423/2003 Sb.
ZÁKON
ze dne 5. listopadu 2003,
kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního
spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění zákona č. 83/1995 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl.I
Zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření
a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění zákona č. 83/1995 Sb., se mění
takto:
1. V § 2 odstavec 1 včetně poznámky pod čarou č. 3) zní:
"(1) Provozovatelem stavebního spoření je stavební spořitelna. Stavební spořitelna
je banka,3) která může vykonávat pouze činnosti, povolené v jí udělené bankovní licenci,
kterými jsou stavební spoření a další činnosti podle tohoto zákona (§ 9).
3) Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů.".
2. V § 2 se odstavec 3 zrušuje.
3. V § 3 se za slova "stavební spořitelna" vkládají slova "jejich překlady,
nebo slova od nich odvozená" a slova "svém názvu" se nahrazují slovy "své obchodní
firmě".
4. § 4 až 7 včetně nadpisů a poznámek pod čarou č. 4a), 5), 5a), 6) až 10)
znějí:
"§ 4
Účastník stavebního spoření
(1) Účastníkem stavebního spoření (dále jen "účastník") může být fyzická
nebo právnická osoba.
(2) Státní podporu může získat
a) občan České republiky,4a)
b) občan Evropské unie, kterému bylo vydáno povolení k pobytu na území
České republiky a přiděleno rodné číslo příslušným orgánem České republiky,5)
c) fyzická osoba s trvalým pobytem na území České republiky a rodným
číslem přiděleným příslušným orgánem České republiky.5a)
(3) Fyzická osoba prokazuje splnění podmínky uvedené v odstavci 2 předložením
občanského průkazu nebo průkazu o povolení k pobytu.
(4) Nárok na státní podporu za příslušný kalendářní rok vzniká tehdy, pokud
účastník splňoval alespoň jednu z podmínek podle odstavce 2 po celý kalendářní rok,
není-li v tomto zákoně stanoveno jinak. V kalendářním roce, v jehož průběhu doba
spoření začíná nebo končí, postačí, když účastník splňoval alespoň jednu z podmínek
podle odstavce 2 po dobu trvání doby spoření v dotčeném roce.
§ 5
Smlouva o stavebním spoření
(1) Osoba, která uzavře se stavební spořitelnou písemnou smlouvu podle
občanského zákoníku o stavebním spoření (dále jen "smlouva"), se stává účastníkem.
Účastník se ve smlouvě zejména zaváže ukládat u stavební spořitelny vklady ve smluvené
výši. Smlouva účastníka, pokud je jím fyzická osoba, musí obsahovat jeho prohlášení,
zda v rámci této smlouvy žádá o přiznání státní podpory. Toto prohlášení může účastník
v průběhu kalendářního roku jedenkrát změnit. Součástí smlouvy jsou všeobecné obchodní
podmínky stavebního spoření (dále jen "všeobecné obchodní podmínky").
(2) Účastník má právo na poskytnutí úvěru ze stavebního spoření na financování
bytových potřeb (dále jen "úvěr ze stavebního spoření") po splnění podmínek tohoto
zákona a podmínek stanovených stavební spořitelnou ve všeobecných obchodních podmínkách,
zejména po splnění předpokladů zajištění jeho návratnosti.
(3) Úvěr ze stavebního spoření může být stavební spořitelnou poskytnut
a účastníkem použit pouze na financování bytových potřeb. Financováním bytových potřeb
účastníka se rozumí i financování bytových potřeb osob blízkých. Za osobu blízkou
se pro účely tohoto zákona považuje příbuzný v řadě přímé, sourozenec a manžel.
(4) Délka čekací doby na poskytnutí peněžních prostředků z úvěru ze stavebního
spoření nesmí být kratší než 24 měsíců od počátku doby spoření a závisí na podmínkách
stanovených stavební spořitelnou ve všeobecných obchodních podmínkách.
(5) Stavební spořitelna může poskytnout účastníkovi úvěr do výše cílové
částky, který slouží k úhradě nákladů na řešení bytových potřeb i v případě, kdy
účastník nemá ještě nárok na poskytnutí úvěru ze stavebního spoření.
(6) Smlouva musí obsahovat úrokovou sazbu z vkladů a úrokovou sazbu z úvěru
ze stavebního spoření. Rozdíl mezi úrokovou sazbou z vkladů a úrokovou sazbou z úvěru
ze stavebního spoření může činit nejvýše 3 procentní body.
(7) Úrokovou sazbu z vkladů uvedenou ve smlouvě může stavební spořitelna
jednostranně změnit v případě, že účastník po splnění podmínek stanovených stavební
spořitelnou pro poskytnutí úvěru ze stavebního spoření ve všeobecných obchodních
podmínkách nabídku na poskytnutí úvěru ze stavebního spoření nepřijme a ode dne uzavření
smlouvy uplyne nejméně 6 let. Oprávnění k této změně a způsob stanovení změněné úrokové
sazby z vkladů musí být uvedeny ve smlouvě.
(8) Účastník je povinen po celou dobu trvání smlouvy písemně oznamovat
stavební spořitelně všechny skutečnosti, které mají vliv na plnění podmínek stanovených
tímto zákonem a všeobecnými obchodními podmínkami. Účastník je zejména povinen doložit
stavební spořitelně použití úvěru ve smyslu odstavců 3 a 5 na bytové potřeby.
(9) Cílová částka se rovná součtu vkladů, státní podpory, úvěru ze stavebního
spoření a úroků z vkladů a státní podpory, po odečtení daně z příjmů z těchto úroků.
Uspořená částka se rovná součtu vkladů, úroků z vkladů a úroků z připsaných záloh
státní podpory, sníženému o daň z příjmů z těchto úroků a o úhrady účtované stavební
spořitelnou. Uspořenou částku nelze v době spoření převést na jinou osobu.
(10) Doba spoření začíná dnem uzavření smlouvy a končí dnem uzavření smlouvy
o úvěru ze stavebního spoření, nejdříve však uplynutím čekací doby podle odstavce
4, nebo vyplacením zůstatku účtu stavebního spoření účastníka, nejpozději však dnem
ukončení smlouvy, nebo zánikem právnické osoby jako účastníka.
§ 6
Bytové potřeby
(1) Bytovými potřebami účastníka, který je fyzickou osobou, se pro
účely tohoto zákona rozumí
a) výstavba bytového domu,6) rodinného domu,7) nebo bytu ve vlastnictví
podle zvláštního právního předpisu,8)
b) změna stavby na bytový dům, rodinný dům nebo byt,
c) koupě bytového domu, rodinného domu nebo bytu včetně rozestavěné
stavby těchto domů nebo bytu,
d) koupě pozemku v souvislosti s výstavbou nebo koupí bytového domu,
rodinného domu nebo bytu, včetně rozestavěného bytového domu, rodinného domu nebo
bytu, nebo s řešením jiných bytových potřeb,
e) splacení členského vkladu nebo podílu v právnické osobě, jejímž
je účastník členem nebo společníkem, stane-li se účastník nájemcem bytu, popřípadě
bude-li mít jiné právo užívání k bytu, v bytovém nebo rodinném domě ve vlastnictví
této právnické osoby,
f) změna stavby, údržba stavby, nebo udržovací práce na
1. bytovém
domě nebo rodinném domě, pokud jsou tyto ve vlastnictví nebo spoluvlastnictví účastníka
nebo právnické osoby, jejímž je účastník členem nebo společníkem, a účastník je nájemcem
bytu v takovém bytovém domě nebo rodinném domě, nebo užívá-li byt v uvedeném domě
z jiného právního důvodu,
2. bytu ve vlastnictví nebo spoluvlastnictví podle zvláštního
právního předpisu,8) včetně úhrady podílu na změně, údržbě nebo udržovacích pracích
týkajících se společných částí domu,
3. bytu v bytovém domě nebo rodinném domě, je-li
účastník jeho nájemcem, nebo užívá-li byt z jiného právního důvodu, a stavební práce
jsou prováděny se souhlasem vlastníka bytového domu nebo rodinného domu, je-li takového
souhlasu třeba podle zvláštního právního předpisu,9)
g) vypořádání společného jmění manželů nebo vypořádání spoluvlastníků,
popřípadě dědiců v případě, že předmětem vypořádání je úhrada spoluvlastnického podílu
na účely uvedené v písmenech a) až e) a písmenu h),
h) úhrada za převod členských práv a povinností v družstvu, nebo za
převod podílu v právnické osobě, stane-li se účastník nájemcem bytu, popřípadě bude-li
mít jiné právo užívání bytu v bytovém domě nebo rodinném domě ve vlastnictví právnické
osoby, které se převod členských práv a povinností nebo převod podílu týká,
i) řešení bytové potřeby uvedené pod písmeny c) a d) úplatným převodem
nebo přechodem podle zvláštního právního předpisu,10)
j) připojení bytového domu nebo rodinného domu, nebo domu s byty ve
vlastnictví podle zvláštního právního předpisu8) k veřejným sítím technického vybavení,
je-li účastník vlastníkem nebo spoluvlastníkem připojované stavby,
k) splacení úvěru, nebo půjčky použitých na financování bytových potřeb
uvedených pod písmeny a) až j) s výjimkou pokut nebo jiných sankcí.
(2) U účastníka, kterým je právnická osoba, se za použití úvěru ze
stavebního spoření na bytové potřeby považuje použití úvěru
a) na účely uvedené v odstavci 1 písm. a) až f) a i),
b) ke splacení úvěru nebo půjčky, použitých na financování bytových
potřeb, uvedených v odstavci 1 písm. a) až f) a i), nebo
c) k výstavbě sítí technického vybavení.
(3) Bytová potřeba uvedená v odstavcích 1 a 2 se musí nacházet v České
republice.
§ 7
Všeobecné obchodní podmínky
(1) Stavební spořitelna je povinna vypracovat všeobecné obchodní podmínky.
Všeobecné obchodní podmínky podléhají schválení Ministerstvem financí (dále jen "ministerstvo").
(2) Všeobecné obchodní podmínky stavební spořitelna vhodným způsobem uveřejňuje.
(3) Všeobecné obchodní podmínky musí obsahovat nejméně tyto údaje:
a) podmínky uzavírání smluv a postup stavební spořitelny při jejich
uzavírání, změnách a ukončování,
b) podmínky a předpoklady pro získání úvěru ze stavebního spoření,
c) podmínky uzavírání smluv o úvěru ze stavebního spoření a postup
stavební spořitelny při jejich uzavírání, změnách a ukončování,
d) postup při zániku stavební spořitelny nebo při odnětí bankovní licence.
4a) Zákon č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České
republiky, ve znění pozdějších předpisů.
5) Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o
změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
5a) Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně
některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů.
6) § 3 písm. b) vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích
na výstavbu.
7) § 3 písm. c) vyhlášky č. 137/1998 Sb.
8) § 2 písm. b) zákona č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické
vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují
některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění pozdějších předpisů.
9) Například § 694 občanského zákoníku.
10) Například zákon č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů.".
5. § 9 a 9a včetně nadpisů a poznámek pod čarou č. 10a) a 10b) znějí:
"§ 9
Další činnosti stavební spořitelny
(1) Stavební spořitelna může kromě činností podle § 1
a) poskytovat úvěry osobám, jejichž výrobky a poskytované služby jsou
určeny pro uspokojování bytových potřeb,
b) přijímat vklady od bank, zahraničních bank, poboček zahraničních
bank, finančních institucí, zahraničních finančních institucí a poboček zahraničních
finančních institucí,
c) poskytovat záruky za úvěry ze stavebního spoření, za úvěry poskytnuté
podle § 5 odst. 5 a za úvěry uvedené v písmenu a),
d) obchodovat na vlastní účet s hypotečními zástavními listy a s obdobnými
produkty, vydávanými členskými státy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj,
e) obchodovat na vlastní účet s dluhopisy vydávanými Českou republikou,
s dluhopisy, za které Česká republika převzala záruku, a s dluhopisy vydávanými Českou
národní bankou,
f) obchodovat na vlastní účet s dluhopisy vydávanými členskými státy
Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, centrálními bankami, finančními
institucemi těchto států, a bankami se sídlem v těchto státech, jakož i s dluhopisy,
za které tyto státy převzaly záruku, a s dluhopisy vydávanými Evropskou investiční
bankou, Nordic Investment Bank a Evropskou centrální bankou,
g) provádět platební styk a jeho zúčtování v souvislosti s činností
stavební spořitelny,
h) poskytovat bankovní informace,
i) uzavírat obchody sloužící k zajištění proti měnovému a úrokovému
riziku,
j) vykonávat finanční makléřství.
(2) Činnosti uvedené v odstavci 1 může stavební spořitelna vykonávat jen
za předpokladu, že budou přednostně zabezpečeny její závazky vyplývající z uzavřených
smluv a že nedojde ke zkracování lhůt splatnosti úvěrů ze stavebního spoření nebo
k prodlužování čekacích lhůt na jejich poskytnutí.
(3) Podíl součtu cílových částek u smluv uzavřených stavební spořitelnou
s právnickými osobami na součtu cílových částek u smluv, u nichž dosud nevznikl nárok
na úvěr ze stavebního spoření, může činit nejvýše 15 %. Pohledávky z úvěrů uvedených
v odstavci 1 písm. a) a z úvěrů podle § 5 odst. 5 nesmějí překročit 20 % součtu cílových
částek.
(4) Stavební spořitelna může finanční prostředky ukládat pouze u bank se
sídlem v České republice, poboček zahraničních bank působících na území České republiky
nebo u zahraničních bank se sídlem na území členského státu Evropské unie a pouze
za předpokladu, že budou přednostně zabezpečeny její závazky vyplývající z uzavřených
smluv a že nedojde ke zkracování lhůt splatnosti úvěrů ze stavebního spoření nebo
k prodlužování čekacích lhůt na jejich poskytnutí.
(5) Stavební spořitelna může získávat potřebné zdroje pouze od bank, zahraničních
bank, poboček zahraničních bank, finančních institucí, zahraničních finančních institucí
a poboček zahraničních finančních institucí. Stavební spořitelna může také vydávat
dluhopisy se splatností nejvýše 10 let.
(6) Stavební spořitelna může mít majetkové účasti pouze v právnických osobách,
které se zabývají výstavbou bytů a rodinných domů nebo výrobou pro tyto účely, v
podnicích pomocných bankovních služeb a v jiných stavebních spořitelnách.
(7) Účast v právnické osobě podle odstavce 6 nesmí přesáhnout jednu třetinu
základního kapitálu právnické osoby a součet účastí v právnických osobách nesmí překročit
15 % základního kapitálu stavební spořitelny. To neplatí pro nabývání účastí v jiných
stavebních spořitelnách a v podnicích pomocných bankovních služeb.
(8) Stavební spořitelna může nabývat pouze nemovitosti, jimiž jsou zajištěny
její pohledávky, nebo nemovitosti určené pro výkon činnosti této stavební spořitelny.
§ 9a
Informační systém
(1) Pro účely
a) kontroly dodržování podmínek pro poskytování státní podpory,
b)
zpracování žádosti o roční zálohy státní podpory, doplnění a opravy této žádosti,
c)
vracení státní podpory stavebními spořitelnami ministerstvu,
d) změny údajů o účastnících,
je
provozován informační systém podle zvláštního právního předpisu upravujícího informační
systémy veřejné správy,10a) jehož správcem je ministerstvo (dále jen "informační
systém").(2) V informačním systému se vedou o účastnících, kterými jsou fyzické
osoby, tyto údaje u
a) státních občanů České republiky v rozsahu
1. jméno, popřípadě
jména, a příjmení,
2. rodné číslo,
3. poštovní směrovací číslo adresy místa trvalého
pobytu,
4. číslo smlouvy, datum jejího uzavření, obchodní firmu stavební spořitelny
a identifikační číslo stavební spořitelny,
5. datum ukončení doby spoření,
6. datum,
důvod a typ změny smlouvy ovlivňující nárok na státní podporu,
7. výše přiznané státní
podpory,
b) cizinců10b) v rozsahu
1. jméno, popřípadě jména, a příjmení,
2.
rodné číslo,
3. poštovní směrovací číslo adresy místa pobytu v České republice,
4.
druh pobytu,
5. číslo smlouvy, datum jejího uzavření, obchodní firmu stavební spořitelny
a identifikační číslo stavební spořitelny,
6. datum ukončení doby spoření,
7. datum,
důvod a typ změny smlouvy ovlivňující nárok na státní podporu,
8. výše přiznané státní
podpory.
(3) Ministerstvo zavádí do informačního systému údaje stanovené v odstavci
2, které obdrží od stavebních spořitelen.
(4) Ministerstvo poskytuje údaje z informačního systému stavebním spořitelnám
a účastníkům, a to v rozsahu stanoveném tímto zákonem. Orgánům státní správy a orgánům
pověřeným výkonem státní správy poskytuje ministerstvo údaje z informačního systému,
pokud to vyžaduje jejich činnost vyplývající z jejich zákonem stanovené působnosti.
(5) Stavební spořitelně poskytuje ministerstvo písemně, v elektronické
podobě podle zvláštního právního předpisu upravujícího elektronický podpis nebo na
technickém nosiči dat, údaje uvedené v odstavci 2 vedené v informačním systému o
účastnících, kteří s touto stavební spořitelnou uzavřeli smlouvu. Bez žádosti poskytuje
ministerstvo stavební spořitelně tyto údaje pouze pro účely zpracování žádostí o
roční zálohy státní podpory (§ 11). V ostatních případech poskytuje ministerstvo
údaje uvedené v odstavci 2 pouze na základě její písemné žádosti nebo žádosti podané
v elektronické podobě podle zvláštního právního předpisu upravujícího elektronický
podpis. Stavební spořitelny, které takto získaly údaje z informačního systému, je
nesmějí shromažďovat, předávat jiným osobám nebo je využívat nad rámec stanovený
zvláštním právním předpisem upravujícím ochranu osobních údajů.
(6) Účastníkovi na základě písemné žádosti nebo žádosti v elektronické
podobě poskytuje ministerstvo písemně nebo, pokud o to účastník požádá, v elektronické
podobě údaje podle odstavce 2 vedené v informačním systému k jeho osobě. V žádosti
účastník uvede
a) jméno, popřípadě jména, a příjmení,
b) rodné číslo,
c) adresu místa
trvalého pobytu u státních občanů České republiky nebo adresu místa pobytu v České
republice u cizinců,
d) číslo smlouvy, datum jejího uzavření, obchodní firmu stavební
spořitelny a identifikační číslo stavební spořitelny.
Písemnou žádost účastník opatří
úředně ověřeným podpisem. Za nezletilého účastníka žádá o poskytnutí údajů podle
tohoto odstavce jeho zákonný zástupce. Za účastníka zbaveného způsobilosti k právním
úkonům nebo účastníka, jehož způsobilost k právním úkonům byla rozhodnutím soudu
omezena tak, že není způsobilý k jednání podle tohoto odstavce, žádá o poskytnutí
údajů podle tohoto odstavce jeho opatrovník.(7) Údaje v informačním systému evidované na technických nosičích dat se
uchovávají po dobu nezbytně nutnou pro uskutečňování cílů, pro které jsou údaje sbírány
a dodatečně zpracovávány.
10a) Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o
změně některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 517/2002 Sb.
10b) § 1 odst. 1 písm. b) a c) zákona č. 133/2000 Sb.".
6. V § 10 odstavec 1 zní:
"(1) Státní podpora přísluší účastníkovi, pokud jím je fyzická osoba, při
splnění podmínek stanovených v tomto zákoně a poskytuje se ze státního rozpočtu České
republiky formou ročních záloh.".
7. V § 10 odst. 2 se slova "25 % z ročně uspořené částky" nahrazují slovy
"15 % z uspořené částky v příslušném kalendářním roce" a částka "18 000 Kč" se nahrazuje
částkou "20 000 Kč".
8. V § 10 odstavec 3 zní:
"(3) Účastníkovi, který je fyzickou osobou a splňuje podmínky stanovené v
§ 4 odst. 2, a který má uzavřeno v jednom kalendářním roce více smluv, přísluší státní
podpora na ty smlouvy, u kterých o její přiznání písemně požádal. Přitom se postupně
poukazují zálohy státní podpory přednostně z uspořených částek u dříve uzavřených
smluv, přičemž celkový součet záloh státní podpory ke všem smlouvám účastníka v příslušném
kalendářním roce nesmí přesáhnout limit uvedený v odstavci 2.".
9. V § 10 odstavec 4 zní:
"(4) Částka úspor přesahující 20 000 Kč v jednom roce se z hlediska posuzování
nároků účastníka na státní podporu převádí do následujícího roku spoření v případě,
že účastníkem uzavřená smlouva bude obsahovat prohlášení účastníka, že v rámci této
smlouvy žádá o přiznání státní podpory. Toto prohlášení nesmí účastník po dobu trvání
smlouvy změnit.".
10. V § 11 odst. 1 se za slovo "příslušném" vkládá slovo "kalendářním".
11. V § 11 se odstavec 3 zrušuje.
Dosavadní odstavce 4 až 6 se označují jako odstavce 3 až 5.
12. V § 11 odst. 3 písmeno a) zní:
"a) seznam účastníků, pro které je vyžadována v daném období záloha státní
podpory a údaje potřebné k ověření tohoto seznamu účastníků, kterými jsou
1. jméno,
popřípadě jména, a příjmení,
2. rodné číslo,
3. poštovní směrovací číslo adresy místa
trvalého pobytu u státních občanů České republiky,
4. druh pobytu a poštovní směrovací
číslo adresy místa pobytu v České republice u cizinců,
5. číslo smlouvy, datum jejího
uzavření,
6. datum ukončení doby spoření,
7. datum, důvod a typ změny a další skutečnosti
ovlivňující nárok na státní podporu, které dosud nejsou evidovány v informačním systému,
8.
výše požadované státní podpory.".
13. V § 11 odst. 3 písm. b) se slova "smluvně stanovené" zrušují a slova
"stavebního spoření" se nahrazují slovy "tohoto zákona pro přiznání státní podpory".
14. V § 11 odst. 5 se číslo "5" nahrazuje číslem "4".
15. V § 11 se doplňují odstavce 6 až 8, které včetně poznámky pod čarou č.
10c) znějí:
"(6) Žádost, její doplnění nebo oprava se zpracovávají za využití informačního
systému. Při posuzování žádosti, jejího doplnění nebo opravy je ministerstvo oprávněno
požádat Ministerstvo vnitra o porovnání údajů informačního systému s údaji vedenými
v informačním systému evidence obyvatel,10c) a to údajů o
a) státních občanech České republiky v rozsahu
1. jméno, popřípadě
jména, a příjmení,
2. rodné číslo,
3. poštovní směrovací číslo adresy místa trvalého
pobytu,
b) cizincích v rozsahu
1. jméno, popřípadě jména, a příjmení,
2. rodné
číslo,
3. poštovní směrovací číslo adresy místa pobytu v České republice,
4. druh pobytu.
(7) Ministerstvo stanoví vyhláškou termín, způsob podání a náležitosti žádosti
včetně způsobu zajišťování jejích oprav nebo doplnění.
(8) Ministerstvo stanoví v dohodě s Ministerstvem vnitra vyhláškou technické
a organizační podmínky porovnávání údajů podle odstavce 6.
10c) § 8 odst. 1 zákona č. 133/2000 Sb., ve znění zákona č. 320/2002 Sb.".
16. V § 12 odstavce 2 a 3 znějí:
"(2) Zálohy státní podpory, připsané na účet účastníka do konce doby
spoření, vyplatí stavební spořitelna účastníkovi:
a) pokud účastník po dobu 6 let ode dne uzavření smlouvy nenakládal s
uspořenou částkou, nebo
b) pokud účastník v období do 6 let ode dne uzavření smlouvy uzavřel
smlouvu o úvěru ze stavebního spoření a použije uspořenou částku, peněžní prostředky
z tohoto úvěru a tyto zálohy státní podpory na bytové potřeby.
(3) V ostatních případech nemá účastník nárok na výplatu záloh státní podpory
a stavební spořitelna je povinna zálohy státní podpory, evidované na účtu účastníka,
vrátit ministerstvu, a to do 2 měsíců ode dne, kdy zjistí, že účastník ztratil na
výplatu záloh státní podpory nárok.".
17. V § 12 se doplňují odstavce 4 a 5, které znějí:
"(4) Nárok na výplatu státní podpory má účastník při splnění podmínek tohoto
zákona jen za dobu spoření.
(5) Za nakládání s uspořenou částkou podle odstavce 2 se považuje také výkon
rozhodnutí postihující uspořenou částku, nebo její část. Výkonem rozhodnutí nelze
postihnout zálohy státní podpory evidované na účtu účastníka.".
18. § 13 včetně nadpisu zní:
"§ 13
Práva a povinnosti stavební spořitelny
(1) Stavební spořitelna kontroluje, zda účastníkovi trvá právo na státní
podporu evidovanou na jeho účtu. Pokud toto právo z důvodů nesplnění podmínek stanovených
tímto zákonem zaniklo, stavební spořitelna další zálohy státní podpory nečerpá a
je povinna příslušnou částku přijatých záloh státní podpory vrátit ministerstvu.
(2) Stavební spořitelna kontroluje, zda byly splněny podmínky pro výplatu
státní podpory účastníkovi. V případě použití úvěru ze stavebního spoření, uspořené
částky nebo vyplacené státní podpory v rozporu s tímto zákonem je stavební spořitelna
oprávněna požadovat, aby účastník vrátil bez zbytečného odkladu úvěr nebo jeho část
použitou v rozporu s účelem úvěru a vyplacenou státní podporu. Účastník je v tomto
případě povinen úvěr nebo jeho část a vyplacenou státní podporu vrátit stavební spořitelně
ve lhůtě stanovené stavební spořitelnou. Státní podporu vrátí stavební spořitelna
ministerstvu.
(3) Kontrolu podle odstavců 1 a 2 provádí stavební spořitelna na základě
dokladů předložených účastníkem. Stavební spořitelna je povinna vrátit vyplacenou
státní podporu v případech uvedených v odstavcích 1 a 2 ministerstvu nejpozději do
2 měsíců ode dne zjištění důvodů pro vrácení státní podpory.
(4) Po dobu nejméně 10 let od ukončení smlouvy je stavební spořitelna povinna
uchovávat všechny doklady týkající se výplaty státní podpory. Tímto ustanovením nejsou
dotčeny lhůty v případech, kdy jiné právní předpisy stanoví lhůty delší.
(5) Při vracení státní podpory podle odstavce 3 může stavební spořitelna
požádat ministerstvo o změnu údajů o účastnících evidovaných v informačním systému.
(6) Informace o vrácené státní podpoře podle odstavce 3 a žádost o změnu
evidovaných údajů o účastnících se zpracovávají za použití informačního systému.
(7) Ministerstvo stanoví vyhláškou způsob vracení státní podpory podle
odstavce 3 a způsob podání a náležitosti žádosti o změnu údajů o účastnících.".
19. V § 15 nadpis zní: "Státní kontrola".
20. V § 15 odstavec 1 zní:
"(1) Státní kontrolu dodržování podmínek pro poskytování státní podpory,
stanovených tímto zákonem, provádí ministerstvo podle zvláštního právního předpisu
upravujícího státní kontrolu. K tomuto účelu ministerstvo provozuje informační systém.".
21. V § 15 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
"(2) Pro plnění úkolů státní kontroly Ministerstvo vnitra podle zvláštního
právního předpisu poskytuje ministerstvu z informačního systému evidence obyvatel
údaje o
a) státních občanech České republiky v rozsahu
1. jméno, popřípadě
jména, a příjmení,
2. rodné číslo,
3. adresa místa trvalého pobytu,
b) cizincích v rozsahu
1. jméno, popřípadě jména, a příjmení,
2. rodné
číslo,
3. adresa místa pobytu v České republice,
4. druh pobytu.".
Dosavadní odstavce 2 až 4 se označují jako odstavce 3 až 5.
22. V § 15 odst. 3 se slova "nezbytné k ověření výše poskytnuté státní podpory,
jejího rozúčtování na účty účastníků a dalších skutečností, ovlivňujících využívání
státní podpory" nahrazují slovy "pro výkon státní kontroly podle odstavce 1".
23. V § 15 odst. 4 se slovo "předkládání" nahrazuje slovem "poskytování"
a za slovo "údajů" se vkládají slova "podle odstavce 3".
24. V § 15 odst. 5 se slova "prováděných kontrol" nahrazují slovy "státní
kontroly, prováděné ministerstvem, a bankovního dohledu, vykonávaného Českou národní
bankou".
25. V § 15 se doplňuje odstavec 6, který zní:
"(6) Podmínky provozování informačního systému podle odstavce 1 stanoví ministerstvo
vyhláškou.".
26. V § 16 odstavec 1 zní:
"(1) Ministerstvo uloží stavební spořitelně povinnost vrátit část, případně
celkovou částku vyplacené státní podpory, v případě porušení podmínek stanovených
tímto zákonem. Částku státní podpory uloženou k vrácení do státního rozpočtu vybírá
a vymáhá ministerstvo. Účastník je povinen vrátit stavební spořitelně státní podporu,
která mu byla vyplacena v rozporu s podmínkami stanovenými tímto zákonem pro přiznání
státní podpory, v přiměřené lhůtě, stanovené stavební spořitelnou.".
27. V § 16 se odstavec 2 zrušuje.
Dosavadní odstavce 3 až 6 se označují jako odstavce 2 až 5.
28. V § 16 odst. 2 se slova "a zaplatit pokutu" zrušují.
29. V § 16 odst. 3 se slova "a uložit pokutu" zrušují a slova "jednoho roku"
se nahrazují slovy "3 let".
30. V § 16 odstavec 4 zní:
"(4) Informace o vrácené státní podpoře podle odstavce 1 se zpracovává za
použití informačního systému.".
31. V § 16 se odstavec 5 zrušuje.
32. Za § 16 se vkládají nové § 16a až 16c, které včetně nadpisů znějí:
"Sankce
§ 16a
Stavební spořitelně, která poruší povinnost kontrolovat, zda jsou splněny
podmínky pro přiznání státní podpory účastníkům a v důsledku porušení této povinnosti
dojde k neoprávněnému připsání státní podpory na účet účastníků, se uloží pokuta
do výše 50 % neoprávněně připsané státní podpory, nejvýše však do 5 000 000 Kč.
§ 16b
(1) Při určení výměry pokuty stavební spořitelně se přihlédne k závažnosti
protiprávního jednání, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k okolnostem,
za nichž bylo spácháno.
(2) Odpovědnost stavební spořitelny za protiprávní jednání zanikne po
uplynutí 5 let ode dne jeho spáchání.
(3) Protiprávní jednání stavební spořitelny podle tohoto zákona v prvním
stupni projednává ministerstvo, které také vybírá a vymáhá uložené pokuty.
(4) Příjem z pokut je příjmem státního rozpočtu.
(5) Při vybírání a vymáhání uložených pokut se postupuje podle zvláštního
právního předpisu upravujícího správu daní a poplatků.
§ 16c
Společná ustanovení
(1) Na poskytování, vracení a vymáhání státní podpory se nevztahují zvláštní
právní předpisy upravující porušení rozpočtové kázně, není-li v tomto zákoně stanoveno
jinak.
(2) V souvislosti s plněním svých úkolů podle tohoto zákona jsou ministerstvo
a stavební spořitelna oprávněny vést evidenci, zpracovávat nebo shromažďovat rodná
čísla, popřípadě obdobná evidenční čísla, nebylo-li rodné číslo přiděleno.".
Čl.II
Přechodná ustanovení
1. Stavební spořitelna uvede do souladu s tímto zákonem vykonávané činnosti
nejpozději do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Právní vztahy vzniklé přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a práva
a povinnosti z nich vyplývající se posuzují podle dosavadních právních předpisů.
3. Nárok na státní podporu podle dosavadních právních předpisů nevzniká u smlouvy
uzavřené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, na kterou účastníkovi k 31. prosinci
roku, v němž tento zákon nabyde účinnosti, nepříslušela státní podpora podle dosavadních
právních předpisů. V době, kdy účastníkovi přísluší státní podpora podle dosavadních
právních předpisů, nepřísluší mu státní podpora podle tohoto zákona.
4. Účastník, jehož smlouva a právní vztahy z ní vyplývající se posuzují podle
dosavadních právních předpisů, může úvěr nebo uspořenou částku použít i na bytové
potřeby podle tohoto zákona, jeho nárok na státní podporu podle dosavadních právních
předpisů tím není dotčen.
5. V případě zrušení rodných čísel se pro účely tohoto zákona místo rodného
čísla použije obdobné evidenční číslo a datum narození účastníka.
Čl.III
Zmocnění k vyhlášení úplného znění zákona
Předseda vlády se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění zákona
č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění
zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České
národní rady č. 35/1993 Sb., jak vyplývá ze zákonů jej měnících.
Čl.IV
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2004 s výjimkou § 4 odst. 2 písm.
b), které nabývá účinnosti dnem vstupu smlouvy o přistoupení České republiky k Evropské
unii v platnost.
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Špidla v. r.