61/1996 Sb.
ZÁKON
ze dne 15. února 1996
o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně
a doplnění souvisejících zákonů
Změna: 15/1998 Sb.
Změna: 159/2000 Sb.
Změna: 239/2001 Sb.
Změna: 440/2003 Sb.
Změna: 257/2004 Sb.
Změna: 284/2004 Sb.
Změna: 344/2005 Sb.
Změna: 444/2005 Sb.
Změna: 56/2006 Sb.
Změna: 57/2006 Sb., 70/2006 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
OPATŘENÍ PROTI LEGALIZACI VÝNOSŮ Z TRESTNÉ ČINNOSTI
HLAVA PRVNÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
Účelem tohoto zákona je v souladu s právem Evropských společenství1) stanovit
některá opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti.
§ 1a
Vymezení pojmů
(1) Legalizací výnosů z trestné činnosti (dále jen "legalizace výnosů")
se pro účely tohoto zákona rozumí jednání sledující zakrytí nezákonného původu výnosu
z této činnosti s cílem vzbudit zdání, že jde o příjem nabytý v souladu se zákonem.
Není přitom rozhodující, zda k takovému jednání došlo zcela nebo zčásti na území
České republiky. Uvedené jednání spočívá zejména
a) v přeměně nebo převodu majetku
s vědomím, že pochází z trestné činnosti, za účelem jeho utajení nebo zastření jeho
původu nebo za účelem napomáhání osobě, která se účastní páchání takové činnosti,
aby unikla právním důsledkům svého jednání,
b) v utajení nebo zastření skutečné povahy,
zdroje, umístění, pohybu majetku a nakládání s ním nebo změny práv vztahujících se
k majetku s vědomím, že tento majetek pochází z trestné činnosti,
c) v nabytí, držbě,
použití majetku nebo nakládání s ním s vědomím, že pochází z trestné činnosti,
d)
ve zločinném spolčení osob nebo jiné formě součinnosti za účelem jednání uvedeného
pod písmeny a), b) nebo c).
(2) Výnosem podle tohoto zákona se rozumí jakákoliv ekonomická výhoda z
jednání, které vykazuje znaky trestného činu.
(3) Identifikací se pro účely tohoto zákona rozumí
a) u fyzické osoby
zjištění jejího jména a příjmení, případně všech jmen a příjmení, rodného čísla nebo
data narození, pohlaví, trvalého nebo jiného pobytu, jejich ověření z průkazu totožnosti,
jsou-li v něm uvedeny, a dále ověření shody podoby s vyobrazením v průkazu totožnosti
a ověření čísla a doby platnosti průkazu totožnosti a orgánu nebo státu, který jej
vydal; jde-li o fyzickou osobu provozující podnikatelskou činnost, též zjištění její
obchodní firmy, odlišujícího dodatku nebo dalšího označení a identifikačního čísla,
b) u právnické osoby zjištění obchodní firmy nebo názvu včetně odlišujícího dodatku
nebo dalšího označení, jejího sídla, identifikačního čísla nebo obdobného čísla přidělovaného
v zahraničí, jména, případně všech jmen a příjmení, rodného čísla nebo data narození
a trvalého nebo jiného pobytu osob, které jsou jejím statutárním orgánem nebo jeho
členem, dále zjištění většinového společníka nebo ovládající osoby2) a identifikace
fyzické osoby, která jejím jménem jedná v daném obchodu; je-li statutárním orgánem
nebo jeho členem právnická osoba, zjištění její obchodní firmy nebo názvu včetně
odlišujícího dodatku nebo dalšího označení, jejího sídla a identifikačního čísla
nebo obdobného čísla přidělovaného v zahraničí a zjištění identifikačních údajů osob,
které jsou jejím statutárním orgánem nebo jeho členem.
(4) Ověření nebo zjištění údajů uvedených v odstavci 3 lze provést též
dálkovým přenosem, jestliže je zaručena identifikace těchto dat podle zvláštního
právního předpisu.3)
(5) Obchodem se pro účely tohoto zákona rozumí každé jednání, které směřuje
k pohybu peněz nebo k přesunu majetku nebo je přímo vyvolá, s výjimkou jednání, spočívajícího
v plnění povinnosti stanovené zákonem, uložené rozhodnutím soudu nebo rozhodnutím
jiného státního orgánu. Obchodem se rozumí rovněž nákup, prodej nebo směna investičního
instrumentu.
(6) Podezřelým obchodem se pro účely tohoto zákona rozumí obchod provedený
za okolností vyvolávajících podezření ze snahy o legalizaci výnosu nebo podezření,
že v obchodu užité prostředky jsou určeny k financování terorismu, teroristických
činů nebo teroristických organizací; podezřelým obchodem jsou zejména
a) vklady v
hotovosti následované jejich okamžitými výběry nebo převody na jiné účty,
b) zřizování
účtů jedním klientem, jestliže jejich počet je ve zjevném nepoměru k předmětu jeho
podnikatelské činnosti nebo jeho majetkovým poměrům, a převody mezi těmito účty,
c) pohyby na účtech klienta, které zjevně neodpovídají povaze nebo rozsahu jeho podnikatelské
činnosti nebo jeho majetkovým poměrům,
d) případy, kdy počet obratů na účtu během
jednoho dne nebo ve dnech následujících neodpovídá obvyklým peněžním operacím klienta,
e) transakce, které zjevně nemají ekonomický důvod,
f) případy, kdy účastníkem obchodu
je přímo nebo nepřímo právnická nebo fyzická osoba, vůči níž Česká republika uplatňuje
mezinárodní sankce podle zvláštního právního předpisu,4)
g) případy, kdy předmětem
obchodu je, byť i jen zčásti, sankcionované zboží nebo služby poskytované sankcionovanému
subjektu nebo sankcionované osobě,4)
h) transakce směrované do země, která nedostatečně
nebo vůbec neuplatňuje opatření proti legalizaci výnosů.
(7) Povinnými osobami podle tohoto zákona jsou
a) banka, spořitelní a úvěrní družstvo, pojišťovna, Česká konsolidační
agentura, držitel poštovní licence a právnická nebo fyzická osoba oprávněná k obchodování
s cizí měnou na vlastní účet nebo na účet klienta, k provádění nebo zprostředkování
hotovostních nebo bezhotovostních převodů peněžních prostředků, k finančnímu pronájmu,
k poskytování úvěrů nebo peněžních půjček anebo k obchodování s nimi, nebo k vydávání
bezhotovostních platebních prostředků,
b) Česká národní banka při vedení účtů a poskytování dalších bankovních
služeb,
c) centrální depozitář, osoba vedoucí evidenci navazující na centrální
evidenci cenných papírů vedenou centrálním depozitářem, osoba vedoucí samostatnou
evidenci investičních nástrojů, osoba vedoucí evidenci navazující na samostatnou
evidenci investičních nástrojů5), organizátor trhu s cennými papíry, osoba s povolením
k poskytování investičních služeb6), která není bankou, investiční společnost, penzijní
fond a komoditní burza,
d) držitel povolení k provozování sázkových her v kasinu, kurzových
sázek nebo číselné loterie,
e) právnická nebo fyzická osoba oprávněná k obchodům s nemovitostmi
nebo ke zprostředkování obchodu s nimi,
f) právnická nebo fyzická osoba oprávněná k vykupování dluhů a pohledávek
a obchodování s nimi,
g) právnická nebo fyzická osoba oprávněná ke zprostředkování spoření,
peněžních úvěrů nebo půjček anebo ke zprostředkovatelské činnosti směřující k uzavření
pojistné nebo zajišťovací smlouvy,7)
h) auditor, daňový poradce nebo účetní, pokud příslušnou činnost vykonává
jako podnikatel,
i) soudní exekutor při provádění další činnosti exekutora podle zvláštního
právního předpisu,8)
j) advokát, notář anebo jiná fyzická nebo právnická osoba, pokud
je podnikatelem, při úschově peněz, cenných papírů nebo jiného majetku klienta, anebo
jestliže klientem požadované služby mají spočívat nebo spočívají v jednání jménem
klienta nebo na jeho účet při
1. obstarávání koupě nebo prodeje nemovitosti nebo
podniku anebo jeho části,
2. správě peněz, cenných papírů, obchodních podílů nebo
jiného majetku klienta, včetně jednání jménem klienta nebo na jeho účet v souvislosti
se zřízením účtu u banky nebo jiného peněžního ústavu anebo účtu cenných papírů a
správou takového účtu,
3. získávání a shromažďovaní peněžních prostředků nebo jiných
penězi ocenitelných hodnot za účelem založení, řízení nebo ovládání obchodní společnosti,
podnikatelského seskupení, nebo jiného obdobného útvaru, a to bez ohledu na to, zda
se jedná o právnickou osobu či nikoliv, nebo
4. inkasu, platbách, převodech, vkladech
nebo výběrech prováděných při bezhotovostním i hotovostním platebním styku, anebo
jakémkoli jiném jednání, které směřuje k pohybu peněz nebo jej přímo vyvolá,
k) právnická nebo fyzická osoba oprávněná k obchodování s použitým
zbožím, s kulturními památkami nebo s předměty kulturní hodnoty nebo ke zprostředkování
takových obchodů nebo k přijímání věcí do zástavy,
l) právnická nebo fyzická osoba neuvedená pod písmeny a) až k), pokud
je podnikatelem, jestliže v rámci jednotlivého obchodu nebo dražby přijímá platbu
v hotovosti v hodnotě převyšující částku 15 000 EUR.
(8) Povinnou osobou je rovněž na území České republiky působící pobočka,
organizační složka nebo provozovna zahraniční právnické nebo fyzické osoby uvedené
v odstavci 7.
(9) Průkazem totožnosti se pro účely tohoto zákona rozumí platný úřední
doklad vydaný státním orgánem, z něhož lze ověřit podobu osoby, která má být identifikována,
její jméno a příjmení, případně všechna jména a příjmení, rodné číslo nebo datum
narození, státní občanství a případně další identifikační údaje. U právnické osoby
je tímto úředním dokladem platný výpis z rejstříku, v němž je povinně evidována,
nebo jiný platný doklad prokazující její existenci.
(10) Hodnotou obchodu nebo podezřelého obchodu v měně euro se rozumí odpovídající
hodnota jakékoliv měny stanovená na základě kurzu vyhlášeného Českou národní bankou
pro den, ve kterém je plněna povinnost podle tohoto zákona. Za platbu v hotovosti
se považuje i platba vysoce hodnotnými komoditami, jako jsou například drahé kovy
nebo drahé kameny.
HLAVA DRUHÁ
POVINNOSTI FYZICKÝCH A PRÁVNICKÝCH OSOB
§ 2
Povinnost identifikace
(1) Jestliže povinná osoba je účastníkem obchodu v hodnotě převyšující
částku 15 000 EUR vždy identifikuje účastníky obchodu, pokud tento zákon dále nestanoví
jinak. Není-li v době uzavření obchodu nebo v kterémkoliv pozdějším okamžiku přesná
výše celého plnění známa, vzniká uvedená povinnost v době, kdy je zřejmé, že stanovené
hranice bude dosaženo; je-li obchod uskutečněn formou opakujícího se plnění, je rozhodující
součet dílčích plnění za dvanáct po sobě jdoucích měsíců, nejde-li o opakovanou účast
na loterii nebo jiné podobné hře podle zvláštního právního předpisu.9)
(2) Povinná osoba při vstupování do obchodního vztahu vždy identifikuje
jeho účastníky, zejména jedná-li se o
a) podezřelý obchod,
b) uzavření smlouvy o
účtu nebo vkladu na vkladní knížce nebo vkladním listu nebo sjednání jiné formy vkladu,10)
c) uzavření smlouvy o nájmu bezpečnostní schránky nebo smlouvy o úschově,
d) výplatu
zůstatku zrušeného vkladu z vkladní knížky na doručitele, převýší-li částku 15 000
EUR,
e) uzavření smlouvy o životním pojištění, jestliže splátky pojistného v jednom
kalendářním roce přesahují částku v hodnotě 1 000 EUR, nebo pokud jednorázové pojistné
přesahuje částku v hodnotě 2 500 EUR,
f) přijetí splátek na dříve uzavřené životní
pojištění, jestliže přesahují částky uvedené v písmenu e),
g) nákup použitého zboží
nebo zboží bez dokladu nabytí, kulturních památek nebo předmětů kulturní hodnoty,
nebo přijímání věcí do zástavy.
(3) Je-li účastník obchodu zastoupen na základě plné moci, provádí se identifikace
zmocněnce podle § 1a odst. 3 a dále předložením plné moci s úředně ověřeným podpisem;
tato plná moc se nevyžaduje, jestliže majitel účtu u povinné osoby zmocnil třetí
osobu k dispozici s účtem a tato osoba byla identifikována podle § 1a odst. 3 písm.
a) a podepsala dispozici podle podpisového vzoru před zaměstnancem povinné osoby,
nebo v případě, kdy osoba, která jinak dispoziční právo k tomuto účtu nemá, ukládá
na účet hotovost a současně doručuje povinné osobě již vyplněné a oprávněnou osobou
podepsané doklady.
(4) Jestliže povinná osoba při uzavírání obchodu zjistí nebo má podezření,
že účastník obchodu nejedná svým jménem nebo že zastírá, že jedná za třetí osobu,
uloží mu, aby písemným prohlášením potvrdil za koho jedná a doložil údaje o identifikaci
této třetí osoby podle § 1a odst. 3. Každý je povinen této výzvě vyhovět, pokud zvláštní
právní předpis nestanoví jinak; advokát nebo notář může tuto povinnost vůči povinné
osobě splnit též předáním kopií příslušných částí dokladů, z nichž identifikační
údaje zjistil.
(5) Povinná osoba neprovede obchod v případě, že je dána identifikační
povinnost podle odstavce 1 nebo 2 a účastník obchodu se odmítne podrobit identifikaci
anebo odmítne identifikaci třetí osoby podle odstavce 4; povinná osoba o této skutečnosti
současně informuje příslušnou organizační složku Ministerstva financí (dále jen "ministerstvo").
(6) Identifikaci pro povinnou osobu na její žádost, v níž musí být uveden
účel identifikace, provádí i ten, kdo je oprávněn provádět ověřování podpisů a listin
podle zvláštního právního předpisu.11) Ten v takovém případě sepíše o identifikaci
veřejnou listinu, která musí obsahovat
a) kdo a na čí žádost identifikaci provedl,
b) identifikační údaje uvedené v § 1a odst. 3,
c) údaj o tom, na základě jakého průkazu
totožnosti a na základě jakých podpůrných dokladů došlo k identifikaci osoby, případně
na základě jakého průkazu totožnosti byla prokázána totožnost osoby jednající jménem
identifikované právnické osoby nebo totožnost zástupce identifikované osoby,
d) osvědčení
prohlášení identifikované fyzické osoby nebo osoby jednající jménem identifikované
právnické osoby nebo zástupce identifikované osoby o účelu provedené identifikace
a o potvrzení správnosti identifikace, případně o výhradách k provedené identifikaci,
e) místo a datum sepsání listiny o identifikaci, případně místo a datum, kde a kdy
k identifikaci došlo, jsou-li odlišná od místa nebo data sepsání listiny o identifikaci,
f) podpis toho, kdo provedl identifikaci, a otisk jeho úředního razítka.
(7) Ten, kdo provedl identifikaci podle odstavce 6, připojí k veřejné listině
o identifikaci kopie příslušných dokladů nebo jejich částí, z nichž provedl identifikaci.
(8) Smlouvu o finančních službách11a), na kterou se vztahuje povinnost
identifikace účastníků obchodu podle odstavce 1 nebo 2, může povinná osoba uzavřít
s fyzickou osobou i na dálku bez její fyzické přítomnosti. Identifikace v takovém
případě musí být zajištěna tím, že
a) první platba z této smlouvy bude provedena prostřednictvím účtu
vedeného na jméno účastníka obchodu u banky nebo pobočky banky na území členského
státu Evropské unie a
b) účastník obchodu zašle povinné osobě kopie příslušných částí průkazu
totožnosti a nejméně jednoho dalšího podpůrného dokladu, z nichž lze zjistit identifikační
údaje podle § 1a odst. 3 písm. a); kopie těchto dokladů musí být pořízeny takovým
způsobem, aby příslušné údaje byly čitelné, a musí obsahovat i kopii vyobrazení účastníka
obchodu v průkazu totožnosti v takové kvalitě, aby umožňovala ověření shody podoby.
(9) Byla-li provedena identifikace a další úkony podle odstavců 6 až 8,
doklady tam uvedené musí být uloženy u povinné osoby. Do té doby neprovede povinná
osoba s takto identifikovanou osobou žádný obchod podle tohoto zákona.
(10) Identifikace není nutná, pokud účastníkem obchodu je povinná osoba
podle § 1a odst. 7 písm. a) až c) anebo úvěrová nebo finanční instituce působící
na území státu, který ukládá této instituci srovnatelným způsobem povinnost identifikace,
a o totožnosti účastníka obchodu nebo totožnosti osoby za něj jednající není pochyb.
§ 3
Povinnost uchovávat stanovené údaje
(1) Povinná osoba v době trvání smluvního vztahu nebo při dalších obchodech
kontroluje platnost a úplnost identifikačních údajů uvedených v § 1a odst. 3 a zaznamenává
jejich změny.
(2) Identifikační údaje získané podle § 1a odst. 3 a § 2, kopie dokladů,
nebo výpis příslušných identifikačních údajů z nich, předložených k identifikaci
a v případě zastupování originál plné moci, uchovává povinná osoba po dobu 10 let
od ukončení vztahu se zákazníkem. Údaje a doklady o obchodech spojených s povinností
identifikace uchovává nejméně 10 let po uskutečnění obchodu. Povinná osoba uvedená
v § 1a odst. 7 písm. k) uchovává údaje a doklady po dobu nejméně 10 let, byla-li
hodnota obchodu vyšší než 10 000 EUR, v ostatních případech tři roky po ukončení
obchodu. Tato doba počíná běžet prvním dnem kalendářního roku následujícího po roce,
ve kterém byl proveden poslední úkon obchodu známý povinné osobě.
§ 4
Oznamovací povinnost
(1) Zjistí-li povinná osoba v souvislosti se svou činností podezřelý obchod
nebo jakoukoli jinou skutečnost, která by mohla podezřelému obchodu nasvědčovat,
oznámí to neprodleně ministerstvu s uvedením všech zjištěných identifikačních údajů
účastníků obchodu.
(2) Oznámení je třeba učinit bez zbytečného odkladu, nejpozději do pěti
kalendářních dnů od zjištění obchodu. Vyžadují-li to okolnosti případu, zejména hrozí-li
nebezpečí z prodlení, je oznamovatel povinen ministerstvo upozornit ihned po zjištění
podezřelého obchodu.
(3) Oznámení lze učinit ústně do protokolu nebo písemně takovým způsobem,
který zaručuje, že informace v něm obsažené zůstanou utajeny před nepovolanou osobou.
(4) Při plnění oznamovací povinnosti podle odstavců 1 až 3 je třeba sdělit
identifikační údaje povinné osoby, která vystupuje jako oznamovatel, včetně jména
a příjmení osoby, která činí oznámení, předmět a podstatné okolnosti uzavření obchodu,
jakož i identifikační údaje toho, koho se oznámení týká, a připojit další údaje,
zejména čísla účtů, na nichž jsou soustředěny peněžní prostředky, ohledně kterých
se oznámení podává.
(5) Oznamovací povinnost uvedenou v odstavci 1 má i správce daně,12) který
přijal platbu na účet nebo v hotovosti, nebo pokud daňový subjekt požádá o poukázání
vratitelného přeplatku převyšujícího 15 000 EUR do ciziny.
(6) Splnění oznamovací povinnosti podle předchozích ustanovení není porušením
zákonné povinnosti mlčenlivosti uložené podle zvláštního zákona.
(7) Ustanovení odstavce 1 a § 8 odst. 1 se nevztahují na auditora, účetního,
který příslušnou činnost vykonává jako podnikatel, nebo daňového poradce, pokud jde
o informace, které získá od svého klienta nebo které získá o svém klientovi během
zjišťování jeho právního postavení, během jeho zastupování v soudním řízení anebo
v souvislosti s takovým řízením, včetně poradenství ohledně zahájení takového řízení
nebo vyhnutí se takovému řízení, bez ohledu na to, zda jsou takové informace získány
před tímto řízením, během něj nebo po něm.
(8) Ustanovení odstavce 7 se neužije, pokud je povinným osobám tam uvedeným
známo, že klient žádá o právní poradenství za účelem legalizace výnosů nebo za účelem
financování terorismu, teroristických činů nebo teroristických organizací anebo pokud
se povinná osoba sama účastní takové činnosti.
(9) Jestliže se oznámení podle odstavce 1 týká rovněž majetku, na který
se vztahuje mezinárodní sankce vyhlášená za účelem udržení nebo obnovení mezinárodního
míru a bezpečnosti, ochrany základních lidských práv a boje proti terorismu, povinná
osoba na to v oznámení upozorní; v takovém případě oznámení podle zvláštního právního
předpisu o provádění mezinárodních sankcí nepodává. Oznámením podezřelého obchodu
není dotčena povinnost stanovená ve zvláštním zákoně oznámit skutečnosti nasvědčující
spáchání trestného činu.
----------------------------------------------------------------- *) Pozn. ASPI: Zákon č. 70/2006 Sb. mění v § 4 ods. 10. Jelikož však zákonem č. 344/2005 Sb. byl z § 4 vypuštěn ods. 9 a ods. 10 byl přečíslován na ods. 9, byla změna zapracována do ods. 9.
§ 5
Oznamovací povinnost ve zvláštních případech
(1) Fyzická osoba vstupující do tuzemska z oblasti mimo celní území Evropských
společenství13) nebo z tuzemska do takové oblasti vystupující je povinna písemně
oznámit celnímu úřadu dovoz a vývoz platných platidel v české nebo cizí měně, cestovních
šeků nebo peněžních poukázek směnitelných za hotové peníze, cenných papírů na doručitele
nebo na řad anebo vysoce hodnotných komodit, jako jsou například drahé kovy nebo
drahé kameny, v úhrnné hodnotě převyšující 15 000 EUR.
(2) Povinnost uvedenou v odstavci 1 musí splnit rovněž právnická osoba,
která věci uvedené v odstavci 1 dováží nebo vyváží, a to prostřednictvím fyzické
osoby, která má tyto věci při sobě při překročení hranice celního území Evropských
společenství.
(3) Fyzická nebo právnická osoba odesílající z tuzemska mimo celní území
Evropských společenství nebo přijímající odtud poštovní nebo jinou zásilku, která
obsahuje věci uvedené v odstavci 1 v úhrnné hodnotě převyšující 15 000 EUR, je povinna
oznámit celnímu úřadu tuto zásilku a zajistit, aby mu byla zásilka předložena ke
kontrole.
(4) Oznamovací povinnost podle odstavců 1 až 3 má fyzická nebo právnická
osoba i tehdy, pokud na celní území Evropských společenství doveze nebo z něj vyveze
anebo v zásilce přijme nebo odešle v průběhu dvanácti po sobě jdoucích měsíců věci
uvedené v odstavci 1 v úhrnné hodnotě převyšující částku 15 000 EUR. Oznamovací povinnost
vzniká v době, kdy je osobě známo, že stanovené hranice bude dosaženo.
(5) Oznámení podle odstavců 1 a 2 se podává na tiskopise vydaném Ministerstvem
financí, který je k dispozici u celního úřadu. Osoba, která oznámení podává, odpovídá
za správnost a úplnost v něm vyplněných údajů.
(6) Oznamovací povinnost podle odstavce 3 plní fyzická nebo právnická osoba
u celního úřadu písemným záznamem odesílatele o obsahu zásilky v celním prohlášení
nebo v mezinárodním přepravním dokladu. Odesílatel odpovídá za správnost a úplnost
záznamu, který musí obsahovat všechny informace požadované v oznámení o dovozu nebo
vývozu.
(7) Celní úřady neprodleně zasílají ministerstvu údaje o plnění oznamovací
povinnosti v cestovním styku a hlášení s uvedením všech dostupných údajů o odesílateli,
příjemci a předmětu plnění oznamovací povinnosti u zásilek, včetně případů, kdy došlo
k porušení této povinnosti.
(8) Při přepočtu jiné měny na měnu euro se po dobu kalendářního týdne používá
kurz vyhlášený pro příslušnou měnu Českou národní bankou a platný v pátek předchozího
kalendářního týdne; přepočítací poměry ostatních měn, nezaznamenaných v kurzovním
lístku, sděluje celním orgánům Ministerstvo financí. Celní úřad sdělí osobám na základě
ústní žádosti výši kurzů a přepočítacích poměrů pro účely plnění oznamovací povinnosti
podle odstavců 1 až 4. Hodnotou cenných papírů a vysoce hodnotných komodit se rozumí
jejich aktuální tržní cena, případně cena stanovená podle kurzů na oficiálních trzích.
(9) Celní úřady kontrolují plnění oznamovací povinnosti podle odstavců
1 až 4.
§ 6
Odklad splnění příkazu
(1) Povinná osoba může splnit příkaz klienta týkající se podezřelého obchodu
nejdříve po uplynutí 24 hodin od přijetí oznámení ministerstvem, pokud hrozí nebezpečí,
že bezodkladným splněním by mohlo být zmařeno nebo podstatně ztíženo zajištění výnosu.
Na odklad splnění příkazu klienta upozorní povinná osoba ministerstvo v oznámení
o podezřelém obchodě.
(2) Podle odstavce 1 se nepostupuje v případě, kdy odložení příkazu klienta
není možné, například u operací prováděných platebními kartami, nebo kdy by takové
odložení podle předchozího upozornění ministerstva nebo vlastních poznatků povinné
osoby mohlo zmařit šetření podezřelého obchodu; o provedení tohoto obchodu povinná
osoba informuje ministerstvo ihned po jeho provedení.
(3) Povinná osoba odloží splnění příkazu klienta o 24 hodin také v případě,
že o to ministerstvo požádá; o tomto postupu povinná osoba informuje ministerstvo.
(4) Jestliže si prověření podezřelého obchodu podle odstavce 1 nebo 3 vyžádá
delší dobu, může ministerstvo ve lhůtě uvedené v odstavci 1 uložit povinné osobě,
aby prodloužila dobu, na kterou se odkládá splnění příkazu klienta, nejdéle však
na dobu 72 hodin od přijetí oznámení. Pokud ministerstvo v této lhůtě povinné osobě
nesdělí, že podalo trestní oznámení, povinná osoba po uplynutí lhůty příkaz klienta
provede. Bylo-li trestní oznámení v této lhůtě podáno, povinná osoba provede příkaz
klienta po uplynutí 3 kalendářních dnů ode dne podání trestního oznámení, pokud orgán
činný v trestním řízení v této lhůtě nerozhodl o odnětí nebo zajištění předmětu podezřelého
obchodu.
(5) Povinná osoba neodpovídá za škodu vzniklou splněním povinnosti uvedené
v odstavci 1, 3 nebo 4; odpovědnost za takovou škodu nese stát, pokud příkaz klienta
nesměřoval k provedení podezřelého obchodu. Nárok na náhradu škody je třeba uplatnit
u Ministerstva financí.
§ 7
Povinnost mlčenlivosti
(1) Nestanoví-li tento zákon jinak, má oznamovatel povinnost o oznámení
podezřelého obchodu nebo o úkonech učiněných ministerstvem podle tohoto zákona zachovávat
mlčenlivost ve vztahu ke třetím osobám, včetně osob, jichž se sdělené informace týkají;
povinnost mlčenlivosti se vztahuje na každého zaměstnance oznamovatele i na osobu,
která je pro něj na základě smlouvy činná a vzniká od okamžiku zjištění podezřelého
obchodu. Tato povinnost mlčenlivosti se vztahuje i na plnění dalších povinností povinnou
osobou podle § 8 odst. 1.
(2) Zaměstnanci ministerstva a orgánů uvedených v § 8 odst. 3 jsou povinni
zachovávat mlčenlivost o úkonech učiněných podle tohoto zákona a o informacích získaných
při jeho provádění. Organizační složka, která plní úkoly a vykonává pravomoce, které
jí podle tohoto zákona přísluší, musí být technicky oddělena od jiných pracovišť
Ministerstva financí a musí v ní být uplatňována taková organizační, personální a
jiná opatření, která zaručují, že s informacemi získanými při aplikaci tohoto zákona
nepřijde do styku nepovolaná osoba. Povinnost zachovávat mlčenlivost podle tohoto
zákona má i ten, kdo se v souvislosti s šetřením prováděným ministerstvem seznámí
s informacemi, získanými na základě tohoto zákona.
(3) Povinnost mlčenlivosti osob uvedených v odstavcích 1 a 2 nezaniká skončením
pracovněprávního nebo jiného vztahu k povinné osobě nebo ministerstvu nebo tím, že
fyzická osoba přestala vykonávat činnost uvedenou v § 1a odst. 7.
(4) Povinnosti zachovávat mlčenlivost podle odstavců 1 a 2 se nelze
dovolávat vůči
a) orgánu činnému v trestním řízení, pokud provádí řízení o trestném
činu souvisejícím s legalizací výnosu nebo financováním terorismu, anebo jedná-li
se o splnění oznamovací povinnosti vztahující se k takovému trestnému činu,
b) soudu rozhodujícímu v občanském soudním řízení spory týkající se
obchodu nebo nároku vyplývajícího z tohoto zákona,
c) osobám vykonávajícím kontrolu podle § 8 odst. 3
d) orgánu oprávněnému podle zvláštního předpisu rozhodovat o odnětí
oprávnění k podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti v případě, že ministerstvo
předloží podnět k odnětí takového oprávnění,
e) osobě, která by mohla uplatnit nárok na náhradu škody způsobené
postupem podle tohoto zákona, jde-li o následné oznámení skutečností rozhodných pro
uplatnění takového nároku; povinná osoba může v tomto případě sdělit klientovi, že
bylo jednáno podle tohoto zákona, až po předchozím písemném souhlasu ministerstva,
f) příslušnému zahraničnímu orgánu při předávání údajů sloužících k
dosažení účelu stanoveného tímto zákonem, pokud to zvláštní právní předpis nezakazuje,
g) správnímu orgánu, který plní úkoly v systému certifikace surových
diamantů podle zvláštního právního předpisu, při informování o skutečnostech podle
§ 10 odst. 3,
h) správnímu orgánu oprávněnému ukládat pokuty podle zvláštních právních
předpisů, jimiž Česká republika uplatňuje mezinárodní sankce,4) v řízení o porušení
těchto právních předpisů,
i) Národnímu bezpečnostnímu úřadu, Ministerstvu obrany, zpravodajským
službám nebo Policii České republiky, pokud provádějí v rozsahu svého oprávnění bezpečnostní
prověrku navrhované osoby nebo pokud Národní bezpečnostní úřad provádí bezpečnostní
prověrku organizace nebo ověřování bezpečnostní způsobilosti fyzických osob podle
zvláštního právního předpisu,14)
j) Bezpečnostní informační službě, Vojenskému zpravodajství a Úřadu
pro zahraniční styky a informace, jedná-li se o informace, které jsou významné pro
plnění jejich úkolů v oblastech působnosti podle zvláštního právního předpisu o zpravodajských
službách,
k) finančnímu arbitrovi rozhodujícímu podle zvláštního právního předpisu
ve sporu navrhovatele proti instituci.
(5) Porušení povinnosti mlčenlivosti uložené podle odstavců 1 a 3 je přestupkem,
za který lze v řízení podle zvláštního zákona15) uložit pokutu až do výše 200 000
Kč; tím není dotčena odpovědnost za škodu, která tím osobě, jíž se vyzrazené údaje
týkají, vznikla, ani případná trestní odpovědnost toho, kdo porušil povinnost mlčenlivosti.16)
(6) Údaje shromážděné ministerstvem podle tohoto zákona mohou být použity
jinak jen v řízení před orgány uvedenými v odstavci 4 a v řízení podle zvláštního
právního předpisu o provádění mezinárodních sankcí za účelem udržování mezinárodního
míru a bezpečnosti, ochrany základních lidských práv a boje proti terorismu.
(7) Ustanovení odstavce 1 věty první se nevztahuje na povinné osoby uvedené
v § 4 odst. 7.
§ 8
Další povinnosti
(1) Povinná osoba na požádání sdělí ministerstvu v jím stanovené lhůtě
údaje o obchodech, na něž se vztahuje identifikační povinnost nebo ohledně nichž
ministerstvo provádí šetření, předloží doklady o těchto obchodech, nebo k nim umožní
přístup pověřeným zaměstnancům ministerstva při prověřování oznámení nebo provádění
kontrolní činnosti a poskytne informace o osobách, které se jakýmkoliv způsobem účastnily
takových obchodů.
(2) Při prováděném šetření může ministerstvo vyžadovat od správců daně
údaje z celého daňového řízení, pokud věc nelze dostatečně objasnit jiným způsobem.
(3) Ministerstvo kontroluje, zda povinné osoby plní povinnosti stanovené
tímto zákonem a zda nedochází k legalizaci výnosů povinnými osobami. Při provádění
kontroly postupuje ministerstvo podle zvláštního právního předpisu.17) Kromě ministerstva
provádí kontrolu plnění povinností podle tohoto zákona též
a) Česká národní banka u bank, spořitelních a úvěrních družstev, pojišťoven,
penzijních fondů, osob, kterým uděluje devizové licence, a osob uvedených v § 1a
odst. 7 písm. c),
b) státní dozor nad dodržováním zákona o loteriích a jiných podobných
hrách u jím kontrolovaných osob,18)
c) Česká obchodní inspekce u povinných osob uvedených v § 1a odst. 7
písm. k).
Kontrola se vztahuje i na povinné osoby ve smyslu § 1a odst. 8. Při výkonu
kontrolní činnosti se vztahy mezi kontrolními orgány a kontrolovanými osobami řídí
zákonem o státní kontrole. Orgány uvedené v písmenech a) až c) jsou povinny na vyžádání
ministerstva poskytnout písemné stanovisko v jím stanovené lhůtě nebo jinou požadovanou
součinnost.
§ 9
Systém vnitřních zásad a školicí programy
(1) Povinná osoba zavede a uplatňuje odpovídající postupy vnitřní kontroly
a komunikace za účelem naplnění povinností stanovených tímto zákonem. Povinná osoba
uvedená v § 1a odst. 7 písm. a) až g) vypracuje v rozsahu platných povolení či oprávnění
k činnostem podléhajícím působnosti tohoto zákona písemně systém vnitřních zásad,
postupů a kontrolních opatření k naplnění povinností stanovených tímto zákonem (dále
jen "systém vnitřních zásad"). Osoba, která smluvně vykonává činnost podléhající
působnosti tohoto zákona pro jinou povinnou osobu, nemusí vypracovat vlastní systém
vnitřních zásad, pokud je její činnost dostatečně pokryta systémem vnitřních zásad
této jiné povinné osoby a jestliže nezaměstnává nebo pro ni jinou formou nepracují
další osoby.
(2) Povinná osoba určí konkrétního zaměstnance k plnění oznamovací povinnosti
podle § 4 a k zajišťování průběžného styku s ministerstvem, pokud tyto činnosti nebude
zajišťovat přímo statutární orgán. O určení této osoby informuje povinná osoba uvedená
v § 1a odst. 7 písm. a) až d) neprodleně ministerstvo.
(3) Systém vnitřních zásad podle odstavce 1 musí obsahovat
a) podrobný
demonstrativní výčet znaků podezřelého obchodu,
b) způsob identifikace klienta,
c)
mechanismus, který umožní údaje uchovávané podle § 3 zpřístupnit ministerstvu,
d)
postup povinné osoby od zjištění podezřelého obchodu do okamžiku doručení oznámení
ministerstvu tak, aby byly dodrženy lhůty stanovené v § 4 odst. 2, jakož i pravidla
pro zpracování podezřelého obchodu a určení osob, které podezřelý obchod vyhodnocují,
e) opatření, která zabrání hrozícímu nebezpečí, že bezodkladným splněním příkazu
klienta by mohlo být zmařeno nebo podstatně ztíženo zajištění výnosu,
f) technická
a personální opatření, která zajistí, aby ministerstvo mohlo vůči povinné osobě provádět
v zákonných termínech úkony podle § 6 a 8.
(4) Povinná osoba poskytne na vyžádání ministerstvu informace a doklady
o plnění povinností uložených podle odstavců 1 až 3.
(5) Povinná osoba uvedená v § 1a odst. 7 písm. a) a b) je povinna doručit
ministerstvu systém vnitřních zásad a jeho změny do 30 dnů od svého vzniku anebo
od účinnosti změn systému vnitřních zásad. Povinná osoba uvedená v § 1a odst. 7 písm.
c) má tyto povinnosti ve vztahu k České národní bance. Jestliže předložené znění
není v souladu s tímto zákonem nebo neplní dostatečně svůj účel, ministerstvo nebo
Česká národní banka na to povinnou osobu písemně upozorní; povinná osoba je v takovém
případě povinna ve lhůtě 30 dnů od doručení upozornění závady odstranit a vyrozumět
o tom ministerstvo nebo Českou národní banku v případě povinné osoby uvedené v §
1a odst. 7 písm. c). Lhůta k odstranění závad a k vyrozumění je závazná i v případě,
že systém vnitřních zásad byl vyžádán ke kontrole ministerstvem nebo orgánem uvedeným
v § 8 odst. 3 písm. a) nebo b).
(6) Povinná osoba zajistí nejméně jedenkrát v průběhu 12 kalendářních měsíců
proškolení zaměstnanců, kteří se mohou při výkonu své práce setkat s podezřelými
obchody. Školicí programy se zaměří na způsoby zjišťování podezřelých obchodů a na
uplatňování postupů podle tohoto zákona.
HLAVA TŘETÍ
PRAVOMOC MINISTERSTVA
§ 10
(1) Ministerstvo podle tohoto zákona plní funkce sběru a analýzy údajů.
Kromě oprávnění uvedených v § 6 odst. 3 a 4, § 8 a § 9 odst. 4 může
a) provádět vlastní
šetření týkající se obchodu, na který se vztahuje identifikační povinnost podle tohoto
zákona,
b) ukládat pokuty za nesplnění povinnosti stanovené tímto zákonem,
c) dávat
podnět k odnětí oprávnění k podnikatelské a jiné samostatné výdělečné činnosti.
Ministerstvo
rovněž působí v rozsahu stanoveném tímto zákonem v řízení o náhradě škody.
(2) Zjistí-li ministerstvo skutečnosti, které odůvodňují podezření, že
byl spáchán trestný čin, učiní oznámení podle trestního řádu a současně orgánu činnému
v trestním řízení poskytne všechny údaje a důkazy o nich, které má k dispozici, jestliže
s oznámením souvisejí.
(3) Zjistí-li ministerstvo skutečnosti významné pro plnění úkolů v systému
certifikace surových diamantů a není-li důvod k postupu podle odstavce 2, informuje
o těchto zjištěních správní orgán, který plní úkoly v systému certifikace surových
diamantů podle zvláštního právního předpisu.
(4) Zjistí-li ministerstvo skutečnosti, které jsou významné pro správu
daní a cel, informuje o těchto zjištěních příslušné finanční ředitelství nebo Generální
ředitelství cel.
(5) Pokud orgán uvedený v § 8 odst. 3 písm. a) až c) zjistí skutečnosti
nasvědčující podezřelému obchodu ve smyslu § 1a odst. 6, ihned o tom informuje ministerstvo
postupem podle § 4.
(6) Policie České republiky, zpravodajské služby, orgány státní správy
včetně orgánů vykonávajících státní správu v přenesené působnosti a jiné státní orgány
jsou povinny ministerstvu při výkonu jeho pravomocí podle tohoto zákona poskytnout
potřebné údaje, pokud jim to zvláštní zákon nezakazuje.
(7) Ministerstvo je oprávněno vést údaje získané při provádění tohoto zákona
v informačním systému za podmínek, které stanoví zvláštní zákon.19) K tomu účelu
je oprávněno sdružovat informace a informační systémy sloužící k rozdílným účelům.
Ministerstvo neposkytuje podle zvláštního zákona19) na požádání dotčené osobě zprávu
o informacích, které jsou o ní uchovávány v informačním systému vedeném podle tohoto
zákona.
(8) V rozsahu stanoveném mezinárodní smlouvou, kterou je Česká republika
vázána nebo na základě vzájemnosti, ministerstvo spolupracuje se zahraničními orgány
se stejnou věcnou příslušností, zejména při předávání a získávání údajů sloužících
k dosažení účelu stanoveného tímto zákonem. Za podmínek, že informace budou užity
pouze k dosažení účelu tohoto zákona a budou požívat ochrany alespoň v rozsahu tímto
zákonem stanoveném, může ministerstvo spolupracovat i s dalšími mezinárodními organizacemi.
HLAVA ČTVRTÁ
ŘÍZENÍ PŘED MINISTERSTVEM
§ 11
Obecné zásady
(1) Není-li stanoveno jinak, na řízení prováděné ministerstvem podle
tohoto zákona se obdobně užijí ustanovení zákona České národní rady č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, pokud se týkají
a) úředního jazyka,
b) osob zúčastněných na řízení a jejich práv,
c) zastupování,
d) místního šetření,
e) doručování,
f) vyloučení,
g) předvolání a předvedení,
h)
nákladů řízení,
i) rozhodnutí,
j) pokuty a blokového
řízení.
(2) Kde se v zákoně České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a
poplatků, ve znění pozdějších předpisů, hovoří o správci daně, daňovém řízení a daňovém
subjektu, rozumí se tím pro účely tohoto zákona ministerstvo, řízení prováděné ministerstvem
podle tohoto zákona a ten, kdo má podle tohoto zákona stanovenou povinnost.
(3) Řízení vedené ministerstvem podle tohoto zákona je vždy neveřejné.
§ 12
Pokuty
(1) Tomu, kdo poruší nebo nesplní povinnost stanovenou tímto zákonem, pokud
nejde o porušení povinnosti mlčenlivosti nebo pokud takové jednání není činem přísněji
trestným, může ministerstvo nebo orgán uvedený v § 8 odst. 3 uložit pokutu až do
výše 2 000 000 Kč a při opětovném porušení nebo nesplnění povinnosti v období 12
po sobě jdoucích měsíců až do výše 10 000 000 Kč, jde-li o fyzickou osobu, a až do
výše 10 000 000 Kč a při opětovném porušení nebo nesplnění povinnosti v období 12
po sobě jdoucích měsíců až do výše 50 000 000 Kč, jde-li o právnickou osobu. Pokutu
uloží orgán, který porušení povinnosti první zjistil.
(2) Při stanovení výměry pokuty je třeba přihlížet k osobním a majetkovým
poměrům toho, komu se pokuta ukládá, a k povaze a závažnosti povinnosti, která byla
porušena nebo nesplněna, době trvání a následkům protiprávního jednání.
(3) Pokutu nelze uložit, jestliže uplynuly dva roky od konce roku, ve kterém
došlo k jednání zakládajícímu právo na uložení pokuty. Právo vyměřenou pokutu vymáhat
se promlčuje po pěti letech od vykonatelnosti rozhodnutí. Výnos z pokut je příjmem
státního rozpočtu.
(4) Proti rozhodnutí ministerstva o uložení pokuty, které musí obsahovat
odůvodnění, může ten, komu byla pokuta uložena, podat odvolání. Odvolání je třeba
doručit ministerstvu do 30 dnů od doručení rozhodnutí o pokutě. Včas podané odvolání
má odkladný účinek. O odvolání rozhoduje ministr financí.
(5) Ustanovení odstavců 1 až 4 se nepoužijí u advokátů a notářů. Zjistí-li
ministerstvo, že povinnosti uložené tímto zákonem porušil nebo nesplnil advokát nebo
notář, dá příslušnému orgánu podnět k zahájení kárného řízení podle zvláštních právních
předpisů upravujících výkon těchto povolaní20).
§ 12a
(1) Zjistí-li celní úřad, že fyzická nebo právnická osoba nesplnila oznamovací
povinnost podle § 5 odst. 1 až 4, uloží jí pokutu až do výše hodnoty neoznámených
věcí. Obdobně postupuje celní úřad i při uvedení nesprávných nebo neúplných údajů
v oznámení podle § 5 odst. 5 nebo v záznamu podle § 5 odst. 6.
(2) Porušení povinností podle § 5 odst. 1 až 4 projedná celní úřad, v jehož
územním obvodu byla tato povinnost porušena.
(3) Celní úřad, který je podle odstavce 2 příslušný k projednání porušení
povinnosti, může postoupit věc k projednání celnímu úřadu, v jehož územním obvodu
má
a) sídlo právnická osoba, která nesplnila povinnost uvedenou v § 5 odst. 2 až
4,
b) trvalý pobyt fyzická osoba, která nesplnila povinnost uvedenou v § 5 odst.
1, 3 a 4.
(4) Při určení výše pokuty celní úřad přihlíží zejména k závažnosti, způsobu,
době trvání a následkům porušení povinnosti.
(5) Pokuta uložená podle odstavce 1 je splatná do 30 dnů ode dne, kdy rozhodnutí
o jejím uložení nabylo právní moci. Pokuta je příjmem státního rozpočtu České republiky.
(6) Pokutu lze uložit do 2 let ode dne, kdy bylo porušení povinností podle
§ 5 odst. 1 až 4 zjištěno, nejpozději však do 5 let ode dne, kdy k tomuto porušení
došlo.
(7) Celní úřad může při zjištění porušení povinnosti podle § 5 odst. 1
až 4 zajistit věci, kterých se porušení povinností týkalo. Odvolání proti tomuto
rozhodnutí nemá odkladný účinek.
(8) Osoba, které bylo rozhodnutí o zajištění věcí doručeno nebo vyhlášeno,
je povinna je vydat celnímu úřadu. Nejsou-li zajištěné věci na výzvu celnímu úřadu
vydány, mohou být tomu, kdo je má u sebe, odňaty. Osobě, která věci vydala nebo jíž
byly odňaty, vystaví celní úřad potvrzení o jejich vydání nebo odnětí.
(9) Není-li uložená pokuta ve lhůtě splatnosti dobrovolně zaplacena, celní
úřad na její úhradu může použít zajištěné věci.
(10) Nejsou-li zajištěné věci k dalšímu řízení již třeba a nepřichází-li
v úvahu jejich použití na úhradu pokuty, vrátí je celní úřad osobě, která je vydala
nebo jíž byly odňaty.
(11) Pokuta, jejíž výše nepřesahuje 5 000 Kč, může být uložena celním úřadem
též v blokovém řízení, pokud je porušení povinnosti spolehlivě zjištěno a osoba,
která povinnost podle § 5 odst. 1 až 4 porušila, pokutu na místě zaplatí. Proti uložení
pokuty v blokovém řízení se nelze odvolat.
(12) Na pokutovém bloku, kterým je rozhodnuto o uložení pokuty, se vyznačí,
komu, kdy a za porušení jaké právní povinnosti byla pokuta uložena. Pokutový blok
platí současně jako stvrzenka o zaplacení pokuty na místě v hotovosti.
(13) Nestanoví-li tento zákon jinak, řízení o uložení pokuty za porušení
povinnosti podle § 5 odst. 1 až 4 se řídí správním řádem; při vybírání a vymáhání
pokut postupuje celní úřad podle zvláštního právního předpisu.21)
§ 13
Podnět k odnětí oprávnění k podnikatelské a jiné samostatné výdělečné činnosti
(1) Zjistí-li ministerstvo, že právnická nebo fyzická osoba mající příjmy
z podnikatelské a jiné samostatné výdělečné činnosti dlouhodobě nebo opakovaně porušovala
některou z povinností stanovenou v tomto zákoně nebo uloženou rozhodnutím vydaným
podle tohoto zákona, předloží podnět k odnětí oprávnění k podnikatelské nebo jiné
samostatné výdělečné činnosti orgánu, který je podle zvláštního předpisu oprávněn
o jeho odnětí rozhodnout. Tento orgán je povinen do 30 dnů od doručení podnětu ministerstvo
vyrozumět o svých opatřeních a o způsobu vyřízení podnětu.
(2) Dlouhodobé nebo opakované porušení povinnosti stanovené tímto zákonem
nebo uložené rozhodnutím na jeho základě vydaným je důvodem k odnětí oprávnění k
podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti podle zvláštního předpisu.
HLAVA PÁTÁ
ZVLÁŠTNÍ USTANOVENÍ O ADVOKÁTECH A NOTÁŘÍCH JAKO POVINNÝCH OSOBÁCH
§ 14
(1) Ustanovení § 4 a § 8 odst. 1 se nepoužijí u advokáta, pokud jde
o informace o klientovi, které získal od klienta nebo jakýmkoliv jiným způsobem během
nebo v souvislosti s
a) poskytováním právních porad nebo následným ověřováním právního postavení
klienta,
b) obhajobou klienta v trestním řízení,
c) zastupováním klienta v řízení před soudy, anebo
d) poskytováním jakýchkoliv právních porad týkajících se řízení uvedených
pod písmeny b) a c), a to bez ohledu na to, zda tato řízení již byla zahájena či
nikoliv anebo ukončena.
(2) Ustanovení § 4 a § 8 odst. 1 se nepoužijí u notáře, pokud jde o informace
o klientovi, které získal od klienta nebo jakýmkoliv jiným způsobem během nebo v
souvislosti s
a) poskytováním právních porad nebo následným ověřováním právního postavení
klienta22),
b) zastupováním klienta v řízení před soudy v rozsahu svého oprávnění
stanoveného zvláštním právním předpisem23), anebo
c) poskytováním jakýchkoliv právních porad týkajících se řízení uvedených
pod písmenem b), a to bez ohledu na to, zda tato řízení již byla zahájena či nikoliv
anebo ukončena.
(3) Oznámení podle § 4 učiní advokát České advokátní komoře a notář Notářské
komoře České republiky (dále jen "příslušná komora"). Příslušná komora oznámení advokáta
nebo notáře přezkoumá za účelem zjištění, zda není v rozporu s ustanoveními odstavce
1 nebo 2, § 1a odst. 7 písm. j) anebo § 4 odst. 1 a zda má všechny náležitosti stanovené
tímto zákonem. Pokud oznámení advokáta nebo notáře náležitosti stanovené tímto zákonem
nemá, příslušná komora na to advokáta nebo notáře upozorní. Splňuje-li oznámení advokáta
nebo notáře podmínky uvedené ve větě první, příslušná komora postupuje tak, aby je
předala ministerstvu bez zbytečného odkladu, nejpozději do sedmi kalendářních dnů
od zjištění obchodu; spolu s oznámením příslušná komora je oprávněna předložit ministerstvu
své vyjádření.
(4) Ustanovení § 7 o povinnostech povinných osob se u advokátů a notářů
nepoužijí; tím nejsou dotčena ustanovení zvláštních právních předpisů upravujících
výkon advokacie a činnost notářů o povinnosti mlčenlivosti24).
(5) Ustanovení § 8 odst. 3 se u advokátů a notářů nepoužijí; ustanovení
zvláštních právních předpisů o dohledu nad dodržováním tohoto zákona advokáty nebo
notáři tím nejsou dotčena25). Příslušná komora je však povinna provést na základě
písemné žádosti ministerstva kontrolu dodržování povinností, vyplývajících z tohoto
zákona určitým advokátem nebo určitým notářem a uvědomit písemně ministerstvo o jejím
výsledku v jím stanovené lhůtě.
(6) Advokátem se pro účely tohoto zákona rozumí i evropský advokát26).
ČÁST DRUHÁ
ZMĚNA A DOPLNĚNÍ SOUVISEJÍCÍCH ZÁKONŮ
§ 15
Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 264/1992 Sb., zákona
č. 292/1993 Sb., zákona č. 156/1994 Sb., zákona č. 83/1995 Sb. a zákona č. 84/1995
Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V § 38 odst. 2 se na konci připojuje věta, která včetně poznámky č.
10) zní:
"Porušením povinnosti dodržet bankovní tajemství rovněž není sdělení údajů
o klientovi a jeho obchodech při podání trestního oznámení nebo při plnění oznamovací
povinnosti podle zvláštního zákona.10)
10) Zákon č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů
z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů.".
2. V § 38 odst. 3 se tečka na konci nahrazuje čárkou a připojuje se ustanovení
písmene e), které zní:
"e) Ministerstva financí za podmínek, které stanoví zvláštní zákon.10)".
§ 16
Zákon České národní rady č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění zákona
č. 89/1993 Sb., zákona č. 331/1993 Sb. a zákona č. 259/1994 Sb., se doplňuje takto:
V § 79 odst. 4 poslední větě se za slova "trestního řízení" vkládají slova
"anebo při plnění povinnosti vůči příslušné organizační složce ministerstva podle
zvláštního zákona36a)".
Poznámka č. 36a) zní:
"36a) Zákon č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů.".
§ 18
Zákon č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o
změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, se mění a doplňuje takto:
V § 7 odst. 7 poslední větě se spojka "a" nahrazuje čárkou a za slovo
"daní" se vkládají slova "a při plnění povinnosti vůči příslušné organizační složce
ministerstva podle zvláštního zákona6a)".
Poznámka č. 6a) zní:
"6a) Zákon č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů.".
ČÁST TŘETÍ
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 20
Zmocňovací ustanovení
(1) Ministerstvo financí vyhláškou upraví podrobnosti způsobu plnění oznamovací
povinnosti povinnými osobami, stanoví název organizační složky, která jménem Ministerstva
financí působí podle tohoto zákona, a stanoví vzor průkazu, kterým se prokazují osoby
pracující v tomto organizačním útvaru.
(2) Ministerstvo financí vyhláškou upraví vzor tiskopisu podle § 5 odst.
5.
Uhde v. r.
Havel v. r.
Klaus v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II zákona č. 284/2004 Sb.
Přechodná a závěrečná ustanovení
1. Povinná osoba doplní systém vnitřních zásad podle § 9 zákona č. 61/1996
Sb., ve znění tohoto zákona, nejpozději do 60 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona. Povinná osoba uvedená v § 1a odst. 7 písm. a) doručí v této lhůtě doplněný
systém vnitřních zásad ministerstvu a povinná osoba uvedená v § 1a odst. 7 písm.
c) jej doručí v této lhůtě Komisi pro cenné papíry.
2. Právnická nebo fyzická osoba, která byla tímto zákonem nově zařazena mezi
povinné osoby, je povinna vypracovat a uplatňovat systém vnitřních zásad a určit
svého zaměstnance k plnění oznamovací povinnosti podle § 9 odst. 1 zákona č. 61/1996
Sb., ve znění tohoto zákona, nejpozději do 60 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona. Pokud je tato nově zařazená povinná osoba uvedena v § 1a odst. 7 písm. a)
a b) zákona č. 61/1996 Sb., ve znění tohoto zákona, doručí v této lhůtě systém vnitřních
zásad ministerstvu; pokud je uvedena v § 1a odst. 7 písm. c) zákona č. 61/1996 Sb.,
ve znění tohoto zákona, doručí jej v této lhůtě Komisi pro cenné papíry.
3. Kde tento zákon hovoří o advokátovi, rozumí se tím i evropský advokát.22)
1) Směrnice Rady č. 91/308/EHS ze dne 10.6.1991 o předcházení zneužití finančního
systému k praní peněz, ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2001/97/ES
ze dne 4.12.2001.
2) § 66a obchodního zákoníku.
3) Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších
zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů.
4) Například zákon č. 48/2000 Sb., o opatřeních ve vztahu k afghánskému hnutí
Taliban, zákon č. 98/2000 Sb., o provádění mezinárodních sankcí k udržování mezinárodního
míru a bezpečnosti.
5) § 91 až 115 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve
znění pozdějších předpisů.
6) § 4 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění zákona
č. 56/2006 Sb.
7) § 2 písm. f) zákona č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví a o změně některých
souvisejících zákonů (zákon o pojišťovnictví).
8) § 74 až 86 zákona č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti
(exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění zákona č. 279/2003 Sb.
9) Zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších
předpisů.
10) § 778 až 787 občanského zákoníku.
10a) Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
11) Notářský řád.
Zákon č. 41/1993 Sb., o ověřování shody opisů nebo kopie s listinou a o ověřování
pravosti podpisu okresními a obecními úřady a o vydávání potvrzení orgány obcí a
okresními úřady, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 272/2000 Sb., o ověřování pravosti podpisu nebo shody opisu nebo
kopie s listinou velitelem lodě.
11a) § 54a občanského zákoníku.
12) § 1 odst. 3 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů.
12a) Zákon č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
13) Nařízení Rady (EHS) č. 2913/92, čl. 3, odst. 1
14) Zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
15) Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.
16) § 178 trestního zákona.
17) Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
18) § 46 odst. 1 písm. c) a d) zákona č. 202/1990 Sb., ve znění zákona č. 149/1998
Sb.
19) Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění
pozdějších předpisů.
21) Zákon č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
22) § 3 odst. 1 písm. a) zákona č. 358/1992 Sb.
23) § 3 odst. 1 písm. b) zákona č. 358/1992 Sb.
24) § 21 zákona č. 85/1996 Sb.
§ 56 zákona č. 358/1992 Sb.
25) § 46 odst. 4 zákona č. 85/1996 Sb.
§ 45 zákona č. 358/1992 Sb.
26) Část třetí zákona č. 85/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů.