169368/16/7100-20116-050484
Informace
GFŘ
k uplatňování sazeb DPH u stravovacích služeb od 1. 12. 2016
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce metodiky a výkonu daní
Na základě novely1 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“), dochází s účinností od 1. 12. 2016
k zařazení stravovacích služeb do přílohy č. 2 zákona o DPH.
Za předpokladu splnění níže uvedených zákonných podmínek se tak v případě uskutečňování
zdanitelných plnění spočívajících v poskytování stravovacích služeb a podávání nápojů
s místem plnění v tuzemsku uplatní nově první snížená sazba daně. Výše uvedená změna
plyne z rozšíření přílohy č. 2 zákona o DPH o následující položku:
„56 - Stravovací
služby, podávání nápojů, pokud nejsou jako stravovací služby osvobozeny od daně podle
§ 57 až 59 nebo pokud se nejedná o podání alkoholických nápojů uvedených pod kódy
nomenklatury celního sazebníku2 2203 až 2208 nebo tabákových výrobků uvedených pod
kódy nomenklatury celního sazebníku kapitoly 24.“
Obecně pro uplatnění první snížené sazby daně u služeb je rozhodující zařazení
předmětné služby do přílohy č. 2 zákona o DPH. Pro tyto účely je podstatné, že se
jedná o služby, které odpovídají současně číselnému kódu klasifikace produkce CZ-CPA
platné od 1. ledna 2008 (dále jen „kód CZ-CPA“) a výslovně uvedenému slovnímu popisu
k tomuto kódu v textové části přílohy č. 2. Při této příležitosti je vhodné zdůraznit,
že tato kritéria musí být naplněna současně, nikoli odděleně pouze na základě zařazení
do příslušného kódu CZ-CPA nebo pouze na základě slovního popisu.
1. Kritérium zařazení poskytované služby do kódu CZ-CPA 56
Pod tyto služby spadají
dle klasifikace produkce CZ-CPA veškeré restaurační, cateringové a ostatní stravovací
služby a služby podávání nápojů. Jedná se například o služby restaurací, cateringových
společností, závodních a školních jídelen apod.
2. Kritérium slovního popisu - Stravovací služby, podávání nápojů, pokud nejsou
jako stravovací služby osvobozeny od daně podle § 57 až 59 nebo pokud se nejedná
o podání alkoholických nápojů uvedených pod kódy nomenklatury celního sazebníku 2203
až 2208 nebo tabákových výrobků uvedených pod kódy nomenklatury celního sazebníku
kapitoly 24.
Pokud jsou poskytované služby zařazeny do kódu CZ-CPA 56, je následně nutné vyhodnotit
kritérium slovního popisu. První snížená sazba daně se u stravovacích služeb a služeb
podávání nápojů uplatní pouze za předpokladu, že se jedná o zdanitelné plnění ve
smyslu § 2 odst. 2 zákona o DPH. Tato úprava se proto nevztahuje zejména na stravovací
služby poskytované v souvislosti s výchovou a vzděláváním, tj. stravování žáků ve
školních jídelnách, které jsou podle § 57 zákona o DPH osvobozeny od daně bez nároku
na odpočet daně (osvobozeno ovšem není stravování poskytované studentům na vysokých
školách).
A dále ani na stravovací služby poskytované v souvislosti s poskytováním zdravotních
a sociálních služeb, které jsou také osvobozeny od daně bez nároku na odpočet daně
(§ 58 a § 59 zákona o DPH).
Podávání alkoholických nápojů a tabákových výrobků je z uplatnění první snížené
sazby daně vyloučeno, a proto se u těchto služeb i nadále uplatní základní sazba
daně. V případě alkoholických nápojů specifikovaných dle kódu nomenklatury celního
sazebníku 2203 až 2208 a tabákových výrobků dle kapitoly 24 celního sazebníku se
proto uplatní vždy základní sazba daně bez ohledu na formu zdanitelného plnění (dodání
zboží nebo poskytnutí služby).
Praktické aspekty poskytování předmětných služeb
Z hlediska vymezení restauračních služeb dle unijních předpisů3 a judikatury
Soudního dvora Evropské unie4 lze dovodit, že do této kategorie spadají stravovací
služby i podávání nápojů ve smyslu kódu CZ-CPA 56, přičemž jednotlivá podání jídel,
nápojů či obojího jsou obvykle považována pouze za jednu složku restaurační služby
jako celku, v němž služby převažují. S ohledem na znění kritéria slovního popisu
v příloze č. 2 k zákonu o DPH, které mimo jiné ustanovuje výjimku z uplatnění první
snížené sazby daně v případě alkoholických nápojů a tabákových výrobků podávaných
v rámci stravovacích služeb a podávání nápojů, je, z hlediska určení správné výše
sazby daně z přidané hodnoty u předmětných zdanitelných plnění, nutné rozlišit ty
části plnění vztahující se k podání alkoholických nápojů nebo tabákových výrobků,
neboť u těchto položek se první snížená sazba daně neuplatní.5
Pokud si host restaurace příkladně objedná dvě polední menu skládající se z hlavního
jídla a nápoje, přičemž v prvním případě bude podáván nápoj nealkoholický a ve druhém
alkoholický, musí provozovatel restaurace, plátce daně z přidané hodnoty, v rámci
poskytnuté stravovací služby rozlišit uplatnění první snížené sazby daně u podání
jídla a nealkoholického nápoje a uplatnění základní sazby daně v případě podání alkoholického
nápoje, neboť tato složka předmětného plnění je z uplatnění první snížené sazby daně
u stravovacích služeb ze zákona explicitně vyloučena.
Uvedená pravidla se neuplatní v případě stravovacích služeb a podávání nápojů
poskytnutých v rámci zvláštního režimu pro cestovní službu dle § 89 zákona o DPH.
Podrobnější informace k uvedeným specifikům jsou k dispozici na internetu Finanční
správy.6
V případě poskytování stravovacích služeb a podávání nápojů ubytovacími zařízeními
mohou nastat určitá specifika, za jejichž předpokladu se výše uvedená pravidla rovněž
neuplatní. Vybrané příklady jsou k dané problematice zveřejněny na internetu Finanční
správy v samostatném dokumentu.7
Přechodné období
S ohledem na účinnost zákona č. 113/2016 Sb. a souvisejících
přechodných ustanovení se bude nová úprava v oblasti sazeb daně aplikovat u těch
zdanitelných plnění, která budou uskutečněna od 1. 12. 2016. V případě situací, kdy
byla poskytnuta úplata přede dnem uskutečnění zdanitelného plnění a toto plnění bude
uskutečněno až po 1. 12. 2016, uplatní se pro výpočet daně postup podle § 37a zákona
o DPH.
Závazné posouzení určení sazby daně u zdanitelného plnění
V případě nejistoty
či nejasností jakou sazbu daně v případě zdanitelného plnění uplatnit, lze i nadále
využít institutu tzv. závazného posouzení. Podání žádosti o závazné posouzení pak
vychází především z § 47a a § 47b zákona o DPH, přičemž se pro podání žádosti a další
procesní záležitosti spojené s řízením o závazném posouzení použijí příslušná ustanovení
zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů.
Žádost se může
vztahovat pouze k jedné položce zboží či služby a její podání podléhá správnímu poplatku
ve výši 10 000 Kč.
Ing. Jiří Fojtík
ředitel sekce
1 Zákon č. 113/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím
zákona o evidenci tržeb
2 Kódem nomenklatury celního sazebníku se rozumí kód popisu vybraných výrobků
uvedený v celním sazebníku v platném znění (Příloha I nařízení Rady (EHS) č. 2658/87
ze dne 23. července 1987 o celní a statistické nomenklatuře a o společném celním
sazebníku, v platném znění.
3 Článek 6 nařízení Rady č. 282/2011, kterým se stanoví prováděcí opatření ke
směrnici 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty
4 Např. rozsudek C-231/94 Faaborg-Gelting Linien, C-497/09 - Bog a další
5 Uvedené pravidlo lze dovodit z judikatury Soudního dvora Evropské unie. Viz
případy C-384/01 - Komise v. Francie, C-251/05 - Talacre Beach Caravan Sales a C-94/09
- Komise v. Francie
6 http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/dane/dan-z-pridane-hodnoty/informace-stanoviska-asdeleni/dph-u-sluzeb-cestovniho-ruchu/informace-k-uplatnovani-dph-u-sluzeb-2040
7 http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-seznam-dani/Ubytovani_se_stravovanim.pdf
Elektronicky