235/2002 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 30. dubna 2002 v plénu o návrhu
skupiny senátorů na zrušení § 46a zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů,
takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění
I.
Ústavní soud obdržel dne 14. 8. 2001 návrh skupiny 23
senátorů Senátu Parlamentu České republiky na zrušení § 46a zákona
č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění
pozdějších předpisů, s odůvodněním, že podle jejich názoru je
předmětné ustanovení v rozporu s čl. 4 odst. 3 a čl. 21 odst.
1 a 4 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina").
Uvedený návrh je odůvodněn takto: Zákonem č. 483/1991 Sb., o České
televizi, ve znění zákona č. 36/1993 Sb., zákona č. 253/1994 Sb.,
zákona č. 301/1995 Sb. a zákona č. 39/2001 Sb., (dále jen "zákon
o České televizi") jsou stanoveny podmínky a také procedura volby
Rady České televize, tedy orgánu, který je volen občany (správně
ovšem Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky) za účelem
kontroly činnosti České televize. Podle § 4 odst. 2 zákona o České
televizi jsou kandidáti voleni z řad občanů na základě návrhů
organizací a sdružení představujících kulturní, regionální,
sociální, odborové, zaměstnavatelské, náboženské, vzdělávací,
vědecké, ekologické a národnostní zájmy. Návrhy jsou doručovány
Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky (dále jen
"Poslanecká sněmovna"), která je také podle zákona o České
televizi oprávněna volit a odvolávat jednotlivé členy Rady České
televize. Možnost být zvolen za člena Rady České televize je
zákonem dána všem, kteří splňují kritéria zákona o České televizi,
tedy těm, kteří jsou způsobilí k právním úkonům, mají trvalý pobyt
na území České republiky a jsou bezúhonní, tak, jak je určeno
v § 4 odst. 3 zákona o České televizi. Částí třetí článkem IV
bodem 2 zákona č. 39/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů, a o změně
některých dalších zákonů, byl změněn (doplněn) také zákon č.
90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění zákona
č. 47/2000 Sb., a to tak, že pro účely volby členů Rady České
televize se zřizuje volební výbor. Volební výbor Poslanecké
sněmovny je pak v souladu s § 46a zákona o jednacím řádu
Poslanecké sněmovny povinen vybrat z navržených kandidátů na členy
Rady České televize trojnásobek počtu členů Rady České televize,
to za předpokladu, je-li počet kandidátů navržených oprávněnými
organizacemi a sdruženími a splňujících předpoklady podle zákona
o České televizi vyšší, než je právě trojnásobek počtu členů Rady
České televize, kteří mají být zvoleni. Skupina senátorů jako
navrhovatel spatřuje v dosavadním znění napadeného § 46a zákona
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny rozpor
a) s čl. 21 odst. 1 Listiny, který zní: "Občané mají právo podílet
se na správě veřejných věcí přímo nebo svobodnou volbou svých
zástupců.",
b) s čl. 21 odst. 4 Listiny, který zní: "Občané mají za rovných
podmínek přístup k voleným a jiným veřejným funkcím.",
c) s čl. 4 odst. 3 Listiny, který zní: "Zákonná omezení základních
práv a svobod musí platit stejně pro všechny případy, které
splňují stanovené podmínky.".
Nynější text zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny
ustanovením napadeného § 46a omezuje podle názoru navrhovatelů
neospravedlnitelně nezadatelné právo občanů podílet se na správě
veřejných věcí prostřednictvím svých zástupců, a to způsobem,
který nemá oporu (zřejmě v ústavních zákonech či zákonech, protože
navrhovatelé blíže tuto tezi neupřesnili). Tím, že byl ustaven
volební výbor, kterému byla svěřena kompetence jinak svěřená
zákonem o České televizi všem poslancům Poslanecké sněmovny, jsou
z možnosti volit (a navíc svou volbou usilovat před svými voliči
o opětovné zvolení) vyloučeni všichni poslanci-nečlenové volebního
výboru, a tím tedy i ti občané, které poslanci-nečlenové volebního
výboru reprezentují. Tím je omezeno právo těchto občanů podílet se
na správě veřejných věcí (prostřednictvím volby členů Rady České
televize na správě České televize v rozsahu stanoveném zákonem
o České televizi). Současný text zákona o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny takto ustanovením napadeného § 46a omezuje
neospravedlnitelně nezadatelné právo občanů mít za rovných
podmínek přístup k voleným a jiným veřejným funkcím. Neexistují
žádná pravidla (kritéria) pro tuto činnost volebního výboru
spočívající ve způsobu posuzování podaných návrhů (na kandidáty
pro volby do Rady České televize) a vedoucí k výběru pouze
takového počtu kandidátů "...splňujících předpoklady podle tohoto
zákona..." odpovídajícího trojnásobku počtu členů Rady České
televize pro vlastní volbu členů Rady České televize Poslaneckou
sněmovnou. Tím je zabráněno podstatné části kandidátů být volen
tím sborem, který je k tomu zákonem určen, totiž celou Poslaneckou
sněmovnou, tedy mít za rovných podmínek přístup k voleným funkcím.
Poslanecká sněmovna se navíc k provedení napadeného ustanovení
sice v souladu s § 46a odst. 3 zákona o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny usnesla na podrobnostech postupu (usnesení č. 1616), ale
nad rámec zákonného zmocnění svým usnesením č. 8 omezil volební
výbor právo kandidátů předstoupit před (i jen) volební výbor
Poslanecké sněmovny pouze na určitou část kandidátů z těch, kteří
jinak splňují předpoklady pro možnost volby za člena Rady České
televize. Současný text § 46a navíc v odstavci 2 v části "...a
z navržených kandidátů splňujících předpoklady podle tohoto zákona
vybere pro volbu Poslaneckou sněmovnou kandidáty v počtu
odpovídajícím trojnásobku počtu členů Rady..." je zmatečný, neboť
není jednoznačné, který zákon je míněn formulací "...tohoto
zákona...", když zákon o České televizi není vůbec v zákoně
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny citován a zákon o jednacím
řádu Poslanecké sněmovny nemohl mít zákonodárce v dané souvislosti
na mysli. Napadené ustanovení zákona o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny je v rozporu s právem občana (tedy i kandidáta na člena
Rady České televize) na to, aby zákonná omezení základních práv,
tedy i práva mít přístup za rovných podmínek k voleným a jiným
veřejným funkcím, platila stejně pro všechny případy, které
splňují stanovené podmínky. Samo napadené ustanovení v dispozici
se opírá o hypotézu "...kandidátů splňujících předpoklady...", ale
poté omezení stát se objektem volby se vztahuje jen na část
kandidátů (na ty, které bez stanovení kritérií, tedy svévolně,
určí volební výbor). Má-li se tedy už i možnost být "připuštěn"
k volbě za člena Rady České televize stát pouze předmětem
politických stranických dohadů a licitací a třeba kompromisů, a to
jen navíc stran parlamentních, bylo by příslušné ustanovení zákona
o České televizi (§ 4 odst. 2) o tom, které subjekty předkládají
návrhy kandidátů na členy Rady České televize (právě subjekty mimo
politické strany, tedy zájmové a profesní organizace a sdružení
občanů), ustanovením zavádějícím až zmatečným. Avšak i z pohledu
této věcné argumentace je zavádějícím až zmatečným samo napadené
ustanovení. Tento vývod ostatně podporuje i fakt, že zákonodárce
stanovil okruh objektů volby normou hmotněprávní (zákon o České
televizi) a způsob volby upravuje normou procesní.
Navrhovatelé proto žádali, aby Ústavní soud napadenou část
zákona zrušil pro rozpor s čl. 4 odst. 3 a čl. 21 odst. 1 a 4
Listiny.
II.
Ústavní soud si k posouzení návrhu vyžádal vyjádření
Poslanecké sněmovny a Senátu. Poslanecká sněmovna ve vyjádření
uvedla, že zákon č. 39/2001 Sb. v části třetí čl. IV bodu 2
upravuje zřízení volebního výboru Poslanecké sněmovny a jeho
činnost a stanoví, že podrobnosti postupu výboru upraví sama
Poslanecká sněmovna svým usnesením. Tato úprava je zcela v souladu
s ústavním pořádkem České republiky. Přímo v Ústavě České
republiky (dále jen "Ústava") je upravena pravomoc obou komor
Parlamentu zřizovat jako své orgány výbory a komise, přičemž
Ústava neurčuje, které výbory mají být konkrétně zřizovány. Komory
mohou zřídit své výbory svým usnesením nebo jejich zřízení může
být určeno zákonem. Jedná se de facto o pravomoc komor autonomně
zřizovat své orgány. V Poslanecké sněmovně jsou výbory ustavovány
v souladu s § 115 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny podle zásad poměrného zastoupení s výjimkou výboru
organizačního. Ze své činnosti jsou výbory odpovědny Poslanecké
sněmovně. Nelze tedy souhlasit s názorem, že z možnosti volit
členy Rady České televize jsou vyloučeni "všichni
poslanci-nečlenové volebního výboru, a tím tedy i ti občané, které
poslanci-nečlenové volebního výboru reprezentují". Tento názor by
zcela popíral princip voleb do zákonodárného sboru a zásadu
poměrného zastoupení v Poslanecké sněmovně. Občané jsou samozřejmě
zastoupeni svými poslanci, ale přímo ze zákona o jednacím řádu
Poslanecké sněmovny vyplývá, jakým způsobem se poslanci zúčastňují
práce Poslanecké sněmovny. Poslanec může být členem nejvýše dvou
výborů s výjimkami uvedenými v § 33 odst. 1 zákona o jednacím řádu
Poslanecké sněmovny. Proto není možné dovozovat závěr z výše
uvedeného názoru o poslancích-nečlenech a občanech, které
zastupují. Je třeba rovněž zdůraznit, že každý výbor předkládá své
závěry Poslanecké sněmovně a pouze Poslanecké sněmovně přísluší
konečné rozhodnutí ve věcech, které projednává, a to i ve věcech,
které projednaly výbory jako orgány Poslanecké sněmovny. Zákon č.
39/2001 Sb. tedy neporušuje právo občanů podílet se na správě
veřejných věcí volbou svých zástupců. Ustanovení § 46a odst. 2
upravuje pouze způsob postupu v případě vysokého počtu kandidátů.
Zákon musí takovou úpravu obsahovat, neboť jinak by při velmi
vysokém počtu kandidátů byla vlastní volba téměř znemožněna. Na
výběru kandidátů se přitom podílejí všichni členové volebního
výboru zastupující své voliče podle principu poměrného zastoupení.
Napadené ustanovení § 46a proto žádným způsobem neomezuje základní
práva a svobody podle čl. 21 odst. 4 a čl. 4 odst. 3 Listiny.
V závěru svého vyjádření pak Poslanecká sněmovna vyjádřila názor,
že napadené ustanovení není v rozporu s ústavním pořádkem České
republiky a je plně v intencích právní úpravy dané relevantními
ustanoveními Ústavy - především čl. 18 odst. 1 a čl. 31.
Senát ve vyjádření uvedl, že napadené ustanovení bylo do
zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny doplněno při novelizaci
provedené zákonem č. 39/2001 Sb. Návrh tohoto zákona byl předložen
vládou počátkem ledna 2001, přičemž obsahoval změny tří zákonů,
a to zákona č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších
předpisů, zákona č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění
pozdějších předpisů, a zákona č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů.
Na základě požadavku vlády byl - vzhledem k tehdejší situaci
v České televizi - k projednání vládního návrhu zákona vyhlášen
stav legislativní nouze a návrh zákona byl projednáván ve
zkráceném jednání. V Poslanecké sněmovně vládní návrh doznal změn,
které se projevily i ve změně názvu zákona, a byla doplněna
novelizace i dalších tří zákonů včetně zákona o jednacím řádu
Poslanecké sněmovny. Poslaneckou sněmovnou přijatý návrh zákona
byl doručen Senátu dne 15. 1. 2001, a protože šlo o návrh zákona
projednaný v Poslanecké sněmovně ve zkráceném jednání, byl podle
§ 118 zákona č. 107/1999 Sb., o jednacím řádu Senátu, projednán ve
zkráceném jednání i Senátem. V Senátu byl návrh zákona jako
senátní tisk č. 1/2001 projednán ve dvou výborech, a to ve výboru
petičním a ve výboru ústavněprávním. Senát návrh zákona projednal
na své 4. schůzi (III. volební období) dne 17. 1. 2001, a poté, co
nebyl přijat návrh, aby se Senát návrhem zákona nezabýval, ani
návrh na jeho schválení ve znění předloženém Poslaneckou
sněmovnou, přijal pozměňovací návrhy podané na uvedené schůzi
Senátu a usnesením č. 53 rozhodl vrátit návrh zákona Poslanecké
sněmovně ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Z přítomných 66
senátorů hlasovalo pro tento návrh 39 a proti 14 členů Senátu. Při
projednávání návrhu zákona v Senátu byla brána v úvahu situace, ve
které byl návrh zákona projednáván, kdy bylo potřebné přijmout
legislativní úpravu umožňující řešit tehdejší krizovou situaci
v České televizi. V úvahu byla brána závažnost navrhované úpravy,
která podle názoru mnoha senátorů vedle pozitivních změn
obsahovala i některé poměrně závažné nedostatky, jejichž řešení by
vyžadovalo delší dobu. Senát proto k návrhu zákona přijal
pozměňovací návrhy, jejichž záměrem bylo přijmout pouze zákonnou
úpravu umožňující řešit tehdejší aktuální krizovou situaci v České
televizi, a uvedl, že nová úprava tzv. mediálních zákonů
a nezbytných změn v souvisejících zákonech respektující také
příslušné ústavní principy by měla být připravena v rámci běžného
legislativního procesu. Toto řešení však nebylo Poslaneckou
sněmovnou akceptováno.
V souvislosti s návrhem podaným skupinou senátorů lze
poukázat na skutečnost, že v polovině června roku 2001 vláda
předložila Poslanecké sněmovně k projednání návrh zákona, kterým
se mění zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, a zákon č.
90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. V tomto návrhu,
který teprve bude projednáván v orgánech Poslanecké sněmovny,
vláda navrhuje též změny § 46a zákona o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny, které odůvodňuje - mimo jiné - tím, že úprava postupu
volebního výboru obsažená v § 46a odst. 2 "patrně není v souladu
s čl. 21 odst. 4 Listiny".
III.
Ústavní soud podle § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, přezkoumal, zda zákon č. 39/2001 Sb. (zde část
třetí - změna zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny, ve znění zákona č. 47/2000 Sb., čl. IV bod 2) byl přijat
v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným
způsobem. Z vyjádření Poslanecké sněmovny pak vyplynulo, že zákon
č. 39/2001 Sb., jímž bylo do jednacího řádu Poslanecké sněmovny
zahrnuto napadené ustanovení § 46a, byl přijat v Poslanecké
sněmovně ve třetím čtení dne 13. 1. 2001 a v hlasování pod
pořadovým číslem 16 bylo z přítomných 179 poslanců pro 120 a proti
50 poslanců. O návrhu vráceném Senátem bylo hlasováno dne 23. 1.
2001 a Poslanecká sněmovna schválila původní návrh zákona (ve
znění ze dne 13. 1. 2001) v hlasování pod pořadovým číslem 123,
z přítomných 194 poslanců bylo pro 133 a proti 52 poslanců. Zákon
byl podepsán prezidentem republiky dne 23. 1. 2001 a vyhlášen ve
Sbírce zákonů dne 25. 1. 2001 v částce 14/2001 Sb. Nezbývá než
uzavřít, že označený zákon byl přijat a vydán v mezích ústavně
stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem.
IV.
Způsob volby členů Rady České televize byl upraven nově
zákonem č. 39/2001 Sb.
Podle § 4 odst. 1 věty třetí zákona o České televizi, ve
znění zákona č. 39/2001 Sb. Členy Rady volí a odvolává Poslanecká
sněmovna Parlamentu České republiky (dále jen "Poslanecká
sněmovna") tak, aby v ní byly zastoupeny významné regionální,
politické, sociální a kulturní názorové proudy.
Podle § 4 odst. 2 zákona o České televizi, ve znění zákona č.
39/2001 Sb., "Návrhy kandidátů na členy Rady předkládají
Poslanecké sněmovně organizace a sdružení představující kulturní,
regionální, sociální, odborové, zaměstnavatelské, náboženské,
vzdělávací, ekologické a národnostní zájmy. Návrhy lze předložit
ve lhůtě 15 dnů ode dne zveřejnění výzvy předsedy Poslanecké
sněmovny k předložení návrhů způsobem stanoveným usnesením
Poslanecké sněmovny.".
V § 46a zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění
zákona č. 39/2001 Sb., je stanoveno:
"(1) Pro účely volby členů Rady České televize (dále jen
"Rada") zřizuje Poslanecká sněmovna volební výbor, jehož členy
volí z poslanců podle zásady poměrného zastoupení.
(2) Je-li počet kandidátů navržených oprávněnými organizacemi
a sdruženími vyšší, než je trojnásobek počtu členů Rady, kteří
mají být zvoleni, volební výbor posoudí podané návrhy
a z navržených kandidátů splňujících předpoklady podle tohoto
zákona vybere pro volbu Poslaneckou sněmovnou kandidáty v počtu
odpovídajícím trojnásobku počtu členů Rady, kteří mají být
zvoleni. Jestliže není počet kandidátů navržených oprávněnými
organizacemi a sdruženími vyšší než trojnásobek členů Rady, kteří
mají být zvoleni, volební výbor předloží Poslanecké sněmovně
k volbě všechny navržené kandidáty splňující předpoklady podle
tohoto zákona.
(3) Podrobnosti postupu upraví Poslanecká sněmovna svým
usnesením, kterým také určí, v jakém rozsahu se pro postup podle
odstavců 1 a 2 použije volební řád (příloha č. 2)."
Poslanecká sněmovna usnesením č. 1492 z 34. schůze dne 2. 3.
2001 podle § 46a odst. 3 zákona o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny upravila blíže postup volebního výboru pro výběr
kandidátů. V uvedeném usnesení stanovila, že
1. výzvu k předložení návrhů kandidátů na členy Rady České
televize v zákonné patnáctidenní lhůtě (§ 4 odst. 2 zákona
o České televizi) zašle předseda Poslanecké sněmovny ke
zveřejnění České tiskové kanceláři,
2. v souladu s § 4 a 5 zákona o České televizi, předkládají
oprávněné organizace a sdružení návrhy kandidátů na členy Rady
České televize v zákonné lhůtě volebnímu výboru Poslanecké
sněmovny,
3. volební výbor posoudí, zda kandidáti na členy Rady České
televize byli navrženi oprávněnými organizacemi a sdruženími
dle zákona o České televizi a zda navržení kandidáti splňují
předpoklady uvedené v citovaném zákoně,
4. volební výbor předloží kandidátku Rady České televize volební
komisi Poslanecké sněmovny a tuto skutečnost současně oznámí
předsedovi Poslanecké sněmovny. Ustanovení čl. 6 bodu 2 přílohy
jednacího řádu Poslanecké sněmovny se neužije. Ostatní
ustanovení přílohy č. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny se
pro volbu Rady České televize použijí. Zmíněná příloha č. 2 je
volebním řádem pro volby konané Poslaneckou sněmovnou, přičemž
podle čl. 6 bodu 2 se návrhy předkládají volební komisi
Poslanecké sněmovny nejpozději deset dnů před dnem volby.
Ústavnímu soudu byla dále předložena následující usnesení
volebního výboru:
- usnesení č. 6 z 2. schůze dne 5. 4. 2001,
- usnesení č. 8 z 3. schůze dne 24. 4. 2001,
- usnesení č. 11 ze 4. schůze dne 15. 5. 2001,
- usnesení č. 16 z 5. schůze dne 22. 5. 2001 a
- usnesení č. 21 z 5. schůze dne 24. 5. 2001.
Z těchto listin vyplynulo, že volební výbor ve smyslu
uvedeného usnesení Poslanecké sněmovny zkoumal výlučně plnění
podmínek a předpokladů stanovených zákonem o České televizi.
Především zjišťoval, zda návrhy byly podány organizacemi
a sdruženími uvedenými v § 4 odst. 2 zákona o České televizi.
K tomuto účelu na základě usnesení č. 6 vyzval tyto subjekty, aby
příslušným způsobem doložily, že splňují stanovené podmínky pro
podávání návrhů. Usnesením č. 11 pak vyřadil z výběru ty
kandidáty, kteří byli navrženi subjekty buď nesplňujícími podmínky
podle § 4 odst. 2 zákona o České televizi anebo subjekty, které
nedoložily, že jsou oprávněny k podání návrhu ve smyslu citovaného
ustanovení. Dále z předložených podkladů vyplynulo, že volební
výbor zkoumal, zda navržení kandidáti splňují předpoklady
stanovené v § 4 odst. 3 zákona o České televizi. Usnesením č. 6
uložil předsedovi volebního výboru vyžádat od navrhovatelů
podklady, z nichž by vyplynulo, že jimi navrhovaní kandidáti
splňují stanovené předpoklady. Stejným usnesením byly přesně
definovány požadované podklady. Z dalších usnesení volebního
výboru jednoznačně vyplývá, že z celkového navrženého počtu
kandidátů byli vyřazeni jen ti, kteří byli navrženi nezpůsobilými
subjekty anebo nesplňovali stanovené předpoklady. Dále potom již
volební výbor vybíral určený počet kandidátů (trojnásobek počtu
členů Rady České televize) tajným hlasováním podle pravidel
vyplývajících z přílohy č. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny a z usnesení č. 8.
V.
Jádrem návrhu skupiny senátorů na zrušení uvedeného
ustanovení zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny jsou dvě
námitky, a to námitka týkající se konstituování samotného
volebního výboru a námitka týkající se omezení práva občanů mít za
rovných podmínek přístup k voleným a jiným veřejným funkcím.
Podstatou námitky směřující proti konstituování samotného
volebního výboru je přesvědčení navrhovatelů, že vytvořením tohoto
výboru jsou všichni poslanci, kteří do tohoto výboru nebyli
zařazeni, vyloučeni z podílu na rozhodování při volbě členů Rady
České televize. V důsledku tohoto vyloučení pak do volebního
výboru nezařazení poslanci nemohou reprezentovat své voliče v této
oblasti, což ve svém důsledku je omezením práva jejich voličů
podílet se na správě veřejných záležitostí.
Ústavní soud se při posuzování této námitky přiklonil
k názoru obsaženému ve vyjádření Poslanecké sněmovny, podle něhož
zákon upravuje zřízení volebního výboru a jeho činnost
ustanovením, že podrobnosti postupu výboru jsou ponechány
usnesením Poslanecké sněmovny. Tato úprava je zcela v souladu
s ústavním pořádkem České republiky, neboť přímo v Ústavě je
upravena pravomoc obou komor Parlamentu zřizovat jako své orgány
výbory a komise, aniž by Ústava určovala, které výbory mají být
konkrétně zřizovány. Mohou-li jednotlivé komory zřídit své výbory
vlastním usnesením, jedná se o pravomoc parlamentních komor
zřizovat své orgány autonomním způsobem. To odpovídá - podle
názoru Ústavního soudu - principu reprezentativní demokracie,
neboť pro Parlament, který vzešel ze svobodných voleb platí, že
jako nositel moci v rámci Ústavou vymezené působnosti přijímá
rozhodnutí, jež vyjadřují vůli lidu ve smyslu čl. 2 odst. 1
Ústavy. Kompetenční svrchovanost Parlamentu i vnitřní organizační
autonomie jeho komor je proto nepopiratelnou náležitostí orgánu
reprezentujícího svrchovanou vůli lidu.
Z obecné definice zásady poměrného zastoupení vyplývá, že
tento systém politické reprezentace má naplňovat požadavek, že
poměr přidělených mandátů víceméně odpovídá poměru obdržených
hlasů. Pro aplikaci této zásady je však nezbytné vytvoření
základních podmínek v relativně stabilizovaných volebních
a stranických poměrech. Mezi tyto základní podmínky lze podle
obecné teorie zahrnout především ustálený volební mechanismus,
který byl použit alespoň ve třech po sobě následujících volbách.
Dále se pak předpokládá, že stranický systém je do značné míry
stálý, není příliš zlomkovitý a lze určit minimální měřitelnou
velikost tzv. nejmenší strany. Sama teorie dovozuje (např. Klíma
M., Poměrný "nepoměrný" volební systém po novelizaci zákona
o volbách do Parlamentu České republiky, Politologický časopis č.
4/2000, s. 349), že v České republice jsou vytvořeny stabilizované
poměry pro aplikaci zásady poměrného zastoupení, a Ústavní soud je
téhož názoru.
Z toho, co bylo uvedeno, lze podle názoru Ústavního soudu
odvodit, že pokud jsou vytvořeny dostatečně stabilizované
předpoklady pro aplikaci zásady poměrného zastoupení při
konstituování Poslanecké sněmovny jako celku, pak samozřejmě nelze
mít pochyb, že i pro konstituování vnitřních orgánů této komory
Parlamentu je zásada poměrného zastoupení ústavně konformním
základem. Zákon o jednacím řádu Poslanecké sněmovny pak blíže
stanoví, jakým způsobem se poslanci zúčastňují práce Poslanecké
sněmovny. Poslanec pak může být členem nejvýše dvou výborů
s výjimkami uvedenými v § 33 odst. 1 jednacího řádu Poslanecké
sněmovny. Pro volební výbor, jak vyplývá z § 46a odst. 1 jednacího
řádu Poslanecké sněmovny, je zásada poměrného zastoupení základním
pravidlem pro jeho konstituování, což znamená, že struktura sboru
poslanců-členů volebního výboru odpovídá samotné struktuře mandátů
v Poslanecké sněmovně, a tím i poměru hlasů voličů, které
politické strany zastoupené v této komoře Parlamentu získaly.
Jinými slovy lze vyjádřit, že ustavení volebního výboru
důsledně sleduje princip poměrného zastoupení, jehož uplatněním je
vytvořena i samotná Poslanecká sněmovna. Z této skutečnosti lze
potom oprávněně očekávat, že i volební výbor v rámci svých
kompetencí rozhoduje při volbě členů Rady České televize způsobem,
který respektuje rozvržení politických sil v celé Poslanecké
sněmovně. Ustavení volebního výboru (vložení § 46a do jednacího
řádu Poslanecké sněmovny zákonem č. 39/2001 Sb.) je pak zjevně
motivováno právě záměrem vybrat příslušný počet kandidátů Rady
České televize tak, aby při samotné volbě členů Rady České
televize měla Poslanecká sněmovna dostatečný čas na diskusi
a pečlivé zvážení týkající se jednotlivých kandidátů, což by
jedině mohlo vést k racionálním závěrům odůvodňujícím jejich
volbu. S ohledem na to, co bylo uvedeno, pak jde o tak řečeno
jistý "předvýběr" kandidátů Rady České televize, ovšem orgánem,
který je zřízen Poslaneckou sněmovnou způsobem již popsaným. Tento
způsob potom v konečném důsledku nelze označit za protiústavní,
a to ani z hlediska namítaného čl. 21 odst. 1 Listiny, kdy je při
nejmenším respektována zajisté důležitá zásada, že "Občané mají
právo podílet se na správě věcí veřejných přímo nebo svobodnou
volbou svých zástupců.". Vzhledem k tomu, co bylo uvedeno, proto
Ústavní soud dospěl k závěru, že způsob konstituování volebního
výboru nevykazuje rysy protiústavnosti, a nezbylo, než
v naznačeném směru vznesenou námitku pokládat za nedůvodnou.
Podstatou námitky týkající se omezení práva občanů mít za
rovných podmínek přístup k voleným a jiným veřejným funkcím je
přesvědčení navrhovatelů, že předmětná úprava neobsahuje žádná
pravidla (kritéria) pro činnost volebního výboru spočívající ve
způsobu posuzování podaných návrhů a vedoucí k výběru pouze počtu
kandidátů, kteří jinak splňují předpoklady zákona o České
televizi, odpovídajícího trojnásobku počtu členů Rady České
televize. Aplikací této úpravy je podle názoru navrhovatelů
zabráněno podstatné části navržených kandidátů být volen tím
sborem, který je k tomu zákonem určen, tj. Poslaneckou sněmovnou,
tedy mít za rovných podmínek přístup k voleným funkcím.
Ustanovení čl. 21 odst. 4 Listiny stanoví, že "Občané mají za
rovných podmínek přístup k voleným a jiným veřejným funkcím.".
Toto právo souvisí s oprávněním podílet se na správě veřejných
věcí. Takové právo je univerzální, patří každému občanovi bez
rozdílu pohlaví, národnosti, náboženství, politické příslušnosti
k jakékoliv skupině či jiného postavení. Správou veřejných věcí je
účast na politickém životě státu, správě státu i správě veřejných
záležitostí a znamená také možnost ucházet se a zastávat jakékoliv
funkce ve veřejném životě bez jakékoliv diskriminace. Uvedenému
ustanovení Listiny odpovídá i čl. 25 písm. c) Mezinárodního paktu
o občanských a politických právech, který stanoví, že každý občan
má právo a možnost bez jakýchkoliv rozdílů uvedených v čl. 2 Paktu
a bez neodůvodněných omezení vstoupit za rovných podmínek do
veřejných služeb své země. Rovné podmínky pro přístup k veřejným
službám země znamenají, že kvalifikační požadavky nesmějí
vylučovat nikoho z těchto služeb z důvodů uvedených v čl. 3
Listiny nebo čl. 2 Paktu. Rovné podmínky také znamenají, že
právním předpisem jakékoliv síly ani praxí orgánů státní moci
nelze preferovat či diskriminovat některé skupiny občanů před
jinými skupinami, pokud jde o přístup k veřejným funkcím.
Jak již řečeno, jediná kritéria, která zákon o České televizi
pro volbu členů Rady České televize Poslaneckou sněmovnou dává,
jsou, že Rada České televize má být zvolena tak, "...aby v ní byly
zastoupeny významné regionální, politické, sociální a kulturní
názorové proudy" (§ 4 odst. 1 zákona o České televizi), kdy návrhy
na kandidáty předkládají Poslanecké sněmovně organizace a sdružení
představující kulturní, regionální, sociální, odborové,
zaměstnavatelské, náboženské, vzdělávací, vědecké, ekologické
a národnostní zájmy (§ 4 odst. 2 zákona o České televizi).
Předpoklady pro možnost být zvolen za člena Rady České televize
jsou stanoveny v § 4 odst. 3 zákona o České televizi a zahrnují
způsobilost k právním úkonům, trvalý pobyt na území České
republiky a bezúhonnost.
Úkol zajistit uvedené složení Rady České televize je stanoven
Poslanecké sněmovně zákonem o České televizi, ale předmětná
ustanovení § 46a odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny jsou normou upravující postup, kterým Poslanecká sněmovna
tento svůj úkol plní. Rozdělení úpravy konstituování Rady České
televize mezi, jak uvádějí navrhovatelé, hmotněprávní předpis
a procesněprávní předpis nepovažuje Ústavní soud za protiústavní,
protože hmotněprávní úprava - tedy postavení Rady České televize,
její vznik, pravomoci atd. - musejí být upraveny hmotněprávním
předpisem (zákonem o České televizi), naproti tomu způsob práce
Poslanecké sněmovny při volbách členů Rady České televize musí být
jednoznačně věcně upraven v tom zákoně, který upravuje jednání
Poslanecké sněmovny, tedy v zákoně o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny. Jestliže v souvislosti s první námitkou týkající se
konstituování volebního výboru dovodil Ústavní soud, že volební
výbor je ústavně konformním způsobem ustaveným orgánem Poslanecké
sněmovny a byla mu svěřena pravomoc účastnit se voleb členů Rady
České televize, pak působení volebního výboru při volbě členů Rady
České televize lze považovat za působení Poslanecké sněmovny
samotné.
Volební výbor je podle § 32 zákona o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny jedním z výborů Poslanecké sněmovny, tedy řádně zákonem
stanoveným orgánem s vymezenými pravomocemi a jednáním. Činnost
výborů je upravena v části šesté, § 32 až 46a zákona o jednacím
řádu Poslanecké sněmovny. Z jednacích pravidel tak, jak jsou
stanovena v § 36 a násl. zákona o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny, jednoznačně vyplývá, že práce výboru se řídí
standardními pravidly platnými pro jednání demokraticky ustavených
orgánů. Členové výboru jsou oprávněni účastnit se schůze výboru,
navrhovat doplnění nebo změnu pořadu jednání, vystupovat
s podněty, návrhy a připomínkami. O všech návrzích je pak
rozhodováno způsobem, který zákon o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny přesně upravuje. Z veškeré své činnosti jsou výbory
odpovědny Poslanecké sněmovně.
Volební výbor, jak vyplývá z podkladů uvedených v části IV.
odůvodnění tohoto nálezu, při vyřazování kandidátů postupoval
podle § 4 odst. 2 a 3 zákona o České televizi, tedy posuzoval
plnění formálních náležitostí stanovených zákonem (návrh podaný
oprávněnými subjekty, splnění předpokladů pro člena Rady České
televize). Tomuto postupu nelze vytknout porušení rovných podmínek
pro přístup občanů k voleným funkcím. Porušení uvedeného principu
však nelze spatřovat ani v dalším postupu volebního výboru, který
výběr omezeného počtu kandidátů již dále prováděl jen na základě
volby s tajným hlasováním. Z tohoto postupu jednoznačně vyplývá,
že i zde všichni navržení kandidáti měli stejnou možnost přístupu
k této funkci.
Vzhledem k tomu, co bylo uvedeno, a v důsledku respektování
zásady poměrného zastoupení při ustavování volebního výboru nelze
dospět k závěru, že by byl porušen čl. 21 odst. 4 Listiny, a tedy
byl odepřen občanům za rovných podmínek přístup k voleným a jiným
veřejným funkcím (členství v Radě České televize). Znovu je třeba
připomenout zřejmý záměr Poslanecké sněmovny vytvořit svůj orgán
(s respektováním zásady poměrného zastoupení), který zjevně
vytvořil podmínky pro zefektivnění činnosti Poslanecké sněmovny
při volbě členů Rady České televize. Zachování rovných podmínek
občanů z hlediska přístupu k veřejným funkcím je nutno spatřovat
v jejich rovné možnosti prostřednictvím návrhů oprávněných
subjektů ucházet se o funkci člena Rady České televize, a to
i z hlediska existence a kompetencí Poslaneckou sněmovnou
ustaveného volebního výboru podle zásady poměrného zastoupení.
Navrhovatelé konečně namítali, že dosavadní text § 46a odst.
2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny v části "...a
z navržených kandidátů splňujících předpoklady podle tohoto zákona
vybere..." je zmatečný, neboť není jednoznačné, který zákon je
míněn formulací "...tohoto zákona...", když zákon o České televizi
není vůbec v zákoně o jednacím řádu Poslanecké sněmovny citován
a zákon o jednacím řádu Poslanecké sněmovny nemohl mít zákonodárce
v dané souvislosti na mysli. K této připomínce Ústavní soud uvádí,
že formulace není příliš vhodná, avšak z celkového kontextu
napadeného ustanovení, tj. § 46a zákona o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny jednoznačně vyplývá, že se jedná o volby členů Rady České
televize, a lze proto dovodit, že předpoklady pro výkon této
funkce jsou stanoveny právě zákonem o České televizi. Ústavní soud
v této souvislosti konstatuje, že uvedená nepřesná formulace je
spíše technického charakteru a v žádném případě nezakládá
protiústavnost napadeného ustanovení.
Ústavní soud dospěl k závěru, že napadeným ustanovením není
porušen čl. 21 odst. 4 Listiny.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.