9/2010 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem republiky
Ústavní soud rozhodl dne 1. prosince 2009 v plénu složeném z předsedy soudu
Pavla Rychetského a soudců Stanislava Balíka, Františka
Duchoně, Vlasty Formánkové, Vojena Güttlera, Pavla Holländera,
Ivany Janů, Vladimíra Kůrky, Dagmar Lastovecké, Jana Musila,
Jiřího Nykodýma, Miloslava Výborného, Elišky Wagnerové a
Michaely Židlické o návrhu Nejvyššího správního soudu na
zrušení ustanovení § 32 odst. 2 písm. a) zákona č. 325/1999 Sb.,
o azylu, a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii
České republiky, ve znění pozdějších předpisů (zákon o azylu),
ve znění pozdějších předpisů, za účasti Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR a Senátu Parlamentu ČR jako účastníků řízení
takto:
Ustanovení § 32 odst. 2 písm. a) zákona č. 325/1999 Sb., o
azylu, a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České
republiky, ve znění pozdějších předpisů (zákon o azylu), ve
znění pozdějších předpisů, se zrušuje dnem vyhlášení nálezu ve
Sbírce zákonů.
Odůvodnění:
I.
Vymezení věci, argumentace navrhovatele
1. Dne 1. července 2009 obdržel Ústavní soud návrh na zrušení
části zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č.
283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších
předpisů, (zákon o azylu), ve znění pozdějších předpisů (dále
jen "zákon o azylu"), a to konkrétně § 32 odst. 2 písm. a)
zakotvujícího sedmidenní lhůtu k podání správní žaloby proti
rozhodnutí Ministerstva vnitra o žádosti o udělení mezinárodní
ochrany pro ty případy, kdy byla tato žádost zamítnuta jako
zjevně nedůvodná.
2. Navrhovatel uvedl, že u něho pod spisovou značkou 1 Azs
72/2008 probíhá řízení o kasační stížnosti ukrajinského
státního příslušníka, směřující proti usnesení Krajského soudu
v Praze, jímž byla odmítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí
Ministerstva vnitra o zamítnutí žádosti o udělení mezinárodní
ochrany jako zjevně nedůvodná. Rozhodnutí ministerstva bylo
kasačnímu stěžovateli doručeno dne 3. 3. 2008. Dne 5. 3. 2008
je napadl žalobou, v níž mimo jiné uvedl, že není schopen ji
řádně sestavit sám, a proto žádá o ustanovení zástupce pro
soudní řízení, který by jeho podání doplnil. Krajský soud
vyhověl a usnesením ze dne 1. 4. 2008 stěžovateli ustanovil
zástupkyni; oba pak vyzval, aby ve lhůtě do 5 dnů od doručení
výzvy žalobu řádně doplnili, a poučil je o následcích
nesplnění výzvy. Toto usnesení bylo zástupkyni stěžovatele
doručeno dne 3. 4. 2008. Dne 10. 4. 2008 byla žaloba doplněna.
Dne 23. 4. 2008 krajský soud žalobu odmítl s tím, že stanovená
pětidenní lhůta uplynula již dne 8. 4. 2008. V následné
kasační stížnosti stěžovatel namítal, že byla-li zmiňovaná
výzva doručena jeho zástupkyni ve čtvrtek dne 3. 4. 2008,
končila pětidenní lhůta v úterý 8. 4. 2008. Vzhledem k tomu,
že se ustanovená zástupkyně nemohla během tak krátké doby se
stěžovatelem osobně setkat a ani nemohla znát obsah spisu,
byla soudem stanovená lhůta k doplnění žaloby nesplnitelná.
3. Protože Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že § 32
odst. 2 písm. a) nelze vyložit ústavně konformně tak, aby
stěžovatel nebyl krácen v právu na soudní ochranu, obrátil se
na Ústavní soud s návrhem na jeho zrušení.
4. Ačkoliv zákon o azylu neobsahuje kompetenční výluku, jíž by
ze soudního přezkumu rozhodnutí o zamítnutí žádosti o udělení
mezinárodní ochrany pro zjevnou nedůvodnost vyjímal, činí
uvedené ustanovení vzhledem k velmi krátké lhůtě k podání
žaloby dle Nejvyššího správního soudu soudní ochranu
neúspěšných žadatelů neúčinnou. Základní právo garantované čl.
36 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále též jen "Listina") je pak přiznáváno
toliko iluzorně. Lhůta
sama o sobě se sice jako ústavně nekonformní jevit nemusí,
ovšem její ústavnost je třeba hodnotit v procesu její
aplikace, v kontextu s normami navazujícími, jakož i
sociálními souvislostmi, do nichž je zasazena.
5. Nejvyšší správní soud upozorňuje, že správní soudnictví, v
jehož režimu soudní přezkum žádostí o udělení mezinárodní
ochrany probíhá, ovládá zásada dispoziční a zásada koncentrace
řízení. To mimo jiné znamená, že rozšířit žalobu na dosud
nenapadené výroky rozhodnutí nebo ji rozšířit o další žalobní
body žalobce může jen ve lhůtě pro podání žaloby (§ 71 odst. 2
soudního řádu správního). Její zmeškání nelze prominout (§ 72
odst. 4 soudního řádu správního). Existence takto striktně
pojímané koncentrace řízení je ve správním soudnictví
kompenzována obecnou dvouměsíční lhůtou k podání žaloby proti
rozhodnutí správního orgánu. Žalobce taktéž pravidelně prošel
dvouinstančním správním řízením a napadá rozhodnutí odvolacího
správního orgánu. Zákon o azylu však do takto koncipovaného
systému zasahuje speciální úpravou, která vytváří
jednoinstanční správní řízení o žádosti o mezinárodní ochranu
a stanoví podstatně kratší lhůty k podání žalob proti
rozhodnutím v těchto věcech. Právě kombinace této krátké lhůty
a obecných pravidel správního soudnictví vede v konečném
efektu k omezení práva na soudní ochranu.
6. Nejvyšší správní soud dále poukazuje na postavení, v jakém
se většina žadatelů nachází. Jde zpravidla o osoby bez
znalosti, či jen s minimální znalostí českého jazyka a českého
kulturního a právního prostředí. Je-li jejich žádost zamítána
jako zjevně nedůvodná, vydá Ministerstvo vnitra rozhodnutí do
30 dnů od zahájení řízení. Po jeho doručení mají již jen 7 dnů
na podání žaloby. V tak krátké době je velmi obtížné žalobu
kvalifikovaně zpracovat. Žadatelé jsou navíc zpravidla
odkázáni na pomoc nevládních organizací nebo ex offo
ustanovených právních zástupců. Každopádně ustanovený zástupce
má na rozšíření žaloby již pouze tolik dní, kolik jich ze
zákonné sedmidenní lhůty, která počala běžet doručením
správního rozhodnutí, zbývá. Tak v konkrétním případě nyní
řešeném Nejvyšším správním soudem to bylo jen 5 dní, z toho
tři pracovní, ale v případech jiných to může být ještě méně
dnů. Přitom je třeba uvážit čas potřebný ke kontaktování
žadatele, případně obstarání tlumočníka, nastudování případu a
přípravě argumentace. Důsledky pro praxi jsou takové, že
žadatelé v mnoha případech v předepsané lhůtě řádnou žalobu
podat nestačí, eventuálně ano, ale nedostatek času na
zpracování se nutně odrazí v její kvalitě.
7. Situaci nelze s ohledem na výše zmíněnou striktně pojímanou
koncentrační zásadu napravit výkladem, podle něhož má soud
možnost či dokonce povinnost stanovit pro rozšíření žaloby
lhůtu delší. Jakkoli benevolentně totiž ve své judikatuře
vykládá pojem "žalobní bod", jeho existenci nelze dovozovat
např. z blanketních žalob, které právě v případě neúspěšných
žadatelů o mezinárodní ochranu nejsou výjimečné.
8. Nejvyšší správní soud dále konstatuje, že stávající sporná
sedmidenní lhůta byla do azylového zákona zavedena novelou
účinnou od 1. 1. 2003. Motivem zavedení restriktivní úpravy,
jak vyplývá z důvodové zprávy, bylo zrychlení azylového řízení
v případech, kdy žadatel podmínky zjevně nesplňuje, a dále
finanční a bezpečnostní důvody; Nejvyšší správní soud se
domnívá, že dalším důvodem byla i potřeba reagovat na výrazný
nárůst počtu žadatelů o mezinárodní ochranu v letech na
přelomu století, vyvolávající obavu ze zahlcení dotčených
orgánů. Každopádně podle jeho názoru nelze zrychlit proceduru
na úkor procesních práv účastníků. Ke zkrácení lhůty není
navíc ani důvod zvláštního zájmu, jak je tomu například při
soudním přezkumu věcí volebních. Důvodem zkrácení určitě
nemohou být finanční aspekty a taktéž nelze žadatele obecně
vnímat jako bezpečnostní hrozbu. Navíc od roku 2001 již
dochází naopak k soustavnému poklesu počtu žadatelů, dnešní
situace je srovnatelná s čísly z počátku 90. let. Nejvyšší
správní soud je toho názoru, že zefektivnění azylové procedury
lze dosáhnout i jinými prostředky; jako příklad uvádí praxi
některých zemí, které požadavek existence prostředku nápravy
řeší existencí zvláštních kvazisoudních tribunálů, složených z
odborníků na přistěhovaleckou problematiku. Pokud však český
zákonodárce volil cestu přezkumu těchto rozhodnutí v režimu
soudního řádu správního, v němž je hájení práv a zájmů do
značné míry závislé na aktivitě účastníka v momentu podání
žaloby, pak jej nemůže současně zbavovat možnosti svá práva
efektivně hájit stanovením natolik krátké žalobní lhůty.
II.
Stanovisko účastníků řízení a Ministerstva vnitra ČR
9. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky ve svém
vyjádření k obsahu návrhu uvedla, že posuzovaná lhůta byla do
azylového zákona zavedena novelou, kterou předložila vláda s
tím, že návrh je plně v souladu s mezinárodními závazky,
především Úmluvou o postavení uprchlíků z roku 1951 (pozn. red.: vyhlášena pod č.
208/1993 Sb.), a rovněž
zpravodaj příslušný tisk uvedl tím, že navrhovaná úprava je v
souladu s právem EU. Věcí se zabýval Výbor pro obranu a
bezpečnost a přijal řadu pozměňovacích návrhů, předmětná lhůta
však nijak napadena nebyla. Zákon byl pak řádně schválen a
vyhlášen. Poslanecká sněmovna se předmětnou lhůtou zabývala
znovu v souvislosti s projednáváním vládního návrhu zákona,
jímž se mění některé zákony v souvislosti s přijetím správního
řádu. Bylo konstatováno, že předmětný tisk, který přinesl nové
znění § 32 azylového zákona, je v souladu s Rezolucí o
minimálních zárukách pro azylová řízení a respektuje požadavky
ratifikovaných a vyhlášených mezinárodních smluv o lidských
právech a základních svobodách, jimiž je Česká republika
vázána ve smyslu čl. 10 Ústavy. Ústavně právní výbor přijal
komplexní pozměňovací návrh, do něhož ovšem nepřevzal nové
znění § 32 azylového zákona. Tato nepřevzatá část novely
azylového zákona byla pak předložena v původním znění v rámci
poslaneckého pozměňovacího návrhu jiného zákona a takto byla
přijata a vyhlášena. Zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že
přijaté zákony jsou v souladu s ústavním pořádkem. Posouzení
ústavnosti úpravy nechává na úvaze Ústavního soudu.
10. Senát Parlamentu České republiky je téhož přesvědčení,
totiž že dotčená část azylového zákona je v souladu s
ústavním pořádkem i mezinárodními závazky. Ve svém vyjádření k
obsahu návrhu uvádí, že cílem několikrát již zmiňované novely
azylového zákona mělo být zpřísnění podmínek pro udělení azylu
ve smyslu účinnějšího vyloučení případů zneužití tohoto práva.
Procesní nástroje (mimo jiné) se tedy měly upravit tak, aby
odpovídaly rozmanitému chování žadatelů a vedly k rychlému
vyřízení věci. Efektivnější přístup byl dle předkladatele
diktován i strmým nárůstem počtu žádostí (v roce 2000 již 8788
případů, vývoj roku 2001 naznačoval dokonce 20.000 případů). I
proto byl rozšířen počet důvodů "zjevné nedůvodnosti",
zkrácena lhůta pro správní rozhodnutí (z devadesáti na třicet
dnů) či zredukován opravný proces vypuštěním možnosti podat
rozklad. Po postoupení návrhu novely Senátu jej projednaly
jeho výbory; některé sice doporučily vrátit návrh zákona s
pozměňovacími návrhy, které by směřovaly ke zmírnění některých
zbytečně přísných podmínek azylového zákona, nicméně přímo
nyní zkoumané lhůty se žádný z těchto návrhů netýkal. Taktéž
Senát ponechává konečné rozhodnutí na úvaze Ústavního soudu.
11. S ohledem na materii návrhu považoval Ústavní soud za
účelné vyžádat navíc stanovisko k obsahu návrhu i od
Ministerstva vnitra, které na daném úseku státní správy
vykovává svou působnost.
12. Ministr vnitra reagoval na výzvu podrobným vyjádřením.
Ministerstvo především zastává od samotného zavedení
napadeného ustanovení do právního řádu České republiky názor o
jeho souladu s ústavním pořádkem a neztotožňuje se s
argumentem navrhovatele, že jej nelze vyložit ústavně
konformním způsobem. Případ, z něhož posuzovaný návrh
Nejvyššího správního soudu vzešel, není prvým případem řešícím
problematiku lhůt dle zákona o azylu, navrhovatel jen nyní
zaujal na věc jiný názor. Tak např. v rozhodnutí sp. zn. 2 Azs
117/2004 z 26. 10. 2004 Nejvyšší správní soud konstatoval, že
nesprávným bylo již odmítnutí podání krajským soudem, pokud
tento soud nepřihlédl k jeho doplnění po stanovené lhůtě. Ta
je totiž lhůtou soudcovskou, a z jejího marného uplynutí tudíž
automaticky povinnost nepřihlížet k doplnění pozdějšímu
dovozovat nelze. Obdobně v rozhodnutí sp. zn. 9 Azs 1/2009 z
12. 2. 2009 hodnotil Nejvyšší správní soud jako odepření
spravedlnosti postup krajského soudu, který odmítl podání pro
jeho nedostatky, aniž by zohlednil, že lhůta k jejich
odstranění byla vzhledem ke konkrétním překážkám u osoby
navrhovatele nereálná. Judikatura tedy dle ministerstva
ústavně konformní řešení i bez potřeby do napadeného
ustanovení zasahovat nalezla. Z návrhu pak nelze dovodit, proč
se navrhovatel musel od tohoto řešení odchýlit.
13. Ve vztahu k právu na soudní ochranu Ministerstvo považuje
za vhodné vyzvednout jako základní premisu to, že napadené
ustanovení zákona o azylu soudní přezkum označených rozhodnutí
ve věci mezinárodní ochrany nezávislým soudem nevylučuje a že
zákon o azylu dokonce většině podaných žalob přiznává odkladný
účinek.
14. S odkazem na závěr Ústavního soudu, prezentovaný v
usnesení sp. zn. IV. ÚS 533/06 ze dne 30. 1. 2007 (N 17/44 SbNU 217)* a názory
právní teorie,
ministerstvo popírá v návrhu vyslovený názor, podle něhož
představuje rozhodování o žádostech o udělení mezinárodní
ochrany rozhodování týkající se základních práv a svobod.
15. Ministerstvo popírá, že sedmidenní lhůta znamená
iluzornost práva na soudní ochranu. Tato lhůta se netýká všech
žalob ve věcech mezinárodní ochrany, ale jen těch, kde má
rychlost řízení za cíl eliminovat případy, které zjevně nemají
azylovou podstatu. Jde o případy, které s mezinárodní ochranou
nesouvisejí, a jen zneužívají azylových nástrojů k jiným
účelům, především legalizaci pobytu, k čemuž ovšem slouží
mechanismy upravené v zákoně č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců
na území České republiky a o změně některých zákonů. Jen tedy
zatěžují systém, a krátká lhůta je proto na místě. Obdobná
úprava vycházející z rozdílné délky lhůt pro jednotlivé
azylové procedury je běžná i v jiných zemích EU, např.
Německu, Francii, Velké Británii, Belgii, apod.; v některých
zemích je předmětná lhůta dokonce ještě kratší. Jinak délka
lhůty zapadá do kontextu speciálně stanovených lhůt v
cizineckém právu; k tomu ministerstvo odkazuje na nález sp.
zn. I. ÚS 609/01 z 5. 3. 2002 (ve SbNU nepublikováno), v němž se Ústavní soud zabýval
ústavností zkrácené, 30 denní lhůty pro podání správní žaloby
proti rozhodnutí dle zákona č. 326/1999 Sb. Obdobně Nejvyšší
správní soud v rozhodnutí sp. zn. 5 As 7/2009 z 16. 4. 2009
konstatoval, že zákonná 10 denní lhůta pro podání žaloby proti
rozhodnutí správního orgánu o vyhoštění cizince, byť je
výrazně kratší než lhůta obecná, cizinci uplatnění práva na
soudní přezkum takového rozhodnutí excesívním způsobem
neztěžuje, když zkrácení lhůty vyvažuje poskytnutím odkladného
účinku žalobě. Navíc stanovení kratší lhůty sleduje legitimní
cíl v podobě omezení pobytu vyhoštěné osoby jen na dobu
nezbytně nutnou. Není tedy v rozporu s čl. 36 odst. 2 Listiny
ani čl. 1 Protokolu č. 7 k Úmluvě o ochraně lidských práv a
svobod (dále též jen "Úmluva"). K argumentaci navrhovatele
dopady zásady koncentrace řízení na postavení žalobce
ministerstvo poukazuje na to, že řešením je ve smyslu závěrů
nálezu Ústavního soudu sp. zn. IV. ÚS 2170/08 z 12. 5. 2009
extenzivní výklad pojmu žalobní bod. Navíc pojetí zásady
koncentrace řízení, jak ji prezentuje v návrhu Nejvyšší
správní soud, tedy že právnímu zástupci lze poskytnout k
doplnění žaloby pouze tolik dní, kolik činí zbytek sedmidenní
lhůty pro její podání, je podle názoru ministerstva příliš
restriktivní. Dále ministerstvo nesouhlasí s názorem, že v
současné době, kdy počty žadatelů klesají, je již posuzovaná
úprava zbytečná. Předmětná legislativní změna nebyla
motivována prudkým nárůstem agendy, ale snahou zefektivnit
řízení a vyloučit případy, kdy je azylový systém pouze
zneužíván.
16. Zrušením napadeného ustanovení by dle ministerstva v
rozporu se smyslem a účelem právní úpravy došlo k nežádoucímu
odstranění rozdílu mezi zamítnutím žádosti jako zjevně
nedůvodné a klasickým řízením. Bylo by to taktéž v rozporu se
současným trendem evropského práva, kterému stávající úprava
azylové procedury odpovídá. Ministerstvo tedy doporučuje návrh
zamítnout.
III.
Dikce napadených ustanovení
17. Ustanovení § 32 odst. 2 písm. a) zákona o azylu zní: "Ve
lhůtě 7 dnů ode dne doručení rozhodnutí lze podat žalobu proti
rozhodnutí o žádosti o udělení mezinárodní ochrany, jímž se
tato žádost zamítá jako zjevně nedůvodná".
IV.
Podmínky aktivní legitimace navrhovatele,
ústavní konformita legislativního procesu
18. Návrh podal Nejvyšší správní soud v souvislosti s řízením,
které u něho probíhá, přičemž ke zrušení navrhované procesní
ustanovení zákona o azylu je jedno z těch, které musí
aplikovat. Jeho aktivní legitimace se tak opírá o ustanovení §
64 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu").
19. Ústavní soud se ve smyslu ustanovení § 68 odst. 2 zákona o
Ústavním soudu zabýval způsobem přijetí a vydání zákona č.
2/2002 Sb., kterým se mění zákon o azylu a některé další
zákony, jímž bylo napadené ustanovení do zákona o azylu
vloženo. Z vyjádření obou účastníků, jakož i příslušných
webových stránek (www.psp.cz) vyplývá, že Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky návrh projednala jako tisk č. 921.
Prvé čtení proběhlo dne 16. 5. 2001, druhé dne 19. 9. 2001 a
třetí čtení dne 21. 9. 2001, kdy byl návrh zákona schválen a
postoupen Senátu. Ten jej na své 10. schůzi dne 25. 10. 2001
(usnesení č. 189) vrátil dolní komoře s pozměňovacími návrhy,
když ze 66 přítomných senátorů hlasovalo 60 pro vrácení, 3
byli proti a 3 se hlasování zdrželi. Dne 27. 11. 2001 na své
43. schůzi Poslanecká sněmovna jednala o návrhu opětovně a
schválila jej ve znění schváleném Senátem (usnesení č. 1866);
pro hlasovalo z přítomných 168 poslanců 110, proti návrhu
53. Prezident republiky zákon podepsal dne 14. 12. 2001 a dne
7. 1. 2002 byl zákon řádně vyhlášen ve Sbírce zákonů.
20. Ústavní soud konstatoval, že sledovaný zákon byl přijat
ústavně konformním legislativním postupem.
V.
Vlastní přezkum
21. Ústavní soud posoudil návrh a z níže uvedených důvodů
dospěl k závěru, že ke zrušení napadených ustanovení zákona o
azylu je důvod.
22. Nejprve je třeba připomenout, že Ústavní soud je orgánem
ochrany ústavnosti (čl. 83 Ústavy ČR). V řízení o zrušení
zákonů a jiných právních předpisů vystupuje v pozici tzv.
negativního zákonodárce a jeho úkolem je posoudit ústavnost
napadených právních předpisů či jejich vymezených částí,
eventuálně posoudit, zda je možno napadené předpisy
interpretovat a aplikovat ústavně konformním způsobem. Ústavní
soud přitom není oprávněn posuzovat vhodnost, účelnost či
doktrinální čistotu právní normy, neboť tato kompetence
přísluší vždy jen zákonodárci.
23. Jak tedy vyplynulo z narativní části odůvodnění, stojí
Ústavní soud před úkolem posoudit, zda sedmidenní žalobní
lhůta dává ještě žalobci reálnou možnost, aby nechal podrobit
rozhodnutí o zamítnutí žádosti o udělení mezinárodní ochrany
jako zjevně bezdůvodné kontrole správního soudu, anebo zda
délka lhůty k iniciaci řízení činí z práva na soudní přezkum
toliko prázdnou proklamaci.
24. Problematikou lhůt a jejich spojitostí s ústavními
garancemi se Ústavní soud ve své judikatuře již vícekrát
zabýval.
25. Tak např. v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 33/97 ze dne 17. 12. 1997 (N 163/9 SbNU 399;
č. 30/1998 Sb.) Ústavní soud k pojmu lhůty v obecné rovině
konstatoval: "Smyslem právního institutu lhůty je snížení
entropie (neurčitosti) při uplatňování práv, resp. pravomocí,
časové omezení stavu nejistoty v právních vztazích (což hraje
zejména důležitou roli z hlediska dokazování v případech
sporů), urychlení procesu rozhodování s cílem reálného
dosažení zamýšlených cílů. Tyto důvody vedly k zavedení lhůt
již před tisíci lety."
26. Rozsah ústavního přezkumu zákonných ustanovení
zakotvujících lhůty pak Ústavní soud vymezil v nálezu sp. zn.
Pl. ÚS 46/2000 ze dne 6. 6. 2001 (N 84/22 SbNU 205; č. 279/2001 Sb.), kde uvedl:
"Poslání Ústavního soudu spočívá v kontrole ústavnosti. V
tomto rámci tento soud může pouze rušit neústavní předpisy,
případně jejich části, není však jeho úkolem reparovat
následky které nastaly tím, že navrhovatel neuplatnil své
právo ve stanovené lhůtě. Zrušení lhůt porušuje zásady
právního státu, neboť významně zasahuje do principu právních
jistot, který je jednou ze základních náležitostí současných
demokratických právních systémů. Lhůta sama o sobě nemůže být
protiústavní. Může se však takto jevit s ohledem na konkrétní
okolnosti."
27. Na uvedené závěry pak Ústavní soud navázal v nálezu sp.
zn. Pl. ÚS 6/05 ze dne 13. 12. 2005 (N 226/39 SbNU 389; č. 531/2005 Sb.). Znovu
zde konstatoval, že "lhůta prima facie bez dalšího nemůže
vykazovat znaky protiústavnosti" a že "protiústavnost lhůty
může být konstatována teprve v dialogu s konkrétními
okolnostmi posuzované věci". Za konkrétní okolnosti, neboli
hlediska kontextuálního posouzení ústavnosti lhůty, s ohledem
na svou dosavadní judikaturu Ústavní soud označil:
"1. nepřiměřenost (disproporcionalitu) lhůty ve vztahu k ní
časově omezené možnosti uplatnění ústavně garantovaného práva
(nároku), případně k ní vymezenému časovému úseku omezení
subjektivního práva". Zde odkázal na nález sp. zn. Pl. ÚS 5/03 ze dne 9. 7. 2003
(N 109/30 SbNU 499; č. 211/2003 Sb.) rušící ustanovení § 3 a
§ 6 zákona č. 290/2002 Sb., jež představovala nepřiměřené
omezení vlastnického práva, porušení čl. 11 odst. 1 ve spojení
s čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod (za ústavně
konformní soud považoval v rozhodovaném kontextu takovou
právní úpravu, jež by toto omezení zakládala pouze ve zcela
nezbytném časovém rozsahu, kterým lze rozumět toliko minimální
časové, a to zřetelně prima facie "přechodné" údobí, nikoli
ale lhůtu deseti let);
"2. svévoli zákonodárce při stanovení lhůty (jejím zakotvení
anebo zrušení)". Ve smyslu tohoto hlediska posuzování
ústavnosti lhůty postupoval soud ve věci sp. zn. Pl. ÚS 2/02
- nález ze dne 9. 3. 2004 (N 35/32 SbNU 331; č. 278/2004 Sb.), v níž za protiústavní
označil zrušení ustanovení § 879c až § 879e občanského
zákoníku provedené zákonem č. 229/2001 Sb., jímž zákonodárce
zasáhl do legitimního očekávání přesně vymezeného okruhu
subjektů pouhý jeden den před uplynutím lhůty, ve které by
došlo k nabytí vlastnického práva, v důsledku čehož subjekty,
které jednaly v důvěře v předem státem stanovené podmínky,
byly pouhý den před uplynutím zmíněné lhůty konfrontovány se
svévolným postupem státu;
"3. ústavně neakceptovatelnou nerovnost dvou skupin subjektů,
jež je výsledkem zrušení určité zákonné podmínky uplatnění
práva pro její protiústavnost, přičemž se tímto zrušením pro
dotčenou skupinu subjektů v důsledku uplynutí lhůt již v
důsledku derogace bez dalšího možnost uplatnění práva
neotevírá". Zde bylo odkázáno na nálezy sp. zn. Pl. ÚS 3/94 ze dne 9. 3. 2004 (N
38/1 SbNU 164/1994, č. 164/1994 Sb.) a sp. zn. Pl. ÚS 24/97 ze dne 3. 6. 1998 (N
62/11 SbNU 111; č. 153/1998 Sb.), jimiž byla zrušením
ustanovení stanovujícího počátek lhůty pro uplatnění
restitučního nároku otevřena možnost jejich uplatnění i pro ty
oprávněné osoby, které v důsledku podmínky trvalého pobytu ve
lhůtách původních nároky úspěšně uplatnit nemohly.
28. V návaznosti na tyto v minulosti vyslovené teze, které
jsou i nyní použitelné, tedy Ústavní soud konstatuje, že
napadená žalobní lhůta jako taková nemůže být protiústavní. Je
věcí úvahy zákonodárce, zda a jakou lhůtu pro realizaci práva
stanoví. To ostatně není ani zpochybňováno, neboť neústavnost
lhůty navrhovatel spatřuje výlučně v její délce, resp. v tom,
že je příliš krátká. Ale ani délka žalobní lhůty sama o sobě
nemůže být zásadně důvodem pro její zrušení. Závěr o její
(ne)ústavnosti lze učinit leda po vyhodnocení dalších
kontextuálně působících okolností. Navrhovatel v tomto smyslu
poukazuje na zásady ovládající správní soudnictví, a to zásadu
dispoziční a zásadu koncentrace řízení, které ve spojení s
krátkou lhůtou žadateli o udělení mezinárodní ochrany možnost
realizovat soudní přezkum značně ztěžují a v některých
případech dokonce znemožňují. Pominout rovněž nelze
specifickou životní situaci, v níž se většina žadatelů o
mezinárodní ochranu nachází.
29. Ústavní soud tyto výhrady pečlivě uvážil při hodnocení
lhůty z hledisek výše vymezených, tedy zda neakceptovatelně
nezvýhodňuje některou skupinu žadatelů o mezinárodní ochranu,
zda ji zákonodárce nestanovil svévolně a zda není nepřiměřená.
30. Zbývá ještě doplnit, že otázkou ústavnosti zvláštní
žalobní lhůty se Ústavní soud již jednou zabýval v usnesení
sp. zn. I. ÚS 609/01 (dostupné na http://nalus.usoud.cz/).
Rozhodoval jím o ústavní stížností spojené s návrhem na
zrušení ustanovení § 172 odst. 1 zákona č. 326/1999 Sb., o
pobytu cizinců na území České republiky, podle něhož "žaloba
proti správnímu rozhodnutí musí být podána do 30 dnů od
doručení rozhodnutí správního orgánu v posledním stupni nebo
ode dne sdělení jiného rozhodnutí správního orgánu, pokud není
dále stanoveno jinak. Zmeškání lhůty nelze prominout."
Stěžovatel tvrdil, že v důsledku této úpravy dochází k
diskriminaci cizinců, pokud jde o jejich právo na soudní
ochranu, neboť stanovená 30 denní lhůta k podání žaloby je -
právě s ohledem na to, že se jedná o cizince často neznalé
českého jazyka - nepřiměřeně krátká. Ústavní soud návrh jako
zjevně neopodstatněný odmítl s tím, že napadené ustanovení
žádné z ústavních kautel neodporuje. V odůvodnění konstatoval,
že "z ústavněprávního hlediska je zásadně v dispozici
zákonodárce, zda a v jakých oblastech správně právní regulace
stanoví zvláštním zákonem lhůtu pro podání správní žaloby, tj.
lhůtu odlišnou od obecné lhůty dvou měsíců od doručení
rozhodnutí správního orgánu v posledním stupni, která je
zakotvena v ustanovení § 250b odst. 1 věta první o. s. ř.
Samotné stanovení speciální lhůty (odlišné od obecné úpravy
podle citovaného ustanovení o. s. ř.) - se kterou se lze
setkat v podobě třicetidenní lhůty například v ustanovení § 17
odst. 6 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách nebo v ustanovení
§ 16 odst. 4 zákona č. 498/1990 Sb., o uprchlících, ve znění
pozdějších předpisů - nelze považovat za stojící v rozporu s
ústavními kautelami, neboť z ústavně právního hlediska je
nutno pokládat za určující pouze to, zda tato zvláštní lhůta
pro podání správní žaloby respektuje ústavně zaručená základní
práva dotčených osob nebo nikoliv. Ústavní soud se domnívá, že
zvláštním zákonem stanovená odlišná (třicetidenní) lhůta
nebrání realizaci základního práva na soudní ochranu v souladu
s ustanovením čl. 36 Listiny. Ani z ústavněprávního hlediska
nelze garantovat pouze obecnou lhůtu pro podání správní
žaloby, neboť by se jednalo o popření práva státu na úpravu
speciální lhůty ve zvláštním zákoně č. 326/1999, který se z
hlediska předmětu právní úpravy (a osobní působnosti) týká
(pobytu) cizinců na území České republiky. Ostatně stěžovatelé
v ústavní stížnosti spojují tvrzenou diskriminaci cizinců - ve
vztahu k jejich právu na soudní ochranu - s údajně nepřiměřeně
krátkou třicetidenní lhůtou pro podání správní žaloby těmi,
kteří jsou často neznalými českého jazyka. Ústavní soud se
nicméně domnívá, že stanovením speciální třicetidenní lhůty k
podání správní žaloby nedochází k tomu, že by veřejná moc
nešetřila ústavně zaručené základní právo cizince na soudní
ochranu, neboť tato lhůta uvedené základní právo neruší,
nemění ani nečiní pro cizince nedostupným. Naopak, z
ústavněprávního hlediska vytváří pro realizaci tohoto
základního práva ve vztahu ke všem (tímto zákonem dotčeným)
fyzickým osobám stejné podmínky bez diskriminace. Ústavní soud
proto uzavírá, že ustanovení § 172 odst. 1 o lhůtě pro podání
správní žaloby je ústavně zjevně konformní a není důvodu je
rušit." Teze, podle níž nelze dovodit ústavní garanci obecné
lhůty k podání správní žaloby a podle níž určujícím je pouze
to, zda zvláštní lhůta respektuje ústavně zaručená základní
práva, je bez dalšího použitelná i pro návrh nyní posuzovaný.
V ostatním však reagoval Ústavní soud uvedeným usnesením na
konkrétní souvislosti speciálního ustanovení zákona o pobytu
cizinců; usnesení se především týkalo 30 denní lhůty, nyní je
přezkoumávána ústavnost lhůty sedmidenní, tedy výrazně kratší.
Navíc řízení podle zákona o pobytu cizinců není striktně
jednoinstanční, jak je tomu v případě azylového správního
řízení, což umožňuje hodnotit zpřísnění podmínek přístupu ke
správnímu soudu oproti úpravě standardní do jisté míry
benevolentněji.
31. Lhůta z hlediska jednotlivých skupin azylantů.
32. Předmětem zákona o azylu je mimo jiné i úprava řízení o
udělení mezinárodní ochrany formou azylu nebo doplňkové
ochrany a řízení o odnětí azylu nebo doplňkové ochrany [§ 1
písm. b) zákona o azylu]. Azylové řízení je správním řízením,
v němž rozhoduje ministerstvo vnitra. Shledá-li ministerstvo
při svém rozhodování, že jsou naplněny důvody pro udělení
azylu, mezinárodní ochranu ve formě azylu nebo doplňkové
ochrany udělí (§ 28 odst. 1). V opačném případě, tedy neshledá-li
důvody k udělení ani jedné z forem mezinárodní ochrany,
žádost zamítne (§ 28 odst. 2). Zamítavá rozhodnutí lze
rozdělit do dvou kategorií. Jednak může jít o případy, kdy
stěžovatel sice uvádí důvody, pro které se azyl uděluje, ovšem
v jeho konkrétním případě zjištěny a potvrzeny nejsou. Anebo
může ministerstvo žádost zamítnout jako zjevně nedůvodnou, a
to v případech taxativně vyjmenovaných v § 16 zákona o azylu.
Jde o případy, kdy se žadatel snaží obejít či zneužít
azylového práva za účelem legalizace pobytu na území republiky
či z jiných důvodů. Ve vazbě na kvalitativně zcela rozdílný
charakter důvodů zamítnutí žádosti je stanovena i různá délka
lhůty k podání správní žaloby. Obecně je to 15 dnů, byla-li
ovšem žádost zamítnuta jako zjevně nedůvodná, lze žalobu podat
jen ve lhůtě 7 dnů ode dne doručení rozhodnutí; shodný režim
platí pro případy, kde se rozhodovalo se o žádosti podané v
zařízení pro zajištění cizinců nebo bylo-li řízení zastaveno z
důvodu nepřípustnosti žádosti o udělení mezinárodní ochrany.
33. Z hlediska podmínek pro možnost využití soudní ochrany
jsou tedy žadatelé děleni do dvou kategorií. Vzhledem k
obecnému požadavku zásadně rovného přístupu k ústavním
garancím je proto nutné zabývat se potřebností a
ospravedlnitelností takového rozdělení. Dle vyjádření
ministerstva je smyslem této lhůty eliminovat případy, které
"zjevně nemají azylovou podstatu". Zatěžují systém a rychlost
vyřízení je u tohoto typu kauz důležitým aspektem. Mezi těmito
argumenty a délkou žalobní lhůty však Ústavní soud nevidí
bezprostřední souvislost. Aspekt rychlosti je významný a do
azylového práva byl promítnut mimo jiné tím, že byla zkrácena
obecná dvouměsíční žalobní lhůta na 15 dnů. Kategorie zjevně
nedůvodných žádostí je jistě od žádostí ostatních kvalitativně
odlišná a některé procesní zvláštnosti, jako uzavřený výčet
důvodů, pro které lze o žádosti takto rozhodnout, a zkrácení
lhůty pro vydání správního rozhodnutí na 30 dnů ode dne
zahájení řízení o udělení mezinárodní ochrany, jsou proto
odůvodnitelné. Uzavřený výčet důvodů pak vede k menším nárokům
na dokazování a odůvodnění rozhodnutí. Toto jsou
akceptovatelné důsledky uvedené kategorizace žádostí, které ve
své podstatě urychlují a usnadňují řízení v případech
postrádajících azylovou podstatu; takto se také projevuje
eliminace těchto případů. Ovšem má-li být soudnímu přezkumu
podroben i sám závěr, že azylová podstata konkrétnímu případu
skutečně chybí, nemůže být už pouhý přístup k soudu jen pro
tuto skupinu žadatelů omezen dalším zkrácením žalobní lhůty.
34. Ministerstvo ve svém stanovisku uvádí, že praxe
rozdílných lhůt pro tzv. standardní azylové procedury a
zrychlené řízení je naprosto běžná i v jiných členských
státech EU, přičemž lze nalézt i lhůty kratší. K tomu Ústavní
soud konstatuje, že srovnávací argument zahraničními právními
úpravami ponechal stranou, neboť jak bylo řečeno, hodnocení
ústavnosti lhůty je hodnocením kontextuálním. Zásadní význam
mají ostatní právní pravidla, která předložení věci soudu
ovlivňují, a tedy to, jak se lhůta projevuje v našich českých
reáliích, kde je správní řízení v azylových věcech
jednoinstanční a správní soudnictví ovládáno zásadou
dispoziční a koncentrace řízení, což na žalobu klade
specifické nároky. Pro příklad budiž v této souvislosti
uvedeny relevantní části úpravy azylového řízení a následného
soudního přezkumu ve Spolkové republice Německo (viz stať
Petra Lavického a Sylvy Šiškové: Nad novou úpravou řízení o
kasační stížnosti v azylových věcech, Právní rozhledy
19/2005). Předmětná materie je tam upravena v zákoně o
azylovém řízení (Asylverfahrensgesetz, BGBI. I 1992,1126).
Řízení je jednostupňové, vede se před Spolkovým úřadem pro
migraci a uprchlíky. Jeho rozhodnutí lze napadnout žalobou
podanou ke správnímu soudu. Žalobní lhůta činí dva týdny od
doručení rozhodnutí, uvádět skutečnosti a navrhovat důkazy lze
ve lhůtě jednoho měsíce; soud nemusí provádět důkazy a brát v
úvahu tvrzení učiněná po uplynutí této lhůty, ale to jen pod
podmínkou, že by jejich připuštění způsobilo průtahy v řízení,
zpoždění nebylo dostatečně omluveno a účastník byl o
následcích zmeškání lhůty poučen.
35. K otázce svévole zákonodárce při stanovení lhůty.
36. Úprava soudního přezkumu azylových rozhodnutí je
kontinuální. Podle zákona č. 498/1990 Sb., o uprchlících,
účinného od 1. 1. 1991, vedlo řízení o přiznání postavení
uprchlíka Ministerstvo vnitra a proti jeho rozhodnutí byl
původně připuštěn ve všech věcech rozklad, po 31. 12. 1993 pak
toliko v případě vyjmenovaných typů rozhodnutí. Zákon
připouštěl podání návrhu na přezkoumání rozhodnutí soudem,
ovšem toliko proti rozhodnutím ministra vnitra vydaným v
řízení o rozkladu. Dnem 1. 1. 2000 nabyl účinnosti stávající
zákon o azylu. Řízení o udělení azylu podle tohoto předpisu
bylo původně dvoustupňové v případech rozhodnutí o neudělení
azylu a rozhodnutí o zamítnutí návrhu na zahájení řízení o
udělení azylu jako zjevně nedůvodného, kdy zákon připouštěl
podání rozkladu. V případě, že byl rozklad připuštěn, tedy
statisticky ve většině případů, bylo podání správní žaloby
přípustné až proti rozhodnutí o něm; podání žaloby však již
nebylo na rozdíl od předchozí právní úpravy závislé na výroku
rozhodnutí a žalobou bylo možno napadnout veškerá rozhodnutí.
Podané žalobě byl přiznán odkladný účinek. Přijetím zákona č.
2/2002 Sb. došlo s účinností od 1. 2. 2002 k úplnému odbourání
možnosti přezkumu rozhodnutí Ministerstva vnitra v rozkladovém
řízení. Na soud se žadatelé nadále obraceli nikoliv se
žalobou, ale s opravným prostředkem směřujícím proti
nepravomocnému rozhodnutí správního orgánu. Lhůta pro podání
opravného prostředku byla oproti obecné zkrácena na 15 dnů ode
dne doručení rozhodnutí a v taxativně vymezených případech,
mimo jiné též právě v případě zamítnutí žádosti o udělení
azylu jako zjevně nedůvodné, na 7 dnů. Počínaje 1. 1. 2003,
kdy nabyl účinnosti zákon č. 217/2002 Sb., se zákonodárce
vrátil k modelu přezkoumávání pravomocného rozhodnutí
ministerstva soudem na základě žaloby.
37. Podmínky soudního přezkumu včetně lhůt k podání žaloby
(návrhu) se tedy sice v čase měnily, ovšem plynule, bez
náhlých zvratů či posunů do extrémních pozic, například od
širokého přezkumu dle obecných pravidel po jeho úplné
vyloučení. Zákonodárce nyní napadeným ustanovením nezasáhl
nějakým zásadním a neočekávaným způsobem do režimu
přezkoumávání azylových rozhodnutí, nerozvrátil osvědčený a
zažitý model. Zákonodárce argumentoval potřebou rychlosti a
efektivnosti azylové procedury, odvolával se na (blíže
neupřesněnou a nerozvedenou) praxi právních úprav azylu států
Evropské unie. Nelze říci, že by posuzovaná lhůta byla
zakotvena do zákona o azylu postupem vykazujícím znaky
zákonodárcovy svévole. Úprava není nesrozumitelná ani vnitřně
rozporná, zákonodárce nepostupoval nepředvídatelně a
nepochybně zavedením kratší žalobní lhůty pro danou skupinu
žadatelů pod záminkou zefektivnění a zrychlení azylové
procedury nesledoval primárně jejich faktické vyřazení z
okruhu těch, kteří se mohou domoci ochrany svých práv u soudu.
Komplikace při její aplikaci odhalila až praxe (míněna zde
informace navrhovatele, že přibývá případů jako je ten, který
jej vedl k předložení posuzovaného návrhu, tedy těch, kdy
žadatel ve lhůtě stihne jen oznámit svůj záměr podat žalobu,
doplnit jakékoliv důvody již ale nestačí).
38. Přiměřenost lhůty.
39. Napadeným ustanovením zakotvená lhůta k podání žaloby je
zákonnou lhůtou, jejíž délka nemůže být soudem měněna. A
nemůže být ani prominuto její zmeškání, neboť to vylučuje
soudní řád správní (§ 72 odst. 4). Nepříznivé následky
zmeškání lhůty k podání žaloby tedy nelze žádným způsobem
odvrátit. Na druhou stranu jsou na zpracovatele žaloby kladeny
poměrně značné nároky; vedle obecných náležitostí podání (§ 37
odst. 2 a 3 soudního řádu správního), tedy zejména uvedení
toho, čeho se žaloba týká, kdo ji činí, proti komu směřuje a
co se jí navrhuje, podpisu a data, musí vykazovat i
náležitosti zvláštní (§ 71 odst. 1 soudního řádu správního), a
to označení napadeného rozhodnutí a den jeho doručení nebo
jiného oznámení žalobci, označení osob na řízení zúčastněných,
jsou-li žalobci známy, označení výroků rozhodnutí, které
žalobce napadá, žalobní body, z nichž musí být patrno, z
jakých skutkových a právních důvodů považuje žalobce napadené
výroky rozhodnutí za nezákonné nebo nicotné, jaké důkazy k
prokázání svých tvrzení žalobce navrhuje provést, a konečně
návrh výroku rozsudku. Rozšířit žalobu na dosud nenapadené
výroky rozhodnutí nebo ji rozšířit o další žalobní body může
žalobce jen ve lhůtě pro podání žaloby (§ 71 odst. 2, věty
druhé soudního řádu správního). Řízení tedy ovládá přísně
pojatá zásada koncentrace. K zásadám ovládajícím správní
soudnictví (byť ještě v době před přijetím soudního řádu
správního) se Ústavní soud vyjádřil v nálezu sp. zn. Pl. ÚS
12/99 ze dne 27.6.2000 (N 98/18 SbNU 355; č. 232/2000 Sb.). Uvedl zde, že
"... každé ustanovení, které tím, že formalizuje řízení ve
správním soudnictví, stanoví de facto meze přístupu k soudu,
tedy meze jednoho ze základních ústavních práv - práva na
soudní ochranu. Všechna taková ustanovení ... je proto nezbytné
vykládat v duchu čl. 4 odst. 4 Listiny, tedy při aplikaci
takových ustanovení šetřit podstatu a smysl základních práv a
svobod. ... Ústavní soud tedy posuzuje napadené ustanovení jako
interpretovatelné v ústavních mezích, neshledal v něm
zakotvenou "dispoziční zásadu", resp. princip koncentrace
řízení ve správním soudnictví neústavní, neboť, i když může
být kritizován za to, že se vzdaluje zásadě materiální pravdy,
nelze nevidět, že především a zcela nepochybně napomáhá k
naplnění ústavního práva na projednání a rozhodnutí věci v
přiměřené lhůtě, resp. bez zbytečných průtahů (čl. 6 odst. 1
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, čl. 38
odst. 2 Listiny)." Na tomto závěru Ústavní soud setrvává i
nyní. Prolomením principu koncentrace tedy problém řešit
nelze.
40. Žalobce je povinen již v žalobě, nejpozději v běhu žalobní
lhůty, vymezit rozsah, v jakém správní rozhodnutí napadá, a
alespoň základním způsobem vymezit důvody, v nichž nezákonnost
rozhodnutí spatřuje. Jak nelze zásadně očekávat u žalobců
praktické problémy s vymezením rozsahu napadení, s formulací
žalobních důvodů je tomu jinak. Znamená vymezení skutkových a
právních důvodů, pro které žalobce považuje rozhodnutí za
nezákonné a nicotné. Prvou obtíží je již sama interpretace
této podmínky, jak dokazuje nález sp. zn. IV. ÚS 2170/08
(dostupný na http://nalus.usoud.cz/ ), v němž Ústavní soud
poukázal na rozdíly ve výkladu pojmu žalobní bod v
rozhodnutích jednotlivých senátů Nejvyššího správního soudu.
Shoda je každopádně v tom, že žaloba ve správním soudnictví
musí žalobní bod ve lhůtě pro podání žaloby obsahovat. Pokud
tomu tak není, je podání pouhým oznámením záměru obrátit se na
správní soud se žalobou, které ovšem nemá i při extenzivním
výkladu pojmu žalobní bod žádné relevantní účinky. Od samého
počátku jsou tak kladeny požadavky na kvalitu argumentace
žalobce. S přihlédnutím k tomu, nač poukazuje navrhovatel,
tedy že žalobce je jako žadatel o azyl ve specifické situaci,
když se zpravidla neorientuje ve zdejších poměrech a právním
řádu, nezná jazyk, nemá zde žádné zázemí, kontakty a je
odkázán na vnější pomoc, není tento formální požadavek
procesního řádu lehce splnitelný. Přistoupí-li k tomu ještě
sedmidenní lhůta, fakticky nutně krácena nejméně o další dva
nepracovní dny víkendu, v níž tak musí žadatel - žalobce
učinit, vytváří se na něj již nepřiměřený tlak. Je pak celkem
pochopitelné, že reakcí žalobce na krátkou lhůtu je podání
blanketové žaloby za účelem podchycení zákonné lhůty, které je
spojeno s očekáváním výzvy k doplnění argumentace.
41. Ústavní soud si je vědom možné námitky, že byť zrušením
napadeného ustanovení se žalobní lhůta v případě zjevně
nedůvodných žádostí prodlouží ze sedmi na patnáct dnů (§ 32
odst. 1 zákona o azylu), kombinace sociálních faktorů u
žadatelů o azyl a zásad ovládajících správní soudnictví bude
nadále působit, že řada žadatelů meritorního soudního přezkumu
fakticky nedocílí. Stále bude totiž jistě docházet k tomu, že
žadatelé budou své blanketové žaloby podávat v samém závěru
žalobní lhůty, takže prostor pro možné doplnění nezbytných
náležitostí zůstane minimální. Nicméně dosažitelnost soudního
přezkoumání rozhodnutí bude při respektování zásady
vigilantibus iura pro tyto žadatele vyšší. Aniž by tím Ústavní
soud deklaroval, že sama patnáctidenní lhůta je lhůtou
dostatečnou (to by šlo již za rámec návrhem vymezeného
předmětu řízení), konstatuje, že pro osoby v postavení
žadatele o azyl je v běhu této (patnáctidenní) lhůty reálnější
soudní přezkum řádně iniciovat.
42. Nelze dále přijmout argument, že kratší žalobní lhůtu
vyvažuje poskytnutí odkladného účinku žalobě. Správní
soudnictví je koncipováno tak, že stěžejní význam má právě
počáteční fáze řízení, kdy musí žalobce nejen vymezit rozsah,
ale musí do ní též soustředit alespoň základní nasměrování
argumentace samotné. Žadateli, který (v důsledku nepřiměřeně
krátké lhůty) řádně nezažaloval, dobrodiní odkladného účinku
nijak neprospěje.
43. Další okolností, k níž bylo nutno při hodnocení
přiměřenosti lhůty přihlédnout, je to, že žaloba je pro
neúspěšné žadatele jediným v úvahu přicházejícím procesním
prostředkem nápravy. I proto je nutné při konstruování
formálních překážek jeho uplatnění postupovat zdrženlivě.
44. Konečně zmínit je třeba i problém jazykový. Žadateli je v
souladu s ustanovením § 22 zákona o azylu poskytnuta pomoc
tlumočníka, ale samozřejmě jen ve správním řízení, správní
rozhodnutí se pak nepřekládá, s pomocí tlumočníka je jen
seznámen s jeho obsahem. Správní žalobu pak musí vypracovat
česky. I to jeho procesní postup nutně komplikuje a činí jej
závislým na odborné pomoci, kterou si musí obstarat.
45. Ústavní soud musel dále zvažovat, zda napadené ustanovení
nelze vyložit ústavně konformním způsobem. Dospěl-li k závěru,
že délka posuzované lhůty v kombinaci s úpravou přezkumu
rozhodnutí o zamítnutí žádosti o udělení mezinárodní ochrany
jako zjevně nedůvodné je tak krátká, že žalobu nelze považovat
za účinný procesní prostředek nápravy, pak by napadené
ustanovení nerušil jen v případě, že daný deficit lze
překlenout výkladem. Jím by muselo být docíleno faktického
prodloužení zkoumané lhůty.
46. Takovéto "prodloužení" přichází technicky do úvahy leda
tím způsobem, že podání žaloby (a to jakékoliv, tedy i
blanketové) bude znamenat zachování žalobní lhůty a povinnost
soudu vyzvat navrhovatele k odstranění vad, resp. doplnění
podání. Délka lhůty poskytnuté soudem k takovéto nápravě by
přitom nemohla být limitována sedmi dny, ale soud by
poskytoval lhůtu "přiměřenou", tedy takovou, v níž by dle jeho
názoru a zkušenosti neúspěšný žadatel reálně dokázal
kvalifikovaně reagovat. To ovšem Ústavní soud považuje za
nepřípustné a odporující obecně přijímanému pojetí zásady
koncentrace řízení. I kdyby byla takováto možnost fakticky
prodloužit krátkou žalobní lhůtu soudcovskou výzvou omezena
jen na azylové věci (což samo o sobě je těžko obhajitelné a
udržitelné), zásadním způsobem by to nabouralo samu koncepci
správního soudnictví. Tu však nelze obětovat proto, aby byly
zmírněny dopady příliš krátké lhůty na účastníky jednoho typu
správního řízení. Navíc rozkolísat principy správního
soudnictví by bylo nepřiměřené tomu, jak se projeví zrušení
napadeného ustanovení.
47. Ministerstvo ve svém vyjádření upozornilo na postup, který
zvolil Nejvyšší správní soud v rozhodnutí sp. zn. 2 Azs
117/2004 ze dne 26. 10. 2004; vytkl jím krajskému soudu, že v
rozporu s § 37 odst. 5 soudního řádu správního nepřihlédl k
doplnění účastníkova podání učiněném sice po soudem stanovené
lhůtě, avšak ještě před vydáním rozhodnutí ve věci, a podání
odmítl. S tím Ústavní soud nesouhlasí. Aplikace ustanovení §
37 odst. 5 věta druhá soudního řádu správního stanoví důsledky
nevyhovění výzvě k odstranění vad či doplnění podání. I kdyby
byla přijata taková interpretace, že správní soudy budou
přihlížet k opravám a doplněním podání došlým sice po lhůtě,
ale ještě před rozhodnutím o něm, postavení žadatele by
zůstalo nejisté. To, zda by k takovému jeho podání bylo či
nebylo přihlédnuto, by totiž bylo závislé jen tom, jak rychle
po skončení běhu lhůty soud rozhodne.
48. Napadené ustanovení nelze vyložit tak, aby to neúspěšnému
žadateli dávalo záruku efektivního opravného prostředku.
49. Lze tedy uzavřít, že posuzované ustanovení zákona o azylu
tím, že omezuje právo žadatele domáhat se u soudu ochrany
svých práv stanovením nepřiměřeně krátké lhůty pro podání
žaloby, ve své podstatě činí proklamovanou soudní ochranu
pouze iluzorní (obdobně nález sp. zn. Pl. ÚS 12/07, vyhlášen pod č.
355/2008 Sb.). Je proto v rozporu s článkem 36 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod, podle něhož se každý, kdo tvrdí, že
byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné
správy, může obrátit na soud, aby přezkoumal zákonnost
takového rozhodnutí, nestanoví-li zákon jinak, přičemž z
pravomoci soudu nesmí být vyloučeno přezkoumávání rozhodnutí
týkajících se základních práv a svobod podle Listiny, a dále
čl. 13 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod
garantujícího právo na účinný prostředek nápravy před národním
orgánem pro každého, kdo byl v právu přiznaném Úmluvou dotčen.
VI.
50. Uvedené důvody vedly Ústavní soud k závěru, že návrhu je
třeba podle § 70 odst. 1 zákona o Ústavním soudu vyhovět.
51. Od ústního jednání bylo podle § 44 odst. 2 zákona o Ústavním soudu
upuštěno, neboť od něj nebylo možné očekávat další objasnění
věci a všichni účastníci s tímto postupem souhlasili.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Rychetský v. r.