405/2002 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 13. srpna 2002 v plénu o návrhu
Krajského soudu v Hradci Králové na zrušení části ustanovení
§ 106 odst. 3 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů,
takto:
Slova "od 500 000 Kč" v § 106 odst. 3 zákona č. 50/1976 Sb.,
o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění
zákona č. 83/1998 Sb., se zrušují dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce
zákonů.
Odůvodnění
I.
Dne 22. 1. 2002 byl Ústavnímu soudu předložen návrh senátu
30 Ca Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 14. 1. 2002 na
zrušení části ustanovení § 106 odst. 3 zákona č. 50/1976 Sb.,
o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění
pozdějších předpisů, (dále jen "stavební zákon"), a to slov "od
500 000". Podle čl. 95 odst. 2 Ústavy České republiky (dále jen
"Ústava") tak obecný soud učiní, dojde-li k závěru, že zákon,
jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním
zákonem. V návrhu, podepsaném předsedou senátu JUDr. Karlem
Kavalírem, se uvádí, že rozhodnutím Magistrátu města Pardubic ze
dne 24. 6. 1999 č. j. OSÚ P/147/99/Pd a rozhodnutím Okresního
úřadu v Pardubicích ze dne 16. 7. 2001 č. j. RRR/3330/41/99/Pu
byla paní H. B. uložena pokuta ve výši 500 000 Kč za to, že se
jako fyzická osoba podnikající podle zvláštních předpisů dopustila
protiprávního jednání uvedeného v § 106 odst. 3 písm. c)
stavebního zákona tím, že v rozporu s příslušným kolaudačním
rozhodnutím užívala dvě místnosti v suterénu rodinného domu jako
provozovnu kadeřnictví. Proti posledně citovanému rozhodnutí
podala jmenovaná ke Krajskému soudu v Hradci Králové správní
žalobu podle hlavy druhé části páté občanského soudního řádu.
V návrhu se úvodem zdůrazňuje, že paní H. B. využívala tyto
prostory pouze za účelem individuálního výkonu řemeslné živnosti
kadeřnictví, což potvrzuje i vyjádření hygienika ze dne 16. 3.
1999 č. j. 1446-218/99- -707, podle kterého se jednalo
o "provozovnu" pouze s jedním pracovním místem. Tyto místnosti
byly sice kolaudovány jako prádelna, sušárna a sklep, avšak jejich
stavebně technické uspořádání bylo již od dokončení stavby plně
dostačující i k provozování předmětné živnosti, neboť v daných
prostorách, jak jmenovaná v řízení před soudem uvedla, došlo
k prodloužení přívodu vody v délce asi 1 m a žádné další stavební
úpravy se neprováděly. Pokud § 106 odst. 3 písm. c) stavebního
zákona výslovně ukládá příslušnému orgánu uložit pokutu od 500
000 Kč do 1 000 000 Kč právnické osobě nebo fyzické osobě
podnikající podle zvláštních předpisů, která užívá stavbu bez
kolaudačního rozhodnutí nebo v rozporu s ním anebo to umožní jiné
osobě, pak je zřejmé, že stavební úřad nemůže uložit pokutu nižší
než 500 000 Kč, a tedy vzít v úvahu míru ohrožení veřejného zájmu
na užívání stavby v souladu s kolaudačním rozhodnutím, jež může
být značně rozdílná. V řadě případů, kdy změna nevyžaduje žádné
stavební zásahy či zvláštní vybavení, je podle názoru soudu míra
porušení veřejného zájmu minimální. Soud proto napadá nivelizaci
pokuty bez ohledu na způsob protiprávního jednání, jeho následky
či majetkový prospěch delikventa. Současně poukazuje i na
skutečnost, že výše pokuty neumožňuje přihlédnout k majetkovým
poměrům delikventa, resp. k tomu, zda je vůbec schopen takovouto
pokutu zaplatit. Například v tomto případě by paní H. B. musela na
uloženou pokutu pracovat 14 let. Vůči ní je tedy pokuta stanovena
likvidačním způsobem, neboť správní orgán by ji v zásadě mohl
připravit o veškerý majetek, včetně domu, ve kterém podniká.
Dále krajský soud uvádí, že tato správní sankce není
srovnatelná ani s tresty ukládanými podle trestního zákona, podle
něhož je možno navíc volit mezi několika tresty. Vzhledem k tomu,
že fyzické osoby jsou vystaveny riziku takového trestu, který svou
povahou a stupněm závažnosti patří z hlediska Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva") do "trestní
oblasti", je třeba na danou věc aplikovat čl. 6 odst. 1 Úmluvy,
podle něhož má každý právo na to, aby jeho záležitost byla
spravedlivě projednána. Tento požadavek nebyl splněn s ohledem na
nynější právní úpravu, neboť nebyl vzat zřetel na individuální
okolnosti daného případu. Vzhledem k těmto skutečnostem navrhl
krajský soud zrušit část v záhlaví uvedeného ustanovení.
II.
Ústavní soud zjistil, že podaný návrh splňuje všechny zákonné
procesní náležitosti a předpoklady a nic nebrání projednání
a rozhodnutí věci samé. Proto podle § 69 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, vyzval účastníky
řízení - Poslaneckou sněmovnu a Senát Parlamentu České republiky,
aby se k tomuto návrhu vyjádřili.
Poslanecká sněmovna prostřednictvím svého předsedy ve
vyjádření uvedla, že ustanovení § 106 odst. 3 stavebního zákona
bylo novelizováno zákonem č. 83/1998 Sb. Návrh tohoto zákona, jejž
předložila vláda České republiky, byl projednáván Poslaneckou
sněmovnou ve druhém volebním období jako sněmovní tisk č. 261. Jak
vyplývá z důvodové zprávy k § 105 a 106 stavebního zákona, cílem
příslušné právní úpravy mělo být podstatné zvýšení pokut, když
v připomínkovém řízení to podporovala některá města, která mají
zkušenosti se "stavební nekázní". V průběhu projednávání
v Poslanecké sněmovně nedošlo ke změně navržené úpravy. Podle
Poslanecké sněmovny se při projednávání zmíněné novely vycházelo
z toho, že předmětný zákon je v souladu s Ústavou, ústavním
pořádkem a mezinárodními smlouvami. Závěrem Poslanecká sněmovna
poukazuje na to, že návrh petitu by měl znít "od 500 000 Kč", aby
text zákona byl i po zrušení jeho části legislativně a formulačně
správný.
Senát se k obsahu návrhu Krajského soudu v Hradci Králové
vyjádřil prostřednictvím svého předsedy, přičemž vyslovil
pochybnost, zda v daném případě skutečně došlo postupem uvedeným
v podání k porušení čl. 6 odst. 1 Úmluvy. Dané protiprávní jednání
je třeba považovat za správní delikt, který je sankcionován
pokutou ve stanoveném rozpětí a k jejímu uložení dochází ve
správním řízení vedeném příslušným správním orgánem. V daném
případě je zřejmé, ze správní orgán přihlédl k individuálním
okolnostem případu, neboť uložil nejnižší možnou pokutu. Užívání
stavby bez kolaudačního rozhodnutí nebo v rozporu s ním stavební
zákon považuje za závažné porušení stavební kázně, a řadí je proto
do skupiny nejvyšších sazeb pokut. Dále Senát poukazuje na to, že
pokud by Ústavní soud návrhu vyhověl, pak by vypuštěním spodní
hranice pokut v § 106 odst. 3 stavebního zákona byla narušena
systémová vazba a nastolena zjevná nerovnost s ustanovením
odstavce 2 téhož paragrafu, kde by spodní hranice pokuty u zde
uvedených skutkových podstat zůstala zachována. Stejně tak
i u přestupků občanů proti stavebnímu zákonu obsažených v § 105
stavebního zákona existuje systém diferenciace výše pokut pomocí
stanovení jejich dolní hranice. Senát dále konstatuje, že danou
novelizací stavebního zákona, jehož cílem bylo upevnění kázně při
budování a užívání staveb, byl v zájmu tohoto cíle zúžen prostor
pro správní uvážení, avšak nedošlo k jeho odstranění zcela.
Ústavní soud si také vyžádal stanovisko Ministerstva pro
místní rozvoj. Tento státní orgán v dopise ze dne 28. 2. 2002
č. j. 2502/2002-51 s návrhem Krajského soudu v Hradci Králové
vyjádřil nesouhlas. Jednak má za to, že stavební úřad má prostor,
aby při stanovení výše pokuty mohl zvážit míru ohrožení veřejného
zájmu či závažnosti porušení zákona, eventuálně následky s tím
spojené, jednak podle jeho názoru se čl. 6 odst. 1 Úmluvy na daný
případ vůbec nevztahuje, protože podle něj nelze posuzovat, zda
stanovená spodní hranice pokuty je "spravedlivá" nebo
"nespravedlivá" v relaci k protiprávnímu jednání. Ustanovení §
106 odst. 3 stavebního zákona by totiž mohlo být v rozporu s čl.
6 odst. 1 Úmluvy, pokud by bránilo přezkoumání oprávněnosti
takového "trestního obvinění" nezávislým soudem. Přezkoumání věci
v plné jurisdikci však nebrání napadené ustanovení, nýbrž dosud
platná právní úprava správního soudnictví. Z těchto důvodů by
Ústavní soud neměl návrhu Krajského soudu v Hradci Králové
vyhovět.
Od Ministerstva pro místní rozvoj si Ústavní soud pro
informaci vyžádal také údaje o počtu a výši pokut uložených podle
stavebního zákona na základě jednotlivých skutkových podstat.
Ministerstvo uvedlo, že tyto údaje souhrnně nesleduje, a zaslalo
alespoň údaje Magistrátu hl. m. Prahy jako orgánu odvolacího pro
26, resp. (od 1. 7. 2002) pro 22 městských částí. Z nich
vyplynulo, že v roce 2001 bylo v odvolacím řízení projednáno
celkem 67 přestupků a 34 správních deliktů podle stavebního
zákona, z nichž 12 představovalo porušení napadeného ustanovení.
Dále byly Ústavnímu soudu zaslány obdobné údaje o pokutách
uložených v městě Liberci, podle kterých za rok 2001 byla
právnickým osobám a fyzickým osobám podnikajícím podle zvláštních
předpisů pravomocně uložena pokuta v 15 případech. Žádná z nich
nebyla uložena za správní delikt podle napadeného ustanovení,
a v 10 případech byla uložena fyzickým osobám pokuta za přestupek.
Ústavní soud za účelem zjištění hladiny příjmů právnických
a fyzických osob-podnikatelů za období jednoho roku požádal
o spolupráci Ministerstvo financí. To ve svém sdělení uvedlo, že
z celkového počtu 221 237 právnických osob, které podaly daňové
přiznání, mělo v roce 2000 celkový roční příjem (viz § 20 odst.
2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění platném do 31.
12. 2001) do 50 000 Kč celkem 43 619 osob, do 100 000 Kč celkem
50 090 osob, do 500 000 Kč celkem 75 636 osob a do 1 000 000 Kč
celkem 91 539 osob; z celkového počtu 964 723 fyzických
osob-podnikatelů mělo v tomtéž roce příjem do 50 000 Kč celkem
185 368 osob, do 100 000 Kč celkem 304 753 osob, do 250 000 Kč
celkem 519 757 osob, do 500 000 Kč celkem 670 814 osob a do 1 000
000 Kč celkem 793 187 osob (uvedené intervaly začínají od 0 Kč).
III.
Ústavní soud nejdříve v souladu s § 68 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zkoumal, zda zákon,
u kterého navrhovatel namítá protiústavnost jeho ustanovení, byl
přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně
předepsaným způsobem. V tomto ohledu z těsnopisecké zprávy z 20.
schůze Poslanecké sněmovny konané dne 13. 2. 1998 a z usnesení č.
256 ze dne 13. 2. 1998 vyplývá, že Poslanecká sněmovna většinou
hlasů 151 pro a žádný proti (z celkového počtu 171 přítomných
poslanců) schválila zmiňovaný návrh zákona (sněmovní tisk č.
261). Z těsnopisecké zprávy z jednání 2. schůze Senátu konané dne
18. 3. 1998 Ústavní soud dále zjistil, že Senát usnesením č. 23 ze
dne 18. 3. 1998 většinou 55 hlasů (z celkového počtu 70 přítomných
senátorů), když 7 hlasů bylo proti, rovněž návrh zákona schválil.
Z toho je zřejmé, že zákon byl přijat a vydán ústavně předepsaným
způsobem a v mezích Ústavou stanovené kompetence při dodržení kvor
stanovených v čl. 39 odst. 1 a 2 Ústavy.
Po věcném projednání návrhu a zvážení všech okolností dospěl
Ústavní soud k rozhodnutí, že je třeba napadené ustanovení zákona
zrušit.
Úvodem považuje Ústavní soud za potřebné poznamenat, že
v tomto případě není, jak tomu bývá obvykle, napadáno samotné
pravidlo chování, kterým je povinnost právních subjektů užívat
stavbu pouze v souladu s kolaudačním rozhodnutím, nýbrž jde
výlučně o ústavnost prostředků (sankcí), jež zákonodárce zvolil
pro zajištění takového chování ze strany adresátů dané právní
normy. Přesto však i zde půjde o posouzení ústavní konformity
normy stanovující právní povinnost, byť se jedná o tzv. povinnost
sekundární. Ústavní soud si je plně vědom váhy argumentů, které se
nalézají ve vyjádření účastníků řízení, zejména Senátu, případně
i ve stanovisku Ministerstva pro místní rozvoj, do jehož
působnosti příslušná problematika spadá, v nichž v principu jde
o to, že dané protiprávní jednání, tj. užívání stavby bez
kolaudačního rozhodnutí nebo v rozporu s ním, vykazuje z hlediska
veřejného zájmu značnou společenskou nebezpečnost, a to zejména
vzhledem k obecnému nedodržování příslušných stavebních předpisů
(tzv. stavební nekázeň). Vzhledem k tomu měla být právní úprava
správních sankcí, v daném případě pokut, stanovena způsobem
úměrným vzniklé situaci, a to nejen tak, aby byla zvýšena horní
hranice výše pokuty, ale současně byla stanovena i její spodní
hranice. Zákonodárce zakotvením minimální výše pokuty do zákona
v zásadě sleduje legitimní cíl, neboť daleko zřetelnějším
způsobem, než by tomu bylo pouze při stanovení horní sazby,
umožňuje odlišit závažnost či nebezpečnost těch kterých typů
protiprávních jednání. Vedlejším dopadem tohoto kroku je, že se
tím omezuje prostor pro správní uvážení příslušných státních
orgánů, což má své pozitivní důsledky např. v tom, že do určité
míry sjednocuje výši ukládaných trestů, případně omezuje prostor
pro svévolné či korupcí ovlivněné jednání správních úřadů, přičemž
se to prima facie může jevit jako určitý prostředek ochrany před
eventuální diskriminací, na straně druhé však větší či menší měrou
paušalizuje závažnost protiprávního jednání, což vede k omezení
možnosti správního orgánu přihlédnout ke konkrétním okolnostem
případu, osobě delikventa a k jeho poměrům, jak také ve svém
návrhu uvádí Krajský soud v Hradci Králové.
Předně je Ústavní soud nucen plně se ztotožnit s názorem, že
na tento případ nemůže z povahy věci dopadat čl. 6 odst. 1 Úmluvy.
Předmětem úpravy daného ustanovení je garance spravedlivého,
plynulého a veřejného řízení. Hovoří-li se pak v tomto ohledu
o právu na spravedlivý proces, resp. o jeho obsahu, rozumí se tím
"rovnost zbraní" účastníků soudního řízení, nárok na osobní účast
a ústní jednání, dále právo na dodržování určitých pravidel
v oblasti pořizování a hodnocení důkazů apod. Zde však nejde
o posuzování ústavněprávní konformity předpisů procesní povahy,
tj. zda určitá procesní pravidla naplňují zmíněné zásady, ale
o posouzení předpisu práva hmotného, jež s procesem jako takovým
nijak nesouvisí. Jinými slovy řečeno, obsahem daného ústavně
zaručeného práva nemůže být právo jednotlivce vůči moci
zákonodárné na "spravedlivou" úpravu určitého právního vztahu,
a tedy ani "spravedlivou" výši pokuty. Spravedlivou pokutou je
tedy třeba - z hlediska tohoto ústavně zaručeného práva - rozumět
pokutu uloženou v souladu se zákonem, a to v řízení respektujícím
zásady spravedlivého procesu.
Vzhledem k tomu, že Ústavní soud je vázán petitem návrhu,
nikoliv však právní kvalifikací v návrhu obsaženou, zabýval se
dále tím, zda napadeným ustanovením nedošlo k porušení jiných než
v návrhu namítaných práv a svobod podle ústavního zákona nebo
mezinárodní smlouvy.
Z preambule Ústavy vyplývá úmysl občanů České republiky
vycházet z principů právního státu. Ustanovení čl. 1 Ústavy pak
Českou republiku výslovně označuje jako demokratický právní stát
založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana. Úcta
k právům a svobodám jedince je nepochybně také právě jedním
z oněch principů právního státu, jak má na mysli preambule Ústavy,
z něhož lze dovodit jedno ze základních pravidel fungování státní
moci, kterým je zásada proporcionality (přiměřenosti) a zákaz
zneužití práva, jak ostatně dovodil v řadě svých nálezů Ústavní
soud. Tato zásada vychází z premisy, že k zásahu do základních
práv či svobod, i když to jejich ústavní úprava nepředpokládá,
může dojít v případě jejich vzájemné kolize nebo v případě kolize
s jinou ústavně chráněnou hodnotou, jež nemá povahu základního
práva a svobody (veřejný statek) - srov. nález Ústavního soudu ze
dne 9. 10. 1996 sp. zn. Pl. ÚS 15/96, Sbírka nálezů a usnesení
Ústavního soudu (dále jen "Sbírka rozhodnutí"), svazek 6, nález č.
99; vyhlášen pod č. 280/1996 Sb. Vždy však je v těchto případech
třeba posuzovat účel (cíl) takového zásahu ve vztahu k použitým
prostředkům, přičemž měřítkem pro toto posouzení je zásada
proporcionality (přiměřenosti v širším smyslu), jež může být také
nazývána zákazem nadměrnosti zásahů do práv a svobod. Tato obecná
zásada zahrnuje tři principy, respektive kritéria posuzování
přípustnosti zásahu. První z nich je princip způsobilosti naplnění
účelu (nebo také vhodnosti), podle něhož musí být příslušné
opatření vůbec schopno dosáhnout zamýšleného cíle, jímž je ochrana
jiného základního práva nebo veřejného statku. Dále se pak jedná
o princip potřebnosti, podle něhož je povoleno použití pouze
nejšetrnějšího - ve vztahu k dotčeným základním právům a svobodám
- z více možných prostředků. Třetím principem je princip
přiměřenosti (v užším smyslu), podle kterého újma na základním
právu nesmí být nepřiměřená ve vztahu k zamýšlenému cíli, tj.
opatření omezující základní lidská práva a svobody nesmějí,
jde-li o kolizi základního práva či svobody s veřejným zájmem,
svými negativními důsledky přesahovat pozitiva, která představuje
veřejný zájem na těchto opatřeních (srov. nález Ústavního soudu ze
dne 13. 5. 1997 sp. zn. Pl. ÚS 25/97, Sbírka rozhodnutí, svazek
11, nález č. 53; vyhlášen pod č. 159/1998 Sb.). V tomto bodě se
vychází ze zvážení empirických, systémových, kontextových
i hodnotových argumentů (viz nález Ústavního soudu ze dne 9. 10.
1996 sp. zn. Pl. ÚS 15/96, publikován, jak uvedeno shora; podle
tohoto nálezu empirickým argumentem lze chápat faktickou závažnost
jevu, jenž je spojen s ochranou určitého základního práva;
systémový argument znamená zvažování smyslu a zařazení dotčeného
základního práva či svobody v systému základních práv a svobod.
Kontextovým argumentem lze rozumět další negativní dopady omezení
jednoho základního práva v důsledku upřednostnění jiného;
hodnotový argument představuje zvažování pozitiv v kolizi se
nacházejících základních práv vzhledem k akceptované hierarchii
hodnot).
V souladu s těmito závěry Ústavní soud především zkoumal, zda
uvedený zásah do právní sféry jedince lze současně považovat za
zásah do ústavně zaručených práv a svobod, a dospěl k závěru, že
pokuta - za určitých okolností - může představovat v prvé řadě
zásah do základního práva podle čl. 11 odst. 1 Listiny. Pokuty
jakožto ústavně přípustná odnětí majetku - na rozdíl od daní
a poplatků - výslovně v čl. 11 Listiny uvedeny nejsou; poněkud
jiná je ovšem situace v případě úpravy ochrany vlastnického práva
podle čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv
a základních svobod (dále jen "Dodatkový protokol"), podle něhož
státy mohou přijímat zákony, které považují za nezbytné, aby
upravily užívání majetku v souladu s obecným zájmem a zajistily
placení daní a jiných poplatků nebo pokut. Z toho lze dovozovat,
že pokuty, stejně jako daně a poplatky, spadají do sféry právní
regulace čl. 11 Listiny, resp. čl. 1 Dodatkového protokolu
a představují v zásadě přípustný zásah do vlastnického práva
jedince, což ovšem platí za předpokladu, že jsou respektovány
principy právního státu, jak byly uvedeny shora (viz také čl. 4
odst. 4 Listiny). K tomu je třeba poznamenat, že pokutu lze
považovat za zásah s ústavněprávní dimenzí, pokud zasahuje do
majetkových poměrů jedince se značnou intenzitou. Tímto faktorem
se Ústavní soud bude zabývat v souvislosti s aplikací principu
přiměřenosti (viz níže).
Ústavní soud by v této souvislosti chtěl poukázat na to, že
obdobně se ve vztahu k čl. 1 Dodatkového protokolu hovoří v:
Frowein, J., Peukert, W.: Europäische Menschenrechts-konvention,
EMRK-Kommentar, 2. vydání, E. P. Engel Verlag, Kehl, 1996, str.
824 a násl.; podle uvedených autorů ukládání peněžitých trestů je
právem každého státu, což však neznamená, že příkaz respektování
vlastnictví v oblasti peněžitých pokut zde nenajde uplatnění;
naopak je možno zkoumat, zda nebyly uloženy v rozporu s principem
zákazu zneužití práv či proporcionality. Pokud jde o daně, jež
tvoří spolu s pokutami jednu množinu případů (viz výše), německý
Spolkový ústavní soud je v řadě případů výslovně označil za
porušení vlastnického práva (Eigentumsverletzung); viz Isensee,
J., Kirchhof, P.: Handbuch des Staatsrecht, Band VI, C. F. Müller,
Heidelberg, 1989, str. 1072.
Po zjištění, že v daném případě se může jednat o zásah do
ústavně zaručených práv a svobod, Ústavní soud zkoumal, zda daný
zásah lze pokládat za zásah v souladu se zásadou proporcionality.
Jak již bylo výše uvedeno, účelem předmětné právní úpravy bylo
zamezení porušování stavebních předpisů. Je třeba poznamenat, že
stupňování represe, za které lze zvyšování rovněž minimální výše
pokuty považovat, může být do určité míry nástrojem, který je
způsobilý k dosažení tohoto zamýšleného a zároveň legitimního
cíle, neboť riziko možného přísného postihu snižuje "ekonomickou
výhodnost" protiprávního jednání. Z tohoto důvodu Ústavní soud
nevylučuje, že by uvedený zásah nebyl způsobilý naplnit svůj cíl.
Ovšem pokud jde o další kritérium, jímž je princip potřebnosti,
nemůže Ústavní soud než konstatovat, že daný zásah tomuto principu
ne zcela odpovídá. Je třeba si uvědomit, že obecné nerespektování
konkrétní právní úpravy ze strany jednotlivců může mít za příčinu
(odhlédnuto od případů zcela nefunkční úpravy) nedostatečné
sankce, kdy se protiprávní jednání "vyplácí" i při riziku jejich
uložení, a/nebo nedostatečnou činnost orgánů veřejné moci, do
jejichž kompetence kontrola dodržování práva a ukládání sankcí
náleží. V prvním případě je zřejmá potřeba zvýšení trestů (zde
konkrétně sazeb pokut), ve druhém je věcí státu, konkrétně výkonné
moci, přijmout opatření, aby příslušný orgán plnil své funkce.
Dospěl-li zákonodárce k závěru, že dosavadní výše pokut je
nedostatečná, je plně v jeho kompetenci přijmout příslušná
opatření. Na druhé straně je třeba rozlišovat mezi horní a dolní
hranicí pokuty. Je-li nedostatečná její maximální výše, může to
- bez ohledu na skutečnost, jak správní orgány pracují - znamenat,
že právo se v podstatě stane nevymahatelným. Oproti tomu žádná
nebo "nízká" minimální hranice pokuty sama tento stav nijak
způsobovat nemůže, pokud se k tomu nepřipojí neefektivní výkon
státní správy jak v oblasti prevence, tak i represe. Pokud jde
konkrétně o otázku represe, lze v rámci zlepšení fungování státní
správy, např. zvýšením kontrolní činnosti, přijetím interních
pokynů o ukládání pokut, dosáhnout přinejmenším shodných výsledků,
jakých lze dosáhnout zvýšením spodní hranice pokuty.
Není-li tedy takovéto opatření nezbytné, a vzhledem k tomu,
že není vyloučeno, aby pokuta představovala zásah do ústavně
zaručených práv a svobod, konkrétně do vlastnického práva, Ústavní
soud dále musel zkoumat, zda se skutečně o takový zásah jedná
v tomto konkrétním případě. Posouzení této otázky velmi úzce
souvisí s principem přiměřenosti, neboť jak Ústavní soud naznačil
výše, ne každé stanovení pokuty představuje zásah do základních
práv a svobod, nýbrž jen takové, které zasahuje do majetkových
vztahů se značnou intenzitou, přičemž stupeň újmy tímto zásahem
vzniklý je právě jedním z hledisek uvedeného principu
přiměřenosti.
Je třeba připomenout, že stanovení dolní sazby pokuty
zákonodárcem omezuje správní uvážení příslušného orgánu, což ovšem
ve svém důsledku může znamenat překážku pro přihlédnutí nejen
k faktické závažnosti konkrétního protiprávního jednání, ale
i k ekonomické situaci odpovědného subjektu. To může způsobovat,
že se v určitém případě či u skupiny případů pokuta - byť uložená
v minimální výši - jeví jako krajně "nespravedlivá". Vzhledem
k relativitě uvedeného pojmu je třeba na věc nahlížet z pohledu
ústavně zaručených práv a svobod a z tohoto hlediska je pak
nezbytné stanovit pravidla, jež musí zákonodárce při stanovení
dolní hranice pokuty respektovat. Základním kritériem, ze kterého
je třeba podle názoru Ústavního soudu vycházet, je tzv. kritérium
podstaty, podle kterého platí, že ne každé odnětí majetku na
základě pokut, příp. poplatků a daní, zakládá zásah do
vlastnických práv, nýbrž jen takové, jež majetkové vztahy
dotčeného subjektu zásadně mění, tj. mění jeho celkovou majetkovou
pozici "zmařením" samé podstaty majetku. Konkrétně v případě pokut
stanovených právnickým a fyzickým osobám podnikajícím podle
zvláštních předpisů je třeba vycházet z toho, že je vyloučen
takový zásah do majetku, v důsledku kterého by byla "zničena"
majetková základna pro další podnikatelskou činnost. Jinými slovy
řečeno, nepřípustné jsou takové pokuty, jež mají likvidační
charakter. Je třeba upozornit, že pokuta v likvidační výši
představuje v zásadě "nejtvrdší" případ zásahu do majetkových
poměrů, jenž ostatně může současně vést i k porušení čl. 26 odst.
1 Listiny; přitom není vyloučeno vztáhnout závěr o značné
intenzitě zásahu do vlastnického práva i na takové případy,
v nichž pokuta natolik přesáhne možné výnosy, že se podnikatelská
činnost v podstatě stává "bezúčelnou" (tj. směřující pouze
k úhradě uložené pokuty po značné časové období). U fyzických osob
jako podnikatelů pak - vzhledem k tomu, že není oddělen jejich
soukromý majetek a majetek určený k podnikání (neposuzováno po
stránce účetní) - pak v takových případech hrozí závažné dopady
nejen na osobu delikventa, ale i na další členy jeho domácnosti.
Vzhledem k tomu, že více než 19 % fyzických, jakož i 19 %
právnických osob mělo celkový roční příjem do 50 000 Kč a téměř
70 % fyzických a více než 34 % právnických osob příjem do 500 000
Kč, je nepochybné, že pokuta uložená ve výši 500 000 Kč může nejen
v případě, jejž posuzoval Krajský soud v Hradci Králové, nýbrž
v celé řadě případů mít skutečně likvidační charakter (okolo 19
% všech firem má roční příjem nižší, než je 1/10 nejnižší výše
pokuty). Proto lze - v souladu s výše uvedenými východisky
- konstatovat, že předmětné stanovení dolní hranice pokuty
představuje natolik intenzivní zásah do majetkových poměrů
jednotlivce, že to současně znamená zásah do jeho vlastnického
práva.
Daný zásah neodpovídá principu (kritériu) potřebnosti,
a proto není další test na základě principu přiměřenosti v užším
smyslu nezbytný. Přesto však se Ústavní soud zabýval i touto
otázkou a dospěl k závěru, že dané opatření je nepřiměřené
zamýšlenému cíli, kterým je ochrana veřejného zájmu. Především je
třeba vycházet z toho, že újma na základním právu, která s tímto
zásahem může být spojena, je značná, neboť daným zásahem je
ohrožena samotná ekonomická existence vysokého počtu subjektů,
přičemž ochrana vlastnického práva v systému základních práv
a svobod jistě náleží k těm nejvýznamnějším. I když Ústavní soud
nezpochybňuje existenci daného negativního jevu (tj. nedodržování
stavebních předpisů) obecně, na druhé straně jednak údaje
Ministerstva pro místní rozvoj nesvědčí o značném rozsahu
porušování stavebních předpisů, jednak se Ústavní soud nedomnívá,
že by protiprávní jednání zvláště v případech, jak byly popsány
Krajským soudem v Hradci Králové, představovaly natolik závažný
celospolečenský problém, v jehož světle by tak zásadní zásah do
základních práv a svobod byl ospravedlnitelný. Ústavní soud se za
dané situace z principu nemůže ztotožnit s takovým přístupem, jenž
je v podstatě založen pouze na stupňování represe státu vůči
jednotlivcům. Jak například uvádí V. Knapp (Teorie práva, Praha,
1995, C. H. Beck, str. 36 a 37), "staleté zkušenosti ukazují,
zejména v trestním právu, předně, že porušování práva neubývá
úměrně se zpřísňováním sankce, a dále, že sankce (zejména přísné
sankce) vedou k vytváření zmíněných deregulátorů, resp.
antiprávních systémů, které vynalézají způsoby, jak se hrozící
sankci vyhnout".
Ústavnímu soudu nezbývá než konstatovat, že pokuta může být
slučitelná s čl. 11 Listiny a čl. 1 Dodatkového protokolu,
jestliže umožňuje - alespoň do určité míry - vzít v úvahu
majetkovou situaci delikventa (srov. Peukert, lit. shora, str.
826). Kromě toho je však třeba zohlednit i druhou dimenzi
posuzovaného jevu. Stanovení pokuty v daném rozpětí znamená, že
v zásadě stejnou výší pokuty budou postihovány subjekty, jejichž
ekonomické postavení je zcela odlišné, a tedy zcela odlišné budou
i dopady uložené pokuty; zatímco pro určité subjekty může být
pokuta v maximální výši ve vztahu k jeho hospodaření
zanedbatelnou, u jiných i nejnižší možná pokuta pak může znamenat
jejich likvidaci, jak prokazují i výše uvedené údaje. Podle čl.
1 Listiny jsou lidé svobodní a rovní v důstojnosti i v právech.
V tomto případě sice napadené ustanovení z formálního hlediska
zachází ze všemi subjekty stejně, avšak zásadním způsobem brání
rozlišovat jejich majetkovou situaci. Jistě ne každá faktická
nerovnost zakládá zásah do základních práv a svobod; jak uvedl
Ústavní soud ve svém nálezu ze dne 7. 6. 1995 sp. zn. Pl. ÚS 4/95
(Sbírka rozhodnutí, svazek 3, nález č. 29; vyhlášen pod č.
168/1995 Sb.), "nerovnost v sociálních vztazích, má-li se dotknout
základních lidských práv, musí dosáhnout intenzity zpochybňující
v určitém směru již samu podstatu rovnosti. To se zpravidla děje
tehdy, je-li s porušením rovnosti spojeno i porušení jiného
základního práva, např. práva vlastnit majetek podle čl. 11
Listiny, některého z politických práv podle čl. 17 a násl. Listiny
a podobně". Vzhledem k tomu, že i zde se v zásadě jedná
o nerovnost sociální, je třeba zkoumat, zda se jedná o zásah
značné intenzity, neboť každé stanovení dolní hranice pokuty může
představovat určitou nerovnost, nikoliv každé však znamená
nerovnost v ústavněprávním smyslu. Pokud však jde o intenzitu
a proporcionalitu předmětného zásahu, tou se již Ústavní soud
zabýval a výše uvedené závěry - i když je věc posuzována z jiného
pohledu - platí i zde.
Vzhledem k uvedeným důvodům má Ústavní soud za to, že
napadené ustanovení je neslučitelné s principy právního státu
podle čl. 1 Ústavy a představuje rozpor s čl. 1 a čl. 11 odst. 1
Listiny a čl. 1 Dodatkového protokolu. Proto Ústavnímu soudu
nezbylo, než je podle § 70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, zrušit. Ústavní soud připouští, že
zrušením části předmětného ustanovení může být, jak poukazuje
Senát ve svém vyjádření, narušena systémová vazba a nastolena
nerovnost s ustanovením § 106 odst. 2 stavebního zákona, v jehož
případě spodní hranice pokuty zůstane zachována, avšak Ústavní
soud není oprávněn ke zrušení citovaného ustanovení, neboť je
vázán petitem návrhu (s výjimkou jeho korekce technického
charakteru, jak tomu bylo i v tomto případě). To však nevylučuje,
aby zákonodárce ve světle tohoto nálezu posoudil ústavnost
citovaného ustanovení a eventuelně učinil příslušné kroky k jeho
změně.
Předseda Ústavního soudu:
v z. JUDr. Holeček v. r.
místopředseda