58463/13/7001-21000-101206
Informace
GFŘ
k uplatňování DPH u dodání a nájmu vybraných nemovitých věcí po 1. 1. 2014
ust. § 56 a 56a zákona o dani z přidané hodnoty
GENERÁLNÍ FINANČNÍ ŘEDITELSTVÍ
Lazarská 7, Praha 1, PSČ 117 22
Sekce metodiky a výkonu daní
V Praze
S účinností od 1. 1. 2014 dochází k novelizaci zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“) zákonným
opatřením Senátu č. 344/2013 Sb., o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací
soukromého práva a o změně daňových zákonů. Součástí tohoto zákonného opatření je
i nová úprava ust. § 56 a § 56a zákona
o DPH, vztahující se k dodání vybraných nemovitých věcí a nájmu vybraných nemovitých
věcí.
Schválená úprava zde reaguje zejména na změny, které v oblasti nemovitostí přináší
nový občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.), podle kterého se stavba stává součástí
pozemku, na němž stojí, a odpovídá rovněž koncepci směrnice upravující DPH (2006/112/ES),
která stanoví stejný daňový režim (osvobození nebo zdanění) při „dodání budovy nebo
její části a pozemku k ní přiléhajícího“.
S ohledem na nejistotu, kterou tato nová úprava dodání a nájmu vybraných nemovitých
věcí vyvolala, vydává GFŘ tuto Informaci s tím, že její obsah je zaměřen na vybrané
oblasti a problémy, které jsou v současné době veřejností nejčastěji dotazovány.
Informace takto bude sloužit i k ujednocení aplikační praxe předmětných ustanovení
pro plátce i správce daně.
Nemovité věci pro účely DPH od 1. 1. 2014
Nové znění § 56 zákona o DPH používá namísto stávajícího textu „převod staveb,
bytů a nebytových prostor“, „převod pozemků“ a „převod stavebních pozemků" text obsahující
sousloví „dodání vybraných nemovitých věcí“.
Přestože jsou vybrané nemovité věci pro účely osvobození vymezeny v novém § 56
odst. 1
zákona o DPH ve shodě s pojmoslovím nového občanského zákoníku (např. právo stavby,
podzemní stavby se samostatným účelovým určením, inženýrské sítě, jednotky), je třeba
pamatovat na to, že daň z přidané hodnoty je v rámci EU harmonizována a že zákon
o DPH je výsledkem implementace směrnice ES a evropského práva. Pojmy v oblasti DPH
jsou proto v zásadě autonomními bez ohledu na to, jaký význam jim přikládá vnitrostátní
soukromé právo.
To se týká i pojmu stavba, který zákon o DPH rovněž používá. Bez ohledu na nový
občanský zákoník se ve smyslu eurokonformního výkladu stavbou rozumí jakákoli stavba
pevně spojená se zemí (pevným základem nebo jinak).
Z hlediska osvobození dodání vybraných nemovitých věcí z titulu uplynutí zákonem
stanovené lhůty lze k dále uvedenému předeslat, že i po 1. 1. 2014 je zde zachována
možnost plátce rozhodnout se, že i po uplynutí časového testu pro osvobození uplatní
daň (viz § 56 odst. 4 zákona
o DPH v novém znění).
1.
Převod (dodání) pozemku
V zákoně o DPH již od 1. 1. 2014 není definice tzv. stavebního pozemku. Nově
je úprava osvobození převodu pozemku nastavena přímým vymezením, které pozemky jsou
při převodu osvobozeny od daně. Podmínky pro osvobození převodu pozemku (nově „dodání
vybrané nemovité věci“) jsou v ust. § 56 odst. 2 zákona o DPH od 1.1.2014 nastaveny
odlišně oproti podmínkám stávajícím. Důsledkem toho je fakt, že v řadě případů převod
pozemku, který je dle zákona o DPH v r. 2013 plněním osvobozeným od daně bez nároku
na odpočet daně, bude po 1. 1. 2014 zdanitelným plněním.
1.1. Podmínky osvobození
Od 1.1.2014 může být převod pozemků osvobozen od DPH ve dvou situacích:
A. Podle § 56 odst. 2 zákona o DPH
Pro uplatnění tohoto osvobození musí být splněny současně obě podmínky uvedené
v předmětném ustanovení. Při nesplnění jedné z nich, i při nesplnění obou současně,
se nebude jednat o pozemek, jehož převod je podle odst. 2 § 56 osvobozen. Dodání
(převod) pozemku je zde osvobozen tehdy, jde-li o pozemek, na kterém současně:
I.
není zřízena stavba spojená se zemí pevným základem,
II. není inženýrská síť a
III.
nemůže být podle platného a účinného stavebního povolení nebo udělení souhlasu s
provedením ohlášené stavby provedena stavba.
Zjednodušeně vyjádřeno, bude od 1. 1. 2014 osvobozen pouze převod nezastavěného
pozemku bez stavebního povolení či souhlasu s provedením ohlášené stavby.
Osvobození pozemku je vázáno na absenci stavby spojené se zemí pevným základem;
existence movité stavby osvobození nebrání. Pokud jde o inženýrskou síť, není pro
účely nového ust. § 56 odst. 2 zákona o DPH podstatné, zda je spojena se zemí pevným
základem či nikoliv.
Skutečnost, zda je stavba resp. inženýrská síť vlastněna stejnou osobou jako
pozemek nebo třetí osobou, není podstatná.
Stavební povolení1 nebo udělení souhlasu s provedením ohlášené stavby2 nelze
ztotožňovat s územním rozhodnutím3, s rozhodnutím o umístění stavby4, ani s právem
stavby5 - předmětem každého z těchto institutů jsou jiné právní skutečnosti.
B. Podle § 56 odst. 3 zákona o DPH
Nesplnění podmínek pro osvobození dodání pozemku dle § 56 odst. 2 zákona o DPH
v novém znění neznamená, že bude tento převod vždy a za všech okolností zdaňován.
Pozemek je ve smyslu odst. 1 nového § 56 zákona o DPH vybranou nemovitou věcí a je-li
zastavěn, příp. je-li k němu vydáno stavební povolení, je jinou vybranou nemovitou
věcí než uvedenou v odst. 2 a dodání takových vybraných nemovitých věcí může být
osvobozeno od daně dle odst. 3 nového § 56 zákona o DPH.
Zde je při uplatňování DPH třeba vycházet z principu nedělitelnosti režimu zdanění
stavby a přiléhajícího pozemku. Podle odst. 3 se tedy osvobodí i převod pozemku,
pokud na něm stojí stavba splňující podmínky osvobození. Daňový režim pozemku tak
bude určen režimem stavby na něm umístěné.
Pojem stavby užitý v odst. 3 § 56 zákona o DPH v novém znění zahrnuje stavby
(pevně spojené se zemí), včetně inženýrských sítí a jednotek, přestože jsou tyto
pojmy v odst. 1 uvedeného ustanovení rozlišeny. Pokud je samostatně převáděn pozemek,
na kterém je umístěna stavba ve vlastnictví jiné osoby, nehraje tato skutečnost roli
a převod pozemku bude osvobozen, splňuje-li stavba stanovené podmínky osvobození.
1.2. Vymezení pojmu pozemek
Zejména ve vazbě na uplatnění principu stejného režimu zdanění stavby a pozemku
k ní přiléhajícího je důležité vymezení pojmu "pozemek“. V tomto ohledu se pozemkem
rozumí pozemek geometricky a polohově určený a zobrazený v katastru nemovitostí a
označený takto samostatným parcelním číslem. Bude-li stavba umístěna, byť i jen částečně,
na více parcelách, je třeba v zásadě všechny tyto parcely považovat za pozemky, na
kterých je zřízena stavba.
Zjednodušeně shrnuto je tedy pozemek přiléhající ke stavbě parcela (samostatné
parc.č), na které se stavba nachází.
1.3. Přechodné období - zálohy na prodej pozemku
Při zálohové platbě v r. 2013 na převod pozemku, který se uskuteční v r. 2014,
se při přijetí zálohy neuplatní daň na výstupu, pokud podle právní úpravy platné
v době přijetí zálohy (tj. v r. 2013) jde o úplatu na plnění osvobozené od daně (tj.
převod jiného než stavebního pozemku). Podle § 51 odst. 2 zákona o DPH ve stávajícím
znění má plátce povinnost uvést takovouto úplatu přijatou před uskutečněním plnění
do daňového přiznání za zdaňovací období, ve kterém byla přijata, jako plnění osvobozené
od daně bez nároku na odpočet daně. Při dodání předmětného pozemku v r. 2014 uskuteční
plátce zdanitelné plnění s datem uskutečnění tohoto zdanitelného plnění dle § 21
odst. 3 zákona o DPH v novém znění. Zdanění bude v daném případě podléhat jen rozdíl
mezi celkovou úplatou za plnění a částkou uhrazenou jako záloha v roce 2013 (samozřejmě
pokud nebudou hrazeny v roce 2014 další6 zálohy).
2.
Časový test pro osvobození dodání vybraných nemovitostí
Podle § 56 odst. 1 stávajícího znění zákona o DPH i podle § 56 odst. 3 tohoto
zákona v novém znění od 1.1.2014 činí délka lhůty, po jejímž uplynutí od vydání prvního
kolaudačního souhlasu nebo od data prvního započetí užívání stavby je převod dotčených
věcí osvobozen, 5 let. To ale neplatí pro převod všech nemovitostí. Bod 2. přechodných
ustanovení čl. II zákona č. 502/2012 Sb. stanoví, že u převodu staveb, bytů a nebytových
prostor nabytých přede dnem účinnosti zákona č. 502/2012 Sb. (před 1. 1. 2013) se
použije lhůta uvedená v ust. § 56 zákona o DPH ve znění účinném do 31. 12. 2012.
Prakticky to znamená, že u staveb, bytů a nebytových prostor nabytých do konce r.
2012 platí pro osvobození jejich převodu časový test v délce 3 let, zatímco pro uvedené
nemovitosti nabyté po 1. 1. 2013 v délce 5 let. Toto přechodné ustanovení zůstává
v platnosti i po 1. 1. 2014 a u vyjmenovaných nemovitostí (staveb, bytů a nebytových
prostor) je tak z hlediska délky lhůty, po jejímž uplynutí, je jejich převod osvobozen
od daně, speciálním ustanovením.
3.
Právo stavby
Právo stavby je dle § 56 odst. 1 písm. b) zákona o DPH v novém znění vybranou
nemovitou věcí. Toto právo může obsahovat pouhé právo postavit na cizím pozemku stavbu
nebo může obsahovat právo mít na cizím pozemku stavbu již postavenou. Pro účely uplatňování
DPH je třeba tyto situace rozlišovat. Kritéria osvobození dle § 56 odst. 3 zákona
o DPH v novém znění jsou stanovena na uplynutí lhůty od první kolaudace nebo od prvního
užívání stavby (tj. vždy až v době, kdy stavba v reálu existuje).
Bude-li předmětem dodání právo stavby obsahující věcné právo postavit či vlastnit
na pozemku stavbu („nehmotné“ právo stavby), nenastala žádná kolaudace ani první
užívání stavby (dosud žádná neexistuje), podmínky osvobození tak nemohou být splněny
a dodání takového „nehmotného“ práva stavby bude zdanitelným plněním, a to vždy v
základní sazbě daně. Bude-li předmětem dodání práva stavby, jehož součástí je stavba
(„zhmotnělé“ právo stavby), bude se pro osvobození či zdanění zjišťovat naplnění
časového testu dle § 56 odst. 3 zákona o DPH v novém znění, přičemž tento bude posuzován
ve vztahu k dotčené, již existující stavbě, která je „součástí“ převáděného práva
stavby.
4.
Dodání práva stavby a pozemku u staveb pro sociální bydlení
Zákon o DPH upravuje, že u převodu staveb pro sociální bydlení se uplatní snížená
sazba daně. V případě odlišného vlastníka pozemku a stavby nastanou od r. 2014 situace,
že bude samostatně převáděna stavba pro sociální bydlení a samostatně pozemek, na
kterém je umístěna, popř. i samostatně právo stavby, jehož součástí bude již existující
stavba pro sociální bydlení. Pravidlo nedělitelnosti stavby a pozemku, na němž stavba
stojí, resp. stejného režimu po obojí se použije i v tomto případě z hlediska sazby
daně a snížená sazba se uplatní při dodání samostatné stavby pro sociální bydlení
a také u samostatného převodu pozemku zastavěného touto stavbou nebo práva stavby,
jehož součástí stavba pro sociální bydlení bude.
Pozn: Podrobení dani (zde ve snížené sazbě) samozřejmě platí za předpokladu,
že nepůjde o osvobozené plnění z důvodu naplnění časového testu dle § 56 odst. 3
zákona o DPH v novém znění (a nebo tehdy pokud se plátce ve smyslu nadále v zákoně
o DPH zachovaného práva volby zdanění rozhodne uplatnit daň - § 56 odst. 4 cit. zákona).
5.
Nájem vybrané nemovité věci
5.1. Vymezení předmětu nájmu a pravidla pro jeho osvobození
Nové ust. § 56a zákona o DPH upravuje nájem vybraných nemovitých věcí, ale samostatně
tyto nevymezuje. I pro účely posuzování aplikace tohoto ustanovení se vybranými nemovitými
věcmi budou rozumět ty, které jsou specifikovány v § 56 odst. 1 zákona o DPH v novém
znění.
Z hlediska podmínek, za kterých je nájem vybraných nemovitých věcí osvobozen,
nedochází od 1. 1. 2014 k věcné změně.
5.2. Zahrnování úplat za osvobozený nájem do obratu
Zákon o DPH v § 4a definuje, co se pro účely tohoto zákona rozumí obratem. Podle
uvedeného ustanovení zákona o DPH ve znění účinném od 1. 1. 2014 se do obratu zahrnují
mimo dalšího i plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně podle § 54 až
56, jestliže nejsou doplňkovou činností uskutečňovanou příležitostně. Úplaty za nájem
osvobozený podle § 56a, který § 4a zákona o DPH v novém znění neuvádí, se tedy od
1. 1. 2014 zahrnovat nebudou.
Bude-li osoba povinná k dani zjišťovat v lednu 2014 výši svého obratu, bude postupovat
dle znění § 4a zákona o DPH v tomto období a osvobozené nájmy, resp. úplaty, které
jí za tyto nájmy náleží, nebude již do obratu zahrnovat. Např. pro výpočet obratu
rozhodného k 1.2.2014 tj. za nejvýše 12 kalendářních bezprostředně tomuto dni předcházejících
po sobě jdoucích měsíců, nebude zahrnovat úplaty za osvobozené nájmy ani za měsíce
spadající do r. 2013.
6.
Příklady (vše při uskutečnění po 1.1.2014)
Sazba daně/osvobození u dodání práva stavby
V případě, že dodávané právo stavby již zahrnuje existující stavbu, běží časový
test dle § 56 odst. 3 zákona o DPH v novém znění od data první kolaudace či prvního
užití této stavby. Není-li test splněn, je dodání „zhmotnělého“ práva stavby zdanitelným
plněním (se sníženou sazbou daně, jedná-li se o stavbu pro sociální bydlení). Pokud
je test naplněn (lhůta uplynula), jde o osvobozené dodání, nicméně plátce se může
v tomto případě rozhodnout, že uplatní daň (ust. § 56 odst. 4).
Dodání zastavěného pozemku, který je současně zatížen právem stavby Předmětem
dodání je pozemek (parcela), na kterém je zřízena inženýrská síť a je na něm zřízeno
právo stavby jiné osoby, které zatím neobsahuje žádnou stavbu. V daném případě se
nejedná o vybranou nemovitost dle odst. 2 § 56 zákona o DPH v novém znění a testuje
se splnění podmínek osvobození dle odst. 3 uvedeného ustanovení. I inženýrská síť
je pro účely tohoto ustanovení stavbou a je-li splněn časový test, uplatní se při
převodu pozemku osvobození (jestliže se plátce nerozhodne dle odst. 4 dotčeného ustanovení
jinak). Pokud ještě neuplynula lhůta stanovená pro osvobození, uplatní se daň, a
to vždy se základní sazbou.
Dodání nezastavěného pozemku, na němž je zřízeno právo stavby
Je převáděn pozemek (parcela), na němž není zřízena stavba spojená se zemí pevným
základem ani inženýrská síť a nejde o pozemek, k němuž se vztahuje stavební povolení
nebo souhlas s provedením stavby. Je ale zatížen právem stavby, jehož součástí ovšem
zatím není žádná existující stavba. Právo stavby nelze ztotožňovat se stavebním povolením
či stavebním souhlasem. Prodej pozemku bude osvobozen dle § 56 odst. 2 zákona o DPH
v novém znění. Poskytnutí práva stavby bude zdanitelným plněním podléhajícím základní
sazbě daně.
Dodání pozemku (parcely), na kterém je více staveb
Testuje se osvobození dle § 56 odst. 3 zákona o DPH v novém znění, a to dle lhůty
odvíjející se od vydání prvního kolaudačního souhlasu nebo ode dne započetí prvního
užívání stavby, která byla umístěna na předmětné parcele nejdříve. Pokud nejsou splněny
podmínky pro osvobození a stavby umístěné na tomto pozemku jednoho parcelního čísla
jsou různé povahy (např. rodinný dům pro sociální bydlení, inženýrská síť, zahradní
altán, plot kolem zahrady) uplatní se u převodu pozemku snížená sazba daně, odvozená
od rodinného domu pro sociální bydlení, který má pro danou transakci určující význam.
Dodání bytu (jednotky)
Prodej bytu (dodání jednotky) před uplynutím lhůty pro osvobození, počítané od
vydání prvního kolaudačního souhlasu nebo ode dne, kdy bylo započato první užívání
bytu, je zdanitelným plněním. Bude-li se jednat o byt pro sociální bydlení, uplatní
se snížená sazba daně, jinak sazba základní. Po uplynutí stanovené lhůty je dodání
bytu plněním osvobozeným od daně. Jednotka pro účely zákona o DPH zahrnuje vždy podíl
na společných částech domu, a pokud je s ní spojeno vlastnictví k pozemku, tak i
podíl na tomto pozemku (§ 4b odst. 3 zákona o DPH v novém znění). Pokud by byl pozemek,
resp. podíl na pozemku dodáván samostatně, uplatní se i tak pravidlo nedělitelnosti
stavby a pozemku a režim pozemku bude odvislý od režimu jednotky.
Ing. Otakar Sladkovský
ředitel sekce
09.12.2013
1 Ve stavebním povolení (§ 115 zákona č. 183/2006 Sb., stavební zákon, ve znění
pozdějších předpisů, dále jen „stavební zákon“) stavební úřad stanoví podmínky pro
provedení stavby, a pokud je to třeba, i pro její užívání. Podmínkami zabezpečí ochranu
veřejných zájmů a stanoví zejména návaznost na jiné podmiňující stavby a zařízení,
dodržení obecných požadavků na výstavbu, včetně požadavků na bezbariérové užívání
stavby, popřípadě technických norem.
2 Ohlášení dle § 105 stavebního zákona obsahuje identifikační údaje o stavebníkovi,
o pozemku, o ohlašovaném stavebním záměru, jeho rozsahu a účelu, způsobu a době provádění,
údaj o tom, kdo bude stavební záměr provádět, zda se k jeho provedení má použít sousední
nemovitost, v tom případě souhlas vlastníka této nemovitosti; u dočasné stavby rovněž
dobu jejího trvání a návrh úpravy pozemku po jejím odstranění.
3 Územním rozhodnutím ve smyslu § 92 odst. 1 stavebního zákona stavební úřad
schvaluje navržený záměr a stanoví podmínky pro využití a ochranu území, podmínky
pro další přípravu a realizaci záměru, zejména pro projektovou přípravu stavby.
4 Rozhodnutí o umístění stavby (§ 79 odst. 1 stavebního zákona) vymezuje stavební
pozemek, umisťuje navrhovanou stavbu, stanoví její druh a účel, podmínky pro její
umístění, pro zpracování projektové dokumentace pro vydání stavebního povolení, pro
ohlášení stavby a pro napojení na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu.
5 § 1240 a násl. zákona č. 89/2012 Sb.
6 již dani podléhající