280/1996 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu České republiky
Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 9. října 1996 v plénu
ve věci návrhu na zrušení ustanovení § 22 odst. 4 zákona č.
72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy
k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým
prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve
znění zákona č. 273/1994 Sb., a ustanovení § 7 odst. 3 zákona
České národní rady č. 102/1992 Sb., kterým se upravují některé
otázky související s vydáním zákona č. 509/1991 Sb., kterým se
mění, doplňuje a upravuje občanský zákoník,
takto:
1. Dnem 1. listopadu 1997 se zrušuje ustanovení § 22 odst. 4
zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb.
2. Návrh na zrušení ustanovení § 7 odst. 3 zákona České národní
rady č. 102/1992 Sb. se odmítá.
Odůvodnění:
I.
Navrhovatel podal ústavní stížnost proti rozhodnutí Ministerstva
obrany České republiky (dále jen "Ministerstvo") ze dne 15.
listopadu 1995 č. j. 316/4-60/Kr, kterým byla zamítnuta žádost
o udělení souhlasu s prodejem bytů ozbrojených složek v domech ve
vlastnictví města Kroměříže. V odmítnutí souhlasu Ministerstvem
(§ 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994
Sb.) spatřuje jednak porušení ústavního práva na samosprávu podle
čl. 8 a 104 Ústavy České republiky (dále jen "Ústava"), jednak
práva vlastnického garantovaného čl. 11 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina"). Požádal zároveň Ústavní soud, aby
neodmítl ústavní stížnost z důvodu nevyčerpání všech procesních
prostředků, jež zákon k ochraně práva poskytuje, a to ve smyslu
§ 75 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu.
Uvedený návrh stěžovatel zdůvodňuje tím, že tato stížnost se svým
obsahem a návrhem na zrušení ustanovení citovaných zákonů dotýká
práv všech obcí v České republice, jež jsou vlastníky domů s byty
ozbrojených složek, v důsledku čehož svým významem podstatně
přesahuje vlastní zájmy stěžovatele.
Ústavní soud dne 21. února 1996 vyzval navrhovatele k doplnění
ústavní stížnosti ve smyslu naplnění podmínek vyžadovaných
ustanovením § 75 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb. V příloze
svého podání ze dne 22. března 1996 město Kroměříž předložilo
Ústavnímu soudu přípis náčelníka Vojenské ubytovací a stavební
správy Brno č. j. 55911 ze dne 23. ledna 1995 adresovaný Městskému
úřadu v Kroměříži, ve kterém se sděluje, že Ministerstvem bylo
přijato opatření omezující vydání souhlasu k uzavření smlouvy
o převodu vlastnictví k bytům ozbrojených složek, s výjimkou
posádek, které se ruší a byty jsou uvolňovány ve prospěch
civilního sektoru. K uvedenému podání ze dne 22. března 1996
stěžovatel dále přikládá vyjádření města Vyškova ze dne 19. března
1996 a vyjádření města Přerova ze dne 21. března 1996. Vyjádření
obou měst vlastnících rovněž domy s byty ozbrojených složek
poukazují na zásadní význam vyřešení možnosti dispozice s těmito
byty v další správě bytového fondu obce. K ústavní stížnosti je
přiloženo i sdělení zástupkyně starosty města Hodonína ze dne 20.
března 1996, ve kterém je obsažen názor, podle něhož kvalifikace
bytů podle § 8 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. umožňuje jejich
privatizaci bez souhlasu Ministerstva (citované ustanovení
upravuje právní režim bytů, jež mají charakter služebních bytů
přechodně).
Ústavní soud si k ústavní stížnosti vyžádal podle § 42 odst. 3
zákona č. 182/1993 Sb. i vyjádření ministra obrany.
Ministr obrany ve svém vyjádření ze dne 26. března 1996 v první
řadě zaujal odmítavé stanovisko k možnosti interpretovat souhlas
nebo nesouhlas s prodejem či pronájmem bytů ozbrojených složek
podle zákona ČNR č. 102/1992 Sb., resp. zákona č. 72/1994 Sb. ve
smyslu zásahu orgánu veřejné moci. V uvedeném konání spatřuje
dispozitivní chování adresáta právní normy předvídané zákonem,
přičemž poukazuje na čl. 11 odst. 3 Listiny, podle něhož
vlastnictví zavazuje, jakož i na § 128 občanského zákoníku
upravující podmínky zásahů do vlastnického práva. Souhlas
s převodem, resp. s pronájmem bytů ozbrojených složek se ve
vyjádření považuje za zákonem stanovené omezení vlastnického práva
ve veřejném zájmu (jímž je zabezpečení obrany státu), přičemž je
upozorňováno na skutečnost, že se tak neděje za náhradu.
V souvislosti s naplněním podmínek, obsažených v § 72 odst. 1
písm. a) zákona č. 182/1993 Sb. tudíž ministr obrany dochází ke
stanovisku negativnímu, tj. ke stanovisku, podle něhož podmínky
uvedeného ustanovení v dané věci splněny nejsou. Dále poukazuje na
skutečnost, že v případě úspěšnosti návrhu na zrušení ustanovení
§ 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994
Sb., a ustanovení § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. bez
odpovídající kompenzace právní a ekonomické mizí z právní úpravy
možnost zajistit vojákům z povolání (a občanským zaměstnancům)
odpovídající bytový standard (přičemž vůči vojákům z povolání jde
o povinnost vojenské správy upravenou v § 28 odst. 3 zákona č.
76/1959 Sb., o některých služebních poměrech vojáků, ve znění
pozdějších předpisů). Ve stanovisku ministra obrany je odmítána
argumentace navrhovatele spatřující v nesouhlasu s převodem bytů
ozbrojených složek omezení práva na samosprávu obcí podle čl.
100, 101 a 104 Ústavy a je akceptováno pouze nahlížení na
poskytování souhlasu s převodem bytů ozbrojených složek ve smyslu
omezení vlastnického práva. Ministr obrany na výslovný dotaz
Ústavního soudu ve svém vyjádření uvádí, že podobné žádosti obcí
a měst o povolení privatizace služebního bytového fondu nebyly
Ministerstvu předloženy.
II.
Ústavní stížnost města Kroměříže byla podána s odkazem na § 72
odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., přičemž v jejím
odůvodnění je namítáno kromě jiného i porušení práva územního
samosprávného celku na samosprávu. Z hlediska obsahu ústavní
stížnosti lze tudíž dovodit, že byla podána i s poukazem na § 72
odst. 1 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb.
Podmínkou ústavní stížnosti uplatněné podle § 72 odst. 1 písm.
a) zákona č. 182/1993 Sb. je zásah orgánu veřejné moci porušující
základní právo nebo svobodu. Otázkou je, zda-li souhlas nebo
nesouhlas příslušného orgánu ozbrojených složek nebo příslušného
ministerstva s převodem vlastnictví bytu ozbrojených složek podle
§ 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
lze považovat za zásah orgánu veřejné moci podle čl. 87 odst. 1
písm. d) Ústavy a podle § 72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993
Sb.
Zásah orgánu veřejné moci podle citovaného ustanovení zákona
o Ústavním soudu může mít podobu rozhodnutí, opatření nebo jiného
zásahu. Ministerstvo je orgánem státní správy (čl. 79 Ústavy, §
16 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve
znění pozdějších předpisů), a jako takové orgánem veřejné moci
(usnesení Ústavního soudu ČSFR sp. zn. I ÚS 191/92 publikované pod
č. 3 Sbírky usnesení a nálezů, 1992). Podle § 244 odst. 3 o. s. ř.
se rozhodnutími správních orgánů rozumí rozhodnutí vydaná jimi ve
správním řízení, jakož i další rozhodnutí, která zakládají, mění
nebo ruší oprávnění a povinnosti fyzických nebo právnických osob.
Doktrinární výklad uvedeného ustanovení o. s. ř. v této
souvislosti zdůrazňuje, že "není důležité, jak je akt správního
orgánu označen (rozhodnutí, jmenování, udělení, opatření, dohoda,
usnesení, výměr, rozkaz, zřízení, výnos, potvrzení, oběžník,
upozornění, výzva, příkaz, výpověď, oznámení, souhlas, stvrzenka,
výmaz a jiné). Podstatné je, zda správní úřad takovým aktem
autoritativním a právní moci schopným způsobem zasáhl do právní
sféry fyzické nebo právnické osoby. Vždy je rozhodující věcný
obsah aktu a nikoli jeho formální označení." (J. Bureš, L. Drápal,
M. Mazanec, Občanský soudní řád, Komentář, 2. vydání, Praha 1996,
s. 661).
V předmětné věci došlo vyjádřením nesouhlasu Ministerstva ze dne
15. listopadu 1995 č. j. 316/4-60/Kr, kterým byla podle § 22 odst.
4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zamítnuta
žádost o udělení souhlasu s prodejem bytů ozbrojených složek
v domech ve vlastnictví města Kroměříže, k vydání aktu správního
orgánu, jímž bylo autoritativním a právní moci schopným způsobem
omezeno vlastnické právo města Kroměříže. Z hlediska svého
předmětu tudíž ústavní stížnost splňuje podmínku vyžadovanou čl.
87 odst. 1 písm. d) Ústavy a § 72 odst. 1 písm. a) zákona č.
182/1993 Sb., protože směřuje proti pravomocnému rozhodnutí
správního orgánu.
Podle § 75 odst. 1 zákona o Ústavním soudu je ústavní stížnost
nepřípustná, jestliže stěžovatel nevyčerpal všechny procesní
prostředky, které mu zákon k ochraně práva poskytuje. Za takové
v předmětné věci nutno považovat rozklad podle § 61 zákona č.
71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), a až následně (§
247 odst. 2 o. s. ř.) žalobu proti rozhodnutí správního orgánu
podle § 247 a násl. o. s. ř.
Stěžovatel však ústavní stížnost opírá o § 75 odst. 2 písm. a)
zákona č. 182/1993 Sb.
Rozhodnutí Ministerstva ze dne 15. listopadu 1995 č. j.
316/4-60/Kr, kterým byla podle § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, zamítnuta žádost o udělení souhlasu
s prodejem bytů ozbrojených složek v domech ve vlastnictví města
Kroměříže, bylo doručeno dne 21. listopadu 1995, přičemž nabylo
právní moci marným uplynutím 15denní lhůty pro podání rozkladu.
Ústavní stížnost byla Ústavnímu soudu podána osobně dne 16. ledna
1996.
Při dodržení jednoroční lhůty vyžadované ustanovením § 75 odst.
2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb. podmínkou druhou pro přijetí
ústavní stížnosti, která nesplňuje předpoklady přípustnosti podle
odstavce 1 citovaného ustanovení, je skutečnost, že svým významem
podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatele. Tuto skutečnost
nutno spatřovat v požadavku obecného dosahu rozhodnutí v dané
věci, přičemž sama obecnost dosahu není podmínkou dostatečnou.
V zákonné skutkové podstatě obsažené v ustanovení § 75 odst. 2
písm. a) zákona č. 182/1993 Sb. je zakotven i znak podstatného
přesahování svým významem vlastních zájmů stěžovatele. Posouzení
jeho naplnění závisí na akcentu, jejž Ústavní soud klade na obecné
důsledky rozhodnutí o dotčeném základním právu či svobodě.
V posuzovaném případě dospěl Ústavní soud k závěru o naplnění
uvedených znaků ustanovení § 75 odst. 2 písm. a) zákona č.
182/1993 Sb.
Obecnost dosahu posuzovaného případu vyplývá jednak z návrhu na
zrušení ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění
zákona č. 273/1994 Sb., a ustanovení § 7 odst. 3 zákona ČNR č.
102/1992 Sb., jednak z příloh doplnění ústavní stížnosti ze dne
22. března 1996. Vzhledem k vydání přípisu náčelníka Vojenské
ubytovací a stavební správy Brno č. j. 55911 ze dne 23. ledna
1995, ve kterém je sdělováno, že Ministerstvem bylo přijato
opatření omezující vydání souhlasu k uzavření smlouvy o převodu
vlastnictví k bytům ozbrojených složek, s výjimkou posádek, které
se ruší a byty jsou uvolňovány ve prospěch civilního sektoru,
neodůvodňuje konstatování ministra obrany ve vyjádření ze dne 26.
března 1996, že žádosti obcí a měst o povolení privatizace
služebního bytového fondu nebyly Ministerstvu předloženy, závěr
opačný. Konečně podstatnost přesahování ústavní stížnosti svým
významem zájmů stěžovatele spatřuje Ústavní soud v důležitosti
stanovení hranic ústavně přípustného omezení vlastnického práva
v demokratickém právním státě založeném na úctě k právům
a svobodám člověka a občana, a tím v oblasti ekonomické na
principu tržního hospodářství.
Vzhledem k uvedeným závěrům, k nimž Ústavní soud při posuzování
předmětné ústavní stížnosti dospěl, jakož i s ohledem na
skutečnost, že spolu s ústavní stížností byl navrhovatelem podán,
v souladu s § 74 zákona č. 182/1993 Sb., i návrh na zrušení
ustanovení právního předpisu, Ústavní soud podle § 78 odst. 1
citovaného zákona usnesením ze dne 24. dubna 1996 řízení o ústavní
stížnosti přerušil.
III.
Podle § 42 odst. 3 a § 69 zákona č. 182/1993 Sb. zaslal Ústavní
soud předmětný návrh Poslanecké sněmovně. Ve svém vyjádření ze dne
4. června 1996 (Ústavnímu soudu doručeném dne 10. června 1996)
předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky PhDr.
Milan Uhde potvrdil, a to v souladu s požadavky obsaženými
v ustanovení § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., že oba napadené
zákony byly schváleny potřebnou většinou poslanců České národní
rady, resp. Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky (zákon
ČNR č. 102/1992 Sb. dne 5. března 1992, zákon č. 72/1994 Sb. dne
1. května 1994), byly podepsány příslušnými ústavními činiteli
a řádně vyhlášeny. Ve vyjádření předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky je obsaženo stanovisko, že zákonodárný
sbor při přijímání napadených zákonů jednal v přesvědčení o jejich
souladu s platnou ústavou a právním řádem. Dále se v něm uvádí, že
zmíněnými zákony nedošlo k neoprávněnému zásahu do vlastnického
práva již proto, že podmínku písemného doporučení orgánů
ozbrojených složek a příslušných ministerstev k uzavření smlouvy
o nájmu a podmínku předchozího souhlasu příslušných orgánů
ozbrojených složek nebo příslušných ministerstev k uzavření
smlouvy o převodu vlastnictví stanovil zákon, což je ve vyjádření
považováno za konformní s platnou ústavou a právním řádem.
IV.
Návrhem napadená ustanovení obou zákonů zakotvují omezení
vlastnického práva k bytům ozbrojených složek za účelem
zabezpečení bytových potřeb osob působících v rezortech
garantujících obranu státu a ochranu veřejného pořádku. Tak podle
§ 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994
Sb., smlouvu o převodu vlastnictví bytu ozbrojených složek lze
uzavřít jen s předchozím souhlasem příslušných orgánů ozbrojených
složek nebo příslušných ministerstev. Dle ustanovení § 7 odst. 3
zákona ČNR č. 102/1992 Sb. smlouvu o nájmu bytu ozbrojených složek
lze uzavřít jen na základě písemného doporučení orgánů ozbrojených
složek a ministerstev uvedených v odstavci 1 písm. c) a v § 8
tohoto zákona.
Jak bylo již uvedeno, návrh na zrušení ustanovení § 22 odst. 4
zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb., a § 7
odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. se opírá o námitku porušení
ústavního práva na samosprávu podle čl. 8 a 104 Ústavy a práva
vlastnického garantovaného čl. 11 Listiny.
Protože podle čl. 11 odst. 1 Listiny má vlastnické právo všech
vlastníků stejný zákonný obsah a ochranu, v kontextu s napadenými
zákonnými ustanoveními byla argumentace navrhovatele ohledně
dotčení práva na samosprávu podle čl. 8 a 104 Ústavy shledána
Ústavním soudem irelevantní.
Ústavní rámec možného omezení vlastnického práva je obsažen
v ustanovení čl. 11 odst. 3 až 5 Listiny. Omezení dispozičního
oprávnění vlastníka uvedenými zákonnými ustanoveními nelze
podřadit pod odstavce 3 a 5 citovaného ustanovení Listiny, jelikož
se nejedná o úpravu daní a poplatků a ani o ochranu zákonem
chráněných obecných zájmů před zneužitím vlastnického práva.
Ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č.
273/1994 Sb., a § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. je tudíž
nutno posuzovat s ohledem na čl. 11 odst. 4 Listiny.
K omezení základního práva nebo svobody v demokratickém právním
státě může dojít ve dvou případech (viz nález Ústavního soudu ve
věci sp. zn. Pl. ÚS 4/94).
Ústavní úprava základního práva či svobody v některých případech
výslovně zmocňuje zákonodárce, aby za určitých podmínek, resp.
z hlediska ústavně vymezených cílů zákonem základní právo či
svobodu omezil (např. čl. 12 odst. 3, čl. 14 odst. 3, čl. 16 odst.
4, čl. 17 odst. 4, čl. 19 odst. 2, čl. 20 odst. 3 Listiny) nebo
stanovil jeho obsah (čl. 41 odst. 1 Listiny). Ústavní prostor
tohoto postupu zákonodárce je přitom určen požadavkem šetření
podstaty a smyslu omezovaného nebo vymezovaného základního práva,
resp. svobody (čl. 4 odst. 4 Listiny).
K omezení základních práv či svobod, i když jejich ústavní
úprava omezení nepředpokládá, může dojít v případě jejich kolize
nebo v případě kolize s jinou ústavně chráněnou hodnotou, jež nemá
povahu základního práva a svobody (veřejný statek).
Ústavní úprava postavení jedince ve společnosti obsahuje ochranu
individuálních práv a svobod, jakož i ochranu veřejných statků.
Rozdíl mezi nimi spočívá v jejich distributivnosti. Pro veřejné
statky je typické, že prospěch z nich je nedělitelný a lidé
nemohou být vyloučeni z jeho požívání. Příklady veřejných statků
jsou národní bezpečnost, veřejný pořádek, zdravé životní
prostředí. Veřejným statkem se tudíž určitý aspekt lidské
existence stává za podmínky, kdy není možno jej pojmově, věcně
i právně rozložit na části a tyto přiřadit jednotlivcům jako
podíly. (K pojmu veřejné statky v ekonomické literatuře viz např.
P. A. Samuelson -- W. Nordhaus, Ekonomie, Praha 1991, s. 770 --
771, 982; v literatuře právnické např. J. Raz, Right-Based
Moralities, in: Theories of Rights, (Ed. J. Waldron), Oxford
1984, s. 187; R. Alexy, Recht, Vernunft, Diskurs. Studien zur
Rechtsphilosophie, Frankfurt a. M. 1995, s. 239 a násl.)
Pro základní práva a svobody je, na rozdíl od veřejných statků,
typická jejich distributivnost. Aspekty lidské existence, jakými
jsou např. osobní svoboda, svoboda projevu, účast v politickém
dění a s tím spjaté volební právo, právo zastávat veřejné funkce,
právo sdružovat se v politických stranách atd., lze pojmově, věcně
i právně členit na části a tyto přiřadit jednotlivcům.
V případě kolize je nutné stanovit podmínky, za jejichž splnění
má prioritu jedno základní právo či svoboda, a za splnění kterých
jiné, resp. určitý veřejný statek. Základní je v této souvislosti
maxima, podle které základní právo či svobodu lze omezit pouze
v zájmu jiného základního práva či svobody nebo veřejného statku.
Vzájemné zvažování kolidujících základních práv a svobod nebo
veřejných statků spočívá v následujících kritériích:
Prvním je kritérium vhodnosti, tj. posuzování toho, zdali
institut omezující určité základní právo umožňuje dosáhnout
sledovaný cíl (ochranu jiného základního práva nebo veřejného
statku). Druhým kritériem vzájemného zvažování základních práv
a svobod je kritérium potřebnosti spočívající v porovnávání
legislativního prostředku omezujícího základní právo, resp.
svobodu s jinými opatřeními umožňujícími dosáhnout stejného cíle,
avšak nedotýkajícími se základních práv a svobod, resp.
dotýkajícími se jich v menší intenzitě. Třetím kritériem je
porovnání závažnosti obou kolidujících základních práv nebo
veřejných statků. Tato základní práva, resp. veřejné statky jsou
prima facie rovnocenná. Porovnávání závažnosti kolidujících
základních práv, resp. veřejných statků (po splnění podmínky
vhodnosti a potřebnosti) spočívá ve zvažování empirických,
systémových, kontextových i hodnotových argumentů. Empirickým
argumentem lze chápat faktickou závažnost jevu, jenž je spojen
s ochranou určitého základního práva. Systémový argument znamená
zvažování smyslu a zařazení dotčeného základního práva či svobody
v systému základních práv a svobod. Kontextovým argumentem lze
rozumět další negativní dopady omezení jednoho základního práva
v důsledku upřednostnění jiného. Hodnotový argument představuje
zvažování pozitiv kolidujících základních práv vzhledem
k akceptované hierarchii hodnot.
Součástí porovnávání závažnosti kolidujících základních práv je
rovněž zvažování využití právních institutů minimalizujících
argumenty podložený zásah do jednoho z nich.
V případě závěru o opodstatněnosti priority jednoho před druhým
ze dvou kolidujících základních práv, resp. veřejných statků je
nutnou podmínkou konečného rozhodnutí rovněž využití všech
možností minimalizace zásahu do jednoho z nich. Tento závěr lze
odvodit i z ustanovení čl. 4 odst. 4 Listiny, a sice v tom smyslu,
že základních práv a svobod musí být šetřeno nejenom při používání
ustanovení o mezích základních práv a svobod, nýbrž analogicky
rovněž v případě jejich omezení v důsledku jejich vzájemné kolize.
Při posuzování návrhu na kontrolu norem nutno v první řadě
zodpovědět otázku, zdali omezení vlastnického práva podle
ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č.
273/1994 Sb., a § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. spadá pod
nucené omezení, k němuž zákonodárce zmocňuje ústavní úprava v čl.
11 odst. 4 Listiny (a tudíž musí splňovat v něm obsažené
podmínky), nebo je nutno jej hodnotit jako omezení na základě
kolize s jiným Ústavou chráněným veřejným statkem (obranou státu
a ochranou veřejného pořádku).
Nucené omezení vlastnického práva, jež musí splňovat podmínky
čl. 11 odst. 4 Listiny, je dvojího druhu:
Prvním je povinnost strpět použití vlastněné věci ve stavu nouze
nebo v naléhavém veřejném zájmu, a to na nezbytnou dobu v nezbytné
míře, nelze-li dosáhnout účelu omezení vlastnického práva jinak.
(Zákonná úprava této první alternativy nuceného omezení
vlastnického práva ve smyslu čl. 11 odst. 4 Listiny je obsažena
v § 128 odst. 1 občanského zákoníku).
Druhou z možností nuceného omezení vlastnického práva dle čl.
11 odst. 4 Listiny je takové jeho omezení, jehož účel je totožný
s účely vyvlastnění. [Zákonná úprava této alternativy nuceného
omezení vlastnického práva ve smyslu čl. 11 odst. 4 Listiny je
obsažena v § 128 odst. 2 občanského zákoníku a v § 109 odst.
1 a v § 110 odst. 3 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Podle citovaného ustanovení stavebního zákona: "cílem vyvlastnění
je dosáhnout přechodu, popřípadě omezení vlastnického práva
k pozemkům a stavbám, nebo zřízení, zrušení, popřípadě omezení
práva věcného břemene k pozemkům a stavbám", přičemž "je-li možno
dosáhnout účelu vyvlastnění pouze omezením práva, nelze právo
odejmout v plném rozsahu".]
Omezení vlastnického práva podle ustanovení § 22 odst. 4 zákona
č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb., a § 7 odst. 3
zákona ČNR č. 102/1992 Sb. není spjato se stavem nouze a jím
zamýšlený účel zabezpečení veřejného zájmu nelze posuzovat jako
naléhavý. Tento účel dále není shodný s účely vyvlastnění.
Z uvedených důvodů nelze omezení vlastnického práva podle
ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č.
273/1994 Sb., a § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. posuzovat
z pohledu čl. 11 odst. 4 Listiny (a tudíž v něm obsažených
podmínek) a nutno je kvalifikovat z hledisek přípustnosti omezení
základního práva, resp. svobody v případě jeho, resp. její kolize
s jiným základním právem, resp. svobodou nebo s veřejným statkem.
Kritérium vhodnosti, tj. posouzení toho, zdali institut
omezující určité základní právo umožňuje dosáhnout sledovaný cíl
(zabezpečení bytových potřeb osob působících v rezortech
garantujících obranu státu a ochranu veřejného pořádku) ustanovení
§ 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb.,
a § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. splňuje.
Kritérium potřebnosti spočívající v porovnávání legislativního
prostředku omezujícího základní právo, resp. svobodu s jinými
opatřeními umožňujícími dosáhnout stejného cíle, avšak
nedotýkajícími se základních práv a svobod, resp. dotýkajícími se
jich v menší intenzitě napadená ustanovení nesplňují. Zabezpečení
bytových potřeb osob působících v rezortech garantujících obranu
státu a ochranu veřejného pořádku lze dosáhnout i jinými postupy
než postupem podle § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění
zákona č. 273/1994 Sb., nebo podle § 7 odst. 3 zákona ČNR č.
102/1992 Sb. (např. institutem věcného břemene, adaptací vhodných
nemovitostí ve státním vlastnictví, koupí bytů do státního
vlastnictví nebo výstavbou bytů pro účely bydlení příslušníků
ozbrojených složek atd.).
Jelikož ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění
zákona č. 273/1994 Sb., nesplňuje podmínky omezení základního
práva, resp. svobody v důsledku jeho kolize s jiným základním
právem, resp. svobodou nebo veřejným statkem, Ústavní soud dospěl
k závěru o jeho rozporu s čl. 11 odst. 1 Listiny a rozhodl proto
o jeho zrušení.
Za účelem poskytnutí času zákonodárci i exekutivě pro ústavně
konformní řešení problematiky zabezpečení bydlení příslušníků
ozbrojených složek, ve shodě s ustanovením § 70 odst. 1 zákona č.
182/1993 Sb., posunul Ústavní soud den účinnosti výroku
zrušujícího ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve
znění zákona č. 273/1994 Sb., na den 1. listopad 1997.
Protože podle § 74 zákona č. 182/1993 Sb. je podmínkou podání
návrhu na zrušení ustanovení zákona, spojeného s ústavní
stížností, jeho uplatnění, v důsledku něhož nastala skutečnost,
jež je předmětem ústavní stížnosti, což v případě § 7 odst. 3
zákona ČNR č. 102/1992 Sb. nebylo splněno, nezbylo Ústavnímu
soudu, než návrh na zrušení uvedeného ustanovení odmítnout dle §
43 odst. 1 písm. f) zákona č. 182/1993 Sb. jako nepřípustný.
V této situaci je odstranění rozporu v právním řádu, vzniklého
zrušením pouze jednoho ze dvou zákonných ustanovení, která jsou
v rozporu s ústavními zákony, resp. mezinárodními smlouvami podle
čl. 10 Ústavy, úkolem demokratického zákonodárce.
Předseda Ústavního soudu České republiky:
JUDr. Kessler v. r.
Práva na uvedení odlišného stanoviska k bodu 1 nálezu
v protokolu o jednání a na jeho připojení k rozhodnutí s uvedením
svého jména podle § 14 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
využila soudkyně Ústavního soudu České republiky JUDr. Ivana Janů:
Provedeným dokazováním shledal Ústavní soud, že omezení
vlastnického práva podle napadeného ustanovení § 22 odst. 4 zák.
č. 72/1994 Sb., ve znění zák. č. 273/1994 Sb., nelze posuzovat z
pohledu čl. 11 odst. 4 Listiny základních práv a svobod a nutno je
kvalifikovat z hlediska přípustnosti omezení základního práva v
případě jeho kolize s jiným základním právem, nebo s veřejným
statkem. Z tohoto pohledu považuje Ústavní soud za důležité, že
zvolený prostředek omezení nesplňuje kritérium potřebnosti, když
zamýšleného cíle bylo možno dosáhnout i jinými postupy. Podle
většinového stanoviska Ústavního soudu je prostředek zvolený
zákonodárcem v rozporu s čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a
svobod.
Jsem přesvědčena, že napadené ustanovení vyhovuje i kritériu
potřebnosti v pojetí, jak je definováno v odůvodnění nálezu.
Veřejný zájem na zabezpečení národní bezpečnosti, obrany země a
veřejného pořádku je natolik intenzivní, že musí být zajištěn
adekvátními právními prostředky. Pod uvedený veřejný zájem
nepochybně spadá i zajištění bytových potřeb osob působících v
rezortech garantujících obranu státu a ochranu veřejného pořádku.
Nález Ústavního soudu uznává existenci veřejného zájmu na
zajištění bytových potřeb pro určitý okruh osob, přiznává mu
však nižší intenzitu a navrhuje prostředky k jeho realizaci. V
takové situaci se domnívám, že úloha Ústavního soudu by měla také
spočívat v hodnocení navržených opatření z ústavněprávního
pohledu, tj. ve zkoumání, zda navržené způsoby řešení nebudou
znamenat zásah nebo omezení základních práv a svobod (ve stejné
míře nebo dokonce ve větším rozsahu) a tak preventivně předcházet
případným dalším podáním k Ústavnímu soudu. Postupy navržené v
odůvodnění nálezu, jež by měly tento veřejný zájem realizovat,
aniž by zasahovaly do ústavně zaručených práv, jsou zčásti
ekonomické povahy (adaptace vhodných nemovitostí ve vlastnictví
státu), zčásti mají právní charakter (institut věcných břemen).
Ani tyto uvažované právní postupy se svojí podstatou a intenzitou
zásahu příliš neliší od současného stavu omezení vlastnického
práva. Eventuální zákonné věcné břemeno by - na rozdíl od
stávajícího omezení dispozičního oprávnění - představovalo
podstatně širší zásah, neboť by znemožnilo vlastníkovi výkon práva
věc užívat v daleko větší míře než dosud. Většinovým rozhodnutím
Ústavního soudu bylo sice odstraněno formálněprávní omezení práva
s bytem disponovat (ve smyslu prodat byt dosavadnímu nájemci nebo
případně jinému kupujícímu), nicméně realizace doporučeného
zákonného věcného břemene by pro vlastníka po dobu jeho trávní a
do budoucna redukovala a znesnadňovala možnosti byt vlastnickým
způsobem užívat (např. pokud skončí nájem bytu a není uzavřena
nová nájemní smlouva). Právo vlastníka věc užívat je jedním z
oprávnění tvořících vlastnickou triádu, jako obsah subjektivního
vlastnického práva. Vyloučení kteréhokoliv z oprávnění může vést k
narušení samotné podstaty vlastnického práva a v nejkrajnějším
případě až k vytvoření tzv. holého vlastnictví. Na druhé straně
konstrukce, která k realizaci jednoho z oprávnění vyžaduje další
právní skutečnost (v tomto případě souhlas třetí osoby s
dispozicemi), šetří podstatu tohoto práva, neboť právo zůstává
zachováno, je pouze omezena možnost jeho výkonu (udělením souhlasu
třetí osobou - přitom není vyloučeno, aby neudělení souhlasu bylo
považováno za výkon práva v rozporu s dobrými mravy a tím by
neudělení souhlasu nemohlo vyvolat zákonem zamýšlené právní
účinky - § 3 odst. 1 obč. zákoníku č. 40/1964 Sb., ve znění
pozdějších předpisů).
Dále nutno vzít v úvahu, že omezení dispozičního oprávnění
vlastníka zakotvené v § 22 odst. 4 zák. č. 72/1994 Sb., ve znění
zák. č. 273/1994 Sb., se týká pouze situace, kdy se vlastník
budovy rozhodne jednotlivé byty (ev. nebytové prostory), jako
tzv. jednotky podle zák. č. 72/1994 Sb. Vlastníkovo rozhodnutí je
zcela svobodným rozhodnutím (je plně respektován jeden ze
základních principů soukromoprávní regulace - autonomie vůle),
vyjma bytových družstev neexistuje pro vlastníka zákonem uložená
povinnost uzavírat smlouvy o převodu bytů do vlastnictví. Proto má
vlastník na výběr, zda se rozhodne disponovat s vlastnickým právem
k celé budově, příp. se spoluvlastnickým podílem k této budově
(žádné omezení dispozic se neuplatní - nepočítáme-li zákonné
předkupní právo při převodu spoluvlastnického podílu), či zda se
rozhodne prodávat samostatně jednotky (v tomto případě však musí
kalkulovat se zákonnými podmínkami prodeje jednotek do
vlastnictví, včetně eventuálního omezení vázaného na souhlas
třetích - dotčených subjektů).
Veřejný zájem považuji za natolik závažný, že zvolená vazba
realizace dispozičního oprávnění na souhlas dotčeného subjektu
(stejně jako v dalších případech, které zakotvuje § 22 odst. 5 a
odst. 7 zák. č. 72/1994 Sb., ve znění zák. č. 273/1994 Sb.) je
adekvátní současné situaci společnosti, která stále prochází
transformačním stádiem, kdy se dosud nevytvořil trh s byty a volné
byty nejsou běžně dostupné (ani pro rezorty zajišťující obranu
státu a ochranu veřejného pořádku). Preference veřejného zájmu je
nezbytnou "daní" spojenou s přechodem od totalitního systému ke
svrchovanému, jednotnému a demokratickému právnímu státu.
Většinové rozhodnutí, které od těchto okolností odhlíží, není
konzistentní s nálezem ÚS ČR ve věci Pl. ÚS 37/93 (Sbírka nálezů a
usnesení, svazek 1, Praha, C. H. Beck 1994, str. 61 a násl.).
Za nepřípustnou považuji argumentaci spočívající v údajném
porušení čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Toto
ustanovení obsahuje v zásadě tři základní práva:
a) právo každého vlastnit majetek,
b) právo na zajištění stejného zákonného obsahu a ochrany
vlastnického práva všech vlastníků,
c) právo na zaručení dědického práva.
Napadené ustanovení zjevně neomezuje právo každého vlastnit
majetek a porušení základního práva uvedeného sub c) také
evidentně nepřichází v úvahu. Proto se lze zabývat pouze
námitkami, zda omezení dispozic narušuje stejný zákonný obsah a
ochranu vlastnického práva všech vlastníků. Ústavní soud v nálezu
ve věci II. ÚS 190/94 aplikoval konstrukci vlastnické triády a
poukázal na kruciální místo práva vlastníka s věcí nakládat.
Přitom správně zdůraznil, že dispoziční právo vlastnické je možno
výjimečně omezovat zákonem, nicméně se takováto omezení musí
vztahovat rovným způsobem na všechny vlastníky (Sbírka nálezů a
usnesení, svazek 4, Praha, C. H. Beck 1996, str. 317). Konstatuji,
že omezení dispozičního práva založené napadeným ustanovením se
dotýká všech vlastníků, tj. jak všech právnických osob, tak všech
fyzických osob, kteří se rozhodnou pro postup podle zák. č.
72/1994 Sb., ve znění zák. č. 273/1994 Sb. Proto v uvedeném
omezení nespatřuji instrument, kterým by se vytvářela nerovnost v
obsahu a ochraně vlastnického práva. Vzhledem k nastalé historické
situaci bylo třeba zdůraznit znění a smysl čl. 11 odst. 3 Listiny
základních práv a svobod, z něhož plyne, že vlastnictví nesmí být
zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem
chráněnými obecnými zájmy. Tento princip měl být podstatným
vodítkem při posuzování ústavnosti napadeného ustanovení (srov.
nález Pl. ÚS 37/93, Sbírka nálezů a usnesení, svazek 1, Praha, C.
H. Beck 1994, str. 65).
Ze všech výše uvedených důvodů měl podle mého názoru Ústavní
soud návrh na zrušení § 22 odst. 4 zák. č. 72/1994 Sb., ve znění
zákona č. 273/1994 Sb., zamítnout.