185/2004 Sb.
ZÁKON
ze dne 1. dubna 2004
o Celní správě České republiky
Změna: 669/2004 Sb.
Změna: 635/2004 Sb.
Změna: 230/2006 Sb.
Změna: 80/2006 Sb.,
575/2006 Sb.
Změna: 170/2007 Sb.
Změna: 136/2008 Sb.
Změna: 130/2008 Sb.
Změna: 218/2009 Sb.
Změna: 288/2009 Sb.
Změna: 227/2009 Sb.
Změna: 150/2011 Sb.
Změna: 104/2011 Sb.
Změna: 252/2011 Sb.
Změna: 375/2011 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
§ 1
Celní správa České republiky
(1) Zřizuje se Generální ředitelství cel se sídlem v Praze jako
správní úřad pro oblast celnictví s celostátní územní působností; je podřízeno
Ministerstvu financí.
(2) Dalšími správními úřady pro oblast celnictví jsou celní
ředitelství a celní úřady.
(3) Územní působnost celních ředitelství zřízených podle
dosavadních právních předpisů je vymezena v příloze č. 1.
(4) Územní působnost celních úřadů zřízených podle dosavadních
právních předpisů je uvedena v příloze č. 2.
(5) Zřizují se nové celní úřady, jejichž názvy a územní
působnost jsou uvedeny v příloze č. 3.
(6) Celní úřady zřízené podle dosavadních právních předpisů
uvedené v příloze č. 4 se
zrušují.
(7) Generální ředitelství cel, celní ředitelství a celní úřady
tvoří Celní správu České republiky (dále jen "celní správa") jako soustavu
celních orgánů. Celní správa je bezpečnostním sborem. V čele celní správy je
generální ředitel Generálního ředitelství cel ustanovený podle
§ 3 odst. 1 (dále jen "generální
ředitel").
(8) Generální ředitel je v celní správě oprávněn činit právní
úkony jménem státu ve všech majetkoprávních a pracovněprávních věcech; pro
určité právní úkony však může jednáním jménem státu písemně pověřit osoby
uvedené v odstavci 9 větě třetí. Generální ředitel schvaluje organizační řád
celní správy, kterým zřizuje i pobočky celních úřadů pro zabezpečení výkonu
některých činností uvedených v § 5 odst.
3 a 4.
(9) Úkoly celní správy plní celníci, kterými jsou fyzické osoby
vykonávající v celní správě službu podle zákona upravujícího služební poměr
příslušníků bezpečnostních sborů.1) Úkoly celní správy
dále plní občanští zaměstnanci, kterými jsou pro účely v oblasti celnictví
fyzické osoby vykonávající v celní správě službu ve služebním poměru podle
služebního zákona,2) nebo v pracovním poměru. Celníci,
kteří řídí výkon služby dalších celníků, představení3)
a vedoucí zaměstnanci4) mohou činit jménem státu
majetkoprávní úkony a úkony pracovněprávní jen na základě písemného pověření
generálního ředitele.
§ 2
Vymezení základních pojmů
Pro účely tohoto zákona se
rozumí
a) celnictvím plnění úkolů celními orgány podle tohoto
zákona a zvláštních právních předpisů,5) včetně plnění
úkolů při správě daní a poplatků (dále jen "daně") podle zvláštních právních
předpisů6) a při správě cel,
b) kontrolní činností plnění úkolů celním orgánem v oblasti
kontroly pro potřebu jiného celního orgánu nebo pro potřebu orgánu veřejné
správy, stanoví-li tak zvláštní právní předpis,7)
c) asistenční činností podpora poskytovaná
celním úřadem jinému celnímu orgánu nebo územnímu finančnímu orgánu,
Ministerstvu financí a Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových na
základě jejich žádosti a v rozsahu nezbytném pro plnění jejich úkolů, a to ve
formě poskytování informací a podkladů, předvádění osob k řízení podle
zvláštních právních předpisů,8) s výjimkou vojáků v
činné službě a příslušníků ozbrojených sborů, zajištění ochrany osob a majetku
a zajištění dodržování veřejného pořádku v místnostech nebo prostorech určených
k užívání těmito orgány,
d) placením peněžitých plnění vybírání a vymáhání peněžitých
plnění, která vznikla bez vydání správního aktu ze zákona, nebo která byla
uložena jinými správními úřady v řízení podle správního řádu, a která jsou
příjmem státního rozpočtu, státních fondů nebo rozpočtů územních samosprávných
celků,
e) analýzou rizik systematické využívání dostupných
informací za účelem zjištění, zda, jakým způsobem a s jakými důsledky jsou a
mohou být porušovány celní předpisy, kterými se rozumí zákony a další právní
předpisy, včetně právních předpisů Evropských společenství, které stanoví
působnost celních orgánů (dále jen "celní předpisy"),
f) obchodem uvnitř Společenství obchod se zbožím mezi
Českou republikou a jiným členským státem Evropské unie
(dále jen „členský stát“) za podmínek stanovených
zvláštním právním předpisem9),
g) donucovacím orgánem policejní, celní nebo jiný
orgán členského státu, který je oprávněn předcházet
trestné činnosti, odhalovat a vyšetřovat trestné
činy a přijímat proti nim opatření, anebo Europol
a Eurojust,
h) operativně pátrací činností činnost donucovacího
orgánu, předcházející zahájení trestního stíhání,
při níž je donucovací orgán oprávněn shromažďovat,
zpracovávat a analyzovat informace o trestných
činech nebo trestné činnosti za účelem zjištění,
zda byly nebo mohou být v budoucnu spáchány
konkrétní trestné činy,
i) operativní informací informace využitelná v rámci
operativně pátrací činnosti,
j) celním informačním systémem společný automatizovaný
informační systém Evropské unie pro celní
účely, umožňující rychlejší zpřístupňování údajů,
které posiluje účinnost postupů spolupráce a kontroly
celních orgánů členských států při předcházení
závažným porušením právních předpisů a jejich
vyšetřování a stíhání,
k) identifikační databází celních spisů zvláštní databáze
v rámci celního informačního systému,
umožňující orgánům členských států příslušným
k celnímu šetření, pokud zahajují nebo provádějí
vyšetřování určitých osob, jakož i Europolu
a Eurojustu zjišťovat, které příslušné orgány ostatních
členských států vedou nebo vedly vyšetřování
určitých osob,
l) závažným porušením právních předpisů porušení
právních předpisů, za které může být uložen trest
odnětí svobody nebo ochranné opatření spojené se
zbavením osobní svobody s horní hranicí nejméně
1 rok nebo peněžitá sankce ve výši odpovídající
částce nejméně 15 000 EUR,
m) vyšetřovacím spisem správní nebo trestní spis vedený
příslušným orgánem v souvislosti s podezřením
ze závažného porušení právních předpisů
nebo jeho zjištěním.
Organizace a působnost celních
orgánů
§ 3
Generální ředitelství cel
(1) V čele Generálního ředitelství cel je generální ředitel,
kterým může být pouze celník. Generálního ředitele na toto služební místo
ustanovuje, řídí ho a ze služebního místa odvolává ministr financí (dále jen
"ministr"). Generálního ředitele zastupuje zástupce generálního ředitele.
Zástupcem generálního ředitele může být pouze celník. Zástupce generálního
ředitele na toto služební místo ustanovuje a z něj odvolává ministr na návrh
generálního ředitele.
(2) Generální ředitelství cel je účetní jednotkou.10)
Příjmy a výdaje Generálního ředitelství cel jsou obsaženy v rozpočtu kapitoly
Ministerstva financí.11)
(3) Generální ředitelství cel je pověřeným celním orgánem,
který ve věcech vymezených právním předpisem upravujícím trestní řízení12)
vystupuje v postavení policejního orgánu (dále jen
"pověřený celní orgán"), jde-li o případy celostátního nebo mezinárodního
významu.
(4) Generální ředitelství
cel
a) se podílí na přípravě návrhů právních předpisů v
oblasti celnictví,
b) řídí celní ředitelství,
c) metodicky řídí i celní úřady v oblasti výkonu dohledu a
kontroly,13) celního hodnocení, zajišťování celního
a daňového dluhu, celní politiky, sazebního zařazení zboží a integrovaného tarifu,
správy
cel a daní, pátrání po zboží uniklém nebo odňatém dohledu celních orgánů,
správního trestání, následných kontrol, analýzy rizik, mezinárodní spolupráce,
obchodu uvnitř Společenství, zabezpečování kontrolních nebo asistenčních
činností a placení peněžitých plnění,
d) rozhoduje, ve kterých věcech v oblasti celnictví jde o
případy celostátního nebo mezinárodního významu,
e) rozhoduje o zřízení svobodného pásma nebo svobodného
skladu,
f) zabezpečuje sběr a zpracování údajů o zboží, kterému
bylo přiděleno celně schválené určení,14) o vybraných
výrobcích, u kterých vznikla daňová povinnost ke spotřební dani, a o obchodu
uvnitř Společenství,
g) vede centrální evidenci o kontrolovaném zboží,15)
nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak,16) další
evidence a statistiky nezbytné pro plnění úkolů
celní správy, včetně evidencí a statistik potřebných pro zajištění převodů
cla
a daní, a spravuje další informační systémy nezbytné pro plnění svých
úkolů,
h) odpovídá za řádné fungování celního informačního
systému v České republice a přijímá opatření
nezbytná pro zajištění dodržování příslušných
právních předpisů při jeho využití a pro zachování
jeho bezpečnosti,
i) zadává údaje do celního informačního systému, má
přímý přístup k údajům v něm obsaženým, nahlíží
do těchto údajů, pořizuje z nich kopie a provádí
změnu, doplnění, opravu nebo výmaz údajů, které
jím byly do celního informačního systému zadány,
j) plní funkci centrální analytické jednotky pro účely
analýzy rizik,
k) drží, skladuje a používá nebezpečné látky a věci pro
potřeby výuky, výcviku, zkoušek a expertizní činnosti, nestanoví-li zvláštní
právní předpis jinak.17) Nebezpečnými látkami a věcmi
se rozumí zejména výbušniny, výbušné předměty, omamné a psychotropní látky,
prekurzory a pomocné látky, jedy, padělky peněz, známek a cenných papírů (dále
jen "nebezpečné látky a věci"),
l) zabezpečuje laboratorní zkoumání a analýzu vzorků zboží
pro celní a daňové účely,
m) doručuje písemnosti a oznamuje rozhodnutí celních
orgánů jiných států, stanoví-li tak mezinárodní smlouva, která je součástí
právního řádu (dále jen "mezinárodní smlouva"), a na základě mezinárodních
smluv spolupracuje s celními orgány jiných států a s mezinárodními organizacemi
v oblasti celnictví i v dalších věcech,
n) zajišťuje speciální vzdělávání v oblasti celnictví pro
potřeby celních orgánů,
o) vytváří podmínky pro zajištění pracovnělékařských služeb pro celníky a občanské
zaměstnance v celní
správě.
(5) Generální ředitelství cel
dále
a) rozhoduje o udělení povolení být ručitelem a vydávat
celní doklady a doklady o ručení podle mezinárodní smlouvy,18)
b) rozhoduje o individuálním zajištění celního dluhu
ručením s použitím záručního dokladu,
c) spravuje daně v rozsahu a způsobem stanoveným právním
předpisem upravujícím správu daní,19)
d) spravuje cla v rozsahu a způsobem stanoveným právním
předpisem upravujícím správu daní,19) pokud zvláštní
právní předpis20) nestanoví jinak, a převádí cla podle
právních předpisů Evropských společenství,
e) přezkoumává podle zvláštních právních předpisů21)
rozhodnutí vydaná celními ředitelstvími,
f) plní funkci ústředního úřadu zajišťujícího výměnu
informací mezi členskými státy navzájem a mezi
členskými státy a Komisí Evropských společenství
v řízení o vydání jednotného povolení nebo integrovaného
povolení21a),
g) plní další úkoly, stanoví-li tak zvláštní právní
předpisy.
(6) V případech celostátního nebo
mezinárodního významu Generální ředitelství cel
a) řídí celní úřady,
b) plní funkci národní koordinační jednotky pro vzájemnou
pomoc a spolupráci se státními orgány jiných států a mezinárodními organizacemi
v celních věcech,
c) v rámci plnění mezinárodních smluv provádí způsobem
stanoveným zvláštním právním předpisem22) dohled nad
osobami, o kterých existují závažné důvody pro domněnku, že porušily celní
předpisy druhé smluvní strany, a nad dopravními prostředky a kontejnery, o
kterých existují závažné důvody pro domněnku, že byly, jsou nebo mohou být
použity v rozporu s celními předpisy druhé smluvní strany, provádí dohled nad
pohybem zboží, o kterém je známo, že by mohlo způsobit podstatné porušení
celních předpisů druhé smluvní strany, a nad místem, o kterém je známo, že
je
spojeno s porušováním celních předpisů druhé smluvní strany,
d) po dohodě s celními orgány jiných států přijímá
nezbytná opatření umožňující, aby se s vědomím a pod kontrolou celních orgánů
nezákonné nebo podezřelé dodávky se zbožím, například s omamnými nebo
psychotropními látkami, prekurzory, pomocnými látkami nebo látkami je
nahrazujícími, dostaly na místo určení v neporušené formě nebo úplně nebo
částečně zaměněné, a plní další úkoly vyplývající z mezinárodních smluv o
spolupráci a pomoci v celních věcech s celními orgány smluvních států a
mezinárodními organizacemi a z dalších mezinárodních smluv,
e) pátrá po zboží uniklém nebo odňatém dohledu celních
orgánů a zjišťuje osoby, které zboží tomuto dohledu13)
odňaly nebo se tohoto odnětí zúčastnily, anebo toto zboží získaly,
f) jde-li o případy nezákonného dovozu nebo vývozu zboží,
provádí úkony, které podle tohoto zákona nebo zvláštních právních předpisů
náleží celním ředitelstvím nebo celním úřadům,
g) provádí kriminalisticko-technické zkoumání,
kriminalistické analýzy a rozbory pro potřeby celní správy,
h) shromažďuje, zpracovává a poskytuje osobám oprávněným
podle zvláštního právního předpisu23) informace
nezbytné pro předcházení, odhalování a stíhání porušení celních předpisů a
přijímá další s tím spojená nezbytná opatření.
(7) Rozhodnutí, které vydalo Generální ředitelství cel ve
správním řízení, přezkoumává podle zvláštních právních předpisů21)
Ministerstvo financí.
§ 4
Celní ředitelství
(1) Celní ředitelství řídí ředitel celního ředitelství,
kterým může být pouze celník. Ředitele celního ředitelství na toto služební
místo ustanovuje, řídí ho a ze služebního místa odvolává generální ředitel.
Ředitele celního ředitelství zastupuje zástupce ředitele celního ředitelství.
Zástupcem ředitele celního ředitelství může být pouze celník. Zástupce ředitele
celního ředitelství na toto služební místo ustanovuje a z něj odvolává
generální ředitel.
(2) Celní ředitelství má ve věcech hospodaření s peněžními
prostředky a jiným majetkem státu postavení vnitřní organizační jednotky
Generálního ředitelství cel.
(3) Celní ředitelství je ve věcech, ve kterých nejde o
případy celostátního nebo mezinárodního významu, pověřeným celním
orgánem.
(4) Celní ředitelství
a) řídí celní úřady ve svém územním obvodu, s výjimkou
případů, kdy je řídí Generální ředitelství cel,
b) z důvodů rychlosti, hospodárnosti a efektivity
správního řízení může pověřit provedením úkonů jiný celní úřad ve svém územním
obvodu, než který je místně příslušný, anebo tyto úkony samo provést,
c) z důvodů hospodárnosti a rychlosti může rozhodnout
o tom, že celní úřad plní úkoly uvedené v § 5 odst. 3 písm. a) a v § 5 odst. 4 písm.
e), i), j),
k), l) a o)
i mimo stanovenou územní působnost, nebo může tyto úkoly samo plnit,
d) koordinuje provádění kontrolních a asistenčních
činností, jejichž výkon spadá do věcné působnosti celních úřadů ve svém územním
obvodu,
e) zabezpečuje ve své územní působnosti laboratorní
zkoumání a analýzu vzorků zboží pro celní a daňové účely,
f) vede evidence a statistiky a spravuje další informační
systémy nezbytné pro plnění svých úkolů,
g) spolupracuje s celními orgány jiných států v oblasti
celnictví.
(5) Celní ředitelství dále
a) vydává na základě žádosti závazné informace o původu
zboží24) a tyto závazné informace zrušuje, pokud byly
vydány na základě nepřesných, neúplných nebo nepravdivých údajů,
b) vydává stanoviska k osobám, které hodlají provozovat
mezinárodní přepravu zboží na podkladu karnetu TIR a rozhoduje o vyloučení
osob
z tohoto systému, stanoví-li tak mezinárodní smlouva,
c) rozhoduje o povolení být ručitelem pro zajištění
celního a daňového dluhu soubornou jistotou, o udělení povolení nezajišťovat celní
a daňový dluh v režimu tranzitu a o odnětí a prodloužení platnosti
těchto povolení,
d) provádí následnou kontrolu po propuštění zboží25)
a analýzy rizik pro potřebu svou a celních úřadů ve svém
územním obvodu,
e) rozhoduje na základě žádosti o povolení osvědčovat na
faktuře nebo jiném obchodním dokladu původ zboží,
f) spravuje cla v rozsahu a způsobem stanoveným právním
předpisem upravujícím správu daní,19) pokud zvláštní
právní předpis20) nestanoví jinak,
g) spravuje daně v rozsahu a způsobem stanoveným právním
předpisem upravujícím správu daní,19)
h) kontroluje osvědčení o úlovku a rozhoduje o jeho
ověření při dovozu nebo zpětném vývozu produktů
mořského rybolovu46),
i) přezkoumává podle zvláštních právních předpisů21)
rozhodnutí vydaná celními úřady ve svém územním obvodu.
(6) Celní ředitelství dále
a) pátrá po zboží uniklém nebo odňatém dohledu celních
orgánů a zjišťuje osoby, které zboží tomuto dohledu odňaly nebo se tohoto
odnětí zúčastnily, anebo toto zboží získaly,
b) podle pokynů národní koordinační jednotky plní úkoly
vyplývající z mezinárodních smluv o spolupráci a vzájemné pomoci v celních
otázkách s celními orgány smluvních států a mezinárodními organizacemi a z
dalších mezinárodních smluv, zejména po dohodě s celními orgány jiných států
přijímá nezbytná opatření umožňující, aby se s vědomím a pod kontrolou celních
orgánů nezákonné nebo podezřelé dodávky se zbožím, například s omamnými nebo
psychotropními látkami, prekurzory, pomocnými látkami nebo látkami je
nahrazujícími, dostaly na místo určení v neporušené formě nebo částečně nebo
úplně zaměněné,
c) shromažďuje, zpracovává a poskytuje osobám oprávněným
podle zvláštního právního předpisu23) informace
nezbytné pro předcházení, odhalování a stíhání porušení celních předpisů a
přijímá další s tím spojená nezbytná opatření,
d) podle pokynů národní koordinační jednotky provádí
způsobem stanoveným zvláštním právním předpisem22)
dohled nad osobami, o kterých existují závažné důvody pro domněnku, že porušily
celní předpisy druhé smluvní strany, a nad dopravními prostředky a kontejnery,
o kterých existují závažné důvody pro domněnku, že byly, jsou nebo mohou být
použity v rozporu s celními předpisy druhé smluvní strany, provádí dohled nad
pohybem zboží, o kterém je známo, že by mohlo způsobit podstatné porušení
celních předpisů druhé smluvní strany, a nad místem, o kterém je známo, že
je
spojeno s porušováním celních předpisů druhé smluvní strany,
e) provádí kriminalisticko-technické zkoumání,
kriminalistické analýzy a rozbory pro potřeby celních orgánů,
f) drží, skladuje a používá nebezpečné látky a věci pro
potřeby výuky, výcviku, zkoušek a expertizní činnosti, nestanoví-li zvláštní
právní předpis jinak,17)
g) plní další úkoly, stanoví-li tak zvláštní právní
předpisy.
(7) Celní ředitelství Praha vydává na základě žádosti závazné
informace o sazebním zařazení zboží a tyto závazné informace zrušuje, pokud
byly vydány na základě nepravdivých, nepřesných nebo neúplných
údajů.
(8) Celní ředitelství České Budějovice
a) vydává, pozastavuje a zrušuje
1. osvědčení oprávněného hospodářského subjektu47),
2. osvědčení schváleného hospodářského
subjektu48),
b) kontroluje, zda podmínky, které musí oprávněný
hospodářský subjekt nebo schválený hospodářský
subjekt splňovat, trvají i po vydání osvědčení.
§ 5
Celní úřad
(1) Celní úřad řídí ředitel celního úřadu. Ředitele celního
úřadu zastupuje zástupce ředitele celního úřadu. Ředitelem celního úřadu a jeho
zástupcem mohou být pouze celníci. Ředitele celního úřadu a jeho zástupce na
toto služební místo ustanovuje a z něj odvolává generální ředitel na návrh
ředitele příslušného celního ředitelství. Ředitele celního úřadu řídí ředitel
příslušného celního ředitelství, nejde-li o případy celostátního nebo
mezinárodního významu, kdy ho řídí generální ředitel.
(2) Celní úřad má ve věcech hospodaření s peněžními
prostředky a jiným majetkem státu postavení vnitřní organizační jednotky
Generálního ředitelství cel.
(3) Celní úřad
a) provádí dohled a kontrolu,13)
b) rozhoduje o přidělení celně schváleného určení,14)
c) rozhoduje o podmínkách dočasného uskladnění zboží a
schvaluje dočasný sklad,26)
d) rozhoduje o zničení nebo znehodnocení zboží, které by
mohlo ohrozit život nebo zdraví osob, anebo znehodnotit nebo zničit jiné zboží,
a o povinnosti uhradit náklady za zničení nebo znehodnocení tohoto
zboží,
e) vyměřuje a vybírá skladné,27)
f) spravuje cla v rozsahu a způsobem stanoveným právním
předpisem upravujícím správu daní,19) pokud zvláštní
právní předpis20) nestanoví jinak,
g) spravuje daně v rozsahu a způsobem stanoveným právním
předpisem upravujícím správu daní,19)
h) rozhoduje o opravách celního prohlášení, zrušení
platnosti celního prohlášení a o změnách nebo zrušení rozhodnutí, která vydal,
stanoví-li tak zvláštní právní předpis,
i) rozhoduje o povolení použít režim s ekonomickými
účinky,28) o provedení změn v tomto vydaném povolení,
o
prodloužení jeho platnosti anebo o jeho odnětí, jakož i o převodu práv a
povinností osob ve vztahu k udělenému povolení,
j) rozhoduje o udělení povolení provozovat celní
sklad,29) o odnětí tohoto povolení a o změnách v osobě
skladovatele30) nebo ukladatele,
k) rozhoduje o určení celní hodnoty,31)
l) rozhoduje o zajištění zástavy v rámci celního
zástavního práva32) a o zrušení tohoto
zajištění,
m) vydává osvědčení o původu zboží a ověřuje původ zboží i
po vydání osvědčení,
n) rozhoduje o zajištění celního a daňového dluhu
jednotlivou jistotou s použitím záruční listiny,
o) kontroluje doklady potřebné k vývozu, dovozu nebo
tranzitu zboží vydávané podle zvláštních právních předpisů, zejména úřední
povolení k dovozu nebo vývozu výrobků (licenci)33)
a k
dovozu nebo vývozu vojenského materiálu34) včetně
plnění podmínek v nich stanovených, na základě celních předpisů příslušné
doklady i potvrzuje a kontroluje též, zda jsou dodržovány i další povinnosti
uložené právními předpisy v oblasti celnictví. K zajištění těchto úkolů provádí
veškeré nezbytné úkony a v případě zjištění nedostatků činí příslušná
opatření,
p) provádí řízení o porušení celních předpisů, stanoví-li
tak zvláštní právní předpis,35)
q) rozhoduje o zajištění zboží důležitého pro řízení o
porušení celních předpisů,
r) vymáhá pokuty, které uložil, a předepsané náklady
řízení, které nebyly zaplaceny ve lhůtě splatnosti,
s) vydává osvědčení o způsobilosti dopravních prostředků,
s výjimkou drážních vozidel pro dopravu zboží pod celní závěrou, a ověřuje
tuto
způsobilost i po vydání osvědčení.
(4) Celní úřad dále
a) rozhoduje o povolení používat zjednodušený postup36)
včetně zjednodušeného postupu v režimu tranzitu, o
odnětí tohoto povolení a o prodloužení jeho platnosti,
b) povoluje jednotný zápis37) cla
a daní,
c) provádí následné kontroly po propuštění zboží25)
a na základě výsledků těchto kontrol přijímá příslušná
opatření,
d) zajišťuje prodej uskladněného, zajištěného, propadlého
a zabraného zboží, stanoví-li tak zvláštní právní předpis,38)
e) pátrá po zboží uniklém nebo odňatém dohledu celních
orgánů,
f) zajišťuje prodej zboží, na kterém vázne celní zástavní
právo,32)
g) zabezpečuje sběr údajů a informací o obchodu uvnitř
Společenství,
h) vede evidenci o kontrolovaném zboží15)
a vede další evidence a statistiky a spravuje informační
systémy nezbytné pro plnění svých úkolů,
i) usměrňuje pohyb osob a dopravních prostředků v celním
prostoru39) celního úřadu,
j) kontroluje největší povolenou hmotnost silničního
vozidla, největší povolenou hmotnost na nápravu a skupinu náprav vozidla, další
hmotnostní poměry vozidla a největší povolené rozměry vozidel a jízdních
souprav a užití zpoplatněné komunikace,
k) provádí doprovod zboží přepravovaného od celního úřadu
odeslání k celnímu úřadu určení, je-li to potřebné,
l) zabezpečuje způsobem a v rozsahu stanoveném tímto
zákonem a zvláštními právními předpisy kontrolní a asistenční
činnost,
m) zajišťuje placení peněžitých plnění podle
§ 2 písm. d), nestanoví-li zvláštní právní
předpis jinak,
n) spolupracuje s celními orgány jiných
států v oblasti celnictví na základě mezinárodních smluv,
o) plní další úkoly, stanoví-li tak
zvláštní právní předpisy.40)
(5) K provádění úkonů podle zvláštního právního předpisu40a)
při
výrobě, úpravě, skladování a evidenci lihu je místně příslušný celní
úřad, v jehož obvodu působnosti je líh vyráběn, upravován, skladován
a evidován.
§ 5a
nadpis vypuštěn
(1) Celním orgánům jsou poskytovány
pro výkon
působnosti podle tohoto zákona ze základního registru
obyvatel referenční údaje, kterými jsou
a) příjmení,
b) jméno, popřípadě jména,
c) adresa místa pobytu,
d) datum, místo a okres narození; u subjektu údajů,
který se narodil v cizině, datum, místo a stát, kde
se narodil,
e) datum, místo a okres úmrtí; jde-li o úmrtí subjektu
údajů mimo území České republiky, datum úmrtí,
místo a stát, na jehož území k úmrtí došlo; je-li
vydáno rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého,
den, který je v rozhodnutí uveden jako den
smrti nebo den, který subjekt údajů prohlášený
za mrtvého nepřežil, a datum nabytí právní moci
tohoto rozhodnutí,
f) státní občanství, popřípadě více státních občanství.
(2) Celním orgánům jsou poskytovány
pro výkon
působnosti podle tohoto zákona z agendového informačního
systému evidence obyvatel o státních občanech
České republiky údaje, kterými jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení, popřípadě
jejich
změna, rodné příjmení,
b) datum narození,
c) pohlaví,
d) místo a okres narození; u občana,
který se narodil
v cizině, místo a stát, kde se občan narodil,
e) rodné číslo,
f) státní občanství,
popřípadě více státních občanství,
g) adresa místa trvalého pobytu, včetně předchozích
adres místa trvalého pobytu, popřípadě též adresa,
na kterou mají být doručovány písemnosti podle
jiného právního předpisu,
h) počátek trvalého pobytu, popřípadě datum zrušení
údaje o místu trvalého pobytu nebo datum ukončení
trvalého pobytu na území České republiky,
i) zbavení nebo omezení způsobilosti k právním
úkonům, jméno, popřípadě jména, příjmení
a rodné číslo opatrovníka, nebylo-li opatrovníkovi
přiděleno, datum, místo a okres narození; je-li
opatrovníkem ustanoven orgán místní správy, název
a adresa sídla,
j) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné číslo
otce, matky, popřípadě jiného zákonného zástupce;
v případě, že jeden z rodičů nebo jiný zákonný
zástupce nemá přiděleno rodné číslo,
jméno, popřípadě jména, příjmení a datum narození;
je-li jiným zákonným zástupcem dítěte právnická
osoba, název a sídlo,
k) rodinný stav, datum, místo a okres uzavření manželství,
došlo-li k uzavření manželství mimo území
České republiky, místo a stát, datum nabytí právní
moci rozhodnutí soudu o prohlášení manželství za
neplatné, datum nabytí právní moci rozhodnutí
soudu o neexistenci manželství, datum zániku
manželství smrtí jednoho z manželů, nebo datum
nabytí právní moci rozhodnutí soudu o prohlášení
jednoho z manželů za mrtvého a den, který byl
v pravomocném rozhodnutí o prohlášení za
mrtvého uveden jako den smrti, popřípadě jako
den, který manžel prohlášený za mrtvého nepřežil,
anebo datum nabytí právní moci rozhodnutí
soudu o rozvodu manželství,
l) datum a místo vzniku registrovaného partnerství,
datum nabytí právní moci rozhodnutí soudu o neplatnosti
nebo o neexistenci registrovaného partnerství,
datum zániku registrovaného partnerství
smrtí jednoho z registrovaných partnerů, nebo datum
nabytí právní moci rozhodnutí soudu o prohlášení
jednoho z registrovaných partnerů za
mrtvého a den, který byl v pravomocném rozhodnutí
soudu o prohlášení za mrtvého uveden jako
den smrti, popřípadě jako den, který partner prohlášený
za mrtvého nepřežil, anebo datum nabytí
právní moci rozhodnutí soudu o zrušení registrovaného
partnerství,
m) jméno, popřípadě jména, příjmení a rodné číslo
manžela nebo registrovaného partnera; je-li manželem
nebo registrovaným partnerem fyzická
osoba, která nemá přiděleno rodné číslo, jméno,
popřípadě jména, příjmení manžela nebo registrovaného
partnera a datum jeho narození,
n) jméno, popřípadě jména, příjmení a rodné číslo
dítěte; je-li dítě cizinec, který nemá přiděleno
rodné číslo, jméno, popřípadě jména, příjmení dítěte
a datum jeho narození,
o) o osvojení dítěte,
1. stupeň osvojení,
2. původní a nové jméno, popřípadě jména, příjmení
dítěte,
3. původní a nové rodné číslo dítěte,
4. datum, místo a okres narození,
5. rodná
čísla osvojitelů; v případě, že osvojiteli
nebylo přiděleno rodné číslo, jméno, popřípadě
jména, příjmení a datum narození osvojitele,
6. rodná čísla otce a matky; pokud jim
nebylo přiděleno,
jejich jméno, popřípadě jména, příjmení
a datum narození; tyto údaje se neposkytují,
pokud se jedná o dítě narozené ženě s trvalým
pobytem v České republice, která porodila dítě
a písemně požádala o utajení své osoby v souvislosti
s porodem,
7. datum nabytí právní moci rozhodnutí o osvojení
nebo rozhodnutí o zrušení osvojení dítěte,
p) datum, místo a okres úmrtí; jde-li o
úmrtí občana
mimo území České republiky, datum úmrtí, místo
a stát, na jehož území k úmrtí došlo,
q) den, který byl v rozhodnutí soudu o prohlášení
za
mrtvého uveden jako den smrti, popřípadě jako
den, který občan prohlášený za mrtvého nepřežil.
Údaje, které jsou vedeny jako referenční údaje v základním
registru obyvatel, se využijí z agendového informačního
systému evidence obyvatel, pouze pokud jsou
ve tvaru předcházejícím současný stav.(3) Celním orgánům jsou poskytovány
pro výkon
působnosti podle tohoto zákona z registru rodných
čísel o fyzických osobách údaje, kterými jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení, popřípadě
rodné příjmení nositele rodného čísla, jejich případné
změny,
b) rodné číslo,
c) v případě změny rodného čísla původní rodné
číslo,
d) datum, místo a okres narození; u nositele rodného
čísla narozeného v cizině stát, na jehož území se
narodil.
(4) Celním orgánům jsou poskytovány
pro výkon
působnosti podle tohoto zákona z informačního systému
cizinců údaje, kterými jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
b)
datum narození,
c) pohlaví,
d) místo a stát, kde se cizinec narodil; v případě, že
se
cizinec narodil na území České republiky, místo
a okres narození,
e) rodné číslo,
f) státní občanství, popřípadě více státních občanství,
g)
druh a adresa místa pobytu,
h) číslo a platnost oprávnění k pobytu,
i) počátek pobytu,
popřípadě datum ukončení pobytu,
j) zbavení nebo omezení způsobilosti k právním
úkonům,
k) správní vyhoštění a doba, po kterou není umožněn
vstup na území České republiky,
l) rodinný stav, datum a místo uzavření manželství,
datum nabytí právní moci rozhodnutí soudu o prohlášení
manželství za neplatné, datum nabytí
právní moci rozhodnutí soudu o neexistenci manželství,
datum zániku manželství smrtí jednoho
z manželů, nebo datum nabytí právní moci rozhodnutí
soudu o prohlášení jednoho z manželů za
mrtvého a den, který byl v pravomocném rozhodnutí
soudu o prohlášení za mrtvého uveden jako
den smrti, popřípadě jako den, který manžel prohlášený
za mrtvého nepřežil, anebo datum nabytí
právní moci rozhodnutí soudu o rozvodu manželství,
m) datum a místo vzniku registrovaného
partnerství,
datum nabytí právní moci rozhodnutí soudu o neplatnosti
nebo o neexistenci registrovaného partnerství,
datum zániku registrovaného partnerství
smrtí jednoho z registrovaných partnerů, nebo datum
nabytí právní moci rozhodnutí soudu o prohlášení
jednoho z registrovaných partnerů za
mrtvého a den, který byl v pravomocném rozhodnutí
soudu o prohlášení za mrtvého uveden jako
den smrti, popřípadě jako den, který partner prohlášený
za mrtvého nepřežil, anebo datum nabytí
právní moci rozhodnutí soudu o zrušení registrovaného
partnerství,
n) jméno, popřípadě jména, příjmení manžela nebo
registrovaného partnera a jeho rodné číslo; je-li
manžel nebo registrovaný partner cizinec, který
nemá přiděleno rodné číslo, jméno, popřípadě
jména, příjmení a datum narození,
o) jméno, popřípadě jména, příjmení dítěte, pokud
je
cizincem, a jeho rodné číslo; v případě, že dítěti
nebylo rodné číslo přiděleno, jméno, popřípadě
jména, příjmení a datum narození,
p) jméno, popřípadě jména, příjmení otce, matky,
popřípadě
jiného zákonného zástupce, pokud jsou
cizinci, a jejich rodné číslo; v případě, že jeden
z rodičů nebo jiný zákonný zástupce nemá přiděleno
rodné číslo, jméno, popřípadě jména, příjmení
a datum narození,
q) o osvojeném dítěti, pokud je cizincem,
1. stupeň osvojení,
2. původní a nové jméno, popřípadě jména, příjmení
dítěte,
3. původní a nové rodné číslo dítěte,
4. datum a místo narození,
5. rodná čísla
osvojitelů; v případě, že osvojiteli
nebylo přiděleno rodné číslo, údaje o jménu,
popřípadě jménech, příjmení a datu narození
osvojitele,
6. rodná čísla otce a matky; pokud jim nebylo přiděleno,
údaje o jejich jménu, popřípadě jménech,
příjmení a datu narození; tyto údaje se
neposkytují, pokud se jedná o dítě narozené
ženě s trvalým pobytem v České republice,
která porodila dítě a písemně požádala o utajení
své osoby v souvislosti s porodem,
7. datum nabytí právní moci rozhodnutí o osvojení
nebo rozhodnutí o zrušení osvojení dítěte,
r) vyhoštění a doba, po kterou není umožněn
vstup
na území České republiky,
s) datum, místo a okres úmrtí; jde-li o úmrtí mimo
území České republiky, stát, na jehož území
k úmrtí došlo, popřípadě datum úmrtí,
t) den, který byl v rozhodnutí soudu o prohlášení
za
mrtvého uveden jako den smrti, popřípadě jako
den, který cizinec prohlášený za mrtvého nepřežil,
u) jméno, popřípadě jména, příjmení
1. zletilého nezaopatřeného dítěte cizince s povolením
k pobytu na území České republiky,
2. nezletilého cizince, který byl cizinci s povolením
k pobytu na území České republiky nebo
jeho manželu rozhodnutím příslušného orgánu
svěřen do náhradní rodinné péče, nebo který
byl cizincem s povolením k pobytu na území
České republiky nebo jeho manželem osvojen
anebo jehož poručníkem nebo manželem jeho
poručníka je cizinec s povolením k pobytu na
území České republiky,
3. osamělého cizince staršího 65 let nebo bez
ohledu na věk cizince, který se o sebe nedokáže
ze zdravotních důvodů sám postarat, jde-li
o sloučení rodiny s rodičem nebo dítětem s povolením
k pobytu na území České republiky,
4. cizince, který je nezaopatřeným přímým příbuzným
ve vzestupné nebo sestupné linii nebo
takovým příbuzným manžela občana Evropské
unie,
5. rodiče nezletilého cizince, kterému byl udělen
azyl podle zvláštního právního předpisu, a jeho
rodné číslo; jde-li o cizince, kteří nemají přiděleno
rodné číslo, jméno, popřípadě jména, příjmení
a datum narození.
(5) Z poskytovaných údajů lze v konkrétním případě
použít vždy jen takové údaje, které jsou nezbytné
ke splnění daného úkolu.
(6) Údaje podle odstavců 1 až 4 se poskytují
v elektronické podobě způsobem umožňujícím dálkový
a nepřetržitý přístup.
Zpracování osobních údajů celními orgány
§ 5b
(1) Celní orgány zpracovávají osobní údaje,
včetně sdružování osobních údajů, o osobách,
a) u kterých je nebo byl prováděn celní dohled podle přímo použitelného
předpisu Evropských společenství45), služební úkon nebo služební
zákrok,
b) které porušily právní předpisy, jejichž prováděním jsou celní orgány
pověřeny, nebo jsou důvodně podezřelé z jejich porušování, anebo které
mohou o porušení právních předpisů podat informace,
c) které jsou nebo byly účastníky řízení před celními orgány, nebo
d) vůči kterým jsou ze strany pověřeného celního
orgánu činěny úkony trestního řízení.
(2) Celní orgány nejméně jednou za 3 roky ověřují, zda
byly zlikvidovány osobní údaje, u nichž pominul účel, pro který byly zpracovány.
Zjistí-li, že tomu tak není, tento stav bezodkladně napraví.
(3) Celní orgán osobní údaje nezlikviduje, lze-li
důvodně předpokládat, že by likvidací byl poškozen
oprávněný zájem subjektu údajů. V tomto případě se
osobní údaje blokují a lze je využívat pouze k účelu,
který zabránil jejich likvidaci.
(4) K předání osobních údajů do zahraničí podle
tohoto zákona nebo podle mezinárodní smlouvy, kterou
je Česká republika vázána, se nevyžaduje povolení
Úřadu pro ochranu osobních údajů podle zvláštního
právního předpisu.
§ 5c
(1) Celní orgány na písemnou žádost sdělí žadateli osobní údaje
vztahující
se k jeho osobě, a to do 30 dnů od doručení žádosti, s výjimkou údajů,
jejichž sdělením by došlo k ohrožení plnění úkolů celních orgánů nebo
k ohrožení oprávněných zájmů třetí osoby. U osobních
údajů zpřístupněných nebo předávaných podle § 5k
také uvede, zda byly předány nebo zpřístupněny dalšímu
příjemci a povahu takového příjemce.
(2) Při uplatnění výjimky podle odstavce 1 ve
vztahu k osobním údajům obsaženým v celním informačním
systému se zohlední oprávněné zájmy dotčené
osoby.
§ 5d
(1) Celní orgány neprodleně po doručení písemné žádosti bezplatně
zlikvidují nebo opraví nepřesné osobní údaje.
(2) Opravu, likvidaci nebo blokaci osobních
údajů souvisejících s vydáním soudního rozhodnutí
celní orgány provádějí v souladu s trestním řádem.
§ 5e
Přístup k údajům Schengenského informačního systému
a zařazování údajů
do tohoto systému
(1) Celní orgány mají přístup k údajům
z informačního systému vytvořeného
státy, které jsou vázány mezinárodními smlouvami o odstraňování kontrol
na společných hranicích a s nimi souvisejícími předpisy Evropské unie
(dále jen "Schengenský informační systém"), a oprávnění v těchto údajích
vyhledávat, a to pouze pro potřebu plnění úkolů
a) pověřeného celního orgánu podle § 3 odst.
3 nebo § 4 odst. 3,
b) celního dohledu a celní kontroly,
c) pátrání po zboží protiprávně dovezeném, vyvezeném nebo odňatém celnímu
dohledu,
d) v oblasti koordinace činností uvedených v písmenech a) až c).
(2) Údaje určené k zařazení do Schengenského informačního
systému
předávají celní orgány Policejnímu prezidiu České republiky, které
zabezpečí jejich zařazení.
§ 5f
Výměna informací s členskými státy Evropské unie
v rámci policejní spolupráce
(1) Pověřený celní orgán může na žádost poskytnout
v rámci operativně pátrací činnosti donucovacímu
orgánu nezbytné operativní informace.
(2) S výjimkou Europolu a Eurojustu mohou být
operativní informace předány pouze donucovacímu
orgánu uvedenému v prohlášení členského státu uloženém
u generálního sekretariátu Rady Evropské unie.
(3) Operativní informace získané od jiného členského
státu nebo od třetí země mohou být dále poskytovány
pouze se souhlasem státu, který je poskytl.
(4) Pověřený celní orgán může nezbytné operativní
informace v rozsahu své působnosti12) od
donucovacího orgánu dožadovat, pokud existuje důvodný
předpoklad, že takové informace jsou tomuto
orgánu dostupné. Vzor žádosti o poskytnutí operativních
informací je uveden v příloze č. 5 k tomuto zákonu.
§ 5g
Lhůty pro vyřizování žádosti
(1) Nebrání-li tomu vážné
důvody, poskytne pověřený
celní orgán požadované operativní informace
donucovacímu orgánu do
a) 14 dnů ode dne přijetí žádosti, nebo
b) nacházejí-li se tyto informace v databázi přímo dostupné
pověřenému celnímu orgánu a týkají-li se
trestných činů uvedených v § 412 trestního řádu,
do
1. 7 dnů ode dne přijetí žádosti, nebo
2. 8 hodin od okamžiku přijetí žádosti v naléhavých
případech.
(2) Nelze-li požadované operativní informace ve
lhůtách stanovených v odstavci 1 poskytnout, sdělí pověřený
celní orgán neprodleně donucovacímu orgánu
důvody, pro které tak nelze učinit. Je-li poskytnutí
operativních informací spojeno s nepřiměřeným zatížením,
může pověřený celní orgán lhůtu stanovenou v odstavci 1 písm. b) bodě 2 prodloužit.
Takto prodloužená
lhůta nesmí být delší než 3 dny ode dne přijetí žádosti
a donucovací orgán musí být o jejím prodloužení neprodleně
informován.
(3) Vzor formuláře, jímž pověřený celní orgán
sdělí donucovacímu orgánu požadované operativní informace
nebo důvody, pro které nelze operativní informace
poskytnout ve stanovené lhůtě, je uveden v příloze č. 6 k tomuto zákonu.
§ 5h
Spontánní výměna informací
Operativní informace týkající se vybraných trestných
činů pověřený celní orgán poskytne neprodleně
donucovacímu orgánu i bez žádosti, pokud existuje důvodný
předpoklad, že tyto informace mohou být využity
při předcházení trestné činnosti, odhalování a vyšetřování
trestných činů nebo při přijímání opatření
proti nim.
§ 5i
Použití operativních informací
(1) Přijaté operativní informace může pověřený
celní orgán použít výlučně pro provádění operativně
pátrací činnosti nebo k zabránění bezprostředního
a vážného ohrožení veřejné bezpečnosti. Pro jiné účely
je nutný předchozí souhlas předávajícího členského
státu; souhlas může být udělen již v okamžiku předání
operativních informací.
(2) Pokud tak stanoví zvláštní právní předpis, lze
donucovacímu orgánu stanovit při poskytnutí operativních
informací podmínky pro jejich použití nebo pro
oznámení výsledků operativně pátrací činnosti, v jejímž
rámci k výměně těchto informací došlo.
(3) Odstavec 2 se nepoužije
v případě, že
a) jsou operativní informace použity orgánem, který
je právním předpisem členského státu, v němž má
donucovací orgán sídlo, pověřen dohledem nad
donucovacím orgánem,
b) použití operativních informací bylo předem konzultováno
s pověřeným celním orgánem a
c) použití operativních informací neohrozí zájmy
České republiky.
(4) Pověřený celní orgán může v odůvodněných
případech požadovat od donucovacího orgánu sdělení,
jakým způsobem byly předané operativní informace
donucovacím orgánem použity nebo dále zpracovány.
(5) Operativní informace přijaté pověřeným celním
orgánem nelze zveřejnit, pokud o to donucovací
orgán požádá nebo tak stanoví zvláštní právní předpis.
§ 5j
Neposkytnutí operativních informací
(1) Pověřený celní orgán
donucovacímu orgánu
operativní informace neposkytne, pokud lze důvodně
předpokládat, že by jejich poskytnutí
a) poškodilo podstatné bezpečnostní zájmy České
republiky,
b) ohrozilo úspěch probíhající operativně pátrací činnosti,
vyšetřování nebo bezpečnost osob, nebo
c) bylo jednoznačně nepřiměřené nebo nepodstatné
z hlediska účelu, pro který byla žádost podána.
(2) Poskytnutí operativních informací donucovacímu
orgánu může pověřený celní orgán odmítnout,
pokud se žádost týká trestného činu, za který může
být podle českého právního řádu udělen trest odnětí
svobody s horní hranicí trestní sazby do 1 roku.
(3) Pověřený celní orgán sdělí donucovacímu
orgánu na formuláři podle přílohy č. 6 k tomuto zákonu
důvody odmítnutí poskytnutí operativních informací
ve lhůtách podle § 5g.
(4) Podléhá-li poskytnutí operativních informací
souhlasu nebo povolení státního zástupce nebo soudce,
pověřený celní orgán operativní informace donucovacímu
orgánu poskytne až po udělení tohoto souhlasu.
Zvláštní ustanovení o zpracování osobních údajů
v rámci policejní spolupráce
§ 5k
Zpracování osobních údajů předávaných v rámci
Evropské unie
(1) Pověřený celní orgán v souladu s příslušným
předpisem Evropské unie o policejní spolupráci zpracovává
při plnění svých úkolů osobní údaje zpřístupněné
nebo předávané
a) členským státem anebo státem přidruženým mezinárodní
smlouvou k provádění schengenských
předpisů (dále jen „přidružený stát“) nebo zpřístupněné
nebo předávané do členského státu anebo
přidruženého státu, nebo
b) orgánem zřízeným na základě Smlouvy o Evropské
unii anebo Smlouvy o fungování Evropské unie
(dále jen „evropský orgán“) nebo informačním systémem
zřízeným na základě Smlouvy o Evropské
unii nebo Smlouvy o fungování Evropské unie
(dále jen „evropský informační systém“) nebo
zpřístupněné nebo předávané evropskému orgánu
anebo evropskému informačnímu systému
v rozsahu a za podmínek stanovených zákonem.(2) Pověřený celní orgán při zpracování osobních
údajů zpřístupněných nebo předaných podle odstavce 1 dodržuje podmínky stanovené
předávajícím
orgánem na základě příslušného předpisu Evropské
unie o policejní spolupráci.
(3) Je-li k dodržení podmínky stanovené příslušným
předpisem Evropské unie o policejní spolupráci
třeba souhlas nebo vyjádření členského státu, přidruženého
státu nebo evropského orgánu, pověřený celní
orgán stanoví tomuto členskému státu, přidruženému
státu nebo evropskému orgánu přiměřenou lhůtu, ve
které má zaslat souhlas nebo vyjádření, a upozorní
jej, že pokud ve stanovené lhůtě své vyjádření nezašle,
má se za to, že s dalším předpokládaným postupem
souhlasí.
(4) Pověřený celní orgán může při předání nebo
zpřístupnění osobních údajů členskému státu, přidruženému
státu, evropskému orgánu nebo evropskému
informačnímu systému stanovit podmínky týkající se
zpracování předaných nebo zpřístupněných osobních
údajů vyplývající z tohoto zákona nebo zvláštního
právního předpisu.
(5) Pověřený celní orgán dále může
a) vyslovit souhlas, aby byly prostřednictvím členského
státu, přidruženého státu, evropského
orgánu nebo evropského informačního systému
předány osobní údaje, které pověřený celní orgán
členskému státu, přidruženému státu, evropskému
orgánu nebo evropskému informačnímu systému
předal nebo zpřístupnil, třetímu státu nebo mezinárodní
organizaci; takový souhlas může být udělen
i obecně,
b) požadovat od členského státu, přidruženého státu
nebo evropského orgánu informace o zpracovávání
předaných osobních údajů.
§ 5l
Náhrada škody
Stát uhradí členskému státu nebo přidruženému
státu škodu v případě, že tento stát poskytl náhradu
škody v důsledku použití nepřesných osobních údajů
nebo údajů předaných v rozporu se zákonem, které mu
poskytl pověřený celní orgán, přičemž se zohlední
možná chyba příjemce osobních údajů při jejich
použití. Jinému než členskému státu nebo přidruženému
státu se uhradí škoda podle věty první, jen je-li
zaručena vzájemnost.
Celní informační systém
§ 5m
(1) Generální ředitelství cel zadává do celního informačního
systému výlučně údaje nezbytné k plnění
jeho účelu, včetně osobních údajů, a to údaje o
a) zboží,
b) dopravních prostředcích,
c)
fyzických a právnických osobách,
d) způsobech provádění podvodů,
e) dostupnosti odborných
znalostí,
f) zajištěném, zabraném nebo propadlém zboží,
g) zajištěné, zabrané nebo
propadlé hotovosti
.(2) Do celního informačního systému se zadávají
údaje podle
a) odstavce 1 písm. a) až f) pouze pro účely pozorování
a zpravodajství, skrytého sledování, zvláštních
kontrol a strategické nebo operativní analýzy,
b) odstavce 1 písm. g) pouze pro účely strategické
nebo operativní analýzy.
(3) Součástí údajů zadaných do celního informačního
systému pro účely podle odstavce 2 mohou být
osobní údaje pouze v případě, že existují skutečné poznatky,
zejména na základě předchozí protiprávní činnosti,
že se daná osoba dopustila, dopouští nebo hrozí,
že se bude dopouštět závažného porušení právních
předpisů. Součástí údajů zadaných do celního informačního
systému však nesmějí být osobní údaje vypovídající
o rasovém nebo etnickém původu, politických
postojích, náboženském nebo filosofickém přesvědčení,
členství v odborových organizacích, zdravotním stavu
nebo sexuálním životě osob.
(4) Součástí údajů podle odstavce 1 písm. d) nesmějí
být osobní údaje.
(5) Součástí údajů podle odstavce 1 písm. a) až c)
mohou být osobní údaje pouze v rozsahu
a) příjmení, rodné příjmení, jméno, popřípadě jména,
dřívější příjmení a pseudonym nebo přezdívka,
b) datum a místo narození,
c) státní příslušnost,
d) pohlaví,
e) číslo, místo a datum vydání dokladu totožnosti,
kterým se rozumí cestovní pas, občanský průkaz
nebo řidičský průkaz,
f) adresa místa pobytu,
g) zvláštní objektivní a trvalá tělesná znamení,
h) důvod pro zadání údajů,
i) navrhovaná opatření,
j) výstražné kódy upozorňující na předchozí zkušenosti
týkající se ozbrojení, násilí nebo útěku,
k) registrační značka dopravního prostředku.
(6) Součástí údajů podle odstavce 1 písm. e) mohou
být osobní údaje pouze v rozsahu příjmení a jméno,
popřípadě jména odborníků.
(7) Součástí údajů podle odstavce 1 písm. f) a g)
mohou být osobní údaje pouze v rozsahu
a) příjmení, rodné příjmení, jméno, popřípadě jména,
dřívější příjmení a pseudonym nebo přezdívka,
b) datum a místo narození,
c) státní příslušnost,
d) pohlaví,
e) adresa místa pobytu.
§ 5n
(1) Údaje získané z celního informačního systému
může využívat
a) Generální ředitelství cel pro správní nebo jiné
účely pouze s předchozím souhlasem členského
státu, který tyto údaje do celního informačního
systému zadal, a za podmínek jím stanovených,
b) pověřený celní orgán pro účely policejní spolupráce
za podmínek podle písmene a) a v souladu
s ustanoveními tohoto zákona o zpracování osobních
údajů v rámci policejní spolupráce,
c) národní člen v Eurojustu, jeho zástupce nebo jeho
asistent v rozsahu potřebném k plnění úkolů
v Eurojustu.
(2) Generální ředitelství cel může předat
a) jiným orgánům, třetím zemím a mezinárodním
nebo regionálním organizacím údaje získané z celního
informačního systému, které jsou nezbytné
pro výkon jejich působnosti podle zvláštního
právního předpisu, pouze s předchozím souhlasem
členského státu, který tyto údaje do celního informačního
systému zadal, a za podmínek jím stanovených,
b) členskému státu, který do celního informačního
systému údaje zadal, informace o skutečnostech
zjištěných při činnostech uvedených v § 5m odst. 2; součástí těchto informací mohou
být pouze
údaje týkající se
1. nalezení zboží, dopravních prostředků a právnických
nebo fyzických osob,
2. místa, času a důvodu provedení kontroly,
3. trasy a cíle cesty
osob nebo dopravních prostředků,
4. osob doprovázejících dotčenou osobu nebo
užívajících dopravní prostředky,
5. použitých dopravních prostředků,
6. převáženého
zboží.
(3) Zjistí-li Generální ředitelství cel, že údaje,
které jím byly do celního informačního systému zadány, nesplňují podmínky stanovené
tímto zákonem,
bezodkladně tyto údaje změní, doplní, opraví nebo
zlikviduje a o provedených opatřeních informuje
ostatní členské státy, Europol a Eurojust. V případě
zjištění těchto nedostatků v údajích, které byly do celního
informačního systému zadány jiným členským
státem, bezodkladně o nich informuje tento členský
stát.
(4) Pokud jsou údaje zjišťované národním členem
v Eurojustu, jeho zástupcem nebo asistentem zaznamenány
v celním informačním systému, vyrozumí národní
člen v Eurojustu bez zbytečného odkladu o této skutečnosti
stát, který údaje do celního informačního systému
zadal. Do jiného než členského státu lze zjištěné
údaje předat pouze se souhlasem státu uvedeného ve
větě první.
§ 5o
(1) Generální ředitelství cel zadává do identifikační
databáze celních spisů výlučně údaje z vyšetřovacích
spisů nezbytné k plnění jejího účelu, včetně osobních
údajů, a to
a) údaje o fyzických a právnických osobách, o kterých
je nebo byl příslušným orgánem veden vyšetřovací
spis a
1. které jsou podezřelé ze závažného porušení
právních předpisů nebo z účasti na tomto jednání,
2. u kterých bylo zjištěno porušení
právních předpisů
podle bodu 1, nebo
3. jimž byl za porušení právních předpisů podle
bodu 1 soudem uložen trest nebo příslušným
správním orgánem uložena sankce,
b) údaje o oblasti, které se vyšetřovací spis týká,
c) název, státní příslušnost a kontaktní spojení na
orgán členského státu příslušného k celnímu šetření,
d) spisová značka celního spisu.
(2) Údaje podle odstavce 1 se do datového záznamu
zadávají pro každou osobu zvlášť. Vytváření
vzájemných odkazů mezi těmito datovými záznamy
je zakázáno.
(3) Součástí údajů podle odstavce 1 písm. a), jde-li
o údaje o fyzických osobách, mohou být osobní údaje
pouze v rozsahu
a) příjmení, rodné příjmení, jméno, popřípadě jména,
dřívější příjmení a pseudonym nebo přezdívka,
b) datum a místo narození,
c) státní příslušnost,
d) pohlaví.
(4) Součástí údajů podle odstavce 1 písm. a), jde-li
o údaje o právnické osobě, může být pouze
a) obchodní firma nebo název, popřípadě i jiné označení
používané při její činnosti,
b) adresa sídla,
c) daňové identifikační číslo.
(5) Generální ředitelství cel do identifikační databáze
celních spisů údaje podle odstavce 1 nezadá, pokud
by
a) tím byl narušen veřejný pořádek nebo byly poškozeny
jiné důležité zájmy, zejména bezprostředně
a závažně ohrožena bezpečnost České republiky,
jiného členského státu nebo třetího státu, nebo
ohrožen jejich jiný důležitý veřejný zájem, nebo
b) tyto údaje mohly vážně poškodit práva fyzických
osob nebo nepříznivě ovlivnit probíhající vyšetřování.
§ 5p
(1) Údaje obsažené v celním informačním systému
jsou uchovávány pouze po dobu nezbytnou k dosažení
účelu, pro který do něj byly zadány.
(2) Osobní údaje zadané do celního informačního
systému jiným členským státem z něj nesmějí být kopírovány
do jiných vnitrostátních informačních systémů,
s výjimkou pořízení kopií pro účely podle § 5n odst. 1 a pro účely analýzy rizik.
(3) Osobní údaje zkopírované z celního informačního
systému jsou uchovávány pouze po dobu nezbytnou
k dosažení účelu, pro který byly kopie pořízeny,
nejvýše však po dobu 10 let.
(4) Generální ředitelství cel přezkoumává alespoň
jednou ročně potřebu uchování údajů, které jím byly
do celního informačního systému zadány. Na základě
výsledku tohoto přezkumu může rozhodnout o uchování
údajů do dalšího přezkumu, je-li to nutné k dosažení
účelu, pro který byly zadány.
(5) Generální ředitelství cel přezkoumává alespoň
jednou ročně potřebu uchování osobních údajů, jejichž
kopie jím byly z celního informačního systému pořízeny.
Osobní údaje, které nejsou nezbytné k operativní
analýze, okamžitě zlikviduje nebo z nich odstraní
veškeré prvky umožňující identifikaci osob.
(6) Údaje obsažené v identifikační databázi celních
spisů jsou uchovávány pouze po dobu, která počíná
běžet ode dne zapsání údajů do spisu a která je nezbytná
k dosažení účelu, pro který byly údaje do této
databáze zadány, nejvýše však po dobu
a) 3 let, týkají-li se údaje probíhajících celních šetření,
u nichž dosud nebylo zjištěno žádné porušení
právních předpisů; Generální ředitelství cel zlikviduje
údaje, které jím byly do identifikační databáze
celních spisů zadány, před uplynutím 3 let, uplynuloli od posledního vyšetřovacího
úkonu 12 měsíců,
b) 6 let, týkají-li se údaje celních šetření, která vedla
k prokázání porušení právních předpisů, ale dosud
nevedla k odsouzení nebo k uložení peněžité
sankce,
c) 10 let, týkají-li se údaje šetření, která vedla k odsouzení
nebo k uložení peněžité sankce.
(7) Generální ředitelství cel zlikviduje údaje, které
jím byly do identifikační databáze celních spisů zadány,
jakmile zjistí, že odpadl důvod, pro který byly do této
databáze zadány.
§ 5r
Výše možného peněžitého trestu v české měně se
pro účely tohoto zákona přepočte na měnu euro směnným
kursem devizového trhu vyhlášeným Českou národní
bankou a platným ke dni založení vyšetřovacího
spisu, který se týká podezření ze závažného porušení
nebo zjištění závažného porušení právních předpisů, za
která může být tento trest uložen.
Ustanovení přechodná a
závěrečná
§ 6
Přechodná ustanovení
(1) Řízení, která ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona
nebyla zrušenými celními úřady ukončena, dokončí nástupnické celní úřady
uvedené v příloze č. 4.
(2) Příslušnost k hospodaření s majetkem státu přechází z
Ministerstva financí na Generální ředitelství cel, jde-li o majetek státu,
který do dne nabytí účinnosti tohoto zákona užívaly celní orgány.
(3) Výkon práv a povinností vyplývajících z pracovněprávních
vztahů zaměstnanců v celních orgánech přecházejí z Ministerstva financí na
Generální ředitelství cel.
(4) Práva a povinnosti vyplývající z rozhodnutí ve věci
služebních poměrů celníků přecházejí z Ministerstva financí na Generální
ředitelství cel, s výjimkou výkonu práv a povinností vyplývajících z rozhodnutí
o služebním poměru generálního ředitele a jeho zástupce.
(5) Celníka, jehož dosavadní funkce se v důsledku
organizačních změn v době ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31.
prosince 2004 ruší, a kterého není možné převést na jinou funkci v místě
služebního působiště, lze v důležitém zájmu služby přeložit do jiného místa
služebního působiště i k výkonu jiné funkce, než do které byl doposud
ustanoven. V tomto případě mu náleží dosavadní funkční plat ještě po dobu 6
měsíců, jestliže je to pro něho výhodnější.
(6) Celník, jehož dosavadní funkce se v důsledku
organizačních změn v době ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31.
prosince 2004 ruší, může být před zrušením této funkce a na základě jeho
žádosti přeložen generálním ředitelem do stejného nebo jiného místa služebního
působiště v Policii České republiky, ve Vězeňské službě České republiky nebo
v
Hasičském záchranném sboru České republiky (dále jen "bezpečnostní sbor") a
zároveň převeden na jinou funkci podle odstavce 7 (dále jen "přeložení s
převedením na jinou funkci"), a to s písemným souhlasem příslušného služebního
funkcionáře bezpečnostního sboru, ke kterému má být celník přeložen s
převedením na jinou funkci.
(7) Celník se dnem přeložení s převedením na
jinou funkci stává příslušníkem bezpečnostního sboru, k němuž byl přeložen s
převedením na jinou funkci; příslušný služební funkcionář tohoto bezpečnostního
sboru je povinen ho jmenovat do odpovídající hodnosti příslušníka
bezpečnostního sboru, a to
a) celního čekatele do hodnosti rotného,
b) celního strážmistra do hodnosti strážmistra,
c) celního nadstrážmistra do hodnosti
nadstrážmistra,
d) vrchního celního nadstrážmistra do hodnosti
praporčíka,
e) celního asistenta do hodnosti podporučíka,
f) celního kontrolora a vrchního celního kontrolora do
hodnosti poručíka,
g) celního inspektora do hodnosti nadporučíka,
h) vrchního celního inspektora do hodnosti
kapitána,
i) celního radu do hodnosti majora,
j) vrchního celního radu do hodnosti
podplukovníka,
k) ministerského celního radu a celního prezidenta do
hodnosti plukovníka.
(8) Výkon práv a povinností ze služebního poměru celníka
přechází dnem přeložení s převedením na jinou funkci z Generálního ředitelství
cel na bezpečnostní sbor, k němuž byl celník přeložen s převedením na jinou
funkci.
(9) Spisovou agendu zrušených celních úřadů převezmou
nástupnické celní úřady uvedené v příloze č. 4.
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Špidla v. r.
Příloha 1
Územní působnost celních ředitelství
------------------------------------------------------------------ 1. Celní ředitelství Brno Sídlo: Brno Územní obvod je tvořen územními obvody celních úřadů: Brno, Břeclav, Hodonín, Jihlava, Vyškov, Znojmo, Žďár nad Sázavou. ------------------------------------------------------------------ 2. Celní ředitelství České Budějovice Sídlo: České Budějovice Územní obvod je tvořen územními obvody celních úřadů: České Budějovice, Český Krumlov, Jindřichův Hradec, Strakonice, Tábor. ------------------------------------------------------------------ 3. Celní ředitelství Hradec Králové Sídlo: Hradec Králové Územní obvod je tvořen územními obvody celních úřadů: Hradec Králové, Náchod, Pardubice, Svitavy, Trutnov, Ústí nad Orlicí. ------------------------------------------------------------------ 4. Celní ředitelství Olomouc Sídlo: Olomouc Územní obvod je tvořen územními obvody celních úřadů: Olomouc, Prostějov, Přerov, Šumperk, Uherské Hradiště, Valašské Meziříčí, Zlín. ------------------------------------------------------------------ 5. Celní ředitelství Ostrava Sídlo: Ostrava Územní obvod je tvořen územními obvody celních úřadů: Frýdek - Místek, Karviná, Krnov, Mošnov, Opava, Ostrava. ------------------------------------------------------------------ 6. Celní ředitelství Plzeň Sídlo: Plzeň Územní obvod je tvořen územními obvody celních úřadů: Domažlice, Cheb, Karlovy Vary, Klatovy, Plzeň, Tachov. ------------------------------------------------------------------ 7. Celní ředitelství Praha Sídlo: Praha Územní obvod je tvořen územními obvody celních úřadů: Benešov, Kladno, Kolín, Mělník, Mladá Boleslav, Praha 1, Praha 2, Praha D1, Praha D5, Praha D8, Praha Ruzyně ------------------------------------------------------------------ 8. Celní ředitelství Ústí nad Labem Sídlo: Ústí nad Labem Územní obvod je tvořen územními obvody celních úřadů: Česká Lípa, Děčín, Chomutov, Liberec, Most, Ústí nad Labem. ------------------------------------------------------------------
Příloha 2
Územní působnost celních úřadů zřízených
podle dosavadních právních předpisů
------------------------------------------------------------------ 1 Celní úřad Benešov vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností41) Benešov, Dobříš, Příbram, Říčany, Sedlčany, Vlašim a Votice. ------------------------------------------------------------------ 2 Celní úřad Břeclav vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Břeclav, Hustopeče a Mikulov. ------------------------------------------------------------------ 3 Celní úřad Česká Lípa vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Česká Lípa a Nový Bor. ------------------------------------------------------------------ 4 Celní úřad České Budějovice vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností České Budějovice, Trhové Sviny a Týn nad Vltavou. ------------------------------------------------------------------ 5 Celní úřad Český Krumlov vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Český Krumlov a Kaplice. ------------------------------------------------------------------ 6 Celní úřad Děčín vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Děčín, Rumburk a Varnsdorf. ------------------------------------------------------------------ 7 Celní úřad Domažlice vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Domažlice a Horšovský Týn. ------------------------------------------------------------------ 8 Celní úřad Frýdek - Místek vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Jablunkov a Třinec ------------------------------------------------------------------ 9 Celní úřad Hodonín vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Hodonín, Kyjov a Veselí nad Moravou. ------------------------------------------------------------------ 10 Celní úřad Hradec Králové vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Hořice, Hradec Králové, Jičín, Nová Paka a Nový Bydžov. ------------------------------------------------------------------ 11 Celní úřad Cheb vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Aš, Cheb a Mariánské Lázně. ------------------------------------------------------------------ 12 Celní úřad Chomutov vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Chomutov, Kadaň, Louny, Podbořany a Žatec. ------------------------------------------------------------------ 13 Celní úřad Jihlava vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Humpolec, Jihlava, Moravské Budějovice, Náměšť nad Oslavou, Pacov, Pelhřimov, Telč a Třebíč. ------------------------------------------------------------------ 14 Celní úřad Jindřichův Hradec vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Dačice, Jindřichův Hradec a Třeboň. ------------------------------------------------------------------ 15 Celní úřad Karlovy Vary vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Karlovy Vary, Kraslice, Ostrov a Sokolov. ------------------------------------------------------------------ 16 Celní úřad Karviná vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Bohumín, Český Těšín, Havířov, Karviná a Orlová. ------------------------------------------------------------------ 17 Celní úřad Kladno vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Beroun, Černošice, Hořovice, Kladno, Rakovník a Slaný. ------------------------------------------------------------------ 18 Celní úřad Klatovy vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Horažďovice, Klatovy a Sušice. ------------------------------------------------------------------ 19 Celní úřad Kolín vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Čáslav, Český Brod, Kolín, Kutná Hora, Lysá nad Labem, Nymburk a Poděbrady. ------------------------------------------------------------------ 20 Celní úřad Krnov vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Bruntál, Krnov a Rýmařov. ------------------------------------------------------------------ 21 Celní úřad Liberec vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Frýdlant, Jablonec nad Nisou, Jilemnice, Liberec, Semily, Tanvald, Turnov a Železný Brod. ------------------------------------------------------------------ 22 Celní úřad Mělník vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Brandýs nad Labem - Stará Boleslav, Kralupy nad Vltavou, Mělník a Neratovice. ------------------------------------------------------------------ 23 Celní úřad Mladá Boleslav vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Mladá Boleslav a Mnichovo Hradiště. ------------------------------------------------------------------ 24 Celní úřad Most vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Bílina, Litvínov, Most a Teplice. ------------------------------------------------------------------ 25 Celní úřad Náchod vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Broumov, Dobruška, Jaroměř, Kostelec nad Orlicí, Náchod, Nové Město nad Metují a Rychnov nad Kněžnou. ------------------------------------------------------------------ 26 Celní úřad Olomouc vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Litovel, Olomouc, Šternberk a Uničov. ------------------------------------------------------------------ 27 Celní úřad Opava vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Hlučín, Kravaře, Opava a Vítkov. ------------------------------------------------------------------ 28 Celní úřad Ostrava vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Ostrava. ------------------------------------------------------------------ 29 Celní úřad Pardubice vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Hlinsko, Holice, Chrudim, Pardubice a Přelouč. ------------------------------------------------------------------ 30 Celní úřad Prostějov vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Konice a Prostějov. ------------------------------------------------------------------ 31 Celní úřad Přerov vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Hranice, Lipník nad Bečvou a Přerov. ------------------------------------------------------------------ 32 Celní úřad Strakonice vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Blatná, Prachatice, Strakonice, Vimperk a Vodňany. ------------------------------------------------------------------ 33 Celní úřad Svitavy vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Litomyšl, Moravská Třebová, Polička a Svitavy. ------------------------------------------------------------------ 34 Celní úřad Šumperk vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Jeseník, Mohelnice, Šumperk a Zábřeh. ------------------------------------------------------------------ 35 Celní úřad Tábor vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Milevsko, Písek, Soběslav a Tábor. ------------------------------------------------------------------ 36 Celní úřad Trutnov vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Dvůr Králové nad Labem, Trutnov a Vrchlabí. ------------------------------------------------------------------ 37 Celní úřad Uherské Hradiště vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Uherské Hradiště a Uherský Brod. ------------------------------------------------------------------ 38 Celní úřad Ústí nad Labem vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Litoměřice, Lovosice, Roudnice nad Labem a Ústí nad Labem. ------------------------------------------------------------------ 39 Celní úřad Ústí nad Orlicí vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Česká Třebová, Králíky, Lanškroun, Ústí nad Orlicí, Vysoké Mýto a Žamberk. ------------------------------------------------------------------ 40 Celní úřad Valašské Meziříčí vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Rožnov pod Radhoštěm, Valašské Meziříčí a Vsetín. ------------------------------------------------------------------ 41 Celní úřad Vyškov vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Blansko, Boskovice, Bučovice, Slavkov u Brna a Vyškov. ------------------------------------------------------------------ 42 Celní úřad Zlín vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Bystřice pod Hostýnem, Holešov, Kroměříž, Luhačovice, Otrokovice, Valašské Klobouky, Vizovice a Zlín. ------------------------------------------------------------------ 43 Celní úřad Znojmo vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Moravský Krumlov a Znojmo. ------------------------------------------------------------------ 44 Celní úřad Žďár nad Sázavou vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Bystřice nad Pernštejnem, Havlíčkův Brod, Chotěboř, Nové Město na Moravě, Světlá nad Sázavou, Velké Meziříčí, Žďár nad Sázavou. ------------------------------------------------------------------
Příloha 3
Územní působnost celních úřadů zřízených tímto zákonem
------------------------------------------------------------------ 1. Celní úřad Brno vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností41) Brno, Ivančice, Kuřim, Pohořelice, Rosice, Šlapanice, Tišnov a Židlochovice. ------------------------------------------------------------------ 2. Celní úřad Mošnov vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Bílovec, Frenštát pod Radhoštěm, Kopřivnice, Nový Jičín a Odry. ------------------------------------------------------------------ 3. Celní úřad Praha 1 vykonává působnost pro katastrální území hlavního města Prahy Hradčany, Josefov, Malá Strana, Nové Město, Staré Město, Vinohrady, Vršovice, Vyšehrad a Žižkov. ------------------------------------------------------------------ 4. Celní úřad Praha 2 vykonává působnost pro katastrální území hlavního města Prahy Benice, Běchovice, Čakovice, Černý Most, Dolní Měcholupy, Dolní Počernice, Dubeč, Hájek, Hloubětín, Horní Měcholupy, Horní Počernice, Hostavice, Hostivař, Hrdlořezy, Kbely, Klánovice, Koloděje, Kolovraty, Královice, Křeslice, Kyje, Letňany, Lipany, Malešice, Miškovice, Nedvězí, Petrovice, Pitkovice, Prosek, Satalice, Strašnice, Štěrboholy, Třeboradice, Uhříněves, Újezd nad Lesy, Vinoř, Vysočany a Záběhlice. ------------------------------------------------------------------ 5. Celní úřad Plzeň vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Blovice, Kralovice, Nepomuk, Nýřany, Plzeň, Přeštice, Rokycany a Stod. ------------------------------------------------------------------ 6. Celní úřad Praha D1 vykonává působnost pro katastrální území hlavního města Prahy Braník, Háje, Hodkovičky, Chodov, Cholupice, Kamýk, Komořany, Krč, Kunratice, Lhotka, Libuš, Michle, Modřany, Nusle, Písnice, Podolí, Šeberov, Točná a Újezd. ------------------------------------------------------------------ 7. Celní úřad Praha D5 vykonává působnost pro katastrální území hlavního města Prahy Hlubočepy, Holyně, Jinonice, Košíře, Lahovice, Lipence, Lochkov, Malá Chuchle, Motol, Radlice, Radotín, Řeporyje, Řepy, Slivenec, Smíchov, Sobín, Stodůlky, Třebonice, Velká Chuchle, Zadní Kopanina, Zbraslav a Zličín. ------------------------------------------------------------------ 8. Celní úřad Praha D8 vykonává působnost pro katastrální území hlavního města Prahy Bohnice, Břevnov, Březiněves, Bubeneč, Čimice, Dejvice, Dolní Chabry, Ďáblice, Holešovice, Karlín, Kobylisy, Libeň, Liboc, Lysolaje, Nebušice, Přední Kopanina, Ruzyně, Sedlec, Střešovice, Střížkov, Suchdol, Troja, Veleslavín a Vokovice. ------------------------------------------------------------------ 9. Celní úřad Praha Ruzyně vykonává působnost v celním prostoru Celního úřadu Praha Ruzyně v městské části Praha 6. ------------------------------------------------------------------ 10. Celní úřad Tachov vykonává působnost v územních obvodech obcí s rozšířenou působností Stříbro a Tachov. ------------------------------------------------------------------
Příloha 4
Zrušené celní úřady a nástupnické celní úřady určené
k dokončení správních řízení
------------------------------------------------------------------ Zrušený celní úřad Nástupnický celní úřad ------------------------------------------------------------------ 1. Celní úřad Beroun Celní úřad Kladno 2. Celní úřad Blansko Celní úřad Vyškov 3. Celní úřad Brno I Celní úřad Brno 4. Celní úřad Brno II Celní úřad Brno 5. Celní úřad Břeclav - dálnice Celní úřad Břeclav 6. Celní úřad Cínovec Celní úřad Most 7. Celní úřad České Velenice Celní úřad Jindřichův Hradec 8. Celní úřad Český Těšín Celní úřad Karviná 9. Celní úřad Dolní Dvořiště Celní úřad Český Krumlov 10. Celní úřad Folmava Celní úřad Domažlice 11. Celní úřad Havlíčkův Brod Celní úřad Žďár nad Sázavou 12. Celní úřad Horní Lideč Celní úřad Valašské Meziříčí 13. Celní úřad Chrudim Celní úřad Pardubice 14. Celní úřad Jablonec nad Nisou Celní úřad Liberec 15. Celní úřad Jeseník Celní úřad Šumperk 16. Celní úřad Jičín Celní úřad Hradec Králové 17. Celní úřad Jiříkov Celní úřad Děčín 18. Celní úřad Kroměříž Celní úřad Zlín 19. Celní úřad Kutná Hora Celní úřad Kolín 20. Celní úřad Litoměřice Celní úřad Ústí nad Labem 21. Celní úřad Mosty u Jablunkova Celní úřad Frýdek - Místek 22. Celní úřad Nový Jičín Celní úřad Mošnov 23. Celní úřad Nymburk Celní úřad Kolín 24. Celní úřad Pelhřimov Celní úřad Jihlava 25. Celní úřad Písek Celní úřad Tábor 26. Celní úřad Plzeň I Celní úřad Plzeň 27. Celní úřad Plzeň II Celní úřad Plzeň 28. Celní úřad Praha I Celní úřad Praha 1 29. Celní úřad Praha II Celní úřad Praha 1 30. Celní úřad Praha III Celní úřad Praha D1 31. Celní úřad Praha IV Celní úřad Praha D5 32. Celní úřad Praha V Celní úřad Praha D8 33. Celní úřad Praha VI Celní úřad Praha 2 34. Celní úřad Prachatice Celní úřad Strakonice 35. Celní úřad Příbram Celní úřad Benešov 36. Celní úřad Rakovník Celní úřad Kladno 37. Celní úřad Rozvadov Celní úřad Tachov 38. Celní úřad Ruzyně - letiště Praha Celní úřad Praha Ruzyně 39. Celní úřad Rychnov nad Kněžnou Celní úřad Náchod 40. Celní úřad Sokolov Celní úřad Karlovy Vary 41. Celní úřad Starý Hrozenkov Celní úřad Uherské Hradiště 42. Celní úřad Strážný Celní úřad Strakonice 43. Celní úřad Teplice Celní úřad Most 44. Celní úřad Třebíč Celní úřad Jihlava 45. Celní úřad Turnov Celní úřad Liberec 46. Celní úřad Varnsdorf Celní úřad Děčín 47. Celní úřad Žatec Celní úřad Chomutov ------------------------------------------------------------------
1) Zákon č.
13/1993 Sb., celní
zákon, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 186/1992
Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České
republiky, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č.
361/2003
Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění
zákona č. 186/2004
Sb.
2) Zákon č.
218/2002 Sb., o službě
státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a
ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon), ve znění
pozdějších předpisů.
3) §
9 zákona č. 218/2002 Sb.
4) §
9 odst. 3 zákoníku práce.
5) Například zákon č.
13/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 62/2000
Sb., o některých opatřeních při vývozu nebo dovozu
výrobků a o licenčním řízení a o změně některých zákonů.
6) Například zákon č.
353/2003 Sb., o
spotřebních daních,
§ 2 odst. 2
písm. l) zákona č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
zákona č. 258/1994 Sb.
a zákona č. 208/1997
Sb., zákon č. 368/1992
Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
7) Například zákon č.
13/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, zákon č.
21/1997 Sb.,
o kontrole vývozu a dovozu zboží a technologií podléhajících kontrolním
režimům, ve znění zákona č. 204/2002
Sb.
8) Například zákon č.
337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
9) Nařízení Rady (EHS) č. 3330/91
ze dne 7. listopadu
1991 o statistice obchodu se zbožím mezi členskými státy, v platném
znění.
10)
§ 3 odst. 3 zákona č.
219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních
vztazích.
11)
§ 3 písm.
g) a §
10 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých
souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č.
320/2002 Sb.
12)
§ 12 odst. 2
zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve
znění zákona č. 265/2001
Sb.
13) Čl. 4/13 a 4/14 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92
ze
dne 12. října 1992, kterým se vydává celní kodex Společenství, v platném
znění.
14) Čl. 4/15 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92
ze dne 12.
října 1992, kterým se vydává celní kodex Společenství, v platném
znění.
15) Zákon č.
21/1997 Sb.,
ve znění zákona č. 204/1992
Sb.
16) Zákon č.
18/1997 Sb., o mírovém
využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a
doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
17) Zákon č.
167/1998 Sb., o
návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů.
18) Například vyhláška č.
144/1982 Sb., o Celní
úmluvě o mezinárodní přepravě zboží na podkladě karnetu TIR (Úmluva TIR),
vyhláška č. 89/1963 Sb.,
o Celní úmluvě o karnetech E. C. S. pro obchodní vzorky a o Celní úmluvě o
karnetu A. T. A. pro dovozní celní záznam zboží.
19) Zákon č.
337/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
20) Zákon č.
13/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
Nařízení Rady (EHS) č. 2913/92
ze dne 12. října 1992, kterým se
vydává celní kodex Společenství, v platném znění.
Nařízení Komise (EHS) č. 2454/93
ze dne 2. července 1993, kterým
se provádí nařízení Rady (EHS) č. 2913/92,
kterým se vydává celní kodex
Společenství, v platném znění.
21) Například
§ 53 až 70
zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění zákona
č. 309/2002 Sb.,
§ 48 až 56a
zákona č. 337/1992 Sb., ve znění zákona č.
35/1993 Sb., zákona č.
255/1994 Sb. a zákona
č. 323/1996
Sb.
21a) Čl. 253i a 253m nařízení Komise (EHS)
č. 2454/93, kterým
se provádí nařízení Rady (EHS) č. 2913/92, kterým se vydává
celní kodex Společenství, v platném znění.
22)
§ 33b až 37d
zákona č. 13/1993 Sb., ve znění zákona č.
113/1997 Sb., zákona č.
265/2001 Sb. a zákona
č. 1/2002 Sb.
23) Například trestní
řád.
24) Čl. 12 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92
ze dne 12.
října 1992, kterým se vydává celní kodex Společenství, v platném
znění.
25) Čl. 13 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92
ze dne 12.
října 1992, kterým se vydává celní kodex Společenství, v platném
znění.
25a) Článek 5a nařízení Rady (EHS) č. 2913/92
ze dne 12. října
1992, kterým se vydává celní kodex Společenství, v platném
znění.
Hlava IIA nařízení Komise (EHS) č. 2454/93
ze dne 2. července
1993, kterým se provádí nařízení Rady (EHS) č. 2913/92,
kterým se vydává celní kodex Společenství, v platném
znění.
26) Čl. 50 až 53 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92
ze dne
12. října 1992, kterým se vydává celní kodex Společenství, v platném
znění.
27)
§ 95 zákona č.
13/1993 Sb., ve znění zákona č.
113/1997 Sb. a zákona
č. 1/2002 Sb.
28) Čl. 84 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92
ze dne 12.
října 1992, kterým se vydává celní kodex Společenství, v platném
znění.
29) Čl. 100 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92
ze dne 12.
října 1992, kterým se vydává celní kodex Společenství, v platném
znění.
30) Čl. 99 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92
ze dne 12.
října 1992, kterým se vydává celní kodex Společenství, v platném
znění.
31) Čl. 28 a násl. nařízení Rady (EHS) č. 2913/92
ze dne
12. října 1992, kterým se vydává celní kodex Společenství, v platném
znění.
32)
§ 305 zákona č.
13/1993 Sb., ve znění zákona č.
1/2002 Sb.
33) Například zákon č.
62/2000 Sb., zákon č.
21/1997 Sb.,
ve znění zákona č. 204/2002
Sb.
34) Například zákon č.
38/1994 Sb.,
o zahraničním obchodu s vojenským materiálem, ve znění zákona č.
310/2002 Sb.
35) Například zákon č.
13/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
36) Například čl. 76 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92
ze
dne 12. října 1992, kterým se vydává celní kodex Společenství, v platném
znění.
37) Čl. 226 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92
ze dne 12.
října 1992, kterým se vydává celní kodex Společenství, v platném
znění.
38)
§ 313 až 316
zákona č. 13/1993 Sb., ve znění zákona č.
1/2002 Sb.
39)
§ 102 zákona č.
13/1993 Sb., ve znění zákona č.
13/1997 Sb. a zákona č.
1/2002 Sb.
39a) Zákon č.
455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších
předpisů.
40) Například zákon č.
167/1998 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
40a) Zákon č. 61/1997
Sb., o lihu a o změně
a doplnění zákona č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších
předpisů, a zákona České národní rady č. 587/1992
Sb., o spotřebních
daních, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o lihu), ve znění zákona
č. 129/1999 Sb., zákona č. 22/2000
Sb.,
zákona č. 354/2003 Sb., zákona
č. 186/2004 Sb. a zákona č. 75/2006
Sb.
41) Zákon č.
314/2002 Sb., o
stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou
působností.
42) Zákon č. 133/2000
Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o
změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších
předpisů.
43) §
1 zákona č. 133/2000 Sb.
44) §
13b zákona č. 133/2000 Sb.
45) Článek 4 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92
ze dne 12. října 1992, kterým
se vydává celní kodex Společenství, v platném znění.
46) Čl. 16 až 18 a 21 nařízení Rady (ES) č. 1005/2008 ze dne
29. září 2008, kterým se zavádí systém Společenství pro
předcházení, potírání a odstranění nezákonného, nehlášeného
a neregulovaného rybolovu, v platném znění.
47) Čl. 5a nařízení Rady (EHS) č. 2913/92.
48) Čl. 16 nařízení Rady (ES) č. 1005/2008.