240/2002 Sb.
VYHLÁŠKA
Ministerstva dopravy a spojů
ze dne 30. května 2002
o registraci historických vozidel a sportovně
historických vozidel a o jejich testování a provozu
Ministerstvo dopravy a spojů (dále jen "ministerstvo")
stanoví podle § 91 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách
provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č.
168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou
provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon
o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č.
307/1999 Sb., ve znění zákona č. 478/2001 Sb., (dále jen "zákon")
k provedení § 36 odst. 3 zákona:
§ 1
Předmět úpravy
Tato vyhláška upravuje způsob a podmínky registrace
historických vozidel a sportovně historických vozidel a jejich
testování a provoz.
§ 2
Základní pojmy
Pro účely této vyhlášky se rozumí
a) průkazem historického vozidla doklad, kterým se osvědčuje, že
vozidlo plní technické podmínky a požadavky stanovené
Mezinárodní federací historických vozidel - Fédération
Internationale des Véhicules Anciens (dále jen "mezinárodní
organizace FIVA");1) nahrazuje technický průkaz silničního
motorového vozidla a přípojného vozidla,
b) nositelem národní autority v oblasti historických vozidel
právnická osoba,2) která má od mezinárodní organizace FIVA
uděleno oprávnění posuzovat dodržování požadavků stanovených
technickými řády této mezinárodní organizace při pořádání
setkání na území České republiky,
c) nositelem národní autority v oblasti sportovně historických
vozidel, s výjimkou motocyklů, právnická osoba,3) která má od
Mezinárodní automobilové federace - Fédération Internationale
de ľ Automobile (dále jen "mezinárodní organizace FIA") uděleno
oprávnění posuzovat dodržování požadavků stanovených
technickými řády této mezinárodní organizace při pořádání
sportovních soutěží sportovně historických vozidel na území
České republiky,
d) nositelem národní autority v oblasti sportovně historických
vozidel, která jsou motocykly, právnická osoba,4) která má od
Mezinárodní motocyklové federace - Fédération Internationale de
Motocyclisme (dále jen "mezinárodní organizace FIM") uděleno
oprávnění posuzovat dodržování požadavků stanovených
technickými řády této mezinárodní organizace při pořádání
sportovně historických soutěží sportovně historických motocyklů
na území České republiky.
§ 3
Testování historických vozidel
a sportovně historických vozidel
(1) Testování historických vozidel a sportovně historických
vozidel se provádí na náklady provozovatele takovéhoto vozidla
v místech a termínech stanovených nositelem národní autority se
souhlasem ministerstva, s výjimkou sportovně historických vozidel
uvedených v odstavci 3.
(2) Testování se provádí prostřednictvím krajské testační
komise ustanovené právnickou osobou, která má udělenu národní
autoritu od mezinárodní organizace FIVA. Krajská testační komise
je minimálně pětičlenná a musí v ní být zastoupen alespoň jeden
člen z organizací s celostátní působností, které jsou zapojeny
v mezinárodních organizacích pro historická vozidla a mají v daném
kraji členskou základnu. Předsedu krajské testační komise jmenuje
ministerstvo na návrh nositele národní autority.
(3) Testování sportovně historických vozidel zajišťuje
právnická osoba, která má udělenu národní autoritu od mezinárodní
organizace FIA nebo FIM, formou pravidelného ročního testování
v souladu s národními sportovními řády.
(4) Testování u historického vozidla nebo sportovně
historického vozidla nahrazuje technickou prohlídku a platí vždy
do 31. května následujícího kalendářního roku.
§ 4
Registrace historického vozidla
a sportovně historického vozidla
(1) Právnická osoba, která má udělenu národní autoritu
mezinárodní organizace FIVA na základě testování historického
vozidla nebo sportovně historického vozidla příslušnou krajskou
testační komisí, vydá průkaz historického vozidla, jímž osvědčuje
jeho původnost.
(2) Historické vozidlo nebo sportovně historické vozidlo se
zaregistruje jen na základě žádosti jeho provozovatele, který
k žádosti přikládá
a) průkaz historického vozidla,
b) platné potvrzení o provedení testování historického vozidla
nebo sportovně historického vozidla vyznačené v průkazu
historického vozidla,
c) doklad o pojištění odpovědnosti z provozu historického vozidla,
d) doklad o povolení k pobytu nebo o udělení azylu na území České
republiky, není-li provozovatel historického vozidla nebo
sportovně historického vozidla občanem České republiky.
(3) Provozovatel historického vozidla nebo sportovně
historického vozidla předloží přihlášku k registraci tohoto
vozidla5) a stanovené doklady na ministerstvo. Ministerstvo vydá
rozhodnutí o registraci historického vozidla, přidělí historickému
vozidlu zvláštní registrační značku pro historické vozidlo6)
a vydá osvědčení o registraci silničního motorového vozidla
a přípojného vozidla.7) Vydání zvláštní registrační značky pro
historické vozidlo se současně zapíše do průkazu historického
vozidla.
(4) Pokud provozovatel hodlá provozovat více než jedno
historické vozidlo nebo sportovně historické vozidlo pod jednou
zvláštní registrační značkou pro historické vozidlo, předkládá
žádost do registru spolu se stanovenými doklady pro všechna tato
vozidla. Ministerstvo vydá souhrnnou registraci o všech těchto
vozidlech. Ministerstvo přidělí žadateli jednu zvláštní
registrační značku pro historické vozidlo, kterou zapíše do všech
předložených průkazů těchto vozidel a vydá pro tato vozidla
osvědčení o registraci silničního motorového vozidla a přípojného
vozidla.
(5) Hodlá-li provozovatel provozovat další historické vozidlo
nebo sportovně historické vozidlo a má již přidělenu zvláštní
registrační značku pro stávající historická vozidla, předkládá
k žádosti o rozšíření registrace dalšího vozidla pod touto
zvláštní registrační značkou doklady stanovené pro registraci
tohoto dalšího vozidla podle odstavce 2.
§ 5
Provoz historických vozidel
a sportovně historických vozidel
(1) Historické vozidlo lze provozovat na pozemních
komunikacích jen na základě registrace podle § 4 a s platnou
testací vyznačenou v průkazu historického vozidla.
(2) Při provozu historického vozidla na pozemních
komunikacích musí mít jeho provozovatel u sebe průkaz historického
vozidla a osvědčení o registraci silničního motorového vozidla
a přípojného vozidla.
(3) Sportovně historické vozidlo lze používat na pozemních
komunikacích jen na základě povolení vydaného ministerstvem
v rámci sportovních soutěží pro sportovně historická vozidla,
které pořádá národní autorita pro příslušnou kategorii sportovně
historických vozidel.
§ 6
Přechodné ustanovení
Průkazy historických vozidel vydané před účinností této
vyhlášky, stejně jako tabulky zvláštní státní poznávací značky
- trvale manipulační, přidělené historickým vozidlům před tímto
datem, pozbývají platnost k 30. červnu 2003.
Ministr:
Ing. Schling v. r.
1) Například Mezinárodní technický kód FIVA (FIVA International
Technical Code) z 7. února 2000.
2) Federace klubů historických vozidel České republiky (ve které
jsou sdruženy následující kluby - Asociace klubů historických
vozidel České republiky, Český klub historických vozidel,
Veteran Car Club České republiky a Unie klubů užitkové
a vojenské historické techniky České republiky).
3) Autoklub České republiky - Federace automobilového sportu.
4) Autoklub České republiky - Federace motocyklového sportu.
5) Příloha č. 1 k vyhlášce č. 243/2001 Sb., o registraci vozidel.
6) § 15 písm. b) a § 16 odst. 5 vyhlášky č. 243/2001 Sb.
7) Příloha č. 7 k vyhlášce č. 243/2001 Sb.