280/1995 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu České republiky
Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 25. října 1995 v plénu
ve věci návrhu přednosty Okresního úřadu v Břeclavi na zrušení
některých ustanovení obecně závazných vyhlášek obce Kostice
o udržování pořádku v obci a o místních poplatcích
takto:
1. V obecně závazné vyhlášce o udržování pořádku v obci Kostice ze
dne 29. června 1994 se ruší v čl. 4 část vyjádřená slovy
"a vyhlášky o místních poplatcích".
V ostatním se návrh zamítá.
2.V obecně závazné vyhlášce obce Kostice o místních poplatcích ze
dne 27. října 1994 se ruší čl. 8 odst. 2.
Odůvodnění
Ústavní soud České republiky obdržel dne 25. 5. 1995 návrh
přednosty Okresního úřadu v Břeclavi na zrušení:
1)prvního odstavce čl. 4 obecně závazné vyhlášky obce Kostice o
udržování pořádku v obci Kostice, schválené= obecním
zastupitelstvem dne 29. 6. 1994, kterým se určuje veřejné
prostranství v obci;
2) druhého odstavce čl. 8 obecně závazné vyhlášky obce Kostice o
místních poplatcích, schválené obecním zastupitelstvem dne 27. 10.
1994.
V návrhu se odkazuje na to, že obecně závazná vyhláška o
udržování pořádku v obci Kostice byla obecním zastupitelstvem
schválena dne 29. 6. 1994. Z celkového počtu 15 členů obecního
zastupitelstva hlasovalo pro přijetí návrhu 10 členů. Její
vyhlášení se uskutečnilo ve dnech 29. 6. až 15. 7. 1994 vyvěšením
na úřední desce obecního úřadu a nabyla účinnosti dne 15. 7. 1994.
V návrhu se uvádí, že čl. 4 vyhlášky, mimo jiné pro účely
této vyhlášky o místních poplatcích, určuje místa v obci, která
jsou veřejným prostranstvím.
Podle § 15 zák. č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve
znění změn a doplňků, může obec zavedení poplatků stanovit obecně
závaznou vyhláškou a u poplatků za užívání veřejného prostranství
určí místa, která jsou v obci veřejným prostranstvím.
Z uvedeného vyplývá, že vymezení veřejného prostranství
nemůže být obsahem jiné obecně závazné vyhlášky, tj. vyhlášky o
udržování pořádku v obci Kostice ze dne 29. 6. 1994. Za tohoto
stavu platí v obci Kostice dvojí úprava určení veřejného
prostranství pro účely místních poplatků, neboť co lze považovat
za veřejné prostranství je rovněž určeno v obecně závazné vyhlášce
o místních poplatcích ze dne 27. 10. 1994.
Vyhláška o udržování pořádku v obci Kostice určuje v čl. 4, v
deváté odrážce jako veřejné prostranství mj. i nezaplavené plochy
rybníka, konkrétně parcely č. 520/2, 627/1, které ohraničují
místní komunikaci kolem rybníka. Toto vymezení však neodpovídá
stávajícím vlastnickým vztahům k dotčeným pozemkům, neboť parcele
č. 520/2 je jen zčásti ohraničena cestou, která nemá charakter
místní komunikace.
Navrhovatel dále dovozuje s poukazem na přiložený geometrický
plán, kopii katastrální mapy a výpis z katastru nemovitostí, že
hranice parcely č. 520/2 v tomto prostoru nevymezuje cesta, ale
hranice pozemku p. č. 715/2, který je v soukromém vlastnictví.
Tím, že veřejné prostranství podle napadeného ust. čl. 4 je
vymezeno cestou a zasahuje do soukromého vlastnictví, nerespektuje
tato vyhláška Ústavou ČR zakotvenou ochranu vlastnického práva,
neboť je omezuje, aniž jsou splněny zákonné podmínky.
Účelem veřejného prostranství, jak vyplývá ze zákona o
místních poplatcích, je obecné a zvláštní užívání, obecným
užíváním se pak rozumí užívání náměstí, místních komunikací chodci
a vozidly a je zásadně bezplatné. Na rozdíl od toho tzv. zvláštní
užívání veřejného prostranství je definováno v ust. § 4 odst. 1
zákona o místních poplatcích a je úplatné. Pouze takto zákonem
vymezené zvláštní užívání veřejného prostranství může být
zpoplatněno místním poplatkem.
Výkon vlastnického práva k pozemku v soukromém vlastnictví
může však být omezen pouze za podmínek stanovených zákonem. Podle
názoru navrhovatele, napadeným ustanovením prvního odstavce čl. 4
obecně závazné vyhlášky obce Kostice o udržování veřejného
pořádku, byl porušen čl. 11 Listiny základních práv a svobod a
rovněž ust. § 124 občanského zákoníku, které stanoví, že "všichni
vlastníci mají stejná práva a povinnosti a poskytuje se jim
stejná právní ochrana", resp., že vlastník je povinen strpět, aby
... ve veřejném zájmu byla za náhradu použita jeho věc, nelze-li
účelu dosáhnout jinak, a to jen na základě zákona a za náhradu.
Obecně závaznou vyhlášku o místních poplatcích schválilo
obecní zastupitelstvo dne 27. 10. 1994. Z celkového počtu 15 členů
obecního zastupitelstva hlasovalo pro přijetí návrhu 13 členů.
Její vyhlášení se uskutečnilo ve dnech 27. 10 až 11. 11. 1994
vyvěšením na úřední desce obecního úřadu. Tím byla splněna
podmínka její platnosti. Účinnosti vyhláška nabyla dnem 11. 11.
1994. Tato vyhláška obce Kostice o místních poplatcích určuje
veřejným prostranstvím v obci všechna náměstí, silnice, ulice,
místní komunikace, chodníky, veřejnou zeleň, parky, průchody a
další prostory přístupné každému bez omezení. Takto uvedený výčet,
který pouze převzal dikci demonstrativního výčtu objektů uvedených
v ust. § 4 odst. 2 zákona o místních poplatcích, nesplňuje
požadavek na přesné a jasné určení míst, která lze za veřejná
prostranství považovat. Povinnost určitosti vymezení je obsažena v
ust. § 15 zákona o místních poplatcích. S tímto požadavkem je však
v přímém rozporu text čl. 8 odst. 2 vyhlášky o místních
poplatcích, neboť takto vágně označená veřejná prostranství
nezaručují právní jistotu občanů ani orgánů obce při aplikaci této
vyhlášky.
Zároveň navrhovatel konstatuje, že obě napadené vyhlášky,
resp. jejich ustanovení čl. 4 odst. 1 a čl. 8 odst. 2, nejsou v
souladu s platnými právními předpisy, jak to ukládá ust. § 16
odst. 2 zákona o obcích.
Vědom si této skutečnosti, pozastavil navrhovatel výkon
sporných ustanovení napadených vyhlášek a vyzval Obecní
zastupitelstvo obce Kostice k zjednání nápravy. Jelikož v určené
lhůtě nedostatky nebyly odstraněny, navrhl přednosta Okresního
úřadu v Břeclavi, aby Ústavní soud České republiky nálezem
rozhodl, že čl. 4 odst. 1 obecně závazné vyhlášky o udržování
pořádku v obci Kostice ze dne 29. 6. 1994 a čl. 8 odst. 2 obecně
závazné vyhlášky obce Kostice ze dne 27. 10. 1994 o místních
poplatcích se ruší dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů České
republiky.
Ústavní soud zaslal dne 2. 6. 1995 obci Kostice jako
účastníku řízení v souladu s ust. § 42 odst. 3 zák. č. 182/1993
Sb. návrh přednosty okresního úřadu k vyjádření a vyžádal si od
něj další listinné podklady.
Obec Kostice, zastoupená starostou obce, ve svém vyjádření
doručeném Ústavnímu soudu České republiky dne 20. 6. 1995
sdělila, že obecně závazná vyhláška o udržování pořádku v obci ze
dne 29. 6. 1994 byla posouzena i Okresním úřadem v Břeclavi a její
znění bylo shledáno jako odpovídající zákonu. Při zpracování
návrhu vyhlášky byla na základě doporučení okresního úřadu část
nezaplavené plochy rybníka, parcela č. 520/2 (ve vlastnictví obce)
určena jako veřejné prostranství. Jak dále uvádí, otázky místních
poplatků a pořádku v obci nemají povahu přenesené působnosti,
protože jde zcela nepochybně o výkon samosprávy. Pokud se týká
stanoviska okresního úřadu, že veřejné prostranství nemůže být na
plochách, které jsou v soukromém vlastnictví, nemá tento názor
žádnou oporu v platné legislativě. Obec Kostice uvádí, že závěry
plynoucí z návrhu přednosty okresního úřadu upřednostňují soukromé
vlastnictví před jiným druhem vlastnictví (v tomto případě
obecním), neboť navrhovatel mylným výkladem zákona dospěl k
závěru, že veřejné prostranství může být výlučně na pozemcích,
které jsou ve vlastnictví obce. Takový názor by znamenal, že by
nebylo možné používat ty části chodníků a komunikací v obci, které
jsou ve vlastnictví fyzických osob. Z tohoto důvodu by pak nebylo
možné definovat pojem veřejné prostranství. Takové označení totiž
používá jen zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. Je proto
dáno na zvážení obci (ve smyslu § 15 zák. č. 565/1990 Sb.,
o místních poplatcích, ve vztahu k ust. § 4 odst. 2 citovaného
zákona, která místa v obci určí za veřejná prostranství.
V obou shora uvedených ustanoveních zákonodárce neomezil
označení takových ploch vymezením vlastnických práv k těmto
pozemkům, o čemž svědčí i skutečnost, že uvedený zákon o místních
poplatcích byl několikrát novelizován, aniž zákonodárce považoval
za nutné vložit do příslušných ustanovení o veřejném prostranství
princip vlastnických vztahů. Obec Kostice je přesvědčena, že obě
napadené obecně závazné vyhlášky jsou zcela v souladu se zákony a
legislativními principy České republiky.
Návrh byl podán podle § 64 odst. 3 zák. č. 182/1993 Sb. V
řízení o zrušení právních předpisů ve smyslu § 68 odst. 2 zák. č.
182/1993 Sb. je nutné ověřit, zda napadené obecně závazné vyhlášky
byly vydány předepsaným způsobem. Ústavní soud si proto vyžádal
zápisy ze zasedání Zastupitelstva obce Kostice ze dne 29. 6. a 27.
10. 1994.
Ze zápisu bylo zjištěno, že oba právní předpisy byly
schváleny potřebnou většinou a byly řádně vyhlášeny ve smyslu zák.
č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů.
Podle zákonného postupu v řízení o zrušení právního předpisu
nebo jeho jednotlivých ustanovení ve smyslu § 64 odst. 3 zák. č.
182/1993 Sb. posuzuje Ústavní soud České republiky obsah těchto
napadených předpisů z hlediska jejich souladu s ústavními zákony,
mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy, popř. zákony a je
povinen zjistit, zda obě obecně závazné vyhlášky byly vydány v
mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným
způsobem.
Ústavní soud podle ust. čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy České
republiky posoudil předložený návrh přednosty okresního úřadu.
Konstatoval, že oprávnění orgánu místní samosprávy vydávat právní
předpisy - obecně závazné vyhlášky, je možné pouze na základě a v
mezích zákona.
1) Obecně závazná vyhláška obce Kostice ze dne 29. 6. 1994 o
udržování pořádku v obci Kostice v napadeném čl. 4 odst. 1 uvádí:
Správa, údržba a čistota veřejných prostranství
Pro účely této vyhlášky a vyhlášky o místních poplatcích se
za veřejné prostranství určují:
- místní komunikace
- náměstí
- ulice
- volná prostranství pro kulturní a sportovní akce
- dětská hřiště
- místa určená k trvalému parkování (parkoviště)
- souvislá veřejná zeleň
- parky
- nezaplavené plochy rybníka, parcela č. 520/2, 627/1, které
ohraničuje místní komunikace kolem rybníka.
2) Čl. 8 odst. 2 vyhlášky obce Kostice o místních poplatcích
uvádí:
Veřejným prostranstvím podle této vyhlášky jsou všechna
náměstí, silnice, ulice, místní komunikace, chodníky, veřejná
zeleň, parky, průchody a další prostory přístupné každému bez
omezení.
Pokud se týká formální stránky platnosti napadených vyhlášek,
provedl Ústavní soud již výše uvedená zjištění a neshledal
nedostatky, které by bránily nabytí platnosti obou obecně
závazných vyhlášek.
Ústavní soud se dále zabýval otázkou, zda obsah obou obecně
závazných vyhlášek obce Kostice je v souladu splatnými právními
předpisy, s Ústavou a Listinou základních práv a svobod.
Podle ust. § 16 odst. 1 zák. č. 367/1990 Sb., o obcích, ve
znění pozdějších předpisů, může obec k plnění svých úkolů vydávat
pro svůj územní obvod obecně závazné vyhlášky.
Ústavní soud při posuzování obecně závazné vyhlášky o
udržování pořádku v obci, zda je v souladu se zákony a obecně
závaznými právními předpisy vydanými ústředními orgány státní
správy k jejich provedení, konstatoval závažné pochybení obce v
tom, že obsah jedné obecně závazné vyhlášky částečně zavazoval i
druhou obecně závaznou vyhlášku, která v té době ještě vydána
nebyla a jejíž právní režim se řídí odlišnými požadavky.
Při určení míst za účelem pořádku v obci není nutno kromě
pořádku obce sledovat další podmiňující kritéria. Proto bylo nutno
zrušit pouze zavazující bod vyhlášky ve slovech "a vyhlášky o
místních poplatcích".
Pokud se týká obecně závazné vyhlášky o místních poplatcích
obce Kostice ze dne 27. 10. 1994, Ústavní soud konstatoval, že
ustanovení § 15 zák. č. 565/1990 Sb. stanoví, že u poplatku za
užívání veřejného prostranství musí obec určit místa, která jsou
tímto veřejným prostranstvím. V souvislosti s tímto problémem je
třeba odkázat na nález Ústavního soudu České republiky ze dne 11.
dubna 1995 sp. zn. Pl. ÚS 24/94, který dovodil, že obec je vázána
legální definicí pojmu veřejného prostranství, obsaženou v ust. §
4 odst. 2 zák. č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, což v praxi
znamená, že obec je povinna určit (v případě stanovení poplatku za
zvláštní užívání veřejného prostranství) v obecně závazné vyhlášce
o místních poplatcích současně místa, která jsou těmito veřejnými
prostranstvími pro účely zpoplatnění. Jak již bylo judikováno,
interpretace pojmu veřejného prostranství musí respektovat rozsah
samostatné, resp. přenesené působnosti obce tak, jak je uvedena v
ust. § 13 a 14 zák. č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších
změn a doplňků.
Ústavní soud shodně s navrhovatelem konstatuje, že účelem
veřejného prostranství, jak vyplývá ze zákona o místních
poplatcích, je obecné a zvláštní užívání. Obecným užíváním se pak
rozumí užívání náměstí, místních komunikací chodci a vozidly a je
zásadně bezplatné. Na rozdíl od toho tzv. zvláštní užívání
veřejného prostranství je definováno v ust. § 4 odst. 1 zákona o
místních poplatcích a je úplatné.
Zpoplatnění se nemusí týkat všech veřejných prostranství, a
proto specificky určená veřejná prostranství pro účely poplatku za
zvláštní užívání musí vyloučit jejich záměnu.
Je proto nutné provést specifikaci veřejných prostranství pro
zvláštní užívání uvedením názvu místa (pokud jej má - náměstí,
ulice, průchody apod.) nebo je blíže charakterizovat umístěním v
obci natolik, aby nebyla současně narušena právní jistota občanů.
Podle názoru Ústavního soudu je dále zapotřebí při
posuzování veřejných prostranství vycházet ze znění ust. § 4 odst.
2 zák. č. 565/1990 Sb. v části, jež uvádí: "... jakož i další
prostory přístupné každému bez omezení". Z dikce tohoto ustanovení
vyplývá, že veřejným prostranstvím mohou být všechny plochy, které
jsou bez možností jakýchkoli omezujících zásahů ze strany
vlastníků pozemků přístupny každému.
Po shrnutí všech listinných důkazů a z důvodů shora uvedených
rozhodl Ústavní soud, jak je uvedeno ve výroku tohoto nálezu,
neboť shledal porušení § 4 odst. 2 a § 15 zák. č. 565/1990 Sb., ve
znění doplňujících zákonů, a tím i rozpor s čl. 4 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod.
Nález nabývá účinnosti dnem vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Předseda Ústavního soudu České republiky:
JUDr. Kessler v. r.