68/1999 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 17. února 1999 v plénu o návrhu Ing. J.
B. a P. M. na zrušení § 44 odst. 1 písm. d) a § 44 odst. 2 zákona
č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon
o střelných zbraních),
takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění
Navrhovatel Ing. J. B. podal dne 10. dubna 1998 Ústavnímu soudu
ústavní stížnost proti rozsudku Krajského soudu v Brně č. j.
29 Ca 40/97-19 ze dne 3. února 1998, jímž byla zamítnuta žaloba
proti rozhodnutím policejních orgánů České republiky, které
nevyhověly jeho žádosti o vydání zbrojního průkazu s odkazem na
§ 44 odst. 1 písm. d) zákona č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních
a střelivu (zákon o střelných zbraních), s odůvodněním, že žadatel
není bezúhonný, protože byl pravomocně odsouzen pro úmyslný
trestný čin a dosud neuplynulo 10 let od pravomocného odsouzení
nebo od ukončení trestu odnětí svobody. Současně s ústavní
stížností podal navrhovatel návrh na zrušení § 44 odst. 1 písm. d)
zákona o střelných zbraních. V odůvodnění svého návrhu uvedl, že
požádal o vydání zbrojního průkazu, avšak jeho žádost byla
příslušnými orgány policie zamítnuta s odkazem na uvedené
ustanovení zákona o střelných zbraních z toho důvodu, že není
bezúhonný, protože byl v roce 1991 uznán vinným trestným činem
zneužívání pravomoci veřejného činitele a odsouzen k peněžitému
trestu ve výši 2 000 Kč. Podle názoru navrhovatele legální
i soudní výklad tohoto ustanovení zákona o střelných zbraních,
totiž to, že se týká i peněžitých trestů, s nimiž není spojen
výkon trestu odnětí svobody, vede k mimořádné tvrdosti a dostává
se do rozporu s principem právního státu zakotveným v článku 1
Ústavy České republiky (dále jen "Ústava"), neboť fakticky
umožňuje stavět do jedné roviny osoby, jejichž činy vyžadují
k nápravě pouze peněžitý trest, s osobami, za jejichž trestné činy
je nezbytné použít podstatně závažnější sankce [§ 44 odst. 1 písm.
a) a b) zákona o střelných zbraních]. Navrhovatel se cítí být
tímto postupem diskriminován, když navíc poukazuje na rozpor mezi
skutečností, že podle trestního zákona se po zahlazení odsouzení
na pachatele hledí, jako by se trestného činu nedopustil, avšak
podle jiného zákona (zákona o střelných zbraních) se na něj hledí,
jako by k zahlazení nedošlo.
S ohledem na uvedené skutečnosti se IV. senát Ústavního soudu
zabýval splněním podmínek § 74 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, (dále jen "zákon o Ústavním soudu") a poté, co dospěl ke
kladnému závěru, usnesením č. j. IV. ÚS 165/98-14 ze dne 14.
května 1998 řízení o ústavní stížnosti podle § 78 odst. 1 zákona
o Ústavním soudu přerušil a návrh na zrušení § 44 odst. 1 písm. d)
zákona o střelných zbraních postoupil plénu Ústavního soudu. Věc
byla zapsána pod sp. zn. Pl. ÚS 16/98.
Navrhovatel P. M. podal dne 17. srpna 1998 ústavní stížnost
proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě č. j. 22 Ca 431/97-20 ze
dne 6. května 1998, jímž byla zamítnuta žaloba proti rozhodnutím
policejních orgánů České republiky, které nevyhověly jeho žádosti
o vydání zbrojního průkazu s odkazem na § 44 odst. 1 písm. d)
a § 44 odst. 2 zákona o střelných zbraních s odůvodněním, že
žadatel není bezúhonný, protože byl pravomocně odsouzen pro
trestný čin a k zahlazení odsouzení podle zvláštního zákona se při
posuzování bezúhonnosti osoby nepřihlíží. Současně s ústavní
stížností podal navrhovatel návrh na zrušení § 44 odst. 2 zákona
o střelných zbraních. V odůvodnění svého návrhu uvedl, že jediným
důvodem, proč mu nebyl vydán zbrojní průkaz, byla skutečnost, že
byl v roce 1991 uznán vinným trestným činem podle § 277 odst. 1
písm. b) a odst. 2 písm. a) trestního zákona a byl mu uložen
podmíněný trest odnětí svobody v trvání 6 měsíců se zkušební dobou
1 roku, přičemž následujícím usnesením Vojenského obvodového soudu
v Olomouci sp. zn. 2 T 109/91 ze dne 25. června 1992 bylo uznáno,
že se osvědčil a hledí se na něho podle § 60 odst. 4 trestního
zákona, jako by nebyl odsouzen. Na tomto základě pak Krajský soud
v Ostravě, stejně jako dříve orgány Policie České republiky,
dospěl k závěru, že nesplňuje podmínku bezúhonnosti stanovenou
v § 44 odst. 1 písm. d) zákona o střelných zbraních. Trestněprávní
důsledky osvědčení ve zkušební době jsou podle názoru soudu právně
irelevantní, protože správní orgán musí při posuzování
bezúhonnosti žadatele důsledně vycházet z legální definice tohoto
pojmu a nemůže přihlížet k trestněprávním důsledkům vyplývajícím
z § 60 odst. 4 trestního zákona. Krajský soud zastával názor, že
podle § 44 odst. 2 zákona o střelných zbraních je nutno přihlížet
nejen k odsouzení, které bylo zahlazeno, ale i k odsouzení,
u kterého platí zákonná domněnka neodsouzení. Podle názoru
navrhovatele je tento výklad extenzivní a omezuje žadatele v jeho
právu na vydání zbrojního průkazu. Navíc je otázkou, zda lze na
tento případ aplikovat § 44 odst. 2 zákona o střelných zbraních,
když institut zahlazení odsouzení je věcně odlišný od institutu
zákonné domněnky neodsouzení. Aplikací uvedeného ustanovení došlo
k porušení navrhovatelova práva na osobní čest a dobrou pověst
podle čl. 10 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina")
a je dán i rozpor s čl. 40 odst. 2 Listiny, když je vyloučeno, aby
se osobě, která je považována za nevinnou, protože k jejímu
odsouzení nelze přihlížet, přičítalo k tíži, že spáchala trestný
čin.
Po zjištění, že i tento návrh splňuje podmínky stanovené v § 74
zákona o Ústavním soudu, rozhodl IV. senát Ústavního soudu podle
§ 78 odst. 1 zákona o Ústavním soudu usnesením č. j.
IV. ÚS
366/98 ze dne 13. října 1998 o přerušení řízení o ústavní
stížnosti a návrh na zrušení § 44 odst. 2 zákona o střelných
zbraních postoupil plénu Ústavního soudu. Věc byla zapsána pod sp.
zn. Pl. ÚS 27/98.
Plénum Ústavního soudu pak usnesením Pl. ÚS 16/98 ze dne 20.
ledna 1999 rozhodlo o spojení obou návrhů ke společnému projednání
a rozhodnutí, přičemž budou nadále vedeny pod sp. zn.
Pl. ÚS
16/98.
Ústavnímu soudu byl pod sp. zn. Pl. ÚS 1/99 předložen i návrh P.
K. na zrušení § 40 odst. 1 písm. e), § 44 odst. 1 písm. d) a § 44
odst. 2 zákona o střelných zbraních. Návrh na zrušení uvedených
ustanoví § 44
odst. 2 ní byl podán v souvislosti s ústavní stížností ze dne 7.
prosince 1998 proti rozsudku Krajského soudu v Českých
Budějovicích č. j. 10 Ca 201/98-25 ze dne 23. září 1998. Ústavní
soud usnesením č. j. Pl. ÚS 1/99 ze dne 28. ledna 1999 tento návrh
podle § 43 odst. 1 písm. e) zákona o Ústavním soudu, ve znění
pozdějších předpisů, odmítl, protože shledal, že tento návrh je
nepřípustný. Podle § 35 odst. 2 zákona o Ústavním soudu je návrh
nepřípustný, jestliže Ústavní soud již v téže věci jedná. V řízení
o předmětném návrhu byla tato podmínka splněna, protože o téže
věci jedná Ústavní soud v řízení vedeném pod sp. zn.
Pl. ÚS
16/98. Projednání návrhu vedeného pod sp. zn. Pl. ÚS 1/99 tedy
bránila překážka věci zahájené. Navrhovatel však měl právo účasti
na jednání o dříve podaném návrhu jako vedlejší účastník.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky poukázala ve svém
vyjádření na důvodovou zprávu k § 44 odst. 1 písm. b) zákona
o střelných zbraních, podle níž je kritérium bezúhonnosti další
náročnou podmínkou, jež by měla v největší míře znemožnit vydávání
zbrojních průkazů osobám, které vzhledem ke své minulosti
a současným prokazatelným informacím o nich mohou být
potenciálními nositeli nebezpečí ze zneužití zbraně. Ustanovení
§ 44 zákona o střelných zbraních obsahuje zejména vybrané
nejzávažnější trestné činy, které jsou odstupňovány podle míry
společenské nebezpečnosti, čemuž odpovídá i délka doby, po kterou
žadatel o zbrojní průkaz nemůže být považován za bezúhonnou osobu.
Cílem napadeného ustanovení je tedy podle názoru Poslanecké
sněmovny především ochrana společnosti před potenciálním zneužitím
zbraně. Z tohoto důvodu je nerozhodné, zda byl pachateli takového
trestného činu uložen trest odnětí svobody nebo jiný trest anebo
že odsouzení za takový trestný čin bylo již pro jiné účely podle
zvláštních zákonů zahlazeno. Pominout nelze ani nerovnost
spočívající v tom, že po případném zrušení předmětného ustanovení
by mohl být vydán zbrojní průkaz osobě, která byla pravomocně
odsouzena pro úmyslný trestný čin, nikoliv však osobě, která je
podle § 45 zákona o střelných zbraních pouze tzv. nespolehlivá,
neboť byla v posledních 3 letech pravomocně uznána vinnou za
stanovený přestupek. Za tohoto stavu věci nelze než vyjádřit
stanovisko, že zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijatý
zákon je v souladu s Ústavou, ústavním pořádkem a naším právním
řádem, přičemž je na Ústavním soudu, aby podaný návrh posoudil
a vydal příslušné rozhodnutí.
Ve svém dalším vyjádření Poslanecká sněmovna zaujala stanovisko
i ve vztahu k návrhu na zrušení § 44 odst. 2 zákona o střelných
zbraních. Z jejího vyjádření vyplývá, že právo na vydání zbrojního
průkazu je omezeno § 44 odst. 1 písm. d) zákona o střelných
zbraních, a nikoliv § 44 odst. 2 tohoto zákona, který pouze
vylučuje přihlížet k trestněprávním důsledkům zahlazení odsouzení
podle zvláštního zákona. Lze se přitom domnívat, že absence § 44
odst. 2 zákona o střelných zbraních by neměla, a to i přes
případné zahlazení odsouzení podle trestněprávních předpisů, vliv
na stanovenou délku doby, po kterou se žadatel o zbrojní průkaz
nepovažuje za bezúhonného. Totéž platí i pro institut tzv.
osvědčení podle § 60 trestního zákona. Současně nelze přehlédnout
ani skutečnost, že o zahlazení odsouzení rozhoduje soud na žádost
nebo návrh oprávněných osob, z čehož vyplývá, že posouzení
bezúhonnosti pro účely zákona o střelných zbraních by v případě,
že by se přihlíželo k zahlazení odsouzení, záviselo pouze na tom,
zda byl takový podnět soudu podán a jak o něm bylo rozhodnuto.
Dále Poslanecká sněmovna uvedla, že se u zahlazení odsouzení podle
§ 69 a 70 trestního zákona a u osvědčení podle § 60 trestního
zákona sice jedná o odlišné instituty, jejich důsledky jsou však
totožné, tzn., že se v obou případech na pachatele hledí, jako by
nebyl odsouzen. Rozlišování těchto institutů z hlediska splnění
podmínek pro vydání zbrojního průkazu považuje proto za
bezpředmětné. Poslanecká sněmovna považuje za bezpředmětnou též
skutečnost, že poznámka pod čarou č. 13) k § 44 odst. 2 zákona
o střelných zbraních obsahuje pouze odkaz na ustanovení trestního
zákona a trestního řádu týkající se zahlazení odsouzení, protože
poznámka pod čarou není součástí normativního textu právního
předpisu, a nemá proto normativní povahu. I zde Poslanecká
sněmovna vyjádřila názor, že zákonodárný sbor jednal
v přesvědčení, že přijatý zákon je v souladu s Ústavou, ústavním
pořádkem a naším právním řádem.
Z těsnopisecké zprávy o 36. schůzi Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky ve dnech 31. října - 3. listopadu 1995
vyplývá, že zákon o střelných zbraních byl na této schůzi přijat
potřebnou většinou poslanců podle čl. 39 odst. 1 a 2 Ústavy
poměrem hlasů 65 proti 27. K projednání a přijetí zákona došlo na
základě vládního návrhu č. 1665 ze dne 8. února 1995 a společné
zprávy výborů Poslanecké sněmovny (sněmovní tisk 1665). Tento
zákon byl vyhlášen v částce 75 Sbírky zákonů České republiky
rozeslané dne 13. prosince 1995 a nabyl účinnosti dnem 1. března
1996. Lze tedy mít za to, že zákon byl přijat a vydán v mezích
Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem (§ 68
odst. 2 zákona o Ústavním soudu).
K návrhu na zrušení uvedených ustanovení zákona o střelných
zbraních podalo své vyjádření i Ministerstvo vnitra. Z vyjádření
vyplývá, že zahlazením odsouzení má § 44 odst. 2 zákona
o střelných zbraních na mysli všechny případy vzniku fikce
neodsouzení. V případě opačného výkladu by totiž zejména v případě
trestných činů uvedených v § 44 odst. 1 písm. d) zákona
o střelných zbraních, tedy trestných činů neuvedených v písmenech
a) a b), jestliže byly spáchány úmyslně a neuplynulo alespoň 10
let od pravomocného odsouzení nebo od ukončení výkonu trestu
odnětí svobody v případě, že byl tento trest uložen, mohlo mít
pravomocné odsouzení za stejný trestný čin pro různé osoby odlišné
důsledky z hlediska splnění podmínky bezúhonnosti. Tím by byla
podle názoru Ministerstva vnitra porušena zásada rovnosti
v právech podle čl. 1 Listiny. Ministerstvo vnitra dále uvedlo, že
použití přísnějších hledisek bezúhonnosti v případě zákona
o střelných zbraních je odůvodněné. Ustanovení zákona týkající se
bezúhonnosti je třeba chápat jako restriktivní opatření, jež má za
účel snížit počet držitelů zbrojních průkazů a tím také zbraní,
a to zejména zpřísněním podmínek pro získání zbrojního průkazu.
K restriktivním opatřením se přistoupilo i v jiných zemích a byly
zavedeny i v některých státech Evropské unie. Zákon o střelných
zbraních byl chápán jako zákon speciální se zvláštní úpravou
bezúhonnosti a jejího posuzování. Ostatně, pokud tento zákon po
splnění stanovených podmínek stanoví právo na získání zbrojního
průkazu pro fyzickou osobu, v žádném případě se nejedná o naplnění
některého z práv a svobod založených Ústavou nebo Listinou. Rovněž
nemůže podle názoru Ministerstva vnitra použitím § 44 odst. 2
zákona o střelných zbraních dojít k narušení práva na ochranu
dobré pověsti podle čl. 10 odst. 1 Listiny. Posuzování podmínek
stanovených zákonem se děje v neveřejném řízení před orgánem
Policie České republiky a důvody, proč není možno zbrojní průkaz
vydat, jsou sdělovány pouze žadateli. Ministerstvo vnitra proto
navrhuje zamítnutí návrhu.
Podstatou návrhu na zrušení § 44 odst. 1 písm. d) zákona
o střelných zbraních je tvrzení, že toto ustanovení je v rozporu
s principem právního státu zakotveným v čl. 1 Ústavy, jakož
i s principem rovnosti v důstojnosti a právech zakotveným v čl.
1 Listiny, neboť odejmutím práva na získání zbrojního průkazu
osobám, které byly postiženy pouze peněžitým trestem, dochází ve
skutečnosti k jejich diskriminaci. Podstatou návrhu na zrušení §
44 odst. 2 zákona o střelných zbraních je tvrzení, že toto
ustanovení je v rozporu s čl. 10 odst. 1 Listiny, neboť není
respektován právní důsledek zahlazení podle § 70 odst. 1 trestního
zákona, podle kterého, bylo-li odsouzení zahlazeno, hledí se na
pachatele, jako by nebyl odsouzen.
Návrh na zrušení § 44 odst. 1 písm. d) a § 44 odst. 2 zákona
o střelných zbraních se zakládá na 2 argumentech. Prvním je
absence rozlišování mezi z hlediska sankce rozdílnými trestnými
činy při posuzování bezúhonnosti, v čemž je spatřováno porušení
principu právního státu podle čl. 1 Ústavy; druhým je pak dotčení
základního práva vyplývajícího z čl. 10 odst. 1 Listiny, protože
není respektován právní důsledek zahlazení dle § 70 odst. 1
trestního zákona, podle něhož, bylo-li odsouzení zahlazeno, hledí
se na pachatele, jako by nebyl odsouzen.
Nutno poznamenat, že zákon o střelných zbraních, který nabyl
účinnosti dnem 1. března 1996, zavádí pro všechny občany nárok na
získání zbrojního průkazu, avšak po splnění všech zákonem
stanovených podmínek. Jedná se tedy (na rozdíl od minulosti) o věc
nárokovou (v minulosti tento nárok dán nebyl a o možnosti získání
zbrojního průkazu rozhodoval správní orgán policie). Zákon
o střelných zbraních ve své části šesté upravuje podmínky vedoucí
k získání zbrojního průkazu. Ten (v případě splnění stanovených
podmínek) vydává okresní ředitelství Policie České republiky.
Kromě dosažení předepsaného věku, způsobilosti k právním úkonům,
zdravotní způsobilosti a odborné způsobilosti je požadována
i bezúhonnost a spolehlivost. Oproti dřívější právní úpravě jsou
tak jednoznačně stanoveny přesné a přehledné podmínky, za jejichž
splnění lze zbrojní průkaz vydat, přesněji řečeno, za jejichž
splnění zbrojní průkaz vydán být musí. Je v těchto souvislostech
na místě úvaha, zda je za daného stavu věci získání zbrojního
průkazu věcí náročnou a obtížnou, jinými slovy, zda podmínky
stanovené zákonem o střelných zbraních jsou příliš přísné
(posuzováno také v souvislosti s podaným návrhem -- tedy
i z hlediska stanovení rozsahu bezúhonnosti tak, jak ji zákon
o střelných zbraních vyžaduje). Podle přesvědčení Ústavního soudu
lze zákonodárcem zvolené řešení pokládat za přijatelné, nikoli za
nepřiměřené. Konečně ovšem takto zvolenou úpravu nelze pokládat za
protiústavní, a to ani z hlediska, které zdůraznil navrhovatel,
maje na mysli především rozpor s čl. 1 Ústavy, kdy je namítána
mimořádná tvrdost, která se dostává do rozporu s principem
právního státu, když fakticky umožňuje stavět do jedné roviny
osoby, jejichž trestné činy vyžadují k nápravě pouze peněžitý
trest, s osobami, za jejichž trestné činy je nezbytné použít
přísnějších sankcí. Ústavní soud v řadě svých rozhodnutí vyložil
obsah ústavního principu rovnosti. Identifikoval se v nich
[zejména v nálezech ve věcech vedených pod sp. zn. Pl. ÚS 16/93
(Sbírka ÚS č. 1, str. 194 -- 5, 205 -- 6), Pl. ÚS 36/93 (Sbírka ÚS
č. 1, str. 179), Pl. ÚS 5/95 (Sbírka ÚS č. 4, str. 218),
Pl. ÚS
9/95 (Sbírka ÚS č. 5, str. 137)] s chápáním ústavního principu
rovnosti, jak byl vyjádřen Ústavním soudem ČSFR (Sbírka ÚS ČSFR,
1992, č. 11): "Je jistě věcí státu, aby v zájmu zajištění svých
funkcí rozhodl, že určité skupině poskytne méně výhod jako jiné.
Ani zde však nemůže postupovat libovolně... . Pokud zákon určuje
prospěch jedné skupiny a zároveň tím stanoví neúměrné povinnosti
jiné, může se tak stát pouze s odvoláním na veřejné hodnoty.".
Ústavní soud odmítl absolutní chápání principu rovnosti, přičemž
dále konstatoval: "rovnost občanů nelze chápat jako kategorii
abstraktní, nýbrž jako rovnost relativní, jak ji mají na mysli
všechny moderní ústavy" [Pl. ÚS 36/93 (Sbírka ÚS č. 1, str.
179)]. Obsah principu rovnosti tím posunul do oblasti
ústavněprávní akceptovatelnosti hledisek odlišování subjektů
a práv. Hledisko první přitom spatřuje ve vyloučení libovůle.
Hledisko druhé vyplývá z právního názoru vyjádřeného v nálezu ve
věci vedené pod sp. zn. Pl. ÚS 4/95 (Sbírka ÚS č. 3, str. 209):
"nerovnost v sociálních vztazích, má-li se dotknout základních
lidských práv, musí dosáhnout intenzity, zpochybňující, alespoň
v určitém směru, již samu podstatu rovnosti. To se zpravidla děje
tehdy, je-li s porušením rovnosti spojeno i porušení jiného
základního práva, např. práva vlastnit majetek podle čl. 11
Listiny, některého z politických práv podle čl. 17 a násl.
Listiny, práv národnostních a etnických menšin podle čl. 24
a násl. Listiny a podobně [shodně i Pl. ÚS 5/95 (Sbírka ÚS č. 4,
str. 217 - 18)]. Hlediskem druhým při posuzování protiústavnosti
právního předpisu či jeho části zakládající nerovnost je tedy
dotčení některého ze základních práv a svobod. Pokud navrhovatel
namítá, že zákonodárce posuzuje stejným způsobem nerovné případy
(čímž by měl porušit čl. 1 Ústavy), bylo by možné s ním souhlasit
pouze tehdy, jestliže by tak činil libovolně, resp. by tím zasáhl
do základního práva nebo svobody. Vymezení okruhu osob dle § 44
odst. 1 písm. d) zákona o střelných zbraních však libovolné není.
Je dáno dostatečně určitě a srozumitelně znakem úmyslného spáchání
trestného činu a v tom obsaženou informací o mravní způsobilosti
žadatele o vydání zbrojního průkazu. Jelikož "právo" na střelnou
zbraň není základním právem, není namítanou nerovností napadeného
zákonného ustanovení dotčeno některé ze základních práv a svobod,
a není proto dán ani důvod jeho zrušení pro porušení práva
rovnosti.
K omezení základních práv či svobod, i když jejich ústavní
úprava omezení nepředpokládá, může dojít v případě jejich kolize.
V těchto situacích je nutné stanovit podmínky, za jejichž splnění
má prioritu jedno základní právo či svoboda, a za splnění kterých
jiné. Základní je v této souvislosti maxima, podle které základní
právo či svobodu lze omezit pouze v zájmu jiného základního práva
či svobody.
V posuzované věci se v kolizi ocitají základní právo plynoucí
z čl. 10 odst. 1 Listiny (promítající se kromě jiného v § 69 a 70
trestního zákona) a základní právo na život (čl. 6 odst. 1, 2
Listiny), případně další základní práva, jejichž omezení by bylo
lze docílit použitím střelných zbraní, (čl. 11 odst. 1, čl. 12
odst. 1, čl. 13 Listiny a jistě i další). Při posuzování možnosti
omezení základního práva či svobody ve prospěch jiného základního
práva, resp. svobody lze stanovit tyto podmínky, za jejichž
splnění má prioritu jedno základní právo či svoboda:
První podmínkou je jejich vzájemné poměřování, druhou je
požadavek šetření podstaty a smyslu omezovaného základního práva,
resp. svobody (čl. 4 odst. 4 Listiny). Vzájemné poměřování ve
vzájemné kolizi stojících základních práv a svobod spočívá
v následujících kritériích - prvním je kritérium vhodnosti, tedy
odpověď na otázku, zdali institut omezující určité základní právo
umožňuje dosáhnout sledovaný cíl - tj. ochranu jiného základního
práva. V daném případě, pokud je namítáno, že za určitých
konkrétních okolností (v některých určitých případech) jeví se
tyto podmínky přísné (stran získání střelných zbraní), jde pouze
a výlučně o úvahu zákonodárce v určitém času a prostoru. Je
namístě připomenout, že oblast střelných zbraní (jejich získání
a držení) je takovou sférou života společnosti, ve které lze
akceptovat postup obezřetný, který je třeba pečlivě zvažovat.
Stanovené podmínky je možné označit za přísnější, rozhodně však
nejsou mimořádně striktní či dokonce extrémní. Uvedená ustanovení
potom umožňují upevnit ochranu základních lidských práv, jak byla
zmíněna.
Kritérium potřebnosti spočívá v porovnání legislativního
prostředku omezujícího základní právo, resp. svobodu s jinými
opatřeními, umožňujícího dosáhnout stejného cíle, avšak
nedotýkajícího se základních práv a svobod. Ani zde nelze státu
vyčítat, že by stanovením uvedených podmínek vybočil z rámce,
který je v dané oblasti přiměřený, a nelze mít ani za to, že
stanovením bezúhonnosti, a tedy vymezením určité míry mravnosti,
přesahuje přiměřenou míru potřebnosti. Třetím kritériem je
porovnání závažnosti obou v kolizi stojících základních práv.
V posuzovaném případě jedním z nich je právo na lidskou
důstojnost, osobní čest, dobrou pověst a ochranu svého jména,
druhým potom právo na život, případně další základní práva,
jejichž omezení by bylo možné docílit užitím střelné zbraně, (čl.
11, čl. 12 odst. 1, čl. 13 Listiny a další). Součástí porovnání
závažnosti v kolizi stojících základních práv je i zvažování
využití právních institutů minimalizujících argumenty podložený
zásah do jednoho z nich. V posuzovaném případě řada argumentů
vypovídá ve prospěch zákonodárcem provedené úpravy, resp. podmínky
jím stanovené nevybočují právě z rámce přiměřenosti. Argument
empirický (prokazatelně rok od roku narůstající počet úmyslných
trestných činů spáchaných legálně drženou střelnou zbraní),
systémový (stále větší nárůst razantních a závažných trestných
činů), hodnotový (důrazné útoky na život a majetek občanů).
Případné úvahy o právu na sebeobranu je třeba v daných
souvislostech odmítnout - právě i s poukazem na to, že oč
obtížnější bude možnost střelnou zbraň získat a držet, o to větší
budou právě možnosti sebeobrany. Sjednocujícím prvkem (u osob,
kterých se týká prokázání bezúhonnosti) je právě skutečnost (§ 44
odst. 1 zákona o střelných zbraních), že se dopustily úmyslného
trestného činu. Jistěže se takto posuzovaná záležitost posunuje do
roviny mravní či snad morálně etické. Z hledisek již vyložených
tedy není rozhodující zvažovat (a to ani z hledisek
ústavněprávních), o jaký druh trestné činnosti či o jaký konkrétní
trestný čin šlo či jaká sankce byla v tom či onom případě uložena.
Nelze tedy vyčítat zákonodárci, že vůči těmto osobám jeví
nedůvěru, a to ovšem právě a jenom v souvislosti s tak závažným
jevem, jako je držení a vlastnictví střelných zbraní. Není tak
možné hovořit o hypertrofii obecnosti a potřebnosti diferenciace,
která by zajistila ústavní princip rovnosti. Napadené ustanovení
zákona o střelných zbraních je dostatečně konkrétní právě
stanovením všech jednoznačně vymezených podmínek, za kterých lze
střelnou zbraň získat a také ji držet. Z hlediska zmiňované
bezúhonnosti je to právě ona doba (z hlediska zahlazení odsouzení)
vymezená § 44 odst. 1 písm. a) až d) zákona o střelných zbraních.
Tato doba je stanovena přesně a určitě a platí také za přesně
stanovených podmínek pro všechny subjekty stejně. Základní vztah
k zákonu o střelných zbraních se i v případech podřazených pod
písmenem d) § 44 odst. 1 zákona o střelných zbraních sjednocuje
a dostává výraz právě v souvislosti s úmyslným spácháním trestného
činu dotyčných subjektů s poukazem na výrazný a společensky
významný jev, jako je držení střelné zbraně a důsledky z toho
plynoucí.
I s odhlédnutím od toho, že vlastnit a držet střelnou zbraň není
základním lidským právem (a zajisté ani právem vlastnit majetek
podle čl. 11 Listiny), přece jenom je namístě uvést, že zájem na
ochraně základních práv, jako jsou právo na život, zdraví či
ochranu majetku, je evidentní a s právem na vlastnictví a držení
zbraně nesouměřitelný. Možnosti sebeobrany v případě útoku se
střelnou zbraní se stávají minimálními. Proto je namístě v oblasti
možností získání střelné zbraně postupovat uvážlivě a pozorně.
Ohledně úvahy o rozporu napadeného ustanovení zákona o střelných
zbraních s čl. 10 odst. 1 Listiny nutno odkázat na to, co již bylo
řečeno, snad s dodatkem, že i při vyžadování opisu z evidence
Rejstříku trestů je samozřejmou povinností správních orgánů
policie práva obsažená v čl. 10 odst. 1 Listiny respektovat.
Listina samotná je základním pramenem právní úpravy ochrany
osobních údajů a spolu s dalšími právními předpisy, jako je např.
občanský zákoník, trestní zákon a zákon o přestupcích, zákon
o advokacii a zákon o ochraně osobních údajů v informačních
systémech, představuje dostatečnou ochranu a garance základních
lidských práv obsažených v čl. 10 odst. 1 Listiny. Ostatně není
ani důvod mít obavu z toho, že příslušný státní orgán při práci
s opisem z evidence Rejstříku trestů by zmíněná základní práva
porušoval (státní orgány přicházejí do styku s opisem z evidence
Rejstříku trestů, např. při trestním řízení - policie, státní
zastupitelství, soud), a to i v době, kdy trestní řízení ještě
není pravomocně skončeno.
Napadené ustanovení § 44 odst. 2 zákona o střelných zbraních lze
považovat pouze za vysvětlující, upřesňující a odstraňující
pochyby stran postupu při zjišťování bezúhonnosti z hlediska
tohoto zákona. Jde o zákonnou úpravu, která je speciální, se
speciálním vymezením pojmu bezúhonnosti z důvodů, které již byly
zmíněny. Vyjádření toho, že při posuzování bezúhonnosti osoby se
nepřihlíží k zahlazení odsouzení podle zvláštního zákona
(trestního zákona a trestního řádu), není protiprávní, tím méně
protiústavní, ale pouze odstraňující případné pochybnosti
především procesního charakteru. Tato skutečnost potom nezakládá
důvod ani ke zrušení § 44 odst. 2 zákona o střelných zbraních.
Vzhledem k uvedeným závěrům Ústavní soud neshledal rozpor § 44
odst. 1 písm. d) a § 44 odst. 2 zákona o střelných zbraních
s Ústavou, ústavními zákony ani mezinárodními smlouvami podle čl.
10 Ústavy, a proto návrhy na jejich zrušení zamítl.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.
Odlišné stanovisko v této věci zaujali podle § 14 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, soudci JUDr. Vladimír Čermák,
JUDr. Vladimír Paul a JUDr. Pavel Varvařovský.