71/2016 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem republiky
Ústavní soud rozhodl pod sp. zn. Pl.ÚS 15/14 dne 26. 1. 2016 v plénu složeném
z předsedy soudu Pavla Rychetského a soudců Jaroslava Fenyka, Josefa Fialy, Jana
Filipa, Tomáše Lichovníka (soudce zpravodaj), Jana Musila, Vladimíra Sládečka, Radovana
Suchánka, Kateřiny Šimáčkové, Vojtěcha Šimíčka, Davida Uhlíře a Jiřího Zemánka o
návrhu Obvodního soudu pro Prahu 8 na zrušení ustanovení § 264 odst. 1 zákona č.
141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), za účasti Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky a Senátu Parlamentu České republiky, jako účastníků řízení,
a vlády České republiky, jako vedlejšího účastníka řízení, takto:
Návrh na zrušení ustanovení § 264 odst. 1 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním
řízení soudním (trestní řád), se zamítá.
Odůvodnění:
I.
Vymezení věci a rekapitulace návrhu
1. Návrhem, který byl Ústavnímu soudu doručen dne 24. června 2014, se Obvodní
soud pro Prahu 8, za nějž jedná předseda senátu JUDr. Petr Novák (dále též "navrhovatel"),
s poukazem na čl. 95 odst. 2 Ústavy České republiky (dále jen "Ústava"), resp. §
64 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů,
domáhal zrušení ustanovení § 264 odst. 1 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení
soudním (trestní řád), a to pro jeho rozpor s ústavním pořádkem.
2. Předmětný návrh byl podán v souvislosti s rozhodováním navrhovatele
o obžalobě státní zástupkyně Obvodního státního zastupitelství pro Prahu 8 ze dne
11. února 2009 na obviněného Jaroslava Hlaváčka pro trestný čin lichvy dle § 253
odst. 1 alinea druhá, odst. 2 zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění účinném
do 31. prosince 2009, vedené u něho pod sp. zn. 1 T 23/2009. Obviněnému bylo kladeno
za vinu, že jednáním, blíže popsaným v obžalobě, zahrnujícím 46 jednotlivých dílčích
útoků, způsobil ve prospěch společnosti ACM Money Česká republika, a. s., poškozeným
škodu v celkové výši nejméně 29 284 456 Kč.
3. Dne 31. května 2010 podala státní zástupkyně Obvodního státního zastupitelství
pro Prahu 8 na obviněného Jaroslava Hlaváčka v podstatě totožnou obžalobu pro trestný
čin lichvy dle § 253 odst. 1 alinea druhá, odst. 2 trestního zákona, která obsahovala
popis 12 dílčích útoků, jimiž měl obviněný Hlaváček ve prospěch v předchozím odstavci
uvedené společnosti způsobit poškozeným škodu v celkové výši nejméně 6 064 716 Kč.
Tuto obžalobu Obvodní soud pro Prahu 8 přijal pod sp. zn. 5 T 35/2010.
4. K tomu navrhovatel ve svém podání podotkl, že z hlediska právní kvalifikace
bylo jednání obžalovaného Hlaváčka v obou obžalobách chápáno jako jeden trestný čin
lichvy dle § 253 odst. 1 alinea druhá, odst. 2 trestního zákona, který byl spáchán
58 dílčími útoky (46 dílčími útoky z obžaloby 1T 23/2009 a 12 dílčími útoky z obžaloby
5 T 35/2010), tedy jako tzv. pokračující trestný čin.
5. Rozsudkem Obvodního soudu pro Prahu 8 sp. zn. 5 T 35/2010 ze dne 12.
října 2011 byl obžalovaný Hlaváček zproštěn obžaloby podle § 226 písm. b) trestního
řádu, tj. z důvodu že v žalobním návrhu označený skutek není trestným činem, a všichni
poškození byli se svými nároky na náhradu škody odkázáni na řízení ve věcech občanskoprávních.
Usnesením Městského soudu v Praze sp. zn. 6 To 69/2012 ze dne 7. března 2012 bylo
odvolání státní zástupkyně a jednoho z poškozených zamítnuto, rozsudek Obvodního
soudu pro Prahu 8 sp. zn. 5 T 35/2010 ze dne 12. října 2011 tak nabyl právní moci.
Ve věci nebyl podán žádný mimořádný opravný prostředek.
6. V řízení vedeném pod sp. zn. 1 T 23/2009 navrhovatel rozhodl rozsudkem
ze dne 22. března 2012, jímž obžalovaného Hlaváčka rovněž zprostil obžaloby podle
§ 226 písm. b) trestního řádu. Proti tomuto rozhodnutí podala odvolání státní zástupkyně
a jeden z poškozených, načež usnesením Městského soudu v Praze sp. zn. 61 To 335/2012
ze dne 27. září 2012 byl napadený rozsudek zrušen v celém rozsahu a věc byla vrácena
navrhovateli k novému rozhodnutí.
7. Rozsudkem Obvodního soudu pro Prahu 8 sp. zn. 1 T 23/2009 ze dne 21.
března 2013 byl posléze obžalovaný Hlaváček uznán vinným 46 dílčími útoky pokračujícího
trestného činu lichvy dle § 253 odst. 1 alinea druhá, odst. 2 trestního zákona, za
což byl odsouzen k trestu odnětí svobody v trvání šesti měsíců, jehož výkon byl podmíněně
odložen na zkušební dobu v trvání jednoho roku. Poškození byli se svými nároky na
náhradu škody odkázáni na řízení ve věcech občanskoprávních. V odůvodnění rozsudku
navrhovatel uvedl, že mu nezbylo, než uznat obžalovaného vinným, jak výše uvedeno,
neboť je dle § 264 odst. 1 trestního řádu vázán právním názorem odvolacího soudu,
vysloveným v jeho usnesení sp. zn. 61 To 335/2012 ze dne 27. září 2012, podle něhož
obžalovaný svým jednáním naplnil všechny znaky skutkové podstaty trestného činu lichvy
dle § 253 odst. 1, 2 trestního zákona. Současně navrhovatel připomněl existenci rozhodnutí
přijatých v trestní věci vedené pod sp. zn. 5 T 35/2010, v níž byl obžalovaný za
jednání, které je považováno za pokračování v tomto řízení projednávaného trestného
činu lichvy, pravomocně zproštěn obžaloby. Jmenovitě odůvodněním rozhodnutí Městského
soudu v Praze sp. zn. 6 To 69/2012 ze dne 7. března 2012 se navrhovatel podle svých
slov inspiroval při vydání svého předchozího, odvolacím soudem zrušeného rozsudku
ze dne 22. března 2012, domnívaje se tehdy, že v totožné věci musí být rozhodnuto
stejně, neboť opačný postup je v rozporu s ústavní zásadou práva na spravedlivý proces.
8. Shora zmíněný rozsudek navrhovatele sp. zn. 1 T 23/2009 ze dne 21. března
2013 byl nicméně na podkladě odvolání státní zástupkyně, obžalovaného Hlaváčka a
několika poškozených zrušen usnesením Městského soudu v Praze sp. zn. 61 To 211/2013
ze dne 24. září 2013 a věc byla vrácena navrhovateli k novému projednání. Odvolací
soud dospěl k závěru, že skutková zjištění soudu prvního stupně jsou dosud neúplná,
nemají oporu v provedeném dokazování a jsou v rozporu i s použitou právní kvalifikací.
Odvolací soud dále mimo jiné podrobil kritice nedůvodnou změnu skutkové věty ze strany
nalézacího soudu, jakož i odůvodnění napadeného rozsudku, které podle jeho názoru
nesplňuje požadavky zakotvené v ustanovení § 125 odst. 1 trestního řádu, v důsledku
čehož je toto rozhodnutí nepřezkoumatelné.
9. Navrhovatele, jak uvedl ve svém podání adresovaném Ústavnímu soudu,
právní argumentace Městského soudu v Praze obsažená v jeho usneseních sp. zn. 61
To 335/2012 ze dne 27. září 2012 a sp. zn. 61 To 211/2013 ze dne 24. září 2013 nepřesvědčila
o správnosti právního názoru, že 46 dílčích útoků z 58 dílčích útoků jednoho trestného
činu lichvy, kterého se měl dopustit obžalovaný Hlaváček, je trestným činem. Naopak
ve věci za přiléhavou shledává argumentaci použitou Městským soudem v Praze v usnesení
sp. zn. 6 To 69/2012 ze dne 7. března 2012. V citovaném rozhodnutí vyjádřený právní
názor, že 12 dílčích útoků trestného činu lichvy, kterého se měl dopustit obžalovaný
Hlaváček, není trestným činem, pokládá navrhovatel za správný.
10. Z tohoto důvodu navrhovatel usnesením sp. zn. 1 T 23/2003 ze dne 20.
března 2014 přerušil podle § 224 odst. 5 trestního řádu trestní stíhání obžalovaného
Hlaváčka a věc předložil Ústavnímu soudu, neboť má za to, že ustanovení § 264 odst.
1 trestního řádu o vázanosti soudu prvního stupně právním názorem odvolacího soudu
je v rozporu s čl. 82 odst. 1 Ústavy, který zakotvuje nezávislost soudce při výkonu
jeho funkce. Navrhovatel založil svou kritiku na tom, že "má-li být soudce nezávislý,
musí se rozhodovat nezávisle a neměl by být vázán právními názory, se kterými odůvodněně
nesouhlasí, neboť má být vázán jen zákonem".
11. Navrhovatel poukázal na praxi odvolacích soudů, které pojem "právní
názor" zakotvený v ustanovení § 264 odst. 1 trestního řádu velice často chápou a
aplikují příliš široce, nejen jako otázky hmotného a procesního práva, nýbrž zahrnují
pod něj i otázky ohledně provádění důkazů a jejich hodnocení, přičemž nařizují soudům
prvního stupně, jak mají jednotlivé důkazy hodnotit a k jakým závěrům mají na jejich
podkladě dospět, a to aniž by odvolací soudy předmětné důkazy samy provedly. Popsaným
postupem odvolací soudy jednak nahrazují rozhodovací pravomoc soudů prvního stupně,
jejichž činnost se stává zcela nadbytečnou, a současně ohrožují jejich nezávislost,
neboť "pouze nezávislý soud, který důkazy provedl, má mít právo důkazy hodnotit a
z toho vyvozovat závěry, a jeho nestrannost nesmí být ohrožována nucením uznat vinným
nebo zprostit obžaloby obžalované, když hodnotil důkazy podle svého vnitřního přesvědčení".
12. Navrhovatel dále vyslovil názor, že ustanovení § 264 odst. 1 trestního
řádu v průběhu doby ztratilo své opodstatnění. Citované ustanovení je nedílnou součástí
trestního řádu od jeho účinnosti (tj. od 1. ledna 1962) a do dnešních dnů nebylo
nikdy novelizováno, přestože se společenské, politické a právní poměry v mezidobí
radikálně změnily. V době totality soudní moc nevykonávaly nezávislé soudy, ale plně
se uplatňovala vedoucí úloha KSČ vyjádřená v čl. 4 Ústavy Československé socialistické
republiky z roku 1960. Za dané situace bylo tedy žádoucí, aby odvolací soudy v trestních
věcech měly prostřednictvím ustanovení § 264 odst. 1 trestního řádu takovou moc nad
celým trestním řízením, když je obecně známo, že v té době na vyšší místa, a to nejen
v justici, byli dosazováni loajální členové KSČ.
13. Navrhovatel upozornil též na změny, k nimž došlo v soudní soustavě,
kdy v minulosti o opravných prostředcích proti rozhodnutím krajského soudu jako soudu
prvního stupně rozhodoval přímo Nejvyšší soud. V současnosti tuto úlohu plní vrchní
soudy. Dle náhledu navrhovatele postrádá logiku, aby poměrně velký počet odvolacích
soudů, které nemohou sjednocovat rozhodování soudů v trestním řízení, kterážto činnost
je vyhrazena Nejvyššímu soudu, vydávaly závazné právní názory.
14. Předložený návrh, jak navrhovatel sdělil, není namířen proti ustanovení
§ 265s odst. 1 trestního řádu a § 270 odst. 4 trestního řádu, neboť závazné právní
názory podle těchto ustanovení přijímá Nejvyšší soud jako vrcholný soudní orgán,
který zajišťuje jednotu a zákonnost rozhodování a který zaujímá stanoviska k rozhodovací
činnosti soudů [viz § 14 zákona č. 6/2002 Sb., soudech, soudcích, přísedících a státní
správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích, ve znění
zákona č. 151/2002 Sb.], ve znění pozdějších předpisů]. Krajské soudy, Městský soud
v Praze ani vrchní soudy jako soudy odvolací však tuto funkci nevykonávají.
15. Rovněž není tento návrh v rozporu s čl. 2 Protokolu č. 7 k Úmluvě o
ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva"), tj. právo obžalovaného
podat odvolání proti rozsudku, kterým byl soudem prvního stupně uznán vinným trestným
činem, nemá být podle Obvodního soudu pro Prahu 8 tímto návrhem dotčeno.
16. Navrhovatel závěrem vyjádřil přesvědčení, že vyhovění podanému návrhu
by mělo za následek podstatnou změnu ve výkonu trestní soudní moci, těžiště trestního
řízení by se opravdu přesunulo do hlavního líčení před soud prvního stupně, kde se
provádí důkazy, došlo by k decentralizaci trestní soudní moci a i k jejímu zrychlení,
neboť průtahy v trestním řízení jsou mnohdy způsobeny právě přetahováním soudů prvního
stupně s odvolacími soudy, kdy jsou některé trestní věci opakovaně odvolacími soudy
rušeny a přikazovány soudům prvního stupně k novému rozhodnutí, a to právě podle
ustanovení § 264 odst. 1 trestního řádu. Navíc by došlo ke "zvěrohodnění trestní
soudní moci", neboť ve sdělovacích prostředcích referované trestní věci jsou často
mezitímně rozhodovány různými soudními stupni odlišně, což spoluobčané bez právního
vzdělání a justiční praxe nechápou.
II.
Vyjádření účastníků řízení a vedlejšího účastníka řízení
17. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky (dále jen "Poslanecká
sněmovna") ve svém vyjádření konstatovala, že napadené ustanovení nebylo od přijetí
trestního řádu v roce 1961 ani jednou novelizováno. Zákon č. 141/1961 Sb. byl projednáván
Národním shromážděním Československé socialistické republiky v 3. volebním období
(12. června 1960 - 12. června 1964) jako sněmovní tisk č. 66. Návrh zákona byl dne
29. listopadu 1961 jednomyslně schválen ve znění písemné zprávy ústavně právního
výboru. Důvodová zpráva k návrhu zákona byla ve srovnání s dnešním stavem výrazně
stručnější. Zvláštní část důvodové zprávy neobsahovala odůvodnění k jednotlivým paragrafům,
ale vztahovala se k jednotlivým hlavám. Výslovné odůvodnění ustanovení § 264 odst.
1 trestního řádu tak důvodová zpráva neobsahuje. Poslanecká sněmovna v závěru pak
uvedla, že ponechává na Ústavním soudu, aby v souvislosti s podaným návrhem Obvodního
soudu pro Prahu 8 posoudil ústavnost napadeného ustanovení a vydal příslušné rozhodnutí.
18. Senát Parlamentu České republiky (dále jen "Senát") jako účastník řízení
uvedl, že návrhem napadené ustanovení § 264 odst. 1 je součástí trestního řádu ode
dne přijetí tohoto zákona Národním shromážděním Československé socialistické republiky,
tj. od 29. listopadu 1961. Dané ustanovení obstálo v pozdějších rozsáhlých revizích
trestního práva procesního a nebylo nikdy zákonem změněno (novelizováno). Vyjádření
k věci, které by vycházelo z přímého projednávání a přijetí předmětného ustanovení
§ 264 odst. 1 trestního řádu, nebo jeho pozdějších změn, nemohl Senát Ústavnímu soudu
podle svých slov poskytnout, neboť daný legislativní počin se uskutečnil před jeho
ustavením, k němuž došlo až na konci roku 1996. K dispozici není bohužel (snad s
výjimkou diskuse o další existenci vrchních soudů) ani adekvátní prezentace aktuálních
názorů v nějaké věcně příbuzné rozpravě Senátu, týkající se oblasti pravomoci a působnosti
soudů v hierarchii soudní soustavy. Shodně jako shora označený účastník, Poslanecká
sněmovna, ponechal proto Senát rozhodnutí ve věci na úvaze Ústavního soudu.
19. Vláda České republiky (dále jen "vláda") vstoupila do řízení před Ústavním
soudem jako vedlejší účastník a předložila své vyjádření. V jeho úvodu poznamenala,
že předložený návrh postrádá relevantní ústavněprávní argumentaci, respektive zcela
pomíjí základní postuláty právní nauky, jakož i závěry vyplývající z judikatury Ústavního
soudu.
20. Návrhem napadené oprávnění odvolacího soudu vyslovit vůči soudu prvního
stupně závazný právní názor a rovněž tomuto soudu nařídit provést úkony a doplnění
(§ 264 odst. 1 trestního řádu) vláda označila za jeden ze zásadních principů trestního
řízení. Tuto zásadu považuje právní nauka, jakož i Ústavní soud [viz např. nález
Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 615/01 ze dne 20. března 2002(N 35/25 SbNU 273)] za
záruku realizace práva na spravedlivý proces (čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod) a naopak nerespektování právního názoru odvolacího soudu za porušení principu
dvojinstančnosti soudního rozhodování, což ve svém důsledku vede k porušení ústavního
pořádku [viz např. usnesení Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 3316/09 ze dne 4. listopadu
2010, usnesení sp. zn. I. ÚS 505/02 ze dne 16. dubna 2003, nebo usnesení sp. zn.
I. ÚS 211/03 ze dne 17. prosince 2003 (v SbNU nepublikována, dostupná na http://nalus.usoud.cz)].
Ústavní soud se vyslovil též k mezím oprávnění soudu vyššího stupně, přičemž konstatoval,
že z hlediska ústavních záruk nesmí uplatnění instanční pravomoci kolidovat s žádnou
ze zásad spravedlivého procesu a odvolací soud není oprávněn nařizovat změnu v hodnocení
důkazů. Instanční cestou nelze vnutit nižšímu soudu vlastní hodnocení důkazů [viz
zejména nález Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 608/06 ze dne 29. dubna 2008 (N 79/49
SbNU 153), bod 14 a tam uvedená judikaturu, obdobně nález sp. zn. II. ÚS 254/08 ze
dne 18. listopadu 2008 (N 197/51 SbNU 393) nebo také nález sp. zn. III. ÚS 1104/08
ze dne 19. března 2009(N 65/52 SbNU 635)].
21. Vláda na podkladě výše uvedeného stručného přehledu relevantních rozhodnutí
Ústavního soudu uvedla, že nemá pochybnost o ústavnosti zásady vyjádřené v § 264
odst. 1 trestního řádu s tím, že její uplatňování musí dostát ústavním mezím. Ustanovení
samotné je tedy nikoliv porušením práva na spravedlivý proces, ale jeho vyjádřením.
Případné porušení procesních práv účastníků řízení například právě nedodržením ústavních
mezí uplatňování zásady podle v § 264 odst. 1 trestního řádu v konkrétním soudním
řízení není důvodem pro zrušení tohoto ustanovení. Vláda proto navrhla, aby Ústavní
soud návrh vyhodnotil jako zjevně neopodstatněný, případně jej zamítl.
III.
Replika navrhovatele
22. Navrhovatel ve své replice k vyjádření vlády souhlasil, že oprávnění
odvolacího soudu přezkoumat rozhodnutí soudu nalézacího je součástí práva na spravedlivý
proces. Ke zrušení daného oprávnění jeho návrh podle něj nesměřuje, nýbrž má zamezit
situacím, kdy odvolací soud po vrácení věci k novému projednání a rozhodnutí nutí
nalézacímu soudu, jenž předtím zhodnotil důkazy podle svého nejlepšího přesvědčení,
vlastní hodnocení důkazů a z něj vycházející právní názory, kterýžto postup právu
na spravedlivý proces naopak odporuje.
23. Navrhovatel dovozoval, že těžiště rozhodování o vině a trestu má být
v hlavním líčení, nikoliv ve veřejném či neveřejném zasedání konaném za účelem projednání
odvolání. Argumentoval tím, že je to právě hlavní líčení, v jehož průběhu se plně
uplatní základní zásady trestního řízení, jmenovitě zásady veřejnosti, ústnosti,
bezprostřednosti a volného hodnocení důkazů, které představují výchozí atributy spravedlivého
procesu. U hlavního líčení je přirozené, že je přítomna veřejnost, že nalézací soud
rozhoduje na základě ústního přednesu stran a ústně provedených důkazů, tedy důkazů,
se kterými se bezprostředně seznámil, v důsledku čehož má nejlepší podmínky pro jejich
hodnocení. Naproti tomu odvolací soudy rozhodují často v neveřejném zasedání (§ 263
trestního řádu), tj. mimo kontrolu společnosti nad výkonem soudnictví formou tzv.
kabinetní justice, a hodnotí důkazy, aniž by se s nimi ústně a bezprostředně seznámily,
což nelze označit za spravedlivý proces.
24. Případné zrušení ustanovení § 264 odst. 1 trestního řádu by podle navrhovatele
vyústilo k posílení apelačního prvku u odvolání. Přestože po novele trestního řádu
z roku 2001 (zákon č. 265/2001 Sb.) je opravné řízení vybudováno na kombinaci principu
apelačního a kasačního, s důrazem na princip apelační, je rozhodovací praxe odvolacích
soudů jiná. Upřednostňuje stále více kasační před apelačním principem, což znamená,
že zjistí-li odvolací soudy nesprávnost napadeného rozhodnutí, věc zruší a odkáží
ji k novému projednání a rozhodnutí s odůvodněním, že doplnění dokazování, které
si vymínily, je rozsáhlé a v odvolacím řízení obtížně proveditelné. Pouze v ojedinělých
případech odvolací soudy doplňují dokazování, ač tak mohou činit častěji (viz § 259
odst. 1 trestního řádu). Případné zrušení napadeného ustanovení by tedy odvolací
soudy přimělo "více přemýšlet, jak o věci rozhodnout". Navrhovatel současně naznačil
možný postup odvolacího soudu i pro případ, že by pochybení nalézacího soudu odůvodňovalo
nové rozhodnutí ve věci, zejména by se jednalo o situace, kdy nalézací soud nesprávně
zprostil obžalovaného obžaloby, ač ho měl uznat vinným. Opačná situace nepřichází
v úvahu, neboť i odvolací soud může obžalovaného viny zprostit. Podle navrhovatele
by pak odvolací soud měl v odůvodnění svého rozhodnutí nikoliv imperativním, ale
vysvětlujícím způsobem zdůvodnit, proč je rozhodnutí nalézacího soudu vadné a nastínit
jiné v úvahu přicházející možnosti hodnocení důkazů. Pokud by i poté nalézací soud
setrval na svém hodnocení důkazů, buď by odvolací soud přesvědčil o správnosti svého
názoru, nebo by odvolací soud přikročil k tomu, že podle § 262 trestního řádu nařídí,
aby věc byla projednána v novém složení senátu, jež by po novém dokazování provedl
vlastní hodnocení důkazů.
IV.
Upuštění od ústního jednání
25. Ústavní soud seznal, že ústní jednání by nemohlo přinést významný posun
v objasnění věci, než jaké plyne z písemných úkonů účastníků řízení. S ohledem na
ustanovení § 44 zákona o Ústavním soudu, ve znění zákona č. 404/2012 Sb., není třeba
se dotazovat účastníků řízení na jejich postoj k této otázce, proto bylo možno ve
věci rozhodnout bez konání ústního jednání.
V.
Dikce napadeného ustanovení
26. Ustanovení § 264 odst. 1 trestního řádu zní:
VI.
Aktivní legitimace navrhovatele
27. Podle čl. 95 odst. 2 Ústavy, dojde-li soud k závěru, že zákon, jehož
má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním pořádkem, předloží věc Ústavnímu
soudu. Toto oprávnění je dále konkretizováno v § 64 odst. 3 zákona o Ústavním soudu,
podle něhož může soud u Ústavního soudu podat návrh na zrušení zákona nebo jeho jednotlivých
ustanovení. Podmínkou meritorního projednání takového návrhu je naplnění dikce čl.
95 odst. 2 Ústavy v tom smyslu, že se musí jednat o zákon, jehož má být při řešení
věci použito, tzn. zákon nebo jeho ustanovení, jež je navrhováno ke zrušení, mají
být navrhovatelem přímo aplikovány při řešení konkrétního sporu. Ústavní soud shledal
tuto podmínku naplněnou, neboť aplikace napadeného ustanovení navrhovatelem je v
trestní věci vedené pod sp. zn. 1 T 23/2009 po zrušení jím vydaného rozsudku odvolacím
soudem a vrácení věci k novému projednání nevyhnutelná, přičemž na posouzení ústavnosti
tohoto ustanovení závisí další postup navrhovatele v daném trestním řízení.
VII.
Ústavní konformita legislativního procesu přijetí napadeného ustanovení
28. Ústavní soud má v souladu s ustanovením § 68 odst. 2 zákona o Ústavním
soudu v řízení o zrušení zákonů a jiných právních předpisů povinnost zjišťovat, zda
napadený zákon, resp. jeho část, byl přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence
a ústavně předepsaným způsobem. Jak vyplývá již z vyjádření účastníků řízení, ustanovení
§ 264 odst. 1 bylo součástí původního znění trestního řádu z roku 1961 a nikdy nebylo
dotčeno žádnou novelizací. Hodnocení legislativního procesu by tedy znamenalo posuzovat
soulad s již neplatnými ústavními předpisy platnými v době přijetí zákona. Vycházeje
z § 66 odst. 2 zákona o Ústavním soudu, podle kterého je nepřípustný návrh, jestliže
ústavní zákon, s nímž je podle návrhu přezkoumávaný předpis v rozporu, pozbyl před
doručením návrhu Ústavního soudu platnosti, tak Ústavní soud uvádí, že v případě
právních předpisů vydaných před nabytím účinnosti Ústavy dne 1. ledna 1993 je oprávněn
přezkoumávat pouze jejich obsahový soulad se stávajícím ústavním pořádkem, nikoliv
však ústavnost procedury jejich vzniku a dodržení normotvorné kompetence [srov. nález
sp. zn. Pl. ÚS 10/99 ze dne 27. října 1999 (N 150/16 SbNU 115; 290/1999 Sb.)]. Z
tohoto důvodu Ústavní soud splnění shora uvedených požadavků nehodnotil.
VIII.
Meritorní přezkum návrhu
29. Předně je třeba připomenout, že obdobnými až téměř totožnými návrhy
se již Ústavní soud zabýval. Svým nálezem sp. zn. Pl. ÚS 37/03 ze dne 11. ledna 2005
(N 5/36 SbNU 35; 93/2005 Sb.) zamítl návrh Okresního soudu v Ústí nad Orlicí na zrušení
ustanovení § 226 odst. 1 zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád (dále též jen
"o. s. ř."). Okresní soud podal tento návrh z podnětu žalobce. Ten na základě konkrétní
situace v projednávaném sporném řízení tvrdil, že "v případě, že by soud prvního
stupně postupoval dle uvedeného (podle § 226 odst. 1 o. s. ř. závazného) právního
názoru, byl by porušen čl. 6 odst. 1 Úmluvy, neboť by nešlo o rozhodnutí spravedlivé."
Ve výše citovaném nálezu Ústavní soud dospěl k závěru, že napadené ustanovení "není
v rozporu s ústavním pořádkem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ve smyslu
čl. 1 a čl. 112 odst. 1 Ústavy." Při přijetí právě citovaného závěru se Ústavní soud
neztotožnil "...s názorem navrhovatele, že by mělo být zrušeno ustanovení § 226 odst.
1 o. s. ř., které je ustanovením zcela odpovídajícím kasačnímu principu, kterým se
řídí odvolací řízení upravené v občanském soudním řádu. Pokud by mělo být zrušeno,
pak by toto samo odvolací řízení ztrácelo smysl. Jedná se o ustanovení, které je
po celou dobu existence občanského soudního řádu aplikováno bez jakýchkoli problémů.
V této souvislosti je třeba upozornit, že kasační princip je obecným principem civilního
procesu, který je využíván i v mnohých ostatních státech Evropy. Jde o institut tradiční,
zhruba v dnešní podobě se s ním lze setkat již na konci 19. století a u nás byl uplatňován
zhruba v dnešních intencích i celé století dvacáté. K výčtu argumentů ve prospěch
zachování stávající dikce § 226 odst. 1 o. s. ř. lze doplnit, že i popisovaný institut
je tradičním, praxí prověřeným a dosud ústavně nezpochybnitelným stavebním kamenem
civilního procesu. Ze shora vylíčeného vyplývá, že vázanost soudu nižšího stupně
právním názorem soudu vyššího je provedením ústavního principu práva na soudní ochranu
a spravedlivý proces, jeho integrální součástí, nikoli překážkou."
30. Tematicky ještě bližší je usnesení Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 41/2000
ze dne 20. 2. 2001 (U 7/21 SbNU 493). Tímto usnesením Ústavní soud odmítl pro zjevnou
neopodstatněnost návrh Krajského soudu v Plzni na zrušení ustanovení § 270 odst.
4 věty druhé trestního řádu, ve znění pozdějších předpisů, které je vymezeno slovy
"a je povinen provést procesní úkony, jejichž provedení Nejvyšší soud nařídil". Podle
navrhujícího senátu Krajského soudu v Plzni je napadené ustanovení "...v rozporu
s ústavním principem nezávislosti soudcovské moci a v daném případě zřejmě i se zásadou
presumpce neviny, neboť aplikace tohoto ustanovení v citovaném rozsudku Nejvyššího
soudu ČR z 24. 5. 2000 neumožňuje jiné rozhodnutí než potvrzení viny, tedy potvrzení
odsuzujícího rozsudku, snad s případnými drobnějšími doplněními."... Ústavní soud
dovodil, že "...napadené ustanovení je zcela ve shodě s účelem trestního řádu. Procesní
pravidla tak, jak jsou - alespoň ve své podstatě - shodně vtělena do všech současných
procesních řádů, jsou historicky vzato výsledkem mnoha zkušeností a ve svých postulátech
představují jednotnou a v podstatě i pevnou formu řízení, která do nemalé míry, vždy
však výrazně, předurčuje zákonnost konečného rozhodnutí. S ohledem na výše uvedené
neshledal Ústavní soud ustanovení § 270 odst. 4 trestního řádu, které je vymezeno
slovy "a je povinen provést procesní úkony, jejichž provedení Nejvyšší soud nařídil"
v rozporu s ústavním pořádkem České republiky."
31. Ústavní soud považuje za vhodné připomenout, že princip vázanosti soudu
nižší instance právním názorem soudu vyšší instance po kasaci prvoinstančního rozhodnutí
v trestních věcech je pravidelně uznáván též v procesních úpravách zahraničních demokratických
zemí. Jako příklad je možno uvést ustanovení § 358 odst. 1 německého trestního řádu
(dStPO) nebo ustanovení § 293 odst. 2 rakouského trestního řádu (öStPO). Také judikatura
zahraničních ústavních soudů aprobovala tento princip jako ústavně souladný [viz
např. rozhodnutí německého Spolkového ústavního soudu (BVerfGE 12, 67, 71)].
32. Na svých závěrech učiněných ve shora citovaných rozhodnutích Ústavní
soud nemá důvod něco měnit. Použitou argumentaci lze plně vztáhnout i na tento návrh.
Stejně jako v předchozích dvou případech tak i v tomto vedl k podání návrhu nesouhlas
obecného soudu s rozhodnutím soudu dovolacího (odvolacího). Byl to nesouhlas se závazným
právním názorem těchto soudů a s jejich pokyny pro další postup v řízení. Rovněž
z návrhu navrhovatele - Obvodního soudu pro Prahu 8 je zřejmá nespokojenost navrhovatele
s rozhodnutím odvolacího soudu, kterému se odmítá podrobit. Kritizuje toto konkrétní
rozhodnutí a obecně i praxi odvolacích soudů. Rozpor napadeného ustanovení s ústavním
pořádkem pak dovozuje z toho, že má sám rozhodnout podle právního názoru, se kterým
nesouhlasí nebo který již zasahuje do jeho výlučného práva na hodnocení důkazů.
33. S ohledem na výše uvedené je vhodné připomenout úlohu Ústavního soudu.
Podle článku 83 Ústavy je Ústavní soud soudním orgánem ochrany ústavnosti. Mezi jeho
pravomoci náleží i rozhodovat o zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých ustanovení,
jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem [čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy]. Podle článku
95 odst. 2 Ústavy předloží soud věc Ústavnímu soudu, dojde-li k závěru, že zákon,
jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním pořádkem.
34. Skutečnost, že nalézací soud zásadně (a někdy třeba i důvodně) nesouhlasí
s postupem a se závěry odvolacího soudu, nezakládá protiústavnost napadeného ustanovení.
To již bylo dostatečně vysvětleno v předchozí shora citované judikatuře Ústavního
soudu. Nelze vyloučit, že odvolací soud překročí své pravomoci a nevhodně zasáhne
do pravomoci soudu nalézacího. Takový postup je však nutno napravit cestou mimořádných
opravných prostředků. V úvahu připadá i ústavní stížnost. Tyto nástroje jsou však
plně v rukou účastníků řízení. Ústavní soud již v minulosti nastínil meze pokynů
odvolacího soudu. Zde lze odkázat na velmi přiléhavé vyjádření vlády v bodě 20 tohoto
usnesení a zejména na tam citovaný nález Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 608/06 (viz
výše). Není úkolem Ústavního soudu řešit spory mezi jednotlivými stupni soudů.
35. Prakticky totožnou problematiku již Ústavní soud řešil a navrhovatel
nepředložil v ústavní rovině žádnou novou argumentaci. Ústavní soud neshledal, že
by napadené ustanovení bylo v rozporu s ústavním zákonem. Proto v souladu s ustanovením
§ 70 odst. 2 zákona o Ústavním soudu návrh zamítl.
Předseda Ústavního soudu
JUDr. Rychetský v. r.