100/2018 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 28. května 2018
o technické způsobilosti a pravidelných technických prohlídkách vojenských
vozidel
Změna: 82/2022 Sb.
Ministerstvo obrany stanoví podle § 32 odst. 2 a § 32a odst. 4 zákona č. 219/1999
Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění zákona č. 546/2005 Sb. a zákona
č. 46/2016 Sb.:
ČÁST PRVNÍ
OBECNÉ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
Tato vyhláška upravuje
a) druhy a kategorie vojenských vozidel a vojenských pracovních strojů
a způsob schvalování jejich technické způsobilosti,
b) podmínky uznávání osvědčení o schválení typu vojenského vozidla vydaného
jiným státem,
c) technické podmínky, konstrukci a provedení vojenských vozidel a možné
výjimky,
d) předpoklady technické nezpůsobilosti a zákazu provozu vojenských vozidel,
e) doplňkovou výstroj a vybavení vojenských vozidel a
f) způsob a termíny provádění pravidelných technických prohlídek vojenských
vozidel a zkoušek určených technických zařízení vojenských vozidel.
§ 2
Základní pojmy
Pro účely této vyhlášky se rozumí
a) celkovou hmotností vojenského vozidla jeho největší povolená hmotnost,
b) povoleným zatížením nápravy největší povolená hmotnost na nápravu
vojenského vozidla,
c) dodavatelem výrobce, obchodní zástupce výrobce nebo prodejce vojenského
vozidla,
d) zkušebnou zařízení určené k provádění zkoušek v rámci schvalování
technické způsobilosti vojenských vozidel a určených technických zařízení vojenských
vozidel,
e) tažným vozidlem vojenské vozidlo s vlastním zdrojem pohonu spojené
s přípojným vozidlem,
f) jízdní soupravou spojení tažného vozidla s jedním nebo s více vojenskými
přípojnými vozidly,
g) identifikačním číslem vojenského vozidla skupina znaků jednoznačně
přiřaditelná ke konkrétnímu vojenskému vozidlu,
h) vojenskou nástavbou samostatný konstrukční celek vojenského vozidla,
který je vyráběn odděleně od vojenského vozidla a který je s vojenským vozidlem kompletován;
vojenská nástavba může být nákladní všeobecného účelu, nákladní speciální nebo speciální,
i) návěsem tažené vozidlo, které je vybaveno spojovacím zařízením umožňujícím
přenášet vodorovné a svislé síly na tažné vozidlo a jehož náprava je při rovnoměrném
rozložení nákladu umístěna za těžištěm vozidla; pro zařazení návěsu do příslušné
kategorie vojenských vozidel je určující součet povoleného zatížení náprav,
j) přívěsem tažené vozidlo s nejméně jednou nápravou vybavené spojovacím
zařízením, které umožňuje svislý pohyb vzhledem k přívěsu, řídí směr přední nápravy
nebo náprav a nepůsobí významným zatížením na tažné vozidlo,
k) přívěsem s centrální nápravou tažené vozidlo vybavené tažným zařízením,
které se nemůže pohybovat svisle vzhledem k přívěsu a které má nápravu nebo nápravy
umístěny v blízkosti těžiště vozidla při rovnoměrném rozložení nákladu tak, aby na
tažené vozidlo působilo statické svislé zatížení nepřevyšující 10 % zatížení vyvolané
celkovou hmotností přívěsu nebo zatížení maximálně 1000 daN při využití nižší z uvedených
hodnot,
l) doplňkovou výstrojí a vybavením vojenských vozidel technický celek,
ústrojí nebo díl vojenského vozidla, kterými je vojenské vozidlo vybavené nad rámec
jeho schválené technické způsobilosti a která při jeho provozu ovlivňují aktivní
a pasivní bezpečnost nebo dopady do životního prostředí,
m) přestavbou vojenského vozidla změna některé podstatné části mechanismu
nebo konstrukce vojenského vozidla, anebo taková úprava provozovaného vojenského
vozidla, při níž došlo ke změně jeho
1. druhu pohonu vestavěním jiného typu motoru,
2.
karoserie, pérování vozidla a kol způsobující změnu povoleného zatížení,
3. druhu
karoserie nebo nástavby, v jejímž důsledku dochází také ke změně účelu a způsobu
použití vojenského vozidla, nebo
4. kategorie,
n) povinným štítkem výrobce štítek nebo tabulka připevněné na vozidlo
výrobcem, na kterých jsou uvedeny základní technické údaje nezbytné k identifikaci
vozidla a informace týkající se celkové hmotnosti vojenského vozidla,
o) terénním vojenským vozidlem vojenské vozidlo, které má zvláštní technické
vlastnosti umožňující jeho použití mimo běžné vozovky,
p) kontrolou technického stavu vojenského vozidla kontrola činnosti vojenského
vozidla, jeho systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků a jejich
vlivu na životní prostředí za účelem zjištění nebo vyloučení závad stanovených v
§ 26.
ČÁST DRUHÁ
DRUHY A KATEGORIE VOJENSKÝCH VOZIDEL A DRUHY VOJENSKÝCH NÁSTAVEB
Druhy vojenských vozidel
§ 3
(1) Vojenská vozidla se podle druhu člení na
a) vojenská bojová vozidla,
b) vojenská zabezpečovací vozidla,
c) vojenská zvláštní vozidla a
d) vojenské pracovní stroje.
(2) Vojenským bojovým vozidlem se rozumí vozidlo, které je vyrobené a určené
k výcviku a plnění bojových úkolů ozbrojených sil.
(3) Vojenským zabezpečovacím vozidlem se rozumí vozidlo, které je vyrobené
a určené k výcviku a dopravnímu zabezpečení úkolů v ozbrojených silách.
(4) Vojenským zvláštním vozidlem se rozumí vozidlo, které je vyrobené a
určené k výcviku a k plnění záchranářských, diagnostických, ženijních nebo speciálních
úkolů ozbrojených sil.
(5) Vojenským pracovním strojem se rozumí vozidlo určené pro provádění
určených specifikovaných prací nebo jiných činností, které není určeno pro přepravní
a dopravní činnost.
Stanovení kategorií vojenských vozidel
§ 4
(1) Jednotlivé druhy vojenských vozidel se pro stanovení technických podmínek
podle účelu jejich použití při zajišťování úkolů ozbrojených sil člení na kategorie.
Do příslušné kategorie zařazuje vojenské vozidlo v rámci schvalování jeho technické
způsobilosti Vojenská policie.
(2) Základní členění druhů vojenských vozidel se provádí v rámci kategorií
obecných a zvláštních.
(3) Pro účely obecné kategorizace vojenských vozidel se v rámci jejich
druhů posuzují
a) vojenská bojová vozidla, jejich strojové spodky nebo podvozky přípojných
vozidel, která jsou pro tyto účely speciálně vyrobena a nelze je zařadit do kategorií
vojenských zabezpečovacích vozidel nebo vojenských zvláštních vozidel, a to jako
obecná kategorie vojenských bojových vozidel (kategorie VBV),
b) vojenská zabezpečovací vozidla, která jsou vyrobená a určená k výcviku
a dopravnímu zabezpečení úkolů v ozbrojených silách, a to jako obecná kategorie vojenských
zabezpečovacích vozidel (kategorie VZaV),
c) vojenská zvláštní vozidla, která jsou pro tyto účely speciálně vyrobena
a nelze je zařadit do jiných kategorií vojenských vozidel, a to jako obecná kategorie
vojenských zvláštních vozidel (kategorie VZV), a
d) vojenské pracovní stroje, které jsou určeny k provádění specifických
prací a činností.
§ 5
Kategorie vojenských bojových vozidel se člení na tyto zvláštní kategorie:
a) vojenská bojová vozidla na pásovém podvozku se zbraňovým kompletem,
která slouží k vedení bojové činnosti (kategorie VBV-PBP),
b) vojenská bojová vozidla na pásovém podvozku se speciální účelovou
nástavbou, která neslouží k přímému vedení bojové činnosti (kategorie VBV-PSP),
c) vojenská bojová vozidla na kolovém podvozku se zbraňovým kompletem,
která slouží k vedení bojové činnosti (kategorie VBV-KBP), a
d) vojenská bojová vozidla na kolovém podvozku se speciální účelovou
nástavbou, která neslouží k přímému vedení bojové činnosti (kategorie VBV-KSP).
§ 6
(1) Kategorie vojenských zabezpečovacích vozidel se člení na tyto zvláštní
kategorie:
a) vojenská vozidla, která mají nejvýše 4 kola (kategorie VL), a to
1. dvoukolová nebo tříkolová vojenská vozidla, lehká čtyřkolka s motorem se zdvihovým
objemem válců do 50 cm
3
nebo lehká čtyřkolka s maximální konstrukční rychlostí do
45 km.h-1 při jakémkoli druhu pohonu, jejichž pohotovostní hmotnost je menší než
350 kg (kategorie VL1),2. dvoukolové vojenské vozidlo bez postranního vozíku nebo
s ním s motorem se zdvihovým objemem válců přesahujícím 50 cm
3
nebo s maximální konstrukční
rychlostí přesahující 45 km.h-1 při jakémkoli druhu pohonu (kategorie VL2),3. tříkolové
vojenské vozidlo s koly umístěnými souměrně k podélné střední rovině nebo čtyřkolka
jiná než VL1 s motorem se zdvihovým objemem válců převyšujícím 50 cm
3
nebo s maximální
konstrukční rychlostí převyšující 45 km.h-1 při jakémkoli druhu pohonu, jehož pohotovostní
hmotnost je menší než 400 kg nebo u vozidel určených k přepravě výstroje a výzbroje
menší než 600 kg (kategorie VL3),b) vojenská vozidla s vlastním druhem pohonu určená pro přepravu osob
(kategorie VM), a to
1. vojenské vozidlo s vlastním zdrojem pohonu určené pro přepravu
jen sedících osob, jejich výstroje a výzbroje, a které má nejvýše 8 míst k přepravě
osob, kromě místa řidiče (kategorie VM1),
2. vojenské vozidlo s vlastním zdrojem pohonu,
které má více než 8 míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, a jehož celková hmotnost
nepřevyšuje 5 000 kg (kategorie VM2),
3. vojenské vozidlo s vlastním zdrojem pohonu,
které má více než 8 míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, a jehož celková hmotnost
převyšuje 5 000 kg (kategorie VM3),
c) vojenská vozidla s vlastním druhem pohonu (kategorie VN), a to
1.
vojenské vozidlo s vlastním zdrojem pohonu, jehož celková hmotnost nepřevyšuje 3
500 kg (kategorie VN1),
2. vojenské vozidlo s vlastním zdrojem pohonu, jehož celková
hmotnost převyšuje 3 500 kg, avšak nepřevyšuje 12 000 kg (kategorie VN2),
3. vojenské
vozidlo s vlastním zdrojem pohonu, jehož celková hmotnost převyšuje 12 000 kg (kategorie
VN3),
4. speciální automobil určený pro vykonávání určených prací,
5. tahač určený
k tažení návěsu nebo přívěsu, přičemž jedna nebo více náprav návěsu může být poháněna
tažným vozidlem; u tahače určeného k tažení návěsu se pro jeho klasifikaci použije
jeho hmotnost v pohotovostním stavu zvětšená o hmotnost odpovídající maximálnímu
statickému svislému zatížení, kterým působí návěs na tahač, popřípadě také o maximální
hmotnost vlastního nákladu tahače,
d) traktory (kategorie VT), a to
1. vojenský traktor s koly nebo pásy
a nejméně dvěma nápravami, jehož funkce je dána tažnou silou a který je konstrukčně
určený pro tažení, tlačení, nesení nebo pohon vojenských pracovních strojů nebo vojenských
přípojných vozidel, jejichž nejvyšší konstrukční rychlost zpravidla nepřevyšuje 40
km.h-1,
2. vojenský traktor podle bodu 1 výrobně provedený pro přepravu doprovodné
obsluhy pracovních strojů,
e) vojenská přípojná vozidla (kategorie VO), do které jsou zařazována
vojenská vozidla bez vlastního zdroje pohonu určená pro přepravu vojenského materiálu,
popřípadě osob, nebo i pro dočasné ubytování osob, tažená motorovým vozidlem nebo
tahačem, popřípadě traktorem, a to
1. vojenské přípojné vozidlo s jednou nápravou,
jehož celková hmotnost nepřevyšuje 750 kg (kategorie VO1),
2. vojenské přípojné vozidlo,
jehož celková hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, pokud nepatří do kategorie VO1 (kategorie
VO2),
3. vojenské přípojné vozidlo, jehož celková hmotnost převyšuje 3 500 kg, avšak
nepřevyšuje 10 000 kg (kategorie VO3),
4. vojenské přípojné vozidlo, jehož celková
hmotnost převyšuje 10 000 kg (kategorie VO4),
f) vojenská přípojná vozidla traktorů (kategorie VOT), do které jsou
zařazována vojenská vozidla bez vlastního zdroje pohonu určená pro přepravu vojenského
materiálu, popřípadě osob, nebo i pro ubytování osob tažená vojenským traktorem,
a to
1. vojenské přípojné vozidlo, jehož celková hmotnost nepřevyšuje 1 500 kg (kategorie
VOT1),
2. vojenské přípojné vozidlo, jehož celková hmotnost převyšuje 1 500 kg, avšak
nepřevyšuje 3 500 kg (kategorie VOT2),
3. vojenské přípojné vozidlo, jehož celková
hmotnost převyšuje 3 500 kg, avšak nepřevyšuje 6 000 kg (kategorie VOT3),
4. vojenské
přípojné vozidlo, jehož celková hmotnost převyšuje 6 000 kg (kategorie VOT4).
(2) Terénní vojenské vozidlo kategorie VM nebo VN se označuje písmenem
"G" za písmenem a číslicí označující kategorii vojenského vozidla.
§ 7
(1) Kategorie vojenských zvláštních vozidel (kategorie VZV) se člení
na tyto zvláštní kategorie:
a) vojenské vozidlo na kolovém podvozku, které slouží k provádění záchranářských
prací (kategorie KZP),
b) vojenské vozidlo na pásovém podvozku, které slouží k provádění záchranářských
prací (kategorie PZP),
c) vojenské vozidlo na kolovém podvozku, které slouží k provádění speciálních
úkolů v rámci ozbrojených sil (kategorie SKP),
d) vojenské vozidlo na pásovém podvozku, které slouží k provádění speciálních
úkolů v rámci ozbrojených sil (kategorie SPP),
e) vojenské přípojné vozidlo na kolovém nebo pásovém podvozku, které
slouží k provádění záchranářských prací nebo speciálních úkolů v rámci ozbrojených
sil (kategorie VZV-VO).
(2) Terénní vojenské vozidlo kategorie KZP nebo SKP se označuje písmenem
"G" za písmenem označujícím kategorii vojenského vozidla.
§ 8
Kategorie vojenských pracovních strojů se člení na tyto zvláštní kategorie:
a) vojenský pracovní stroj nesený, který se pohybuje zavěšen na vozidle
a tvoří s ním jeden celek (kategorie VPN); pojezdové ústrojí, kterým může být vojenský
pracovní stroj vybaven, není v přepravní poloze ve styku s vozovkou,
b) vojenský pracovní stroj samojízdný s vlastním zdrojem pohonu (kategorie
VPS),
c) vojenský pracovní stroj vlečený bez vlastního zdroje pohonu, který
lze připojit za vozidlo k tomu určené a uzpůsobené (kategorie VPV).
§ 8a
Druhy vojenských nástaveb
Vojenské nástavby se podle druhu člení na
a) vojenskou nástavbu pevnou (VNP), která je vyráběna odděleně od vojenského
vozidla a která je s vojenským vozidlem kompletována v prvovýrobě nebo ve výrobě
ve více stupních,
b) vojenskou nástavbu výměnnou (VNV), která je samostatným technickým
celkem, který je se základním vojenským vozidlem, jakožto nosičem výměnných nástaveb,
v rozebíratelném spojení.
ČÁST TŘETÍ
SCHVALOVÁNÍ TECHNICKÉ ZPŮSOBILOSTI
HLAVA I
SCHVALOVÁNÍ TECHNICKÉ ZPŮSOBILOSTI TYPU VOJENSKÉHO VOZIDLA
§ 9
Obecná ustanovení
Zkoušky při schvalování technické způsobilosti typu vojenských vozidel
provádí zkušebna.
§ 10
Podklady ke schvalování technické způsobilosti typu vojenského vozidla
(1) Schválení technické způsobilosti typu vojenského vozidla se provádí
na základě
a) konečného provedení vojenského vozidla, vojenského vozidla z ověřovací
série výroby nebo dovezeného vzorku vojenského vozidla,
b) příslušné technické dokumentace a
c) žádosti dodavatele o schválení technické způsobilosti typu vojenského
vozidla doručené Vojenské policii.
(2) K ověření technických a provozních parametrů typu vojenského vozidla
dodavatel poskytuje zkušebně na dobu nutnou k provedení zkoušek vojenské vozidlo,
které má být schváleno.
§ 11
Schválení technické způsobilosti typu vojenského vozidla
(1) Technickou způsobilost typu vojenského vozidla Vojenská policie schválí,
pokud zkušebna, popřípadě právnická osoba pověřená k provádění homologačních a schvalovacích
zkoušek vojenských vozidel Vojenskou policií, provede schvalovací zkoušku typu vojenského
vozidla, jeho součástí, vybavení nebo příslušenství s kladným výsledkem.
(2) Vojenská policie na základě schválení technické způsobilosti typu vojenského
vozidla vydá jeho dodavateli osvědčení o technické způsobilosti typu vojenského vozidla,
jeho nástavby nebo vojenského pracovního stroje, jehož přílohou je základní technický
popis vojenského vozidla, jeho nástavby nebo vojenského pracovního stroje. Vzor základního
technického popisu vojenského vozidla je stanoven v příloze č. 1 k této vyhlášce.
(3) Technická způsobilost typu vojenského vozidla, jeho nástavby nebo vojenského
pracovního stroje pro potřeby ozbrojených sil se stanoví na 2 roky; podle potřeb
ozbrojených sil může být v odůvodněných případech technická způsobilost stanovena
na 3 roky. Stanovená doba platnosti technické způsobilosti se zapíše do osvědčení
o technické způsobilosti vojenského vozidla, jeho nástavby nebo vojenského pracovního
stroje.
(4) Stanovenou dobu technické způsobilosti typu vojenského vozidla, jeho
nástavby nebo vojenského pracovního stroje pro potřeby ozbrojených sil lze prodloužit
na základě žádosti dodavatele nebo uživatele vojenského vozidla podané Vojenské policii
nejpozději 2 měsíce před jejím uplynutím.
(5) Vojenská policie při schválení technické způsobilosti typu vojenského
vozidla stanoví, zda vojenské vozidlo bude vybaveno tabulkou s vojenskou poznávací
značkou nebo vojenská poznávací značka bude vyznačena jiným způsobem; pokud Vojenská
policie stanoví, že vojenské vozidlo nebude vybaveno tabulkou s vojenskou poznávací
značkou, určí současně způsob jejího jiného vyznačení. Tabulka s vojenskou poznávací
značkou se na vojenském vozidle umístí obdobným způsobem jako registrační značka
na silničním vozidle9). Pokud konstrukce vojenského vozidla takové umístění vojenské
poznávací značky neumožňuje, stanoví Vojenská policie při schválení technické způsobilosti
typu vojenského vozidla její jiné umístění na vojenském vozidle. Jiné umístění vojenské
poznávací značky se zapíše do technického průkazu vojenského vozidla.
§ 12
Doklady o technické způsobilosti vojenského vozidla
(1) Vojenské vozidlo je vždy vybaveno
a) technickým průkazem vojenského vozidla a
b) osvědčením o technickém průkazu vozidla ozbrojených sil.
(2) Technický průkaz vojenského vozidla je určen k provedení
a) zápisu o držiteli vojenského vozidla při jeho evidování v registru
vozidel podle zákona o ozbrojených silách České republiky1),
b) zápisu změn v technických parametrech vojenského vozidla a
c) záznamů o technické prohlídce a platnosti technické způsobilosti
vojenského vozidla.
(3) Technický průkaz vydává Vojenská policie dodavateli vojenského vozidla
na jeho žádost; dodavatel vojenského vozidla v technickém průkazu potvrzuje shodu
technických parametrů vojenského vozidla se schváleným typem vojenského vozidla.
(4) Vzor technického průkazu vojenského vozidla je stanoven v příloze č.
2 k této vyhlášce.
(5) Osvědčení o technickém průkazu vozidla ozbrojených sil vydává Vojenská
policie při evidování vojenského vozidla v registru vozidel podle zákona o ozbrojených
silách České republiky1).
(6) Osvědčení o technickém průkazu obsahuje na
a) lícové straně údaje o
1. vojenské poznávací značce,
2. držiteli osvědčení,
3.
typu a kategorii vojenského vozidla,
b) rubové straně údaje o technických parametrech vojenského vozidla.
(7) Vzor osvědčení o technickém průkazu vozidla ozbrojených sil je stanoven
v příloze č. 3 k této vyhlášce.
HLAVA II
SCHVALOVÁNÍ TECHNICKÉ ZPŮSOBILOSTI VE ZVLÁŠTNÍCH PŘÍPADECH
§ 13
Schvalování technické způsobilosti typu přestavby vojenského vozidla
(1) U vojenského vozidla, u kterého byla provedena přestavba, musí být
před jeho uvedením do provozu schválena technická způsobilost přestavěné části. Pro
schvalování technické způsobilosti typu přestavby se použije úprava pro schvalování
technické způsobilosti typu vojenského vozidla stanovená v § 9 až 11 obdobně.
(2) Přestavbou vojenského vozidla může být změněna jeho kategorie, jestliže
nová kategorie, do které je vojenské vozidlo po přestavbě zařazeno, splňuje přísnější
technické požadavky pro brzdy a odrušení vojenského vozidla než kategorie původní.
§ 14
Schvalování technické způsobilosti typu nástavby vojenského vozidla nebo
typu vojenského pracovního stroje
(1) Pro schvalování technické způsobilosti typu nástavby vojenského vozidla
nebo typu vojenského pracovního stroje se použije úprava pro schvalování technické
způsobilosti typu vojenského vozidla stanovená v § 9 až 11 a § 13 obdobně.
(2) Při montáži schváleného typu vojenské nástavby na vojenské vozidlo
doplní výrobce požadované údaje o nástavbě do technického průkazu vojenského vozidla
vystaveného výrobcem strojového podvozku daného vojenského vozidla. Toto ustanovení
se nepoužije při montáži vojenské nástavby výměnné.
(3) Typ vojenské nástavby nebo typ vojenského pracovního stroje, jejichž
technická způsobilost byla samostatně schválena podle odstavce 1, mohou být použity
jen na vojenském vozidle upraveném a schváleném pro jejich připojení; vojenské vozidlo
s připojenou vojenskou nástavbou nebo vojenským pracovním strojem musí jako celek
splňovat technické podmínky stanovené touto vyhláškou.
§ 15
Schvalování doplňkové výstroje a vybavení typů vojenských vozidel
(1) Doplňková výstroj a vybavení vojenských vozidel jsou schvalovány v
rámci schválení technické způsobilosti typu vojenského vozidla nebo samostatně, avšak
vždy v přímé vazbě ke schválené nebo schvalované technické způsobilosti typu vojenského
vozidla, pro které jsou určeny.
(2) Vojenská policie schvaluje doplňkovou výstroj a vybavení typu vojenského
vozidla s přihlédnutím k jeho funkci, tvaru nebo zapojení a způsobu zástavby, a to
na základě žádosti podané dodavatelem vojenského vozidla s využitím jím předložených
vzorků a dokumentace.
(3) Součástí žádosti podle odstavce 2 je také vlastní doplňková výstroj
a vybavení vojenského vozidla, o schválení technické způsobilosti jehož typu má být
rozhodováno, a jejich dokumentace.
(4) Vojenská policie může při schvalování technické způsobilosti doplňkové
výstroje a vybavení typu vojenského vozidla požadovat od dodavatele vojenského vozidla
předložení další technické dokumentace, zejména pak podrobných výkresů a výpočtů
anebo stanoviska ministerstva jako orgánu ochrany veřejného zdraví, organizací státního
odborného dozoru nad bezpečností práce nebo orgánů státní správy na úseku požární
ochrany.
(5) Vojenská policie na základě schválení doplňkové výstroje a vybavení
podle odstavce 1 vydá jejich dodavateli osvědčení o jejich technické způsobilosti
v rámci typu vojenského vozidla, pro který jsou určeny, a to i v případě, že byly
schvalovány společně s posuzováním technické způsobilosti tohoto typu vojenského
vozidla.
§ 16
Zvláštní postup při schvalování doplňkové výstroje a vybavení vojenských
vozidel
U doplňkové výstroje a vybavení typu vojenských vozidel, které jsou samostatně
homologovány podle Dohody o přijetí jednotných podmínek pro homologaci a o vzájemném
uznávání homologace výstroje a součástí motorových vozidel, Vojenská policie schválí
jejich užití, umístění nebo zabudování ve vojenském vozidle.
ČÁST ČTVRTÁ
PODMÍNKY UZNÁVÁNÍ OSVĚDČENÍ O SCHVÁLENÍ TYPU VOJENSKÉHO VOZIDLA VYDÁVANÉHO
JINÝM STÁTEM
§ 17
Uznání osvědčení o schválení typu vojenského vozidla vydaného jiným státem
(1) Vojenská policie může vydat osvědčení o technické způsobilosti typu
vojenského vozidla také bez provedení schvalovací zkoušky podle § 11 odst. 1, a to
po přezkoumání předložené dokumentace vojenského vozidla zkušebnou uznáním platného
osvědčení o schválení typu vojenského vozidla vydaného
a) státem Evropské unie podle předpisů vydaných Evropskou unií,
b) státem, který je členem Organizace Severoatlantické smlouvy, nebo
c) jiným státem na základě mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika
vázána.
(2) Žádost o uznání platného osvědčení o schválení typu vojenského vozidla
vydaného státem uvedeným v odstavci 1 podává Vojenské policii dodavatel vojenského
vozidla.
(3) Vojenská policie uzná platné osvědčení o schválení typu vojenského vozidla
vydaného státem uvedeným v odstavci 1, pokud jsou splněny technické podmínky stanovené
pro schválení technické způsobilosti typu vojenského vozidla touto vyhláškou; postup
Vojenské policie stanovený pro schválení technické způsobilosti typu vojenského vozidla
v § 11 se pro tyto případy použije obdobně.
ČÁST PÁTÁ
VÝJIMKY Z TECHNICKÉ ZPŮSOBILOSTI VOJENSKÉ ZABEZPEČOVACÍ TECHNIKY
§ 18
Vojenská zabezpečovací vozidla
(1) Při schvalování technické způsobilosti vojenských zabezpečovacích vozidel
se použije právní předpis upravující schvalování technické způsobilosti a technické
podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích2) obdobně. Vojenská policie na
návrh zkušebny schválí technickou způsobilost vojenského zabezpečovacího vozidla,
pokud konstrukce a provedení vojenského zabezpečovacího vozidla není způsobilá ohrozit
bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a kvalitu životního prostředí.
(2) Při schvalování technické způsobilosti vojenských zabezpečovacích vozidel
musí být dodrženy technické podmínky pro brzdy a odrušení podle právního předpisu
upravujícího schvalování technické způsobilosti a technické podmínky provozu vozidel
na pozemních komunikacích2).
ČÁST ŠESTÁ
DOPLŇKOVÁ VÝSTROJ A VYBAVENÍ VOJENSKÝCH VOZIDEL
HLAVA I
ŠTÍTKY, VÝROBNÍ ČÍSLA A ZNAČENÍ ÚDAJŮ NA VOJENSKÉM VOZIDLE
§ 19
Povinné štítky, výrobní a homologační čísla
(1) Vojenská vozidla, jejichž technická způsobilost byla schválena, musí
mít na snadno přístupném místě připevněn povinný štítek výrobce a identifikační číslo
vozidla; pro stanovení technických požadavků a umísťování povinného štítku výrobce
a identifikačního čísla vozidla se použije přímo použitelný předpis Evropské unie
upravující schvalování typu povinných štítků výrobce a identifikačních čísel motorových
vozidel3) obdobně.
(2) U vojenských vozidel, jejichž technická způsobilost byla schválena,
musí být na snadno přístupném místě čitelně vyraženo výrobní číslo podvozku. Na karoserii
vojenských vozidel s vlastním druhem pohonu určených pro přepravu osob kategorie
označované zkratkou VM1 a vojenských vozidel bez samostatného podvozku musí být čitelně
vyraženo výrobní číslo karoserie.
(3) Není-li výrobní číslo podvozku nebo karoserie čitelné, nelze-li je
bezpečně určit nebo není vůbec zjistitelné, přidělí vojenskému vozidlu Vojenská policie
na žádost jeho uživatele číslo nové. Nově přidělené výrobní číslo podvozku nebo karoserie
vojenského vozidla musí být vždy vyraženo v těsné blízkosti umístění původního čísla
nebo na místě určeném Vojenskou policií.
§ 20
Značení některých údajů na vojenském vozidle
(1) Vojenská zabezpečovací vozidla musí mít na vhodném a snadno přístupném
místě vyznačen předepsaný tlak v pneumatikách; to neplatí pro dvoukolová a jejich
přípojná vojenská vozidla, vojenská přípojná vozidla kategorie označované zkratkou
VO1, vojenská přípojná vozidla kategorie označované zkratkou VO2 a traktory kategorie
označované zkratkou VT.
(2) Vojenská zabezpečovací vozidla, která jsou vybavena spojovacím zařízením,
musí mít v blízkosti tohoto zařízení zřetelně a kontrastně vyznačenu celkovou hmotnost
vojenského přípojného vozidla, které je možno bezpečně táhnout za všech provozních
podmínek.
(3) Ostatní nápisy vyznačované na vnějším povrchu vojenských vozidel musí
mít výšku písmen a číslic 24 mm až 35 mm a šířku 6 mm.
(4) Povinné štítky umístěné na vojenském vozidle, které jsou nezbytné pro
obsluhu vozidla a jejichž obsah je vyznačen slovně, musí být zpracovány v českém
jazyce.
HLAVA II
VÝSTROJ A VYBAVENÍ VOJENSKÝCH VOZIDEL
§ 21
Hasicí přístroje
(1) Pro vybavení vojenských vozidel s vlastním druhem pohonu určených pro
přepravu osob kategorie označované zkratkou VM, vojenská vozidla s vlastním druhem
pohonu kategorie označované zkratkou VN a traktory kategorie označované zkratkou
VT hasicími přístroji se použije právní předpis upravující schvalování technické
způsobilosti a technické podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích2) obdobně.
(2) Vojenská bojová vozidla kategorie označované zkratkou VBV a vojenská
zvláštní vozidla kategorie označované zkratkou VZV musí být vybavena minimálně jedním
hasicím přístrojem; počet hasicích přístrojů je odvozen od účelu použití daného vojenského
vozidla.
(3) Hasicí přístroj se ve vojenském vozidle upevňuje do úchytu pro jeho
umístění ve směru svislém nebo vodorovném, a to tak, aby spolehlivě odolával zrychlení
nejméně 6g ve směru čelního nárazu vozidla. Hasicí přístroj musí být umístěn na dobře
viditelném a snadno přístupném místě vojenského vozidla; jeden hasicí přístroj se
umísťuje vždy v bezprostřední blízkosti řidiče vojenského vozidla.
§ 22
Přenosný výstražný trojúhelník
Pro vyznačení nouzového stání vojenského vozidla na pozemní komunikaci
musí být vojenská vozidla s vlastním zdrojem pohonu vybavena přenosným výstražným
trojúhelníkem schváleným podle právního předpisu upravujícího schvalování technické
způsobilosti a technické podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích2), s
výjimkou vojenských vozidel, která mají nejvýše 4 kola kategorie označované zkratkou
VL, jednonápravových traktorů s přívěsem, speciálních nosičů pracovních adaptérů
a motorových vozíků a vozidel o celkové šířce menší než 1,00 m.
§ 23
Vybavení vojenských vozidel
(1) Každé vojenské vozidlo musí být vybaveno prostředky a pomůckami, s
jejichž pomocí je možno opravit běžné závady vzniklé na vojenském vozidle.
(2) Vojenská vozidla s vlastním druhem pohonu určená pro přepravu osob
kategorie označované zkratkou VM a vojenská vozidla s vlastním druhem pohonu kategorie
označované zkratkou VN musí být vybavena
a) náhradními elektrickými pojistkami, pokud jsou v elektrické instalaci
používány, a to po jedné od každého užitého druhu,
b) náhradními žárovkami používanými pro vnější osvětlení a světelnou
signalizaci vojenského vozidla, a to po jedné od každého druhu,
c) příručním zvedákem o nosnosti rovnající se alespoň zatížení nejvíce
zatížené nápravy vojenského vozidla nebo rovnající se hmotnosti zvedané části z celkové
hmotnosti vojenského vozidla při zvedání této části způsobem stanoveným výrobcem
pro použití zvedáku,
d) klíčem na matice a šrouby kol a
e) náhradním kolem, popřípadě ráfkem s pneumatikou, s takovým upevněním
držáku, které zajišťuje, že síla při snímání kola z držáku nebo vkládání do držáku
nepřesáhne 490 N, s výjimkou vojenských vozidel, která mají opatřena všechna kola
pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu; tahač návěsu
může mít náhradní kolo umístěno na připojeném návěsu.
(3) Pro vybavení traktorů kategorie označované zkratkou VT se odstavec
2 s výjimkou písmene e) použije obdobně.
(4) Vojenské přívěsy o celkové hmotnosti větší než 750 kg a vojenské návěsy
musí mít náhradní kolo s ráfkem a s pneumatikou pro ně předepsaného druhu a rozměru
upevněné v držáku, který zajišťuje, že síla při snímání kola z držáku nebo vkládání
do držáku nepřesáhne 490 N.
(5) Souprava vojenského tahače s návěsem může v případě, že všechny pro
užívání namontované pneumatiky jsou shodných rozměrů a provedení kol, mít pouze jedno
společné náhradní kolo.
(6) Vojenská vozidla, která mají nejvýše 4 kola, v kategoriích označovaných
zkratkami VL1, VL2 a VL3 musí být vybavena alespoň
a) jednou náhradní pojistkou a
b) náhradními žárovkami používanými pro vnější osvětlení a světelnou
signalizaci vojenského vozidla, a to po jedné od každého druhu.
§ 24
Zvláštní vybavení vojenských vozidel
(1) Popruhy poutací a upínací soupravy k připevnění nákladu, kterými jsou
vybavena zabezpečovací vozidla kategorie označované zkratkou VN a kategorie označované
zkratkou VO, musí splňovat bezpečnostní požadavky stanovené právním předpisem upravujícím
schvalování technické způsobilosti a technické podmínky provozu vozidel na pozemních
komunikacích2). Pro stanovení počtu a umístění poutací a upínací soupravy se použije
právní předpis upravující schvalování technické způsobilosti a technické podmínky
provozu vozidel na pozemních komunikacích2) obdobně.
(2) Vojenská vozidla s vlastním zdrojem pohonu s výjimkou motocyklů a mopedů
musí být vybavena oděvním doplňkem s vysokou viditelností, který je schopen vizuálně
signalizovat přítomnost uživatele vojenského vozidla za jakýchkoliv světelných podmínek
při denním světle i při osvětlení světlomety vozidel za tmy; pro požadavky na materiál
oděvního doplňku s vysokou viditelností se použije právní předpis, kterým se provádějí
pravidla provozu na pozemních komunikacích4) obdobně.
(3) Vojenská vozidla s vlastním zdrojem pohonu o celkové hmotnosti větší
než 3 500 kg a přípojná vojenská vozidla o celkové hmotnosti větší než 750 kg s výjimkou
vojenských pásových vozidel musí být vybavena nejméně jedním zakládacím klínem. Vojenská
vozidla s vlastním zdrojem pohonu uvedená ve větě první a přípojná vozidla se třemi
a více nápravami a jednonápravové a dvounápravové přívěsy o celkové hmotnosti větší
než 750 kg a návěsy musí být vybaveny nejméně dvěma zakládacími klíny.
(4) Zakládací klíny musí umožnit účinné zajištění vojenského vozidla proti
samovolnému pohybu a ve vojenském vozidle musí být uloženy tak, aby byly bezpečně
uchopitelné a lehce přístupné obsluze vozidla. Zakládací klíny musí být na vozidle
upevněny tak, aby se v provozu nemohly samovolně uvolnit.
§ 25
Vybavení vojenských vozidel lékárničkou
(1) Každé vojenské vozidlo s vlastním zdrojem pohonu, kromě mopedu a motokola,
jednonápravového traktoru s přívěsem a motorového vozíku, musí být vybaveno příslušným
druhem lékárničky stanoveným pro poskytnutí první pomoci právním předpisem upravujícím
schvalování technické způsobilosti a technické podmínky provozu vozidel na pozemních
komunikacích2).
(2) Pro vybavení požární techniky příslušným druhem lékárničky se použije
právní předpis upravující technické podmínky požární techniky5) obdobně.
(3) Obsah lékárničky se ukládá do samostatného pouzdra.
(4) Lékárnička se ve vozidle ukládá v takovém prostoru, aby na ni nemohlo
dopadat přímé sluneční světlo. Úložný prostor pro lékárničku musí být suchý a čistý
a musí být snadno přístupný. U vojenských vozidel pro hromadnou přepravu osob se
lékárnička umísťuje na označeném a přístupném místě v prostoru vozidla určeném pro
cestující.
(5) Uživatel vojenského vozidla musí lékárničku udržovat v řádném stavu
a jednotlivé druhy zdravotnických potřeb obměňovat; doba použitelnosti jednotlivých
druhů zdravotnických potřeb musí být na nich zřetelně vyznačena.
ČÁST SEDMÁ
PŘEDPOKLADY TECHNICKÉ NEZPŮSOBILOSTI A ZÁKAZU PROVOZU VOJENSKÝCH VOZIDEL
§ 26
Předpoklady technické nezpůsobilosti vojenského vozidla
(1) Technicky nezpůsobilé je vojenské vozidlo, které vykazuje závady, jež
ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích; technicky nezpůsobilé vojenské
vozidlo může být v provozu na pozemních komunikacích použito pouze pro nouzové dojetí
podle zákona o silničním provozu.
(2) Závadou ohrožující bezpečnost provozu na pozemních komunikacích podle
odstavce 1 je
a) poškození skla zasklení, periskopů nebo výhledů z vojenského vozidla,
které snižuje výhled řidiče natolik, že je bezprostředně ohrožena bezpečnost jízdy
vojenského vozidla nebo způsob upevnění nebo stav poškození zasklení ohrožuje přepravované
osoby,
b) převyšuje-li opotřebení pásového pohybového ústrojí přípustnou mez
stanovenou výrobcem, nebo
c) nebezpečná závada podle právního předpisu upravujícího provádění kontrol
technického stavu vozidel10).
(3) Vojenská policie je oprávněna technicky nezpůsobilému vojenskému vozidlu
podle odstavců 1 a 2 zakázat jeho provozování na pozemních komunikacích a zadržet
pro něj vydané osvědčení o technickém průkazu vozidla ozbrojených sil.
§ 27
Nezpůsobilost provozování vojenského vozidla
Vojenské vozidlo nesmí být provozováno, pokud
a) je na něm zjištěna závada ohrožující bezpečnost provozu na pozemních
komunikacích podle § 26, v jejímž důsledku je vojenské vozidlo nezpůsobilé k provozu,
b) nesouhlasí údaje uvedené v osvědčení o technickém průkazu vozidla
ozbrojených sil se skutečným technickým stavem vojenského vozidla,
c) jsou údaje v osvědčení o technickém průkazu vozidla ozbrojených sil
nečitelné, přepisované nebo je-li tento doklad značně poškozen,
d) nebylo podrobeno pravidelné technické prohlídce ve lhůtě stanovené
v § 28 odst. 2 nebo podle § 28 odst. 3, nebo
e) bylo zadrženo jeho osvědčení o technickém průkazu vozidla ozbrojených
sil podle § 26 odst. 3.
ČÁST OSMÁ
PROVÁDĚNÍ PRAVIDELNÝCH TECHNICKÝCH PROHLÍDEK A PROVÁDĚNÍ ZKOUŠEK TECHNICKÝCH
ZAŘÍZENÍ VOJENSKÝCH VOZIDEL
§ 28
Provádění pravidelných technických prohlídek
(1) Pravidelné technické prohlídky vojenských vozidel se provádí v rozsahu
vybraných kontrolních úkonů, v termínech stanovených pro silniční vozidla jiným právním
předpisem11) v zařízeních ministerstva nebo stanicích technické kontroly12).
(2) Provádění pravidelných technických prohlídek vojenských vozidel se vztahuje
na vojenská zabezpečovací vozidla a vojenská vozidla vybavená zvláštním výstražným
světlem modré barvy.
(3) Při provádění pravidelných technických prohlídek vojenských vozidel podle
odstavce 2 se neprovádí kontrolní úkony spojené s měřením emisí ani se nepořizuje
dokumentace přítomnosti vozidla13) ve stanici technické kontroly.
(4) U vojenských vozidel, u kterých není stanovena povinnost podrobit se
provádění pravidelných technických prohlídek podle odstavce 2, stanoví zajištění
technických prohlídek ministerstvo.
ČÁST DEVÁTÁ
SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZRUŠOVACÍ USTANOVENÍ
§ 29
Technická způsobilost typu vojenského vozidla, které je provozováno v ozbrojených
silách přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, schválená podle zákona o podmínkách
provozu vozidel na pozemních komunikacích se považuje za schválenou podle této vyhlášky.
Osvědčení o uznání schválení technické způsobilosti, technický průkaz vojenského
vozidla a osvědčení o technickém průkazu vozidla ozbrojených sil vydá vojenským vozidlům
Vojenská policie nejpozději do 2 let po nabytí účinnosti této vyhlášky.
§ 30
(1) Bojová vozidla, která byla zavedena do provozu v ozbrojených silách přede
dnem nabytí účinnosti této vyhlášky a splňují podmínky stanovené v technických přejímacích
podmínkách a technických podmínkách určených pro jednotlivé typy zaváděných bojových
vozidel, se považují ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky za vojenská bojová vozidla.
(2) Vozidla určená k výcviku a dopravnímu zabezpečení bojových úkolů, která
byla zavedena do provozu v ozbrojených silách přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky
a splňují podmínky stanovené v technických přejímacích podmínkách a technických podmínkách
určených pro jednotlivé typy zaváděných vozidel, se považují ode dne nabytí účinnosti
této vyhlášky za vojenská zabezpečovací vozidla.
(3) Vojenská zvláštní vozidla a pracovní stroje zavedené do ozbrojených sil
přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky musí splňovat podmínky stanovené v technických
přejímacích podmínkách a technických podmínkách, které byly určeny pro jednotlivé
typy zaváděných vozidel.
(4) Osvědčení o schválení technické způsobilosti typu vojenského vozidla,
jednotlivého vojenského vozidla, vojenské nástavby nebo vojenského pracovního stroje,
včetně základních technických popisů vojenských vozidel, technické průkazy, osvědčení
o technickém průkazu a osvědčení o registraci vydaná přede dnem nabytí účinnosti
této vyhlášky zůstávají v platnosti.
Ministryně obrany:
Ing. Šlechtová v. r.
Příl.1
VZOR ZÁKLADNÍHO TECHNICKÉHO POPISU SCHVÁLENÉHO TYPU VOJENSKÉHO VOZIDLA
Základní technický popis schváleného typu vojenského vozidla je dokument
o dvou stranách zpracovaných na samostatných listech formátu A4.
Příl.2
VZOR TECHNICKÉHO PRŮKAZU VOJENSKÉHO VOZIDLA
Technický průkaz vojenského vozidla je dokument ve formě oboustranného dvojlistu
formátu A4 o 4 stranách.
Příl.3
VZOR OSVĚDČENÍ O TECHNICKÉM PRŮKAZU VOZIDLA OZBROJENÝCH SIL
Osvědčení o technickém průkazu vozidla ozbrojených sil má rozměry 100 x 70
mm.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II vyhlášky č. 82/2022 Sb.
Přechodné ustanovení
Vojenská vozidla kategorie VM, VN, KZP a SKP, která mají zvláštní technické
vlastnosti umožňující jejich použití mimo běžné vozovky a byla zavedená do ozbrojených
sil přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, se považují ode dne nabytí účinnosti
této vyhlášky za terénní vojenská vozidla.
1) § 33 odst. 1 zákona č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky,
ve znění pozdějších předpisů.
2) Vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických
podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
3) Přílohy I a II nařízení Komise (EU) č. 19/2011 ze dne 11. ledna 2011, které
se týká požadavků pro schvalování typu týkajících se povinných štítků výrobce a identifikačních
čísel motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a kterým se provádí nařízení
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 661/2009 o požadavcích pro schvalování typu
motorových vozidel, jejich přípojných vozidel a systémů, konstrukčních částí a samostatných
technických celků určených pro tato vozidla z hlediska obecné bezpečnosti, v platném
znění.
4) § 19 vyhlášky č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
5) Vyhláška č. 35/2007 Sb., o technických podmínkách požární techniky, ve znění
vyhlášky č. 53/2010 Sb.
6) § 25 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších
předpisů.
7) § 8 vyhlášky č. 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření emisí vozidel,
ve znění pozdějších předpisů.
8) § 12 a 14a vyhlášky č. 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření emisí
vozidel, ve znění pozdějších předpisů.
9) § 32 a 33 vyhlášky č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších
předpisů.
10) Příloha č. 1 k vyhlášce č. 82/2012 Sb., o provádění kontrol technického
stavu vozidel a jízdních souprav v provozu na pozemních komunikacích (vyhláška o
technických silničních kontrolách), ve znění pozdějších předpisů.
11) § 40 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem
vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti
z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
12) § 54 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem
vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti
z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
13) § 2 a § 12 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 211/2018 Sb., o technických prohlídkách
vozidel, ve znění vyhlášky č. 303/2020 Sb.