374/2009 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 23. října 2009
o výkonu činnosti platebních institucí, institucí elektronických peněz, poskytovatelů
platebních služeb
malého rozsahu a vydavatelů elektronických peněz malého rozsahu
Česká národní banka stanoví podle § 142 zákona
č. 284/2009 Sb., o platebním styku, (dále jen „zákon“)
k provedení § 9 odst. 3, § 17 odst. 4, § 18 odst. 6, § 20
odst. 4, § 23 odst. 3, § 26 odst. 4, § 29 odst. 2, § 37
odst. 4, § 47 odst. 2 a 3, § 48 odst. 3, § 49 odst. 2,
§ 50 odst. 1 a § 54 odst. 3 zákona:
ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
Tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy
Evropských společenství1) a upravuje
a) vzor tiskopisu a obsah příloh žádosti o
1. povolení k činnosti platební instituce,
2. zápis do registru poskytovatelů platebních služeb
malého rozsahu,
3. povolení k činnosti instituce elektronických peněz,
4. zápis do registru vydavatelů elektronických peněz
malého rozsahu,
5. souhlas k nabytí nebo zvýšení kvalifikované
účasti na instituci elektronických peněz nebo
k ovládnutí instituce elektronických peněz,
b) způsob plnění požadavků na řídicí a kontrolní systém
platební instituce a instituce elektronických
peněz,
c) pravidla pro výpočet výše kapitálu a pro výpočet
kapitálové přiměřenosti platební instituce a instituce
elektronických peněz včetně jednotlivých přístupů,
které platební instituce může při výpočtu
kapitálové přiměřenosti uplatňovat,
d) aktiva, do kterých může investovat platební instituce,
instituce elektronických peněz a poskytovatel
platebních služeb malého rozsahu (dále jen „investiční
omezení“),
e) uveřejňování informací institucí elektronických
peněz a
f) vzory tiskopisů a obsah příloh některých oznámení
podávaných platební institucí a poskytovatelem
platebních služeb malého rozsahu.
§ 2
Vymezení pojmů
Pro účely této vyhlášky se rozumí
a) dokladem o bezúhonnosti doklad obdobný výpisu
z evidence Rejstříku trestů ne starší 3 měsíců vydaný
cizím státem, jehož je fyzická osoba občanem,
jakož i cizím státem, ve kterém se fyzická
osoba v posledních 3 letech nepřetržitě zdržovala
po dobu delší než 6 měsíců,
b) dokladem o oprávnění k podnikání úplný výpis,
anebo jiný dokument, z evidence podnikatelů
nebo jiné evidence podle jiného právního předpisu2),
anebo z obdobných evidencí v zahraničí,
obsahující údaje platné v době podání žádosti
včetně informací o podaném návrhu na zápis do
příslušné evidence, který nebyl ke dni podání žádosti
proveden,
c) finanční institucí osoba, která není institucí podle
písmene h) a která jako svou rozhodující či podstatnou činnost nabývá nebo drží podíly,
anebo
členské podíly, v právnických osobách nebo vykonává
některou z činností, které může vykonávat
banka, a dále investiční společnost, investiční fond,
penzijní fond, pojišťovna a zajišťovna, které vykonávají
činnosti podle jiných právních předpisů,
včetně zahraničních osob s obdobnou náplní činnosti,
d) finančními výkazy
1. výroční zprávy a účetní závěrky za poslední
3 účetní období nebo za období, po které žadatel
vykonává podnikatelskou činnost, jestliže
je toto období kratší než 3 účetní období;
v případě, že je žadatel součástí konsolidačního
celku, též konsolidované výroční zprávy
a účetní závěrky za stejné období; má-li být
podle jiného právního předpisu3) účetní závěrka
ověřena auditorem, rozumí se tím takto
ověřená účetní závěrka,
2. doklady o příjmech za poslední 3 roky, majetku
a závazcích, pokud se jedná o fyzickou osobu,
e) hybridní platební institucí platební instituce, která
vykonává i jiné činnosti než činnosti uvedené v § 8
zákona,
f) informací o osobách úzce propojených4) seznam
osob úzce propojených se žadatelem, popis struktury
skupiny a způsobu propojení včetně graficky
znázorněných vztahů mezi jednotlivými úzce propojenými
osobami, včetně sdělení, zda právní řád
státu, v němž má skupina úzké propojení, nebrání
výkonu dohledu České národní banky; u osob
úzce propojených s žadatelem se dále uvedou
údaje o těchto osobách podle písmene l) a předmět
činnosti jednotlivých osob s úzkým propojením,
g) informačním systémem funkční celek zabezpečující
získávání, zpracování, přenos, sdílení a uchovávání
informací v jakékoli formě, včetně příslušného
technického vybavení,
h) institucí
1. banka nebo zahraniční banka,
2. spořitelní a úvěrní družstvo,
3. instituce elektronických peněz nebo zahraniční
instituce elektronických peněz,
4. obchodník s cennými papíry, který splňuje
podmínky uvedené v § 8a odst. 1, 2, anebo 3
zákona o podnikání na kapitálovém trhu,
i) kapitálovou investicí účastnický cenný papír, obchodní
podíl, členský podíl, anebo obdobná majetková
hodnota, anebo pohledávka z vkladu,
úvěru, půjčky, anebo jiná pohledávka, jejíž splacení
je vázáno podmínkou podřízenosti5),
j) obchodním plánem
1. u platební instituce nebo instituce elektronických
peněz skutečně zamýšlený a realistický
plán na první 3 roky činnosti v rozsahu údajů
účetní závěrky podle jiného právního předpisu6)
spolu s komentářem k jeho jednotlivým
položkám, který vždy obsahuje základní východiska,
na nichž je plán postaven, nebo
2. u poskytovatele platebních služeb malého rozsahu
nebo vydavatele elektronických peněz malého
rozsahu skutečně zamýšlený a realistický
plán na prvních 12 měsíců činnosti spolu s komentářem
k jeho jednotlivým položkám, který
vždy obsahuje základní východiska, na nichž je
plán postaven,
k) strategickým záměrem záměr žadatele o souhlas
k nabytí nebo zvýšení kvalifikované účasti7) týkající
se
1. období, po které má být držena kvalifikovaná
účast,
2. předpokládané změny výše kvalifikované účasti
v krátkodobém a dlouhodobém výhledu,
3. předpokládané míry zapojení do strategického
řízení instituce elektronických peněz,
4. případné podpory instituce elektronických peněz
dodatečným vlastním kapitálem, pokud to
bude potřebné pro rozvoj činnosti nebo
udržení činnosti,
5. dohod s jinými společníky instituce elektronických
peněz,
6. rozvoje činnosti instituce elektronických peněz
ve vztahu ke stávajícímu obchodnímu plánu,
politiky rozdělování zisku či úhrady ztráty,
způsobu financování dalšího rozvoje, řídicího
a kontrolního systému a případných změn personálního
obsazení a strategického rozvoje; to
neplatí, pokud kvalifikovaná účast nepřesahuje
20 %,
l) údaji o osobě
1. u právnické osoby obchodní firma, anebo název,
sídlo a identifikační číslo, bylo-li přiděleno,
2. u fyzické osoby jméno, anebo jména, a příjmení,
rodné číslo, datum narození, nebylo-li přiděleno
rodné číslo, adresa bydliště ve tvaru ulice,
číslo popisné, obec, část obce, poštovní směrovací
číslo a stát; u podnikatele zapsaného do
obchodního rejstříku také obchodní firma,
místo podnikání a identifikační číslo, bylo-li
přiděleno,
m) údaji o odborné praxi
1. informace o druhu odborné praxe,
2. uvedení osoby, u níž je, nebo byla, odborná
praxe vykonávána,
3. označení pracovního zařazení a popis vykonávané
činnosti,
4. vymezení doby, po kterou byla činnost podle
bodu 3 vykonávána,
5. souhlas s výkonem pracovního zařazení vyžadovaný
jinými právními předpisy, pokud byl
takový souhlas třeba,
n) údaji o vzdělání
1. název a druh nebo typ vzdělávací instituce, studijní
program, zaměření studijního programu,
doba trvání studijního programu, způsob a datum
ukončení studia, popřípadě získané tituly a
2. přehled kurzů, stáží a studijních pobytů s významem
pro činnost platební instituce nebo instituce
elektronických peněz s uvedením roku
jejich absolvování, zaměření, délky trvání a popřípadě
získaných titulů.
ČÁST DRUHÁ
POVOLENÍ, REGISTRACE, SOUHLAS A ZÁPIS
HLAVA I
PLATEBNÍ INSTITUCE
Žádost o povolení k činnosti
(K § 9 odst. 3 zákona)
§ 3
(1) Žádost o povolení k činnosti platební instituce
se podává na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 1 k této vyhlášce. Součástí
žádosti jsou přílohy podle
odstavců 2 až 5.
(2) Přílohami obsahujícími základní informace
o žadateli a informace související s činností žadatele
jsou
a) originál úplného znění zakladatelských dokumentů8),
b) originál dokladu o oprávnění k podnikání,
c) originály dokladů o původu počátečního kapitálu
a případně dalších finančních zdrojů,
d) finanční výkazy a
e) seznam návrhů na vyslovení neplatnosti rozhodnutí
nejvyššího orgánu žadatele, o kterých nebylo
ke dni podání žádosti pravomocně ukončeno
soudní řízení, pokud byly takové návrhy podány
a pokud jde o návrhy, které by mohly mít podstatný
vliv na další fungování žadatele.
(3) Přílohami obsahujícími informace související
s činností platební instituce jsou
a) obchodní plán podle § 2 písm. j) bodu 1 podložený
reálnými ekonomickými propočty,
b) strategie rozvoje činnosti, zejména ve vztahu k navrhovanému
obchodnímu plánu a ke střednědobým
finančním cílům,
c) popis řídicího a kontrolního systému obsahující
zejména
1. návrh organizačního uspořádání s vymezením
působnosti a rozhodovací pravomoci, v rámci
kterého se současně vymezí funkce, jejichž výkon
je neslučitelný, a postupy pro zamezení
vzniku možného střetu zájmů,
2. zásady strategického a operativního řízení,
3. zásady systému řízení rizik včetně zásad souvisejících
s kapitálem a kapitálovou přiměřeností,
4. zásady systému vnitřní kontroly,
5. předpokládaný počet zaměstnanců, kteří budou
zabezpečovat plánované činnosti platební instituce,
a postupy pro organizační zabezpečení
jednotlivých činností včetně postupů pro zřizování
a využívání poboček,
6. návrh technického zabezpečení jednotlivých
činností, včetně vhodného účetního systému
a statisticko-evidenčních systémů, a bezpečnostních
zásad včetně bezpečnostních zásad pro informační
systém a
d) návrh vnitřních předpisů upravujících zabezpečení
ochrany peněžních prostředků podle § 20 zákona
svěřených za účelem provedení platební transakce.
(4) Přílohami obsahujícími informace o vedoucí
osobě9) žadatele, jakož i o vedoucí osobě, která skutečně
řídí činnost v oblasti poskytování platebních služeb
žadatele, k prokázání důvěryhodnosti, odborné
způsobilosti a zkušenosti těchto osob, jsou
a) dotazník podle přílohy č. 2 k této vyhlášce vyplněný
za každou vedoucí osobu,
b) údaje o odborné praxi a údaje o vzdělání každé
vedoucí osoby a
c) originál dokladu o bezúhonnosti každé vedoucí
osoby.
(5) Přílohami obsahujícími informace o osobě
s kvalifikovanou účastí7) na žadateli a o osobě úzce
propojené s žadatelem jsou
a) seznam osob s kvalifikovanou účastí na žadateli
a osob, které jednáním ve shodě s jinou osobou
mají kvalifikovanou účast na žadateli, včetně graficky
znázorněných vztahů mezi těmito osobami,
s údaji o těchto osobách, s uvedením výše podílu
na žadateli, anebo jiné formy účasti na žadateli,
u osob jednajících ve shodě také skutečnost, na
jejímž základě dochází k jednání ve shodě, a dotazník
podle přílohy č. 3 k této vyhlášce, vyplněný
za každou osobu uvedenou v tomto seznamu,
b) seznam osob, které jsou statutárním orgánem,
anebo členem statutárního orgánu, každé osoby
uvedené v písmeně a), včetně uvedení funkce této
osoby, a dotazník podle přílohy č. 2 k této vyhlášce,
vyplněný v bodech 1 a 6 až 11 za každou
osobu uvedenou v tomto seznamu,
c) dotazník podle přílohy č. 2 k této vyhlášce vyplněný
v bodech 1 a 6 až 11 za každou fyzickou
osobu s kvalifikovanou účastí na žadateli a každou
fyzickou osobu, která jednáním ve shodě s jinou
osobou má kvalifikovanou účast na žadateli,
d) originál dokladu o bezúhonnosti každé osoby uvedené
v písmeně a) a každé osoby, která je statutárním
orgánem, anebo členem statutárního orgánu,
každé osoby uvedené v písmeně a),
e) originál dokladu o oprávnění k podnikání každé
osoby uvedené v písmeně a),
f) finanční výkazy každé osoby uvedené v písmeně
a),
g) informace o osobách úzce propojených s žadatelem
a
h) originál písemného stanoviska orgánu, který vykonává
dohled nad osobou s kvalifikovanou účastí
na žadateli, k záměru této osoby účastnit se v České
republice majetkově na podnikání žadatele, je-li
osobou s kvalifikovanou účastí na žadateli osoba,
nad kterou je takový dohled vykonáván ve státě
jejího sídla.
§ 4
(1) Žadatel, který má v úmyslu poskytovat platební
služby prostřednictvím obchodního zástupce,
předkládá kromě informací podle § 3 rovněž informaci
o
a) řídicím a kontrolním systému z hlediska dodržování
povinností souvisejících s bojem proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
uplatňovaném obchodním zástupcem,
b) způsobu zajištění kontroly dodržování souladu
činností obchodního zástupce s platnými právními
předpisy a povolením k činnosti platební instituce
včetně způsobu zajištění kontroly kvality poskytovaných
platebních služeb obchodním zástupcem,
c) způsobu a periodicitě poskytování podkladů obchodním
zástupcem pro zajištění informační povinnosti
platební instituce vůči České národní
bance,
d) způsobu zajištění školení obchodního zástupce
k zajištění požadované kvality poskytovaných platebních
služeb a souladu s platnými právními
předpisy,
e) kritériích pro posuzování důvěryhodnosti, odborné
způsobilosti a dostatečné zkušenosti obchodního
zástupce, který je fyzickou osobou, a vedoucí
osoby obchodního zástupce, který je právnickou
osobou, včetně seznamu dokladů, které
bude platební instituce vyžadovat pro tyto účely
od obchodního zástupce,
f) způsobu průběžného ověřování důvěryhodnosti,
odborné způsobilosti a dostatečné zkušenosti
každé osoby uvedené v písmeně e),
g) způsobu uchování, evidování a aktualizování
údajů o každé osobě uvedené v písmeně e).
(2) Žadatel dále předkládá návrh vzorové smlouvy
mezi platební institucí a obchodním zástupcem.
HLAVA II
POSKYTOVATEL PLATEBNÍCH SLUŽEB
MALÉHO ROZSAHU
§ 5
Žádost o zápis do registru
(K § 37 odst. 4 zákona)
(1) Žádost o zápis do registru poskytovatelů platebních
služeb malého rozsahu se podává na tiskopise,
jehož vzor je uveden v příloze č. 4 k této vyhlášce.
Součástí žádosti jsou přílohy podle odstavců 2 a 3.
(2) Přílohami obsahujícími základní informace
o žadateli jsou
a) originál úplného znění zakladatelských dokumentů8),
b) originál dokladu o oprávnění k podnikání,
c) originál dokladu o bezúhonnosti
1. za každou vedoucí osobu a
2. za žadatele, je-li fyzickou osobou.
(3) Přílohami obsahujícími informace související
s činností poskytovatele platebních služeb malého rozsahu
jsou
a) obchodní plán podle § 2 písm. j) bodu 2 podložený
reálnými ekonomickými propočty,
b) popis opatření, jimiž bude zajištěno dodržení limitů
stanovených v § 36 odst. 2 zákona,
c) strategie rozvoje činnosti, zejména ve vztahu k navrhovanému
obchodnímu plánu, a
d) návrh vnitřních předpisů upravujících zabezpečení
ochrany peněžních prostředků podle § 20 zákona
svěřených za účelem provedení platební transakce.
HLAVA III
INSTITUCE ELEKTRONICKÝCH PENĚZ
§ 6
Žádost o povolení k činnosti
(K § 47 odst. 2 zákona)
(1) Žádost o povolení k činnosti instituce elektronických
peněz se podává na tiskopise, jehož vzor je
uveden v příloze č. 5 k této vyhlášce. Součástí žádosti
jsou přílohy podle odstavců 2 až 5.
(2) Přílohami obsahujícími základní informace
o žadateli a informace související se stávající a budoucí
činností žadatele jsou
a) originál úplného znění zakladatelských dokumentů8),
b) originál dokladu o oprávnění k podnikání,
c) originály dokladů o původu počátečního kapitálu
a případně dalších finančních zdrojů a o rozsahu
splacení základního kapitálu, není-li tento údaj
zřejmý z dokladu o oprávnění k podnikání,
d) finanční výkazy,
e) seznam návrhů na vyslovení neplatnosti usnesení
valné hromady žadatele, o kterých nebylo ke dni
podání žádosti pravomocně ukončeno soudní řízení,
pokud byly takové návrhy podány a pokud
jde o návrhy, které by mohly mít podstatný vliv na
další fungování společnosti, a
f) originál písemného stanoviska orgánu, který vykonává
dohled nad osobou s kvalifikovanou účastí
na žadateli, k záměru této osoby účastnit se v České
republice majetkově na podnikání žadatele, je-li
osobou s kvalifikovanou účastí na žadateli osoba se
sídlem mimo členský stát, nad kterou je takový
dohled vykonáván ve státě jejího sídla.
(3) Přílohami obsahujícími informace související
s činností instituce elektronických peněz jsou
a) obchodní plán podle § 2 písm. j) bodu 1 podložený
reálnými ekonomickými propočty,
b) strategie rozvoje činnosti, zejména ve vztahu k navrhovanému
obchodnímu plánu a ke střednědobým
finančním cílům,
c) popis řídicího a kontrolního systému obsahující
zejména
1. návrh organizačního uspořádání s vymezením
působností a rozhodovacích pravomocí, v rámci
kterého se současně vymezí funkce, jejichž výkon
je neslučitelný, a postupy pro zamezení
vzniku možného střetu zájmů,
2. zásady strategického a operativního řízení,
3. zásady systému řízení rizik včetně zásad souvisejících
s kapitálem a kapitálovou přiměřeností,
4. zásady systému vnitřní kontroly,
5. předpokládaný počet zaměstnanců, kteří budou
zabezpečovat plánované činnosti a postupy pro
organizační zabezpečení jednotlivých činností,
a
6. návrh technického zabezpečení jednotlivých
činností, včetně vhodného účetního systému
a statisticko-evidenčních systémů, a bezpečnostních
zásad včetně bezpečnostních zásad pro informační
systém.
(4) Přílohami obsahujícími informace o vedoucích
osobách9) žadatele jsou
a) dotazník podle přílohy č. 2 k této vyhlášce vyplněný
za každou vedoucí osobu,
b) údaje o odborné praxi a údaje o vzdělání každé
vedoucí osoby a
c) originál dokladu o bezúhonnosti každé vedoucí
osoby.
(5) Přílohami obsahujícími informace o osobách
s kvalifikovanou účastí7) na žadateli a o osobách úzce
propojených s žadatelem jsou
a) seznam osob s kvalifikovanou účastí na žadateli
a osob, které jednáním ve shodě s jinou osobou
mají kvalifikovanou účast na žadateli, včetně graficky
znázorněných vztahů mezi těmito osobami,
s údaji o těchto osobách, s uvedením výše podílu
na žadateli, anebo jiné formy účasti na žadateli,
u osob jednajících ve shodě také skutečnost, na
jejímž základě dochází k jednání ve shodě, a dotazník
podle přílohy č. 3 k této vyhlášce vyplněný
za každou osobu uvedenou v tomto seznamu,
b) seznam osob, které jsou statutárním orgánem,
anebo členem statutárního orgánu, každé osoby
uvedené v písmeně a) včetně uvedení funkce této
osoby a dotazník podle přílohy č. 2 k této vyhlášce,
vyplněný v bodech 1 a 6 až 11 za každou
osobu uvedenou v tomto seznamu,
c) dotazník podle přílohy č. 2 k této vyhlášce, vyplněný
v bodech 1 a 6 až 11 za každou fyzickou
osobu s kvalifikovanou účastí na žadateli a každou
fyzickou osobu, která jednáním ve shodě s jinou
osobou má kvalifikovanou účast na žadateli,
d) originál dokladu o bezúhonnosti každé osoby uvedené
v písmeně a) a každé osoby, která je statutárním
orgánem, anebo členem statutárního orgánu,
každé osoby uvedené v písmeně a),
e) originál dokladu o oprávnění k podnikání každé
osoby uvedené v písmeně a),
f) finanční výkazy každé osoby uvedené v písmeně a)
a
g) informace o osobách úzce propojených s žadatelem.
§ 7
Žádost o předchozí souhlas
k nabytí nebo zvýšení kvalifikované účasti
(K § 47 odst. 2 zákona)
(1) Žádost o předchozí souhlas k nabytí nebo zvýšení
kvalifikované účasti na instituci elektronických peněz
se podává na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 6 k této vyhlášce. Součástí
žádosti jsou přílohy
podle odstavců 2 až 4.
(2) Přílohami obsahujícími základní informace
o žadateli a informace související se stávající a budoucí
činností žadatele jsou
a) originál dokladu o oprávnění k podnikání,
b) originál dokladu o původu finančních prostředků,
ze kterých je hrazeno nabytí nebo zvýšení kvalifikované
účasti,
c) finanční výkazy,
d) informace o osobách úzce propojených s žadatelem,
e) popis vztahů mezi žadatelem a institucí elektronických
peněz, na níž hodlá žadatel nabýt nebo zvýšit
kvalifikovanou účast, a vztahů žadatele k osobám
se zvláštním vztahem10) k instituci elektronických
peněz, minimálně však k osobám, které jsou vedoucími
osobami, anebo členy dozorčí rady, instituce
elektronických peněz,
f) seznam osob, které jednáním ve shodě s žadatelem
mají, nabudou nebo zvýší kvalifikovanou účast na
instituci elektronických peněz, s údaji o těchto
osobách, s uvedením výše podílu nebo jiné formy
účasti na instituci elektronických peněz a skutečnosti,
na jejímž základě dochází k jednání ve
shodě,
g) originál písemného stanoviska orgánu, který vykonává
dohled nad žadatelem v zemi jeho sídla,
k záměru žadatele nabýt nebo zvýšit kvalifikovanou
účast na instituci elektronických peněz, jde-li
o žadatele se sídlem mimo území členského státu,
nad kterým je takový dohled ve státě jeho sídla
vykonáván, a
h) strategický záměr.
(3) Je-li žadatelem fyzická osoba, předkládá s žádostí
dále
a) originál dokladu o bezúhonnosti a
b) dotazník podle přílohy č. 2 k této vyhlášce, vyplněný
v bodech 1 a 6 až 11 za tuto osobu.
(4) Je-li žadatelem právnická osoba, předkládá
s žádostí dále
a) seznam osob, které jsou řídicím orgánem, anebo
členem řídicího orgánu, žadatele včetně uvedení
funkce každé osoby,
b) dotazník podle přílohy č. 2 k této vyhlášce, vyplněný
v bodech 1 a 6 až 11 za každou fyzickou
osobu uvedenou v písmeně a) a
c) originál dokladu o bezúhonnosti za každou fyzickou
osobu uvedenou v písmeně a).
§ 8
Žádost o předchozí souhlas k ovládnutí
(K § 47 odst. 2 zákona)
(1) Osoba nebo osoby žádající o předchozí souhlas
k nabytí nebo zvýšení kvalifikované účasti s tím,
aby se staly osobami ovládajícími11) instituci elektronických
peněz, postupují podle § 7 a zdůvodní svůj
záměr.
(2) Osoba nebo osoby žádající o souhlas s tím,
aby se staly osobami ovládajícími instituci elektronických
peněz na základě smlouvy12), podávají žádost na
tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 6 k této
vyhlášce.
(3) Přílohami k žádosti podle odstavce 2 jsou
a) návrh smlouvy,
b) zdůvodnění záměru,
c) originály dokladů o původu finančních prostředků,
ze kterých bude plněna povinnost vůči
mimo stojícím společníkům, je-li uzavřena ovládací
smlouva,
d) strategický záměr podle § 2 písm. k) bodu 6,
e) doklady uvedené v § 7 odst. 2 písm. a), c) a d)
a odst. 3 a 4 a
f) originál písemného stanoviska orgánu, který vykonává
dohled nad žadatelem, k záměru žadatele
stát se osobou ovládající instituci elektronických
peněz se sídlem v České republice, je-li žadatelem
osoba se sídlem mimo členský stát, nad kterou je
takový dohled vykonáván ve státě jejího sídla.
§ 9
Zvláštní ustanovení k nabytí nebo zvýšení
kvalifikované účasti a k ovládnutí
(1) Je-li žadatelem o udělení souhlasu k nabytí
nebo zvýšení kvalifikované účasti na instituci elektronických
peněz osoba, které Česká národní banka v posledních
5 letech udělila souhlas k nabytí nebo zvýšení
kvalifikované účasti na instituci elektronických peněz,
podává žádost na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 6 k této vyhlášce,
a s žádostí předkládá pouze
originál písemného stanoviska podle § 7 odst. 2 písm. g)
a ostatní listinné dokumenty a doklady uvedené v § 7 odst. 2 až 4, u kterých došlo
ke změně oproti stavu, za
kterého byl předchozí souhlas k nabytí nebo zvýšení
kvalifikované účasti na instituci elektronických peněz
udělen. Žadatel v tomto případě zároveň v příloze žádosti
uvede, že ostatní údaje a podklady předložené
České národní bance v předchozí žádosti o udělení
souhlasu k nabytí nebo ke zvýšení kvalifikované účasti
zůstávají beze změny.
(2) Pro žadatele o ovládnutí instituce elektronických
peněz platí obdobně odstavec 1 s tím, že žádost
podává na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 6
k této vyhlášce, a s žádostí předkládá pouze originál
písemného stanoviska podle § 8 odst. 3 písm. f) a ostatní
listinné dokumenty a doklady uvedené v § 8 odst. 3,
u kterých došlo ke změně oproti stavu, za kterého jí
byl předchozí souhlas udělen. Žadatel v tomto případě
zároveň v příloze žádosti uvede, že ostatní údaje
a podklady předložené České národní bance v předchozí
žádosti o udělení souhlasu zůstávají beze změny.
(3) Pokud je žadatelem o udělení souhlasu k nabytí
nebo zvýšení kvalifikované účasti na instituci elektronických
peněz nebo k ovládnutí této osoby právnická
osoba, která je institucí, finanční institucí, anebo jinou
osobou vykonávající činnost na finančním trhu, se sídlem
v členském státě a podléhá dohledu příslušného
orgánu ve státě jejího sídla a tento orgán, není-li tímto
orgánem Česká národní banka, sdělí České národní
bance, že nemá námitky k záměru nabýt nebo zvýšit
kvalifikovanou účast, předkládá žádost na tiskopise,
jehož vzor je uveden v příloze č. 6 k této vyhlášce,
a s žádostí předkládá pouze originál dokladu o oprávnění
k podnikání, strategický záměr a originály dokladů
o původu finančních prostředků, ze kterých je
hrazeno nabytí nebo zvýšení kvalifikované účasti.
(4) Má-li žadatel nabýt kvalifikovanou účast na
instituci elektronických peněz prostřednictvím instituce,
finanční instituce nebo jiné osoby vykonávající
činnost na finančním trhu, se sídlem v členském státě,
a nad touto osobou je vykonáván dohled ve státě jejího
sídla, předkládá žádost na tiskopise, jehož vzor je uveden
v příloze č. 6 k této vyhlášce. Není-li dohled vykonáván
Českou národní bankou, předkládá žadatel
pouze originál pravomocného rozhodnutí, kterým byl
udělen souhlas k ovládnutí osoby, jejímž prostřednictvím
má žadatel nabýt kvalifikovanou účast. Není-li
takové rozhodnutí vydáváno, předkládá žadatel vyjádření
příslušného orgánu dohledu, že se stal ovládající
osobou v souladu s právem a že tento orgán dohledu
nemá námitky proti nabytí kvalifikované účasti.
HLAVA IV
VYDAVATEL ELEKTRONICKÝCH PENĚZ
MALÉHO ROZSAHU
§ 10
Žádost o zápis do registru
(K § 54 odst. 3 zákona)
(1) Žádost o zápis do registru vydavatelů elektronických
peněz malého rozsahu se podává na tiskopise,
jehož vzor je uveden v příloze č. 7 k této vyhlášce.
Součástí žádosti jsou přílohy podle odstavců 2 a 3.
(2) Přílohami obsahujícími základní informace
o žadateli jsou
a) originál úplného znění zakladatelských dokumentů8),
b) originál dokladu o oprávnění k podnikání,
c) originál dokladu o bezúhonnosti
1. za každou vedoucí osobu a
2. za žadatele, je-li fyzickou osobou.
(3) Přílohami obsahujícími informace související
s činností vydavatele elektronických peněz malého rozsahu
jsou
a) obchodní plán podle § 2 písm. j) bodu 2, který je
v souladu s podmínkami podle § 53 odst. 2 zákona,
podložený reálnými ekonomickými propočty,
b) strategie rozvoje činnosti, zejména ve vztahu k navrhovanému
obchodnímu plánu, a výčet věcných
oblastí, ve kterých se budou elektronické peníze
používat,
c) popis opatření, jimiž žadatel zajistí dodržení podmínky,
že platební prostředek vydaný držiteli
uchovává elektronické peníze nejvýše v částce odpovídající
150 eurům,
d) v souladu s tím, podle kterého ustanovení zákona
hodlá žadatel vydávat elektronické peníze,
1. popis opatření, jimiž bude zajištěno dodržení
limitů stanovených v § 53 odst. 2 písm. a) zákona,
2. popis okruhu příjemců elektronických peněz
podle jejich vztahu k vydavateli podle § 53
odst. 2 písm. b) bodu 1 nebo 2 zákona, nebo
3. vymezení prostoru, ve kterém hodlá poskytovat
své služby podle § 53 odst. 2 písm. b) bodu
3 zákona,
e) popis procesu vydávání, používání, uchovávání
a zúčtování elektronických peněz včetně jejich
zpětné výměny,
f) návrh technického zabezpečení jednotlivých činností,
včetně vhodného účetního systému a statisticko-
evidenčních systémů, a bezpečnostních zásad
včetně bezpečnostních zásad pro informační
systém,
g) popis opatření proti neoprávněnému zásahu do
systému elektronických peněz nebo proti jeho
zneužití a
h) popis zdrojů, ze kterého bude patrné, že vydavatel
nebude financovat vydávání elektronických peněz
z peněžních prostředků přijatých od držitele za
účelem jejich okamžité výměny za elektronické
peníze.
ČÁST TŘETÍ
NĚKTERÉ PODMÍNKY VÝKONU ČINNOSTI
HLAVA I
POŽADAVKY
NA ŘÍDICÍ A KONTROLNÍ SYSTÉM
Díl 1
Řídicí a kontrolní systém platební instituce
(K § 18 odst. 6 zákona)
Předpoklady řádné správy a řízení
§ 11
(1) Platební instituce nastaví řídicí a kontrolní systém
tak, aby pokrýval veškeré její činnosti a v případě
hybridní platební instituce pokrýval zejména činnosti
podle § 8 zákona. Součástí řídicího a kontrolního systému
platební instituce je vždy také systém vnitřních
zásad a postupů k předcházení legalizaci výnosů
z trestné činnosti a financování terorismu.
(2) Platební instituce využívá vhodné zdroje, systémy
a postupy a přihlíží také k vývoji prostředí,
v němž podniká.
(3) Platební instituce zajistí, aby byl řídicí a kontrolní
systém přiměřený rozsahu, povaze a složitosti
činností, a vždy zajišťuje
a) trvalý soulad s podmínkami, za kterých bylo platební
instituci uděleno povolení k výkonu činnosti,
a dalšími stanovenými požadavky a pravidly,
b) řádný a obezřetný výkon činností a efektivnost při
naplňování strategie podnikání a
c) dostatečnost a spolehlivost informací používaných
pro rozhodování a výkon dalších činností platební
instituce.
§ 12
(1) Platební instituce zajistí, aby řídicí a kontrolní
systém plnil stanovené funkce také v případě výkonu
činnosti prostřednictvím obchodních zástupců a dalších
osob (dále jen „outsourcing“).
(2) Platební instituce nastaví řídicí a kontrolní systém
tak, aby sjednání outsourcingu neomezilo soulad
činností, které jsou předmětem outsourcingu, s právními
předpisy, možnost jejich kontroly platební institucí,
plnění informačních povinností vůči České národní
bance, výkon dohledu včetně případné kontroly
skutečností, podléhajících dohledu, u poskytovatele
outsourcingu a provedení auditu účetní závěrky a dalších
ověření stanovených právními předpisy.
(3) Platební instituce zajistí, aby smlouva upravující
outsourcing, včetně jejích změn, byla uzavřena způsobem,
který umožňuje zachycení jejího obsahu
a určení osob, které ji uzavřely.
§ 13
(1) Platební instituce prokazatelně promítne požadavky
stanovené na řídicí a kontrolní systém a postupy
k jejich naplňování do strategií, organizačního řádu,
plánů a dalších vnitřně stanovených zásad a postupů
platební instituce (dále jen „vnitřní předpisy“).
(2) Platební instituce stanoví postup pro přijímání
a změny vnitřních předpisů a zajistí, aby vnitřní předpisy
a uplatňované postupy byly pravidelně vyhodnocovány
a případně upravovány.
(3) Platební instituce zajistí, aby všichni zaměstnanci
byli s vnitřními předpisy v potřebném rozsahu
seznámeni a postupovali v souladu s nimi.
(4) Platební instituce promítne k naplnění předpokladu
řádné správy a řízení do vnitřních předpisů vybrané
uznávané a osvědčené principy a postupy vydávané
uznávanými osobami a využívané při činnostech
obdobného charakteru (dále jen „uznávané standardy“)
a soustavně je uplatňuje. Platební instituce pravidelně
prověřuje, zda jí zvolené a uplatňované uznávané standardy
jsou nadále vhodné a přiměřené povaze, rozsahu
a složitosti jejích činností a případně zjištěné nedostatky
odstraní.
(5) Řídicí a kontrolní systém platební instituce zajistí,
aby byla jasně stanovena oprávnění ke schvalování
a podpisování dokumentů v rámci činnosti platební instituce
a veškeré relevantní schvalovací a rozhodovací
procesy a kontrolní činnosti včetně souvisejících odpovědností,
pravomocí a vnitřních předpisů bylo možné
zaznamenávat, uchovávat a zpětně získat.
§ 14
(1) Představenstvo, anebo jiný orgán nebo osoba
s obdobnou působností (dále jen „řídicí orgán“), zajistí
vytvoření funkčního a efektivního řídicího a kontrolního
systému platební instituce a odpovídá za jeho soustavné
udržování a uplatňování.
(2) Řídicí orgán zajistí stanovení strategie podnikání
včetně kontrolovatelných cílů a zásad jejího naplňování,
včetně rozpracování postupů pro naplňování
strategie a každodenního řízení výkonu činnosti platební
instituce.
(3) Řídicí orgán zajistí stanovení a udržování
funkčního a efektivního organizačního uspořádání
včetně oddělení neslučitelných činností a zamezování
vzniku možných střetů zájmů.
(4) Řídicí orgán zajistí vytvoření a udržování
funkčního a efektivního informačního systému včetně
systému vnitřních hlášení a statisticko-evidenčních systémů
tak, aby poskytoval spolehlivé a dostatečné
informace.
§ 15
(1) Řídicí orgán zajistí stanovení zásad řízení lidských
zdrojů včetně zásad pro výběr, odměňování,
hodnocení a motivování zaměstnanců; součástí zásad
je též požadavek, aby veškeré činnosti prováděli kvalifikovaní
zaměstnanci s odpovídajícími znalostmi a zkušenostmi.
(2) Řídicí orgán zajistí stanovení jednoznačně formulovaných
etických zásad a předpokládaných modelů
chování a jednání zaměstnanců v souladu s těmito zásadami
a jejich prosazování.
(3) Řídicí orgán zajistí, aby všichni zaměstnanci
rozuměli své úloze v řídicím a kontrolním systému
a aktivně se do tohoto systému zapojili.
(4) Řídicí orgán zajistí uplatňování takových způsobů
a metod řízení, které vedou k zamezení nežádoucím
postupům, zejména upřednostňování krátkodobých
výsledků a cílů, které nejsou v souladu s naplňováním
strategie podnikání, systému odměňování, který
je nepřiměřeně závislý na krátkodobém výkonu nebo
jiných nevhodných stimulech, anebo není dostatečně
transparentní, nebo jiným postupům, které umožňují
nebo by mohly umožnit zneužití zdrojů nebo zakrývání
nedostatků.
§ 16
(1) Řídicí orgán schvaluje a pravidelně vyhodnocuje
strategii podnikání, organizační uspořádání, strategii
řízení rizik, strategii související s kapitálem a kapitálovou
přiměřeností, strategii rozvoje informačního systému, zásady
systému vnitřní kontroly a bezpečnostní
zásady včetně bezpečnostních zásad pro informační systém.
(2) Řídicí orgán schvaluje nové produkty, činnosti
a systémy mající pro platební instituci zásadní význam
a soustavu limitů, kterou platební instituce bude používat
pro usměrňování rizik, ledaže tyto pravomoci řídicí
orgán přenesl na jím určené výbory.
(3) Řídicí orgán schvaluje věcné, organizační, personální
a další zajištění řízení rizik, výkonu compliance
(§ 25) a vnitřního auditu, včetně předmětu a cílů jejich
činnosti. Řídicí orgán schvaluje plány činnosti vnitřního
auditu.
(4) Řídicí orgán včas vyhodnocuje pravidelné
zprávy i mimořádná zjištění, která jsou mu předkládána
zejména z příslušných řídicích úrovní, v rámci výkonu
řízení rizik, compliance a vnitřního auditu, statutárním
auditorem13) nebo auditorskou společností14) (dále jen
„auditor“) nebo příslušnými orgány dohledu. Na základě
těchto vyhodnocení přijímá řídicí orgán odpovídající
opatření, která jsou realizována bez zbytečného
odkladu.
(5) Řídicí orgán alespoň jednou ročně vyhodnocuje
celkovou funkčnost a efektivnost řídicího a kontrolního
systému a zajistí případné kroky k nápravě
zjištěných nedostatků.
§ 17
(1) Řídicí a kontrolní systém platební instituce
umožňuje včasné rozpoznávání střetů zájmů a oblastí
jejich možného vzniku a zahrnuje odpovídající postupy
pro omezování střetů zájmů a oddělení neslučitelných
činností.
(2) Orgánům, zaměstnancům, útvarům a výborům,
pokud jsou zřízeny, jsou na všech řídicích a organizačních
úrovních přidělovány odpovědnosti a pravomoci
tak, aby bylo dostatečně zamezeno vzniku možného
střetu zájmů.
(3) Řídicí a kontrolní systém platební instituce je
nastaven tak, aby byla zajištěna odpovídající nezávislost
a zamezení střetům zájmů při výkonu kontrolních činností.
(4) Oblasti střetu zájmů a oblasti jejich možného
vzniku jsou předmětem nezávislého prověřování.
§ 18
(1) Platební instituce zajistí, aby příslušné orgány,
zaměstnanci, útvary a výbory, pokud jsou zřízeny, měli
pro své rozhodování a další stanovené činnosti k dispozici
informace, které jsou spolehlivé a dostatečné.
(2) Platební instituce zajistí, aby řídicí orgán byl
vždy informován
a) neprodleně v případech, kdy se likvidní situace
platební instituce výrazně nepříznivě mění,
b) bez zbytečného odkladu o všech skutečnostech,
které by mohly významně nepříznivě ovlivnit finanční
situaci platební instituce, včetně vlivů změn
vnitřního či vnějšího prostředí, a
c) bez zbytečného odkladu o všech překročeních limitů
ohrožujících dodržení akceptované míry
podstupovaného rizika.
(3) Platební instituce zajistí, aby členům řídicího
orgánu a dalším příslušným osobám v platební instituci
byly soustavně k dispozici informace
a) o dodržování požadavků stanovených právními
a vnitřními předpisy, včetně dodržování pravidel
kapitálové přiměřenosti a investičních omezení, a
b) o případných zjištěných významných rozdílech
postupů platební instituce oproti požadavkům stanoveným
právními a vnitřními předpisy.
§ 19
Platební instituce zajistí, aby propagační, marketingová
a další sdělení a informace pro veřejnost byla
vždy objektivní, jasná a neklamavá.
§ 20
(1) Systém platební instituce pro vytváření, kontrolu
a předávání informací České národní bance je vytvořen
a udržován tak, aby poskytoval informace aktuálně,
spolehlivě a uceleně.
(2) Součástí řídicího a kontrolního systému platební
instituce jsou mechanismy vnitřní kontroly zajišťující
úplnost a správnost veškerých výpočtů, údajů,
výkazů a dalších informací předkládaných České národní
bance. Postupy uplatňované pro vytváření, kontrolu
a předávání informací České národní bance,
včetně předkládání výkazů, jsou zpětně vysledovatelné.
Systém řízení rizik
§ 21
(1) Platební instituce zajistí soustavné řízení rizik
spojených s činnostmi platební instituce včetně činností,
které jsou předmětem outsourcingu.
(2) Platební instituce rozpoznává a řídí rizika spojená
s novými produkty, činnostmi a systémy, přičemž
zajistí, aby rozpoznávání rizik umožňovalo odhalovat
nová rizika.
(3) Řídicí a kontrolní systém platební instituce je
nastaven tak, aby poskytoval nezkreslený obraz o míře
podstupovaných rizik.
(4) Řídicí a kontrolní systém platební instituce zohledňuje
a zajišťuje soustavné řízení všech významných
rizik, kterým je nebo může být vystavena s přihlédnutím
k povaze, rozsahu a složitosti činnosti. Řízení rizik
zohledňuje vnitřní a vnější faktory včetně budoucí strategie
podnikání platební instituce.
§ 22
(1) V rámci strategie řízení rizik platební instituce
stanoví zejména
a) vnitřní vymezení významných rizik, kterým je
nebo může být platební instituce vystavena,
b) zásady řízení jednotlivých rizik,
c) akceptovanou míru podstupovaného rizika a
d) zásady pro sestavení a úpravy pohotovostního
plánu pro případ krize likvidity a pro zajištění obnovitelnosti
a kontinuity činností platební instituce
v případě mimořádných událostí.
(2) Součástí řídicího a kontrolního systému jsou
konkrétní postupy pro realizaci strategie řízení rizik.
(3) V rámci systému řízení rizik platební instituce
stanoví kontrolní činnosti včetně kontrol dodržování
stanovených postupů a limitů pro řízení rizik.
§ 23
(1) Řídicí a kontrolní systém platební instituce je
nastaven tak, aby bylo zajištěno, že platební instituce
udržuje ke krytí rizik, kterým je nebo může být vystavena,
také přiměřený kapitál. Strategie a postupy pro
řízení rizik a strategie a postupy pro udržování kapitálu
ke krytí rizik jsou ucelené a propojené.
(2) Pokud celková míra podstupovaných rizik
i při zohlednění vlivu mechanismů vnitřní kontroly
(celkový rizikový profil) není přiměřeně kryta kapitálem
nebo jiným způsobem, platební instituce přijme
vhodná opatření k nápravě.
Systém vnitřní kontroly
§ 24
Součástí řídicího a kontrolního systému platební
instituce jsou zásady a postupy pro vnitřní kontrolu,
která je součástí její běžné, zpravidla každodenní činnosti.
Systém vnitřní kontroly platební instituce vždy
zahrnuje
a) vhodné kontrolní mechanismy pro jednotlivé činnosti,
včetně účetních a fyzických kontrol,
b) kontroly po linii řízení,
c) výkon compliance,
d) výkon vnitřního auditu a
e) sledování a vyhodnocování funkčnosti a efektivnosti
řídicího a kontrolního systému a jeho prvků.
§ 25
(1) Součástí řídicího a kontrolního systému platební
instituce jsou zásady a postupy pro výkon compliance,
jejichž cílem je zejména zabezpečit
a) soulad vnitřních předpisů s právními předpisy,
b) vzájemný soulad vnitřních předpisů a
c) soulad činností s právními a vnitřními předpisy.
(2) Zásady a postupy pro compliance jsou ucelené
a propojené.
§ 26
(1) Řídicí a kontrolní systém platební instituce je
nastaven tak, aby byl zajištěn účinný výkon vnitřního
auditu.
(2) Vnitřní audit vždy zahrnuje nezávislé prověření
a) dodržování požadavků a pravidel stanovených
právními a vnitřními předpisy,
b) finančního řízení, řízení rizik, řízení kapitálu a řízení
likvidity,
c) úplnosti, průkaznosti, správnosti a spolehlivosti
vedení účetnictví,
d) dostatečnosti a spolehlivosti systému vnitřních hlášení,
informací poskytovaných orgánům platební
instituce, účetních a statistických informací a informací
pro klienty,
e) spolehlivosti systému sestavování, kontroly a předkládání
výkazů a dalších informací České národní
bance a
f) dostatečnosti a spolehlivosti mechanismů vnitřní
kontroly.
(3) Vnitřní audit musí informovat o zjištěných
skutečnostech řídicí orgán platební instituce a dozorčí
orgán, pokud takový orgán platební instituce má. V případě
zjištění, která mohou významným způsobem záporně
ovlivnit finanční situaci platební instituce, musí
dát podnět k mimořádnému zasedání dozorčího
orgánu, pokud takový orgán platební instituce má.
§ 27
(1) Řídicí a kontrolní systém platební instituce je
nastaven tak, aby bylo zajištěno sledování a vyhodnocování
jeho funkčnosti a efektivnosti a bylo prováděno
průběžně na všech řídicích a organizačních úrovních.
(2) Nedostatky řídicího a kontrolního systému
odhalené po linii řízení, v rámci vnitřního auditu nebo
na základě jiné vnitřní kontroly, auditorem nebo jiným
způsobem, musí být bez zbytečného odkladu oznámeny
příslušné řídicí úrovni a urychleně řešeny.
(3) Významné nedostatky řídicího a kontrolního
systému musí být oznámeny řídicímu a dozorčímu
orgánu, pokud takový orgán platební instituce má.
(4) Systém odhalování a ohlašování nedostatků řídicího
a kontrolního systému musí být nastaven tak,
aby umožňoval jejich včasnou nápravu. Účinnost přijatých
opatření k nápravě je následně ověřována.
Díl 2
Řídicí a kontrolní systém instituce
elektronických peněz
(K § 47 odst. 3 zákona)
§ 28
Předpoklady řádné správy a řízení
(1) Řídicí a kontrolní systém instituce elektronických
peněz pokrývá veškeré její činnosti. Součástí řídicího
a kontrolního systému instituce elektronických
peněz je vždy také systém vnitřních zásad, pravidel
a postupů k předcházení legalizaci výnosů z trestné
činnosti a financování terorismu.
(2) Instituce elektronických peněz při naplňování
požadavků stanovených na řídicí a kontrolní systém
využívá vhodné zdroje, systémy a postupy a přihlíží
také k vývoji prostředí, v němž podniká.
(3) Pro naplnění dalších předpokladů řádné
správy a řízení postupuje instituce elektronických peněz
podle § 11 až 20.
§ 29
Systém řízení rizik
Řídicí a kontrolní systém instituce elektronických
peněz je nastaven tak, aby umožňoval soustavné řízení
rizik. Pro naplnění dalších požadavků na systém a procesy
řízení rizik postupuje instituce elektronických peněz
podle § 21 až 23.
§ 30
Systém vnitřní kontroly
Instituce elektronických peněz vytvoří, udržuje
a uplatňuje zásady a postupy pro vnitřní kontrolu,
která je součástí její běžné, zpravidla každodenní, činnosti.
Pro naplnění dalších požadavků na systém
vnitřní kontroly postupuje instituce elektronických peněz
podle § 24 až 27.
HLAVA II
KAPITÁLOVÁ PŘIMĚŘENOST
Díl 1
Kapitálová přiměřenost platební instituce
(K § 17 odst. 4 zákona)
§ 31
Výpočet kapitálové přiměřenosti
Při výpočtu kapitálové přiměřenosti platební instituce
se porovnává výše kapitálu podle § 32 až 37 a výše
kapitálového požadavku ke krytí rizik podle § 38 až 42
stanoveného přístupem, který je platební instituce
oprávněna používat.
§ 32
Vymezení kapitálu
(1) Kapitál se stanoví při dodržení limitů podle
§ 37 jako součet původního kapitálu a dodatkového
kapitálu snížený o odčitatelné položky.
(2) Kapitál je odvozen z rozvahy platební instituce.
Položky zahrnované do kapitálu nesmí být zohledněny
vícekrát a jejich výše musí být stanovena po
snížení o případné závazky z daňových povinností.
(3) Původní kapitál musí být platební instituci
okamžitě a neomezeně k dispozici pro krytí ztrát z rizik,
kterým je vystavena.
(4) Součástí kapitálu nejsou jakékoli zisky nebo
ztráty vzniklé z ocenění závazků platební instituce reálnou
hodnotou v souvislosti se změnami úvěrového rizika
platební instituce; jde o zisky nebo ztráty, které
jsou součástí nerozděleného zisku z předchozích období,
zisku za účetní období po zdanění, zisku za běžné
účetní období uvedeného v mezitímní účetní závěrce,
neuhrazené ztráty z předchozích období včetně ztráty
za minulé účetní období, ztráty za běžné účetní období.
Součástí kapitálu nejsou ani oceňovací rozdíly ze zajišťovacích
derivátů při zajištění peněžních toků.
(5) Pokud platební instituce patří do stejné skupiny
jako jiná platební instituce, instituce, investiční
společnost nebo pojišťovna, nesmí do kapitálu zahrnout
ty položky nebo jejich části, které jsou zahrnuty do
kapitálu těchto osob.
(6) Hybridní platební instituce nesmí do kapitálu
zahrnout ty položky nebo jejich části, které jsou použity
pro výkon jiných činností, než jsou činnosti podle
§ 8 zákona, přičemž při výkonu těchto činností je hybridní
platební instituce povinna udržovat určitou výši
kapitálu podle jiných právních předpisů15).
§ 33
Původní kapitál
Původní kapitál tvoří splacený základní kapitál
a) snížený o nabyté vlastní podíly16), přičemž součástí
této položky jsou také položky z obchodů
s vlastními podíly, zejména z forwardů a opcí, snižující
vlastní kapitál,
b) zvýšený o emisní ážio, přičemž součástí této položky
je
1. splacené emisní ážio, které souvisí se splaceným
základním kapitálem, a
2. emisní ážio vzniklé z obchodů s vlastními podíly,
c) zvýšený o rezervní fondy a nerozdělený zisk, přičemž
tato položka je součtem položek v bodech 1
až 4 sníženým o položku v bodě 5
1. povinné rezervní a rizikové fondy,
2. ostatní fondy, které jsou vytvořeny z rozdělení
zisku a lze je použít výhradně k úhradě ztráty
uvedené v účetní závěrce platební instituce,
3. nerozdělený zisk z předchozích období uvedený
v účetní závěrce platební instituce ověřené
auditorem a schválené nejvyšším orgánem, o jehož
rozdělení nejvyšší orgán nerozhodl a který
nepřipadl na vypořádací podíly,
4. zisk za účetní období po zdanění uvedený
v účetní závěrce platební instituce ověřené auditorem
snížený o předpokládané dividendy
a další předpokládané platby z rozdělení zisku,
5. neuhrazená ztráta z předchozích období včetně
ztráty za minulé účetní období,
d) zvýšený o zisk za běžné účetní období uvedený
v mezitímní účetní závěrce platební instituce ověřené
auditorem snížený o předpokládané dividendy
a další předpokládané platby z rozdělení
zisku, pokud záměr doložený souhlasem auditora
zahrnout tento zisk do původního kapitálu byl
oznámen České národní bance, ledaže Česká národní
banka ve lhůtě 1 měsíce ode dne doložení
záměru se souhlasem auditora odmítne zahrnutí
tohoto zisku do původního kapitálu, anebo ve
lhůtě 1 měsíce od doložení záměru se souhlasem
auditora informuje platební instituci, že si vyhrazuje
právo odmítnout zahrnutí tohoto zisku do
původního kapitálu ve lhůtě prodloužené o nejvýše
1 další měsíc a v této prodloužené lhůtě odmítne
zahrnutí tohoto zisku do původního kapitálu,
e) zvýšený o výsledné kurzové rozdíly z konsolidace
dat zahraniční pobočky, přičemž jsou-li tyto výsledné
kurzové rozdíly negativní, odečtou se,
f) snížený o ztrátu za běžné účetní období,
g) snížený o goodwill,
h) snížený o nehmotný majetek jiný než goodwill a
i) snížený o oceňovací rozdíl ze změn reálných hodnot
kapitálových nástrojů zařazených pro účely
vedení účetnictví do portfolia realizovatelných finančních
nástrojů, je-li negativní.
§ 34
Dodatkový kapitál
Dodatkový kapitál tvoří
a) podřízený dluh a
b) oceňovací rozdíl ze změn reálných hodnot kapitálových
nástrojů, pro něž existuje aktivní trh, zařazených
pro účely vedení účetnictví do portfolia
realizovatelných finančních nástrojů, je-li pozitivní.
Oceňovací rozdíl je stanoven po snížení
o případný závazek z odložené daně.
§ 35
Podřízený dluh
Pro vymezení podřízeného dluhu platí obdobně
ustanovení vyhlášky upravující pravidla obezřetného
podnikání bank, spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků
s cennými papíry o podřízeném dluhu A v kapitálu
na individuálním základě17).
§ 36
Odčitatelné položky
Odčitatelné položky tvoří
a) hodnota kapitálové investice do
1. institucí,
2. pojišťoven, zajišťoven, pojišťovacích holdingových
osob či pojišťovacích holdingových osob
se smíšenou činností, nebo
3. ostatních finančních institucí,
pokud přesahují 10 % základního kapitálu osob,
do nichž je investováno,
b) součet hodnot kapitálových investic do
1. institucí,
2. pojišťoven, zajišťoven, pojišťovacích holdingových
osob či pojišťovacích holdingových osob
se smíšenou činností, nebo
3. ostatních finančních institucí,
a to v částce, která přesahuje 10 % kapitálu před
odečtením položek podle písmene a) a bodů 1 až 3,
pokud jednotlivé kapitálové investice představují
podíl do 10 % včetně základního kapitálu osob,
do nichž je investováno, a
c) hodnota expozice ze sekuritizace, které by podle
vyhlášky upravující pravidla obezřetného podnikání
bank, spořitelních a úvěrních družstev
a obchodníků s cennými papíry náležela riziková
váha 1250 %18).
§ 37
Limity položek kapitálu na individuálním základě
(1) Dodatkový kapitál nelze zohlednit v míře vyšší
než 50 % původního kapitálu.
(2) 50 % výše odčitatelných položek se odčítá od
původního kapitálu a 50 % jejich výše se odčítá od
dodatkového kapitálu; ustanovení odstavce 1 tím není
dotčeno. Pokud 50 % výše odčitatelných položek převyšuje
dodatkový kapitál, částka odpovídající tomuto
převýšení se odčítá od původního kapitálu.
§ 38
Přístupy pro výpočet kapitálového požadavku
ke krytí rizik
(1) Přístupy pro výpočet kapitálového požadavku jsou
a) přístup na základě režijních nákladů (dále jen „přístup A“),
b) přístup na základě objemu plateb (dále jen „přístup B“), nebo
c) přístup základního ukazatele (dále jen „přístup C“).
(2) Hybridní platební instituce uplatní některý
z přístupů pouze na činnosti podle § 8 zákona.
§ 39
Přístup A
(1) Kapitálový požadavek stanovený přístupem A
se rovná 10 % ze součtu režijních nákladů za bezprostředně
předcházející účetní období; režijními náklady
se rozumí náklady na odpisy hmotného a nehmotného
majetku a správní náklady.
(2) Pokud došlo oproti bezprostředně předcházejícímu
účetnímu období k významné změně v činnosti
platební instituce, která stanovuje kapitálový požadavek
přístupem A, může Česká národní banka v odůvodněných
případech umožnit úpravu ve výpočtu tohoto
kapitálového požadavku.
(3) Platební instituce, která začala vykonávat svoji
činnost v průběhu běžného účetního období, stanovuje
kapitálový požadavek přístupem A ve výši 10 % ze
součtu režijních nákladů plánovaných pro běžné účetní
období a případně upravených podle požadavků České
národní banky.
(4) Hybridní platební instituce zahrnuje do režijních
nákladů jen ty režijní náklady, které se vztahují
k činnostem podle § 8 zákona.
§ 40
Přístup B
(1) Kapitálový požadavek stanovený přístupem B
se rovná součinu koeficientu navýšení podle § 42 a součtu
a) 4 % z části objemu plateb nepřesahující částku
odpovídající 5 000 000 eur,
b) 2,5 % z části objemu plateb vyšší než částka odpovídající
5 000 000 eur a nepřesahující částku odpovídající
10 000 000 eur,
c) 1 % z části objemu plateb vyšší než částka odpovídající
10 000 000 eur a nepřesahující částku odpovídající
100 000 000 eur,
d) 0,5 % z části objemu plateb vyšší než částka odpovídající
100 000 000 eur a nepřesahující částku
odpovídající 250 000 000 eur a
e) 0,25 % z části objemu plateb přesahující částku
odpovídající 250 000 000 eur.
(2) V období od 31. prosince do 30. prosince následujícího
roku se částka v eurech podle odstavce 1
přepočítává na částku v korunách českých kurzem devizového
trhu, který Česká národní banka vyhlásila
jako poslední v říjnu toho roku, v němž období začíná.
(3) Objem plateb představuje jednu dvanáctinu
celkové částky platebních transakcí provedených platební
institucí v bezprostředně předcházejícím účetním
období.
§ 41
Přístup C
(1) Kapitálový požadavek stanovený přístupem C
se rovná vyšší z hodnot:
a) součin relevantního ukazatele podle odstavce 2,
koeficientu násobení podle odstavce 5 a koeficientu
navýšení podle § 42, nebo
b) 80 % z tříletého průměru relevantních ukazatelů,
který je počítán z údajů za poslední 3 účetní období,
které jsou ověřeny auditorem.
(2) Relevantní ukazatel se rovná součtu úrokových
výnosů, úrokových nákladů, výnosů z poplatků
a provizí a ostatních provozních výnosů a při výpočtu
se postupuje takto:
a) relevantní ukazatel je počítán na základě 12 měsíčních
sledování z údajů ke konci posledního dvanáctiměsíčního
účetního období,
b) hybridní platební instituce zahrnuje jen ty ostatní
provozní výnosy, které se vztahují k činnostem
podle § 8 zákona,
c) každá položka se zohledňuje v odpovídající
kladné, anebo záporné hodnotě,
d) do výpočtu hodnoty relevantního ukazatele se nezahrnují
mimořádné a nepravidelné výnosy a
e) hodnotu relevantního ukazatele lze snížit o náklady
na outsourcing poskytovaný osobou, nad
níž příslušný orgán dohledu vykonává srovnatelný
dohled.
(3) Pokud platební instituce, jejíž účetní závěrka je
ověřována auditorem v souladu s jiným zákonem, nemá
údaje uvedené v účetní závěrce ověřené auditorem po
zákonem stanovené lhůtě, použije údaje auditorem neověřené.
(4) Pokud platební instituce začala vykonávat
svoji činnost až v průběhu běžného účetního období,
stanoví relevantní ukazatel na základě svého plánu a případně
upraveného podle požadavků České národní
banky.
(5) Koeficient násobení se rovná součtu
a) 10 % z části hodnoty relevantního ukazatele nepřesahující
částku odpovídající 2 500 000 eur,
b) 8 % z části hodnoty relevantního ukazatele vyšší
než částka odpovídající 2 500 000 eur a nepřesahující
částku odpovídající 5 000 000 eur,
c) 6 % z části hodnoty relevantního ukazatele vyšší
než částka odpovídající 5 000 000 eur a nepřesahující
částku odpovídající 25 000 000 eur,
d) 3 % z části hodnoty relevantního ukazatele vyšší
než částka odpovídající 25 000 000 eur a nepřesahující
částku odpovídající 50 000 000 eur a
e) 1,5 % z části hodnoty relevantního ukazatele přesahující
částku odpovídající 50 000 000 eur.
(6) V období od 31. prosince do 30. prosince následujícího
roku se částka v eurech podle odstavce 5
přepočítává na částku v korunách českých kurzem devizového
trhu, který Česká národní banka vyhlásila
jako poslední v říjnu toho roku, v němž období začíná.
§ 42
Koeficient navýšení
Koeficient navýšení, který se používá při uplatnění
přístupu B, anebo přístupu C, je
a) 0,5, poskytuje-li platební instituce pouze platební
službu podle § 3 odst. 1 písm. f) zákona,
b) 0,8, poskytuje-li platební instituce platební službu
podle § 3 odst. 1 písm. g) zákona, a
c) 1, poskytuje-li platební instituce některou z platebních
služeb podle § 3 odst. 1 písm. a) až e) zákona.
Díl 2
Kapitálová přiměřenost instituce
elektronických peněz
(K § 48 odst. 3 zákona)
§ 43
Výpočet kapitálové přiměřenosti
Při výpočtu kapitálové přiměřenosti instituce elektronických
peněz se porovnává výše kapitálu podle § 44
a výše kapitálového požadavku ke krytí rizik podle § 45.
§ 44
Výpočet výše kapitálu
Pro výpočet výše kapitálu instituce elektronických
peněz platí obdobně § 32 až 37.
§ 45
Výpočet kapitálového požadavku ke krytí rizik
(1) Kapitálový požadavek se rovná vyšší z hodnot:
a) 2 % z celkových finančních závazků z vydaných
elektronických peněz odpovídajících jejich aktuálnímu
stavu, nebo
b) 2 % z celkových finančních závazků z vydaných
elektronických peněz odpovídajících jejich průměrnému
stavu za posledních 6 měsíců.
(2) Pokud instituce elektronických peněz vykonává
svou činnost po dobu kratší než 6 měsíců, rovná
se kapitálový požadavek vyšší z těchto hodnot:
a) 2 % z celkových finančních závazků z vydaných
elektronických peněz stanovených na základě aktuálního
stavu těchto závazků k okamžiku výpočtu,
nebo
b) 2 % z celkových finančních závazků z vydaných
elektronických peněz stanovených ve výši plánované
pro šestiměsíční období, přičemž odhadovaná
částka musí být doložena obchodním plánem.
HLAVA III
INVESTIČNÍ OMEZENÍ
§ 46
(K § 20 odst. 4 a § 49 odst. 2 zákona)
Aktivy s nízkým rizikem se rozumí vládní nebo
kvalifikované nástroje podle vyhlášky upravující pravidla
obezřetného podnikání bank, spořitelních a úvěrních
družstev a obchodníků s cennými papíry, s výjimkou
ostatních kvalifikovaných nástrojů, kterým by podle
uvedené vyhlášky odpovídal koeficient pro výpočet
kapitálového požadavku ke specifickému úrokovému
riziku nepřevyšující 1,6 %19).
HLAVA IV
UVEŘEJŇOVÁNÍ INFORMACÍ
INSTITUCÍ ELEKTRONICKÝCH PENĚZ
§ 47
Rozsah uveřejňovaných informací
(K § 50 odst. 1 zákona)
(1) Instituce elektronických peněz uveřejňuje informace
o složení akcionářů s podílem na základním
kapitálu nebo hlasovacích právech alespoň 10 %, přičemž
u akcionáře, který je
a) právnickou osobou, se uvede obchodní firma,
anebo název, právní forma, adresa sídla a výše
podílu na základním kapitálu nebo hlasovacích
právech vyjádřená v procentech,
b) fyzickou osobou, se uvede jméno, anebo jména,
příjmení a výše podílu na základním kapitálu nebo
hlasovacích právech vyjádřená v procentech.
(2) Instituce elektronických peněz uveřejňuje zejména
tyto informace o své činnosti:
a) předmět podnikání (činnosti) zapsaný v obchodním
rejstříku,
b) přehled činností, které skutečně vykonává, a
c) přehled činností, jejichž vykonávání bylo Českou
národní bankou omezeno, anebo na základě požadavku
České národní banky ukončeno.
(3) Instituce elektronických peněz uveřejňuje zejména
tyto informace o své finanční situaci:
a) čtvrtletní rozvahu,
b) čtvrtletní výkaz zisku a ztráty,
c) údaj o výši kapitálu a výši kapitálového požadavku
ke krytí rizik.
(4) Jsou-li informace požadované k uveřejnění
předmětem informační povinnosti vůči České národní
bance, uveřejňuje je instituce elektronických peněz
v obdobné struktuře, jakou použila ve výkazech předkládaných
České národní bance.
§ 48
Způsob uveřejňování informací
(K § 50 odst. 1 zákona)
(1) Instituce elektronických peněz uveřejňuje informace
podle § 47 v českém jazyce na své internetové
adrese v podobě datového souboru vhodného ke stažení
v běžně používaném formátu.
(2) Informace ke dni 31. března, 30. června a 30. září
se uveřejňují do 6 týdnů od konce příslušného kalendářního
čtvrtletí a informace ke dni 31. prosince pak do
4 měsíců od konce příslušného kalendářního roku; informace
se uveřejňují spolu s datem, kdy tak bylo učiněno.
Požadavky na způsob uveřejňování informací ke
dni 31. prosince se považují za splněné, pokud instituce
elektronických peněz uveřejní požadované informace
v rámci plnění povinností, které má jako účetní jednotka,
ve výroční zprávě.
(3) Ustanovení odstavce 2 věty první za středníkem
platí obdobně pro uveřejňování doplnění či oprav
již uveřejněných informací.
(4) Instituce elektronických peněz bez zbytečného
odkladu sdělí České národní bance přesnou internetovou adresu,
na které jsou tyto informace dostupné,
a případnou aktualizaci této adresy.
HLAVA V
NĚKTERÉ INFORMACE A PODKLADY
PŘEDKLÁDANÉ PLATEBNÍ INSTITUCÍ
ČESKÉ NÁRODNÍ BANCE
§ 49
Oznámení o poskytování platebních služeb
prostřednictvím obchodního zástupce
(K § 23 odst. 3 zákona)
(1) Platební instituce podává oznámení o úmyslu
poskytovat platební služby prostřednictvím obchodního
zástupce poskytujícího platební služby na území
České republiky na tiskopise, jehož vzor je uveden
v příloze č. 8 k této vyhlášce.
(2) Současně s oznámením podle odstavce 1 platební
instituce zasílá
a) údaje o obchodních zástupcích, a to v rámci informací
podle § 27 zákona a vyhlášky upravující
předkládání informací platebními institucemi České
národní bance20),
b) kopie dokladů podle § 4 odst. 1 písm. e) prokazujících
důvěryhodnost, odbornou způsobilost a dostatečnou
zkušenost každého obchodního zástupce,
který je fyzickou osobou, a každé vedoucí
osoby obchodního zástupce, který je právnickou
osobou, o nichž je podána informace podle písmene
a),
c) prohlášení, jehož vzor je uveden v příloze č. 8
k této vyhlášce, že řídicí a kontrolní systém každého
obchodního zástupce, o kterém je podána
informace podle písmene a), je vhodný z hlediska
dodržování povinností souvisejících s bojem proti
legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování
terorismu.
(3) Doklady podle odstavce 2 písm. b) lze nahradit
prohlášením, jehož vzor je uveden v příloze č. 8
k této vyhlášce, že u každého obchodního zástupce,
který je fyzickou osobou, a u každé vedoucí osoby
obchodního zástupce, který je právnickou osobou,
o nichž je podávána informace podle odstavce 2 písm. a), platební instituce ověřila
důvěryhodnost, odbornou
způsobilost a dostatečnou zkušenost této osoby
podle kritérií pro posuzování důvěryhodnosti, odborné
způsobilosti a dostatečné zkušenosti. Pokud
bude mít Česká národní banka pochybnosti, že některá
z osob, o nichž je podána informace podle odstavce 2 písm. a), není důvěryhodná,
odborně způsobilá nebo
dostatečně zkušená, vyzve platební instituci k předložení
dokladů podle odstavce 2 písm. b). Platební instituce
předloží požadované doklady České národní
bance bez zbytečného odkladu, nejpozději však do
15 dnů ode dne doručení výzvy České národní banky.
(4) Platební instituce předkládá informace podle
odstavců 1 až 3 České národní bance v elektronické
podobě.
(5) Pokud má platební instituce v úmyslu poskytovat
platební služby prostřednictvím obchodního
zástupce v hostitelském členském státě, postupuje podle
§ 53.
§ 50
Oznámení o výkonu některých provozních činností
prostřednictvím jiné osoby
(K § 26 odst. 4 zákona)
(1) Platební instituce podává oznámení o úmyslu
svěřit výkon některých provozních činností vztahujících
se k poskytování platebních služeb jiné osobě na
tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 9 k této
vyhlášce.
(2) S oznámením platební instituce dále předkládá
návrh smlouvy mezi platební institucí a osobou, které
bude svěřen výkon dohodnutých činností.
Oznámení o výkonu činnosti
v hostitelském členském státě
(K § 29 odst. 2 zákona)
§ 51
(1) Platební instituce podává oznámení o úmyslu
vykonávat činnost v hostitelském členském státě prostřednictvím
pobočky na tiskopise, jehož vzor je uveden
v příloze č. 10 k této vyhlášce.
(2) S oznámením předkládá platební instituce popis
organizačního uspořádání pobočky obsahující zejména
tyto informace:
a) náplně činnosti jednotlivých útvarů a popis vazeb
těchto útvarů na ostatní útvary pobočky a platební
instituce, působnost těchto útvarů a sdělení, zda
platební instituce zvažuje zřízení více obchodních
míst v rámci pobočky, jejich počtu, předpokládaném
rozsahu a druhu platebních služeb poskytovaných
těmito obchodními místy, jejich začlenění
do organizačního uspořádání pobočky a jejich působnost
a způsob řízení,
b) vymezení působnosti pobočky při rozhodování a
c) způsob kontroly pobočky a zapojení pobočky do
řídicího a kontrolního systému platební instituce.
§ 52
Platební instituce, která má v úmyslu vykonávat
činnost v jiném členském státě bez založení pobočky,
podává oznámení na tiskopise, jehož vzor je uveden
v příloze č. 10 k této vyhlášce.
§ 53
(K § 23 odst. 3 zákona)
(1) Platební instituce, která má v úmyslu poskytovat
platební služby prostřednictvím obchodního zástupce
v hostitelském členském státě, podává oznámení
na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 10 k této
vyhlášce.
(2) Je-li obchodní zástupce fyzickou osobou,
předkládá platební instituce současně s oznámením
rovněž kopie dokladů podle § 4 odst. 1 písm. e) prokazujících
důvěryhodnost, odbornou způsobilost a dostatečnou
zkušenost obchodního zástupce.
(3) Je-li obchodní zástupce právnickou osobou,
předkládá platební instituce současně s oznámením
rovněž
a) seznam osob, které jsou statutárním orgánem,
anebo členem statutárního orgánu, obchodního
zástupce včetně uvedení funkce každé osoby, a
b) kopie dokladů podle § 4 odst. 1 písm. e) prokazujících
důvěryhodnost, odbornou způsobilost a dostatečnou
zkušenost osoby uvedené v písmeně a).
(4) Platební instituce současně s oznámením dále
předkládá popis organizačního zajištění využívání obchodních
zástupců obsahující zejména tyto informace:
a) vymezení působnosti a odpovědnosti obchodního
zástupce, a
b) způsob kontroly obchodního zástupce a jeho zapojení
do řídicího a kontrolního systému platební
instituce.
ČÁST ČTVRTÁ
SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ
A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 54
Společná ustanovení
(1) Česká národní banka uveřejňuje vzory tiskopisů
stanovených touto vyhláškou způsobem umožňujícím
dálkový přístup.
(2) Je-li osoba zastoupena, je přílohou žádosti
nebo oznámení plná moc nebo jiná listina prokazující
oprávnění zastupovat. Pravost podpisu zmocnitele
musí být úředně ověřena.
(3) Místo originálu listiny lze předložit její úředně
ověřenou kopii.
(4) Pokud povaha věci vylučuje předložení přílohy
žádosti nebo oznámení nebo uvedení údaje
a není-li to z žádosti nebo oznámení dostatečně zjevné,
uvede žadatel nebo oznamovatel tuto skutečnost v žádosti
nebo oznámení společně s důvody, pro které nelze
přílohu předložit nebo údaj uvést, a tyto důvody
přiměřeně doloží.
(5) Žadatel nebo oznamovatel se namísto předložení
předepsané přílohy může odvolat na přesně identifikovaný
dokument, který v posledních 3 letech předložil
České národní bance a který splňuje požadavky
stanovené touto vyhláškou.
(6) Listinná příloha žádosti nebo oznámení může
být předložena v původním vyhotovení, byla-li vydána
orgánem veřejné moci
a) členského státu, nebo
b) cizího státu, se kterým má Česká národní banka
uzavřenu dohodu o spolupráci; seznam těchto
orgánů uveřejní Česká národní banka způsobem
umožňujícím dálkový přístup.
Guvernér:
doc. Ing. Tůma, CSc. v. r.
Příloha 2
Dotazník k posouzení odborné způsobilosti, důvěryhodnosti a
zkušenosti vedoucí osoby platební instituce nebo isnstituce elektronických
peněz a dalších osob
Příloha 4
Žádost o zápis do registru/změnu registrace
poskytovatelů platebních služeb malého rozsahu
Příloha 6
Žádost o předchozí souhlas k nabytí nebo zvýšení
kvalifikované účasti na instituci elektronických peněz/k ovládnutí
instituce elektronických peněz
Příloha 8
Oznámení o poskytování platebních služeb prostřednictvím obchodního
zástupce platební instituce
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/46/ES ze dne 18. září 2000 o přístupu
k činnosti institucí elektronických
peněz, o jejím výkonu a o obezřetnostním dohledu nad touto činností.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/64/ES ze dne 13. listopadu 2007 o platebních
službách na vnitřním trhu,
kterou se mění směrnice 97/7/ES, 2002/65/ES, 2005/60/ES a 2006/48/ES a zrušuje směrnice
97/5/ES.
2) Například zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 15/1998 Sb., o dohledu
v oblasti kapitálového trhu a o změně a doplnění dalších zákonů, zákon č. 455/1991
Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 83/1990
Sb., o sdružování občanů, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech a o změně
a doplnění některých souvisejících
zákonů (zákon o nadacích a nadačních fondech), ve znění pozdějších předpisů.
3) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
4) § 2 odst. 2 písm. g) zákona č. 284/2009 Sb., o platebním styku.
5) § 34 zákona č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění zákona č. 296/2007 Sb.
6) § 18 zákona o účetnictví.
7) § 2 odst. 2 písm. f) zákona o platebním styku.
8) § 38i odst. 1 písm. a) obchodního zákoníku.
9) § 2 odst. 2 písm. h) zákona o platebním styku.
10) § 19 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 16/1998 Sb., zákona
č. 165/1998 Sb., zákona č. 126/2002 Sb.
a zákona č. 257/2004 Sb.
11) § 66a obchodního zákoníku.
12) § 190b obchodního zákoníku.
13) § 2 písm. c) zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů (zákon
o auditorech).
14) § 2 písm. d) zákona o auditorech.
15) Například zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších
předpisů.
16) § 61 obchodního zákoníku.
17) § 58 vyhlášky č. 123/2007 Sb., o pravidlech obezřetného podnikání bank, spořitelních
a úvěrních družstev a obchodníků
s cennými papíry.
18) Příloha č. 17 a příloha č. 18 k vyhlášce č. 123/2007 Sb., ve znění vyhlášky č.
282/2008 Sb.
19) Tabulka č. 2 v příloze č. 20 k vyhlášce č. 123/2007 Sb., ve znění vyhlášky č.
282/2008 Sb.
20) § 7 vyhlášky č. 375/2009 Sb., o předkládání informací platebními institucemi,
poskytovateli platebních služeb malého
rozsahu a institucemi elektronických peněz České národní bance.