33629/2020/3901-2
ROZHODNUTÍ
o prominutí daně z přidané hodnoty z důvodu mimořádné události
Zpracovatel: Mgr. Martin Dvořák
PID: MFCRAXSQHR
Ministryně financí rozhodla podle § 260 odst. 1 písm. b) zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád"),
takto:
Plátcům daně z přidané hodnoty
promíjím
daň z přidané hodnoty za dodání dále vyjmenovaného zboží, u něhož vznikla povinnost
přiznat daň podle § 20a odst. 1 ve spojení s § 21 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o dani z přidané
hodnoty"), a daň z přidané hodnoty z přijaté částky úplaty, je-li přijata před uskutečněním
dodání dále vyjmenovaného zboží, u níž vznikla povinnost přiznat daň dle § 20a odst.
2 zákona o dani z přidané hodnoty.
Daň z přidané hodnoty se za uvedených podmínek promíjí, pokud došlo k povinnosti
přiznat daň v období ode dne účinnosti tohoto rozhodnutí do dne 31. 12. 2022, a to
u následujícího zboží:
1. diagnostické zdravotnické prostředky in vitro pro testování
na onemocnění COVID-19, které jsou ve shodě s příslušnými požadavky stanovenými ve
směrnici Evropského parlamentu a Rady 98/79/ES nebo v nařízení Evropského parlamentu
a Rady (EU) 2017/746 a dalších použitelných právních předpisech Evropské unie;
2.
očkovací látky proti onemocnění COVID-19, které jsou schválené v souladu s nařízením
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 726/2004, kterým se stanoví postupy Společenství
pro registraci humánních a veterinárních léčivých přípravků a dozor nad nimi a kterým
se zřizuje Evropská agentura pro léčivé přípravky, nebo registrované podle zákona
č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech),
ve znění pozdějších předpisů.
Toto rozhodnutí je oznámeno podle § 260 odst. 3 daňového řádu zveřejněním ve
Finančním zpravodaji.
Odůvodnění:
V souvislosti s ochranou obyvatel před šířením viru SARS-CoV-2 je nezbytné provádět
testování na onemocnění způsobené tímto virem a následně také urychlit zavádění očkovacích
látek proti tomuto viru. Ministryně financí se proto rozhodla využít své pravomoci
podle § 260 odst. 1 písm. b) daňového řádu a za účelem zmírnění dopadů této mimořádné
události v podobě zajištění cenově dostupnějšího přístupu k očkovacím látkám proti
onemocnění a diagnostickým zdravotnickým prostředkům přistoupila ve stanoveném rozsahu
k hromadnému prominutí daně z přidané hodnoty (dále také "daň") na výstupu při dodání
stanoveného zboží.
Vymezení zboží, u jehož dodání je prominuta daň, vychází ze směrnice Rady (EU)
2020/2020, kterou se mění směrnice Rady 2006/112/ES, pokud jde o dočasná opatření
v reakci na pandemii COVID-19, která souvisejí s daní z přidané hodnoty, jež se použije
na očkovací látky proti onemocnění COVID-19 a diagnostické zdravotnické prostředky
in vitro (dále jen "Směrnice"). Tato směrnice umožňuje členským státům Evropské unie
ve stejném období aplikovat sníženou sazbu daně, nebo osvobození od daně s nárokem
na odpočet daně u dodání diagnostických zdravotnických prostředků in vitro pro testování
na onemocnění COVID-19 a dále osvobození od daně s nárokem na odpočet daně u dodání
očkovacích látek proti onemocnění COVID-19. Dle aktuálně účinného zákona o dani z
přidané hodnoty dodání zdravotnických prostředků in vitro pro testování na onemocnění
a dodání očkovacích látek podléhají dani.
V případě očkovacích látek se prominutí daně z přidané hodnoty vztahuje pouze
na dodání očkovacích látek proti onemocnění COVID-19, které jsou schválené Evropskou
komisí nebo příslušným členským státem. Tímto schválením se rozumí registrace buď
v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 726/2004, kterým se stanoví
postupy Společenství pro registraci humánních a veterinárních léčivých přípravků
a dozor nad nimi a kterým se zřizuje Evropská agentura pro léčivé přípravky, nebo
registrace podle zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících
zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů.
Pokud se jedná o diagnostické zdravotnické prostředky in vitro pro testování
na onemocnění COVID-19, pak se jedná o prostředky, které jsou ve shodě s příslušnými
požadavky stanovenými ve směrnici Evropského parlamentu a Rady 98/79/ES nebo v nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/746 a s dalšími právními předpisy Evropské
unie, které se na tyto prostředky použijí.
Prominutí daně se obdobně jako osvobození od daně dle Směrnice vztahuje pouze
na dodání zboží dle § 20a a § 21 zákona o dani z přidané hodnoty, tj. nevztahuje
se na daň, u níž vznikla povinnost ji přiznat např. z důvodu pořízení zboží z jiného
členského státu dle § 25 zákona o dani z přidané hodnoty nebo z titulu dovozu zboží
dle § 23 zákona o dani z přidané hodnoty. Pokud před uskutečněním zdanitelného plnění
dodání vyjmenovaného zboží, u něhož vzniká povinnost přiznat daň dle § 20a odst.
1 a § 21 zákona o dani z přidané hodnoty, byla přijata úplata, z níž má plátce povinnost
přiznat daň dle § 20a odst. 2 zákona dani z přidané hodnoty, pak se promíjí i daň
z přijaté částky této úplaty.
V souladu s principy daně z přidané hodnoty se promíjí daň na výstupu vypočtená
ze základu daně dle § 36, § 36a nebo § 37a zákona o dani z přidané hodnoty, tj. např.
včetně vedlejších výdajů spojených s dodáním tohoto zboží, které se zahrnují do základu
daně.
S ohledem na výše uvedené ministryně financí rozhodla tak, jak je uvedeno ve
výroku rozhodnutí.
Poučení:
Proti tomuto rozhodnutí nelze uplatnit opravné prostředky (§ 259 odst. 4 daňového
řádu).
JUDr. Alena Schillerová, Ph.D., v. r.
místopředsedkyně vlády a ministryně financí