GFŘ-D-9 k rozhodování ve věci žádostí o prominutí odvodů a penále za porušení rozpočtové kázně

Schválený:
GFŘ-D-9
Pokyn
k rozhodování ve věci žádostí o prominutí odvodů a penále za porušení rozpočtové kázně
GENERÁLNÍ FINANČNÍ ŘEDITELSTVÍ
Lazarská 15/7, 11722 Praha I
Sekce metodiky a výkonu daní
Odbor svodných agend
Č.j. 23356/12-3330
Čl. I
Předmět pokynu
Účelem tohoto pokynu je s ohledem na ustanovení čl. 107 Smlouvy o fungování Evropské unie upravující poskytování veřejné podpory, v zájmu vyloučení pochybností ohledně existence a rozsahu veřejné podpory, stanovit jednotná pravidla pro jednotné posuzování žádosti o prominutí odvodu nebo penále za porušení rozpočtové kázně a tím zajistit jednotné rozhodování v identických nebo obdobných případech porušení rozpočtové kázně tak, aby bylo zamezeno zvýhodnění některých žadatelů a tím poskytnutí veřejné podpory), podle práva Evropské unie1). Tento pokyn vymezuje skutečnosti v jejichž faktickém naplnění lze spatřovat zákonem stanovené důvody hodné zvláštního zřetele ve smyslu ustanovení § 44a odst. 10 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) ve znění pozdějších předpisů (dále jen "rozpočtová pravidla"), pro něž může dojít k prominutí odvodu anebo penále za porušení rozpočtové kázně a kriteria, podle kterých bude o předložených žádostech rozhodováno.
Čl. II
Aplikace tohoto pokynu
Generální finanční ředitelství postupuje při posuzovam a rozhodování ve věci žádostí o prominutí odvodů a penále za porušení rozpočtové kázně, podaných dle § 44a odst. 11 rozpočtových pravidel, podle tohoto pokynu. Pokud budou shledány důvody pro rozhodnutí nad rámec pravidel stanovených tímto pokynem, vztahují se na taková rozhodnutí právní předpisy upravující poskytování veřejné podpory.
A) obecná pravidla
1. vyměřený odvod podle § 44a odst. 4 písmo a) rozpočtových pravidel u prostředků poskytnutých výhradně ze státního rozpočtu a z finančních mechanismů EHP, Norska a Švýcarska, u kterých byly podmínky vyčleněny ve smyslu § 14 odst. 5 rozpočtových pravidel tj. jako méně závažné, se nepromíjí,
2. v případě neoprávněného použití prostředků, obsahujících prostředky od EU, u kterých byly podmínky vyčleněny ve smyslu § 14 odst. 6 se:
a. vyměřený odvod podle § 44a odst. 4 písmo b) rozpočtových pravidel ve výši poskytovatelem uvedeného sníženého procenta nebo procentního rozmezí nepromíjí,
b. z vyměřeného penále, souvisejícího s tímto odvodem, nepromíjí částka ve výši výhody ze zadržení2
3. v případech, kdy byla požadovaná částka uhrazena na účet poskytovatele před uložením odvodu, promíjí se povinnost uhradit odvod na účet finančního úřadu, a to ve výši částky uhrazené na účet poskytovatele. V případě penále se postupuje podle postupů stanovených tímto pokynem,
4. v případech porušení pravidel pro zadávání veřejných zakázek je vyse prominutí odvodu upravena dle výše finančních oprav dle dokumentu Guideline COCOF 07/0037/03,
5. v případech zadržení poskytnutých prostředků a porušení povinnosti stanovené dle § 14 odst. 9 dále § 45 odst. 10, § 52 odst. 4, § 53 odst. 6 a § 54 odst. 3 rozpočtových pravidel se odvod nepromíjí. Penále se snižuje na výhodu ze zadržení2, a to pouze pokud došlo do podání žádosti o prominutí k úhradě odvodu,
6. pokud částka penále, která má být ponechána k úhradě dle tohoto pokynu nedosahuje částky 500,- Kč, penále se promíjí.
7. u prostředků, obsahujících prostředky od EU, poskytnutých rozhodnutím, smlouvou či dohodou po 1. 5. 2012, se v případech jejich neoprávněného použití nebo zadržení odvody za porušení rozpočtové kázně, nepromíjí. Při prominutí penále se postupuje podle tohoto pokynu. Obdobně se postupuje v případech, kdy k porušení rozpočtové kázně dojde na straně organizačních složek státu. Rozhodující je v takovém případě datum vydání právního aktu na jehož základě byly prostředky přesunuty nebo zařazeny do rozpočtu příslušné organizační složky státu.
8. v případech uvedených v bodě 1, 2 a 7 lze využít institutu promíjení u odvodu pouze ve výjimečných případech.
B) Důvody hodné zvláštního zřetele
a) výjimečným případem se rozumí, situace, kdy k porušení rozpočtové kázně došlo v důsledku:
b) prokázané chyby poskytovatele,
c) nesoučinnosti poskytovatele,
d) z důvodu živelné katastrofy,
e) státem změněné či zapříčiněné situace.
U žadatelů - fyzických osob se výjimečným případem rozumí též ohrožení výživy žadatele nebo na jeho výživu odkázaných osob
f) ostatní důvody hodné zvláštního zřetele:
a. porušení pravidel pro zadávání zakázek s výj imkou případů neprovedení výběrového řízení, nedodržení povinnosti uveřejnit oznámení o zahájení zadávacího řízení, úmyslné nastavení kritérií v rozporu se zákonem, v případě dodatečných zakázek nedodržení povinnosti postupovat v souladu se zákonem
b. porušení povinnosti v případě, že do doby podání žádosti o prominutí došlo k pozdnímu splnění této povinnosti prodlení s plněním této povinnosti nemělo vliv na naplnění účelu dotace;
c. nedodržení stanovených limitů, parametrů či lhůt, souvisejících s naplněním účelu dotace;
d. nedodržení podmínek, které poskytovatel stanovil v souvislosti s povinností vlastního spolu financování příjemce či povinností dodržet maximální podíly poskytnutých prostředků na celkových nákladech operace v případech, kdy povinnost dodržet maximální podíly poskytovatelem stanovené v jednotlivých letech byly splněny k okamžiku ukončení operace, resp. nebyly překročeny podíly poskytnutých prostředků za operaci celkem, nebo v případech porušení povinnosti přednostního proinvestování (vkladu) vlastních zdrojů, pokud byl k okamžiku ukončení operace dodržen, resp. nebyly překročeny podíly poskytnutých prostředků za operaci celkem;
e. převedení poskytnutých prostředků na jiný než stanovený účet, a to u příjemce, který má povinnost mít zřízen zvláštní projektový účet, přičemž před podáním žádosti o prominutí došlo k navrácení těchto prostředků zpět na projektový účet; jedná se však pouze o případy, kdy dosud nedošlo k zařazení tohoto mylně provedeného výdaje do žádosti o platbu podané příjemcem (obdobně pak v případě úhrady faktur z projektového účtu včetně DPH, která není způsobilým výdajem, pokud dojde následně k přesunu těchto prostředkli zpět na projektový účet); nebo porušení povinnosti provádět veškeré finanční operace prostřednictvím zvláštního účtu;
f. porušení povinnosti spočívající v poskytnutí zálohové platby ze strany příjemce, bylo-li provedeno její řádné zúčtování do doby finančního vypořádání operace;
g. nedodržení poskytovatelem stanovených následných podmínek souvisejících se zachováním výsledků realizace po určitou dobu od ukončení realizace operace, prominutí je však nepřípustné, pokud se jedná o nedodržení povinnosti zachování stálosti operací dle čI. 57 nařízení Rady (ES) č. 1083/2006;
h. porušení povinnosti zajistit informační a propagační opatření, avšak pouze za předpokladu, že nedodržení této povinnosti nemá vliv na naplnění účelu dotace;
1. porušení povinnosti vlastnictví/nájmu, pokud toto porušení neovlivňuje splnění následných podmínek a účelu poskytnutých prostředkli; prominutí je však nepřípustné, pokud se jedná o porušení povinnosti zachování stálosti operací dle čI. 57 nařízení Rady (ES) č. 1083/2006; nebo porušení povinnosti pojistit majetek pořízený z dotace;
J. použití investičních prostředků na úhradu neinvestičních výdajů a naopak při zachování účelovosti poskytnutí prostředků;
k. výdej prostředků státního rozpočtu organizační složkou státu nad výši stanovenou závazným ukazatelem, před provedením rozpočtového opatření, nebo pokud správce kapitoly vysloví s provedeným opatřením souhlas;
I. převedení poskytnutých prostředků věcně způsobilé třetí osobě v rámci organizační nebo řídící struktury, která projekt 1 akci realizovala svým jménem a na vlastní odpovědnost, přičemž v konečném důsledku byl účel poskytnutí prostředků splněn
Čl. III
Kriteria hodnocení žádostí o prominutí
Ve výjimečných případech dle čI. II B) bod 1 se promíjí odvod penále uložené podle rozpočtových pravidel.
Konkrétní sazby dle typu porušení rozpočtové kázně /výše neprominutí( dle čI. II B)
odst. 2:

                                 sazba odvodu                 sazba penále

písmeno a)                           25 %                     výhoda ze zadržení

v případech neoprávněného rozdělení veřejné zakázky, nedodržení povínnosti uveřejňovat 
veškeré informace, nedodržení povinnosti uvést kvalifikační a hodnotící kriteria, uvést 
jasně a úplně předmět veřejné zakázky, nedodržení povinnosti zdržet se ve vymezených 
případech vyjednávání o nabídkách, neustavení hodnotící komise, nevyřazení uchazeče 
v případech stanovených zákonem nebo rozhodnutím, pokud se tento stal dodavatelem, 
nedodržení povinnosti zadat zakázku v souladu s uveřejněnými kriterii, v případě
dodatečných zakázek nedodržení principu transparentnosti, rovného zacházení a zákazu 
diskriminace,

                                    10 %                     výhoda ze zadržení

v případech neuvedení kvalifikačních a hodnotících kritérií tak, aby byla v souladu 
s principy transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace, porušení pravidel 
pro složení hodnotící komise, 

                                     5%                      výhoda ze zadržení
                                     
v případech porušení pravidel pro jednání hodnotící komise, nedodržení jiných výslovně 
výše neuvedených povinností vyplývající ze zákona či rozhodnutí o poskytnutí prostředků,

                                     1%                      výhoda ze zadržení

nevyřazení uchazeče v souladu se zákonem či rozhodnutím, pokud se tento uchazeč nestal 
dodavatelem,

písmeno b)                           0,5 % z částky                 0
                                     odvodu za každý
                                     započatý měsíc
                                     trvání
                                     protiprávního
                                     stavu
 
v případě, že do doby podání žádosti o prominutí došlo k pozdnímu splnění této povinnosti 
a současně včasné nesplnění této povinnosti nemělo vliv na naplnění účelu dotace

písmeno c)                           proporcionálně          výhoda ze zadržení
                                     s ohledem na míru
                                     nenaplnění limitů,
                                     parametrů nebo
                                     lhůt3

v případech nedodržení limitů, parametrů či lhůt souvisejících s naplněním účelu dotace 
v požadované míře

                                     1 % z částky                   0
                                     porušení
                                     rozpočtové kázně

v případech nedodržení limitů, parametrů při splnění souvztažných ukazatelů kvalitativních, 
pokud tím není ovlivněno naplnění účelu dotace; anebo v případě pochybení na straně 
poskytovatele pří jejich stanovení

písmeno d)                           výše poskytnutých         výhoda ze zadržení
                                     prostředků
                                     použitých místo
                                     vlastních zdrojů
                                     
v případech prostého porušení povinností dodržet maximální podíly poskytnutých prostředků 
na celkových nákladech operace

                                     5 % z částky                   0
                                     porušení
                                     rozpočtové kázně

v případech, kdy povinnost dodržet maximální podíly poskytovatelem stanovené v jednotlivých 
letech byly splněny k okamžiku ukončení operace, resp. nebyly překročeny podíly poskytnutých 
prostředků za operaci celkem, nebo v případech porušení povinnosti přednostního proinvestování 
(vkladu) vlastních zdrojů, pokud byl k okamžiku ukončení operace dodržen, resp. nebyly 
překročeny podíly poskytnutých prostředků za operaci
celkem:

                                     100%                   výhoda ze zadržení

v případě použití nepovoleného způsobu zajištění vlastních zdrojů na financování projektuj akce

písmeno e)                           0,5 % z částky                0
                                     odvodu za každý
                                     započatý měsíc
                                     trvání
                                     protiprávního
                                     stavu

pokud před podáním žádosti o prominutí došlo k navrácení těchto prostředků zpět na projektový 
účet; jedná se však pouze o případy, kdy dosud nedošlo k zařazení tohoto mylně provedeného 
výdaje do žádosti o platbu podané příjemcem (obdobně pak v případě úhrady faktur z projektového 
účtu včetně DPH, která není způsobilým výdajem, pokud dojde následně k přesunu těchto prostředků 
zpět na projektový účet)

                                     1% z částky                   0
                                     zaplacené mimo
                                     stanovený účet

v případech porušení povinnosti provádět všechny operace prostřednictvím zvláštního účtu

                                     100%                 výhoda ze zadržení

v případech neoprávněné úhrady DPH , kdy příjemce další uznatelné náklady projektu, které 
neoprávněně uhrazeno u DPH v konečném důsledku nahrazují anebo v případech neoprávněné 
úhrady DPH, kdy příjemce prokázal, že neuplatnil nadměrný odpočet DPH a ani jej 
již uplatnit již nemůže

písmeno f)                           0,5 % z částky               0
                                     odvodu za každý
                                     započatý měsíc
                                     trvání
                                     protiprávního
                                     stavu

v případě porušení povinnosti spočívající v poskytnutí zálohové platby ze strany příjemce, 
bylo-li provedeno její řádné zúčtování do doby finančního vypořádání operace

písmeno g)                           proporcionálně      výhoda ze zadržení
                                     s ohledem na
                                     dobu, po kterou
                                     nebyly výsledky
                                     realizace projektu
                                     zachovány4
                                     
v případě nedodržení poskytovatelem stanovených následných podmínek souvisejících se 
zachováním výsledků realizace po určitou dobu od ukončení realizace operace

písmeno h)                           1 % z celkové                0
                                     poskytnuté částky

pokud se jedná o částečné nedodržení povinnosti zajistit propagační opatření avšak 
z provedených opatření vyplývá vazba na financování projektu ze zdrojů EU

                                     25 % z celkové        výhoda ze zadržení
                                     poskytnuté částky

pokud přijaté propagační opatření nesplňuje základní předepsané požadavky

písmeno i)                           5 % z částky                 0
                                     porušení rozpočtové kázně
                                     
porušení povinnosti vlastnictví/nájmu, pokud toto porušení neovlivňuje splnění následných 
podmínek a účelu poskytnutých prostředků

písmeno j)                           1 % z neoprávněně            0
                                     použité částky

v případech použití investičních prostředků na úhradu neinvestičních výdajů a naopak při 
zachování účelovosti poskytnutí prostředků

písmeno k)                           1% z neoprávněně             0
                                     použité částky
                                     
pokud se jedná o výdej prostředků státního rozpočtu organizační složkou státu nad výši stanovenou
závazným ukazatelem, před provedením rozpočtového opatřeni, nebo pokud správce kapitoly vysloví
s provedeným opatřením souhlas

písmeno l)                           5 % z celkově                0
                                     poskytnuté částky

v případech převedení poskytnutých prostředků věcně způsobilé třetí osobě v rámci organizační 
nebo řidící struktury, která projekt / akci realizovala svým jménem a na vlastní odpovědnost, 
přičemž v konečném důsledku byl účel poskytnutí prostředků splněn

Čl. IV
Závěrečné ustanovení
Tento pokyn nabývá účinnosti dnem 1.7.2012
28.6.2012
Ing. Jan Knížek
generální ředitel
1) Čl. 107 Smlouvy o fungování Evropské unie
2 Výhoda ze zadržení se stanoví z částky neprominutého odvodu a podle referenční sazby stanovené Evropskou komisí pro ČR platnou v den, kdy došlo k porušení dané povínnosti zvýšené o 14 procentních bodů.
3 promíjí se podle vzorce: x = b/a . Cj kdy x = částka k prominutí, a = stanovený limit, parametr, nebo stanovenou dobu, b = skutečnou hodnotu limitu, parametru nebo doby, c = částka poskytnuté dotace
4 Promíjí se podle vzorce: x = b/a . c, kdy x = částka k prominutí, a = stanovená doba trvání podmínky, b = skutečná doba plnění podmínky, c = částka poskytnuté dotace