34529/17/7100-20116-050484
Informace
GFŘ
k prominutí pokut za nepodání kontrolního hlášení
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce metodiky a výkonu daní
Cílem této informace je shrnutí základních postupů souvisejících s podáním žádosti
o prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení, a to zejména ve vztahu k rozšíření
důvodů pro toto prominutí s účinností od 6. 3. 2017.
Tato informace nenahrazuje relevantní právní úpravu prominutí pokut, jejím účelem
je poskytnout plátcům daně výčet základních informací pro správnou aplikaci tohoto
institutu.
Relevantní právní úprava
Institut individuálního promíjení pokut za nepodání kontrolního hlášení upravuje
speciálně ustanovení § 101k zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“). Rozsah prominutí a podrobný postup
řízení upravuje Pokyn GFŘ-D-29 k prominutí pokut za nepodání kontrolního hlášení
a to ve znění Dodatku č. 1 (č.j.: 26878/17/7100-20118-012287), který nabyl účinnosti
dne 6. 3. 20171 (dále jen „Pokyn GFŘ-D-29“ nebo „Dodatek č. 1“).
Pokyn GFŘ-D-29 a tudíž ani tato informace se nevztahuje na pokuty uložené dle
ustanovení § 101h odst. 1 písm. a) zákona o DPH (pokuty ve výši 1 000 Kč) ani dle
§ 101h odst. 2 a 3
zákona o DPH (pokuty ve výši „až 50 000 Kč“ a „až 500 000 Kč“).
Základní podmínky
Pro možnost prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení ve výši stanovené
Pokynem GFŘ-D-29 musí být splněny následující podmínky:
1. Za nesplnění povinností
souvisejících s kontrolním hlášením byla uložena pokuta:
- 10 000 Kč dle § 101h odst.
1 písm. b) zákona o DPH - za podání kontrolního hlášení v náhradní lhůtě na základě
výzvy správce daně,
- 30 000 Kč dle § 101h odst. 1 písm. c) zákona o DPH - za nepodání kontrolního hlášení
na základě výzvy ke změně, doplnění či potvrzení údajů v kontrolním hlášení, nebo
- 50 000 Kč dle § 101h odst. 1 písm. d) zákona o DPH - za nepodání kontrolního hlášení
ani v náhradní lhůtě stanovené správcem daně.
2. K nesplnění povinností, za které
byla uložena pokuta, došlo z některého ospravedlnitelného důvodu, který je vymezen
v části II. 3. A.- Pokynu GFŘ-D-29 - viz také bod 3 této Informace.
3. U daňového subjektu
nebyly naplněny podmínky vylučující možnost prominutí pokuty ve smyslu části II.
2. A. Pokynu GFŘ-D-29 - viz bod 2 této Informace.
4. Daňový subjekt podal žádost o
prominutí pokuty a uhradil správní poplatek ve výši 1.000 Kč.
5. K podání žádosti
o prominutí pokuty došlo nejpozději do 3 měsíců ode dne právní moci platebního výměru,
kterým bylo rozhodnuto o povinnosti uhradit tuto pokutu - viz bod 1 této Informace.
1.
Podání žádosti a poplatková povinnost
Správce daně rozhodne o případném prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení
na základě žádosti daňového subjektu. Žádost se podává u správce daně věcně a místně
příslušného správě daně (v době podání žádosti o prominutí), ke které se váže pokuta,
o jejíž prominutí je žádáno. Podání žádosti o prominutí pokuty není formulářovým
podáním a z toho důvodu není stanoven povinný formát ani struktura takového podání
(znění a obsah této žádosti je proto zcela na uvážení žadatele). V této souvislosti
proto není vyžadována ani elektronická forma podání. Pro prominutí pokuty je nicméně
podstatné, aby žádost obsahovala veškeré údaje potřebné pro řízení o prominutí dané
pokuty. Jedná se zejména o identifikaci žadatele (daňové identifikační číslo, jméno
a příjmení, popřípadě název) a samotné určení pokuty (tj. 10 000 Kč, 30 000 Kč nebo
50 000 Kč), o které má být rozhodováno (v této souvislosti se jedná o uvedení čísla
jednacího platebního výměru, kterým byla daná pokuta uložena), precizně popsané důvody,
pro které se žádá prominutí včetně jejich doložení prokazatelným způsobem (pokud
je u jednotlivých bodů ospravedlnitelných důvodů doložení vyžadováno).
Žádost o prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení lze podat nejpozději
do 3 měsíců ode dne právní moci platebního výměru, kterým bylo rozhodnuto o povinnosti
uhradit pokutu. Platební výměr na pokutu se stává pravomocným:
a) po uplynutí lhůty
pro podání odvolání - tato lhůta činí 30 dnů ode dne doručení tohoto platebního výměru,
nebo
b) v okamžiku právní moci rozhodnutí o odvolání proti platebnímu výměru - pokud bylo
takové odvolání podáno - viz bod 4 této Informace.
Pokud tedy k určitému porušení povinnosti související s kontrolním hlášením došlo
za období roku 2016, nicméně platební výměr na pokutu byl subjektu doručen příkladně
14. 2. 2017, stává se podle výše uvedeného písm. a) pravomocným 17. 3. 2017. Podání
žádosti o prominutí pokuty je následně možné učinit nejpozději 19. 6. 2017.2
Žádost o prominutí příslušenství daně obecně podléhá správnímu poplatku ve
výši 1 000 Kč. Správní poplatek lze uhradit obecně jakýmkoli způsobem pro placení
daní3 zejména:
a) bezhotovostním převodem
b) v hotovosti
c) kolkovými známkami
Opakovaná žádost
Daňový subjekt, který podal žádost o prominutí pokuty za nepodání kontrolního
hlášení před účinností Dodatku č. 1, a této žádosti nebylo vyhověno z důvodu, že
nebyl naplněn žádný z ospravedlnitelných důvodů uvedených v původním znění Pokynu
GFŘ-D-29 (body 1 až 10), má možnost podání opakované žádosti dle aktualizovaného
pokynu GFŘ-D-29.
Při podání opakované žádosti není v dané záležitosti vyžadováno uvedení nových
důvodů oproti důvodům uvedeným v původní žádosti a současně ji lze podat i před uplynutím
60 dnů od oznámení zamítavého rozhodnutí, nicméně toto platí pouze pro situace aktuálně
nastalé v přechodném období mezi původní verzí pokynu GFŘ-D-29 a jeho novelizovanou
verzí.
V případech, kdy plátce nebude moci podat opakovanou žádost o prominutí pokuty
z důvodu uplynutí 3 měsíční lhůty ode dne právní moci platebního výměru, kterým bylo
rozhodnuto o povinnosti uhradit pokutu, nelze související pokutu za nepodání kontrolního
hlášení v zásadě žádným způsobem prominout, neboť původní zamítavé řízení o prominutí
pokuty z těchto důvodů nelze obnovit ani přezkoumat (ve smyslu ustanovení § 117 a
následujících a § 120 a následujících daňového řádu).
Doplnění žádosti
Daňový subjekt, který podal žádost o prominutí pokuty za nepodání kontrolního
hlášení před účinností Dodatku č. 1, a o této žádosti nebylo dosud rozhodnuto, nemusí
žádost doplňovat o uvedení některého nově doplněného ospravedlnitelného důvodu. Správce
daně o žádosti bude rozhodovat již podle aktualizovaného pokynu GFŘ-D-29.
2.
Vylučující podmínky pro možnost prominutí pokuty
Správce daně v rámci řízení o prominutí pokuty prvotně posoudí, zda lze žádosti
o prominutí pokuty vůbec vyhovět, neboť příslušenství daně nelze prominout, pokud
daňový subjekt nebo osoba, která je členem jeho statutárního orgánu v posledních
3 letech závažným způsobem porušil daňové nebo účetní právní předpisy. Definice závažného
porušení daňových nebo účetních předpisů je uvedena v bodě II. 2. A. na str. 3 Pokynu
GFŘ-D-29 (příkladně se jedná o osobu, která má nebo měla status nespolehlivého plátce
apod.).
3.
Rozšíření ospravedlnitelných důvodů
Dodatkem č. 1 došlo k rozšíření Pokynu GFŘ-D-29 zejména o další rozsah ospravedlnitelných
důvodů, při jejichž naplnění lze uplatnit institut prominutí pokuty za nepodání kontrolního
hlášení. Konkrétně se jedná o rozšíření tabulky „Ospravedlnitelných důvodů“ o body
č. 11 až 17. Na základě všech nově stanovených ospravedlnitelných důvodů lze prominout
100 % udělené pokuty, nicméně nadále platí, že finální částka k prominutí může být
krácena v návaznosti na četnost porušování povinností při správě daní u konkrétního
plátce (daňového subjektu) - viz část II. 3. B. Pokynu GFŘ-D-29. V této souvislosti
uvádíme, že Dodatkem č. 1 byly, kromě jiného, doplněny i tzv. obecné důvody, které
stanovují možnost prominutí pokuty bez ohledu na příčinu pochybení (viz bod č. 11
a 12). Dále je třeba upozornit, že pokud jsou u daňového subjektu naplněny podmínky
pro prominutí dle bodu 15 a 16, budou tyto uplatněny vždy přednostně. Obecné a specificky
ospravedlnitelné důvody prominutí se navzájem nevylučují, pokud není u jednotlivých
bodů v Pokynu GFŘ-D-29 stanoveno jinak.
Přehled nově stanovených ospravedlnitelných důvodů v Dodatku č. 1:
Bod č. 11 - Za období roku 2016 mohou být prominuta obecně maximálně 2 pochybení
vztahující se k plnění povinností u kontrolního hlášení a zakládající vznik pokuty
ve výši 10 000 Kč, 30 000 Kč nebo 50 000 Kč.
Do období roku 2016 spadají pokuty, respektive pochybení, v návaznosti na datum
dne následujícího po marném uplynutí lhůty pro podání kontrolního hlášení. V případě
pokuty ve výši 10 000 Kč je rozhodný okamžik uplynutí lhůty podle ustanovení § 101e
a § 101f zákona o DPH, tj. lhůty, kdy mělo být kontrolní hlášení podáno. Pokuty ve
výši 30 000 Kč a 50 000 Kč se zařadí do období toho kalendářního roku, ve kterém
marně uplynula lhůta stanovená výzvou správce daně dle § 101g odst. 1 a 3 zákona
o DPH.
Příklad 1: Plátce nepodal kontrolní hlášení za měsíc prosinec 2016 (nebo poslední
kalendářní čtvrtletí roku 2016) v zákonem stanovené lhůtě 25. 1. 2017, ale až v náhradní
lhůtě poté, co k tomu byl správcem daně vyzván (vznik pokuty ve výši 10 000 Kč).
V uvedeném případě se nejedná o pochybení spadající do období roku 2016, neboť den
po marném uplynutí lhůty - 26. 1. 2017 spadá již do roku 2017. Tato pokuta bude moci
být prominuta za podmínek stanovených bodem č. 12.
Příklad 2: V případě vzniku pokuty 30 000 Kč nebo 50 000 Kč je podstatný okamžik
uplynutí dané lhůty zakládající vznik předmětné pokuty bez ohledu na skutečnost,
do kterého období spadala související povinnost podání původního kontrolního hlášení.
Příkladně pokud byla v souvislosti s povinností podat kontrolní hlášení za listopad
2016 vydána výzva ke změně, doplnění nebo potvrzení původních údajů, přičemž lhůta
pro reakci marně uplynula 16. 1. 2017. Dané pochybení proto spadá ve smyslu výše
uvedeného rovněž do roku 2017 a možnost prominutí bude posuzována také ve vztahu
k naplnění podmínek bodu 12.
V rámci podání žádosti o prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení může
žadatel zvolit, zda hodlá uplatnit obecný ospravedlnitelný důvod dle bodu č. 11 nebo
zda se má uplatnit (při nastalé skutečnosti) některý z dalších ospravedlnitelných
důvodů č. 1 až 10 nebo 13 až 16. Aplikace důvodu podle č. 15 a 16 má však vždy přednost.
Bod č. 12 - Za období roku 2017 může být prominuto obecně pouze 1 pochybení vztahující
se k plnění povinností u kontrolního hlášení zakládající vznik pokuty ve výši 10
000 Kč, 30 000 Kč nebo 50 000 Kč.
Pro účely určení období, do kterého nastalé pochybení spadá, se uplatní stejná
pravidla, jak jsou uvedena v bodě č. 11.
Rovněž i v případě řízení o prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení
vztahující se k roku 2017 může žadatel zvolit, zda hodlá uplatnit obecný ospravedlnitelný
důvod dle bodu č. 12 nebo zda se má uplatnit (při nastalé skutečnosti) některý z
dalších ospravedlnitelných důvodů č. 1 až 10 nebo 13 až 16. Aplikace důvodu podle
č. 15 a 16 má však vždy přednost.
Bod č. 13 - Pokuty ve výši 10 000 Kč a 50 000 Kč vzniklé z důvodu neúčinnosti
podání kontrolního hlášení podaného způsobem vyžadujícím dodatečné potvrzení (tzv.
E-tiskopis), mohou být opakovaně prominuty, pokud k danému pochybení došlo u podání
kontrolního hlášení za období leden až prosinec 2016 a současně za předpokladu, že
do vydání rozhodnutí o žádosti o prominutí pokuty bylo učiněno platné podání kontrolního
hlášení za předmětné období.
Příklad 3: Plátce podal řádné kontrolní hlášení za leden 2016 způsobem vyžadujícím
dodatečné potvrzení (tzv. E-tiskopis), nicméně toto podání nebylo potvrzeno ve lhůtě
pro podání kontrolního hlášení (25. 2. 2016), ale v souladu s § 71 odst. 3 daňového
řádu (např. 26. 2. 2016) a v důsledku toho nebylo kontrolní hlášení účinně podáno.
S ohledem na vzniklou situaci byl plátce vyzván k podání kontrolního hlášení, což
mělo za následek vznik pokuty ve výši 10 000 Kč nebo 50 000 Kč v závislosti na splnění
či nesplnění povinnosti stanovené ve výzvě. Pokud následně došlo k platnému podání
kontrolního hlášení nejpozději do vydání rozhodnutí o prominutí, je možné pokutu
prominout (za předpokladu naplnění všech zákonných podmínek pro uplatnění institutu
prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení u konkrétního žadatele).
Bod č. 14 - Specifický bod pro případy úmrtí plátce, neboť z hlediska právní úpravy
přechodu daňové povinnosti u fyzických osob dle daňového řádu se pro účely správy
daní hledí na zůstavitele tak, jako by žil do dne předcházejícího dni skončení řízení
o pozůstalosti. Daňové povinnosti zůstavitele může plnit např. osoba spravující pozůstalost.
Pokud by došlo k pochybení zakládající vznik pokuty ve výši 10 000 Kč, 30 000
Kč nebo 50 000 Kč v období ode dne úmrtí zůstavitele do 20. dne po oznámení o určení
osoby spravující pozůstalost správci daně, lze takto vzniklé pokuty prominout, ovšem
pouze za předpokladu, že zůstavitel nemá, respektive neměl ustanoveného zástupce
(nebo jím pověřené osoby) pro účely plnění povinností souvisejících s kontrolním
hlášením.
Bod č. 15 - Specifický bod pro případy, kdy k nepodání kontrolního hlášení došlo
z důvodu, že plátci nevznikla povinnost jeho podání. Uplatní se pouze pro období
let 2016 a 2017 a to přednostně před ostatními body ospravedlnitelných důvodů. V
případě souběhu situací nastalých z ospravedlnitelných důvodů uvedených v bodech
č. 15 a 16 lze uplatnit v daném roce pouze jeden z nich.
Příklad 4: Plátce nereagoval na výzvu k podání kontrolního hlášení dle § 101g
odst. 1 zákona o DPH ve stanovené lhůtě důsledkem čehož mu vznikla povinnost uhradit
pokutu ve výši 50 000 Kč. Pokud následně, tj. po uplynutí lhůty stanovené ve výzvě,
ale během 5 pracovních dnů reagoval na výzvu k podání s tím, že mu povinnost podat
kontrolní hlášení za předmětné období nevznikla a tato povinnost mu skutečně nevznikla,
může být uložená pokuta zcela prominuta, pokud se jednalo o jediné pochybení do vydání
rozhodnutí o žádosti o prominutí v roce 2016 nebo 2017. Do počtu pochybení za jednotlivá
období roku 2016 a 2017 se nezapočítávají ta, která lze ospravedlnit dle tabulky
ospravedlnitelných důvodů - body č. 1 až 14 a samozřejmě pochybení související s pokutou
ve výši 1 000 Kč.
Pro účely určení období, do kterého nastalé pochybení spadá, se uplatní stejná
pravidla, jak jsou uvedena v bodě č. 11.
Pokud by plátce podal žádost o prominutí 2 pokut za porušení povinností souvisejících
s kontrolním hlášením nastalých za období roku 2016, přičemž v jednom případě by
se příkladně jednalo o obecné pochybení z důvodu č. 11 a ve druhém případě o nepodání
kontrolního hlášení z důvodu, že plátci nevznikla povinnost jeho podání (bod č. 15).
Prvotní obecné pochybení se pro účely naplnění podmínky „jediného pochybení do vydání
rozhodnutí o žádosti o prominutí“ stanovené v bodě č. 15 nezapočítá a současně se
bod č. 15 uplatní přednostně. Za daných okolností plátce „vyčerpá“ ospravedlnitelný
bod č. 15 (a tudíž není možné v daném roce uplatnit bod č. 16) a pouze jedno obecné
pochybení dle bodu č. 11.
Bod č. 16 - Specifický bod pro případy, kdy je reagováno na výzvu ke změně, doplnění
nebo potvrzení údajů v podaném kontrolním hlášení po stanovené lhůtě s tím, že plátce
potvrzuje správnost naposledy podaného kontrolního hlášení. Týká se pokuty ve výši
30 000 Kč a uplatní se pouze pro období let 2016 a 2017, a to přednostně před ostatními
body ospravedlnitelných důvodů.
V případě souběhu situací nastalých z ospravedlnitelných důvodů uvedených v bodech
č. 15 a 16 lze uplatnit v daném roce pouze jeden z nich.
Příklad 5: Plátce nereagoval na výzvu ke změně, doplnění nebo potvrzení údajů
v podaném kontrolním hlášení ve stanovené lhůtě (a tudíž mu vznikla povinnost uhradit
pokutu ve výši 30 000 Kč). Pokud následně během 5 pracovních dnů podal předmětné
následné kontrolní hlášení s tím, že potvrzuje správnost naposledy podaného kontrolního
hlášení, může být tato pokuta zcela prominuta, pokud se jednalo o jediné pochybení
do vydání rozhodnutí o žádosti o prominutí v roce 2016 nebo 2017. Do počtu pochybení
za jednotlivá období roku 2016 a 2017 se nezapočítávají ta, která lze ospravedlnit
dle tabulky ospravedlnitelných důvodů - body č. 1 až 14 a samozřejmě pochybení související
s pokutou ve výši 1 000 Kč. Pro účely určení období, do kterého nastalé pochybení
spadá, se uplatní stejná pravidla, jak jsou uvedena v bodě č. 11. Pravidla pro upřednostnění
bodu č. 16 se uplatní obdobným způsobem jako v případě bodu č. 15.
Bod č. 17 - Specifický bod pro případy, kdy povinnost uhradit pokutu ve výši 10
000 Kč, 30 000 Kč nebo 50 000 vznikla na základě okolností stanovených ve výzvě dle
§ 101g odst. 1 a 3 zákona o DPH doručené pouze na e-mailový kontakt. Platí pro období
od 1. 1. 2016 do 15. 2. 2017, přičemž je možné opakované uplatnění tohoto ospravedlnitelného
bodu.
Tento bod zohledňuje zrušení ustanovení § 101g odst. 5 zákona o DPH Ústavním
soudem (nález sp. Zn. Pl ÚS 32/15, ze dne 6. 12. 2016 - zveřejněn ve Sbírce zákonů
dne 15. 2. 2017).
4.
Přehled možností využití ospravedlnitelných důvodů v roce 2016 a 2017
---------- ----------------------------------------------------------------------- --------------------- Rok Body (rozsah) využití „ospravedlnitelných důvodů“ dle části II. 3. A. Ospravedlnitelný důvod (tabulka) Pokynu GFŘ-D-29 ---------- ----------------------------------------------------------------------- --------------------- 2016 1. až 10. = vždy při vzniklé situaci (tj. např. i opakovaně) 11. = 2x jakékoliv pochybení zakládající vznik pokuty (10 000 Kč; 30 000 Kč; 50 000 Kč): 13. = podání KH za leden až prosinec 2016 (tj. např. i opakovaně při nastalé situaci) 14. = specifický bod v případě úmrtí plátce 15. nebo 16. = 1x (buď pouze 15. nebo pouze 16. - dle nastalé situace) 17. = vždy při vzniklé situaci (tj. např. i opakovaně) ---------- ----------------------------------------------------------------------- --------------------- 2017 1. až 10. = vždy při vzniklé situaci (tj. např. i opakovaně) 12. = 1x jakékoliv pochybení zakládající vznik pokuty (10 000 Kč; 30 000 Kč; 50 000 Kč) 13. = dopad pro rok 2017: podání KH za prosinec nebo 4. čtvrtletí 2016 14. = specifický bod v případě úmrtí plátce 15. nebo 16. = 1x (buď pouze 15. nebo pouze 16. - dle nastalé situace) 17. = vždy při vzniklé situaci (tj. např. i opakovaně) ---------- ----------------------------------------------------------------------- ---------------------
5.
Podání odvolání a podání žádosti o prominutí pokuty
Proti rozhodnutí o povinnosti platit pokutu (platebnímu výměru) lze samozřejmě
uplatnit řádný opravný prostředek prostřednictvím podání odvolání (informace o této
skutečnosti je obsažena v platebním výměru v rámci poučení). Odvolání současně odkládá
vykonatelnost platebního výměru, což v zásadě znamená odklad splatnosti předmětné
pokuty. V dané souvislosti ovšem podotýkáme, že ve většině případů udělení sankce
za porušení povinností souvisejících s kontrolním hlášením neexistuje právní důvod
pro podání odvolání, neboť vznik pokuty podle § 101h odst. 1 písm. b) až d) zákona
o DPH se váže ke skutečnosti snadno zjistitelné (buď k podání kontrolního hlášení
ve stanovené lhůtě došlo, nebo nikoli). V případech, kdy plátce brojí proti udělení
pokuty pouze z důvodu nesouhlasu s výší takové pokuty, nelze odvolání vyhovět.
Odvolání slouží k účinné obraně proti udělené sankci zejména v případě, že ke
vzniku předmětné pokuty ze zákona skutečně nedošlo (tj. v případech, kdy je udělena
sankce, nicméně plátce své veškeré povinnosti splnil řádně (zejména v předepsaném
formátu a struktuře) a včas.
Pokud tedy odvolání proti platebnímu výměru není důvodné, měl by být primárně
uplatněn institut prominutí daně, za předpokladu naplnění podmínek pro jeho aplikaci.
Vzhledem ke skutečnosti, že podání žádosti o prominutí pokuty má rovněž odkladný
účinek, odkládá se splatnost pokuty až do okamžiku ukončení řízení o jejím prominutí
(u nedoplatků na příslušenství daně, kterým je i pokuta, nevzniká úrok z prodlení).
Ing. Jiří Fojtík
ředitel sekce
Elektronicky podepsáno
30.03.2017
1 Pokyn je zveřejněn ve Finančním zpravodaji číslo 3/2017, který je k dispozici
na http://www.mfcr.cz/cs/legislativa/financni-zpravodaj/2017/financni-zpravodaj-cislo-3-2017-27938.
2 Pravidla počítání času upravuje ustanovení § 33 zákona č. 280/2009 Sb., daňový
řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“).
3 Nejčastější dotazy, které se týkají problematiky placení daní vč. čísel bankovních
účtů finančních úřadů, čísla matrik a přečíslí účtů (předčíslím účtu pro úhradu správních
poplatků je 3711), jsou k dispozici na internetu Finanční správy http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/placenidani/
jak-spravne-zaplatit-dan/2016/jak-spravne-zaplatit-dan-v-roce-2017-7003