241/2010 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem republiky
Ústavní soud rozhodl dne 1. července 2010 v plénu ve složení
Stanislav Balík, František Duchoň,
Vlasta Formánková, Vojen Güttler, Ivana Janů, Vladimír Kůrka, Dagmar Lastovecká,
Jiří Mucha,
Jan Musil, Jiří Nykodým, Pavel Rychetský, Miloslav Výborný, Eliška Wagnerová a Michaela
Židlická o návrhu SCA Packaging Česká republika, s. r. o., se sídlem Teplická 109,
Jílové,
Středočeské plynárenské, a. s., IČ: 60193158, se sídlem Novodvorská 803/82, Praha
4, a RWE
Energie, a. s., se sídlem v Ústí nad Labem, Klíšská 940, na zrušení §
192 odst. 1,
§ 198 odst. 1, §
199 odst. 1 a § 201 odst. 1
zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech
jeho řešení (insolvenční zákon),
takto:
I. Ustanovení §
192 odst. 1 věty první včetně věty za středníkem zákona č. 182/2006 Sb.,
o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů,
se
zrušuje dnem 31. 3. 2011.
II. Ve zbývající části se návrh odmítá.
Odůvodnění
I.
Průběh řízení
1. Ústavní soud obdržel ústavní stížnosti shora citovaných navrhovatelek
proti rozhodnutím
insolvenčního správce dlužníka a proti postupu Městského soudu v Praze v rámci uvedených
insolvenčních řízení, spojené s návrhem na zrušení §
192 odst. 1, § 198 odst. 1,
§ 199 odst. 1 a §
201 odst. 1 zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení
(insolvenční zákon).
2. Plénum Ústavního soudu spojilo všechny tři návrhy a věc je vedena pod
sp. zn. II. ÚS 1412/09.
3. Druhý senát Ústavního soudu neshledal důvod k odmítnutí ústavní stížnosti
navrhovatelek
podle § 43 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen "zákon o Ústavním soudu"), neboť uplatněním napadených ustanovení nastala
skutečnost, která je předmětem ústavní stížnosti, jsou splněny formální předpoklady
jejího projednání dle § 43 odst. 1 zákona
o Ústavním soudu a ústavní stížnost nebyla
shledána zjevně neopodstatněnou dle §
43 odst. 2 písm. a) tohoto zákona, proto ve smyslu
§ 78 odst. 1 zákona o Ústavním soudu
řízení o ústavní stížnosti přerušil a návrh na
zrušení shora citovaných ustanovení insolvenčního zákona postoupil plénu Ústavního
soudu
k rozhodnutí podle čl. 87 odst. 1 Ústavy
České republiky (dále jen "Ústava").
II.
Rekapitulace návrhu a podstatných částí vyjádření účastníků
4. Navrhovatelka SCA Packaging Česká republika, s. r. o., uvedla, že s
jinými věřiteli
předložila insolvenčnímu správci obsáhlý právní rozbor, podrobnou právní argumentaci
svědčící pro popření pohledávek jiných věřitelů a navrhla důkazy, které by si měl
obstarat
k řádnému zjištění pohledávky. Návrhy na provedení důkazů se insolvenční správce
nezabýval
a taktéž se nezabýval ani právní argumentací uvedenou v právním rozboru. Jestliže
se
Městský soud v Praze v průběhu insolvenčního řízení dozvěděl, že významná část věřitelů
důvodně zpochybňuje pohledávky vedlejších účastníků, které mají rozhodující vliv
na
uspokojení pohledávek ostatních věřitelů, měl uložit insolvenčnímu správci se těmito
podněty zabývat a provést podrobná šetření o zpochybňovaných pohledávkách. Městský
soud
však zůstal v rámci své dohlédací činnosti naprosto nečinný. Při přezkumném jednání
se
omezil pouze na poučení dle § 192 odst.
1 insolvenčního zákona a poučil věřitele, že
nemají právo popírat pohledávky jiných věřitelů.
5. Navrhovatelka Středočeská plynárenská, a. s., uvedla, že insolvenční
správce i soud
nevěnovali patřičnou pozornost nejen tvrzeným skutečnostem a právním námitkám navrhovatelky
a dalších věřitelů vyjmenovaných výše, ale zejména navrženému a dokonce předloženému
důkazu
v podobě "analýzy peněžních toků ve společnosti Bohemia Crystalex Trading, a. s.,
v r. 2001".
O tomto důkazu nebylo ani insolvenčním správcem ani soudem rozhodnuto.
6. Navrhovatelka RWE Energie, a. s., uvedla, že na přezkumném jednání požadovala,
aby
pohledávce Citibank byla věnována zvláštní pozornost, o pochybnostech ohledně této
pohledávky byl předem písemně vyrozuměn i soud a písemně i ústně insolvenční správce.
Soud nato sdělil navrhovatelce, že jí byla dána možnost vyjádřit se písemně k pohledávkám
Citibank a nebude připuštěno popírání pohledávek věřiteli, které insolvenční zákon
neumožňuje.
Navrhovatelka RWE Energie, a. s., soudu navrhla uložit insolvenčnímu správci, aby
bylo jeho
rozhodnutí k pohledávce Citibank čteno a vzhledem ke konečnému charakteru přezkumu
podáno
k námitkám navrhovatelky řádné odůvodnění. Insolvenční správkyně sdělila, že insolvenčnímu
správci nepřísluší zabývat se v rámci přezkumu pohledávek tvrzeními věřitelů, analýzami
účetních závěrek a právními úvahami, a toto by mělo náležet výhradně soudu. Ve vyjádření
insolvenční správkyně tak veřejně nezazněl ani jeden argument, který by vyvracel
závěry
právních stanovisek předložených navrhovatelkou. Přesto se s tím soud spokojil.
7. Navrhovatelky namítají ve vztahu k napadeným ustanovením insolvenčního
zákona, že nesprávné
přihlášení, resp. uznání (nepopření) konkrétních pohledávek určitých jiných věřitelů
v insolvenčním řízení insolvenčním správcem značí v důsledku zkrácení uspokojení
jejich
pohledávek, tedy dotčení jejich práv, především práva vlastnického. Rozhodnutí insolvenčního
správce o uznání nebo popření pohledávek totiž určuje závazně právo věřitele na jeho
poměrné
uspokojení v rámci insolvenčního řízení (včetně dalších důsledků). V případě uznání
pohledávky
věřitele se tedy důsledně vzato rozhoduje (mimo jiné) o výši (poměrného) uspokojení
ostatních
přihlášených věřitelů, jejichž pohledávky si vzájemně konkurují. Pokud insolvenční
správce
nepopře sporné pohledávky, nedá ostatním věřitelům možnost, aby skutečná pravost,
výše a
zajištění pohledávek byly zjištěny před nezávislým a nestranným soudem, a není tak
naplněn
požadavek základního práva na soudní ochranu dle čl.
36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina") a čl. 6 Úmluvy o
ochraně lidských práv a základních svobod
(dále jen "Úmluva"). Postavení insolvenčního správce, tak jak je upraveno insolvenčním
zákonem, rozhodně nelze stavět naroveň nezávislého a nestranného soudního orgánu,
jak jej
předpokládá čl. 36 odst. 1 Listiny
a čl. 6 Úmluvy. Základními atributy
nezávislosti a
nestrannosti soudního orgánu je zejména neodvolatelnost, nepřeložitelnost a ustanovení
do funkce bez časového omezení. Insolvenční správce dále nesplňuje atributy nesesaditelnosti,
neboť podle § 29 odst. 1 insolvenčního
zákona je odvolatelný, a to na základě hlasováni
většiny všech přihlášených věřitelů počítané podle výše pohledávek. Vzhledem k tomu,
že
popřením pohledávky jiného věřitele chrání věřitel současně své majetkové - a tudíž
základní - právo, porušují napadená ustanovení i čl.
4 Ústavy, čl. 13 Úmluvy,
a též
čl. 11 odst. 1 Listiny a čl. 1
Dodatkového protokolu k Úmluvě. Důvodem přijetí napadených
ustanovení patrně bylo zneužívání popěrného práva některými věřiteli a snaha maximálně
zrychlit insolvenční řízení. Tento jistě legitimní cíl však musí být v souladu s
principem
proporcionality (přiměřenosti), který je vyjádřen v čl.
4 odst. 4 Listiny, podle něhož pří
omezení základních práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu. Napadená
ustanovení
dle přesvědčení navrhovatelek zcela vybočila z mezí přiměřenosti, neboť princip rychlosti
nepřiměřeně upřednostnila před principem ochrany majetkových práv věřitelů. Evropský
soud
pro lidská práva (dále též jen "ESLP") vždy v těchto otázkách zdůrazňuje zásadu spravedlivé
rovnováhy mezi obecným zájmem společenství (i společnosti) a právem jednotlivce na
ochranu
majetku a v této souvislosti vždy zkoumá, zda zásahy státu do majetkových práv jednotlivce
nejsou pro něho přílišným a nepřiměřeným břemenem.
8. V doplnění návrhu uvedla navrhovatelka RWE Energie, a. s., zejména,
že absence popěrného
práva a současná podoba insolvenčního zákona konvenuje zájmům velkých a z podstaty
jejich
podnikání vždy zajištěných věřitelů - bank, a poškozuje tak ostatní nezajištěné věřitele,
jejichž míra uspokojení se dle nového insolvenčního zákona oproti dříve aplikovanému
zákonu
č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, údajně (a zcela neodůvodněně) snížila z
průměrných
9 na 4 % (údaje jsou neověřené). Je veřejným tajemstvím mezi insolvenčními správci,
že
pohledávky bank v České republice není třeba podrobovat důkladnému přezkumu, neboť
panuje
silné přesvědčení, že banky zastoupené renomovanými právními kancelářemi chyby při
vzniku,
správě a vymáhání svých pohledávek zkrátka nedělají. Zákonné požadavky na osobu insolvenčního
správce ani možnost domáhat se ex post vůči insolvenčnímu správci náhrady škody nemohou
být
vnímány jako adekvátní opatření vyvažující odepření věřitelského popěrného práva.
Podle
čl. 13 Úmluvy a ustálené judikatury
Evropského soudu pro lidská práva ovšem není institut
náhrady škody považován za účinný právní prostředek nápravy nesprávného rozhodnutí
před
národním orgánem, nejde o opravný prostředek, který by byl skutečně účinný a efektivní,
je schopen toliko napravovat (či zmírňovat) nepříznivé důsledky vadného rozhodnutí
v rámci
majetkové sféry poškozeného. Lze si jen těžko představit, že by se poškozený věřitel
v poplatkově nákladných řízeních v systému současné české justice byl schopen v přijatelné
době efektivně domoci na insolvenčním správci náhrady škody v řádech stovek milionů
korun,
která mu vznikla v důsledku vadného přezkumu pohledávek insolvenčním správcem.
9. V dalším doplnění návrhu navrhovatelka RWE Energie, a. s., odkazuje
na některé zahraniční
právní úpravy (Rakousko, Německo, Velká Británie atd.), dle nichž je věřitelům přiznáno
popěrné
právo.
10. Poslanecká sněmovna ve vyjádření k návrhu uvedla, že zákon č. 182/2006
Sb. byl přikázán
k projednání ústavně právnímu výboru, který jej projednal na svém zasedání dne 1.
prosince 2005
a dne 20. ledna 2006 a doporučil jej schválit ve znění komplexního pozměňovacího
návrhu,
jenž byl obsažen v usnesení výboru č. 235 (tisk 1120/1). Tento komplexní pozměňovací
návrh
upravil nově i ustanovení § 192 odst.
1, § 198 odst. 1, §
199 odst. 1 a § 201 odst. 1.
Návrh
zákona byl schválen ve třetím člení dne 8. února 2006 ve znění komplexního pozměňovacího
návrhu ústavně právního výboru a dalších pozměňovacích návrhů, které se však již
netýkaly
uvedených ustanovení.
11. Senát uvedl, že jak ve výborech Senátu, tak i na schůzi Senátu k ustanovením,
která jsou
navrhována ke zrušení, nebyla vedena žádná diskuse. S ohledem na výše uvedené lze
konstatovat,
že v horní komoře Parlamentu nezazněly názory, kterými by bylo možné tvrzení navrhovatelek
o protiústavnosti ustanovení § 192
odst. 1, § 198 odst. 1,
§ 199 odst. 1 a
§ 201 odst. 1 insolvenčního zákona
podpořit, či naopak vyvrátit.
III.
Dikce napadených ustanovení zákona
12. Napadené ustanovení §
192 odst. 1 insolvenčního zákona zní: "Dlužník a insolvenční
správce mohou popírat pravost, výši a pořadí všech přihlášených pohledávek; jednotliví
věřitelé toto právo nemají. Stanovisko, které insolvenční správce zaujal k jednotlivým
pohledávkám v seznamu přihlášených pohledávek, může při přezkumném jednání změnit.".
13. Napadené ustanovení §
198 odst. 1 insolvenčního zákona zní: "Věřitelé nevykonatelné
pohledávky, která byla popřena insolvenčním správcem, mohou uplatnit své právo žalobou
na
určení u insolvenčního soudu do 30 dnů od přezkumného jednání; tato lhůta však neskončí
dříve než uplynutím 15 dnů od doručení vyrozumění podle § 197 odst. 2. Žalobu podávají
vždy
proti insolvenčnímu správci. Nedojde-li žaloba ve stanovené lhůtě insolvenčnímu soudu,
k pohledávce popřené co do pravosti se nepřihlíží; pohledávka popřená co do výše
nebo pořadí
je v takovém případě zjištěna ve výši nebo pořadí uvedeném při jejím popření.".
14. Napadené ustanovení §
199 odst. 1 insolvenčního zákona zní: "Insolvenční správce, který
popřel vykonatelnou pohledávku, podá do 30 dnů od přezkumného jednání u insolvenčního
soudu
žalobu, kterou své popření uplatní proti věřiteli, který vykonatelnou pohledávku
přihlásil.
Lhůta je zachována, dojde-li žaloba nejpozději posledního dne lhůty soudu.".
15. Napadené ustanovení §
201 odst. 1 insolvenčního zákona zní: "Nevykonatelná pohledávka
je zjištěna a) jestliže ji nepopřel insolvenční správce, b) jestliže insolvenční
správce,
který ji popřel, vezme své popření zpět, nebo c) rozhodnutím insolvenčního soudu
ve sporu
o určení její pravosti, výše nebo pořadí.".
IV.
Ústavní konformita legislativního procesu
16. Návrh insolvenčního zákona, který byl posléze vyhlášen pod č. 182/2006
Sb. (sněmovní
tisk 1120/2 Poslanecké sněmovny 2002-2006, 4. volební období), byl projednáván Poslaneckou
sněmovnou Parlamentu České republiky jako tisk 1120 v prvém čtení dne 26. října 2005
a
přikázán k projednání ústavně právnímu výboru, který jej projednal na svém zasedání
dne
1. prosince 2005 a dne 20. ledna 2006 a doporučil jej schválit ve znění komplexního
pozměňovacího návrhu, jenž byl obsažen v usnesení výboru č. 235 (tisk 1120/1). Tento
komplexní pozměňovací návrh upravil nově i napadaná ustanovení. Druhé čtení návrhu
zákona
proběhlo dne 27. ledna 2006, pozměňovací návrhy přednesené ve druhém čtení byly zpracovány
jako tisk 1120/2. Návrh zákona byl potřebnou většinou přítomných poslanců schválen
ve třetím čtení dne 8. února 2006 ve znění komplexních pozměňovacích návrhů. Návrh
zákona byl
Senátu postoupen dne 28. února 2006 a organizační výbor Senátu jej jako tisk č. 288
(5. funkční období) přikázal k projednání ústavně-právnímu výboru. Tento výbor návrh
zákona
projednal dne 15. března 2006 a přijal k němu usnesení č. 93 (senátní tisk č. 228/1),
ve kterém doporučil, aby Senát návrh zákona schválil ve znění postoupeném Poslaneckou
sněmovnou. Plénum Senátu projednalo návrh zákona na své 10. schůzi dne 30. března
2006,
kdy v hlasování č. 199 k návrhu zákona usnesením č. 416 byl návrh schválen ve znění
postoupeném Poslaneckou sněmovnou. Pro hlasovalo 49 senátorů z 54 přítomných, 5 senátorů
se zdrželo hlasování a nikdo nebyl proti. Zákon byl prezidentovi doručen k podepsání
dne 7. 4. 2006 a ten jej dne 14. 4. 2006 podepsal. Schválený zákon byl doručen premiérovi
k podpisu dne 27. 4. 2006 a byl vyhlášen ve Sbírce zákonů dne 9. 5. 2006 v částce
62 pod
číslem 182/2006 Sb.
17. Ústavní soud konstatuje, že zákon č. 182/2006 Sb. byl přijat a vydán
v mezích Ústavou
stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem, resp. že v tomto řízení nezjistil
nic,
co by svědčilo pro závěr opačný.
V.
Hodnocení Ústavního soudu
18. Ústavní soud se nejprve zabýval postavením insolvenčního správce při
uznávání pohledávek
věřitelů v insolvenčním řízení a zhodnotil jej jako postavení orgánu veřejné moci,
nikoli jako
zástupce věřitelů.
19. Pojem veřejný orgán Ústava nedefinuje; proto k jeho obsahovému ohraničení
přistoupil
Ústavní soud ve své judikatuře, ve které se přiklonil k tzv. mocenské teorii [srov.
např.
rozhodnutí Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky sp. zn. I. ÚS
191/92
ze dne 9. 6. 1992, Sbírka usnesení a nálezů Ústavního soudu České a Slovenské Federativní
Republiky, ročník 1992, rozhodnutí č. 3; usnesení Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS
75/93
ze dne 25. 11. 1993 (U 3/2 SbNU 201)*; a další].
20. Uznání pohledávky věřitele insolvenčním správcem je upraveno v §
188 a násl. insolvenčního
zákona. Insolvenční správce tím, že přihlášenou pohledávku uzná (nepopře),
určuje závazně
právo věřitele na jeho poměrné uspokojení v rámci insolvenčního řízení (včetně všech
dalších
důsledků spojených s výsledkem přezkumu, tj. hlasování a účast ve věřitelských orgánech,
příp. sankce a další procesní práva a povinnosti), a současně tím závazně určuje
právo všech
ostatních věřitelů na jejich poměrné uspokojení [důsledkem uznání pohledávky věřitele
je rovněž stanovení výše (poměrného) uspokojení ostatních přihlášených věřitelů,
jejichž
pohledávky si vzájemně konkurují]. Uznání (nepopření) pohledávky insolvenčním správcem
má
tedy za následek zjištění přihlášené pohledávky, a to v insolvenčním řízení s konečnou
platností.
21. I když insolvenční zákon výslovně neuvádí, jakou povahu má úkon insolvenčního
správce,
jímž projevuje vůli uznat přihlášenou pohledávku, je úkon insolvenčního správce přirozeně
nezbytné zkoumat podle materiálního hlediska, tj. podle jeho skutečné povahy a účinků
[srov.
např. usnesení Ústavního soudu sp. zn. IV. ÚS 233/02 ze dne 28. 8. 2002 (U 30/27
SbNU 337)].
22. Na danou problematiku je aplikovatelný i právní názor vyslovený v nálezové
judikatuře
Ústavního soudu. Ústavní soud kupř. v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 36/01 ze dne 25. 6. 2002
(N 80/26 SbNU 317; 403/2002 Sb.) vyslovil právní názor, že správce konkursní podstaty
není
účastníkem konkursního řízení; jako zvláštní procesní subjekt má však samostatné
postavení
jak vůči úpadci, tak vůči konkursním věřitelům a nelze jej považovat za zástupce
konkursních
věřitelů ani za zástupce úpadce. Ústavní soud k tomu posléze dodal, že "vycházeje
z hledisek
vymezujících pojem veřejnoprávního orgánu: jsou jimi veřejný účel, způsob ustavení
a
pravomoc. Veřejný účel instituce správce konkursní podstaty nutno spatřovat v akceptaci
omezeného veřejného zásahu do řešení majetkových vztahů, jež se dostaly do krizové
situace.
Způsob jeho ustavení je dán rozhodnutím státního orgánu (soudu). Jeho oprávnění,
jež jsou
zakotvena v řadě ustanovení zákona o konkursu a vyrovnání (§ 14, 17 až 20, 24, 26
až 29),
vzhledem k jejich heteronomní povaze (když správce nelze považovat za zástupce konkursních
věřitelů ani za zástupce úpadce) pak představují výkon pravomoci (na rozdíl od heteronomní
povahy veřejnoprávních aktů, akty soukromoprávní - právní úkony - mají povahu autonomní).".
23. Veřejný účel instituce insolvenčního správce rovněž nutno spatřovat
v akceptaci omezeného
veřejného zásahu do řešení majetkových vztahů, jež se dostaly do krizové situace.
Jeho
oprávnění, jež jsou zakotvena v řadě ustanovení insolvenčního zákona, vzhledem k
jejich
heteronomní povaze (když insolvenčního správce nelze považovat za zástupce věřitelů
ani
za zástupce dlužníka), pak představují výkon pravomoci (srov. kupř. právě pravomoc
uznat
přihlášené pohledávky, o kteroužto problematiku jde i v dané věci). Způsob jeho ustavení
je dán rozhodnutím státního orgánu (soudu), a to dle §
25 insolvenčního zákona (srov.
odst. 1 větu první: "Insolvenčního správce pro insolvenční řízení ustanovuje insolvenční
soud.")
24. Na tom ničeho nemění skutečnost, že v procesu ustavování insolvenčního
správce může - ale
nemusí - hrát roli též spoluúčast věřitelů na výběru správce. Osobu insolvenčního
správce
mohou věřitelé pouze změnit, mohou tak postupovat jen po ukončení přezkumného jednání
(§ 29 odst. 1 insolvenčního zákona),
kdy již není možné posouzení správnosti nároků uplatněných
jednotlivými přihláškami pohledávek (dle §
192 odst. 1 insolvenčního zákona může insolvenční
správce své stanovisko k přihlášeným pohledávkám změnit nejpozději na přezkumném
jednání).
25. Koneckonců i důvodová zpráva k návrhu zákona uváděla explicitně, že
insolvenční správce
je zvláštním procesním subjektem, jenž není ani zástupcem dlužníka ani zástupcem
věřitelů.
Záměr zákonodárce, že insolvenční správce není zástupcem věřitelů, nebyl přitom při
projednávání návrhu zákona zpochybněn a byl deklarován právě v souvislosti s možností
věřitelů vyměnit osobu insolvenčního správce.
26. Teze, že insolvenční správce při uznání (pravosti, výše a pořadí) přihlášených
pohledávek
vystupuje jako zástupce věřitelů, je ovšem vyloučena i povahou věci, v insolvenčním
řízení
zpravidla vystupuje více věřitelů, jejichž pohledávky si ale vzájemně konkurují.
Navíc i
dle § 24 insolvenčního zákona se
důvody podjatosti insolvenčního správce mohou týkat i
účastníků řízení; tedy nejen dlužníka, nýbrž i jeho věřitelů. Jak by mohl být insolvenční
správce podjatý z důvodu vlastního poměru k osobám věřitelů (nepodjatost v tomto
směru
vyžaduje § 24 insolvenčního zákona),
když by současně platila teze, že insolvenční správce
je zástupcem věřitelů.
27. Insolvenční správce tedy autoritativně rozhoduje o právech a povinnostech
věřitelů,
kteří se nenacházejí v rovnoprávném postavení s insolvenčním správcem, obsah rozhodnutí
nezávisí na jejich vůli. Za rozhodnutí insolvenčního správce tak lze považovat stanovisko
insolvenčního správce k pohledávce věřitele na přezkumném jednání, které je vyjádřeno
v seznamu přihlášených pohledávek, jenž je přílohou protokolu z přezkumného jednání.
28. Navrhovatelky navrhují z důvodu protiústavnosti zrušit především ustanovení
§ 192 odst. 1 věty první včetně věty
za středníkem insolvenčního zákona, dle kterého:
"Dlužník a insolvenční správce mohou popírat pravost, výši a pořadí všech přihlášených
pohledávek; jednotliví věřitelé toto právo nemají.".
29. Napadené ustanovení obsahuje taxativní výčet okruhu osob, které mají
právo popírat
pohledávky. Seznatelnost této normy je navíc posílena výslovným uvedením, že jednotliví
věřitelé (tedy i navrhovatelky) toto právo nemají.
30. Základním účelem úpadkového práva upraveného insolvenčním zákonem je
řešení majetkových
vztahů dlužníka, který je v úpadku, a uspokojení pohledávek věřitelů dlužníka z majetkové
podstaty dlužníka. Kupříkladu dle §
1 písm. a) insolvenčního zákona platí, že "Tento
zákon upravuje řešení úpadku a hrozícího úpadku dlužníka soudním řízením některým
ze
stanovených způsobů tak, aby došlo k uspořádání majetkových vztahů k osobám dotčeným
dlužníkovým úpadkem a k co nejvyššímu a zásadně poměrnému uspokojení dlužníkových
věřitelů.". Více věřitelů uplatňuje právo na uspokojení své pohledávky z jedné majetkové
podstaty dlužníka. Nesprávné přihlášení, resp. uznání (nepopření) insolvenčním správcem
té které pohledávky (její pravosti, výše, pořadí) jednoho věřitele může mít proto
za
důsledek (mimo jiné) uspokojení pohledávky druhého věřitele v menší míře, než by
tomu
bylo za předpokladu správného zjištění předmětné pohledávky. Tedy může důsledně vzato
značit dotčení majetkových práv věřitele a dotčení i jiných jeho práv (srov. další
důsledky
spojené s výsledkem přezkumu, tj. hlasování a účast ve věřitelských orgánech, příp.
sankce
a další procesní práva a povinnosti). Lze totiž souhlasit s názorem navrhovatelek,
že
rozhodnutí insolvenčního správce o tom, že přihlášenou pohledávku uznává nebo popírá
(příp. v jakém rozsahu), určuje závazně právo věřitele na jeho poměrné uspokojení
v rámci
insolvenčního řízení (včetně všech dalších důsledků spojených s výsledkem přezkumu),
a
současně se závazně rozhoduje o právu všech ostatních věřitelů na jejich poměrné
uspokojení.
Jak uvádí odborná literatura, nezřídka dochází k tomu, že v insolvenčním řízení se
snaží
prosazovat svůj vliv osoby, které tvrdí, že jsou věřiteli, ač jimi ve skutečnosti
nejsou,
anebo se celá řada věřitelů pokouší úmyslně nadsadit (nadhodnotit) výši své pohledávky,
aby získali v tomto řízení větší vliv, než jim po zásluze náleží (srov. např. Taranda,
P.:
Nad některými souvislostmi sankce za nadsazenou přihlášku v insolvenčním řízení,
Daně,
2008, č. 6, str. 53).
31. Napadené ustanovení přitom vylučuje možnost jednoho věřitele zpochybnit
pohledávky
jiných věřitelů, a to prostřednictvím jakéhokoli procesního prostředku, kupř. na
podkladě
přiměřené aplikace občanského soudního řádu. Standardním právním instrumentem směřujícím
ke zpochybnění pohledávky věřitele dlužníka je právě tzv. popěrné právo. Jestliže
je
§ 192 odst. 1 větou první a větou za
středníkem insolvenčního zákona věřitelům odepřeno
právo popírat pohledávky jiných věřitelů, zákonodárce projevil vůli, že věřitelé
nemají
možnost domáhat se zpochybnění pohledávky nejen popěrným úkonem v rámci přezkumného
jednání, ale ani jakýmkoli právním institutem uplatnění práva (jako je např. žaloba
na
určení pohledávky jiného věřitele nebo odvolání proti rozhodnutí insolvenčního správce).
Vůči všem jiným procesním prostředkům k ochranně práva je tedy §
192 odst. 1 věta první
a věta za středníkem insolvenčního zákona lex specialis. V opačném případě
by docházelo
k obcházení vůle zákonodárce, samotné ustanovení §
192 odst. 1 věty první a věty za
středníkem insolvenčního zákona by ztrácelo rozumný smysl.
32. Nastíněnou problematikou se Ústavní soud ve své nálezové judikatuře
již zabýval.
33. V nálezu sp. zn. Pl. ÚS 72/06 ze dne 29. 1. 2008 (N 23/48 SbNU 263;
291/2008 Sb.) se
Ústavní soud zabýval ústavní konformitou zákonné úpravy, která omezovala okruh skutečností,
které byl daňový ručitel oprávněn namítat v odvolání proti "ručitelské" výzvě.
34. V tomto nálezu [jakož i následně v nálezech sp. zn. Pl. ÚS 12/07 ze
dne 20. 5. 2008
(N 90/49 SbNU 247; 355/2008 Sb.) či Pl. ÚS 42/08 ze dne 21. 4. 2009 (163/2009 Sb.);
oba
dostupné na http://nalus.usoud.cz]
vyslovil Ústavní soud právní názor, že
článek 36 odst. 1 Listiny zakotvuje
právo každého domáhat se ochrany svých práv u soudu
či jiného orgánu. Smyslem a účelem tohoto ustanovení je stanovení povinnosti státu
poskytnout
ochranu práva každému, neboť v právním státě nemůže existovat situace, v níž by se
nositel
práva nemohl domoci jeho ochrany (u soudu či jiného orgánu). Vychází se obecně ze
skutečnosti,
že stát je zde proto, aby své občany, ale i osoby zdržující se na jeho území, chránil,
aby
jim poskytoval záruky, že jejich práva budou chráněna. Odstavec
4 čl. 36 Listiny (na který
v podstatě odkazuje odstavec 1 čl. 36
Listiny textací "stanoveným postupem") sice odkazuje
na zákon, který upravuje "podmínky a podrobnosti" v relaci ke všem předcházejícím
odstavcům
čl. 36 Listiny, nicméně takový zákon,
vydaný na základě ústavního zmocnění, je ustanovením
čl. 36 Listiny vázán, od jeho obsahu
se tedy nemůže odchýlit. Smyslem a účelem "obyčejného"
zákona dle čl. 36 odst. 4 Listiny
je pouze stanovit podmínky a podrobnosti realizace co do
svého obsahu (již) ústavodárcem v čl. 36
Listiny zakotvených práv, tedy podmínky a
podrobnosti čistě procesní povahy (nikoli "materiálněprávní"). Ústavní soud tehdy
rovněž
uvedl, že "je tak irelevantní argumentace, že klíčovým hlediskem pro ústavní konformitu
takového zákona je kupř. míra odepření těchto ústavních práv zákonodárcem apod.,
jak
argumentoval např. Nejvyšší správní soud v rozsudku sp. zn. 2 Afs 51/2004: "... ústavní
kautely vyplývající z čl. 36 odst. 1
Listiny základních práv a svobod a z
čl. 1 odst. 1 Ústavy ovšem nepřipouštějí,
aby daňovému ručiteli bylo v tak rozsáhlé
míře ... odepřeno právo na účinnou obranu jeho subjektivních veřejných práv ...".
Má-li každý dle čl. 36 odst. 1 Listiny
právo domáhat se ochrany svých práv u soudu
či jiného orgánu, přičemž podmínky a pravidla realizace tohoto práva stanoví zákon,
pak takový zákon, vydaný na základě ústavního zmocnění, nemůže nárok každého domáhat
se ochrany svých práv u soudu či jiného orgánu v té které situaci zcela negovat,
a tím
tedy ústavně zaručené základní právo popřít. Ustanovením článku
36 odst. 1 Listiny je
každému ústavně garantována možnost domáhat se ochrany svého práva u soudu či jiného
orgánu pro všechny situace.
35. To plyne ostatně též z axiomy rozumného ústavodárce. S ní by totiž
kolidovala představa,
že by ústavodárce ponechal zákonodárci, v jehož kompetenci zakotvit fundamentální
ústavní
hodnoty v podobě základních práv a svobod (obsažené v Listině) však současně nedůvěřoval
(proto je sám zakotvil), v zásadě volný prostor pro zakotvení vlastního obsahu jednoho
z fundamentálních principů právního státu v podobě garance soudní ochrany subjektivních
veřejných práv, tj. kdy ještě se jednotlivec může domoci ochrany svých práv a kdy
již
nikoli. V takovém hypotetickém případě by tak ústavodárce v podstatné části degradoval
tento klíčový princip právního státu prakticky na princip toliko zákonný [s ohledem
na
(zásadně) jeho obsahové stanovení vůlí "obyčejného" zákonodárce].
36. Nelze tak než dovodit, že zákonodárce v napadeném ustanovení omezil,
dokonce anuloval
právo věřitele domáhat se ochrany svých práv u soudu či jiného orgánu, a tím tedy
základní
právo dle čl. 36 odst. 1 Listiny
v těchto případech popřel. Napadené ustanovení
§ 192 odst. 1 věty první včetně věty
za středníkem insolvenčního zákona je v rozporu
s čl. 36 odst. 1 Listiny. Navíc
podle čl. 4 odst. 4 Listiny musí
být šetřeno podstaty
a smyslu základního práva, tedy základní právo nelze popřít, což však napadené ustanovení
učinilo. Opačný názor by byl v rozporu se shora citovanou nálezovou judikaturou Ústavního
soudu, od níž však Ústavní soud neshledal důvod se odchýlit.
37. Ostatně předchozí úprava v § 21 odst. 2 zákona o konkursu a vyrovnání,
která - na
rozdíl od úpravy současné - tzv. popěrné právo ostatním věřitelům přiznávala, dokladuje,
že ústavně konformní stav přiznání práva věřitelům popírat pohledávky ostatních věřitelů
je možný.
38. Nelze přisvědčit argumentu Městského soudu v Praze uvedenému ve vyjádření
k ústavní
stížnosti, že zásah do čl. 36 odst. 1
Listiny je opodstatněn úsilím o zábranu zneužití
popěrného práva vedoucího např. k průtahům v řízení. A to již proto, že předjímá
úmysl
věřitele zneužívat právo přesto, že příčiny (popření pohledávky jiného věřitele)
mohou
být objektivní (zejména nesprávná výše přihlášené pohledávky jiného věřitele). Přístup
k soudu nemůže být podřízen spekulativní úvaze typu presumpce viny [takto ostatně
argumentoval Ústavní soud již v nálezu sp. zn. II. ÚS 217/98 ze dne 22. 6. 1999
(N 95/14 SbNU 283)]. Je třeba nalézat jiné cesty, jak zabránit zneužití toho kterého
práva v insolvenčním řízení (což ostatně insolvenční zákon v jiných aspektech
splňuje - srov. např. prevenci vůči zneužití práva přihlášení pohledávky podle
§ 178 insolvenčního zákona). Ostatně
zneužít lze jakékoliv právo, což dovedeno
ad absurdum by kritizovanou logikou znamenalo, že žádné právo by nemohlo být žádnému
subjektu přiznáno, neboť jej lze zneužít.
39. Rychlost řízení může být uvažována až v rámci konkrétního - spravedlivého
- procesu.
Proces, byť by byl garantován jako "rychlý", by neměl rozumného smyslu, pokud by
nebyl
spravedlivý, negarantoval spravedlivý výsledek, tedy (mj.) pokud by v něm neměl každý
možnost domáhat se ochrany svého práva (jde o pojmovou součást procesu). Základní
právo
dle čl. 36 odst. 1 Listiny každého
na ochranu svého práva, realizovatelné v řízení,
z povahy věci předchází rychlosti tohoto řízení, je jeho obligatorním východiskem.
Jinak
by se proces a v něm i jeho rychlost prakticky stávaly samoúčelem.
40. Naplnění požadavku rychlosti řízení je garantováno jinými instrumenty
insolvenčního
zákona. Kupříkladu důvodová zpráva k návrhu insolvenčního zákona - který přitom,
opačně
od napadeného ustanovení, zakotvoval popěrné právo věřitelů - vytyčuje explicitně,
že "cílem je docílit rychlosti a efektivnosti řízení. Docílit rychlosti a efektivnosti
řízení je snahou a cílem snad každé procesní úpravy. Praxí ověřenou skutečností však
zůstává, že tohoto cíle nelze téměř nikdy dosáhnout pouhým zavedením formálních pořádkových
lhůt. Návrh insolvenčního zákona zavádí formální pořádkové lhůty na řadě míst (v
porovnání
se stávající úpravou častěji), vychází však z koncepce, podle které se tyto lhůty
prosadí
jen ve spojení s dalšími opatřeními (dalšími zákonnými ustanoveními), jež umožňují
příslušnou pořádkovou lhůtu skutečně dodržet. V návaznosti na tento záměr vytváří
osnova
prostor pro diferencované přístupy, zjednodušuje řízení tím, že odstraňuje jeho fáze
a
odstraňuje některé instituty, které umožňovaly protahování řízení. Jde např. o opuštění
institutu ochranné lhůty v platném pojetí, o jehož nefunkčnosti svědčí, že v letech
1998
až 2003 včetně bylo povoleno pouze 8 ochranných lhůt. Návrh též umožňuje zkrácená
řízení
a postupy a vytváří podmínky pro reálné uplatňování procesních sankcí a pro majetkovou
odpovědnost osob, které v řízení postupují způsobem, jenž je v rozporu s jeho účelem.
Značný význam z tohoto hlediska má i začlenění incidenčních sporů do rámce insolvenčního
řízení. Obecně ovšem platí, že žádný procesní zákon (byť by byl sebedokonalejší)
nezajistí
rychlost a hospodárnost řízení sám od sebe (již tím, že existuje), nýbrž, že taková
norma
pouze poskytuje (má poskytovat) nástroje, jichž procesní subjekty mohou využít k
účinné
a rychlé ochraně práv. V této souvislosti je třeba konstatovat, že řada nedostatků
dnešního
konkursního řízení tkví v aplikační praxi zejména soudů a správců, kteří nevyužívají
nebo
jen zčásti využívají možností, které jim i dnešní úprava dává. Navrhovaná úprava
se snaží
těmto nedostatkům předejít i tím, že klade důraz na co nejvyšší míru předvídatelnosti
kroků
všech subjektů podílejících se na chodu insolvenčního řízení a na co nejvyšší míru
transparentnosti tak, aby pro všechny subjekty bylo seznatelné, jaká práva a povinnosti
v té které fázi insolvenčního řízení mají.". Ostatně i předkladatel návrhu insolvenčního
zákona argumentoval v prvním čtení v Poslanecké sněmovně na podporu jeho přijetí:
"Dalším významným prvkem návrhu insolvenčního zákona je důraz na jednotnost insolvenčního
řízení a minimalizaci časové náročnosti celého procesu.".
41. V prvním čtení přitom ještě návrh insolvenčního zákona obsahoval ustanovení
opačné
od napadeného ustanovení, tj. zakotvoval popěrné právo i věřitelů. Koneckonců insolvenční
zákon v zásadách insolvenčního řízení přikazuje, že insolvenční řízení musí být vedeno
tak, aby se dosáhlo rychlého uspokojení věřitelů [srov. § 5 písm. a)].
42. V obdobném smyslu je navíc napadené ustanovení v rozporu s čl.
6 odst. 1 Úmluvy, neboť
není splněn požadavek, že každý, o jehož občanská práva nebo závazky se jedná, musí
mít
zaručeno právo na přístup k soudu (srov. nález sp. zn. Pl. ÚS 72/06 - viz výše).
43. Uvedené konstatování přitom platí zvláště za situace, kdy se věřitel
popřením pohledávky
jiného věřitele domáhá ochrany nikoli jen "obyčejného" práva, nýbrž práva základního.
Z judikatury Evropského soudu pro lidská práva i Ústavního soudu vyplývá, že pojem
"majetek" obsažený v první části článku 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě má autonomní
rozsah, který není omezen na vlastnictví hmotného jmění a nezávisí na formální kvalifikaci
ve vnitrostátním právu. Může zahrnovat jak "existující majetek", tak majetkové hodnoty,
včetně pohledávek, na jejichž základě může jednotlivec tvrdit, že na jejich splnění
má
přinejmenším "legitimní očekávání" (ésperance légitime/legitimate expectation). Takové
legitimní očekávání je totiž dle judikatury Evropského soudu pro lidská práva, stejně
jako Ústavního soudu [např. nálezy ve věcech sp. zn. Pl. ÚS 2/02 ze dne 9. 3. 2004
(N 35/32 SbNU 331; 278/2004 Sb.), IV. ÚS 525/02 ze dne 11. 11. 2003 (N 131/31 SbNU
173),
I. ÚS 287/04 ze dne 22. 11. 2004 (N 174/35 SbNU 331), I. ÚS 344/04 ze dne 15. 12.
2004
(N 191/35 SbNU 497), I. ÚS 353/04 ze dne 16. 6. 2005 (N 124/37 SbNU 563)] integrální
součástí ochrany majetkových práv. Napadené ustanovení je proto důsledně vzato v
rozporu
s článkem 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě a čl.
11 odst. 1 Listiny (srov. nález sp. zn.
Pl. ÚS 72/06 - viz výše).
44. S ohledem na to, že se věřitel popřením pohledávky jiného věřitele
domáhá ochrany
práva základního, je napadené ustanovení rovněž v rozporu s čl.
4 Ústavy, dle kterého
jsou základní práva a svobody pod ochranou soudní moci.
45. Napadené ustanovení Ústavní soud shledává protiústavním i v kontextu
čl. 13 Úmluvy,
dle něhož "Každý, jehož práva a svobody přiznané touto Úmluvou byly porušeny, musí
mít
účinné právní prostředky nápravy před národním orgánem, i když se porušení dopustily
osoby
při plnění úředních povinností.". Napadené ustanovení totiž vylučuje účinný právní
prostředek nápravy rozhodnutí o uznání pohledávky jiného věřitele, které v důsledcích
může
zasáhnout právo na ochranu majetku jiného věřitele ["pročež nelze než konstatovat,
že
napadené ustanovení věta třetí je též v rozporu s citovaným článkem Úmluvy" (srov.
nález
sp. zn. Pl. ÚS 72/06 - viz výše)].
46. Ústavní soud poukazuje i na přiměřenou aplikaci rozsudku senátu (páté
sekce) Evropského
soudu pro lidská práva ve věci Kohlhofer a Minarik proti České republice (stížnost
č.
32921/03, 28464/04 a 5344/05). ESLP se v tomto rozhodnutí zabýval třemi stížnostmi.
Stěžovatelé coby menšinoví akcionáři namítali, že po zápisu usnesení o zrušení společnosti
a převodu jmění na hlavního akcionáře do obchodního rejstříku nemají možnost napadnout
toto
rozhodnutí ani smlouvu o převodu jmění. ESLP v citovaném rozsudku konstatoval, že
omezení
přístupu k soudům bylo zákonné v tom smyslu, že bylo upraveno vnitrostátním právem,
a bylo i
legitimní co do sledovaného veřejného cíle (zájmu), jímž je podpora "stability v
obchodních
kruzích zamezením zneužívání opravných prostředků proti usnesení" (srov. bod 102
in fine).
Nicméně současně dospěl k závěru, že takovéto omezení přístupu k soudům je nepřiměřené
ve
vztahu ke sledovanému legitimnímu cíli. ESLP také konstatoval, že žalobu na náhradu
škody
či na poskytnutí přiměřeného zadostiučinění za porušení základních práv společníka
není
možné považovat za právní prostředek ke zmírnění účinků ustanovení §
131 odst. 3 písm. c)
obchodního zákoníku v souvislosti s hlavním předmětem řízení [srov. např.
následující
text citovaného rozsudku: "101. Pokud jde o tvrzení vlády, že stěžovatelé měli možnost
hájit své zájmy jiným způsobem, například domáhat se samostatného soudního přezkumu
vypořádání zaplaceného hlavním akcionářem nebo podat žalobu na náhradu škody či na
poskytnutí přiměřeného zadostiučinění za porušení základních práv společníka, Soud
podotýká, že tato řízení mají jiný cíl a zabývají se samostatnou otázkou peněžního
zadostiučinění. Mimoto přiměřené zadostiučinění mohlo být požadováno pouze za porušení
základních práv společníka. Vláda neprokázala, že tyto právní prostředky mohly vést
k projednání otázky platnosti usnesení za okolností srovnatelných s přezkumem v rámci
řízení o vyslovení neplatnosti. Není je tedy možné považovat za prostředek ke zmírnění
účinků ustanovení § 131 odst. 3 písm.
c) obch. zák. v souvislosti s hlavním předmětem
řízení. Stejně tak je nelze považovat za účinné prostředky nápravy, které má stěžovatel
povinnost vyčerpat (viz § 74 výše), což je otázka, kterou Soud spojil s posouzením
odůvodněnosti (viz § 80 výše) ... 105. Pokud jde o přiměřenost tohoto omezení, Soud
uvádí,
že stejně jako v případě stížnosti č. 32921/03 argumentuje vláda existencí alternativních
právních prostředků, díky nimž je omezení slučitelné s Úmluvou. Soud dále uvádí,
že podle
jeho výše uvedeného názoru nebyly tyto cesty prostředkem nápravy, který bylo třeba
vyčerpat
ve smyslu článku 35 odst. 1 Úmluvy,
a stejně tak tyto prostředky nemohly dostatečně zmírnit
újmu na právech menšinových akcionářů způsobenou tímto omezením (viz § 101 výše).
Jestliže
právo třetí stěžovatelky na přístup k soudu bylo omezeno v důsledku působení
§ 220h odst. 4 obch. zák. podobným
způsobem jako v případě stížnosti č. 32921/03,
Soud konstatuje, že dostupnost alternativních prostředků nápravy nemohla v případě
dané stížnosti splňovat požadavky článku
6 odst. 1 Úmluvy."].
47. Ústavní soud rovněž v rámci komparatistiky uvádí, že kupř. i dle rakouské
či
německé právní úpravy může pohledávku jiného věřitele popírat věřitel (srov. např.
§ 105 Konkursordnung, § 178 Insolvenzordnung). Na komparatistickou stránku této
problematicky rozsáhle odkazuje i doplnění návrhu navrhovatelkou RWE Energie, a.
s.,
ze dne 24. 6. 2010, v němž uzavírá, že "zde předestřená komparace ukazuje, že země,
kde má ekonomické nazírání na právní instituty daleko delší tradici než v ČR, touto
cestou nešly, jelikož jako země "Rule of Law" respektují onen ústavní rozměr práv
věřitelů,
princip plné jurisdikce rozhodnutí orgánů veřejné moci a chtějí se vyhnout možným
"skrytým
tlakům" některých věřitelů se spornými pohledávkami na správce. Zároveň tyto tradiční
demokracie dokáží najít jiné efektivní cesty, jak zabránit nepřiměřené délce insolvenčních
řízení, aniž by omezovaly věřitelská práva."
48. Na shora citovaném závěru o protiústavnosti napadeného ustanovení nemění
nic to, že
věřitelé poškození nesprávným přihlášením, resp. uznáním (nepopřením) insolvenčním
správcem
té které pohledávky (její pravosti, výše, pořadí) jiného věřitele mají možnost domáhat
se
po insolvenčním správci náhrady škody nebo jiné újmy (na základě §
37 insolvenčního zákona).
49. Jedná se totiž o odlišnou právní konstrukci, tj. v rámci odpovědnosti
[srov. nález sp.
zn. I. ÚS 2219/07 ze dne 2. 4. 2008 (N 63/49 SbNU 3)], navíc směřující vůči jinému
subjektu.
Právo a povinnost jsou párovým pojmem, právu jednoho subjektu odpovídá povinnost
druhého
subjektu. V napadeném ustanovení zákonodárce odepřel právo jednoho věřitele popřít
pohledávku
druhého věřitele, byť tímto popěrným právem pohledávky druhého věřitele sleduje věřitel
ochranu svých (nejen) majetkových práv. Adresátem popření pohledávky je tak druhý
věřitel.
Jde o ochranu práva (především majetkového) jednoho věřitele před nesprávnou pohledávkou
(nesprávnost její pravosti, výše, pořadí) druhého věřitele. Žaloba na náhradu škody
způsobené
insolvenčním správcem je ale procesním prostředkem k ochraně práva směřujícím výlučně
vůči
insolvenčnímu správci. Hypoteticky úspěšným vyčerpáním žaloby na náhradu škody způsobené
insolvenčním správcem by tak věřitel neodstranil stav nesprávně přihlášené pohledávky
jiného
věřitele [což může důsledně vzato znamenat (poměrné) uspokojení jeho pohledávky v
menší míře
a znamená dotčení i jiných jeho práv (srov. další důsledky spojené s výsledkem přezkumu)].
50. Nehledě na to, že i přes hypotetické pozdější odškodnění by nebyly
odstraněny pro
právní sféru věřitele všechny negativní důsledky plynoucí z nepopření druhým věřitelem
nesprávně přihlášených pohledávek (srov. kupř. posílení vlivu těchto věřitelů na
schůzi
věřitelů a ve věřitelských orgánech, srov. např. §
49 odst. 1 insolvenčního zákona, dle
kterého "Nestanoví-li tento zákon jinak, vyžaduje se k platnosti usnesení schůze
věřitelů
prostá většina hlasů přítomných nebo řádně zastoupených věřitelů, počítaná podle
výše jejich
pohledávek; přitom platí, že na každou 1 Kč pohledávky připadá jeden hlas."). Věřitel
by tak
mohl sice později uplatnit vůči insolvenčnímu správci požadavky vyvěrající z úpravy
odpovědnosti insolvenčního správce za škodu, to však nic nemění na tom, že i kdyby
mu
bylo v tomto směru vyhověno, domohl by se zpětně pouze odstranění své majetkové újmy,
nikoliv však újmy na jiných svých (procesních) právech.
51. V případě odpovědnosti za škodu se jedná o institut sekundární povahy.
Jednotlivcům
jsou však primárně garantovány práva a svobody, přičemž k jejich účinné ochraně a
vymáhání
je stát povinen stanovit efektivní prostředky. Primárně je tedy věřitel oprávněn
domáhat
se ochrany svých práv a svobod jako takových a nemůže být povinen spokojit se pouze
až
s následným odškodněním za porušení svých práv a svobod na základě realizace práva
na
náhradu škody. To by odporovalo smyslu čl.
36 odst. 1 Listiny. V opačném případě by právní
řád aproboval porušení práv a svobod takového věřitele. Rovněž i v nálezu sp. zn.
Pl. ÚS 72/06
(viz výše) Ústavní soud argumentoval porušením základního práva daňového ručitele
domáhat
se ochrany svého práva z důvodu zákonného omezení skutečností namítatelných ručitelem
v odvolání proti ručitelské výzvě, ačkoliv nebylo vyloučeno argumentovat obdobně,
tj.
že ručitel může uplatnit regres vůči dlužníkovi (analogie s možností uplatnit nárok
na
náhradu škody vůči insolvenčnímu správci). Též v nálezové judikatuře Ústavní soud
vyslovil
právní názor o požadavku subsidiarity uplatnění náhrady škody vůči státu po vyčerpání
efektivních procesních prostředků k ochraně práva směřujících vůči nájemcům (srov.
např.
nálezy sp. zn. I. ÚS 1180/07 ze dne 12. 2. 2009 nebo IV. ÚS 1253/08 ze dne 3. 12.
2008;
oba dostupné na http://nalus.usoud.cz).
Tento právní názor lze přiměřeně aplikovat i na
danou problematiku.
52. V probíhajícím insolvenčním řízení je nepochybně zájmem účastníků (tedy
i věřitele)
dosažení spravedlivé ochrany jejich práv a oprávněných zájmů (srov. §
1 občanského soudního
řádu). Právo účastníka je prvotním zájmem naplnění smyslu a účelu (mj.) insolvenčního
řízení, kterým je poskytování ochrany právům podle čl.
90 Ústavy, nacházející svůj výraz
v požadavku, aby žádný z účastníků nebyl nespravedlivě poškozen nebo nedovoleně zvýhodněn
[srov. ostatně základní zásadu insolvenčního řízení výslovně zakotvenou
v § 5 písm. a) insolvenčního zákona].
Tento zájem nemůže být odklizen náhradou škody,
neboť prioritní je zde vůbec zamezení stavu, kdy některý z účastníků bude nespravedlivě
poškozen nebo nedovoleně zvýhodněn, aby nebyla nutná kompenzace. Účastník řízení
(včetně
věřitele) tak může sice později uplatnit vůči insolvenčnímu správci požadavky vyvěrající
z úpravy odpovědnosti insolvenčního správce za škodu, to však nic nemění na tom,
že
i kdyby mu bylo v tomto směru vyhověno, nevymaže se předchozí stav porušení jeho
práv
(pouze by byl kompenzován, nadto ne v plné míře - srov. text shora). Věřitel, který
v probíhajícím insolvenčním řízení usiluje o efektivní ochranu svých práv, musí mít
možnost požádat o ochranu ve smyslu čl.
36 odst. 1 Listiny. [Ostatně obdobně argumentuje
Ústavní soud v nálezové judikatuře (srov. např. nález sp. zn. IV. ÚS 391/07 ze dne
7. 8. 2007,
N 122/46 SbNU 151) ve vztahu k ústavním stížnostem na průtahy řízení v dosud probíhajícím
řízení před obecnými soudy - neodmítá ústavní stížnost pro nepřípustnost s tím, že
se mohou
i v průběhu řízení uplatnit vůči státu požadavky vyvěrající z úpravy odpovědnosti
státu za
průtahy ve smyslu zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu
veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České
národní
rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších
předpisů]
53. Uvedené platí tím spíše, že insolvenční správce se může odpovědnosti
za škodu zprostit
(za podmínek uvedených v § 37 insolvenčního
zákona). Tento instrument tedy neskýtá absolutní
garanci zaplacení náhrady škody insolvenčním správcem, i proto se nemůže jednat o
efektivní
prostředek ochrany práv věřitele.
54. Obsahem práva na spravedlivý proces je též včasné poskytnutí soudní
ochrany, avšak další
řízení (o nároku na náhradu škody směřujícím vůči insolvenčnímu správci) konstruované
jako
nezbytné by vedlo k porušení tohoto principu. Obdobně ostatně argumentoval Ústavní
soud
v nálezu sp. zn. I. ÚS 2219/07 (viz výše), v němž meritorně přezkoumal ústavní stížnost,
i když byli stěžovatelé napadeným rozhodnutím odvolacího soudu odkázáni na nezbytnost
domáhat se svého práva na náhradu vynaložených nákladů cestou samostatné žaloby o
náhradu
škody. V tomto nálezu Ústavní soud vyslovil právní názor, že další soudní řízení
by vedlo
k porušení principu včasného poskytnutí soudní ochrany.
55. Pokud by Ústavní soud z ústavněprávních hledisek aproboval napadené
ustanovení,
s odkazem navrhovatelek na možné odškodnění ze strany insolvenčního správce, aproboval
by stav vedení insolvenčního řízení tak, že by někteří z účastníků byli nespravedlivě
poškozeni a někteří nedovoleně zvýhodněni. Jakkoli by majetková újma účastníků mohla
být
potom kompenzována, nebyl by tím nijak odstraněn stav nedovoleného zvýhodnění jiného
účastníka uznáním jeho pohledávky ve vyšší částce, než odpovídá skutečnému stavu,
což by
se promítlo i do vyššího poměrného uspokojení jeho pohledávky, než mu skutečně po
právu
patří. Orgán veřejné moci musí vykládat právní předpisy tak, aby tento neracionální
a
především nespravedlivý stav eliminoval. Smyslem insolvenčního řízení - jako každého
civilního procesu - je dosažení spravedlivé ochrany práv a oprávněných zájmů účastníků,
jakož i výchova k zachovávání zákonů, k čestnému plnění povinností a k úctě k právům
jiných osob (srov. § 1 občanského soudního
řádu).
56. Ústavní soud ze shora uvedených důvodů zrušil ustanovení §
192 odst. 1 věty první
včetně věty za středníkem insolvenčního zákona, které znamená protiústavní
mezeru v podobě
protiústavního zúžení okruhu subjektů oprávněných popírat pravost, výši a pořadí
přihlášených pohledávek. Ústavní soud považoval za nezbytné poskytnout časový prostor
zákonodárci k odstranění ústavního deficitu zákonné úpravy, a proto odložil vykonatelnost
tohoto nálezu.
57. Ve zbývající části návrh na zrušení ustanovení §
192 odst. 1 věty poslední,
§ 198 odst. 1, §
199 odst. 1 a § 201 odst. 1
insolvenčního zákona Ústavní soud odmítl
jako zjevně neopodstatněný, a to především z důvodu zásady minimalizace zásahů Ústavního
soudu do činnosti zákonodárce (jíž se Ústavní soud řídí ve své ustálené judikatuře).
Tato
ostatní napadená ustanovení upravují toliko postup při realizaci popěrného práva,
i když
pro protiústavně zúžený okruh subjektů. Poté, co zákonodárce odstraní výše uvedenou
protiústavní mezeru rozšířením okruhu nositelů popěrného práva, bude na jeho úvaze,
jakým způsobem zakotví postup při realizaci popěrného práva věřitelů (zda bude zákonná
úprava odpovídat postupu dle současné právní úpravy či bude zvoleno jiné řešení);
Ústavní
soud nemůže ve svém rozhodnutí řešení této problematiky předjímat.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Rychetský v. r.
Odlišná stanoviska podle §
14 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších
předpisů, zaujali k rozhodnutí pléna soudci Vladimír Kůrka, Jiří Nykodým a Miloslav
Výborný.
*Pozn. red.: Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu,
svazek 2, usnesení č. 3,
str. 201