203/2001 Sb.
VYHLÁŠKA
Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
ze dne 5. června 2001
o povolení obecné výjimky ze zákazu dohod narušujících
soutěž podle § 3 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně
hospodářské soutěže, pro určité druhy dohod týkajících se
konzultací o cenách v osobní letecké dopravě a přidělování
volného letištního času
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže stanoví podle § 26 odst.
1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže:
§ 1
Zákaz podle § 3 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně
hospodářské soutěže, (dále jen "zákon") se za podmínek stanovených
touto vyhláškou nevztahuje na dohody v oblasti letecké dopravy
uzavřené v rámci
a) konzultací o cenách v osobní letecké dopravě včetně přepravy
zavazadel, nebo
b) přidělování volného letištního času a plánování leteckého
provozu na letištích.
§ 2
Pro účely této vyhlášky
a) leteckou společností nově vstupující na trh se rozumí letecká
společnost, která drží nebo jíž byly přiděleny méně než čtyři
volné letištní časy pro
1. určitý den a určité letiště a která pro tento den a toto
letiště požaduje přidělení dalších volných letištních časů,
nebo
2. stálé letecké spojení mezi dvěma vnitrostátními letišti pro
určitý den a určité letiště, kdy nejvíce dvě další letecké
společnosti provozují v týž den přímé letecké spojení mezi
těmito letišti nebo sítěmi letišť, a která požaduje
přidělení volného letištního času pro toto stálé letecké
spojení pro tento den a toto letiště; letecká společnost,
která drží více než 3 % z celkového počtu volných letištních
časů pro určitý den a určité letiště nebo více než 2 %
z celkového počtu volných letištních časů pro určitý den
v síti letišť, jíž je toto letiště součástí, se pro tento
den a toto letiště nepovažuje za leteckou společnost nově
vstupující na trh,
b) volným letištním časem se rozumí čas přistání nebo vzletu,
který je k dispozici nebo který je přidělen pohybu letadla na
určitý den na mezinárodním veřejném letišti, na kterém byl
zaveden zvláštní režim pro zajištění jeho dopravní
propustnosti.
§ 3
Zákaz podle § 3 odst. 1 zákona se nevztahuje na dohody
uzavřené v rámci konzultací o cenách v osobní letecké dopravě
včetně přepravy zavazadel za předpokladu, že
a) účastníci projednávají pouze ceny letenek, které mají být
zaplaceny uživateli letecké dopravy přímo účastnícím se
leteckým společnostem nebo jejich pověřeným zástupcům za osobní
dopravu na pravidelných leteckých linkách, jakož i podmínky
týkající se těchto cen; konzultace se nesmí týkat přepravní
kapacity, pro kterou budou konzultované ceny k dispozici,
b) konzultace povedou ke vzájemnému propojení, které musí
uživatelům letecké dopravy umožnit, aby v závislosti na typu
ceny a na sezoně, které se konzultace týká, mohli
1. spojit na jednom přepravním dokumentu služby, které byly
předmětem konzultací, se službami na stejné nebo navazující
lince provozované jinými leteckými společnostmi, přičemž
příslušné poplatky, sazby a podmínky jsou stanoveny leteckou
společností provádějící let, a
2. pokud to umožňují podmínky původní rezervace, změnit
rezervaci služeb, které byly předmětem konzultací, na služby
na stejné lince provozované jinou leteckou společností;
v případě takové změny budou aplikovány poplatky, sazby
a podmínky stanovené touto jinou leteckou společností,
a to za předpokladu, že letecká společnost může odmítnout
povolení takové kombinace a změny rezervace z objektivních
a nediskriminačních důvodů technické nebo obchodní povahy,
c) účastnící se letecké společnosti používají ceny v osobní
letecké dopravě, které jsou předmětem konzultací, bez
diskriminace založené na národnosti cestujících nebo na místě
jejich bydliště,
d) účast na konzultacích je dobrovolná a mohou se jich účastnit
všechny letecké společnosti, které provozují nebo hodlají
provozovat přímé nebo nepřímé letecké služby na daných linkách,
e) výsledky konzultací nejsou pro účastníky závazné,
f) výsledkem konzultací není dohoda o odměňování zástupců nebo
jiných součástech projednávaných cen, a
g) pracovníci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže jsou oprávněni
účastnit se konzultací o cenách. Letecké společnosti jsou
povinny oznámit Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže alespoň
deset dní před konáním takových konzultací datum, místo, čas
zahájení a předmět jednání. Úplné znění zápisu z konzultací
bude zasláno Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve stejném
termínu, v jakém je zasíláno ostatním účastníkům konzultací,
nejpozději však do 6 týdnů po konání těchto konzultací.
§ 4
Zákaz podle § 3 odst. 1 zákona se nevztahuje na dohody
uzavřené v rámci přidělování volného letištního času a plánování
leteckého provozu na letištích za předpokladu, že
a) konzultací o přidělení volného letištního času na letištích
a plánech leteckého provozu na letištích se mohou zúčastnit
všechny letecké společnosti, které vyjádřily zájem o volný
letištní čas, který je předmětem konzultací,
b) pravidla přednosti jsou stanovena a poskytována bez jakékoliv
diskriminace, tj. nejsou založena na sídle letecké společnosti,
druhu letecké služby, berou do úvahy omezení nebo pravidla
stanovená příslušnými národními nebo mezinárodními úřady
a zohledňují potřeby cestujících a příslušných letišť; tato
pravidla mohou brát v úvahu práva získaná leteckými
společnostmi využíváním určitých volných letištních časů na
letištích v předcházejících dopravních sezonách,
c) stanovená pravidla přednosti jsou na základě žádosti dostupná
všem soutěžitelům,
d) letecké společnosti nově vstupující na trh jsou oprávněny podle
svých požadavků získat 50 % nově vytvořených nebo neužívaných
volných letištních časů a volných letištních časů, které byly
stávajícími leteckými společnostmi během sezony nebo na jejím
konci uvolněny nebo které se uvolnily jiným způsobem,
e) letecké společnosti účastnící se konzultací mají nejpozději
v době konání konzultací přístup k informacím, které se týkají
1. přehledu volných letištních časů jednotlivých leteckých
společností na letišti,
2. chronologického přehledu žádostí jednotlivých leteckých
společností o přidělení volných letištních časů,
3. přehledu přidělených volných letištních časů
a chronologického přehledu nevyřízených žádostí o volné
letištní časy podle leteckých společností,
4. přehledu volných letištních časů, které jsou ještě
k dispozici, a
5. úplného výčtu kritérií, která byla použita při přidělování
volných letištních časů,
f) každé odmítnutí přidělení volného letištního času je
odůvodněno, a
g) pracovníci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže jsou oprávněni
účastnit se konzultací o přidělení volných letištních časů.
Letecké společnosti jsou povinny oznámit Úřadu pro ochranu
hospodářské soutěže alespoň 10 dní před konáním takových
konzultací datum, místo, čas zahájení a předmět jednání.
§ 5
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže může svým rozhodnutím
výhody obecné výjimky stanovené touto vyhláškou odejmout, pokud
v důsledku vývoje na trhu účinky dohody podléhající obecné výjimce
nebudou splňovat podmínky pro povolení individuální výjimky podle
§ 8 zákona. Zejména se může jednat o případy, kdy
a) na dané letecké lince nebo skupině linek, které jsou předmětem
konzultací o cenách, neexistuje účinná soutěž v cenách;
v takovém případě Úřad pro ochranu hospodářské soutěže odejme
svým rozhodnutím výhody obecné výjimky stanovené touto
vyhláškou ve vztahu k jednotlivé lince nebo skupině linek
leteckým společnostem, které se těchto konzultací o cenách
zúčastnily, nebo
b) použití § 4 neumožňuje leteckým společnostem nově vstupujícím
na trh získat na letišti takové množství volných letištních
časů, které jim umožní účinnou soutěž s již zavedenými
leteckými společnostmi, a soutěž na daných linkách je podstatně
omezena; v takovém případě Úřad odejme svým rozhodnutím výhody
obecné výjimky stanovené touto vyhláškou ve vztahu k přidělení
volných letištních časů na příslušném letišti.
Předseda:
Ing. Bednář v. r.