187006/16/7100-20118-012884
Dodatek
k „Informaci GFŘ k aplikaci režimu přenesení daňové povinnosti u poskytnutí
služby elektronických komunikací“ v oblasti nákupu a prodeje služeb elektronických
komunikací
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce metodiky a výkonu daní
V návaznosti na Informaci GFŘ k aplikaci režimu přenesení daňové povinnosti u
poskytnutí služby elektronických komunikací (dále jen „Informace“), č. j.: 105279/16/7100-20118-012884,
vydanou dne 29. 9. 2016, byly na Generální finanční ředitelství zaslány četné dotazy
týkající se uplatňování režimu přenesení daňové povinnosti na základě § 92f odst.
1 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen „ZDPH“), resp. nařízení vlády č. 296/2016 Sb., kterým se mění nařízení
vlády č. 361/2014 Sb., o stanovení dodání zboží nebo poskytnutí služby pro použití
režimu přenesení daňové povinnosti, ve znění pozdějších předpisů. Tyto dotazy byly
směrovány zejm. do oblasti nákupu a prodeje služeb elektronických komunikací vymezených
v Informaci. Z tohoto důvodu vydává Generální finanční ředitelství nyní stanovisko,
jehož smyslem je upřesnit stěžejní aspekty této problematiky v oblasti nejčastějších
dotazů veřejnosti (dále jen „Dodatek“).
Tento Dodatek nabývá účinnosti dnem zveřejnění na webové stránce Finanční správy
ČR. Od tohoto data by se plátci měli řídit pokyny uvedenými v tomto materiálu. Pokud
do účinnosti tohoto Dodatku poskytovatelé i příjemci předmětného plnění uplatnili
daňový režim sice odlišně od vymezení stanoveného tímto materiálem, ale učinili tak
v dobré víře ve správnost zvoleného postupu a ve vzájemné shodě, nebude tento jejich
dříve uplatněný postup ze strany Finanční správy ČR rozporován.
Pro uplatnění režimu přenesení daňové povinnosti u transakcí
, jejichž charakter
je blíže specifikován v kapitole 2.1.2 Informace, musí být současně splněny následující
základní podmínky
:-
Poskytovatel i příjemce služby
jsou plátci dle ZDPH
.1) Pokud ale
příjemce dané služby elektronických komunikací (plátce) bude vystupovat při pořízení
zdanitelného plnění jako osoba nepovinná k dani, tj. bude pořizovat zdanitelné plnění
výlučně pro soukromou potřebu nebo výlučně pro plnění, které není předmětem daně,
použije se běžný režim zdanění. V takovémto postavení může být např. obec, která
pořizuje plnění pro potřeby související výhradně s její činností při výkonu veřejné
správy (§ 5 odst. 3 ZDPH).
-
Poskytovatel i příjemce služby
jsou pro účely dané transakce podnikateli v elektronických
komunikacích
. To znamená, že plátce splní povinnost dle § 8 a 13 zákona č. 127/2005
Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZEK“), a je veden v Evidenci podnikatelů v elektronických
komunikacích (seznam zveřejňovaný Českým telekomunikačním úřadem na webové stránce:
https://www.ctu.cz/vyhledavaci-databaze/evidence-podnikatelu-v-elektronickych-komunikacich-podle-vseobecneho-opravneni)
nebo tuto povinnost dle ZEK sice nesplní, ale činnost uvedenou v § 8 odst. 1 ZEK
fakticky vykonává. Kompetentním orgánem pro posouzení, zda daný plátce je či není
podnikatelem v elektronických komunikacích dle ZEK, a to pro účely dané transakce,
je Český telekomunikační úřad.
- Předpokladem pro výkon komunikační činnosti, která je předmětem podnikání v elektronických
komunikacích, je zároveň skutečnost, že plátce se chová jako podnikatel dle § 420
odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále
jen „občanský zákoník“). Podle tohoto ustanovení je za podnikatele se zřetelem ke
konkrétní činnosti považován ten, kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost
výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně
za účelem dosažení zisku.
Tato definice podnikatele vycházející z občanského zákoníku
je souběžně východiskem pro posouzení aplikace režimu přenesení daňové povinnosti
u konkrétní transakce. Předpokladem je, že
plátce se pro účely konkrétní transakce
chová jako podnikatel - nakupuje službu se záměrem ji následně prodat s cílem dosáhnout
zisk
.2) To, zda ji prodá se ziskem nebo zisku nakonec v konkrétním případě nedosáhne,
není v konečném důsledku rozhodující.V avizovaných sporných případech aplikace režimu přenesení daňové povinnosti
se zpravidla posuzuje transakce mezi poskytovatelem služby (podmínka, že tento poskytovatel
je podnikatelem v elektronických komunikacích, je přitom zpravidla naplněna) a příjemcem
služby (u příjemce je třeba naplnění dané podmínky prověřit). Mohou přitom nastat
zejm. následující situace:
1/ Příjemce vymezenou službu elektronických komunikací nakupuje za účelem dalšího
prodeje, a tento prodej činí trvale, vlastním jménem a na vlastní účet za účelem
dosahování zisku. Tento příjemce je považován za podnikatele podle občanského zákoníku
a zároveň se jedná o podnikání v elektronických komunikacích (je podnikatelem v elektronických
komunikacích). Režim přenesení daňové povinnosti se uplatní.
Např.:
Mobilní operátor A nakupuje službu elektronických komunikací od jiného
mobilního operátora na trhu (mobilní operátor B) a prodává tuto službu svému účastníkovi3)
- koncovému uživateli4). Nákup a prodej služby elektronických komunikací je hlavní
činností mobilního operátora A, ze které zpravidla generuje zisk. Tato transakce
mezi mobilním operátorem B a mobilním operátorem A bude podléhat režimu přenesení
daňové povinnosti.
2/ Příjemce nakupuje vymezenou službu elektronických komunikací za účelem vlastní
spotřeby (je v tomto případě účastníkem těchto služeb elektronických komunikací,
který je současně koncovým uživatelem) nebo aby umožnil konzumaci služby dalším koncovým
uživatelům (např. zaměstnancům, dceřiným společnostem, nájemníkům, ubytovaným osobám,
zákazníkům restaurace). Důležité je, že tak nečiní se záměrem dosažení zisku u vymezené
služby a dané služby pouze „přefakturuje“. Režim přenesení daňové povinnosti se neuplatní
.
Zde je rozhodující, že plátce pořizuje dané služby nikoliv za účelem jejich dalšího
prodeje, resp. se záměrem dosažení zisku, ale výlučně za účelem jejich konzumace
(plátcem nebo subjektem, kterému plátce službu pouze „přefakturuje“), a proto nebude
toto plnění podléhat režimu přenesení daňové povinnosti.Režim přenesení daňové povinnosti se rovněž neaplikuje v situaci, kdy příjemce
(plátce) je již podnikatel v elektronických komunikacích (měl by být uveden ve veřejně
dostupné databázi vedené Českým telekomunikačním úřadem), který nakupuje službu elektronických
komunikací ze stejného důvodu, tj. výhradně za účelem vlastní spotřeby nebo konzumaci
služby umožní dalším koncovým uživatelům (např. zaměstnancům).
Nicméně pokud by nastalo, že plátce - podnikatel v elektronických komunikacích
- by pořizoval vymezené služby elektronických komunikací (byť i jen zčásti) pro více
účelů, tj. jak pro účely vlastní spotřeby, nebo také umožnění konzumace služby dalším
koncovým uživatelům (např. zaměstnancům) nikoli za účelem dosažení zisku, a současně
pro další prodej za účelem dosažení zisku, pak se režim přenesení daňové povinnosti
u takového plnění použije. Skutečnost, v jakém rozsahu je část nakoupených vymezených
služeb elektronických komunikací použita pro prodej za účelem dosažení zisku, přitom
není rozhodná.
V situaci, kdy ze smluvních vztahů jednoznačně nevyplývá, za jakým účelem je
daná služba nakupována, lze z hlediska jistoty u poskytovatele vymezených služeb
elektronických komunikací doporučit, aby příjemce plnění písemně prohlásil, zda přijaté
plnění nakupuje např. za účelem dalšího prodeje nebo výlučně za účelem jeho spotřeby.
Příklady, kdy příjemce vystupující jako účastník vymezených služeb elektronických
komunikací
:-
je sám koncovým uživatelem
Např.:
Obchodní společnost (plátce) na základě smlouvy uzavřené s operátorem (plátcem) pořizuje
služby volání poskytované v mobilní síti, přičemž tyto služby sama spotřebuje a jejich
konzumaci ani dále nikomu neumožňuje. V daném případě není obchodní společnost ani
podnikatel v elektronických komunikacích, ani nenakupuje danou službu za účelem dalšího
prodeje.
Režim přenesení daňové povinnosti se při transakci mezi operátorem a obchodní společností
neuplatní.
-
umožňuje konzumaci služby dalšímu koncovému uživateli
V tomto smyslu může být
tímto dalším koncovým uživatelem např.:
a) zaměstnanec, rodinný příslušník zaměstnance, spolupracující osoba samostatně výdělečně
činná, atp.
Např.:
- Zaměstnavatel (obchodní společnost, operátor, státní úřad, banka atd.) má uzavřenu
vlastním jménem a na vlastní účet smlouvu s poskytovatelem telekomunikačních služeb.
Tento zaměstnavatel v rámci programu benefitů pro své zaměstnance umožňuje zaměstnancům
využívat služební telefony i pro soukromé účely. Zaměstnavatel následně částku za
soukromé hovory „přefakturuje“ zaměstnanci, který tuto částku uhradí (např. srážkou
ze mzdy). Přeúčtovaná částka vychází z ceny účtované poskytovatelem těchto telekomunikačních
služeb a není navyšována zaměstnavatelem o marži.
- Zaměstnavatel umožňuje zaměstnanci v rámci benefičního programu pro zaměstnance
získat v rámci smlouvy o poskytování telekomunikačních služeb, kterou uzavřel zaměstnavatel,
dodatečné „SIM karty“ (obvykle pro potřeby své, tj. za účelem snazšího rozlišení
soukromých a služebních telefonátů, či pro potřeby rodinných příslušníků a osob blízkých
zaměstnance). Služby poskytnuté prostřednictvím těchto dodatečných SIM karet (využité
v rámci soukromé spotřeby) jsou účtovány zaměstnanci v nákupní ceně v rámci benefit
programu (tj. tedy opět bez marže).
- Vzdělávací společnost odebírá od mobilního operátora služby přístupu k internetu
a hlasové služby, přičemž část těchto služeb „přefakturuje“ (bez navýšení o marži)
jiné osobě - poradci, se kterým spolupracuje, a to z důvodu zohlednění podílu na
nákladech při využívání daných služeb tímto poradcem.
Režim přenesení daňové povinnosti se při těchto transakcích mezi poskytovatelem
telekomunikačních služeb a zaměstnavatelem (vzdělávací společností) neuplatní.
b) subjekt v rámci podnikatelského uskupení (dceřiná společnost, sesterská společnost,
mateřská společnost), subjekt v pozici zřizovatele či subjekt zřízený jiným subjektem
(např. příspěvková organizace, státní podnik) či jiný podobný subjekt
Např.:
- V rámci holdingu pořizuje mateřská společnost služby elektronických komunikací
od poskytovatele těchto služeb (mobilního operátora) za účelem vlastní spotřeby a
přitom určitý objem těchto služeb přeúčtovává (neprodává se záměrem zisku) jednotlivým
dceřiným společnostem.
- Mobilní operátor poskytuje služby elektronických komunikací obci, která tyto služby
následně „přefakturuje“ (v nákupní ceně) mateřské škole. Obec tak činí z pozice zřizovatele
dané mateřské školy (příspěvkové organizace).
- Spolku je mobilním operátorem poskytnuta služba elektronických komunikací, přičemž
tento spolek umožní konzumaci dané služby obecně prospěšné společnosti, jejímž je
zakladatelem, aniž by přitom zamýšlel dosáhnout jakýkoli zisk.
- Státní úřad pořizuje od mobilního operátora služby elektronických komunikací, které
„přefakturuje“ (bez marže) státnímu podniku podřízenému tomuto úřadu (státní úřad
je zakladatelem státního podniku).
Režim přenesení daňové povinnosti se při transakci mezi operátorem a mateřskou
společností (obcí, spolkem, státním úřadem) neuplatní.
c) nájemník, ubytovaná osoba, společnost mající sídlo v určitém objektu
Např.:
- Majitel nemovité věci nakupuje službu volání, kterou „přefakturuje“ nájemci v souvislosti
s nájemným.
- Dle smlouvy uzavřené s poskytovatelem telekomunikačních služeb pořizuje vlastník
ubytovacího zařízení (či hotelu) službu přístupu k datovému toku, kterou „přefakturuje“
ubytovanému ve spojitosti s ubytováním.
- Správcovská společnost, která v rámci jednoho objektu zajišťuje údržbu, ostrahu
a další servisní služby pro jiné subjekty, nakupuje službu volání od poskytovatele
služeb elektronických komunikací, která je součástí služeb „přefakturovaných“ následně
jiným subjektům, a to z důvodu existence jediné ústředny v daném areálu.
Režim přenesení daňové povinnosti se mezi poskytovatelem telekomunikační služby
a majitelem nemovité věci (vlastníkem ubytovacího zařízení, vlastníkem hotelu, správcovskou
společností) neuplatní.
V situaci, kdy by v rámci jednoho objektu byla z různých důvodů „přefakturována“
pouze poskytovaná telekomunikační služba (bez vazby na službu nájmu, ubytování, atd.),
nebyl by režim přenesení daňové povinnosti mezi dotčenými subjekty rovněž uplatněn.
Např.:
- Obchodní společnost pořizuje od poskytovatele služeb elektronických komunikací
službu přístupu k datovému toku, kterou „přefakturuje“ jiným subjektům v jedné budově
s jediným připojením.
d) jiný subjekt
Např.:
- Nákup služby přístupu k datovému toku (připojení přes tzv. „wifi“) od poskytovatele
telekomunikačních služeb, která je poskytována konečnému spotřebiteli zdarma (na
úřadech, letištích, nádražích, ve školách, nemocnicích, bankách, hotelech, restauracích,
dopravních prostředcích, knihkupectvích atd.).
- Nákup služby SMS (služby krátkých textových zpráv) od poskytovatele telekomunikačních
služeb bezpečnostní agenturou, která posílá tuto zprávu majiteli vozidla v případech
pokusu o narušení vozidla (podezření na vloupání), služba SMS je konečnému zákazníkovi
(mimo paušální platby) přeúčtována zvlášť.
Režim přenesení daňové povinnosti se ani u těchto nákupů neuplatní.
Pro úplnost je třeba dodat, že nad rámec výše uvedeného může být v souvislosti
s poskytováním vymezené služby elektronických komunikací za jistých okolností uzavřena
smlouva o zprostředkování či obchodním zastoupení. Jedná se o smluvní vztah zpravidla
mezi poskytovatelem služby (mobilním operátorem) a subjektem vystupujícím v roli
zprostředkovatele či obchodního zástupce. Vzhledem k tomu, že předmětem této smlouvy
je služba spočívající pouze v opatření příležitosti pro poskytovatele služby uzavřít
smlouvu o poskytnutí služby elektronických komunikací s příjemcem služby (účastníkem
či koncovým uživatelem), režim přenesení daňové povinnosti se v tomto případě z povahy
věci vůbec nepoužije.
Závěrem poukazujeme na to, že posouzení individuálních případů týkajících se
nákupu a prodeje služeb elektronických komunikací pro účely aplikace režimu přenesení
daňové povinnosti závisí především na tom, jak jsou u jednotlivého zdanitelného plnění
mezi dotčenými subjekty nastaveny konkrétní smluvní podmínky.
Je-li sporné jednoznačně stanovit, zda byly naplněny podmínky pro použití režimu
přenesení daňové povinnosti, lze postupovat dle § 92f odst. 2 ZDPH. Pokud obě strany
(poskytovatel i příjemce plnění) použijí režim přenesení daňové povinnosti v rozsahu
všech zákonem definovaných povinností (nezbytné je zajistit splnění všech povinností
nejen poskytovatelem plnění, ale i příjemcem plnění), bude aplikována právní fikce,
že dané plnění režimu přenesení daňové povinnosti podléhá.
Pro získání právně závazného stanoviska ohledně použití režimu přenesení daňové
povinnosti při poskytnutí určitého zdanitelného plnění mají daňové subjekty v případech
přetrvávajících nejasností možnost využít tzv. institut závazného posouzení podle
§ 92h ZDPH. Žádost o závazné posouzení pro použití tohoto režimu se podává u Generálního
finančního ředitelství a musí mít náležitosti dle § 92i ZDPH.
Ing. Jiří Fojtík
ředitel sekce, v. r.
1) V případě, že poskytovatel nebo příjemce zdanitelného plnění nesplnil svou
registrační povinnost v zákonné lhůtě, není možné režim přenesení daňové povinnosti
použít, a to do dne nabytí právní moci rozhodnutí, kterým je tato osoba registrována
jako plátce (§ 92a odst. 3 ZDPH).
2) Za úmysl dosáhnout zisk se přitom nepovažuje navýšení ceny o případné nezbytné
náklady na administrativu spojenou s přeúčtováním. Rovněž u servisních či nákupních
organizací obvykle (avšak nikoliv nutně) působících v rámci holdingu se v případě
navýšení ceny za účelem krytí nákladů souvisejících s daným nákupem a prodejem v
rámci holdingu nejedná o záměr dosažení zisku.
3) Na základě § 2 písm. a) ZEK je účastníkem každý, kdo uzavřel s podnikatelem
poskytujícím veřejně dostupné služby elektronických komunikací smlouvu na poskytování
těchto služeb.
4) Koncovým uživatelem je dle § 2 písm. c) ZEK uživatel, který nezajišťuje veřejné
komunikační sítě nebo veřejně dostupné služby elektronických komunikací.