254/2000 Sb.
ZÁKON
ze dne 14. července 2000
o auditorech a o změně zákona č. 165/1998 Sb.
Změna: 209/2002 Sb.
Změna: 169/2004 Sb.
Změna: 284/2004 Sb.
Změna: 56/2006 Sb.
Změna: 57/2006 Sb., 70/2006 Sb.
Změna: 296/2007 Sb.
Změna: 124/2008 Sb., 230/2008 Sb.
Změna: 254/2008 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
AUDITOR, POSKYTOVÁNÍ AUDITORSKÝCH SLUŽEB,
KOMORA AUDITORŮ ČESKÉ REPUBLIKY
HLAVA I
Úvodní ustanovení
§ 1
Tento zákon upravuje v souladu s právem Evropských
společenství1) postavení a činnost auditorů, auditorských
společností, asistentů auditora, podmínky, za nichž mohou být
poskytovány auditorské služby, a vznik, postavení a působnost
Komory auditorů České republiky (dále jen "Komora").
§ 2
(1) Auditorskými službami se rozumí
a) ověřování účetních závěrek nebo konsolidovaných účetních
závěrek a výročních zpráv nebo konsolidovaných výročních
zpráv1a) (dále jen "audit"),
b) ověřování dalších skutečností podle zvláštních právních
předpisů,
c) ověřování jiných ekonomických informací v rozsahu stanoveném
smlouvou.
(2) Auditorské služby podle tohoto zákona je oprávněn
poskytovat auditor a auditorská společnost.
(3) Auditorem se rozumí ten, kdo je zapsán do seznamu
auditorů podle § 3 odst. 1 a 2 nebo zaregistrován v seznamu
auditorů podle § 3 odst. 7.
(4) Auditorskou společností je obchodní společnost, která je
zapsána v seznamu auditorských společností vedeném Komorou. Jménem
auditorské společnosti mohou auditorské služby poskytovat pouze
auditoři.
(5) Auditor je při poskytování auditorských služeb nezávislý;
je vázán pouze právními předpisy. Auditor je rovněž povinen
dodržovat auditorské směrnice a profesní předpisy vydané Komorou.
(6) Poskytuje-li auditor auditorské služby jménem auditorské
společnosti, nesmějí společníci, akcionáři nebo vedoucí pracovníci
této auditorské společnosti, kteří nejsou auditory, zasahovat do
poskytování auditorských služeb způsobem, který může ohrozit
nezávislost auditora při poskytování těchto služeb.
HLAVA II
PŘEDPOKLADY PRO POSKYTOVÁNÍ AUDITORSKÝCH SLUŽEB
§ 3
Podmínky pro zapsání auditora do seznamu auditorů
(1) Komora zapíše na žádost do seznamu auditorů toho, kdo
a) získal vysokoškolské vzdělání v rámci akreditovaného
bakalářského nebo magisterského studijního programu,2)
b) je plně způsobilý k právním úkonům,
c) je bezúhonný,
d) pracoval po dobu alespoň 3 let jako asistent auditora,
e) není v pracovním poměru nebo v obdobném poměru, s výjimkou
pracovního poměru vysokoškolského učitele nebo pracovního
poměru u auditora nebo u auditorské společnosti,
f) nevykonává činnost neslučitelnou s poskytováním auditorských
služeb (§ 18),
g) složil auditorskou zkoušku,
h) nebyl vyškrtnut ze seznamu auditorů v souvislosti s uložením
kárného opatření nebo uplynula doba stanovená v § 22 odst. 2, a
i) uhradil poplatek ve výši stanovené Komorou nepřevyšující částku
5 000 Kč.
(2) Do seznamu auditorů Komora zapíše také
a) občana jiného státu než členského státu Evropské unie, pokud
prokáže, že je oprávněn poskytovat auditorské služby ve státě,
s nímž Česká republika uzavřela mezinárodní smlouvu, která ji
zavazuje zajistit auditorům tohoto státu přístup k poskytování
auditorských služeb, a
b) usazeného auditora za podmínek stanovených v § 13c a 13d.
(3) Tomu, kdo splňuje podmínky uvedené v odstavci 1 nebo 2,
je Komora povinna umožnit, nejdéle do 30 dnů ode dne splnění
poslední podmínky, složení slibu do rukou prezidenta nebo
viceprezidenta Komory v tomto znění: "Slibuji na svou čest
a svědomí, že při poskytování auditorských služeb budu dodržovat
právní řád, profesní předpisy a auditorské směrnice vydané
Komorou, ctít etiku auditorské profese a dodržovat povinnost
mlčenlivosti." Ve stejné lhůtě je Komora povinna provést zápis do
seznamu auditorů a vydat o tom osvědčení.
(4) Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona nepovažuje ten,
kdo byl pravomocně odsouzen
a) pro trestný čin spáchaný úmyslně, nebo
b) pro trestný čin spáchaný z nedbalosti, jehož skutková podstata
souvisí s poskytováním auditorských služeb, pokud se na něho
nehledí, jako by nebyl odsouzen.3)
(5) Za účelem doložení bezúhonnosti žadatele
podle odstavce 4 si Komora vyžádá podle zvláštního
právního předpisu3a) výpis z evidence Rejstříku trestů.
Žádost o vydání výpisu z evidence Rejstříku trestů a výpis
z evidence Rejstříku trestů se předávají v elektronické
podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový
přístup.
(6) Doklady o splnění podmínek uvedených v odstavcích 1 a 2
musí být předloženy v originále, ověřeném opise nebo ověřené
kopii.4) U cizojazyčných dokladů se předkládá též jejich překlad
do českého jazyka, v případě pochybností je Komora oprávněna
požadovat úředně ověřený překlad.
(7) Do seznamu auditorů Komora zaregistruje hostujícího
auditora za podmínek stanovených v § 13e a 13f.
§ 4
Podmínky pro zapsání auditorské společnosti
do seznamu auditorských společností
(1) Komora zapíše na žádost do seznamu auditorských
společností obchodní společnost,
a) ve které náleží více než 50 % hlasovacích práv auditorům
oprávněným vykonávat auditorské služby; jde-li o akciovou
společnost, musí být základní kapitál společnosti tvořen
akciemi vydanými na jméno, přičemž majiteli více než 50 %
těchto akcí musí být auditoři oprávnění vykonávat auditorské
služby,
b) která má ve statutárním a dozorčím orgánu více než
padesátiprocentní zastoupení auditorů oprávněných vykonávat
auditorské služby; je-li statutární nebo dozorčí orgán tvořen
jednou osobou, musí jí být auditor oprávněný vykonávat
auditorské služby; je-li tvořen dvěma fyzickými osobami, musí
být jednou z nich auditor oprávněný vykonávat auditorské
služby, a
c) která uhradila poplatek ve výši stanovené Komorou nepřevyšující
částku 20 000 Kč.
(2) Obchodní společnost předloží spolu se žádostí o zápis do
seznamu auditorských společností společenskou smlouvu,
zakladatelskou smlouvu nebo zakladatelskou listinu, stanovy,
byly-li vydány, a doklad o jejím zápisu do obchodního rejstříku,
pokud je ke dni předložení žádosti v obchodním rejstříku zapsána;
u akciové společnosti též seznam akcionářů. Doklady musí být
předloženy v originálech nebo ověřených kopiích.
(3) Obchodní společnost, která splňuje podmínky stanovené
v odstavcích 1 a 2, je Komora povinna nejdéle do 30 dnů ode dne
splnění poslední podmínky zapsat do seznamu auditorských
společností a vydat o tom osvědčení.
§ 5
Právní účinky zápisu do seznamu auditorů,
registrace v seznamu auditorů nebo zápisu
do seznamu auditorských společností
(1) Zápis do seznamu auditorů nebo do seznamu auditorských
společností opravňuje k poskytování auditorských služeb, a to ode
dne uvedeného v osvědčení o zápisu.
(2) Registrace v seznamu auditorů opravňuje k poskytování
auditorských služeb, a to ode dne uvedeného v osvědčení
o registraci.
(3) Proti rozhodnutí, kterým Komora zamítla žádost o zápis do
seznamu auditorů nebo do seznamu auditorských společností anebo
kterým Komora odmítla registraci do seznamu auditorů, lze podat
žalobu k soudu.5a)
§ 6
Seznam auditorů
(1) Seznam auditorů, který vede Komora, obsahuje tyto údaje:
a) jméno a příjmení auditora, rodné číslo, nebylo-li přiděleno,
datum narození, adresa místa trvalého pobytu, místo podnikání,
obchodní firmu, je-li odlišná od jména a příjmení auditora,
a identifikační číslo, bylo-li přiděleno,
b) datum složení auditorské zkoušky nebo rozdílové auditorské
zkoušky,
c) datum zápisu do seznamu auditorů a číslo osvědčení o zápisu,
d) způsob poskytování auditorských služeb (§ 13),
e) údaje o pozastavení oprávnění k poskytování auditorských
služeb, o vyškrtnutí ze seznamu auditorů a o uložení kárného
opatření,
f) datum registrace hostujícího auditora a číslo osvědčení
o registraci.
(2) Do seznamu auditorů se zapíše bez zbytečného odkladu také
změna nebo zánik zapisovaných skutečností, které je auditor
povinen bez zbytečného odkladu oznámit a doložit Komoře.
(3) Údaje uvedené v seznamu auditorů jsou veřejně přístupné
a lze do nich nahlédnout v sídle Komory.
§ 7
Seznam auditorských společností
(1) Seznam auditorských společností, který vede Komora,
obsahuje tyto údaje:
a) obchodní firmu, sídlo a identifikační číslo,
b) datum zápisu do seznamu auditorských společností a číslo
osvědčení o zápisu,
c) jméno, příjmení, rodné číslo, nebylo-li přiděleno, datum
narození a adresa místa trvalého pobytu auditorů poskytujících
auditorské služby jménem auditorské společnosti; u auditorů,
kteří jsou společníky auditorské společnosti, rozsah jejich
hlasovacích práv, u akciové společnosti seznam akcionářů,
d) jméno, příjmení, rodné číslo, nebylo-li přiděleno, datum
narození a adresa místa trvalého pobytu osob, které jsou jejich
statutárním nebo dozorčím orgánem,
e) údaje o pozastavení oprávnění k poskytování auditorských služeb
auditorskou společností, o vyškrtnutí ze seznamu auditorských
společností a o uložení opatření podle § 21.
(2) Do seznamu auditorských společností se zapíše bez
zbytečného odkladu také změna nebo zánik zapisovaných skutečností,
které je auditorská společnost povinna bez zbytečného odkladu
oznámit a doložit Komoře.
(3) Údaje uváděné v seznamu auditorských společností jsou
veřejně přístupné a lze do nich nahlédnout v sídle Komory.
§ 8
Auditorská zkouška a rozdílová auditorská zkouška
(1) Auditorskou zkouškou se ověřuje odborná úroveň
teoretických znalostí uchazeče a schopnost jejich využití v praxi.
(2) Auditorská zkouška je zaměřena na tyto oblasti:
a) ekonomie a finanční řízení,
b) účetnictví,
c) příslušné části občanského práva, obchodního práva, finančního
práva, pracovního práva a práva sociálního zabezpečení,
související s činnostmi vykonávanými při poskytování
auditorských služeb, a právní předpisy upravující insolvenční řízení,
d) informační systémy pro řízení a vnitřní kontrolu, systémy
zpracování dat a matematické a statistické metody využitelné
při auditu,
e) auditorské postupy, metody a techniky, včetně auditorských
směrnic.
(3) Auditorská zkouška se dělí na část písemnou a část ústní.
Písemná část zkoušky se dělí nejvíce na deset dílčích písemných
zkoušek. Ústní část zkoušky lze složit nejdříve po složení všech
dílčích písemných zkoušek.
(4) V každém kalendářním pololetí stanoví Komora nejméně
jeden termín pro konání každé dílčí písemné zkoušky a nejméně
jeden termín pro konání ústní části auditorské zkoušky; informace
o termínech zkoušek poskytuje Komora.
(5) Auditorská zkouška musí být složena nejpozději do 3 let
ode dne konání první dílčí písemné zkoušky; není-li auditorská
zkouška složena v této lhůtě, složené dílčí zkoušky se při podání
nové žádosti o vykonání auditorské zkoušky neuznávají.
(6) Rozdílová auditorská zkouška se dělí na část písemnou
a část ústní a zahrnuje oblasti vymezené v odstavci 2 písm. b) a c), jejichž znalost není prokázána doklady o splnění
kvalifikačních předpokladů (§ 13b); písemná část zkoušky se dělí
na nejvíce 4 dílčí písemné zkoušky. Ústní část rozdílové
auditorské zkoušky lze složit nejdříve po složení dílčích
písemných zkoušek. Pokud je doklady o splnění kvalifikačních
předpokladů prokázána znalost všech oblastí vymezených v odstavci 2 písm. b) a c), považuje se rozdílová auditorská zkouška za
složenou.
(7) Ustanovení odstavců 4 a 5 platí pro rozdílovou
auditorskou zkoušku přiměřeně s tím, že rozdílová auditorská
zkouška musí být složena nejpozději do 2 let ode dne konání první
dílčí písemné zkoušky.
(8) Ten, kdo při dílčí písemné zkoušce nebo při ústní části
auditorské zkoušky nebo rozdílové auditorské zkoušky neuspěl, může
písemně požádat Komoru, aby mu umožnila její opakování. Komora
umožní opakování zkoušky, nejdříve však po uplynutí 1 měsíce,
jde-li o dílčí písemnou zkoušku, nebo po uplynutí 3 měsíců,
jde-li o ústní část zkoušky; každou zkoušku lze opakovat pouze
dvakrát.
(9) Ten, kdo při auditorské zkoušce neuspěl a nepodal žádost
o její opakování, nebo ten, kdo při zkoušce neuspěl ani při jejím
druhém opakování, může podat novou žádost o vykonání auditorské
zkoušky až po uplynutí 2 let ode dne konání zkoušky, při které
naposled neuspěl. Při podání nové žádosti o vykonání auditorské
zkoušky musí prokázat, že poslední rok před podáním žádosti
pracoval jako asistent auditora.
(10) Poplatek za přihlášku k dílčí písemné části auditorské
zkoušky může činit nejvýše 1 000 Kč; poplatek za přihlášku k ústní
auditorské zkoušce může činit nejvýše 5 000 Kč. Poplatky jsou
příjmem Komory.
(11) Auditorská zkouška a rozdílová auditorská zkouška se
koná v jazyce českém.
§ 9
Zkušební komise
(1) Členy a předsedy zkušebních komisí pro dílčí písemné
zkoušky jmenuje a odvolává Komora z řad auditorů a dalších
odborníků z ekonomické a právní teorie a praxe. Zkušební komise
musí být složena nejméně ze 3 členů včetně předsedy. Dílčí písemná
zkouška se hodnotí výrokem "vyhověl" nebo "nevyhověl"; o výroku
rozhoduje zkušební komise nadpoloviční většinou hlasů; při jejich
rovnosti rozhoduje hlas předsedy zkušební komise. O hodnocení
vypracuje zkušební komise protokol.
(2) V případě, kdy byl uchazeč hodnocen výrokem "nevyhověl"
a má pochybnosti o hodnocení dílčí písemné zkoušky zkušební
komisí, může písemně požádat Komoru o jeho přezkoumání, a to ve
lhůtě 30 dnů ode dne oznámení hodnocení. Komora zajistí neprodleně
přezkoumání hodnocení zkušební komisí v jiném složení; výrok této
komise je konečný.
(3) Členy a předsedy zkušebních komisí pro ústní část zkoušky
jmenuje a odvolává ministr financí z řad auditorů, zaměstnanců
ministerstva financí (dále jen "ministerstvo") a dalších odborníků
z ekonomické a právní teorie a praxe. Komora po projednání
s ministerstvem sestavuje jednotlivé zkušební komise tak, aby
každou zkušební komisi tvořili z poloviny zaměstnanci ministerstva
a z poloviny členové, které jmenoval ministr financí na návrh
Komory. Zkušební komise musí být složena nejméně ze 4 členů včetně
předsedy; předsedou zkušební komise je vždy zaměstnanec
ministerstva.
(4) Ústní část zkoušky se hodnotí výrokem "vyhověl" nebo
"nevyhověl". O výroku rozhoduje zkušební komise nadpoloviční
většinou hlasů; při jejich rovnosti rozhoduje hlas předsedy
zkušební komise. O hodnocení vypracuje zkušební komise protokol.
Výrok zkušební komise je konečný.
(5) Proti rozhodnutí Komory podle odstavců 2 a 4 lze podat
žalobu k soudu.5a)
§ 10
Zkušební řád
Zkušební řád, kterým se stanoví podrobnosti k podání žádosti
o vykonání auditorské zkoušky a rozdílové auditorské zkoušky,
postup při posuzování kvalifikačních předpokladů podle § 8 odst.
6, § 13d a 13f, stanovení počtu a obsahu dílčích písemných
zkoušek, výše poplatku za přihlášku k dílčím písemným auditorským
zkouškám a ústním auditorským zkouškám, průběh a způsob hodnocení
auditorské zkoušky a rozdílové auditorské zkoušky a postup při
neúčasti na zkoušce, vydá prováděcím právním předpisem
ministerstvo po projednání s Komorou.
§ 11
Vyškrtnutí ze seznamu auditorů nebo ze seznamu
auditorských společností
(1) Oprávnění k poskytování auditorských služeb zaniká
vyškrtnutím ze seznamu auditorů nebo ze seznamu auditorských
společností,
a) nastane-li některá ze skutečností uvedených v odstavci 2, nebo
b) rozhodne-li o tom Komora v případech uvedených v odstavci 4.
(2) Ten,
a) kdo zemřel, je vyškrtnut ze seznamu auditorů ke dni úmrtí,
b) kdo byl prohlášen za mrtvého, je vyškrtnut ze seznamu auditorů
ke dni právní moci rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého,
c) kdo byl zbaven způsobilosti k právním úkonům, nebo ten, jehož
způsobilost k právním úkonům byla omezena, je vyškrtnut ze
seznamu auditorů ke dni právní moci rozhodnutí soudu, kterým
byl způsobilosti k právním úkonům zbaven nebo kterým byla jeho
způsobilost k právním úkonům omezena,
d) komu bylo uloženo kárné opatření vyškrtnutí ze seznamu auditorů
nebo seznamu auditorských společností, je vyškrtnut ze seznamu
ke dni právní moci rozhodnutí o uložení tohoto kárného
opatření,
e) vůči komu byl prohlášen konkurs, je vyškrtnut ze seznamu auditorů
nebo ze seznamu auditorských společností ke dni právní moci rozhodnutí
o prohlášení konkursu,
f) kdo podal Komoře písemnou žádost o vyškrtnutí ze seznamu
auditorů nebo ze seznamu auditorských společností opatřenou
ověřeným podpisem, je vyškrtnut ze seznamu uplynutím
kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byla
žádost o vyškrtnutí ze seznamu Komoře doručena.
(3) Vyškrtnutí ze seznamu auditorů nebo seznamu auditorských
společností podle odstavce 2 zaznamená Komora v příslušném seznamu
bez odkladu, nejpozději však do 1 měsíce poté, co se o důvodech
vyškrtnutí dozvěděla. O záznamu Komora písemně vyrozumí toho,
jehož se záznam týká, jde-li o důvody vyškrtnutí uvedené
v odstavci 2 písm. d) až f); v ostatních případech vyrozumí Komora
písemně o záznamu osoby blízké, jsou-li jí známy.
(4) Ze seznamu vyškrtne Komora také
a) auditorskou společnost, u níž došlo k přeměně podle zvláštního
právního předpisu;6) to neplatí v případě změny právní formy
auditorské společnosti,
b) auditorskou společnost, která přestala splňovat podmínky
stanovené v § 4 odst. 1,
c) auditora, který přestal splňovat podmínky stanovené v § 3 odst. 1 písm. e) a f),
d) auditora, který byl pravomocně odsouzen k nepodmíněnému trestu
odnětí svobody za úmyslný trestný čin spáchaný v souvislosti
s poskytnutím auditorských služeb,
e) auditora, který byl pravomocně odsouzen za jiný úmyslný trestný
čin, než je uveden v písmenu d), nebo který byl za trestný čin
uvedený v písmenu d) odsouzen k jinému trestu než nepodmíněnému
trestu odnětí svobody, pokud tato trestná činnost ohrožuje
důvěru v řádné poskytování auditorských služeb.
(5) Vyškrtnutí ze seznamu auditorů nebo seznamu auditorských
společností podle odstavce 4 zaznamená Komora v příslušném seznamu
bez odkladu, nejpozději však do 1 měsíce poté, co se rozhodnutí
o vyškrtnutí stalo vykonatelným.
(6) Proti rozhodnutí, kterým Komora rozhodla podle odstavce 4 o vyškrtnutí auditora nebo auditorské společnosti ze seznamu
auditorů nebo ze seznamu auditorských společností, lze podat
žalobu k soudu.5a)
(7) O vyškrtnutí ze seznamu podle odstavce 2 písm. c), d)
nebo e) nebo odstavce 4 písm. a), b), c) nebo e) Komora informuje
příslušný orgán jiného členského státu, ve kterém auditor nebo
auditorská společnost poskytuje auditorské služby.
§ 12
Pozastavení oprávnění k poskytování auditorských služeb
(1) Oprávnění k poskytování auditorských služeb se pozastaví,
a) nastane-li některá ze skutečností uvedených v odstavcích 2 a 3, nebo
b) rozhodne-li o tom Komora v případech uvedených v odstavcích 4 a 5.
(2) Auditorovi,
a) jemuž bylo uloženo kárné opatření pozastavení oprávnění
k poskytování auditorských služeb, je poskytování auditorských
služeb pozastaveno dnem, kdy nabylo právní moci rozhodnutí
o uložení tohoto kárného opatření,
b) který byl vzat do vazby, je oprávnění k poskytování
auditorských služeb pozastaveno dnem nástupu výkonu tohoto
opatření,
c) který nastoupil výkon trestu odnětí svobody, je oprávnění
k poskytování auditorských služeb pozastaveno dnem nástupu
výkonu tohoto trestu,
d) kterému byl uložen trest zákazu činnosti spočívající v zákazu
poskytování auditorských služeb, je poskytování auditorských
služeb pozastaveno dnem, kdy nabylo právní moci rozhodnutí,
kterým byl tento trest uložen.
(3) Auditorské společnosti, jíž bylo uloženo opatření
spočívající v pozastavení oprávnění k poskytování auditorských
služeb, je toto oprávnění pozastaveno dnem, kdy nabylo právní moci
rozhodnutí o uložení tohoto opatření.
(4) Komora pozastaví oprávnění k poskytování auditorských
služeb auditorovi nebo auditorské společnosti
a) je-li v prodlení se zaplacením příspěvků na činnost Komory
delším než 1 rok a příspěvek nebyl zaplacen ani do 1 měsíce po
vyzvání Komory s poučením o následcích nezaplacení; oprávnění
k poskytování auditorských služeb Komora pozastaví do doby
úhrady příspěvku,
b) na základě písemné žádosti, nejdéle na 1 rok.
(5) Komora může pozastavit auditorovi oprávnění k poskytování
auditorských služeb,
a) bylo-li proti němu zahájeno trestní řízení pro úmyslný trestný
čin, a to nejdéle do dne, kdy nabude právní moci rozhodnutí,
kterým se toto řízení končí,
b) bylo-li zahájeno řízení o jeho způsobilosti k právním úkonům,
a to nejdéle do dne, kdy nabude právní moci rozhodnutí, kterým
se toto řízení končí.
(6) Pozastavení oprávnění k poskytování auditorských služeb
zaznamená Komora v příslušném seznamu bez odkladu, nejpozději však
do 1 měsíce poté, co se o něm dozvěděla nebo co se rozhodnutí
o pozastavení auditorské činnosti stalo vykonatelným; o záznamu
Komora písemně vyrozumí auditora nebo auditorskou společnost.
(7) Proti rozhodnutí, kterým Komora rozhodla o pozastavení
oprávnění k poskytování auditorských služeb auditorovi nebo
auditorské společnosti, lze podat žalobu k soudu.5a)
(8) Po dobu pozastavení oprávnění k poskytování auditorských
služeb
a) auditor ani auditorská společnost nejsou oprávněni poskytovat
auditorské služby,
b) je pozastaven výkon funkce auditora v orgánech Komory uvedených
v § 30 odst. 1 písm. b) až d),
c) auditor nemůže být volen do orgánů Komory uvedených v § 30 odst. 1 písm. b) až d),
d) není dotčena povinnost auditora nebo auditorské společnosti
uvedená v § 16,
e) není dotčena kárná odpovědnost auditora.
(9) Pozastavení oprávnění k poskytování auditorských služeb
zaniká
a) dnem, kdy pominula okolnost, která byla důvodem k pozastavení
oprávnění k poskytování auditorských služeb, a v případech
podle odstavce 4 dnem, kdy uplynula doba, po kterou bylo
oprávnění k poskytování auditorských služeb pozastaveno,
b) dnem právní moci rozhodnutí, kterým bylo rozhodnutí
o pozastavení oprávnění k poskytování auditorských služeb
zrušeno.
(10) Dojde-li u auditora zapsaného do seznamu auditorů podle
§ 3 odst. 2 k pozastavení oprávnění k poskytování auditorských
služeb v cizině, pozastaví mu Komora v odůvodněném případě
oprávnění k poskytování auditorských služeb podle tohoto zákona,
a to nejpozději do 1 měsíce ode dne, kdy se o tom dozvěděla.
(11) O pozastavení oprávnění k poskytování auditorských
služeb podle odstavce 2 a o zániku tohoto pozastavení Komora
informuje příslušný orgán jiného členského státu, ve kterém
auditor nebo auditorská společnost poskytuje auditorské služby.
HLAVA III
ZPŮSOB POSKYTOVÁNÍ AUDITORSKÝCH SLUŽEB
§ 13
(1) Auditor může poskytovat auditorské služby svým jménem
a na svůj účet nebo jako společník nebo zaměstnanec auditorské
společnosti jejím jménem a na její účet nebo jako zaměstnanec
auditora jeho jménem a na jeho účet; při poskytování auditorských
služeb je povinen používat označení "auditor".
(2) Auditor, který poskytuje auditorské služby jménem
auditorské společnosti, nemůže současně poskytovat auditorské
služby svým jménem, jménem jiné auditorské společnosti ani jménem
jiného auditora.
§ 13a
Poskytování auditorských služeb státními
příslušníky jiných členských států Evropské unie
(1) Auditorské služby může v České republice za podmínek
stanovených tímto zákonem též poskytovat státní příslušník
členského státu Evropské unie (dále jen "členský stát")
a) soustavně jako usazený auditor, kterého Komora zapsala do
seznamu auditorů a který složil slib do rukou prezidenta nebo
viceprezidenta Komory, nebo
b) dočasně nebo příležitostně jako hostující auditor, kterého
Komora zaregistrovala v seznamu auditorů.
(2) Činnost usazeného auditora nebo hostujícího auditora na
území České republiky se řídí právními předpisy České republiky.
(3) Na hostující auditory se obdobně vztahují též profesní
předpisy a auditorské směrnice.
(4) Usazený auditor opatřuje dokumenty vydávané v souvislosti
s poskytováním auditorských služeb vlastnoručním podpisem a číslem
osvědčení o zápisu do seznamu auditorů a hostující auditor
opatřuje dokumenty vydávané v souvislosti s poskytováním
auditorských služeb vlastnoručním podpisem a číslem osvědčení
o registraci v seznamu auditorů.
§ 13b
Posuzování kvalifikačních předpokladů
(1) Pro umožnění přístupu k poskytování auditorských služeb
se v České republice v souladu s právem Evropských společenství1)
uznávají diplomy, osvědčení a jiné doklady o odborné kvalifikaci,
jakož i odborná praxe.
(2) Uznávacím orgánem je Komora, která posuzuje splnění
kvalifikačních předpokladů, stanoví obsah rozdílové zkoušky
a provádí další úkony nezbytné pro řádné zjištění skutečností
rozhodných pro uznání kvalifikačních předpokladů, zápis do seznamu
auditorů nebo registraci v seznamu auditorů.
(3) Komora je orgánem, který vydává auditorům doklady pro
účely prokázání jejich kvalifikačních předpokladů v ostatních
členských státech.
§ 13c
Usazený auditor
(1) Státní příslušník členského státu může požádat o uznání
odborné kvalifikace a zápis do seznamu auditorů, pokud
a) získal odbornou kvalifikaci k poskytování auditorských služeb
v jiném členském státě, pokud tento stát požaduje pro
poskytování těchto služeb odbornou kvalifikaci, nebo
b) poskytoval po dobu 2 let během bezprostředně předcházejících
10 let auditorské služby v jiném státě, pokud tento stát
nepožaduje pro poskytování těchto služeb odbornou kvalifikaci.
(2) Žádost se podává v českém jazyce a obsahuje jméno
a příjmení auditora, rodné číslo, a nebylo-li přiděleno, datum
narození, adresu místa trvalého pobytu a dále místo podnikání,
včetně všech států, ve kterých poskytuje auditorské služby, a dobu
jejich poskytování, obchodní firmu, je-li odlišná od jména
a příjmení žadatele, identifikační číslo, bylo-li přiděleno,
státní příslušnost, způsob poskytování auditorských služeb
a adresu pro doručování na území České republiky.
(3) Žadatel současně s žádostí předkládá
a) průkaz totožnosti žadatele,
b) doklad o odborné kvalifikaci podle odstavce 1 písm. a) nebo
doklad o odborné praxi podle odstavce 1 písm. b),
c) doklad o zaplacení poplatku ve výši 3 000 Kč a
d) doklad o pojištění pro případ odpovědnosti za škodu způsobenou
v souvislosti s poskytováním auditorských služeb uzavřeném tak,
aby výše pojistných částek byla úměrná možným škodám, které lze
v rozumné míře předpokládat.
(4) Doklady podle odstavce 3 musí být předloženy v originále,
ověřeném opise nebo ověřené kopii.4) U cizojazyčných dokladů se
předkládá též jejich překlad do českého jazyka; v případě
pochybností je Komora oprávněna požadovat úředně ověřený překlad.
(5) Poplatky podle odstavce 3 písm. c) jsou příjmem Komory.
§ 13d
Rozhodnutí o žádosti
(1) Žadatele, který podal žádost podle § 13c odst. 2,
prokázal splnění kvalifikačních předpokladů předložením dokladů
podle § 13c odst. 3 a složil rozdílovou auditorskou zkoušku,
Komora bezodkladně zapíše do seznamu auditorů a vydá žadateli
osvědčení o zápisu.
(2) Pokud má Komora odůvodněné pochybnosti o pravosti dokladů
podle § 13c odst. 3, požádá příslušný orgán členského státu, ve
kterém byly doklady vydány, o potvrzení jejich pravosti.
(3) Pokud žadatel řádně nedoloží své kvalifikační
předpoklady, a to ani ve stanovené náhradní lhůtě, která nesmí být
kratší šedesáti dnů, nebo žadatel nesložil rozdílovou auditorskou
zkoušku, Komora rozhodne o odmítnutí zápisu do seznamu auditorů;
žadateli sdělí důvody tohoto odmítnutí a poučí jej o právu podat
opravný prostředek.
§ 13e
Hostující auditor
(1) Státní příslušník členského státu, který splňuje některý
z kvalifikačních předpokladů podle § 13c odst. 1 písm. a) nebo b)
a má v úmyslu dočasně nebo příležitostně poskytovat auditorské
služby na území České republiky, je povinen oznámit tuto
skutečnost Komoře.
(2) Oznámení se podává v českém jazyce a obsahuje
a) jméno a příjmení auditora, rodné číslo, a nebylo-li přiděleno,
datum narození, adresu trvalého pobytu a dále místo podnikání,
obchodní firmu, je-li odlišná od jména a příjmení oznamovatele,
identifikační číslo, bylo-li přiděleno, a státní příslušnost,
b) způsob poskytování auditorských služeb,
c) předpokládanou dobu poskytování auditorských služeb na území
České republiky a
d) adresu pro doručování na území České republiky.
(3) Oznamovatel současně s oznámením předkládá
a) průkaz totožnosti oznamovatele, případně osoby oprávněné jednat
jejím jménem,
b) doklad o odborné kvalifikaci podle § 13c odst. 1 písm. a) nebo
doklad o odborné praxi podle § 13c odst. 1 písm. b),
c) doklad o tom, že oznamovatel vykonává předmětnou činnost
v jiném členském státě v souladu s jeho právními předpisy,
d) doklad o zaplacení poplatku ve výši 3 000 Kč a
e) doklad o pojištění pro případ odpovědnosti za škodu způsobenou
v souvislosti s poskytováním auditorských služeb uzavřeném tak,
aby výše pojistných částek byla úměrná předpokládané době
poskytování auditorských služeb na území České republiky
a možným škodám, které lze v rozumné míře předpokládat.
(4) Doklady podle odstavce 3 musí být předloženy v originále,
ověřeném opise nebo ověřené kopii.4) U cizojazyčných dokladů se
předkládá též jejich překlad do českého jazyka; v případě
pochybností je Komora oprávněna požadovat úředně ověřený překlad.
(5) Poplatky podle odstavce 3 písm. d) jsou příjmem Komory.
§ 13f
Osvědčení o registraci
(1) Oznamovatele, který podal oznámení podle § 13e odst. 2,
prokázal splnění kvalifikačních předpokladů předložením dokladů
podle § 13e odst. 3, Komora bezodkladně zaregistruje v seznamu
auditorů a vydá oznamovateli osvědčení o registraci, ve kterém
uvede dobu jeho platnosti.
(2) Pokud má Komora odůvodněné pochybnosti o pravosti dokladů
podle § 13e odst. 3, požádá příslušný orgán členského státu, ve
kterém byly doklady vydány, o potvrzení jejich pravosti.
(3) Pokud oznamovatel řádně nedoloží své kvalifikační
předpoklady, a to ani ve stanovené náhradní lhůtě, která nesmí být
kratší šedesáti dnů, Komora rozhodne o odmítnutí registrace
v seznamu auditorů; oznamovateli sdělí důvody tohoto odmítnutí
a poučí jej o právu podat opravný prostředek.
HLAVA IV
PRÁVA A POVINNOSTI AUDITORŮ A AUDITORSKÝCH SPOLEČNOSTÍ
§ 14
(1) Auditor je povinen při poskytování auditorských služeb
jednat čestně a svědomitě, dodržovat auditorské směrnice
a profesní předpisy, zejména etický kodex.
(2) Auditor není oprávněn nařizovat změny a opravy údajů
vykázaných účetní jednotkou.
(3) Při provádění auditu je auditor povinen ověřit, zda
a) účetní závěrka nebo konsolidovaná účetní závěrka podává věrný
a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace účetní
jednotky a je v souladu s právními předpisy nebo Mezinárodními
účetními standardy1a) a
b) výroční zpráva je v souladu s účetní závěrkou nebo
konsolidovaná výroční zpráva je v souladu s konsolidovanou
účetní závěrkou.
(4) Zpráva auditora musí obsahovat
a) úvod, ve kterém auditor uvádí
1. jméno a příjmení, adresu místa trvalého pobytu a místo
podnikání, liší-li se od místa trvalého pobytu u účetních
jednotek, které jsou fyzickou osobou nebo obchodní firmu
nebo název, sídlo u účetních jednotek, které jsou právnickou
osobou, identifikační číslo, je-li účetní jednotce
přiděleno, právní formu účetní jednotky a předmět podnikání
nebo jiné činnosti, případně účel, pro který byla zřízena, a
2. identifikaci účetní závěrky nebo konsolidované účetní
závěrky účetních jednotek uvedených v bodu 1, včetně uvedení
rozvahového dne nebo jiného okamžiku, k němuž je účetní
závěrka nebo konsolidovaná účetní závěrka sestavena,
a identifikaci účetního období, za které je sestavena,
b) popis rozsahu provedeného auditu, ve kterém auditor uvádí
1. v souladu s kterými auditorskými směrnicemi Komory nebo
Mezinárodními auditorskými standardy1a) je audit proveden,
2. jakým způsobem je provedeno ověření úplnosti a průkaznosti
informací uvedených v účetní závěrce nebo konsolidované
účetní závěrce a zhodnocení účetních metod, které účetní
jednotka použila, a
3. zhodnocení vypovídací schopnosti účetní závěrky a výroční
zprávy nebo konsolidované účetní závěrky a konsolidované
výroční zprávy,
c) výrok auditora, ve kterém auditor vyjadřuje názor, zda účetní
závěrka nebo konsolidovaná účetní závěrka v souladu s právními
předpisy nebo Mezinárodními účetními standardy1a) podává věrný
a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situaci účetní
jednotky; auditor uvádí
1. výrok bez výhrad, pokud podle auditora účetní závěrka nebo
konsolidovaná účetní závěrka v souladu s právními předpisy
nebo Mezinárodními účetními standardy1a) ve všech významných
ohledech podává věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví
a finanční situace účetní jednotky a pokud všechny významné
skutečnosti, včetně případných změn účetních metod, byly
odpovídajícím způsobem popsány v příloze účetní závěrky nebo
konsolidované účetní závěrky,
2. výrok s výhradou, pokud podle auditora došlo k omezení
rozsahu auditu nebo existují pochybnosti o správnosti nebo
vhodnosti použitých účetních metod nebo o přiměřenosti údajů
vykázaných v účetní závěrce nebo konsolidované účetní
závěrce nebo o přiměřenosti údajů popsaných ve výroční
zprávě nebo konsolidované výroční zprávě a dochází tak
k významnému ovlivnění skutečností posuzovaných podle bodu
1, avšak nejsou dány důvody pro odmítnutí výroku nebo
záporný výrok,
3. odmítnutí výroku, pokud podle auditora došlo k omezení
rozsahu auditu tak zásadním způsobem, že auditor není
schopen vydat výrok k účetní závěrce, protože není schopen
získat informace nezbytné pro posouzení skutečností podle
bodu 1, nebo
4. záporný výrok, pokud podle auditora existují pochybnosti
o správnosti nebo vhodnosti použitých účetních metod nebo
o přiměřenosti údajů vykázaných v účetní závěrce nebo
konsolidované účetní závěrce nebo o přiměřenosti údajů
popsaných ve výroční zprávě nebo konsolidované výroční
zprávě, a to tak zásadního charakteru, že výrok s výhradou
by byl, vzhledem k závažnosti zjištění, nepřiměřeně
zavádějící ve vztahu ke skutečnostem posuzovaným podle bodu
1,
d) popis všech významných skutečností u výroku podle písmene c)
bodů 2 až 4, včetně vyčíslení jejich možných dopadů na výsledek
hospodaření a vlastní kapitál účetní jednotky, je-li možné toto
vyčíslení provést,
e) popis všech skutečností, které nejsou obsaženy ve výroku podle
písmene c) a auditor je považuje za vhodné uvést, zejména
významné nejistoty a skutečnosti s významným vlivem na
předpoklad časově neomezeného trvání účetní jednotky z důvodu
finanční situace účetní jednotky,
f) výrok o souladu výroční zprávy s účetní závěrkou nebo
konsolidované výroční zprávy s konsolidovanou účetní závěrkou.
(5) Zprávu auditora je auditor povinen zpracovat písemně
a uvést v ní své jméno, příjmení a číslo osvědčení o zápisu do
seznamu auditorů nebo o registraci v seznamu auditorů, datum
vypracování a podpis. Auditorská společnost ve zprávě auditora
uvede obchodní firmu, sídlo, číslo osvědčení o zápisu do seznamu
auditorských společností a jména a příjmení auditorů, kteří jménem
auditorské společnosti vypracovali zprávu, čísla jejich osvědčení
o zápisu do seznamu auditorů nebo o registraci v seznamu auditorů,
jejich podpisy a datum vypracování.
(6) Zprávu auditora projedná auditor nebo auditorská
společnost se statutárním orgánem i dozorčím orgánem účetní
jednotky; jde-li o obec nebo městskou část hlavního města Prahy se
starostou, u statutárních měst a hlavního města Prahy
s primátorem, u kraje s hejtmanem, dále s finančním výborem
zastupitelstva.
(7) O průběhu auditu vede auditor nebo auditorská společnost
spis, který obsahuje
a) kopie písemností zachycujících všechny významné skutečnosti
zjištěné při této činnosti, včetně významných skutečností,
které nastaly mezi rozvahovým dnem a datem zpracování zprávy
auditora,
b) smlouvu o provedení auditu, plán a program auditu, zprávu
auditora, účetní závěrku nebo konsolidovanou účetní závěrku,
výroční zprávu nebo konsolidovanou výroční zprávu a další
doklady dokumentující průběh auditu. Právo nahlížet do spisu
mají pouze osoby oprávněné vykonávat ze zákona nebo z pověření
Komory dohled nad řádným výkonem auditorských služeb, soud
a dále orgány činné v trestním řízení, týká-li se trestní
řízení auditora.
(8) Spis se archivuje 10 let ode dne splnění smlouvy.
(9) Pro ostatní auditorské služby se ustanovení odstavce 6
použije přiměřeně.
§ 15
(1) Auditor je povinen, pokud tento zákon nestanoví jinak,
zachovat mlčenlivost o všech skutečnostech týkajících se účetní
jednotky, o nichž se dozvěděl v souvislosti s poskytováním
auditorských služeb; tato povinnost se vztahuje i na osoby
pověřené Komorou výkonem dohledu, zaměstnance, společníky,
akcionáře i členy orgánů auditorské společnosti nebo auditora.
Dotčené osoby může zprostit mlčenlivosti pouze účetní jednotka.
Tím není dotčena povinnost zachovávat mlčenlivost stanovená
zvláštními právními předpisy.7) Povinnost zachovat mlčenlivost
trvá i po vyškrtnutí ze seznamu auditorů nebo ze seznamu
auditorských společností. Porušením povinnosti mlčenlivosti není plnění povinností
vůči příslušnému orgánu podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů
z trestné činnosti a financování terorismu a zákona
o provádění mezinárodních sankcí.
Porušením povinnosti mlčenlivosti není plnění povinností
vůči příslušnému orgánu podle zvláštního právního
předpisu o dohledu v oblasti kapitálového trhu.
(2) Auditor má právo, aby mu účetní jednotka poskytla veškeré
jím požadované doklady a jiné písemnosti, dále informace
a vysvětlení potřebná k řádnému poskytnutí auditorských služeb.
Auditor je oprávněn být přítomen při inventarizaci majetku
a závazků účetní jednotky, popřípadě si vyžádat provedení
inventarizace v oblasti, ve které zjistil nedostatky. Je oprávněn
si vyžádat písemné pověření o přístupu k informacím vedeným
o účetní jednotce u bank. Účetní jednotka je povinna požadavkům
auditora vyhovět.
(3) Zjistí-li auditor nebo auditorská společnost při
poskytování auditorských služeb podle § 2 odst. 1 písm. a) a b)
v účetní jednotce, jejíž činnost podléhá podle zvláštních právních
předpisů státnímu dozoru nebo dohledu nad
finančním trhem, skutečnosti,
které
a) nasvědčují tomu, že došlo k porušení zvláštních právních
předpisů upravujících podmínky její činnosti,
b) mají zásadní negativní vliv na její hospodaření,
c) mohou ohrozit její časově neomezené trvání, nebo
d) mohou vést k odmítnutí výroku, zápornému výroku nebo vyslovení
výhrad,
jsou povinni neprodleně písemně informovat orgán, který je pro
tuto účetní jednotku podle zvláštních právních předpisů orgánem
státního dozoru nebo dohledu
nad finančním trhem.
(4) Obdobnou povinnost má auditor nebo auditorská společnost,
zjistí-li skutečnosti uvedené v odstavci 3 v účetní jednotce, ve
vztahu k níž účetní jednotka uvedená v odstavci 3 disponuje 20 %
nebo více hlasovacích práv nebo má podílovou účast větší než 20 %
základního kapitálu nebo pokud s ní tvoří podnikatelské
seskupení.8)
(5) Zjistí-li auditor nebo auditorská společnost při
poskytování auditorských služeb v účetní jednotce skutečnosti
uvedené v odstavci 3 nebo skutečnosti, o kterých se lze domnívat,
že mohou naplnit skutkovou podstatu hospodářského trestného činu,
trestného činu úplatkářství nebo trestného činu proti majetku,
jsou povinni neprodleně písemně informovat statutární i dozorčí
orgán účetní jednotky nebo zastupitelstvo územního samosprávného
celku v případě, kdy účetní jednotkou je územní samosprávný celek.
§ 16
Auditor a auditorská společnost povinně přispívají na činnost
Komory; výši příspěvku a způsob jeho úhrady stanoví profesní
předpis Komory.
§ 17
(1) Auditor a auditorská společnost odpovídají za škodu,
která byla způsobena v souvislosti s poskytováním auditorských
služeb.
(2) Vznikne-li škoda při poskytování auditorských služeb
auditorskou společností, ve vztahu k poškozenému odpovídají
auditorská společnost a auditor, který jejím jménem auditorské
služby poskytl, solidárně. Obdobně to platí při poskytování
auditorských služeb auditorem jménem a na účet jiného auditora.
(3) Auditor a auditorská společnost se odpovědnosti podle
odstavce 1 zprostí, prokáží-li, že škodě nemohlo být zabráněno ani
při vynaložení veškerého úsilí, které na nich lze požadovat.
(4) Auditor a auditorská společnost musejí být pojištěni pro
případ odpovědnosti za škodu způsobenou v souvislosti
s poskytováním auditorských služeb tak, aby výše pojistných částek
byla úměrná možným škodám, které lze v rozumné míře předpokládat.
§ 18
(1) Auditor nebo auditorská společnost nesmějí vykonávat
podnikatelskou činnost, nestanoví-li tento zákon jinak.
(2) Překážkou poskytování auditorských služeb auditorem nebo
auditorskou společností nejsou tyto činnosti:
a) správa vlastního majetku,
b) členství v dozorčím orgánu účetní jednotky,
c) vědecká, pedagogická, publicistická, literární nebo umělecká
činnost,
d) vedení účetnictví nebo provozování ekonomické, poradenské
a organizační činnosti podle zvláštního právního předpisu,
e) daňové poradenství podle zvláštního právního předpisu,
f) insolvenční správce, likvidátor nebo nucený správce
podle zvláštních právních předpisů,
g) znalec pro ekonomické obory podle zvláštního právního předpisu.
(3) Auditor nesmí poskytovat auditorské služby účetní
jednotce, jestliže
a) je jejím společníkem, členem, statutárním orgánem, členem
jejího statutárního orgánu nebo dozorčího orgánu nebo je-li
osobou blízkou osobě, která je ve vztahu k účetní jednotce
jejím společníkem, členem, statutárním orgánem, členem jejího
statutárního orgánu nebo dozorčího orgánu, popřípadě má v této
účetní jednotce postavení, jež by mohlo ovlivnit nezávislost
auditora,
b) je u této účetní jednotky insolvenčním správcem, likvidátorem, nuceným
správcem nebo
správcem majetku,
c) vede sám nebo osoba jemu blízká účetnictví této účetní
jednotky, sestavuje její účetní závěrku nebo zpracovává její
daňové přiznání,
d) má u ní za posledních 5 let příjem za poskytování auditorských
služeb vyšší než jednu polovinu svého celkového příjmu za
těchto 5 let.
(4) Auditorská společnost nesmí poskytovat auditorské služby
účetní jednotce, jestliže
a) je jejím společníkem,
b) vede účetnictví této účetní jednotky, sestavuje její účetní
závěrku nebo zpracovává její daňové přiznání,
c) má u ní za posledních 5 let příjem za poskytování auditorských
služeb vyšší než jednu polovinu svého celkového příjmu za
těchto 5 let,
d) je ve vztahu k účetní jednotce osobou ovládající podle
zvláštního právního předpisu,
e) je u této účetní jednotky insolvenčním správcem nebo
likvidátorem.
§ 19
Auditorská společnost je povinna zpřístupnit veřejnosti údaje
uvedené v § 7 odst. 1 písm. a) až d).
§ 20
Auditor nebo auditorská společnost, kteří zaměstnávají
asistenta auditora, jsou povinni vytvářet takové pracovní
podmínky, které asistentovi auditora umožní řádnou přípravu na
povolání auditora; asistentovi auditora musí být zejména umožněna
účast na odborných školeních, řádná příprava na auditorskou
zkoušku, jakož i účast u auditorské zkoušky.
HLAVA V
KÁRNÁ ODPOVĚDNOST
§ 21
Kárná a jiná opatření
(1) Za závažné nebo opětovné zaviněné porušení povinností
stanovených tímto zákonem, profesním předpisem, auditorskou
směrnicí nebo zákonem o některých opatřeních proti
legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu může být auditorovi
uloženo některé z těchto kárných
opatření:
a) napomenutí,
b) veřejné napomenutí,
c) pokuta do výše 500 000 Kč,
d) pozastavení oprávnění k poskytování auditorských služeb nejdéle
na 1 rok,
e) vyškrtnutí ze seznamu auditorů.
(2) Z důvodů uvedených v odstavci 1 může být asistentovi
auditora uloženo některé z těchto kárných opatření:
a) napomenutí,
b) veřejné napomenutí,
c) pokuta do výše 50 000 Kč,
d) vyškrtnutí ze seznamu asistentů auditora.
(3) Za závažné nebo opětovné porušení povinností stanovených
tímto zákonem, profesními předpisy, auditorskými směrnicemi nebo zákonem
o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování
terorismu může být auditorské společnosti uloženo některé z těchto opatření:
a) pokuta do výše 1 000 000 Kč,
b) pozastavení oprávnění k poskytování auditorských služeb nejdéle
na 1 rok,
c) vyškrtnutí ze seznamu auditorských společností.
(4) Uložené pokuty jsou příjmem Komory.
§ 22
Vyškrtnutí ze seznamů a nový zápis do seznamů
(1) Kárná komise rozhodne o vyškrtnutí ze seznamu auditorů
nebo o vyškrtnutí auditorské společnosti ze seznamu auditorských
společností, pokud
a) ve stanovené lhůtě neodstranili nedostatky, pro které jim bylo
pozastaveno oprávnění k poskytování auditorských služeb podle
§ 21 odst. 1 písm. d) nebo § 21 odst. 3 písm. b),
b) poskytovali auditorské služby v době pozastavení oprávnění
k poskytování auditorských služeb podle tohoto zákona,
c) auditor nesplňuje podmínky stanovené v § 3 nebo nesplnil
oznamovací povinnost stanovenou v § 6 odst. 2,
d) auditorská společnost nesplňuje podmínky stanovené v § 4 nebo
nesplnila oznamovací povinnost stanovenou v § 7 odst. 2.
(2) Auditora nebo auditorskou společnost lze znovu zapsat do
seznamu auditorů nebo do seznamu auditorských společností na
základě písemné žádosti a po splnění podmínek stanovených tímto
zákonem, nejdříve však po uplynutí 3 let ode dne vyškrtnutí
auditora nebo auditorské společnosti z příslušného seznamu.
§ 23
Kárné řízení
(1) O uložení kárného a jiného opatření podle § 21 rozhoduje
na návrh ministra financí nebo bez návrhu kárná komise Komory.
(2) Řízení lze zahájit nejpozději do 5 let ode dne, kdy
důvody pro zahájení řízení vznikly.
(3) Ti, vůči nimž bylo kárné řízení zahájeno, mají právo
vyjádřit se ke všem skutečnostem, které jsou jim kladeny za vinu;
mají právo se hájit a navrhovat důkazy, které by měly být v kárném
řízení provedeny.
(4) Podrobnosti týkající se postupu při ukládání kárných
a jiných opatření stanovených v § 21 upravuje kárný řád, který
vydává Komora.
(5) Rozhodnutí kárné komise musí být písemné a musí obsahovat
výrok, odůvodnění a poučení o opravném prostředku; pro doručování
jeho písemného vyhotovení se použijí přiměřeně ustanovení
zvláštních právních předpisů o doručování rozhodnutí vydaných ve
správním řízení.
§ 24
Odvolání
(1) Proti rozhodnutí kárné komise může auditor, auditorská
společnost, asistent auditora nebo ministr financí podat do
15 dnů od jeho doručení odvolání; odvolání má odkladný účinek.
(2) O odvolání rozhoduje tříčlenná komise ustavená radou
Komory ze členů rady. Tato komise v odvolacím řízení rozhodnutí
zruší nebo odvolání zamítne a rozhodnutí potvrdí.
§ 25
Zahlazení kárného a jiného opatření
Na auditora, asistenta auditora nebo na auditorskou
společnost se hledí, jako by jim nebylo uloženo kárné nebo jiné
opatření,
a) dnem, kdy rozhodnutí o napomenutí nebo veřejném napomenutí bylo
vykonáno,
b) uplynula-li ode dne, kdy rozhodnutí o uložení kárného nebo
jiného opatření bylo vykonáno, doba 1 roku, byla-li uložena
pokuta nebo pozastavení oprávnění k poskytování auditorských
služeb,
c) uplynula-li ode dne vyškrtnutí ze seznamu auditorů nebo ze
seznamu auditorských společností doba 3 let, bylo-li uloženo
opatření spočívající ve vyškrtnutí ze seznamu auditorů nebo ze
seznamu auditorských společností,
d) uplynula-li ode dne vyškrtnutí doba 3 let, bylo-li asistentu
auditora uloženo opatření spočívající ve vyškrtnutí ze seznamu
asistentů auditora.
HLAVA VI
ASISTENT AUDITORA
§ 26
Seznam asistentů auditora
(1) Komora zapíše na písemnou žádost do seznamu
asistentů auditora toho, kdo
a) je plně způsobilý k právním úkonům,
b) je bezúhonný,
c) získal vysokoškolské vzdělání uvedené v § 3 odst. 1 písm. a) a předloží o tom doklady,
d) je v pracovním poměru u auditora nebo v auditorské
společnosti, jeho pracovní úvazek činí nejméně
35 hodin týdně a pod vedením a dohledem auditora
vykonává práce spojené s poskytováním auditorských
služeb, a předloží o tom doklady.
(2) Při posuzování bezúhonnosti se postupuje
podle § 3 odst. 4 a 5.
(3) Pro účely stanovené v § 3 odst. 1 písm. d) se doba výkonu
práce podle odstavce 1 písm. d) počítá ode dne zápisu do seznamu
asistentů auditora; do této doby se nezahrnuje doba výkonu
vojenské základní, civilní nebo náhradní služby, doba mateřské
dovolené a další mateřské dovolené, pracovní volno bez náhrady
mzdy poskytnuté zaměstnavatelem9) a doba pracovní neschopnosti
přesahující 1 měsíc.
(4) Jsou-li splněny podmínky uvedené v odstavci 1, provede
Komora do 1 měsíce od doručení písemné žádosti zápis do seznamu
asistentů auditora, a to ke dni vzniku pracovního poměru podle
odstavce 1 písm. d).
(5) Cílem práce asistenta auditora pod vedením a dohledem
auditora je získat dostatečné teoretické a praktické znalosti
potřebné ke složení auditorské zkoušky a osvojit si zkušenosti
potřebné k poskytování auditorských služeb.
(6) Asistent auditora má právo účasti na sněmu Komory bez
hlasovacího a volebního práva.
(7) Při výkonu práce je asistent auditora povinen postupovat
v souladu s tímto zákonem, profesními předpisy a auditorskými
směrnicemi.
(8) Seznam asistentů auditora obsahuje tyto údaje o osobě
asistenta auditora:
a) jméno, příjmení, rodné číslo, nebylo-li přiděleno, datum
narození a adresu místa trvalého pobytu asistenta auditora,
b) jméno, obchodní firmu, sídlo, adresu místa trvalého pobytu,
místo podnikání a identifikační číslo zaměstnavatele asistenta
auditora,
c) datum zápisu do seznamu asistentů auditora, doba, která se
nepovažuje za výkon práce podle odstavce 2, datum vyškrtnutí ze
seznamu asistentů auditora.
(9) Do seznamu asistentů auditora se zapíše bez zbytečného
odkladu také změna nebo zánik zapisovaných skutečností, které je
asistent auditora povinen bez zbytečného odkladu oznámit a doložit
Komoře.
§ 27
Vyškrtnutí ze seznamu asistentů auditora
Komora vyškrtne asistenta auditora ze seznamu asistentů
auditora
a) zjistí-li, že asistent auditora nesplňuje některou z podmínek
uvedených v § 26 odst. 1 písm. a) až d),
b) na základě písemné žádosti asistenta auditora,
c) jestliže asistent auditora zemřel nebo byl prohlášen za
mrtvého,
d) ke dni zápisu do seznamu auditorů,
e) byl-li asistent auditora zbaven způsobilosti k právním úkonům
nebo byla-li jeho způsobilost k právním úkonům omezena, a to ke
dni právní moci rozhodnutí soudu.
HLAVA VII
KOMORA A JEJÍ ORGÁNY
§ 28
(1) Zřizuje se Komora se sídlem v Praze.
(2) Komora je samosprávnou profesní organizací všech
auditorů.
(3) Komora je právnickou osobou.
§ 29
Komora zejména
a) dohlíží na řádné poskytování auditorských služeb,
b) vydává profesní předpisy a auditorské směrnice,
c) vede seznamy auditorů, asistentů auditora a auditorských
společností,
d) pečuje o odbornou úroveň auditorů a asistentů auditora,
e) vykonává další činnosti stanovené ve statutu Komory.
§ 30
(1) Orgány Komory jsou
a) sněm,
b) rada,
c) dozorčí komise,
d) kárná komise.
(2) Do orgánu Komory může být zvolen auditor, který nemá
v době konání sněmu pozastaveno oprávnění k poskytování
auditorských služeb. Funkční období člena orgánu nesmí přesáhnout
dobu 3 let. Opětovná volba je možná, přičemž člen orgánu může
setrvat v jedné a téže funkci nejdéle dvě po sobě jdoucí funkční
období. Funkce v orgánech jsou čestné. Při jejich výkonu přísluší
auditorovi náhrada věcných výdajů a náhrada za ztrátu času.
§ 31
(1) Nejvyšším orgánem Komory je sněm. Právo účastnit se sněmu
mají všichni auditoři zapsaní v seznamu auditorů. Sněm svolává
nejméně jednou ročně rada Komory, a to způsobem a ve lhůtách
určených statutem. Rada Komory však svolá sněm kdykoliv,
požádá-li o to písemně v průběhu 2 kalendářních měsíců alespoň
třetina auditorů nebo požádá-li o to dozorčí komise; rada je
povinna svolat v těchto případech sněm nejpozději do 2 měsíců.
(2) Sněm je usnášeníschopný, byl-li řádně svolán a je-li
přítomna alespoň třetina všech auditorů. Není-li sněm
usnášeníschopný, svolá rada Komory do 2 měsíců sněm nový; takto
svolaný sněm je schopný usnášení, pokud je přítomna alespoň
desetina všech auditorů.
(3) Sněmu přísluší
a) volit z auditorů přímou a tajnou volbou na dobu 3 let členy
a náhradníky orgánů Komory; členy těchto orgánů Komory sněm
také tajným hlasováním odvolává,
b) schvalovat statut Komory, etický kodex, kárný řád, volební řád,
jednací řád a další profesní předpisy, včetně jejich změn,
c) rozhodovat o výši povinného příspěvku auditorů a auditorských
společností na činnost Komory, jakož i o výši poplatku za zápis
do seznamu auditorů a do seznamu auditorských společností,
d) projednávat a schvalovat zprávu o činnosti ostatních orgánů
Komory a schvalovat výsledky hospodaření Komory,
e) usnášet se o dalších věcech, které si vyhradí, s výjimkou
rozhodování o kárných a jiných opatřeních stanovených v § 21.
§ 32
(1) Rada Komory je výkonným orgánem Komory.
(2) Rada má 17 členů a 5 náhradníků; klesne-li počet členů
rady pod počet stanovený tímto zákonem, je rada oprávněna doplnit
z řad náhradníků členy nové.
(3) Radě přísluší
a) rozhodovat o vyškrtnutí ze seznamu auditorů nebo ze seznamu
auditorských společností podle § 11 a ze seznamu asistentů
auditora podle § 27,
b) rozhodovat o pozastavení oprávnění k poskytování auditorských
služeb podle § 12,
c) volit ze svých členů a odvolávat prezidenta a viceprezidenta
Komory,
d) svolávat sněm a připravovat podklady pro jeho jednání,
e) spravovat majetek Komory,
f) ustavit ze svých členů tříčlennou komisi rozhodující o odvolání
podle § 24,
g) schvalovat a vydávat auditorské směrnice,
h) odpovědnost za vedení seznamu auditorů, seznamu auditorských
společností a seznamu asistentů auditora; ze seznamu auditorů
a ze seznamu auditorských společností nejméně jednou ročně
zveřejňuje údaje v rozsahu jména a příjmení, čísla osvědčení
o zápisu do příslušného seznamu nebo čísla registrace v seznamu
auditorů a místa podnikání,
i) odpovědnost za organizaci a provádění auditorských zkoušek,
auditorských rozdílových zkoušek a profesního slibu,
j) předkládat ministru financí návrhy na jmenování nebo na
odvolání členů zkušebních komisí pro auditorské zkoušky a pro
auditorské rozdílové zkoušky,
k) činit veškerá opatření nezbytná k zajištění řádné činnosti
Komory, jakož i provádět další činnosti podle tohoto zákona,
pokud nepřísluší jiným orgánům,
l) odpovědnost za publikační, dokumentační a studijní činnost
v rámci profese,
m) poskytovat pravidelné informace o činnosti orgánů Komory,
n) ustavit ze svých členů tříčlennou komisi, která bude posuzovat
kvalifikační předpoklady podle § 8 odst. 6, § 13d a 13f.
(4) Rada se schází zpravidla jednou za 2 měsíce; svolává ji
prezident Komory.
(5) Prezident Komory jedná jménem Komory ve všech věcech.
§ 33
(1) Dozorčí komise je kontrolním orgánem Komory.
(2) Počet členů a náhradníků dozorčí komise stanoví statut
Komory; klesne-li počet členů dozorčí komise pod počet takto
stanovený, je dozorčí komise oprávněna doplnit z řad náhradníků
členy nové.
(3) Dozorčí komisi přísluší dohlížet na plnění usnesení sněmu
a na dodržování tohoto zákona, profesních předpisů, auditorských
směrnic nebo zákona o některých opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti a financování terorismu auditory, auditorskými
společnostmi a asistenty auditora, jakož i orgány Komory.
(4) Dozorčí komise volí a odvolává ze svých členů předsedu
a místopředsedy; předseda dozorčí komise řídí její činnost.
§ 34
(1) Kárná komise je orgán, který vykonává působnost
stanovenou tímto zákonem a kárným řádem v řízení o uložení kárného
nebo jiného opatření; rozhoduje o způsobu jejich zveřejnění.
(2) Kárná komise volí a odvolává ze svých členů předsedu
kárné komise, který řídí její činnost; stanoví-li tak statut
Komory, volí a odvolává i místopředsedy kárné komise.
(3) Počet členů kárné komise je stanoven ve statutu Komory.
§ 35
Společná ustanovení o orgánech Komory
Podrobnosti o organizaci Komory a jejich orgánů stanoví
statut Komory a další profesní předpisy.
HLAVA VIII
PŮSOBNOST MINISTERSTVA
§ 36
(1) Komora je povinna předložit ministerstvu všechny profesní
předpisy do 30 dnů od jejich schválení sněmem.
(2) Má-li ministr financí za to, že některé ustanovení
profesního předpisu Komory je v rozporu se zákonem, je oprávněn
podat ve lhůtě 2 měsíců od jeho přijetí návrh na jeho zrušení
soudem.
(3) Ministerstvo vydá vyhláškou, po projednání s Komorou,
zkušební řád.
(4) Ministr financí jmenuje členy a předsedy zkušebních
komisí podle § 9 odst. 3.
HLAVA IX
USTANOVENÍ SPOLEČNÁ
§ 37
(1) Komora vydává profesní předpisy; za den vyhlášení se
považuje den jejich schválení sněmem.
(2) Profesní předpis přijatý v souladu s tímto zákonem, který
byl vyhlášen způsobem uvedeným v odstavci 1, nabývá účinnosti
šedesátým dnem po vyhlášení, nestanoví-li sněm termín dřívější.
§ 38
(1) Auditorské směrnice stanoví podrobnosti, postupy, metody
a techniky pro poskytování auditorských služeb. Při jejich
zpracování se vychází z mezinárodních standardů a z tohoto zákona.
(2) Za den vyhlášení se považuje schválení auditorských
směrnic radou; termín a způsob jejich publikace stanoví statut
Komory.
(3) Auditorské směrnice přijaté a publikované v souladu
s tímto zákonem a statutem Komory nabývají účinnosti v termínu
stanoveném radou Komory.
§ 39
V řízení ve věcech upravených tímto zákonem se postupuje
podle správního řádu, pokud tento zákon nestanoví jinak.
§ 40
Ten,
a) kdo nebyl ve lhůtách stanovených tímto zákonem zapsán do
seznamu auditorů, seznamu auditorských společností nebo do
seznamu asistentů auditora,
b) komu nebylo vydáno osvědčení o zápisu do příslušného seznamu,
c) komu ve lhůtě stanovené tímto zákonem nebylo umožněno vykonat
auditorskou nebo rozdílovou auditorskou zkoušku,
d) komu nebylo ve lhůtě stanovené tímto zákonem umožněno složení
slibu, nebo
e) kdo byl v rozporu s tímto zákonem vyškrtnut z příslušného
seznamu nebo mu bylo v rozporu s tímto zákonem pozastaveno
oprávnění k poskytování auditorských služeb,
může se obrátit na soud, aby o jeho právu rozhodl.HLAVA X
USTANOVENÍ PŘECHODNÁ A ZRUŠOVACÍ
§ 41
(1) Auditoři zapsaní v seznamu auditorů vedeném podle
dosavadních právních předpisů se dnem účinnosti tohoto zákona
stávají auditory podle tohoto zákona; Komora je zapíše do seznamu
auditorů bez žádosti a vydá jim o tom osvědčení.
(2) Asistenti auditora podle dosavadního právního předpisu se
považují za asistenty auditora podle tohoto zákona; Komora je
zapíše do seznamu asistentů auditora bez žádosti. Doba jejich
zapsání v seznamu asistentů auditora podle dosavadního právního
předpisu se jim započítává v plné výši. Asistenty auditora
s úplným středním vzděláním ekonomického směru, kteří do 10 let od
účinnosti tohoto zákona nedokončí vysokoškolské vzdělání podle
§ 3 odst. 1 písm. a), Komora ze seznamu asistentů vyškrtne.
(3) Právnická osoba zapsaná v seznamu auditorů podle
dosavadního právního předpisu může poskytovat auditorské služby
podle tohoto zákona nejdéle do 31. prosince 2001; během této lhůty
Komora auditorskou společnost bezplatně zapíše do seznamu
auditorských společností, jestliže prokáže splnění podmínek
stanovených v § 4 tohoto zákona, jinak oprávnění poskytovat
auditorské služby dnem 1. ledna 2002 zanikne.
(4) Ustanovení § 3 odst. 1 písm. d) a § 8 odst. 5 se při
zápisu do seznamu auditorů nepoužijí u toho, komu Komora vydala
oprávnění vykonat odbornou zkoušku podle zákona č. 524/1992 Sb.
a kdo složí auditorskou zkoušku nejpozději do 31. 12. 2003.
§ 42
V řízení o disciplinárním opatření vůči auditorovi nebo
asistentu auditora nebo o uložení sankce právnické osobě
vykonávající auditorskou činnost zahájených podle dosavadního
právního předpisu se postupuje podle tohoto zákona; při stanovení
disciplinárního opatření nebo sankce se použije dosavadní právní
předpis.
Klaus v. r.
Havel v. r.
v z. Rychetský v. r.
1) Směrnice Rady 89/48/EHS ze dne 21. prosince 1988 o obecném
systému pro uznávání vysokoškolských diplomů vydaných po
ukončení nejméně tříletého odborného vzdělávání a přípravy.
Směrnice Rady (EHS) 92/51 ze dne 18. června 1992 o druhém
obecném systému uznávání odborného vzdělávání, která doplňuje
směrnici 89/48/EHS (92/51/EHS).
Smlouva o založení Evropského společenství ze dne 25. března
1957, ve znění Jednotného evropského aktu, Maastrichtské
smlouvy, Amsterodamské smlouvy a Niceské smlouvy.
Směrnice Rady 78/660/EEC, ve znění směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2003/51/ES ze dne 18. června 2003.
Směrnice Rady 84/253/EHS o schvalování osob odpovědných za
provedení statutárních auditů účetních dokumentů.
1a) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších
předpisů.
2) § 46 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně
a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách).
3) Například § 60, 60a a 70 trestního zákona.
3a) Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších
předpisů.
4) Například zákon č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti
(notářský řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 41/1993 Sb., o ověřování shody opisů nebo kopie s listinou
a o ověřování pravosti podpisu obecními úřady a o vydávání
potvrzení orgány obcí a okresními úřady, ve znění zákona
č. 15/1997 Sb.
5a) Zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších
předpisů.
6) § 69 a násl. obchodního zákoníku.
7) § 24 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů.
8) § 66a obchodního zákoníku.
9) § 127 zákoníku práce.