214/1994 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu České republiky
Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl v plénu dne 12. října 1994
o návrhu skupiny poslanců na zrušení ustanovení § 55 odst. 2,
ustanovení vyjádřeného v § 74 odst. 1 slovy "(§ 68, 69, 72, 73,
73a), s výjimkou rozhodnutí o jejím prodloužení (§ 71 odst. 2,
5)," a ustanovení § 209 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení
soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů,
takto:
Dnem 1. března 1995 se zrušují ustanovení § 55 odst. 2, § 209
a ustanovení vyjádřené v § 74 odst. 1 slovy "(§ 68, 69, 72, 73,
73a), s výjimkou rozhodnutí o jejím prodloužení (§ 71 odst. 2,
5)," zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní
řád), ve znění zákona č. 57/1965 Sb., zákona č. 58/1969 Sb.,
zákona č. 149/ /1969 Sb., zákona č. 48/1973 Sb., zákona č.
29/1978 Sb., zákona č. 43/1980 Sb., zákona č. 159/1989 Sb., zákona
č. 178/1990 Sb., zákona č. 303/1990 Sb., zákona č. 558/1991 Sb.,
zákona České národní rady č. 25/1993 Sb., zákona č. 115/1993 Sb.
a zákona č. 292/1993 Sb.
Odůvodnění
I.
Dne 23. února 1994 obdržel Ústavní soud České republiky návrh
skupiny 44 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
na zahájení řízení o zrušení ustanovení § 55 odst. 2, části
ustanovení § 74 odst. 1 vyjádřené slovy "s výjimkou rozhodnutí
o jejím prodloužení (§ 71 odst. 2, 5)" a ustanovení § 209
trestního řádu, ve znění zákona č. 292/1993 Sb.
Podle § 42 odst. 3 a § 69 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, zaslal Ústavní soud České republiky předmětný návrh
k vyjádření Poslanecké sněmovně. Předseda Poslanecké sněmovny Dr.
Milan Uhde potvrdil stanovisko Poslanecké sněmovny, vyjádřené
jejím hlasováním o návrhu zákona, a zdůvodnil závažnost přijaté
novely trestního řádu. Ve svém vyjádření předseda Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky zároveň potvrdil, a to
v souladu s požadavky obsaženými v ustanovení § 68 odst. 2 zákona
č. 182/1993 Sb., že zákon č. 292/1993 Sb. byl schválen potřebnou
většinou poslanců Poslanecké sněmovny dne 10. listopadu 1993,
podepsán příslušnými ústavními činiteli a řádně vyhlášen.
Podle § 42 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. si Ústavní soud České
republiky vyžádal jako listinné důkazy od Poslanecké sněmovny
příslušný tisk a záznam sněmovního projednávání zákona č.
292/1993 Sb. (Parlament České republiky, Poslanecká sněmovna,
1993, I. volební období, tisk č. 535, těsnopisecká zpráva o schůzi
Poslanecké sněmovny, I. volební období, 14. schůze, 9. - 11.
listopadu 1993).
II.
II/a
1. V souvislosti s ustanoveními § 55 odst. 2 a § 209 trestního
řádu, ve znění zákona č. 292/1993 Sb., navrhovatelé namítají
jejich rozpor s čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod,
dále s čl. 14 odst. 3 písm. e) Mezinárodního paktu o občanských
a politických právech a konečně s čl. 6 odst. 3 písm. d) Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod. Podle názoru
navrhovatelů citovaná ustanovení trestního řádu jsou v rozporu
s uvedenými ustanoveními Listiny základních práv a svobod
a mezinárodních smluv podle čl. 10 Ústavy České republiky, protože
"anonymní výslech svědka vylučuje provedení důkazu postavením
obviněného tváří v tvář svědkovi, jestliže jeho výpověď
v závažných okolnostech nesouhlasí s výpovědí svědka a rozpor
nelze vyjasnit jinak... . Vyloučením tohoto důkazního prostředku
se omezuje zjištění skutkového stavu věci a pečlivé objasnění
okolností, svědčících ve prospěch i v neprospěch obviněného (podle
novelizovaného § 2 odst. 5 trestního řádu)." Navrhovatelé na
podporu svého základního argumentu poukazují dále na neurčitost
rozlišovacího znaku přípustnosti anonymního svědectví vyjádřeného
příslovcem "zjevně", a tedy na možnou zneužitelnost napadených
ustanovení trestního řádu. V souvislosti s namítaným rozporem
s Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod navrhovatelé
argumentují i judikaturou Evropského soudu pro lidská práva.
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ve svém
vyjádření k návrhu k odůvodnění citovaných napadených ustanovení
trestního řádu uvádí: "Podle důvodové zprávy je smyslem navrhované
novely trestního řádu kromě jiného poskytnout větší ochranu
svědkům, vystaveným pro jejich výpověď nebo jen pro odhodlání
svědčit verbálním i násilným útokům. V souladu s převažující
tendencí i v evropských právních řádech se posiluje
kontradiktornost řízení v procesu dokazování a více se přihlíží
k zásadě rovnosti stran soudního procesu. ... Ze shora uvedeného
vyplývá, že přijatá právní úprava vyjadřuje snahu sladit vzájemná
práva a postavení na jedné straně svědka a na jedné straně
obžalovaného. Zákon vychází z toho, že je třeba poskytnout
svědkovi dostatečnou ochranu v případě, že mu hrozí reálné
nebezpečí za to, že plní svoji zákonnou povinnost, aniž by tím na
druhé straně bylo nějakým zásadním způsobem ohroženo právo
obžalovaného na obhajobu."
2. Jelikož návrh argumentuje rozporem citovaných ustanovení
trestního řádu nejen s Listinou základních práv a svobod, nýbrž
také s mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy České
republiky, nutno v první řadě poukázat na existující mezinárodní
judikaturu k danému problému:
V případech, když byl navrhovatel odsouzen na základě svědectví
anonymních svědků, jež obhajoba nemohla vyslechnout [Kostowski v.
Netherlands (1989), Windisch v. Austria (1990)], Evropský soud pro
lidská práva opakovaně konstatoval porušení čl. 6 odst. 3 písm. d)
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.
V těchto případech došlo na národní úrovni k odsuzujícímu
rozsudku na základě svědectví anonymního informátora, přičemž
tento, pro výrok soudu stěžejní, důkaz už nebylo možno vykonat při
ústním jednání. Uvedená rozhodnutí Evropského soudu pro lidská
práva umožňují tudíž dvojí interpretaci: První je odmítnutí
anonymního svědectví v postavení možného usvědčujícího důkazu pro
jeho rozpor s právem na obhajobu a s principy spravedlivého
trestního procesu vyjádřenými v čl. 6 Úmluvy o ochraně lidských
práv a základních svobod, druhou je aplikace obecného principu
ústnosti a veřejnosti zavazujícího vykonat všechny důkazy v ústním
jednání a umožnit tak obviněnému uplatnění jeho práv podle čl. 6
odst. 3 písm. d) Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod.
3. Vývoj práv a svobod, zaručujících nedotknutelnost osobní
svobody, byl nerozlučně spojen s vývojem jejich procesních
garancí. Tento vývoj vedl k utvoření procesních principů
nestranného řízení (práva na řádný proces).
Ústavní rámec procesních práv je obsažen jak v Listině
základních práv a svobod, tak v mezinárodních smlouvách podle čl.
10 Ústavy České republiky.
Ustanovení § 55 odst. 2 a § 209 trestního řádu, ve znění zákona
č. 292/1993 Sb., zavádějí v trestním procesu možnost použití
anonymního svědectví jako usvědčujícího důkazu.
Smyslem práva na veřejné projednání věci, ve spojení s právem
vyjádřit se ke všem prováděným důkazům, je poskytnout obžalovanému
v trestním procesu možnost verifikace důkazů směřujících vůči
němu, a to před tváří veřejnosti. Tato verifikace v případě
svědecké výpovědi obsahuje dva komponenty: prvním je prověření
pravdivosti skutkových tvrzení, druhým je potom možnost prověření
věrohodnosti svědka. Instituce anonymních svědků tudíž omezuje
možnost obžalovaného verifikovat pravdivost vůči němu směřující
svědecké výpovědi, protože vylučuje možnost vyjádřit se k osobě
svědka a k jeho věrohodnosti. Omezuje tedy jeho práva na obhajobu,
je v rozporu s principem kontradiktornosti procesu, s principem
rovnosti účastníků, protože stejné omezení nezavádí pro obžalobu,
a je tedy v rozporu s principy spravedlivého procesu.
Ústavní úprava základního práva či svobody v některých případech
výslovně zmocňuje zákonodárce, aby za určitých podmínek, resp.
z hlediska ústavně vymezených cílů zákonem základní právo či
svobodu omezil. V případě čl. 37 odst. 3 a čl. 38 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod, jakož i v případě čl. 14 odst. 3 písm.
e) Mezinárodního paktu o občanských a politických právech a čl.
6 odst. 3 písm. d) Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod tomu tak ale není. To znamená, že citovaná ustanovení
Ústavy České republiky a mezinárodních smluv podle čl. 10 Ústavy
České republiky neposkytují zákonodárci prostor k omezení v nich
obsažených základních práv a svobod.
K omezení základních práv či svobod, i když jejich ústavní
úprava omezení nepředpokládá, může dojít v případě jejich kolize.
V těchto situacích je nutné stanovit podmínky, za splnění kterých
má prioritu jedno základní právo či svoboda, a za splnění kterých
jiné. Základní je v této souvislosti maxima, podle které základní
právo či svobodu lze omezit pouze v zájmu jiného základního práva
či svobody.
Z argumentace, obsažené ve vyjádření předsedy Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky, lze dovodit, že do
kontrapozice k základním právům, vyplývajícím ze spravedlivého
procesu, klade práva na nedotknutelnost osoby svědka.
Při posuzování možnosti omezení základního práva či svobody ve
prospěch jiného základního práva, resp. svobody lze stanovit tyto
podmínky, za jejichž splnění má prioritu jedno základní právo či
svoboda:
První podmínkou je jejich vzájemné poměřování, druhou je
požadavek šetření podstaty a smyslu omezovaného základního práva,
resp. svobody (čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod).
Vzájemné poměřování ve vzájemné kolizi stojících základních práv
a svobod spočívá v následujících kritériích:
Prvním je kritérium vhodnosti, tj. odpověď na otázku, zdali
institut, omezující určité základní právo, umožňuje dosáhnout
sledovaný cíl (ochranu jiného základního práva). V daném případě
lze přisvědčit zákonodárci, že institut anonymního svědka umožňuje
dosáhnout cíl, tj. zabezpečit ochranu nedotknutelnosti jeho osoby.
Druhým kritériem poměřování základních práv a svobod je
kritérium potřebnosti spočívající v porovnávání legislativního
prostředku omezujícího základní právo, resp. svobodu s jinými
opatřeními umožňujícími dosáhnout stejného cíle, avšak
nedotýkajícími se základních práv a svobod. Odpověď na splnění
kritéria potřebnosti v daném případě není jednoznačná: stát kromě
legislativní konstrukce, umožňující anonymitu svědka, může k jeho
ochraně použít i jiné prostředky (např. využití anonymní výpovědi
pouze jako kriminalistického prostředku pro další vyšetřování,
poskytnutí ochrany svědkovi atd.).
Třetím kritériem je porovnání závažnosti obou v kolizi stojících
základních práv. V posuzovaném případě jedním z nich je právo na
řádný proces zabezpečující právo na osobní svobodu, druhým je
právo na osobní nedotknutelnost. Tato základní práva jsou prima
facie rovnocenná.
Porovnávání závažnosti v kolizi stojících základních práv (po
splnění podmínky vhodnosti a potřebnosti) spočívá ve zvažování
empirických, systémových, kontextových i hodnotových argumentů.
Empirickým argumentem lze chápat faktickou závažnost jevu, jenž je
spojen s ochranou určitého základního práva (v posuzovaném případě
jde o nárůst případů vyhrožování a zastrašování svědků ze strany
organizovaného zločinu). Systémový argument znamená zvažování
smyslu a zařazení dotčeného základního práva či svobody v systému
základních práv a svobod (právo na řádný proces je v této
souvislosti součástí obecné institucionální ochrany základních
práv a svobod). Kontextovým argumentem lze rozumět další negativní
dopady omezení jednoho základního práva v důsledku upřednostnění
jiného (v daném případě možnost zneužití institutu anonymního
svědka v trestním procesu). Hodnotový argument představuje
zvažování pozitiv v kolizi stojících základních práv vzhledem
k akceptované hierarchii hodnot.
Součástí porovnávání závažnosti v kolizi stojících základních
práv je rovněž zvažování využití právních institutů
minimalizujících argumenty podložený zásah do jednoho z nich.
Tak kupříkladu argument v neprospěch omezení jednoho základního
práva možností zneužití této úpravy lze eliminovat minimalizováním
tohoto negativního důsledku zakotvením dalších procesních podmínek
rozhodování o něm.
Lze tudíž konstatovat, že v případě závěru o opodstatněnosti
priority jednoho před druhým ze dvou v kolizi stojících základních
práv je nutnou podmínkou konečného rozhodnutí rovněž využití všech
možností minimalizace zásahu do jednoho z nich. Tento závěr lze
odvodit i z ustanovení čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv
a svobod, a sice v tom smyslu, že základních práv a svobod musí
být šetřeno nejenom při používání ustanovení o mezích základních
práv a svobod, nýbrž analogicky rovněž v případě jejich omezení
v důsledku jejich vzájemné kolize.
V posuzovaném případě řada argumentů vypovídá ve prospěch
institutu anonymních svědků: zejména argument empirický (nárůst
organizované kriminality a s tím spojených případů ohrožování
svědků), systémový (narušení akceschopnosti justice v důsledku
ohrožování svědků), hodnotový (ochrana života a majetku občanů).
Při závažném zásahu do práva obviněného na obhajobu, a tím i do
principů spravedlivého procesu, bylo tudíž povinností zákonodárce
hledat rovněž možnosti minimalizace takového zásahu a zakotvit
tomu odpovídající nástroje. Příklady takových nástrojů mohou být
již zmíněné procesní mechanizmy nebo stanovení výjimky z obecného
principu volného hodnocení důkazu soudcem uložením povinnosti
soudu při hodnocení výpovědi anonymního svědka zvlášť zkoumat,
zdali byla soudu a účastníkům dána dostatečná příležitost se
vypořádat s věrohodností svědka a s důkazní silou jeho výpovědi
atd. Tyto příklady dokumentují skutečnost, že v rámci úpravy
institutu anonymního svědka má zákonodárce prostor pro úpravu
nástrojů minimalizujících zásah do práva na obhajobu a práv
vyplývajících ze spravedlivého procesu. Volba nástroje
minimalizujícího zásah do základního práva, resp. svobody je již
v kompetenci demokratického zákonodárce.
Lze tudíž konstatovat, že v § 55 odst. 2 a § 209 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb., obsažené omezení práva na
obhajobu nesplňuje podmínky, které nutno vyžadovat při kolizi dvou
základních práv pro omezení jednoho z nich, zejména požadavek
minimalizace zásahu, a je tudíž v rozporu s čl. 4 odst. 4, čl. 37
odst. 3, čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod.
Podle ustanovení § 70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb. se zákon
nebo jeho jednotlivá ustanovení, u kterých Ústavní soud dojde
k závěru o jejich rozporu s ústavním zákonem nebo mezinárodní
smlouvou podle čl. 10 Ústavy České republiky, zrušuje dnem, který
Ústavní soud v nálezu určí. Uvedený institut umožňuje posunout
den, kterým se zrušuje určité ustanovení zákona, za den vyhlášení
nálezu ve Sbírce zákonů, a tím poskytnout zákonodárci prostor
k tomu, aby parciální nedostatek zákonné úpravy napravil. Z tohoto
důvodu Ústavní soud České republiky stanovil den zrušení
ustanovení § 55 odst. 2 a § 209 trestního řádu, ve znění zákona č.
292/1993 Sb., na 1. březen 1995, a tím zákonodárci poskytl časový
prostor k novelizaci trestního řádu a k jeho doplnění o jím
zvolený mechanizmus minimalizující zásah do práva obviněného na
obhajobu a současně tím umožnil, aby trestní proces nezůstal po
zrušujícím rozhodnutí Ústavního soudu České republiky bez
institutu chránícího svědka.
II/b
1. V souvislosti s ustanovením § 74 odst. 1 trestního řádu, ve
znění zákona č. 292/1993 Sb., navrhovatelé namítají jeho rozpor
s čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, dále s čl. 14
odst. 3 písm. e) Mezinárodního paktu o občanských a politických
právech a konečně s čl. 6 odst. 3 písm. d) Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod. Podle názoru navrhovatelů
citované ustanovení trestního řádu je v rozporu s uvedenými
ustanoveními Listiny základních práv a svobod a mezinárodních
smluv podle čl. 10 Ústavy České republiky, protože Listina
základních práv a svobod "v žádném svém ustanovení, především
v čl. 8, zaručujícím osobní svobodu, ani v čl. 41, delegujícím
omezení některých základních práv a svobod do zákonné oblasti,
nepřipouští omezení práva obviněného podávat stížnosti proti
rozhodnutí, jímž ho soud zbavuje osobní svobody. Postupná
rozhodnutí o prodlužování vazby, znamenající dvojnásobek až
osminásobek "nezbytně nutné" maximálně šestiměsíční vazby, jsou
ekvivalentní rozhodnutí o vzetí do vazby, neboť i při rozhodování
o prodloužení vazby je soud povinen zkoumat, zda trvají nebo zda
se nezměnily důvody vazby." Návrh v této souvislosti dále
argumentuje právem na příslušnou právní ochranu, resp. soudní
ochranu vyplývajícím z čl. 2 odst. 3 písm. b) Mezinárodního paktu
o občanských a politických právech a z čl. 5 odst. 4 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod.
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ve svém
vyjádření k návrhu na zrušení části § 74 odst. 1 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb., k odůvodnění uvedeného napadeného
ustanovení uvádí: "Pokud jde o § 74 odst. 1 důvodová zpráva
konstatuje, že nejde o nové ustanovení, nýbrž pouze o úpravu,
která odstraňuje přetrvávající výkladové pochybnosti."
2. Dikce ustanovení § 74 odst. 1 trestního řádu před novelou
byla následující: "Proti rozhodnutí o vazbě je přípustná
stížnost." Její interpretaci ve vztahu k rozhodování o prodloužení
vazby podal Nejvyšší soud České republiky v usnesení ze dne 6.
března 1992, sp. zn. 2 Tz 21/92, publikovaném pod č. 57 Sbírky
soudních rozhodnutí a stanovisek, 1992, přičemž dospěl k závěru,
podle kterého rozhodnutí o prodloužení vazby není rozhodnutím
o vazbě, a tudíž není proti němu přípustná stížnost:
"Rozhodnutí o návrhu prokurátora na prodloužení vazby znamená
rozhodnutí, že se vazba prodlužuje, nebo rozhodnutí, že se vazba
neprodlužuje, resp. že se návrh prokurátora na prodloužení vazby
zamítá. Oba naznačené způsoby rozhodnutí předpokládají, že jsou
dány vazební důvody podle § 67 tr. ř., a v tomto smyslu není
existence důvodů vazby kritériem, na kterém by bylo to či ono
rozhodnutí o návrhu prokurátora závislé. Tímto kritériem je pouze
to, zda by propuštěním obviněného na svobodu v důsledku uplynutí
zákonné lhůty, po kterou je vazba přípustná, mohlo být zmařeno
nebo ztíženo dosažení účelu trestního řízení.
K tomu je třeba dodat, že návrh prokurátora na prodloužení vazby
není návrhem na přezkoumání vazebních důvodů. Jestliže soud při
plnění úřední povinnosti, uvedené v první větě ustanovení § 72
odst. 1 tr. ř., zjistí, že důvody vazby neexistují, propustí
obviněného z vazby, a to opět z úřední povinnosti podle třetí věty
ustanovení § 72 odst. 1 tr. ř., a nikoli z podnětu návrhu
prokurátora na prodloužení vazby. V takovém případě již nevydává
ani rozhodnutí o tom, že se vazba neprodlužuje.
Z uvedeného je zřejmé, že rozhodnutí soudu o návrhu prokurátora
na prodloužení vazby podle § 71 odst. 1 tr. ř., ve znění zákona č.
558/1991 Sb., není rozhodnutím o vazbě ve smyslu ustanovení § 74
odst. 1 tr. ř. Nejde tedy o rozhodnutí, proti kterému by byla
přípustná stížnost podle § 74 odst. 1, § 141 odst. 2 tr. ř."
Novela trestního řádu tudíž explicitně v nové dikci ustanovení
§ 74 odst. 1 vyjádřila interpretační závěry judikatury.
Tyto závěry se opírají o dedukci, podle které je zkoumání
vazebních důvodů toliko nutnou podmínkou rozhodování o prodloužení
vazby, nikoli však podmínkou dostatečnou: tou je až posouzení
toho, "zda by propuštěním obviněného na svobodu v důsledku
uplynutí zákonné lhůty, po kterou je vazba přípustná, mohlo být
zmařeno nebo ztíženo dosažení účelu trestního řízení". Otázkou je,
zdali při naplnění vazebních důvodů je možno vůbec dospět
k závěru, že by už dosažení účelu trestního řízení zmařeno nebo
ztíženo být nemohlo. Jinými slovy, jestli je slučitelný závěr,
podle kterého jsou současně dány vazební důvody a současně už není
obava ze zmaření nebo ztížení dosažení účelu trestního řízení.
Obsahem právního institutu vazby je vymezení ústavně
akceptovatelných důvodů omezení osobní svobody (po sdělení
obvinění - § 68, 160 trestního řádu) s cílem tímto nezbytným
omezením osobní svobody obviněného znemožnit zmaření nebo ztížení
dosažení účelu trestního řízení. Z toho vyplývá, že tvrzení
o slučitelnosti současné existence vazebních důvodů a neexistence
obavy ze zmaření nebo ztížení dosažení účelu trestního řízení
představuje kontradikci.
Účelem trestního řízení přitom není jenom "spravedlivé
potrestání pachatele", účelem trestního řízení je rovněž "fair"
proces. Existence řádného procesu je nevyhnutelnou podmínkou
existence demokratického právního státu.
Zákonnou lhůtu vymezující dobu trvání vazby nutno tudíž
považovat za lhůtu nezbytného omezení osobní svobody obviněného
(resp. obžalovaného), u kterého platí presumpce neviny, určenou
orgánům činným v trestním řízení pro ukončení tohoto řízení.
Z uvedeného plyne, že při rozhodování o prodloužení vazby, kromě
existence zákonného vazebního důvodu, nutno prokázat vážné důvody,
v důsledku kterých v uplynulé lhůtě nebylo možno řízení ukončit.
Rozhodování o prodloužení vazby (tj. o dalším omezení osobní
svobody osoby, vůči které se vede trestní řízení a na kterou nutno
pohlížet z hlediska principu presumpce neviny) je tudíž
rozhodováním, na které nutno vztáhnout vyšší požadavky než na
rozhodování o vazbě. Pro takové rozhodování, z hlediska principu
rovnosti, musí platit proto vše, co platí pro rozhodování o vazbě
samotné, tedy i právo na přezkoumání.
Evropský soud pro lidská práva při aplikaci čl. 5 odst. 4 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod opakovaně zdůraznil
právo dotčené osoby na přezkoumání rozhodnutí o vazbě.
V této souvislosti nutno řešit také případnou otázku, zdali
oprávnění žádat o přešetření důvodnosti vazby není možno považovat
za přezkoumání rozhodnutí o prodloužení vazby. Negativní odpověď,
a tudíž závěr o neexistenci možnosti přezkoumání rozhodnutí
o prodloužení vazby podáním žádosti o přešetření důvodnosti vazby,
lze spatřovat ve skutečnosti, že oba tyto instituty se týkají
odlišného předmětu přezkoumání. Přezkoumání rozhodnutí
o prodloužení vazby, při existenci vazebních důvodů, může být
opodstatněno absencí vážných důvodů, v jejichž důsledku v uplynulé
vazební lhůtě nebylo možno řízení ukončit.
Z uvedeného vyplývá, že ustanovení § 74 odst. 1 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb., vylučuje možnost přezkoumání
rozhodnutí o vazbě, za které nutno považovat také rozhodnutí
o jejím prodloužení, čímž je v rozporu s ustanovením čl. 5 odst.
4 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.
Důsledkem zrušení části ustanovení § 74 odst. 1 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb., a tudíž zrušení výjimky omezující
podání stížnosti proti rozhodnutí o prodloužení vazby, je absence
mechanizmu rozhodování v případech, kdy o prodloužení vazby podle
§ 71 odst. 3 trestního řádu rozhoduje Nejvyšší soud. Za účelem
poskytnout zákonodárci časový prostor pro doplnění uvedeného
mechanizmu, obdobně jako v případě zrušení § 55 odst. 2 a § 209
trestního řádu, ve znění zákona č. 292/1993 Sb., Ústavní soud
České republiky rozhodl i v případě zrušení části ustanovení § 74
odst. 1 trestního řádu, ve znění zákona č. 292/1993 Sb.,
o posunutí dne účinnosti nálezu na 1. březen 1995.
Předseda Ústavního soudu České republiky:
JUDr. Kessler v. r.
III.
Odlišná stanoviska
Odlišné stanovisko soudkyně JUDr. Ivany Janů k rozhodnutí
o návrhu na zrušení ustanovení § 55 odst. 2 a části ustanovení
§ 209 napadeného zákona.
Podepsaná zastává stanovisko, že návrh skupiny poslanců měl být
zamítnut v plném rozsahu ohledně návrhu na zrušení ust. § 55
odst. 2 a pokud jde o § 209 trestního řádu, v části vymezené
slovy: "Předseda senátu dbá o to, aby svědek ještě nevyslechnutý
nebyl přítomen při výslechu obžalovaného a jiných svědků. Je-li
obava, že svědek v přítomnosti obžalovaného nevypoví pravdu,
případně jde-li o výslech svědka, jemuž nebo osobě jemu blízké
z podaného svědectví hrozí újma na zdraví, smrt nebo jiné vážné
nebezpečí, předseda senátu učiní opatření vhodné k zajištění
bezpečnosti nebo utajení totožnosti svědka, případně vykáže
obžalovaného po dobu výslechu takového svědka z jednací síně. Po
návratu do jednací síně však musí být obžalovaný seznámen
s obsahem výpovědi svědka, může se k ní vyjádřit, a aniž by se se
svědkem setkal, může mu prostřednictvím předsedy senátu klást
otázky," a to z těchto důvodů:
1. Ustanovení čl. 14 odst. 3 písm. e) Mezinárodního paktu
o občanských a politických právech, vyhlášeného pod č. 120/1976
Sb. (MPOPP), jakož i čl. 6 odst. 3 písm. d) Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod, vyhlášené pod č. 209/1992 Sb.
(EÚ) upravují v rámci rovnosti zbraní ve spravedlivém trestním
procesu právo obviněného na konfrontaci v širším smyslu. Uvedené
právo ve smyslu citovaných ustanovení zahrnuje alternativně
osobní, tj. přímou konfrontaci (...provedl výslech) anebo
konfrontaci zprostředkovanou (...dal provést výslech).
Toto právo přiznává obviněnému i platný trestní řád
(publikovaný ve Sbírce zákonů v úplném novelizovaném znění pod
č. 69/1994, dále tr. ř.) v ustanovení § 33 odst. 1, pokud jej
opravňuje vyjádřit se ke všem skutečnostem, které se mu kladou za
vinu, jakož i uvádět důkazy sloužící k jeho obhajobě, činit
návrhy...atd. Ustanovení § 94 tr. ř. upravuje konfrontaci v užším
smyslu, a to pouze přímou (osobní). Podle § 164 odst. 4 tr. ř.
může dále vyšetřovatel umožnit obviněnému zúčastnit se
vyšetřovacích úkonů a klást vyslýchaným svědkům otázky
(konfrontace v širším smyslu). Ve smyslu § 214 tr. ř. musí být
obžalovaný po provedení každého důkazu dotázán, zda se chce k němu
vyjádřit... Konečně z ustanovení § 215 odst. 1 tr. ř. plyne právo
obžalovaného a jeho obhájce se souhlasem předsedy senátu klást
vyslýchaným otázky; z odstavce 2 téhož ustanovení potom i jeho
právo žádat předsedu senátu o to, aby jim umožnil vyslechnout
svědka (konfrontace v širším smyslu).
Účelem ustanovení § 55 odst. 2 tr. ř. je zajištění
bezpečnosti svědka utajením jeho pravých generálií (osobních
údajů) v protokole o jeho výpovědi, tzn. chránit jeho identitu
tak, aby ji obviněný nemohl při seznamování se se spisem zjistit
a eventuálně realizovat hrozící nebezpečí, pro které byl svědek
utajen.
Bude-li mít obviněný potřebu konfrontace (v širším i užším
smyslu) s osobou, která proti němu svědčila, je pro realizaci
tohoto práva, rozumí se na konfrontaci, rozhodující především
obsah příslušné výpovědi a nikoliv pravá totožnost svědka, který
předmětnou výpověď složil. Žádost o konfrontaci, v širším či užším
smyslu, jakožto návrh na doplnění dokazování, může být podán již
v průběhu vyšetřování, resp. v jeho závěru při seznamování se
s výsledky tohoto vyšetřování. Pokud vyšetřovatel této žádosti
vyhoví, technicky konfrontaci provede způsobem analogickým, jak je
popsán v § 209 tr. ř., tj. způsobem zprostředkovaným. Obviněný
poté, co se seznámí s výpovědí svědka, se k ní vyjádří a aniž by
se se svědkem setkal tváří v tvář, může mu prostřednictvím
vyšetřovatele klást otázky. Tím je obviněnému zaručeno právo dát
provést výslech svědka.
Uvedený postup, plynoucí z § 209 tr. ř. a použitelný nejen
v řízení před soudem, nýbrž i ve stadiu vyšetřování, tak umožňuje
výslech svědka, resp. zprostředkovanou konfrontaci, i když jde
o svědka v neprospěch či ve prospěch obviněného, jehož totožnost
v zájmu jeho bezpečnosti, nebo osoby jemu blízké, třeba utajit.
Pokud EÚ v čl. 6 odst. 3 písm. d) výslovně hovoří o právu
obviněného dosáhnout předvolání svědků ve svůj prospěch i proti
sobě, potom ustanovení § 55 odst. 2 tr. ř. ničemu takovému
nebrání, a o to jde. Ve smyslu citovaného ustanovení 141 1961anonymizovaná osoba
svědka již vyslechnutého nevyžaduje jeho
předvolání, leda za účelem obviněným navrhované konfrontace, což
je možné (viz výklad shora). Stejně tak ani způsob anonymizování
osoby svědka podle § 209 tr. ř., z důvodů ochrany jeho
bezpečnosti, resp. osob jemu blízkých, nebrání obviněnému
(obžalovanému) v tom, aby dosáhl přítomnosti tohoto svědka
u hlavního líčení, protože citované ustanovení § 209 tr. ř.
s přítomností zmíněného svědka počítá.
Pokud se má za to, že § 209 tr. ř. je v rozporu s čl. 38
odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále "Listina"), to
vzhledem k důvodům možného vykázání obžalovaného z jednací síně,
třeba z pohledu interpretačního zdůraznit následující. Podmínka
projednání věci v přítomnosti toho, jehož se věc dotýká, je
splněna nejen v případě bezprostřední fyzické přítomnosti
obžalovaného u procesního úkonu, ale též tehdy, má-li taková osoba
vždy dodatečnou možnost se s průběhem řízení (dokazování) seznámit
a vyjádřit se k němu; to je i ratio institutu seznámení se
obviněného s výsledky vyšetřování, které celé neprobíhá jen za
fyzické přítomnosti obviněného (i když dle citovaného ustanovení
§ 164 odst. 4 tr. ř. to možné je).
Rozšiřuje-li tedy § 209 tr. ř. důvody vykázání obžalovaného
z jednací síně, zajišťuje zároveň jeho informovanost o průběhu
řízení v jeho nepřítomnosti tím, že po jeho návratu do jednací
síně musí být seznámen s obsahem výpovědi svědka, může se k ní
vyjádřit, a aniž by se se svědkem setkal, může mu prostřednictvím
předsedy senátu klást otázky.
Striktně doslovný výklad čl. 38 odst. 2 Listiny, tzn. lpění
na fyzické přítomnosti obviněného minutu po minutě u každého
procesního úkonu, by v řadě případů vedlo k ochromení trestního
řízení a ke znemožnění dosažení jeho účelu (§ 1 tr. ř.).
Platí to zejména v trestních věcech, kde poškozenými svědky
jsou děti (např. pohlavně zneužité). V těchto případech se
nepočítá s bezprostřední přítomností obviněného u výslechu, neboť
by to znamenalo mnohdy jeho znemožnění. Zároveň však právo
obviněného seznámit se alespoň dodatečně s výsledky trestního
stíhání, které je proti němu vedeno, zcela omezeno není. Zárukou
jeho uplatnění je již zmíněné seznámení se obviněného s výsledky
vyšetřování, případně i takový způsob výslechu svědků, který
předpokládá § 209 tr. ř.
Z hlediska judikatury Evropské komise (dále Komise) k této
otázce srov. níže citovaný případ Kurup v. Denmark (11219/84).
Možnost vyjádřit se ke všem prováděným důkazům, jak též
předpokládá citovaný článek Listiny, není eliminována anonymizací
osobních údajů o svědkovi, neboť obviněný se může seznámit
s obsahem výpovědi takovéhoto anonymního svědka a vzít ji v úvahu
z hlediska své obhajoby; neznalost generálií svědka, jak již
řečeno, není v tomto momentě rozhodující. Ta má ovšem význam
z hlediska věrohodnosti svědka, která je rovněž důležitá pro
celkovou verifikaci jeho výpovědi, tj. kromě pravdivosti této
výpovědi jako takové. Zkoumat, resp. zpochybňovat věrohodnost
svědka může potom obviněný, či jeho obhájce, způsobem, který
předpokládá již citovaná poslední věta § 209 tr. ř.:
"Po návratu do jednací síně však musí být obžalovaný seznámen
s obsahem výpovědi svědka, může se k ní vyjádřit, a aniž by se se
svědkem setkal, může mu prostřednictvím předsedy senátu klást
otázky."
Otázky adresované anonymnímu svědkovi se mohou tudíž týkat
i jeho věrohodnosti, aniž by však byla narušena jeho osobní
anonymita, ne tedy pouze předmětu důkazu (skutku). Lze klást např.
otázky stran zdravotního stavu svědka, jako předpokladu schopnosti
věrohodně svědčit. Institut anonymního svědka tedy neomezuje zcela
možnost obžalovaného verifikovat pravdivost vůči němu směřující
svědecké výpovědi a tím ani jeho věrohodnost. Bude-li totiž
anonymní svědek usvědčen ze lži, stává se tím zároveň
nevěrohodným. Přes hledisko pravdivosti lze tak zkoumat
i věrohodnost osoby anonymního svědka. Stejně tak lze zpochybňovat
jeho věrohodnost, budou-li výše popsaným způsobem (§ 209 tr. ř.)
zjištěny jiné okolnosti dotýkající se samotné osoby svědka, aniž
by byla narušena jeho anonymita.
S výše uvedenými otázkami přítomnosti při projednávání věci,
jakož i s možností vyjádřit se ke všem prováděným důkazům úzce
souvisejí následující závěry.
Podle "Směrnic a principů" přijatých na konferenci expertů
o "Ochraně lidských práv při výkonu trestní spravedlnosti ve
střední a východní Evropě a v SSSR" : "Žádný protokol o výslechu
osoby nebo podobný dokument nemůže být předložen k tíži obviněného
jako důkaz v soudním řízení, ledaže obhajoba měla možnost být
přítomna při příslušném úkonu." (Repík, B. : Mezinárodní
konference o ochraně lidských práv při výkonu trestní
spravedlnosti v postkomunistických zemích. Právo a zákonnost, 60,
1992, č. 5 s. 320). Třeba v této souvislosti zdůraznit, že za
situace, popsané v § 209 tr. ř., kdy je obžalovaný vykázán
z jednací síně, zůstává zde přítomen jeho obhájce. V případě, že
obhájce nemá, musí předseda senátu učinit jen taková opatření
vhodná k utajení totožnosti svědka, aniž by obžalovaný musel
v průběhu jeho výslechu opouštět jednací síň.
Obdobně vyznívá i rozhodnutí Komise ze dne 16. 12. 1981
č. 8395/78 ve věci X. v. Dánsko: "Je zásadně důležité, aby
obžalovaný byl přítomen při svém procesu při výslechu svědků, ale
za výjimečných okolností není porušením čl. 6 odst. 3 písm. d)
Evropské úmluvy, jestliže svědek byl slyšen v nepřítomnosti osoby,
proti níž svědectví směřuje, pod podmínkou, že byl přítomen její
advokát, pokud advokát mohl při výslechu svědka hájit zájmy
obhajoby stejně, jako by to učinil sám obžalovaný."
Z jiných principů, shrnutých zástupcem Komise před Soudem ve
věci Windisch a týkajících se dokazování svědkem, které
vypracovala judikatura, třeba upozornit na následující: Práva
obhajoby zpravidla vyžadují, aby obžalovaný měl přiměřenou
a dostatečnou možnost popírat svědectví proti němu a vyslýchat
nebo nechat vyslýchat svědka v době složení svědectví nebo
v pozdějším stadiu řízení. Proces se posuzuje jako celek z toho
hlediska, zda proběhl spravedlivě; jednotlivá dílčí práva mohla
být porušena, přesto vzhledem k významu důkazů, jichž se porušení
týká, vzhledem k ostatním důkazům a celkovému způsobu vedení
řízení lze toto považovat za spravedlivé (Repík, B.: Požadavky
Evropské úmluvy lidských práv na trestní proces, Bulletin
advokacie, 1992, 10. s. 7- 11).
Případy Kostowski v. Netherlands a Windisch v. Austria
(Kostowski Case, Vol. 166, 1989, Publications of the European
Court of Human Rights; Windisch Case, Vol. 186, 1991, tamtéž)
znamenaly porušení čl. 6 odst. 3 písm. d) EÚ nikoliv v tom, že
vnitrostátní soudy se opíraly o výpověď anonymního svědka, nýbrž
v tom, že tyto, pro výrok soudu stěžejní důkazy již nebylo možné
provést při ústním jednání soudu, resp. kdy oba navrhovatelé byli
odsouzeni na základě svědectví anonymních svědků, které obhajoba
nemohla vyslechnout.
Naproti tomu poslední věta napadeného § 209 tr. ř. takovou
možnost nabízí, tedy vylučuje případné pochybení, jehož se ve výše
uvedených věcech dopustily holandský a rakouský soud, tj.
pochybení, která jako taková vyplývají z čl. 6 odst. 3 písm. d)
EÚ.
K uvedené problematice se úzce váže následující případ
judikovaný Komisí (John Ib Nielsen Kurup v. Denmark, No
11219/1984, European Commission of Human Rights, Decisions and
Reports, No 42/1985).
Navrhovatelova stížnost se vztahuje k faktu, že identita
svědků, kteří figurovali v daném případu, mu nebyla známá, že
musel opustit jednací síň, když tito vypovídali a navíc, že byl
vyloučen z části jednání, kdy obžaloba prováděla shrnutí případu,
které se dotýkalo výpovědi svědků.
Navrhovatel tvrdí, že tyto okolnosti porušily jeho právo mít
adekvátní čas a podmínky pro přípravu své obhajoby, jak je
stanoveno v čl. 6 odst. 3 písm. b) EÚ.
Dále trval na tom, že jeho právo obhajovat se sám bylo
omezeno v rozporu s čl. 6 odst. 3 písm. c) EÚ.
Navíc navrhovatel je toho názoru, že jeho právo vyslýchat
svědky, tak jak je zachyceno v čl. 6 odst. 3 písm. d), nebylo
dodrženo a nakonec, že se mu nedostalo "fair" procesu, tak jak
míní čl. 6 odst. 1 EÚ.
Komise namítá, že práva zabezpečená čl. 6 odst. 3 jsou práva
obžaloby a obhajoby v obecném slova smyslu. Při určení, zda tato
práva byla respektována, není dostačující vycházet jen ze situace,
v níž je pouze obžalovaný. Úvaha musí zahrnovat celkovou situaci,
ve které má obhajoba prostor pro své uplatnění.
Je pravdou, že možnost setkávat se se svým obhájcem je
základní částí přípravy jeho obhajoby. Nicméně nemůže být
namítáno, že práva na kontakt s obhájcem a konzultace s ním nesmí
být podřízena žádnému omezení.
Navrhovatelův obhájce byl zavázán rozhodnutím soudu zdržet se
diskuse o těch částech výpovědi učiněných svědky A a D, které by
mohly vésti k odkrytí jejich identity ve vztahu
k obžalovanému-navrhovateli.
Žádná omezení nebyla navrhovateli kladena, pokud jde
o setkání, korespondenci nebo výměnu informací mezi ním a obhájcem
při přípravě řádné obhajoby.
Za těchto okolností Komise neshledala žádná fakta, která by
omezovala navrhovatelovo právo připravit obhajobu v takovém
rozsahu, který by mohl vyústit v porušení čl. 6 odst. 3 písm. b)
nebo d) EÚ, jak navrhovatel poukazuje.
Pokud se týče navrhovatelovy stížnosti, že musel opustit
soudní síň odvolacího soudu, když svědci A a D byli vyslýcháni,
Komise považuje za principiální, aby obžalovaný byl přítomen, když
svědkové, vypovídající proti němu, jsou vyslýcháni. Komise nicméně
akceptovala, že za výjimečných okolností zde mohou být důvody
vyslýchat svědky proti obžalovanému v jeho nepřítomnosti, za
podmínky, že jeho právník je přítomen.
V projednávaném případě byl navrhovatel vyzván, aby opustil
soudní síň v době, kdy svědci A a D svědčili proti němu. Dánská
vnitrostátní úprava dává předsedovi senátu právo, pokud existují
zvláštní důvody, vykázat obžalovaného ze soudní síně, v případě,
že by svědek nebo spoluobžalovaný nevypověděl bez zábran, jestliže
jinak tato výpověď být získána nemůže.
V projednávaném případě, který se týkal mezi jiným vážného
drogového zločinu, měl odvolací soud dobrý důvod navrhovatele ze
soudní síně vykázat.
Nicméně, když navrhovateli-obžalovanému bylo nařízeno opustit
soudní síň, jeho obhájce zůstal a měl všechny možnosti
v návaznosti na čl. 6 odst. 3 písm. d) EÚ vyslechnout oba svědky
a klást jim otázky.
Komise dále zjistila, že zájmy obhajoby mohou být zajištěny
stejně dobře navrhovatelovým právníkem jako navrhovatelem samým.
Komise proto uzavírá, že požadavky čl. 6 odst. 3 písm. d) EÚ
byly v navrhovatelově soudním případu splněny.
Ačkoliv Komise neobjevila prima facie překročení minima práv,
tak jak je uvádí čl. 6 odst. 3 EÚ, přesto také zvažovala, zdali
okolnosti citované navrhovatelem v průběhu jeho procesu nemohou
nicméně vést k závěru, že se mu nedostalo "fair" slyšení, jak mu
garantuje čl. 6 odst. 1 EÚ.
Jak Evropská komise, tak Evropský soud opakovaně připomínají,
že zásada rovnosti zbraní je procedurální rovností obžalovaného
a obžaloby a neoddělitelným prvkem "fair" procesu.
Nicméně, jak bylo ukázáno shora, toto vše nezabezpečuje
obžalovanému právo být přítomen osobně za všech okolností všem
procesním úkonům.
Proto při úvaze o navrhovatelově stížnosti, jak byla
předložena, včetně faktu, že dotyčný musel opustit soudní síň
nejen v době výslechu svědků, ale i v době, kdy obžaloba prováděla
shrnutí svědeckých výpovědí, nezjistila Komise žádné porušení
principu rovnosti zbraní, které by mohlo způsobit, že by se
navrhovateli nedostalo "fair" slyšení u odvolacího soudu ve smyslu
čl. 6 odst. 1 EÚ.
Z toho, co bylo uvedeno, Komise dovodila, že návrh musí být
odmítnut jako zřejmě neopodstatněný, ve smyslu čl. 27 odst. 2 EÚ.
Z uvedených důvodů prohlásila Komise stížnost za nepřípustnou
a nevyhověla jí.
2. Z hlediska naší platné právní úpravy (§ 55 odst. 2 tr. ř.)
je podmínkou přípustné anonymizace generálií svědka v protokole
o jeho výpovědi hrozba zjevné újmy na zdraví nebo jiné vážné
nebezpečí pro osobu svědka nebo osobě jemu blízké, rozumí se
v souvislosti s podáním svědectví. Hrozba zjevné újmy na zdraví
musí být zcela evidentní, tj. jako taková prokazatelná, nestačí
jakékoliv nebezpečí újmy. Důvodová zpráva k citovanému ustanovení
trestního řádu konstatuje, že zejména v souvislosti s objasňováním
organizované kriminality se vyskytují případy, kdy osoby
vypovídající jako svědci se stávají terčem nátlaku nebo násilných
útoků, jejichž cílem je svědka zastrašit a ovlivnit tak jeho
odhodlání vypovídat. K ochraně svědků právě v těchto případech se
umožňuje utajení jejich osobních údajů. Stejný charakter jako
"hrozba zjevné újmy na zdraví" musí mít i "jiné vážné nebezpečí"
uváděné jako alternativa.
Popsané zákonné předpoklady anonymizace osoby svědka jsou
vymezeny poměrně určitě, čímž směřují spíše ke zúženému aplikování
tohoto procesního institutu. Pokud by ovšem zákonodárce podmínky
utajení svědka zúžil příliš, mohl by zmíněný právní institut
vyřadit z jeho aplikace téměř úplně. To je ovšem stěží přijatelné
ve světle požadavků uplatňovat i takové důkazní prostředky, které
vyžaduje nárůst zejm. organizovaného zločinu a potřeba jeho
účinného odhalování.
Podmínky utajení totožnosti svědka v hlavním líčení (§ 209
tr. ř.) formuluje zákon následovně:
1. "hrozba újmou na zdraví, smrtí nebo jiné vážné nebezpečí
hrozící svědkovi či osobě jemu blízké, plynoucí z podaného
svědectví" nebo
2. "potřeba zachovat anonymitu svědka ze závažných důvodů". První
předpoklad je formulován obdobně jako v § 55 odst. 2 tr. ř. Rozdíl
spočívá pouze v tom, že v souvislosti s hlavním líčením zákon
výslovně neuvádí "zjevnou" újmu. Tím je dosah právě této podmínky
anonymizace poněkud rozšířen. Proto naopak svědek, utajený podle
§ 55 odst. 2 tr. ř., je beze zbytku jako takový pokryt
i ustanovením § 209 tr. ř. Na druhé straně však naposledy citované
ustanovení výslovně uvádí, jako alternativu, hrozbu smrti
svědkovi, která je ovšem pokryta též ustanovením § 55 odst. 2 tr.
ř., vyložíme-li jej logicky (a minori ad maius). Stejný dosah obou
ustanovení, tj. spíše omezující, lze dosáhnout zužujícím výkladem
právě § 209 tr. ř., tj. tam uvedené první podmínky anonymizace
svědka.
Předpoklad druhý je formulován naopak velmi obecně. Takováto
úprava zřejmě umožňuje anonymizovat i svědka jiného, než kterého
má na mysli § 55 odst. 2 tr. ř. Restrinkce § 209 tr. ř., ve formě
uvedeného předpokladu, jsou tedy menší než v případě ustanovení
§ 55 odst. 2 tr. ř., čímž vytvářejí příliš velký prostor pro volné
uvážení.
3. Důvody rozvedené v bodech 1. a 2. vyúsťují v potřebu trvat
na ústavnosti § 55 odst. 2 tr. ř., jakož i § 209 tr. ř.; v tomto
druhém případě však jen, jde-li o výše uvedený první předpoklad
anonymizace svědka v hlavním líčení ("hrozba újmou..."), jakož
i ve zbývající části tohoto naposledy citovaného ustanovení, neboť
v ní nejde o otázku utajení svědka.
Naproti tomu druhý předpoklad anonymizace svědka ve smyslu
§ 209 tr. ř. vymezený slovy: "... anebo o svědka, jehož totožnost
musí zůstat ze závažných důvodů utajena..." je napadnutelný pro
jeho neurčitost a tím i nedostatečnou minimalizaci užívání právě
takovéhoto procesního institutu (čl. 1 Ústavy ČR, čl. 4 odst. 4
Listiny).
Proto bylo podle mého názoru třeba návrh skupiny poslanců
ohledně zrušení § 55 odst. 2 tr. ř. a § 209 tr. ř. v rozsahu
uvedeném v úvodu zamítnout.