D-132
Pokyn
Ministerstva financí
k jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení
zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů
Změna: pokyn D-153
JUDr. M. Salačová, tel.: 2454 2568
Ing. L. Pavlík, tel.: 2454 2247
Čj.: 15/76 368/1995
Ministerstvo financí v zájmu zajištění jednotného
uplatňování zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon"), v návaznosti na změny
provedené v zákoně s účinností od 1. 1. 1995, upravuje pokyn
č. D-98 uveřejněný ve Finančním zpravodaji č. 12/1/1994 takto:
K § 2 odst. 2 a 3
Stálým bytem se rozumí byt, který je poplatníkovi kdykoliv
k dispozici podle jeho potřeby, ať již vlastní či pronajatý.
Tento byt může být poplatníkem pronajat jiné osobě formou, která
umožňuje podle potřeby poplatníka obnovení jeho užívání
poplatníkem bez prodlevy. Úmysl poplatníka zdržovat se trvale ve
stálém bytě se posuzuje vzhledem k okolnostem jeho osobního
a rodinného stavu, tj. má-li zde rovněž např. manželku, děti,
rodiče, či zda byt je využíván v návaznosti na jeho ekonomické
aktivity (podnikání, zaměstnání apod.).
Zahraniční odborník, splňující požadavky podle § 2 odst. 3
a 5 může vykonávat činnosti člena statutárního či jiného orgánu
právnických osob nebo jednatele, rovněž tak může mít příjmy ze
zdrojů na území ČR např. dividendy, úroky, příjmy z autorských
práv.
K § 4 zákona
K § 4 odst. 1
1. Při prodeji bytu nebo domu s nejvýše dvěma byty, pokud
nebyly splněny podmínky v § 4 odst. 1 písm. a) zákona, se
postupuje obdobně podle § 4 odst. 1 písm. b) zákona.
2. Zahrnutím nemovitosti do obchodního majetku poplatníka se
rozumí zahrnutí celé nemovitosti a u podílového spoluvlastnictví
nemovitosti zahrnutí její části ve výši spoluvlastnického podílu.
Přitom není rozhodující, zda vložená nemovitost je zčásti nebo
celá používána pro podnikání nebo jinou samostatnou výdělečnou
činnost.
3. Dnem "nabytí" se rozumí zejména
a) u nemovitostí den převodu nebo přechodu vlastnických práv
k nemovitostem (§ 132, 133 a 460 občanského zákoníku),
u nemovitostí nabytých rozhodnutím státního orgánu den v něm
určený a není-li určen, den právní moci rozhodnutí,
b) u movitých věcí zděděných den úmrtí zůstavitele, u movitých
věcí darovaných den, kdy byl dar přijat, u koupených movitých
věcí den převzetí zakoupené věci, není-li právním předpisem
stanoveno nebo účastníky dohodnuto jinak, u movitých věcí
nabytých rozhodnutím státního orgánu den v něm určený
a není-li určen, den právní moci rozhodnutí,
c) u cenných papírů zděděných den úmrtí zůstavitele. U cenných
papírů v listinné podobě den jejich převzetí, u zaknihovaných
cenných papírů den registrace převodu nebo přechodu
provedeného Střediskem cenných papírů, t.j. připsáním na účet
majitele. V případě nabytí akcie výměnou za zatímní list
u téhož majitele, den předání nebo zaknihování zatímního
listu,
d) u finančního pronájmu movitých věcí s následnou koupí najaté
věci den skončení nájemní smlouvy,
e) u podílů (účasti) společníka na společnosti s ručením omezením
a komanditisty komanditní společnosti
- den vzniku společnosti s ručením omezeným nebo komanditní
společnosti (dále jen "společnost"), tj. den zápisu do
obchodního rejstříku v případě zakládajícího účastníka
společnosti,
- den zápisu zvýšení jmění společnosti do obchodního rejstříku
v případě nového společníka, který přebírá závazek k novému
vkladu do již existující společnosti,
- den doručení smlouvy o převodu obchodního podílu v případě
nabytí podílu převodem od jiného společníka,
- den nabytí původního podílu (viz předchozí varianty)
v případě, že společník zvýší svůj obchodní podíl převodem
podílu od jiného společníka,
- den úmrtí zůstavitele v případě zděděného podílu na
společnosti,
- den vyhotovení dokumentu, kterým byla oprávněná osoba
seznámena s výší majetkových podílů (§ 9 zákona č. 42/1992
Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových
podílů) v případě obchodní společnosti vzniklé podle
transformačního projektu v rámci transformace družstev
(zákon č. 42/1992 Sb.),
f) u členských práv družstva
- den vzniku družstva, tj. den zápisu do obchodního rejstříku
v případě založení družstva (týká se zakládajících členů),
- den přijetí za člena již existujícího družstva na základě
členské přihlášky,
- den zaplacení vstupního vkladu do družstva, byl-li zaplacen
po dni vzniku družstva nebo po dni přijetí za člena,
- den rozhodnutí příslušného orgánu družstva o schválení
dohody o převodu členských práv a povinností v případě
jejich nabytí převodem. Není-li takového souhlasu v souladu
se stanovami třeba, je dnem nabytí den určený stanovami
a není-li úprava ve stanovách obsažena, považuje se za den
nabytí den, kdy dohoda o převodu vstoupila v platnost. Při
převodu členských práv bytového družstva je dnem nabytí den
předložení smlouvy o tomto převodu příslušnému družstvu nebo
pozdější den uvedený v této smlouvě, příp. den, kdy družstvo
obdrží písemné oznámení dosavadního člena a písemný souhlas
nabyvatele členství,
- den úmrtí zůstavitele v případě zděděných členských práv,
- den vyhotovení dokumentu, kterým byla oprávněná osoba
seznámena s výší majetkových podílů (§ 9 zákona č. 42/1992
Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových
podílů) v případě družstva vzniklého podle transformačního
projektu v rámci transformace družstev (zákon č. 42/1992
Sb.).
4. Den prodeje (převodu nebo přechodu) se posuzuje obdobně jak
je uvedeno pod bodem 3.
5. Platbami přijatými náhradou za ztrátu příjmu se rozumějí
zejména náhrady za ztrátu na výdělku, náhrady za zničené,
poškozené či odcizené zásoby.
Platbami přijatými náhradou za ztrátu příjmů nejsou také
náhrady nákladů na výživu pozůstalých a náhrady za ztrátu
důchodu.
6. Veřejnou soutěží se rozumí veřejná soutěž pořádaná podle
§ 847 a násl. občanského zákoníku a § 281 a násl. obchodního
zákoníku.
7. Převod práva užívání (nájmu) družstevního bytu na jiného
člena bytového družstva či osobu, která se v souvislosti s tímto
převodem stane členem téhož bytového družstva, se považuje za
převod členských práv družstva.
8. Obstaráním bydlení se rozumí například zakoupení nebo
výstavba domu (jeho části) anebo zakoupení bytu do vlastnictví,
úprava objektu, který nebyl určen k trvalému bydlení nebo
nebytového prostoru k trvalému bydlení, složení členského vkladu
v bytovém družstvu, úhrada za převod práv k užívání družstevního
bytu.
9. Uplatnil-li poplatník osvobození příjmu získaného jako
náhradu (odstupné) za uvolnění bytu a tuto náhradu nepoužil na
obstarání bydlení nejpozději do jednoho roku následujícího po
roce v němž ji přijal, zahrne takový příjem mezi zdanitelné
příjmy za to zdaňovací období, ve kterém uplynula stanovená lhůta
jednoho roku.
10. Pokud poplatník použije náhradu za uvolnění bytu (odstupné)
na obstarání bydlení pouze částečně, je od daně osvobozena pouze
ta její část, která byla vynaložena na obstarání bydlení.
K § 4 odst. 1 písm. i)
Státní příspěvek k hypotečnímu úvěru poskytnutý fyzické osobě ze
státního rozpočtu dle nařízení vlády č. 244/1995 Sb., o podmínkách
státní finanční podpory hypotečního úvěrování bytové výstavby, se
posuzuje obdobně jako státní dávky upravené zvláštními předpisy
a je od daně z příjmů fyzických osob ve smyslu § 4 odst. 1 písm.
i) zákona osvobozen.
K § 4 odst. 1 písm. l)
Podle tohoto ustanovení se posuzují i příjmy získané ve formě
denních dávek při pracovní neschopnosti od soukromé pojišťovny
u poplatníků, kteří se pojistí na denní dávku při pracovní
neschopnosti u soukromé pojišťovny.
K § 5 zákona
K § 5 odst. 3
Ztrátou se rozumějí i případy, kdy poplatník při výkonu
činnosti, z níž mohou plynout příjmy uvedené v § 7 a 9 zákona,
nedosáhl ve zdaňovacím období příjmů, ale měl pouze výdaje.
K § 5 odst. 7 zákona
Rokem, v němž poplatník mající příjmy podle § 7 a 9 zákona
zahájil činnost, se rozumí rok, ve kterém poplatník začal činnost
skutečně vykonávat nebo majetek pronajímat.
K § 6
§ 6 odst. 6
Poskytne-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně v průběhu
kalendářního měsíce postupně za sebou více motorových vozidel
k používání pro služební i soukromé účely, považuje se za příjem
zaměstnance částka ve výši 1 % z nejvyšší vstupní ceny motorového
vozidla. Poskytne-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně
v průběhu kalendářního měsíce více motorových vozidel současně,
považuje se za příjem zaměstnance částka ve výši 1 % z úhrnu
vstupních cen všech motorových vozidel.
§ 6 odst. 9 písm. p)
Peněžní zvýhodnění plynoucí zaměstnancům v souvislosti
s poskytováním půjček podle tohoto ustanovení je od daně
osvobozeno pouze do výše 100 000 Kč u půjček na bytové účely a do
výše 20 000 Kč k překlenutí tíživé finanční situace, a to
i z dosud nesplacené části půjček poskytnutých před 1.1.l996.
Z částky převyšující tento stanovený limit je pro účely zdanění
vypočítáván úrok způsobem, který je v tomto čase obvykle používán
peněžními ústavy v místě při poskytování půjček obdobného
charakteru. Tento výpočet se pro účely zdanění provádí nejméně
jedenkrát za zdaňovací období. Úrok tímto způsobem vypočítaný je
zdanitelným příjmem poplatníka.
K § 7 zákona
Za příjmy podle tohoto ustanovení se považují příjmy z činností
vykonávaných na základě povolení, registrace nebo jiného souhlasu
příslušného orgánu, pokud je ho k výkonu takové činnosti třeba,
a to i tehdy, jestliže toto povolení, registrace nebo souhlas
byly vydány v průběhu zdaňovacího období. Dále příjmy z pronájmu
majetku vloženého do obchodního majetku poplatníka a příjmy
plynoucí z veškerého nakládání s majetkem vloženým do obchodního
majetku poplatníka, včetně prodeje cenných papírů. V případě, že
poplatník uvede příjmy z pronájmu majetku zahrnutého do svého
obchodního majetku do příjmů podle § 9, nebude tento postup
pozastavován. Za příjmy podle tohoto ustanovení se považují
i příjmy spolupracujících osob (§ 13 zákona). Za příjmy podle
§ 7 zákona se nepovažují příjmy z činností vykazující znaky
podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti, které lze
vykonávat pouze na základě povolení, registrace nebo jiného
souhlasu příslušného orgánu a poplatník toto povolení, registraci
nebo jiný souhlas příslušného orgánu nemá.
K § 7 odst. 1 písm. a) zákona
Zemědělskou výrobou nejsou práce výrobní povahy prováděné
formou dodávek, pokud se nejedná o příležitostné poskytování
prací nebo výkonů ve smyslu § 12a odst. 1 písm. c) zákona
č. 105/1990., o soukromém podnikání občanů, ve znění zákona
č. 219/1991 Sb.
K § 7 odst. 9
1. Pokud poplatník uplatní výdaje procentem z příjmů, uplatní
takto výdaje ze všech druhů příjmů, které má podle § 7 odst. 1 a)
až c) a odst. 2 zákona a které tvoří jeden dílčí základ daně,
s výjimkou uvedenou v poslední větě § 12 zákona, kdy musí
uplatnit výdaje ze všech druhů příjmů ve skutečné prokázané výši.
2. Má-li společník veřejné obchodní společnosti nebo
komplementář komanditní společnosti vedle příjmů podle § 7
odst. 1 písm. d) zákona i jiné příjmy dle § 7 odst. 1 písm. a) až
c) a odst. 2 zákona, může uplatnit výdaje procentem z příjmů,
a to i v případě, že se jeho příjmy z podílů na zisku společníka
veřejné obchodní společnosti nebo komplementáře komanditní
společnosti snižují ve smyslu § 7 odst. 6 zákona o pojistném na
sociální zabezpečení, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti
a pojistné na všeobecné zdravotní pojištění.
K § 7 odst.10 zákona
Pojistným na sociální zabezpečení a příspěvkem na státní
politiku zaměstnanosti a pojistným na všeobecné zdravotní
pojištění se rozumí i toto pojistné zaplacené za spolupracující
osoby a pojistné placené poplatníkem jako zaměstnavatelem.
K § 8 zákona
K § 8 odst. 1 písm. a)
Za podíl na zisku a obdobná plnění členství v družstvech se
u nabyvatelů jednotek (bytů, garáží, ateliérů) ve smyslu zákona č.
72/1994 Sb., o vlastnictví bytů, nepovažuje vypořádání prostředků
podle § 24 odst. 7 cit. zákona, pokud se jedná o prostředky určené
na financování oprav a údržbu jednotky vytvořené družstvem
z nájemného a prostředky ze zisku bytového hospodářství
pocházející z přeplatku nájemného.
K § 8 odst. 1 písm. c)
Podle tohoto ustanovení se posuzují i úroky z peněžních
prostředků na vkladovém účtu zřízeného pro potřeby podnikající
fyzické osoby.
K § 8 odst. 1 písm. d)
Vkladním listům jsou na roveň postaveny cenné papíry
potvrzující přijetí vkladu peněžním ústavem (např. vkladové
a depozitní certifikáty, výherní listy).
K § 8 odst. 1 písm. f)
Plněním z pojištění pro případ dožití určitého věku je zejména
plnění z životních pojištění a ze sdružených pojištění, pokud
obsahují plnění na dožití. V případě předčasného ukončení
pojištění podléhá zdanění i plnění ve formě odbytného.
K § 8 odst. 1 písm. g)
Podle tohoto ustanovení se posuzují i úroky z pohledávek ve
smyslu § 33a zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění zákona
č. 183/1993 Sb.
K § 8 odst. 1 písm. h)
Diskontní částkou směnky se rozumí úrok počítaný ode dne koupě
nebo vystavení směnky do dne její splatnosti (při promeškání do
dne jejího splacení), případně dalšího prodeje.
K § 8 odst. 3 písm. b)
Příjmem z prodeje předkupního práva na cenné papíry (např.
předkupní právo podle § 160 obchodního zákoníku, § 13 zákona
č. 530/1990 Sb., o dluhopisech ve znění zákonů ČNR
č. 591/1992 Sb., č. 600/1992 Sb. a č. 84/1995 Sb., odebírací
kupon u listinných akcií apod.) se rozumějí příjmy plynoucí
poplatníkovi za prodej či postoupení práv na přednostní odběr či
nákup cenných papírů, je-li toto právo samostatně obchodovatelné.
K § 8 odst. 6 zákona
Za úsporné vklady se pro účely zákona považují vklady
odpovídající svým charakterem vkladům na vkladních knížkách,
vkladových účtech (např. termínované vklady) a vkladům
uskutečněným prostřednictvím vkladových listů a vkladů jim na
roveň postaveným, u nichž je příjem z nich plynoucí v podobě
úroků, výher a jiných výnosů klasifikován jako příjem podle § 8
odst. 1 písm. c) a písm. d) zákona. Obdobně se posuzují i vklady
na běžných účtech, které podle podmínek banky nejsou určeny
k podnikání.
K § 9 zákona
K § 9 odst. 1
Příjmy z pronájmu se rozumějí i příjmy plynoucí poplatníkovi
v případě, kdy pronajímá nemovitosti (jejich části) nebo byty
(jejich části) anebo movité věci, které má sám v nájmu či
podnájmu, kromě příjmů z příležitostného pronájmu podle § 10
odst. 1 písm. a) zákona a kromě příjmů podle § 7 zákona.
K § 9 odst. 2
Příjmy podle § 9 odst. 1 zákona plynoucí manželům
z bezpodílového spoluvlastnictví, se zdaňují jen u jednoho
z manželů, a to i v případě, že plynou z více druhů pronajatých
nemovitostí nebo i movitých věcí.
K § 9 odst. 5
1. Pokud poplatník uplatní výdaje procentem z příjmů, jsou
v těchto částkách zahrnuty veškeré výdaje vynaložené
v souvislosti s dosahováním příjmů z pronájmu, tedy i odpisy,
a nemůže je proto uplatňovat nájemce podle § 28 odst. 2 zákona.
2. Pokud poplatník uplatní výdaje procentem z příjmů, uplatní
takto výdaje ze všech příjmů, které má podle § 9 odst. 1 zákona
a které tvoří jeden dílčí základ daně.
K § 10 zákona
K § 10 odst. 1 písm. c)
Příjmy podle tohoto ustanovení jsou také příjmy plynoucí
z převodu pohledávky ve smyslu § 33a zákona č. 229/1991 Sb.,
o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění zákona č. 183/1993 Sb. Příjmem z převodu podílu
na základním jmění družstva se vzhledem k odvolávce na ustanovení
§ 4 /odst. 1 písm. r)/ rozumí také příjem z převodu členských
práv družstva (§ 229 a 230 obchodního zákoníku).
K § 10 odst. 4
1. Jednotlivým druhem příjmu se rozumí např. příjem z prodeje
nemovitostí, příjem z prodeje movitých věcí, příjem z prodeje
cenných papírů, příjem z příležitostných činností a příjem
z příležitostného pronájmu movitých věcí, dále příjmy z převodu
účasti na společnosti s ručením omezeným a další druhy podle
§ 10 odst. 1 zákona.
2. Pro stanovení toho, zda jsou výdaje spojené s jednotlivým
druhem příjmu uvedeným v § 10 odst. 1 zákona vyšší než příjem, se
posuzuje každý jednotlivý druh příjmů samostatně.
K § 10 odst. 5
Cenou zjištěnou pro účely daně dědické nebo darovací se u věcí
nabytých před 1. lednem l993 rozumí hodnota zjištěná pro
stanovení notářských poplatků z dědictví nebo z darování.
K § 10 odst. 6
Za výdaj se považuje také další majetkový vklad připsaný
členovi družstva podle § 6 odst. 4 zákona č. 176/1990 Sb.,
o bytovém, spotřebním, výrobním a jiném družstevnictví a zákon
č. 162/1990 Sb., o zemědělském družstevnictví, pokud byl zdaněn.
K § 12 zákona
Rozdělením příjmů a výdajů mezi účastníky sdružení rovným dílem
pro účely uplatnění výdajů se rozumí, že u každého účastníka je
podíl příjmů stejný jako podíl výdajů.
K § 13 zákona
1. Příjmy dosažené při podnikání nebo jiné samostatné výdělečné
činnosti lze rozdělit na spolupracující osoby i v případě, že
spolupracující osoba má kromě těchto příjmů i jiné příjmy
podléhající dani z příjmů.
2. Příjmy a výdaje nelze rozdělovat na děti a manžela
(manželku) pokud jsou uplatňovány jako osoby vyživované a to
u kteréhokoliv poplatníka a třeba i jen po část zdaňovacího
období.
1. Vrácené přeplatky na pojistné zaplacené do 31. 12. 1995, které
podle zvláštních předpisů1) byla povinna platit osoba
samostatně výdělečně činná za spolupracující osobu a uplatnila
tyto částky jako daňově uznatelné výdaje, se považují pro účely
daně z příjmů fyzických osob podle § 5 odst. 6 zákona za příjem
OSVČ a nikoli spolupracující osoby.
2. Od 1. 1. 1996 je povinna podle zvláštních předpisů1) platit
pojistné za sebe sama spolupracující osoba, proto pokud
uplatňuje výdaje stanoveným procentem z příjmů (§ 7 odst. 9
zákona), může navíc uplatnit i toto pojistné v prokázané výši,
avšak pouze do výše pojistného vypočteného sazbou bez jejího
zvýšení z maximálního základu pro toto pojištění podle
zvláštních předpisů1).
K § 15 zákona
K § 15 odst. 1 písm. c)
Vlastními příjmy manželky (manžela) se rozumí úhrn všech
vlastních příjmů dosažených ve zdaňovacím období nesnížených
o výdaje (hrubý příjem) včetně příjmů, které podléhají srážkové
dani nebo jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob nebo
nejsou předmětem této daně, s výjimkou příjmů uvedených v § 3
odst. 4 písm. b) a příjmů uvedených v § 15 odst. 1 písm. c)
zákona.
§ 15 odst. 1 písm. e)
Za jiný důchod, u něhož jednou z podmínek přiznání je plná
invalidita poplatníka, se považuje podle § 5O odst. 2 písm. d)
zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, vdovský
(vdovecký) důchod, na který má plně invalidní vdova (vdovec)
nárok po uplynutí jednoho roku od smrti manžela (manželky).
K § 15 odst. 1 písm. g)
Úprava tohoto ustanovení provedená zákonem č. 149/1995 Sb. se
poprvé použije pro výpočet daně z příjmů fyzických osob za
zdaňovací období 1995.
K § 15 odst. 4
Za dítě převzaté do péče nahrazující péči rodičů se považuje
dítě osvojené, dítě, jež bylo převzato do této péče na základě
rozhodnutí příslušného orgánu, dítě, jehož rodič zemřel a dítě
manžela, které mu bylo svěřeno do výchovy rozhodnutím soudu.
K § 15 odst. 8 zákona
1. Od základu daně lze hodnotu poskytnutých darů odečíst v tom
zdaňovacím období, ve kterém byly prokazatelně poskytnuty.
2. Za dary se považují i nepeněžní dary včetně služeb. Není-li
známa jejich cena, ocení se cenami obvyklými na trhu (§ 3
odst. 3 zákona); přitom pro bezpříspěvkové dárcovství krve
(i odběr složek krve provedených v jednom dni např. plasmy, odběr
krevních destiček, kostní dřeně) se stanoví hodnota jednoho
odběru 1000 Kč.
3. Jedná-li se o nepeněžní dar, který byl pořízen z prostředků
pro podnikání nebo který byl poskytnut ve formě služby a výdaje
na něj vynaložené byly již uplatněny jako daňové výdaje, je nutno
upravit daňové výdaje, případně příjmy, podle předpisů pro
účetnictví (např. aktivací darovaného výkonu), u poplatníků
účtujících v soustavě jednoduchého účetnictví a u poplatníků,
kteří nejsou účetní jednotkou zvýšením příjmů.
K § 18
1. Za činnosti, z nichž příjmy nejsou předmětem daně podle
§ 18 odst. 3 zákona, se považují pouze takové činnosti, které
jsou výslovně uvedeny ve zvláštních předpisech nebo ve statutu,
stanovách, zřizovacích a zakladatelských listinách v případě, že
příjmy z nich dosažené jsou ve zdaňovacím období nižší než s nimi
související náklady (výdaje) vynaložené na jejich dosažení,
zajištění a udržení (dále jen daňové výdaje").
2. Pokud skutečně dosažené příjmy z činností podle bodu 1 budou
vyšší než skutečné daňové výdaje, stávají se rovněž předmětem
daně a poplatník je povinen je přeúčtovat neprodleně po jejich
zjištění do příjmů, které jsou předmětem daně. V případě, že
nebude možné výše uvedené příjmy přeúčtovat do zdanitelných
příjmů ještě v průběhu zdaňovacího období, poplatník je zahrne do
zdanitelných příjmů mimoúčetně na daňovém přiznání.
3. Pokud jednotlivou činnost v rámci téhož druhu činnosti
realizují poplatníci, kteří nejsou založení nebo zřízeni za
účelem podnikání, jak za ceny rovnající se vynaloženým daňovým
výdajům nebo za ceny nižší, tak i za ceny vyšší než související
daňové výdaje, jsou předmětem daně pouze příjmy z těch
jednotlivých činností, kde příjmy převyšují související daňové
výdaje (např. provozování činností pro členy občanského sdružení
za ceny odpovídající vlastním nákladům a nižší a stejných
činností za převyšující vlastní náklady pro ostatní uživatele
těchto činností, výuka jazyků na státní škole v rámci učebních
osnov a mimoškolní výuka jazyků za smluvní ceny u téhož subjektu.
4. Příjmy z hospodářské činnosti provozované u rozpočtových
a příspěvkových organizací podle § 14 a 29 vyhl. č. 205/1991 Sb.,
o hospodaření s rozpočtovými prostředky státního rozpočtu ČR
a o finančním hospodaření rozpočtových a příspěvkových
organizací, se zdaňují za hospodářskou činnost jako celek, pokud
je jednoznačně a prokazatelně zřizovatelem nebo obecně závazným
předpisem definován rozsah a podmínky provozování této
hospodářské činnosti tak, aby nemohla být zaměněna s činností
hlavní.
K § 19 zákona
Výtěžkem ve smyslu § 19 odst.1 písm. g) zákona se rozumí
příjmy z loterií a jiných podobných her podle § 2 písm. a) až d)
a f) zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných
hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb., snížené o vyplacené výhry
sázejícím, o zaplacený správní poplatek a o vlastní náklady
provozovatele vynaložené na provozování loterií a jiných
podobných her.
K § 20 zákona
1. Součástí hospodářského výsledku nebo rozdílu mezi příjmy
a výdaji z likvidace obchodního jmění podle § 20 odst. 2 zákona,
jsou i příjmy plynoucí z ukončované podnikatelské činnosti
poplatníka a daňové výdaje s nimi související.
2. Hodnotu daru, kterou lze odečíst od základu daně podle § 20
odst.8 zákona, může poplatník uplatnit v tom zdaňovacím období,
ve kterém byl dar prokazatelně poskytnut. V případě, že 2 %
sníženého základu daně činí méně než 2 000 Kč, bude při splnění
podmínky minimální hodnoty daru 2 000 Kč odpočítána pouze částka
představující 2 % základu daně .
3. Za dary, jejichž hodnotu lze odečíst od základu daně se
považují i nepeněžní dary včetně služeb, které se ocení, pokud
není známa jejich cena, cenami obvyklými na trhu (§ 23 odst. 6
zákona). Pokud již byla hodnota darovaného výkonu - služby
zahrnuta do daňových výdajů, je nutno upravit daňové výdaje,
případně příjmy podle předpisů o účetnictví (např. aktivací
darovaného výkonu). Poskytnuté dary prokáže dárce dokladem, ze
kterého musí být patrno, kdo je příjemcem daru, hodnota daru,
účel, na který byl dar poskytnut a datum darování.
K § 22 zákona
1. Výrobně technickými a jinými hospodářsky využitelnými
poznatky se rozumějí technické, výrobní, vědecké nebo obchodní
informace, využívané k předmětu činnosti poplatníka (know-how).
2. Za příjmy z úhrad počítačových programů (software) se
nepovažují příjmy plynoucí z poskytnutí počítačového programu
určeného pro širokou distribuci uživatelům (tzv. krabicový
software).
3. Za příjmy ze zdrojů na území České republiky se podle § 22
odst. 1 písm. c) zákona nepovažují úhrady za činnosti poskytované
mimo území České republiky, i když nezbytné poznatky, údaje
a jiné vstupy pro jejich poskytnutí byly získány na území České
republiky.
4. Úplaty (provize) placené subjektům se sídlem či bydlištěm
v zahraničí za služby vykonávané mimo území České republiky se
nepovažují za příjmy ze zdrojů na území České republiky.
5. Za daňové výdaje stálé provozovny (§ 22 odst. 2 zákona) se
považuje i poměrná část celkových administrativních výloh
vynaložených v zahraničí na zabezpečení příjmů v České republice.
6. U stálé provozovny, jejíž vznik závisel na době trvání,
podléhají dani i příjmy dosažené do doby vzniku stálé provozovny.
Uplyne-li doba rozhodná pro vznik stálé provozovny v jiném
zdaňovacím období, než byla zahájena činnost vedoucí k jejímu
vzniku, zahrnou se do daňového přiznání za rok, v němž stálá
provozovna vznikla, i příjmy dosažené v předchozích zdaňovacích
obdobích s výjimkou příjmů, z nichž je daň vybrána srážkou (§ 36
zákona).
7. Znakem stálé provozovny je i určitý stupeň trvalosti na
místě (tzv. místní souvislost). Tento znak není u stanoviště
porušen v případě,m že jde o stavbu, která je svým charakterem
postupující (např. dálnice, plynovod).
Časová podmínka se posuzuje vždy pro jednotlivé staveniště,
stavbu nebo projekt (ucelenou dodávku stavebního díla)
v souvislosti. Do časového období určitého staveniště se
nezapočítává doba strávená na našem území tímtéž kontraktorem
v souvislosti se zcela nesouvisejícími aktivitami nebo kontrakty.
Pokud je však ucelená stavba rozdělena na několik subdodávek nebo
dílčích projektů tam, kde je splněna podmínka místní, věcné
a časové souvislosti, (např. dodávka výrobního objektu
skládajícího se z několika budov), nemá toto rozdělení vliv na
počítání doby. Komplexně se posuzuje i stav, kdy zahraniční
generální dodavatel nedodává stavbu sám, ale s pomocí tzv.
subdodavatelů, doba strávená na stanovišti s všemi dodavateli se
započítává souhrnně.
Staveništěm, stavbou nebo stavebně montážním projektem se
rozumí dodávka uceleného stavebního díla (Kód 46 Standardní
klasifikace produkce), stavební části nebo technologické části
stavby, kterou dodavatel provádí samostatně na vlastní
odpovědnost a předává (předávací řízení) odběrateli.
8. Za stálou provozovnu - odbytiště (místo prodeje) se
nepovažuje prodej zboží v rámci veletrhu, prodejní výstavy či
obdobné jednorázové akce.
K § 23 zákona
1. Hospodářský výsledek nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji se při
nedodržení podmínek pro uplatnění odpočtu ze vstupní ceny
hmotného majetku (§ 34 odst.3 a násl. zákona) upraví podle § 23
odst.3 zákona v tom zdaňovacím období, ve kterém došlo k porušení
stanovených podmínek.
2. Za částky, které již byly u téhož poplatníka zdaněny podle
zákona se považují zejména
a) částky zúčtované ve prospěch výnosů v běžném zdaňovacím
období, které měly být při respektování časové souvislosti
zúčtovány ve prospěch výnosů v předchozích zdaňovacích
obdobích za podmínky, že o ně byl zvýšen správcem daně nebo
poplatníkem základ daně za předchozí příslušné zdaňovací
období,
b) částky zúčtované ve prospěch výnosů a na vrub příslušných
majetkových účtů případně nákladů, pokud takovýmto účetním
zápisem je provedena náprava chybně zúčtovaných nákladů, které
měly za následek úpravu daňové povinnosti předchozích
zdaňovacích období,
c) částky zúčtované ve prospěch výnosů hrazené původně ze zisku
po zdanění (např. vrácení stipendií, stabilizačních půjček).
3. Bezprostředním uzavřením nové smlouvy o finančním pronájmu
s následnou koupí hmotného majetku se rozumí doba nezbytně nutná
k uzavření nové smlouvy, respektující s ohledem na charakter
pronajímaného hmotného majetku platné lhůty registrací, technické
a bezpečnostní předpisy.
4. Příjmem vlastníka (pronajímatele) je také nepeněžní plnění
od nájemce, kterým je zcela nebo zčásti hrazeno nájemné (např.
formou technického zhodnocení, oprav, údržby), a to
a) u vlastníka (pronajímatele) účtujícího v soustavě podvojného
účetnictví v tom zdaňovacím období, ve kterém je nájemné
součástí příjmů (výnosů) podle platných účetních postupů, při
respektování věcné a časové souvislosti,
b) u ostatních vlastníků (pronajímatelů) v tom zdaňovacím
období, ve kterém bylo nepeněžní plnění nájemcem vynaloženo.
5. Za nepeněžní plnění se nepovažují výdaje spojené s obvyklým
udržováním (§ 664 občanského zákoníku) a se zajišťováním správy,
které je povinen hradit nájemce podle nájemní smlouvy.
6. Příjmem vlastníka (pronajímatele) je také nepeněžní plnění
od nájemce ve výši výdajů vynaložených nájemcem nad rámec
smluveného nájemného nebo nad rámec výdajů souvisejících
s obvyklým udržováním, a to na základě písemného souhlasu
vlastníka (pronajímatele) s rozsahem a výší vynaložených výdajů,
které nejsou vlastníkem (pronajímatelem) hrazeny. Toto nepeněžní
plnění, pokud má formu
a) technického zhodnocení, je příjmem ve výši
aa) hodnoty technického zhodnocení v tom zdaňovacím období,
kdy bylo uvedeno do užívání, pokud technické zhodnocení
neodpisuje nájemce nebo
ab) zůstatkové ceny technického zhodnocení v tom zdaňovacím
období, kdy byl pronájem ukončen, pokud technické
zhodnocení odpisoval nájemce (§ 28 odst.3 zákona),
b) ostatních výdajů (s výjimkou výdajů spojených s obvyklým
udržováním a se zajišťováním správy, které je povinen hradit
nájemce podle nájemní smlouvy), je příjmem v tom zdaňovacím
období, kdy byly výdaje nájemcem vynaloženy.
7. Výdaje vynaložené nájemcem nad rámec smluveného nájemného
nebo nad rámec výdajů spojených s obvyklým udržováním nejsou
příjmem podle bodu 6 v případě, kdy na základě smlouvy
o finančním pronájmu s následnou koupí najatého majetku přechází
majetek, na němž bylo technické zhodnocení nájemcem provedeno, do
vlastnictví nájemce.
8. Příjmem podle zákona je i daň z přidané hodnoty, jestliže
jde o daň, u které plátce daně z přidané hodnoty uplatní nárok na
odpočet v případě zaregistrování podle § 5 zákona č. 588/1992
Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů nebo
daň z obratu anebo dovozní daň, jestliže jde o daň, u které
plátce daně z přidané hodnoty uplatní nárok na odpočet v případě
zaregistrování podle § 51 a 52 zákona č. 588/1992 Sb., s výjimkou
uvedenou v bodu 9.
9. Daň z přidané hodnoty není příjmem podle bodu 8, jestliže
poplatník sníží o vrácenou daň
a) vstupní cenu hmotného a nehmotného majetku o poměrnou část
daně z přidané hodnoty vztahující se k zůstatkové ceně
odpisovaného majetku podle § 5 zákona č. 588/1992 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, způsobem uvedeným v pokynu k § 29
zákona bod 6.
b) hodnotu zásob, účtuje-li v soustavě podvojného účetnictví.
Úhrada provedená zaměstnancem zaměstnavateli ve výši rozdílu mezi
hodnotou jednoho hlavního jídla a příspěvkem stanoveným v § 24
odst. 2 písm. j) bod. 4 zákona na závodní stravování zajišťované
prostřednictvím jiných subjektů, který lze uplatnit jako daňový
výdaj, není u zaměstnavatele zdanitelným příjmem.
K § 24 zákona
K § 24 odst.1 zákona
Za daňové výdaje se podle § 24 odstavce 1 zákona považují také
1. Výdaje související s pořízením a prodejem cenných papírů
(např. poplatky obchodníkovi s cennými papíry, poplatky
organizátorovi veřejného trhu s cennými papíry).
2. U vlastníka (pronajímatele) hodnota nepeněžního plnění
nájemného za předpokladu, že nepeněžní plnění má charakter
daňových výdajů. Má-li nepeněžní plnění nájemného formu
technického zhodnocení majetku, může vlastník (pronajímatel) jako
daňový výdaj uplatnit odpisy ze zvýšené vstupní (zůstatkové) ceny
tohoto majetku, pokud jej podle § 28 odst. 3 zákona neodpisuje
nájemce.
3. Výdaje (náklady) vynaložené nájemcem v souvislosti
s obvyklým udržováním a se zajišťováním správy. Ostatní výdaje
(náklady), vynaložené nájemcem na najatou věc, které mají
charakter daňových výdajů a nejsou zároveň nepeněžitým plněním
nájemného a nejsou ani uhrazeny vlastníkem (pronajímatelem), jsou
u nájemce daňovým výdajem pouze za podmínek uvedených v tomto
pokynu k § 23 zákona bod 6 a 7. Pokud mají ostatní výdaje
charakter technického zhodnocení, lze jako daňový výdaj uplatnit
pouze odpisy podle § 28 odst.3 zákona nebo jejich poměrnou část
(§ 28 odst.8 zákona).
4. U poplatníků účtujících v soustavě podvojného účetnictví se
za daňový výdaj považují také částky zúčtované na vrub
příslušných účtů nákladů a ve prospěch přechodných účtů (účet
výdajů příštích období, dohadné účty pasívní) v souladu
s předpisy o účetnictví.
5. Cena pořízení opce podle § 14 zákona ČNR č. 591/1992 Sb.,
o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů nebo obdobné
ustanovení odpovídající ustanovení zákona o cenných papírech
platné v zahraničí.
K § 24 odst.2 zákona
1. U zvířat základního stáda se při jejich vyřazení v důsledku
nezaviněného úhynu nebo nutné porážky do daňových výdajů podle
§ 24 odst.2 písm.b) bod 1. zákona zahrnuje zůstatková cena
stanovená podle § 29 odst.2 zákona.
2. U poplatníků účtujících v soustavě jednoduchého účetnictví
se poměrná výše nájemného u finančního pronájmu s následnou koupí
najatého hmotného majetku a nehmotného majetku připadající ze
sjednané doby nájmu na příslušné zdaňovací období podle § 24
odst. 2 písm. h) zákona stanoví s přesností maximálně na
kalendářní měsíce, a to i za každý započatý měsíc. U poplatníků
účtujících v soustavě podvojného účetnictví lze uplatnit nájemné
jako daňový výdaj s přesností na kalendářní měsíce, a to i za
každý započatý měsíc.
3. Dalšími daněmi podle § 24 odst. 2 písm. ch) zákona jsou také
a) daně, které byly uplatňovány podle předpisů platných do konce
roku l992 a které byly podle předpisů o účetnictví účtovány do
výdajů (nákladů),
b) daň z přidané hodnoty s výjimkou uvedenou v bodě 5, pokud tato
daň souvisí s daňovými výdaji a,
ba) kterou je povinen plátce daně z přidané hodnoty odvést při
zrušení registrace podle § 5 zákona 588/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů nebo
bb) na kterou neuplatnil plátce nárok na odpočet podle
§ 19 s výjimkou odst. 4 a § 20 zákona č. 588/1992 Sb., ve
znění pozdějších předpisů,
c) daň z přidané hodnoty nebo část daně z přidané hodnoty, kterou
nemůže plátce uplatnit jako odpočet podle § 20 zákona
č. 588/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, s výjimkou
uvedenou v bodě 5,
d) daň z obratu, kterou je povinen odvést plátce daně
z obratu, který nebyl registrován jako plátce daně z přidané
hodnoty podle § 50 odst. 4 zákona č. 588/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů s výjimkou uvedenou v bodě 5.
4. Daň z přidané hodnoty nebo daň z obratu uvedená v bodě 3
písm. b) až d) je daňovým výdajem, pokud poplatník nezvýší o tyto
daně
a) vstupní cenu hmotného a nehmotného majetku; přitom při zrušení
registrace plátce daně z přidané hodnoty postupuje podle
pokynu k § 29 zákona bod 5.
b) hodnotu zásob, účtuje-li v soustavě podvojného účetnictví.
Daň z přidané hodnoty je vždy součástí vstupní ceny hmotného
a nehmotného majetku a hodnoty zásob nemá-li plátce daně nárok na
odpočet podle § 19 odst. 4 zákona č. 588/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
5. Daňovými výdaji jsou také
a) dodatečně vyměřená daň z přidané hodnoty a silniční daň,
b) dodatečně vyměřená daň z nemovitostí, z převodu nemovitostí
a poplatky, jestliže byly uhrazeny.
6. Za výdaje na bezpečnost a ochranu zdraví při práci
a hygienické vybavení pracovišť podle § 24 odst. 2 písm. j)
bod 1 zákona se považují výdaje (náklady), které je zaměstnavatel
povinen hradit včetně výdajů na pořízení osobních ochranných
pracovních prostředků podle obecně závazných právních předpisů
(např. § 133 zákoníku práce, vyhláška č. 204/1994 Sb.).
7. Daňovými výdaji (náklady) na závodní preventivní péči
poskytovanou zařízeními závodní preventivní péče, v rozsahu
stanoveném zvláštními předpisy,podle § 24 odst. 2 písm. j)
bodu 2. jsou výdaje související se zajištěním preventivních
vstupních, periodických, mimořádných, řadových a výstupních
prohlídek zaměstnanců podle platného znění Směrnic ministerstva
zdravotnictví o posuzování zdravotní způsobilosti k práci
(směrnice č. 49/1967 Věstníku MZd, ve znění směrnic č. 17/1970
Věstníku MZd ČSR), nehrazené zdravotními pojišťovnami.
Vstupními prohlídkami se pro uvedený účel rozumí jak vstupní
prohlídky před uzavřením pracovního poměru podle § 28 zákoníku
práce, tak při převedení zaměstnance na jinou práci za trvání
pracovního poměru.
Okruh zdravotních výkonů a lékařských prohlídek spadajících do
závodní preventivní péče, hrazených zdravotními pojišťovnami,
vymezuje § 8 nařízení vlády ČR č. 216/1992 Sb., kterým se vydává
Zdravotní řád a provádějí některá ustanovení zákona ČNR
č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění, v platném
znění. Za lékařské prohlídky a lékařská vyšetření stanovené
zvláštními předpisy se považují m. j. lékařská vyšetření
zaměstnanců vykonávajících noční práci podle § 99 odst. 3
platného znění zákoníku práce,a lékařská vyšetření mladistvých
před vstupem do pracovního poměru podle § 168 odst. 1 písm. a)
tohoto zákoníku.
8. Za výdaje na provoz středních odborných učilišť a na výchovu
žáků učilišť se podle § 24 odst. 2 písm. j) bodu 3 zákona
považují výdaje (náklady), které je zaměstnavatel povinen hradit
podle obecně závazných předpisů (např.vyhláška č. 315/1991 Sb.,
ve znění vyhlášky č. 219/1993 Sb. a č. 162/1995 Sb.).
9. Vzdělávacími zařízeními podle § 24 odst. 2 písm. j) bod 3
zákona se rozumějí pouze zařízení sloužící ke vzdělávání
vlastních pracovníků. Za vzdělávací zařízení se nepovažují
předškolní zařízení. Daňově uznatelnými výdaji jsou výdaje
související s provozem těchto vzdělávacích zařízení, pokud tato
zařízení slouží pouze ke vzdělávání vlastních pracovníků.
Jsou-li tato zařízení využívána také ke vzdělávání jiných osob
nebo k jiným účelům, lze do daňových výdajů zahrnout pouze část
provozních výdajů souvisejících se vzděláváním vlastních
pracovníků, stanovenou podle vhodného kriteria (např. lůžkodny,
doba trvání jednotlivých činností). Pro část nákladů vynaložených
na vzdělávání jiných osob nebo na jiné účely platí ustanovení
§ 25 odst. 1 písm. k) zákona a výdaje se uznávají pouze do výše
dosažených příjmů.
10. Za výdaje (náklady) na vzdělávání zaměstnanců se považují
výdaje (náklady) na vzdělávání, pokud souvisejí s předmětem
činnosti zaměstnavatele nebo s pracovním zařazením zaměstnance.
Mezi daňově uznatelné výdaje lze zahrnout také náhrady mzdy za
pracovní úlevy, případně studijní příspěvek poskytovaný podle
zvláštního předpisu (vyhláška č. 140/1968 Sb. ve znění zákona
č. 188/1988 Sb. a vyhlášky č. 197/1994 Sb.). Těmito výdaji nejsou
výdaje vynaložené na dosažení vyššího stupně vzdělání formou
studia středoškolského nebo vysokoškolského v tuzemsku anebo
obdobného studia v zahraničí jako např. školné, jízdné (nejedná
se o pracovní cesty) výdaje za učebnice, skripta.
11.Výdaji (náklady) na provoz vlastního zařízení závodního
stravování se rozumějí výdaje (náklady) spojené s provozem
závodní kuchyně s jídelnou, popř. kantýny, a to i tehdy, je-li
příprava a výdej jídel zajišťována jiným subjektem formou služby
v tomto vlastním zařízení.
12. Pokud je v zařízeních poskytujících služby veřejného
stravování (např. restaurace, hotel) zabezpečováno závodní
stravování pro vlastní zaměstnance a důchodce, kteří byli
u poplatníka v pracovně právním vztahu při odchodu do důchodu,
uznávají se výdaje (náklady) obdobně jako ve vlastním zařízení
závodního stravování.
13. Za závodní stravování zajišťované prostřednictvím jiných
subjektů se považuje závodní stravování smluvně zabezpečené
zaměstnavatelem v jiném než ve vlastním zařízení závodního
stravování nebo ve vlastním zařízení pronajatém na základě
smlouvy o pronájmu. Přitom lze za daňový výdaj považovat
příspěvek na jedno hlavní jídlo v průběhu jedné pracovní směny.
V případě, že pracovní směna bude delší než 11 hodin, považuje se
za daňový výdaj příspěvek na další jedno hlavní jídlo. Za daňový
výdaj se nepovažuje příspěvek na stravování zaměstnanců, kteří se
nezúčastní pracovní směny nebo jsou vysláni na pracovní cestu,
která trvá déle než 5 hodin.
14. Při zajištění závodního stravování prostřednictvím jiných
subjektů (§ 24 odst. 2 písm. j) bod 4 zákona) formou dovážení
jídel do vlastních výdejen jsou daňovým výdajem kromě příspěvku,
který se u plátců daně z přidané hodnoty stanoví z ceny jídla bez
daně z přidané hodnoty, také výdaje (náklady) spojené s dovozem
a výdejem jídel.
15. Vozidlem v pronájmu (nájmu) podle § 24 odst. 2 písm. k)
zákona se rozumí také vozidlo najaté v půjčovně vozidel.
16. U plátců daně z přidané hodnoty, se zahrne do daňových
výdajů cena za spotřebované pohonné hmoty bez daně z přidané
hodnoty, jestliže je tato uplatňovaná jako odpočet u daně
z přidané hodnoty.
17. Pro účely uplatnění výdajů na pohonné hmoty, pokud správce
daně nestanoví jinak, vede poplatník evidenci jízd, kde budou
evidovány minimálně tyto údaje: datum jízdy, cíl jízdy, účel
jízdy, ujeté km. Dále poplatník vede údaje o typu vozidla, státní
poznávací značce, stavu ujetých km k 1. lednu (případně k datu
zahájení činnosti) a k 31. prosinci kalendářního roku (případně
k datu ukončení činnosti). Tyto povinnosti evidence vyplývají
i ze zákona č.111/1994 Sb., o silniční dopravě a vyhl.
č. 187/1994 Sb., kterou se provádí zákon o silniční dopravě.
Za prokázané výdaje se též považují paušalizované náhrady
a náhrady neprokázané z objektivních důvodů v případě, že je
poplatník (zaměstnavatel) poskytuje zaměstnancům v souladu
s § 19 a § 20 zákona č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve
znění zákona č. 44/1994 Sb.
18. Při rozlišení osobního a nákladního automobilu pro účely
uplatnění výdajů na pohonné hmoty se vychází z údajů uvedených
v technických dokladech k vozidlu, přičemž se za osobní automobil
považuje silniční motorové vozidlo určené pro dopravu osob
v počtu nejvýše 9 osob včetně řidiče a celkovou hmotností
nepřevyšující 3,5t. Je-li v osvědčení o technickém průkazu
dodávkového nebo kombinovaného vozidla anebo vozidla označeného
jako osobní speciál poznámka "1 - 3 místa k sezení (včetně
řidiče)", jde o nákladní automobil. U vozidel uvedených do
provozu počínaje dnem 1. 7. 1995 se za osobní automobil považuje
silniční motorové vozidlo kategorie M1 a za nákladní automobil se
považuje silniční motorové vozidlo kategorie N (§ 10 odst. 5
a 7 vyhl. 102/1995 Sb., o schvalování technické způsobilosti
a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních
komunikacích).
19. Náhradou výdajů za spotřebované pohonné hmoty se rozumí
částka stanovená v závislosti na počtu ujetých km, nákupní ceně
pohonných hmot a na aritmetickém průměru všech údajů o spotřebě
pohonných hmot uvedených výrobcem nebo dovozcem v technickém
průkazu vozidla. Pokud nejsou v technickém průkazu vozidla
uvedeny žádné údaje nebo u nákladního automobilu a autobusu je
uveden pouze údaj o spotřebě pohonných hmot podle české státní
normy, stanoví se údaj o spotřebě pohonných hmot
a) u osobních automobilů a užitkových modifikací osobních
automobilů považovaných pro účely zákona za nákladní
automobily podle údaje o provozní spotřebě pohonných hmot
doplněného do technického průkazu Dopravním inspektorátem
Policie ČR s odkazem na údaj stanovený autorizovanou zkušebnou
nebo podle přílohy, která je součástí tohoto pokynu,
b) u nákladních automobilů a autobusů buď podle české státní
normy nebo podle údaje o provozní spotřebě pohonných hmot
doplněného do technického průkazu Dopravním inspektorátem
Policie ČR s odkazem na údaj stanovený autorizovanou
zkušebnou. Uvede-li však výrobce nebo dovozce v technickém
průkazu vedle údaje o spotřebě české státní normy také údaj
o spotřebě pro účely normování"S", lze použít tento údaj
samostatně.
20. Pokud poplatník uplatňuje výdaje na pohonné hmoty ve výši
náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty, lze v závislosti na
používaném způsobu evidence spotřebu pohonných hmot posuzovat
jako úhrn dílčích výdajů za spotřebované pohonné hmoty za celý
vozový park poplatníka kromě vozidel, u nichž se výdaje uplatňují
v prokázané skutečné výši podle § 24 odst. 2 písm. k) bod 4
zákona, ve znění platném pro rok 1994.
21. Při využívání motorového vozidla, které je zahrnuto
v obchodním majetku poplatníka nebo v pronájmu, jak pro služební,
tak i pro soukromé účely zaměstnanců, se neuplatňuje režim
poměrné výše nákladů (výdajů), např. podle § 28 odst. 8 zákona,
neboť tento režim není uplatňován ani pro poměrnou výši
pořizovací ceny motorového vozidla zahrnované podle § 6 odst. 6
zákona do základu daně zaměstnance (společníka), která rovněž
není závislá na skutečném fyzickém opotřebení, resp. na počtu
ujetých km. Přitom výdaje (náklady) za pohonné hmoty se uznávají
pouze při použití vozidla pro služební účely. 22. Pracovními
cestami jsou také cesty členů statutárních orgánů a jiných orgánů
právnické osoby, kteří nemají uzavřený pracovně právní vztah
k této právnické osobě, z východiska cesty do místa jednání
statutárního orgánu nebo jiného orgánu právnické osoby.
23. Škody vzniklé v důsledku živelních pohrom, škody způsobené
podle potvrzení policie neznámým pachatelem a zvýšené výdaje
v důsledku opatření stanovených obecně závaznými předpisy jsou
podle § 24 odst. 2 písm. l) zákona daňovými výdaji pouze za
předpokladu, že nebyly již jako daňové výdaje uplatněny, a to ani
v předchozích zdaňovacích obdobích.
24. Daňově uznatelným výdajem v příslušném zdaňovacím období je
škoda způsobená neznámým pachatelem, pokud poplatník obdrží
potvrzení policie ve stejném zdaňovacím období, kdy ke škodě
došlo nebo v následujícím roce, avšak do termínu pro sestavení
účetní závěrky za předchozí rok.
25. Zvýšenými výdaji v důsledku opatření stanovených obecně
závaznými předpisy podle § 24 odst. 2 písm. l) zákona se rozumějí
např.výdaje v důsledku zákazu výroby, technologických postupů,
používání přípravků.
26. Ustanovení § 24 odst.2 písm.n) zákona se vztahuje na
poplatníka, který má uzavřenou smlouvu s ministerstvem obrany,
a také na subdodavatele, který má uzavřenou smlouvu navazující na
smlouvu poplatníka s ministerstvem obrany.
27. Pokud v důsledku předčasně ukončené smlouvy o finančním
pronájmu s následnou koupí najaté věci dojde k jejímu předčasnému
odkoupení nájemcem, musí být splněna podmínka § 24 odst. 5
zákona, přičemž od zůstatkové ceny, která je limitem pro
stanovení kupní ceny, je možno odečíst přijatou náhradu za škodu.
28. Při změně v osobě nájemce u smluv o pronájmu s následnou
koupí najatého hmotného majetku a nehmotného majetku, který lze
podle zákona odpisovat, budou-li zachovány všechny podmínky této
smlouvy, se podmínky podle § 24 odst.4 zákona u posledního
nájemce posuzují tak, jakoby ke změně nájemce nedošlo, a to za
předpokladu, že postupník je poplatníkem daně z příjmů fyzických
osob a předmět nájmu zahrne po ukončení nájmu do obchodního
majetku nebo je poplatníkem daně z příjmu právnických osob.
Částka nájemného zaplaceného původním nájemcem, která převyšuje
poměrnou část nájemného uznávaného jako výdaj (náklad) podle
odstavce § 24 odst.2 písm. h) zákona, bude-li hrazena dalším
nájemcem, se považuje za daňový výdaj
a) u původního nájemce pouze do výše příjmů plynoucích
z postoupení nájemní smlouvy za úplatu; přitom u poplatníků
účtujících v soustavě jednoduchého účetnictví jen do výše
skutečně přijatých příjmů,
b) u dalšího nájemce ve výši odpovídající časově rozlišenému
nájemnému na zbývající dobu nájmu (včetně nájemného
převyšujícího poměrnou část nájemného u postupitele).
K § 24 odst. 2 písm. ch)
Daňovým výdajem (nákladem) jsou poplatky stanovené právními
předpisy platnými v České republice, kterými jsou např. správní
poplatky, soudní poplatky, místní poplatky, poplatky za
znečišťování ovzduší apod. U poplatníků účtujících v soustavě
podvojného účetnictví lze zaplacený poplatek vztahující se
k následujícím zdaňovacím obdobím, který je časově rozlišen podle
předpisů o účetnictví, považovat za daňový výdaj (náklad) toho
zdaňovacího období, se kterým věcně a časově souvisí.
K § 24 odst.7
1. Za splacený vklad společníka se nepovažuje zvýšení vkladu na
základě zvýšení základního jmění z majetku převyšujícího základní
jmění společnosti s ručením omezeným nebo akciové společnosti
(§ 144 nebo § 208 obchodního zákoníku).
2. Nabývací cena podle tohoto ustanovení se vztahuje i na
případy nabytí pohledávky ve smyslu § 33a zákona č. 229/1991 Sb.,
o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění pozdějších předpisů, dědictvím nebo darem, jak
to vyplývá z ustanovení § 10 odst. 1 písm. c) zákona
a vysvětlivky k němu, obsažené v tomto pokynu.
K § 25 zákona
1. Za daňový výdaj nelze uznat rozdíl, o který cena pořízení
vlastních akcií přesahuje jejich jmenovitou hodnotu při následném
snížení základního jmění.
2. Pokud zvláštní předpisy stanoví vedle limitů i horní hranici
jejich zvýšení, jsou neuznatelnými daňovými výdaji podle § 25
odst. 1 písm. j) zákona výdaje vynaložené nad limity včetně
jejich zvýšení.
3. Za zařízení k uspokojování potřeb zaměstnanců nebo jiných
osob podle § 25 odst. 1 písm. k) zákona se považují např.
rekreační zařízení, předškolní zařízení (mateřské školy),
kulturní zařízení, podnikové bytové hospodářství, ubytovny
a další zařízení, ve kterých jsou zaměstnavatelem poskytovány
zaměstnancům služby v rozsahu převyšujícím povinnou péči.
4. Za daňový výdaj se nepovažují výdaje (náklady) vynaložené
nájemcem na uvedení pronajatého majetku do původního stavu.
5. Výše úroků neuznávaných jako daňový výdaj podle § 25
odst. 1 písm. w) zákona se stanoví jako rozdíl mezi úroky a výší
úroků vypočtenou jako součin úroků z úvěrů a půjček a koeficientu
K vypočteného podle bodu 6, je-li tento koeficient nižší než
jedna.
6. Pro účely bodu 5 se částka úroků z úvěrů a půjček, kterou
nelze za zdaňovací období (popřípadě za jeho část, kdy je
poplatník povinen podat přiznání k dani podle § 40 zákona
č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů) uznat za daňový
výdaj, stanoví podle podílu úvěrů a půjček na vlastním jmění
takto:
a) v případě, kdy jsou úvěry a půjčky poskytnuty pouze tuzemskými
a zahraničními subjekty, které se zúčastní přímo nebo nepřímo
na vedení, kontrole či jmění příjemce těchto úvěrů či půjček
(dále jen "spřízněná osoba"), nebo pouze zahraničními
subjekty, které se neúčastní na vedení, kontrole či jmění
příjemce úvěru či půjčky (dále jen "nespřízněná zahraniční
osoba")
n1,2,3 . SVJ K = ----------------, PDSUP
b) v případě, kdy jsou úvěry a půjčky poskytnuty spřízněnými
osobami i nespřízněnými zahraničními osobami
(n1,2 . SVJ . P1) + (n3 . SVJ . P2) K = -----------------------------------------, PDSUP kde
K = koeficient pro stanovení částky úroků uznávaných jako daňový
výdaj,
n1 = 4, když poskytovatel úvěru či půjčky je spřízněná osoba
a současně příjemce těchto úvěrů či půjček není bankovní
nebo pojišťovací společností,
n2 = 6, kdy poskytovatel úvěru i půjčky je spřízněnou osobou
a současně příjemce těchto úvěrů či půjček je bankovní nebo
pojišťovací společností,
n3 = násobek stanovený v zákoně v případě, kdy poskytovatel úvěru
či půjčky je zahraniční osobou nespřízněnou s příjemcem
těchto úvěrů a půjček (n3 pro rok 1995 = 25, rok 1996 = 20,
rok 1997 = 15, od roku 1998 = 10),
SVJ = stav vlastního jmění k prvnímu dni příslušného zdaňovacího
období nebo ke dni vzniku poplatníka a nebo ke dni vstupu
do likvidace, pokud nedojde v průběhu zdaňovacího období,
popřípadě jeho části ke změně vlastního jmění; přitom ke
změně vlastního jmění k poslednímu dni zdaňovacího období,
popřípadě jeho části v důsledku vykázaného hospodářského
výsledku za příslušné zdaňovací období nebo jeho část se
nepřihlíží. Dojde-li v průběhu zdaňovacího období nebo jeho
části ke změně stavu vlastního jmění je rozhodný průměrný
stav vlastního jmění ve zdaňovacím období nebo jeho části
vypočtený jako aritmetický průměr stavů vlastního jmění
k prvnímu dni ve zdaňovacím období, popřípadě jeho části
a stavů, kdy ke změnám vlastního jmění došlo. I v tomto
případě se nepřihlíží ke změně vlastního jmění k poslednímu
dni zdaňovacího období, popřípadě jeho části v důsledku
vykázaného hospodářského výsledku za příslušné zdaňovací
období nebo jeho část; přitom pro potřeby stanovení tohoto
koeficientu se vlastním jměním rozumí vlastní jmění
společnosti vedené v účetnictví v daném zdaňovacím období
u podnikatelských subjektů účtujících podle účetní osnovy
pro podnikatele. U bank a pojišťoven se jedná o stejné
zdroje vedené na odpovídajících účtech podle účtových osnov
pro banky a pojišťovny,
PDSUP=průměr denních stavů úvěrů a půjček ve zdaňovacím období,
popřípadě jeho části. Rozhodným dnem, kdy dochází ke změně
denního stavu úvěrů a půjček, se považuje den následující
po dni úhrady splátky úvěru a půjčky.
PDSUP poskytnutých spřízněnými osobami P1 = ---------------------------------------------------------, PDSUP spřízněnými a zahraničními nespřízněnými osobami P2 = 1 - P1.
Koeficienty se vypočítávají s přesností na dvě platná desetinná
místa a zaokrouhlují se podle § 46a zákona č. 337/1992 Sb., ve
znění pozdějších předpisů.
K § 26 zákona
1. Výrobními zařízeními, zařízeními a předměty k provozování
služeb (výkonů), účelovými zařízeními a předměty, které jsou
samostatnými movitými věcmi i přesto, že jsou pevně spojeny
s budovou nebo se stavbou, jsou zejména stroje, přístroje,
zařízení, konstrukce a příslušné technologické rozvody, např.:
- zařízení výtopen - kotelen (středotlakých, vysokotlakých,
parních, horkovodních,) a výměníkových stanic pro průmyslovou
výrobu tepla,
- strojní zařízení čerpacích stanic včetně jejich podzemních
a nadzemních nádrží, stanic ropných produktů,
- strojní zařízení přečerpávacích a čisticích stanic úpraven vod,
čisticích a redukčních stanic a zařízení na čištění odpadů
včetně měření, regulace, dálkového ovládání,
- požárně bezpečnostní zařízení a ochranné systémy, která jsou
instalována na technologických zařízeních; zabezpečovací
zařízení a bezpečnostní zařízení včetně jejich signalizace
v domech a budovách (kromě rozvodů uvedených ve vysvětlivkách
k příloze zákona obsažené v tomto pokynu),
- zařízení pro místní rozhlas a čas (kromě rozvodů)
- zabezpečovací zařízení letecké, železniční a městské kolejové
dopravy,
- technologické výtahy, zdvihadla, eskalátory a pohyblivé
chodníky,
- zařízení mostových kolejových vah a mechanizovaných výsypek,
- kovové konstrukce těžních a vrtných věží, chemického průmyslu
a pro obsluhu technologických zařízení,
- zemědělská sila posklizňové úpravy obilovin a jejich vybavení
a strojní vybavení sil pro dlouhodobé skladování,
- skladová a úložná zařízení pro mechanizované ukládání včetně
manipulačních zařízení a regálů,
- stroje a zařízení v zemědělské výrobě,
- strojní zařízení dílen, laboratoří a zkušeben,
- strojní zařízení lanových drah, lyžařských vleků apod. včetně
dálkového ovládání,
- strojní zařízení kalového, olejového, tukového, čpavkového,
odpadového apod. hospodářství, odpopílkovacího zařízení,
odsávání zauhlování, zařízení kompresorových a hydraulických
stanic,
- strojní zařízení chladíren a mrazíren ve zvláštních prostorách
se strojovnou,
- rozvodná zařízení a osvětlení technologických zařízení,
- strojní zařízení transformoven, měníren, spínacích stanic,
náhradní zdroje elektrické energie včetně automatiky
a akumulátorů,
- automatizované systémy technologických procesů,
- zařízení průmyslové televize a dispečerských zařízení včetně
velínů,
- zařízení spojových zesilovacích stanic a telefonních
telekomunikačních ústředen, vysokofrekvenčních
a nízkofrekvenčních telekomunikačních zařízení, zařízení pro
datové přenosy,
- strojní zařízení rozhlasových, televizních, nahrávacích
a filmových studií včetně osvětlovacích a technologických
klimatizačních studiových zařízení, zařízení vysílačů,
- zařízení kuchyní a vývařoven pro veřejné stravování včetně
chladírenského a mrazírenského vybavení,
- strojní zařízení barvíren, čistíren, prádelen, sušáren,
mandloven,
- strojní zařízení kin, divadel, kulturních domů a zařízení,
knihoven, archivů, lázní, koupališť, stadionů a krematorií,
- strojní zařízení meteorologických a navigačních stanic,
- účelová zařízení pro školství, vzdělání, kulturu, sport
a účelová zařízení zdravotnických pracovišť,
- audiovizuální zařízení budov a staveb,
- přístroje a zařízení pro klimatizaci a vzduchotechniku,
- katodová ochrana potrubních vedení a jiných kovových konstrukcí
včetně vyhodnocovacího a registračního zařízení,
- informační, reklamní a propagační zařízení (světelná
a nesvětelná), kromě trvale zabudovaných nosných konstrukcí
a elektroinstalace,
- telefonní ústředny (do 25 poboček včetně), veřejné telefonní
stanice ve stavebních dílech, zařízení potrubní pošty,
- mechanizované lávky na mytí fasád a oken,
- antény včetně satelitních,
- bloková (společná) zařízení pro kabelové televize a anténní
systémy určené pro příjem a rozvod pro více budov a staveb,
resp. účastníků,
- trezory a trezorové skříně.
2. Provozními důlními díly se pro účely zákona rozumí dočasné
stavby
a) jejichž doba trvání není delší než 1 rok,
b) jejichž doba trvání je delší než 1 rok, kterými jsou
ba) u hlubinných dolů spojovací překopy mezi jednotlivými
slojemi, dílčí překopy a chodby ve sloji včetně jam (kód
SKP 46.21.52.1), šibíků (kód SKP 46.21.52.2), prostorových
důlních děl (kód SKP 46.21.52.3), zásobníků důlních (kód
SKP 46.21.52.3), doplňkových důlních děl (kód SKP
46.21.52.3) a vrtů (kód SKP 46.21.52.1), pokud nejsou
součástí technického zhodnocení stávajícího důlního díla
nebo součástí otvírky nových pater a dále zmáhání překopů
a chodeb dočasně uzavřených částí dolu, pokud se nemění
jejich funkce,
bb) u povrchových lomů pohyblivé koleje včetně trolejí,
odvodňovací příkopy včetně záchytných, jímky pro přesuvné
čerpací stanice, přístupové cesty pro kolová vozidla
v těžebních řezech a na výsypce, monitorovací vrty,
stabilizační kamenná žebra včetně odvodňovacích drenů,
cesty pro přesun velkostrojů v rámci provozní činnosti,
cesty podle přemisťovaných přesuvných pásových dopravníků
mimo prvotní vybudování cest podél přesuvných pásových
dopravníků, montážní místa pro opravy velkostrojů včetně
přívodu vody, elektrické energie, telefonního vedení
a odvodu odpadní vody, pokud tyto rozvody neslouží jiným
účelům.
3. Provozními důlními díly nejsou důlní díla zatříděná do kódu
SKP 46.21.52.1, 46.21.52.2, 46.21.52.3, otvírky nových lomů,
technické zhodnocení (§ 33 zákona) a dočasné stavby, jejichž doba
trvání je delší než 1 rok, s výjimkou uvedenou v bodě 2 písm.b).
4. Základní stádo tvoří hospodářská dospělá zvířata kategorií
skotu, koní, prasat, ovcí, koz, oslů, mul, mezků a hejna husí. Za
zvířata základního stáda se nepovažují např. hejna slepic,
kachen, krůt a perliček, ryby, kožešinová zvířata, psi, včelstva,
zvířata ve výkrmu a mladá zvířata.
5. Odpisy základního stáda se stanoví
a) jednotlivě za každé zvíře při individuální evidenci zvířat
základního stáda a u tažných zvířat, dostihových a plemenných
koní. Vstupní cenou je buď průměrná účetní cena za jeden kus
nebo cena stanovená poplatníkem ve vztahu k plemenné hodnotě,
popřípadě ke stáří zvířete, a to v rámci celkové účetní
hodnoty stáda,
b) skupinově podle jednotlivých druhů zvířat při skupinové
evidenci zvířat základního stáda s výjimkou tažných zvířat,
dostihových a plemenných koní. Přitom vstupní cenou je při
zahájení odpisování celková účetní cena jednotlivých druhů
zvířat, která navazuje na účetnictví k 31. prosinci
předcházejícího kalendářního roku (případně k datu zahájení
činnosti). Při skupinovém odpisování lze odpisovat pouze
rovnoměrně (§ 31 zákona). Roční odpis se při skupinové
evidenci zvířat stanoví
v prvním roce odpisování podle vzorce
P.14,2 V.7,1 (KS - P) RO = ------ + ------ + --------- . 14,2, 100 100 100 v dalších letech odpisování podle vzorce P.14,2 V.14,3 (KS - P) RO = ------ + ------- + --------- . 28,6, 100 100 100 kde
RO = roční odpis,
P = hodnota zvířat zařazených do základního stáda
(chovu) v průběhu zdaňovacího období,
V = hodnota zvířat vyřazených ze základního stáda
(chovu) v průběhu zdaňovacího období,
KS = konečný stav.
Pokud je celková hodnota vyřazených zvířat ve skupině vyšší než
hodnota počátečního stavu zvířat (tj. hodnota zvířat na počátku
zdaňovacího období nebo k datu zahájení činnosti v průběhu
zdaňovacího období), lze uplatnit roční odpis při skupinovém
odpisování pouze do výše hodnoty zvířat, odpovídající jejich
počátečnímu stavu.
6. Výdaji hrazenými nájemcem podle § 26 odst. 3 písm. c) zákona
jsou např. clo, výdaje (náklady) na dopravu a montáž.
7. Hmotným majetkem a nehmotným majetkem evidovaným v majetku
poplatníka se rozumí majetek uvedený do užívání podle předpisů
o účetnictví. U poplatníka, který není účetní jednotkou se tímto
rozumí vystavení evidenčního dokladu.
8. Odpisy za každý jednotlivý hmotný a nehmotný majetek
uplatňované jako daňový výdaj, musí být vedeny průkazným způsobem
po celou dobu odpisování.
9. Ustanovení § 26 odst.5 až 8 zákona se použije i na základní
prostředky odpisované v souladu s § 4O odst.5 zákona .
K § 27
Uměleckými díly vyloučenými z odpisování jsou i umělecká díla
(samostatné movité věci), u nichž skončila doba trvání práv podle
autorského zákona a nadále u nich trvá právo na ochranu autorství.
K § 28 zákona
1. Pokud je technické zhodnocení hrazeno nájemcem a jím
odpisováno na základě písemné smlouvy (§ 28 odst. 3 zákona),
zvyšuje u vlastníka zůstatková cena technického zhodnocení
s výjimkou uvedenou v tomto metodickém pokynu k § 23 zákona bod
7 vstupní (zůstatkovou) cenu hmotného majetku, na němž bylo
technické zhodnocení provedeno, a to ve zdaňovacím období, ve
kterém je nájemní poměr ukončen. Vstupní (zůstatková) cena se
nezvyšuje o hodnotu výdajů (nákladů) vynaložených nájemcem na
uvedení pronajatého hmotného majetku do původního stavu.
2. Pokud je technické zhodnocení provedeno nájemcem, ale není
jím odpisováno, je hodnota technického zhodnocení součástí
vstupní (zůstatkové) ceny hmotného majetku, na němž bylo
technické zhodnocení provedeno, v tom zdaňovacím období, ve
kterém bylo technické zhodnocení uvedeno do užívání.
3. Technické zhodnocení (§ 33 zákona) provedené na drobném
hmotném investičním majetku, drobném nehmotném investičním
majetku, drobném hmotném majetku a drobném nehmotném majetku se
odpisuje obdobně jako technické zhodnocení hmotného majetku
uhrazené a odpisované nájemcem (§ 28 odst. 3 zákona). Stejně se
postupuje u poplatníků uvedených v § 2 zákona, kteří účtují
v soustavě jednoduchého účetnictví, pokud jde o majetek obdobného
charakteru.
4. Poměrnou část odpisů podle § 28 odst. 8 zákona si stanoví
poplatník podle vhodně zvoleného kriteria (např. využívaná
plocha, počet ujetých km, poměr výkonů a služeb).
K § 29 zákona
1. Za majetek pořízený úplatně se podle § 29 odst. 1 písm. a)
považuje pouze majetek nabytý koupí nebo směnou.
2. Při zrušení registrace plátce daně z přidané hodnoty podle
§ 5 zákona č. 588/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se
u odpisovaného hmotného a nehmotného majetku stanoví vstupní
cena, do jejíž výše lze majetek odpisovat, jako součet původní
vstupní ceny a daně z přidané hodnoty vztahující se k zůstatkové
ceně odpisovaného hmotného majetku a nehmotného majetku k datu
zrušení registrace. Roční odpis se pak u již odpisovaného
hmotného a nehmotného majetku stanoví takto:
a) u rovnoměrného odpisování
roční odpis = 0,01 . VCV . ROS VCV = P.(ZC + DPH) VC P = ------, ZC kde
VCV = vstupní cena vypočtená pouze pro účely stanovení ročního
odpisu,
ROS roční odpisová sazba stanovená podle údajů sloupce
"v dalších letech odpisování" tabulky uvedené v § 31
odst.1 zákona, případně "pro zvýšenou vstupní cenu",
pokud bylo do doby zrušení registrace provedeno
technické zhodnocení,
VC = vstupní cena původní (§ 29 zákona),
ZC = zůstatková cena (§ 29 zákona),
DPH = daň z přidané hodnoty vztahující se k zůstatkové ceně
odpisovaného majetku podle § 5 zákona č. 588/1992 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů,
P = podíl vstupní ceny a zůstatkové ceny zaokrouhlený na dvě
desetinná místa,
b) u zrychleného odpisování
(ZC + DPH) . 2 roční odpis = ---------------, K-x kde
ZC = zůstatková cena (§ 29 zákona),
DPH = daň z přidané hodnoty vztahující se k zůstatkové ceně
odpisovaného majetku podle § 5 zákona č. 588/1992 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů,
K = příslušný koeficient stanovený podle údajů sloupce
"v dalších letech odpisování" tabulky uvedené v § 32
odst.1 zákona, případně "pro zvýšenou zůstatkovou cenu",
pokud bylo do doby zrušení registrace provedeno
technické zhodnocení,
x = počet let, po které byl majetek odpisován (§ 32 zákona).
3. Při zaregistrování plátce daně z přidané hodnoty podle § 5
zákona č. 588/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se
u odpisovaného hmotného a nehmotného majetku stanoví vstupní
cena, do jejíž výše lze majetek odpisovat, jako rozdíl původní
vstupní ceny a daně z přidané hodnoty vztahující se k zůstatkové
ceně odpisovaného hmotného majetku a nehmotného majetku k datu
registrace. Roční odpis se pak u již odpisovaného hmotného
a nehmotného majetku stanoví takto:
a) u rovnoměrného odpisování
roční odpis = 0,01 . VCV . ROS VCV = P.(ZC - DPH) VC P = ------ , ZC kde
VCV = vstupní cena vypočtená pouze pro účely stanovení ročního
odpisu,
ROS = roční odpisová sazba stanovená podle údajů sloupce
"v dalších letech odpisování" tabulky uvedené v § 31
odst.1 zákona, případně "pro zvýšenou vstupní cenu",
pokud bylo do doby registrace provedeno technické
zhodnocení,
VC = vstupní cena původní (§ 29 zákona),
ZC = zůstatková cena (§ 29 zákona),
DPH = daň z přidané hodnoty vztahující se k zůstatkové ceně
odpisovaného majetku podle § 5 zákona č. 588/1992 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů,
P = podíl vstupní ceny a zůstatkové ceny zaokrouhlený na dvě
desetinná místa,
b) u zrychleného odpisování
(ZC - DPH) . 2 roční odpis = ---------------- , K-x kde
ZC = zůstatková cena (§ 29 zákona),
DPH = daň z přidané hodnoty vztahující se k zůstatkové ceně
odpisovaného majetku podle § 5 zákona č. 588/1992 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů,
K = příslušný koeficient stanovený podle údajů sloupce
"v dalších letech odpisování" tabulky uvedené v § 32
odst. 1 zákona), případně pro "zvýšenou zůstatkovou
cenu", pokud bylo do doby registrace provedeno technické
zhodnocení,
x = počet let, po které byl majetek odpisován (§ 32 zákona).
4. Součástí vstupní ceny nejsou daně uvedené v § 25 odst. 1
písm. s) zákona.
5. Součástí vstupní ceny je i daň z přidané hodnoty, a to
a) u neplátce daně z přidané hodnoty,
b) u plátce daně z přidané hodnoty, který neuplatnil odpočet nebo
nemá nárok na odpočet daně z přidané hodnoty (§ 19 a § 20
zákona č. 588/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Obdobně se postupuje i u daně z obratu a dovozní daně.
6. Při změně vstupní ceny majetku (zvýšení, snížení), ke které
dochází z jiného důvodu než je jeho technické zhodnocení (např.
vyřazení části odpisovaného souboru movitých věcí,změna výdajů
zahrnovaných do pořizovací ceny - clo), se odpis stanoví ze
změněné vstupní (zůstatkové) ceny při použití sazby (koeficientu)
v "dalších letech odpisování" tabulky uvedené v § 31 odst. 1 nebo
v § 32 odst. 1 zákona.
7. U souboru movitých věcí se vstupní cena stanoví jako součet
vstupních cen jednotlivých věcí; přitom jednotlivé věci souboru
mohou mít vstupní cenu i nižší než 10 000 Kč (resp. 20 000 Kč
počínaje zdaňovacím obdobím 1996).
8. Pokud poplatník uplatňuje odpisy jako daňové výdaje pouze
v poměrné výši, stanoví se i v tomto případě zůstatková cena jako
rozdíl mezi vstupní cenou a celkovou výší vypočtených ročních
odpisů podle zákona.
9. Součástí vstupní ceny budovy nebo stavby, na které je
instalováno odběrné zařízení, je u odběratele i úhrada podílu na
účelně vynaložených nákladech dodavatele podle zákona
č. 222/1994 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy
v energetických odvětvích a o státní energetické inspekci ve výši
stanovené prováděcími předpisy.
10. Zůstatková cena vyřazeného zvířete základního stáda
odpisovaného skupinově se stanoví jako podíl zůstatkové ceny
skupiny zvířat na konci zdaňovacího období a průměrného stavu
zvířat této skupiny ve zdaňovacím období. Průměrný stav se
vypočte jako aritmetický průměr stavů zvířat ve skupině na
počátku a na konci zdaňovacího období.
K § 33 zákona
Za změnu technických parametrů podle zákona se nepovažuje
jen samotná záměna použitého materiálu.
K § 34 odst. 7
Pro uplatnění odpočtu nebo jeho zbývající části podle § 34 odst.
3 a násl. zákona v dalších zdaňovacích obdobích v případech
vymezených v § 34 odst. 7 zákona se posuzují podmínky stanovené
zákonem platné v roce vzniku nároku na odpočet. Obdobně se
posuzuje i zánik nároku na odpočet.
K § 36 zákona
1. Pokud vypořádací podíl při zániku účasti společníka
v obchodní společnosti nebo členství v družstvu je vyplácen ve
splátkách (§ 36 odst. 2 písm. a) zákona), uplatní se nabývací
cena podílu jako daňový výdaj do výše příjmů z první splátky.
Část nabývací ceny podílu převyšující příjmy z první splátky se
uplatní jako daňový výdaj proti příjmům plynoucím z bezprostředně
následující splátky. Uvedený postup se uplatní i u následujících
splátek. Obdobně se postupuje při vyplácení podílu na likvidačním
zůstatku ve splátkách.
2. Částkami použitými ze zisku po zdanění na zvýšení vkladu
společníka nebo členského vkladu (§ 36 odst. 2 písm. a) zákona)
se rozumí ta část zisku, která po rozdělení zisku připadá na
společníka nebo člena, aniž je mu vyplácena.
3. Ustanovení § 36 odst. 2 písm. c) bod 3 zákona se vztahuje na
majetkové podíly vzniklé podle zákona č. 42/1992 Sb., o úpravě
majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech,
ve znění pozdějších předpisů i v případě té jejich části, která
nebyla oprávněnou osobou vložena do družstva nebo obchodní
společnosti podle § 13 odst. 2 a 3 zákona č. 42/1992 Sb.
transformačního projektu a vydává se proto podle zvláštního
zákona.
Vyplacením majetkového podílu (nebo části) se rozumí
a) předání peněz v hotovosti (v pokladně, složenkou apod.),
b) bezhotovostní převod peněz z účtu družstva (povinné osoby) na
účet oprávněné osoby u banky,
c) splacení závazku, který má oprávněná osoba u třetí osoby, a to
povinnou osobou v hotovosti nebo bezhotovostním převodem,
d) započtení vzájemných pohledávek,
e) vystavení nebo předání směnky.
4. U komanditní společnosti lze podle § 36 odst. 5 zákona
snížit vyplácený podíl na zisku z účastí komanditistů pouze
o část přijatého podílu na zisku připadající na komanditní
společnost, stanovenou na základě poměru podle něhož se rozděluje
základ daně na komplementáře a komanditní společnost.
5. Podíl na vlastním jmění na jiné obchodní společnosti nebo
družstvu se pro účely § 36 odst. 5 zákona stanoví jako poměr
vkladu k základnímu jmění jiné obchodní společnosti nebo
družstva.
K § 38 zákona
Kursem "střed" ve smyslu tohoto ustanovení se rozumí od
16. října 1995 směnný kurs devizového trhu vyhlašovaný Českou
národní bankou.
K § 38a
K § 38a odst. 10 a k § 38g odst. 2
Za příjmy ze závislé činnosti a funkčních požitků ze
zahraničí se považují příjmy plynoucí poplatníkům od zahraničních
subjektů, kteří nejsou plátci daně podle § 38c zákona.
K § 38c
Plátcem daně není stálá provozovna, která vznikla po šesti
měsících poskytování služeb podle § 22 odst. 1 písm. c) zákona.
Plátcem daně je poplatník uvedený v § 2 odst. 3 a § 17 odst. 4
zákona mající zařízení zřízené za účelem stavby, staveniště nebo
stavebně montážního projektu, pokud fyzické osoby v něm pracující
podléhají v ČR zdanění (tj. zdržují-li se zde déle než 183 dní),
a to i když toto zařízení není považováno za stálou provozovnu;
obdobně je plátcem daně poplatník uvedený v § 2 odst. 3 a § 17
odst. 4 zákona mající zařízení, které není považováno za stálou
provozovnu podle platné smlouvy o zamezení dvojího zdanění (např.
obchodní reprezentace), pokud fyzické osoby v něm pracující
podléhají v ČR zdanění.
K § 40 zákona
U důlních děl a dalšího majetku, který před 1. 1. 1993 nebyl
odpisován v závislosti na době jeho trvání, se počínaje rokem
1993 při stanovení ročního odpisu vychází z podílu jeho
zůstatkové ceny a zbývající doby trvání.
K Příloze zákona
Nedílnou součástí stavebních děl je i technické vybavení
stavebních děl, zahrnující např.:
- vnitřní rozvody studené a teplé vody (včetně rozvodů pro
ústřední vytápění), páry a související regulační a měřicí
technika, kanalizace, odpadové šachty,
- vnitřní rozvody elektroinstalace včetně nástropních
a nástěnných svítidel a příslušných rozvodných skříní
a rozvaděčů, slaboproudá a sdělovací vnitřní vedení, včetně
rozvodů zabezpečovacích a bezpečnostních zařízení, rozvody
datových sítí, hromosvody,
- venkovní osvětlení stavebních děl s výjimkou osvětlení
výrobních nebo provozních zařízení, osvětlení výškových
objektů,
- vnitřní rozvody vzduchu (klimatizace a vzduchotechnika) a
plynů,
- lokální a ústřední vytápění včetně kotlů a výměníkových stanic
pro dům (budovu), resp. pro několik domů (blok) v domech
a budovách bez ohledu na druh topného média (kromě kotlů
a výměníkových stanic v samostatných budovách výtopen
a energetických stavebních děl),
- základní armatury a vybavení spojené se stavebním dílem
(klozety, vany, umyvadla, dřezy, baterie, kuchyňské sporáky,
kuchyňské odsávače par, karmy, boilery, osušovače rukou),
prefabrikovaná jádra
- vestavěný nábytek,
- osobní výtahy a nákladní výtahy, kromě technologických
nákladních výtahů uvedených ve vysvětlivce k § 26,
- zabudované konstrukce (kovové atd.), sloužící k upevňování
účelových zařízení a předmětů,
- zabudovaná umělecká díla v domech a budovách,
- obklady stěn a stropů včetně zavěšených stropů (např.
kazetových),
- protipožární zařízení včetně rozvodů a hasicích přístrojů,
kromě požárně - bezpečnostních zařízení, která jsou
instalována na technologických zařízeních a zabezpečovacích
zařízení a požární signalizace v domech a budovách uvedených
ve vysvětlivce k § 26,
- stavební konstrukce jeřábových drah včetně pojezdových
kolejnic a sběračů,
- izolace stavebních děl všeho druhu,
- okenice, mříže, rolety, žaluzie, markýzy
- dopravní značky a dopravní značení.
K bodu 1. Přechodných a závěrečných ustanovení
zákona č. 149/1995 Sb.
Způsob odpisu pohledávek, u nichž termín splatnosti nastal do
konce roku 1994, je obsažen v Úpravě postupů účtování pro
podnikatele, který je uveřejněn v tomto čísle Finančního
zpravodaje.
I. náměstek ministra financí
Ing. Jan Klak, v. r.
Příloha
Spotřeba pohonných hmot osobních automobilů a jejich účelových
modifikací uznávaná pro daňové účely pokud tento údaj není uveden
v technickém průkazu
Druh motorového Spotřeba pohonných hmot v l/100 km vozidla Benzin Motorová nafta osobní automobil 6,9 5,8 účelová modifikace osobního automobilu 7,6 6,4 osobní automobil s automatickou 7,6 6,4 převodovkou účelová modifikace osobního automobilu 8,4 7,0 s automatickou převodovkou