317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků

Schválený:
317/2005 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 27. července 2005
o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků
Změna: 412/2006 Sb.
Změna: 329/2013 Sb.
Změna: 272/2014 Sb.
Změna: 291/2023 Sb.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo") stanoví podle § 24 odst. 6, § 27 odst. 5, § 28 odst. 2, § 28a odst. 2 a § 29 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 159/2010 Sb., zákona č. 198/2012 Sb. a zákona č. 183/2023 Sb.:
 
ČÁST PRVNÍ
DRUHY DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
 
§ 1
Studium pedagogiky
(1) Studium pedagogiky se uskutečňuje v délce trvání alespoň
a) 300 vyučovacích hodin pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy,
b) 120 vyučovacích hodin v ostatních případech.
(2) Studium pedagogiky se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
nadpis vypuštěn
 
§ 2
Zvláštní pravidla pro studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy
(1) Účastník studia vede po dobu studia portfolio, které obsahuje
a) písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe,
b) písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi,
c) písemné závěrečné hodnocení praxe účastníka studia učitelem, který vedl praxi, a
d) další doklady, pokud jsou uvedeny v akreditaci vzdělávacího programu.
(2) Povinnou součástí závěrečné ústní zkoušky nebo obhajoby závěrečné písemné práce je pohovor o portfoliu účastníka studia.
(3) Alespoň 1 člen zkušební komise je odborníkem v oblasti školství, který se nepodílí na uskutečňování příslušného vzdělávacího programu.
(4) Podmínkou uskutečňování studia v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků je uzavření dohody o spolupráci s vysokou školou uskutečňující akreditované studijní programy zaměřené na přípravu učitelů, která obsahuje alespoň
a) obsah a rozsah odborné a metodické podpory ze strany vysoké školy a
b) způsob a rozsah zapojení zaměstnanců vysoké školy do uskutečňování studia v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
(5) Garantem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může být osoba, která
a) je profesorem, mimořádným profesorem nebo docentem pro obor
1. v oblasti pedagogiky, psychologie, didaktiky nebo oborové didaktiky, nebo
2. který charakterem odpovídá předmětu druhého stupně základní školy nebo všeobecně-vzdělávacímu předmětu střední školy, pokud v didaktice tohoto oboru po dobu 5 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu vykonávala tvůrčí činnost, a
b) získala praxi
1. v délce 3 let ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací,
2. v délce 3 let při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog, nebo
3. v rozsahu 20 vyučovacích hodin ve výkonu přímé pedagogické činnosti ve škole nebo školském zařízení v době nejdéle 2 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu.
(6) Garantem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může dále být osoba, která
a) je absolventem doktorského studijního programu
1. v oblasti pedagogiky, psychologie, didaktiky nebo oborové didaktiky, nebo
2. v oboru, který charakterem odpovídá předmětu druhého stupně základní školy nebo všeobecně-vzdělávacímu předmětu střední školy, pokud v didaktice tohoto oboru po dobu 5 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu vykonávala tvůrčí činnost, a
b) získala praxi v délce 5 let
1. ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací, nebo
2. při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog.
(7) Lektorem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může být osoba splňující předpoklady podle § 14 odst. 4, která
a) získala praxi v délce 5 let
1. ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací, nebo
2. při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog, nebo
b) je studentem nebo absolventem doktorského studijního programu a která získala praxi
1. v délce 3 let ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací,
2. v délce 3 let při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog, nebo
3. v rozsahu 20 vyučovacích hodin ve výkonu přímé pedagogické činnosti ve škole nebo školském zařízení v době nejdéle 2 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu.
 
§ 3
Studium pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích
Studium pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích, se uskutečňuje v délce trvání alespoň 120 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
 
§ 4
Studium pro přípravu pedagogů volného času vykonávajících dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání
Studium pro přípravu pedagogů volného času vykonávajících dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání se uskutečňuje v délce trvání alespoň 40 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
 
§ 5
Studium pro ředitele škol a školských zařízení
(1) Studiem pro ředitele škol a školských zařízení3) získává jeho absolvent znalosti a dovednosti v oblasti řízení vzdělávání a výchovy, vedení a řízení zaměstnanců, bezpečnosti a ochrany zdraví, komunikace a práce s digitálními technologiemi, které jsou kvalifikačním předpokladem pro výkon činnosti na pracovním místě ředitele školy nebo školského zařízení.
(2) Studium pro ředitele škol a školských zařízení se uskutečňuje v délce trvání alespoň 100 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
 
§ 6
Studium k rozšíření odborné kvalifikace
(1) Studium k rozšíření odborné kvalifikace se uskutečňuje v délce trvání alespoň
a) 200 vyučovacích hodin pro získání způsobilosti vykonávat přímou pedagogickou činnost na jiném stupni nebo druhu školy,
b) 250 vyučovacích hodin pro získání způsobilosti vyučovat další předměty nebo vykonávat speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami,
c) 350 vyučovacích hodin pro získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga.
(2) Studium k rozšíření odborné kvalifikace se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
 
§ 6a
Studium pro přípravu školských logopedů
Studium pro přípravu školských logopedů se uskutečňuje v délce trvání alespoň 350 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
 
§ 6b
Doplňující didaktické studium příslušného cizího jazyka
Doplňující didaktické studium příslušného cizího jazyka se uskutečňuje v délce trvání alespoň 60 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
nadpis vypuštěn
 
§ 7
Studium pro vedoucí pedagogické pracovníky
(1) Studiem pro vedoucí pedagogické pracovníky podle § 5 odst. 3 zákona o pedagogických pracovnících získává jeho absolvent znalosti a dovednosti v oblasti řízení právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení, zejména znalosti teorie a praxe školského managementu, včetně vedení a řízení zaměstnanců, práva, ekonomiky, pedagogiky, psychologie, bezpečnosti a ochrany zdraví, komunikace a práce s digitálními technologiemi.
(2) Studium pro vedoucí pedagogické pracovníky podle § 5 odst. 3 zákona o pedagogických pracovnících se uskutečňuje v rámci programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole v délce trvání alespoň 350 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
 
§ 8
Studium pro výchovné poradce
(1) Studiem pro výchovné poradce získává jeho absolvent specializaci v základním oboru4) zaměřenou na oblast pedagogiky, speciální pedagogiky a psychologie. Tato specializace je předpokladem pro výkon specializované metodologické činnosti výchovného poradce.
(2) Studium pro výchovné poradce se uskutečňuje v rámci programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole nebo v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v délce trvání alespoň 250 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
 
§ 9
Studium k výkonu specializovaných činností
(1) Studiem získává jeho absolvent další kvalifikační předpoklady pro výkon specializovaných činností, kterými jsou:
a) koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií,
b) tvorba a následná koordinace školních vzdělávacích programů a vzdělávacích programů vyšších odborných škol,
c) prevence sociálně patologických jevů,
d) specializovaná činnost v oblasti environmentální výchovy, nebo
e) specializovaná činnost v oblasti prostorové orientace zrakově postižených.
(2) Studium k výkonu specializovaných činností se uskutečňuje v délce trvání alespoň 250 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
nadpis vypuštěn
 
§ 10
Průběžné vzdělávání
Průběžné vzdělávání podle § 24 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících je zaměřeno na teoretické a praktické otázky související s procesem vzdělávání a výchovy, na výkon práce pedagogických pracovníků a na jejich jazykové vzdělávání.
 
ČÁST DRUHÁ
AKREDITAČNÍ KOMISE
 
§ 11
Složení akreditační komise
(1) Akreditační komise5) (dále jen "komise") má 25 členů, skládá se z předsedy, 2 místopředsedů a dalších členů. Komise se člení na pracovní sekce, které vedou její místopředsedové. Předsedu a místopředsedy volí komise ze svých členů.
(2) Funkční období člena komise je pětileté.
(3) Jednání komise organizačně a administrativně zabezpečuje tajemník komise, který není jejím členem.
(4) Účast členů v komisi je jiným úkonem v obecném zájmu6), při němž členům komise může být ministerstvem poskytnuta odměna. Členům této komise dále náleží náhrada jízdních výdajů v prokázané výši, náhrada prokázaných výdajů za ubytování a stravné; poskytovatelem těchto náhrad je ministerstvo. Stravné se poskytuje ve výši a za podmínek stanovených zvláštním právním předpisem7).
 
§ 12
Činnost komise
(1) Komise zasedá podle potřeby na základě písemných žádostí o vydání akreditace vzdělávací instituce nebo vzdělávacího programu.
(2) Komise je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů, a usnáší se nadpoloviční většinou přítomných členů. Není-li přítomen předseda, komise se nejprve usnese, který z místopředsedů zastupuje předsedu po dobu jeho nepřítomnosti.
(3) Komise posuzuje žádosti o akreditaci vzdělávacích programů a vzdělávacích institucí na základě stanoviska pracovních sekcí.
(4) Stanovisko komise má charakter doporučení, o kterém tajemník komise vyhotoví protokol. Protokol obsahuje vždy
a) číslo jednací,
b) název vzdělávací instituce a její adresu,
c) název vzdělávacího programu,
d) stanovisko komise a jeho zdůvodnění,
e) místo, datum a podpis předsedy nebo zastupujícího místopředsedy.
 
ČÁST TŘETÍ
POVINNOSTI VZDĚLÁVACÍ INSTITUCE
 
§ 12a
Rozsah, způsob vedení a doba uchovávání dokumentace o uskutečňování vzdělávacího programu
(1) Vzdělávací instituce vede o uskutečňování vzdělávacího programu písemnou dokumentaci, která obsahuje
a) přihlášky pedagogických pracovníků,
b) prezenční listiny, třídní knihy nebo jiné doklady o účasti pedagogických pracovníků a o uskutečňování vzdělávacího programu,
c) protokoly o průběhu a výsledku obhajob závěrečných písemných prací, pokud se konaly, a závěrečných ústních zkoušek,
d) závěrečné písemné práce, pokud se vzdělávací program ukončoval obhajobou závěrečné písemné práce, a
e) plán vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu a závěrečnou zprávu z vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu podle § 12b odst. 4.
(2) Vzdělávací instituce uchovává dokumentaci uvedenou v odstavci 1 po dobu 3 let ode dne uplynutí doby, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena a ve které tato dokumentace vznikla, s výjimkou dokladů uvedených v odstavci 1 písm. c), které vzdělávací instituce uchovává po dobu 50 let ode dne jejich vyhotovení.
 
§ 12b
Systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu
(1) Systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu zahrnuje alespoň nástroje a pravidla pro
a) sběr a vyhodnocení dat a
b) využití výstupu vyhodnocení dat v dalším uskutečňování vzdělávacího programu.
(2) Sběr dat je zaměřen alespoň na
a) zjišťování vzdělávacích potřeb účastníků vzdělávacího programu,
b) hodnocení organizačního, materiálního a personálního zajištění uskutečňování vzdělávacího programu a
c) dosažené kompetence účastníků vzdělávacího programu a jejich praktické využití.
(3) Sběr dat a jejich vyhodnocení se provádí
a) před zahájením každého uskutečnění vzdělávacího programu,
b) v průběhu každého uskutečnění vzdělávacího programu, stanoví-li tak plán vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu,
c) bezprostředně po ukončení každého uskutečnění vzdělávacího programu a
d) alespoň 6 měsíců po ukončení sběru dat podle písmene c), nejde-li o uskutečnění vzdělávacího programu ukončeného méně než 6 měsíců před uplynutím doby, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena; v takovém případě se tento sběr dat a vyhodnocení neprovádí.
(4) Vzdělávací instituce vyhotoví
a) před zahájením uskutečňování vzdělávacího programu plán vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu, který stanoví uskutečňování systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu podle odstavců 1 až 3 po dobu, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena, a
b) přede dnem uplynutí doby, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena, závěrečnou zprávu z vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu popisující uskutečňování systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu, jeho výsledky a přijatá opatření.
 
ČÁST ČTVRTÁ
KARIÉRNÍ SYSTÉM PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
 
§ 13
Podmínky zařazení pedagogických pracovníků do kariérních stupňů
(1) Kariérní systém jednotlivých kategorií pedagogických pracovníků je stanoven v přílohách č. 1 až 9 k této vyhlášce.
(2) Pedagogičtí pracovníci se zařazují do kariérních stupňů podle
a) složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávané činnosti,
b) vykonávané specializované činnosti a
c) plnění odborné kvalifikace a dalších kvalifikačních předpokladů.
 
ČÁST PÁTÁ
SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
 
§ 14
Společné ustanovení
(1) Vyučovací hodina trvá 45 minut.
(2) Zkušební komise je alespoň tříčlenná, většinou hlasů volí předsedu, jehož hlas rozhoduje v případě rovnosti hlasů, a hlasuje o výsledku obhajoby závěrečné písemné práce a o výsledku závěrečné ústní zkoušky.
(3) Zkušební komise vyhotoví protokol o průběhu a výsledku závěrečné zkoušky, který obsahuje
a) jméno a příjmení, datum narození a adresu místa trvalého pobytu účastníka dalšího vzdělávání,
b) název vzdělávacího programu a číslo akreditace,
c) název závěrečné písemné práce a výsledek její obhajoby, včetně zdůvodnění, pokud se vzdělávací program ukončoval obhajobou závěrečné písemné práce,
d) zadání a výsledek závěrečné ústní zkoušky, včetně zdůvodnění,
e) jména a příjmení členů zkušební komise a jejich podpisy a
f) datum konání obhajoby závěrečné písemné práce, konání závěrečné ústní zkoušky a vyhotovení protokolu.
(4) Lektorem nebo garantem vzdělávacího programu může být osoba, která získala praxi v délce 4 let v oboru zaměřením odpovídajícímu její lektorské činnosti nebo garantovanému vzdělávacímu programu a která
a) získala vysokoškolské vzdělání v akreditovaném magisterském studijním programu, nebo
b) splňuje požadavek odborné kvalifikace podle zákona o pedagogických pracovnících.
 
§ 15
Přechodná ustanovení
(1) Studium k získání dalších kvalifikačních předpokladů podle dosavadních právních předpisů zahájené před účinností této vyhlášky se dokončí podle dosavadních právních předpisů.
(2) Absolventi specializačního studia pro výchovné poradce podle § 6 vyhlášky č. 61/1985 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, a absolventi kvalifikačního studia podle přílohy k vyhlášce č. 139/1997 Sb., o podmínkách odborné a pedagogické způsobilosti pedagogických pracovníků a o předpokladech kvalifikace výchovných poradců, se považují pro účely této vyhlášky za absolventy studia podle § 8.
(3) Absolventi bakalářského studijního programu Specializace v pedagogice ve studijním oboru Školský management a bakalářského studijního programu Pedagogika ve studijním oboru Pedagogické poradenství a školský management se považují pro účely této vyhlášky za absolventy studia podle § 7.
(4) Absolventi programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaného vysokou školou zaměřeného na organizaci a řízení školství nebo studenti, kteří toto studium zahájili přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky a toto studium úspěšně ukončí, se považují pro účely této vyhlášky za absolventy studia podle § 7.
(5) Absolventi funkčního studia podle § 7 vyhlášky č. 61/1985 Sb. se považují pro účely této vyhlášky za absolventy studia podle § 5.
 
§ 16
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se vyhláška č. 61/1985 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků.
 
§ 17
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 2005.
Ministryně:
JUDr. Buzková v. r.
 
Příl.1
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                            UČITEL MATEŘSKÉ ŠKOLY
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace       kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Vzdělávací a výchovná činnost       ne                      § 6 z.            ne
           směřující k získávání vědomostí,
           dovedností a návyků dětí
           v mateřské škole podle
           vzdělávacího programu.
           (8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Tvorba vzdělávacího programu        ne                      § 6 z.            1 rok praxe
           třídy mateřské školy. Aplikace
           vzdělávacích a výchovných metod
           včetně případné individuální
           práce s dětmi se speciálními
           vzdělávacími potřebami.
           (9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Tvorba vzdělávacího programu        ano                     § 6 z.            § 9 v.
           třídy mateřské školy. Aplikace                                                1 rok praxe
           vzdělávacích a výchovných metod
           včetně případné individuální
           práce s dětmi se speciálními
           vzdělávacími potřebami.
           (9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Tvorba a koordinace školního        ano                     § 6 z.            § 9 v.
           vzdělávacího programu mateřské                                                3 roky praxe
           školy nebo tvorba vzdělávacích
           programů pro děti se speciálními
           vzdělávacími potřebami
           a individuálních vzdělávacích
           plánů.
           (10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Stanovování koncepce rozvoje        ano                     § 6 z.            §         7 a § 9 v.
           školních vzdělávacích programů                                                4 roky praxe
           mateřských škol včetně jejich
           koordinace v regionu.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti

 
Příl.2
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                UČITEL ZÁKLADNÍ ŠKOLY, ZÁKLADNÍ UMĚLECKÉ ŠKOLY, STŘEDNÍ ŠKOLY, KONZERVATOŘE,
               VYŠŠÍ ODBORNÉ ŠKOLY, JAZYKOVÉ ŠKOLY S PRÁVEM STÁTNÍ JAZYKOVÉ ZKOUŠKY A ZAŘÍZENÍ
                                PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
                       (S VÝJIMKOU UČITELE PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ A ODBORNÉHO VÝCVIKU)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace       kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Vzdělávací a výchovná činnost       ne                      § 7 a 8,          ne
           zaměřená na získávání vědomostí                             § 9 odst. 1,
           a dovedností ve všeobecně                                   2, 6, § 10,
           vzdělávacích nebo odborných                                 §         11 odst. 1,
           předmětech podle školního                                   4, § 12, § 13
           vzdělávacího programu, podle                                a 14 z.
           vzdělávacího programu vyšší
           odborné školy nebo podle
           individuálních vzdělávacích plánů
           ve spolupráci s dalšími odborníky
           a dalších metodických doporučení
           z oblasti pedagogiky a psychologie.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Komplexní vzdělávací a výchovná     ne                      § 7 a 8,          1 rok praxe
           činnost ve všeobecně vzdělávacích                           § 9 odst. 1,
           nebo odborných předmětech spojená                           2, 6, § 10,
           s tvorbou a průběžnou aktualizací                           § 11 odst. 1,
           pedagogické dokumentace, kterou                             4, § 12, § 13
           pedagogický pracovník vytváří,                              a 14 z.
           a podle níž postupuje při výkonu
           své přímé pedagogické činnosti
           nebo spojená s tvorbou
           a průběžnou aktualizací
           individuálních vzdělávacích plánů.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Komplexní vzdělávací a výchovná     ano                     § 7 a 8,          § 9 v.
           činnost ve všeobecně vzdělávacích                           § 9 odst. 1,      3 roky praxe
           nebo odborných předmětech spojená                           2, 6, § 10,
           s tvorbou a průběžnou aktualizací                           § 11 odst. 1,
           pedagogické dokumentace, kterou                             4, § 12, § 13
           pedagogický pracovník vytváří,                              a 14 z.
           a podle níž postupuje při výkonu
           své přímé pedagogické činnosti nebo
           spojená s tvorbou a průběžnou
           aktualizací individuálních
           vzdělávacích plánů.
           Metodická a specializovaná
           poradenská činnost poskytovaná
           pedagogům a tvorba preventivních
           programů.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Stanovování koncepce rozvoje        ne                      § 7 a 8,          4 roky praxe
           oboru středního vzdělání                                    § 9 odst. 1,
           s maturitní zkouškou nebo oboru                             2, 6, § 10,
           vzdělání ukončeného absolutoriem                            § 11 odst. 1,
           nebo rámcových vzdělávacích                                 4, § 12, § 13
           programů.                                                   a 14 z.
           Tvorba a koordinace mezinárodních
           projektů zaměřených na vzdělávání
           a výchovu a projektů dalšího
           vzdělávání přesahujících rámec
           škol, tvorba a koordinace
           vzdělávacích programů vyšších
           odborných škol.
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Stanovování koncepce rozvoje        ano                     § 7 a 8,          § 7 nebo § 8
           oboru středního vzdělání                                    § 9 odst. 1,      nebo § 9 v.
           s maturitní zkouškou nebo oboru                             2, 6, § 10,       a 4 roky praxe
           vzdělání ukončeného absolutoriem                            § 11 odst. 1,
           nebo rámcových vzdělávacích                                 4, § 12, § 13
           programů. Specializovaná                                    a 14 z.
           metodologická činnost v oblasti
           pedagogiky a psychologie,
           k jejímuž výkonu je nezbytné
           získání specializace stanovené
           touto vyhláškou.
           Tvorba a koordinace mezinárodních
           projektů zaměřených na vzdělávání
           a výchovu a projektů dalšího
           vzdělávání přesahujících rámec
           škol, tvorba a koordinace
           vzdělávacích programů vyšších
           odborných škol.
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 6.        Tvorba koncepcí celostátních        ano                     § 7 a 8,          § 9 v.
           nebo mezinárodních programů                                 § 9 odst. 1,      5 roků praxe
           vzdělávání.                                                 2, 6, § 10,
           (14. platová třída)                                         § 11 odst. 1,
                                                                       4, § 12, § 13
                                                                       a 14 z.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
 
Příl.3
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                              UČITEL PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ A ODBORNÉHO VÝCVIKU
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace        kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Vzdělávací a výchovná činnost       ne                      § 9 odst. 3, 4    ne
           v odborném výcviku při přípravě                             a 5, § 11
           žáků v oborech středního                                    odst. 2 a 3 z.
           vzdělání s výučním listem.
           Vzdělávací a výchovná činnost
           v praktickém vyučování
           v předmětech, jejichž obsahovou
           náplní je řízení silničních
           motorových vozidel, zaměřená
           na přípravu žáků a studentů
           k získání řidičského oprávnění
           k řízení motorových vozidel.
           (9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Vzdělávací a výchovná činnost       ne                      § 9 odst. 3, 4    ne
           v praktickém vyučování v oborech                            a 5, § 11
           středního vzdělání s maturitní                              odst. 2 a 3 z.
           zkouškou nebo v odborném výcviku
           v náročných oborech středního
           vzdělání s výučním listem.
           (10. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Vzdělávací a výchovná činnost       ano                     § 9 odst. 3, 4    § 9 v.
           v praktickém vyučování v oborech                            a 5, § 11         2 roky praxe
           středního vzdělání s maturitní                              odst. 2 a 3 z.
           zkouškou nebo v odborném výcviku
           v náročných oborech středního
           vzdělání s výučním listem.
           (10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Vzdělávací a výchovná činnost       ne                      § 9 odst. 3, 4    ne
           v praktickém vyučování v náročných                          a 5, § 11
           oborech středního vzdělání                                  odst. 2 a 3 z.
           s maturitní zkouškou a v oborech
           vyššího odborného vzdělání.
           (11. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Komplexní koordinace vzdělávání     ne                      § 9 odst. 3, 4    3 roky praxe
           v praktickém vyučování nebo                                 a 5, § 11
           v odborném výcviku střední školy                            odst. 2 a 3 z.
           nebo v praktické přípravě vyšší
           odborné školy se znalostmi
           a dovednostmi z jiných oborů
           vzdělání a s teoretickým vyučováním.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Vzdělávací a výchovná činnost       ano                     § 9 odst. 3, 4    § 9 v.
           v praktickém vyučování v náročných                          a 5, § 11         2 roky praxe
           oborech středního vzdělání                                  odst. 2 a 3 z.
           s maturitní zkouškou a v oborech
           vyššího odborného vzdělání.
           (11. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Komplexní koordinace vzdělávání     ne                      § 9 odst. 3, 4    § 9 v.
           v praktickém vyučování nebo                                 a 5, §         11         3 roky praxe
           v odborném výcviku střední školy                            odst. 2 a 3 z.
           nebo v praktické přípravě vyšší
           odborné školy se znalostmi
           a dovednostmi z jiných oborů
           vzdělání a s teoretickým vyučováním.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Tvorba koncepcí rozvoje oboru       ano                     § 9 odst. 3, 4    § 7 nebo § 9 v.
           středního vzdělání s výučním                                a 5, § 11         3 roky praxe
           listem nebo skupiny příbuzných                              odst. 2 a 3 z.
           oborů.
           Metodická a specializovaná
           poradenská činnost poskytovaná
           pedagogům a tvorba preventivních
           programů.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti

 
Příl.4
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                 VYCHOVATEL
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace        kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Vychovatelská činnost zaměřená      ne                      § 16 z.           ne
           na rozvoj osobnosti dětí, žáků
           nebo studentů, jejich zájmů,
           znalostí a tvořivých schopností
           probíhající v zájmovém vzdělávání
           podle programu činnosti školského
           nebo jiného zařízení.
           Výchovná a vzdělávací činnost
           zaměřená na vytváření a rozšiřování
           vědomostí, dovedností a návyků
           klientů zařízení sociální péče
           nebo v záchytných zařízeních včetně
           rozvíjení jejich zájmové činnosti
           s využitím pedagogických metod.
           (8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Komplexní vychovatelská činnost     ne                      § 16 z.           ne
           ve školách a školských nebo jiných
           zařízeních rozvíjející zájmy,
           znalosti a tvořivé schopnosti dětí,
           žáků i studentů nebo specificky
           rozvíjející osobnost dítěte nebo
           žáka i studenta včetně využívání
           variantních výchovných metod
           a hodnocení jejich účinnosti.
           Odborné usměrňování zájmového
           vzdělávání specializovanými
           metodami výchovné práce, například
           vůči dětem a žákům se speciálními
           vzdělávacími potřebami.
           Komplexní výchovná a vzdělávací
           činnost ve školách nebo
           ve školských zařízeních pro výkon
           ústavní výchovy nebo ochranné
           výchovy a pro preventivně výchovnou
           péči zaměřenou na specifické
           potřeby dětí, žáků nebo studentů
           se speciálními vzdělávacími
           potřebami.
           (9. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Komplexní vychovatelská činnost     ano                     § 16 z.           § 9 v.
           ve školách a školských nebo jiných                                            2 roky praxe 
           zařízeních rozvíjející zájmy,
           znalosti a tvořivé schopnosti dětí,
           žáků i studentů nebo specificky
           rozvíjející osobnost dítěte nebo
           žáka i studenta včetně využívání
           variantních výchovných metod
           a hodnocení jejich účinnosti.
           Odborné usměrňování zájmového
           vzdělávání specializovanými
           metodami výchovné práce, například
           vůči dětem a žákům se speciálními
           vzdělávacími potřebami.
           Komplexní výchovná a vzdělávací
           činnost ve školách nebo
           ve školských zařízeních pro výkon
           ústavní výchovy nebo ochranné
           výchovy a pro preventivně výchovnou
           péči zaměřenou na specifické
           potřeby dětí, žáků nebo studentů
           se speciálními vzdělávacími
           potřebami.
           (9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Komplexní výchovná, vzdělávací,     ne                      § 16 z.           ne
           diagnostická a preventivní
           činnost zaměřená na celkový rozvoj
           osobnosti a na socializaci,
           resocializaci a reedukaci včetně
           navrhování cílených opatření
           k optimalizaci procesu výchovy
           a vzdělávání v rámci školy,
           školského nebo jiného zařízení.
           Koordinace protidrogové prevence
           v rámci příslušného zařízení.
           Koordinace činnosti vychovatelů
           ve výchovných skupinách
           ve školách a školských zařízeních.
           (10. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Komplexní výchovná, vzdělávací,     ano                     § 16 z.           § 9 v. 
           diagnostická a preventivní                                                    2 roky praxe
           činnost zaměřená na celkový rozvoj
           osobnosti a na socializaci,
           resocializaci a reedukaci včetně
           navrhování cílených opatření
           k optimalizaci procesu výchovy
           a vzdělávání v rámci školy,
           školského nebo jiného zařízení.
           Koordinace protidrogové prevence
           v rámci příslušného zařízení.
           Koordinace činnosti vychovatelů
           ve výchovných skupinách
           ve školách a školských zařízeních.
           (10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Samostatné zajišťování výchovné     ne                      § 16 z.           ne
           a vzdělávací činnosti při uplatnění
           speciálně pedagogických postupů.
           Samostatné provádění specifických
           pedagogických vyšetření a dalších
           vysoce náročných pedagogických
           činností.
           Vytváření programů integrace
           a inkluze dětí, žáků nebo studentů
           se speciálními vzdělávacími
           potřebami v daném zařízení,
           poskytování pedagogických
           konzultačních činností.
           (11. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Metodická a specializovaná          ano                     § 16 z.           § 9 v.
           poradenská činnost poskytovaná                                                2 roky praxe
           vychovatelům, tvorba výchovných
           a vzdělávacích dokumentů,
           evaluačních nástrojů
           a preventivních programů.
           Preventivní, primárně diagnostická
           a konzultační činnost, koordinace
           aplikace speciálně pedagogických
           postupů, nových výchovných metod
           a metod z jiných odvětví.
           Samostatné zajišťování výchovné
           a vzdělávací činnosti při uplatnění
           speciálně pedagogických postupů.
           Samostatné provádění specifických
           pedagogických vyšetření a dalších
           vysoce náročných pedagogických
           činností.
           Vytváření programů integrace
           a inkluze dětí, žáků nebo studentů
           se speciálními vzdělávacími
           potřebami v daném zařízení,
           poskytování pedagogických
           konzultačních činností.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Stanovování a aplikace účinných     ne                      § 16 z.           2 roky praxe
           diagnostických a výchovných metod
           a postupů         v diagnostických
           ústavech a v diagnostických
           odděleních ústavů sociální péče
           ve spolupráci s pediatry, neurology,
           psychiatry a psychology.
           Stanovování diagnostických
           a výchovných postupů při výkonu
           náhradní výchovné péče a asistenční
           vzdělávání a výchovné práce
           s adolescenty, spojené s řešením
           problémů osob v krizových a mezních
           životních situacích ve spolupráci
           s odborníky z jiných odvětví.
           (12. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Metodická a specializovaná          ano                     § 16 z.           § 9 v.
           poradenská činnost poskytovaná                                                2 roky praxe
           pedagogům a tvorba preventivních
           programů.
           Stanovování a aplikace účinných
           diagnostických a výchovných metod 
           a postupů v diagnostických
           ústavech a v diagnostických
           odděleních ústavů sociální péče
           ve spolupráci s pediatry, neurology,
           psychiatry a psychology.
           Stanovování diagnostických
           a výchovných postupů při výkonu
           náhradní výchovné péče a asistenční
           vzdělávání a výchovné práce
           s adolescenty, spojené s řešením
           problémů osob v krizových a mezních
           životních situacích ve spolupráci
           s odborníky z jiných odvětví.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 6.        Specializovaná metodologická        ano                     § 16 odst. 1      § 7 nebo § 9 v.
           činnost v oblasti pedagogiky                                písm. a) a b) z.  a 4 roky praxe
           a psychologie, k jejímuž výkonu
           je nezbytné získání specializace
           stanovené touto vyhláškou.
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti

 
Příl.5
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                            PEDAGOG VOLNÉHO ČASU
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace       kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Výchovná a vzdělávací činnost       ne                      § 17 z.           ne
           zaměřená na oblast volného času
           dětí, žáků, studentů, mládeže
           nebo pedagogických pracovníků
           a dalších dospělých zájemců
           se všeobecným zaměřením na rozvoj
           jejich zájmů, znalostí, tvořivých
           schopností, probíhající podle
           rámcového plánu činnosti
           školského zařízení.
           (8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Výchovná a vzdělávací činnost       ne                      § 17 z.           ne
           zaměřená na oblast volného času
           dětí, žáků, studentů, mládeže
           nebo pedagogických pracovníků
           a dalších dospělých zájemců
           s odborným zaměřením na jejich
           celkový i specifický rozvoj.
           Provádění informační a konzultační
           činnosti a odborné pomoci v oblasti
           volného času pro školy, školská
           zařízení, občanská sdružení
           a další zájemce. Organizace
           soutěží, přehlídek, soustředění,
           pobytů a táborové činnosti
           pro děti, žáky, studenty, mládež
           nebo pedagogické pracovníky
           a další dospělé zájemce.
           (9. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Výchovná a vzdělávací činnost       ano                     § 17 z.           § 9 v. 
           zaměřená na oblast volného času                                               2 roky praxe
           dětí, žáků, studentů, mládeže
           nebo pedagogických pracovníků
           a dalších dospělých zájemců
           s odborným zaměřením na jejich
           celkový i specifický rozvoj.
           Provádění informační a konzultační
           činnosti a odborné pomoci v oblasti
           volného času pro školy, školská
           zařízení, občanská sdružení
           a další zájemce. Organizace
           soutěží, přehlídek, soustředění,
           pobytů a táborové činnosti
           pro děti, žáky, studenty, mládež
           nebo pedagogické pracovníky
           a další dospělé zájemce.
           (9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Komplexní pedagogická, primárně     ne                      § 17 z.           ne
           diagnostická a preventivní
           činnost v oblasti volného času
           včetně prevence sociálně
           patologických jevů a prevence
           bezpečnosti a ochrany zdraví dětí,
           žáků, studentů, mládeže nebo
           pedagogických pracovníků a dalších
           dospělých zájemců.
           Tvorba programů, poskytování
           metodické a konzultační činnosti
           a specializované odborné pomoci
           subjektům působícím v oblasti
           zájmového vzdělávání a volného
           času. Zajišťování péče o talenty.
           (10. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Komplexní pedagogická, primárně     ano                     § 17 z.           § 9 v. 
           diagnostická a preventivní                                                    2 roky praxe
           činnost v oblasti volného času
           včetně prevence sociálně
           patologických jevů a prevence
           bezpečnosti a ochrany zdraví dětí,
           žáků, studentů, mládeže nebo
           pedagogických pracovníků a dalších
           dospělých zájemců.
           Tvorba programů, poskytování
           metodické a konzultační činnosti
           a specializované odborné pomoci
           subjektům působícím v oblasti
           zájmového vzdělávání a volného
           času. Zajišťování péče o talenty.
           (10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Tvorba obecných celostátních nebo   ne                      § 17 z.           ne
           krajských forem a metod ve výchově
           a vzdělávání v oblasti volného
           času dětí, žáků, studentů, mládeže
           nebo pedagogických pracovníků
           a dalších dospělých zájemců.
           Komplexní metodická a koordinační
           činnost v oblasti výchovy
           a vzdělávání a dalšího vzdělávání
           pracovníků.
           (11. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Tvorba obecných celostátních nebo   ano                     § 17 z.           § 9 v. 
           krajských forem a metod ve výchově                                            2 roky praxe
           a vzdělávání v oblasti volného
           času dětí, žáků, studentů, mládeže
           nebo pedagogických pracovníků
           a dalších dospělých zájemců.
           Komplexní metodická a koordinační
           činnost v oblasti výchovy
           a vzdělávání a dalšího vzdělávání
           pracovníků.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Metodická a specializovaná          ano                     § 17 z.           § 9 v.
           poradenská činnost poskytovaná                                                3 roky praxe
           pedagogům a tvorba preventivních
           programů.
           Tvorba celostátní nebo krajské
           koncepce rozvoje jednotlivých
           oblastí zájmového vzdělávání
           a volného času dětí, žáků, studentů,
           mládeže, pedagogických pracovníků
           a dalších dospělých zájemců
           (například oblasti spontánních
           aktivit a prevence sociálně
           patologických jevů, pravidelné
           činnosti, příležitostných
           a zájmových aktivit, pobytových
           akcí a environmentálního
           vzdělávání).
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 6.        Tvorba komplexní celostátní         ano                     § 17 z.           § 9 v.
           koncepce rozvoje oblasti                                                      5 roků praxe
           volného času.
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti

 
Příl.6
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                              SPECIÁLNÍ PEDAGOG
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace       kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Kontaktní činnosti zaměřené         ne                      § 18 z.           ne
           na jedince a skupiny dětí, žáků
           a studentů se zvýšeným rizikem
           školní neúspěšnosti nebo vzniku
           problémů v osobnostním a sociálním
           vývoji.
           Provádění speciálně pedagogických
           nápravných, edukačních,
           reedukačních a kompenzačních
           činností s jedinci i skupinami
           dětí, žáků nebo studentů.
           Speciálně pedagogické poradenství
           v oblasti nápravných, edukačních,
           reedukačních a kompenzačních
           postupů, prevence poruch chování,
           negativních jevů v sociálním vývoji
           a v oblasti vzdělávací dráhy
           a vedení programů prevence
           sociálně patologických jevů.
           Příprava a odborné vedení speciálně
           pedagogických výcvikových,
           preventivních, vzdělávacích
           a dalších programů osobnostního
           rozvoje.
           Etopedické, logopedické,
           somatopedické, psychopedické,
           tyflopedické a další specializované
           vyšetření dětí, žáků, studentů
           nebo klientů se zdravotním
           postižením a provádění nápravy
           nebo psychoterapeutických
           činností zaměřených na odstraňování
           nebo zmírnění poruch učení
           a chování.
           Zpracovávání programů integrace
           a inkluze dětí, žáků, studentů
           nebo klientů se speciálními
           vzdělávacími potřebami.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Provádění komplexní speciálně       ne                      § 18 z.           1 rok praxe
           pedagogické diagnostiky,
           náročných nápravných, reedukačních
           a kompenzačních činností s dětmi,
           žáky, studenty nebo klienty
           se zdravotním postižením
           a náročného speciálně pedagogického
           poradenství při řešení problémů
           ve vývoji a vzdělávání dětí, žáků
           a studentů se zdravotním postižením
           ve škole a v rodině.
           Metodická a koordinační činnost
           v oblasti speciálně pedagogických
           preventivních a poradenských
           služeb ve školství.
           Samostatná aplikace logopedických,
           etopedických, somatopedických,
           psychopedických, tyflopedických
           a dalších diagnostických postupů
           a metodik stimulace, edukace,
           reedukace, kompenzace a aplikace
           vzdělávacích činností s dětmi,
           žáky, studenty nebo klienty
           se speciálními vzdělávacími
           potřebami a poskytování
           specializované péče osobám
           se zdravotním postižením
           a znevýhodněním speciálně
           pedagogickými metodami nebo
           rehabilitačními metodami
           a ve spolupráci a v návaznosti
           na jiná odvětví. Tvorba koncepce
           vyučování prostorové orientace
           a samostatného pohybu zrakově
           postižených podle akreditovaných
           vzdělávacích programů.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Provádění komplexní speciálně       ano                     § 18 z.           § 9 v.
           pedagogické diagnostiky,                                                      2 roky praxe
           náročných nápravných, reedukačních
           a kompenzačních činností s dětmi,
           žáky, studenty nebo klienty
           se zdravotním postižením
           a náročného speciálně pedagogického
           poradenství při řešení problémů
           ve vývoji a         vzdělávání dětí, žáků
           a studentů se zdravotním postižením
           ve škole a v rodině.
           Metodická a koordinační činnost
           v oblasti speciálně pedagogických
           preventivních a poradenských služeb
           ve školství.
           Samostatná aplikace logopedických,
           etopedických, somatopedických,
           psychopedických, tyflopedických
           a dalších diagnostických postupů
           a metodik stimulace, edukace,
           reedukace, kompenzace a aplikace
           vzdělávacích činností s dětmi, žáky,
           studenty nebo klienty se speciálními
           vzdělávacími potřebami a poskytování
           specializované péče osobám
           se zdravotním postižením
           a znevýhodněním speciálně
           pedagogickými metodami nebo
           rehabilitačními metodami
           a ve spolupráci a v návaznosti
           na jiná odvětví. Tvorba koncepce
           vyučování prostorové orientace
           a samostatného pohybu zrakově
           postižených podle akreditovaných
           vzdělávacích programů.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Tvorba zásadních koncepcí           ne                      § 18 z.           3 roky praxe
           systému speciálně pedagogických
           preventivních a poradenských služeb
           ve školství a sestavování prognóz
           včetně případného poskytování
           nejnáročnějších speciálně
           pedagogických služeb (speciálně
           pedagogická diagnostika, tvorba
           a uplatňování nových speciálně
           pedagogických metod).
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Tvorba zásadních koncepcí           ano                     § 18 z.           § 7 nebo § 9 v.
           systému speciálně pedagogických                             5 roků praxe
           preventivních a poradenských služeb 
           ve školství a sestavování prognóz
           včetně případného poskytování
           nejnáročnějších speciálně
           pedagogických služeb (speciálně
           pedagogická diagnostika, tvorba
           a uplatňování nových speciálně
           pedagogických metod).
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
 
Příl.7
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                  PSYCHOLOG
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace       kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Kontaktní činnosti zaměřené         ne                      § 19 z.           ne
           na jedince a skupiny se zvýšeným
           rizikem školní neúspěšnosti nebo
           vzniku problémů v osobním
           a sociálním vývoji. Provádění
           individuálních a skupinových
           psychologických vyšetření dětí
           a mládeže podle stanovených postupů.
           Vedení výcvikových a dalších
           programů osobnostního rozvoje
           a prevence sociálně patologických
           jevů u dětí, žáků a studentů.
           Psychologické poradenství
           související se vzděláváním
           a výchovou dětí, žáků a studentů.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Poskytování krizové intervence      ne                      § 19 z.           1 rok praxe
           v obzvláště náročných životních
           situacích.
           Samostatné provádění náročných
           kontaktních činností zaměřených
           na jedince a skupiny se zvýšeným
           rizikem školní neúspěšnosti nebo
           vzniku problémů v osobním
           a sociálním vývoji.
           Samostatné provádění individuálních
           a skupinových psychologických
           vyšetření dětí, žáků a studentů.
           Tvorba metodických a koncepčních
           materiálů z oblasti psychologického
           poradenství a prevence ve školství.
           Provádění komplexní psychologické
           diagnostiky a náročného
           psychologického poradenství
           při řešení problémů ve vývoji
           a vzdělávání dětí, žáků a studentů
           ve škole a v rodině.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Poskytování krizové intervence      ano                     § 19 z.           § 9 v.
           v obzvláště náročných životních                                               2 roky praxe
           situacích.
           Samostatné provádění náročných 
           kontaktních činností zaměřených
           na jedince a skupiny se zvýšeným
           rizikem školní neúspěšnosti nebo
           vzniku problémů v osobním
           a sociálním vývoji.
           Samostatné provádění individuálních
           a skupinových psychologických
           vyšetření dětí, žáků a studentů.
           Tvorba metodických a koncepčních
           materiálů z oblasti psychologického
           poradenství a prevence ve školství.
           Provádění komplexní psychologické
           diagnostiky a náročného
           psychologického poradenství
           při řešení problémů ve vývoji
           a vzdělávání dětí, žáků a studentů
           ve škole a v rodině.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Poskytování nejnáročnějších         ne                      § 19 z.           3 roky praxe
           psychoterapeutických služeb
           včetně psychologického poradenství,
           například řešení obzvláště
           složitých případů rodin ohrožených
           sociální patologií, rodin
           zasažených nezaměstnaností,
           domácím násilím, rodin pečujících
           o těžce zdravotně postižené děti
           i rodin ohrožených syndromem
           týraného, zneužívaného či
           zanedbávaného dítěte.
           Tvorba, koordinace a hodnocení
           nejsložitějších projektů z oblasti
           vzdělávání a pedagogicko-
           psychologické péče o psychický
           a sociální vývoj, vzdělávání
           a volbu životní dráhy jednotlivců
           a skupin dětí, žáků a studentů.
           Tvorba zásadních koncepcí
           systému preventivních
           a poradenských služeb ve školství.
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Poskytování nejnáročnějších         ano                     § 19 z.           § 7 nebo § 9 v.
           psychoterapeutických služeb                                                   5 roků praxe
           včetně psychologického poradenství,
           například řešení obzvláště
           složitých případů rodin ohrožených
           sociální patologií, rodin
           zasažených nezaměstnaností,
           domácím násilím, rodin pečujících
           o těžce zdravotně postižené děti
           i rodin ohrožených syndromem
           týraného, zneužívaného či
           zanedbávaného dítěte.
           Tvorba, koordinace a hodnocení
           nejsložitějších projektů z oblasti
           vzdělávání a pedagogicko-
           psychologické péče o psychický
           a sociální vývoj, vzdělávání
           a volbu životní dráhy jednotlivců
           a skupin dětí, žáků a studentů.
           Tvorba zásadních koncepcí
           systému preventivních
           a poradenských služeb ve školství.
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
 
Příl.8
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                      ASISTENT PEDAGOGA
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace       kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Pomocné výchovné práce zaměřené     ne                      § 20 písm. e) z.  ne
           na zkvalitnění společenského
           chování dětí a žáků nebo studentů.
           Pomocné výchovné práce zaměřené
           na vytváření základních pracovních,
           hygienických a jiných návyků.
           (4. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Provádění rutinních prací           ne                      § 20 písm. d)     ne
           při výchově dětí a žáků nebo                                a e) z.
           studentů, upevňování jejich
           společenského chování, pracovních,
           hygienických a jiných návyků péče
           a pomoc při pohybové aktivizaci
           dětí a žáků nebo studentů.
           (5. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Výchovné práce zaměřené             ne                      § 20 písm. a)     ne
           na zkvalitnění společenského                                až d) z.
           chování dětí a žáků nebo studentů.
           Výchovné práce zaměřené
           na vytváření základních pracovních,
           hygienických a jiných návyků.
           (6. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Výklad textu, popřípadě učební      ne                      § 20 písm. a)     ne
           látky a individuální práce s dětmi                          až d) z.
           a žáky nebo studenty podle
           stanovených vzdělávacích programů
           a pokynů.
           (7. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Vzdělávací a výchovná činnost       ne                      § 20 písm. a)     ne
           podle přesně stanovených postupů                            až d) z.
           a pokynů učitele nebo vychovatele
           zaměřená na speciální vzdělávací
           nebo specifické výchovné potřeby
           dítěte, žáka nebo studenta nebo
           skupiny dětí, žáků nebo studentů.
           (8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 6.        Vzdělávací a výchovná činnost       ano                     § 20 písm. a)     § 9 v.
           podle přesně stanovených postupů                            až d) z.          2 roky praxe
           a pokynů učitele nebo vychovatele 
           zaměřená na speciální vzdělávací
           nebo specifické výchovné potřeby
           dítěte, žáka nebo studenta nebo
           skupiny dětí, žáků nebo studentů.
           (8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
 
Příl.9
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                   TRENÉR
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace       kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Zajišťování odborné trenérsko       ne                      § 21 z.           ne
           metodické činnosti a sportovní
           přípravy v daném sportovním
           odvětví.
           (10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Odborná trenérsko metodická         ne                      § 21 z.           ne
           činnost při řízení sportovní
           přípravy v daném sportovním
           odvětví.
           Vzdělávací a výchovná činnost
           zaměřená na získávání vědomostí
           a dovedností žáků studijního oboru
           sportovní příprava podle školního
           vzdělávacího programu a metodických
           doporučení z oblasti pedagogiky,
           psychologie a přírodních věd.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Komplexní koordinace trenérsko      ne                      § 21 z.           ne
           metodického procesu přípravy
           reprezentantů na evropské
           a světové úrovni.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Komplexní koordinace trenérsko      ano                     § 21 z.           § 9 v.ĺ
           metodického procesu přípravy
           reprezentantů na evropské
           a světové úrovni.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Komplexní tvorba, koordinace        ano                     §         21 z.           § 7 v.
           a usměrňování odborných                                                       2 roky praxe
           trenérsko-metodických koncepcí
           procesu přípravy sportovní
           reprezentace nejvyšší světové
           a evropské úrovně (vedoucí
           trenér).
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti

3) § 5 odst. 2 zákona č. 563/2004 Sb.
4) Bod 2.16.2. přílohy nařízení vlády č. 469/2002 Sb., kterým se stanoví katalog prací a kvalifikační předpoklady a kterým se mění nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů.
5) § 28 zákona č. 563/2004 Sb.
6) § 124 zákoníku práce.
7) Zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění pozdějších předpisů.