GFŘ-D-17
Pokyn
k rozhodování ve věci žádostí o prominutí odvodů a penále za porušení rozpočtové
kázně
GENERÁLNÍ FINANČNÍ ŘEDITELSTVÍ
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Č.j. 17493/14/7000-51000
Čl. I
Předmět pokynu
1. Předmětem tohoto pokynu je stanovení jednotných pravidel pro posuzování
žádostí o prominutí odvodů nebo penále za porušení rozpočtové kázně k zajištění shodného
rozhodování v identických nebo obdobných případech porušení rozpočtové kázně tak,
aby bylo zamezeno zvýhodnění některých žadatelů a tím poskytnutí veřejné podpory
podle práva Evropské unie1. Tento pokyn vymezuje skutečnosti, v jejichž faktickém
naplnění lze spatřovat zákonem stanovené důvody hodné zvláštního zřetele ve smyslu
ustanovení § 44a odst. 10 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně
některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) ve znění pozdějších předpisů
(dále jen „rozpočtová pravidla“), pro něž může dojít k prominutí odvodu anebo penále
za porušení rozpočtové kázně a kritéria, podle kterých bude o předložených žádostech
rozhodováno.
2. Generální finanční ředitelství postupuje při posuzování a rozhodování ve
věci žádostí o prominutí odvodů a penále za porušení rozpočtové kázně, podaných dle
§ 44a
odst. 11 rozpočtových pravidel, podle tohoto pokynu. Pokud budou shledány důvody
pro rozhodnutí nad rámec pravidel stanovených tímto pokynem, vztahují se na taková
rozhodnutí právní předpisy upravující poskytování veřejné podpory. V případech dle
čl. III tohoto pokynu lze nad rámec pokynu postupovat pouze při existenci souhlasu
Platebního a certifikačního orgánu a vyjádření Evropské komise, že vrácení celkové
částky odvodu nebo jeho části nepožaduje.
Čl. II
Obecná pravidla pro posuzování žádostí o prominutí odvodů a penále za porušení
rozpočtové kázně
1. V případech zadržení poskytnutých prostředků nebo porušení povinnosti stanovených
dle § 14 odst. 9, dále § 45 odst. 10, § 52 odst. 4, § 53 odst. 6 a § 54 odst. 3 rozpočtových
pravidel2 se odvod nepromíjí. Penále se snižuje na výhodu ze zadržení, avšak pouze
v případě, že před podáním žádosti o prominutí byl odvod uhrazen. V případě částečné
úhrady odvodu se snižuje na výhodu ze zadržení pouze penále vztahující se k uhrazené
části odvodu.
2. V případech, kdy byla požadovaná částka uhrazena na účet poskytovatele,
jiný účet státního rozpočtu nebo Národního fondu, promíjí se povinnost uhradit odvod
na účet finančního úřadu, a to ve výši částky uhrazené na účet poskytovatele, jiný
účet státního rozpočtu nebo Národního fondu.
3. V případech neoprávněného použití návratných finančních výpomocí či jiných
vratných forem poskytnutých prostředků se odvod nepromíjí.
4. Odvod ve výši částky, která byla započtena do plnění povinnosti odvodu podle
§ 44a
odst. 5 písm. b) rozpočtových pravidel, se nepromíjí.
5. V případech uvedených pod body 2 až 4 tohoto článku se při rozhodování o
prominutí penále postupuje podle ostatních ustanovení tohoto pokynu upravujících
prominutí penále.
6. Pokud částka, která má být ponechána k úhradě dle tohoto pokynu nedosahuje
v případě penále částky 500,- Kč, promíjí se v plné výši.
7. V případech stanovených tímto pokynem se výhoda ze zadržení stanoví z částky
neprominutého odvodu a podle referenční sazby stanovené Evropskou centrální bankou
pro ČR platnou v den podání žádosti o prominutí zvýšené o 3,5 procentních bodů, maximálně
však do výše neprominutého odvodu.
8. V případech, kdy je sankce dle čl. V stanovena z částky odvodu, rozumí se
odvodem částka odvodu vztahující se k jednotlivému porušení rozpočtové kázně.
Čl. III
Speciální pravidla pro posuzování žádostí o prominutí odvodů a penále za porušení
rozpočtové kázně v případech prostředků z EU a z finančních mechanismů
1. S ohledem na požadavky Evropské komise vyjádřené v Akčním plánu pro zlepšení
systémů řízení a kontroly v rámci strukturálních fondů v České republice, se v případech
prostředků z EU3, případně dotací, návratných finančních výpomocí a jiných obdobných
transferů, včetně prostředků poskytovaných ze státních fondů, obsahují-li prostředky
z EU (dále jen „prostředky obsahující prostředky z EU“), odvody za porušení rozpočtové
kázně nepromíjí s výjimkou
a) případů hodných zvláštního zřetele podle čl. IV bodu 1 tohoto pokynu (výjimečné
případy)
b) případů hodných zvláštního zřetele dle čl. V bodu 1 tohoto pokynu (veřejné zakázky)
a
c) ostatních případů neoprávněného použití nebo zadržení prostředků obsahujících
prostředky z EU (včetně prostředků poskytovaných ze státních fondů, obsahují-li prostředky
z EU), poskytnutých rozhodnutím, smlouvou či dohodou do 1. 5. 2012, z Programu švýcarsko-české
spolupráce, Finančního mechanismu EHP/Norska 2009 - 14 a Finančního mechanismu EHP/Norska
2004 - 2009, kdy donor nepožaduje vrácení celkové částky odvodu. V těchto případech
se při rozhodování o prominutí odvodů za porušení rozpočtové kázně postupuje podle
podle ostatních článků tohoto pokynu. Obdobně se postupuje v případech, kdy k porušení
rozpočtové kázně dojde na straně organizačních složek státu. Rozhodující je v takovém
případě datum vydání právního aktu, na jehož základě byly prostředky přesunuty nebo
zařazeny do rozpočtu příslušné organizační složky státu.
2. Při rozhodování o prominutí penále příslušejícího k odvodům za porušení
rozpočtové kázně řešeným dle bodu 1 se postupuje podle ostatních článků tohoto pokynu.
Čl. IV
Důvody hodné zvláštního zřetele
Důvody hodnými zvláštního zřetele ve smyslu čl. I bod 1 tohoto pokynu se rozumí:
1.
Výjimečné případy. Výjimečným případem se rozumí situace, kdy k porušení rozpočtové
kázně došlo
a) v důsledku prokázané chyby poskytovatele,
b) v důsledku prokázané nesoučinnosti poskytovatele,
c) živelné katastrofy,
d) státem změněné či zapříčiněné situace, nebo je-li žadatelem fyzická osoba, rozumí
se výjimečným případem též ohrožení jeho výživy nebo na jeho výživu odkázaných osob.
V těchto případech se promíjí odvod i penále uložené podle rozpočtových pravidel
v plné výši. Pokud v případě podle písm. a) tohoto bodu mělo porušení rozpočtové
kázně vliv na dosažení účelu poskytnutí prostředků, promíjí se odvod kromě částky
ve výši 5% z poskytnuté částky4, přičemž penále se promíjí v plné výši.
2. Ostatní
důvody hodné zvláštního zřetele uvedené v čl. V tohoto pokynu.
Čl. V
Ostatní důvody hodné zvláštního zřetele
Ostatní důvody hodné zvláštního zřetele a konkrétní sazby odvodu a penále/výše
neprominutí/ členěné dle způsobu porušení rozpočtové kázně:
1. Veřejné zakázky5
V případech porušení pravidel pro zadávání veřejných zakázek
s výjimkou
- neprovedení výběrového/zadávacího řízení a nebo
- neuveřejnění oznámení
o zahájení zadávacího řízení v Úředním věstníku EU,
- neoprávněného zadání veřejné
zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění, pokud není níže uvedeno jinak,
vše u prostředků
obsahujících prostředky z EU,
a dále s výjimkou
- závažného úmyslného jednání zadavatele
za účelem znemožnění hospodářské soutěže,
- střetu zájmů zadavatele a dodavatele,
se postupuje následovně:
a) neprovedení výběrového řízení anebo zadání veřejné zakázky v jednacím řízení bez
uveřejnění při nesplnění podmínek jeho použití, obojí u prostředků neobsahujících
prostředky z EU
sazba odvodu sazba penále 35 % 6 výhoda ze zadržení
b) neoprávněné dělení předmětu plnění veřejné zakázky, porušení povinnosti uveřejnit
oznámení o zahájení zadávacího řízení v Úředním věstníku EU, pokud zadavatel uveřejnil
informace o řízení způsobem umožňujícím účast zahraničních dodavatelů, porušení povinnosti
vyžádat si od dodavatele písemné zdůvodnění podstatných částí nabídky před vyloučením
z důvodu mimořádně nízké nabídkové ceny
sazba odvodu sazba penále 25 % 6 výhoda ze zadržení
c) porušení povinnosti stanovit předmět veřejné zakázky nediskriminačním způsobem,
neoprávněné použití jednacího řízení s uveřejněním, diskriminační nastavení technických
či obchodních podmínek, použití nezákonného hodnotícího kritéria, stanovení nezákonného,
příp. diskriminačního kvalifikačního předpokladu, podstatná změna zadávacích podmínek
v průběhu jednacího řízení s uveřejněním, porušení povinnosti postupovat při hodnocení
nabídek transparentně a v souladu se zásadou rovného zacházení, nedodržení povinnosti
zdržet se vyjednávání o nabídkách, neoprávněné vyloučení zájemce/uchazeče ze zadávacího
řízení s potenciálním vlivem na výsledek zadávacího řízení, uzavření smlouvy s uchazečem,
který měl být vyloučen
sazba odvodu sazba penále 25 % 6 s možností snížení na 10 % výhoda ze zadržení či 5 % v závislosti na závažnosti pochybení
d) porušení povinnosti stanovit lhůtu pro podání nabídky/podání žádosti o účast v
minimální stanovené délce
rozsah zkrácení sazba odvodu sazba penále lhůty rozsah zkrácení 25 % 6 výhoda ze zadržení odpovídá či je vyšší než 50 % z požadované délky lhůty rozsah zkrácení 10 % 6 výhoda ze zadržení odpovídá či je vyšší než 30 % z požadované délky lhůty rozsah zkrácení 5 % 6 výhoda ze zadržení přesahuje 10% a nedosahuje 30 % z požadované délky lhůty rozsah zkrácení 2 % 6 výhoda ze zadržení nedosahuje 10 % z požadované délky lhůty
e) neoprávněné stanovení kratší lhůty pro doručení žádosti o poskytnutí zadávací
dokumentace oproti délce lhůty pro podání nabídky
rozsah zkrácení sazba odvodu sazba penále délka lhůty 25 % 6 výhoda ze zadržení představuje méně než 50 % délky lhůty pro podání nabídek délka lhůty 10 % 6 výhoda ze zadržení představuje méně než 60 % délky lhůty pro podání nabídek délka lhůty 5 % 6 výhoda ze zadržení představuje méně než 80 % délky lhůty pro podání nabídek délka lhůty 0 0 představuje méně než 100% délky lhůty pro podání nabídek
f) porušení povinnosti uvést v požadovaném rozsahu kvalifikační předpoklady v uveřejnění,
porušení povinnosti uvést hodnotící kritéria v uveřejnění, či v zadávací dokumentaci
sazba odvodu sazba penále 25 % 6 s možností snížení na 10 % výhoda ze zadržení či 5 %, pokud byla povinnost splněna alespoň částečně
g) porušení povinnosti poskytnout dodavatelům dostatečné informace o předmětu plnění
veřejné zakázky, prodloužení lhůty pro podání nabídek/žádosti o účast bez uveřejnění
sazba odvodu sazba penále 10 % 6 s možností snížení na 5 % výhoda ze zadržení v závislosti na závažnosti pochybení
h) neoprávněná podstatná změna smlouvy po jejím uzavření, hrubé porušení povinnosti
zadat zakázku v souladu se zadávacími podmínkami či nabídkou vítězného uchazeče
sazba odvodu sazba penále 25 % 6 výhoda ze zadržení
i) navýšení ceny veřejné zakázky v důsledku neoprávněné podstatné změny smlouvy (např.
neoprávněné rozšíření předmětu veřejné zakázky apod.)
sazba odvodu sazba penále 25 % 6 + výhoda ze zadržení 100 % ve vztahu k částce, o kterou byla VZ navýšena
j) neoprávněné zadání víceprací v jednacím řízení bez uveřejnění - překročení zákonného
20 % limitu
sazba odvodu sazba penále 100 % ve vztahu k částce víceprací překračující zákonný limit nad výhoda ze zadržení 20 % hodnoty původní veřejné zakázky
k) neoprávněné zadání víceprací v jednacím řízení bez uveřejnění týkající se nesplnění
podmínky nepředvídatelnosti či krajní naléhavosti za předpokladu, že souhrnná hodnota
stavebních prací/služeb nepřekročí prahovou hodnotu pro nadlimitní veřejné zakázky
a nepřesáhne 20 % zákonný limit hodnoty původní veřejné zakázky
sazba odvodu sazba penále 25 % ve vztahu k částce víceprací výhoda ze zadržení
l) netransparentní omezení počtu zájemců
sazba odvodu sazba penále 25 % 6 výhoda ze zadržení s možností snížení na 10 % u podlimitní veřejné zakázky
m) ostatní výše neuvedená závažná pochybení zadavatele, která mohla mít vliv na výsledek
zadávacího/výběrového řízení
sazba odvodu sazba penále 25 % 6 s možností snížení na 10 %, či výhoda ze zadržení 5 % v závislosti na závažnosti pochybení
n) ostatní pochybení, které nemohlo ani potenciálně mít vliv na výsledek zadávacího
řízení
sazba odvodu sazba penále 0 % 0
2. Pozdní splnění povinnosti:
a) V případě, že včasné nesplnění nemělo vliv
na naplnění účelu dotace
sazba odvodu sazba penále 0,25 % z poskytnuté částky4 0 za každý započatý kalendářní měsíc trvání protiprávního stavu8 minimálně však 500 Kč7 maximálně však 1 % z poskytnuté částky4
b) V případě pozdního splnění termínu ukončení projektu, nebo realizace akce, pokud
do doby podání žádosti o prominutí došlo k ukončení projektu nebo pozdní realizaci
akce
sazba odvodu sazba penále 0,5 % z poskytnuté částky4 0 za každý započatý kalendářní měsíc trvání protiprávního stavu8 minimálně však 1 000 Kč7 maximálně však 3 % z poskytnuté částky4
3. Nesplnění limitů a parametrů:
a) v případech nedodržení limitů, parametrů
či lhůt souvisejících s naplněním účelu dotace v požadované míře
sazba odvodu sazba penále proporcionálně výhoda ze zadržení s ohledem na míru nenaplnění limitů parametrů nebo lhůt9
b) v případech nedodržení limitů, parametrů při splnění souvztažných ukazatelů kvalitativních,
pokud tím není ovlivněno naplnění účelu dotace nebo v případě pochybení na straně
poskytovatele při jejich stanovení
sazba odvodu sazba penále 1 % z poskytnuté částky4 0
4. Nesplnění povinnosti vkladu vlastních zdrojů:
a) v případech prostého
porušení povinností dodržet maximální podíly poskytnutých prostředků na celkových
nákladech operace
sazba odvodu sazba penále výše poskytnutých prostředků výhoda ze zadržení použitých nad stanovený maximální podíl
b) v případech, kdy povinnost dodržet maximální podíly poskytovatelem stanovené v
jednotlivých letech byly splněny k okamžiku ukončení operace, resp. nebyly překročeny
podíly poskytnutých prostředků za operaci celkem, nebo v případech porušení povinnosti
přednostního proinvestování (vkladu) vlastních zdrojů, pokud byl podíl poskytnutých
prostředků k okamžiku ukončení operace dodržen, resp. nebyly překročeny podíly poskytnutých
prostředků za operaci celkem
sazba odvodu sazba penále 5 % z částky 0 poskytnutých prostředků použitých nad stanovený maximální podíl v jednotlivých letech nebo před použitím vlastních prostředků
c) v případě použití nepovoleného způsobu zajištění vlastních zdrojů na financování
projektu/akce
sazba odvodu sazba penále 100 % výhoda ze zadržení
d) v případech překročení maximálního stanoveného limitu vlastních zdrojů na celkových
nákladech operace
sazba odvodu sazba penále 0 % 0
5. Porušení povinností při financování projektů a akcí:
a) v případech neoprávněného
výdeje, pokud před podáním žádosti o prominutí došlo k navrácení těchto prostředků
zpět na projektový účet; jedná se však pouze o případy, kdy dosud nedošlo k zařazení
tohoto mylně provedeného výdaje do žádosti o platbu podané příjemcem (obdobně pak
v případě úhrady faktur z projektového účtu včetně DPH, která není způsobilým výdajem,
pokud dojde následně k přesunu těchto prostředků zpět na projektový účet)
sazba odvodu sazba penále 0,5 % z částky odvodu 0 za každý započatý kalendářní měsíc trvání protiprávního stavu8
b) v případech kdy příjemce zahrnul do nákladů hrazených z poskytnutých prostředků
neuznatelné výdaje, pokud v žádosti o prominutí prokázal další uznatelné náklady
projektu, které neoprávněně zahrnuté náklady v konečném důsledku nahrazují s výjimkou
prostředků z EU3 či obsahující prostředky z EU
sazba odvodu sazba penále 1 % z neoprávněně 0 použité částky
c) v případech porušení povinnosti provádět všechny operace prostřednictvím zvláštního
účtu
sazba odvodu sazba penále 1% z částky zaplacené 0 mimo stanovený účet
d) v případech neoprávněné úhrady DPH, kdy příjemce prokázal další uznatelné náklady
projektu, které neoprávněně uhrazenou DPH v konečném důsledku nahrazují anebo v případech
neoprávněné úhrady DPH, kdy příjemce prokázal, že neuplatnil nadměrný odpočet DPH
a ani jej již uplatnit nemůže
sazba odvodu sazba penále 100 % výhoda ze zadržení
e) v případě porušení povinnosti spočívající v poskytnutí zálohové platby ze strany
příjemce, bylo-li provedeno její řádné zúčtování do doby finančního vypořádání operace
sazba odvodu sazba penále 0,5 % z částky odvodu 0 za každý započatý kalendářní měsíc trvání protiprávního stavu8
f) v případech použití investičních prostředků na úhradu neinvestičních výdajů a
naopak nebo přesun mezi položkami rozpočtu projektu či akce s výjimkou přesunu do
položky mzdy a s výjimkou prostředků z EU3 či obsahujících prostředky z EU
sazba odvodu sazba penále 1 % z neoprávněně 0 použité částky
g) použití prostředků před nebo po stanoveném období při zachování účelovosti poskytnutých
prostředků, s výjimkou prostředků z EU3 či obsahujících prostředky z EU
sazba odvodu sazba penále 1 % z částky použité 0 po stanoveném období
h) pokud se jedná o výdej prostředků státního rozpočtu organizační složkou státu
nad výši stanovenou závazným ukazatelem, před provedením rozpočtového opatření, nebo
pokud správce kapitoly vysloví s provedeným opatřením souhlas
sazba odvodu sazba penále 1 % z neoprávněně 0 použité částky
i) v případech převedení poskytnutých prostředků věcně způsobilé třetí osobě v rámci
organizační nebo řídící struktury, která projekt / akci realizovala svým jménem a
na vlastní odpovědnost, přičemž v konečném důsledku byl účel poskytnutých prostředků
splněn, s výjimkou prostředků z EU3 či obsahujících prostředky z EU
sazba odvodu sazba penále 5 % z poskytnuté částky4 0
6. Porušení následných podmínek:
V případě nedodržení poskytovatelem stanovených
následných podmínek souvisejících se zachováním výsledků realizace po určitou dobu
od ukončení realizace operace, s výjimkou případů kdy se jedná o nedodržení povinnosti
zachování stálosti operací dle čl. 57 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006
sazba odvodu sazba penále proporcionálně výhoda ze zadržení s ohledem na dobu, po kterou nebyly výsledky realizace projektu zachovány1010
7. Porušení propagačních a informačních povinností
a) pokud se jedná o částečné
nedodržení povinnosti zajistit propagační opatření, avšak z provedených opatření
vyplývá vazba na financování projektu ze zdrojů EU
sazba odvodu sazba penále 1 % z poskytnuté částky4 0
b) nebylo přijato propagační opatření, nebo pokud přijaté propagační opatření nesplňuje
základní předepsané požadavky
sazba odvodu sazba penále 25 % z poskytnuté částky4 výhoda ze zadržení
8. Vlastnictví předmětu dotace:
Porušení povinnosti vlastnictví/nájmu, pokud
toto porušení neovlivňuje splnění následných podmínek a účelu poskytnutých prostředků,
s výjimkou případů kdy se jedná o nedodržení povinnosti zachování stálosti operací
dle čl. 57 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006
sazba odvodu sazba penále 5 % z částky odvodu 0
9. Povinnost vedení oddělené účetní evidence:
Nesplnění povinnosti vedení oddělené
účetní evidence v případě, že bylo použití poskytnutých prostředků v souladu s účelem
jejich poskytnutí prokázáno
sazba odvodu sazba penále 1 % z poskytnuté částky4 0
Čl. VII
Zrušovací ustanovení
Tímto pokynem se ruší pokyn č. GFŘ-D-15 k rozhodování ve věci žádostí o prominutí
odvodů a penále za porušení rozpočtové kázně ze dne 7. 1. 2013 č.j. 46732/12-1710.
Čl. VIII
Závěrečné ustanovení
Tento pokyn nabývá účinnosti dne 1. září 2014.
Ing. Jiří Žežulka
zástupce generálního ředitele
Elektronicky podepsáno 29.08.2014
1 Čl. 107 Smlouvy o fungování Evropské unie.
2 Vztahuje se též na případy nesplnění vyjmenovaných povinností dle předchozích
znění rozpočtových pravidel.
3 Prostředky z EU se rozumí prostředky dle § 44 odst. 2 písm. c) až h) a prostředky
z Národního fondu dle § 37
rozpočtových pravidel.
4 Poskytnutou částkou se rozumí poskytovatelem skutečně uvolněná výše prostředků
nebo prostředků zařazených do rozpočtu organizační složky státu.
5 V případech porušení více pravidel pro zadávání veřejných zakázek se rozhoduje
podle bodu s nejvyšší sazbou odvodu
6 Počítá se z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
7 Pokud výše vyměřeného odvodu nedosáhne minimální částky, která nemá být prominuta,
odvod se nepromíjí.
8 Počítá se od prvního dne následujícího kalendářního měsíce po dni, kdy došlo
k porušení rozpočtové kázně
9 promíjí se podle vzorce: x = b/a . c; kdy x = částka k prominutí, a = stanovený
limit, parametr, nebo stanovenou dobu, b = skutečnou hodnotu limitu, parametru nebo
doby, c = částka poskytnuté dotace
10 Promíjí se podle vzorce: x = b/a . c, kdy x = částka k prominutí, a = stanovená
doba trvání podmínky, b = skutečná doba plnění podmínky, c = částka poskytnuté dotace