GFŘ-D-9
Pokyn
k rozhodování ve věci žádostí o prominutí odvodů a penále za porušení rozpočtové
kázně
GENERÁLNÍ FINANČNÍ ŘEDITELSTVÍ
Lazarská 15/7, 11722 Praha I
Sekce metodiky a výkonu daní
Odbor svodných agend
Č.j. 23356/12-3330
Čl. I
Předmět pokynu
Účelem tohoto pokynu je s ohledem na ustanovení čl. 107 Smlouvy o fungování
Evropské unie upravující poskytování veřejné podpory, v zájmu vyloučení pochybností
ohledně existence a rozsahu veřejné podpory, stanovit jednotná pravidla pro jednotné
posuzování žádosti o prominutí odvodu nebo penále za porušení rozpočtové kázně a
tím zajistit jednotné rozhodování v identických nebo obdobných případech porušení
rozpočtové kázně tak, aby bylo zamezeno zvýhodnění některých žadatelů a tím poskytnutí
veřejné podpory), podle práva Evropské unie1). Tento pokyn vymezuje skutečnosti v
jejichž faktickém naplnění lze spatřovat zákonem stanovené důvody hodné zvláštního
zřetele ve smyslu ustanovení § 44a odst. 10 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "rozpočtová pravidla"), pro něž může dojít k prominutí
odvodu anebo penále za porušení rozpočtové kázně a kriteria, podle kterých bude o
předložených žádostech rozhodováno.
Čl. II
Aplikace tohoto pokynu
Generální finanční ředitelství postupuje při posuzovam a rozhodování ve věci
žádostí o prominutí odvodů a penále za porušení rozpočtové kázně, podaných dle §
44a odst. 11
rozpočtových pravidel, podle tohoto pokynu. Pokud budou shledány důvody pro rozhodnutí
nad rámec pravidel stanovených tímto pokynem, vztahují se na taková rozhodnutí právní
předpisy upravující poskytování veřejné podpory.
A) obecná pravidla
1. vyměřený odvod podle § 44a odst. 4 písmo a) rozpočtových pravidel u prostředků
poskytnutých výhradně ze státního rozpočtu a z finančních mechanismů EHP, Norska
a Švýcarska, u kterých byly podmínky vyčleněny ve smyslu § 14 odst. 5 rozpočtových
pravidel tj. jako méně závažné, se nepromíjí,
2. v případě neoprávněného použití prostředků, obsahujících prostředky od
EU, u kterých byly podmínky vyčleněny ve smyslu § 14 odst. 6 se:
a. vyměřený odvod podle § 44a odst. 4 písmo b) rozpočtových pravidel ve výši
poskytovatelem uvedeného sníženého procenta nebo procentního rozmezí nepromíjí,
b. z vyměřeného penále, souvisejícího s tímto odvodem, nepromíjí částka ve
výši výhody ze zadržení2
3. v případech, kdy byla požadovaná částka uhrazena na účet poskytovatele před
uložením odvodu, promíjí se povinnost uhradit odvod na účet finančního úřadu, a to
ve výši částky uhrazené na účet poskytovatele. V případě penále se postupuje podle
postupů stanovených tímto pokynem,
4. v případech porušení pravidel pro zadávání veřejných zakázek je vyse prominutí
odvodu upravena dle výše finančních oprav dle dokumentu Guideline COCOF 07/0037/03,
5. v případech zadržení poskytnutých prostředků a porušení povinnosti stanovené
dle § 14 odst. 9 dále § 45 odst. 10, § 52 odst. 4, § 53 odst. 6 a § 54 odst. 3 rozpočtových
pravidel se odvod nepromíjí. Penále se snižuje na výhodu ze zadržení2, a to pouze
pokud došlo do podání žádosti o prominutí k úhradě odvodu,
6. pokud částka penále, která má být ponechána k úhradě dle tohoto pokynu nedosahuje
částky 500,- Kč, penále se promíjí.
7. u prostředků, obsahujících prostředky od EU, poskytnutých rozhodnutím, smlouvou
či dohodou po 1. 5. 2012, se v případech jejich neoprávněného použití nebo zadržení
odvody za porušení rozpočtové kázně, nepromíjí. Při prominutí penále se postupuje
podle tohoto pokynu. Obdobně se postupuje v případech, kdy k porušení rozpočtové
kázně dojde na straně organizačních složek státu. Rozhodující je v takovém případě
datum vydání právního aktu na jehož základě byly prostředky přesunuty nebo zařazeny
do rozpočtu příslušné organizační složky státu.
8. v případech uvedených v bodě 1, 2 a 7 lze využít institutu promíjení u odvodu
pouze ve výjimečných případech.
B) Důvody hodné zvláštního zřetele
a) výjimečným případem se rozumí, situace, kdy k porušení rozpočtové kázně
došlo v důsledku:
b) prokázané chyby poskytovatele,
c) nesoučinnosti poskytovatele,
d) z důvodu živelné katastrofy,
e) státem změněné či zapříčiněné situace.
U žadatelů - fyzických osob se výjimečným případem rozumí též ohrožení výživy žadatele nebo na jeho výživu odkázaných osob
f) ostatní důvody hodné zvláštního zřetele:
a. porušení pravidel pro zadávání zakázek s výj imkou případů neprovedení
výběrového řízení, nedodržení povinnosti uveřejnit oznámení o zahájení zadávacího
řízení, úmyslné nastavení kritérií v rozporu se zákonem, v případě dodatečných zakázek
nedodržení povinnosti postupovat v souladu se zákonem
b. porušení povinnosti v případě, že do doby podání žádosti o prominutí došlo
k pozdnímu splnění této povinnosti prodlení s plněním této povinnosti nemělo vliv
na naplnění účelu dotace;
c. nedodržení stanovených limitů, parametrů či lhůt, souvisejících s naplněním
účelu dotace;
d. nedodržení podmínek, které poskytovatel stanovil v souvislosti s povinností
vlastního spolu financování příjemce či povinností dodržet maximální podíly poskytnutých
prostředků na celkových nákladech operace v případech, kdy povinnost dodržet maximální
podíly poskytovatelem stanovené v jednotlivých letech byly splněny k okamžiku ukončení
operace, resp. nebyly překročeny podíly poskytnutých prostředků za operaci celkem,
nebo v případech porušení povinnosti přednostního proinvestování (vkladu) vlastních
zdrojů, pokud byl k okamžiku ukončení operace dodržen, resp. nebyly překročeny podíly
poskytnutých prostředků za operaci celkem;
e. převedení poskytnutých prostředků na jiný než stanovený účet, a to u příjemce,
který má povinnost mít zřízen zvláštní projektový účet, přičemž před podáním žádosti
o prominutí došlo k navrácení těchto prostředků zpět na projektový účet; jedná se
však pouze o případy, kdy dosud nedošlo k zařazení tohoto mylně provedeného výdaje
do žádosti o platbu podané příjemcem (obdobně pak v případě úhrady faktur z projektového
účtu včetně DPH, která není způsobilým výdajem, pokud dojde následně k přesunu těchto
prostředkli zpět na projektový účet); nebo porušení povinnosti provádět veškeré finanční
operace prostřednictvím zvláštního účtu;
f. porušení povinnosti spočívající v poskytnutí zálohové platby ze strany
příjemce, bylo-li provedeno její řádné zúčtování do doby finančního vypořádání operace;
g. nedodržení poskytovatelem stanovených následných podmínek souvisejících
se zachováním výsledků realizace po určitou dobu od ukončení realizace operace, prominutí
je však nepřípustné, pokud se jedná o nedodržení povinnosti zachování stálosti operací
dle čI. 57 nařízení Rady (ES) č. 1083/2006;
h. porušení povinnosti zajistit informační a propagační opatření, avšak pouze
za předpokladu, že nedodržení této povinnosti nemá vliv na naplnění účelu dotace;
1. porušení povinnosti vlastnictví/nájmu, pokud toto porušení neovlivňuje
splnění následných podmínek a účelu poskytnutých prostředkli; prominutí je však nepřípustné,
pokud se jedná o porušení povinnosti zachování stálosti operací dle čI. 57 nařízení
Rady (ES) č. 1083/2006; nebo porušení povinnosti pojistit majetek pořízený z dotace;
J. použití investičních prostředků na úhradu neinvestičních výdajů a naopak
při zachování účelovosti poskytnutí prostředků;
k. výdej prostředků státního rozpočtu organizační složkou státu nad výši stanovenou
závazným ukazatelem, před provedením rozpočtového opatření, nebo pokud správce kapitoly
vysloví s provedeným opatřením souhlas;
I. převedení poskytnutých prostředků věcně způsobilé třetí osobě v rámci organizační
nebo řídící struktury, která projekt 1 akci realizovala svým jménem a na vlastní
odpovědnost, přičemž v konečném důsledku byl účel poskytnutí prostředků splněn
Čl. III
Kriteria hodnocení žádostí o prominutí
Ve výjimečných případech dle čI. II B) bod 1 se promíjí odvod penále uložené
podle rozpočtových pravidel.
Konkrétní sazby dle typu porušení rozpočtové kázně /výše neprominutí( dle čI. II B) odst. 2: sazba odvodu sazba penále písmeno a) 25 % výhoda ze zadržení v případech neoprávněného rozdělení veřejné zakázky, nedodržení povínnosti uveřejňovat veškeré informace, nedodržení povinnosti uvést kvalifikační a hodnotící kriteria, uvést jasně a úplně předmět veřejné zakázky, nedodržení povinnosti zdržet se ve vymezených případech vyjednávání o nabídkách, neustavení hodnotící komise, nevyřazení uchazeče v případech stanovených zákonem nebo rozhodnutím, pokud se tento stal dodavatelem, nedodržení povinnosti zadat zakázku v souladu s uveřejněnými kriterii, v případě dodatečných zakázek nedodržení principu transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace, 10 % výhoda ze zadržení v případech neuvedení kvalifikačních a hodnotících kritérií tak, aby byla v souladu s principy transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace, porušení pravidel pro složení hodnotící komise, 5% výhoda ze zadržení v případech porušení pravidel pro jednání hodnotící komise, nedodržení jiných výslovně výše neuvedených povinností vyplývající ze zákona či rozhodnutí o poskytnutí prostředků, 1% výhoda ze zadržení nevyřazení uchazeče v souladu se zákonem či rozhodnutím, pokud se tento uchazeč nestal dodavatelem, písmeno b) 0,5 % z částky 0 odvodu za každý započatý měsíc trvání protiprávního stavu v případě, že do doby podání žádosti o prominutí došlo k pozdnímu splnění této povinnosti a současně včasné nesplnění této povinnosti nemělo vliv na naplnění účelu dotace písmeno c) proporcionálně výhoda ze zadržení s ohledem na míru nenaplnění limitů, parametrů nebo lhůt3 v případech nedodržení limitů, parametrů či lhůt souvisejících s naplněním účelu dotace v požadované míře 1 % z částky 0 porušení rozpočtové kázně v případech nedodržení limitů, parametrů při splnění souvztažných ukazatelů kvalitativních, pokud tím není ovlivněno naplnění účelu dotace; anebo v případě pochybení na straně poskytovatele pří jejich stanovení písmeno d) výše poskytnutých výhoda ze zadržení prostředků použitých místo vlastních zdrojů v případech prostého porušení povinností dodržet maximální podíly poskytnutých prostředků na celkových nákladech operace 5 % z částky 0 porušení rozpočtové kázně v případech, kdy povinnost dodržet maximální podíly poskytovatelem stanovené v jednotlivých letech byly splněny k okamžiku ukončení operace, resp. nebyly překročeny podíly poskytnutých prostředků za operaci celkem, nebo v případech porušení povinnosti přednostního proinvestování (vkladu) vlastních zdrojů, pokud byl k okamžiku ukončení operace dodržen, resp. nebyly překročeny podíly poskytnutých prostředků za operaci celkem: 100% výhoda ze zadržení v případě použití nepovoleného způsobu zajištění vlastních zdrojů na financování projektuj akce písmeno e) 0,5 % z částky 0 odvodu za každý započatý měsíc trvání protiprávního stavu pokud před podáním žádosti o prominutí došlo k navrácení těchto prostředků zpět na projektový účet; jedná se však pouze o případy, kdy dosud nedošlo k zařazení tohoto mylně provedeného výdaje do žádosti o platbu podané příjemcem (obdobně pak v případě úhrady faktur z projektového účtu včetně DPH, která není způsobilým výdajem, pokud dojde následně k přesunu těchto prostředků zpět na projektový účet) 1% z částky 0 zaplacené mimo stanovený účet v případech porušení povinnosti provádět všechny operace prostřednictvím zvláštního účtu 100% výhoda ze zadržení v případech neoprávněné úhrady DPH , kdy příjemce další uznatelné náklady projektu, které neoprávněně uhrazeno u DPH v konečném důsledku nahrazují anebo v případech neoprávněné úhrady DPH, kdy příjemce prokázal, že neuplatnil nadměrný odpočet DPH a ani jej již uplatnit již nemůže písmeno f) 0,5 % z částky 0 odvodu za každý započatý měsíc trvání protiprávního stavu v případě porušení povinnosti spočívající v poskytnutí zálohové platby ze strany příjemce, bylo-li provedeno její řádné zúčtování do doby finančního vypořádání operace písmeno g) proporcionálně výhoda ze zadržení s ohledem na dobu, po kterou nebyly výsledky realizace projektu zachovány4 v případě nedodržení poskytovatelem stanovených následných podmínek souvisejících se zachováním výsledků realizace po určitou dobu od ukončení realizace operace písmeno h) 1 % z celkové 0 poskytnuté částky pokud se jedná o částečné nedodržení povinnosti zajistit propagační opatření avšak z provedených opatření vyplývá vazba na financování projektu ze zdrojů EU 25 % z celkové výhoda ze zadržení poskytnuté částky pokud přijaté propagační opatření nesplňuje základní předepsané požadavky písmeno i) 5 % z částky 0 porušení rozpočtové kázně porušení povinnosti vlastnictví/nájmu, pokud toto porušení neovlivňuje splnění následných podmínek a účelu poskytnutých prostředků písmeno j) 1 % z neoprávněně 0 použité částky v případech použití investičních prostředků na úhradu neinvestičních výdajů a naopak při zachování účelovosti poskytnutí prostředků písmeno k) 1% z neoprávněně 0 použité částky pokud se jedná o výdej prostředků státního rozpočtu organizační složkou státu nad výši stanovenou závazným ukazatelem, před provedením rozpočtového opatřeni, nebo pokud správce kapitoly vysloví s provedeným opatřením souhlas písmeno l) 5 % z celkově 0 poskytnuté částky v případech převedení poskytnutých prostředků věcně způsobilé třetí osobě v rámci organizační nebo řidící struktury, která projekt / akci realizovala svým jménem a na vlastní odpovědnost, přičemž v konečném důsledku byl účel poskytnutí prostředků splněn
Čl. IV
Závěrečné ustanovení
Tento pokyn nabývá účinnosti dnem 1.7.2012
28.6.2012
Ing. Jan Knížek
generální ředitel
1) Čl. 107 Smlouvy o fungování Evropské unie
2 Výhoda ze zadržení se stanoví z částky neprominutého odvodu a podle referenční
sazby stanovené Evropskou komisí pro ČR platnou v den, kdy došlo k porušení dané
povínnosti zvýšené o 14 procentních bodů.
3 promíjí se podle vzorce: x = b/a . Cj kdy x = částka k prominutí, a = stanovený
limit, parametr, nebo stanovenou dobu, b = skutečnou hodnotu limitu, parametru nebo
doby, c = částka poskytnuté dotace
4 Promíjí se podle vzorce: x = b/a . c, kdy x = částka k prominutí, a = stanovená
doba trvání podmínky, b = skutečná doba plnění podmínky, c = částka poskytnuté dotace