105279/16/7100-20118-012884
Informace GFŘ
k aplikaci režimu přenesení daňové povinnosti u poskytnutí služby elektronických
komunikací
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce metodiky a výkonu daní
1.
Úvod
Nařízením vlády č. 296/2016 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 361/2014 Sb.,
o stanovení dodání zboží nebo poskytnutí služby pro použití režimu přenesení daňové
povinnosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nařízení vlády“), dochází s účinností
od 1. 10. 2016 k zavedení režimu přenesení daňové povinnosti na poskytnutí služby
elektronických komunikací podle zákona upravujícího elektronické komunikace prostřednictvím
přístupu k sítím elektronických komunikací, propojení sítí elektronických komunikací
nebo na základě nákupu a prodeje těchto služeb (dále jen „poskytnutí služby elektronických
komunikací“). Zákonem upravujícím služby elektronických komunikací je zákon č. 127/2005
Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon
o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o elektronických
komunikacích“).
Novela nařízení vlády vychází z ustanovení § 92f odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb.,
o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“),
na jehož základě je vláda oprávněna z dodání zboží či poskytnutí služeb uvedených
v příloze č. 6 k zákonu o DPH vymezit plnění podléhající tomuto režimu, a reaguje
zejména na zjištění daňových úniků při poskytování služeb elektronických komunikací
v tuzemsku a zároveň nutnost preventivně předcházet možnému přesunu podvodů z jiných
členských států na území České republiky.
V daném případě se dle textu nařízení vlády režim přenesení daňové povinnosti
vztahuje na níže specifikované služby elektronických komunikací.
2.
Použití režimu přenesení daňové povinnosti u poskytnutí služby
elektronických komunikací
Režim přenesení daňové povinnosti (dle § 92a a násl. zákona o DPH) se použije
při poskytnutí níže vymezené služby elektronických komunikací mezi plátci, kteří
jsou podnikateli v elektronických komunikacích, s místem plnění v tuzemsku.
2.1 Vymezení předmětných plnění
Obecné východisko
Zákon o DPH obecně definuje „telekomunikační službu“ jako službu spojenou s přenosem,
vysíláním nebo příjmem signálů, textových dokumentů, obrázků, zvuků nebo jakékoliv
informace prostřednictvím kabelu, rádia, optických nebo elektromagnetických systémů,
včetně příslušného přenosu nebo stanovení práva využívat kapacitu pro tento přenos,
vysílání nebo příjem nebo přístup k informačním sítím (§ 10i odst. 2 písm. a)).
Službou elektronických komunikací se dle § 2 písm. n) zákona o elektronických
komunikacích rozumí služba obvykle poskytovaná za úplatu, která spočívá zcela nebo
převážně v přenosu signálů po sítích elektronických komunikací, včetně telekomunikačních
služeb a přenosových služeb v sítích používaných pro rozhlasové a televizní vysílání
a v sítích kabelové televize. Službami elektronických komunikací však nejsou služby,
které nabízejí obsah prostřednictvím sítí a služeb elektronických komunikací nebo
vykonávají redakční dohled nad obsahem přenášeným sítěmi a poskytovaným službami
elektronických komunikací. Do služeb elektronických komunikací nelze zahrnout ani
služby informační společnosti, které nespočívají zcela nebo převážně v přenosu signálů
po sítích elektronických komunikací.
Pro určení služeb elektronických komunikací je přitom zcela zásadní oddělení
těchto služeb od obsahu, který je jejich prostřednictvím přenášen. Do těchto služeb
se tedy nezapočítává hodnota přenášené informace. Za službu elektronických komunikací
lze označit např. službu datového připojení k síti Internet, avšak webové služby
(jako e-mail, vyhledávače, webhosting atd.) do této kategorie již nepatří.
Z hlediska použití režimu přenesení daňové povinnosti
Pro účely režimu přenesení daňové povinnosti je vymezení předmětných plnění v
nařízení vlády navázáno na definici služeb elektronických komunikací podle zákona
o elektronických komunikacích, které zároveň spadají do okruhu telekomunikačních
služeb dle § 10i odst. 2 písm. a) zákona o DPH.
Služby elektronických komunikací podléhající režimu přenesení daňové povinnosti
jsou poskytovány mezi podnikateli v elektronických komunikacích (plátci) prostřednictvím:
*
přístupu k sítím elektronických komunikací,
* propojení sítí elektronických komunikací,
nebo
na základě nákupu a prodeje těchto služeb.
Jak vyplývá z následně podrobněji popsaného charakteru předmětných služeb a subjektů,
které tyto služby prakticky mohou poskytovat, vztahuje se režim přenesení daňové
povinnosti na poskytování vymezených služeb elektronických komunikací pouze na úrovni
velkoobchodu.1
Při vyhodnocení podmínek, za nichž se použije režim přenesení daňové povinnosti
v konkrétním případě, je třeba v první řadě určit, zda výše vymezená služba elektronických
komunikací nese znaky přenosu signálů po sítích elektronických komunikací. Režim
přenesení daňové povinnosti se použije u vymezených služeb, které tento atribut mají.
V praxi mohou nastat situace, kdy společně se službou elektronických komunikací spočívající
v přenosu signálů po sítích elektronických komunikací budou poskytovány i služby,
jejichž podstatou tento přenos není. V takovém případě bude aplikován princip hlavního
a vedlejšího plnění2, podle kterého je daňový režim plnění vedlejšího dán daňovým
režimem hlavního plnění.
2.1.1 Propojení a přístup k sítím elektronických komunikací
Režim přenesení daňové povinnosti se použije při poskytování služeb elektronických
komunikací na základě smluv o přístupu k sítím elektronických komunikací či smluv
o propojení sítí elektronických komunikací za podmínek stanovených v § 78 a násl.
zákona
o elektronických komunikacích.
Přístupem se rozumí zpřístupnění prostředků3 nebo služeb na základě stanovených
podmínek, výlučně nebo nevýlučně jinému podnikateli, za účelem poskytování služeb
elektronických komunikací. To platí i v případě, že jsou tyto služby použity k předávání
služeb informační společnosti nebo služeb přenosu obsahu. Přístup se zajišťuje na
základě písemné smlouvy uzavřené mezi jednotlivými plátci - operátorem4 a podnikatelem
poskytujícím veřejně dostupnou službu elektronických komunikací.
Specifickým druhem přístupu je propojení coby fyzické a logické spojení veřejných
komunikačních sítí. Účelem propojení sítí, které je zajišťováno na základě písemné
smlouvy uzavřené mezi operátory (plátci), je umožnění komunikace uživatelům jednoho
podnikatele s uživateli téhož nebo jiného podnikatele, nebo umožnění přístupu ke
službám poskytovaným jiným podnikatelem. Tyto služby nemusí být poskytovány jen podnikateli,
jejichž sítě se propojují, ale i jinými subjekty5, které mají přístup k síti a splňují
požadavky dané zákonem o elektronických komunikacích.
Nutno poznamenat, že v § 78 zákona o elektronických komunikacích jsou uvedeny
nejen služby určené k propojení a přístupu k sítím elektronických komunikací naplňující
prvky definice služby elektronických komunikací (základní měřítko přenosu signálů
po sítích elektronických komunikací), u kterých je režim přenesení daňové povinnosti
použit (např. služba přístupu k síti Internet), ale i služby sloužící k propojení
a přístupu k sítím elektronických komunikací, které této definici neodpovídají a
nebude tak u nich tento režim aplikován, pokud budou poskytovány samostatně bez vazby
na poskytnutí služby elektronických komunikací (např. služba přístupu k fyzické infrastruktuře
včetně budov, stožárů a prostředků pro vedení kabelů ve smyslu ustanovení § 78 odst.
1 písm. b) zákona o elektronických komunikacích poskytovaná odděleně od příslušné
služby elektronických komunikací).
V případě poskytnutí souborného plnění obsahujícího službu určenou k propojení
nebo přístupu k sítím elektronických komunikací nespočívající v přenosu signálů po
sítích elektronických komunikací, a to ve spojitosti se službou elektronických komunikací,
která je na tomto přenosu založena, je u celého zdanitelného plnění použit režim
přenesení daňové povinnosti v souladu s výše uvedeným principem hlavního a vedlejšího
plnění (např. služba přístupu ke stožáru poskytovaná ve vazbě na samotnou službu
elektronických komunikací).
2.1.2 Nákup a prodej služeb elektronických komunikací
Samostatný okruh činností v oblasti elektronických komunikací, u kterých se za
jistých okolností rovněž použije režim přenesení daňové povinnosti, tvoří služby
elektronických komunikací mající charakter propojení či přístupu k sítím elektronických
komunikací, jež jsou přeprodávány jinému podnikateli v elektronických komunikacích
(plátci), který pořizuje tyto služby se záměrem jejich dalšího prodeje, resp. v rámci
uskutečňování ekonomické činnosti.
Jedná se prakticky o obchod založený na smluvním vztahu mezi dvěma podnikateli
v elektronických komunikacích (plátci), který sice není upraven smlouvou o propojení
sítí či smlouvou o přístupu dle § 80 zákona o elektronických komunikacích, ovšem
samotná služba elektronických komunikací, která je přeprodávána, má povahu plnění
určených k přístupu či propojení.
Tak jako u výše vymezeného prodeje služeb elektronických komunikací sloužících
k propojení a přístupu k sítím elektronických komunikací je i při tomto přeprodeji
pro určení správného daňového režimu podstatné, zda daná služba elektronických komunikací
vykazuje znaky přenosu signálů po sítích elektronických komunikací. Je-li tomu tak,
režim přenesení daňové povinnosti se při přeprodeji těchto služeb použije (např.
u přeprodeje nakoupených minut hlasového provozu z důvodu nadbytečné kapacity).
V rámci přeprodeje se při poskytnutí balíčku služeb zahrnujícího danou službu
elektronických komunikací založenou na přenosu signálů po sítích elektronických komunikací
a službu, jejíž podstatou přenos signálů není, použije u celého zdanitelného plnění
dle pravidla hlavního a vedlejšího plnění režim přenesení daňové povinnosti s výjimkou
případů, kdy za hlavní plnění bude považováno poskytnutí jednotlivé služby, která
nespočívá v přenosu signálů po sítích elektronických komunikací. Např. při poskytnutí
služby nájmu, kdy je spolu s touto službou účtován i telefonní poplatek, je hlavním
plněním daná služba nájmu, takže u celého zdanitelného plnění se režim přenesení
daňové povinnosti nepoužije.
2.2 Určení dotčených subjektů
Poskytovatelem nebo příjemcem výše uvedené služby elektronických komunikací spadající
do režimu přenesení daňové povinnosti musí být subjekt, jenž je plátcem podle zákona
o DPH.6
Režim přenesení daňové povinnosti se s ohledem na vymezení předmětných plnění
použije především mezi podnikateli v elektronických komunikacích (plátci) dle § 8
a 13 zákona
o elektronických komunikacích, a to na základě osvědčení o oznámení komunikační činnosti
podle § 14 tohoto zákona.7
Režimu přenesení daňové povinnosti bude ovšem podléhat i poskytnutí vymezených
služeb elektronických komunikací realizované mezi plátci, kteří svoji oznamovací
povinnost podle zákona o elektronických komunikacích nesplní.8 Z hlediska zákona
o DPH a nařízení vlády není tedy rozhodné, zda se jedná o plátce, který oznámil podnikání
v elektronických komunikacích či nikoli. Pokud dojde k faktickému poskytování služeb
vymezených pro účely aplikace režimu přenesení daňové povinnosti, tento režim se
použije za předpokladu splnění dalších zákonných podmínek determinujících jeho aplikaci.
Z vymezení předmětných služeb pro účely aplikace režimu přenesení daňové povinnosti
přitom vyplývá, že se bude jednat pouze o poskytnutí služeb na velkoobchodní úrovni,
tj. mezi plátci, kteří jsou podnikateli v elektronických komunikacích nebo svoje
podnikání v elektronických komunikacích neoznámí, za účelem jejich využití pro poskytování
vlastních služeb elektronických komunikací (např. služby volání, SMS-služby krátkých
textových zpráv, přenos dat) dalším subjektům, kterými mohou být jak koneční spotřebitelé,
kteří vystupují jako koncoví uživatelé9 ve smyslu ustanovení § 2 písm. c) zákona
o elektronických
komunikacích, tak jiní podnikatelé.
Režim přenesení daňové povinnosti se dotkne i následného prodeje (přeprodeje)
takovýchto služeb (resp. služeb stejné povahy), a to pouze plátcům, kteří jsou podnikateli
v elektronických komunikacích nebo nesplní oznamovací povinnost dle zákona o elektronických
komunikacích a nakupují tyto služby za účelem jejich dalšího prodeje.
Jinými slovy, příjemcem předmětné služby elektronických komunikací spadající
do režimu přenesení daňové povinnosti tedy nemůže být nikdy plátce, který je konečným
spotřebitelem této služby. Nicméně pokud by nastalo, že plátce bude pořizovat vymezené
služby elektronických komunikací (byť i jen zčásti) pro více účelů, např. jak pro
další prodej, tak pro vlastní potřebu, platí, že u takovéhoto plnění se režim přenesení
daňové povinnosti použije.10
2.3 Příklady poskytnutí služby elektronických komunikací
K tomu, aby plátce správně posoudil, zda u jednotlivého zdanitelného plnění v
podobě poskytnutí služby elektronických komunikací je povinen použít režim přenesení
daňové povinnosti, je třeba důkladně zhodnotit všechny okolnosti daného obchodního
případu.
Jako vodítko může sloužit následující příkladmý přehled služeb elektronických
komunikací, na jejichž poskytnutí se váže použití režimu přenesení daňové povinnosti
za podmínek stanovených blíže v předchozích kapitolách 2.1 a 2.2:
* přístup k hlasovým
službám, např. originace, terminace, tranzit volání,
* přístup k datovým službám,
např. přístup k datovému toku (bitstream),
* přístup k pevným a mobilním sítím, zejména
pro roaming,
* přístup ke službám virtuálních sítí,
* propojení veřejných komunikačních
sítí,
* služby pronájmu okruhů (koncové segmenty, páteřní segmenty, kombinace obou),
*
přeprodej vymezených služeb elektronických komunikací, kdy plátce pořizuje danou
službu elektronických komunikací za účelem jejího dalšího prodeje, např. mezi společnostmi
(plátci):
- tvořícími tzv. holding,
- zabývajícími se centralizací nákupních činností.
2.4 Plnění vyňatá z oblasti působnosti nařízení vlády
Zavedení režimu přenesení daňové povinnosti se na druhou stranu nedotkne řady
plátců, kteří uskutečňují zdanitelná plnění, která svým charakterem z různých důvodů
neodpovídají výše uvedenému vymezení poskytnutí služby elektronických komunikací
pro účely aplikace tohoto režimu.
Režim přenesení daňové povinnosti se nepoužije zejména v případě:
* poskytnutí
elektronicky poskytovaných služeb ve smyslu § 10i odst. 2 písm. c) zákona
o DPH (např. hostitelství internetových stránek, poskytnutí programového vybavení
a jeho aktualizace, zpřístupňování databází, internetové balíčky služeb, v nichž
tvoří telekomunikační složka doplňkovou a podřízenou část11),
* poskytnutí služeb
rozhlasového a televizního vysílání definovaných v § 10i odst. 2
písm. b) zákona o DPH (služby sestávající ze zvukového nebo audiovizuálního obsahu,
jako jsou rozhlasové nebo televizní pořady pro simultánní poslech nebo sledování
na základě programové skladby poskytované veřejnosti prostřednictvím komunikačních
sítí poskytovatelem mediálních služeb pod jeho redakční odpovědností),
* poskytnutí
tzv. pre-paid (předplacených) služeb a post-paid služeb (služeb hrazených dodatečně,
tedy až po využití služby) konečnému spotřebiteli (i když je tento plátce),
* poskytnutí
vybraných služeb podle § 78 zákona o elektronických komunikacích, které nespočívají
v přenosu signálu a nenaplňují tak definici služeb elektronických komunikací, jsou-li
tyto služby poskytnuty samostatně bez vazby na poskytnutí služby elektronických komunikací,
např.:
- pronájem budovy, stožáru nebo prostředku pro vedení kabelů, např. pro vodovodní
potrubí nebo pro elektrické veden,í
- přístup k příslušným softwarovým systémům včetně systémů podpory provozu,
- přístup k převodu čísel nebo k systémům nabízejícím obdobnou funkci,
- přístup k systému podmíněného přístupu,
- přístup k informačním systémům nebo k databázím pro objednávání, žádosti o údržbu,
opravy a fakturaci,
* přeprodeje vybraných služeb elektronických komunikací, při kterém
plátce:
- vystupuje při pořízení dané služby elektronických komunikací v roli osoby
nepovinné k dani, tj. mimo rámec své ekonomické činnosti, např. obec, kraj, organizační
složka státu apod.,
- pořizuje danou službu elektronických komunikací:
která je vedlejším plněním k plnění
hlavnímu, např. telefonní poplatek fakturovaný společně se službou ubytování či nájmu,
za účelem vlastní spotřeby, např. v souvislosti s nájmem.
2.5 Obecná pravidla fungování režimu přenesení daňové povinnosti
Veškeré informace k režimu přenesení daňové povinnosti uplatňovanému u vybraných
plnění, u nichž byl již tento režim v minulosti zaveden, lze najít na internetové
stránce Finanční správy: http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/dane/dan-z-pridanehodnoty/
informace-stanoviska-a-sdeleni/rezim-preneseni-danove-povinnosti.
V tomto ohledu je třeba zmínit povinnosti plátců uvedené zejména v ustanoveních
§ 92a, § 108 odst. 1 písm. h), § 29 odst. 2 písm. c) zákona o DPH a rovněž povinnosti
v oblasti kontrolního hlášení vymezené v § 101c a násl. zákona o DPH.
V dalším textu jsou sumarizovány pouze nejdůležitější aspekty uplatňování DPH
v rámci režimu přenesení daňové povinnosti v souvislosti s novou právní úpravou.
Místo plnění
Režim přenesení daňové povinnosti podle § 92a zákona o DPH se použije na vymezená
zdanitelná plnění mezi plátci s místem plnění v tuzemsku. Místem plnění při poskytnutí
služby elektronických komunikací osobě povinné k dani (zde plátci) je místo, kde
má tato osoba sídlo. Pokud je však tato služba poskytnuta provozovně osoby povinné
k dani nacházející se v jiném místě, než kde je její sídlo, je místem plnění místo,
kde je tato provozovna umístěna. Za tuto provozovnu se považuje organizační složka
této osoby povinné k dani, která může přijímat a využívat služby, které jsou poskytovány
pro potřebu této provozovny, neboť je dostatečně stálá a má vhodné personální a technické
zdroje (§ 9 odst. 1 zákona o DPH).
K tomu, aby režim přenesení daňové povinnosti podle § 92a zákona o DPH mohl být
v předmětné oblasti použit, musí mít příjemce dané služby (plátce) sídlo v tuzemsku,
nebo je služba poskytnuta provozovně příjemce dané služby (plátce se sídlem mimo
tuzemsko) nacházející se v tuzemsku.12
Uskutečnění zdanitelného plnění
V režimu přenesení daňové povinnosti je plátce, pro kterého bylo zdanitelné plnění
s místem plnění v tuzemsku uskutečněno (příjemce plnění), povinen přiznat daň ke
dni uskutečnění zdanitelného plnění (§ 92a odst. 1 zákona o DPH).
Při poskytnutí služby elektronických komunikací (měřitelné) na úrovni velkoobchodu
se podle § 21 odst. 5 písm. b) zákona o DPH zdanitelné plnění považuje za uskutečněné
dnem odečtu z měřicího zařízení, popřípadě dnem zjištění skutečné spotřeby, je-li
možné toto zjistit. V ostatních případech je třeba při určení data uskutečnění zdanitelného
plnění vycházet z obecného ustanovení § 21 odst. 4 písm. a) zákona o DPH.
Stanovení základu daně a tzv. smíšená plnění
V režimu přenesení daňové povinnosti se základ daně stanoví dle obecných principů
zákona o DPH. Základem daně je vše, co plátce jako úplatu obdržel nebo má obdržet
za uskutečněné zdanitelné plnění od osoby, pro kterou je zdanitelné plnění uskutečněno,
nebo od třetí osoby, bez daně za toto zdanitelné plnění (§ 36 odst. 1 zákona o DPH).
Součástí základu daně jsou také vedlejší výdaje, které jsou účtovány osobě, pro
kterou je uskutečňováno zdanitelné plnění, při jeho uskutečnění (§ 36 odst. 3 písm.
c) zákona o DPH). Pro účely zdanění poskytování služeb elektronických komunikací
lze za vedlejší výdaje označit např. náklady na přístup k přiřazeným prostředkům
(kabelovodům, stožárům, anténám, věžím, rozvodným skříním aj.), služby přenosu čísel.
Základ daně dále obsahuje i samotný materiál přímo související s uskutečňovanou
službou (§ 36 odst. 3 písm. d) zákona o DPH).
Platí, že je-li poskytováno více zdanitelných plnění, přičemž alespoň jedno z
nich představuje vymezenou službu elektronických komunikací (např. poskytnutí služby
přístupu k pevné síti, dodání materiálu a poskytnutí dalších souvisejících služeb),
tvoří tato plnění objektivně jediné neoddělitelné plnění (jednu ekonomickou transakci)
a použije se jednotný daňový režim, tj. režim přenesení daňové povinnosti. Související
(vedlejší) plnění tedy sdílí režim zdanění hlavního plnění (poskytnutí vymezené služby
elektronických komunikací, které je hlavním smyslem předmětné transakce).
Pro posouzení použití režimu přenesení daňové povinnosti je vždy rozhodující
charakter celého poskytovaného zdanitelného plnění mezi dvěma shodnými subjekty.
Přitom není podstatné, zda jsou dané služby elektronických komunikací součástí jedné
smlouvy nebo jsou smlouvy mezi těmito subjekty uzavírány zcela samostatně. Stejně
tak se nepřihlíží ani k hodnotám předmětných služeb, resp. poměru ceny hlavního plnění
a ceny vedlejšího plnění.
U opravy základu daně u zdanitelného plnění, které bylo uskutečněno před zavedením
režimu přenesení daňové povinnosti, se vychází z obecné úpravy obsažené v § 42 zákona
o DPH. V případě opravy základu daně a výše daně, která je považována za samostatné
zdanitelné plnění, se použije režim zdanění platný ke dni povinnosti přiznat daň
u původního zdanitelného plnění, tzn. běžný režim zdanění.
Zálohové platby přijaté před zavedením režimu přenesení daňové povinnosti V režimu
přenesení daňové povinnosti se k úplatám před uskutečněním zdanitelného plnění (zálohovým
platbám) nepřihlíží.
Pokud byla přijata zálohová platba před uskutečněním zdanitelného plnění (a zároveň
před účinností režimu přenesení daňové povinnosti u poskytnutí služby elektronických
komunikací), ze které vznikla povinnost přiznat daň, přičemž k uskutečnění daného
zdanitelného plnění dojde až po zavedení tohoto režimu, je třeba řídit se ustanovením
§ 92a
odst. 4 zákona o DPH, podle kterého se při uskutečnění zdanitelného plnění použije
režim přenesení daňové povinnosti na daň vypočtenou pouze ze základu daně stanoveného
podle obecného pravidla definovaného v § 37a odst. 1 zákona o DPH (rozdíl mezi celkovou
úplatou za dané zdanitelné plnění bez daně a součtem částek zálohových plateb přijatých
před zavedením režimu přenesení daňové povinnosti, snížených o daň přiznanou z těchto
zálohových plateb).
V případě kladného rozdílu bude tedy v daném případě podléhat režimu přenesení
daňové povinnosti pouze hodnota doplatku za výše zmíněné plnění po zavedení režimu
přenesení daňové povinnosti pro toto plnění (nebude se aplikovat režim přenesení
daňové povinnosti zpětně na již přiznanou daň z přijaté zálohové platby).
Naproti tomu v situaci, kdy souhrn základů daně ze záloh přijatých před uskutečněním
zdanitelného plnění (a před zavedením režimu přenesení daňové povinnosti) bez daně
převýší konečnou úplatu za dané plnění (bez daně), vyúčtování přeplatku proběhne
v běžném režimu zdanění, protože fakticky dochází k vrácení části zálohy.
Vykazovací povinnost
Plátce, který přijímá plnění v režimu přenesení daňové povinnosti, vykazuje v
daňovém přiznání k dani z přidané hodnoty za příslušné zdaňovací období hodnotu transakce
(jako základ daně) a současně je povinen přiznat daň13 (řádek 10 nebo 11). Poskytovatel
takovéhoto plnění uvádí danou transakci na řádku 25 daňového přiznání.
Jako poskytovatel nebo příjemce plnění realizovaného v režimu přenesení daňové
povinnosti vyplní plátce v příslušném oddílu kontrolního hlášení (A. 1. - poskytovatel,
B. 1. - příjemce) podaného ve smyslu ustanovení § 101c a násl. zákona o DPH mj. kód
předmětu plnění.
Jednotlivé plnění spadající do tohoto režimu je třeba v aplikaci elektronického
podání Kontrolní hlášení na Daňovém portálu Finanční správy zadat pod kódem: 21 -
poskytnutí vymezených služeb elektronických komunikací.
Právní fikce v případě pochybností o použití režimu přenesení daňové povinnosti
Podle § 92f odst. 2 zákona o DPH má-li plátce, který uskutečnil zdanitelné plnění,
a plátce, pro kterého bylo zdanitelné plnění uskutečněno, důvodně za to, že toto
zdanitelné plnění podléhá režimu přenesení daňové povinnosti, a tento režim k tomuto
plnění použijí, považuje se toto plnění za zdanitelné plnění podléhající režimu přenesení
daňové povinnosti.
Bude-li v souvislosti se zavedením režimu přenesení daňové povinnosti na výše
zmíněná plnění sporné jednoznačně stanovit, zda byly naplněny podmínky pro použití
tohoto režimu a obě strany (poskytovatel i příjemce plnění) použijí tento režim v
rozsahu všech zákonem definovaných povinností (nezbytné je zajistit splnění všech
povinností nejen poskytovatelem plnění, ale i příjemcem plnění), bude aplikována
právní fikce, že dané plnění režimu přenesení daňové povinnosti podléhá.
Závazné posouzení pro použití režimu přenesení daňové povinnosti
Pro získání právně závazného stanoviska ohledně použití režimu přenesení daňové
povinnosti při poskytnutí určitého zdanitelného plnění lze v případech přetrvávajících
nejasností využít tzv. institut závazného posouzení podle § 92h zákona o DPH. Žádost
o závazné posouzení pro použití tohoto režimu se podává u Generálního finančního
ředitelství a musí mít náležitosti dle § 92i zákona o DPH.
Procesně řízení o závazném posouzení upravují ustanovení § 132 a § 133 zákona
č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů. Podání žádosti o vydání
rozhodnutí o závazném posouzení v dané oblasti je předmětem správního poplatku ve
výši 10 000 Kč podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů.
3.
Závěr
Zavedení režimu přenesení daňové povinnosti při poskytnutí služby elektronických
komunikací představuje prakticky poslední položku v seznamu plnění uvedených v příloze
č. 6 k zákonu o DPH (kromě tzv. „individuální výjimky“ ve smyslu bodu 10 této přílohy),
která mohou být dočasně předmětem tohoto daňového režimu na základě dotčeného nařízení
vlády.
Ing. Jiří Fojtík
ředitel sekce, v. r
1 Blíže viz část 2.2 Určení dotčených subjektů.
2 Viz také kapitola 2.5 Obecná pravidla fungování režimu přenesení daňové povinnosti,
oddíl Stanovení základu daně a tzv. smíšená plnění.
3 Např. fyzická infrastruktura, jež náleží do kategorie tzv. „přiřazených prostředků“,
které představují přiřazené služby, zmíněné prostředky fyzické infrastruktury a jiná
zařízení nebo prvky související se sítí elektronických komunikací nebo službou elektronických
komunikací, které umožňují nebo podporují poskytování služeb prostřednictvím této
sítě nebo služby nebo jsou toho schopny, a zahrnují mimo jiné budovy nebo vstupy
do budov, kabelové rozvody v budovách, antény, věže a jiné podpůrné konstrukce, kabelovody,
potrubí, stožáry, vstupní šachty a rozvodné skříně (§ 2 písm. g) zákona o elektronických
komunikacích).
4 Operátorem je dle § 2 písm. e) zákona o elektronických komunikacích podnikatel,
který zajišťuje nebo je oprávněn zajišťovat veřejnou komunikační síť nebo přiřazené
prostředky.
5 Takovým subjektem může být i tzv. „virtuální operátor“, který poskytuje služby
elektronických komunikací na síti jiného operátora, neboť nemá vlastní veřejnou síť
elektronických komunikací.
6 Podle § 92a odst. 3 zákona o DPH nelze ale režim přenesení daňové povinnosti
použít v případě, že poskytovatel nebo příjemce zdanitelného plnění nesplnili svou
registrační povinnost v zákonné lhůtě, a to do dne nabytí právní moci rozhodnutí,
kterým je tato osoba registrována jako plátce.
7Předmětem podnikání v elektronických komunikacích je zajišťování veřejných komunikačních
sítí nebo poskytování služeb elektronických komunikací (§ 8 odst. 1 zákona o elektronických
komunikacích). Při poskytování služeb elektronických komunikací není důležité, zda
se jedná o veřejně dostupné služby či nikoli. U komunikačních sítí je naproti tomu
podnikáním jen zajišťování veřejných komunikačních sítí. Plátce (fyzická nebo právnická
osoba), který hodlá vykonávat komunikační činnost, jež je předmětem podnikání v elektronických
komunikacích, je povinen předem tuto skutečnost písemně oznámit Českému telekomunikačnímu
úřadu prostřednictvím řádně a úplně vyplněného formuláře „Oznámení komunikační činnosti“
(§ 13 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích). Dnem doručení oznámení výkonu
komunikační činnosti, která je podnikáním v elektronických komunikacích, splňující
náležitosti dané zákonem o elektronických komunikacích, vzniká oznamujícímu plátci
oprávnění k podnikání (§ 8 odst. 2 téhož zákona). Pokud oznámení odpovídá požadavkům
stanoveným v zákoně o elektronických komunikacích, Český telekomunikační úřad vydá
plátci (podnikateli) osvědčení o oznámení komunikační činnosti. Databázi podnikatelů
v elektronických komunikacích, tj. subjektů, které splnily svoji oznamovací povinnost,
zveřejňuje Český telekomunikační úřad v elektronické podobě na následující internetové
stránce: https://www.ctu.cz/vyhledavaci-databaze/evidencepodnikatelu-v-elektronickych-komunikacich-podle-vseobecneho-opravneni.
8 V případě plátců, kteří nevyhoví požadavkům na oznámení záměru podnikat v oblasti
elektronických komunikací, zahajuje Český telekomunikační úřad s příslušným plátcem
správní řízení pro porušení zákona o elektronických komunikacích. Nesplnění oznamovací
povinnosti je posuzováno jako správní delikt podle § 118
odst. 1 písm. c) zákona o elektronických komunikacích, za jehož spáchání lze za současných
podmínek uložit pokutu až do výše 20 mil. Kč.
9 Koncovým uživatelem je dle zákona o elektronických komunikacích uživatel, který
nezajišťuje veřejné komunikační sítě nebo veřejně dostupné služby elektronických
komunikací.
10 Pokud příjemce dané služby elektronických komunikací (plátce) bude vystupovat
při pořízení zdanitelného plnění jako osoba nepovinná k dani, tj. bude pořizovat
zdanitelné plnění výlučně pro soukromou potřebu nebo výlučně pro plnění, které není
předmětem daně, použije se běžný režim zdanění. V takovémto postavení může být např.
obec, která pořizuje plnění pro potřeby související výhradně s její činností při
výkonu veřejné správy (§ 5
odst. 3 zákona o DPH).
11 Jedná se o služby, které jdou nad rámec pouhého přístupu k Internetu a které
zahrnují jiné složky, jako např. obsahové stránky umožňující přístup k aktualitám,
zprávám o počasí, turistickým informacím, prostor pro hry, přístup k diskusím online
atd. V tomto kontextu je při určení dané služby rovněž zohledněno pravidlo hlavního
a vedlejšího plnění.
12 V případě, že je služba elektronických komunikací poskytována plátci, který
má sídlo nebo provozovnu ve třetí zemi, je třeba při stanovení místa plnění postupovat
dle ustanovení § 9a zákona o DPH.
13 Ve spojitosti s uskutečněním zdanitelného plnění v režimu přenesení daňové
povinnosti je příjemce tohoto plnění vedle této zákonné povinnosti rovněž oprávněn
k uplatnění nároku na odpočet daně (ř. 43 nebo 44 daňového přiznání), a to za podmínek
blíže specifikovaných v § 72 a násl. zákona o DPH.