GFŘ-D-32
Pokyn
Sdělení Generálního finančního ředitelství k závaznému posouzení způsobu, jakým
byla vytvořena cena sjednávaná mezi spojenými osobami a ke způsobu určení základu
daně daňového nerezidenta z činností vykonávaných prostřednictvím stálé provozovny
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Č. j.: 58337/18/7100-40113-800219
Novelou zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen „ZDP“), bylo s účinností od 1. 1. 2006 v ust. § 38nc ZDP zavedeno „závazné
posouzení způsobu, jakým byla vytvořena cena sjednávaná mezi spojenými osobami“,
kterým jsou do českého daňového práva implementovány tzv. předběžné cenové dohody.
S účinností od 1. 1. 2018 pak bylo v ust. § 38nd ZDP zavedeno „závazné posouzení
způsobu určení základu daně daňového nerezidenta z činností vykonávaných prostřednictvím
stálé provozovny“ (dále též „přiřazení zisků stálé provozovně“).
Obě ustanovení navazují z hlediska procesních postupů na ust. § 132 a § 133 zákona
č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „DŘ“), která
upravují postup při vydávání rozhodnutí o závazném posouzení obecně. Rozhodnutí o
závazném posouzení pro poplatníka znamená určitý stupeň jistoty v otázce, jak bude
správce daně posuzovat jím nastavený způsob vytvoření ceny mezi spojenými osobami
či způsob určení základu daně daňového nerezidenta z příjmů dosažených prostřednictvím
stálé provozovny umístěné na území České republiky. Pokud bude poplatník v období,
pro které bylo rozhodnutí o závazném posouzení vydáno, naplňovat všechny podmínky,
na jejichž základě správce daně rozhodl, bude správce daně při stanovení daně v rámci
dokazování při daňové kontrole nebo jiném postupu považovat takto vytvořenou cenu
za cenu obvyklou ve smyslu ust. § 23 odst. 7 ZDP a takto stanovený základ daně u
stálé provozovny za stanovený ve smyslu ust. § 23 odst. 11 ZDP.
I.
SPOLEČNÁ USTANOVENÍ K ZÁVAZNÝM POSOUZENÍM DLE §38nc a §38nd ZDP
1.
Podání žádosti
Žádost podává poplatník, na kterého se závazné posouzení bude vztahovat, tzn.
ten, který cenu mezi spojenými osobami sjednává nebo daňový nerezident, jehož stálé
provozovny se žádost týká.
Žádost o vydání rozhodnutí o závazném posouzení včetně příloh musí být předložena
v jednacím jazyce uvedeném v ust. § 76 DŘ, tedy v českém jazyce.
Žádost o závazné posouzení podá poplatník místně příslušnému správci daně. Pokud
se založení právnické osoby nebo vznik stálé provozovny teprve předpokládá, bude
žádost předložena správci daně, který bude místně příslušný právnické osobě po jejím
založení nebo daňovému nerezidentovi po vzniku stálé provozovny.
V případě, kdy právnická osoba uvedená v žádosti ještě nebyla založena, může
žádost podat jiná osoba, např. zakladatel této právnické osoby nebo jeho zástupce
v souladu s DŘ. Podmínkou je, že zřizovaná právnická osoba musí být dostatečně identifikována,
tzn. musí být uveden její název, forma společnosti, předpokládané sídlo, místo podnikání,
místo v organizační struktuře skupiny podniků a popis obchodních činností.
U stálé provozovny, která dosud nevznikla, podává žádost zahraniční subjekt,
který v ČR vykonává či začne vykonávat činnost vedoucí ke vzniku stálé provozovny.
Správce daně může vyzvat poplatníka k objasnění skutečností uvedených v žádosti
v souladu s ust. § 74 DŘ.
2.
Období, pro které může být závazné posouzení vydáno
Poplatník může podat žádost o závazné posouzení na zdaňovací období, v němž žádost
podává a na zdaňovací období, která následují.
Pokud poplatník uplatňoval i v předcházejících obdobích stejný způsob tvorby
převodních cen či přiřazení zisku stálé provozovně za obdobných podmínek, může při
vydání kladného rozhodnutí předpokládat, že i přes neplatnost závazného posouzení
pro minulá období bude správce daně v případě daňové kontroly postupovat podobně
jako u vydaného závazného posouzení a pokud budou všechny podmínky odpovídající,
dojde ke shodným závěrům z hlediska způsobu, jakým byla cena či základ daně stanoven,
nikoliv co do samotné výše sjednané ceny či základu daně.
3.
Vydání rozhodnutí
O žádosti o vydání rozhodnutí o závazném posouzení rozhoduje příslušný správce
daně, kterým je správce daně, u kterého byla žádost podána či Generální finanční
ředitelství, a to v závislosti na tom, zda se žádost týká pouze jednoho tuzemského
subjektu či více tuzemských subjektů, kterým je místně příslušných více správců daně.
V případech, kdy se žádost týká výhradně poplatníků náležejících do působnosti
jednoho místně příslušného správce daně, vydává rozhodnutí o žádosti tento správce
daně. V situaci, kdy poplatníci, pro které je rozhodnutí vydáváno, náleží do místní
příslušnosti více správců daně, potom žádost posuzuje a rozhodnutí vydává Generální
finanční ředitelství. Generální finanční ředitelství také posuzuje takzvané bilaterální
či multilaterální předběžné cenové dohody (dále jen „APA“ - Advance Pricing Arrangements),
tedy dohody, u nichž poplatník požaduje, aby byly posouzeny více než jednou daňovou
správou.
Vydané rozhodnutí obsahuje vždy pouze jeden výrok a vedle základních náležitostí
rozhodnutí dle ust. § 102 DŘ musí obsahovat také náležitosti dle ust. § 132 DŘ.
4.
Účinnost rozhodnutí
Rozhodnutí o závazném posouzení je dle ust. § 133 odst. 1 DŘ účinné vůči správci
daně, který rozhoduje o daňové povinnosti daňového subjektu, na jehož žádost bylo
rozhodnutí o závazném posouzení vydáno.
Je však účinné jen tehdy, pokud v době rozhodování o daňové povinnosti je skutečný
stav věci shodný s údaji, na jejichž základě bylo rozhodnutí vydáno.
Rozhodnutí o závazném posouzení je účinné pro zdaňovací období uvedená v rozhodnutí.
Podle ust. § 133 odst. 3 DŘ není účinné pro posouzení daňových důsledků vyplývajících
z rozhodných skutečností, které nastaly ve zdaňovacím období, jehož běh započal po
uplynutí 3 let ode dne, v němž nabylo toto rozhodnutí právní moci, pokud správce
daně nestanoví v rozhodnutí lhůtu kratší.
Ostatním zúčastněným osobám a dalším dotčeným správcům daně se rozhodnutí doručuje
na vědomí. Pokud jsou zúčastněnými osobami osoby uvedené v ust. § 2 odst. 3 a § 17
odst.
4 ZDP, a tyto osoby jsou rezidenty státu, s nímž má ČR uzavřenu smlouvu o zamezení
dvojímu zdanění, která umožňuje provádění mezinárodní výměny informací o daňových
subjektech či je s tímto státem možné provádět automatickou výměnu informací o daňových
stanoviscích s přeshraničním prvkem, pak je o vydání rozhodnutí informován příslušný
úřad smluvního státu. Tento postup se neuplatní v případě, kdy byl s tímto státem
v dané věci zahájen proces uzavírání bilaterální APA v souladu s příslušným článkem
smlouvy o zamezení dvojímu zdanění.
V případě, že se po vydání rozhodnutí o závazném posouzení prokáže, že podmínky
uvedené daňovým subjektem v žádosti nesouhlasí se skutečným stavem (tj. byly uvedeny
nepřesně, neúplně nebo nepravdivě, případně v čase došlo ke změně podmínek podstatných
pro stanovení ceny) a na základě těchto podmínek bylo rozhodnutí o závazném posouzení
vydáno, nelze v souladu s ust. § 133 odst. 5 DŘ toto rozhodnutí použít.
5.
Ostatní souvislosti
5.1. Správní poplatek
Přijetí žádosti o vydání rozhodnutí o závazném posouzení je podle zákona č. 634/2004
Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, zpoplatněno částkou 10.000,-
Kč (Sazebník, část I, položka 1, bod 1, písm. n). Výše správního poplatku se odvíjí
od počtu posuzovaných skutečností (předmětů) závazného posouzení, o nichž bude správce
daně rozhodovat samostatným výrokem v jednom rozhodnutí. U žádosti dle ust. § 38nc
ZDP se správní poplatek odvíjí od počtu transakcí či souborů agregovaných transakcí
uvedených v žádosti (část II. bod 4), které jsou předmětem posouzení, a u žádosti
dle ust. § 38nd ZDP se správní poplatek odvíjí od počtu stálých provozoven, jejichž
způsob stanovení základu daně bude posuzován.
5.2. Opravné prostředky
Proti rozhodnutí o závazném posouzení nelze dle ust. § 132 odst. 3 DŘ uplatnit
opravné prostředky.
II.
ZÁVAZNÉ POSOUZENÍ DLE UST. § 38nc ZDP
1.
Vymezení
Ust. § 38nc ZDP vymezuje použití institutu závazného posouzení na případy tzv.
převodních cen mezi spojenými osobami. Závazné posouzení přebírá principy předběžných
cenových dohod ve smyslu Směrnice OECD o převodních cenách pro nadnárodní podniky
a daňové správy (dále jen „Směrnice OECD“) a dalších mezinárodních standardů a přizpůsobuje
je podmínkám českých daňových zákonů. Prostřednictvím závazného posouzení si poplatníci
mohou předem ověřit, zda jimi zvolený způsob tvorby cen sjednaných mezi spojenými
osobami (sdruženými podniky) je pro účely stanovení základu daně v souladu s principem
tržního odstupu, který je zakotven v článku 9 - Sdružené podniky Smluv o zamezení
dvojímu zdanění (dále jen „SZDZ“) a v ust. § 23 odst. 7 ZDP.
Metody pro zjištění převodních cen, základní zásady tvorby převodních cen a vymezení
spojených osob jsou předmětem samostatného pokynu (D-3321). Při aplikaci ust. § 38nc
ZDP vychází správce daně z postupů doporučených Směrnicí OECD.
2.
Kdo může o závazné posouzení žádat
Postup dle ust. § 38nc ZDP v návaznosti na ust. § 132 a § 133 DŘ se použije v
případech, kdy poplatník sjednává ceny v obchodních vztazích s osobami, které jsou
vůči němu osobami spojenými v souladu se zněním ust. § 23 odst. 7 ZDP, čl. 9 SZDZ
a s odkazem na pokyn D-3321.
3. Žádost
Žádost musí obsahovat alespoň údaje vyjmenované v ust. § 38nc odst. 2 ZDP. Poplatník
v žádosti a v rámci předkládané dokumentace (zejména dle písm. f) citovaného ustanovení)
proto uvede a zdokumentuje všechny skutečnosti, které budou mít vliv, anebo mohou
mít podstatný vliv na posuzovaný způsob tvorby ceny. To mohou být především informace
o skupině, podniku, rozdělení funkcí a rizik, obchodním vztahu či dalších okolnostech
majících vliv na obchodní vztah, způsob, jakým poplatník stanovil převodní cenu (obsahující
informace o nezávislých srovnatelných transakcích jak interních, tak externích) a
další.
K rozsahu příslušné dokumentace zveřejnilo Ministerstvo financí pokyn D-334,
Sdělení Ministerstva financí k rozsahu dokumentace způsobu tvorby cen mezi spojenými
osobami.
4. Počet transakcí
Žádost je obvykle podávána za účelem posouzení jedné transakce. Pokud spolu úzce
souvisí více transakcí (mezi stejnými subjekty a týkající se stejného obchodu, kombinované
transakce), je vhodnější tyto transakce agregovat a posuzovat obchodní vztah jako
celek a ocenit jej tedy jako soubor agregovaných transakcí dohromady jednou metodou.
Poplatník může předložit rovněž žádost týkající se posouzení souboru transakcí,
které spolu úzce nesouvisí. V takovém případě bude každá transakce posouzena nezávisle
na ostatních a budou vydána samostatná rozhodnutí, která mohou být kladná nebo zamítavá.
Požadavek na počet transakcí v žádosti nelze zobecnit, ke každému posuzovanému
případu je potřeba přistupovat individuálně.
5.
Postup správce daně
Správce daně při posuzování způsobu tvorby převodních cen vychází výhradně z
údajů poskytnutých poplatníkem. Povinností správce daně není ověřovat veškeré finanční
ukazatele, skutečnou výši nákladů a výnosů, skutečný objem plnění, parametry výrobků
a služeb ani stanovovat případnou náhradní metodu. Správce daně prověří srovnatelné
podmínky a zhodnotí, zda způsob tvorby ceny navrhovaný poplatníkem je v souladu s
principem tržního odstupu.
Při vydání rozhodnutí o závazném posouzení vychází správce daně ze způsobu tvorby
ceny, který si zvolil poplatník. Pokud zvolený způsob tvorby ceny odpovídá obecně
přijatým standardům pro tvorbu převodních cen mezi spojenými osobami, bude se tento
způsob považovat za náležitý pro vydání kladného rozhodnutí o závazném posouzení.
III.
ZÁVAZNÉ POSOUZENÍ DLE UST. § 38nd ZDP
1.
Vymezení
Ust. § 38nd ZDP upravuje použití institutu závazného posouzení pro posouzení
způsobu stanovení základu daně nebo daňové ztráty u stálé provozovny daňového nerezidenta
umístěné v České republice, jejímž prostřednictvím zde zahraniční subjekt vykonává
činnost.
Při přisuzování zisků stálým provozovnám se primárně vychází z účetnictví (daňové
evidence) daňového nerezidenta, přičemž je potřeba brát v úvahu základ daně obvyklý
u daňových rezidentů v obdobné situaci. Při stanovení základu daně nerezidenta z
činností vykonávaných v České republice prostřednictvím stálé provozovny se postupuje
v souladu s ust. § 23 odst. 11 ZDP a v souladu s čl. 7 - Zisky podniků SZDZ.
Vychází se rovněž z principů zakotvených ve Zprávě OECD o přisuzování zisků stálým
provozovnám z roku 2010, kdy jedním z klíčových principů je, že při přisuzování zisků
stálé provozovně se postupuje stejně jako u samostatného a nezávislého podniku, včetně
posuzování s tím souvisejících funkcí a rizik.
2.
Žádost
Žádost podává vždy daňový nerezident, kterému v České republice vznikla či vznikne
stálá provozovna. Žádost musí obsahovat náležitosti uvedené v ust. § 38nd odst. 3
ZDP. Pokud má daňový nerezident přiděleno více identifikačních čísel, protože má
v České republice více závodů (organizačních složek), uvede v žádosti všechna přidělená
identifikační čísla. V případě, že některé z potřebných údajů budou známy až v budoucnu,
je nutné uvést jejich odhady. Zároveň je třeba uvést podkladové údaje pro tyto odhady
a jejich odůvodnění.
3.
Více stálých provozoven
Dosahuje-li daňový nerezident na území České republiky příjmů prostřednictvím
více stálých provozoven, posuzuje se způsob stanovení základu daně daňového nerezidenta
za každou stálou provozovnu zvlášť.
Pokud by daňový nerezident vykonával stejnou nebo velmi obdobnou činnost na území
České republiky prostřednictvím více stálých provozoven, resp. činnosti vykonávané
prostřednictvím těchto stálých provozoven by spolu neoddělitelně souvisely, je možné
vydat jedno rozhodnutí o závazném posouzení vztahující se ke způsobu stanovení základu
daně daňového nerezidenta dosaženého prostřednictvím všech těchto stálých provozoven.
4.
Postup správce daně
Při posuzování žádosti vychází správce daně výhradně z údajů uvedených daňovým
nerezidentem. Není povinností správce daně údaje uvedené v žádosti ověřovat. Správce
daně ověří způsob určení základu daně a zhodnotí, zda navržený způsob určení základu
daně odpovídá způsobu stanovení základu daně daňového rezidenta v obdobné situaci.
Při vydání rozhodnutí o závazném posouzení bude správce daně vycházet ze způsobu
určení základu daně zvoleného daňovým nerezidentem. Pokud bude tento způsob odpovídat
popsaným pravidlům, bude považován za náležitý pro vydání kladného rozhodnutí o závazném
posouzení.
IV.
ZÁVĚREČNÉ USTANOVENÍ
Tento pokyn nahrazuje pokyn D-333 vydaný pod č.j. 39/86 838/2009-393 a je použitelný
pro zdaňovací období započatá po 1. 1. 2018.
Ing. Martin Janeček, v. r.
generální ředitel
1) pokyn novelizován pokynem GFŘ D - 34, který po vydání uvedený pokyn nahrazuje