory správy a řízení týkající se investičních aktiv; systém
správy a řízení musí být předmětem pravidelného vnitřního přezkumu. Tento systém
musí být přiměřený velikosti, povaze, rozsahu a složitosti činnosti instituce se
sídlem v České republice.
(2) Instituce se sídlem v České republice určí v písemné formě a uplatňuje
zásady týkající se řízení rizik, interního auditu a případně pojistně matematické
činnosti. Tyto zásady podléhají předchozímu schválení řídícím orgánem nebo dozorčím
orgánem instituce se sídlem v České republice a musí být alespoň jednou za 3 roky
přezkoumány a upraveny s ohledem na významné změny v dotyčném systému nebo oblasti.
(3) Instituce se sídlem v České republice zavede účinný systém vnitřní kontroly.
Systém vnitřní kontroly zahrnuje správní a účetní postupy, rámec vnitřní kontroly
a vhodné mechanismy podávání zpráv na všech úrovních instituce se sídlem v České
republice.
(4) Instituce se sídlem v České republice přijme vhodná opatření k zajištění
kontinuity a řádného výkonu svých činností, včetně vypracování pohotovostních plánů.
K tomuto účelu instituce se sídlem v České republice používá vhodné a přiměřené systémy,
zdroje a postupy.
(5) Instituce se sídlem v České republice musí mít nejméně dvě osoby, které
ji skutečně řídí. Tyto osoby také zajišťují, aby instituce se sídlem v České republice
dodržovala právní předpisy.
§ 10ac
Politika odměňování
(1) Instituce se sídlem v České republice zavede a uplatňuje politiku odměňování
pro všechny osoby, které instituci skutečně řídí, osoby, které vykonávají klíčové
funkce, a pro další kategorie zaměstnanců, jejichž odborné činnosti mají podstatný
dopad na rizikový profil dané instituce, způsobem, který je přiměřený její velikosti
a vnitřní organizaci, jakož i velikosti, povaze, rozsahu a složitosti její činnosti.
(2) Instituce se sídlem v České republice příslušné informace týkající se
politiky odměňování pravidelně uveřejňuje.
(3) Při zavedení a uplatňování politiky odměňování dodržuje instituce
se sídlem v České republice tyto zásady:
a) politika odměňování je vytvořena, prováděna a udržována v souladu
s činnostmi, rizikovým profilem, cíli a dlouhodobým zájmem, finanční stabilitou a
fungováním instituce se sídlem v České republice jako celku a podporuje řádné, obezřetné
a účinné řízení instituce,
b) politika odměňování je v souladu s dlouhodobými zájmy účastníků a
příjemců penzijních plánů instituce se sídlem v České republice,
c) politika odměňování zahrnuje opatření, jejichž cílem je vyhnout se
střetu zájmů,
d) politika odměňování je v souladu s řádným a účinným řízením rizik
a nepovzbuzuje k podstupování rizik, které není slučitelné s rizikovým profilem a
pravidly instituce,
e) obecné zásady pro politiku odměňování jsou alespoň jednou za 3 roky
přezkoumány a aktualizovány,
f) prvky správy a řízení týkající se odměňování a dohledu nad ním musí
být jasné, transparentní a účinné,
g) politika odměňování zahrnuje informace podle čl. 5 odst. 1 nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2088.
§ 10ad
Klíčové funkce
(1) Instituce se sídlem v České republice zřídí jako klíčové funkce funkci
řízení rizik, funkci interního auditu a případně pojistně matematickou funkci. Instituce
se sídlem v České republice umožní osobě vykonávající klíčovou funkci plnit své povinnosti
účinně, objektivně, spravedlivě a nezávisle.
(2) Jedna osoba nebo organizační jednotka může vykonávat více než jednu klíčovou
funkci, s výjimkou funkce interního auditu, která musí být nezávislá na ostatních
klíčových funkcích.
(3) Osoba nebo organizační jednotka vykonávající určitou klíčovou funkci
musí být odlišná od osoby nebo organizační jednotky, která vykonává obdobnou klíčovou
funkci v přispěvateli.
(4) Osoba vykonávající klíčovou funkci oznámí podstatná zjištění a doporučení
v oblasti, za kterou odpovídá, správnímu, řídícímu či dozorčímu orgánu instituce
se sídlem v České republice.
(5) Osoba nebo organizační jednotka vykonávající klíčovou funkci oznámí
dohledovému orgánu instituce se sídlem v České republice, že správní, řídící nebo
dozorčí orgán této instituce nepřijal včas vhodná opatření, jestliže zjistila
a) podstatné riziko spočívající v tom, že instituce se sídlem v České
republice nedodrží věcně zásadní zákonnou povinnost, a oznámila to správnímu, řídícímu
nebo dozorčímu orgánu instituce a pokud by toto zjištění mohlo mít závažný dopad
na zájmy účastníků a příjemců, nebo
b) zásadní porušení právních předpisů vztahujících se na instituci se
sídlem v České republice a její činnost v rámci výkonu své klíčové funkce a oznámila
toto zjištění správnímu, řídícímu nebo dozorčímu orgánu této instituce.
(6) Odstavec 5 se nepoužije, jestliže by osoba vykonávající klíčovou funkci
mohla oznámením dohledovému orgánu způsobit sobě nebo osobě blízké nebezpečí stíhání
pro trestný čin nebo přestupek.
§ 10ae
Řízení rizik
(1) Instituce se sídlem v České republice zřídí způsobem, který odpovídá
její velikosti, vnitřní organizaci, povaze, rozsahu a složitosti její činnosti, účinnou
funkci řízení rizik. Tato funkce musí být strukturována způsobem, který umožní fungování
systému řízení rizik.
(2) V rámci systému řízení rizik instituce se sídlem v České republice přijme
strategie a postupy hlášení nezbytné pro pravidelné zjišťování, měření, sledování,
řízení a hlášení rizik na jednotlivé i na souhrnné úrovni, jimž je nebo by mohla
být vystavena instituce se sídlem v České republice nebo penzijní plány, které provozuje.
Systém řízení rizik musí být účinný a vhodně začleněný do organizační struktury a
do rozhodovacích procesů instituce se sídlem v České republice.
(3) Systém řízení rizik se způsobem, který odpovídá velikosti a vnitřní
organizaci instituce se sídlem v České republice, jakož i velikosti, povaze, rozsahu
a složitosti její činnosti, vztahuje na rizika, která mohou vzniknout v instituci
se sídlem v České republice, alespoň v těchto oblastech:
a) upisování pojištění a tvorba technických rezerv,
b) řízení aktiv a pasiv,
c) investice, zejména deriváty, sekuritizace a obdobné závazky,
d) řízení rizika likvidity a rizika koncentrace,
e) řízení provozních rizik,
f) pojištění a další techniky zmírňování rizik,
g) environmentální a sociální rizika a rizika v oblasti správy a řízení
související s investičním portfoliem a jeho správou.
(4) Nesou-li podle podmínek penzijního plánu rizika také účastníci a příjemci,
systém řízení rizik zohlední tato rizika také z hlediska účastníků a příjemců.
(5) Instituce se sídlem v České republice při své činnosti zohlední cíl,
kterým je zajištění spravedlivého rozložení rizik a přínosů mezi generacemi.
§ 10af
Funkce interního auditu
Instituce se sídlem v České republice zřídí způsobem, který odpovídá její
velikosti, vnitřní organizaci, povaze, rozsahu a složitosti její činnosti, účinnou
funkci interního auditu. Funkce interního auditu zahrnuje hodnocení vhodnosti a účinnosti
systému vnitřní kontroly a dalších prvků správy a řízení.
§ 10ag
Pojistně matematická funkce
(1) Poskytuje-li instituce se sídlem v České republice krytí biometrických
rizik nebo zaručuje-li určitý výnos investic nebo výši dávek, zřídí účinnou pojistně
matematickou funkci, která zajistí
a) koordinaci výpočtu technických rezerv a jeho kontrolu,
b) posuzování přiměřenosti metodik a podkladových modelů používaných
při výpočtu technických rezerv a předpokladů určených pro tento účel,
c) posuzování dostatečnosti a kvality údajů používaných při výpočtu technických
rezerv,
d) srovnávání předpokladů, z nichž vychází výpočet technických rezerv,
se zkušeností,
e) informovanost správního, řídícího nebo dozorčího orgánu instituce
o spolehlivosti a přiměřenosti výpočtu technických rezerv,
f) posuzování celkové koncepce upisování, má-li instituce se sídlem v
České republice takovou koncepci,
g) posuzování přiměřenosti pojistných ujednání, má-li instituce se sídlem
v České republice taková ujednání,
h) účinné provádění systému řízení rizik.
(2) Instituce se sídlem v České republice jmenuje alespoň jednu nezávislou
osobu, která je za fungování pojistně matematické funkce odpovědná.
§ 10ah
Vlastní posuzování rizik
(1) Instituce se sídlem v České republice provádí a zaznamenává vlastní posuzování
rizik (dále jen "posuzování rizik") způsobem, který odpovídá její velikosti, vnitřní
organizaci, povaze, rozsahu a složitosti její činnosti.
(2) Posuzování rizik se provádí alespoň jednou za 3 roky nebo neprodleně
po jakékoli významné změně rizikového profilu instituce se sídlem v České republice
nebo rizikového profilu penzijních plánů provozovaných institucí se sídlem v České
republice. Dojde-li k významné změně rizikového profilu u konkrétního penzijního
plánu, může se posuzování rizik omezit pouze na tento penzijní plán.
(3) Posuzování rizik zahrnuje
a) popis toho, jak je vlastní posuzování rizik začleněno do řídícího
procesu a do rozhodovacích procesů instituce se sídlem v České republice,
b) posouzení účinnosti systému řízení rizik,
c) posouzení celkových potřeb financování instituce se sídlem v České
republice, případně včetně popisu plánu obnovy,
d) posouzení rizik pro účastníky a příjemce souvisejících s vyplacením
jejich důchodových dávek a účinnosti opatření k nápravě, přičemž se případně zohlední
mechanismy indexace a mechanismy snížení dávek, včetně rozsahu, v němž lze nabyté
důchodové dávky snížit, podmínek pro takové snížení a určení osoby, která o něm rozhodne,
e) kvalitativní posouzení mechanismů na ochranu důchodových dávek, případně
včetně záruk, příslibů a jiných typů finanční podpory ze strany přispěvatele, pojištění
nebo zajištění podle zákona upravujícího pojišťovnictví, nebo krytí penzijním ochranným
plánem ve prospěch instituce se sídlem v České republice nebo účastníků a příjemců,
f) kvalitativní posouzení provozního rizika,
g) posouzení nových nebo nově vznikajících rizik, včetně rizik souvisejících
se změnou klimatu, využíváním zdrojů a životním prostředím, sociálních rizik a rizik
souvisejících s odpisy aktiv v důsledku změny právních předpisů, jsou-li při investičních
rozhodnutích zvažovány environmentální a sociální faktory a faktory týkající se správy
a řízení.
(4) Instituce se sídlem v České republice zavede a uplatňuje metody pro identifikaci
a posuzování rizik, jimž je nebo by mohla být vystavena v krátkodobém i v dlouhodobém
horizontu a které by mohly mít dopad na schopnost instituce se sídlem v České republice
dostát svým závazkům. Tyto metody musí být přiměřené velikosti, povaze, rozsahu a
složitosti rizik spojených s její činností. Metody musí být popsány v posuzování
rizik.
(5) Posuzování rizik se zohlední ve strategických rozhodnutích instituce
se sídlem v České republice.
Přeshraniční převod
§ 10ai
(1) Instituce se sídlem v České republice může převést závazky, technické
rezervy a další práva a povinnosti, jakož i odpovídající aktiva nebo jejich peněžní
ekvivalent, vyplývající z jejího penzijního plánu, nebo jejich část na přijímající
instituci, jestliže tento převod předem schválí většina účastníků a většina příjemců
a případně také přispěvatel, vyžaduje-li schválení přispěvatelem penzijní plán nebo
smlouva mezi institucí se sídlem v České republice a přispěvatelem. Instituce se
sídlem v České republice poskytne informace o převodu účastníkům a příjemcům s dostatečným
předstihem před podáním žádosti o udělení povolení k převodu, kterou podává přijímající
instituce příslušnému orgánu domovského členského státu.
(2) Předá-li příslušný orgán domovského členského státu přijímající instituce
dohledovému orgánu žádost o udělení povolení k převodu podle odstavce 1, která je
úplná a netrpí ani jinými vadami, dohledový orgán sdělí příslušnému orgánu domovského
členského státu přijímající instituce své stanovisko k žádosti do 8 týdnů ode dne,
kdy mu žádost došla.
(3) Dohledový orgán vysloví souhlas s převodem podle odstavce 1, jestliže
a) v případě částečného převodu závazků, technických rezerv a dalších
práv a povinností, jakož i odpovídajících aktiv nebo jejich peněžního ekvivalentu,
vyplývajících z penzijního plánu, jsou přiměřeně chráněny dlouhodobé zájmy účastníků
a příjemců ve zbývající části penzijního plánu,
b) práva účastníků a příjemců zůstanou po převodu podle odstavce 1
zachována,
c) aktiva nebo jejich peněžní ekvivalent, které se mají převést, jsou
dostatečné a vhodné k tomu, aby pokryly závazky, technické rezervy a další práva
a povinnosti, které se mají převést, a
d) náklady na převod nenesou zbývající účastníci a příjemci instituce
se sídlem v České republice ani stávající účastníci a příjemci přijímající instituce.
(4) Povede-li převod podle odstavce 1 k přeshraniční činnosti, informuje
dohledový orgán do 4 týdnů ode dne vyslovení souhlasu podle odstavce 5 příslušný
orgán domovského členského státu přijímající instituce také o ustanoveních sociálních
a pracovněprávních předpisů týkajících se zaměstnaneckého penzijního pojištění, podle
nichž má být penzijní plán provozován, a o ustanoveních o informační povinnosti,
která se v České republice vztahují na přeshraniční činnost.
(5) Povede-li převod podle odstavce 1 k přeshraniční činnosti, může přijímající
instituce v České republice začít provozovat zaměstnanecké penzijní pojištění poté,
co jí bylo oznámeno rozhodnutí o udělení povolení, nebo poté, co marně uplynula lhůta,
ve které jí měl příslušný orgán jejího domovského členského státu toto rozhodnutí
oznámit nebo ve které jí měl sdělit informace podle odstavce 4.
§ 10aj
(1) Instituce se sídlem v České republice může od převádějící instituce
přijmout závazky, technické rezervy a další práva a povinnosti, jakož i odpovídající
aktiva nebo jejich peněžní ekvivalent, vyplývající z jejího penzijního plánu nebo
jejich část, jestliže tento převod předem schválí většina účastníků a většina příjemců
a případně také přispěvatel, vyžaduje-li schválení přispěvatelem penzijní plán nebo
smlouva mezi převádějící institucí a přispěvatelem. Instituce se sídlem v České republice
poskytne informace o převodu účastníkům a příjemcům s dostatečným předstihem před
podáním své žádosti o udělení povolení dohledovému orgánu podle odstavce 2.
(2) Žádost o udělení povolení k převodu podle odstavce 1 obsahuje
a) smlouvu uzavřenou v písemné formě mezi převádějící institucí a institucí
se sídlem v České republice, která určuje podmínky převodu,
b) popis hlavních vlastností penzijního plánu,
c) popis závazků, technických rezerv a dalších práv a povinností, jakož
i odpovídajících aktiv nebo jejich peněžního ekvivalentu, které mají být převedeny,
d) jméno a sídlo převádějící instituce a instituce se sídlem v České
republice a členský stát, v němž je činnost převádějící instituce povolena,
e) jméno a sídlo přispěvatele,
f) doklad o předchozím schválení převodu podle odstavce 1 většinou
účastníků a většinou příjemců a případně také přispěvatelem a
g) připadá-li to v úvahu, název členského státu, jehož sociální a pracovněprávní
předpisy vztahující se k zaměstnaneckému penzijnímu pojištění se použijí na příslušný
penzijní plán.
(3) Dohledový orgán předá žádost o udělení povolení k převodu podle odstavce
1, která je úplná a netrpí ani jinými vadami, bez zbytečného odkladu příslušnému
orgánu domovského členského státu převádějící instituce.
(4) Dohledový orgán povolení k převodu podle odstavce 1 udělí, jestliže
a) s převodem vyslovil souhlas příslušný orgán domovského členského
státu převádějící instituce,
b) správní struktura a finanční situace instituce se sídlem v České
republice a dobrá pověst, odborná kvalifikace nebo praxe jejích vedoucích pracovníků
jsou slučitelné s převodem,
c) během převodu i po něm jsou přiměřeně chráněny dlouhodobé zájmy
účastníků a příjemců v převáděné části penzijního plánu,
d) v den převodu jsou zcela finančně zajištěny technické rezervy instituce
se sídlem v České republice, vede-li převod k přeshraniční činnosti,
e) aktiva nebo jejich peněžní ekvivalent, která se mají převést, jsou
dostatečná a vhodná k tomu, aby pokryla závazky, technické rezervy a další práva
a povinnosti, které se mají převést, a
f) náklady na převod nenesou zbývající účastníci a příjemci ani stávající
účastníci a příjemci instituce se sídlem v České republice.
(5) Dohledový orgán vydá rozhodnutí o žádosti o udělení povolení k převodu
podle odstavce 1 do 3 měsíců ode dne zahájení řízení. Dohledový orgán rozhodnutí
o žádosti o udělení povolení k převodu podle odstavce 1 oznámí příslušnému orgánu
domovského členského státu převádějící instituce do 2 týdnů ode dne jeho vydání.
(6) Povede-li převod k přeshraniční činnosti, informuje dohledový orgán
instituci se sídlem v České republice o ustanoveních sociálních a pracovněprávních
předpisů týkajících se zaměstnaneckého penzijního pojištění, podle nichž má být penzijní
plán provozován, a ustanoveních o informační povinnosti, která se v hostitelském
členském státě vztahují na přeshraniční činnost, do 1 týdne ode dne, kdy mu je sdělil
příslušný orgán domovského členského státu převádějící instituce.
Oprávnění a povinnosti dohledového orgánu
§ 10b
Dohledový orgán je oprávněn
a) požadovat od instituce se sídlem v České republice poskytnutí informací
ke všem záležitostem týkajícím se její činnosti nebo předání všech dokumentů týkajících
se její činnosti a obracet se s takovou žádostí také na členy představenstva a ostatní
osoby odpovědné za řízení instituce se sídlem v České republice,
b) vykonávat dohled nad vztahy mezi institucí se sídlem v České republice
a jinými podniky nebo mezi institucemi se sídlem v České republice navzájem, pokud
tyto přenesou své úkoly na jiné právnické osoby nebo instituce se sídlem v České
republice a pokud tyto vztahy ovlivňují finanční situaci instituce se sídlem v České
republice nebo jsou důležitým způsobem významné pro účinný dohled,
c) požadovat od instituce se sídlem v České republice poskytnutí pravidelného
prohlášení o zásadách investiční politiky, sledovat přiměřenost postupů úvěrového
hodnocení prováděného touto institucí a hodnotit používání odkazů na ratingy vydávané
ratingovými agenturami v její investiční politice,
d) požadovat od instituce se sídlem v České republice poskytnutí ročních
účetních závěrek a výročních zpráv a všech dokumentů nezbytných k účelům dohledu;
mezi tyto dokumenty mohou patřit vnitřní předběžné zprávy, pojistně matematická hodnocení
a podrobné předpoklady, studie o aktivech a pasivech, důkazy o souladu se zásadami
investiční politiky, důkazy o pravidelném hrazení příspěvků, zprávy osob odpovědných
za audit ročních účetních závěrek,
e) provádět kontrolu činnosti instituce se sídlem v České republice
v jejích provozovnách a v případě přenesených úkolů kontrolu, zda jsou činnosti prováděny
v souladu s právními předpisy.
§ 10c
(1) Dohledový orgán je oprávněn vůči instituci se sídlem v České republice
i vůči osobám v jejím vedení přijímat veškerá opatření, včetně opatření správní a
finanční povahy, která jsou vhodná a nezbytná k zabránění nebo odstranění nesrovnalostí
poškozujících zájmy účastníků nebo příjemců.
(2) Dohledový orgán je oprávněn omezit nebo zakázat volné nakládání s aktivy
instituce se sídlem v České republice zejména v případech, kdy tato instituce nevytvořila
dostatečné technické rezervy k závazkům ze své činnosti nebo má nedostatečná aktiva
k pokrytí technických rezerv, nebo nemá regulatorní kapitál.
(3) Dohledový orgán je v zájmu ochrany účastníků a příjemců dávek oprávněn
zčásti nebo zcela převést pravomoci osob provozujících instituci se sídlem v České
republice na vhodného zmocněnce.
(4) Dohledový orgán je oprávněn zakázat nebo omezit činnosti instituce
se sídlem v České republice, zejména pokud tato instituce
a) dostatečně nechrání zájmy účastníků a příjemců,
b) neplní podmínky pro svůj provoz,
c) závažným způsobem neplní své povinnosti podle pravidel, která se
na ni vztahují,
d) v případě přeshraniční činnosti nedodržuje požadavky sociálních
a pracovněprávních předpisů hostitelského členského státu platné pro zaměstnanecké
penzijní pojištění.
(5) Rozhodnutí podle odstavce 4 je dohledový orgán povinen oznámit Evropskému
orgánu pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění.
(6) Dohledový orgán bez zbytečného odkladu uveřejní pravomocné rozhodnutí
o správním trestu nebo o opatření k nápravě na svých internetových stránkách, včetně
rozhodnutí o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu proti němu podané. O této skutečnosti
informuje Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění.
(7) Dohledový orgán uveřejní rozhodnutí podle odstavce 6 bez uvedení
údajů o osobě, které bylo uloženo opatření k nápravě nebo správní trest, jestliže
by uveřejnění
a) ohrozilo stabilitu finančního trhu,
b) ohrozilo probíhající trestní nebo správní řízení, nebo
c) způsobilo této osobě nepřiměřenou újmu.
(8) Rozhodnutí podle odstavce 6 musí být uveřejněno po dobu 5 let.
§ 10ca
(1) Dohledový orgán vykonává obezřetnostní dohled, včetně dohledu nad plněním
všech povinností instituce se sídlem v České republice podle tohoto zákona a podle
přímo použitelných předpisů Evropské unie. Dohled je založen na přístupu orientovaném
do budoucna a vychází z posuzování rizik. Při přijímání opatření zohlední velikost,
povahu, rozsah a složitost činnosti instituce se sídlem v České republice a potenciální
dopad opatření na stabilitu finančního trhu, a to zejména v naléhavých situacích,
a opatření uplatňuje včas.
(2) Dohledový orgán může přezkoumávat strategie, procesy a postupy hlášení,
které instituce se sídlem v České republice zavedla za účelem splnění právních předpisů,
s přihlédnutím k velikosti, povaze, rozsahu a složitosti činnosti instituce se sídlem
v České republice; tento přezkum zahrnuje posouzení
a) kvalitativních požadavků týkajících se systému správy a řízení,
b) rizik, kterým je instituce se sídlem v České republice vystavena,
c) schopnosti instituce se sídlem v České republice tato rizika posoudit
a řídit.
(3) Dohledový orgán pravidelně sleduje finanční situaci instituce se sídlem
v České republice, včetně použití zátěžových testů.
(4) Dohledový orgán může požadovat, aby instituce se sídlem v České republice
odstranila nedostatky zjištěné v rámci přezkumu podle odstavců 1 a 2.
(5) Při určení minimální četnosti a rozsahu přezkumu podle odstavců 1 a
2 přihlédne dohledový orgán k velikosti, povaze, rozsahu a složitosti činnosti instituce
se sídlem v České republice.
§ 10cb
(1) Dohledový orgán vykonává dohled transparentně, nezávisle a odpovědně
a zachovává ochranu důvěrných informací. Důvěrné informace získané při své činnosti
může využít pouze k výkonu dohledu, plnění povinností podle tohoto zákona a předávání
informací pro účely dohledu nebo dozoru centrálním bankám a jiným subjektům s obdobnou
funkcí, které jednají jako měnové orgány, případně jiným orgánům veřejné moci odpovědným
za dohled nad platebními systémy, Evropské radě pro systémová rizika, Evropskému
orgánu pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění, Evropskému orgánu pro
bankovnictví a Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy. Pokud informace pocházejí
z jiného členského státu, musí si dohledový orgán vyžádat k jejich předání souhlas
příslušného dohledového orgánu členského státu, ze kterého tyto informace pocházejí.
(2) Dohledový orgán uveřejňuje
a) znění právních předpisů a obecných pokynů v oblasti zaměstnaneckého
penzijního pojištění včetně právních předpisů upravujících správní trestání,
b) informace týkající se přezkumu dohledovým orgánem podle § 10ca,
c) souhrnné statistické údaje o hlavních aspektech uplatňování obezřetnostního
rámce,
d) hlavní cíl obezřetnostního dohledu a informace o hlavních funkcích
a činnostech dohledového orgánu.
(3) Osoby, které pracují nebo pracovaly pro dohledový orgán, jakož i auditoři
nebo odborníci jednající jeho jménem jsou povinni zachovávat mlčenlivost. Ustanovení
zákona upravujícího pojišťovnictví o povinnosti mlčenlivosti při výkonu dohledu se
použijí obdobně.
(4) Dohledový orgán uplatňuje postupy na ochranu osob, které oznamují skutečnosti
podle § 10ad odst. 5. Ustanovení zákona upravujícího dohled v oblasti kapitálového
trhu o přijímání oznámení a ochraně oznamovatelů se použijí obdobně.
§ 10d
Technické rezervy
(1) Instituce se sídlem v České republice vytváří k závazkům ze svých penzijních
plánů technické rezervy.
(2) Dostatečné technické rezervy vytváří pro všechny penzijní plány, které
poskytují krytí biometrických rizik nebo zaručují buď výnos investic, nebo danou
výši dávek.
(3) Výpočet technických rezerv provede a potvrdí pojistný matematik každý
rok na základě pojistně matematických metod.
(4) Výpočet technických rezerv se provede podle těchto zásad:
a) minimální částka technických rezerv se vypočítá dostatečně obezřetným
pojistně matematickým bilancováním s přihlédnutím ke všem závazkům ohledně dávek
a k příspěvkům v souladu s penzijními plány instituce, přičemž tato částka musí být
dostatečná, aby se mohlo pokračovat ve výplatách důchodů a dávek již vyplácených
příjemcům a aby odrážela závazky vyplývající z narůstajících důchodových práv účastníků;
ekonomické a pojistně matematické předpoklady zvolené pro hodnocení pasiv se volí
rovněž obezřetně s případným přihlédnutím k přiměřené velikosti nepříznivé odchylky,
b) maximální úrokové sazby musí být stanoveny reálně, přičemž se přihlíží
k výnosu odpovídajících aktiv držených institucí a budoucí návratnosti investic nebo
tržním výnosům státních dluhopisů nebo dluhopisů vysoké kvality,
c) biometrické tabulky používané pro výpočet technických rezerv jsou
založeny na zásadách obezřetnosti s ohledem na hlavní vlastnosti skupiny účastníků
a penzijních plánů, a zejména na předpokládané změny významných rizik,
d) způsob a základ výpočtu technických rezerv se zpravidla z jednoho
účetního období na druhé nemění, případné rozdíly však mohou být odůvodněny změnou
právních, demografických nebo ekonomických okolností, na kterých jsou předpoklady
založeny.
(5) Instituce se sídlem v České republice je povinna trvale vlastnit dostatečná
a vhodná aktiva ke krytí technických rezerv pro všechny provozované penzijní plány.
(6) V případě, že instituce se sídlem v České republice nesplní povinnost
uvedenou v odstavci 5, je dohledový orgán oprávněn povolit přijetí plánu obnovy k
zajištění splnění požadavků uvedených v odstavci 5. Plán obnovy musí splňovat tyto
požadavky:
a) instituce se sídlem v České republice vytvoří konkrétní plán, aby
znovu vytvořila požadované množství aktiv na plné krytí technických rezerv v patřičném
čase, a s tímto plánem seznámí účastníky, případně jejich zástupce,
b) při vypracování plánu obnovy se přihlíží ke konkrétní situaci instituce
se sídlem v České republice, zejména ke struktuře aktiv a pasiv, profilu rizik, plánu
likvidity, věkovému profilu účastníků s právem na důchodové dávky, nově vytvářeným
plánům a plánům přecházejícím z plánů fungujících na základě nekapitálovém nebo jen
částečně kapitálovém na plné kapitálové krytí,
c) instituce se sídlem v České republice je povinna v případě ukončení
penzijního plánu v době, kdy byl povolen plán obnovy, vytvořit postup k převedení
aktiv a odpovídajících pasiv do jiné finanční instituce nebo podobného subjektu,
tento postup zároveň s informací o ukončení penzijního plánu sdělit dohledovému orgánu
a obecný popis postupu v souladu se zásadami důvěrnosti zpřístupnit účastníkům, případně
jejich zástupcům.
(7) V případě přeshraniční činnosti musí být technické rezervy pro všechny
provozované penzijní plány plně finančně pokryty. Pokud tyto podmínky nejsou splněny,
postupuje dohledový orgán podle § 10c.
§ 10e
Dodatečná aktiva
(1) Instituce se sídlem v České republice v případě, že poskytuje záruku
na pasiva ke krytí biometrických rizik nebo zaručuje určitý výnos investic nebo výši
dávek, musí mít trvale k dispozici dodatečná aktiva převyšující technické rezervy,
která slouží jako vyrovnávací rezerva. Výše těchto aktiv odráží typ rizik a stav
aktiv pro všechny provozované penzijní plány. Tato aktiva nesmějí být zatížena předvídatelnými
závazky a slouží jako rezerva k odstraňování odchylek mezi očekávanými a skutečnými
výdaji a zisky.
(2) Pro účely výpočtu minimální částky dodatečných aktiv podle odstavce 1
se použijí solventnostní pravidla podle § 10ga až 10gd.
§ 10f
Investování
(1) Instituce se sídlem v České republice investuje v souladu se zásadou
obezřetnosti, přičemž
a) aktiva se investují s ohledem na co nejlepší prospěch účastníků a
příjemců; v případě možného střetu zájmů zajistí instituce se sídlem v České republice
nebo subjekt, který řídí její portfolio, aby byly investice prováděny výhradně v
zájmu účastníků a příjemců,
b) aktiva se investují takovým způsobem, aby se zajistila bezpečnost,
kvalita, likvidita a ziskovost celého portfolia,
c) aktiva se investují hlavně na evropských regulovaných trzích a investice
do aktiv, která nejsou přijata k obchodování na evropských regulovaných finančních
trzích, musí být v každém případě udržovány na obezřetné úrovni,
d) investice do finančních derivátů jsou možné, pokud přispívají ke snížení
investičních rizik nebo usnadňují účinnou správu portfolia, musí se obezřetně hodnotit
s přihlédnutím k podkladovým aktivům a musí být zahrnuty do hodnocení aktiv institucí;
instituce se sídlem v České republice se nesmí vystavit nadměrnému riziku týkajícímu
se jedné protistrany a jiných operací s finančními deriváty,
e) aktiva jsou vhodně diverzifikována tak, aby se zabránilo nadměrné
závislosti na jakémkoli konkrétním aktivu, emitentovi nebo skupině podniků nebo akumulaci
rizika v portfoliu jako celku,
f) investice do aktiv stejného emitenta nebo emitentů patřících do stejné
skupiny nesmí instituci se sídlem v České republice vystavovat nadměrné koncentraci
rizika,
g) investice do přispívajícího podniku nesmějí činit více než 5 % celého
portfolia, a pokud je přispívající podnik součástí skupiny, nesmějí investice do
podniků patřících do stejné skupiny jako přispívající podnik činit více než 10 %
portfolia,
h) přispívá-li do instituce se sídlem v České republice více podniků,
je nutno investice do těchto přispívajících podniků provádět obezřetně a musí se
přitom přihlížet k potřebě vhodné diverzifikace,
i) aktiva držená ke krytí technických rezerv se rovněž investují způsobem
přiměřeným k povaze a trvání očekávaných budoucích důchodových dávek,
j) investiční politika nesmí být založena pouze na výhradním nebo mechanickém
spoléhání se na ratingy vydávané ratingovými agenturami.
(2) Instituce se sídlem v České republice nesmí přijmout půjčku nebo působit
jako ručitel třetích osob. Půjčka je přípustná pouze z důvodů likvidity, a to pouze
na nezbytně nutnou dobu.
(3) Instituce se sídlem v České republice může investovat
a) až 70 % aktiv pokrývajících technické rezervy nebo celého portfolia
u plánů, ve kterých účastníci nesou investiční rizika, do akcií, obchodovatelných
cenných papírů, se kterými se nakládá jako s akciemi, a dluhopisů vydávaných podniky,
které jsou přijaty k obchodování na regulovaných trzích,
b) až 30 % aktiv pokrývajících technické rezervy do aktiv vedených v
jiných měnách, než jsou měny, ve kterých jsou vyjádřena pasiva,
c) na kapitálových trzích.
§ 10g
Přeshraniční činnost
(1) Instituce se sídlem v České republice, která chce být financována podnikem
usazeným v jiném členském státě, musí mít předchozí povolení dohledového orgánu.
Dohledový orgán okamžitě informuje o udělení tohoto povolení Evropský orgán pro pojišťovnictví
a zaměstnanecké penzijní pojištění.
(2) Úmysl přijmout finanční příspěvky od podniku usazeného v jiném členském
státě musí být dohledovému orgánu předem oznámen.
(2) V oznámení podle odstavce 2 uvede instituce se sídlem v České republice
tyto informace:
a) hostitelský členský stát nebo hostitelské členské státy,
b) jméno přispívajícího podniku,
c) hlavní vlastnosti penzijního plánu, který má být provozován pro přispívající
podnik.
(4) Pokud dohledový orgán nemá důvod k pochybnostem o tom, že vnitřní struktura
instituce se sídlem v České republice, její finanční situace, dobrá pověst a odborná
kvalifikace a praxe vedoucích osob jsou slučitelné s činnostmi navrhovanými v hostitelském
členském státě, sdělí do 3 měsíců po obdržení všech informací podle odstavce 3 tyto
informace příslušným orgánům hostitelského členského státu a následně informuje instituci
se sídlem v České republice.
(5) Nesdělí-li dohledový orgán informace uvedené v odstavci 4 příslušnému
orgánu hostitelského členského státu, vydá o tom instituci se sídlem v České republice
rozhodnutí do 3 měsíců ode dne, kdy obdržel veškeré tyto informace.
(6) Na instituci se sídlem v České republice provozující přeshraniční činnost
se vztahuje informační povinnost, kterou stanovil hostitelský členský stát vůči potenciálním
účastníkům, účastníkům a příjemcům, jichž se přeshraniční činnost týká.
Solventnostní pravidla
§ 10ga
(1) Instituce se sídlem v České republice podle § 10e odst. 1 trvale udržuje
disponibilní míru solventnosti nejméně ve výši požadované míry solventnosti, a to
s ohledem na celý rozsah své činnosti.
(2) Disponibilní míra solventnosti zahrnuje aktiva instituce se sídlem
v České republice očištěná od všech předvídatelných závazků po odečtení položek nehmotného
majetku včetně
a) splaceného základního kapitálu,
b) aktiv neurčených k vyrovnání přijatých závazků,
c) zisku nebo ztráty po odečtení splatných dividend a
d) rezervy zisku obsažené v rozvaze pro krytí případných ztrát, které
nebyly určeny k rozdělení členům nebo oprávněným osobám.
(3) Disponibilní míra solventnosti se snižuje o částku vlastních akcií
přímo držených institucí se sídlem v České republice.
(4) Dohledový orgán může na základě žádosti instituce se sídlem v České
republice rozhodnout, že disponibilní míra solventnosti zahrnuje také
a) rozdíl mezi nezillmerizovanou nebo částečně zillmerizovanou technickou
rezervou a technickou rezervou zillmerizovanou podílem rovnajícím se akviziční přirážce
obsažené v pojistném, pokud se metoda zillmerizace nepoužívá, nebo pokud se používá
a je nižší než akviziční přirážka obsažená v pojistném; takto vypočtená hodnota nesmí
převýšit 3,5 % součtu rozdílů mezi pojistnými částkami životních pojištění a zaměstnaneckého
penzijního pojištění a technickými rezervami pro všechna pojištění, pro která je
metoda zillmerizace možná, přičemž rozdíl se sníží o částku všech neodepsaných pořizovacích
nákladů zahrnutých do aktiv,
b) skryté čisté rezervy vzniklé z ocenění aktiv, nemají-li výjimečnou
povahu, nebo
c) jednu polovinu nesplaceného základního kapitálu, pokud splacená
část základního kapitálu dosáhne 25 % tohoto základního kapitálu, a to až do 50 %
disponibilní míry solventnosti nebo požadované míry solventnosti podle § 10gb, podle
toho, která hodnota je nižší.
(5) K žádosti podle odstavce 4 instituce se sídlem v České republice přiloží
doklady prokazující splnění podmínek podle odstavce 4.
§ 10gb
(1) Požadovaná míra solventnosti se rovná součtu položek
a) 4 % technických rezerv vztahujících se k závazkům z provozovaného
zaměstnaneckého penzijního pojištění, převzatému zajištění nebo postoupenému zajištění
vynásobených poměrem celkových technických rezerv očištěných od zajistných cesí k
hrubým celkovým technickým rezervám, nejméně však 85 % hodnoty za předchozí účetní
období, a
b) v případě pojistných smluv, u nichž riziková pojistná částka není
záporné číslo, 0,3 % této pojistné částky vynásobené poměrem, který nesmí být nižší
než 50 % za předchozí účetní období, celkové rizikové pojistné částky, kterou si
instituce se sídlem v České republice ponechala k tíži, po odečtení zajistných cesí
a retrocesí, k celkové rizikové pojistné částce včetně zajištění; pro krátkodobá
pojištění pro případ smrti s pojistnou dobou nejvýše 3 roky se použije 0,1 % z uvedené
pojistné částky a 0,15 % v případě pojistné doby delší než 3 roky, ale kratší než
5 let.
(2) U operací umořování kapitálu podle části A bodu VI přílohy č. 1 k zákonu
č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů, se požadovaná míra
solventnosti rovná 4 % technických rezerv vypočtených podle odstavce 1 písm. a).
(3) U operací podle bodu V přílohy č. 2 k zákonu č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví,
ve znění pozdějších předpisů, se požadovaná míra solventnosti rovná 1 % aktiv.
(4) U pojištění podle části A bodu III a u operací podle části A bodů
VII a VIII přílohy č. 1 k zákonu č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších
předpisů, se požadovaná míra solventnosti rovná součtu následujících položek
a) v rozsahu, v jakém instituce se sídlem v České republice nese investiční
riziko, podílu ve výši 4 % technických rezerv vypočtených podle odstavce 1 písm.
a),
b) v rozsahu, v jakém instituce se sídlem v České republice nenese
investiční riziko, ale příděl zdrojů na náklady řízení je pevně stanoven na dobu
delší než 5 let, podílu 1 % technických rezerv vypočtených podle odstavce 1 písm.
a),
c) v rozsahu, v jakém instituce se sídlem v České republice nenese
investiční riziko a příděl zdrojů na náklady řízení není pevně stanoven na dobu delší
než 5 let, částky odpovídající 25 % čistých správních nákladů v předchozím účetním
období týkajících se této činnosti, a
d) v rozsahu, v jakém instituce se sídlem v České republice kryje riziko
smrti, podílu 0,3 % rizikové pojistné částky vypočtené podle odstavce 1 písm. b).
§ 10gc
(1) U doplňkových pojištění podle části A bodu I písm. c) přílohy č. 1
k zákonu č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů, se požadovaná
míra solventnosti stanoví na základě celoroční výše pojistného nebo příspěvků, nebo
na základě průměrné výše pojistných plnění za poslední 3 účetní období.
(2) Výše požadované míry solventnosti se rovná vyššímu z výsledků uvedených
v odstavcích 3 a 4.
(3) Základ pojistného se vypočítá s použitím vyšší částky z hrubého předepsaného
pojistného nebo příspěvků a hrubého přijatého pojistného nebo příspěvků. K součtu
splatného pojistného nebo příspěvků v přímém pojištění v předchozím účetním období,
včetně plateb souvisejících s pojistným nebo příspěvky, se přičte celková částka
přijatého zajistného v předchozím účetním období. Od tohoto součtu se odečte celková
částka pojistného nebo příspěvků stornovaných v předchozím účetním období a celková
částka daní a poplatků spojených s pojistným nebo s příspěvky zahrnutými do uvedeného
součtu. Takto vypočítaná částka se rozdělí tak, aby první část činila 50 000 000
EUR a druhá zbytek, přičemž 18 % první části a 16 % druhé části se sečtou. Tento
součet se vynásobí poměrem existujícím za předchozí 3 účetní období mezi částkou
pojistných plnění, kterou nese instituce se sídlem v České republice, po odečtení
úhrad za zajištění, a celkovou výší pojistných plnění. Tento poměr nesmí být nižší
než 50 %.
(4) Základ pojistného plnění se vypočítá tak, že se sečtou částky vyplacených
pojistných plnění z přímého pojištění, bez odečtení pojistných plnění uhrazených
zajišťovně nebo retrocesionáři, za období podle odstavce 1. K tomuto součtu se přičte
částka pojistných plnění z převzatého zajištění nebo z retrocesí za stejné účetní
období a částka rezerv na nevyplacená pojistná plnění vytvořená na konci předchozího
účetního období jak pro přímé pojištění, tak pro převzaté zajištění. Od tohoto součtu
se odečte částka příjmů z regresů během období uvedených v odstavci 1. Od zbývající
částky se odečte částka rezerv na nevyřízené pojistné události vytvořená na počátku
druhého účetního období předcházejícího poslednímu účetně uzavřenému účetnímu období
jak z přímého pojištění, tak z převzatého zajištění. Jedna třetina takto získané
částky se rozdělí tak, aby první část činila 35 000 000 EUR a druhá část zbytek,
přičemž 26 % první části a 23 % druhé části se sečtou. Tento součet se vynásobí poměrem
existujícím za předchozí 3 účetní období mezi částkou pojistných plnění, kterou nese
instituce se sídlem v České republice, po odečtení úhrad za zajištění, a celkovou
výší pojistných plnění. Tento poměr nesmí být nižší než 50 %.
(5) Je-li požadovaná míra solventnosti vypočítaná podle odstavců 2 až 4
nižší než požadovaná míra solventnosti v předchozím roce, požadovaná míra solventnosti
se rovná alespoň požadované míře solventnosti v předchozím roce vynásobené poměrem
částky technických rezerv na nevyřízené pojistné události na konci předchozího účetního
období a částky technických rezerv na nevyřízení pojistné události na počátku předchozího
účetního období. V těchto výpočtech se technické rezervy vypočítají bez zohlednění
zajištění, poměr však nesmí být vyšší než 1.
§ 10gd
Garanční fond
(1) Jedna třetina požadované míry solventnosti podle § 10gb a 10gc představuje
garanční fond. Tento fond se skládá z položek podle § 10ga odst. 2, se souhlasem
dohledového orgánu také z položek podle § 10ga odst. 4 písm. b).
(2) Garanční fond nesmí být nižší než 3 000 000 EUR.
(3) Částka podle odstavce 2 podléhá přezkumu s ohledem na změny evropského
indexu spotřebitelských cen zveřejňovaného Eurostatem. Změna částky vyjádřená v tomto
zákoně v eurech se použije nejpozději dnem, ke kterému uplyne 12 měsíců ode dne jejího
zveřejnění Evropskou komisí v Úředním věstníku Evropské unie.
§ 10ge
Přepočet částek
Částka vyjádřená v tomto zákoně v eurech se v období ode dne 31. prosince
do dne 30. prosince následujícího kalendářního roku přepočítává na částku v českých
korunách kurzem devizového trhu, který Česká národní banka vyhlásila jako poslední
v říjnu roku, v němž toto období začíná.
ČÁST PÁTÁ
ZMĚNA ZÁKONA O VEŘEJNÉM ZDRAVOTNÍM POJIŠTĚNÍ
§ 11
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění
některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 242/1997 Sb., zákona č. 2/1998
Sb., zákona č. 127/1998 Sb., zákona č. 225/1999 Sb., zákona č. 363/1999 Sb., zákona
č. 18/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 155/2000 Sb., nálezu Ústavního
soudu vyhlášeného pod č. 167/2000 Sb., zákona č. 220/2000 Sb., zákona č. 258/2000
Sb., zákona č. 459/2000 Sb., zákona č. 176/2002 Sb., zákona č. 198/2002 Sb., zákona
č. 285/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 222/2003
Sb., zákona č. 274/2003 Sb., zákona č. 362/2003 Sb., zákona č. 424/2003 Sb., zákona
č. 425/2003 Sb., zákona č. 455/2003 Sb., zákona č. 85/2004 Sb., zákona č. 359/2004
Sb., zákona č. 422/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 438/2004 Sb., zákona
č. 123/2005 Sb., zákona č. 168/2005 Sb., zákona č. 253/2005 Sb., zákona č. 350/2005
Sb., zákona č. 361/2005 Sb., zákona č. 47/2006 Sb., zákona č. 109/2006 Sb., zákona
č. 112/2006 Sb., zákona č. 117/2006 Sb., zákona č. 165/2006 Sb., zákona č. 189/2006
Sb., zákona č. 214/2006 Sb. a zákona č. 245/2006 Sb., se mění takto:
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Paroubek v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II zákona č. 248/2008 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Správní řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí
podle dosavadních předpisů.
2. Pokuty nevymožené do dne nabytí účinnosti tohoto zákona vymáhá příslušný
celní úřad.
Čl.II zákona č. 180/2018 Sb.
Přechodné ustanovení
Na doby trvání zaměstnání nebo samostatné výdělečné činnosti přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona se použijí ustanovení zákona č. 340/2006 Sb., ve znění účinném
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2341 ze dne 14. prosince
2016 o činnostech institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění (IZPP) a dohledu
nad nimi (přepracované znění).
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/50/EU ze dne 16. dubna 2014 o minimálních
požadavcích na podporu mobility pracovníků mezi členskými státy zlepšením nabývání
a zachování doplňkových důchodových práv.
2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1094/2010 ze dne 24. listopadu
2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro pojišťovnictví a
zaměstnanecké penzijní pojištění), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení
rozhodnutí Komise 2009/79/ES.
3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2088 ze dne 27. listopadu
2019 o zveřejňování informací souvisejících s udržitelností v odvětví finančních
služeb, v platném znění.