139/2002 Sb.
ZÁKON
ze dne 21. března 2002
o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb.,
o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších
předpisů
Změna: 53/2004 Sb.
Změna: 186/2006 Sb.
Změna: 124/2008 Sb.
Změna: 227/2009 Sb.
Změna: 503/2012 Sb.
Změna: 280/2013 Sb.
Změna: 185/2016 Sb.
Změna: 193/2017 Sb.
Změna: 295/2017 Sb.
Změna: 225/2017 Sb.
Změna: 481/2020 Sb.
Změna: 152/2023 Sb.
Změna: 284/2021 Sb.
Parlament České republiky se usnesl na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Účel úpravy
Tento zákon upravuje řízení o pozemkových úpravách a působnost Státního pozemkového
úřadu1) při tomto řízení. Pro účel tohoto zákona je činnost Státního pozemkového
úřadu rozdělena na činnost, kterou provádí ústředí Státního pozemkového úřadu (dále
jen „ústředí“), a na činnost, kterou provádí pobočka krajského pozemkového úřadu
(dále jen „pozemkový úřad“).
§ 2
Pozemkové úpravy
Pozemkovými úpravami2) se ve veřejném zájmu prostorově a funkčně uspořádávají
pozemky, scelují se nebo dělí a zabezpečuje se jimi přístupnost a využití pozemků
a vyrovnání jejich hranic tak, aby se vytvořily podmínky pro racionální hospodaření
vlastníků půdy. V těchto souvislostech původní pozemky zanikají a zároveň se vytvářejí
pozemky nové, k nimž se uspořádávají vlastnická práva a s nimi související věcná
břemena v rozsahu rozhodnutí podle § 11 odst. 8. Současně je cílem pozemkových úprav
zajištění podmínek pro zlepšení kvality života ve venkovských oblastech včetně napomáhání
diverzifikace hospodářské činnosti a zlepšování konkurenceschopnosti zemědělství,
zlepšení životního prostředí, ochranu a zúrodnění půdního fondu, lesní hospodářství
a vodní hospodářství zejména v oblasti snižování nepříznivých účinků povodní a sucha,
řešení odtokových poměrů v krajině a zvýšení ekologické stability krajiny. Výsledky
pozemkových úprav slouží pro obnovu katastrálního operátu3) a jako neopomenutelný
podklad pro územní plánování.4)
§ 3
Předmět a obvod pozemkových úprav
(1) Předmětem pozemkových úprav jsou všechny pozemky v obvodu pozemkových
úprav (odstavec 2) bez ohledu na dosavadní způsob využívání a existující vlastnické
a užívací vztahy k nim.
(2) Obvod pozemkových úprav je území dotčené pozemkovými úpravami, které
je tvořeno jedním nebo více celky v jednom katastrálním území. Bude-li to pro obnovu
katastrálního operátu třeba, lze do obvodu pozemkových úprav zahrnout i pozemky,
které nevyžadují řešení ve smyslu ustanovení § 2, ale je u nich třeba obnovit soubor
geodetických informací.3) Je-li to k dosažení cílů pozemkových úprav vhodné, lze
do obvodu pozemkových úprav zahrnout rovněž pozemky v navazující části sousedícího
katastrálního území. V případě potřeby řešení vodohospodářských opatření [§ 9 odst.
8 písm. c)] může, se souhlasem ústředí, obvod pozemkových úprav tvořit více na sebe
navazujících katastrálních území. Obvod pozemkových úprav může, se souhlasem ústředí,
tvořit rovněž více katastrálních území v rámci jedné obce. Jde-li o katastrální území
v obvodu působnosti jiného pozemkového úřadu, než který zahájil řízení o pozemkových
úpravách, zahrne pozemkový úřad, který řízení zahájil, předmětné pozemky do obvodu
pozemkových úprav po dohodě s pozemkovým úřadem, v jehož obvodu působnosti se příslušné
pozemky nacházejí. O takových pozemcích rozhoduje pozemkový úřad, který řízení zahájil.
(3) Pozemky určené pro těžbu vyhrazených nerostů na základě stanoveného dobývacího
prostoru,5) pozemky určené pro obranu státu, pozemky zastavěné stavbou ve vlastnictví
státu lze řešit v pozemkových úpravách (§ 2) jen se souhlasem jejich vlastníka a
příslušného správního úřadu. Pozemky zařazené do rezervy státních pozemků k uskutečnění
rozvojových programů státu schválených vládou56) lze řešit v pozemkových úpravách
jen se souhlasem příslušného správního úřadu. Pozemky zastavěné stavbou, která není
ve vlastnictví státu, pozemek funkčně související s touto stavbou včetně přístupové
cesty, zahrady, pozemky v zastavěném území, pozemky v zastavitelných plochách4) a
pozemky, na nichž se nacházejí veřejná nebo neveřejná pohřebiště, lze řešit v pozemkových
úpravách jen se souhlasem jejich vlastníka. Pokud se vlastníci ve lhůtě stanovené
pozemkovým úřadem nevyjádří, má se za to, že s řešením v pozemkových úpravách souhlasí.
Pozemky podle tohoto odstavce se pro účely pozemkových úprav v případě jejich směn
oceňují podle druhu nejbližšího zemědělského pozemku. Pozemky neřešené ve smyslu
§ 2, u nichž se pouze obnovuje soubor geodetických informací, se neoceňují. Souhlas
s řešením pozemků se nevyžaduje u pozemků, které jsou v obvodu pozemkových úprav
v katastru nemovitostí evidovány se způsobem využití pozemku jako ostatní komunikace.
(4) Pozemky ve vlastnictví státu, jejichž původním vlastníkem byly církve,
náboženské řády a kongregace, se až do zápisu práv na základě listin o vydání těchto
pozemků podle zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi57)
do katastru nemovitostí vedou a řeší odděleně od ostatní půdy ve vlastnictví státu.
Tyto pozemky se nepoužijí na společná zařízení jako v případě půdy ve vlastnictví
státu (§ 9 odst. 17), lze však s nimi nakládat ve smyslu ustanovení § 2. Na nově
vzniklé pozemky podle schváleného návrhu se nahlíží jako na původní majetek podle
zvláštního právního předpisu8). Tato skutečnost se za účelem vyznačení v katastru
nemovitostí uvede v rozhodnutí vydávaném podle § 11 odst. 8.
§ 4
Formy pozemkových úprav
(1) Pozemkové úpravy se provádějí formou komplexních a jednoduchých pozemkových
úprav. Součástí komplexních pozemkových úprav je vždy plán společných zařízení (§
9 odst. 8).
(2) Pokud se pozemkové úpravy týkají jen části katastrálního území, provádějí
se formou jednoduchých pozemkových úprav. V případě jednoduchých pozemkových úprav
lze upustit od zpracování plánu společných zařízení, nejde-li o postup podle odstavce
3. Není-li součástí jednoduchých pozemkových úprav plán společných zařízení, vyhotoví
se soupis změn druhů pozemků58) z důvodu zjištěných nesouladů, ke kterému se ve lhůtě
30 dnů vyjádří dotčené orgány.
(3) Jednoduché pozemkové úpravy mohou být provedeny i bez výměny nebo přechodu
vlastnických práv, za účelem umístění a realizace (§ 12) společných zařízení (§ 9
odst. 8) na pozemcích státu nebo obce. Součástí těchto jednoduchých pozemkových úprav
je vždy plán společných zařízení. Pozemkový úřad rozhodne o schválení plánu společných
zařízení postupem podle § 9 odst. 10 a § 9 odst. 11 vět první, třetí a čtvrté.
(4) Jednoduchými pozemkovými úpravami lze provést i upřesnění nebo rekonstrukci
přídělů půdy (§ 13) přidělené ve smyslu dekretů prezidenta republiky č. 12/1945 Sb.
a č. 28/1945 Sb. a zákonů č. 142/1947 Sb. a č. 46/1948 Sb., a to v případech, kdy
nelze použít jiný postup53).
§ 5
Účastníci řízení o pozemkových úpravách
(1) Účastníky řízení o pozemkových úpravách (dále jen "účastníci") jsou:
a) vlastníci pozemků, které jsou dotčeny řešením v pozemkových úpravách
podle § 2 (dále jen "vlastníci pozemků") a fyzické a právnické osoby, jejichž vlastnická
nebo jiná věcná práva k pozemkům mohou být řešením pozemkových úprav přímo dotčena;
za takové osoby se nepovažují vlastníci, pro jejichž pozemky se v pozemkových úpravách
pouze obnovuje soubor geodetických informací (§ 3 odst. 2),
b) stavebník, je-li provedení pozemkových úprav vyvoláno v důsledku stavební
činnosti,
c) obce, v jejichž územním obvodu jsou pozemky zahrnuté do obvodu pozemkových
úprav; účastníky mohou být i jiné obce, s jejichž územním obvodem sousedí pozemky
zahrnuté do obvodu pozemkových úprav, pokud do 30 dnů od výzvy příslušného pozemkového
úřadu přistoupí jako účastníci k řízení o pozemkových úpravách.
(2) V řízení o pozemkových úpravách se z důvodu využití výsledků pozemkových
úprav pro obnovu katastrálního operátu používá v zájmu jednoznačné identifikace účastníka
jeho jméno, příjmení, adresa místa trvalého pobytu a rodné číslo u fyzických osob
a název, adresa sídla a identifikační číslo osoby u právnických osob.
(3) Vlastníky pozemků, kteří se v důsledku změny obvodu pozemkových úprav
(§ 9 odst. 6) stanou účastníky řízení, pozemkový úřad o této skutečnosti vhodným
způsobem vyrozumí. Pokud vlastník pozemku přestane být účastníkem řízení podle odstavce
1 písm. a), postupuje se podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších
předpisů.
(4) Zemřel-li vlastník pozemku, který je předmětem pozemkových úprav, a
soud o dědictví pravomocně usnesením ještě nerozhodl,10) jsou účastníky řízení o
pozemkových úpravách osoby podle sdělení soudu nebo soudního komisaře. V případech,
kdy soud nebo soudní komisař nepodá sdělení ve lhůtě stanovené pozemkovým úřadem,
zastupuje tyto osoby v řízení o pozemkových úpravách opatrovník. Opatrovníkem v řízení
o pozemkových úpravách může být i obec.
(5) Vlastníci pozemků řešených v pozemkových úpravách si zvolí na úvodním
jednání (§ 7) sbor zástupců (dále jen "sbor"), který zastupuje vlastníky v rozsahu
činností uvedených v odstavci 8, popřípadě jedná za vlastníky v rozsahu stanoveném
tímto zákonem. O průběhu úvodního jednání a volbě sboru pozemkový úřad učiní zápis,
který doručí účastníkům řízení veřejnou vyhláškou. O volbě sboru pozemkový úřad učiní
zápis. Při jednoduchých pozemkových úpravách lze od volby sboru upustit. Nepodaří-li
se sbor při komplexních pozemkových úpravách ani opakovaně zvolit a trvá-li potřeba
těchto úprav, lze od volby sboru upustit. Sbor zaniká dnem nabytí právní moci rozhodnutí
podle § 11 odst. 8.
(6) Členství ve sboru nesmí být odmítnuto vlastníkovi, jehož pozemky zahrnují
alespoň 10 % z výměry pozemků, na kterých budou prováděny pozemkové úpravy, pokud
o to požádá nejpozději v den konání volby sboru. Dalším nevoleným členem sboru je
vedoucí pozemkového úřadu nebo jím pověřený pracovník pozemkového úřadu a zástupce
obce. Sbor zvolí ze svého středu předsedu, který svolává schůze sboru a řídí jejich
jednání.
(7) Počet členů sboru stanoví pozemkový úřad v rozsahu 5 až 15 členů podle
celkového počtu vlastníků a podle rozsahu řešeného území. Pro případ úmrtí nebo odstoupení
člena sboru se na úvodním jednání zvolí 1 náhradník sboru. Zvoleného člena sboru
nemůže zastoupit ve sboru jiná osoba.
(8) Sbor spolupracuje při zpracování návrhu pozemkových úprav, posuzuje
jeho jednotlivé varianty a navrhovaná opatření, vyjadřuje se k plánu společných zařízení,
k podaným připomínkám v průběhu pozemkových úprav, k návrhu pozemkových úprav a uděluje
souhlas s ustoupením od požadavku na uhrazení rozdílu ceny podle § 10 odst. 2.
ČÁST DRUHÁ
ŘÍZENÍ O POZEMKOVÝCH ÚPRAVÁCH A NÁKLADY NA POZEMKOVÉ ÚPRAVY
§ 6
Zahájení řízení
(1) Pozemkový úřad posuzuje podané požadavky na zahájení pozemkových úprav.
K těmto požadavkům se vyjádří v písemném sdělení do 30 dnů. Shledá-li důvody, naléhavost
a účelnost provedení pozemkových úprav za opodstatněné, zahájí řízení o pozemkových
úpravách. Pozemkový úřad může v odůvodněných případech zahájit řízení i bez podaných
požadavků.
(2) Řízení o pozemkových úpravách se považuje vždy za řízení zahájené z podnětu
pozemkového úřadu.
(3) Pozemkový úřad zahájí řízení o pozemkových úpravách vždy, pokud se pro
to vysloví vlastníci pozemků nadpoloviční výměry zemědělské půdy v dotčeném katastrálním
území.
(4) Zahájení řízení o pozemkových úpravách oznámí pozemkový úřad veřejnou
vyhláškou.
(5) Oznámení o zahájení pozemkových úprav podle odstavce 4 se vyvěsí po dobu
15 dnů na úřední desce pozemkového úřadu a obcí, v jejichž územních obvodech jsou
pozemky zahrnuté do pozemkových úprav. Poslední den této lhůty je dnem zahájení pozemkových
úprav.
(6) Pozemkový úřad písemně vyrozumí o zahájení řízení též příslušný katastrální
úřad, orgán územního plánování, stavební úřad, orgán ochrany zemědělského půdního
fondu, orgán ochrany přírody, vodohospodářský orgán a orgán státní správy lesů. Dotýká-li
se řízení o pozemkových úpravách zájmů chráněných předpisy o obraně a bezpečnosti
státu, o péči o zdraví lidu a jiných zájmů chráněných zvláštními právními předpisy,11)
pozemkový úřad vyrozumí i další dotčené orgány. Tyto orgány stanoví do 30 dnů po
obdržení vyrozumění podmínky k ochraně zájmů podle zvláštních právních předpisů.
(7) Na řízení o pozemkových úpravách a rozhodování v něm se nevztahují lhůty
pro rozhodování podle správního řádu.
(8) Pozemkový úřad zastaví řízení, jestliže se v průběhu pozemkových úprav
vyskytly takové překážky, pro které nelze v řízení pokračovat. Pozemkový úřad usnesení
o zastavení řízení oznámí veřejnou vyhláškou a písemné vyhotovení tohoto usnesení
doručí všem známým účastníkům řízení.
(9) Osoby písemně pověřené pozemkovým úřadem mohou po předchozím oznámení
na úřední desce příslušné obce vstupovat a vjíždět na pozemky ve stanovené době a
vykonávat činnosti vyplývající z tohoto zákona v rozsahu nezbytně nutném, nestanoví-li
zvláštní právní předpis jinak.
(10) Vznikla-li vlastníkovi nebo oprávněnému uživateli pozemku újma na jejich
majetku v důsledku výkonu činnosti pro pozemkové úpravy, mají právo na náhradu této
majetkové újmy v penězích. Právo na náhradu majetkové újmy musí být uplatněno, jde-li
o porosty, nejpozději do 30 dnů ode dne jejího vzniku, v ostatních případech do 1
roku ode dne jejího vzniku, jinak právo zaniká.
§ 7
Úvodní jednání
Pozemkový úřad svolá úvodní jednání, na které pozve účastníky (§ 5) a další
vlastníky pozemků v předpokládaném obvodu pozemkových úprav. Seznámí je s účelem,
formou a předpokládaným obvodem pozemkových úprav. Na určení obvodu a formy pozemkových
úprav se nevztahuje správní řád. Na tomto jednání pozemkový úřad projedná postup
při stanovení nároků vlastníků (§ 8), popřípadě další otázky významné pro řízení
o pozemkových úpravách.
§ 8
Soupis a ocenění nároků vlastníků
(1) Pozemkový úřad zabezpečí vypracování soupisu nároků vlastníků pozemků
(dále jen "soupis nároků") podle jejich ceny,14) výměry, vzdálenosti a druhu, a to
včetně uvedení omezení vyplývajících ze zástavního práva, předkupního práva a věcného
břemene; u pozemků, které nevyžadují řešení ve smyslu ustanovení § 2, pozemkový úřad
zabezpečí vypracování soupisu nároků jen podle výměry pozemků. Pozemkový úřad informuje
o průběhu zpracování soupisu nároků sbor, umožní mu spoluúčast při soupisu nároků
včetně práva přítomnosti člena sboru při jednání s vlastníky. V případě zjištěného
rozdílu mezi výměrou obvodu pozemkových úprav vypočtenou ze souřadnic (§ 9 odst.
4), která je rozhodující pro další zpracování návrhu, a výměrou podle katastru nemovitostí
se nároky vlastníků úměrně upravují, aby rozdíl byl odstraněn. O případný přebytek
výměry v obvodu pozemkových úprav se navýší nárok státu. Tento soupis nároků pozemkový
úřad vyloží po dobu 15 dnů na místně příslušném obecním úřadě a zároveň doručí vlastníkům,
jejichž pobyt je znám. K tomuto soupisu nároků mohou vlastníci uplatnit námitky ve
lhůtě určené pozemkovým úřadem; k námitkám proti opravám výměr pozemků vyplývajícím
z nového zaměření skutečného stavu v terénu se nepřihlíží. Námitky projedná pozemkový
úřad se sborem, je-li zvolen, popřípadě s katastrálním úřadem. Vlastníci musí být
o vyřízení námitek písemně vyrozuměni. Na jejich projednání a vyřízení se nevztahuje
správní řád. Námitky podané k pozemkům neřešeným v pozemkových úpravách předá pozemkový
úřad katastrálnímu úřadu k rozhodnutí podle zvláštního právního předpisu.15) Současně
s vyložením soupisu nároků vyzve pozemkový úřad veřejnou vyhláškou, vyvěšenou na
úřední desce pozemkového úřadu po dobu 1 roku, osoby oprávněné z věcných břemen,
jejichž zápis byl do katastru nemovitostí převzat z pozemkové knihy, zemských desek
nebo železniční knihy, které jsou v katastru nemovitostí zapsány s údaji neumožňujícími
jejich dostatečnou identifikaci, aby se pozemkovému úřadu přihlásily nejpozději do
jednoho roku od zveřejnění výzvy. Dále se postupuje podle § 11 odst. 15.
(2) Jsou-li zahájeny pozemkové úpravy v katastrálním území, jehož část se
po roce 1958 stala součástí území Polské lidové republiky54) a tudíž pozemky této
původní části katastrálního území nelze zahrnout do obvodu, lze o výměru těchto pozemků
navýšit nárok jejich původních vlastníků. Tyto osoby jsou povinny prokázat, že před
přechodem dotčených pozemků na území Polské lidové republiky byly vlastníky a bez
svého přičinění pozbyly vlastnické právo k těmto pozemkům. Stejně bude postupováno
i v případě dědiců původních vlastníků. Způsob oceňování těchto pozemků bude řešen
prováděcím předpisem. Při navrhování nových pozemků se použijí pozemky ve vlastnictví
státu.
(3) V řízení o pozemkových úpravách se pro oceňování použije zvláštní právní
předpis14) platný ke dni vyložení soupisu nároků podle odstavce 1. Pozemkový úřad
stanoví, zda ocenění provede sám nebo tím pověří zpracovatele pozemkových úprav nebo
znalce. V tomto případě nejde o postup podle správního řádu.
(4) Základem pro ocenění zemědělského pozemku jsou bonitované půdně ekologické
jednotky evidované v číselných a mapových podkladech. Bonitovaná půdně ekologická
jednotka vyjadřuje pětimístným číselným kódem hlavní půdní a klimatické podmínky
mající vliv na produkční schopnost zemědělské půdy a její ekonomické ohodnocení.
Údaje o bonitovaných půdně ekologických jednotkách zajišťuje Státní pozemkový úřad
v celostátní databázi bonitovaných půdně ekologických jednotek. Ministerstvo zemědělství
(dále jen "ministerstvo") stanoví vyhláškou charakteristiku bonitovaných půdně ekologických
jednotek a postup pro jejich vedení a aktualizaci.
(5) Při oceňování zemědělských pozemků se pro stanovení nároků v řízení o
pozemkových úpravách použije základní cena podle zvláštního právního předpisu,16)
která se zjistí podle bonitovaných půdně ekologických jednotek evidovaných v celostátní
databázi17) a vztažených k zaměření skutečného stavu v terénu. Údaje o bonitovaných
půdně ekologických jednotkách vedených v katastru nemovitostí se použijí jen v případech
pozemkových úprav, kde není účelné vycházet ze zaměření skutečného stavu (§ 9 odst.
4).
(6) U chmelnic, vinic, sadů, zahrad a pozemků s lesním porostem se v nárocích
uvede cena pozemku a cena porostu odděleně a s členěním podle druhu porostu. U ostatních
druhů pozemků se cena porostu uvede jen na žádost vlastníka pozemku. Tuto žádost
může vlastník pozemku uplatnit nejpozději do konce doby pro vyložení soupisu nároků
pozemkovým úřadem podle odstavce 1.
(7) Pro účely pozemkových úprav se cena porostu podle odstavce 6, který se
nachází na pozemcích nebo jejich částech sloučených do půdních celků, stanoví jako
násobek výměry parcely vedené v katastru nemovitostí nebo její části určené zaměřením
skutečného stavu v terénu a průměrné ceny porostu za 1 m
2
(dále jen "průměrná cena").
Průměrná cena zahrnuje i podíl na ceně věci, která je součástí porostu nebo příslušenstvím
pozemku. Pro výpočet průměrné ceny se ocení porost, který se nachází na půdním celku,
podle zvláštního právního předpisu.14)§ 8a
Řešení duplicitního zápisu vlastnictví k pozemkům
Zjistí-li pozemkový úřad při vypracování soupisu nároků, že u některých pozemků
nebo jejich částí jsou zapsány v katastru nemovitostí jako vlastníci dvě nebo více
osob a nejde-li o spoluvlastnictví (dále jen "duplicitní zápis vlastnictví"), zařadí
tyto pozemky mezi pozemky v obvodu pozemkových úprav neřešené (§ 3 odst. 2).
§ 9
Návrh pozemkových úprav
(1) Pozemkový úřad zajistí odborné zpracování návrhu pozemkových úprav (dále
jen "návrh") nebo návrh, popřípadě jeho část v nezbytných případech sám zpracuje.
(2) Zpracovatelem návrhu je vždy držitel úředního oprávnění k projektování
pozemkových úprav (§ 18).
(3) Dotčené orgány, správci podzemních a nadzemních zařízení a správci dat
potřebných pro zpracování návrhu pozemkových úprav jsou povinni po zahájení řízení
o pozemkových úpravách v dohodnutých termínech poskytnout pozemkovému úřadu bezúplatně
potřebné údaje a informace nezbytné pro řízení o pozemkových úpravách a pro vypracování
návrhu.
(4) Podkladem pro návrh pozemkových úprav je zaměření předmětů, které zůstanou
obsahem souboru geodetických informací katastru nemovitostí18) i po ukončení pozemkových
úprav a dalších polohopisných prvků potřebných pro zpracování návrhu pozemkových
úprav, s geometrickým základem a přesností podle zvláštního právního předpisu,19)
nejsou-li již se stejnou kvalitou geometricky a polohově určeny v katastru nemovitostí.
Výsledky zeměměřických činností, které mají tvořit podklad pro návrh pozemkových
úprav, musí být ověřeny fyzickou osobou, které bylo uděleno úřední oprávnění podle
zvláštního právního předpisu.20)
(5) Zjišťování průběhu hranic pro účely pozemkových úprav provádí komise
složená z pracovníků pozemkového úřadu, katastrálního úřadu, zpracovatele návrhu,
zástupců obcí a podle potřeby i zástupců dalších úřadů. Předsedu komise a její členy
jmenuje po dohodě s katastrálním úřadem vedoucí pozemkového úřadu.
(6) Na základě zaměření skutečného stavu v terénu (odstavec 4) se upřesní
obvod pozemkových úprav a okruh účastníků řízení; pozdější změnu obvodu a okruhu
účastníků řízení lze provést, pokud pro to pozemkový úřad shledá důvody. Pro vyznačení
zjištěného průběhu hranic pozemků na upřesněném obvodu pozemkových úprav do katastru
nemovitostí se vyhotoví geometrický plán. Ve zpracování návrhu je možné pokračovat
pouze na základě kladného stanoviska katastrálního úřadu k převzetí výsledku zeměměřických
činností provedených ve smyslu odstavce 5.
(7) Pozemkový úřad ohlásí obvod pozemkových úprav katastrálnímu úřadu k zápisu
do katastru nemovitostí a přiloží geometrický plán podle odstavce 6. Neprodleně po
zápisu obvodu pozemkových úprav do katastru nemovitostí předloží pozemkový úřad katastrálnímu
úřadu seznam parcel, které jsou dotčeny pozemkovými úpravami, za účelem vyznačení
poznámky o zahájení pozemkových úprav v katastru nemovitostí. Ode dne vyznačení této
poznámky v katastru nemovitostí sděluje katastrální úřad průběžně pozemkovému úřadu
všechny změny, a to až do vydání rozhodnutí podle § 11 odst. 8.
(8) Návrhu nového uspořádání pozemků vlastníků předchází zpracování plánu
společných zařízení, kterými jsou zejména
a) opatření sloužící ke zpřístupnění pozemků
jako polní nebo lesní cesty, mostky, propustky, brody, železniční přejezdy a podobně,
b)
protierozní opatření pro ochranu půdního fondu jako protierozní meze, průlehy, zasakovací
pásy, záchytné příkopy, terasy, větrolamy, zatravnění, zalesnění a podobně,
c) vodohospodářská
opatření sloužící k neškodnému odvedení povrchových vod, ochraně území před záplavami,
suchem a k zadržení vody v krajině včetně podzemních vod jako vodní nádrže, rybníky,
úpravy koryt vodních toků, odvodnění, ochranné hráze, poldry a podobně,
d) opatření
k ochraně a tvorbě životního prostředí, podpoře biodiverzity a zvýšení ekologické
stability prostřednictvím územního systému ekologické stability, založení, doplnění
nebo obnovy trvalé vegetace, terénních úprav a podobně.
V případě společných zařízení
technického charakteru jde o nové stavby nebo o rekonstrukce, popřípadě modernizace
staveb stávajících.(9) Zaústění vodohospodářských opatření navržených podle odstavce 8 písm.
c) lze navrhnout i mimo obvod pozemkových úprav, pokud toto opatření funkčně souvisí
s opatřeními prováděnými v obvodu pozemkových úprav. Toto opatření nebude z důvodu
svého umístění mimo obvod pozemkových úprav součástí návrhu nového uspořádání pozemků;
rovněž jeho realizace nebude hrazena z prostředků určených pro pozemkové úpravy.
(10) Pozemkový úřad předloží zpracovaný plán společných zařízení dotčeným
orgánům, které vyzve k uplatnění stanovisek ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení výzvy.
K později uplatněným stanoviskům se nepřihlíží. Souhlasné stanovisko nahrazuje opatření
(rozhodnutí, souhlas, povolení výjimky) podle zvláštních právních předpisů21).
(11) Plán společných zařízení schválí zastupitelstvo obce. Pozemkový úřad
před předložením plánu společných zařízení zastupitelstvu obce prokazatelně seznámí
s tímto plánem sbor zástupců nebo vlastníky, není-li sbor zvolen. Tento postup platí
i v případě změny již schváleného plánu společných zařízení. Zasahuje-li plán společných
zařízení i do územního obvodu navazující obce [§ 5 odst. 1 písm. c)], je třeba předložit
plán společných zařízení ke schválení také zastupitelstvu této obce.
(12) Pokud jsou společná zařízení navržena na pozemku, který je ve vlastnictví
státu1), převede jej stát po dokončení realizace navržených společných zařízení bezúplatně
do vlastnictví obce [§ 5 odst. 1 písm. c)]. Takto získaný pozemek nesmí obec zcizit
bez souhlasu ústředí. Současně s podáním návrhu na vklad vlastnického práva na základě
smlouvy o bezúplatném převodu pozemku na obec požádá ústředí o zápis poznámky zákazu
zcizení.
(13) V soupisu nových pozemků bude u pozemků podle odstavce 12 věty první
uvedena poznámka „pozemek je určen pro realizaci společných zařízení podle zákona
č. 139/2002 Sb.“. Tato poznámka bude zapsána do katastru nemovitostí na základě rozhodnutí
podle § 11 odst. 8. Pokud pominuly důvody pro vyznačení poznámky, katastrální úřad
zruší poznámku na základě návrhu pozemkového úřadu. Převod těchto pozemků je možný
pouze na základě vydání kladného stanoviska pozemkovým úřadem. V případě bezúplatného
převodu do vlastnictví obce se stanovisko nevydává.
(14) Odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu22) a poplatky za
odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesa23) se v řízení o pozemkových úpravách
nepředepisují.
(15) Plán společných zařízení musí být v souladu s územně plánovací dokumentací.
Není-li návrh plánu společných zařízení ze závažných důvodů v souladu s územně plánovací
dokumentací, je jeho schválení podle odstavce 11 zároveň rozhodnutím o změně územního
plánu podle § 109 odst. 1 stavebního zákona přijímaným z vlastního podnětu. Obsahem
změny je požadavek na uvedení plánu společných zařízení a územního plánu do souladu.
Tento postup není překážkou pro vydání rozhodnutí o pozemkových úpravách.
(16) Pozemkový úřad může, pokud to je s ohledem na dosažení cíle pozemkových
úprav potřebné, v průběhu pozemkových úprav vykupovat se souhlasem vlastníka ve prospěch
státu pozemky nebo spoluvlastnické podíly k nim nejvýše za cenu obvyklou59), popřípadě
přijmout dar24) pozemku. Rovněž může vypořádat spoluvlastnictví k pozemku tak, že
spoluvlastníkům připočte k jejich nároku (§ 8 odst. 1) část odpovídající spoluvlastnickému
podílu k předmětnému pozemku; jestliže spoluvlastník kromě spoluvlastnického podílu
nevlastní jiný pozemek, tvoří tento spoluvlastnický podíl samostatný nárok. Pozemkový
úřad může na základě dohody uzavřené mezi spoluvlastníky reálně rozdělit spoluvlastnické
podíly i v případě, že spoluvlastníci nevlastní v obvodu pozemkových úprav jiný pozemek.
Předmětem reálného rozdělení nemohou být pozemky ve společném jmění manželů a lesy
ve vlastnictví spolku, společnosti60) nebo družstva. O pozemky, jejichž vlastník
není znám, nebo o spoluvlastnické podíly k takovým pozemkům lze zvýšit nárok státu1).
V případě, kdy k pozemku nelze podle údajů evidence katastru nemovitostí jednoznačně
určit vlastníka a bude-li šetření nezbytných údajů o vlastníkovi pozemku prokazatelně
bezvýsledné, posuzuje se takový pozemek jako pozemek, jehož vlastník není znám. Přihlásí-li
se pozemkovému úřadu do 5 let od právní moci rozhodnutí pozemkového úřadu o výměně
nebo přechodu vlastnických práv osoba, která prokáže, že byla k uvedenému dni vlastníkem
předmětného pozemku nebo spoluvlastnického podílu k němu, pozemkový úřad jí poskytne
finanční náhradu v ceně podle jiného právního předpisu14) platného v době přechodu
pozemku nebo spoluvlastnického podílu k tomuto pozemku na stát.
(17) Je-li nutno pro společná zařízení vyčlenit nezbytnou výměru půdního
fondu, použijí se nejprve pozemky ve vlastnictví státu a potom ve vlastnictví obce.
Pro společná zařízení lze se souhlasem držitele dobývacího prostoru a dotčeného orgánu
použít pozemky ve vlastnictví státu, které jsou určeny pro těžbu nerostů,5) pozemky
v zastavěném území, pozemky v zastavitelných plochách a pozemky, které jsou určeny
k vypořádání náhrad podle zvláštního právního předpisu.25) K využití pozemků ve vlastnictví
státu, které jsou určeny k těžbě nerostů, je vyžadován rovněž souhlas subjektu, kterému
byl stanoven dobývací prostor podle horního zákona61). Pokud nelze pro společná zařízení
použít jen pozemky ve vlastnictví státu, popřípadě obce, podílejí se na vyčlenění
potřebné výměry půdního fondu ostatní vlastníci pozemků poměrnou částí podle celkové
výměry jejich směňovaných pozemků. V tomto případě se nároky vlastníků vstupujících
do pozemkových úprav úměrně snižují.
(18) Zřídil-li pozemkový úřad podle schváleného návrhu věcné břemeno k pozemku,
poskytne vlastníku takto zatíženého pozemku náhradu stanovenou podle zvláštního právního
předpisu,26) pokud tento vlastník již neobdržel náhradu v jiném pozemku. Pozemky
zatížené stávajícími věcnými břemeny lze směňovat jen se souhlasem dotčených vlastníků.
Pokud se vlastníci ve lhůtě stanovené pozemkovým úřadem nevyjádří, má se za to, že
se směnou souhlasí. Stávající věcná břemena související s inženýrskými sítěmi, vrty,
důlními díly a stavbami nebo dočasnými stavbami se neoceňují a nejsou pozemkovými
úpravami dotčena. Postup podle § 11 odst. 15 se nepoužije pro věcná břemena uvedená
v předchozí větě.
(19) V rámci stanovení nároků (§ 8 odst. 1) a tvorby obnoveného souboru geodetických
informací (§ 11 odst. 8) zajistí pozemkový úřad pro pozemky v obvodu pozemkových
úprav, které nevyžadují řešení ve smyslu ustanovení § 2, nezbytné zeměměřické činnosti
pro obnovu katastrálního operátu, které se katastrálnímu úřadu předávají spolu s
výsledky pozemkových úprav.
(20) Zpracovatel návrhu je povinen v průběhu jeho zpracovávání projednávat
nové uspořádání pozemků s dotčenými vlastníky pozemků. Svůj souhlas, případně nesouhlas,
vlastníci potvrdí podpisem na soupisu nových pozemků.
(21) V případě, kdy se vlastník pozemku k novému uspořádání pozemků nevyjádří
ve smyslu odstavce 20, vyzve jej pozemkový úřad, aby tak učinil ve lhůtě 15 dnů.
Pokud se vlastník v této lhůtě nevyjádří, má se za to, že s novým uspořádáním pozemků
souhlasí.
(22) Pozemkový úřad svolá všechny vlastníky, požádá-li o to nejméně jedna
třetina vlastníků nebo sbor, byl-li zvolen.
(23) Souhlasy učiněné podle tohoto zákona mohou vlastníci pozemků, popřípadě
jejich právní nástupci vzít zpět jen se souhlasem pozemkového úřadu; ten může dát
souhlas, jestliže to dovolí stav rozpracovanosti návrhu.
(24) Pozemkový úřad v průběhu řízení nejméně jednou za 12 měsíců svolá kontrolní
den, na který přizve zástupce obce, sboru a dotčených orgánů, je-li jejich účast
potřebná. O konání kontrolního dne pozemkový úřad sepíše zápis.
§ 10
Přiměřenost kvality, výměry a vzdálenosti původních a navrhovaných pozemků
(1) Vlastníkům pozemků navrhne pozemkový úřad nové pozemky tak, aby odpovídaly
jejich původním pozemkům přiměřeně cenou, výměrou, vzdáleností a podle možností i
druhem pozemku. Porovnání ceny, výměry a vzdálenosti navrhovaných pozemků s původními
pozemky se provádí za všechny pozemky vlastníka řešené v pozemkových úpravách (§
2) vždy samostatně po jednotlivých listech vlastnictví.
(2) Cena je přiměřená, pokud není ve srovnání s původní cenou vyšší nebo
nižší o více než 4 %. Překročení kritéria ve prospěch vlastníka lze jen za předpokladu,
že vlastník souhlasí s uhrazením rozdílu ceny přesahující toto kritérium. O výši
rozdílu ceny a o lhůtě k jejímu zaplacení rozhodne pozemkový úřad. K přijetí této
částky je příslušné ústředí. Úhrada se nevztahuje na pozemky ve vlastnictví státu.
V případě pozemků ve vlastnictví krajů se úhrada nevyžaduje v případě, že jsou na
těchto pozemcích umístěny veřejně prospěšné stavby. V případě, že do pozemkových
úprav vstupuje vlastník pouze s jedním pozemkem, který nelze z technických důvodů
umístit tak, aby nebylo překročeno toto kritérium ve prospěch vlastníka, může pozemkový
úřad se souhlasem sboru, je-li zvolen, od požadavku na uhrazení rozdílu ceny ustoupit.
Od úhrady částky nepřesahující 100 Kč se upouští vždy.
(3) Nově navrhované pozemky jsou v přiměřené výměře, pokud rozdíl výměry
původních a navrhovaných pozemků nepřesahuje 10 % výměry původních pozemků.
(4) Nově navrhované pozemky jsou v přiměřené vzdálenosti, pokud rozdíl ve
vzdálenosti původních a navrhovaných pozemků není vyšší nebo nižší než 20 %. Vzdálenost
se měří od bodu dohodnutého na úvodním jednání.
(5) Snížení nebo zvýšení ceny, výměry a vzdálenosti nově navrhovaných pozemků
oproti původním pozemkům nad rámec stanovených kritérií přiměřenosti lze provést
jen se souhlasem vlastníka. Za tento souhlas se nepovažuje postup podle § 9 odst.
21. Souhlas vlastníka není třeba u pozemků ve vlastnictví státu.
(6) Překročení výměry, ceny a vzdálenosti pozemků nabytých obcí pro společná
zařízení se nepovažuje za porušení kritérií podle odstavců 2 až 4.
§ 11
Rozhodnutí o pozemkových úpravách
(1) Pozemkový úřad oznámí na své úřední desce a zároveň na úředních deskách
dotčených obcí [§ 5 odst. 1 písm. c)], kde je možno po dobu 30 dnů nahlédnout do
zpracovaného návrhu; návrh musí být vystaven též v dotčené obci. O vystavení návrhu
pozemkový úřad vyrozumí známé účastníky a současně jim sdělí, že v této době mají
poslední možnost uplatnit k návrhu své námitky a připomínky u pozemkového úřadu.
K později podaným námitkám a připomínkám se nepřihlíží.
(2) Pokud jsou na základě námitek a připomínek podle odstavce 1 provedeny
úpravy návrhu, je pozemkový úřad povinen vyžádat si nové vyjádření od dotčených účastníků.
Mají-li uplatněné námitky a připomínky vliv na změnu plánu společných zařízení, postupuje
se podle § 9 odst. 10 a 11. Závěrečné jednání podle odstavce 3 se uskuteční až po
schválení plánu společných zařízení zastupitelstvem obce.
(3) Po uplynutí doby podle odstavce 1 pozemkový úřad svolá závěrečné jednání,
na kterém zhodnotí výsledky pozemkových úprav a účastníky seznámí s návrhem, o kterém
bude rozhodnuto.
(4) Pozemkový úřad rozhodne o schválení návrhu pozemkových úprav tehdy, pokud
s ním souhlasí vlastníci alespoň 60 % výměry pozemků, které jsou řešeny ve smyslu
ustanovení § 2 v pozemkových úpravách. Váha hlasu podílového spoluvlastníka odpovídá
jeho podílu na celkové výměře řešených pozemků.
(5) Rozhodnutí o schválení návrhu pozemkový úřad oznámí doručením veřejnou
vyhláškou a doručí všem známým účastníkům. Z náležitostí návrhu se k rozhodnutí doručovanému
účastníkům řízení připojí jen ta písemná a grafická část návrhu, která se dotýká
konkrétního účastníka řízení. Návrh se všemi náležitostmi se ukládá u pozemkového
úřadu a u příslušného obecního úřadu, kde lze do návrhu nahlédnout. Pozemkový úřad
předá po nabytí právní moci rozhodnutí podle odstavce 4 část návrhu, týkající se
plánu společných zařízení příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.
Rozhodnutí o schválení návrhu, které nabylo právní moci, (dále jen "schválený návrh")
pozemkový úřad předá katastrálnímu úřadu k vyznačení do katastru nemovitostí.27)
(6) V případě odvolání proti rozhodnutí o schválení návrhu pozemkových úprav
vyrozumí pozemkový úřad, který napadené rozhodnutí vydal, ostatní účastníky řízení
o obsahu podaných odvolání veřejnou vyhláškou, a to se současným upozorněním na možnost
vyjádřit se k předmětu odvolání do 7 dnů ode dne doručení veřejnou vyhláškou.
(7) Pokud odvolací orgán rozhodnutí pozemkového úřadu potvrdí, doručí písemné
vyhotovení rozhodnutí o odvolání jen odvolateli a ostatním účastníkům řízení jej
doručí veřejnou vyhláškou. Jestliže odvolací orgán rozhodnutí pozemkového úřadu změní
nebo zruší, postupuje v takovém případě při doručování podle správního řádu. Obdobně
se doručuje v případě použití přezkumného řízení, obnovy řízení nebo vydání nového
rozhodnutí ve věci.
(8) Schválený návrh je závazným podkladem pro rozhodnutí pozemkového úřadu
o výměně nebo přechodu vlastnických práv, určení výše úhrady a lhůty podle § 10 odst.
2, popřípadě o zřízení nebo zrušení věcného břemene k dotčeným pozemkům29) a pro
zpracování obnoveného souboru geodetických informací.18) Rovněž je závazným podkladem
pro rozhodnutí o přechodu vlastnických práv k pozemkům, na nichž se nacházejí společná
zařízení. Upřesnění výměr parcel vyplývající ze zaokrouhlení při tvorbě obnoveného
souboru geodetických informací není změnou návrhu. Proti rozhodnutí o výměně nebo
přechodu vlastnických práv, popřípadě o zřízení nebo zrušení věcného břemene vydanému
na základě schváleného návrhu se nelze odvolat. Dosavadní nájemní vztahy, zatímní
bezúplatné užívání a časově omezený nájem k předmětným pozemkům, kterých se rozhodnutí
týká, zanikají k 1. říjnu běžného roku. Ustanovení zvláštního právního předpisu30)
se nepoužije. Rozhodnutí o výměně nebo přechodu vlastnických práv musí být vydáno
bezodkladně, nejpozději však do 6 měsíců po dni nabytí právní moci rozhodnutí o schválení
návrhu, s výjimkou postupu podle odstavce 9. Usnesení vydaná podle § 80 správního
řádu doručuje odvolací orgán veřejnou vyhláškou. Rozhodnutí o určení výše úhrady
a lhůty podle § 10 odst. 2 lze vydat i samostatně. Takové rozhodnutí však nesmí být
vydáno přede dnem nabytí právní moci rozhodnutí o výměně nebo přechodu vlastnických
práv a musí být vydáno nejpozději do 1 měsíce od nabytí právní moci rozhodnutí o
výměně nebo přechodu vlastnických práv, případně do 1 měsíce ode dne, kdy pozemkový
úřad zjistí, že o úhradě a lhůtě dosud nebylo rozhodnuto.
(9) Rozhodnutí podle odstavce 8 pozemkový úřad vydá po prověření, zda nebyla
u příslušného soudu podána žaloba31) proti rozhodnutí vydanému podle odstavce 4.
Pokud žaloba podána byla, přeruší pozemkový úřad řízení, a to až do konečného rozhodnutí
soudem. Usnesení o přerušení řízení se doručuje pouze veřejnou vyhláškou.
(10) Rozhodnutí podle odstavce 8 pozemkový úřad doručí veřejnou vyhláškou
a jeho písemné vyhotovení doručí všem vlastníkům pozemků a osobám dotčeným zřízením
nebo zrušením věcného břemene nebo změnou zástavního práva, známým pozemkovému úřadu.
Toto rozhodnutí nabývá právní moci dnem doručení veřejnou vyhláškou. Osobám, kterým
se rozhodnutí doručuje, se k rozhodnutí připojí jen ta část přílohy, která se dotýká
konkrétní osoby. Pozemkový úřad zabezpečí, aby příloha rozhodnutí, jejíž obsah stanoví
prováděcí právní předpis, byla přístupná k veřejnému nahlédnutí na určeném místě
u obecního úřadu a pozemkového úřadu. Informace o tom bude vyvěšena spolu s rozhodnutím.
Rozhodnutí podle odstavce 8, které nabylo právní moci, doručí pozemkový úřad Ministerstvu
zemědělství a katastrálnímu úřadu. V případech, kdy výsledek pozemkových úprav slouží
i jako obnovený katastrální operát3), stává se tento obnovený katastrální operát
platným dnem nabytí právní moci rozhodnutí podle odstavce 8.
(11) Nebylo-li projednáno dědictví po vlastníkovi, jehož pozemky jsou dotčeny
řešením ve smyslu § 2, do doby rozhodnutí o přechodu vlastnických práv podle odstavce
8, jsou předmětem dědictví pozemky v souladu se schváleným návrhem (odstavec 4),
namísto původních pozemků zůstavitele. V těchto případech bude po právní moci rozhodnutí
podle odstavce 8 evidován v katastru nemovitostí jako vlastník takového předmětu
dědictví zůstavitel, a to až do doby provedení vkladu změny vlastnických a jiných
věcných práv ve prospěch dědiců.
(12) Je-li ohledně pozemku, na kterém se provádějí pozemkové úpravy podle
§ 2, vedeno soudní řízení o určení vlastnického práva, řeší se tento pozemek odděleně
od ostatních pozemků téhož vlastníka. V těchto případech je po právní moci rozhodnutí
podle odstavce 8 zapsána v katastru nemovitostí poznámka o podané žalobě nebo poznámka
spornosti k pozemku, který přešel do vlastnictví žalovaného podle schváleného návrhu.
Určí-li soud, že vlastníkem původního pozemku byl k okamžiku nabytí právní moci rozhodnutí
podle odstavce 8 žalobce, zapíše se do katastru nemovitostí vlastnické právo žalobce
k pozemku, ke kterému je zapsána poznámka podle předchozí věty.
(13) Právní stav podle schváleného návrhu je závazný i pro právní nástupce
vlastníků pozemků. Do vydání rozhodnutí pozemkového úřadu podle odstavce 8 se ve
všech listinách, které jsou podkladem pro zápis do katastru nemovitostí a v nichž
jsou uvedeny pozemky, které jsou předmětem řízení o pozemkových úpravách, uvedou
kromě dosavadních pozemků i jim odpovídající pozemky podle schváleného návrhu; údaje
o nich poskytuje pozemkový úřad. Jednotlivé pozemky nebo jejich části nemůže jejich
vlastník po schválení návrhu bez souhlasu pozemkového úřadu zatížit nebo zcizit.
(14) Zástavní právo, které vázne na pozemku zahrnutém do pozemkových
úprav, přechází podle tohoto zákona na pozemek, který přešel do vlastnictví zástavce
podle schváleného návrhu. To platí obdobně, pokud k pozemku, na kterém se provádí
pozemkové úpravy,
a) bylo zřízeno předkupní právo jako věcné právo,
b) byla zřízena výhrada vlastnického práva jako věcné právo,
c) byla zřízena výhrada práva zpětné koupě jako věcné právo,
d) byla zřízena výhrada práva zpětného prodeje jako věcné právo,
e) byl zřízen zákaz zcizení nebo zatížení jako věcné právo,
f) byla zřízena výhrada práva lepšího kupce jako věcné právo,
g) bylo zřízeno vzdání se předkupního práva spoluvlastníka s účinky pro
právní nástupce,
h) bylo zřízeno svěřenské nástupnictví,
i) byla zřízena výhrada přednostního pořadí pro jiné právo,
j) bylo zřízeno přednostní právo ke zřízení věcného práva pro jinou osobu,
k) byl zřízen odklad zrušení spoluvlastnictví,
l) byl zřízen odklad oddělení ze spoluvlastnictví nebo omezení při hospodaření
a nakládání s nemovitostí v souvislosti s poskytnutím podpory z veřejných prostředků,
m) bylo zřízeno právo koupě na zkoušku sjednané jako věcné právo nebo
vzdání se práva na náhradu škody na pozemku s účinky pro právní nástupce.
Pozemky zatížené právem stavby jsou v obvodu pozemkových úprav neřešené.
(15) Stávající osobní věcné břemeno, které vázne na pozemku zahrnutém do
pozemkových úprav, a jehož povaha to umožňuje, přechází podle tohoto zákona na pozemek,
který přešel do vlastnictví povinné osoby podle schváleného návrhu. Nepřihlásí-li
se osoba oprávněná z osobního věcného břemene, která byla vyzvána podle § 8 odst.
1, pozemkovému úřadu ve stanovené lhůtě, věcné břemeno do nově navrhovaného stavu
nepřechází. Stávající osobní věcná břemena se pro účely pozemkových úprav neoceňují.
(16) Rozhodnutí o schválení plánu společných zařízení (§ 4 odst. 3) pozemkový
úřad doručí účastníkům řízení a současně veřejnou vyhláškou. Přílohou tohoto rozhodnutí
je grafická část plánu společných zařízení.
§ 12
Provádění pozemkových úprav
(1) Na základě schváleného návrhu pozemkový úřad stanoví s přihlédnutím k
veřejnému zájmu, finančnímu zajištění, potřebám obce, případně potřebám vlastníků
pozemků priority pro realizaci společných zařízení. Po nabytí právní moci rozhodnutí
(§ 11 odst. 8) pozemkový úřad seznámí s prioritami realizace společných zařízení
obec. V katastrálních územích, kde se pozemkové úpravy provádějí opakovaně, nelze
do realizace společných zařízení zahrnout ta společná zařízení, která byla již dříve
předána obci nebo jiné osobě podle odstavce 4.
(2) Pozemkový úřad zabezpečí, aby nové uspořádání pozemků bylo vytyčeno a
označeno v terénu podle potřeby vlastníků, a to nejdříve po nabytí právní moci rozhodnutí
podle § 11 odst. 8. Vytyčení hranic pozemků se provádí podle katastrálního zákona62)
a nelze je opakovaně hradit z prostředků státu.
(3) Je-li to v souladu s územním plánem, pro změny druhů pozemků, schválených
dotčeným orgánem (§ 9 odst. 10), výstavbu polních a lesních cest, ochranu a zúrodňování
půdního fondu a další společná zařízení zahrnutá do schváleného návrhu pozemkových
úprav upouští se od souhlasu s vynětím ze zemědělského půdního fondu a nevyžaduje
se vydání rozhodnutí o povolení záměru.
(4) Vlastníkem společného zařízení (§ 9 odst. 8) může být i jiná osoba než
obec, pokud to vyplývá z rozhodnutí o schválení návrhu pozemkových úprav. Vlastníkem
vodních nádrží, rybníků, ochranných hrází a poldrů [§ 9 odst. 8 písm. c)], jejichž
realizace je hrazena z prostředků státu, může být i jiná osoba než obec pouze se
souhlasem ústředí.
(5) Pozemky ve vlastnictví státu1) (§ 9 odst. 12), na kterých je návrhem
umístěno společné zařízení, se bezúplatně převedou do vlastnictví obce. Společné
zařízení, které je návrhem umístěno na pozemku jiné osoby, může být do jejího vlastnictví
převedeno bezúplatně pouze v případě, že toto společné zařízení slouží veřejnému
zájmu.
(6) Změna druhu nebo způsobu využití pozemku, na kterém je návrhem umístěno
společné zařízení ve veřejném zájmu, může být provedena pouze se souhlasem ústředí.
Po předání takového společného zařízení obci nebo jiné osobě požádá ústředí katastrální
úřad o zápis poznámky o tom, že se na pozemku nachází společné zařízení ve veřejném
zájmu.
(7) Bude-li před realizací společného zařízení zjištěno, že opatření podle
§ 9 odst. 11, které bylo předmětem rozhodnutí o schválení návrhu pozemkových úprav,
již neodpovídá skutečným potřebám dotčeného území, pozemkový úřad z moci úřední nebo
na základě požadavku obce zahájí řízení o změně plánu společných zařízení, pokud
tento požadavek posoudí jako účelný. Pozemkový úřad zajistí v potřebném rozsahu přepracování
schváleného návrhu v části týkající se plánu společných zařízení. Při zpracování
změny plánu společných zařízení postupuje pozemkový úřad podle § 9 odst. 10. Přepracovaný
návrh schválí zastupitelstvo obce. Pozemkový úřad vydá o změně plánu společných zařízení
rozhodnutí. Tímto rozhodnutím nedojde ke změně umístění společných zařízení, a tedy
jím nebudou dotčena vlastnická práva k pozemkům. Dojde-li změnou plánu společných
zařízení ke změnám druhů pozemků, ohlásí pozemkový úřad tyto změny k zápisu do katastru
nemovitostí, ohlášení doloží rozhodnutím o změně plánu společných zařízení.
§ 13
Upřesnění a rekonstrukce přídělů v rámci pozemkových úprav
(1) Upřesněním přídělu (§ 4 odst. 4) je určení hranic přídělu v případech,
kdy je příděl přibližně lokalizován, ale hranice přídělu nelze jednoznačně určit.
(2) Rekonstrukcí přídělu (§ 4 odst. 4) je určení hranic přídělu v případech,
kdy existují pouze neúplné, poškozené nebo nečitelné podklady nebo se podklady o
přídělech nedochovaly.
(3) V řízení o jednoduchých pozemkových úpravách, jejichž předmětem je upřesnění
nebo rekonstrukce přídělu, postupuje pozemkový úřad po projednání s katastrálním
úřadem podle tohoto zákona; ustanovení § 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11 a 12 se však použijí
pouze přiměřeně. V těchto řízeních pozemkový úřad rozhodne pouze o určení hranic
pozemků.34)
(4) V případě zjištění duplicitního vlastnictví se postupuje podle § 8a.
§ 14
Pozemkové úpravy v územích s nedokončeným scelovacím řízením
(1) Předmětem pozemkových úprav v katastrálních územích s nedokončeným scelovacím
řízením jsou všechny pozemky nacházející se v katastrálním území, ve kterém nebylo
dokončeno scelovací řízení podle dříve platných zvláštních právních předpisů35) (dále
jen "scelování"), bez ohledu na dosavadní způsob jejich využití a existující vlastnické
a užívací vztahy k nim. Ustanovení § 3 odst. 3 se nepoužije. Do obvodu pozemkové
úpravy lze zahrnout i pozemky, které nebyly dotčeny nedokončeným scelovacím řízením.
(2) V katastrálním území, ve kterém nebylo dokončeno scelování a katastr
nemovitostí vede vlastnictví k pozemkům v souladu s návrhem scelovacího plánu,35)
platí, že vzniklo vlastnictví k pozemkům podle tohoto návrhu.
(3) Po projednání s katastrálním úřadem může pozemkový úřad vyloučit z pozemkových
úprav pozemky, které nejsou třeba pro dosažení účelu pozemkových úprav, a stanoví
obvod pozemkových úprav.
(4) Pozemkový úřad zabezpečí vypracování soupisu nároků vlastníků pozemků
(dále jen "soupis nároků") podle jejich výměry a ceny. Podkladem pro vypracování
soupisu nároků jsou údaje o vlastnických vztazích k pozemkům vedené v katastru nemovitostí.
Cena pozemků se určuje podle zvláštního právního předpisu14) platného ke dni vyložení
soupisu nároků podle § 8 odst. 1 nebo podle druhu pozemku vedeného v bývalém pozemkovém
katastru před zahájením scelování, oceněného podle zvláštního právního předpisu platného
ke dni vyložení nároků podle § 8 odst. 1. Pozemkový úřad na úvodním jednání stanoví,
podle kterého z uvedených způsobů ocenění se bude postupovat.
(5) Pokud z údajů scelovacího operátu, který je založen u katastrálního úřadu,
vyplývá, že některý účastník scelování neobdržel náhradu za své pozemky pojaté do
scelování, může pozemkový úřad po projednání s katastrálním úřadem tomuto účastníkovi,
popřípadě jeho dědici stanovit nárok na pozemky ve výměře odpovídající neposkytnuté
náhradě, je-li potřebná výměra pozemků v obvodu pozemkových úprav k dispozici.
(6) Jsou-li v důsledku nedokončeného scelování u některých pozemků nebo
jejich částí zapsány v katastru nemovitostí jako vlastníci 2 nebo více osob a nejde-li
o spoluvlastnictví,36) potom
a) je vlastníkem takového pozemku osoba nebo její právní
nástupce, která sama pozemek nepřetržitě užívá od doby jeho převzetí ve scelování,
nebo
b) je vlastníkem takového pozemku osoba nebo její právní nástupce, které vlastnické
právo k předmětným pozemkům náleželo před zahájením scelování.
(7) Osoby, jimž není založeno vlastnictví podle odstavce 6 písm. a) nebo
b), mají právo na náhradu.
(8) Osoba, které vzniklo právo na náhradu podle odstavce 7, obdrží
a) za pozemek v zastavěném území nebo v zastavitelných plochách peněžitou
náhradu, nebude-li jí možno poskytnout jako náhradu jiný přiměřený pozemek. Výši
peněžité náhrady poskytne pozemkový úřad podle zvláštního právního předpisu,14)
b) za zemědělský pozemek, popřípadě lesní pozemek náhradu v jiném přiměřeném
pozemku podle původního druhu před zahájením scelování; nebude-li jí možno poskytnout
jako náhradu jiný přiměřený pozemek z majetku České republiky, poskytne jí pozemkový
úřad peněžitou náhradu ve výši stanovené podle zvláštního právního předpisu.14)
(9) Pokud účastník scelování převzal podle návrhu scelovacího plánu do užívání
za pozemky, s nimiž vstoupil do scelování a které doposud vlastní, pozemky náhradní
ve vlastnictví jiných vlastníků a tyto pozemky sám nebo jeho právní nástupce dosud
užívá a vlastní stavbu umístěnou na některém z těchto pozemků, nebo jde o pozemek
s trvalým porostem (sad, vinice aj.), popřípadě zahradu, pozemkový úřad rozhodne
o přechodu vlastnického práva předmětného pozemku na jeho uživatele. Dosavadní vlastník
obdrží náhradu v jiném pozemku podle druhu před zahájením scelování. Nebude-li možno
dosavadnímu vlastníkovi poskytnout jako náhradu jiný pozemek z majetku České republiky,
poskytne mu pozemkový úřad peněžitou náhradu ve výši stanovené podle zvláštních právních
předpisů14).
(10) V případech, kdy došlo k prodeji, popřípadě k vyvlastnění podle zvláštních
právních předpisů4) a náhrada byla vyplacena jen jedné z osob zapsané jako vlastník
pozemku (odstavec 6) nebo uživateli pozemku, jde-li o případ podle odstavce 9, upraví
se nároky vlastníků tak, že se nárok zvýší osobě, která neobdržela náhradu, a sníží
osobě, která náhradu obdržela, a to o příslušnou výměru původního pozemku téhož druhu.
(11) V případě, že osoba uvedená v odstavcích 8 a 9 odmítne převzít peněžitou
náhradu, pozemkový úřad zabezpečí složení příslušné peněžité částky do úschovy soudu.38)
(12) Součástí výroku rozhodnutí o schválení návrhu je též ustanovení o poskytnutí
peněžité náhrady podle odstavců 8 a 9.
(13) Jestliže v pozemkových úpravách, vznikne v celkové bilanci za obvod
pozemkových úprav přebytek výměry řešených pozemků, jde o pozemky ve vlastnictví
státu.
(14) Pokud není stanoveno jinak, postupuje se v řízení o pozemkových úpravách
v území s nedokončeným scelováním podle ostatních ustanovení tohoto zákona.
§ 17
Náklady na pozemkové úpravy
(1) Náklady na pozemkové úpravy (dále jen "náklady") hradí stát. Na úhradě
nákladů se mohou podílet i účastníci pozemkových úprav, popřípadě i jiné fyzické
a právnické osoby, mají-li zájem na provedení pozemkových úprav; stát jim může poskytnout
subvence nebo dotace podle zvláštních právních předpisů.
(2) V případě, že provedení pozemkových úprav je vyvoláno v důsledku stavební
činnosti, náklady hradí stavebník v závislosti na rozsahu území dotčeného stavbou.
(3) Pokud se na úhradě nákladů podílejí účastníci pozemkových úprav podle
odstavce 1 nebo stavebníci podle odstavce 2, lze příslušné finanční prostředky sdružovat.41)
(4) Do nákladů podle odstavce 1 náleží náklady na přípravu zahájení pozemkových
úprav včetně potřebných vodohospodářských studií, identifikaci parcel, místní šetření,
zaměření skutečného stavu, vypracování návrhu, vytyčení pozemků, vyhotovení geometrických
plánů, záznamů podrobného měření změn, popřípadě nového souboru geodetických informací,
peněžité náhrady poskytované pozemkovým úřadem podle tohoto zákona, zřízení věcných
břemen a realizaci společných zařízení.
ČÁST TŘETÍ
ODBORNÁ ZPŮSOBILOST K PROJEKTOVÁNÍ POZEMKOVÝCH ÚPRAV
§ 18
(1) Odbornou způsobilost k projektování pozemkových úprav prokazují fyzické
osoby oprávněním o odborné způsobilosti k projektování pozemkových úprav (dále jen
"úřední oprávnění").
(2) Úřední oprávnění uděluje ústředí na základě písemné žádosti.
(3) Ústředí rozhodnutím udělí úřední oprávnění fyzické osobě, která
a) je způsobilá k právním úkonům,
b) je bezúhonná,
c) má ukončené vysokoškolské vzdělání jako absolvent magisterského nebo
bakalářského studijního programu v oblasti pozemkových úprav, zeměměřictví, vodního
a lesního hospodářství, územního plánování, dopravních staveb, zemědělství, ochrany
půdy a ochrany a tvorby krajiny, popřípadě vysokoškolské vzdělání uvedeného zaměření
v dřívějším nebo jiném systému vysokých škol,
d) prokáže jako absolvent magisterského nebo bakalářského studijního
programu, popřípadě absolvent školy uvedeného zaměření v dřívějším nebo jiném systému
vysokých škol nejméně 5 let odborné praxe při projektování pozemkových úprav, vykonané
během posledních 5 let před podáním žádosti,
e) složila zkoušku odborné způsobilosti.
(4) Ústředí si k ověření bezúhonnosti podle odstavce 3 vyžádá podle zvláštního
právního předpisu41a) výpis z evidence Rejstříku trestů. Žádost o vydání výpisu z
evidence Rejstříku trestů a výpis z evidence Rejstříku trestů se předávají v elektronické
podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(5) Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona nepovažuje ten, kdo byl pravomocně
odsouzen pro úmyslný trestný čin.
(6) Písemná žádost se podává na formuláři, jehož obsah upravuje prováděcí
právní předpis.
(7) K žádosti podle odstavce 6 žadatel připojí tyto doklady:
a) ověřenou kopii dokladu o dosaženém vzdělání,
b) potvrzení o vykonání praxe podle odstavce 3 písm. d); potvrzení vystavuje
osoba, které bylo úřední oprávnění již uděleno a pod jejímž vedením si žadatel prohloubil
odborné znalosti při projektování pozemkových úprav.
(8) Ke zkoušce odborné způsobilosti uchazeč předloží v určeném termínu návrhy
pozemkových úprav, které vypracoval nebo na jejichž vypracování se podstatným způsobem
podílel. K nim si ústředí zajistí posudek příslušného pozemkového úřadu.
(9) Předmětem zkoušky odborné způsobilosti, která se skládá v českém jazyce,
je ověření
a) odborných znalostí z projektování pozemkových úprav a souvisejících
oborů, zejména zeměměřictví, vodního a lesního hospodářství, územního plánování,
dopravních staveb, zemědělství, ochrany půdy a ochrany a tvorby krajiny,
b) znalostí platných právních předpisů upravujících výkon odborných činností
uvedených pod písmenem a).
(10) Fyzická osoba, která nesložila zkoušku, je oprávněna ji jednou opakovat
do 2 let od neúspěšného konání zkoušky. K opakované zkoušce se nově nevyžadují náležitosti
podle odstavce 7. Pokud v tomto termínu ani opakovaně zkoušku nesloží, může podat
novou žádost až po uplynutí 5 let od neúspěšného konání opakované zkoušky.
(11) O zkoušce je vyhotoven protokol, ve kterém se uvedou zkušební otázky
a výsledek zkoušky. Protokol podepisují všichni členové zkušební komise.
(12) Zkoušky odborné způsobilosti a jejich organizaci zabezpečuje ústředí.
Zkouška je neveřejná.
(13) Členy zkušebních komisí jmenuje a odvolává ústřední ředitel ze zaměstnanců
pozemkových úřadů, jakož i odborníků vysokých škol a praxe. Zkušební komise mají
lichý počet členů a jsou nejméně tříčlenné.
(14) Ústředí vede seznam fyzických osob, kterým udělilo úřední oprávnění.
(15) Držitel úředního oprávnění
a) vypracovává návrhy pozemkových úprav v rozsahu a s náležitostmi stanovenými
zvláštním právním předpisem,
b) vydává odborná stanoviska a posudky v oboru pozemkových úprav,
c) ověřuje výsledky vypracovaného návrhu pozemkových úprav,
d) není oprávněn vypracovávat návrhy pozemkových úprav nebo se na jejich
vypracovávání podílet a ověřovat výsledky vypracovaného návrhu pozemkových úprav
v těch katastrálních územích, kde sám nebo osoba jemu blízká vlastní nemovitost,
která je předmětem řízení o pozemkových úpravách.
(16) Úřední oprávnění zaniká
a) jestliže držitel úředního oprávnění přestal splňovat některou z podmínek
podle odstavce 3 písm. a) a b),
b) požádá-li o to písemně držitel úředního oprávnění,
c) smrtí držitele úředního oprávnění nebo jeho prohlášením za mrtvého,
d) rozhodnutím ústředí.
(17) Ústředí odejme fyzické osobě úřední oprávnění při závažném nebo opakovaném
porušení ustanovení tohoto zákona a předpisů souvisejících.
(18) Zdůvodněný písemný návrh na odejmutí úředního oprávnění předkládá ústředí
krajský pozemkový úřad, který porušení podle odstavce 17 ve své územní působnosti
zjistil. Ústředí může též odejmout úřední oprávnění z vlastního podnětu.
(19) Fyzické osobě, které bylo odňato úřední oprávnění, může být znovu uděleno
nejdříve po uplynutí 5 let od jeho odnětí, pokud vyhoví podmínkám o udělení úředního
oprávnění podle tohoto zákona.
(20) Na fyzickou osobu, která je držitelem úředního oprávnění uděleného po
8. září 1997 podle zákona č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech,
ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a
pozemkových úřadech, ve znění pozdějších předpisů, se pohlíží jako na osobu s oprávněním
podle tohoto zákona.
(21) Vydání úředního oprávnění nepodléhá správním poplatkům.
(22) Ověřování prací provádí držitel úředního oprávnění vlastnoručním podpisem
a otiskem razítka se státním znakem. Razítko obsahuje
a) jméno, příjmení a titul fyzické osoby,
b) číslo rozhodnutí o udělení úředního oprávnění,
c) text: "úředně oprávněný k projektování pozemkových úprav".
(23) Držitel úředního oprávnění je povinen vést deník návrhů pozemkových
úprav. Do deníku se zapisují názvy návrhů všech pozemkových úprav nebo jejich částí,
jež držitel úředního oprávnění vypracoval, vydal k nim odborná stanoviska a posudky
nebo jejichž výsledky ověřil podle odstavce 15 písm. a) až c), jejich předmět, pro
koho byla činnost provedena a v jakém časovém období. Deník návrhů pozemkových úprav
je držitel úředního oprávnění povinen předložit na základě vyžádání ústředí.
ČÁST ČTVRTÁ
nadpis vypuštěn
§ 19
Působnost Státního pozemkového úřadu v oblasti pozemkových úprav
Státní pozemkový úřad
a) rozhoduje o pozemkových úpravách a organizuje jejich provádění, v
případě potřeby nezbytnou projektovou činnost sám provádí,
b) zajišťuje vytyčení pozemků a vyhotovení geometrických plánů osobami
s odbornou způsobilostí podle zvláštního právního předpisu,
c) koordinuje v součinnosti s orgány územního plánování a s dalšími orgány
podle § 6 odst. 6 vazbu návrhů pozemkových úprav na sídelní struktury a územně plánovací
dokumentaci a tvorbu a ochranu životního prostředí a krajiny; uplatňuje stanoviska
k územním plánům a regulačním plánům,
d) předkládá příslušnému katastrálnímu úřadu listiny, na jejichž základě
dochází ke změně vlastnických práv k pozemkům,
e) zabezpečuje uložení a zpřístupnění veškeré dokumentace pozemkových
úprav,
f) soustřeďuje a poskytuje informační údaje z oblasti pozemkových úprav,
g) zajišťuje změny údajů o bonitovaných půdně ekologických jednotkách
podle § 8 odst. 4, zabezpečuje jednotné vedení a aktualizaci údajů o bonitovaných
půdně ekologických jednotkách v číselném a mapovém vyjádření a hradí náklady spojené
s aktualizací bonitovaných půdně ekologických jednotek,
h) poskytuje údaje o bonitovaných půdně ekologických jednotkách, pokud
tyto údaje nejsou již součástí katastru nemovitostí,
i) hradí náklady podle § 17, dále nezbytné náklady spojené s oceněním
věci, identifikací parcel a vyměřením pozemků,
j) přijímá peněžní částky podle § 10 odst. 2 a § 17,
k) vyjadřuje se, zda zamýšlené využití pozemků podle žádosti o povolení
záměru podle stavebního zákona není v rozporu s plánem společných zařízení podle
schváleného návrhu pozemkových úprav a zda není v rozporu se schválenou rezervou
pozemků podle § 3 odst. 1 písm. b) zákona č. 503/2012 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
l) zabezpečuje v dohodě s krajským úřadem vazbu pozemkových úprav na
zásady územního rozvoje,
m) po vyznačení poznámky o schválení návrhu pozemkových úprav do katastru
nemovitostí uděluje souhlas se zatížením nebo zcizením pozemků nebo jejich částí
zahrnutých do obvodu pozemkových úprav, a to až do vydání rozhodnutí o výměně nebo
přechodu vlastnických práv,
n) uděluje a popřípadě odnímá úřední oprávnění o odborné způsobilosti
k projektování pozemkových úprav,
o) podílí se na obnově katastrálního operátu,
p) stanovuje priority pro realizaci společných zařízení.
§ 20
nadpis vypuštěn
Náklady uvedené v § 19 písm. i) stát hradí z prostředků státního rozpočtu,
rozpočtovaných v kapitole ministerstva a případně z rozpočtů Ministerstva životního
prostředí nebo Ministerstva pro místní rozvoj či Všeobecné pokladní správy. Veškeré
údaje a podklady vyžadované pozemkovým úřadem v řízení o pozemkových úpravách a pro
činnost podle § 19 poskytují zeměměřické a katastrální orgány a další správní úřady
a jiné osoby bezúplatně.
ČÁST PÁTÁ
Změna zákona č. 229/1991 Sb.
§ 23
Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění zákona č. 42/1992 Sb., zákona č. 93/1992 Sb., zákona č. 39/1993
Sb., zákona č. 183/1993 Sb., nálezů Ústavního soudu uveřejněných pod č. 131/1994
Sb., č. 166/1995 Sb. a č. 29/1996 Sb. a zákona č. 30/1996 Sb., se mění takto:
1. V § 19 se odstavce 4 a 5 včetně poznámky pod čarou č. 17a) zrušují.
2. V § 22 se odstavec 2 včetně poznámek pod čarou č. 23a) a 23b) zrušuje.
Dosavadní odstavce 3 až 11 se označují jako odstavce 2 až 10.
ČÁST ŠESTÁ
USTANOVENÍ PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ
§ 24
(1) Pokud tento zákon nestanoví jinak, postupuje se při řízení o pozemkových
úpravách podle správního řádu.
(2) Ustanovení tohoto zákona se vztahují i na řízení o pozemkových úpravách
zahájená před jeho účinností, pokud nebyl zpracovaný návrh vystaven k veřejnému nahlédnutí.
(3) Pozemkové úřady financují reprodukci majetku související s činností těchto
úřadů z prostředků státního rozpočtu, které nejsou pro tyto účely omezeny stanovenými
závaznými ukazateli financování programů.49)
§ 25
(1) Výkon práv a povinností z pracovněprávních vztahů k zaměstnancům České
republiky zařazeným v samostatných referátech okresních úřadů - okresních pozemkových
úřadech a jiných referátech okresních úřadů, jejichž činnost byla nezbytná pro okresní
pozemkové úřady, přechází na ministerstvo.
(2) Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů k zaměstnancům hlavního
města Prahy a měst Brna, Ostravy a Plzně zařazeným v samostatných odborech magistrátů
- pozemkových úřadech a jiných odborech magistrátu, jejichž činnost byla nezbytná
pro pozemkové úřady, přecházejí na Českou republiku. Výkonem těchto práv a povinností
je pověřeno ministerstvo.
§ 26
(1) Příslušnost k hospodaření s majetkem České republiky, s nímž hospodařily
okresní úřady v rozsahu potřebném pro činnost okresních pozemkových úřadů, přechází
na ministerstvo.
(2) Movitý majetek ve vlastnictví hlavního města Prahy a měst Brna, Ostravy
a Plzně potřebný pro činnost pozemkových úřadů přechází na Českou republiku; příslušnost
k hospodaření s tímto majetkem přechází na ministerstvo.
(3) Výkon práv a povinností ze závazků České republiky - okresních úřadů
souvisejících s činností okresních pozemkových úřadů přechází na ministerstvo.
(4) Práva a povinnosti ze závazků hlavního města Prahy a měst Brna, Ostravy
a Plzně souvisejících s činností pozemkových úřadů přecházejí na Českou republiku.
Výkonem těchto práv a povinností je pověřeno ministerstvo.
§ 27
Zmocňovací ustanovení
Ministerstvo vyhláškou stanoví
a) náležitosti návrhu pozemkových úprav,
b) pravidla postupu při provádění pozemkových úprav,
c) obsah formuláře pro podání žádosti o udělení úředního oprávnění k
projektování pozemkových úprav podle § 18 odst. 6.
§ 28
Zrušovací ustanovení
Zrušují se:
1. Zákon č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech,
ve znění zákona č. 38/1993 Sb. a zákona č. 217/1997 Sb.
2. Nařízení vlády č. 4/2000 Sb., k provedení zákona o pozemkových úpravách
a pozemkových úřadech.
3. Vyhláška č. 98/1992 Sb., o způsobu úhrady nákladů pozemkových úprav
státem.
Klaus v. r.
Havel v. r.
v z. Rychetský v. r.
Vybraná ustanovení novel
§ 25 zákona č. 503/2012 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Zatímní bezúplatné užívání založené zákonem č. 284/1991 Sb., ve znění
zákona č. 38/1993 Sb., se ke dni předcházejícímu dni nabytí účinnosti zákona č. 503/2012
Sb., o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících zákonů, ruší, pokud
se účastníci tohoto vztahu nedohodnou jinak.
2. V územích, kde byly přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 503/2012 Sb.,
o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících zákonů, zahájeny pozemkové
úpravy, zaniká zatímní bezúplatné užívání rozhodnutím podle § 11 odst. 8.
Čl. II zákona č. 481/2020 Sb.
Přechodné ustanovení
Řízení, která byla zahájena a v rámci nichž byl zpracovaný návrh pozemkových
úprav již vystaven podle § 11 odst. 1 zákona č. 139/2002 Sb., ve znění účinném přede
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se dokončí a práva a povinnosti s ním související
se posuzují podle zákona č. 139/2002 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona.
1) Zákon č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících
zákonů.
2) § 19 odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
3) Zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
4) Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
5) Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
8) § 2 písm. a) zákona č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a
náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání
s církvemi a náboženskými společnostmi).
10) § 175a odst. 3 a § 175q zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění
pozdějších předpisů.
11) Například zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 254/2001
Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 20/1987 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 114/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 44/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých
dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů.
14) Zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon
o oceňování majetku), ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 3/2008 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 151/1997
Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
(oceňovací vyhláška), ve znění pozdějších předpisů.
15) § 16 zákona č. 344/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
16) Vyhláška č. 3/2008 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
17) Vyhláška č. 327/1998 Sb., kterou se stanoví charakteristika bonitovaných
půdně ekologických jednotek a postup pro jejich vedení a aktualizaci.
18) § 4 zákona č. 344/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
19) Vyhláška č. 26/2007 Sb., kterou se provádí zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech
vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon),
ve znění pozdějších předpisů, (katastrální vyhláška), ve znění pozdějších předpisů.
20) Zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů
souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů.
21) Například zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve
znění pozdějších předpisů, zákon č. 289/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
22) § 11 zákona č. 334/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
23) § 15 zákona č. 289/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
24) Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních
vztazích, ve znění pozdějších předpisů. pozemku.
25) Zákon č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
26) § 16b zákona č. 151/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
27) § 11 vyhlášky č. 26/2007 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
29) § 19 odst. 2 zákona č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
30) § 680 odst. 3 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.
31) § 247 a násl. zákona č. 99/1963 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
34) § 19 odst. 2 zákona č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
35) Zákon č. 47/1948 Sb., o některých technicko-hospodářských úpravách pozemků.
Vládní nařízení č. 171/1940 Sb., o scelování hospodářských pozemků a jiných úpravách
pozemkové držby.
36) § 136 a násl. zákona č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
38) § 185f zákona č. 99/1963 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
41) § 72 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých
souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
41a) Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů.
49) § 50 odst. 1 zákona č. 218/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
53) § 15 zákona č. 344/1992 Sb.
54) Smlouva mezi Československou republikou a Polskou lidovou republikou o
konečném vytyčení státních hranic, vyhlášená ve Sbírce zákonů pod č. 23/1959 Sb.
56) § 3 odst. 1 písm. b) zákona č. 503/2012 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
57) Zákon č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými
společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi
a náboženskými společnostmi), ve znění pozdějších předpisů.
58) Zákon č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon), ve znění
pozdějších předpisů.
59) § 2 odst. 1 zákona č. 151/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
60) § 2716 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.
61) § 20 zákona č. 44/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
62) § 49 zákona č. 256/2013 Sb.