248/2010 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 12. srpna 2010,
kterou se mění vyhláška č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování
dráhy
a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 66 odst. 1
zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona
č. 23/2000 Sb., zákona č. 77/2002 Sb., zákona č. 103/2004 Sb., zákona č. 181/2006
Sb., zákona č. 191/2006
Sb. a zákona č. 377/2009 Sb., (dále jen „zákon“) k provedení
§ 22 odst. 5, § 34h odst. 9 a § 35 odst. 4 zákona:
Čl. I
Vyhláška č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti
provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při
vzniku mimořádných událostí na dráhách, se mění
takto:
1. V § 1 úvodní část ustanovení zní: „Tato vyhláška
zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1), zároveň
navazuje na přímo použitelný předpis Evropské
unie2) a upravuje“.
Poznámky pod čarou č. 1 a 2 znějí:
„1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/49/ES
ze dne 29. dubna 2004 o bezpečnosti železnic Společenství
a o změně směrnice Rady 95/18/ES o vydávání licencí železničním
podnikům a směrnice 2001/14/ES o přidělování
kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční
infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti (směrnice
o bezpečnosti železnic).
Směrnice Komise 2009/149/ES ze dne 27. listopadu 2009,
kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady
2004/49/ES, pokud jde o společné bezpečnostní ukazatele
a společné metody pro stanovení výše škod při nehodách.
2) Nařízení Komise (ES) č. 653/2007 ze dne 13. června 2007
o používání společného evropského vzoru pro osvědčení
o bezpečnosti a žádosti podle článku 10 směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2004/49/ES a o platnosti osvědčení
o bezpečnosti předkládaných podle směrnice 2001/14/ES.“.
2. V § 5 větě první se slova „příloze č. 5 této vyhlášky“
nahrazují slovy „přímo použitelném předpisu
Evropské unie2)“.
3. V § 5 větě druhé se slova „příloze č. 6 této
vyhlášky“ nahrazují slovy „přímo použitelném předpisu
Evropské unie2)“.
4. V § 6 se na konci textu písmene a) doplňují
slova „ ; pokud se po předložení zprávy Drážní úřad
dozví o nových skutečnostech nebo nesprávnostech,
provede změnu nebo opravu ukazatelů za daný rok
co nejdříve, nejpozději v následující výroční zprávě“.
5. Příloha č. 4 zní:
„Příloha č. 4 k vyhlášce č. 376/2006 Sb.
Obsah evidenčního přehledu o mimořádných událostech za rok
-.
Označení předkladatele:
Evidenční přehled obsahuje společné bezpečnostní ukazatele,
kterými jsou:
1.
Ukazatele těžkých nehod
Těžkou nehodou se pro účely tohoto evidenčního přehledu
rozumí
každá nehoda, s výjimkou nehody v depech a dílnách, na které
se podílí nejméně jedno drážní vozidlo v pohybu a
a) při níž je vážně zraněna nebo usmrcena nejméně jedna osoba
nebo
b) při níž dojde ke hmotným škodám na drážním vozidle, na
kolejích, na jiných zařízeních nebo na životním prostředí ve
výši nejméně 150 000 EUR, přičemž pro účely tohoto evidenčního
přehledu se pro přepočet částky v EUR na českou měnu použije
kurz devizového trhu vyhlášený Českou národní bankou ke dni
30. dubna, nebo
c) která má za následek přerušení provozu vlaků na trati
celostátní dráhy nejméně na šest hodin.
Při hodnocení, zda jde o těžkou nehodu, bude brána v úvahu
pouze primární nehoda, a to i tehdy, když následky sekundární
nehody budou vážnější (např. požár, který vznikne
při vykolejení).
Relativním počtem uvedeným v jednotlivých položkách této
přílohy se rozumí podíl celkové hodnoty v položce a hodnoty
vlakových (provozních) kilometrů na dráze za sledované období.
Vážně zraněnými osobami se pro účely tohoto evidenčního
přehledu rozumí všechny zraněné osoby, které byly po nehodě
hospitalizovány na více než 24 hodin, s výjimkou osob, které
se pokusily o sebevraždu.
1.1 Celkový a relativní počet těžkých nehod a
jejich
rozdělení podle následujících kategorií:
1.1.1 srážky drážních vozidel, včetně srážek s překážkami v
průjezdném průřezu,
1.1.2 vykolejení drážních vozidel,
1.1.3 střetnutí drážních a silničních vozidel na úrovňových
kříženích, včetně střetnutí drážních vozidel na těchto
přejezdech s chodci,
1.1.4 usmrcení (s výjimkou sebevraždy) nebo vážná zranění
osob
a) způsobené pohybujícím se drážním vozidlem nebo
b) způsobené předmětem připevněným k drážnímu vozidlu nebo
předmětem, který se z drážního vozidla oddělil, nebo
c) pádem osoby z pohybujícího se drážního vozidla,
1.1.5 požáry drážních vozidel a jejich nákladů s výjimkou
požárů v depech a v dílnách,
1.1.6 ostatní.
1.2 Celkový a relativní počet vážně zraněných a usmrcených
osob podle následujících kategorií:
1.2.1 cestující (také ve vztahu k celkovému počtu
osobokilometrů a vlakových kilometrů v osobní dopravě)
včetně osob, které naskakují do pohybujícího se drážního
vozidla nebo z něj vyskakují,
1.2.2 osoby, které vykonávají činnosti pro zajišťování
provozování dráhy a drážní dopravy,
1.2.3
uživatelé úrovňových křížení,
1.2.4 osoby, které se neoprávněně vyskytují v obvodu dráhy,
1.2.5 ostatní.
2.
Ukazatele nehod při přepravě nebezpečných věcí;
2.1 Celkový a relativní počet nehod při přepravě nebezpečných
věcí, které je nutno ohlásit podle oddílu 1.8.5 Řádu pro
mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí, vyhlášeného
Sdělením Ministerstva zahraničních věcí č. 22/2010 Sb. m. s.,
kterým se mění a doplňuje sdělení Ministerstva zahraničních
věcí č. 19/2007 Sb. m. s. o vyhlášení nového znění Přípojku C
- Řádu pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí
(RID) Úmluvy o mezinárodní železniční přepravě (COTIF), a to v
následujících kategoriích:
2.1.1 nehody, na kterých se podílelo alespoň jedno drážní
vozidlo přepravující nebezpečné věci,
2.1.2 počet nehod podle 2.1.1., při kterých došlo k úniku
nebezpečných věcí.
3.
Ukazatele týkající se sebevražd v případě, že usmrcení
bylo způsobeno pohybujícím se drážním vozidlem
Celkový a relativní počet sebevražd.
4.
Ostatní ukazatele mimořádných událostí
Celkový a relativní počet událostí bez ohledu na to, zda
vedly
k nehodě:
4.1 lomů kolejnic způsobených rozdělením do dvou nebo více
kusů nebo spočívajících v oddělení kusu kovu, při kterém se na
temeni kolejnice vytvoří mezera o délce více než 50 mm a
hloubce více než 10 mm,
4.2 závady v geometrické poloze koleje, které pro zachování
bezpečnosti vyžadují vyloučení koleje z provozu nebo okamžité
snížení povolené rychlosti,
4.3 selhání návěstních systémů vedoucí k tomu, že návěstní
informace nejsou natolik omezující, aby zaručovaly bezpečnost
provozování drážní dopravy,
4.4 projetých návěstidel zakazujících jízdu s výjimkou
drážního vozidla bez připojené trakční jednotky nebo drážního
vozidla bez obsluhy a případu, kdy z jakéhokoli důvodu není
návěst změněna na zákaz jízdy včas tak, aby mohl strojvedoucí
vlak před návěstidlem zastavit,
4.5 lomů dvojkolí a náprav u provozovaných drážních vozidel
vytvářejících riziko nehody (vykolejení nebo srážky).
5.
Ukazatele pro stanovení hospodářského dopadu těžkých nehod
Celkové (v Kč) a relativní náklady spojené s:
5.1 počtem úmrtí a vážného zranění osob vynásobené hodnotou
prevence nehody (VPC); VPC je tvořena odhadem průměrných
přímých a nepřímých hospodářských nákladů připadajících na
jedno úmrtí nebo vážné zranění, které se skládají z nákladů na
lékařskou péči a rehabilitaci zraněných osob, nákladů
spojených s pohřbem a odškodněním pozůstalých podle občanského
zákoníku, právních nákladů a soudních výloh, nákladů na
policii, havarijní služby a správních nákladů pojištění
spojených s úmrtím nebo vážným zraněním, a z výrobních ztrát
tvořených společenskou hodnotou zboží a služeb, které mohly
být vyrobeny a poskytnuty danou osobou, pokud by se nehoda
nestala,
5.2 náklady na škody na životním prostředí, kterými jsou
náklady provozovatele dráhy a drážní dopravy na uvedení
poškozené oblasti do stavu před nehodou,
5.3 náklady na odstranění škody na drážním vozidle nebo
dopravní cestě dráhy včetně nákladů spojených s pronájmem
drážního vozidla náhradou za vozidla poškozená,
5.4 náklady na zpoždění, kterými jsou náklady na odškodnění a
poskytnutí dalších služeb cestujícím při zpoždění vlaku,
zajištění náhradní dopravy a v nákladní dopravě odškodnění
za překročení dodací lhůty nebo poškození a znehodnocení
zásilky vlivem zpoždění.
6.
Ukazatele týkající se technické bezpečnosti dráhy
6.1 Procentní podíl tratí s provozovaným automatickým vlakovým
zabezpečovacím zařízením (ATP) a procentní podíl vlakových
kilometrů ujetých na tratích s provozovaným ATP; automatickým
vlakovým zabezpečovacím zařízením se rozumí systém, který
vynucuje uposlechnutí návěstidel a omezení rychlosti její
kontrolou, včetně automatického zastavení před návěstidly.
6.2 Počet úrovňových křížení (celkový počet, na
kilometr
trati a kilometr kolejí) podle následujících kategorií:
6.2.1 úrovňové křížení se zabezpečovacím zařízením:
6.2.1.1 ovládaným automaticky jízdou bez závor,
6.2.1.2 ovládaným automaticky jízdou se závorami bez
výstražných světel,
6.2.1.3 ovládaným automaticky jízdou se závorami a
výstražnými světly,
6.2.1.4 ovládaným automaticky jízdou se závorami a
výstražnými světly a kolejovým zabezpečovacím zařízením,
kterým se rozumí návěstidlo nebo jiný vlakový zabezpečovací
systém, který vlaku dovolí pokračovat pouze v případě, že je
úrovňové křížení zabezpečeno a nenarušeno, přičemž
nenarušenost je zajištěna pomocí dohledu nebo systému
zjišťování překážek,
6.2.1.5 ovládaným obsluhou bez závor,
6.2.1.6 ovládaným obsluhou se závorami bez výstražných
světel,
6.2.1.7 ovládaným obsluhou se závorami a výstražnými světly.
6.2.2 úrovňové křížení bez zabezpečeného zařízení (tj.
zabezpečené jen výstražným křížem).
7.
Ukazatele týkající se zajištění bezpečnosti
Vnitřní kontroly prováděné provozovateli dráhy a drážní
dopravy podle dokumentace systému zajišťování bezpečnosti.
Celkový počet provedených vnitřních kontrol a tento počet
vyjádřený jako procentní podíl z předepsaných nebo plánovaných
vnitřních kontrol.“
6. Příloha č. 5 se zrušuje.
7. Příloha č. 6 se zrušuje.
Čl. II
Přechodné ustanovení
Evidenční přehled o mimořádných událostech za
uplynulý kalendářní rok podle přílohy č. 4 vyhlášky
č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování
dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných
událostí na dráhách, ve znění této vyhlášky, se
poprvé použije pro rok 2010.
Čl. III
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení.
Ministr:
JUDr. Bárta v. r.